Het probleem is dat als je het niet doet als ondernemer de kans groot is dat de concurrentie het wel doet. Dus uit concurrentieoogpunt je gewoon mee moet met die trend.skimine schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:02:
[...]
Dat de supermarkten tegenwoordig vaak lang open zijn heeft zeker zijn voordelen. Puur vanuit nostalgie vroeger als beter bestempelen is inderdaad niet zinvol.
Echter is het niet zo dat er daarom geen kritiek meer kan zijn op bepaalde ontwikkelingen. Gemak is fijn, maar heeft uiteindelijk ook zo zijn prijs. Die prijs ter discussie stellen hoeft niet gelijk weggezet te worden als nostalgie.
Moeten de pakketjes echt zó snel bezorgd worden? En dat tegen bodemprijzen? Zijn al die gemaksproducten in de supermarkt écht noodzakelijk?
Gemak op zichzelf is leuk, maar vaak wordt het teveel voor lief genomen. Ik denk dat het juist belangrijk is om goed na te denken in hoeverre bepaald gemak de bijbehorende prijs waard is. En dan bedoel ik 'prijs' in de breedste zin van het woord. Denk naast de monetaire prijs ook aan bijvoorbeeld de lasten voor de maatschappij en het milieu, of de eventuele uitbuiting van personeel.
Een paar pagina's terug ging het nog over de noodzaak van arbeidsmigratie voor het faciliteren van dit soort gemakken (daar begon de hele supermarktendiscussie). Dat voorbeeld laat gelijk zien hoe ver de gevolgen van bepaalde gemakken kunnen reiken (aannemende dat iedereen hier ondertussen wel enig idee heeft van de huidige maatschappelijke implicaties van arbeidsmigratie).
Verder is er natuurlijk nog het discussiepunt over hoe vooruitgang de toename van gemaksproducten en -diensten hand in hand gaat met de (over)consumptiemaatschappij.
We leven momenteel in een tijd van "instant gratification". Waarom wachten? Ik "moet" het nu hebben, niet over een paar dagen. Ik zie het ook als een gevolg op de individualisering van de samenleving. Het draait allemaal om het individu, het 'ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke...'
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.