De landelijke Nederlandse politiek 2025 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 120 Laatste
Acties:
  • 594.776 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:53
DeKever schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:21:
[...]

Ik denk dat het vooral een culturele revolutie heeft opgeleverd, daar was het uiteindelijk allemaal (vooral) om te doen. Toen ik kind was, was het eenverdienersmodel nog normaal. Nu is het een zeldzaamheid.

Ik ben ermee eens dat dit een feit is. Dat je er niets aan kan doen, daar geloof ik niets van. Maar (gelukkig) zijn daar geen ideeën voor. Wel zou het lekker zijn als de rafelrandjes van de anderhalfverdienerscultuur aangepakt kunnen worden. De combinatie werk en zorg is nog steeds niet makkelijk.

Een 32-urige werkweek zou wel gaaf zijn. Als het klopt dat meer werken weinig collectieve rijkdom heeft gebracht, dan kunnen we net zo goed minder werken. Scheelt ook weer een probleem in de kinderopvang.
Maar met minder uren werken wel dezelfde luxe verwachten? Iedereen wilt minder werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:23

Yucon

*broem*

Arjantje72 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:47:
[...]

Maar met minder uren werken wel dezelfde luxe verwachten? Iedereen wilt minder werken.
Aandeelhouders verwachten met dezelfde euro ook meer luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:02
Arjantje72 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:47:
[...]

Iedereen voelt wel aan dat dit niet gaat. Er zal zeker een knauw komen in termen van besteedbaar inkomen, vakanties etc.

In termen van welvaart zou het zeker wel wat kunnen opleveren, al went iedereen ook weer aan een bepaald ritme. Met name de zorg-werk combinatie wordt makkelijker.

Waar ik mij wel zorgen om maar is de omvang van de beroepsbevolking. Ik denk dat 32 uur werken niet mogelijk is zonder serieuze consequenties sommige sectoren (onderwijs zorg).

Of de lagere huizenprijzen en gedaalde vraag naar kinderopvang meer dan een doekje voor het bloeden zijn weet ik niet zo goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:18
DeKever schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:41:
[...]
Waar ik mij wel zorgen om maar is de omvang van de beroepsbevolking. Ik denk dat 32 uur werken niet mogelijk is zonder serieuze consequenties sommige sectoren (onderwijs zorg).
We hebben een beroepsbevolking van 10.000.000 mensen, hoezo maak jij je zorgen om de omvang van de beroepsbevolking. Een van de grote sprookjes anno 2025 is dat we een personeelstekort hebben, hoe dan? In 2000 was het totaal aantal gewerkte uren in Nederland 12.103, in 2023 was dat 14.723, Bron : https://www.cbs.nl/nl-nl/...ED?utm_source=chatgpt.com

Hoe kunnen we toch telkens spreken van personeelstekorten? Er zijn nog nooit zoveel uren gewerkt en dat ondanks onze parttime cultuur. Nederland heeft de hoogste arbeidsparticipatie van Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:29

HaterFrame

Well... Poo came out!

spijkerhoofd schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:20:
[...]

We hebben een beroepsbevolking van 10.000.000 mensen, hoezo maak jij je zorgen om de omvang van de beroepsbevolking. Een van de grote sprookjes anno 2025 is dat we een personeelstekort hebben, hoe dan? In 2000 was het totaal aantal gewerkte uren in Nederland 12.103, in 2023 was dat 14.723, Bron : https://www.cbs.nl/nl-nl/...ED?utm_source=chatgpt.com

Hoe kunnen we toch telkens spreken van personeelstekorten? Er zijn nog nooit zoveel uren gewerkt en dat ondanks onze parttime cultuur. Nederland heeft de hoogste arbeidsparticipatie van Europa.
Het zijn voornamelijk tekorten in manuele arbeid, van zorg tot bouw. Nederland heeft een grote kennis economie, die mensen staan niet aan het bed of te metselen. Ik vraag me ook af wat de verhoudingen zijn, het zal me niets verbazen als die enorm uit balans is.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:05

hneel

denkt er het zijne van

Werkgevers zoeken ook niet echt goed. Ze zijn gewend dat ze de krenten uit de pap kunnen vissen.
Of ze willen de salarissen niet verhogen omdat bij zulke banen nu eenmaal een laag salaris 'hoort'. Dan liever klagen.

Als werklozen met sollicitatieplicht dezelfde mentaliteit aan de dag zouden leggen als de gemiddelde werkgever waren de rapen snel klaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:54
HaterFrame schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:11:
[...]

Het zijn voornamelijk tekorten in manuele arbeid, van zorg tot bouw. Nederland heeft een grote kennis economie, die mensen staan niet aan het bed of te metselen. Ik vraag me ook af wat de verhoudingen zijn, het zal me niets verbazen als die enorm uit balans is.
Als het vooral kennis was was het nog niet eens zo erg. Maar het aantal "niet productieve" beroepen (ik had eerst gewoon "nutteloos" willen zeggen ;) ) is in mijn beleving te groot en voor zover ik weet nog steeds groeiende. En dan heb ik het niet alleen over influencers of beleggers in crypto maar ook over de nog steeds groeiende schare aan consultants, managers en coaches.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
[...]

En hoe komt dat denk je? Manuele arbeid word al jaren fors onderbetaald op een handjevol beroepen na dan, plus er is geen fatsoenlijke vervroegd pensioensplan voor deze mensen, waar de kantoormedewerker flink meer kan verdienen en niet op zijn 65e lichamelijk kapot is, geld dat niet voor de manuele arbeiders. En gezien het gemakkelijk is om hoger op te komen en nog steeds neergekeken word op manuele arbeid is het niet gek dat weinig jonge mensen kiezen voor manuele arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
spijkerhoofd schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:33:
[...]

En hoe komt dat denk je? Manuele arbeid word al jaren fors onderbetaald op een handjevol beroepen na dan, plus er is geen fatsoenlijke vervroegd pensioensplan voor deze mensen, waar de kantoormedewerker flink meer kan verdienen en niet op zijn 65e lichamelijk kapot is, geld dat niet voor de manuele arbeiders. En gezien het gemakkelijk is om hoger op te komen en nog steeds neergekeken word op manuele arbeid is het niet gek dat weinig jonge mensen kiezen voor manuele arbeid.
We zijn ook steeds beter opgeleid. Het is natuurlijk toe te juichen als iedereen kan studeren maar als niemand vervolgens meer kiest voor de praktijk heb je een probleem. De werkende klasse is bij die ontwikkeling vervangen door mensen van buitenaf, die nog wel willen schoonmaken, maar die willen we vervolgens ook niet meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spijkerhoofd
D-e-n schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:26:
[...]

Als het vooral kennis was was het nog niet eens zo erg. Maar het aantal "niet productieve" beroepen (ik had eerst gewoon "nutteloos" willen zeggen ;) ) is in mijn beleving te groot en voor zover ik weet nog steeds groeiende. En dan heb ik het niet alleen over influencers of beleggers in crypto maar ook over de nog steeds groeiende schare aan consultants, managers en coaches.
Wat kun je er aan doen? Als consultant, manager en coach kun je veel meer verdienen dan de nuttige banen. Zolang we nuttige banen bijna standaard onderbetalen zal er weinig veranderen.

https://www.youtube.com/watch?v=ZvZ_iInKcBA

Een schitterend filmpje over consultanttoko's, ik maak mij best zorgen om dit, grote talenten laten hun talenten links liggen voor meer geld. Ik zou het zelfde doen, zeker in de eerste 10 jaar van mijn carriere, want de velen studenten hebben een hoge studieschuld en moeten duur huren of duur kopen, door meteen een zeer goede baan te kiezen kun je meteen een grote kickstart maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:57

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

[...]

Nog wel, als de groei en vooral ontwikkeling van AI doorzet, ben ik bang (ook voor mijzelf als kenniswerker) dat er heel veel bureauwerk binnen een aantal jaren verdwenen is.

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
D-e-n schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:37:
[...]

We zijn ook steeds beter opgeleid. Het is natuurlijk toe te juichen als iedereen kan studeren maar als niemand vervolgens meer kiest voor de praktijk heb je een probleem. De werkende klasse is bij die ontwikkeling vervangen door mensen van buitenaf, die nog wel willen schoonmaken, maar die willen we vervolgens ook niet meer.
Ik snap dat mensen niet willen schoonmaken, het is vaak buiten kantoortijden in de vroege ochtend of in de avond voor een heel mager loon. Denk jij dat als een schoonmaker modaal verdiend er zoveel tekorten zijn?

Daarop aanvullend, hebben we echt zoveel schoonmakers nodig? In oa Japan word veel kantoorschoonmaakwerk door robots gedaan, waarom kan het hier niet. We zouden zeer veel manuele banen deels laten overnemen door robots.

[ Voor 14% gewijzigd door spijkerhoofd op 01-06-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
spijkerhoofd schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:40:
[...]

Ik snap dat mensen niet willen schoonmaken, het is vaak buiten kantoortijden in de vroege ochtend of in de avond voor een heel mager loon. Denk jij dat als een schoonmaker modaal verdiend er zoveel tekorten zijn?
Natuurlijk is het geld een probleem. Maar dan nog denk ik niet dat mensen massaal hun studie in de bestuurskunde links laten liggen als ze goed kunnen verdienen als schoonmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
D-e-n schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:41:
[...]

Natuurlijk is het geld een probleem. Maar dan nog denk ik niet dat mensen massaal hun studie in de bestuurskunde links laten liggen als ze goed kunnen verdienen als schoonmaker.
Wellicht niet de studerende mensen, er gelukkig nog steeds mensen met MBO diploma die misschien nu minder belangrijk werk doet zoals telefonische verkoop en onderdeel zijn van een stel die best voor meer geld zou willen schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
spijkerhoofd schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:47:
[...]

Wellicht niet de studerende mensen, er gelukkig nog steeds mensen met MBO diploma die misschien nu minder belangrijk werk doet zoals telefonische verkoop en onderdeel zijn van een stel die best voor meer geld zou willen schoonmaken.
"Minder belangrijk" is netjes gezegd. Zoals gezegd had ik daar het woord "nutteloos" voor in gedachten :)

Maar vraag is: hoe gaan we in een maatschappij die wat loon aangaat volledig is ingericht op marktwerking (loon is wat de gek er voor geeft) zorgen dat maatschappelijk belangrijke beroepen beter beloond worden en minder nuttige beroepen minder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
spijkerhoofd schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:37:
[...]

Wat kun je er aan doen? Als consultant, manager en coach kun je veel meer verdienen dan de nuttige banen.
Nog terugkomend hierop: dit vraagt vooral een cultuurverandering. We maken deze beroepen te belangrijk door ze veelvuldig in te huren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wilders laat zijn onderbuik weer eens spreken en dreigt het kabinet op te blazen als hij zijn stampvoetende zinnetje niet doorgedramd krigt:
Bijna een week na zijn tienpuntenplan komt PVV-leider Wilders plotseling alsnog met een harde eis: als niet minstens zes van zijn tien voorstellen worden overgenomen, stapt de partij uit de coalitie. Wilders voert de druk op na laconieke reacties van coalitiegenoten, die zeiden ‘niet overspannen te worden’ van zijn plannen.

Wilders herhaalde zijn asielplannen dit weekeinde nog op een radicaalrechts partijfeestje in Boedapest. Maar coalitiegenoten reageerden laconiek, in aanloop naar het eerste overleg over de asielplannen, maandagavond op de PVV-vleugel in de Tweede Kamer.

Zondagmiddag voert Wilders de druk plotseling verder op, door nu wel met een minimumeis te komen.

Als het merendeel van zijn tien voorstellen niet wordt toegevoegd aan het coalitieakkoord, dan stapt de PVV uit de coalitie. Dat meldt Wilders op X. Welke voorstellen er per se doorgevoerd moeten worden, blijft nog onduidelijk.
Bron en meer info: Wilders komt toch met concrete eis asiel: ‘Anders stappen we op’

Wat mij betreft: good riddance. Hoe eerder we van dit meest rampzalige kabinet van na WO2 verlost worden hoe beter het me is.

Dan kunnen we tenminste beginnen met het heropbouwen van het land en het aanpakken van de échte crisissen, niet de door de PVV verzonnen nep-crisissen.

[ Voor 53% gewijzigd door wildhagen op 01-06-2025 15:37 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
wildhagen schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:34:
Wilders laat zijn onderbuik weer eens spreken en dreigt het kabinet op te blazen als hij zijn stampvoetende zinnetje niet doorgedramd krigt:

[...]

Bron en meer info: Wilders komt toch met concrete eis asiel: ‘Anders stappen we op’

Wat mij betreft: good riddance. Hoe eerder we van dit meest rampzalige kabinet van na WO2 verlost worden hoe beter het me is.

Dan kunnen we tenminste beginnen met het heropbouwen van het land en het aanpakken van de échte crisissen, niet de door de PVV verzonnen nep-crisissen.
Vraag is wat we er voor terugkrijgen. Als JA21 bijvoorbeeld in dat gat duikt schieten we er waarschijnlijk weinig mee op. Als Yesilgoz haar stellingnames niet wijzigt evenmin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
D-e-n schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:59:
[...]

Nog terugkomend hierop: dit vraagt vooral een cultuurverandering. We maken deze beroepen te belangrijk door ze veelvuldig in te huren.
Dat klopt, helaas zolang de VVD groot blijft zal er weinig gebeuren, het komt vooral omdat de overheid zo klein mogelijk moest worden en daarbij externe inhuur meer moest plaatsvinden. Meanwhile hebben consultanbedrijven kennis zelf weggeplukt bij de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

D-e-n schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:50:
[...]

Vraag is wat we er voor terugkrijgen. Als JA21 bijvoorbeeld in dat gat duikt schieten we er waarschijnlijk weinig mee op. Als Yesilgoz haar stellingnames niet wijzigt evenmin.
Op zich een valide punt, maar met dit afbraakkabinet heb ik inmiddels voor mezelf het punt wel bereikt dat het bijna niet ramzaliger uit kan pakken.

Nou ja, wellicht met de FvD erin, maar de kans dat die met hun Uil van Minerva (als die nog leeft?) in het kabinet komen lijkt me ongeveer net zo groot als de kans dat Putin morgen de Nobelprijs voor de Vrede wint.

Imho kan een nieuw kabinet alleen maar een verbetering zijn tov de huidige lachwekkende (als het niet zo treurig was...) comedy show.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-09 13:09
D-e-n schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:26:
[...]

Zuidas omsingelen en al die mensen onder politie begeleiding afvoeren naar ziekenhuizen en scholen om arbeid te verrichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Laatst online: 18:35

nwagenaar

God, root. What's the differen

wildhagen schreef op zondag 1 juni 2025 @ 16:38:
[...]
Op zich een valide punt, maar met dit afbraakkabinet heb ik inmiddels voor mezelf het punt wel bereikt dat het bijna niet ramzaliger uit kan pakken.

Nou ja, wellicht met de FvD erin, maar de kans dat die met hun Uil van Minerva (als die nog leeft?) in het kabinet komen lijkt me ongeveer net zo groot als de kans dat Putin morgen de Nobelprijs voor de Vrede wint.

Imho kan een nieuw kabinet alleen maar een verbetering zijn tov de huidige lachwekkende (als het niet zo treurig was...) comedy show.
Met betrekking tot dat laatste: ik heb daar een hard hoofd in als de opkomst net zo gaat worden als de afgelopen keer.

Eigenlijk is het een "goed" stukje politiek bedrijven icm PR door de PVV/Wilders en de achterban smult ervan. In de afgelope periode was de focus op migratie enorm ondergesneeuwd door andere geo-politieke realisaties, nu staat het weer op het netvlies gebrand van de stemmer.

PVV/Wilders heeft (wederom) de boel op scherp gesteld en wat betreft de punten: ongeacht of ze uitvoerbaar zijn (wat ze effectief niet zijn) -> consequenties be damned, maar ze staan wel weer in de schijnwerpers en hij heeft nu dus per definitie al de focus voor de aankomende debatten bepaald.

Er zijn echt mensen die denken dat Minister Faber - en derhalve de PVV en Wilders - wordt tegengewerkt door het kabinet, door andere coalities, door haar eigen depertement, door Europa en-of door de rechterlijke macht, dit komt mede door het artikel op de AD/Stentor afgelopen week (bron: https://www.destentor.nl/...n-werkelijkheid~a90396bc/)

En deze mensen overtuigen (en daardoor laten stemmen op een andere partij) dat het echt komt door incompetentie en-of door andere realiteit waarbij wat zij voorstelt niet kan door <insert valide reden hier> dat doet niet terzake.

[ Voor 5% gewijzigd door nwagenaar op 02-06-2025 10:58 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

marapuru

db.

Zie hier wederom de rol van de media. Krantenkoppen moeten clickbait zijn, de journalistiek doet alleen verslag en de verdieping ontbreekt.

Het valt mij de laatste tijd op dat er vaak quotes in nieuwskoppen staan. En die quote tekens vallen weg in URL’s. Waardoor de kop in de url als een feitelijkheid leest.

[ Voor 38% gewijzigd door marapuru op 02-06-2025 11:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:21
Vanavond coalitieoverleg over asielideeën PVV, na nieuw dreigement Wilders
Een week geleden stuurde PVV-leider Wilders tien voorstellen de wereld in (waarvan negen op het gebied van migratie) en vandaag gaat hij ze bespreken met zijn coalitiepartners
Als NSC hier punten had willen scoren om niet volledig weggevaagd te worden, hadden ze een coalitieoverleg zónder de PVV moeten inplannen. Maar trein van NSC heeft de machinist van goed bestuur ontslagen en is het station van rechtstatelijkheid allang voorbij geslipt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:32

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
nwagenaar schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:28:
[...]

Met betrekking tot dat laatste: ik heb daar een hard hoofd in als de opkomst net zo gaat worden als de afgelopen keer.

Eigenlijk is het een "goed" stukje politiek bedrijven icm PR door de PVV/Wilders en de achterban smult ervan. In de afgelope periode was de focus op migratie enorm ondergesneeuwd door andere geo-politieke realisaties, nu staat het weer op het netvlies gebrand van de stemmer.

PVV/Wilders heeft (wederom) de boel op scherp gesteld en wat betreft de punten: ongeacht of ze uitvoerbaar zijn (wat ze effectief niet zijn) -> consequenties be damned, maar ze staan wel weer in de schijnwerpers en hij heeft nu dus per definitie al de focus voor de aankomende debatten bepaald.

Er zijn echt mensen die denken dat Minister Faber - en derhalve de PVV en Wilders - wordt tegengewerkt door het kabinet, door andere coalities, door haar eigen depertement, door Europa en-of door de rechterlijke macht, dit komt mede door het artikel op de AD/Stentor afgelopen week (bron: https://www.destentor.nl/...n-werkelijkheid~a90396bc/)

En deze mensen overtuigen (en daardoor laten stemmen op een andere partij) dat het echt komt door incompetentie en-of door andere realiteit waarbij wat zij voorstelt niet kan door <insert valide reden hier> dat doet niet terzake.
Maar is Wilders het probleem dan? Zowel Wilders, als BBB zouden geen enkel issue zijn geweest als Yesilgoz niet lekker opportunistisch PvdA/GL uitsloot door vooral uit te halen naar Timmermans en meteen ook de PVV niet buiten te sluiten.

Dergelijke extreme partijen zijn geen enkel issue als je maar gewoon niet met ze samenwerkt. Idem voor BBB.

Men gaat nu weer praten en waarschijnlijk heronderhandelen. Als men verder keek dan eigen partijbelang, dan had je hem te kennen gegeven dat hij zijn minister kon bellen of voorstellen in de tweede kamer kon indienen en voor de rest hem sterkte wensen met het dreigen een kabinet op te blazen.

Echter, dat gebeurt niet, nog altijd neemt men geen enkele stelling, alles is prima, als men maar aan de macht blijft.

Wilders/PVV is niet het probleem, de partijen die doen alsof die partij een normale partner is om mee te regeren zijn het probleem en die mag ook Omtzigt zich ook ten zeerste aanrekenen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:14

DevWouter

Creator of Todo2d.com

polthemol schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:11:
[...]

Maar is Wilders het probleem dan? Zowel Wilders, als BBB zouden geen enkel issue zijn geweest als Yesilgoz niet lekker opportunistisch PvdA/GL uitsloot door vooral uit te halen naar Timmermans en meteen ook de PVV niet buiten te sluiten.

Dergelijke extreme partijen zijn geen enkel issue als je maar gewoon niet met ze samenwerkt. Idem voor BBB.

Men gaat nu weer praten en waarschijnlijk heronderhandelen. Als men verder keek dan eigen partijbelang, dan had je hem te kennen gegeven dat hij zijn minister kon bellen of voorstellen in de tweede kamer kon indienen en voor de rest hem sterkte wensen met het dreigen een kabinet op te blazen.

Echter, dat gebeurt niet, nog altijd neemt men geen enkele stelling, alles is prima, als men maar aan de macht blijft.

Wilders/PVV is niet het probleem, de partijen die doen alsof die partij een normale partner is om mee te regeren zijn het probleem en die mag ook Omtzigt zich ook ten zeerste aanrekenen.
Er kunnen meerdere problemen zijn die elk meerdere veroorzakers hebben. ;)
Compuchip87 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:25:
Vanavond coalitieoverleg over asielideeën PVV, na nieuw dreigement Wilders

[...]

Als NSC hier punten had willen scoren om niet volledig weggevaagd te worden, hadden ze een coalitieoverleg zónder de PVV moeten inplannen. Maar trein van NSC heeft de machinist van goed bestuur ontslagen en is het station van rechtstatelijkheid allang voorbij geslipt.
De andere partijen kunnen de PVV niet schofferen, dat zou ze munitie geven. Vergeet niet dat Faber al gepoogd heeft om de andere partijen te beschuldigen dat ze niet meewerken (terwijl ze dat wel doen).

Het is vooral kijken of de PVV bereid is om de knoop door te hakken en hun naam als een partij waar je niet mee kan regeren bevestigen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
DevWouter schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:17:
[...]

Er kunnen meerdere problemen zijn die elk meerdere veroorzakers hebben. ;)
elk issue wat er nu speelt mbt. de PVV was al voor de verkiezingen een 'given'. In die zin: Wilders is zoals Wilders is en hij doet zoals hij altijd al deed. Echter is dit gedrag nu genormaliseerd door in feite de PVV als een normale partij in de arm te nemen. Het probleem is dan niet de PVV an sich, iedereen had kunnen weten waar ze voor stonden, al helemaal gezien Wilders zijn CPAC Hungary (https://www.cpachungary.com/en/) optredens. Hij is nu echter een probleem aan het worden wel, met dank aan het draagvlak wat VVD/BBB en NSC hebben gegeven.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:23

HollovVpo1nt

I like gadgets

wildhagen schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:34:

[...]

Voor mijn gevoel is elke partij uit het Kabinet er allang klaar mee, maar wachten ze tot ze goed genoeg in de peilingen zitten om het op te blazen. Je merk aan alles dat ze er geen van allen nog zin in hebben. Ze doen niks, ze bereiken niks. Mexican standoff kabinet dit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

polthemol schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:21:
[...]
elk issue wat er nu speelt mbt. de PVV was al voor de verkiezingen een 'given'. In die zin: Wilders is zoals Wilders is en hij doet zoals hij altijd al deed. Echter is dit gedrag nu genormaliseerd door in feite de PVV als een normale partij in de arm te nemen. Het probleem is dan niet de PVV an sich, iedereen had kunnen weten waar ze voor stonden, al helemaal gezien Wilders zijn CPAC Hungary (https://www.cpachungary.com/en/) optredens. Hij is nu echter een probleem aan het worden wel, met dank aan het draagvlak wat VVD/BBB en NSC hebben gegeven.
Dat het een given zou zijn, daar zijn jij en ik het helemaal over eens.

Ik denk alleen niet dat het "normaliseren" van de PVV door de VVD, BBB al dan niet NSC de oorzaak is van dat de PVV zo populair is geworden tijdens de laatste verkiezing en naar grote waarschijnlijkheid (ondanks dat ze amper van hun beloften hebben waargemaakt) zullen ze met de nieuwe verkiezingen ook populair zijn en blijven.

Het draagvlak ligt primair bij de stemmer zelf en de hedendaagse manier van politiek bedrijven waarbij populisme al jaren over de hele wereld ervoor zirgt dat populistisch al dan niet alt-rechtse partijen al jaren gestaag steeds meer voeten op de grond krijgen; niet alleen in Nederland maar in heel Europa, Azie en Amerika terwijl de "traditionele" partijen hier geen goede of amper een weerwoord op heeft.

De PVV/Wilders is erg goed in het aanspreken van deze draagvlak en het aanwakkeren van het onderbuikgevoel door politiek te simplificeren naar oneliners, 180 tekens op Twitter/X al dan niet de 10-seconden stories op Insta, TikTok, etc, etc.

En ja, ik prik hier makkelijk doorheen alleen denk ik niet dat de gemiddelde stemmer overeenkomt met mij of met personen die in dit topic posten. Mensen zijn in de hedendaagse wereld zeer gevoelig voor gesimpliceerde informatievoorziening en zeer weinig partijen hebben hier geen goed antwoord op. Zelfs de PVV politieke verantwoordiing laten nemen heeft averechts gewerkt (als je de peilingen moet geloven).

Dus mensen: wie komt er met een goed plan hoe je een (potentiele) PVV-stemmers kan overtuigen dat ze op een andere partij moeten stemmen? Want rationaal dialoog werkt niet, feiten werken niet, etc, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:32

Ozzy

omnia mutantur, nihil interit

nwagenaar schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:45:
[...]

Dus mensen: wie komt er met een goed plan hoe je een (potentiele) PVV-stemmers kan overtuigen dat ze op een andere partij moeten stemmen? Want rationaal dialoog werkt niet, feiten werken niet, etc, etc.
Dat wordt door Yesilgoz as we speak geregeld. Die zit op een aantal thema's nog rechtser en zelfs conservatiever dan Wilders. En de VVD heeft wel kabinetservaring. Dat begon overigens al onder Rutte met de Linkse Wolk campagne, maar dat was nog gericht op de politieke oppositie. Yesilgoz gaat een stap verder en heeft het ook gemunt op de linkse stemmer. Ik kan me daarom ook niet aan de indruk ontrekken dat die huisbezoeken aan leden van XR en de anti-genocide demonstranten beleid is van de vorige Minister van Justitie en Veiligheid. Dat doet het uiteraard uitermate goed bij de achterban van Wilders.

Je ziet heel veel vingertjes richting Hongarije, de VS en al die andere extreem-rechtse regeringen wijzen, maar Nederland is precies hetzelfde pad ingeslagen. Repressie en beperken van demonstratierecht, aanvallen op de NPO, zondebokken politiek. We "komen er alleen mee weg" omdat er een stelletje amateurs zit, die niets voor elkaar kunnen/willen krijgen. VVD heeft dit ingetekend als tussenperiode, immers, het gedachtengoed zit heel dicht tegen dat van Wilders aan. Er konden twee dingen gebeuren, of het lukt ze om de plannen voor elkaar te krijgen en dan heeft de VVD dat mogelijk gemaakt. Of het lukt niet, en dan krijgen de PVV en de BBB als onervaren coalitiepartijen de schuld, want het gaat ook met name mis op portefeuilles van die partijen.

Ik denk dat er nauwelijks manieren zijn om die achterban aan te spreken en het zal wachten zijn tot ze het zelf inzien. De populisten zijn meesters in het campagne voeren. Immers de oorzaak van de problemen zijn op de buitenlanders en degene die de oplossingen "tegen houden" zijn d66 rechters en linkse burgemeesters. En zolang er genoeg mensen zijn die dat geloven, blijven ze een grote achterban houden. Het zal van de mensen moeten komen die beloofd was dat het eigen risico afgeschaft zou worden, maar in plaats daarvan de premie omhoog zien gaan, van de mensen die beloofd was dat de huren bevroren zouden worden, maar in plaats daarvan een record verhoging in de bus hebben gekregen. De mensen waarvan beloofd was dat de wachtlijsten in de zorg zouden verkleinen, maar in plaats daarvan aan moeten horen dat AI alles gaat oplossen, op termijn. De mensen die doodgaan aan kanker, longontstekingen en Parkinson, maar vooral nog meer onderzoeken en vergunningen gegeven zien worden aan de industrie.
Mijn hoop is dus gevestigd dat die gebroken beloftes zwaarder gaan wegen dan de onderbuik. Maar daar gaat wel tijd overheen.

O dag schoonheid, dag schoonheid, dag schoonheid, dag, dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:45
[...]

*knip*, hou het een beetje serieus graag.

[ Voor 30% gewijzigd door NMH op 02-06-2025 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:02
2e senator BBB weg. Volgens NOS stapt Croll over naar D'66. Regering komt nu 10 zetels tekort voor meerderheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:00

DropjesLover

Dit dus ->

wildhagen schreef op zondag 1 juni 2025 @ 16:38:
[...]

Zolang "links" zich niet weet te herpakken zal elk volgend kabinet conservatief rechts zijn, met exact dezelfde uitkomsten als de afgelopen 5 kabinetten. Hoe groot partijen worden en of er weer de volgende one-issue partij ontstaat doet er niet aan af.

Op z'n best wordt de VVD als "redelijk alternatief" de grootste en gaat verder met verenigd links (D66, Volt, PvdA/GL), met een krappe meerderheid een Paars 3. Maar dat zal harde, impopulaire keuzes moeten maken mbt stikstof en CO2, waar ze de verkiezingen daarna weer voor afgestraft zullen worden. En VVD zal gewon VVD blijven, met pappen en nathouden.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

[...]

De PVV-stemmer is wat mij betreft niet uniform. Je hebt de PVV-stemmer die stemde voor verandering en de PVV-stemmer die intrinsiek voor PVV stemt. Die laatste ga je niet kunnen overtuigen. Zij vinden namelijk dat hun stem niet tot haar recht is gekomen omdat ze Wilders geen premier hebben mogen laten worden. Ze zullen dus weer Wilders stemmen om het als premier te krijgen.

Maar VVD, BBB en NSC zijn wat mijn betreft net zo schuldig aan het wanbeleid.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Kalentum schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:56:
[...]

De PVV is niet het probleem. Maar de stemmers op de PVV. Maakt niet uit dat er geen resultaat is. Ze vinden het prachtig
Nee. De VVD is het probleem.

Al dit volgt hetzelfde patroon als in de VS bij Republikeinen en de Tea Party. De crux is niet de hefboom, maar het onzelfstandig worden van de zuil die gezien wordt als "conform bestel" maar in dat proces van onzelfstandig worden zelf gereduceerd wordt tot nog minder dan een hefboom. Waardoor die partij en dat ecosysteem een motor van hypernormalisatie wordt - waarbij een Tea Party / PVG het geheel van het cluster in het politieke spectrum laat doorslaan, dus niet enkel VVD / Republikeinen, maar het ecosysteem van rechts / conservatief als geheel.

Dit fenomeen is niet onbekend. Het verschuiven van bijvoorbeeld ecosystemen van media als product van aanwezigheid van een zogeheten Loudest Voice is precies hetzelfde, zie een Fox News in de VS.

De crux is dat het publieke debat in Nederland nu langzaam begint na te denken over mogelijk volgen van een VVD op dat patroon van Republikeinen, terwijl die verschuiving al twaalf à vijftien jaar oud is.

En ook dat is volledig conform dat patroon van Republikeinen in de VS, de Tories in het VK, en zo voorts elders.

Bekijk het eens zo. Wat is het probleem, het symptoom, of de ziekte.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Virtuozzo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:38:
[...]
Nee. De VVD is het probleem.
Daar ben ik het niet mee eens.

Je zou kunnen aangeven dat de niet-Liberale VVD-flank binnen de VVD (en met name Frits Bolkestein) de zaadjes heeft gelegd om zaken mogelijk te maken zoals uiteindelijk de opkomst van LPF en waardoor de PVV/Wilders uiteindelijk de grootste heeft kunnen worden.

Laten we wel even eerlijk zijn dat anti-migratie aspecten (wat nu primair wordt gezien als rechts populistisch standpunt) al sinds de jaren '70 een publiek besproken onderdeel was binnen zowel Links als Rechts: of zijn we vergeten dat bijna 75% van de Nederlands begin jaren '70 voor een visumplicht voor Surinamers waren terwijl ze onderdeel waren van Koningkrijk der Nederlanden en dus geen visumplicht hadden?

Rechtspopulistische standpunten werden door de ontzuiling sinds de jaren '60 meer "gemeengoed" om deze ook daadwerkelijk te uiten (maar vaak in een klein gezelschap, niet publiekelijk) alleen resulteerde dit niet in stemmen: tot de LPF (en nee, ik negeer even CP/CD indertijd ondanks dat CD ook een tijdje was gepeild op 9 zetels) was het niet chique om ook te stemmen voor deze standpunten.

Er zijn behoorlijk wat opinies dat rechts populistische partijen veel eerder dan de LPF of de opkomst van de PVV had kunnen plaatsvinden, ware het niet dat deze groep van stemmers nu daadwerkelijk stemmen voor deze standpunten en een partij kiezen die past bij hun standpunt qua sociaal economische invuling.
De crux is dat het publieke debat in Nederland nu langzaam begint na te denken over mogelijk volgen van een VVD op dat patroon van Republikeinen, terwijl die verschuiving al twaalf à vijftien jaar oud is.

En ook dat is volledig conform dat patroon van Republikeinen in de VS, de Tories in het VK, en zo voorts elders.

Bekijk het eens zo. Wat is het probleem, het symptoom, of de ziekte.
Ik ben bijna 50 en voor zolang dat ik mij kan herinneren heb ik sinds mijn tienerjaren meerdere malen hedendaagse rechts populistische standpunten op gebied van klimaat, milieu, migratie, bestaanszekerheid, woonmogelijkeden, Nederland binnen Europa, etc al besproken zien worden tijdens verjaardagen, bbq's, etc.

Alleen werd het nooit omgezet naar een stem op bijvoorbeeld CP'86 of CD in die tijd.

Het is niet raar dat de LPF, FvD en nu de PVV enorm populair zijn geworden: het populisme past perfect in de tecnische mogelijkheden van sociale media en de bereikbaarheid van informatie media voor de meeste Nederlanders. Ook daardoor krijgen Nederlanders het idee dat er gelijkzinden zijn.

Als je wilt kijken naar symptomen en het probleem: ik ben van mening dat de politiek slecht om kunnen gaan met veranderingen per generatie en hun manier van informatie vergaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
martwoutnl schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:01:
2e senator BBB weg. Volgens NOS stapt Croll over naar D'66. Regering komt nu 10 zetels tekort voor meerderheid.
Als ik D66 was wilde ik zo'n idioot niet hebben. Die twee partijen zijn toch totale tegenpolen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16
D-e-n schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:23:
[...]

Als ik D66 was wilde ik zo'n idioot niet hebben. Die twee partijen zijn toch totale tegenpolen?
Hij was rechter. Er zijn mensen die het heel logisch vinden dat een rechter zich meer thuisvoelt bij D66...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Kalentum schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:15:
[...]

Hij was rechter. Er zijn mensen die het heel logisch vinden dat een rechter zich meer thuisvoelt bij D66...
Waarom zat hij dan bij BBB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
De regeringspartijen hebben zojuist, na een uurtje (!) vergaderen, het gesprek beëindigd.
Het lijkt er op dat Wilders de boel wil laten klappen.
BBB, NSC en VVD laten zich verder niet uit te tent lokken.
Het wachten is op een reactie van Wilders zelf.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:54

Zewatanejo

Fine Thanks!

Yaksa schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:20:
De regeringspartijen hebben zojuist, na een uurtje (!) vergaderen, het gesprek beëindigd.
Het lijkt er op dat Wilders de boel wil laten klappen.
BBB, NSC en VVD laten zich verder niet uit te tent lokken.
Het wachten is op een reactie van Wilders zelf.
Even speculeren... ..

Wat kan Wilders nu doen..?
Laten klappen kan niet echt... is een lastig moment om het narratief te bepalen richting asieldoor de dynamiek in de wereld. Flinke gok dus.

Faber vervangen.. is niet echt een optie, want dan druk hij een stempel op de incompetentie van een PVV minister

Keutel intrekken..(waco??).. maakt hij een slechte beurt mee, maar er zal vast een spin aan gegeven worden. Op z'n best heeft hij hiermee de coalitie onder druk gezet..

Ik zet m'n geld in op het laatste.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik ga voor "we gaan echt alles op alles zetten blablabla"

Niks concreets, wat spierballentaal en weer klaar.

Zijn achterban gaat toch geen diepgravende analyses bekijken over hoe hij altijd veel blaat, maar opvallend weinig wol heeft.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

RobinHood schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:33:
Ik ga voor "we gaan echt alles op alles zetten blablabla"

Niks concreets, wat spierballentaal en weer klaar.

Zijn achterban gaat toch geen diepgravende analyses bekijken over hoe hij altijd veel blaat, maar opvallend weinig wol heeft.
Ze hebben hem naar huis gestuurd met huiswerk en een open deur lijkt het wel:
Het coalitieoverleg over de nieuwe asieleisen van PVV-leider Wilders is afgelopen. De drie coalitiepartijen hebben bij Wilders gezegd dat hij aan de slag moet met zijn extra asielmaatregelen en dat er geen reden is om het kabinet te laten vallen. "Dat zou onverantwoord zijn", aldus VVD-leider Yesilgöz. "Er kan al zo ontzettend veel", aldus NSC-fractievoorzitter Van Vroonhoven.
Bron: https://nos.nl/artikel/25...xtra-asielmaatregelen-uit

Man, man, man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:07
Politieke doodsteek door Wilders, want hij valt op z’n eigen zwaard

Coalitie laten klappen: regeren voorbij, VVD noemt hem onbetrouwbaar en gaat niet meer in een regering met hem. Soort Rutte na het minderheidskabinet debacle all over

Coalitie laten staan: plannen uitwerken; loos dreigement deel zoveel en tandeloze tijger zonder enig politiek aanzien

Coalities laten staan en doen alsof ze een goed gesprek hebben gehad; lachertje van Den Haag

Ik denk dat hij kiest voor klappen. Gezichtsverlies is erger, kan het gooien op partij belang, wint weer voldoende zetels maar kan niet meer regeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:09
D-e-n schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:23:
Dat jij hem een idioot noemt is dat dan vanwege bepaalde inhoudelijke dingen die hij gedaan heeft?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

DropjesLover schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:01:
[...]

Zolang "links" zich niet weet te herpakken zal elk volgend kabinet conservatief rechts zijn, met exact dezelfde uitkomsten als de afgelopen 5 kabinetten. Hoe groot partijen worden en of er weer de volgende one-issue partij ontstaat doet er niet aan af.
Links hoeft zich niet te herpakken of de boel beter uit te leggen. Onafhankelijk van hoe links presteert is het de kiezer zelf die rechts kiest en elke keer opnieuw bedonderd wordt door rechtse oplossingen. Indien die kiezer niet doorkrijgt dat links wel degelijk een optie is, krijgt het land de regering die het verdient.

De huizenmarkt zit op slot en vervolgens stemt men op vastgoedmafia/huisjesmelkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Wilders voert al campagne, die gaat morgen uit de coalitie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Holk schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:12:
Ze gaan er nog een nachtje over slapen, maar volgens Wilders "ziet het er niet goed uit".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
Dennis schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:58:
[...]

Dat jij hem een idioot noemt is dat dan vanwege bepaalde inhoudelijke dingen die hij gedaan heeft?
Het overstappen van het ene uiterste naar het andere, en dat mag je op landbouw gebied wel zeggen hier, maakt hem opportunistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

En dit is dan het niveau dat het land denkt te kunnen leiden. Een kleuterklas is er niks bij :')

Hopelijk doet de media een keer haar werk zodat Wilders niet vrij is het onderwerp van debat te bepalen. (En heeft de kiezer door dat de PVV nu echt heeft bewezen een daadloze roeptoeterpartij te zijn, al heb ik er een hard hoofd in dat dit wordt afgestraft.)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Migrator schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:25:

Hopelijk doet de media een keer haar werk zodat Wilders niet vrij is het onderwerp van debat te bepalen.
Ach, je weet hoe het straks weer gaat bij SBS. Tegen beter weten zou je hopen dat CDA, D66, NSC, PvdA/GL, Volt etc straks gewoon massaal zeggen: we komen dan gewoon niet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LZ86
  • Laatst online: 00:32
Kijk reikhalzend uit naar de val van dit incompetente zooitje om nooit meer de PVV te krijgen in een regering. Dan kan er een klassieke regeringspartij bij komen om daadwerkelijk te regeren. Helaas zal dat wel weer VVD + iets anders gaan worden........

Kijk minder reikhalzend uit naar het "stemvee" wat er met open ogen wéér intuint en Wilders gewoon nog steeds 25+ zetels wenst te geven......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Dennis schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:59:
[...]

En ik begrijp dat het essay misschien niet voor de kiezer bedoeld is maar voor mevrouw Yesilgoz, maar ik betwijfel of dat haar kijk op het geheel verandert. Het is geen fijne politiek, maar de VVD verliest minder zetels als ze met de PVV in een coalitie stappen dan wanneer ze dat met GL-PvdA zullen doen.
Geen paniek, na Schoof 1 wil niemand meer met de PVV regeren. Het huidige kabinet bewijst dat er niet samengewerkt kan worden met populisten. Wilders kan na de volgende verkiezingen met zijn 30 zetels in de oppositie zitten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:30
LZ86 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:28:

Kijk minder reikhalzend uit naar het stemvee wat er met open ogen wéér intuint en Wilders gewoon nog steeds 25+ zetels wenst te geven......
Het "stemvee" wil gewoon dat die plannen er doorheen komen, en daarom zet Wilders de boel op scherp op deze manier. Zo lang de 'klassieke regeringspartijen' niets doen op dit onderwerp, blijven die 25 zetels gewoon bij Geert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

Kijk minder reikhalzend uit naar het stemvee wat er met open ogen wéér intuint en Wilders gewoon nog steeds 25+ zetels wenst te geven......
Plek zat in de oppositie voor die 25+ zetels.

March of the Eagles

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• LZ86
  • Laatst online: 00:32
Marrtijn schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:34:
[...]

Het "stemvee" wil gewoon dat die plannen er doorheen komen, en daarom zet Wilders de boel op scherp op deze manier. Zo lang de 'klassieke regeringspartijen' niets doen op dit onderwerp, blijven die 25 zetels gewoon bij Geert.
Wilders zet de boel op scherp omdat overduidelijk blijkt dat zijn ploeg incompetent is en hij niets klaarspeelt.
Gewoon weglopen als het moeilijk gaat is en zonder verantwoordelijkheid lekker onhaalbare oneliners schreeuwen vanuit de oppositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Holk schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:12:
Daar lijkt het wel op:
PVV-leider Geert Wilders lijkt aan te sturen op een val van het kabinet. Nadat zijn coalitiepartners VVD, NSC en BBB in een crisisoverleg de bal bij hem teruglegden, leek Wilders weinig vertrouwen meer te hebben in de toekomst van het kabinet. ‘Het ziet er niet goed uit’, zei hij na afloop.
Bron: https://www.bnr.nl/nieuws...pvv-moet-zelf-aan-de-slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Marrtijn schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:34:
[...]

Ja, maar als andere partijen geen trek meer in de PVV hebben verdwijnt die met z'n 25 zetels gewoon in de oppositie.
Helaas zal dat wel weer VVD + iets anders gaan worden........
Denk dat VVD en GL/PvdA dan tot elkaar veroordeeld zijn. CDA erbij en nog een partijtje (D66?) om aan 75+ te komen. Hopelijk GL/PvdA de grootste dan, heb liever Timmermans als Yeşilgöz als MP.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:02
evilution schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:43:
[...]

Ja, maar als andere partijen geen trek meer in de PVV hebben verdwijnt die met z'n 25 zetels gewoon in de oppositie.

[...]

Denk dat VVD en GL/PvdA dan tot elkaar veroordeeld zijn. CDA erbij en nog een partijtje (D66?) om aan 75+ te komen. Hopelijk GL/PvdA de grootste dan, heb liever Timmermans als Yeşilgöz als MP.
Waar de PVV gewoon doorgaat met polariseren, saboteren en frustreren.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phreako
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:50
Ik begrijp niet helemaal waarom veel mensen denken dat dit zo slecht voor de PVV zou zijn. In principe zijn er nu 2 mogelijkheden:
  1. De coalitiepartners gaan door de knieën -> afgang voor hen, winst voor WIlders. Of waarschijnlijker:
  2. Wilders laat de boel klappen. We weten dat Wilders een goede campaigner is die goed de andere partijen de zwartepiet zal kunnen toespelen over de val van het kabinet. Waarschijnlijk zal de VVD van de hard-rechtse en zeer cynische Yesilgöz de grootste worden, misschien wordt hij het zelf wel. In ieder geval zal hij buitenspel komen te staan bij de formatie, die waarschijnlijk erg lastig gaat worden. Heeft hij mooi de handen vrij om vanuit de heup te schieten. Een nieuwe coalitie zal inhoudelijk waarschijnlijk vrij verdeeld zijn, dus echt problemen oplossen zal lastig worden. Ook toppie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Laatst online: 23:32
Ik ben benieuwd welke instructies of plan Wilders heeft meegekregen van zijn geldschieters. Ik vermoed dat de instrumenten voor manipulatie van de stemmers via social media nu gereed zijn voor gebruik.

Je ziet het aan al die nieuwe social media accounts/AI influencers die uitsluitend nepnieuws posten over migranten. *knip* s.v.p. geen samenzweringstheorieën.

[ Voor 23% gewijzigd door defiant op 02-06-2025 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Joris748 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:49:
[...]

En ze hebben, mede door de verkiezingsuitslag, het ook mogen proberen om samen met 3 best rechtse partijen een coalitie te vormen en te regeren. Rechtser dan dit kon bijna niet (tel FvD niet mee, die zijn van het pad gevallen en Ja21 is ook niets). En dan zijn we een jaar verder en 0,0 resultaat.

De PVV zal zomaar 25 zetels pakken. Frustratie stemmers, de wat meer bruin-rechter kant van het stemvolk en fans. Is al jaren zo en zie ik niet veel minder worden. Zolang VVD ze uitsluit voor volgende coalitie zoals Rutte ook altijd deed zullen ze niet groot worden en zal de VVD profiteren van de wat milder rechtse “liberalen” (PVV light laat maar zeggen)

GL-PvdA kan een goede tegenhanger zijn op links, maar of ze de grootste worden.. dan eten ze van D66, PvdD en Volt, want ook op links is er een beperkte groep stemmers en dus zetels

Benieuwd wat de boodschap dit keer is, weer alles over asiel wat alleen maar een goedkope dekmantel is om de echte problemen niet te benoemen en asielzoekers als scapegoats te misbruiken of dat er echt gepraat gaat worden over hoe het kernprobleem (Stikstof) echt opgelost gaat worden

Liever paar boze boren met trekkers over de snelweg omdat ze opgekocht worden dan een coalitie die het land weer jaren op slot zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Joris748 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:49:
[...]

Saboteren en frustreren gaat wat moeilijk vanuit de oppositie. Polariseren en schreeuwen gaat natuurlijk beter maar voorlopig is die weer als incompetente wegloper weg te zetten.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 17:13
DropjesLover schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:01:
[...]

Zolang TMG, geenstijl, vi e.d. geen reclame gaan maken voor oplossingen over links (en dan druk ik me netjes uit) zal de voorkeursrichting wel over rechts blijven ja.
Op z'n best wordt de VVD als "redelijk alternatief" de grootste en gaat verder met verenigd links (D66, Volt, PvdA/GL), met een krappe meerderheid een Paars 3. Maar dat zal harde, impopulaire keuzes moeten maken mbt stikstof en CO2, waar ze de verkiezingen daarna weer voor afgestraft zullen worden. En VVD zal gewon VVD blijven, met pappen en nathouden.
Met de VVD aan boord is het onwaarschijnlijk dat werk zou worden gemaakt van de Tax Gap. Inderdaad pappen en nathouden bij de belastingdienst terwijl met opschalen qua belastingmedewerkers er naar verluid miljarden kunnen worden verdiend, miljarden die nu blijven liggen. En inderdaad waardoor minder impopulaire keuzes gemaakt zouden hoeven worden.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:09
Trishul schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:56:
Ik ben benieuwd welke instructies of plan Wilders heeft meegekregen van zijn geldschieters. Ik vermoed dat de instrumenten voor manipulatie van de stemmers via social media nu gereed zijn voor gebruik.

Je ziet het aan al die nieuwe social media accounts/AI influencers die uitsluitend nepnieuws posten over migranten.*knip*
Wat je schrijft lijkt me heel veel speculatie met bijzonder weinig onderbouwing.

[ Voor 16% gewijzigd door defiant op 02-06-2025 21:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:30
Trishul schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:56:

Je ziet het aan al die nieuwe social media accounts/AI influencers die uitsluitend nepnieuws posten over migranten. *knip*
*knip* reactie op mbr'd post verwijderd.

[ Voor 24% gewijzigd door defiant op 02-06-2025 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
*knip* reactie op mbr'ed post verwijderd. maar het is wel een feit dat Wilders vlak voor deze uitspraken bij een erg (extreem?)rechtse bijeenkomst in Hongarije was.

De tijdlijn met gebeurtenissen rond dit zoveelste drama ziet er niet fris uit.

[ Voor 11% gewijzigd door defiant op 02-06-2025 21:48 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
phreako schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:53:
Ik begrijp niet helemaal waarom veel mensen denken dat dit zo slecht voor de PVV zou zijn. In principe zijn er nu 2 mogelijkheden:
  1. De coalitiepartners gaan door de knieën -> afgang voor hen, winst voor WIlders. Of waarschijnlijker:
  2. Wilders laat de boel klappen. We weten dat Wilders een goede campaigner is die goed de andere partijen de zwartepiet zal kunnen toespelen over de val van het kabinet. Waarschijnlijk zal de VVD van de hard-rechtse en zeer cynische Yesilgöz de grootste worden, misschien wordt hij het zelf wel. In ieder geval zal hij buitenspel komen te staan bij de formatie, die waarschijnlijk erg lastig gaat worden. Heeft hij mooi de handen vrij om vanuit de heup te schieten. Een nieuwe coalitie zal inhoudelijk waarschijnlijk vrij verdeeld zijn, dus echt problemen oplossen zal lastig worden. Ook toppie.
Mwah, het beeld is ook wel erg dat de PVV gewoon niet levert, iedereen heeft dat wel kunnen zien. Dat gepruts van Faber en Agema heeft hem geen goed gedaan. Dat hij zelf geen premier is geworden is eigenlijk jammer - dat had de afgang nog wat groter gemaakt. Veel verder dan mopperen dat iedereen tegenwerkt heeft ie eigenlijk niet en dat is met hetzelfde migratieverhaal de komende verkiezing echt te matig - waarom zou het volgende keer wel lukken dan? Bovendien staan er drie partijen klaar om eens goed te ranten over die prutsers van de PVV.

Alles wat hij nu doet lijkt mij een soort wanhoopspoging is om het publieke beeld nog wat bij te stellen voordat het kabinet onherroepelijk valt. To little, to late alleen, althans, dat is mijn hoop. Ons land kan wel weer eens gewoon behoorlijk bestuur gebruiken. Niet dat ik dat dan verwacht, maar eigenlijk is alles beter dan dit gepruts :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
@rodie83
Voorlopig werkt het de schuld afschuiven op "D66 rechters", "Europa" en coalitiegenoten nog prima bij een grote groep kiezers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ons land kan wel weer eens gewoon behoorlijk bestuur gebruiken. Niet dat ik dat dan verwacht, maar eigenlijk is alles beter dan dit gepruts :P
Het kan nog veel slechter. Zie Amerika. In elk geval krijgt dit kabinet niks voor elkaar omdat ze elkaar constant voor de wielen rijden. Ze Trump wat er gebeurt als radicaal rechts het wel voor het zeggen krijgt. Wat dat betreft hebben we wel geluk met deze prutsers vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Llopigat schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:47:
[...]

Het kan nog veel slechter. Zie Amerika. In elk geval krijgt dit kabinet niks voor elkaar omdat ze elkaar constant voor de wielen rijden. Ze Trump wat er gebeurt als radicaal rechts het wel voor het zeggen krijgt. Wat dat betreft hebben we wel geluk met deze prutsers vind ik.
Trump heeft een meerderheid, Wilders niet. Het wachten is op het moment dat de VVD, overeenkomstig de Republikeinse partij, nog verder is geradicaliseerd. Dan kan krijgen ze ook meer voor elkaar.

Het "prutsen" is ook nuttig nu want het geeft Wilders reden om anderen de schuld te geven en meer macht te eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-09 13:09
Wilders kan de NSC en BBB schofferen maar de VVD is toch echt een maatje te groot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik ben er echt niet zo zeker van dat iedereen nu opeens permanent zijn handen van Geert aftrekt.

Eerst zien, dan geloven, ik heb te vaak gezien hoe partijen "verantwoordelijkheid namen" :X

Vergeet niet dat zeker de VVD dingen alle kanten kunnen opspinnen.

"Ja, Geert heeft het vorige kabinet laten vallen, maarja, ergens had hij een punt, door de NSC waren we vleugellam, wij wilden ook strengere wetten, Geert had gewoon het lef om een grens te stellen, ik zie hem niet als een onbetrouwbare partner" - Yesilgoz over 6 maanden misschien.

PVV, VVD, BBB, Ja21 of whatever kan er zomaar komen als iedereen weer gaat blèren over migranten.

Eerst de beer schieten, dan de huid verkopen. Niet andersom.

Ik heb immers exact 0 vertrouwen dat de media opeens wel zijn werk gaat doen, en kijkend naar alle [mogelijke] manipulatie in de huidige Europese verkiezingen, heb ik ook exact 0 vertrouwen dat dat hier wel gaat loslopen.

Invloed vanuit Rusland en Amerikaanse extremistische [christen]conservatievelingen zijn niet louter een oost-europees probleem.

Sterker nog, ik denk juist dat dit waardeloze timing is, nu Rusland door heeft dat ze UA nooit conventioneel gaan verslaan, lijken ze nog meer dan anders van plan te zijn om de EU en navo van binnenuit de nek om te draaien.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
rodie83 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:34:
[...]

Mwah, het beeld is ook wel erg dat de PVV gewoon niet levert, iedereen heeft dat wel kunnen zien. Dat gepruts van Faber en Agema heeft hem geen goed gedaan. Dat hij zelf geen premier is geworden is eigenlijk jammer - dat had de afgang nog wat groter gemaakt. Veel verder dan mopperen dat iedereen tegenwerkt heeft ie eigenlijk niet en dat is met hetzelfde migratieverhaal de komende verkiezing echt te matig - waarom zou het volgende keer wel lukken dan? Bovendien staan er drie partijen klaar om eens goed te ranten over die prutsers van de PVV.

Alles wat hij nu doet lijkt mij een soort wanhoopspoging is om het publieke beeld nog wat bij te stellen voordat het kabinet onherroepelijk valt. To little, to late alleen, althans, dat is mijn hoop. Ons land kan wel weer eens gewoon behoorlijk bestuur gebruiken. Niet dat ik dat dan verwacht, maar eigenlijk is alles beter dan dit gepruts :P
Dat zien jij en ik...maar sorry hoor. Half Nederland is gewoon niet zo slim en stemt met de onderbuik. Dus ook na een val kan Wilders gewoon weer groot worden.

Toch hoop ik op de traditionele 3 partijen die gewoon een kabinet moeten vormen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Trishul
  • Laatst online: 23:32
Dennis schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:12:
[...]

Wat je schrijft lijkt me heel veel speculatie met bijzonder weinig onderbouwing.
We kunnen het altijd makkelijk opzij zetten als 'speculatie' maar ondertussen worden dankzij social media manipulatie erg veel democratieën uitgehold. Kijk naar de VS, Hongarije, Polen, Slowakije, Duitsland, enz. Zodra extreem rechts populisme aan de macht komt, beginnen ze langzaam de controlerende macht te ontmantelen.

Maar laten we vooral doen alsof het allemaal speculeren is ja. Heb je wel eens gekeken in welke kringen Wilders en companen zich bevinden? Ze hebben ook grote geldschieters in het buitenland (o.a. de VS en Israël).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:37
In welk scenario krijgt Wilders meer invloed op het beleid in Nederland?

Zijn keutel intrekken verzwakt hem natuurlijk. Bij nieuwe verkiezingen ontstaat er niet snel een situatie dat men weet met Wilders wil samenwerken. Wilders belandt in de oppositie wellicht als grootste partij.

Wat wil de beste man nu eigenlijk? In iedergeval niet een positie met maximale invloed op beleid. Wil hij gewoon echt de rest van zijn politieke leven in de oppositie blijven schreeuwen? Komt hij daarom elke dag zijn bed uit in zijn safe house. Soort van verslaafd aan zijn eigen showmanship zonder dat hij moeilijke beslissingen of verantwoordelijkheid hoeft te nemen?

Ik vermoed dat zijn rechtse vriendjes in Europa ook niet onder de indruk zijn van de one man show Wilders. In al die rechts extremstische stromingen zit enorme organisatie die daadwerkelijk veel schade kunnen doen aan de recht staat. Wilders heeft dat niet hij doet alles zelf en daarmee is hij heel erg beperkt in wat hij überhaupt kan. De PVV is al lang een mislukt project en bestaat denk ik alleen nog om het ego van Wilders overeind te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
HEY_DUDE schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:55:
[...]

In welk scenario krijgt Wilders meer invloed op het beleid in Nederland?
Wil jij zeggen dat Wilders geen invloed heeft? Ik vind dat hij veel te veel invloed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
D-e-n schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:59:
[...]

Wil jij zeggen dat Wilders geen invloed heeft? Ik vind dat hij veel te veel invloed heeft.
Wat ik wil zeggen dat er niet een logisch scenario is dat Wilders meer invloed krijgt dan in de huidige coalitie. Hij verliest heel veel met breken. Dus met welk doel breekt hij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
AMARONE schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:18:
[...]

Toch hoop ik op de traditionele 3 partijen die gewoon een kabinet moeten vormen.
Dan krijgen we een zouteloos compromis waarbij PvdA/GL weer de hele agenda op het gebied van zorg, arbeid en kapitaal uitlevert aan de VVD in ruil voor wat klimaatdingen. De status quo blijft daarmee gewoon intact en Wilders kan gewoon blijven roeptoeteren. En ook dat kabinet valt een keer en dan krijgt Geert gewoon weer een nieuwe kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
HEY_DUDE schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:02:
[...]

Wat ik wil zeggen dat er niet een logisch scenario is dat Wilders meer invloed krijgt dan in de huidige coalitie. Hij verliest heel veel met breken. Dus met welk doel breekt hij?
Op die fiets :)

Hij breekt met het doel op de lange termijn meer macht te krijgen. Hij houdt de onrust in stand en wellicht komt er dan een keer een kans waarbij coalitiegenoten wel willen meegaan in verdere afbraak van de democratie. Analoog aan het voorbeeld van Trump: zonder weerwoord blijken ook "prutsers" veel kwaad te kunnen aanrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:13
HEY_DUDE schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:02:
[...]

Redden wat er te redden valt, kwa imago van de PVV? Ze hebben praktisch de touwtjes in handen, en er lukt nog altijd gewoon niets van wat hij wilt. Hoe langer deze situatie blijft, des te langer 'we' de tijd hebben om dit in te zien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
D-e-n schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:02:
[...]

Dan krijgen we een zouteloos compromis waarbij PvdA/GL weer hele agenda op het gebied van zorg, arbeid en kapitaal uitlevert aan de VVD in ruil voor wat klimaatdingen. De status quo blijft gewoon intact en Wilders kan gewoon blijven roeptoeteren want ook dat kabinet valt een keer en dan krijgt Geert gewoon weer een nieuwe kans.
Een herhaling van Rutte 2 die sociale stelsel als Wajong uitgesloopt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
D-e-n schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:06:
[...]

Op die fiets :)

Hij breekt met het doel op de lange termijn meer macht te krijgen. Hij houdt de onrust in stand en wellicht komt er dan een keer een kans waarbij coalitiegenoten wel willen meegaan in verdere afbraak van de democratie. Analoog aan het voorbeeld van Trump: zonder weerwoord blijken ook "prutsers" veel kwaad te kunnen aanrichten.
Hij is 61, nadat hij de vorige keer wegliep duurde het bijna 15 jaar voor hij weer een kans kreeg. En wat is zijn plan bij de volgende kans? De incompetentie om iets voor elkaar te krijgen zit in het DNA van de PVV, omdat het one man show is. Ik vind een lange termijn strategie ook niet voor de hand liggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
HEY_DUDE schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:31:
[...]

Hij is 61, nadat hij de vorige keer wegliep duurde het bijna 15 jaar voor hij weer een kans kreeg. En wat is zijn plan bij de volgende kans? De incompetentie om iets voor elkaar te krijgen zit in het DNA van de PVV, omdat het one man show is. Ik vind een lange termijn strategie ook niet voor de hand liggen.
Ik vind iedereen te optimistisch. Ik zie nul reden om te denken dat we van hem af zijn. Dat het een one man show is weten we al jaren en toch kwam de PVV in de coalitie. Als hij straks toch weer de grootste wordt komen er op rechts op zeker weer mensen tevoorschijn die gaan roepen "maak hem dan toch maar eens premier" want "de kiezer....."

En als het Wilders niet is springt er wel weer een andere "messias" in het gat en wellicht is dat dan nog een grotere gifmenger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Delerium schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:07:
[...]

Links hoeft zich niet te herpakken of de boel beter uit te leggen. Onafhankelijk van hoe links presteert is het de kiezer zelf die rechts kiest en elke keer opnieuw bedonderd wordt door rechtse oplossingen. Indien die kiezer niet doorkrijgt dat links wel degelijk een optie is, krijgt het land de regering die het verdient.

De huizenmarkt zit op slot en vervolgens stemt men op vastgoedmafia/huisjesmelkers.
Links hoeft het inderdaad niet beter uit te leggen, maar nu echt iets aan de manier van communiceren en iets tegen de standaard framing van rechts doen.
Maar daar is politieke durf voor nodig, en men wil risico mijdend op safe zitten. Waar ze consequent mee verliezen...

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
En ondertussen blijft het ecosysteem als geheel opschuiven. Dan is er ook nog het slachtoffer syndroom.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
DropjesLover schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:47:
[...]

Links hoeft het inderdaad niet beter uit te leggen, maar nu echt iets aan de manier van communiceren en iets tegen de standaard framing van rechts doen.
Maar daar is politieke durf voor nodig, en men wil risico mijdend op safe zitten. Waar ze consequent mee verliezen...
Welkom bij het probleem van signaalmechanismen en hypernormalisatie. De vertaalslag ligt bij media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
DropjesLover schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:47:
[...]

Hoe dan? Als zowel de PvdA/GL als de SP als PvdD het niet lukt: welke manier van communiceren tover jij dan uit de hoge hoed?

Ik kan me nog een interview van Jinek herinneren met Timmermans. Timmermans wijdde uit over een ander onderwerp maar van Jinek moest en zou hij iets zeggen over asiel. Toen hij dat uiteindelijk toch maar deed was het weer niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

D-e-n schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:07:
[...]

Hoe dan? Als zowel de PvdA/GL als de SP als PvdD het niet lukt: welke manier van communiceren tover jij dan uit de hoge hoed?

Ik kan me nog een interview van Jinek herinneren met Timmermans. Timmermans wijdde uit over een ander onderwerp maar van Jinek moest en zou hij iets zeggen over asiel. Toen hij dat uiteindelijk toch maar deed was het weer niet goed.
Daarom vind ik Timmermans ook erg goed, hij weet dat soort dingen te vermijden en meer een vergezicht of visie neer te zetten dan "beter uitleggen".
Maar hij is ook zeker geen "man van het volk" met zijn 7 talen, jaren in Brussel en toch ietwat belerende/hautaine manier van praten.
Dat is door rechts te makkelijk te gebruiken.

En inderdaad, de media hebben zeker ook een rol.

Immigratie kan je echt wel draaien naar mensenrechten en de tegenstander beschuldigingen van tegen mensenrechten te zijn, met deportaties en de glijdende schaal daar van. Zeker met de VS van nu als voorbeeld.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
DropjesLover schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:20:
[...]

Immigratie kan je echt wel draaien naar mensenrechten en de tegenstander beschuldigingen van tegen mensenrechten te zijn, met deportaties en de glijdende schaal daar van. Zeker met de VS van nu als voorbeeld.
Er zijn echt wel linkse politici die dat soort links leggen. Maakt volgens mij nul indruk.

Dat zou volgens mij de belangrijkste les voor links moeten zijn: beseffen dat de situatie moeilijk is en dat er geen magische tactiek is die dat fikst. En nog belangrijker: dat men elkaar onderling daar niet de maat moet opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 10:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik interpreteer Wilders zet als een wanhoop greep. In de recentere peilingen deed PVDA/D66 het beter dan PVV omdat het die partij toch wordt aangerekend dat de migratie problemen niet worden opgelost.

Stel dat PVV groeit; niemand wil meer een coalitie met hem volgen. NSC en BBB zullen een schaduw zijn van zichzelf. Ik betwijfel of VVD zich nog een keer wil binden aan hen.

Persoonlijk heb ik geen bot in dit gevecht. Ik stem centrum en niet links of recht. Migratie is belangrijk maar lang niet zo'n crisis als rechts het doet lijken. PVDA/D66 is vooral duur voor mij. Zo zie ik het iig (en dit is niet een uitnodiging om met mij in debat te gaan over mijn standpunten)

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:19

Amphiebietje

In de blubber

D-e-n schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:39:
[...]

Er zijn echt wel linkse politici die dat soort links leggen. Maakt volgens mij nul indruk.

Dat zou volgens mij de belangrijkste les voor links moeten zijn: beseffen dat de situatie moeilijk is en dat er geen magische tactiek is die dat fikst. En nog belangrijker: dat men elkaar onderling daar niet de maat moet opnemen.
Oh, er is wel een optie om dat te fiksen, en dat is dat we een echt kabinet Wilders krijgen dat geen strobreed in de weg wordt gelegd, dat vervolgens ook de kiezers van Wilders flink gaat benadelen door alles te slopen, met als een van de doelen dat ze nooit meer op hem hoeven te stemmen omdat de volgende verkiezingen wegens een zelf-gegenereerd veiligheidsissue gecanceld worden, terwijl zijn kliek aan massieve zelfverrijking doet en eenieder die hem niet zint gedeporteerd of erger wordt.

Kortom, het Trump-scenario. Want alleen dat soort gebeurtenissen lijken sommigen nog op een andere mening te kunnen brengen. :X

Bij de eerstvolgende vrije verkiezingen zullen de collaborateurs dan in de gevangenis zitten, en dus niet op Wilders kunnen stemmen. Niet dat hij zelf verkiesbaar zal zijn (als hij dan nog leeft), want ook hij zal in de bak zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:40

Agent47

I always close my contracts.

Het wordt met het jaar treuriger hoor die hele politiek in Nederland. Stelletje ambtenaren. :+
Wat Wilders doet noem ik de zeemeeuwen techniek:

Binnenkomen vliegen, hoop kabaal maken, je poepje ergens op doen en dan gauw weer weg vliegen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:02
Holk schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:46:
Ik denk dat hij kiest voor klappen. Gezichtsverlies is erger, kan het gooien op partij belang, wint weer voldoende zetels maar kan niet meer regeren
Als er al verkiezingen komen. Er kan ook een nieuwe formatie komen en dat b.v. VVD, Pvda/GL, D66 en NSC samengaan. Die hebben 78 zetels samen. In in ieder geval kan Wilders bij klappen regering meteen met prepensioen en naar Hongarije emigreren. Die komt de komende 10 jaar niet meer aan de bak. En dan heeft hij eigenhandig de wetten die strenger asielbeleid en intrekken spreidingswet zorgen tegengehouden. Want bij vallen kunnen die wetten buiten de orde worden gesteld. Er hoeft maar 1 partij met de oppositie mee te stemmen en die wetten zijn klaar.

Edit: Even nog mijn argumenten als onderbouwing. VVD wil niet een jaar stilstand gezien Oekraine en NAVO-top. En in verleden waren ze al veel pro milieu bezig dus ik denk dat verschillen met Pvda kleiner zijn dan je zou denken.

[ Voor 12% gewijzigd door martwoutnl op 03-06-2025 08:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:02
DropjesLover schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:20:
[...]

Daarom vind ik Timmermans ook erg goed, hij weet dat soort dingen te vermijden en meer een vergezicht of visie neer te zetten dan "beter uitleggen".
Maar hij is ook zeker geen "man van het volk" met zijn 7 talen, jaren in Brussel en toch ietwat belerende/hautaine manier van praten.
Dat is door rechts te makkelijk te gebruiken.

En inderdaad, de media hebben zeker ook een rol.

Dat belerende/hautaine om niet op Timmermans te stemmen is ook maar een gelegenheidsargument. Dat was ook geen belemmering om op Baudet te stemmen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Zat de liveblog op nu.nl te lezen en zag dit staan:
Dat gesprek vond gisteren plaats en verliep absoluut niet naar Wilders' zin. VVD, NSC en BBB kwamen na een uur vrij eensgezind naar buiten: als Wilders extra maatregelen wil, dan moet hij ze zelf maar uitwerken en indienen. Wilders wilde het liefst meteen een handtekening van zijn coalitiegenoten, maar het ziet er volgens de PVV'er niet naar uit dat dat gaat gebeuren. "Dan hebben we wel een serieus probleem. Het ziet er niet goed uit."
Het is toch volstrekt legitiem om Wilders te vragen maatregelen zelf uit te werken en in te dienen als hij zelf meer wil? Stampvoetend kind is die Wilders...

Terwijl dit gebibbel gaande is alweer een bericht dat Nederlandse inflatie hoger is dan andere Europese landen en boodschappen ook weer duurder geworden zijn. Ugh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
martwoutnl schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:01:
[...]

Als er al verkiezingen komen. Er kan ook een nieuwe formatie komen en dat b.v. VVD, Pvda/GL, D66 en NSC samengaan.
De VVD zit naast de verschuivingen à la Republikeinen te diep in de laisser faire school om het zelfs maar erg te vinden dat er stilstand is. Daarnaast, dergelijke constructie zou weinig meer zijn dan weer een Derde Weg valstrik op steeds scherper hellend vlak. Zeker met D66, helemaal met een NSC.

Ik vrees dat als stilstand gestopt moet worden, zogezegd, de kiezer toch naar het VK zal moeten kijken, de vorige verkiezingen daar zijn in deze interessant. Ik zie botweg geen potentieel tot zelfcorrectie meer bij de VVD. De lijnen liggen er, veronzelfstandiging is een centrale lijn daarbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-09 22:30
martwoutnl schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:01:
[...]

Als er al verkiezingen komen. Er kan ook een nieuwe formatie komen en dat b.v. VVD, Pvda/GL, D66 en NSC samengaan. Die hebben 78 zetels samen. In in ieder geval kan Wilders bij klappen regering meteen met prepensioen en naar Hongarije emigreren. Die komt de komende 10 jaar niet meer aan de bak. En dan heeft hij eigenhandig de wetten die strenger asielbeleid en intrekken spreidingswet zorgen tegengehouden. Want bij vallen kunnen die wetten buiten de orde worden gesteld. Er hoeft maar 1 partij met de oppositie mee te stemmen en die wetten zijn klaar.

Edit: Even nog mijn argumenten als onderbouwing. VVD wil niet een jaar stilstand gezien Oekraine en NAVO-top. En in verleden waren ze al veel pro milieu bezig dus ik denk dat verschillen met Pvda kleiner zijn dan je zou denken.
Ondank datum zelf geen tegenstander ben van gewoon zonder verkiezingen een heel ander kabinet te komen . Is het denk ik electorale zelfmoord voor de pvdagl,vvd en nsc(voor zover dat nog kan) dit te doen. Vooral die laatste 2 zullen flink aan punten moeten inleveren. En kan mij voorstellen dat de PvdAgl zoiets kan hebben als het is jullie shit die gaan wij niet oplossen.

Overigens denk ik niet dat de hoe klapt. Als er 1 ding is waar deze coalitie wel goed in is, is crisissen op de lange baan schuiven zodat ze verder kunnen met weinig beleid maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 17:13
Virtuozzo schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:48:
Ik vrees dat als stilstand gestopt moet worden, zogezegd, de kiezer toch naar het VK zal moeten kijken, de vorige verkiezingen daar zijn in deze interessant. Ik zie botweg geen potentieel tot zelfcorrectie meer bij de VVD. De lijnen liggen er, veronzelfstandiging is een centrale lijn daarbij.
Ik vrees dat je gelijk hebt. Tegelijk vrees ik dat het voor veel kiezers al een grote stap is om van PVV weer terug naar VVD te gaan. Maar inderdaad, hopelijk is er genoeg potentieel voor een coalitie zonder de VVD (en uiteraard zonder stoorzender PVV).

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
"We kunnen stabiel landsbestuur hebben" aldus Yesilgoz. Stabiel ineffectief dat dan weer wel.
Pagina: 1 ... 35 ... 120 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic