Met haar kan JA21 "gematigd" overkomen voor kiezers die op centrum rechts zitten._JGC_ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:31:
[...]
Wat zou coenradi aan stemmen moeten trekken? Ze is een VVD'er die namens de PVV op haar post zit en komt met onpopulaire oplossingen die niet goed vallen bij "het volk" dat harder wil straffen. Dat jij en ik haar als de enige competente PVV minister zien wil niet zeggen dat ze een stemmentrekker is.
Omdat de kiezer op rechts de laatste tien jaar van de ene naar de andere "verlosser" huppelt. Een paar positieve woorden van Derksen erbij en de volgende nieuwe ster wordt weer de hemel ingeprezen._JGC_ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:31:
[...]
Wat zou coenradi aan stemmen moeten trekken? Ze is een VVD'er die namens de PVV op haar post zit en komt met onpopulaire oplossingen die niet goed vallen bij "het volk" dat harder wil straffen. Dat jij en ik haar als de enige competente PVV minister zien wil niet zeggen dat ze een stemmentrekker is.
Dat is natuurlijk de modus operandi van populisten, alles draait om het "ik wil het wel oplossen, maar ZE laten me dat niet doen!" gedachte. De gemiddelde kiezer boeit het ook eerlijk gezegd niet dat er wat wordt opgelost, ik denk dat de meeste keizers niet eens weten wat "de problemen" eigenlijk zijn. Als "de problemen" maar worden benoemd, dan sla je de spijker op zijn kop! Of er nou echte oplossingen worden aangedragen en of die oplossingen ooit haalbaar zijn, is niet echt belangrijk.D-e-n schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:22:
[...]
Ik blijf erbij: bij de PVV is het ook gewoon tactiek. Door extreme voorstellen te doen waarvan hij weet dat ze niet gaan lukken houdt Wilders de handen vrij om iemand anders de schuld te geven van het mislukken. Vul zelf maar in: "links", "D66 rechters, Europa, NSC. En dat heeft het vaak goed gedaan in de peilingen.
Als deze kabinet klapt, zal de schuld grotendeels afgeschoven worden op de VVD en zal de PVV meer stemmen krijgen. Want Wilders WILDE wel, maar mocht dat niet van VVD. Hij had alles willen oplossen, maar hij kreeg die kans gewoon niet. Wat een slechte kabinet is dit, ze willen de ideeën die Wilders heeft, die 100% zullen werken, niet doorvoeren. Jammer dat de PVV niet in het kabinet zit, want het is een *bullshit constructie* kabinet, want anders had hij problemen opgelost (want hij benoemt al jaren de problemen die niemand kan/wil zien). Damn you links/Schoof/media/elite etc.
Wel erg goed gedaan van Wilders betreft dit kabinet trouwens. VVD is de designated zondebok, NSC is het sukkeltje en BBB heeft geen idee wat het doet. Ik hoop oprecht dat bij de volgende de PVV een dikke winst behaald zodat Wilders premier wordt en we die geweldige plannen eens in actie gaan zien.
@mister_S Liever niet. We hebben nu al BBB oververtegenwoordigd in de provincies zitten, de eerstvolgende verkiezingen daarvoor vallen dan een jaar na de PVV verkiezing. Je kunt raden wat de meute doet... Wilders krijgt als premier niks klaar want de eerste kamer werkt alles tegen...
Tsja je kan populisten de macht geven en het land de vernieling in laten werken.mister_S schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:52:
[...]
Dat is natuurlijk de modus operandi van populisten, alles draait om het "ik wil het wel oplossen, maar ZE laten me dat niet doen!" gedachte. De gemiddelde kiezer boeit het ook eerlijk gezegd niet dat er wat wordt opgelost, ik denk dat de meeste keizers niet eens weten wat "de problemen" eigenlijk zijn. Als "de problemen" maar worden benoemd, dan sla je de spijker op zijn kop! Of er nou echte oplossingen worden aangedragen en of die oplossingen ooit haalbaar zijn, is niet echt belangrijk.
Als deze kabinet klapt, zal de schuld grotendeels afgeschoven worden op de VVD en zal de PVV meer stemmen krijgen. Want Wilders WILDE wel, maar mocht dat niet van VVD. Hij had alles willen oplossen, maar hij kreeg die kans gewoon niet. Wat een slechte kabinet is dit, ze willen de ideeën die Wilders heeft, die 100% zullen werken, niet doorvoeren. Jammer dat de PVV niet in het kabinet zit, want het is een *bullshit constructie* kabinet, want anders had hij problemen opgelost (want hij benoemt al jaren de problemen die niemand kan/wil zien). Damn you links/Schoof/media/elite etc.
Wel erg goed gedaan van Wilders betreft dit kabinet trouwens. VVD is de designated zondebok, NSC is het sukkeltje en BBB heeft geen idee wat het doet. Ik hoop oprecht dat bij de volgende de PVV een dikke winst behaald zodat Wilders premier wordt en we die geweldige plannen eens in actie gaan zien.
En dan kun je op de rokende puinhopen "Kijk eens ik had het toch gezegd!" roepen.
Democratie: the only winning move...
Je kunt een sneak preview krijgen door naar de VS of Hongarije te kijken; ik denk niet dat je gelukkig zou worden van het resultaat. En zelfs al zou Nederland daarna opeens tot inkeer komen, dan is de schade zeer moeilijk te herstellen. Daar komen ze nu in Polen achter; na 8 jaar PiS beleid blijkt het herstel van de schade zeer moeilijk: You can’t unscramble an egg.mister_S schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:52:
Ik hoop oprecht dat bij de volgende de PVV een dikke winst behaald zodat Wilders premier wordt en we die geweldige plannen eens in actie gaan zien.
En er gebeuren ook nogal wat dingen ook in andere landen.Amphiebietje schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:20:
@ iedereen: Jullie missen de internationale context (en dan heb ik het niet over de vluchtelingen): Er is een brief naar de EU gegaan ondertekend door diverse (extreem)rechtse landelijke partijen van EU-lidstaten, die roept om het openbreken van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens zodat regeringen om politieke redenen mensen kunnen gaan vervolgen.
Oostenrijk heeft een streep gezet door gezinshereniging eerder dit jaar. En nu ook Duitsland.
https://www.telegraph.co....s-rights-to-bring-family/
Plus de dagelijkse files Duitsland in, dankzij de ingevoerde grenscontroles.
Wilder heeft in ieder geval weer alle aandacht.
Ik durf zelfs zo ver te gaan dat herstel niet eens mogelijk is. Het is een uitgezaaide kanker die in ieder systeem zit.NMH schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:07:
[...]
Je kunt een sneak preview krijgen door naar de VS of Hongarije te kijken; ik denk niet dat je gelukkig zou worden van het resultaat. En zelfs al zou Nederland daarna opeens tot inkeer komen, dan is de schade zeer moeilijk te herstellen. Daar komen ze nu in Polen achter; na 8 jaar PiS beleid blijkt het herstel van de schade zeer moeilijk: You can’t unscramble an egg.
Zelfs al gooi je iedereen die het mogelijk heeft gemaakt, iedere politicus, ambtenaar en wat dan ook jaren in de cel, de schade blijft. Het wantrouwen in de instanties blijft. De intelligentsia die inmiddels weggevlucht is, blijft weg.
@Virtuozzo zegt vaak dat reparatie een generatie kost, ik denk dat daar inmiddels wat inflatie overheen is gegaan, kijkend naar oost-europa kost de reparatie van de val van de Sovjet-Unie al 35 jaar, en er is geen eind in zicht.
Mijn vriendin uit Moldavië stuurde me een poosje terug een liedje van een cabaratier, Ceaușescu is niet dood, want ondanks dat die man 's werelds lulligste kerstcadeau kreeg, leeft hij nog altijd voort in praktisch alle problemen van Roemenië.
Polen heeft misschien nog wel interessantere problemen, zij kunnen zingen Pruisen bestaat nog want op allerlei kaarten-met-statistieken kun je nog prima zien waar Pruisen ophield. Zelfs de stoomwals van het communisme heeft dat niet glad kunnen strijken.
Dus inderdaad, pandora's doos is al open genoeg, laten we 'm gauw weer dichtdoen, en behandelen als radioactief afval, in plaats van stuk te slaan op de grond om te kijken of er misschien ook leuke dingen in zitten.
People as things, that’s where it starts.
Ik denk dat het wantrouwen er allang is. Daar drijft het populisme juist op. Je ziet het in bijvoorbeeld Trump, Wilders.. Altijd draait het om strijden tegen het establishment. Ze drijven op een gevoel van wantrouwen. Zie het narratief, het gaat altijd om iets 'weer goed maken'. Draining the swamp. De onvrede met de bestaande politiek straalt ervan af. Ze wakkeren het natuurlijk heel erg aan, maar de basis voor die onvrede bestond al. Dit is wat er gebeurt als je bepaalde groepen achterstelt. Zoals bijvoorbeeld de minachting voor de 'flyover people' in de VS. Die worden steeds kwader en dan komt er zo'n gast die voor eigenbelang roept van "Voor mij tellen jullie wel mee!". En dan krijg je dit dus. En vergeet niet, ook Hitler is op die manier opgeklommen, uit enorme onvrede over de staat van Duitsland na WO1.RobinHood schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 00:54:
[...]
Zelfs al gooi je iedereen die het mogelijk heeft gemaakt, iedere politicus, ambtenaar en wat dan ook jaren in de cel, de schade blijft. Het wantrouwen in de instanties blijft.
Wat in Nederland links wat mij betreft ook heel erg verkeerd hebben gedaan is dat die gingen 'meegroeien' met de yuppen. Werden uiteindelijk een links-in-naam-maar-eigenlijk-rechts partij zoals Labour in Engeland nog is (GL-PvdA heb ik niet echt een beeld van eigenlijk maar gezien het nieuws vandaag dat de partijleden het geluid niet links genoeg vinden verwacht ik er ook weinig serieus van). De mensen die buiten de boot vielen, daar was links juist voor. Maar die hebben we in de steek gelaten. En aan een rechts-light is helemaal geen behoefte. Uiteindelijk sloeg de vlam in de pan en werd de PvdA meedogenloos afgestraft (en wel terecht vind ik).
Dat is omdat ze helemaal niet bezig zijn geweest met reparatie. Het is 1 jaar goed gegaan, ze waren een democratie aan het opzetten en toen deed de kliek van Jeltsin een coup en bracht de oligarchie. De burgers werden weer gewoon een 'natural resource' net als in de sovjet tijd.RobinHood schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 00:54:
[...]
@Virtuozzo zegt vaak dat reparatie een generatie kost, ik denk dat daar inmiddels wat inflatie overheen is gegaan, kijkend naar oost-europa kost de reparatie van de val van de Sovjet-Unie al 35 jaar, en er is geen eind in zicht.
Mja Moldavie/Moldova (met uitzondering van het deel dat een provincie van Roemenie is) is een ander verhaal. Die zijn echt achter gebleven. En hebben ook nooit die hele shit in Transnistrie opgelost. Met zo'n intern conflict kunnen ze ook niet bij de EU dus zitten ze een beetje vast.RobinHood schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 00:54:
[...]
Mijn vriendin uit Moldavië stuurde me een poosje terug een liedje van een cabaratier, Ceaușescu is niet dood, want ondanks dat die man 's werelds lulligste kerstcadeau kreeg, leeft hij nog altijd voort in praktisch alle problemen van Roemenië.
Qua Roemenie ben ik een stuk positiever eigenlijk. Ze schurken tegen autoritanisme aan, maar er gebeurt wel iets nieuws. Eindelijk beginnen de oude klieken die nog uit de tijd van Ceaucescu stammen eens op te rotten. En er zijn ook heel vaak protesten zoals toen Dragnea al zijn corrupte companen uit de cel wilde halen "want die waren zo vol en het is zo zielig"

Alleen de ouderen, die zijn daar heel erg tussen de wal en het schip gevallen. Rechten die ze hadden opgebouwd in de Ceaucescu tijd zijn wegbezuinigd en voor nieuwe kansen zijn ze te oud. Daar drijven die populisten op. Is ook dom van ze dat ze zo'n hele bevolkingsgroep laten wegkwijnen. Je ziet daar de jongeren feesten in de luxe disco's en de ouderen moeizaam in oude lompen met een boodschappentrolley langs sjokken
In Nederland hebben we dus iets dergelijks gedaan, alleen veel minder extreem. Toch was er genoeg onvrede voor een Wilders.
[ Voor 16% gewijzigd door Llopigat op 27-05-2025 01:30 ]
Dat doet ze wel, maar ze moet ook politiek bedrijven met de 2e en 1e kamer om een meerderheid te krijgen om de wet erdoorheen te kunnen krijgen.mister_S schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:36:
Waarom komt Faber dan niet met wat wetsvoorstellen?
Afgezien van dat zijn “haar” wetten met regelmaat vaag en komt er vanuit diverse bronnen kritiek op deze wetten.
Ik zet expliciet even “haar” tussen quotes, ik blijf erbij dat het proefbalonnen zijn vanuit Wilders die vervolgens worden doorgeprikt door coalitiepartners (wederom krijgt de NSC de schuld in de schonen geworpen), het kabinet (Schoof werd tijdens de pers conferentie al gelieerd met Rutte), de rechterlijke macht (die met regelmaat kritisch zijn of uiteindelijk handelingen van Faber terugfluiten zoals Bed en Brood), de EU (ondanks dat Nexit niet meer in het programma zit, vindt hij die Europese regels maar niets) en natuurlijk Links (die houden alles tegen).
Effectief gezien heeft de PVV dus Asiel en Migratie gekregen en zijn ze daar verantwoordelijk voor. Maar ze zijn niet gebaat bij echte oplossingen, want dat zou het bestaansrecht van de PVV ontnemen. Effectief maken ze gebruik van de chaos playbook van alt-right/populisme, deze persconferentie was er weer eentje: het is de schuld van iedereen maar niet van de PVV, stem zo op ons en dan kunnen we echt zaken aftikken….
Herstel is uiteindelijk wel mogelijk, maar ik denk dat we onderschatten hoe lang een generatie is. Dat is niet 10 jaar, maar eerder 60 jaar.RobinHood schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 00:54:
[...]
Ik durf zelfs zo ver te gaan dat herstel niet eens mogelijk is. Het is een uitgezaaide kanker die in ieder systeem zit.
(...)
Verder kan je ook kijken naar landen zoals Litouwen (welke 35 jaar bestaat) of Letland (34 jaar), deze zijn namelijk iets positievere voorbeelden.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Eigenlijk is het probleem dat er meerdere generaties overheen gaan voordat vernieuwing een beetje redelijk kan optreden op basis van het letterlijk afsterven van de bronnen van oude ideeën:DevWouter schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:13:
[...]
Herstel is uiteindelijk wel mogelijk, maar ik denk dat we onderschatten hoe lang een generatie is. Dat is niet 10 jaar, maar eerder 60 jaar.
Verder kan je ook kijken naar landen zoals Litouwen (welke 35 jaar bestaat) of Letland (34 jaar), deze zijn namelijk iets positievere voorbeelden.
Je begint met de generatie die het beleid uitvoeren, waarvan de jongsten 20-40 jaar zijn. Voordat die allemaal dood zijn, ben je 60-80 jaar verder.
Echter, zij brengen hun kinderen op met een deel van hun ideologie, dus je kan er voor die kinderen 20-40 jaar bovenop gooien.
En zo ook voor de kleinkinderen, en, afhankelijk van de voornaamste leeftijd om kinderen te krijgen, achterkleinkinderen etc.
Dan heb je ook nog de sociale omstandigheden, die dicteren of en hoe mensen in aanraking komen met nieuwe ideeën, en daar is genoeg onderzoek naar geweest om te kunnen melden dat die van grote invloed zijn, via bijvoorbeeld de kwaliteit van het onderwijs (waar NL nog steeds doorheen snurkt), de mate van armoede en de mogelijkheden daaraan te ontsnappen (ditto), de sociale controle van de eigen kring (bible belts zijn notoir slecht), etc.
Persoonlijk leg ik "het generatie-effect" op minimaal 120 jaar.
Hoezo populistischAmphiebietje schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:20:
@ iedereen: Jullie missen de internationale context (en dan heb ik het niet over de vluchtelingen): Er is een brief naar de EU gegaan ondertekend door diverse (extreem)rechtse landelijke partijen van EU-lidstaten, die roept om het openbreken van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens zodat regeringen om politieke redenen mensen kunnen gaan vervolgen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Gisteravond zag ik een interessant programma "De wankelende rechtsstaat" van de NPO. Het was te laat op de avond, dus maar een klein stukje gekeken.Llopigat schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 01:12:
[...]
Ik denk dat het wantrouwen er allang is. Daar drijft het populisme juist op. Je ziet het in bijvoorbeeld Trump, Wilders.. Altijd draait het om strijden tegen het establishment. Ze drijven op een gevoel van wantrouwen. Zie het narratief, het gaat altijd om iets 'weer goed maken'. Draining the swamp. De onvrede met de bestaande politiek straalt ervan af. Ze wakkeren het natuurlijk heel erg aan, maar de basis voor die onvrede bestond al. Dit is wat er gebeurt als je bepaalde groepen achterstelt. Zoals bijvoorbeeld de minachting voor de 'flyover people' in de VS. Die worden steeds kwader en dan komt er zo'n gast die voor eigenbelang roept van "Voor mij tellen jullie wel mee!". En dan krijg je dit dus. En vergeet niet, ook Hitler is op die manier opgeklommen, uit enorme onvrede over de staat van Duitsland na WO1.
Wat in Nederland links wat mij betreft ook heel erg verkeerd hebben gedaan is dat die gingen 'meegroeien' met de yuppen. Werden uiteindelijk een links-in-naam-maar-eigenlijk-rechts partij zoals Labour in Engeland nog is (GL-PvdA heb ik niet echt een beeld van eigenlijk maar gezien het nieuws vandaag dat de partijleden het geluid niet links genoeg vinden verwacht ik er ook weinig serieus van). De mensen die buiten de boot vielen, daar was links juist voor. Maar die hebben we in de steek gelaten. En aan een rechts-light is helemaal geen behoefte. Uiteindelijk sloeg de vlam in de pan en werd de PvdA meedogenloos afgestraft (en wel terecht vind ik).
[...]
Dat is omdat ze helemaal niet bezig zijn geweest met reparatie. Het is 1 jaar goed gegaan, ze waren een democratie aan het opzetten en toen deed de kliek van Jeltsin een coup en bracht de oligarchie. De burgers werden weer gewoon een 'natural resource' net als in de sovjet tijd.
[...]
Mja Moldavie/Moldova (met uitzondering van het deel dat een provincie van Roemenie is) is een ander verhaal. Die zijn echt achter gebleven. En hebben ook nooit die hele shit in Transnistrie opgelost. Met zo'n intern conflict kunnen ze ook niet bij de EU dus zitten ze een beetje vast.
Qua Roemenie ben ik een stuk positiever eigenlijk. Ze schurken tegen autoritanisme aan, maar er gebeurt wel iets nieuws. Eindelijk beginnen de oude klieken die nog uit de tijd van Ceaucescu stammen eens op te rotten. En er zijn ook heel vaak protesten zoals toen Dragnea al zijn corrupte companen uit de cel wilde halen "want die waren zo vol en het is zo zielig". De jongere generatie is daar echt uitgesproken. Wat dat betreft zie ik dat "reparatie kost een generatie" wel terug, de jongeren in Roemenie zijn fris, hebben geen banden of bekendheid met de oude corrupte shit die het land leidde. Ik zie veel vuur in ze.
Daar kwam de achterban van Klaus Ioannis ook vandaan.
Alleen de ouderen, die zijn daar heel erg tussen de wal en het schip gevallen. Rechten die ze hadden opgebouwd in de Ceaucescu tijd zijn wegbezuinigd en voor nieuwe kansen zijn ze te oud. Daar drijven die populisten op. Is ook dom van ze dat ze zo'n hele bevolkingsgroep laten wegkwijnen. Je ziet daar de jongeren feesten in de luxe disco's en de ouderen moeizaam in oude lompen met een boodschappentrolley langs sjokkenDat zet kwaad bloed.
In Nederland hebben we dus iets dergelijks gedaan, alleen veel minder extreem. Toch was er genoeg onvrede voor een Wilders.
Wel interessant is dat er aangedragen werd is dat het vertrouwen in de rechtsstaat zo laag is omdat de sociale advocatuur zo uitgehold is, Jan Modaal en daar onder kan domweg zijn recht niet krijgen/halen. Daarbij dat er door het volk en politiek snelle oplossingen geist worden, met korte bezwaartermijnen, maar dat net daardoor goed bestuur, inspraak, bezwaarmogelijkheden te lijden hebben, welke net belangrijk zijn voor het vertrouwen in bestuur/rechtsstaat.
De noodzaak voor snellere procedures is net ontstaan door... het gebrek aan visie, het gebrek aan doorpakken op grote vraagstukken en de jarenlange kaasschaaf binnen de ambtenarij.
Daar zit weer de crux in dat daardoor het volk actie eist, wat weer tegen zijn eigen belangen in gaat.
En de populisten jagen dat weer aan met minder geld voor "linkse hobbies", minder ambtenaren, minder sociale voorzieningen (zoals advocatuur).
Zeg het maar...
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
van het lijstje kan ik me alleen in 7 (als je wetten maakt moet je ze indienen... van mij part mag het in de kamers afgeschoten wordne), 8 (mits voor zwaarderde delicten zoalsn verkrachting, moord, ernstig lich letsel etc)en wellicht 9 (maar mag schijnbaar niet van de grondwet) enigszins vinden.Helixes schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:13:
Ik lees nu de 10 punten. Wat me opvalt is dat ze best wel hard ingaan tegen de rechtsstatelijkheidsverklaring van vorig jaar.
[...]
Dit zijn Wilders' 10 punten, volgens de NOS:
[...]Je zou denken dat, met het opzeggen van de rechtsstatelijkheidsverklaring, er geen basis meer is voor deze coalitie.
- Punt 1 gaat in tegen het verdrag van Genève omtrent vluchtelingen
- Punt 2 (mits tijdelijk) gaat in tegen het Schengenverdrag
- Punt 3 gaat in tegen meerdere gerechtelijke uitspraken op dit gebied, ondermeer van het EHRM
- Punt 5 houdt in dat mensen en masse asiel geweigerd wordt - niet door een rechter, maar door een politieke beslissing. Dat gaat in tegen de rechtsstaat.
- Punt 9 gaat in tegen het eerste artikel van onze grondwet
- Punt 10 gaat in tegen verschillende verdragen omtrent mensenrechten.
[ Voor 5% gewijzigd door brothermaynard op 27-05-2025 10:23 ]
Wat mij betreft mag de regering inderdaad wetsvoorstellen naar de RvS sturen, geen probleem.brothermaynard schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:22:
van het lijstje kan ik me alleen in 7 (als je wetten maakt moet je ze indienen... van mij part mag het in de kamers afgeschoten wordne), 8 (mits voor zwaarderde delicten zoalsn verkrachting, moord, ernstig lich letsel etc)en wellicht 9 (maar mag schijnbaar niet van de grondwet) enigszins vinden.
8 moet wat mij betreft zeer specifiek omschreven worden. "Veroordeling" is wat mij betreft veel te vaag. Ik denk wel dat het niet onredelijk is te verwachten dat mensen zich niet tot de misdaad wenden tijdens hun asielprocedure, maar er is daar ook wel een ondergrens in. Moet je het land uit, en teruggestuurd naar een hoogst onveilige situatie, omdat je iets vergeet af te rekenen bij de zelfscan? Kortom: De maatregel moet wel proportioneel zijn.
Ik kan me geen situatie bedenken waarin punt 9 niet neerkomt op discriminatie van mensen met een dubbel paspoort. En dat is gewoon verboden. Je zou kunnen nadenken over een wet die in het eerste artikel benoemt dat eenieder die een gewelds- of zedenmisdrijf begaat, om vervolgens in het tweede artikel te memoreren dat Nederland de conventie ter uitbanning van stateloosheid heeft ondertekend en dat art 1 dus is opgeschort voor mensen die dat betreft. Maar de wet in zijn geheel is onwenselijk, en de uitwerking is alsnog discriminatoir, en tegen art.1 van de grondwet (alsmede het EVRM).
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
qua punt 8 delen we dus de meningHelixes schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:42:
[...]
Wat mij betreft mag de regering inderdaad wetsvoorstellen naar de RvS sturen, geen probleem.
8 moet wat mij betreft zeer specifiek omschreven worden. "Veroordeling" is wat mij betreft veel te vaag. Ik denk wel dat het niet onredelijk is te verwachten dat mensen zich niet tot de misdaad wenden tijdens hun asielprocedure, maar er is daar ook wel een ondergrens in. Moet je het land uit, en teruggestuurd naar een hoogst onveilige situatie, omdat je iets vergeet af te rekenen bij de zelfscan? Kortom: De maatregel moet wel proportioneel zijn.
Ik kan me geen situatie bedenken waarin punt 9 niet neerkomt op discriminatie van mensen met een dubbel paspoort. En dat is gewoon verboden. Je zou kunnen nadenken over een wet die in het eerste artikel benoemt dat eenieder die een gewelds- of zedenmisdrijf begaat, om vervolgens in het tweede artikel te memoreren dat Nederland de conventie ter uitbanning van stateloosheid heeft ondertekend en dat art 1 dus is opgeschort voor mensen die dat betreft. Maar de wet in zijn geheel is onwenselijk, en de uitwerking is alsnog discriminatoir, en tegen art.1 van de grondwet (alsmede het EVRM).
wat punt 9 betreft: volgens mij is het nu ook mogelijk de nationaliteit 'af te pakken' (maar als er een user is met kennis van de wet daaromtrent, correct me if wrong!) in het geval je in dienst gaat van een 'veemde krijgsmacht'. (wat me op zich ook een redelijk argument is). Dat zou wat mij betreft ook mogen gelden voor veroordeling voor terrorisme.
Daarbuiten zie ik voor dit item geen plaats. Wel zou je nog de discussie kunnen voeren of NIEUWE 2-paspoort situaties nog langer wenselijk is.en wellicht moeten we wat minder snel een inwoner van het land die nog kort hier is een NL-paspoort geven (dat geldt ook voor sporters etc, die krijgen wat mij betreft op oneigenlijke gronden voorrang in allerlei procedures)
Zelfs als je het alleen toepast bij zware misdrijven (die je dan inderdaad zult moeten definieren) creeer je rechtsongelijkheid tussen mensen die in Nederland verblijven. Als ik iemand vermoord ga ik lekker veilig de bak in, als iemand anders iemand vermoordt wordt ie verbannen en krijgt ie effectief mogelijk de doodstraf.Helixes schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:42:
En ja, ik begrijp de emoties die bij zware misdrijven komen kijken, maar artikel 1 gaat echt over iedereen, niet over iedereen die toevallig een Nedrlands paspoort heeft.
Inderdaad.Ik kan me geen situatie bedenken waarin punt 9 niet neerkomt op discriminatie van mensen met een dubbel paspoort. En dat is gewoon verboden.
En het kan soms helemaal niet. Als mijn vrouw iemand vermoord en haar Nederlandse paspoort in moet leveren, heeft zij nog steeds een geldig EU-paspoort en heeft zij nog steeds het recht om in Nederland te verblijven.
Een EU-burger toegang tot Nederland ontzeggen lijkt me een uitstekende manier om jezelf heel negatief in de schijnwerpers te zetten

Het intrekken van de verblijfsvergunning vanwege crimineel gedrag is sowieso al lang mogelijk, en in principe moet je ook opzouten binnen 4 weken nadat je je verblijfstitel kwijt bent.
Probleem is natuurlijk: Dat werkt prima als een criminele kennismigrant is uit India of iets, die kun je gewoon op het vliegtuig zetten en probleem opgelost. Syrië is nu een nogal grijs gebied of je dat nou wel of niet kan doen, maar hoe wil je iemand uit een land in een actieve oorlog terug naar huis sturen?
En in de wet staat gewoon heel duidelijk hoeveel dagen/maanden in de bak bij een bepaalde verblijfsduur kan betekenen dat je je verblijfstitel verliest.
https://verblijfblog.nl/w...eemdeling-onze-crimineel/ dit is een mooie wat meer in-depth uitleg, met ook linkjes naar alle wetten.
Het is dus gewoon weer een natte scheet uit Geerts onderbuik, zoals gewoonlijk.
Probleem is natuurlijk: Dat werkt prima als een criminele kennismigrant is uit India of iets, die kun je gewoon op het vliegtuig zetten en probleem opgelost. Syrië is nu een nogal grijs gebied of je dat nou wel of niet kan doen, maar hoe wil je iemand uit een land in een actieve oorlog terug naar huis sturen?
En in de wet staat gewoon heel duidelijk hoeveel dagen/maanden in de bak bij een bepaalde verblijfsduur kan betekenen dat je je verblijfstitel verliest.
https://verblijfblog.nl/w...eemdeling-onze-crimineel/ dit is een mooie wat meer in-depth uitleg, met ook linkjes naar alle wetten.
Dat klopt zeker! Ook het accepteren van een andere nationaliteit is een reden dat je Nederlanderschap kan worden ingetrokken.brothermaynard schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:54:
wat punt 9 betreft: volgens mij is het nu ook mogelijk de nationaliteit 'af te pakken' (maar als er een user is met kennis van de wet daaromtrent, correct me if wrong!) in het geval je in dienst gaat van een 'veemde krijgsmacht'. (wat me op zich ook een redelijk argument is). Dat zou wat mij betreft ook mogen gelden voor veroordeling voor terrorisme.
Terrorisme is een randgeval. Daar lijkt het Wilders echter niet om te gaan....
Dat laatste is gewoon onderdeel van het regeerakkoord. Daar hoeft Wilders geen extra punten voor toe te voegen.Daarbuiten zie ik voor dit item geen plaats. Wel zou je nog de discussie kunnen voeren of NIEUWE 2-paspoort situaties nog langer wenselijk is.en wellicht moeten we wat minder snel een inwoner van het land die nog kort hier is een NL-paspoort geven (dat geldt ook voor sporters etc, die krijgen wat mij betreft op oneigenlijke gronden voorrang in allerlei procedures)
Maar, voor de rest geldt dat niet alle landen het zelfde omgaan met nationaliteit. Er zijn er genoeg die je niet eens kunt opgeven al zou je willen. Marokko is daar een goed voorbeeld van.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Heb sowieso het hele probleem rond 2 paspoorten nooit begrepen. Een paspoort maakt je niet automatisch loyaal. Wat boeit het nou welke nationaliteiten iemand heeft?
Het is gewoon puur een stok om "buitenlanders" mee te slaan, het liefst die met het verkeerde kleurtje, want er kraait geen haan naar iemand die zowel Belg als Nederlander is.
Het is gewoon puur een stok om "buitenlanders" mee te slaan, het liefst die met het verkeerde kleurtje, want er kraait geen haan naar iemand die zowel Belg als Nederlander is.
wat mij betreft hoort iemand maar een nationaliteit te hebben. Of je nu wit, bruin, zwart, geen of wat mij betreft paars met witte stipjes bent, als je het Nederlanderschap ambieert, (of eender welke andere nationaliteit) dan hoort daar geen andere nationaliteit meer bijRobinHood schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:05:
Heb sowieso het hele probleem rond 2 paspoorten nooit begrepen. Een paspoort maakt je niet automatisch loyaal. Wat boeit het nou welke nationaliteiten iemand heeft?
Het boeit in die zin, dat als mensen zich hier (of elders) misdragen met een Nederlands paspoort, dan hebben we daar als Nederlandse samenleveing mee te dealen en dat op te lossen. Daar staan een aantal rechten en overige plichten tegenover
Heb je geen NL-se nationaliteit dan kun je als 'ongewenst pewrsoon'gelabeld en zo nodig uitgezet worden. Dit is zeker een zwaar middel, wat niet lichtvaardig moet worden gebruikt maar wel in de gereepdskist mag zitten
Een voorbeeld is de jihadgangers die naar Syrie zijn afgereisd om bij IS te gaan wonen. Wat mij betreft (en ik denk in de onderbuik van velen met mij) verlies je dan je aanspraken op je rechten in Nederland. Zolang je een NL-paspoort hebt, kan dat echter niet. Dat zijn situaties waarin het intrekken van een paspoort mogelijk zou moeten zijn (maar volgens die redenering is het dan juist handig als er 2 paspoorten zijn, dan wordt betrokkene niet statenloos

Klopt, als je dienst neemt in het leger van een ander land zet je je Nederlandse paspoort (imo terecht) op het spel.brothermaynard schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:54:
[...]
qua punt 8 delen we dus de mening
Dat zou betekenen dat sommige mensen nooit een Nederlands paspoort kunnen krijgen, omdat ze uit een land komen dat het simpelweg onmogelijk maakt om de nationaliteit op te geven (Marokko, bijvoorbeeld). Da's rechtsongelijkheid, en niet wenselijk.Daarbuiten zie ik voor dit item geen plaats. Wel zou je nog de discussie kunnen voeren of NIEUWE 2-paspoort situaties nog langer wenselijk is.
Daarnaast is het in in het geval van soommige landen onredelijk bezwarend om de originele nationaliteit op te geven, bijvoorbeeld omdat je dan in dat land je erfrecht verspeelt, of stomweg omdat de procedure om dat te doen onmogelijk ingewikkeld of duur is.
In alle andere situaties geldt in principe dat je je originele nationaliteit op dient te geven als je de Nederlandse nationaliteit verkrijgt, en dat is al heel lang zo.
Het geschreeuw van Wilders tegen de dubbele nationaliteiten is vooral gericht op Marokkanen (want moslims zijn slecht!), en Wilders weet verdomd goed dat hij het nooit voor elkaar gaat krijgen om in Nederland geboren Nederlanders die vanwege Marokkaanse gekkigheid ook een Marokkaans paspoort hebben het land uit te gooien. En dat maakt het nou net zo'n fijn punt voor hem om over te schreeuwen: het resoneert lekker bij zijn achterban, en hij loopt geen risico dat het "probleem" opgelost wordt.
Het feit dat hij weigert opheldering te geven over een mogelijke dubbele nationaliteit van zijn eigen vrouw (van Hongaarse afkomst) komt dan wellicht hypocriet over in de ogen van mensen die hem sowieso al niet zo zien zitten, zijn eigen achterban vindt het allemaal prima.
Dan mag jij aan de bak om de wetgeving van een hele zwik landen aan te passen. Veel succesbrothermaynard schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:13:
wat mij betreft hoort iemand maar een nationaliteit te hebben.
zo werkt het helaas niet. Je kunt in sommige gevallen een nationaliteit niet opgevenbrothermaynard schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:13:
[...]
wat mij betreft hoort iemand maar een nationaliteit te hebben. Of je nu wit, bruin, zwart, geen of wat mij betreft paars met witte stipjes bent, als je het Nederlanderschap ambieert, (of eender welke andere nationaliteit) dan hoort daar geen andere nationaliteit meer bij
In het geval en de ISIS-reizigers: daar zaten mensen bij met 'gewoon' een Nederlandse paspoort. Dan ben je dus Nederlands staatsburger. Je kunt niet zomaar iemands staatsburgerschap afnemen, je bent nu een maatregel aan het zoeken om nog eens te straffen, maar er zijn legio andere wijzen: als in het geval van IS-deelname je terug komt naar Nederland, heb je gewoon een rechtszaak aan je broek hangen. Dat paspoortspelletje is op veel punten gewoon wat 'geneuzel in de marge'.Het boeit in die zin, dat als mensen zich hier (of elders) misdragen met een Nederlands paspoort, dan hebben we daar als Nederlandse samenleveing mee te dealen en dat op te lossen. Daar staan een aantal rechten en overige plichten tegenover
Heb je geen NL-se nationaliteit dan kun je als 'ongewenst pewrsoon'gelabeld en zo nodig uitgezet worden. Dit is zeker een zwaar middel, wat niet lichtvaardig moet worden gebruikt maar wel in de gereepdskist mag zitten
Een voorbeeld is de jihadgangers die naar Syrie zijn afgereisd om bij IS te gaan wonen. Wat mij betreft (en ik denk in de onderbuik van velen met mij) verlies je dan je aanspraken op je rechten in Nederland. Zolang je een NL-paspoort hebt, kan dat echter niet. Dat zijn situaties waarin het intrekken van een paspoort mogelijk zou moeten zijn (maar volgens die redenering is het dan juist handig als er 2 paspoorten zijn, dan wordt betrokkene niet statenloos)
Bij dubbele paspoorten speelt ook nog mee wat je tweede paspoort is en welke implicaties er zijn als dat je enige paspoort is en of er zelfs een mogelijkheid is afstand te doen van dat paspoort/je nationaliteit. Bv. in het geval van Marokko is dat onmogelijk. Je wilt mensen niet harder straffen op basis van hun nationaliteit/afkomst, dus je zou in dat geval het issue krijgen dat de Turk zijn nationaliteit heeft opgezegd en in Nederland zijn celstraf gaat uitzitten en terug in de maatschappij wordt opgenomen, maar in het geval van de Marokkaan die in Syrië heeft gezeten, neem je hem de Nederlandse nationaliteit af en zet je hem uit naar Marokko. Dat gaat hele grote gevolgen hebben voor je rechtspraak (stel bv. Marokko zou een doodstraf uitvoeren voor deelname aan IS) en de gevolgen van het innemen van een nationaliteit en uitzetting.
De wereld is gecompliceerd, nationaliteiten zijn gecompliceerd en deze uitspraken zijn vooral politiek gezien bedoeld om maar te laten zien hoe zeer je bereid bent steeds harder te straffen om kiezers maar tevreden te houden. Het effect kun je je hele grote vragen bij stellen, waarbij ik denk dat het ook goed is om ervoor te zorgen dat rechtspraak meer is dan louter wat wraak uit te oefenen.
@Dido niet helemaal waar met in dienst gaan voor een ander land: je kunt er toestemming voor vragen en krijgen in bepaalde gevallen. Zo kun je als Nederlander in dienst gaan in het Belgisch leger. Je mag alleen niet tegen je eigen land vechten / NATO en geen Nederlands militair zijn en natuurlijk toestemming verkrijgen van Nederland.
bron, oa.: https://www.security.nl/posting/745049#posting745553
[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 27-05-2025 11:35 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Dat is een leuk ideaal, maar landen bepalen zelf wat de regels voor nationaliteit zijn. Marokko vindt dat de kinderen van een Marokkaan ook Marokkaans zijn (en diens kinderen, en ...). Italië doet iets vergelijkbaars, als je ergens in je stamboom een Italiaanse grootvader- of -moeder kunt vinden, dan heb je recht op een Italiaans paspoort (hoewel dit niet automatisch is).brothermaynard schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:13:
wat mij betreft hoort iemand maar een nationaliteit te hebben. Of je nu wit, bruin, zwart, geen of wat mij betreft paars met witte stipjes bent, als je het Nederlanderschap ambieert, (of eender welke andere nationaliteit) dan hoort daar geen andere nationaliteit meer bij
De hoofdmoot van Turken en Marokkanen is inmiddels tweede- en derde generatie, is dus hier opgegroeid, opgeleid, heeft hier sociale cirkel en werk, een hypotheek, voetbalclub, etc. Spreken soms ook maar beperkt Turks en Marokkaans.
Afgezien van het feit dat we om moeten gaan met de wereld zoals-ie is, en niet zoals hij in een ideale situatie zou zijn, is punt #9 een nogal duidelijke poging van Wilders om van twee grote, compleet geïntegreerde bevolkingsgroepen tweederangsburgers te maken.
Ik hoop vooral dat de PVV krimpt, anders moet je wéér aanhoren dat hun minderheidsclubje de verkiezingen heeft gewonnen, terwijl 75% expliciet niét op hen heeft gestemd._JGC_ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:08:
[...]
Ik mag hopen dat PVV niet een meerderheid krijgt. Het is nu wel bekend dat je met de PVV niet kunt regeren. Afspraken maken en zodra je je omdraait krijg je een mes in de rug.
Ik zie PVV en FvD of JA21 niet groot genoeg worden voor >50% van de zetels. Andere partijen gaan hun vingers er niet aan branden. FvD en JA21 zie ik niet samen regeren, die partij is niet voor niks afgesplitst. NSC is straks weg, BBB is straks ook geminimaliseerd.
Den Haag mag op de schop, maar de kiezer heeft ook zeker de hand in eigen boezem te steken.
Hete hangijzer is aan wie de VVD zijn ziel bij de komende verkiezingen gaat verkopen. Voor zover men daar überhaupt nog van een ziel kan spreken. De boel uitspelen beheersen ze immers tot in de puntjes.
@mister_S Als de VVD hier echter de schuld in de schoenen geschoven krijgt, zal dat op rechts wel lastig worden een meerderheid te vormen. Ik zie die partij niet zomaar de marginaliteit ingaan, zelfs als Ja21 groeit.
Helaas kijken juist de kiezers van dergelijke partijen vooral intern. Dat zie je in ieder land. Duitsland kan een goed voorbeeld nemen op Nederland, maar desondanks zie je er een zware ruk naar de AfD bij de laatste verkiezingen. Hongarije is een ver van het bed gebeuren. De Nederlander kent geen crisis, laat staan dat men ziet dat wat daar gebeurt ook hier kan gebeuren. Bovendien, de doelgroep die je dit in zou willen laten zien zie ik het sowieso eerder toejuichen wanneer de vrije pers wordt afgebouwd en [insert extreem rechtse talking points t.a.v. politieke partijen / maatschappelijke instituten] bij wet de nek om worden gedraaid.NMH schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:07:
[...]
Je kunt een sneak preview krijgen door naar de VS of Hongarije te kijken; ik denk niet dat je gelukkig zou worden van het resultaat. En zelfs al zou Nederland daarna opeens tot inkeer komen, dan is de schade zeer moeilijk te herstellen. Daar komen ze nu in Polen achter; na 8 jaar PiS beleid blijkt het herstel van de schade zeer moeilijk: You can’t unscramble an egg.
Reparatie duurde een generatie. Maar dan heb je het wellicht over een reparatie in een situatie waar radicaal is afgerekend met het verleden. Zoals in West Duitsland. Kijk je naar Oost Duitsland of Hongarije, daar zie je een heel ander beeld. Zeker onder de niet aflatende invloed van moderne propaganda, effectief ingezet door hun voormalig overheersers, is er geen sprake van meer van een waakvlam, maar woedt er eigenlijk gewoon een veenbrand.DevWouter schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:13:
[...]
Herstel is uiteindelijk wel mogelijk, maar ik denk dat we onderschatten hoe lang een generatie is. Dat is niet 10 jaar, maar eerder 60 jaar.
Probleem is natuurlijk de handhaving / opvolging.RobinHood schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:58:
Het intrekken van de verblijfsvergunning vanwege crimineel gedrag is sowieso al lang mogelijk, en in principe moet je ook opzouten binnen 4 weken nadat je je verblijfstitel kwijt bent.
Neo-liberaal beleid de afgelopen 25 jaar zegt dat iemand zelf verantwoordelijk is gemaakt voor z'n eigen ophoepelen.
Dan weet je al wat iemand natuurlijk gaat doen...
Maar ook dat uitzetting geen gevangenisstraf mag zijn, dus iemand willen uitzetten is 1, maar daadwerkelijk op het vliegtuig zetten is 2, en dan ook nog de internationale afstemming dat iemand niet direct teruggestuurd wordt.
Aan de andere kant, dat laaste boeit eigenlijk niet zo. Desnoods maken we er een spelletje van door iemand uit te zetten, op het vliegtuig te zetten, en als hij daar niet binnengelaten wordt en weer teruggestuurd wordt, is hij hier ook niet meer welkom, weer op het vliegtuig en zo gaat iemand 20x heen en weer totdat een van de landen hem/haar/het accepteert.
Want daar gaat het fundamenteel mis, het terugnemen van onderdanen. Maar uit diplomatieke overwegingen wordt dat maar niet op de spits gedreven, en dus komen mensen hier in de illigaliteit.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Dat standpunt van Italie kan ik inkomen dat je recht hebt het aan te vragen... Het standpunt van Marokko heb ik altijd een onzinnig argument gevonden. Hoezo bepaald een land duizenden kilometers verderop dat Achmed nog altijd een Marokkaan is, als hij als 3e generatie Amsterdammer een rasechte (pun intended!) hollander is?CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:30:
[...]
Dat is een leuk ideaal, maar landen bepalen zelf wat de regels voor nationaliteit zijn. Marokko vindt dat de kinderen van een Marokkaan ook Marokkaans zijn (en diens kinderen, en ...). Italië doet iets vergelijkbaars, als je ergens in je stamboom een Italiaanse grootvader- of -moeder kunt vinden, dan heb je recht op een Italiaans paspoort (hoewel dit niet automatisch is).
Daarom zou een nationaliteit al helpen. En internationale verdragen regelen een hoop rechten, maar de bijbehorende plichten worden vaak even vergeten...(of niet gehandhaafd)DropjesLover schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:40:
[...]
Want daar gaat het fundamenteel mis, het terugnemen van onderdanen. Maar uit diplomatieke overwegingen wordt dat maar niet op de spits gedreven, en dus komen mensen hier in de illigaliteit.
Het is pure stemmingsmakerij die verder vooral Nederlandse expats in de weg zit, omdat die verder geen mogelijkheid hebben in het land waar ze wonen een tweede staatsburgerschap aan te kunnen gaan, zelfs als ze daar al 20 jaar bijdragen en toch eventueel wel graag stemrecht zouden willen genieten.RobinHood schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:05:
Je Nederlandse paspoort door de shredder halen is daar toch een net wat te grote stap voor. Zeker als je eventueel nog aanspraak hebt op sociale voorzieningen hier, of overige opgebouwde rechten. Laat staan wanneer het om een niet-Schengen land gaat.
De essentie is dat PVV stemmers Moslims niet als Nederlander zien. Of ze nu hier geboren zijn of niet.
Het liefst zouden ze de Ariër verklaring willen invoeren. Maar de grondwet staat dat niet toe.
Het liefst zouden ze de Ariër verklaring willen invoeren. Maar de grondwet staat dat niet toe.
Er zijn zat landen waar het aannemen van een nieuwe nationaliteit direct leidt tot het verlies van de oude.brothermaynard schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:04:
[...]
Daarom zou een nationaliteit al helpen. En internationale verdragen regelen een hoop rechten, maar de bijbehorende plichten worden vaak even vergeten...(of niet gehandhaafd)
Nederland bijv.
Maar andere landen hebben weer expliciet in de wet staan dat je je nationaliteit niet of zeer moeilijk op kan geven en/of automatisch over gaat op je kinderen (Turkije, Italië).
Maar uiteindelijk is het niet relevant. Want dan neemt een immigrant gewoon de Nederlandse nationaliteit aan als enige en kunnen we hem/haar sowieso niet de nationaliteit ontnemen, dus dan zitten we er sowieso mee.
En, laten we wel wezen, het gaat om domweg kleine aantallen. Waar enorm de focus op ligt, maar op de overige 17 miljoen Nederlanders is dit echt peanuts.
BThGvNeOA
Hoezo? Omdat ze dat, als soeverein land, lekker helemaal zelf mogen bepalen.brothermaynard schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:01:
Het standpunt van Marokko heb ik altijd een onzinnig argument gevonden. Hoezo bepaald een land duizenden kilometers verderop dat Achmed nog altijd een Marokkaan is, als hij als 3e generatie Amsterdammer een rasechte (pun intended!) hollander is?
Als je dat wilt veranderen, ga je lekker bij Marokko lobbyen
En dat weet Geert Wilders ook wel, en die kijkt wel lekker uit om echt wat nuttigs te doen. Hij wil het liefste alles en iedereen die op wat voor manier dan ook Marokkaanse roots heeft afvoeren naar Marokko. Dat gaat hem nooit lukken, maar het bekt zo lekker naar zijn niet-verder-doordenkende achterban.
In de tussentijd is een regel in Marokko, hoe belachelijk jij die ook vindt, geen goede reden om Achmed de Amsterdammer anders te behandelen dan Floris-Jan de Amsterdammer.
Migratie. Wat een vermoeiend onderwerp. Ik hoop echt zoooooo erg dat het Wilders en/of Yesilgoz niet gaat lukken de volgende verkiezingen te framen als een referendum over migratie. Echt wat een k*tonderwerp is dat zeg.
Er zijn échte problemen die wederom niet aangepakt of zelfs afgezwakt zullen worden met dit soort k*tpartijen.
Wat dan, zult u wellicht denken?
Nou, klimaatontwrichting & biodiversiteitsverlies.
Niet de minste deze keer, in het wereldje van “de bestuurder” althans.
https://www.trouw.nl/duur...ziet-ook-kansen~bc405db3/
Ja, ik heb het wat aangezet maar het zit me dan ook erg hoog. Ik heb een klein nichtje die ook graag in een fatsoenlijke leefomgeving op wil groeien.
Er zijn échte problemen die wederom niet aangepakt of zelfs afgezwakt zullen worden met dit soort k*tpartijen.
Wat dan, zult u wellicht denken?
Nou, klimaatontwrichting & biodiversiteitsverlies.
Niet de minste deze keer, in het wereldje van “de bestuurder” althans.
https://www.trouw.nl/duur...ziet-ook-kansen~bc405db3/
In de details wordt het soms heel ingewikkeld, maar de hoofdlijn is voor Frank Elderson heel simpel: “Wie de risico’s kent, kan de risico’s ook aangaan.” En dat geldt zeker ook voor de risico’s door klimaatverandering.
De Nederlander Elderson is lid van de directie van de Europese Centrale Bank (ECB) in Frankfurt, de toezichthouder voor banken in de eurozone. De ECB heeft als hoofdtaak de inflatie op een gewenst niveau houden, maar moet ook de stabiliteit van financiële sector bewaken. En daar komen die risico’s om de hoek kijken.
When does the hurting stop? Wanneer besluit het gros van het electoraat nu eindelijk eens dat het niet echt fair is mensen de hel & verdoemenis in te stemmen omdat ze weleens een Marokkaanse Nederlander op straat zien lopen?“Alleen al in 2018 bedroeg de schade door de droogte hier 2 miljard euro. Dat is serieus geld. En dit jaar stevenen we opnieuw af op zo’n extreem droog jaar. De schade aan de natuur en de biodiversiteit is bovendien veel breder, in heel Europa. En grote delen van de economie zijn direct of indirect van die natuur en biodiversiteit afhankelijk.”
De afgelopen jaren gaf Elderson namens de ECB de opdracht aan Europese banken om die afhankelijkheid, en de bijbehorende kwetsbaarheden, in kaart te brengen. Uit onderzoek van de ECB bleek dat 72 procent van de Europese bedrijven afhankelijk is van ecosystemen in Europa. Driekwart van de leningen van Europese banken is aan die groep bedrijven verstrekt. Het kan enorme verliezen opleveren als de natuur de onmisbare ‘ecosysteemdiensten’, zoals ze heten, niet meer levert. Wat uiteindelijk de stabiliteit van de financiële sector in gevaar brengt.
Ja, ik heb het wat aangezet maar het zit me dan ook erg hoog. Ik heb een klein nichtje die ook graag in een fatsoenlijke leefomgeving op wil groeien.
Je hebt te werken met de wereld zoals ze is, niet zoals ze zou moeten zijn. Net zoals het 'terugsturen' van mensen lastig is als een land niet wil meewerken. Als je dat per vliegtuig wil doen, ben je afhankelijk van de meewerking van de douane van dat land.brothermaynard schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:01:
Dat standpunt van Italie kan ik inkomen dat je recht hebt het aan te vragen... Het standpunt van Marokko heb ik altijd een onzinnig argument gevonden. Hoezo bepaald een land duizenden kilometers verderop dat Achmed nog altijd een Marokkaan is, als hij als 3e generatie Amsterdammer een rasechte (pun intended!) hollander is?
Nee hoor. "Nederland is Nederland niet meer!" is precies het soort klacht wat je van dit soort mensen hoort. Elke vrouw met een hoofddoekje is er blijkbaar een teveel.dawg schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:51:
When does the hurting stop? Wanneer besluit het gros van het electoraat nu eindelijk eens dat het niet echt fair is mensen de hel & verdoemenis in te stemmen omdat ze weleens een Marokkaan op straat zien lopen?
Ja, ik heb het wat aangezet
Zie bijvoorbeeld de reacties onder dit reclamespotje van ongehoord Nederland. Opgenomen in de Schilderswijk. Jij en ik zien een paar oudere vrouwen met hoofddoekje, een aantal duidelijk autochtone Nederlanders, en een paar mensen in Westerse kleding. Volgens de reacties "lijkt dit afghanistan wel".
Zelf vraag ik me af in wat voor afgelegen k*tdorp dit soort mensen (willen) wonen.
@CVTTPD2DQ die omroep kan ik niet serieus nemen, zelfs als ze daar 10 mensen gesproken zouden hebben waarvan er 9 geen enkel probleem zien, dan komen die 9 niet voor in hun spotjes of uitzendingen.
Ik denk oprecht dat de meeste mensen erin staan zoals ik; migratie is een probleem, en dan vooral arbeidsmigranten t.b.v. zekere achterbannen van bepaalde partijen, maar dat migratie niet HET thema is wat bovenaan de agenda staat. Er zijn belangrijker zaken die inmiddels zo ontzettend urgent zijn dat het meegaan in dat vermoeiende onjuiste frame van m.n. Wilders & Yesilgoz maar één ding als gevolg heeft: verliezen van uiterst kostbare tijd die ook gebruikt had kunnen worden voor een visie op wonen, op landbouw, industrie, en hoe dat te integreren met doeltreffend klimaatbeleid?
Ja, ik weet het. Visie is een vies woord. Maar ook dat is een frame, ik denk dat echt heel erg veel mensen snakken naar een coherente visie die vervolgens gestaag vormgegeven wordt d.m.v. beleid. Dat mensen zien dat er over zaken eindelijk eens serieus nagedacht wordt en dat de concretisering daarvan tastbaar wordt gemaakt.
Het wordt echt tijd dat we ons niet meer laten afleiden of bangmaken.
Ik denk oprecht dat de meeste mensen erin staan zoals ik; migratie is een probleem, en dan vooral arbeidsmigranten t.b.v. zekere achterbannen van bepaalde partijen, maar dat migratie niet HET thema is wat bovenaan de agenda staat. Er zijn belangrijker zaken die inmiddels zo ontzettend urgent zijn dat het meegaan in dat vermoeiende onjuiste frame van m.n. Wilders & Yesilgoz maar één ding als gevolg heeft: verliezen van uiterst kostbare tijd die ook gebruikt had kunnen worden voor een visie op wonen, op landbouw, industrie, en hoe dat te integreren met doeltreffend klimaatbeleid?
Ja, ik weet het. Visie is een vies woord. Maar ook dat is een frame, ik denk dat echt heel erg veel mensen snakken naar een coherente visie die vervolgens gestaag vormgegeven wordt d.m.v. beleid. Dat mensen zien dat er over zaken eindelijk eens serieus nagedacht wordt en dat de concretisering daarvan tastbaar wordt gemaakt.
Weer een voorbeeld waarom Wilders er niet is om problemen op te lossen. Natuuurlijk moet de uitstroming uit AZC's omhoog. Maar je bereikt niets door de mensen er maar uit te gooien en het probleem op het bordje van de gemeentes gooien. Wel zeggen dat het de verantwoordelijkheid van de gemeentes wordt, maar vervolgens je handen ervan aftrekken. Iedereen met twee werkende hersencellen kan beredeneren dat dit alleen maar problemen oplevert. Dan zijn problemen geen bijzaak meer, maar een doel.
Zie deel van de persconferentie met zijn antwoord:
YouTube: KIJK LIVE: Geert Wilders presenteert aanvullende asielmaatregelen
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik ben het er mee eens hoor dat er belangrijkere onderwerpen zijn dan migratie, maar het is niet heel gek dat veel kiezers hier toch meer mee bezig zijn dan onderwerpen als milieu, stikstof, woningbouw, geldharkende multinationals.
Stikstof zie je niet, het aantal Marokkanen in je wijk wel. Opwarming van de aarde voel je niet, de lange wachtlijsten voor sociale huurwoningen wel. Zeker als die dan een keertje wordt toegewezen aan een asielzoeker. Enorme winsten bij multinationals merk je niet, maar een potje voor uitjes voor het AZC lees je wel over.
Zolang het beeld in de media en de berichtgeving niet gaat veranderen, gaat er uberhaupt weinig veranderen gok ik. Veel media hollen hard achteruit met clickbait titels, echt nieuws is steeds minder interessant.
Stikstof zie je niet, het aantal Marokkanen in je wijk wel. Opwarming van de aarde voel je niet, de lange wachtlijsten voor sociale huurwoningen wel. Zeker als die dan een keertje wordt toegewezen aan een asielzoeker. Enorme winsten bij multinationals merk je niet, maar een potje voor uitjes voor het AZC lees je wel over.
Zolang het beeld in de media en de berichtgeving niet gaat veranderen, gaat er uberhaupt weinig veranderen gok ik. Veel media hollen hard achteruit met clickbait titels, echt nieuws is steeds minder interessant.
Ik heb zo’n vermoeden dat mensen stikstof inmiddels wel voelen hoor. Het is sinds 2019 veel in de media, waarbij de link tussen bijvoorbeeld stikstof en huizen bouwen inmiddels wel gelegd is.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:35:
Ik ben het er mee eens hoor dat er belangrijkere onderwerpen zijn dan migratie, maar het is niet heel gek dat veel kiezers hier toch meer mee bezig zijn dan onderwerpen als milieu, stikstof, woningbouw, geldharkende multinationals.
Hetzelfde geldt voor klimaat, wanneer het langdurig droog is waardoor bijvoorbeeld uien- of aardappeloogsten veel minder opbrengen wat de prijzen naast inflatie verder opdrijft. Of wanneer een hevige stortbui gewassen doet verzuipen.
Of mensen die besluiten in mei naar Zuid-Europa op vakantie te gaan omdat de zomermaanden veel te heet zijn geworden.
Helaas zijn mensen niet zo rationeel en zijn ze gemakkelijk af te leiden.
[ Voor 4% gewijzigd door dawg op 27-05-2025 14:45 ]
die gigantische winsten van multinationals lees ik anders net zo makkelijk als de uitjes voor AZC-ers (ik heb niks tegen uitjes voor AZC-ers, maar de Efteling lijkt me niet het meest budget effectief en als je het motiveert met 'vorige keer bij het feest was er onrust' lijkt me dat ook niet helemaal het juiste frame)Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:35:
Kom, deze discussie gaan we niet overdoen. Je zienswijze is al lang en breed ontkracht.brothermaynard schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:47:
[...]
die gigantische winsten van multinationals lees ik anders net zo makkelijk als de uitjes voor AZC-ers (ik heb niks tegen uitjes voor AZC-ers, maar de Efteling lijkt me niet het meest budget effectief en als je het motiveert met 'vorige keer bij het feest was er onrust' lijkt me dat ook niet helemaal het juiste frame)
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Er zijn hier enorme kansen voor "links" om dit te kapen, mits ze de framing van links = slecht kunnen voorkomen.dawg schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:21:
@CVTTPD2DQ die omroep kan ik niet serieus nemen, zelfs als ze daar 10 mensen gesproken zouden hebben waarvan er 9 geen enkel probleem zien, dan komen die 9 niet voor in hun spotjes of uitzendingen.
Maar dan lees ik weer over de fusie van GroenLinks en de PvdA, waarin in beide partijen splinters zijn die wel net op dat linkse en groene willen blijven hameren.
https://nos.nl/artikel/25...-links-geluid-laten-horen
Begrijpelijk en niet onterecht, maar _exact_ waarmee ze andere potentiele kiezers van zich wegdrijven. Dat gebrek aan inzicht vind ik kwalijk, en verpest het voor de hele partij.
Vermijd dat vee/boeren, hamer op hoe erg stikstof de rest van het land blokkeert. Maar ook kort de heldere keuze dat onteigenen echt gaat gebeuren, omdat het de enige sleutel is die op dit slot past. En er daarna niet in blijven wrijven, wegsturen van dat onderwerp. Een snelle ja / nee en door, niet politiek correct wollig uitweiden.
Hameren op dit faal-kabinet dat in 1,5 jaar op deze thema's helemaal niks voor elkaar heeft gekregen.
Pleur de energie-intensieve industrie (Yara's) het land uit, met subsidie dat ze een moderne, schone fabriek in de droogste/zonnigste plek Spanje met 20 hectare zonnepanelen opzetten. Blijft het in ieder geval in Europa.
Hamer er op dat de vlees-export 80% is, dat we dus 180% produceren en dat daar prima 30% van af kan
Hamer desnoods op de krimp van de economie zodat er minder immigranten komen / nodig zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door DropjesLover op 27-05-2025 15:18 ]
BThGvNeOA
Ik reageer vooral op het feit dat de winsten van multinationals net zo zichtbaar zijn in het nieuws als de cherry picking over het uitje voor AZC-ers.Joris748 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:52:
[...]
Kom, deze discussie gaan we niet overdoen. Je zienswijze is al lang en breed ontkracht.
En laten we niet doen alsof de Efteling bezoeken budgetair het meest handig is. Het COA laat daar wel een onderliggend overheidsprobleem zien: er wordt niet heel efficient met budget omgesprongen. Het blijft wel andermans geld (lees: de belastingbetalende burgers en bedrijven) wat je uitgeeft. Als je met de helft van je budget iets kunt doen, moet je het vooral niet laten. En voor de 38-50€ pp die een dag efteling kost (exclusief vervoer etc) kun je ook meerdere andere dingen organiseren. Die discussie mag overheidsbreed best gevoerd worden. En dan is de Efteling een makkelijk voorbeeld, maar iedereen kan nog legio andere voorbeelden aanhalen (geplande busthokjes die bij oplevering al niet meer nodig zijn omdat de route is opgeheven, bij ons in Veenendaal verscheidene straten met 10 drempels in enkele honderden meters)
Niet dat centrumlinks zaken niet moet benoemen, echter zou ik veel liever zien dat centrumlinks in staat is een bevlogen, oprecht verhaal te vertellen waar concrete zaken enigszins in verwerkt zijn. Een soort verhalende visie, zo u wilt.DropjesLover schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:12:
[...]
Er zijn hier enorme kansen voor "links" om dit te kapen, mits ze de framing van links = slecht kunnen voorkomen.
Maar dan lees ik weer over de fusie van GroenLinks en de PvdA, waarin in beide partijen splinters zijn die wel net op dat linkse en groene willen blijven hameren.
https://nos.nl/artikel/25...-links-geluid-laten-horen
Begrijpelijk en niet onterecht, maar _exact_ waarmee ze andere potentiele kiezers van zich wegdrijven. Dat gebrek aan inzicht vind ik kwalijk, en verpest het voor de hele partij.
Vermijd dat vee/boeren, hamer op hoe erg stikstof de rest van het land blokkeert. Maar ook kort de heldere keuze dat onteigenen echt gaat gebeuren, omdat het de enige sleutel is die op dit slot past. En er daarna niet in blijven wrijven, wegsturen van dat onderwerp. Een snelle ja / nee en door, niet politiek correct wollig uitweiden.
Hameren op dit faal-kabinet dat in 1,5 jaar op deze thema's helemaal niks voor elkaar heeft gekregen.
Pleur de energie-intensieve industrie (Yara's) het land uit, met subsidie dat ze een moderne, schone fabriek in de droogste/zonnigste plek Spanje met 20 hectare zonnepanelen opzetten. Blijft het in ieder geval in Europa.
Hamer er op dat de vlees-export 80% is, dat we dus 180% produceren en dat daar prima 30% van af kan
Hamer desnoods op de krimp van de economie zodat er minder immigranten komen / nodig zijn.
Mensen zijn irrationele verhalenvertellers en -luisteraars.
Hoe het nu gaat tijdens verkiezingsdebatten bijvoorbeeld, is veel meer in het voordeel van radicaal- en extreemrechts; korte oneliners die niet noodzakelijk de werkelijkheid eerlijk schetsen, jij-bakken, en framen.
edit: nu ik erover nadenk zouden eigenlijk alle (centrum)linkse partijen dergelijke debatten moeten boycotten. Keihard weigeren aan verkapte Idols-populariteitswedstrijden mee te doen. Dan zet je de omroepen te kijk met dat format en je ontneemt radicaal- en extreemrechts munitie om aan te vallen.
[ Voor 6% gewijzigd door dawg op 27-05-2025 15:26 ]
Curieus ook. Eerst stelt hij "ze zoeken het maar uit, wellicht kunnen ze bij u aankloppen" verwijzend naar de journalist die de vraag stelde, om vervolgens te stellen dat het de verantwoordelijkheid van gemeenten (al) is. Zeg dan direct dat ze bij de gemeente terecht kunnen ... scheelt weer een hoop achterlijk gedoe.Joris748 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:28:
Het stukje erna is ook wel mooi. Hij is klaar met het feit dat de asiel-gerelateerde wetten er niet doorheen komen. Ja...misschien moet minister Faber eens kwaliteit gaan leveren...dat zou een hoop tijd schelen.
FTFYDropjesLover schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:12:
[...]
*knip*
Hameren op de faal-kabinet faal-kabinetten dat in 1,5 40 jaar op deze thema's helemaal niks voor elkaar heeft gekregen.
Het is sinds 1984 een erkend probleem bij onze overheid

edit:
Bedenk nu dat het injecteren van mest in de grond ipv sproeien wel enig soelaas heeft gegeven. Die verplichting kwam in 1993. Rara welke minister van welke partij was daarvoor verantwoordelijk?
Bedenk nu dat het injecteren van mest in de grond ipv sproeien wel enig soelaas heeft gegeven. Die verplichting kwam in 1993. Rara welke minister van welke partij was daarvoor verantwoordelijk?
[ Voor 31% gewijzigd door Standeman op 27-05-2025 15:56 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Ja, maar dan til je het over Wilders / Schoof / BBB + PVV heen.Standeman schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:36:
[...]
FTFY
Het is sinds 1984 een erkend probleem bij onze overheid
edit:
Bedenk nu dat het injecteren van mest in de grond ipv sproeien wel enig soelaas heeft gegeven.
Zij gingen het wel even oplossen met het meest rechtse anti-immigratie pro-boeren beleid ooit, toch?
De oplossingen waren simpel. Je zou verwachten dat ze de oplossingen ook al 10 jaar in handen hadden, ze voeren er al jaren actie op immers.
Dan mag je ze daar ook op aanvallen en afbranden dat het allemaal luchtfietserij en gratis bier is.
BThGvNeOA
De gevolgen van stikstof en klimaat worden door iedereen gevoeld, het probleem is echter dat, zeker onder de PVV/BBB achterban, men tegen beter weten in doet alsof dit geen stikstof-/klimaatprobleem is, maar een probleem van de regelgeving.dawg schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:43:
[...]
Ik heb zo’n vermoeden dat mensen stikstof inmiddels wel voelen hoor. Het is sinds 2019 veel in de media, waarbij de link tussen bijvoorbeeld stikstof en huizen bouwen inmiddels wel gelegd is.
Hetzelfde geldt voor klimaat, wanneer het langdurig droog is waardoor bijvoorbeeld uien- of aardappeloogsten veel minder opbrengen wat de prijzen naast inflatie verder opdrijft. Of wanneer een hevige stortbui gewassen doet verzuipen.
Of mensen die besluiten in mei naar Zuid-Europa op vakantie te gaan omdat de zomermaanden veel te heet zijn geworden.
Helaas zijn mensen niet zo rationeel en zijn ze gemakkelijk af te leiden.
Dat de bouw stil ligt, komt door de regels, die in Duitsland "1000x soepeler" zouden zijn. Zolang er nog water uit de kraan komt dat gewoon drinkbaar is, is er geen waterprobleem. Het gros komt nooit op de heide, telt geen weidebloemen, dus zolang er gras groeit en de bomen bloeien, is er geen probleem.
Zomermaanden te heet? Als men al wil onderkennen dat het geen uitzondering, maar de regel is, dat het warmer en extremer wordt, dan is het nog maar de vraag of onderkend wil worden dat het aan de mens ligt. Indien ja, is de kans alsnog groot dat men de schouders ophaalt bij de vraag of men daar persoonlijk dan geen invloed op heeft, juist door dat reisje naar Spanje in mei (en september/oktober...). "Een airco op zonnepanelen is ook klimaatneutraal".
Iedere avond vlees, dat hoort toch gewoon? Bio? Hoezo? Het komt toch uit Nederland, daar is men toch sowieso streng zat?
Het bewustzijn is er bij vele Nederlanders weldegelijk, maar niet bij degenen die gestemd hebben voor de huidige struisvogelpolitiek. En met de verzuiling 2.0 vraag ik me dus ook af of men überhaupt tot inkeer gaat willen komen, want toegeven is in sommige kringen echt not done. Zoals ook duidelijk te zien was bij hoe er om werd gegaan bij boeren die wel graag mee wilden werken problemen op te lossen.
Oh, er zijn zeker genoeg (terechte!) redenen om kabinet schoof tot op de grond toe af fikken! Ik wilde alleen even duidelijk maken dat ze het niet heel veel slechter doen dan de vorige kabinetten. Hoewel dit wel een nieuw diepte punt is voor mijn gevoel.DropjesLover schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:57:
[...]
Ja, maar dan til je het over Wilders / Schoof / BBB + PVV heen.
Zij gingen het wel even oplossen met het meest rechtse anti-immigratie pro-boeren beleid ooit, toch?
De oplossingen waren simpel. Je zou verwachten dat ze de oplossingen ook al 10 jaar in handen hadden, ze voeren er al jaren actie op immers.
Dan mag je ze daar ook op aanvallen en afbranden dat het allemaal luchtfietserij en gratis bier is.
Zou zooooo graag een kabinet willen met Volt/PVDA-Groenlinks/PvdD/D66, zelfs als ik er persoonlijk flink op achteruit ga. Niet dat zij alles magisch oplossen voor iedereen, maar dan wordt er tenminste wel meer gerealiseerd in het belang van iedere Nederlander.
[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 27-05-2025 16:24 ]
Uiteraard, daarom zeg ik ook een aantal keren dat mensen niet echt rationeel zijn.Cid Highwind schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:11:
[...]
De gevolgen van stikstof en klimaat worden door iedereen gevoeld, het probleem is echter dat, zeker onder de PVV/BBB achterban, men tegen beter weten in doet alsof dit geen stikstof-/klimaatprobleem is, maar een probleem van de regelgeving.
Dat de bouw stil ligt, komt door de regels, die in Duitsland "1000x soepeler" zouden zijn. Zolang er nog water uit de kraan komt dat gewoon drinkbaar is, is er geen waterprobleem. Het gros komt nooit op de heide, telt geen weidebloemen, dus zolang er gras groeit en de bomen bloeien, is er geen probleem.
Zomermaanden te heet? Als men al wil onderkennen dat het geen uitzondering, maar de regel is, dat het warmer en extremer wordt, dan is het nog maar de vraag of onderkend wil worden dat het aan de mens ligt. Indien ja, is de kans alsnog groot dat men de schouders ophaalt bij de vraag of men daar persoonlijk dan geen invloed op heeft, juist door dat reisje naar Spanje in mei (en september/oktober...). "Een airco op zonnepanelen is ook klimaatneutraal".
Iedere avond vlees, dat hoort toch gewoon? Bio? Hoezo? Het komt toch uit Nederland, daar is men toch sowieso streng zat?
Het bewustzijn is er bij vele Nederlanders weldegelijk, maar niet bij degenen die gestemd hebben voor de huidige struisvogelpolitiek. En met de verzuiling 2.0 vraag ik me dus ook af of men überhaupt tot inkeer gaat willen komen, want toegeven is in sommige kringen echt not done. Zoals ook duidelijk te zien was bij hoe er om werd gegaan bij boeren die wel graag mee wilden werken problemen op te lossen.
Net zoals bij klimaat, biodiversiteit, en de overige 7 planetaire grenzen waarvan inmiddels 6 overschreden, zal de wal het schip pas keren wanneer het voor mensen gevaarlijk wordt. Helaas voor ons zal het op andere plekken eerder gevaarlijk worden dan hier, maar zullen wij gedwongen worden mee te gaan in de paniek die zal ontstaan.
Ik zou echter willen dat we dat proberen te voorkomen zodat generaties na ons, zoals mijn jonge nichtje, daar niet alleen voor op zullen draaien op allerlei manieren.
Idem dito voor mij.Standeman schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:22:
[...]
Oh, er zijn zeker genoeg (terechte!) redenen om kabinet schoof tot op de grond toe af fikken! Ik wilde alleen even duidelijk maken dat ze het niet heel veel slechter doen dan de vorige kabinetten. Hoewel dit wel een nieuw diepte punt is voor mijn gevoel.![]()
Zou zooooo graag een kabinet willen met Volt/PVDA-Groenlinks/PvdD/D66, zelfs als ik er persoonlijk flink op achteruit ga. Niet dat zij alles magisch oplossen voor iedereen, maar dan wordt er tenminste wel meer gerealiseerd in het belang van iedere Nederlander.
Ik zou ook graag zien dat links bijv. hamert op het belang van niet voor jezelf / je eigen situatie kiezen, maar kiezen voor het programma dat je kind/broer/neef/vriend/buurman die het moeilijker heeft gaat helpen. Dat zou al zo'n verschil maken...
BThGvNeOA
Wilders heeft juist ook veel aanhangers in wijken waar je amper een Marokkaan ziet. Het is meer de angst voor het onbekende, de angst om wat kwijt te raken en die angst wordt ook nog eens opgekloptPiet_Piraat7 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:35:
Stikstof zie je niet, het aantal Marokkanen in je wijk wel.
Voor de grootste partij van het land kan je denk ik rustig stellen dat ze overal aangangers hebben. En het is niet zo dat in de wijken met meerderheid allochtonen er geen PVV gestemd wordt omdat men er daar achter is dat het allemaal best wel OK is, dat er van de PVV claims niks waar is.D-e-n schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:16:
[...]
Wilders heeft juist ook veel aanhangers in wijken waar je amper een Marokkaan ziet. Het is meer de angst voor het onbekende, de angst om wat kwijt te raken en die angst wordt ook nog eens opgeklopt
https://uitslagen.denhaag...amerverkiezing_2023/kaart
Overal waar DENK nummer 1 is heb je de PVV op 2.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Verrassend veel 2e en 3e generatie stemmen ook op Wilders. "Ja hij meent het niet zo" "hij gaat echt niks doen hoor".D-e-n schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:16:
[...]
Wilders heeft juist ook veel aanhangers in wijken waar je amper een Marokkaan ziet. Het is meer de angst voor het onbekende, de angst om wat kwijt te raken en die angst wordt ook nog eens opgeklopt
Precies wat ook veel immigranten zeiden die op Trump stemden

BThGvNeOA
Conclusie is dus dat het zien van Marokkanen in je buurt in het grote plaatje van weinig invloed is.IJzerlijm schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:30:
[...]
Voor de grootste partij van het land kan je denk ik rustig stellen dat ze overal aangangers hebben. En het is niet zo dat in de wijken met meerderheid allochtonen er geen PVV gestemd wordt omdat men er daar achter is dat het allemaal best wel OK is, dat er van de PVV claims niks waar is.
https://uitslagen.denhaag...amerverkiezing_2023/kaart
Overal waar DENK nummer 1 is heb je de PVV op 2.
Baudet moet zijn neveninkomsten openbaren. Doet hij dit niet, dan wordt hij 2 weken geschorst.
Ik neem aan dat dit oploopt als hij blijft weigeren en niet dat het 2 weken uitzitten is en dan weer klaar.
https://www.nu.nl/politie...neveninkomsten-meldt.html
Ik neem aan dat dit oploopt als hij blijft weigeren en niet dat het 2 weken uitzitten is en dan weer klaar.
En dan? Hij is er nooit. Hij mag nog wel stemmen. Staat niet bij of hij tijdens de schorsing doorbetaald wordt.TheBrut3 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:35:
Baudet moet zijn neveninkomsten openbaren. Doet hij dit niet, dan wordt hij 2 weken geschorst.
Doe mij ook zo'n functie, nooit op komen dagen maar wel elke maand ruim 10K op de rekening gestort krijgen.
Ja ik zit hier ook heel erg mee. Ik haat die een-nationaliteit politiek van Nederland. De discussie is helaas meegesleurd in de hele anti-migratie retoriek en de expats zijn maar een kleine groep dus daar luistert men niet naar.Cid Highwind schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:07:
[...]
Het is pure stemmingsmakerij die verder vooral Nederlandse expats in de weg zit, omdat die verder geen mogelijkheid hebben in het land waar ze wonen een tweede staatsburgerschap aan te kunnen gaan, zelfs als ze daar al 20 jaar bijdragen en toch eventueel wel graag stemrecht zouden willen genieten.
Je Nederlandse paspoort door de shredder halen is daar toch een net wat te grote stap voor. Zeker als je eventueel nog aanspraak hebt op sociale voorzieningen hier, of overige opgebouwde rechten. Laat staan wanneer het om een niet-Schengen land gaat.
Loyaliteit naar Nederland met het huidige kabinet heb ik sowieso niet. Maar omdat ik vaak van woonland verander kan ik ook niet zomaar van paspoort veranderen. Je moet er vele jaren wonen en bovendien vaak een examen doen. Daarom heb ik het nog niet gedaan. Overigens geldt dat ook als Nederland wel meerdere nationaliteiten zou toestaan hoor. Maar het is een extra drempel.
Schengen of niet-Schengen maakt trouwens geen enkel verschil. EU of niet-EU. Ik heb in een niet-Schengen land in de EU gewoond en het enige verschil is dat je elke keer als je van/naar reist je paspoort moet laten zien. Heel irritant om een tweederangs EU burger te zijn maar het belangrijke in deze discussie is dat het totaal niet uitmaakt welk paspoort je in de broekzak hebt.
[ Voor 9% gewijzigd door Llopigat op 27-05-2025 19:05 ]
Dat verhaal ging rond na de verkiezingen maar het is nooit onderbouwd. Mocht je nog bronnen hebben…DropjesLover schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:33:
[...]
Verrassend veel 2e en 3e generatie stemmen ook op Wilders. "Ja hij meent het niet zo" "hij gaat echt niks doen hoor".
Precies wat ook veel immigranten zeiden die op Trump stemden
Vraag me sowieso af wat ze verwachten te vinden. Er zal ongetwijfeld niet gewoon een dik bedrag op staan met als afzender V. Putin. Dat gaat via brievenbusfirma's die weer geen officiele banden hebben met Rusland. Dan wordt het weer gewoon een welles/nietes verhaal.TheBrut3 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:35:
Gelukkig is het hele fenomeen FvD toch niet echt meer relevant.
Het kan bijna niet anders, de Schilderswijk is 8,8% Nederlander en de PVV haalde er 12,9% van de stemmen.HEY_DUDE schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:52:
[...]
Dat verhaal ging rond na de verkiezingen maar het is nooit onderbouwd. Mocht je nog bronnen hebben…
And to think they once said that computers would take away jobs.
Dat is dus een aanname dat veel 2e/3e generatie migranten waar Wilders tegen ageert (alles uit Moslim landen) op de PVV gestemd hebben.IJzerlijm schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:21:
[...]
Het kan bijna niet anders, de Schilderswijk is 8,8% Nederlander en de PVV haalde er 12,9% van de stemmen.
Er wonen vrij veel Surinamers in de Schilderswijk (bron). Ik gok dat die eerder geneigd zijn PVV te stemmen dan Marokkanen/Turken. (n=1 maar mijn Surinaamse kapper was er de een na laatste verkiezing zeer duidelijk over dat hij hoopte dat partijen als PVV/FVD het heel goed zouden doen). Verder kan het natuurlijk zo zijn dat er mensen met een migrantenachtergrond zijn die denken "I'm in, fuck you". Beetje als de Latino's in de VS.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ik vind zo snel dit https://nos.nl/collectie/...-op-de-pvv-hebben-gestemdHEY_DUDE schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:52:
[...]
Dat verhaal ging rond na de verkiezingen maar het is nooit onderbouwd. Mocht je nog bronnen hebben…
91% van de PVV stemmers heeft geen migratieachtergrond.
Dat betekent ook dat 9% dat wel heeft gedaan.
Onder moslims zou 5% op de PVV stemmen. Zeker niet veel voor echte impact, maar ook geen 0.
Maar dus voornamelijk Aziatische en Oost Europese stemmers.
[ Voor 5% gewijzigd door DropjesLover op 27-05-2025 19:51 ]
BThGvNeOA
Die dan eigenlijk Egyptenaar, Turk, Griek, Italiaan, Spaans, Libanees, random-land-ergens-in-de-buurt-van-de-middelandse-zee zijn.D-e-n schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:34:
[...]
Conclusie is dus dat het zien van Marokkanen in je buurt in het grote plaatje van weinig invloed is.
Als je oplet en de karakteristieken kent kan je best een Marokkaan herkennen in 80% van de gevallen.
Maar daar is de groep die over Marokkanen klaagt niet echt in geïnteresseerd... Het gaat immers om de onderbuik.
Nuance, interesse of kennis zijn maar een vieze woorden in het populisme.
Of als Yeşilgözevilution schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:35:
Verder kan het natuurlijk zo zijn dat er mensen met een migrantenachtergrond zijn die denken "I'm in, fuck you". Beetje als de Latino's in de VS.
Die conclusie kun je niet trekken. Niet alle inwoners zijn stemgerechtigd. Onder de stemgerechtigden was de opkomst vrij beroerd. Ik heb 4 stembureau's in de schilderswijk gechecked en zie een opkomst ~50%.IJzerlijm schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:21:
Het kan bijna niet anders, de Schilderswijk is 8,8% Nederlander en de PVV haalde er 12,9% van de stemmen.
Regeren is vooruitschuiven
Die is overigens geen moslim en heeft een joodse echtgenoot. En iemand die van SP bij VVD terecht komt. Ik zou er niet van opkijken als ze zelf op de PVV stemt

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Links lullen rechts vullen, zie het in de communicatie opschuiven van de VVD naar het midden met praatjes over bestaanszekerheid en klimaat...evilution schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:07:
[...]
Die is overigens geen moslim en heeft een joodse echtgenoot. En iemand die van SP bij VVD terecht komt. Ik zou er niet van opkijken als ze zelf op de PVV stemt
BThGvNeOA
Ze is Koerdisch en is door Turkse media aangevallen https://www.google.com/am...goz-van-turkenhaat/%3famp.evilution schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:07:
[...]
Bovendien is de schilderswijk vooral gedefinieerd door het zijn van een wijk voor inwoners met slechte sociaaleconomische status, niet zozeer het zijn van migranten. Na de oorlog was het ook al een hele slechte wijk terwijl er nog bijna geen migranten waren.evilution schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:35:
[...]
Dat is dus een aanname dat veel 2e/3e generatie migranten waar Wilders tegen ageert (alles uit Moslim landen) op de PVV gestemd hebben.
Er wonen vrij veel Surinamers in de Schilderswijk (bron). Ik gok dat die eerder geneigd zijn PVV te stemmen dan Marokkanen/Turken. (n=1 maar mijn Surinaamse kapper was er de een na laatste verkiezing zeer duidelijk over dat hij hoopte dat partijen als PVV/FVD het heel goed zouden doen). Verder kan het natuurlijk zo zijn dat er mensen met een migrantenachtergrond zijn die denken "I'm in, fuck you". Beetje als de Latino's in de VS.
En laat die groep juist zijn waar PVV heel erg op mikt. Niet al te goed opgeleid, kwaad om hun lage sociale status en inkomen. Veel kwaad bloed en zere plekken waar ze op in kunnen prikken. Net als Trump.
Ja, als ik lees over Marokkanen die rellen in de Schilderswijk is mijn eerste gedachte dat ze prima geïntegreerd zijnLlopigat schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:53:
[...]
Na de oorlog was het ook al een hele slechte wijk terwijl er nog bijna geen migranten waren.
Maar ook dat hangt samen met sociaaleconomische status.evilution schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:56:
[...]
Ja, als ik lees over Marokkanen die rellen in de Schilderswijk is mijn eerste gedachte dat ze prima geïntegreerd zijn
Wat wat is integratie? Deelname aan de samenleving. Opleidingsniveau, dat soort dingen. De eerdere Nederlandse bewoners voldeden daar ook niet aan.
Zie bijvoorbeeld ook Scheveningen met de ducdalfstraat/kompasstraat/magneetstraat. Die is zo vaak van naam veranderd omdat de bewoners hun CV's bij voorbaat al in de prullenbak gingen bij het zien van het adres. Nou niet helemaal zonder reden, ik heb wel eens een documentaire gezien over bewoners daar (volgens mij "De Magneet" van Hans Polak), een van de dingen die me is bijgebleven was een van de bewoners. Die schepte lachend op dat hij een strafblad had "zo lang als een rol WC papier". Dat is ook niet echt een toonbeeld van 'integratie' in de maatschappij immers. In die straat was het een hele hechte samenleving, maar integratiemet de maatschappij daarbuiten was er nauwelijks. Of het nog zo is weet ik overigens niet. Veel van die wijken gentrificeren tegenwoordig, zo ook met de Jordaan bijvoorbeeld, dat was ook een hele slechte buurt na de oorlog, nu koop je er niks onder een miljoen door de yuppen.
[ Voor 7% gewijzigd door Llopigat op 27-05-2025 21:08 ]
Wat vaak vergeten wordt is dat er ook een flinke groep, vaak hoogopgeleide, ex buitenlanders zijn die uit de "westerse wereld" komen die als kenniswerker Nederland zijn binnengekomen voor de 30 procent regeling en zijn blijven hangen. Die voelen zich helemaal niet migrant en zien ook de woningmarkt en/of andere problemen die we hebben. Daar kunnen ook PVV-stemmers onder zitten.evilution schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:35:
[...]
Dat is dus een aanname dat veel 2e/3e generatie migranten waar Wilders tegen ageert (alles uit Moslim landen) op de PVV gestemd hebben.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Ja dat bedoel ik. In de Schilderswijk is rellen al 100 jaar doodnormaal. Maakt niet uit waar je vandaan komt.Llopigat schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:03:
[...]
Maar ook dat hangt samen met sociaaleconomische status.
Ja ik ben zelf ook migrant in het land waar ik woon (en de landen daarvoor).Marc H schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:07:
[...]
Wat vaak vergeten wordt is dat er ook een flinke groep, vaak hoogopgeleide, ex buitenlanders zijn die uit de "westerse wereld" komen die als kenniswerker Nederland zijn binnengekomen voor de 30 procent regeling en zijn blijven hangen. Die voelen zich helemaal niet migrant en zien ook de woningmarkt en/of andere problemen die we hebben. Daar kunnen ook PVV-stemmers onder zitten.
Wat me altijd zo stoort zijn mensen die zich "expat" noemen met zo'n uit de hoogte gevallen toontje alsof ze beter zijn dan andere migranten en vaak is de associatie ook dat ze zich superieur voelen aan de lokale bevolking. Daar krijg ik zo'n

Maar ik denk niet dat die echt veel op de PVV stemmen want veelal hoog opgeleid.
[ Voor 4% gewijzigd door Llopigat op 27-05-2025 21:29 ]
Ik vind het altijd mooi om de argumenten van anderen te lezen en herken me ook wel in het verhaal van @dawg dat (wat mij betreft alle, en niet alleen centrum-linkse) politieke partijen een ideologisch verhaal moeten vertellen met toekomstvisie en concrete zaken.
Maar kunnen we niet erkennen dat er misschien een groep mensen is, die waarschijnlijk overwegend PVV hebben gestemd, die integratie wel degelijk het meest belangrijke thema vindt? Die zich zorgen maken of bepaalde culturele waarden over 30 of 40 jaar, als hun kinderen groot zijn, nog steeds gemeengoed zijn? Of hun kinderen nog wel veilig zijn in de openbare ruimte of zelfs op scholen?
Ik snap dat in ieder geval linkse politieke partijen een ander verhaal willen vertellen maar ik vraag me af of de grote groep PVV-stemmers overtuigd kunnen worden dat andere problemen meer urgent zijn. En sterker nog: als die (voor die groep) problemen teveel gebagatelliseerd worden werkt dat misschien contraproductief.
En ik ben het eens met @DropjesLover dat ik denk dat hele groene verhaal van Linksboven niet die brede linkse partij gaat opleveren waarvan Frans Timmermans hoopt wat het wordt. Sterker nog, op zo'n Paul Smits, die in het artikel wordt geciteerd maar ook werd opgepakt bij de bezetting van de UvA in mei vorig jaar, waarvan juist vandaag bekend werd dat die "demonstranten" wegkomen met anderhalf miljoen schade veroorzaken, zou ik nooit stemmen.
Maar kunnen we niet erkennen dat er misschien een groep mensen is, die waarschijnlijk overwegend PVV hebben gestemd, die integratie wel degelijk het meest belangrijke thema vindt? Die zich zorgen maken of bepaalde culturele waarden over 30 of 40 jaar, als hun kinderen groot zijn, nog steeds gemeengoed zijn? Of hun kinderen nog wel veilig zijn in de openbare ruimte of zelfs op scholen?
Ik snap dat in ieder geval linkse politieke partijen een ander verhaal willen vertellen maar ik vraag me af of de grote groep PVV-stemmers overtuigd kunnen worden dat andere problemen meer urgent zijn. En sterker nog: als die (voor die groep) problemen teveel gebagatelliseerd worden werkt dat misschien contraproductief.
En ik ben het eens met @DropjesLover dat ik denk dat hele groene verhaal van Linksboven niet die brede linkse partij gaat opleveren waarvan Frans Timmermans hoopt wat het wordt. Sterker nog, op zo'n Paul Smits, die in het artikel wordt geciteerd maar ook werd opgepakt bij de bezetting van de UvA in mei vorig jaar, waarvan juist vandaag bekend werd dat die "demonstranten" wegkomen met anderhalf miljoen schade veroorzaken, zou ik nooit stemmen.
En zelfs dan is er een aardige kans dat migratie het hoofdonderwerp zal blijven. Als delen van de wereld praktisch onbewoonbaar worden zal dat leiden tot de nodige vluchtelingenstromendawg schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:32:
[...]
Uiteraard, daarom zeg ik ook een aantal keren dat mensen niet echt rationeel zijn.
Net zoals bij klimaat, biodiversiteit, en de overige 7 planetaire grenzen waarvan inmiddels 6 overschreden, zal de wal het schip pas keren wanneer het voor mensen gevaarlijk wordt. Helaas voor ons zal het op andere plekken eerder gevaarlijk worden dan hier, maar zullen wij gedwongen worden mee te gaan in de paniek die zal ontstaan.
Ik zou echter willen dat we dat proberen te voorkomen zodat generaties na ons, zoals mijn jonge nichtje, daar niet alleen voor op zullen draaien op allerlei manieren.
Dat is juist het bevreemdende; mensen stemmen op Wilders want ze maken zich zorgen over migratie terwijl het meest waarschijnlijke is wat Wilders - door zijn klimaatontkennende houding - zal bereiken is meer vluchtelingen.skimine schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:01:
[...]
En zelfs dan is er een aardige kans dat migratie het hoofdonderwerp zal blijven. Als delen van de wereld praktisch onbewoonbaar worden zal dat leiden tot de nodige vluchtelingenstromen
Het wrange is dat ook de PVV stemmers meer hebben te verliezen op het gebied van volkshuisvesting, arbeid, zorg, kapitaal en zelfs klimaat. Punten waar Wilders en zijn (potentiële) coalitiegenoten de systeemfouten toch veelal linksDennis schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:51:
En ik blijf herhalen: de (linkse) partij die voor het voetlicht weet te brengen dat de sociaaldemocratische overeenkomsten tussen groepen veel meer van belang zijn dan de culturele verschillen zal spekkoper zijn. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe je dat in het huidige politieke en vooral ook journalistieke klimaat voor elkaar moet gaan krijgen.
Daar gaan we weer: "de waarden en normen". Welke dan ? En van wie ? Aleen al de kreet " De Joods/Christelijke cultuur van Nederland" waar Wilders zo graag mee schermt. Alsof er tot zo'n 40 jaar geleden zo heel positief over Joden werd gedacht.Dennis schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:51:
Voor WO ll waren Joden op z'n best raar volk waar de nette Nederlander zo min mogelijk mee te maken wilde hebben en die ook beslist niet in de Nederlandse cultuur thuis hoorden. Ze assimileerden soms, maar ze bleven Joods, zie de aantekeningen in het bevolkingsregister.
Tijdens de oorlog was de meerderheid der Nederlanders misschien niet collaborerend, maar de algemene teneur was 'dat die joden het toch wel een beetje over zichzelf hadden afgeroepen' ('blijf met je rotpoten van onze rotjoden af')
En na de oorlog moesten Joden (en ander volk dat in kampen had gezeten) niet zo zeuren, want ' hier hadden we ook honger geleden", Pas vanaf 1961 werden Joodse slachtoffers 'meeherdacht' op 4 mei.
Goed, dat wat betreft het joodse deel van onze cultuur.
Maar dan blijf ik toch wel geïnteresseerd welke (culturele) waarden en normen zo algemeen onderschreven worden door 'De Nederlander" dat we die als algemeen geldend voor Nederland kunnen zien.
(O ja, mijn oma was de enige overlevende van haar familie, en dat louter doordat ze met een niet-joodse man was getrouwd en altijd categorisch heeft geweigerd een ster op te naaien ( en dus een hele kudde engeltjes op haar schouder moet hebben gehad))
Tuurlijk heeft een expat een beetje superioriteitsgevoel. Vaak ben je in een land en willen ze je hebben ondanks dat je “anders” ben. Dus dan plak je een label op jezelf waardoor jij niet geassocieerd wordt met de andere “buitenlanders”. Het helpt ook dat sommige vaak hoog opgeleid zijn (waar je al bij de opleiding al verteld wordt dat je beter bent dan de lagere opgeleide).Llopigat schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:13:
[...]
Ja ik ben zelf ook migrant in het land waar ik woon (en de landen daarvoor).
Wat me altijd zo stoort zijn mensen die zich "expat" noemen met zo'n uit de hoogte gevallen toontje alsof ze beter zijn dan andere migranten en vaak is de associatie ook dat ze zich superieur voelen aan de lokale bevolking. Daar krijg ik zo'ngevoel van. Maar wel willen ze vaak dat dingen net zo geregeld zijn als in hun thuisland want dat vinden ze superieur. Nouja wat doe je hier dan...
Maar ik denk niet dat die echt veel op de PVV stemmen want veelal hoog opgeleid.
Denk ook aan de vele “Nederlanders” die een Nederlands paspoort krijgen puur omdat ze goed kunnen sporten en wij ze graag op het podium willen staan (er was/is in de ijsdans wereld zo’n drama).
Voor de duidelijkheid: Ik zeg niet dat ze superieur zijn, ik geef alleen een argument waarom ze het gevoel kunnen hebben.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
In de regel kom je ook gewoon dat land binnen met een salaris welke voor de gemiddelde / modale local niet is weggelegd. Je doet het dus gewoon beter dan de rest, vanuit de statistiek bekeken, waarschijnlijk ook beter dan de gemiddelde aan het thuisfront, anders was je niet weggegaan.DevWouter schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:33:
[...]
Tuurlijk heeft een expat een beetje superioriteitsgevoel. Vaak ben je in een land en willen ze je hebben ondanks dat je “anders” ben. Dus dan plak je een label op jezelf waardoor jij niet geassocieerd wordt met de andere “buitenlanders”. Het helpt ook dat sommige vaak hoog opgeleid zijn (waar je al bij de opleiding al verteld wordt dat je beter bent dan de lagere opgeleide).
Denk ook aan de vele “Nederlanders” die een Nederlands paspoort krijgen puur omdat ze goed kunnen sporten en wij ze graag op het podium willen staan (er was/is in de ijsdans wereld zo’n drama).
Voor de duidelijkheid: Ik zeg niet dat ze superieur zijn, ik geef alleen een argument waarom ze het gevoel kunnen hebben.
Echter, uiteindelijk ben je ook slechts een arbeidsmigrant. En in het geval van een Nederlandse expat, toch vooral een die vaak ook gewoon geluk heeft gehad grootgebracht te zijn met een Nederlandse rugzak. Westers uitziend met een accent waar men, in de rijkere landen, een stuk charmanter op reageert dan een Indiase of Arabische tongval. Mijn privilege als Nederlander in Duitsland is me snel duidelijk geworden, Alles van zuidelijker of oostelijker komaf, "is anders".
Laat een west-Europeaan kiezen wie er mag blijven, en men verkiest de blanke buurman, die niks anders doet dan een beetje gamen en regelmatig in het thuisland het geld uitgeven, boven z'n collega van Afrikaanse komaf, die ieder weekend vrijwilligerswerk doet en zich hard heeft gemaakt voor z'n staatsburgerschap.
Ik ben ook van mening dat je, zodra je een x-aantal jaren structureel hebt bijgedragen aan de maatschappij waar je woont, dat er een optie moet zijn daar deel aan te nemen. Je jeugd in Nederland, en mogelijk ook gewoon de familiaire en culturele band, die zal je zelden echt helemaal kwijtraken, zelfs wanneer je je eigenlijk meer Europeaan voelt als Nederlander. Ik zal echt altijd de Nederlandse nationaliteit behouden. Maar een staatsburgerschap is heel iets anders in mijn optiek, dat is een pragmatischer iets. In Nederland wordt het vaak op een hoop gegooid, uiteraard natuurlijk om de onderbuik te voeden van mensen die zich eigenlijk nog nooit met het onderwerp uiteengezet hebben, of mensen kennen die er werkelijk door getroffen worden. Want het wereldje is in de regel helemaal niet groot genoeg daarvoor, anders had men immers wel andere, gematigdere opvattingen gehadLlopigat schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:51:
[...]
Ja ik zit hier ook heel erg mee. Ik haat die een-nationaliteit politiek van Nederland. De discussie is helaas meegesleurd in de hele anti-migratie retoriek en de expats zijn maar een kleine groep dus daar luistert men niet naar.
Loyaliteit naar Nederland met het huidige kabinet heb ik sowieso niet. Maar omdat ik vaak van woonland verander kan ik ook niet zomaar van paspoort veranderen. Je moet er vele jaren wonen en bovendien vaak een examen doen. Daarom heb ik het nog niet gedaan. Overigens geldt dat ook als Nederland wel meerdere nationaliteiten zou toestaan hoor. Maar het is een extra drempel.
Schengen of niet-Schengen maakt trouwens geen enkel verschil. EU of niet-EU. Ik heb in een niet-Schengen land in de EU gewoond en het enige verschil is dat je elke keer als je van/naar reist je paspoort moet laten zien. Heel irritant om een tweederangs EU burger te zijn maar het belangrijke in deze discussie is dat het totaal niet uitmaakt welk paspoort je in de broekzak hebt.
Dan moeten ze eerst naturaliseren voordat ze in de landelijke politiek mogen stemmen, en mijn ervaring als NT2-docent is dat echt heel weinig "expats" daarvoor kiezen.Marc H schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:07:
[...]
Wat vaak vergeten wordt is dat er ook een flinke groep, vaak hoogopgeleide, ex buitenlanders zijn die uit de "westerse wereld" komen die als kenniswerker Nederland zijn binnengekomen voor de 30 procent regeling en zijn blijven hangen. Die voelen zich helemaal niet migrant en zien ook de woningmarkt en/of andere problemen die we hebben. Daar kunnen ook PVV-stemmers onder zitten.
Een paar krijgen de nationaliteit omdat ze met een Nederlander trouwen, dan kun je immers wel 2 nationaliteiten houden, maar de meesten hebben geen Nederlandse partner, en die geven hun nationaliteit echt niet op. Als EU-burger is het immers vrij zinloos, je mag toch al gaan en staan waar je wil, als iemand van buiten de EU is het vaak nuttiger om je eigen nationaliteit aan te houden, want dan kun je makkelijker naar je geboorteland.
Er zijn heel simpel gezegd maar 3 groepen die wel direct naturaliseren als het kan:
Turken en Grieken om dezelfde reden: dienstplicht. Die kun je afkopen, maar Nederlander worden is gewoon je middelvinger opsteken en ze kunnen je niks meer maken.
Vluchtelingen: Die willen immers vaak toch niet meer naar huis, plus Nederlanderschap geeft ze veiligheid.
Geert kan Ibrahim uit Aleppo niet op het vliegtuig zetten als Ibrahim gewoon een Nederlands burger is.
Maar van mijn niet-vluchteling leerlingen is echt maar 10% van plan om te naturaliseren, de rest doet vaak staatsexamen puur "voor je weet maar nooit", maar dienen geen aanvraag in.
Als inwoner maar niet Nederlander kun je alleen maar op gemeentelijk en waterschapsniveau stemmen. Denk trouwens dat vluchtelingen daar nog wel een knap meetbaar effect hebben, want die mensen staan vaak te stuiteren van enthousiasme, want ze mogen stemmen, en voor het eerst in hun leven telt hun stem daadwerkelijk.
en nee, ik zeg niet dat ze allemaal op PvdA moeten stemmen, ik ben heus wel een beetje ethisch, en ik heb gewoon neutraal lesmateriaal van oa.ProDemos over de verkiezingen, en ik vertel altijd eerlijk dat ik zelf vooringenomen en niet neutraal ben
Dat vinden de PVV stemmers niet (belangrijk), op basis van een peiling bij RTL Nieuws is de persconferentie van Wilders enorm goed gevallen:D-e-n schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:16:
[...]
Het wrange is dat ook de PVV stemmers meer hebben te verliezen op het gebied van volkshuisvesting, arbeid, zorg, kapitaal en zelfs klimaat. Punten waar Wilders en zijn (potentiële) coalitiegenoten de systeemfouten toch veelal linkslaten liggen.
Bron: https://www.rtl.nl/nieuws...ers-voor-ramkoers-wildersVeel PVV-kiezers zijn gefrustreerd dat er tot nu toe weinig terecht is gekomen van het door het kabinet aangekondigde 'strengste asielbeleid ooit'. Maar gevraagd naar de oorzaak wijzen ze niet naar minister Faber. Ze wijten de traagheid masaal aan de oppositiepartijen in de Tweede Kamer, aan ambtenaren en rechters en vooral ook aan het gedrag van de andere coalitiepartijen.
And that’s the 1 million dollar question. Ondanks dat Links (traditioneel) gezien beter zou moeten zijn voor de werkenden en minder bedeelden in de Nederlandse maatschappij, heeft Links een imago probleem (helemaal als het gaat om migratie) en komt hun verhaal niet goed over (en het populistisch gedrang vanuit Rechts richting Links op migratie en milieu werkt ook niet mee)En ik blijf herhalen: de (linkse) partij die voor het voetlicht weet te brengen dat de sociaaldemocratische overeenkomsten tussen groepen veel meer van belang zijn dan de culturele verschillen zal spekkoper zijn. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe je dat in het huidige politieke en vooral ook journalistieke klimaat voor elkaar moet gaan krijgen.
Wat dat betreft kan ik mij goed vinden in dit artikel:
https://decorrespondent.n...0a-01c8-287d-24c407aa70db
En afgaande op online reacties, vindt een deel daarvan de vragen tijdens de persconferentie irritant en journalisten maar dom en links. Misschien omdat die met 3 vragen het dunne laagje chroom van het verhaal van Wilders afhalen?nwagenaar schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 06:28:
[...]
Dat vinden de PVV stemmers niet (belangrijk), op basis van een peiling bij RTL Nieuws is de persconferentie van Wilders enorm goed gevallen:
[...]
Bron: https://www.rtl.nl/nieuws...ers-voor-ramkoers-wilders
[...]
And that’s the 1 million dollar question. Ondanks dat Links (traditioneel) gezien beter zou moeten zijn voor de werkenden en minder bedeelden in de Nederlandse maatschappij, heeft Links een imago probleem (helemaal als het gaat om migratie) en komt hun verhaal niet goed over (en het populistisch gedrang vanuit Rechts richting Links op migratie en milieu werkt ook niet mee)
Mwah... Ik vermoed dat het groot deel van de gebruikers online buitenlandse bots zijn die invloed willen uitoefenen door de publieke opinie te beïnvloeden.Joris748 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 06:56:
[...]
En afgaande op online reacties, vindt een deel daarvan de vragen tijdens de persconferentie irritant en journalisten maar dom en links. Misschien omdat die met 3 vragen het dunne laagje chroom van het verhaal van Wilders afhalen?
Hoe ging die uitspraak ook al weer? Er zijn geen domme vragen, alleen maar domme mensen?
Mwah. Het zijn een beetje de bekende open deuren. De gebruikelijke kritiek op het migratiestandpunt van GL/PvdA maar vervolgens kunnen we niet uitleggen waarom de SP dan ook niet scoort.nwagenaar schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 06:28:
[...]
En het ene concrete voorbeeld over wat dan wel een goede insteek zou zijn over migratie komt uit Canada, een land wat niet in de EU zit en dus te maken heeft met andere afspraken. Ondertussen verloor ook de club van Trudeau bakken met zetels en dat werd alleen teruggedraaid vanwege Trump.
Edit:
Realiteit is dat linkse partijen kansloos zijn zolang niet sociaaleconomische onderwerpen de agenda bepalen. En daar kun je als partij zelf maar beperkt de invloed op hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door D-e-n op 28-05-2025 07:31 ]
Binnen mijn sociale cirkel zijn er diverse personen die op de PVV hebben gestemd: korte editie is dat dit aan hun reet zal roesten. Je kunt komen met feiten wat je wil, maar hun onderbuikgevoel overheerst als het gaat om migratie.Joris748 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 06:56:
[...]
En afgaande op online reacties, vindt een deel daarvan de vragen tijdens de persconferentie irritant en journalisten maar dom en links. Misschien omdat die met 3 vragen het dunne laagje chroom van het verhaal van Wilders afhalen?
Wilders en de PVV hebben het over een migratie probleem terwijl het een opvang/doorstroom/resource probleem is als gevolg van diverse politieke keuzes en bezuinigingen (al dan niet mede door verdragen met landen buiten Europa voor de opvang van vluchtelingen) op de IND en COA instanties uit het verleden.
De stikstof problematiek en bijbehorende problemen van het kunnen realiseren van (betaalbare) woningen is icm de aangegeven politieke keuzes de perfect storm.
Wilders en de PVV vinden de root-cause alle vormen van migratie, terwijl ik van mening ben dat de “migratie crisis” meer een gevolg is van (zwabberend) beleid op gebied van stikstof, milieu, vergrijzing en woningbouw.
Maar goed, laat ik het zo stellen dat ik voor een leuke avond het punt migratie niet meer wil bespreken in mijn sociale cirkel
Puur framing, het zijn gewoon hoger opgeleiden in een vreemd land die gewoon willen wonen, werken, leven.DevWouter schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:33:
[...]
Tuurlijk heeft een expat een beetje superioriteitsgevoel. Vaak ben je in een land en willen ze je hebben ondanks dat je “anders” ben. Dus dan plak je een label op jezelf waardoor jij niet geassocieerd wordt met de andere “buitenlanders”. Het helpt ook dat sommige vaak hoog opgeleid zijn (waar je al bij de opleiding al verteld wordt dat je beter bent dan de lagere opgeleide).
Dat superioriteitsgevoel hebben we er zelf op gelegd door de bedrijven een flinke belastingkorting mogelijk te maken, en dat die nu breed bekend is bij de bevolking.
De bedrijven en politiek willen te graag die expats hierheen halen voor de geheiligde economische groei (aan een expat verdien je immers meer dan een Poolse stucadoor of asielzoeker).
BThGvNeOA
Ook dat is pure framing. Ik heb erg veel en lang gewerkt met expats uit Azië en India bij diverse verschillende internationale organisaties (12+ jaar en counting).DropjesLover schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:24:
[...]
Puur framing, het zijn gewoon hoger opgeleiden in een vreemd land die gewoon willen wonen, werken, leven.
Dat superioriteitsgevoel hebben we er zelf op gelegd door de bedrijven een flinke belastingkorting mogelijk te maken, en dat die nu breed bekend is bij de bevolking.
De bedrijven en politiek willen te graag die expats hierheen halen voor de geheiligde economische groei (aan een expat verdien je immers meer dan een Poolse stucadoor of asielzoeker).
De meeste expats blijven 2 tot hoogstens 3 jaar en zitten vaak in een opleiding traject waarbij ze ervaring krijgen in hun veld door te werken verschillende locaties van die organisatie om vervolgens deze ervaring mee te nemen naar hun uiteindelijke standplaats (met regelmaat gewoon waar ze vandaan komen).
Een paar keer heb ik meegemaakt dat expats werden ingezet om beleid van het hoofdkantoor door te voeren (of eigenlijk te forceren) ipv dit te laten doen door een lokale ad interim om daarna het stokje over te dragen naar lokale opvolger.
Die belastingkorting is primair een incentive voor de werkgever, de eventuele meer loon voor de expat gaat vervolgens op aan huisvesting, verzekeringen en levensonderhoud. Zeker huisvesting is een dure aangelegenheid en ik heb meerdere malen gehoord en gezien dat ze samenhokken met andere expats om de kosten te drukken.
Wat expats uit Azië en India wel met regelmaat deden is sigh seeing in het land waar ze zitten; maar dit is primair richting hun familie om aan te geven dat ze het goed doen.
Mijn vrouw en haar vriendinnen, en flink wat collega's zijn allemaal als expat begonnen en zijn hier toch permanent gebleven/gevestigd. Maar wel bij grote internationale bedrijven op het hoofdkantoor, dus ook weinig carrièremogelijkheden op andere vestigingen.nwagenaar schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:50:
[...]
Ook dat is pure framing. Ik heb erg veel en lang gewerkt met expats uit Azië en India bij diverse verschillende internationale organisaties (12+ jaar en counting).
De meeste expats blijven 2 tot hoogstens 3 jaar en zitten vaak in een opleiding traject waarbij ze ervaring krijgen in hun veld door te werken verschillende locaties van die organisatie om vervolgens deze ervaring mee te nemen naar hun uiteindelijke standplaats (met regelmaat gewoon waar ze vandaan komen).
Een paar keer heb ik meegemaakt dat expats werden ingezet om beleid van het hoofdkantoor door te voeren (of eigenlijk te forceren) ipv dit te laten doen door een lokale ad interim om daarna het stokje over te dragen naar lokale opvolger.
Die belastingkorting is primair een incentive voor de werkgever, de eventuele meer loon voor de expat gaat vervolgens op aan huisvesting, verzekeringen en levensonderhoud. Zeker huisvesting is een dure aangelegenheid en ik heb meerdere malen gehoord en gezien dat ze samenhokken met andere expats om de kosten te drukken.
Wat expats uit Azië en India wel met regelmaat deden is sigh seeing in het land waar ze zitten; maar dit is primair richting hun familie om aan te geven dat ze het goed doen.
De Nederlander bestaat niet, maar ook zeker de Expat ook niet.
Maar ook bij jouw ervaring lees ik niet dat "verhevene" waar de eerste post expats van beticht.
BThGvNeOA
Herkenbaar. Het is al wel eens eerder ter sprake gekomen ook. Zoals ik zelf in een eerder bericht al aangaf heb ik er een hard hoofd in dat de mentaliteit echt zal veranderen. We bevinden ons reeds in een nieuwe verzuiling, mede geïllustreerd dus ook door dat er dus ook gewoon taboes rusten om de lieve vrede maar te bewaren.nwagenaar schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:23:
[...]
Binnen mijn sociale cirkel zijn er diverse personen die op de PVV hebben gestemd: korte editie is dat dit aan hun reet zal roesten. Je kunt komen met feiten wat je wil, maar hun onderbuikgevoel overheerst als het gaat om migratie.
Wilders en de PVV hebben het over een migratie probleem terwijl het een opvang/doorstroom/resource probleem is als gevolg van diverse politieke keuzes en bezuinigingen (al dan niet mede door verdragen met landen buiten Europa voor de opvang van vluchtelingen) op de IND en COA instanties uit het verleden.
De stikstof problematiek en bijbehorende problemen van het kunnen realiseren van (betaalbare) woningen is icm de aangegeven politieke keuzes de perfect storm.
Wilders en de PVV vinden de root-cause alle vormen van migratie, terwijl ik van mening ben dat de “migratie crisis” meer een gevolg is van (zwabberend) beleid op gebied van stikstof, milieu, vergrijzing en woningbouw.
Maar goed, laat ik het zo stellen dat ik voor een leuke avond het punt migratie niet meer wil bespreken in mijn sociale cirkel
Het grote probleem is dat het gros niet eens inzien hoe gekleurd hun media van voorkeur is, omdat men decennia is gebrainwasht door mantra’s van Wilders dat “de media” links zijn, rechters van een vermeend linkse D66 komen, etcetera. Diezelfde media hebben verzaakt hier hardhandig mee af te rekenen, door diezelfde mantra’s een van kritiek gevrijwaard podium te bieden.
Dan gaat het dus over de publieke omroep en de grote kranten. Niet eens over Joop. Wanneer neutraal reeds synoniem is voor kritiekvrij, heb je eigenlijk al geen Hongaarse mediawetgeving meer nodig. Zeker wanneer men die neutrale media dus reeds vanwege onweerlegde, doch ongefundeerde statements, reeds links laat liggen.
Ben zelf 55, maar herken me hier totaal niet in. "Joden" waren in mijn jeugd totaal geen issue. Er werd nooit over gesproken, niet negatief en niet positief.garathane schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:30:
[...]
Daar gaan we weer: "de waarden en normen". Welke dan ? En van wie ? Aleen al de kreet " De Joods/Christelijke cultuur van Nederland" waar Wilders zo graag mee schermt. Alsof er tot zo'n 40 jaar geleden zo heel positief over Joden werd gedacht.
Voor WO ll waren Joden op z'n best raar volk waar de nette Nederlander zo min mogelijk mee te maken wilde hebben en die ook beslist niet in de Nederlandse cultuur thuis hoorden. Ze assimileerden soms, maar ze bleven Joods, zie de aantekeningen in het bevolkingsregister.
En was dat registreren als Jood niet 'gewoon' een geloofsdingetje? Vroeger was het geloof van iemand immers onderdeel van de basisadministratie.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Je haalt er heel veel dingen bij die ik volgens mij niet heb gezegd of heb geïnsinueerd
De recente documentaireserie 'Moslims' op de NPO heeft bij mij die zorgen niet weggenomen. En ja ik weet dat in die serie vooral de conservatieve hoek in beeld is gebracht, maar ik concludeer dan ook dat die stroming in Islamitische landen bovenredig veel invloed heeft. Ik geloof heilig dat in Afghanistan een meerderheid tegen inperking van vrouwenrechten is, maar tegelijkertijd is die inperking er wel gekomen.
Persoonlijk denk ik dat dit ook afhankelijk is van de bedrijfscultuur, de cultuur van waar de expat vandaan komt, de opdracht en de persoon zelf.DropjesLover schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:10:
[...]
Mijn vrouw en haar vriendinnen, en flink wat collega's zijn allemaal als expat begonnen en zijn hier toch permanent gebleven/gevestigd. Maar wel bij grote internationale bedrijven op het hoofdkantoor, dus ook weinig carrièremogelijkheden op andere vestigingen.
De Nederlander bestaat niet, maar ook zeker de Expat ook niet.
Maar ook bij jouw ervaring lees ik niet dat "verhevene" waar de eerste post expats van beticht.
Er zijn meer dan genoeg Nederlanders die vanwege het woordje manager, directeur of Chief zich al ver verheven voelen boven de rest. En vanuit Dutch Directness heb ik wel eens verwoordingen (schriftelijk en mondeling) richting expats gehoord die erg horkerig kunnen overkomen.
Met de expats uit India en Azie ervaarde ik juist leergierigheid en het delen van hun expertise zonder blikken of blozen. Al met al zeer leuke en plezierige (werk)ervaringen zolang de processen maar volledig beschreven zijn en niet zijn gebaseerd op ad-hoc.
Amerikanen en Britten daarentegen (werden vaak op tijdelijke ad interim basis vanuit het hoofdkantoor geplaatst en 9/10 keer icm een reorganisatie)... die zijn meer hierarchisch ingesteld en hebben daarom in het begin moeite met de Dutch Directness. Als het gaat om reorganisaties heb ik diverse Nederlanders op C-level, Director-Level of Management-Level zien vertrekken omdat ze niet meegaand zijn met de "optimalisatie" van de bedrijfsprocessen.
Zolang we onze liberale democratie in stand weten te houden, gesteund door waarden zoals emancipatie, educatie en persvrijheid, denk ik niet dat je daar bang voor hoeft te zijn. Helaas zijn het juist rechtse conservatieve krachten die daar aan lopen te morrelen, wat het proces van secularisatie teniet doet.Dennis schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:56:
[...]
Je haalt er heel veel dingen bij die ik volgens mij niet heb gezegd of heb geïnsinueerd. Laat ik hem concreter maken met een voorbeeld. Ik wil bijvoorbeeld dat we over 25 jaar nog gewoon gemengd kunnen zwemmen. Ik maak me zorgen dat als de Islam in Nederland een grotere invloed krijgt, bijvoorbeeld als gevolg van demografische groei, dat soort zaken onder druk komt te staan.
In Amerika ook, maar daar komt dat niet door Moslims.De recente documentaireserie 'Moslims' op de NPO heeft bij mij die zorgen niet weggenomen. En ja ik weet dat in die serie vooral de conservatieve hoek in beeld is gebracht, maar ik concludeer dan ook dat die stroming in Islamitische landen bovenredig veel invloed heeft. Ik geloof heilig dat in Afghanistan een meerderheid tegen inperking van vrouwenrechten is, maar tegelijkertijd is die inperking er wel gekomen.
Intentionally left blank
De Joods/Christelijke samenleving is een bijzondere uitspraak, Nederland heeft sinds de 16e eeuw een haat/liefde verhouding met Joden. In de 16e eeuw na het losmaken van Spanje was Nederland een land met de meeste geloofsvrijheid, en juist in die tijd werden Joden uit Katholieke landen geschopt, in de Islamitische gedeelte werden Joden en Christenen grotendeels met rust gelaten, na de verdrijving van de Moren kwam dat voor de Joden ten einde, zij waren over het algemeen rijke handelaren en kwamen met hun rijkdom naar de Nederlanden en vooral Amsterdam heeft ervan geprofiteerd. In de late 18 tot aan 1945 waren een stuk minder aardig voor de joden, ook in Nederland kregen joden het te verduren. Pas na 1945 uit een soort schuldgevoel werden de Joden meer beschermd.
Ik vind de Joods Christelijke samenleving vooral ouderwetse CDA gelul, tegenwoordig hangt het grootste gedeelte van dit land geen religie aan, en is Nederland samen met Tsjechië het meest atheïstische land van Europa waar kerk en staat streng gescheiden zijn.
Ik vind de Joods Christelijke samenleving vooral ouderwetse CDA gelul, tegenwoordig hangt het grootste gedeelte van dit land geen religie aan, en is Nederland samen met Tsjechië het meest atheïstische land van Europa waar kerk en staat streng gescheiden zijn.
Ik zou me meer zorgen maken om de invloed van evangelisten. BBB die 'zomaar' vragen stelt over abortus, over lentekriebels, SGP die eigenlijk de vrouw het liefst achter het aanrecht ziet en kinderen ziet baren, PVV die terug wil naar de traditionele Joods/Christelijke waarden. Meer extreemrechts en meer populisme is een grotere bedreiging.Dennis schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:56:
[...]
Je haalt er heel veel dingen bij die ik volgens mij niet heb gezegd of heb geïnsinueerd. Laat ik hem concreter maken met een voorbeeld. Ik wil bijvoorbeeld dat we over 25 jaar nog gewoon gemengd kunnen zwemmen. Ik maak me zorgen dat als de Islam in Nederland een grotere invloed krijgt, bijvoorbeeld als gevolg van demografische groei, dat soort zaken onder druk komt te staan.
De recente documentaireserie 'Moslims' op de NPO heeft bij mij die zorgen niet weggenomen. En ja ik weet dat in die serie vooral de conservatieve hoek in beeld is gebracht, maar ik concludeer dan ook dat die stroming in Islamitische landen bovenredig veel invloed heeft. Ik geloof heilig dat in Afghanistan een meerderheid tegen inperking van vrouwenrechten is, maar tegelijkertijd is die inperking er wel gekomen.
Maak de samenleving weer weerbaar tegen deze extreme invloeden, door het sociale vangnet te herstellen, door het huisvestingsprobleem op te lossen en door sociaal-economische omstandigheden te verbeteren.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.
Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.
Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic