Metro2002 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 08:06:
[...]
Allemaal zaken die iedereen ook uitstekend zelf zou kunnen betalen als er niet zoveel belasting geheven zou worden. Gratis bestaat niet.
Daar komt nog bij dat bepaalde zaken momenteel zo duur zijn juist omdat ze uit belastinggeld betaald worden of door de overheid geregeld of gereguleerd worden. Aangezien de overheid geen klanten tevreden hoeft te houden en het geld hoe dan ook binnenstroomt hoeft zijn termen als klantvriendelijkheid en efficiency niet relevant.
Ben je in je leven wel eens afhankelijk geweest van langdurige zorg? Want zo klinkt het in ieder geval niet. Als je een jaar of langer niet kan werken, maar wel voor behandelingen elke week een rekening van duizenden en duizenden euros krijgt, hoe denk je dat een gemiddelde burger dat kan betalen?
Wat denk je dat de stress die met een snel naderende faillissement, helemaal als je ook nog een gezin hebt, doet met herstel? Wat denk je dat dat doet met de zorgkosten? En wat denk je dat de lange termijn effecten van die stress zijn voor eventuele kinderen?
Als iemand die eens een anderhalf jaar intensief zorgtraject heeft doorgemaakt, voor iets waar die 0 invloed op had. Laat ik je zeggen, zelfs met het toenmalige vangnet, en een uitermate zuinige levensstijl, was een teruggang in salaris van 30% in combinatie met een vrij sector huurwoning genoeg reden tot stress. En dat had al een aardige impact op onze financiële reserves.
Je praat echt als iemand die nog nooit tegenslag heeft meegemaakt en niet weet hoe cruciaal een sociaal vangnet is.
Ik vind het bijzonder dat je het blijkbaar al normaal vindt dat een overheid bij elke transactie inmiddels bijna een kwart van het totaalbedrag opeist zonder daar ook maar 1 seconde wat voor terug te hebben gedaan.
Die glijdende schaal is bovendien gewoon duidelijk zichtbaar, de belastingen gaan intussen alleen maar omhoog en de overheid weet van gekkigheid niet meer wat ze nu nog meer moeten belasten. Bovendien jagen die belastingen de inflatie ook nog eens stevig aan, zorgen ervoor dat bedrijven vertrekken, zorgen ervoor dat de productive tak van de maatschappij emigratie steeds serieuzer als optie gaat zien (of al weg is) en de middenklasse staat enorm onder druk door alle belastingen.
De belastingdruk is een glijdende schaal en met zaken als erfbelasting, eigen woning belasting begint intussen het eigendomsrecht ook behoorlijk onder druk te staan. De stap naar onteigening en een communistische staat is dan minder ver weg dan je denkt.
Bedrijven vertrekken vanwege belasting? Bedrijven die constant al 30+ jaar het ene belastingvoordeel na het andere krijgen? Heb je daar ook statistieken voor? Of is dit weer zo'n loze vvd kreet?
Inflatie wordt in Nederland vooral opgedreven door de bizar hoge woekerwinsten die grote bedrijven pakken in Nederland. Doordat we al decennia elke vorm van wet en regelgeving voor bedrijven wegslopen uit een fictieve angst dat ze anders vertrekken.
Juist omdat we al decennia de rijken en bedrijven in alles ontzien is de enige groep die zwaar belast wordt de middenklasse. Ondertussen kan een BlackRock ongeveer het halve land opkopen zonder een cent belasting te betalen.
Ik ben uberhaupt tegen belasting betalen omdat ik van mening ben dat de vrije markt alles goedkoper en efficienter kan maar als het moet zou de enige eerlijke belasting een (lage) vlaktax zijn op al je gerealiseerde inkomen.
Of dat nu inkomen is uit vermogen, uit arbeid, uit de overwaarde van je huis (verkoopprijs - oorspronkelijke aanschafprijs) of uit een erfenis, allemaal hetzelfde tarief. Op die manier hoeft niemand zijn huis uit zolang je er nog woont, voorkom je dat mensen bezit moeten verkopen om belasting te kunnen betalen (feitelijk onteigening) ontloopt niemand deze belasting en is het een enorm simpel systeem.
Ik weet overigens niet waarom 'we' zouden willen dat iedereen langer en harder gaat werken. Zijn we terug in de tijd van de slavendrijvers ofzo? Ik zou eerder proberen slim en efficient te werken.
Iedereen moet zelf kunnen beslissen hoe hij zijn leven leidt. Als iemand graag minder consumeert en sober leeft om wat eerder met pensioen te kunnen gaan moet dat gewoon kunnen. We gaan mensen met het minimumloon toch ook niet met verplichten een cursus te volgen en hogerop te komen omdat mensen met het minimumloon zo weinig belasting opleveren?
Zo moeten mensen hun huis uit om belasting te betalen? Die is nieuw. Of andere zaken moeten verkopen om belasting te betalen. In welk Nederland woon jij? Zelfs in de meest arme wijken waar ik heb gewerkt(en ik heb in zowel het westen als het oosten van het land in extreem arme wijken gewerkt) was daar geen sprake van.
En marktwerking maakt dingen beter. Kan je daar 10 voorbeelden van geven dan? Sinds marktwerking in de zorg aanwezig is, is de kwaliteit van zorg verbeterd en de kosten tegelijk minder geworden? Onderwijs? Nutsbedrijven? Het ov? Kinderopvang? Overheid? Infrastructuur?