Het lijkt mij dat je dit nieuwsartikel nogal creatief interpreteert.
Ten eerste gaat het over Syriërs waarvan wordt
verwacht dat ze terugkeren (zonder dat ze dat, zoals jij schrijft, 'al flink' aan het doen zijn).
Ten tweede gaat het zowel over vluchtelingen binnen Syrië als buiten Syrië.
Ten derde betreft het zelfs in dit meest optimistische scenario 25% van de Syrische vluchtelingen die terugkeren.
Ten vierde:
Slechts 3 procent van hen heeft in 2025 concrete plannen voor een terugkeer. Ruim 80 procent wil (nog) in het land waar ze zijn opgevangen blijven, 13 procent weet het allemaal nog niet zeker.
Dus nee, dit wist ik niet al omdat het ook niet zo is.
DropjesLover schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:42:
Als je de cijfers opzoekt dan zitten er onder de immigranten inderdaad oorlogsmisdadigers. Maar dat zijn zeer kleine aantallen (een paar honderd) op de miljoenen.
Dat is net zo iets als bewuste fraude in de zorg, gaat over een paar miljoen op 100den miljarden.
Is het goed/moeten we dat goedkeuren? Nee
Is het geneuzel in de marge? Ja
Raken de maatregelen om het uit te bannen disproportioneel veel mensen? Ja
Jij noemt het geneuzel in de marge, ik vind elke terrorist er één te veel. Waarom zouden we als samenleving dat risico nemen? Ik vind dat dus proportioneel, omdat ik liever geen enkele IS-strijder in Nederland wil.
Maar dan alsnog irriteert het mij gewoon dat mensen zoals Judith Sargentini een vals beeld van de werkelijkheid schetsen, in plaats van dat ze gewoon eerlijk zijn over hoe de situatie is.
DropjesLover schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:49:
Het probleem was het harde standpunt van de VVD dat ze tijdelijk waren. En dat er daarom niet geïnvesteerd hoefde te worden in integratie.
"Links" heeft daar meermaals op gewezen, en er voor gezorgd dat de arbeidsmigranten dezelfde rechten kregen als Nederlanders, en dus onze eigen arbeiders niet weggeconcureerd werden (door het grootkapitaal en de VVD).
I know. Dat klopt.
Immigranten moeten hun integratie zelf betalen met leningen die voor Nederlandse begrippen te overzien zijn, maar voor de immigranten tienduizend werkdagen / honderden maandsalarissen zijn. Die perceptie sluit totaal niet aan. Zou jij een lening aan gaan van €100.000 voor 2 jaar integratie in land X waar je dan misschien wel €50k/mnd kan verdienen? Als nauwelijks basisschool opgeleide?
Maar hoeveel kost die integratie nou? Want ik zie iets over € 250,- voor de examens en dan nog een schoolcursus? Waar hebben we het over? De realiteit is dat er nou eenmaal een grotere incentive is als je iets zelf moet betalen. Ik kan het niet vergelijken want ik kan niet denken als iemand die alleen basisschool heeft gedaan. Vanuit mijn perspectief is dit geen enkel probleem.
D-e-n schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:59:
Er wordt geredeneerd vanuit een fantasie situatie waarbij er op magische wijze nul asielzoekers zijn . Vanuit die redenatie moeten alle AZC's maar weg maar zo werkt het niet natuurlijk. We betalen ons ondertussen blauw aan hotels om ze daar maar in te stoppen.
Dat ben ik wel met je eens, maar er kan mijns inziens ook geen sprake zijn van het omgekeerde, waarbij we maar oneindige capaciteit moeten hebben om iedereen hier op te vangen. Ergens zul je daar dan een grens moeten trekken. Die grens wordt nu - mijns inziens - niet getrokken, dus dan kun je ook niet verwachten dat er medewerking komt voor dingen die inderdaad logisch zijn, zoals kleinere opvanglocaties verspreid door Nederland. Boter bij de vis.
De overlast van veiligelanders heeft natuurlijk helemaal niet zo veel te maken met de opvanglocaties, maar meer met hun eigen onwil om niet gewoon het land te verlaten en koste wat kost proberen hier te blijven (of steeds te wisselen van EU-land).
En dat is bewust. Een gecreëerde crisis en angst als gereedschap. Dat blijkt namelijk uit alles: pogen spreidingswet af te schaffen, liegen over aantallen, noodrecht trachten te misbruiken, de retoriek al 20 jaar lang, arbeids- en studiemigratie doodzwijgen, noem maar op.
Voor mij is dit ook andersom. Al decennia horen we dat immigratie ons maar overkomt. Mensen moeten het maar accepteren. De overlast valt mee of bestaat niet (zie quotes van Timmermans en Sargentini). En het gebeurt allemaal zo stiekem.
eric.1 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:03:
Waar je met deze redenatie een beetje overheen vliegt is dat we al lang en breed kaders hebben vastgesteld in eerdere debatten, besluiten, wetten, internationale verdragen, enz. Die kaders verdwijnen niet omdat iemand een debat opent over mensen die hun land hebben moeten ontvluchten.
Een van die kaders is dus de EU. Daar zitten we in, daar plukken we veel vruchten van, dus is "grenzen sluiten" simpelweg geen onderwerp welke op een deugdelijke manier besproken kan worden. Dat is gewoon geen optie voor dit probleem, en niet voor de lange termijn. Een ieder die dit inbrengt (voor dit onderwerp) zit niet in de discussie op een constructieve manier en moet zich toch even achter de oren krabben of ze alles wel zo helder voor ogen hebben (hoe de wereld in elkaar steekt).
Ik heb dat hier al heel vaak verkondigd, maar ik kan niet zoveel met dingen die zogenaamd 'vast' zijn. Alles is fluïde, ook een lidmaatschap van de EU, ook deelname in internationale verdragen. In principe alles. Daarmee zeg ik niet dat het verstandig is, maar wel dat je gewoon de voors en tegens moet (kunnen) afwegen.
Mijns inziens moet iedereen die wet- en regelgeving als iets statisch beschouwt zich even achter de oren krabben

.