Formatie lijkt inderdaad een bijna onmogelijke opgave in de huidige verhoudingen. Met de PVV gaat geen enkele traditionele regeringspartij meer in zee (hoop ik) en ik zie een VVD nooit in een kabinet met ‘3’ linkse partijen (GL, PvdA, D66) stappen. Probleem is dat er te veel zetels naar partijen gaan die niet aan een kabinet kunnen deelnemen door de PVV en al die splinterpartijen. En dan heb je dus minimaal GL/PvdA, VVD en CDA nodig als ‘motorblok’.autje schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:23:
[...]
Ik zie eigenlijk geen enkele andere realistische combinatie dan deze op dit moment. De enige andere optie is dat Yesilgöz een draai maakt en alsnog met de PVV in zee gaat, als bovengenoemde combinatie klapt in de informatie-fase en ze iets kan mompelen over het landsbelang. Dat is mijn grote vrees, hoewel het dan nog moeilijk zal worden als andere partijen de rug recht houden.
Belangrijke wijziging: het is zondagochtend dus ik was nog niet zo helder, maar ik las eigenlijk bijna automatisch D66 waar toch echt JA21 staat. JA21 gaat hem niet worden, en D66 lijkt me ook veel logischer.
Het gevolg is wel dat we weer heel lang met een demissionair kabinet blijven zitten waarschijnlijk, terwijl ik Jetten wel al weer hoor roepen dat we voor het einde van het jaar een nieuw kabinet moeten hebben.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm