De landelijke Nederlandse politiek 2025 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 120 Laatste
Acties:
  • 594.315 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:07
Dido schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:42:
[...]

En hij had ook helemaal geen kritiek op de Katholieke kerk, of zo :+
precies, de kerk.

Waar denk je dat priester en katholiek theoloog Erasmus, jarenlang levend in de parochieschool en in kloosters, zijn normen en waarden op baseerden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:22

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:We gaan nu wel erg ver offtopic met het uitdiepen van de (on)wenselijkheid van religie. Graag weer terug naar de landelijke politiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:52
Dido schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:27:
Zeker! We leven in een post-moderne, post-verlichting natiestaat die gebaseerd is op basisideeen uit het humanisme. Ik krijg daarom ook jeuk van mensen die het elke keer hebben over onze "Joods-Christelijke" roots, aangezien onze roots, als land, nou juist liggen in het verwerpen van de macht en invloed van georganiseerde religie.
Ik denk juist dat de Nederlandse identiteit voortspringt uit de verzuiling die het gevolg is van de Protestantse opvatting dat de maatschappij zich inricht naar Gods wil. Immers, als God niet zou willen dat er Katholieken zouden zijn, dan zouden die er niet zijn - is de gedachte althans. Katholieken, en ook arbeiders (en, later, liberalen) hebben zich dus mogen verenigen en organiseren. Want, ook daarvoor gold dat wanneer God niet zou willen dat men dat zou doen, Hij ze wel zou hebben tegengehouden. Tegelijk is er natuurlijk ook wel sprake geweest van afstoting tussen de verschillende geloofsgroepen in Nederland, wat alles tezamen heeft geleid tot de verzuiling.

Die Joods-Christelijke opvatting die een decennium terug populair is, is in het beste geval een oversimplificatie van de historie. En in het slechtste geval flagrante geschiedvervalsing. En, eerlijk gezegd geloof ik niet zo in de oprechtheid van de politici die die termen gebruiken - dus doe daarmee wat je wilt.

A propos, het fundament onder de verzuiling is nog steeds behoorlijk diep geworteld onder onze samenleving. Op een bepaalde manier zou je kunnen zeggen dat het fundamentele recht voor mensen om zichzelf te organiseren heeft geleid tot het versnipperde politieke landschap.

Kraut deed op Youtube recentelijk een video-essay over het verschil tussen cultuur en instituties, welke mij erg relevant lijkt voor deze discussie. Vanaf minuut 38 gaat hij in op de Nederlandse casus.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22-09 15:20
emeralda schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:04:
Wat mij altijd verbaasd is dat mensen die niet rijk zijn op de VVD stemmen.
Ja daddy VVD neem mijn zorgverzekering en AOW af!
Misschien een beetje late reactie, maar wat is een forum als niet de mogelijkheid om op dingen in te haken en niet alleen de waan van de dag na te jagen?

Het is te simpel om te zeggen; de american dream volgers, ik wil een wereld voor als ik rijk ben als hoofd reden voor dit fenomeen.

in ~2008 is de VVD vol gaan inzetten op wij zij de permanente campagne noemden, niet alleen campagne voeren tijdens verkiezingen, maar altijd op elke niveau moest het VVD geluid worden verkocht.

Stukjes wat dit betekend kan je o.a vinden in de VVD jaarverslagen etc van die tijd. Zie bijvoorbeeld: 2010:
https://dnpprepo.ub.rug.n...203%20Jaarplan%202010.pdf

Maar ook heeft de VVD vele onderzoeksbureaus ingehuurd om onderzoek te doen naar het electoraat.

En een van de psychographische groepen waren de "Law-and-Order Conservatieven". Dit zijn gewoon arbeiders, politie agenten, ambtenaren, midden en lage- middenklassers, die veiligheid, en een net begrotingsboekje belangrijk vinden.

En zoals we weten is veiligheid een gevoel ding, en niet een noodzakelijk een werkelijkheid.

De VVD is voor blauw op straat, De VVD zorgt voor gebalanceerde uitgaven. De VVD wil dat jou baan veilig is, en niet word vervangen door een buitenlandse arbeider. De VVD wil dat jij je huis kan blijven betalen met de HRA, De VVD voorkomt overheidsverspilling, en De VVD is er om misbruik van het Sociale-vangnet tegen te gaan.

Het nu wel bekende beeld van, De VVD is er voor de Hardwerkende Nederlander. de VVD Als vervanger van de Nette bestuurspartij het CDA, en de VVD voor de nederlandse arbeider en boer die "voelt" dat de PVDA er meer is voor de gastarbeider dan de fabrieksoperator.

na 11 september, en Pim fortuin, is dit stukje electoraal constant gevoed, en met de permanente campagne, was er geen moment meer om de nuance bij de echte beleidskeuzes te plaatsen, want de one-liners van de communicatie bureau heeft altijd het voortouw. Die zelfde communicatie medewerkers die later werk vinden als hoofd van de NPO, van RTL etc. via netwerk uitbreiding en creatie.

Zie bijv. Henk Kamp, een uur na de val van Rutte 4, die roept dat het om 400.000 azielzoekers gaat, en niet de paar dozijn gezinnen die wachten op gezinshereniging.

in de laatste 15 jaar is een deel van het traditionele CDA electoraat gewoon VVDer geworden, en het zelfde met D66, en PVDA. als het niet is losgeweekt richting de andere zuil van PVV/FVD/BBB/JA21/

De effecten van het beleid worden niet sterk belicht, ons geheugen is niet institutioneel, maken de keuzes van 15 jaar geleden nog uit voor jou stem of alleen hoe jij het nu voelt?

Je kan rustig een fabriekarbeider of een loodgieter, of bouwvakker, die zijn baan leuk vind, en kleine boterham verdient, zorgtoeslag krijgt, de HRA heeft, en met hard werken een mooi, maar niet al te breed leven opbouwen; en het mirage van veiligheid en degelijkheid van de VVD accepteren terwijl die voorzieningen worden uitgehold. want ze beschermen je tegen de linkse lobby die jou wil vervangen door een moslim.

Het is te kort door de bocht om te zeggen dat het alleen maar de nederlandse droom najagen is. De VVD heeft hier 15 jaar lang strategisch met behulp van onderzoeken en psychologie gehamerd op het losweken van de nederlandse lage-midden-klasse naar de VVD.

hier nog wat interessant leesvoer van een aantal jaar geleden over 10 jaar netwerken als strategie van macht.
https://www.groene.nl/artikel/baantjes-in-de-polder

Ik ben het niet met je oneens; De VVD is er niet voor die mensen, en ze worden strategisch en tactisch beïnvloed om tegen hun eigen belangen in de stemmen, en er staat weinig weerstand tegenover.

maar zoals het artikel in de groene ook weergeeft, dat gebrek aan weerstand is ook onderdeel van het plan geweest. en er zijn in die tijd veel successen bereikt voor de VVD en het Netwerk. Alleen niet voor het gros van het electoraat dat op ze stemde. Maar zolang ze blijven hameren met de juiste frames op het juiste moment kan het nog wel even verder. Misschien mag je straks 150 rijden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:43

marapuru

db.

Mooi, een stuk verdieping op de afwezigheid van de PVV in de tweede kamer. Iets meer journalistieke verdieping.

https://nos.nl/artikel/25...-het-dagelijkse-kamerwerk

Aan het eind maakt de redactie nog duidelijk dat een reactie is gevraagd. Maar…
De PVV is via Geert Wilders en zijn woordvoerder sinds maandag meermaals gevraagd om te reageren. Beiden deden dat niet. Het is niet uit te sluiten dat ze op vakantie zijn, het is immers reces in de Kamer.

Maar Wilders heeft deze week nog een e-mail naar redacties gestuurd en hij heeft ook berichten gepost op X. Dus aannemelijk is dat hij het verzoek wel heeft gezien, maar niet wil reageren.
Hopelijk komt dit soort journalistiek langzaam binnen bij een groter aantal stemgerechtigden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:55
marapuru schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:51:
Mooi, een stuk verdieping op de afwezigheid van de PVV in de tweede kamer. Iets meer journalistieke verdieping.

[...]

Hopelijk komt dit soort journalistiek langzaam binnen bij een groter aantal stemgerechtigden.
komt vast binnen "kranten zijn links!" "kranten demoniseren Wilders" "op de publieke omroep moet bezuinigt worden"

ik vrees dus dat dit niet zo veel indruk maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
marapuru schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:51:

[...]

Ik las onlangs ook zoiets:
PVV-Kamerleden nemen elk jaar aanzienlijk minder van dit soort Kamertaken op zich dan een gemiddeld Kamerlid. Sinds de partij vorig jaar met 37 zetels de grootste fractie werd, begint dat het dagelijkse werk van de Kamer te hinderen: vergaderingen hebben plots geen voorzitter meer, of werkbezoeken gaan niet door omdat PVV’ers afhaken.

...

Waar Wilders en zijn fractiegenoten structureel weinig bijdragen, verricht Caroline van der Plas met haar BBB-partijgenoten juist veel extra Kamerwerk. In de afgelopen anderhalf jaar stonden de Partij voor de Dieren en de BBB zelfs bovenaan de lijst van fracties die, per zetel, het meeste werk verzetten.
Ik was verbaasd dat BBB wel zoveel kamerwerk verricht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:32

Standeman

Prutser 1e klasse

Mawlana schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:39:
[...]

[...]

Buiten dat ik de standpunten van de BBB bezopen vind, is het wel een partij die hun verantwoordelijkheden neemt. Op een enkeling na zitten PVV-ers er alleen maar om, met zo weinig mogelijk moeite, zoveel mogelijk geld binnen te harken. Ze hebben 0 ideologie.

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 16-07-2025 08:48 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:42

Player1S

Probably out in the dark

Standeman schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:48:
[...]

Buiten dat ik de standpunten van de BBB bezopen vind, is het wel een partij die hun verantwoordelijkheden neemt. Op een enkeling na zitten PVV-ers er alleen maar om, met zo weinig mogelijk moeite, zoveel mogelijk geld binnen te harken. Ze hebben 0 ideologie.
*knip*, niet dat soort referenties.

[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 16-07-2025 11:45 ]

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:28
En niet te vergeten, Nederlanders stemmen massaal op hem. Ook al is de gemiddelde Nederlander niet prioriteit nummer 1 van Wilders.
Helaas zal de PVV ondanks alles alsnog een hele grote partij worden bij komende verkiezingen schat ik zo in. Mensen worden keurig 'gevormd' door (social) media en nepnieuws.

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 16-07-2025 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:50
Mawlana schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:39:
[...]

[...]

Eigenlijk nog erger. Die proberen daadwerkelijk hun punten te verwezenlijken. Nou ja traineren.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Standeman schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:48:
[...]

Buiten dat ik de standpunten van de BBB bezopen vind, is het wel een partij die hun verantwoordelijkheden neemt.
Dat vind ik niet. Ze hebben helemaal niets gedaan om vooruit te komen met de stikstof crisis. Alleen maar "we willen niet we willen niet we willen niet". Dat is niet verantwoordelijkheid nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Llopigat schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:10:
[...]

Dat vind ik niet. Ze hebben helemaal niets gedaan om vooruit te komen met de stikstof crisis. Alleen maar "we willen niet we willen niet we willen niet". Dat is niet verantwoordelijkheid nemen
Tuurlijk wel, dat is namelijk wat hun achterban en nog belangrijker hun geldschieters willen.
De boel vertragen zodat er nog zoveel mogelijk veevoer e.d. verkocht kan worden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Baudet ontkent contact met Rusland, maar FVD-Kamerlid Ralf Dekker videobelt met Poetins partij Verenigd Rusland
FVD-partijvoorzitter Thierry Baudet blijft contacten met Rusland ontkennen, maar zijn Kamerlid Ralf Dekker blijkt te videobellen met gesanctioneerde Russische parlementariërs over een alternatief voor de NAVO. Baudet zelf stond op een lijst van waarnemers voor verkiezingen in Rusland.
Een lid van de Tweede Kamer belt met Russische politici om te spreken over een nieuwe ‘veiligheidsorde’ tégen de NAVO.

Klinkt ongeloofwaardig?

Op 25 maart van dit jaar neemt Ralf Dekker, op dat moment beëdigd Tweede Kamerlid namens Forum voor Democratie (FVD), deel aan een videoconferentie. Die is georganiseerd door de Russische Academie van Wetenschappen, onder de titel: ‘Perspectieven voor sociaal-economische samenwerking tussen Rusland en de landen van de Europese Unie.’ Achter de onschuldig klinkende titel, zo blijkt uit onderzoek van NRC, schuilt een campagne van het Kremlin om de steun voor de NAVO te ondermijnen.
Zelf ontkent Forum voor Democratie dat het banden met Moskou onderhoudt. Maar behalve de videoconferentie met Dekker zijn er méér aanwijzingen van contact met Rusland, die jaren teruggaan. Zo blijkt uit gehackte e-mails, in bezit van NRC, dat de partij van Thierry Baudet al in 2017 op een shortlist stond van Europese ‘waarnemers’ die frauduleuze Russische verkiezingen moesten witwassen.
Tijdens een debat begin februari uitte Dekker onverholen Kremlin-propaganda. „Het Oekraïense leger, of eigenlijk de NAVO, staat op het punt om geheel in te storten”, hield hij minister van Defensie Ruben Brekelmans (VVD) voor. Ook bagatelliseerde Dekker de waarschuwingen uit Brussel over de Russische militaire dreiging. „De NAVO is vooral goed als verhalenfabriek, Phantasialand, de griezelbus”, zei hij.
Enkele weken later belt Ralf Dekker in tijdens de videoconferentie met Moskou. Het is vermoedelijk de eerste keer sinds de Russische invasie in Oekraïne in 2022 dat een Nederlandse parlementariër in contact treedt met de entourage van de Russische president Poetin.
„Velen van hen [de deelnemers] zijn bereid om deel te nemen aan maatschappelijk-politieke bijeenkomsten over de ideeën van de Russische president over de oprichting van een collectief, gelijkwaardig systeem van samenwerking en veiligheid in groot-Eurazië’’, zegt de senator in een interview met de Russische ‘Parlementaire Krant’.
Poetin, met andere woorden, droomt van een tegenwicht voor de NAVO, een soort nieuw ‘Euraziatisch’ Warschau Pact. En Ralf Dekker denkt klaarblijkelijk mee.
Het is altijd opvallend dat extremistische partijen in Nederland maar ook in de rest van Europa feitelijk geen nationalisten zijn, dat kenmerkt zich meestal met een focus op isolationisme en soevereiniteit en geen bemoeienis door en met andere landen. Echter, de meeste hebben affiniteit tot aan zelfs openlijke steun aan een ons vijandelijk gezind land. Je zou je kunnen afvragen met dit soort onthullingen of dit soort partijen wel zelfstandig en organisch zijn ontstaan of dat ze onderdeel zijn van een ondermijningscampagne.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:59

FreakNL

Well do ya punk?

Dennis schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:08:
[...]

Overigens ben ik ook voorstander van het sterk beperken van arbeidsmigratie.

[...]
Ik pak deze er even uit;

Dit kan vooralsnog niet. Dan wordt er geen pakket meer bezorgd en geen plant meer geteeld in het Westland.

*knip* Op de persoon

[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 17-07-2025 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

D-e-n schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:59:
[...]

En denk je dat de overlast minder wordt als je mensen in een te klein centrum stopt en niet genoeg plekken regelt? Metaforisch gezegd: als je mensen in een kooi stopt als beesten dan worden het vanzelf beesten. Weet je wat zou helpen? Kleine centra verspreid over heel het land. Maar rarara wie daar tegen zijn.

En dat is het probleem in de retoriek van nu. Er wordt geredeneerd vanuit een fantasie situatie waarbij er op magische wijze nul asielzoekers zijn . Vanuit die redenatie moeten alle AZC's maar weg maar zo werkt het niet natuurlijk. We betalen ons ondertussen blauw aan hotels om ze daar maar in te stoppen.
De gehele benedenverdieping van het Van der Valk in Haarlem zit bomvol asielzoekers. Ik heb daar een een aantal weken geslapen en was stomverbaasd. Dat lijkt me toch geen goeie opvanglocatie. Dat moeten we als Nederland beter kunnen. Overigens geen moment last van gehad (ook niet met geluid) en mijn auto was ook nog heel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:14
Dan moeten we beleid maken dat er op gericht is dat het binnenkort wel kan. Wat pakketjes betreft denk ik trouwens dat het prima kan, alleen zal pakketjes versturen duurder worden. Mooi, wordt het meteen onaantrekkelijker en wie weet hebben we dan niet meer 7 bezorgbusjes per dag in elke straat.
Verder klink je mij in de oren als een typisch iemand die landelijk woont en nooit in grote stad komt.
Dat klopt niet, maar wat wil je met deze constatering van jezelf precies qua discussie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:06

nwagenaar

God, root. What's the differen

@Dennis in theorie is alles mogelijk, echter vanuit praktisch oogpunt gaat het niet lukken.

De meeste arbeidsmigranten komen vanuit Europa en als gevolg van verdragen mogen deze personen hier gewoon werken en tegenhouden mag juridisch gezien gewoon niet zolang er geen crisis is zoals COVID.

Daarbij als we dit zouden kunnen realiseren dan krijgen wij op korte tot middellange termijn problemen in distributie centra, slachterijen, woningbouw, zorg en in de tuinbouw terwijl we geen vervangend personeel in eigen land hebben of het werk willen doen.

Kennismigranten (van buiten Europa) zijn expliciet aangetrokken voor hun kennis en expertise omdat wij deze niet in Nederland voor handen hebben.

Ik vermoed dat je goed hebt opgelet in de lessen economie dat geen personeel hebben ten koste gaat van de productiviteit en gevolgen heeft voor onze economie met als gevolg aanzienlijk hogere prijzen en inflatie waardoor bedrijven zeer vlot de keuze gaan maken om te gaan naar andere Europese landen.

(dit terwijl we in de komende jaren al moeten bezuinigen om te kunnen voldoen aan de NAVO norm en dan spreek ik nog niet over de vergrijzing; op dit moment wordt de AOW grotendeels betaald vanuit de belasting ipv door werkenden).

TLDR; arbeidsmigranten en kennismigranten het land uitschoppen gaat ten koste van Nederland op diverse sociaal economische vlakken, wij hebben ze simpelweg nodig.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:21
nwagenaar schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:07:
@Dennis in theorie is alles mogelijk, echter vanuit praktisch oogpunt gaat het niet lukken.

De meeste arbeidsmigranten komen vanuit Europa en als gevolg van verdragen mogen deze personen hier gewoon werken en tegenhouden mag juridisch gezien gewoon niet zolang er geen crisis is zoals COVID.

Daarbij als we dit zouden kunnen realiseren dan krijgen wij op korte tot middellange termijn problemen in distributie centra, slachterijen, woningbouw, zorg en in de tuinbouw terwijl we geen vervangend personeel in eigen land hebben of het werk willen doen.
Echter als je het werk verplaatst naar Oost Europa hebben deze Oost Europeanen niks te zoeken in Nederland. Bedenk dat slachthuizen, tuinbouw en warehouses amper wat oplevert en vooral een enorme druk veroorzaakt op de woningmarkt, gezondheidzorg en onderwijs. Juist deze 3 arbeidsplaatsen kun je gemakkelijk verplaatsen naar lage lonenlanden juist omdat het zo weinig oplevert.
Kennismigranten (van buiten Europa) zijn expliciet aangetrokken voor hun kennis en expertise omdat wij deze niet in Nederland voor handen hebben.

Ik vermoed dat je goed hebt opgelet in de lessen economie dat geen personeel hebben ten koste gaat van de productiviteit en gevolgen heeft voor onze economie met als gevolg aanzienlijk hogere prijzen en inflatie waardoor bedrijven zeer vlot de keuze gaan maken om te gaan naar andere Europese landen.
Juist hierom zouden wij ons meer moeten focussen op Hightech en ja we hebben kennismigranten nodig, aan de andere kant zouden we in Nederland meer moeten doen dat jongeren kiezen voor de High tech en bedrijven zouden meer kunnen doen om mensen intern op te leiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als groep wel, maar hebben we ook alle subgroepen nodig? Wat gebeurt er als we de hoeveelheid arbeidsmigranten in het Westland halveren? Schaadt dat de Nederlandse economie nou echt? Ik kan daar helaas weinig objectieve info over vinden, de eerste twee pagina’s op Google bestaan uit belangenclubs.

Ik denk dat dat door middel van regelgeving (en handhaving) prima kan. Ja, dingen worden duurder en het aanbod zal soms kleiner worden, dat kan, maar door te eisen dat arbeidsmigranten minimaal hetzelfde behandeld worden als Nederlanders, denk ik dat je al een mooie schifting krijgt. En wellicht moet inzetten van arbeidsmigranten aantoonbaar de samenleving helpen, waarbij pure exportwinst die verdeeld wordt over een kleine groep Nederlanders dat wat mij betreft dus niet is.

Maar dit gaat nooit gebeuren, met de VVD in het centrum van de macht. We blijven dan excessen uit het arbeidsmigranten milieu vermengen met het asieldebat, waarbij we inmiddels zo ver zijn dat we bepaalde mensen (in casu statushouders) door middel van wetgeving achterstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ZieMaar! schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:49:
Als groep wel, maar hebben we ook alle subgroepen nodig? Wat gebeurt er als we de hoeveelheid arbeidsmigranten in het Westland halveren? Schaadt dat de Nederlandse economie nou echt? Ik kan daar helaas weinig objectieve info over vinden, de eerste twee pagina’s op Google bestaan uit belangenclubs.
Hoe ga je dit doen gezien de Europese regels voor vrij werk en verkeer?

https://www.nporadio1.nl/...l-af-van-arbeidsmigranten
Ondertussen ligt er ook nog een ander draaiboek op de plank dat moet worden uitgevoerd en dat is het terugdringen van de grote aantallen arbeidsmigranten. VVD-Kamerlid Thierry Aartsen had al eerder een plan omschreven daarvoor. Hierbij worden alle sociale premies in één keer uitbetaald aan de arbeidsmigranten, maar wel met de voorwaarde dat de arbeidsmigranten terugkeren naar het land van herkomst en niet meer terugkeren. "Dit is symboolpolitiek en kan helemaal niet", reageert Houwerzijl. "Je hebt in de eerste plaats vrij verkeer van personen in goederen in Europa. Ook zou je de wet moeten aanpassen."

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
@nwagenaar

Het is al goed verwoord door @spijkerhoofd en @ZieMaar! maar aanvullend wil ik daarbij nog opmerken dat in diverse sectoren juist door het aanbod van laagbetaald personeel innovatie is uitgebleven. Waarom zou je investeren in een dure machine als het goedkoper is om een groep Roemenen het werk te laten doen?

Op lange termijn is dat juist schadelijk voor de economische positie van Nederland, want arbeid blijft niet laagbetaald: naarmate de economische positie van Roemenië als gevolg van deelname in de EU verbetert zullen vanuit daar steeds minder arbeidskrachten naar andere landen trekken.

Een tijdje geleden zag ik een reportage over een machine die blauwe bessen kan plukken. Een flinke investering, maar die verdient zich uiteindelijk wel terug omdat er geen arbeidskrachten meer nodig zijn.
Volgens hem is de machine de investering meer dan waard. ‘Toen we met de hand plukten, had ik hier vijftig mensen aan het werk. En het was altijd maar de vraag of de omstandigheden goed waren om te plukken. Deze machine kun je ieder moment inzetten. Het apparaat kan wel tot 3000 kilo per uur plukken. Ik bel een paar mensen en we kunnen los. En de machine is nooit ziek.’
En qua arbeiders laten we trouwens de FNV het rotwerk doen, want zij zijn de enigen die zich nog een beetje inspannen voor de positie van arbeidsmigranten doordat ze hun werkgevers voor de rechter slepen. Verder gebeurt er amper wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
IJzerlijm schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:23:
Je moet het niet op die manier verbieden, je moet zorgen dat al die fiscale constructies waardoor het nu aantrekkelijk is niet meer mogen. Dan moet er meer worden betaald en dat heeft het meeste effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:42

Player1S

Probably out in the dark

defiant schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 00:01:
Baudet ontkent contact met Rusland, maar FVD-Kamerlid Ralf Dekker videobelt met Poetins partij Verenigd Rusland

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Het is altijd opvallend dat extremistische partijen in Nederland maar ook in de rest van Europa feitelijk geen nationalisten zijn, dat kenmerkt zich meestal met een focus op isolationisme en soevereiniteit en geen bemoeienis door en met andere landen. Echter, de meeste hebben affiniteit tot aan zelfs openlijke steun aan een ons vijandelijk gezind land. Je zou je kunnen afvragen met dit soort onthullingen of dit soort partijen wel zelfstandig en organisch zijn ontstaan of dat ze onderdeel zijn van een ondermijningscampagne.
Vind dit persoonlijk wel weer een lastig geval. Los van het feit dat ik vind dat Baudet enkeltje Rusland moet krijgen en bij verrek de Nederlandse nationaliteit mag inleveren.

Ene kant vind ik dat elke partij met buitenlandse banden verboden moet worden. Maar aan de andere kant. Als een GL samen werkt met een internationaal opererende (niet radicale) milieu organisatie dan is dat op zich niet erg.

In tegenstelling tot een Rusland is zo'n organisatie niet actief bezig ons land te destabiliseren. Dus waar trek je de grens? En hier krijg je ook niet een eensgezind antwoord op want je zult ook genoeg mensen vinden die iedereen die iets voor het milieu doet al extreem vind en verboden zou moeten worden. :X

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dennis schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 00:51:
[...]

Dan moeten we beleid maken dat er op gericht is dat het binnenkort wel kan. Wat pakketjes betreft denk ik trouwens dat het prima kan, alleen zal pakketjes versturen duurder worden. Mooi, wordt het meteen onaantrekkelijker en wie weet hebben we dan niet meer 7 bezorgbusjes per dag in elke straat.

[...]

Dat klopt niet, maar wat wil je met deze constatering van jezelf precies qua discussie?
Fijn dat jij uitzondering bent. Maar de gemiddelde populist woont landelijk en komt nooit in aanraking met andere culturen. Dat gebrek aan verbreding zorgt juist voor een enorme (en onterechte) xenofobie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:23

(dit terwijl we in de komende jaren al moeten bezuinigen om te kunnen voldoen aan de NAVO norm en dan spreek ik nog niet over de vergrijzing; op dit moment wordt de AOW grotendeels betaald vanuit de belasting ipv door werkenden).

TLDR; arbeidsmigranten en kennismigranten het land uitschoppen gaat ten koste van Nederland op diverse sociaal economische vlakken, wij hebben ze simpelweg nodig.
Het schijnt dan weer dat je economie laten crashen ook de beste manier is om de asielinstroom te laten verminderen. Dus win-win? 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
We zitten allemaal in een bubbel. Dat is ook normaal want je kiest zelf uit met wie je omgaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennis
FreakNL schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:51:
Fijn dat jij uitzondering bent. Maar de gemiddelde populist woont landelijk en komt nooit in aanraking met andere culturen. Dat gebrek aan verbreding zorgt juist voor een enorme (en onterechte) xenofobie.
Je reageerde initieel op mijn post over het beperken van arbeidsmigratie, maar vind je dat oprecht ook al een populistisch standpunt? Dan hebben we in dit topic flink wat populisten rondlopen.

Maar verder nog even als achtergrond: ik heb een jaar gewoond in de Waterlandpleinbuurt in Amsterdam(-Noord) en daarna 10 jaar midden in de Bijlmer. Verder heb ik drie jaar op school gezeten naast het Mercatorplein in een klas met 90% niet-Westerse allochtonen, dus ik weet juist precies waar ik het over heb.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Player1S schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:45:
[...]

Vind dit persoonlijk wel weer een lastig geval. Los van het feit dat ik vind dat Baudet enkeltje Rusland moet krijgen en bij verrek de Nederlandse nationaliteit mag inleveren.

Ene kant vind ik dat elke partij met buitenlandse banden verboden moet worden. Maar aan de andere kant. Als een GL samen werkt met een internationaal opererende (niet radicale) milieu organisatie dan is dat op zich niet erg.

In tegenstelling tot een Rusland is zo'n organisatie niet actief bezig ons land te destabiliseren. Dus waar trek je de grens? En hier krijg je ook niet een eensgezind antwoord op want je zult ook genoeg mensen vinden die iedereen die iets voor het milieu doet al extreem vind en verboden zou moeten worden. :X
We zijn in deze situatie beland omdat onze eigen normen voor wat acceptabel is in een democratie ook steeds verder zijn opgerekt door de opkomst van het populisme en het vervolg daarop. De normen van liberale democratie gaan uit van zaken zoals bescherming van minderheden, onderschrijven van mensenrechten, democratische participatie, vrije onafhankelijke journalistiek, etc.

Democratische normen en waarden zijn het automatische verdedigingsmechanisme van een liberale democratie, zolang de samenleving en politiek deze aanhangen en uitdragen maken dit soort extreme ideeën en partijen geen kans. Echter, we zijn al zover dat die normen niet alleen actief aangevochten worden door politici, maar omdat deze politici verkozen worden deze ook al actief overtreden worden.

Het probleem is dat we geen actieve verdediging hebben als liberale democratische normen eenmaal zijn overschreden. Want elke overschreden norm wordt genormaliseerd en kan misbruikt worden onder de paraplu van het vrijheid, zie ook altijd hoe zulke partijen schermen met woorden zoals democratie en vrijheid. Die zijn niet bedoelt in de context van de liberale democratie. Vrijheid is voor de eigen in-group, niet voor de outgroup, democratische vertegenwoordiging van die groep is niet van toepassing.

Ik denk bijvoorbeeld dat in principe dit probleem vrij eenvoudig op te lossen is: verplicht alle partij financiering openbaren en politiek contact met staats vijandelijke landen en hun partijen alleen via officiële diplomatieke kanalen, waarbij alle communicatie inzichtelijk is voor BuZa en de AIVD. Op straffe van het risico op schorsing tot uiteindelijk ontbinding.

Maar probeer bovenstaande maar eens voor te stellen, Ruslands de facto dictatuur en repressieve regime is al gedeeltelijk genormaliseerd onder bepaalde groepen, dat dit weerstand zal wekken onder de noemer van verworven vrijheden en democratie (in hun eigen definitie).

En dat zijn inmiddels dure lessen die we opnieuw aan het leren zijn, het is relatief goedkoop en makkelijk om democratische normen te herstellen in het begin, maar eenmaal overschreden wordt het niet alleen moeilijker, er zijn ook steeds meer mensen zijn die actief pleiten voor het tegenovergestelde, de illiberale democratie of erger.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002

Bij mijn vorige werkgevers heb ik zelf gezien dat de werkgevers voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Ze probeerden veel vacatures te vervullen tegen een laag salaris, niet-marktconform. Voor ons dus minder interessant, maar voor de techneuten (met dezelfde kennis) in bijvoorbeeld Turkije wel heel aantrekkelijk mede door de 30%-regeling. Zonder deze regeling zou huisvesting moeilijk zijn voor de expats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:09
emeralda schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:21:
We zitten allemaal in een bubbel. Dat is ook normaal want je kiest zelf uit met wie je omgaat.
Ik heb het idee dat de term bubbel vooral gebruikt wordt om te betogen dat iedereen onderdeel van het probleem is en daarmee het gedrag van de rechts extremistische hoek wordt goed gepraat.

Het is niet een probleem om in een bubbel te zitten. Zolang je ook maar kritisch blijft binnen je eigen bubbel, waar komt jouw informatie vandaan, wat is het waarheidsgehalte, welke bias. Het probleem is dat men klakkeloos berichten overneemt op X/Facebook (die passen bij je onderbuik gevoel) als waarheid. En dan ook nog gaat roepen 'iedereen zit in een bubbel' om dat gedrag goed te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

spijkerhoofd schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:35:
[...]
Echter als je het werk verplaatst naar Oost Europa hebben deze Oost Europeanen niks te zoeken in Nederland. Bedenk dat slachthuizen, tuinbouw en warehouses amper wat oplevert en vooral een enorme druk veroorzaakt op de woningmarkt, gezondheidzorg en onderwijs. Juist deze 3 arbeidsplaatsen kun je gemakkelijk verplaatsen naar lage lonenlanden juist omdat het zo weinig oplevert.
Zonder warehouses (waar ik ook even de distributiecentra van supermarkten, etc onder laat vallen) krijgen wij enorm veel issues in de bevoorrading van Jumbo, AH, Aldi, etc, etc; maar dat terzijde.

En vergis je niet: wij hebben veel (lokale) MKB-bedrijven die afhankelijk zijn van deze bedrijven binnen hun supplychain. Als bedrijven besluiten om naar het buitenland gaan, dan heeft ook gevolgen voor (lokale) bedrijven en bijbehorende werkgelegenheid waarbij ze een hoog risico dat ze kopje ondergaan.

Nu zou je nog kunnen zeggen "als dat gebeurt, dan kunnen deze personen wel gaan werken in deze branches": punt is dat zeer weinig personen willen werken in deze branches omdat het simpelweg smerig werk is en-of hard werken is voor te weinig geld: uit ervaring weet ik dat dit als vakantiewerk (ik heb als vakantiewerk gewerkt in de tuinbouw en slachterijen) nog wel te doen is; maar ik heb daarbij ervaren dat ik dit never en nooit zou willen doen als vast werk.

Met de verwijzing dat arbeidsmigranten een (aanzienlijk?) verhoogde druk hebben op woningmarkt, gezondheidszorg en-of onderwijs: daar heb ik nog geen concrete cijfers voor kunnen vinden.

Wel dat ze juist door slechte huisvesting - als gevolg van meerdere personen in kleine ruimtes - en slechte werkomstandheden juist een grotere kans hebben op gezondheidsklachten, maar dat ze deze zorg niet goed krijgen (meestal als gevolg van taal barriere).

Daarbij wordt maar even vergeten dat ook arbeidsmigranten onze schatkist aanvullen op diverse manieren, het is niet dat ze hier gratis wonen en-of geen gratis gebruik maken van onze sociale voorzieningen: ook zij dragen hieraan bij via sociale premies net zoals een werkende Nederlander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:50
[...]

bedoel je de politicus zelf of de stemmer? Weet niet eens waar onze populisten wonen overigens, maakt me ook niet uit, alleen in de tijd van de boerenprotesten wist ik op eens waar minister van der Wal woonde, omdat ik er niet meer langs kon met de auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
IJzerlijm schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:23:
[...]

https://www.nporadio1.nl/...l-af-van-arbeidsmigranten

[...]
Niet verbieden, maar onaantrekkelijker maken om mensen uit te buiten. Duidelijke regels rondom huisvesting, baanzekerheid, etcetera. Goede rechtsbijstand, eigenlijk alles dat Nederlandse werknemers ook hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:27
defiant schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 00:01:

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Wat ik mij dan weer afvraag is of het niet eens tijd wordt deze staatsondermijnende partij te verbieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

ZieMaar! schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:10:
[...]
Niet verbieden, maar onaantrekkelijker maken om mensen uit te buiten. Duidelijke regels rondom huisvesting, baanzekerheid, etcetera. Goede rechtsbijstand, eigenlijk alles dat Nederlandse werknemers ook hebben.
Waar ze eigenlijk (net zoals Nederlanders) gewoon al recht op hebben maar dat het schort aan handhaving (mede als gevolg van te weinig personeel) en doordat er meer dan genoeg louche uitzendbureaus zijn die hier misbruik van maken (al dan niet de werkgevers die een oogje dichtknijpen).

Diverse kranten en media - zowel links als rechts - hebben dit al diverse keren beschreven: veel arbeidsmigranten hebben te maken met slechte arbeidsomstandigheden/leefomstandigheden en zijn niet of slecht op de hoogte van hun rechten of willen geen gebruik maken van hun rechten omdat ze dan bang zijn om ontslagen te worden waardoor ze binnen no-time hun huisvesting kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:26
nwagenaar schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:07:
[...]

Zonder warehouses (waar ik ook even de distributiecentra van supermarkten, etc onder laat vallen) krijgen wij enorm veel issues in de bevoorrading van Jumbo, AH, Aldi, etc, etc; maar dat terzijde.
Ook daar kunnen we enorm veel automatiseren. In Nederland zit een hele grote speler op dat gebied (Vanderlande). Het gaat erom dat er heel veel dozenschuivers tussen zitten, die een beperkte bijdrage leveren aan de maatschappij of economie. Veelal doorzetten van goedkope rommel die we eigenlijk niet nodig hebben.
En vergis je niet: wij hebben veel (lokale) MKB-bedrijven die afhankelijk zijn van deze bedrijven binnen hun supplychain. Als bedrijven besluiten om naar het buitenland gaan, dan heeft ook gevolgen voor (lokale) bedrijven en bijbehorende werkgelegenheid waarbij ze een hoog risico dat ze kopje ondergaan.

Nu zou je nog kunnen zeggen "als dat gebeurt, dan kunnen deze personen wel gaan werken in deze branches": punt is dat zeer weinig personen willen werken in deze branches omdat het simpelweg smerig werk is en-of hard werken is voor te weinig geld: uit ervaring weet ik dat dit als vakantiewerk (ik heb als vakantiewerk gewerkt in de tuinbouw en slachterijen) nog wel te doen is; maar ik heb daarbij ervaren dat ik dit never en nooit zou willen doen als vast werk.
De slachterijen zijn een mooi voorbeeld. Dat verdienmodel kan alleen maar uit met goedkope arbeidskrachten en goedkoop vlees. Als we minder produceren voor de export kan dat allemaal een tandje minder.
Met de verwijzing dat arbeidsmigranten een (aanzienlijk?) verhoogde druk hebben op woningmarkt, gezondheidszorg en-of onderwijs: daar heb ik nog geen concrete cijfers voor kunnen vinden.

Wel dat ze juist door slechte huisvesting - als gevolg van meerdere personen in kleine ruimtes - en slechte werkomstandheden juist een grotere kans hebben op gezondheidsklachten, maar dat ze deze zorg niet goed krijgen (meestal als gevolg van taal barriere).

Daarbij wordt maar even vergeten dat ook arbeidsmigranten onze schatkist aanvullen op diverse manieren, het is niet dat ze hier gratis wonen en-of geen gratis gebruik maken van onze sociale voorzieningen: ook zij dragen hieraan bij via sociale premies net zoals een werkende Nederlander.
Pleit er dus alleen maar voor om selectiever te zijn in de arbeidsmigratie die we als maatschappij nodig hebben. Het begint met gelijke rechten en gelijke beloning.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Joris748 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:32:
[...]
Ook daar kunnen we enorm veel automatiseren. In Nederland zit een hele grote speler op dat gebied (Vanderlande). Het gaat erom dat er heel veel dozenschuivers tussen zitten, die een beperkte bijdrage leveren aan de maatschappij of economie. Veelal doorzetten van goedkope rommel die we eigenlijk niet nodig hebben.
Ah yes, het magische woord: automatiseren! Er wordt al gigantisch veel geautomatiseerd in deze branches, desondanks heb je nog steeds domme krachten nodig om bepaalde handelingen te realiseren omdat dit niet te automatiseren/robotiseren valt in verhouding met de investering.

Praktisch gezien is automatiseren en-of robotiseren van handelingen geen magische oplossing voor alle activiteiten (het is vaak te duur en niet alle productieprocessen zijn hetzelfde). Daarbij had ik op BNR gehoord dat het 5 tot 7 jaar duurt alvorens het automatisering of robotiseringsproces zodanig is ingesteld zodat de machines het werk kunnen doen van een persoon of personen.

Desondanks zijn er nog steeds personen nodig omdat machines/robots wel eens kapot gaan of te maken krijgen met een storing om ten tijde van deze situaties werkzaamheden op te kunnen vangen (vaak zijn deze processen zodanig afgesteld dat de time-to-fix zodanig laag moet zijn terwijl dat praktisch niet altijd mogelijk is).
[...]
De slachterijen zijn een mooi voorbeeld. Dat verdienmodel kan alleen maar uit met goedkope arbeidskrachten en goedkoop vlees. Als we minder produceren voor de export kan dat allemaal een tandje minder.
Niet alleen goedkope arbeidskrachten, maar ook door veel automatisering.

Vlees vanuit Nederland is eigenlijk duurder dan vlees uit andere Europese landen (17–27% boven EU-gemiddelde) maar door de intensieve veehouderij, goede transport mogelijkheden (zowel intern maar ook buiten Nederland), kwaliteit en ook specifieke productie voor het buitenland zitten we in de top 3 van vlees exporteurs uit Europa.
[...]
Pleit er dus alleen maar voor om selectiever te zijn in de arbeidsmigratie die we als maatschappij nodig hebben. Het begint met gelijke rechten en gelijke beloning.
Ik vermoed dat arbeidsmigratie andere vormen gaat aannemen als er daadwerkelijke goede handhaving gaat gebeuren.

Je kunt wel gelijke rechten afdwingen (die er al zijn) of gelijke beloning eisen (wat niet gaat gebeuren zolang er verschillen zijn in minimumloon binnen Europa): zolang er niet wordt gehandhaaft en-of er daadwerkelijke consequenties aan zitten gaat er niets veranderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dennis schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:25:
[...]

Je reageerde initieel op mijn post over het beperken van arbeidsmigratie, maar vind je dat oprecht ook al een populistisch standpunt? Dan hebben we in dit topic flink wat populisten rondlopen.

Maar verder nog even als achtergrond: ik heb een jaar gewoond in de Waterlandpleinbuurt in Amsterdam(-Noord) en daarna 10 jaar midden in de Bijlmer. Verder heb ik drie jaar op school gezeten naast het Mercatorplein in een klas met 90% niet-Westerse allochtonen, dus ik weet juist precies waar ik het over heb.
Ja dat vind ik want het is behoorlijk kortzichtig.

Nu vind ik wel dat jij er genuanceerder uitkomt dan de gemiddelde “ik-ben-tegen-migratie” persoon. Want vaak is het meehuilen met de wolven.

Ik vind trouwens ook dat we moeten oppassen met instroom. Maar ik vind ook dat het een gegeven is. Waar het mij omgaat is dat we met een plan komen om die mensen in de samenleving opnemen ipv ze op te hokken in steeds kleinere (en in aantal verminderende) AZCs..

En dan heb ik het over asielzoekers, wat sowieso een klein deel van de migratie is.

Grenzen dicht is echt een utopie. Niet alleen vanwege EU wetgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

HvdBent schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:10:
[...]

bedoel je de politicus zelf of de stemmer? Weet niet eens waar onze populisten wonen overigens, maakt me ook niet uit, alleen in de tijd van de boerenprotesten wist ik op eens waar minister van der Wal woonde, omdat ik er niet meer langs kon met de auto.
Ik bedoel de stemmer. De groot deel PVV stemmers komt uit gebied waar er nauwelijks een asielzoeker te vinden is. Het stemmen op PVV is dan voornamelijk gedreven door (vaak onterechte) xenofobie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 00:03

hamsteg

Species 5618

[...]

Huh? Geert Wilders (den Haag), Baudet (Amsterdam), Joost Eerdmans (Rotterdam). Misschien moet je even opnieuw eiken?
Vergeten: Van der Plas (Deventer) ... semi-landelijk eerder een stad die gemoedelijk is.

[ Voor 9% gewijzigd door hamsteg op 17-07-2025 12:00 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
[...]

Wellicht enkel de eerste levensbehoeftes houden of de warehouses waar weinig personeel hoeft te werken vanwege automatisering en robotisering.

En vervelend voor de MKB bedrijven, maar burgers in dit land stonden lang genoeg op plek 2 en de economie op 1 dat het tijd is om dat om te draaien. En een goede ondernemer weet te veranderen als dat nodig is.
Daarom kun je deze branches prima naar lage lonen landen brengen of naar Zuid Europa waar meer werkloosheid is.
Enkel de kenniswerkers vullen de schatkist aanzienlijk bij omdat ze goed betaald worden en omdat ze vaak woningen bezitten en een Nederlandse auto rijden. Juist de laag betaalde arbeidsmigranten brengen weinig geld in het laatje omdat lage salarissen weinig opbrengen en juist hoge heffingskortingen krijgen. De sociale premies die zij afdragen zijn bijzonder laag doordat ze lage salarissen hebben. Daarnaast hoeven zij geen wegenbelasting af te dragen met hun auto's en het meeste geld dat zij verdienen gaan naar het land van herkomst toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
nwagenaar schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:59:
[...]
Desondanks zijn er nog steeds personen nodig omdat machines/robots wel eens kapot gaan of te maken krijgen met een storing om ten tijde van deze situaties werkzaamheden op te kunnen vangen (vaak zijn deze processen zodanig afgesteld dat de time-to-fix zodanig laag moet zijn terwijl dat praktisch niet altijd mogelijk is).

Niet alleen goedkope arbeidskrachten, maar ook door veel automatisering.
Die machines en software word onderhouden door goed betaalde vakmensen, in Nederland kan er zeker animo voor zijn als deze mensen goed betaald worden en deels word opgepakt door kenniswerkers.
Vlees vanuit Nederland is eigenlijk duurder dan vlees uit andere Europese landen (17–27% boven EU-gemiddelde) maar door de intensieve veehouderij, goede transport mogelijkheden (zowel intern maar ook buiten Nederland), kwaliteit en ook specifieke productie voor het buitenland zitten we in de top 3 van vlees exporteurs uit Europa..
De gehele Nederlandse vleesindustrie ligt onder een vergrootglas already, zij stoten teveel uit, mest uitrijden is al een issue en dragen bij aan grondwatervervuiling en andere vervuilingen. De kans dat de vleesindustrie in Nederland gaat krimpen is enorm omdat boeren straks moeten stoppen.
Ik vermoed dat arbeidsmigratie andere vormen gaat aannemen als er daadwerkelijke goede handhaving gaat gebeuren.

Je kunt wel gelijke rechten afdwingen (die er al zijn) of gelijke beloning eisen (wat niet gaat gebeuren zolang er verschillen zijn in minimumloon binnen Europa): zolang er niet wordt gehandhaaft en-of er daadwerkelijke consequenties aan zitten gaat er niets veranderen
Daarom moeten we juist heel kritisch zijn op arbeidsmigranten en de branches waar veel migranten werken maar weinig echt toevoegen. Juist daarom zou de glas en tuinbouw, de vleesindustrie en niet essentiele warehouses of moeten robotiseren en automatiseren of verhuizen naar lage lonen landen, of landen met een hoge werkloosheid zoals in Zuid Europa, bijkomend voordeel is dat energie goedkoop kan zijn in Zuid Europa door de lange zomerse perioden en de korte winter, die alsnog zonnig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:20

Ozzy

omnia mutantur, nihil interit

https://nos.nl/artikel/2575373

Europese Commissie stapt naar de rechter om eenzijdige aanbesteding NS

Nederland staat er niet best op in Europa. En terecht, na jarenlange pastorale, de maatnemende onderwijsvingertjes van neoliberale partijen richting de andere EU-lidstaten, zijn we nu zelf aan de beurt.

En vooral ook weer niet luisteren naar waarschuwingen en een mooie rechtszaak aan de broek.

De NS heeft al last van stakingen, steeds duurdere kaartjes en achterstallig onderhoud en ook dit zal daar weer niet bij helpen. Dit zou ook wel weer eens een hoofdpijndossier kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:18

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ozzy schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:51:

Nederland staat er niet best op in Europa. En terecht, na jarenlange pastorale, de maatnemende onderwijsvingertjes van neoliberale partijen richting de andere EU-lidstaten, zijn we nu zelf aan de beurt.

En vooral ook weer niet luisteren naar waarschuwingen en een mooie rechtszaak aan de broek.

De NS heeft al last van stakingen, steeds duurdere kaartjes en achterstallig onderhoud en ook dit zal daar weer niet bij helpen. Dit zou ook wel weer eens een hoofdpijndossier kunnen worden.
Wat betreft openbaar vervoer is het enigszins hoofdschuddend. We willen groener worden maar omdat we ons OV hebben geprivatiseerd zijn we niet goed meer in staat om mensen een relatief goedkoop alternatief voor de auto aan te bieden.

Als we kijken hoe het dan nu gaat met inderdaad de NS dan zou dat toch efficiënter moeten kunnen?

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy
  • Laatst online: 12:20

Ozzy

Auredium schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:57:
[...]

Wat betreft openbaar vervoer is het enigszins hoofdschuddend. We willen groener worden maar omdat we ons OV hebben geprivatiseerd zijn we niet goed meer in staat om mensen een relatief goedkoop alternatief voor de auto aan te bieden.

Als we kijken hoe het dan nu gaat met inderdaad de NS dan zou dat toch efficiënter moeten kunnen?
De privatisering kwam voort uit Europese regelgeving. Of specifieker het opsplitsen van infra en vervoer (wat uiteindelijk tot ProRail heeft geleid). Het idee daarvan was concurrentie en NS zou een marktspeler worden. Maar die hebben in 1995 na de opsplitsing alles onderhands gegund gekregen, en dit jaar is dat wederom gebeurd, omdat ze bang waren voor.... concurrentie en versplintering. Dat de NS wederom de aanbesteding heeft gekregen zonder de vereiste procedure, ondanks waarschuwingen van de EU, is nu de aanleiding voor de rechtszaak.

De NS heeft op het grootste deel van het spoor altijd (en dus nog steeds) een monopolie positie gehad en dat nodigt natuurlijk niet zo maar uit tot efficiëntie. De overheid weigert om te lappen, want vrije markt, maar tegelijkertijd heeft de NS wel een taakstelling mobiliteit. Dus het kabinet tikt NS op de vingers, want ze rijden niet vaak genoeg op tijd, en nu tikt de EU het kabinet op de vingers, want de concessie is onjuist verlopen (want bang voor concurrentie op de vrije markt).

Het is weer een mooi zooitje. Ik zit niet op X, maar Wilders zal dit waarschijnlijk wel weer aangrijpen voor een NEXIT: hoe durft de EU aan ons mooie geelblauwe nationale trots te komen. En de VVD zal wel iets zeggen over de banenmotor van de NS, 22k FTE die onder druk staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@spijkerhoofd
Ik ben het meer dan eens dat bepaalde branches zeker kunnen en mogen inkrimpen voor verbetering van de leefkwaliteit (milieu, etc) zoals de vlees-industrie en-of de vee-industrie. Ik ben het ook eens met dat arbeidsmigranten humaner moeten worden behandeld op diverse vlakken (of het nu gaat om arbeidsrechten of om financiele compensatie).

En ja: automatisering en-of robotisering kan zeker een bepaalde/goede invulling geven en mensen vervangen als het gaat om repetatieve handelingen waarbij geen of amper complexiteit van toepassing is, maar het proces en handelingen zijn niet altijd af te stemmen op volledige automatisering en-of robotisering.

Ik ben van mening dat enorm veel branches al grote stappen hebben gemaakt - voor zover dit mogelijk is - om te automatiseren, maar zijn er simpelweg gewoon nog steeds veel handelingen waar mensen voor nodig zijn, of ontbreekt het aan kennis/expertise (bijvoorbeeld de inzet van AI) en-of levert de techniek geen toegevoegde waarde omdat een menselijke controle/interactie benodigd is en-of blijft (zoals in de zorg) of simpelweg omdat het te complex is qua praktijk tov de investering (robots zijn duur en moet ook gewoon zichzelf terugverdienen binnen een bepaalde periode).

Natuurlijk zullen er zeker wel mogelijkheden zijn voor verbeteringen en het meer toepassen van automatisering en-of robotisering, maar ik denk niet dat je hiermee 900K aan arbeidsmigranten kunt vervangen (laat staan op de korte termijn): procentueel gezien werken de meeste arbeidsmigranten in de logistiek en transport sectoren terwijl respectievelijk "maar" 33% werkt in de tuinbouw/landbouw en voedingsindustrie; de rest werkt primair in de bouw, zorg, schoonmaak en-of horeca.

Geen idee hoe andere mensen hierover denken: maar ik bestel liever mijn biertje aan een persoon - ongeacht of hij arbeidsmigrant is niet - dan dat ik een QR-code moet scannen om het daarna via een robot aan mijn tafel te krijgen (wat wel grappig is om een keer mee te maken).

Als je morgen alle arbeidsmigranten het land uitzet, dan wordt het chaos in zo'n beetje alle branches.

Ik vermoed dat het juist de personen zijn die anti-migranten zijn die gaan klagen en tot de inkeer gaan komen dat arbeidsmigranten toch wel een belangrijke schakel zijn in hun dagelijks leven, de rest zullen meer zijn van "I told you so" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Maar wij zijn toch niet de enigen met die constructie? Het enige land dat ik kan bedenken wat echt "marktwerking" heeft op het spoor is het VK, en volgens mij dan zelfs alleen in Engeland, en dat is echt een puinhoop :X

Ja, Duitsland en wat andere landen delen het net met dingen als Flixtrain, maar ik betwijfel of dat gaat passen op het al super volle spoornetwerk hier.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:00
Ozzy schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:51:

Hier is het vooral de EU die blundert. Ik heb het al vaker gezegd: de EU is deels ook een neoliberaal project en is besmet met het aanbestedingsvirus. Zeker bij publieke diensten is dat niet altijd een goed idee.

En hier is het een heel slecht idee. Je tuigt een heel circus op en uiteindelijk blijft het toch hetzelfde spoor met dezelfde beperkingen, dezelfde eisen en dezelfde werknemers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Ozzy schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:13:
[...]
en dat nodigt natuurlijk niet zo maar uit tot efficiëntie.
En dat is dus onzin en mensen die vaak met de trein gaan weten dat. Lijnen opknippen in zichzelf bedruipende brokken is verre van efficiënt. Alsof je de metro van Londen opknipt in diverse lijnen. Terwijl de ene lijn de andere faciliteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
RobinHood schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:20:
Maar wij zijn toch niet de enigen met die constructie? Het enige land dat ik kan bedenken wat echt "marktwerking" heeft op het spoor is het VK, en volgens mij dan zelfs alleen in Engeland, en dat is echt een puinhoop :X

Ja, Duitsland en wat andere landen delen het net met dingen als Flixtrain, maar ik betwijfel of dat gaat passen op het al super volle spoornetwerk hier.
Concurrentie op het spoor is wat anders dan concurrentie om het spoor.

In het geval van NS gaat het om het gunnen van de Hoofdrailnetconcessie zonder aanbesteding.

Concurrentie op het spoor is mogelijk, bv Arriva rijdt enkele nachttreinen op trajecten waar NS dat niet doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Kalentum schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:49:
[...]

Concurrentie op het spoor is wat anders dan concurrentie om het spoor.

In het geval van NS gaat het om het gunnen van de Hoofdrailnetconcessie zonder aanbesteding.

Concurrentie op het spoor is mogelijk, bv Arriva rijdt enkele nachttreinen op trajecten waar NS dat niet doet.
Concurrentie op het spoor is in met name de Randstad ook onwenselijk. Treinen rijden niet simpel van A naar B. Bijvoorbeeld de trein naar Zandvoort is niet alleen een trein voor strandgangers van Amsterdam naar Zandvoort maar ook voor forenzen van Amsterdam naar Haarlem of aanvoer vanuit de kleine stations ertussen naar een intercity. Dat opknippen maakt het nodeloos ingewikkeld voor reizigers die dan plots moeten "kiezen" voor een andere aanbieder en/of moeten overstappen van de ene naar de andere. Terwijl ze gewoon de eerste en makkelijkste optie willen als ze op het station komen.

Ik word wat dat betreft doodmoe van al die auto bezittende dagjesmensen die altijd menen hoe de NS beconcurreerd moet worden maar die geen clue hebben van hoe het merendeel van de reizigers in de drukke helft van Nederland reist. Een treinreis is voor de meeste mensen geen met een Excelsheetje en de agenda erbij uitgedokterde reis maar een dagelijks terugkomend iets waarbij variabele tijden eerder uitzondering dan regel zijn, zeker als er gezeik op het spoor is en/of drukte.

Wij komen regelmatig in Londen en hebben daar wel eens dagtrips gemaakt en dat plannen is voor zo'n tripje prima te doen maar dat is echt een ramp als je dat elke dag zou moeten doen.

[ Voor 6% gewijzigd door D-e-n op 17-07-2025 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

D-e-n schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:58:
[...]

Concurrentie op het spoor is in met name de Randstad ook onwenselijk. Treinen rijden niet simpel van A naar B. Bijvoorbeeld de trein naar Zandvoort is niet alleen een trein voor strandgangers van Amsterdam naar Zandvoort maar ook voor forenzen van Amsterdam naar Haarlem of aanvoer vanuit de kleine stations ertussen naar een intercity. Dat opknippen maakt het nodeloos ingewikkeld voor reizigers dan plots moeten "kiezen" voor een andere aanbieder en/of moeten overstappen van de ene naar de andere. Terwijl ze gewoon de eerste en makkelijkste optie willen als ze op het station komen.

Ik word wat dat betreft doodmoe van al die dagjesmensen die altijd menen hoe de NS beconcurreert moet worden maar die geen clue hebben van hoe het merendeel van de reizigers in de drukke helft van Nederland reist. Een treinreis is voor de meeste mensen geen met een Excelsheetje en de agenda erbij uitgedokterde reis maar een dagelijks terugkomend iets waarbij variabele tijden eerder uitzondering dan regel zijn, zeker als er gezeik op het spoor is en/of drukte.
Precies.

Iets als Flixtrain is leuk als ik voor een weekendje weg van Leeuwarden naar Maastricht ga, en dan geen 60+ euro kwijt ben, maar misschien 30 euro. Alle nadelen die bij Flixtrain horen, zoals vooraf moeten boeken, reis die vast wat langer duurt etc is dan geen probleem.

Maar als ik dagelijks tussen Leeuwarden en Zwolle moet forensen, dan wil gewoon een trein waarvan ik weet dat ie zo rap mogelijk van A naar B gaat, ik zo kan instappen, een vast schema heeft van meerdere treinen per uur etc. En de werkgever betaalt [iig een flink deel] dus dan maakt het mij ook niet uit dat ik wat meer betaal dan een Flixtrain op dat traject, als dat al mogelijk is.

Dingen als Flix, en alles wat daarop lijkt, is imho net zo erg OV als dat een vliegtuig OV is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
RobinHood schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:06:
[...]

Dingen als Flix, en alles wat daarop lijkt, is imho net zo erg OV als dat een vliegtuig OV is.
Niet helemaal. Bij de NS wordt je niet uitgescholden door iemand in een andere taal omdat je koffer volgens de beste man 1 cm te hoog is.

Er zit nog een duidelijk verschil in kwaliteit, ondanks het bij elkaar proppen van mensen bij beide partijen.

[ Voor 13% gewijzigd door Stukfruit op 17-07-2025 15:10 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 23:21
De trein (en ook de bus, tram en metro) wil je eigenlijk op zo'n manier hebben dat je nooit op een dienstregeling hoeft te kijken, omdat je er op kan vertrouwen dat binnen nu en een acceptabele tijd de juiste voor je neus stopt.

Vanuit een kosten/baten perspectief kan je prima de enige bushalte in een klein dorp opheffen, want die kost meer dan deze oplevert. De nachtbussen en -treinen kosten extra tov diezelfde bus of trein in de spits, maar levert veel minder op.
Als dat onwenselijk is, dan moet dit vastgelegd worden zodat er uitvoering is. En als daarbij een overheid geld bij moet leggen, heb ik liever dat diezelfde overheid het regelt dan dat er ergens een aandeelhouder heel tevreden kan zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
Zo'n flixtrain is leuk, totdat ondernemers de krenten uit de pap halen (daar waar winst te maken is). Dat gaat ook ten kosten van een DB of NS.

Zelfde zie je natuurlijk ook gebeuren in de GGZ. Allerlei bureautjes en zelfstandige psychologen behandelen de lucratieve, eenvoudige casussen. De GGZ blijft met de complexe gevallen zitten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Stukfruit schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:09:
[...]

Niet helemaal. Bij de NS wordt je niet uitgescholden door iemand in een andere taal omdat je koffer volgens de beste man 1 cm te hoog is.

Er zit nog een duidelijk verschil in kwaliteit, ondanks het bij elkaar proppen van mensen bij beide partijen.
Daarom is NS openbaar vervoer, en Flixtrainbus dus imho niet.

Want daar kunnen ze óók enorm moeilijk doen.
Joris748 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:12:
Zo'n flixtrain is leuk, totdat ondernemers de krenten uit de pap halen (daar waar winst te maken is). Dat gaat ook ten kosten van een DB of NS.

Zelfde zie je natuurlijk ook gebeuren in de GGZ. Allerlei bureautjes en zelfstandige psychologen behandelen de lucratieve, eenvoudige casussen. De GGZ blijft met de complexe gevallen zitten.
Mijn ervaring met de GGZ is toch echt andersom: Zodra je ook maar een beetje moeilijk bent, heeft zo'n grote GGZ-organisatie totaal geen zin in je en moet je juist je heil gaan zoeken bij de zelfstandige psycholoog die geen contract heeft en dan kun je dus flink gaan aftikken, want er is geen 100% restitutiepolis meer *O*

Als je bijvoorbeeld trauma en een persoonlijkheidsstoornis hebt, ben je gewoon fucked in veel gevallen. Er is een reden waarom ik van Heerenveen naar Zwolle en Groningen ging voor mijn therapie, want er zat gewoon niks dichterbij met een contract die mij kon helpen. De GGZ in Heerenveen heeft mij er praktisch direct uitgeknikkerd toen het werd overgenomen door FlixTherapie. We vermoeden dat je autisme hebt en daardoor kunnen we je geen therapie meer aanbieden :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
D-e-n schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:58:
[...]

Concurrentie op het spoor is in met name de Randstad ook onwenselijk.
Dat is dan ook niet aan de orde.

Er is dan ook helemaal niemand die zegt dat er concurrentie op het spoor moet komen of dat de Hoofdrailconcessie verboden is of dat de concessie opgesplitst moet worden.

Enige is dat er blijkbaar een aanbesteding had moeten plaats vinden. Net zoals bij de andere concessies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Kalentum schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:25:
[...]

Dat is dan ook niet aan de orde.

Er is dan ook helemaal niemand die zegt dat er concurrentie op het spoor moet komen of dat de Hoofdrailconcessie verboden is of dat de concessie opgesplitst moet worden.

Enige is dat er blijkbaar een aanbesteding had moeten plaats vinden. Net zoals bij de andere concessies.
In hoeverre is het wenselijk dat er een aanbesteding plaats moet vinden, als een dienst uitgevoerd wordt door een semi-overheidsbedrijf.

Die discussie mag wel eens gevoerd worden binnen de EU. Of kan een aanbesteding voorkomen worden door de NS te nationaliseren? Dan moeten we onze peilen richten op de Nederlandse regering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Joris748 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:34:
[...]
In hoeverre is het wenselijk dat er een aanbesteding plaats moet vinden, als een dienst uitgevoerd wordt door een semi-overheidsbedrijf.
Een goede discussie, want rendabele lijnen zouden een pakketreis moeten zijn met minder rendabele lijnen en daar zal forse controle op gevoerd moeten worden.
Het enige wat ik mij afvraag in hoeverre Nederland niet de EU heeft opgetuigd met hun marktdenken? Ik kan mij goed voorstellen dat het idee zelf uit Nederland afkomstig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
FreakNL schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:10:
De groot deel PVV stemmers komt uit gebied waar er nauwelijks een asielzoeker te vinden is.
Volgens mij komt de PVV stemmer uit heel Nederland, als ik naar de kaart kijk van de laatste verkiezingsuitslagen per gemeente.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
D-e-n schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:36:
Hier is het vooral de EU die blundert.
Ik leerde recent nog in dit topic dat Europa = de lidstaten, dus uiteindelijk is het onze eigen schuld.
Ik heb het al vaker gezegd: de EU is deels ook een neoliberaal project en is besmet met het aanbestedingsvirus. Zeker bij publieke diensten is dat niet altijd een goed idee.
Precies, daarom snap ik ook niet zo goed waarom er zo'n liefde voor de EU is. Als je van sociaal-economisch links beleid houdt, dan is de EU niet je vriend.
En hier is het een heel slecht idee. Je tuigt een heel circus op en uiteindelijk blijft het toch hetzelfde spoor met dezelfde beperkingen, dezelfde eisen en dezelfde werknemers.
In algemene zin durf ik wel te zeggen dat met privatisering van (semi-)overheidsorganisaties er vaak een kwaliteitsverbetering optreedt. Denk aan een KPN, maar ook in het openbaar vervoer. Denk aan een spoorlijn Arnhem-Winterswijk, waar vroeger een uurdienst was maar nu op de meeste stukken een kwartierdienst. Helemaal eerlijk is de vergelijking niet omdat een Arriva andere afspraken met de vakbonden heeft dan de NS, maar toch. Om diezelfde reden kan NS trouwens nooit een aanbesteding winnen.

Echter, als die verbetering er eenmaal is, is verdere verbetering daarna heel moeilijk. Na een bepaalde grens zijn er namelijk geen optimalisaties meer, zeker bij diensten die arbeidsintensief zijn (waaronder dus openbaar vervoer). Gevolg is dat er vooral beknibbeld moet worden op arbeidsvoorwaarden. Niet wenselijk.
D-e-n schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:39:
Alsof je de metro van Londen opknipt in diverse lijnen.
Slecht voorbeeld, de metro van Londen ís opgeknipt :P. Tenminste, als je de Elizabeth Line meerekent als de Londense metro.
Delerium schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:39:
Het enige wat ik mij afvraag in hoeverre Nederland niet de EU heeft opgetuigd met hun marktdenken? Ik kan mij goed voorstellen dat het idee zelf uit Nederland afkomstig is.
Precies ja.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dennis schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:07:
Precies, daarom snap ik ook niet zo goed waarom er zo'n liefde voor de EU is. Als je van sociaal-economisch links beleid houdt, dan is de EU niet je vriend.
Echt wel, dankzij de EU is het Nederlandse beleid niet ronduit schandalig klote. Moet je zien wat onze overheid aan milieubeleid zou doen als er geen EU was. Geen natuur=geen probleem. Moet je dan overigens zien wat voor PFAS via de Rijn/Maas ons land binnenstroomde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
Delerium schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:23:
Echt wel, dankzij de EU is het Nederlandse beleid niet ronduit schandalig klote. Moet je zien wat onze overheid aan milieubeleid zou doen als er geen EU was. Geen natuur=geen probleem. Moet je dan overigens zien wat voor PFAS via de Rijn/Maas ons land binnenstroomde.
Tja, maar misschien had iedere lidstaat dan ook wel gewoon glysofaat verboden, in plaats van dat de EU het voor alle lidstaten in één keer goedkeurt.

Mes snijdt dus aan twee kanten (positief of negatief) :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:13

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

20 jaar geleden waren er fors minder distributiecentra en dergelijke, toen hadden de supermarkten en mkb ook geen problemen...
Er zijn naar mijn idee wel meer supermarkt-vestigingen bij gekomen in de eeuwige zucht naar marktaandeel. Of dat nu zo wenselijk/noodzakelijk is... Daar twijfel ik aan.
Ook omdat net in de gebieden met lage bevolkingsdichtheid ook de supermarkten sluiten.

In de hele samenleving is de next-day-delivery (die zeer zelden gehaald wordt) door 6 bezorgbedrijven (waarvan 3 bij mij "ik betaal graag extra om hun niet te gebruiken") met zeer zelden bezorgopties... Best overbodig.
Dennis schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:26:
[...]

Tja, maar misschien had iedere lidstaat dan ook wel gewoon glysofaat verboden, in plaats van dat de EU het voor alle lidstaten in één keer goedkeurt.

Mes snijdt dus aan twee kanten (positief of negatief) :).
Dan hadden de Monsanto's de staten gewoon tegen elkaar uitgespeeld in de race naar de bodem, met de burger (en milieu = burger, wordt nogal eens vergeten) sowieso als verliezer.

Ik vind de EU net eigenlijk verrassend pro-burger/milieu, gegeven de enorme mogelijkheden tot schimmige lobby.

[ Voor 25% gewijzigd door DropjesLover op 17-07-2025 19:49 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
DropjesLover schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:46:
20 jaar geleden waren er fors minder distributiecentra en dergelijke, toen hadden de supermarkten en mkb ook geen problemen...
Er zijn naar mijn idee wel meer supermarkt-vestigingen bij gekomen in de eeuwige zucht naar marktaandeel. Of dat nu zo wenselijk/noodzakelijk is... Daar twijfel ik aan.
Ook omdat net in de gebieden met lage bevolkingsdichtheid ook de supermarkten sluiten.
Wat destijds wezenlijk anders was dat iedere supermarktvestiging een eigen magazijn had waar voorraden van producten bewaard werden. Dat is nu niet meer door verbetering logistiek. Versafdelingen waren ook veel kleiner. Supermarkten werden toen ook niet zeven keer per dag bevoorraad.

Je kunt het dus niet één-op-één vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Dennis schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:51:
[...]

Wat destijds wezenlijk anders was dat iedere supermarktvestiging een eigen magazijn had waar voorraden van producten bewaard werden. Dat is nu niet meer door verbetering logistiek. Versafdelingen waren ook veel kleiner. Supermarkten werden toen ook niet zeven keer per dag bevoorraad.

Je kunt het dus niet één-op-één vergelijken.
Om die laatste paar promille kostenreductie er uit te persen middels minimale voorraad en just in time delivery worden de kosten dus ook hier wederom op de samenleving afgewimpeld.

Maar dat blijkt pas 20 jaar later, en tegen die tijd is het een voldongen feit.

Met strengere eisen en een halt aan de blokkendozen met geringe meerwaarde zal dat model weer vanzelf naar terug buigen.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
DropjesLover schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:57:
[...]

Om die laatste paar promille kostenreductie er uit te persen middels minimale voorraad en just in time delivery worden de kosten dus ook hier wederom op de samenleving afgewimpeld.

Maar dat blijkt pas 20 jaar later, en tegen die tijd is het een voldongen feit.

Met strengere eisen en een halt aan de blokkendozen met geringe meerwaarde zal dat model weer vanzelf naar terug buigen.
Als we terug gaan naar het assortiment van 20 jaar geleden, dan krijgen we vanzelf een volksopstand. Supermarkten liggen vol met zoveel meer gemaks en luxe producten. Gevalletje #vroegerwasallesbeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
HEY_DUDE schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:59:
Als we terug gaan naar het assortiment van 20 jaar geleden, dan krijgen we vanzelf een volksopstand. Supermarkten liggen vol met zoveel meer gemaks en luxe producten. Gevalletje #vroegerwasallesbeter
Zou wel weer graag de Old Amsterdam kaasenvelopbroodjes in de supermarkt zien, maar verder heb je inderdaad gelijk. Je kunt het niet meer met vroeger vergelijken.

Toen ik (heel) jong was werden de producten nog door een prijstang van prijsstickers voorzien. Betalen deed je contant, sommige mensen hadden cheques en PIN bestond nog niet...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Maar deze hele uitwisseling is een volledige stroman. Als we onszelf een stuk minder aantrekkelijk maken voor deze centra, wil niet dat ze er helemaal niet meer zijn. Het zal voor AH/Jumbo/Bol echt niet aantrekkelijk zijn om vanuit b.v. Duitsland of Belgie naar NL te leveren. Dus die blijven wel. Maar je kunt je wel afvragen wat wij met al die blokken dozen moeten hebben die naar het buitenland leveren.

Dezelfde stroman wordt in discussie over de boeren gebruikt. Niemand wil alle boeren weg hebben. Maar je kunt je wel afvragen of wij heel Europa van kalfsvlees moeten voorzien.

NL moet zich 100% richten op hoogwaardige industrie. Maar een dorp als Boxtel b.v. richt zich (met 3 boeren in het college) liever op Vion (een stervende industrie, waar geen NL'er meer in de productie werk) dan op ASML. Kortzichtige domme potitiek.
Simpel, zonder EU is onze concurrentiepositie nog een heel stuk slechter en worden we een speelbal in geopolitieke zin. 3x raden wie daar het slachtoffer van is.

En kijk naar VK, die merken het verdomd goed dat de rechtsbescherming van mederwerkers vanuit de EU is weggevallen.

En nog meer dan een neo-liberaal project, is de EU een rechtsstatelijk project. De dan betekent primair ook de rechten van minderheden die beschermd worden.

Dus houden van is een groot woord. Maar ik zie ook voor links de meerwaarde van de EU wel in. Want in de wereld waar het recht van de sterkte geldt, heeft NL weinig kans en de kwetsbare in de NL helemaal geen kans.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Minder avocado's, dus ook minder avocado's on toast, dus hebben de jongeren weer geld om te sparen voor een huis!

Veoeger was zeker niet alles beter, maar het model van toen kon wel uit en boodschappen ed waren niet exorbitant duur voor zo ver ik weet.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Cyberpope schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:14:
[...]

Maar deze hele uitwisseling is een volledige stroman. Als we onszelf een stuk minder aantrekkelijk maken voor deze centra, wil niet dat ze er helemaal niet meer zijn. Het zal voor AH/Jumbo/Bol echt niet aantrekkelijk zijn om vanuit b.v. Duitsland of Belgie naar NL te leveren. Dus die blijven wel. Maar je kunt je wel afvragen wat wij met al die blokken dozen moeten hebben die naar het buitenland leveren.

Dezelfde stroman wordt in discussie over de boeren gebruikt. Niemand wil alle boeren weg hebben. Maar je kunt je wel afvragen of wij heel Europa van kalfsvlees moeten voorzien.

NL moet zich 100% richten op hoogwaardige industrie. Maar een dorp als Boxtel b.v. richt zich (met 3 boeren in het college) liever op Vion (een stervende industrie, waar geen NL'er meer in de productie werk) dan op ASML. Kortzichtige domme potitiek.

[...]

Simpel, zonder EU is onze concurrentiepositie nog een heel stuk slechter en worden we een speelbal in geopolitieke zin. 3x raden wie daar het slachtoffer van is.

En kijk naar VK, die merken het verdomd goed dat de rechtsbescherming van mederwerkers vanuit de EU is weggevallen.

En nog meer dan een neo-liberaal project, is de EU een rechtsstatelijk project. De dan betekent primair ook de rechten van minderheden die beschermd worden.

Dus houden van is een groot woord. Maar ik zie ook voor links de meerwaarde van de EU wel in. Want in de wereld waar het recht van de sterkte geldt, heeft NL weinig kans en de kwetsbare in de NL helemaal geen kans.
Als je de blokkendozen wil aanpakken dan moet je de blokkendozen aanpakken de markt reageert wel. Dat is het voordeel van een markt, die is dynamisch en flexibel. Misschien vind de markt een oplossing, misschien worden producten duurder, misschien dalen de keuzes in het assortiment. Dat is allemaal aan de markt. Ik bestel graag online en met mij een grote hoeveelheid Nederlanders, ik heb niet echt een moeite met blokkendozen.

Ik vond de discussie dat supermarkten vroeger zaken beter deden en nu de lasten 'op de samenleving worden afgewimpeld' geen zinnige discussie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ja, in een kapitalistisch systeem gaan bedrijven doen wat bedrijven moeten doen: voor de belangen van hun aandeelhouders opkomen. Als je dat vervelend vindt dan moet je ageren tegen dat systeem, niet tegen de bedrijven zelf. Tenzij zij daarbij de wet overtreden of ernstige schending van morele normen plaatsvindt.

Als je denkt dat ‘de oplossing’ (voor wat?) is dat er minder verschillende producten in de AH liggen, dan staat het je vrij om zelf een winkel te beginnen en dat te proberen. Maar het assortiment van de AH is ongetwijfeld zorgvuldig samengesteld en geoptimaliseerd om zo veel mogelijk winst mee te maken. Dat is niet de schuld van AH, maar van het systeem waarin ze opereren. Want het moment dat AH daarmee stopt en doet wat goed zou zijn voor de consument/maatschappij, dan worden ze uit de markt gedrukt door een partij die wel optimaliseert voor winst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Vroeger gingen de supermarkten om 5 uur savonds dicht. Mijn moeder was éên van de weinige vrouwen in Nederland die moest werken voor haar geld en het was altijd een race.

Ik snap die nostalgie nooit we leven nu heerlijk in een maatschappij waar alles de hele dag beschikbaar is en waar je zelf kan doen waar je zin in hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

emeralda schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:40:
Vroeger gingen de supermarkten om 5 uur savonds dicht. Mijn moeder was éên van de weinige vrouwen in Nederland die moest werken voor haar geld en het was altijd een race.

Ik snap die nostalgie nooit we leven nu heerlijk in een maatschappij waar alles de hele dag beschikbaar is en waar je zelf kan doen waar je zin in hebt.
Dat vind ik een groot manco, ik snap totaal niet waarom supermarkten en andere winkels altijd open zijn op het moment dat 80% van de potentiële klanten zelf aan het werk is.
Als ze nu eens open zouden zijn van 13:00 - 21:00 pak je 100% van je potentiële klanten.
"Ja maar de winkelier heeft ook een gezin", tsja... Wil je omzet of niet? Genoeg mensen werken in ploegendienst, die hoor je ook niet.

En voor een deel is dat een politiek probleem, want winkeltijden-wetten en lokale algemene plaatselijke verordeningen.

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 18-07-2025 08:46 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
DropjesLover schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:45:
[...]

Dat vind ik een groot manco, ik snap totaal niet waarom supermarkten en andere winkels altijd open zijn op het moment dat 80% van de potentiële klanten zelf aan het werk is.
Als ze nu eens open zouden zijn van 13:00 - 21:00 pak je 100% van je potentiële klanten.
"Ja maar de winkelier heeft ook een gezin", tsja... Wil je omzet of niet? Genoeg mensen werken in ploegendienst, die hoor je ook niet.

En voor een deel is dat een politiek probleem, want winkeltijden-wetten en lokale algemene plaatselijke verordeningen.
De winkeliers zijn het probleem niet, het is vooral het personeel wat niet in de avonden wilt werken. Daarnaast zal het aantal werkende fors dalen de komende 20 haar gezien 40% van onze bevolking 50+ is en dus straks met pensioen gaan en overdag wilt winkelen. Plus we zijn een parttime land wat betekend dat zeker op de maandag, woensdag en de vrijdag genoeg mensen vrij zijn die willen winkelen. Ik heb zelf in het centrum van Haarlem gewoond, tussen de middag was de stad druk te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

Het brein verheerlijkt het verleden, dat gaat vanzelf. De minder leuke dingen worden weggefilterd en komen pas naar boven als je de tijd neemt om even na te denken hoe het vroeger nou echt was.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

spijkerhoofd schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:56:
[...]

De winkeliers zijn het probleem niet, het is vooral het personeel wat niet in de avonden wilt werken. Daarnaast zal het aantal werkende fors dalen de komende 20 haar gezien 40% van onze bevolking 50+ is en dus straks met pensioen gaan en overdag wilt winkelen. Plus we zijn een parttime land wat betekend dat zeker op de maandag, woensdag en de vrijdag genoeg mensen vrij zijn die willen winkelen. Ik heb zelf in het centrum van Haarlem gewoond, tussen de middag was de stad druk te noemen.
Tussen de middag is niet om 09:00. Ook ouderen slapen uit, starten de dag langzaam,
En ik zie zat ouderen door de winkel schuifelen op werkend volk tijdstippen.

Maar daar daar het niet om. Als marges echt zo onder druk staan doordat we/de politiek de logistiek ietsje afknijpen (minder arbeidsmigranten door minder distributiecentra en 1x/dag bevoorrading ipv 7x)dat er ergens anders marge gevonden moet worden, zou ik zeggen dat in openingstijden al 40 jaar (sinds 2 inkomens de norm werd) echt wel een mogelijkheid zit.

Niet werken op die tijdstippen is onzin, zat 16-jarigen die dan kunnen/willen werken, en al die distributiecentra werken ook 24/7...

Raadsvergadering in Utrecht liep best uit de hand. Hulde voor Sharon Dijksma om het zelf de-escalerend op te (willen) lossen.

Ik zie dat een meerderheid van de bevolking stappen wil tegen Israël (niet tegen Joden in het algemeen!), maar dat door het uitblijven van stappen door de overheid de kwestie steeds meer sociaal ontwrichtend begint te worden. De dubbele moraal mbt regimes is zichtbaar, wat bijdraagt aan de polarisatie.
Met pappen en nathouden gaat ook dit conflict niet weg, niet in de regio zelf en al helemaal niet binnen Nederland.

[ Voor 24% gewijzigd door DropjesLover op 18-07-2025 10:10 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

DropjesLover schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:57:
[...]

Ik zie dat een meerderheid van de bevolking stappen wil tegen Israël (niet tegen Joden in het algemeen!), maar dat door het uitblijven van stappen door de overheid de kwestie steeds meer sociaal ontwrichtend begint te worden. De dubbele moraal mbt regimes is zichtbaar, wat bijdraagt aan de polarisatie.
Met pappen en nathouden gaat ook dit conflict niet weg, niet in de regio zelf en al helemaal niet binnen Nederland.
De democratisch gekozen volksvertegenwoordiging op lokaal en landelijk niveau wil die stappen niet en als men dan daar agressief van wordt schaadt het hun zaak alleen maar. Met 8 stemmen voor en 35 tegen in Utrecht is het ook niet eens de schijn van een voorstel dat een kans maakt, *knip* dit label behoeft uitleg en onderbouwing met gedegen bronnen

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 18-07-2025 11:45 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
DropjesLover schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:57:
[...]

Niet werken op die tijdstippen is onzin, zat 16-jarigen die dan kunnen/willen werken, en al die distributiecentra werken ook 24/7...
Op welke manier is dat onzin dan? De horeca die in de late middag en avond uren open zijn hebben ook enorme personeelstekorten, dus de claim dat er zat 16 jarigen zijn die kunnen/willen werken is onzin, ergo, als de winkels dezelfde openingstijden heeft als de horeca krijgen we grote problemen, want dan moet de horeca en de winkels gaan vechten om personeel waardoor de lonen fors stijgen.

En in distributiecentra werken 1) niet of nauwelijks 16 jarigen en 2) Oost Europeanen werken daar dag en nacht ja, in de nacht werken lijkt mij niet wenselijk voor een schoolgaande jongeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

spijkerhoofd schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:17:
[...]

Op welke manier is dat onzin dan? De horeca die in de late middag en avond uren open zijn hebben ook enorme personeelstekorten, dus de claim dat er zat 16 jarigen zijn die kunnen/willen werken is onzin, ergo, als de winkels dezelfde openingstijden heeft als de horeca krijgen we grote problemen, want dan moet de horeca en de winkels gaan vechten om personeel waardoor de lonen fors stijgen.

En in distributiecentra werken 1) niet of nauwelijks 16 jarigen en 2) Oost Europeanen werken daar dag en nacht ja, in de nacht werken lijkt mij niet wenselijk voor een schoolgaande jongeren.
In de horeca is het net dat stapje later tot een uur of 12 of 1. Die 3 uur later maakt het als bijbaantje fors minder aantrekkelijk ja, als de de volgende dag om 09:00 op school moet zijn of (jonge) kinderen hebt.

BThGvNeOA

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
DropjesLover schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:15:
[...]

Minder avocado's, dus ook minder avocado's on toast, dus hebben de jongeren weer geld om te sparen voor een huis!

Veoeger was zeker niet alles beter, maar het model van toen kon wel uit en boodschappen ed waren niet exorbitant duur voor zo ver ik weet.
Sowieso wat minder van alles.

Waarom 10 soorten pindakaas, 12 soorten WC-papier en 6 soorten cola? Supermarkten zijn bang dat ze klanten verliezen met een beperkt assortiment, klanten weten niet meer wat te kiezen. Maarja, de marketingjongens en -meiden moeten ook een boterham blijven verdienen.

Wist je bijvoorbeeld dat beschuit maar door een heel beperkt aantal bakkerijen wordt gemaakt? En dat iedere bakkerij meerdere (huis)merken levert?

We zijn doorgeslagen onder het mom van keuzevrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
DropjesLover schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:23:
[...]

In de horeca is het net dat stapje later tot een uur of 12 of 1. Die 3 uur later maakt het als bijbaantje fors minder aantrekkelijk ja, als de de volgende dag om 09:00 op school moet zijn of (jonge) kinderen hebt.
Niet door de weeks, dan sluiten de deuren rond 10 uur in de avond, enkel in het weekend zijn er langere openingstijden. 10 uur stoppen half 11 naar huis is prima als je de volgende ochtend in de schoolbanken moet zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
IJzerlijm schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:15:

De democratisch gekozen volksvertegenwoordiging op lokaal en landelijk niveau wil die stappen niet en als men dan daar agressief van wordt schaadt het hun zaak alleen maar. Met 8 stemmen voor en 35 tegen in Utrecht is het ook niet eens de schijn van een voorstel dat een kans maakt, *knip*
Die volksvertegenwoordigers zitten er vanwege onderwerpen die "hot" waren toen ze aangesteld werden, Israël was toen nog minder (of helemaal niet) een onderwerp en de situatie verandert imo, de onmenselijkheid neemt met de dag toe.
Inmiddels vindt ruim de helft tot 2/3e (afhankelijk van welk onderzoek) dat men (veel) kritischer richting Israël moet zijn (waarbij "neutraal" en "geen mening" ook bij het overige deel hoort, dus niet perse voorstander van het optreden).

Als de volksvertegenwoordigers niet meer het volk vertegenwoordigen (al is dit maar 1 onderwerp), is het niet tijd voor agressie, maar wel demonstratie.
Ik ben wel van mening dat het opdelen van twee kampen echt polariserend werkt, je bent pro Israël of pro Palestina, maar je kunt toch ook gewoon pro mensenleven/rechten zijn, ongeacht of je partij kiest?
De vraag is dus niet welke partij je steunt, maar hoe verminderen we het leed (aan beide kanten).

[ Voor 1% gewijzigd door polthemol op 18-07-2025 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:34:
[...]

Niet door de weeks, dan sluiten de deuren rond 10 uur in de avond, enkel in het weekend zijn er langere openingstijden. 10 uur stoppen half 11 naar huis is prima als je de volgende ochtend in de schoolbanken moet zitten.
16- en 17-jarigen:
Maximale werktijd per dienst: 9 uur.
Maximale werktijd per week: 45 uur.
Gemiddelde maximale werktijd over 4 weken: 40 uur per week.
Minimum rusttijd: 12 uur per dag, tussen 23:00 en 06:00 uur mag niet gewerkt worden.
Minimum wekelijkse rust: 36 uur aaneengesloten.
Nachtwerk is verboden.
Oproepdiensten zijn verboden.

Als je dan school ook als "werk" ziet, en je moet om 9 uur beginnen, moet je imo ook om 21 uur stoppen met werken, ondanks dat dan weer niet bij wet geregeld is (voor zover ik kan vinden).
Als 16-17 jarige werkte ik ook altijd van 16 tot 20 uur, de grootste drukte was dan voorbij, in de fastfood althans, restaurants zal het misschien een uurtje langer druk zijn.
Tot 10 uur doordeweeks werken zou ik echt als uitzondering (willen) zien, bv als het onverwacht druk is geweest dat je ff meehelpt afronden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
mitsumark schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:52:
[...]

16- en 17-jarigen:
Maximale werktijd per dienst: 9 uur.
Maximale werktijd per week: 45 uur.
Gemiddelde maximale werktijd over 4 weken: 40 uur per week.
Minimum rusttijd: 12 uur per dag, tussen 23:00 en 06:00 uur mag niet gewerkt worden.
Minimum wekelijkse rust: 36 uur aaneengesloten.
Nachtwerk is verboden.
Oproepdiensten zijn verboden.

Als je dan school ook als "werk" ziet, en je moet om 9 uur beginnen, moet je imo ook om 21 uur stoppen met werken, ondanks dat dan weer niet bij wet geregeld is (voor zover ik kan vinden).
Als 16-17 jarige werkte ik ook altijd van 16 tot 20 uur, de grootste drukte was dan voorbij, in de fastfood althans, restaurants zal het misschien een uurtje langer druk zijn.
Tot 10 uur doordeweeks werken zou ik echt als uitzondering (willen) zien, bv als het onverwacht druk is geweest dat je ff meehelpt afronden.
Kijkend naar de plekken met de meeste winkels/detailhandel zit je snel in de stad, daar wonen en werken veel jonge mensen tussen de 18 en de 25 in de horeca en andere studentenbaantjes, die mensen vinden het niet erg om tot na 10 uur in de avond te werken, en juist in die regionen is er nu al een enorme tekort aan personeel dat de lonen behoorlijk hoog ligt en een biertje gemiddeld 7 euro op het terras kost.

Daarnaast, ik zou als ouder zijnde mijn 16 jarige niet door de weeks laten werken, in het weekend is prima maar school gaat voor net als dat ze lekker jong mogen zijn, werken zullen ze de rest van hun leven doen straks.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
DropjesLover schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:45:
[...]

Volgens mij zijn er heel veel supermarkten gewoon tot 20.00 of 21.00 open, in grotere steden zelfs nog een uurtje later. Dus wat is het probleem? Sowieso: legio mensen doen hun boodschappen met zijn twee op zaterdag dus ik zie niet in dat er hier überhaupt een probleem is.

Hetzelfde met dat gezeur over huisartsen die niet om tien uur 's avonds beschikbaar zijn om naar een wrat op je voet te kijken. Heel de wereld moet kennelijk maar klaar staan om ons "verwende consumenten" te helpen op de momenten dat wij het eisen. Dan kunnen wij lekker van half negen tot vijf blijven werken terwijl de dienstverleners zich in allerlei bochten moeten wringen om dat maar mogelijk te maken.

Dát is het grote probleem anno nu: dat we heel de wereld bekijken vanuit onze consumentenbril en daarbij vergeten dat we allemaal mensen zijn, ook degenen die ons die dienst moeten leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Voortbordurend op mijn stuk van hierboven: als er dan migranten komen om ons van al die gemakken te voorzien is het ook weer niet goed. We zullen daar als maatschappij gewoon keuzes in moeten maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
D-e-n schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:09:
[...]

Voortbordurend op mijn stuk van hierboven: als er dan migranten komen om ons van al die gemakken te voorzien is het ook weer niet goed. We zullen daar als maatschappij gewoon keuzes in moeten maken.
Ik denk dat de maatschappij dat niet kan als geheel, we zijn ook totaal niet reeel over services, arbeid etc. Ik vond de zin die jij plaatste wel goed: "daarbij vergeten dat we allemaal mensen zijn, ook degenen die ons die dienst moeten leveren. "

We hebben het inderdaad wel over mensen! En als een bepaalde groep mensen services in de avonduren zo belangrijk vinden, laten zij dan het goede voorbeeld nemen en zelf in de avonduren werken...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22-09 15:20
[...]

Waarom gaat het in dit soort gesprekken altijd over hoe mensen niet willen werken, en dat er geen personeel te vinden is om het te vullen, en dat we daarom geen keuze hebben?

Waarom gaat het nooit over hoe kunnen we de arbeidsomstandigheden verbeteren die worden aangeboden om de positie te vullen?

Ik weet het, dit is wel heel links van mij gedacht, dat de vruchten van arbeid gewoon netjes moeten worden gedeeld met de werkers en werkgevers.

Het is niet: niemand wil dit werk doen, of Ik kan niemand vinden die dit werk wil doen.

Het is altijd niemand wil het werk doen voor wat ik ervoor wil geven.

Nu ben ik me bewust dat soms is het antwoord dan ook; ik kan niemand vinden die het werk wil doen voor wat ik er voor kan geven - maar dan is het antwoord nog steeds niet oh wat zijn mensen lui dat ze niet meer willen werken, maar dan moet je je afvragen of het bedrijf wel economisch vatbaar is, of dat er dingen moeten veranderen bij de bedrijfsleiding.

Ik word gewoon een beetje moe van werkers de schuld geven voor de keuzes van de werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Ik leerde recent nog in dit topic dat Europa = de lidstaten, dus uiteindelijk is het onze eigen schuld.
De tendens in Europa is wat dat betreft niet veel anders dan die in Nederland. Zeker op het gebied van het neoliberalisme zijn we eerder voorloper geweest dan slachtoffer.
[...]

De EU is een feit. Het geen kwestie van voor of tegen de EU. Het is een kwestie van hoe je met de EU omgaat en wat je er mogelijk aan wilt veranderen. De huidige machthebbers maken er nogal een sport van om te lobbyen voor boeren en voor uitzonderingen op asiel maar het lijkt me aanmerkelijk productiever als ze eens een balletje opgooien over hoe die aanbestedingsregels werken.
[...]

Denk aan een spoorlijn Arnhem-Winterswijk, waar vroeger een uurdienst was maar nu op de meeste stukken een kwartierdienst. Helemaal eerlijk is de vergelijking niet omdat een Arriva andere afspraken met de vakbonden heeft dan de NS, maar toch. Om diezelfde reden kan NS trouwens nooit een aanbesteding winnen.
Die lijntjes zijn voor partijen als Arriva ook gewoon een manier om een voet tussen de deur te krijgen. Daar gaat dan, ook vanwege ingrijpen van de provincie, even de volledige aandacht naartoe maar hoe is dat na de zoveelste aanbesteding?
Partijen als Arriva hebben ook altijd de neiging zich als de arme outsider voor te stellen maar ze zijn gewoon onderdeel van de grote Deutsche Bahn, onze NS zeg maar.
Slecht voorbeeld, de metro van Londen ís opgeknipt :P. Tenminste, als je de Elizabeth Line meerekent als de Londense metro.
Technisch is de Elizabeth Line ook geen metro. Als reiziger merk je daar niks van: het is niet dat je verschillende poortjes hebt. Dit in tegenstelling tot het Britse spoor waar iedere aanbieder haar eigen perron heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
spijkerhoofd schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:13:
[...]

En als een bepaalde groep mensen services in de avonduren zo belangrijk vinden, laten zij dan het goede voorbeeld nemen en zelf in de avonduren werken...
En met name grote werkgevers zouden daar ook wel wat soepeler in mogen zijn. Of het nu om de kapper of de tandarts gaat: in het bedrijfje waar ik werk plan je dat gewoon overdag en hoef je dat echt niet te vragen. We zijn allemaal volwassen genoeg om daar zo mee om te gaan dat we uiteindelijk wel onze uren maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Jos_V schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:14:
[...]
Waarom gaat het in dit soort gesprekken altijd over hoe mensen niet willen werken, en dat er geen personeel te vinden is om het te vullen, en dat we daarom geen keuze hebben?

Waarom gaat het nooit over hoe kunnen we de arbeidsomstandigheden verbeteren die worden aangeboden om de positie te vullen?
Dit is vrij standaard merk ik. Je ziet altijd HR mensen op het nieuws verzuchten dat ze geen personeel kunnen vinden. Maar eigenlijk is het "we kunnen geen personeel vinden voor wat we willen betalen". Ook totaal onrealistische eisen spelen hierin mee (tientallen jaren ervaring in een vakgebied dat nog niet eens zo lang bestaat zie je wel eens 8)7).

Natuurlijk zijn er wel uitzonderingen, zo kampt de zorg vaak met tekorten omdat het gewoon enorm lang duurt voor mensen opgeleid zijn dus je moet echt op tijd bijsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:45

Metro2002

Memento mori

[...]

Ik weet het, dit is wel heel links van mij gedacht, dat de vruchten van arbeid gewoon netjes moeten worden gedeeld met de werkers en werkgevers.
Is dat links? Je kunt het juist ook heel rechts opvatten want of een arbeidsplaats wel of niet gevuld wordt is een kwestie van vraag en aanbod.

Biedt je als werkgever te weinig dan komen er weinig of geen mensen op je vacature af, biedt je genoeg dan komen er een paar mensen op af en biedt je heel veel dan staan de werknemers in de rij. Zelfs (of juist) een raskapitalist zoals ik zeg altijd: Er is geen arbeidstekort, er is een beloningstekort.

Die vraag en aanbod werking wordt nu alleen gigantisch verstoord door de instroom van arbeidsmigranten die bereid zijn om voor een veel lager loon te werken omdat ze hier niet permanent wonen en dus niet dezelfde levensonderhoudskosten hebben. Een bulgaar die hier komt werken tegen minimumloon verdient daarmee bijna 3 keer modaal in zijn eigen land en kan na 2 a 3 jaar hier werken bijna 10 jaar uitstekend leven in zijn eigen land van de verdiensten. Daar kun je als Nederland niet tegenop concurreren. Ik vind dat hele vrije verkeer van werk in de EU een slechte zaak en had pas ingevoerd moeten worden als de prijsniveaus overal in de eurozone redelijk gelijk zijn getrokken. Nu drukt het de lonen en innovatie in landen als Nederland en hebben ze in landen als polen en bulgarije een tekort aan arbeidskrachten en last van brain drain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
[...]

Het is niet: niemand wil dit werk doen, of Ik kan niemand vinden die dit werk wil doen.

Het is altijd niemand wil het werk doen voor wat ik ervoor wil geven.

Nu ben ik me bewust dat soms is het antwoord dan ook; ik kan niemand vinden die het werk wil doen voor wat ik er voor kan geven - maar dan is het antwoord nog steeds niet oh wat zijn mensen lui dat ze niet meer willen werken, maar dan moet je je afvragen of het bedrijf wel economisch vatbaar is, of dat er dingen moeten veranderen bij de bedrijfsleiding.

Ik word gewoon een beetje moe van werkers de schuld geven voor de keuzes van de werknemers.
Geheel mee eens! Ik word ook moe van het gebash op werknemers, maar ook dat consumenten vooral anderen wil laten werken voor hen, maar zelf niet het goede voorbeeld geeft door ook buiten kantoortijd te werken, het is zo hypocriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
D-e-n schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:22:
[...]

En met name grote werkgevers zouden daar ook wel wat soepeler in mogen zijn. Of het nu om de kapper of de tandarts gaat: in het bedrijfje waar ik werk plan je dat gewoon overdag en hoef je dat echt niet te vragen. We zijn allemaal volwassen genoeg om daar zo mee om te gaan dat we uiteindelijk wel onze uren maken.
Ik merk juist dat met het velen thuiswerken mensen meer overdag naar de kapper gaan, tijdens de middagpauze is het behoorlijk druk met thuiswerkers die een boodschap doen, ik doe het ook meestal tussen de middag. Geen idee hoe grote bedrijven zijn, maar mijn vriendin werkt bij ING en die vinden het prima als mensen tussendoor naar de huisarts gaan of naar de kapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 20:25
spijkerhoofd schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:02:
[...]

Daarnaast, ik zou als ouder zijnde mijn 16 jarige niet door de weeks laten werken, in het weekend is prima maar school gaat voor net als dat ze lekker jong mogen zijn, werken zullen ze de rest van hun leven doen straks.
Ieder het zijne hoor dus geen be- of veroordeling naar jou of anderen die er op deze manier instaan ;)

Maar bij ons hebben de kinderen (drie meiden) allemaal van jongs af aan bijbaantjes gehad of hebben deze nog steeds. Juist om ze ook bij te brengen dat als ze dingen willen in het leven, ze hier voor zullen moeten werken. (Die nieuwe iPhone of leuke tas/jas/schoenen/drankje op terras/bioscoop met vrienden worden niet allemaal of in het geheel door pa en ma betaald namelijk)

Wij als ouders houden natuurlijk een oogje in het zeil dat dit niet ten koste gaat van school, hun sociale leven, sporten, etc. etc. Dus tijdens de afgelopen examenperiode voor de jongste ook gezegd dat ze zich moest laten uitroosteren zodat ze voldoende tijd had om te leren en om ook nog tijd over te houden voor sociale contacten.

Onze ervaring is dat de meiden juist in het weekend niet graag willen werken, aangezien ze dan tijd willen besteden aan "leuke dingen doen" of mee willen of kunnen doen aan sport-evenementen/toernooien

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Eric H schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:45:
[...]

Ieder het zijne hoor dus geen be- of veroordeling naar jou of anderen die er op deze manier instaan ;)

Maar bij ons hebben de kinderen (drie meiden) allemaal van jongs af aan bijbaantjes gehad of hebben deze nog steeds. Juist om ze ook bij te brengen dat als ze dingen willen in het leven, ze hier voor zullen moeten werken. (Die nieuwe iPhone of leuke tas/jas/schoenen/drankje op terras/bioscoop met vrienden worden niet allemaal of in het geheel door pa en ma betaald namelijk)

Wij als ouders houden natuurlijk een oogje in het zeil dat dit niet ten koste gaat van school, hun sociale leven, sporten, etc. etc. Dus tijdens de afgelopen examenperiode voor de jongste ook gezegd dat ze zich moest laten uitroosteren zodat ze voldoende tijd had om te leren en om ook nog tijd over te houden voor sociale contacten.

Onze ervaring is dat de meiden juist in het weekend niet graag willen werken, aangezien ze dan tijd willen besteden aan "leuke dingen doen" of mee willen of kunnen doen aan sport-evenementen/toernooien
Een bijbaantje is prima, ik vind echter school belangrijker, daarnaast zou ik liever willen dat ze her en der klussen doen in het huis of bij opa en oma als dat nodig is en daarvoor geef ik ze geld, willen ze meer dan mogen ze een paar uurtjes werken in het weekend.

Als ze 18 zijn en een middelbare school diploma mogen ze gaan en staan waar ze willen. Zo deden mijn ouders het ook, ik heb een prima jeugd gehad en ben niks tekort gekomen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:40

Dat de supermarkten tegenwoordig vaak lang open zijn heeft zeker zijn voordelen. Puur vanuit nostalgie vroeger als beter bestempelen is inderdaad niet zinvol.

Echter is het niet zo dat er daarom geen kritiek meer kan zijn op bepaalde ontwikkelingen. Gemak is fijn, maar heeft uiteindelijk ook zo zijn prijs. Die prijs ter discussie stellen hoeft niet gelijk weggezet te worden als nostalgie.

Moeten de pakketjes echt zó snel bezorgd worden? En dat tegen bodemprijzen? Zijn al die gemaksproducten in de supermarkt écht noodzakelijk?
Gemak op zichzelf is leuk, maar vaak wordt het teveel voor lief genomen. Ik denk dat het juist belangrijk is om goed na te denken in hoeverre bepaald gemak de bijbehorende prijs waard is. En dan bedoel ik 'prijs' in de breedste zin van het woord. Denk naast de monetaire prijs ook aan bijvoorbeeld de lasten voor de maatschappij en het milieu, of de eventuele uitbuiting van personeel.

Een paar pagina's terug ging het nog over de noodzaak van arbeidsmigratie voor het faciliteren van dit soort gemakken (daar begon de hele supermarktendiscussie). Dat voorbeeld laat gelijk zien hoe ver de gevolgen van bepaalde gemakken kunnen reiken (aannemende dat iedereen hier ondertussen wel enig idee heeft van de huidige maatschappelijke implicaties van arbeidsmigratie).

Verder is er natuurlijk nog het discussiepunt over hoe vooruitgang de toename van gemaksproducten en -diensten hand in hand gaat met de (over)consumptiemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 22-09 16:56

hneel

denkt er het zijne van

Het plan van Aant Jelle Soepboer voor een nieuwe plattelandspartij verloopt stroef. De provinciale partij Partij Voor Zeeland ziet medewerking alvast niet zitten.

link
Het was vorige week groot nieuws in Friesland. De FNP doet mee aan de Tweede Kamerverkiezingen in oktober. Beoogd lijsttrekker Aant Jelle Soepboer, nu nog Kamerlid voor NSC, mikt op twee zetels. Daarvoor hoopt hij ook op steun buiten Friesland. „We willen een onversneden regiogeluid laten horen in Den Haag. Het Friese verhaal zal ook andere regio’s in Nederland aanspreken, denk aan Drenthe, Zeeland en de Achterhoek”, zegt hij tegen Omrop Fryslân.
FNP en PvZ werken overigens momenteel al samen in de senaat in de Onafhankelijke Senaatsfractie.
Dus samenwerking lag op zich voor de hand.
Maar volgens Weststrate was de FNP niet bereid om Zeeuwse belangen te behartigen in Den Haag. „Ik heb daar een heel aantal vragen gesteld. Over kerncentrales, de verdubbeling van de N59, de spoorproef en de vervanging van de Zeelandbrug. Het antwoord was ontluisterend. Daar hebben we in Friesland geen last van, was de reactie.
Tja. Een partij die opkomt voor de plattelandsbelangen is op zich een sympathiek idee. De BBB is toch inderdaad vooral een partij specifiek voor de boeren gebleken. En die groep vormt ook op het platteland maar een zeer klein deel van de bevolking.

Ik heb me nog niet in de standpunten van de FnP verdiept, maar het schijnt toch weer een vrij rechtse partij te zijn. Hebben we inmiddels nog niet genoeg rechtse partijen, denk ik dan?
Pagina: 1 ... 77 ... 120 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic