De landelijke Nederlandse politiek 2025 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 120 Laatste
Acties:
  • 594.776 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:44
Virtuozzo schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:48:
[...]

De VVD zit naast de verschuivingen à la Republikeinen te diep in de laisser faire school om het zelfs maar erg te vinden dat er stilstand is. Daarnaast, dergelijke constructie zou weinig meer zijn dan weer een Derde Weg valstrik op steeds scherper hellend vlak. Zeker met D66, helemaal met een NSC.

Ik vrees dat als stilstand gestopt moet worden, zogezegd, de kiezer toch naar het VK zal moeten kijken, de vorige verkiezingen daar zijn in deze interessant.
Hoe bedoel je dat? Starmer werd premier maar verloor tussentijds al weer aan Reform en er is ook op Starmer kritiek dat het beleid teveel naar het midden beweegt.

ps.
Op de sociale media gaat overigens een filmpje rond waarin kiezers wordt verteld wat hun geliefde Reform party van plan is met de NHS (privatiseren naar Amerikaans voorbeeld) en de mensen werden daar op zijn zachtst gezegd niet blij van. Maar de ervaring leert dat ze dat in het stemhokje wel weer vergeten zullen zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:35

Piggen

Lekker bakkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:07
Napo schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:04:
"We kunnen stabiel landsbestuur hebben" aldus Yesilgoz. Stabiel ineffectief dat dan weer wel.
“Zonder de PVV”

Want laten we wel zijn, de afgelopen maanden sinds dat hoofdlijnenakkoord waren alles behalve stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:21
DevWouter schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:17:
[...]

Er kunnen meerdere problemen zijn die elk meerdere veroorzakers hebben. ;)

[...]

De andere partijen kunnen de PVV niet schofferen, dat zou ze munitie geven. Vergeet niet dat Faber al gepoogd heeft om de andere partijen te beschuldigen dat ze niet meewerken (terwijl ze dat wel doen).

Het is vooral kijken of de PVV bereid is om de knoop door te hakken en hun naam als een partij waar je niet mee kan regeren bevestigen.
Je hebt waarschijnlijk wel gelijk maar het ergert me zo dat iedereen nu weer aan het Wilders-pleasen is. "De PVV kijkt of ze door willen", "Den Haag wacht gespannen af".

Een coalitiepartij - en dat zou dat NSC moeten zijn want de anderen zitten al te ver in de fuik - had gelijk na die persconferentie moeten zeggen "dit wensenlijstje is tegen de grondwet en bovendien hebben we een hoofdlijnenakkoord dat we nu niet open gaan breken". En in plaats van met de PVV in overleg gaan, een meeting plannen met de coalitie zonder PVV. Met één openbaar agendapunt: "kan deze coalitie nog wel door als een partij zich zo opstelt". Dan kan je de druk omkeren: trek de keutel in of wij laten iedereen zien dat er niet met jullie samen te werken valt. Nu gaat de PVV de stekker eruit trekken en beheersen ze (weer 😞) het narratief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Yes! Deze draak is geslagen, een jaar van politieke chaos is het klaar met het kabinet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:55

WhySoSerious

Be the change.

Nou, nu maar hopen dat dit positief voor Nederland uitpakt...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat een onverantwoordelijke populistische vent is het ook zeg. Ongelooflijk. :X

Netjes voor de Navo top ook. Lekker gewerkt jongens.

Noem mensen bij de naam.

[ Voor 16% gewijzigd door NMH op 03-06-2025 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:30

TheVMaster

Moderator WOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:40

Agent47

I always close my contracts.

Echt ongekend slecht verhaal dit.

Straks maar weer stemmen en weer een jaartje ruzie maken? Lekker alles laten liggen verder.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Dit heeft langer geduurd dan ik had verwacht.

*knip* taalgebruik/voegt niets toe.

[ Voor 32% gewijzigd door defiant op 03-06-2025 13:32 ]

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:02
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:42:
Zat de liveblog op nu.nl te lezen en zag dit staan:

[...]

Het is toch volstrekt legitiem om Wilders te vragen maatregelen zelf uit te werken en in te dienen als hij zelf meer wil? Stampvoetend kind is die Wilders...

Terwijl dit gebibbel gaande is alweer een bericht dat Nederlandse inflatie hoger is dan andere Europese landen en boodschappen ook weer duurder geworden zijn. Ugh
Terwijl het zijn eigen minister nog niet gelukt is om eerdere maatregelen, waar wel een al een handtekening onder staat, uit te werken.

Los van dat ik het er inhoudelijk niet mee eens ben, was het pas legitiem om met aanvullende maatregelen te komen als de eerdere maatregelen uitgewerkt waren, ingevoerd waren en niet effectief blijken te zijn.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:21:
Wat een onverantwoordelijke populistische vent is het ook zeg. Ongelooflijk. :X

Netjes voor de Navo top ook. Lekker gewerkt jongens.
En nu maar hopen dat ze volledig gedecimeerd worden bij de verkiezingen - wat een klein kind zeg.

[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 03-06-2025 16:49 ]

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Holk schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:19:
[...]

“Zonder de PVV”

Want laten we wel zijn, de afgelopen maanden sinds dat hoofdlijnenakkoord waren alles behalve stabiel
Exact, stabiel instabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
De drie andere partijen gooien hem 5 minuten later al voor de bus. Dit gaat gezellig worden in de verkiezingscampagne.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:41
martwoutnl schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:01:
[...]

Als er al verkiezingen komen. Er kan ook een nieuwe formatie komen en dat b.v. VVD, Pvda/GL, D66 en NSC samengaan. Die hebben 78 zetels samen. In in ieder geval kan Wilders bij klappen regering meteen met prepensioen en naar Hongarije emigreren. Die komt de komende 10 jaar niet meer aan de bak. En dan heeft hij eigenhandig de wetten die strenger asielbeleid en intrekken spreidingswet zorgen tegengehouden. Want bij vallen kunnen die wetten buiten de orde worden gesteld. Er hoeft maar 1 partij met de oppositie mee te stemmen en die wetten zijn klaar.

Edit: Even nog mijn argumenten als onderbouwing. VVD wil niet een jaar stilstand gezien Oekraine en NAVO-top. En in verleden waren ze al veel pro milieu bezig dus ik denk dat verschillen met Pvda kleiner zijn dan je zou denken.
Dit zou prima kunnen als de VVD niet voor Dilan Yeşilgöz als partijleider had gekozen. Dit is (imho) de grootste fout van de VVD. Zij heeft eigenhandig de PVV in het zadel geholpen 2 weken voor de vorige verkiezingen door deze niet buiten te sluiten. Daardoor werd de PVV salonfahig en de rest is history ...

Dilan Yeşilgöz kan nu niet voor Timmermans kiezen. De VVD zonder haar kan dat overigens wel ... Misschien zou dat het beste zijn voor de VVD. En voor Nederland.
Maar wie moet dan de VVD leiden? Zijn er kandidaten?

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:35

Wokschotel

Op 6 wielen

Zo, Yesilgöz gaat even los op Wilders zeg...

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
Holk schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:25:
De drie andere partijen gooien hem 5 minuten later al voor de bus. Dit gaat gezellig worden in de verkiezingscampagne.
Geert heeft zichzelf voor de bus gegooid. Hij stond al maanden langs de kant van de weg te wachten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LAD93 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:24:
[...]

En nu maar hopen dat ze volledig gedecimeerd worden bij de verkiezingen - wat een klein kind zeg.
Ik vrees het tegenovergestelde. Henk en Ingrid vinden op X nu al dat Geertje aan alle kanten wordt tegengewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Laatst online: 23:10
Even een what if scenario: Waarom niet een nieuwe coalitie aangaan met het redelijke midden (NSC, VVD en PvdA/GL)? Eventueel met toevoeging D66 +​ CDA. Scheelt een hele stemming en kun je relatief snel doorgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
MikeyMan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:28:
[...]

Ik vrees het tegenovergestelde. Henk en Ingrid vinden op X nu al dat Geertje aan alle kanten wordt tegengewerkt.
Zie de peilingen. Veel blijft gewoon zitten bij PVV en VVD. Enige echte verandering zo op het eerste gezicht is dat de stemmen van NSC/BBB richting CDA teruggaan. Opnieuw stemmen gaat echt heel weinig brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-09 12:00

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Holk schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:21:
Yes! Deze draak is geslagen, een jaar van politieke chaos is het klaar met het kabinet
Of het beter wordt daarna? We zijn in Nederland erg verdeeld er komt altijd wat raars uit. Dit levert alleen maar vertraging op. Er blijft niks over van NSC en BBB. We zullen zien. Wat er ook uitkomt wordt hoe dan ook papen en nat houden. Ik zie het niet gebeuren dat links of rechts groot genoeg wordt. Om echt iets te kunnen doen.

[ Voor 16% gewijzigd door TheDudez op 03-06-2025 09:32 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:02
Of kabinet verder valt, is nog niet bekend. Alleen dat PVV eruit stapt. Ze kunnen ook gaan zoeken naar andere partijen en dan een doorstart maken. Alleen zal je dan een ander regeringsakkoord krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
Voor de mensen die klaar zijn met de PVV in de regering:
https://www.peilingennederland.nl/alle-peilingen.html

Ze zijn nog geen zetel kwijt in de peiling (en ik betwijfel of dat met nieuwe verkiezingen echt gaat wijzigen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Robkazoe schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:30:
[...]

Zie de peilingen. Veel blijft gewoon zitten bij PVV en VVD. Enige echte verandering zo op het eerste gezicht is dat de stemmen van NSC/BBB richting CDA teruggaan. Opnieuw stemmen gaat echt heel weinig brengen.
Ik sluit niet uit dat ik voor Timmermans ga. Na al van vvd naar d66 opgeschoven te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:28

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nu mag ik toch hopen dat de PVV/proteststemmers dit keer massaal afhaken en niet gaan stemmen. Er blijven anders te weinig zetels over voor de welwillende partijen om goed beleid te maken dmv samenwerking en compromissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
[...]

Dat is natuurlijk het narratief wat Wilders al vanaf het begin verspreidt. Dat is niet nu al, dat is altijd al geweest. Als je dat altijd maar te horen krijgt, ga je erin geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Robkazoe schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:28:
Even een what if scenario: Waarom niet een nieuwe coalitie aangaan met het redelijke midden (NSC, VVD en PvdA/GL)? Eventueel met toevoeging D66 +​ CDA. Scheelt een hele stemming en kun je relatief snel doorgaan.
5 partijen, dat is een ramp met onderhandelen. Iedereen die z'n eigen plasje er over wil doen of het weer net iets anders aan pakken. Ik denk dat de andere partijen liever verkiezingen hebben om de zetels van NSC en BBB onderling te verdelen, want die worden toch afgeslacht.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

[...]

PVV mag de grootste worden. En dan? Alleen Ja21 en FvD zie ik met de PVV regeren.

Ik snak echt naar een oersaai kabinet wat het een keertje 4 jaar vol gaat houden. GL/PvdA, VVD, D66 en CDA (volgens de laatste peilingen goed voor 84 zetels). Een beetje van links, een beetje van rechts, maar vooral lekker in het midden.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mog schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:32:
[...]

PVV mag de grootste worden. En dan? Alleen Ja21 en FvD zie ik met de PVV regeren.
Nog vier jaar vanaf de zijlijn schreeuwen dat ze tegengewerkt worden waarschijnlijk. Niet veel minder schadelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
Lanfear89 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:32:
[...]

5 partijen, dat is een ramp met onderhandelen. Iedereen die z'n eigen plasje er over wil doen of het weer net iets anders aan pakken. Ik denk dat de andere partijen liever verkiezingen hebben om de zetels van NSC en BBB onderling te verdelen, want die worden toch afgeslacht.
Dat is niet het grootste probleem. Het grootste probleem is dat de BBB nog steeds de grootste is in de 1e kamer. Dat maakt elke vorm van coalitie (inclusief een stembusronde in 2025) lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
TheDudez schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:30:
[...]

Of het beter wordt daarna? We zijn in Nederland erg verdeeld er komt altijd wat raars uit. Dit levert alleen maar vertraging op. Er blijft niks over van NSC en BBB. We zullen zien.
Beter valt te bezien, slechter kan bijna niet

Als Nederland nou eens gaat beseffen dat asielzoekers niet de reden zijn van de grote problemen en dat het land stil staat, dan kan er wat gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:23

HollovVpo1nt

I like gadgets

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:31:
Nu mag ik toch hopen dat de PVV/proteststemmers dit keer massaal afhaken en niet gaan stemmen. Er blijven anders te weinig zetels over voor de welwillende partijen om goed beleid te maken dmv samenwerking en compromissen.
Je hebt een groep die wellicht af zal haken omdat ze zien dat ze niks voor elkaar hebben gekregen, en je hebt een groep die misschien nu juist op Wilders gaan stemmen omdat ze vinden dat de gevestigde orde hem de kans ontnomen heeft Premier te zijn en "écht" het verschil te maken. Dat zie je nu overal wanneer (aanstaande) PVV'ers worden geinterviewd over wat ze vinden van PVV (niet) bereikt heeft, ze geven allemaal de coalitie de schuld en dat PVV in moest leveren.

Mijn zorg is dat de gemiddelde stemmer niet van gedachten veranderd kan worden. Nu is het de schuld van de coalitie. Als PVV in haar eentje een meerderheid haalt en in principe alleen kan regeren, dan zullen ze Europa de schuld de geven. Geen enkele verantwoordelijkheid richting PVV zelf.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D-e-n
Sowieso is het vreemd dat bij een kabinetsval bijna altijd nieuwe verkiezingen volgen. Ik zou zeggen: we hebben die kamer gekozen en ze doen het er maar mee. Stel wat mij betreft verplicht dat de kamer een X aantal jaren moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
[...]

Ik snak echt naar een oersaai kabinet wat het een keertje 4 jaar vol gaat houden. GL/PvdA, VVD, D66 en CDA (volgens de laatste peilingen goed voor 84 zetels). Een beetje van links, een beetje van rechts, maar vooral lekker in het midden.
Dat is vooral centrum rechts, PvdA GL moeten beter onderhandelen en een 2e linkse partij erbij halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dan gooi je de BBB er dus ook uit. Verder waarom zou bijvoorbeeld het CDA dit willen?
NSC is op sterven na dood, dat zijn twintig zetels die het CDA mogelijk kan terugwinnen. Verder waarom zou PvdA/GL hier iets mee willen gaan doen? Die willen het echt anders en moeten dan aanschuiven bij deze partijen die er zo'n puinzooi van hebben gemaakt, om ze maar aan de macht te houden. Verder bij een herformatie is Timmermans premier. Ik zie de VVD dat al niet pikken.

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 03-06-2025 09:36 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[...]

Terug verlangen naar Paars.
Het kan verkeren.

Alleen zie ik sommigen van die partijen nog wel met de PvdA willen samenwerken maar niet met GL.
Sowieso zijn ze voor nieuwe verkiezingen eigenlijk te laat met die voorgenomen fusie en het onderlinge verschil gaat nog wel uitgespeeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:45

ZieMaar!

Moderator General Chat
[...]

En de grap is dat dat waarschijnlijk voor de boze PVV stemmer waarschijnlijk een mooie uitkomst is, waarin bestaanszekerheid wel serieus genomen wordt, maar we ook gewoon serieus in Europa samenwerken én gezonde financiële huishouding hebben.

Denk alleen dat arbeidsmigratie dan de hete aardappel wordt of blijft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
De vlag kan uit :)F

PVV zijn we voorlopig vanaf. Kan er alleen maar beter van worden.
Helaas zal de VVD nog wel groot blijven. Daar glijdt alle verantwoording van de afgelopen decennia vanaf en links krijgt de schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Superman schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:35:
[...]

Dat is vooral centrum rechts, PvdA GL moeten beter onderhandelen en een 2e linkse partij erbij halen.
Dat gaat niet lukken als je max. 4 partijen wilt. Als je afgaat op de meest recente peilingen in ieder geval.

Kunnen GL/PvdA, VVD, NSC en D66 (78 zetels in 2023) niet verder regeren? Wat zijn de spelregels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
LZ86 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:36:

Helaas zal de VVD nog wel groot blijven. Daar glijdt alle verantwoording van de afgelopen decennia vanaf en links krijgt de schuld.
Teflon Dylan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Holk schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:34:
[...]

Beter valt te bezien, slechter kan bijna niet

Als Nederland nou eens gaat beseffen dat asielzoekers niet de reden zijn van de grote problemen en dat het land stil staat, dan kan er wat gebeuren.
Er gaat helemaal niks gebeuren je hebt aan stabiel kabinet nodig en dat gaat er niet komen omdat we te verdeeld zijn. We gaan gewoon weer aanmodderen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:32

Fanta

FordPerformance™️

Wokschotel schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:26:
En terecht. *knip*, gescheld.

[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 03-06-2025 16:45 ]

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19

Ik hoop dat je gelijk krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Wokschotel schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:26:
Waar kijk je?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Het was te verwachten. En de inmenging in onze democratie en de beeldvorming over alle gelukszoekers overspoelen de socials. Dit belooft allemaal weinig goeds voor de verkiezingen.

NSC heeft het mooi verpest, door in het begin gelijk alle principes overboord te gooien en in zee te gaan met de PVV en BBB. De VVD hoopt net als de vorige keer op een grote overwinning als de pragmatische keuze aan de rechterkant die echt wel streng durven zijn op immigratie.

Ook deze keer is dat weer geen succes. Men snapt het grote plaatje niet daar. Ze zaten en zitten nog in de oude wereld.

"Links" of wat daar voor doorgaat tegenwoordig en het meer pragmatische midden heeft misschien goede ideeën en wil ook dingen uitvoeren in tegenstelling tot wat er nu zit. Maar dat gaat er gewoon niet in bij de verwende Nederlanders.

We zijn ons niet meer bewust van het belang van een goed georganiseerde open samenleving voor onze brede welvaart en om problemen op te lossen is het af en toe nodig om wat pijn te nemen. En ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen een bijdrage kunnen leveren. Maar een groot deel van de samenleving kent dat niet meer. Heeft in zijn leven geen echte problemen meer gehad en ziet het inleveren van de wintersport al als een enorme achteruitgang. Want ik heb toch zo hard gewerkt? Ik verdien ook weleens wat.

En dat is natuurlijk allemaal de schuld van.... Vul maar in.

Het is zo doorzichtig dat het tenenkrommend is dat de meerderheid maar in die val blijft trappen. Zelfs mensen die het echt enorm goed hebben voelen zich bedreigd. De echokamers zijn te groot. De fysieke afstand te groot, je komt geen mensen meer tegen buiten je bubbel. Iedereen heeft zijn buurten, bijpassende scholen en verenigingen als ze dat al doen.

Brede belangstelling neemt af, leren is niet boeiend want ik heb het zelf toch gehoord, gezien?

We zijn als land aardig failliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:35:
[...]

Dan gooi je de BBB er dus ook uit. Verder waarom zou bijvoorbeeld het CDA dit willen?
NSC is op sterven na dood, dat zijn twintig zetels die het CDA mogelijk kan terugwinnen. Verder waarom zou PvdA/GL hier iets mee willen gaan doen? Die willen het echt anders en moeten dan aanschuiven bij deze partijen die er zo'n puinzooi van hebben gemaakt, om ze maar aan de macht te houden.
CDA loopt/liep toch altijd wel in lijn met de VVD. Voordeel voor VVD: Ze hebben hun trouwe makker weer terug waardoor ze een sterk blok kunnen vormen. Voordeel van CDA: Ze staan goed in de peilingen en dat kunnen ze als argument kunnen gebruiken/verzilveren zonder verkiezingen aan te gaan + terug op het pluche.
Verder bij een herformatie is Timmermans premier. Ik zie de VVD dat al niet pikken.
Doorgaan met Schoof? Zal ook wel een wens zijn van NSC gok ik (al kun je je afvragen of NSC veel te zeggen heeft gezien de huidige peilingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Of we opnieuw moeten stemmen of niet... Wilders heeft het nu wel voor elkaar dat hij sowieso nooit meer in de coalitie hoeft te gaan zitten, iets wat hij eigenlijk al nooit wilde maar nu echt een keer niet meer omheen kon.
Dus hij kan gaan roepen wat hij wil, die heeft in de politiek niets meer in te brengen vanaf nu (of hij moet 65+ zetels gaan halen)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

HollovVpo1nt schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:34:
[...]

Mijn zorg is dat de gemiddelde stemmer niet van gedachten veranderd kan worden. Nu is het de schuld van de coalitie. Als PVV in haar eentje een meerderheid haalt en in principe alleen kan regeren, dan zullen ze Europa de schuld de geven. Geen enkele verantwoordelijkheid richting PVV zelf.
Ja. Ik hoop ergens dat de ernst van de nieuwe situatie met de VS en Oekraïne toch een beetje door weet te dringen tot die doelgroep. We zullen toch meer binnen Europa moeten samenwerken, grenzen sluiten slaat dan helemaal nergens op en die paar overlastgevers in Ter Apel is ook niet ons grootste probleem. Vrij simpel te verhelpen door een paar meer AZCs en meer budget voor de IND om sneller uit te wijzen.
Maar ja, het is toch wel vaak onderbuik die regeert mbt "buitenlanders".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Mijn take:
De VVD stond er goed voor in de peilingen, er ging het gerucht dat ze na de NAVO top zelf zouden willen breken. Wilders wilde dat momentum terug pakken van de VVD, net zoals hij met de verkiezingen hij met het onderwerp van migratie van de VVD ervandoor ging. Persoonlijk vind ik het verhaal van slechte peilingen wat minder geloofwaardig, ze hadden immers nog 3 jaar.

De VVD zou het hebben kunnen spelen op bijvoorbeeld veiligheid, Wilders probeert dit nu weer terug te sturen naar migratie.

Maar dit komt de VVD zeker niet slecht uit, als ze zelf weer zetels winnen en de PVV blijft relatief groot, kunnen ze coalitiepartners onder druk zetten te leveren op bijvoorbeeld migratie of andere onderwerpen, vanwege de z.g.n. "hete adem" van de PVV.

Ondanks laatste verkiezingen heeft de VVD het meeste mediabereik en kan verkiezingscampagnes domineren.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:55

WhySoSerious

Be the change.

Wilders staat een reactie te geven en NOS blijft het geluid gedempt houden.

Misschien ook maar beter ook trouwens...

Noem mensen gewoon bij de naam.

[ Voor 25% gewijzigd door NMH op 03-06-2025 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ik snap zijn eis voor handtekeningen niet goed, normaliter zou de minister wetgeving moeten maken, toch? Handtekeningen zet je alleen onder een regeerakkoord.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

WhySoSerious schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:41:
Wilders staat een reactie te geven en NOS blijft het geluid gedempt houden.

Misschien ook maar beter ook trouwens...
Niet op de Radio1 app hoor.

En meneer wil geen kritische vragen van de pers te beantwoorden.. *knip*, gescheld..
Trump playbook dit, maar het is hier gelukkig geen 2-partijenstelsel.

[ Voor 27% gewijzigd door NMH op 03-06-2025 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:41:
[...]

Ja. Ik hoop ergens dat de ernst van de nieuwe situatie met de VS en Oekraïne toch een beetje door weet te dringen tot die doelgroep. We zullen toch meer binnen Europa moeten samenwerken, grenzen sluiten slaat dan helemaal nergens op en die paar overlastgevers in Ter Apel is ook niet ons grootste probleem. Vrij simpel te verhelpen door een paar meer AZCs en meer budget voor de IND om sneller uit te wijzen.
Maar ja, het is toch wel vaak onderbuik die regeert mbt "buitenlanders".
Nee joh, Oekraïne kost ons teveel geld en is ver weg, Trump komt op voor de gewone Amerikaan en Wilders gaat dat ook hier doen. Einde nadenken van de PVV stemmer. De indoctrinatie is ook hier gewoon erg groot.

Het is echt erger dan menigeen beseft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-09 22:30
Mog schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:37:
[...]

Dat gaat niet lukken als je max. 4 partijen wilt. Als je afgaat op de meest recente peilingen in ieder geval.

Kunnen GL/PvdA, VVD, NSC en D66 (78 zetels in 2023) niet verder regeren? Wat zijn de spelregels?
Van de spelregels mag het. Maar het is gewoonte om dat niet te doen .

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Maar ik kan me niet onttrekken aan de gedachte dat Wilders het nu bewust heeft opgeblazen omdat hij gewoon geen zin had om beslissingen te moeten nemen. Verder zal hij ook echt wel weten dat Faber volslagen incompetent is en nooit iets gaat bereiken. Beter om dan gecontroleerd de boel op te blazen en proberen de schuld af te schuiven voor zijn achterban.

Ook juist een paar weken voor de NAVO top waarna er miljarden extra naar defensie zullen gaan. Dat met name de VVD nu voor joker komt te staan met Rutte bij die top en als gastland hebben we geen kabinet of plannen, lijkt gewoon een aardige bonus.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
XWB schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:41:
[...]

Ik snap zijn eis voor handtekeningen niet goed, normaliter zou de minister wetgeving moeten maken, toch? Handtekeningen zet je alleen onder een regeerakkoord.
Het is ook wederom (!) verre van extraparlementair allemaal. Wat belet Wilders, conform het extraparlementaire karakter, zelf voorstellen in te dienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Klopt. Het is ook echt een slap verhaal. Zelfs zo slap dat ik me afvraag of dit wel onder zijn eigen achterban wordt geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:31:
Er zullen proteststemmers/zwevers genoeg zijn die geschrokken zijn van de incompetentie bij de PVV (Ook als ik hardcore anti buitenlander zou zijn zou je toch enorm afknappen op die Madlener en vooral Faber) en iets anders stemmen/wegblijven. De PVV staat nog als grootste, maar wel met -6 zetels. Door deze actie zou dat zomaar eens kunnen veranderen en nog wat meer verliezen.

Wilders heeft zichzelf nu als perfecte zondebok neergezet en Yesilgoz en v/d Plas gaan al helemaal los op m.
Het enige wat het onzeker maakt is die ongefundeerde angst voor links. Anders was de PVDA een no brainer geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:35

Wokschotel

Op 6 wielen

Radio 1 was dat.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Dat dacht ik al, alle PVV bewindslieden gelijk weg.

Dat wordt weer opvullen met kamerleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
frumper schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:40:
Of we opnieuw moeten stemmen of niet... Wilders heeft het nu wel voor elkaar dat hij sowieso nooit meer in de coalitie hoeft te gaan zitten, iets wat hij eigenlijk al nooit wilde maar nu echt een keer niet meer omheen kon.
Dus hij kan gaan roepen wat hij wil, die heeft in de politiek niets meer in te brengen vanaf nu (of hij moet 65+ zetels gaan halen)
Even de countervraag, waarom niet?

PVV/WIlders heeft zijn spierballen getoond en zijn achterban blijft hem toch wel steunen. Tot nu toe geen zetel verlies in de peilingen. VVD loopt (ondanks dat ze dit zooitje in de lucht houden) de redelijke uit te hangen en ook zij leveren nagenoeg niets in met de recente peilingen. Dus dat blok van 25+ zetels voor PVV en 25+ zetels voor VVD blijft bestaan.

En in het kader van: Never change a winning team, waarom zou VVD en PVV niet gewoon weer een nieuwe rechtse coalitie aan te gaan (alleen dit keer met CDA en misschien BBB of een andere kleine rechtse partij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
Superman schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:35:
[...]

PvdA/GL zijn in de basis natuurlijk al 2 linkse partijen. Pas op het moment dat ze echt een nieuwe linkse partij oprichten, is het één partij.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:23

HollovVpo1nt

I like gadgets

[...]

En ik snap de weigering van het handtekening zetten ook niet. Zo'n document zou net zo veel weinig status hebben als de rechtstaatverklaring.

Wel een plottwist, Wilder bleek uiteindelijk de Omtzigt te zijn xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
[...]

Is gewoon een hoepel waar de coalitiepartners doorheen moeten springen. Die hebben geen zin want zoals je zelf al zegt, er zijn ook andere manieren. En Wilders gebruikt dit op zijn beurt weer als "onwelwillende partijen" en "stem vooral op PVV, wij nemen het probleem wel serieus".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
Robkazoe schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:33:
[...]

Dat is niet het grootste probleem. Het grootste probleem is dat de BBB nog steeds de grootste is in de 1e kamer. Dat maakt elke vorm van coalitie (inclusief een stembusronde in 2025) lastig.
Wanneer waren de verkiezingen voor de provinciale staten? 2026? Want dat is te overbruggen.
Dan is de BBB daar ook weg.

Edit: Maart 2027 pas :(. Maar wellicht lopen er na de eerste 2 BBB senatoren er wel meer over.

[ Voor 10% gewijzigd door LZ86 op 03-06-2025 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
sambalbaj schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:44:
Dat dacht ik al, alle PVV bewindslieden gelijk weg.

Dat wordt weer opvullen met kamerleden.
Ik kan me voorstellen dat de "externe" PVV ministers dat toch lekker zelf willen bepalen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dit is dus de tweede keer dat Wilders een begroting eigenlijk niet wil tekenen en liever opstapt. Deze begroting had nog wel zijn vingerafdrukken.

Hij naait er erg laf uit en geeft zoals Wilders betaamt de buitenlanders de schuld. Ook voor zijn kiezers geld: Wilders tekent begrotingen niet en geeft geen fuck om bestaanszekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:15
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:45:
[...]

En ik snap de weigering van het handtekening zetten ook niet. Zo'n document zou net zo veel weinig status hebben als de rechtstaatverklaring.

Wel een plottwist, Wilder bleek uiteindelijk de Omtzigt te zijn xD
Het is IMO een bewussie om het kabinet te laten vallen. Nieuwsuur had gister een mooie analyse over hoe komende weken zou blijken dat Wilders z'n plannen niet uitvoerbaar zijn (zie rechtsuitspraak duitsland over terugsturen bij de grens).

Het is dan makkelijker om het op de zondebok te gooien en zo het verhaal naar je achterban te kunnen spinnen dat het niet aan jezelf (wilders) lag dan dat beetje bij beetje je stoelpoten worden afgezaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
D-e-n schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:43:
[...]

Het is ook wederom (!) verre van extraparlementair allemaal. Wat belet Wilders, conform het extraparlementaire karakter, zelf voorstellen in te dienen?
Dat extraparlementaire geneuzel was een bedenksel van *knip*, dat hoeft niet zo. Heeft nooit vorm gekregen, zorgde eigenlijk alleen maar dat dit kabinet 5 maanden langer heeft kunnen doorgaan.

[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 03-06-2025 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Robkazoe schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:44:
[...]

Even de countervraag, waarom niet?

PVV/WIlders heeft zijn spierballen getoond en zijn achterban blijft hem toch wel steunen. Tot nu toe geen zetel verlies in de peilingen. VVD loopt (ondanks dat ze dit zooitje in de lucht houden) de redelijke uit te hangen en ook zij leveren nagenoeg niets in met de recente peilingen. Dus dat blok van 25+ zetels voor PVV en 25+ zetels voor VVD blijft bestaan.

En in het kader van: Never change a winning team, waarom zou VVD en PVV niet gewoon weer een nieuwe rechtse coalitie aan te gaan (alleen dit keer met CDA en misschien BBB of een andere kleine rechtse partij).
Waarom niet? Omdat het voor de andere partijen gewoon geen serieuze partner blijkt te zijn. Die zullen dus niet meer in een coalitie samen met de PVV willen gaan zitten. En dat vindt Wilders helemaal niet erg, want dan kan hij blijven schoppen vanuit de oppositie, iets wat hij veel liever doet.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:41

Maar wat gaat de VVD doen met Dilan Yeşilgöz? Die wil niet met links samenwerken.
Zou Eric van de Burg een goede kandidaat lijsttrekker zijn? Die was redelijk populair. En hij zou het sowieso beter doen dan nitwit Dilan.
Of zijn er andere kroonprinsen of -prinsessen bij de VVD?

Want ik zie Dilan Yeşilgöz hier ook niet ongeschonden uitkomen eerlijk gezegd. Zij heeft Wilder in het zadel geholpen en zou daarvoor toch ook afgestraft moeten worden.

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:23

Stoney3K

Flatsehats!

LZ86 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:44:
[...]
Het enige wat het onzeker maakt is die ongefundeerde angst voor links. Anders was de PVDA een no brainer geweest.
In hoeverre is dat een 'red scare' voor links als links en niet domweg een imago probleem van de PvdA-GL en met name Timmermans?

Dit lijkt me juist een prima kans voor PvdA-GL om een fatsoenlijk plaatje te gaan maken in de media en aan te sturen op een Nieuw-Paars. Alleen betekent dat wel dat ze Timmermans er echt uit moeten knikkeren.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
Zo lang we steeds een andere meerderheid hebben in de 2e en 1e kamer, en de 1e kamer een verlengstuk is geworden van de 2e kamer, ipv haar echte functie uit te voeren, blijft dit land (be)stuurloos. Kombineer de Provinciale Staten en 2e kamer verkiezingen maar op één moment.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
PatrickC schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:50:
Zo lang we steeds een andere meerderheid hebben in de 2e en 1e kamer, en de 1e kamer een verlengstuk is geworden van de 2e kamer, ipv haar echte functie uit te voeren, blijft dit land (be)stuurloos. Kombineer de Provinciale Staten en 2e kamer verkiezingen maar op één moment.
Combineren gaat zo lastig want de tweede kamer valt nogal vaak. Daarbij ben ik van mening dat het nu zo beter is geregeld, je geeft anders namelijk de sleutels van het land voor 4 jaar aan een coalitie. De rol van de senaat valt dan weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
PatrickC schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:50:
In principe is de 1e kamer juist opgericht om onafhankelijk naar voorstellen te kijken. Dat idee versterk je niet door het op één hoop te gooien. Het probleem is de op hol geslagen kiezer die van partij naar partij hupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

D-e-n schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:52:
[...]

In principe is de 1e kamer juist opgericht om onafhankelijk naar voorstellen te kijken. Dat idee versterk je niet door het op één hoop te gooien. Het probleem is de op hol geslagen kiezer die van partij naar partij hupt
Samen met individuele politici die persoonlijke belangen prioriteit geven over partijbelangen en één lijn trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
Holk schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:52:
[...]

Combineren gaat zo lastig want de tweede kamer valt nogal vaak. Daarbij ben ik van mening dat het nu zo beter is geregeld, je geeft anders namelijk de sleutels van het land voor 4 jaar aan een coalitie. De rol van de senaat valt dan weg.
Maar de 1e kamer moet wetten toetsen op uitvoerbaarheid… dat doen ze al een tijdje niet meer. Wat is volgens jou de rol van de 1e kamer dan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
ps.
Als Wilders het ooit wil uitmaken met zijn vrouw doet hij dat vast ook via X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Stoney3K schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:49:
[...]

In hoeverre is dat een 'red scare' voor links als links en niet domweg een imago probleem van de PvdA-GL en met name Timmermans?

Dit lijkt me juist een prima kans voor PvdA-GL om een fatsoenlijk plaatje te gaan maken in de media en aan te sturen op een Nieuw-Paars. Alleen betekent dat wel dat ze Timmermans er echt uit moeten knikkeren.
De SP doet het ook gewoon slecht, terwijl die al een stuk kritischer zijn over migratie bijvoorbeeld.

Al gaat er natuurlijk vanalles fout bij de SP, ik hoop oprecht dat ze het tij wat hebben kunnen keren inmiddels.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Piggen
  • Laatst online: 23:35

Piggen

Lekker bakkie

nocalimero schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:49:
[...]

Maar wat gaat de VVD doen met Dilan Yeşilgöz? Die wil niet met links samenwerken.
Zou Eric van de Burg een goede kandidaat lijsttrekker zijn? Die was redelijk populair. En hij zou het sowieso beter doen dan nitwit Dilan.

Want ik zie Dilan Yeşilgöz hier ook niet ongeschonden uitkomen eerlijk gezegd. Zij heeft Wilder in het zadel geholpen en zou daarvoor toch ook afgestraft moeten worden.
Vergeet ook de 'nareis op nareis op nareis'-leugen niet. Ze had toen al afgestraft moeten worden, maar daar doen we kennelijk niet meer aan in dit land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
[...]

*knip* Het probleem is de op hol geslagen kiezer die van partij naar partij hupt
Zijn het op hol geslagen kiezers, of hebben we gewoon te veel partijen waarbij de meeste kiezers zich gewoon verbonden voelen met welke partij dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 10:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

De realiteit is dat Wilders altijd de stekker uit de regering zou trekken. ik twijfel; of Wilders denkt dat hij enorm kan groeien in zetels (en ik betwijfel dat) of hij wilt weer oppositie zijn. Ik vermoed het laatste lekker rustig op het pluche zitten, geld binnen harken en old man yelling at clouds spelen.

Zeker is dat bijna geen partij met PVV zal willen regeren. Ik denk zelfs VVD niet. Dus we krijgen een PVDA/D66 regering. Niet mijn favoriet maar whatever.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
frumper schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:49:
[...]

Waarom niet? Omdat het voor de andere partijen gewoon geen serieuze partner blijkt te zijn. Die zullen dus niet meer in een coalitie samen met de PVV willen gaan zitten. En dat vindt Wilders helemaal niet erg, want dan kan hij blijven schoppen vanuit de oppositie, iets wat hij veel liever doet.
PVV en VVD: Kunnen gewoon verder in dit rechtse kabinet blijven zitten waar ze stiekem.
CDA: Loopt wat graag mee met de VVD en pluche.
BBB: Kan dan zijn invloed nog maximaal benutten rond de stikstof discussie om dat verder te vertragen ivm de Eerste Kamer zetels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
PatrickC schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:53:
[...]

Maar de 1e kamer moet wetten toetsen op uitvoerbaarheid… dat doen ze al een tijdje niet meer. Wat is volgens jou de rol van de 1e kamer dan?
Zoals je zegt; senaat is toetsing op correctheid en juistheid van wetten en die gratificeren. Sinds 2019 wordt deze alleen misbruikt om wetten die door de tweede kamer zijn gekomen te torpederen. Maar dat is slecht een klein (en niet te onderkennen) probleem van de senaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
[...]

Dat ‘huppen’ is al lang aan de gang en zal ook niet veranderen.

We moeten iets doen aan ons kiesstelsel om ons land weer bestuurbaar te maken. Veel te veel partijen, een 1e en 2e kamer met een compleet verschillende samenstelling. Dat eerste is wellicht op te lossen door een kiesdrempel van b.v. minimaal 5 zetels in te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Robkazoe schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:56:
[...]

PVV en VVD: Kunnen gewoon verder in dit rechtse kabinet blijven zitten waar ze stiekem.
CDA: Loopt wat graag mee met de VVD en pluche.
BBB: Kan dan zijn invloed nog maximaal benutten rond de stikstof discussie om dat verder te vertragen ivm de Eerste Kamer zetels.
Volgens mij heeft Wilders zijn ministers en staatssecretarissen al uit het kabinet gehaald dus die zijn niet eens demissionair.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik denk dat dit de situatie van Wilders en het afgelopen kabinet goed samen vat. ;)

Afbeeldingslocatie: https://substackcdn.com/image/fetch/f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https://substack-post-media.s3.amazonaws.com/public/images/9bf0eef3-0235-4492-b368-c8e010c01f49_2268x2140.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PatrickC schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:56:
[...]

Dat eerste is wellicht op te lossen door een kiesdrempel van b.v. minimaal 5 zetels in te voeren?
Die discussie is al uitentreuren gevoerd. Cunclusie; het helpt niet voor het aantal partijen dat benodigd is voor een coalitie.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
[...]

En waarom heeft Timmermans een negatief imago?

Door populistisch rechts (wilders vooral met zijn pestgedrag). Zijn plannen zijn aantoonbaar goed voor een enorm deel van Nederland. Maar boehoehoe links is eng, meer buitenlanders.

Toen de eerste gastarbeiders geïmporteerd werden, wie waren het hardst tegen? De linkse partijen.
Mensen zijn banggemaakt voor links (centrum-links zou het beste zijn wat NL nu kan overkomen) met leugens en frames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:10
Yesilgoz wordt echt niet vervangen (tenzij ze zelf terugtreedt) voor de verkiezingen;

Mijn inschatting nu:
Ik vermoed dat 't, net zoals in 2012, een 2-strijd wordt, maar nu misschien wel tussen PvdA/GL & PVV, dan is 't VVD 't kind van de rekening (wat ik niet erg zou vinden), krijgen we kabinet Timmermans 1, met een grote PvdA/GL en combi van de volgende 3: VVD/CDA/D66

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:58:
[...]

Die discussie is al uitentreuren gevoerd. Cunclusie; het helpt niet voor het aantal partijen dat benodigd is voor een coalitie.
Bovendien betekent een wijziging doorvoeren in het kiesstelsel een grondwetswijziging dus minstens tweederde meerderheid (of 2x 50% +1) nodig.

Not gonna happen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:31
Een stap dichterbij om Dick Schoof uit zijn lijden te verlossen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:10
[...]

waarom moet Timmermans eruit? Ik zou niet zo snel op PvdA/GL stemmen, maar juist vanwege Timmermans is 't wel een optie voor mij;

Ja, hij wordt in de beeldvorming kapot gemaakt door rechts nederland, maar volgens mij is 't een van de meest kundige en eerlijke lijsttrekkers die er op dit moment rondlopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
nocalimero schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:49:
[...]

Ik hoop met je mee, maar Yesilgoz zou eigenlijk na de vorige (verloren voor de VVD) verkiezingen natuurlijk al gewipt moeten zijn. Maar toch zit ze er nog.

En nu losgaan op Wilders die zichzelf als perfecte dader heeft neergezet om los op te gaan. Komt 'r ook prima uit natuurlijk. Mensen vergeten daardoor snel dat zij inderdaad notabene Wilders salonfahig gemaakt heeft en derhalve verantwoordeljk was voor de PVV winst en dit abominabele "kabinet"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

LZ86 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:58:
[...]

Door populistisch rechts (wilders vooral met zijn pestgedrag). Zijn plannen zijn aantoonbaar goed voor een enorm deel van Nederland. Maar boehoehoe links is eng, meer buitenlanders.

Toen de eerste gastarbeiders geïmporteerd werden, wie waren het hardst tegen? De linkse partijen.
Mensen zijn banggemaakt voor links (centrum-links zou het beste zijn wat NL nu kan overkomen) met leugens en frames.
Omdat groenlinks te extreem is.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Klein kind met een tantrum.
Omdat hij niet vaak de bal krijgt in het spel, gaat ie em lek steken en naar huis.
Beetje roepen dat ie topscoorder is terwijl die vaak mis schiet.

Maar zijn fans blijven fans.
Ik hoop dat zijn achterban inziet wat voor persoon het is.
Ik betwijfel of dat gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LZ86 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:58:
[...]

Vrees dat Timmermans z'n grootste probleem de Groen Links achterban is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Schway schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:01:
Klein kind met een tantrum.
Omdat hij niet vaak de bal krijgt in het spel, gaat ie em lek steken en naar huis.
Beetje roepen dat ie topscoorder is terwijl die vaak mis schiet.

Maar zijn fans blijven fans.
Ik hoop dat zijn achterban inziet wat voor persoon het is.
Ik betwijfel of dat gaat gebeuren.
Hij heeft de bal gekregen.
Maar keer op keer een eigen doelpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
MikeyMan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:58:
[...]

We hebben nu 18 zetels bij partijen met minder dan 5 zetels. Ik denk echt wel dat het helpt om meerderheden te vormen met minder partijen. En je heb ook een 2e kamer waar niet zoveel partijen iedere keer aan het woord zijn en interrupties doen. Je zou dan met de huidige zetelverdeling van 16 naar 9 partijen gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
TheDudez schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:01:
[...]

Omdat groenlinks te extreem is.
Groenlinks is normaal links, maar als je extreem rechts bent en dat normaal vind, dan is alles voorbij centrum rechts "extreem".
Pagina: 1 ... 36 ... 120 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic