Napo schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:17:
[...]
Het blijft nogal wrijven in een vlek die heel makkelijk weggepoetst had kunnen worden als Yesligoz eerdaags had aangegeven dat haar woorden onhandig gekozen waren, dat ze die woorden terugneemt en een excuus maakt jegens de artiest.
Inmiddels is Yesilgoz - en de VVD - voornamelijk een poging aan het doen om de schade te beperken door meer nuances toe te voegen waarbij ze ook keer op keer de scope van antisemitisme lijkt te vergroten dan wel de artiest woorden aanpraat zodat het nog in haar verhaal lijkt te passen.
Dat eerste is geen optie, want het doel was PVV stemmers lokken. Excuses doen eventuele positieve vibes bij PVV-stemmers teniet. Het is dan 10 seconden voordat Wilders haar verkettert in de media omdat zij dan uiteindelijk ook een antisemiet is want excuses? aan een antisemiet? Ze laat eindelijk zien dat ze dus helemaal niet aan onze kant staat! Stem PVV om haar niet weer de grootste te laten zijn, zij heult met antisemieten!
Damage control is waar, maar niet door het toevoegen van nuance maar door er meer omheen te lullen. If you can't beat them, confuse them. En als het een beetje klinkt als een excuus of een uitgestoken hand, al is het dat totaal niet, dan gaan allerhande mensen op zoek naar een haakje om dan toch te kunnen denken "Kijk, ze meende het niet zo, gelukkig maar! Onze politiek is
wel fatsoenlijk", omdat ze blind zijn
en willen blijven voor de veramerikanisering van onze politiek. Wij zijn toch geen MAGA-achtige gekken?!
Maar ze blijft wel jodenhaat roepen voor die PVV'ers natuurlijk. Deze dame en haar campagneteam zijn niet dom. Dit is geen onhandigheidje, geen uitspraak uit emotie, maar een zeer bewuste escalatie op VS/VK leest geschoeid: fatsoen is niet relevant, waarheid ook niet, want die zijn al bijna een decennium onnodig. Waar ooit bewindslieden "vrijwillig" op moesten stappen bij het onjuist informeren van de kamer, is dat nu aan de orde van de dag. Zonder consequenties. Alternative facts bestaan niet alleen in het Witte Huis.
De Telegraaf, ON, GeenStijl en aanverwanten zijn onze Breitbart, FOX News, GB News en Dilan gaat net zo hard extreem als Wilders zodra ze de ruimte ziet. Welkom in USA-light (wat we overigens al jaren zijn, zeker qua media).
Waar zijn die gematigde republicans/conservatives/VVD'ers toch? Waarom spreken zij zich niet uit? Simpel: het loont meer om je mond te houden, want dat levert macht/aanzien/geld/positie op. Anders word je de club uitgedonderd. Het efficiente partij/media-apparaat dat mensen publiek zwart kan maken is dan ineens ook tegen jou, de consequenties op persoonlijk vlak kunnen enorm zijn.
Bij een volgend kabinet, tenzij linkser, gaan we kiesdrempels en districtenstelsel weer langs zien komen, dat gooit een rem op geleidelijke verandering van het politieke landschap door een veranderende publieke opinie (bijvoorbeeld linksere jeugd). Kleinere partijen hebben geen kans meer dus beter stem je op een grotere. En dat is een mooie opmaat naar "rechts tegen links" en we zien allemaal hoe lekker dat gaat de laatste decennia.
Verder het onderwijs verschralen en publieke omroep uitkleden. You keep them stupid and I'll keep them poor, said the king/banker to the priest/pope. Er zijn wat variaties, maar daar komt het wel op neer. Tevreden mensen zijn meer gematigd, dat is niet handig.
Of ben ik te cynisch en moet ik mijn hoofd checken voor een ongemerkt geland aluhoedje? Ik hoop het, maar ik ben er bang voor.
[
Voor 5% gewijzigd door
Bundin op 02-07-2025 23:40
]