DeKever schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:28:
[...]
@dudez krijgt nogal de wind van voren terwijl hij enkele opmerkingen maakt vanuit de andere kant van het spectrum. Het zou mijns inziens iets respectvoller kunnen.
De angst dat de rijken of bedrijven vertrekken is in de globaliserende wereld niet geheel denkbeeldig. Dat is gewoon een valide punt. Hoeft niet eens per se een opmerking ter bescherming van de rijken te zijn. Ik denk wel dat de uittocht nog niet direct aanstaande is.
Het punt over armoede is wat lomp geformuleerd. Ik vermoed dat dit de wat fellere reacties oplevert. Aangeven dat de armoede hier minder is dan elders heeft snel de suggestie dat je armoede niet zo erg vindt. Mijn inschatting is ook dat Dudez de (impact van) armoede onderschat.
Bottem line denk wel dat dit punt genoemd moet worden, omdat het aangeeft hoe lastig armoede te bestrijden is. Ook een linkser land als Frankrijk heeft hoge armoedecijfers. Opmerkingen in de trend van "een schande is dat er armoede is in een rijk land als Nederland" snap ik heel goed, maar zijn denk ik ook een beroep op de onderbuik. Armoede zal er vrees ik altijd zijn. Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat we ons wentelen in onmacht, ik wil alleen maar zeggen dat je niet kan verwachten dat armoede (snel) weg kan als je maar wilt. Dat kan je net zomin verwachten als dat de asielstroom naar nul gaat.
Ik spreek enkel voor mezelf. En vergeef me dat ik voor dit schrijven niet 12 jaar posthistorie van mezelf ga doorzoeken naar posts over de specifieke deelonderwerpen inclusief bronnen. Echter;
Ik heb heel erg vaak over de inrichting van onze economie geschreven, over de nadelige effecten daarvan. Dat het in de geschiedenis telkens weer dezelfde cyclus doorloopt en dat we daar van zouden moeten leren. Ik heb over alternatieve economische inrichtingen gesproken. Over verbeteringen en aanvullingen voor onze democratie.
Over dat de ongelijkheid nog steeds toeneemt en de destructieve gevolgen voor de gehele samenleving daarvan.
Over hoe mensen in de bijstand niet rond kunnen komen, en op welke invasieve wijze ambtenaren alle privacyrechten opzij mogen schuiven om deze mensen te controleren. Allen op systeemniveau, gemier over 3 cijfers achter de komma vind ik niet relevant voor hetgeen ik tracht over te brengen.
En dat is een moreel aspect. Wellicht dat niet iedereen daar interesse in heeft maar in mijn bescheiden visie is moraal het onderliggende fundament van menselijke vooruitgang wat zich uit in emancipatie van minderheidsgroepen, maar ook de effecten van de economie waar we allerlei keuzes in maken. Ik heb zowel bronnen gepost over de moraliteit van armoede in een van de rijkste landen ter wereld, maar ook de moraliteit van exorbitante vermogende individuen.
Ik kreeg daar altijd veel duimpjes voor van mensen (waarvoor dank!) maar bijna niemand ging daar ooit een inhoudelijk op in. Wat geen probleem is overigens, al informeer ik slechts een iemand dan is dat winst. Helaas is het dan wel heel frappant dat wanneer er concrete, wetenschappelijke kritiek geleverd wordt op vermogenden, veelal rechtse mensen ineens reageren om voor dergelijke vermogende individuen op te komen. En niet, wanneer ik wederom weer eens een schrijnend verhaal post over de onderklasse.
Ik vind dat naast frappant ook vreemd, een ieder die zich bekommert om zijn eigen hachje (fear of falling van de middenklasse waar op T.net een prachtig voorbeeld van te vinden is) zou zich juist hard moeten maken voor de onderklasse, want in tegenstelling tot de top, zal de gemiddelde middenklasser dichter bij de onderklasse zitten dan de top. En als ongelijkheid ons iets leert is het dat het de hele samenleving treft op allerlei aspecten in het leven én samenleven.
Maar nee. In tegendeel worden we bang gemaakt dat de rijken misschien wel vertrekken als we ook maar een cent belastingverhoging door durven te voeren (wat riekt naar chantage), maar armoede wordt tot op het bot gerelativeerd. Naast wereldvreemd vind ik dat ook regulier vreemd.
Maar goed.