"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
[ Voor 91% gewijzigd door NMH op 13-05-2025 20:10 ]
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
[ Voor 96% gewijzigd door NMH op 13-05-2025 20:10 ]
If you can see, look. If you can look, observe
[ Voor 93% gewijzigd door NMH op 13-05-2025 20:11 ]
[ Voor 91% gewijzigd door NMH op 13-05-2025 20:11 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Tja, zo kun je iemand in een hoek drukken, laten we de Nazi's er bij halen. De werkelijkheid is dat door elke keer de definitie maar op te rekken wat we toestaan of wat er onder valt, je op een gegeven moment zelfs een diefstal onder demonstratierecht kunt laten vallen. We zijn doodsbang om grenzen te stellen omdat het niet democratisch zou zijn en we allemaal politiek helemaal zuiver correct willen over komen - volgens mij is dat de essentie van de paradox.DevWouter schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:14:
[...]
[...]
offtopic:
Oké, wauw.. Los dat dit niet inhoudelijk is, maak je hier verbindingen die er niet zijn. Op deze manier kan de paradox van Popper ook door de Nazi's gebruikt worden. Verder geef je niet aan welke "meta" of welk "niveau" je bedoelt en heb je het over ideologie welke juist in hedendaagse politiek landschap compleet afwezig is.
offtopic:
Oké, deze is iets meer inhoudelijk, en hier kan ik je een beetje volgen
Bedankt voor deze denigrerende opmerking, normaal worden mijn posts daarvoor geblokkeerd. In een OT mag dit blijkbaar wel.
Dank je wel voor dit leermoment, de letterlijke definitie die ken ik heel goed. Op moment dat een demonstratie leidt tot het doelbewust hinderen, opleggen van een "macht die wordt uitgeoefend door één persoon"/groep, kan ik dit autocratische gedrag niet anders zien als een aanval op mijn vrijheid. Een demonstratie hoort te schuren voor/om aandacht, maar tegenwoordig is het recht van demonstreren verworden tot een vrijwaring om disruptief te zijn in de samenleving - dat is in mijn bubbel geen kenmerk meer om onderdeel te zijn van een democratie.Verder zou ik aanraden om de term Wikipedia: Autocratie op zoeken, die wordt onjuist gebruikt in jouw context. Tenzij die demonstrant de heerser van het land is
... gecensureerd ...
[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 13-05-2025 20:11 ]
People as things, that’s where it starts.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Maar dit is toch een vreemde argumentatie? Als de regering doet wat ik wil hebben ze een moreel compas? Het niet kiezen van een kant kunt je ook zien als een moreel compas (door geen partij te kiezen voor een terroristische groepering).Joris748 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:04:
Hoe slechter de democratie functioneert, hoor meer aanleiding er zal zijn tot demonstratie. Als we een regering hadden met een moreel kompas, was heel die demonstratie op 5 mei niet nodig geweest.
... gecensureerd ...
Hier bega je een denkfout. Je kunt het recht op zelfverdediging door Israël respecteren, maar het buitenproportionele geweld (etnische zuivering en genocide) veroordelen. Door Israël te veroordelen, kies je niet per definitie partij voor een terroristische groepering.hamsteg schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:08:
[...]
Maar dit is toch een vreemde argumentatie? Als de regering doet wat ik wil hebben ze een moreel compas? Het niet kiezen van een kant kunt je ook zien als een moreel compas (door geen partij te kiezen voor een terroristische groepering).
Dus zeggen "Goh, misschien moeten jullie mensen niet laten verhongeren" is volgens jou gelijk aan "jeej terroristen"?hamsteg schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:08:
[...]
Maar dit is toch een vreemde argumentatie? Als de regering doet wat ik wil hebben ze een moreel compas? Het niet kiezen van een kant kunt je ook zien als een moreel compas (door geen partij te kiezen voor een terroristische groepering).
Het zijn simpelweg twee dingen die volledig los van elkaar staan.
Alsof je zegt dat je pro-russisch bent wanneer je erkent dat de Azov brigade een stel neonazi's waren, of dat je een neonazi bent wanneer je zegt dat dat geen reden is voor Rusland om Marioepul plat te schieten

[ Voor 88% gewijzigd door NMH op 13-05-2025 20:11 ]
Het gaat mij niet om deze situatie maar wie bepaalt wat het morrele compas is?Joris748 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:13:
[...]
Hier bega je een denkfout. Je kunt het recht op zelfverdediging door Israël respecteren, maar het buitenproportionele geweld (etnische zuivering en genocide) veroordelen. Door Israël te veroordelen, kies je niet per definitie partij voor een terroristische groepering.
... gecensureerd ...
Vraag het 5 filosofen, en je krijgt 6 antwoorden.hamsteg schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:21:
[...]
Het gaat mij niet om deze situatie maar wie bepaalt wat het morrele compas is?
@Shadow_Agent had de poll van het AD al geplaatst, excuus.
[ Voor 89% gewijzigd door Dennis op 12-05-2025 17:38 ]
De simplificatie dat deze onderwerpen los van elkaar staan is natuurlijk onzinnig. Ik begrijp dat dit wenselijk is om het verschrikkelijke drama in Gaza te willen oplossen maar zo eenvoudig werkt dit niet. De ramp die zich daar voltrekt kent een lange geschiedenis die in dit topic niet thuis hoort. Het veroordelen van de één over het buitensporige geweld, is meteen politieke winst voor de ander een daarmee een rechtvaardiging om recht te gaan halen en dus de spiraal van geweld door te zetten.RobinHood schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:18:
[...]
Dus zeggen "Goh, misschien moeten jullie mensen niet laten verhongeren" is volgens jou gelijk aan "jeej terroristen"?
Het zijn simpelweg twee dingen die volledig los van elkaar staan.
Alsof je zegt dat je pro-russisch bent wanneer je erkent dat de Azov brigade een stel neonazi's waren, of dat je een neonazi bent wanneer je zegt dat dat geen reden is voor Rusland om Marioepul plat te schieten
Hoe moet dit zinloze geweld dan stoppen? Daar wordt al 77 jaar naar gezocht. Ik pretendeer niet de arrogantie te hebben dat ik dat wel even weet.
... gecensureerd ...
Door te stoppen met stelselmatig de andere kant op te kijken bij wat Israël doet. En beide partijen duidelijk te maken binnen welke kaders zij kunnen bewegen.hamsteg schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:38:
[...]
De simplificatie dat deze onderwerpen los van elkaar staan is natuurlijk onzinnig. Ik begrijp dat dit wenselijk is om het verschrikkelijke drama in Gaza te willen oplossen maar zo eenvoudig werkt dit niet. De ramp die zich daar voltrekt kent een lange geschiedenis die in dit topic niet thuis hoort. Het veroordelen van de één over het buitensporige geweld, is meteen politieke winst voor de ander een daarmee een rechtvaardiging om recht te gaan halen en dus de spiraal van geweld door te zetten.
Hoe moet dit zinloze geweld dan stoppen? Daar wordt al 77 jaar naar gezocht. Ik pretendeer niet de arrogantie te hebben dat ik dat wel even weet.
Want actie = reactie, en wat je ziet met excessen in de maatschappij is dat daar dan maatregelen op volgen. En dan heb ik het over wetgeving. En ik snap dat het nog maar de vraag is of dat überhaupt mogelijk is (in dit geval) en ook of er een meerderheid in de TK voor bestaat, maar je zult zien dat de politiek erom gaat vragen.
De werkwijze is eigenlijk helemaal niet anders dan bijvoorbeeld bij een lachgasverbod. Het onderwerp is alleen anders. Je kunt er inhoudelijk van alles van vinden, maar blijkbaar vindt een meerderheid dat dit soort demonstraties niet moet kunnen, gelet op die poll van 50% van Even tot Hier die @DevWouter aanhaalde en de 92% die @Shadow_Agent aanhaalde van het AD. Of beide representatief zijn weten we niet, maar gelet op deze percentages en de signatuur van deze twee media kun je wel vermoeden dat het ergens ertussenin zal liggen.
En in plaats van dat dit soort individuen of organisaties nou niet steeds de randjes gaan opzoeken wat wettelijk mag, doen ze dat wel en krijg je dus dat de bevolking om maatregelen gaat vragen. Met risico dat het demonstratierecht wordt ingeperkt. Waar we wellicht helemaal niet blij mee moeten zijn, maar wat dan wel een negatief gevolg wordt.
En wat betreft het demonstreren hier: het doel van deze demonstraties is allang niet meer om een mening te uiten en bij te dragen aan de democratie, maar het doel lijkt ondertussen de publieke opinie te beïnvloeden op een vrij radicale manier en net zo lang door te drammen totdat de demonstranten hun zin krijgen. Je kunt ook stellen dat deze groepen daarmee het democratisch proces om zeep helpen, want als iedereen op deze manier probeert zijn zin te krijgen kunnen we wel stoppen met de politiek.
Hoe dan ook wat is straks het gevolg hiervan:
1) Dit soort evenementen wordt meer besloten om te voorkomen dat dit soort activisten de boel komen verstoren
2) De politiek gaat vragen om een inperking van het demonstratierecht
3) Niemand durft meer in te grijpen als er een keer echt iets aan de hand is, want voor je het weet word je aangeklaagd
4) Het rechtssysteem wordt weer verder belast want er ligt nu een aangifte en je kunt er de donder op zeggen dat als het OM direct seponeert er een artikel 5-procedure wordt gestart
Nou, prachtig eindresultaat

Het is natuurlijk vrij logisch dat als je je niet gehoord voelt, je wat luider je standpunten gaat verkondigen. En het is vrij triest dat als reactie het demonstratierecht wordt ingeperkt in plaats van de oorzaak van demonstraties serieus te nemen. Mensen gaan niet voor Jan Lul de straat op. Sterker nog, onze huidige welvaart is te danken aan mensen die voor ons de barricades op gingen.Dennis schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:02:
En in plaats van dat dit soort individuen of organisaties nou niet steeds de randjes gaan opzoeken wat wettelijk mag, doen ze dat wel en krijg je dus dat de bevolking om maatregelen gaat vragen. Met risico dat het demonstratierecht wordt ingeperkt. Waar we wellicht helemaal niet blij mee moeten zijn, maar wat dan wel een negatief gevolg wordt.
Het is allemaal leuk en aardig totdat je zelf ergens voor of tegen wil demonstreren en er dan achter komt dat dat eigenlijk niet meer veilig kan.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
En waar houdt dat dan op? Ik kan ook wel bepaalde zaken willen, maar als daar geen meerderheid voor is zal ik me daar toch bij neer moeten leggen.evilution schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:14:
Het is natuurlijk vrij logisch dat als je je niet gehoord voelt, je wat luider je standpunten gaat verkondigen.
Ja, ik denk alleen niet dat onze welvaart toeneemt als we een ander standpunt innemen t.a.v. Israël. En misschien is dat ook wel de reden dat de groep zich niet gehoord voelt omdat een meerderheid van de bevolking (dat was het eerst wel, weet niet of dat nog steeds zo is) het helemaal niet met ze eens is.En het is vrij triest dat als reactie het demonstratierecht wordt ingeperkt in plaats van de oorzaak van demonstraties serieus te nemen. Mensen gaan niet voor Jan Lul de straat op. Sterker nog, onze huidige welvaart is te danken aan mensen die voor ons de barricades op gingen.
En als die demonstranten die elke keer universiteiten slopen denken dat daarmee het draagvlak in de samenleving toeneemt, dan denk ik dat ze het ook niet helemaal hebben begrepen.
Laten we dan niet het demonstratierecht misbruiken. Dan hoeven we er ook geen actie op te ondernemen.Het is allemaal leuk en aardig totdat je zelf ergens voor of tegen wil demonstreren en er dan achter komt dat dat eigenlijk niet meer veilig kan.
Als het gaat om iets gaat wat je aan het hart ligt, houdt het niet op.Dennis schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:22:
[...]
En waar houdt dat dan op? Ik kan ook wel bepaalde zaken willen, maar als daar geen meerderheid voor is zal ik me daar toch bij neer moeten leggen.
Dat hangt er een beetje van af of je mensen bewust kunt maken van wat er echt gaande is. En welvaart is in mijn ogen niet alleen wat ik in mijn portemonnee heb maar daarbij ook de luxe kan veroorloven om moreel een mening te hebben en die te kunnen uiten.[...]
Ja, ik denk alleen niet dat onze welvaart toeneemt als we een ander standpunt innemen t.a.v. Israël. En misschien is dat ook wel de reden dat de groep zich niet gehoord voelt omdat een meerderheid van de bevolking (dat was het eerst wel, weet niet of dat nog steeds zo is) het helemaal niet met ze eens is.
Vernielingen keur ik af. Dat heeft overigens niet met demonstratierecht te maken.En als die demonstranten die elke keer universiteiten slopen denken dat daarmee het draagvlak in de samenleving toeneemt, dan denk ik dat ze het ook niet helemaal hebben begrepen.
Het demonstratierecht wordt niet misbruikt. Het wordt uitgeoefend.[...]
Laten we dan niet het demonstratierecht misbruiken. Dan hoeven we er ook geen actie op te ondernemen.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Daar verschillen we over van mening. Ik vind dat er, bijvoorbeeld bij XR, geen sprake meer is van demonstreren maar van chanteren. Immers wordt er geen gebruik gemaakt van het reguliere democratisch proces en wordt er gedreigd net zo lang te demonstreren totdat een doel is afgedwongen.evilution schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:52:
Het demonstratierecht wordt niet misbruikt. Het wordt uitgeoefend.
Je stelt dat deze demonstratie een confrontatie is tussen overheid en volk. Dat is mijns inziens onvolledig om niet te zeggen onjuist. Het is een confrontatie tussen verschillen van opvattingen van burgers, namelijk mensen die graag naar een toespraak komen luisteren en mensen die het nodig vinden hun punt te maken door te gaan schreeuwen waar stilte gepast wordt geacht. Dat hier sprake is van verbinden zie ik niet.DevWouter schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:14:
[...]
Het is een reactie op iemand die toen van mening was dat het exclusief zou moeten zijn, dit terwijl er tegenwoordig (bijna) geen grenzen meer aan zitten.
[...]
offtopic:
Oké, wauw.. Los dat dit niet inhoudelijk is, maak je hier verbindingen die er niet zijn. Op deze manier kan de paradox van Popper ook door de Nazi's gebruikt worden. Verder geef je niet aan welke "meta" of welk "niveau" je bedoelt en heb je het over ideologie welke juist in hedendaagse politiek landschap compleet afwezig is.
Mogelijk dat ik je hier onjuist begrijp, maar voor mij is dit stukje compleet onbruikbaar in de discussie. Je probeert hier duidelijk een tegenstelling te maken (waarschijnlijk "alles mag brengt verloedering"), maar de onderbouwing en relevantie is afwezig.
[...]
offtopic:
Oké, deze is iets meer inhoudelijk, en hier kan ik je een beetje volgen
Deze is simpel: Jouw bubbel is niet relevant. Het gaat hier om rechtsgelijkheid en machtsgelijkheid. Het is de reden waarom alleen de overheid een Wikipedia: Geweldsmonopolie heeft, maar ook waarom het "volk" het recht op demonstratie heeft.
De poging om demonstratie te herdefiniëren als geweld wijs ik ook af. Iets opdringen is geen geweld, ook niet als op het vervelende manier gebeurt. Bovendien zijn er genoeg andere methodes om dat aan banden te leggen.
Als er sprake is van machtsongelijkheid, dan is het andersom. Die ene schreeuwer heeft veel meer macht dan alle andere mensen. Hij kan de stilte in zijn eentje ongedaan maken. Daarom hebben we de overheid, die dit soort figuren die geen respect kunnen opbrengen voor andere burgers op hun plaats moet zetten. En natuurlijk onze held Marco Kroon
Want uiteindelijk zijn wij als mens toch een heel groot klein kind, en is "jamaar hunnie doen het ook" iets wat massaal wordt gebruikt om dingen recht te praten.
Merk dit best wel in mijn linkse kring, de onvrede is nog altijd groot over hoe de boeren niet werden aangepakt, en het heeft echt wel geleid tot "nou, mooi, dan mogen we ook veel harder pushen", dat vervolgens de politie daar dan wel weer direct hard om in gaat, helpt ook niet.
Wat goede politiek hoort te doen, is deze druk verlagen. De kloof dichten in plaats van vergroten.
Wat onze politiek helaas doet, is meer olie op het vuur gooien voor het eigen gewin, waardoor men alleen maar erger verhardt. Dat demonstratierecht wordt ingeperkt komt niet door wat rellende pro-palestina betogers, het komt niet door snelwegplakkende XR's, het komt ook niet door mestsprayende-boeren. Het komt omdat de politiek het simpelweg wilt.
Maar ook hier is het weer een geest die uit de fles is. Dit is zeker niet iets wat de huidige regering kan oplossen, zelfs al zijn ze vanaf morgen poeslief, dit is iets wat reparatie nodig heeft. Er moet simpelweg weer vertrouwen komen in het feit dat er daadwerkelijk naar het volk wordt geluisterd, en dat iedereen iig. een beetje gelijk is voor de wet.
Echt, zeggen dat actie A of B van burgers zorgt voor meer autoritarisme, en niet de politiek, is een soort rare vorm van victimblaming. Er is vast een veel eloquenter woord voor, maar dit is waar het op neerkomt. De politiek besluit wat de politiek doet.
Gekut tolereren? Er is notabene op ze geschoten. Diverse boeren zijn tot stevige (gevangenis-) straffen veroordeeld.RobinHood schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:23:
Ik denk, maar dat zeg ik ook vanuit mijn politieke hoek, dat de politiek in zijn grotendeelse geheel een vrij grote fuckup heeft begaan door heel erg lang het gekut van de boeren te tolereren.
Vind 'de boeren' inmiddels ook een totaal non-argument geworden. De laatste redelijk grootschalige protesten waren in 2022.
Daarnaast, als je ziet wat het voor de steun voor de boeren heeft gedaan zou ik me als 'hardcore' actievoerder nog eens achter de oren krabben:
/f/image/8hpqldRSayHzPTYBCFEwjsMC.png?f=fotoalbum_large)
Je zegt dat je in een best wel linkse kring zit. Ik zit dat niet, en merk dat het begrip voor de XR/Gaza demo's in mijn omgeving (en bij mezelf) tot onder het nulpunt is gedaald. De 'zaak' doet het in ieder geval zeker geen goed, getuige ook de eerder aangehaalde opiniepeilingen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
https://www.ad.nl/binnenl...n-demonstranten~a13be336/RobinHood schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:23:
Maar ook hier is het weer een geest die uit de fles is. Dit is zeker niet iets wat de huidige regering kan oplossen, zelfs al zijn ze vanaf morgen poeslief, dit is iets wat reparatie nodig heeft. Er moet simpelweg weer vertrouwen komen in het feit dat er daadwerkelijk naar het volk wordt geluisterd, en dat iedereen iig. een beetje gelijk is voor de wet.
Mja, die boeren ben ik persoonlijk al weer vergeten. Kan mij alleen nog herinneren dat er een boer werd beschoten en dat mensen die de boeren wilden tegenhouden werden gepakt.Terecht dat Marco Kroon ingreep bij de 5 mei-betoging
Eens, goed dat hij als ervaren militair snel ingreep omdat zij de orde verstoorden (92%)
Bij alle huidige protesten valt het mij vooral op hoeveel mensen strafbaar mogen doen, terwijl ik bij wijze van een boete van honderden euro's krijg als ik bij wijze van een papiertje per ongeluk op de grond gooi. Vooral die ongelijkheid voel ik zelf, want blijkbaar kunnen mensen overal mee weg komen (zoals veel de snelweg blokkeren onder het mom van milieu, ben de naam van die xr gasten al lang vergeten) terwijl ik vorige maand nog al mijn gemeentelijke belastingen moest betalen voor minder vuilnis ophaal momenten maar toch een hoger bedrag.
En dan komt er hier in een aangrenzend dorp een acz. Stemming geweest onder inwoners en grootste gedeelte is tegen, toch worden de plannen doorgezet. En dan lees ik van een ander dorp waar inwoners fruit gingen gooien naar het gemeentehuis omdat er een azc zou komen en daar is inmiddels besloten dat vanwege de onvrede in het dorp het azc niet doorgaat.... Dus een beetje crimineel protesterend gedrag en je krijgt dingen wel voor elkaar?
En dan heb ik het niet eens over de Nederlandse politiek, want volgens mij houden die zich amper bezig met dit soort zaken?
Hier zit wat in. Overigens was dit bij de boerenprotesten ook zo. Ik vind het onwenselijk dat structureel wetsovertreden is toegestaan onder het mom van demonstreren. Uitholling van het recht en ondermijning van gezag. Het is prachtig dat we in Nederland kunnen demonstreren. Het is jammer er dan weer zo mee om gegaan moet worden.Dennis schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:05:
[...]
Daar verschillen we over van mening. Ik vind dat er, bijvoorbeeld bij XR, geen sprake meer is van demonstreren maar van chanteren. Immers wordt er geen gebruik gemaakt van het reguliere democratisch proces en wordt er gedreigd net zo lang te demonstreren totdat een doel is afgedwongen.
Die discussie hebben we hier een tijdje geleden inderdaad ook al gevoerd, weet niet of het in dit topic was maar in ieder geval wel in AWMdawg schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:05:
Ik vind XR en gelijksoortige demonstraties voor milieu & klimaat toch onvergelijkbaar met eender wat voor andersoortige demonstraties. Vanwege de schaal & impact incl. alle bijbehorende ingrijpende gevolgen van steeds verdergaande biodiversiteitsverlies & klimaatontwrichting.
Jouw redenatie is inderdaad ook een kijk op het geheel. Een daarmee samenhangende complicerende factor als je dat doortrekt is dat je ook kunt stellen dat voor milieu en klimaat democratie niet werkt, omdat je dan eigenlijk stelt dat de politiek hier geen beslissing over zou moeten nemen maar de wetenschap zou moeten volgen en de daaruit voortkomende beste adviezen.
Is een keuze. Misschien ligt daar een spanningsveld tussen democratie en klimaat, maar voor mij persoonlijk weegt democratie dan zwaarder.
Dat zo ik zo niet durven stellen. Ik zie het meer als een politiek van uiterst selectieve belangen waar nooit duurzame oplossingen uit zal komen.Dennis schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:11:
[...]
Die discussie hebben we hier een tijdje geleden inderdaad ook al gevoerd, weet niet of het in dit topic was maar in ieder geval wel in AWM.
Jouw redenatie is inderdaad ook een kijk op het geheel. Een daarmee samenhangende complicerende factor als je dat doortrekt is dat je ook kunt stellen dat voor milieu en klimaat democratie niet werkt, omdat je dan eigenlijk stelt dat de politiek hier geen beslissing over zou moeten nemen maar de wetenschap zou moeten volgen en de daaruit voortkomende beste adviezen.
Is een keuze. Misschien ligt daar een spanningsveld tussen democratie en klimaat, maar voor mij persoonlijk weegt democratie dan zwaarder.
Politiek in mijn ogen draait om visie t.b.v. het algemeen belang. En me dunkt dat biodiversiteit & klimaat stabiel houden het algemeen belang dienen.
Los daarvan heeft een overheid ook plichten jegens de burgers. Grondrechten die de burgers genieten zogezegd. Een veilige (gezonde) leefomgeving valt daar bijvoorbeeld onder.
Ik vind dat het demonstratierecht voor iedereen gelijk zou moeten zijn, ongeacht de reden.dawg schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:05:
Ik vind XR en gelijksoortige demonstraties voor milieu & klimaat toch onvergelijkbaar met eender wat voor andersoortige demonstraties. Vanwege de schaal & impact incl. alle bijbehorende ingrijpende gevolgen van steeds verdergaande biodiversiteitsverlies & klimaatontwrichting.
Dat er voor bepaalde thema's andere rechten moeten gelden lijkt mij niet handig, want wie gaat dat dan bepalen?
Dat XR (en jij) daar anders over denken vind ik dan weer het recht in eigen hand nemen.
Ik ben dan wel weer van mening dat het aantal mensen dat deelneemt een maatstaf zou kunnen zijn voor de politiek, niet hoe ontwrichtend de actie is.
Bij democratie hoort ook rentmeesterschap. Hoe draag je de samenleving en de leefomgeving over aan toekomstige generaties? De huidige status quo is behoorlijk hedonistisch. Niet in de laatste plaats doordat in de politiek langetermijnvisie een vies woord is geworden.Dennis schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:11:
[...]
Die discussie hebben we hier een tijdje geleden inderdaad ook al gevoerd, weet niet of het in dit topic was maar in ieder geval wel in AWM.
Ben je nou jouw persoonlijke ervaring met vervuiling en belasting betalen gelijk aan het stellen aan een maatschappelijke probleem?President schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:46:
[...]
https://www.ad.nl/binnenl...n-demonstranten~a13be336/
[...]
Mja, die boeren ben ik persoonlijk al weer vergeten. Kan mij alleen nog herinneren dat er een boer werd beschoten en dat mensen die de boeren wilden tegenhouden werden gepakt.
Bij alle huidige protesten valt het mij vooral op hoeveel mensen strafbaar mogen doen, terwijl ik bij wijze van een boete van honderden euro's krijg als ik bij wijze van een papiertje per ongeluk op de grond gooi. Vooral die ongelijkheid voel ik zelf, want blijkbaar kunnen mensen overal mee weg komen (zoals veel de snelweg blokkeren onder het mom van milieu, ben de naam van die xr gasten al lang vergeten) terwijl ik vorige maand nog al mijn gemeentelijke belastingen moest betalen voor minder vuilnis ophaal momenten maar toch een hoger bedrag.
En dan komt er hier in een aangrenzend dorp een acz. Stemming geweest onder inwoners en grootste gedeelte is tegen, toch worden de plannen doorgezet. En dan lees ik van een ander dorp waar inwoners fruit gingen gooien naar het gemeentehuis omdat er een azc zou komen en daar is inmiddels besloten dat vanwege de onvrede in het dorp het azc niet doorgaat.... Dus een beetje crimineel protesterend gedrag en je krijgt dingen wel voor elkaar?
En dan heb ik het niet eens over de Nederlandse politiek, want volgens mij houden die zich amper bezig met dit soort zaken?

Dat ben ik dan wel weer met je eens.Joris748 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:20:
Bij democratie hoort ook rentmeesterschap. Hoe draag je de samenleving en de leefomgeving over aan toekomstige generaties? De huidige status quo is behoorlijk hedonistisch. Niet in de laatste plaats doordat in de politiek langetermijnvisie een vies woord is geworden.
Burgerlijke ongehoorzaamheid, geweldloos verzet, heeft nochtans een lange historie, denk bijvoorbeeld Martin Luther King, Rosa Parks. Of Gandhi.mitsumark schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:19:
[...]
Ik vind dat het demonstratierecht voor iedereen gelijk zou moeten zijn, ongeacht de reden.
Dat er voor bepaalde thema's andere rechten moeten gelden lijkt mij niet handig, want wie gaat dat dan bepalen?
Dat XR (en jij) daar anders over denken vind ik dan weer het recht in eigen hand nemen.
Ik ben dan wel weer van mening dat het aantal mensen dat deelneemt een maatstaf zou kunnen zijn voor de politiek, niet hoe ontwrichtend de actie is.
Maar toen hoorden we BBB of PVV niet over het inperken van het demonstratierecht. BBB was zelfs dikke maatjes met de demonstranten (en de link is er zelfs nog steeds). En dat lijkt me de grote roze olifant hier: partijen willen vooral demonstraties inperken die hen niet goed uitkomen.DeKever schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:53:
[...]
Overigens was dit bij de boerenprotesten ook zo.
Breder bekeken is het de rode draad in de Nederlandse politiek van anno 2025: er zijn partijen aan de macht die een grote mond hebben over de vrijheid van meningsuiting maar die er erg slecht tegen kunnen als die tegen hen gebruikt wordt. En de geschiedenis en ook het heden (VS, Hongarije, Turkije) laat zien dat dat slecht kan uitpakken voor de democratie.
In jouw ogen hebben ze dan toch het juiste morele kompas? De meeste mensen zullen hun eigen morele kompas goed vinden en als de regering dezelfde normen en waarden hanteert, dan is er geen reden om te demonstreren.hamsteg schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:08:
[...]
Dat vind jij, maar ik vermoed dat Palestijnen dat op dit moment helemaal niet vinden.dawg schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:05:
Persoonlijk vind ik klimaat ook het belangrijkste trouwens en de ophef over extinction rebellion overdreven, de A12 waar ze protesteren is namelijk geen snelweg maar gewoon de lokale gemeentelijke weg langs t Malieveld;
En zoals bij elke demonstratie geldt, je doet t om aandacht te vragen voor een probleem dat er in jouw ogen is om de publieke opinie mee te krijgen;
Ik merk bij mezelf dat de boeren en pro-Gaza-demonstranten me kwijt zijn geraakt door de vorm van demonstreren;
Edit: ik vind de huidige Gaza-protesten dus qua vorm/ moment verkeerd; ze mogen wat mij betreft prima maatschappij-ontwrichtend zijn om er aandacht voor te vragen, maar dan geweldloos/ zonder vernielingen/ niet op momenten/ locaties waar de herdenking van bijvoorbeeld de holocaust een belangrijk onderdeel zijn
Prima als ze bij synagoge’s protesteren, maar vermijd dan wel antisemitisme; prima als ze de 2e kamer blokkeren, maar dan zonder vernielingen
[ Voor 13% gewijzigd door rik86 op 12-05-2025 22:54 ]
Je mist mijn punt.dawg schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:36:
[...]
Burgerlijke ongehoorzaamheid, geweldloos verzet, heeft nochtans een lange historie, denk bijvoorbeeld Martin Luther King, Rosa Parks. Of Gandhi.
Burgerlijke ongehoorzaamheid en geweldloos verzet zijn dan dus ook okee voor andere thema's.
Als ik vind dat fossiel de (economische) redding van de wereld is mag ik mij aan een greenpeace schip lijmen.
En als ik nog 2 vrijwilligers vind liggen alle 3 de schepen van greenpeace stil.
En als ik vind dat abortus moord is, mag ik me aan de deur van de kliniek vastlijmen.
Hoe meer mensen het met mij eens zijn, hoe vervelender dat wordt.
Dus nogmaals, het aantal mensen zegt imo iets over relevantie, niet het doel en/of de actie.
En als je dan met je Palestijnse vlaggetje stil komt protesteren word je gewoon naar de grond gewerkt en weggesleept door een militair en is diegene een held, want "dat slopende terrorismetuig moet aangepakt worden". Als je dan een klacht indient moet je vooral niet zeiken.
Net zoals dat er genoeg boeren zijn die gewoon met hun vee of hun akker bezig zijn en er het beste van proberen te maken, en dat er asielzoekers bestaan die gewoon dankbaar zijn en niet stelen.
Maar in de politiek wil men maximaal de onderbuik voeden en het wij-zij gevoel zo sterk mogelijk maken, dus men stookt dat gewoon lekker op.
Dan vind ik de synagoge wel weer een hele slechte plek. Het protest wordt dan meteen als antisemitisch bestempeld. De Israëlische ambassade is de beste plek.rik86 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:50:
[...]
In jouw ogen hebben ze dan toch het juiste morele kompas? De meeste mensen zullen hun eigen morele kompas goed vinden en als de regering dezelfde normen en waarden hanteert, dan is er geen reden om te demonstreren.
[...]
Dat vind jij, maar ik vermoed dat Palestijnen dat op dit moment helemaal niet vinden.
Persoonlijk vind ik klimaat ook het belangrijkste trouwens en de ophef over extinction rebellion overdreven, de A12 waar ze protesteren is namelijk geen snelweg maar gewoon de lokale gemeentelijke weg langs t Malieveld;
En zoals bij elke demonstratie geldt, je doet t om aandacht te vragen voor een probleem dat er in jouw ogen is om de publieke opinie mee te krijgen;
Ik merk bij mezelf dat de boeren en pro-Gaza-demonstranten me kwijt zijn geraakt door de vorm van demonstreren;
Edit: ik vind de huidige Gaza-protesten dus qua vorm/ moment verkeerd; ze mogen wat mij betreft prima maatschappij-ontwrichtend zijn om er aandacht voor te vragen, maar dan geweldloos/ zonder vernielingen/ niet op momenten/ locaties waar de herdenking van bijvoorbeeld de holocaust een belangrijk onderdeel zijn
Prima als ze bij synagoge’s protesteren, maar vermijd dan wel antisemitisme; prima als ze de 2e kamer blokkeren, maar dan zonder vernielingen
Nee, maar GroenLinks bijvoorbeeld wel.D-e-n schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:48:
Maar toen hoorden we BBB of PVV niet over het inperken van het demonstratierecht. BBB was zelfs dikke maatjes met de demonstranten (en de link is er zelfs nog steeds). En dat lijkt me de grote roze olifant hier: partijen willen vooral demonstraties inperken die hen niet goed uitkomen.
Ook in Den Haag.Fractievoorzitter Mirjam Wijnja van GroenLinks vraagt zich af wat de consequenties zijn voor de individuele boeren: 'Ze hebben gedemonstreerd terwijl de vergunning was geweigerd. Ik kan me voorstellen dat dat niet zomaar kan.'
De fractie van GroenLinks in Den Haag wil dat gemotoriseerde voertuigen verboden worden bij protesten. (...) "Het demonstratierecht is een groot goed, maar daar horen wat ons betreft geen gemotoriseerde voertuigen bij."
Dat is/ was t grote voordeel van de spreidingswet, ongeacht lokale druk, moeten gemeentes voor opvang zorgen;President schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:46:
[...]
https://www.ad.nl/binnenl...n-demonstranten~a13be336/
[...]
Mja, die boeren ben ik persoonlijk al weer vergeten. Kan mij alleen nog herinneren dat er een boer werd beschoten en dat mensen die de boeren wilden tegenhouden werden gepakt.
Ff heel zwart/wit:
iedereen wil meer huizen, maar niet vlak bij z’n eigen huis;
Iedereen wil meer snelwegen, maar niet vlak bij z’n huis;
Iedereen wil minder overlastgevende asielzoekers, maar de oplossing om ze sneller door te laten stromen niet in de buurt;
Iedereen wil goede zorg als die ziek is, maar wel minder belastingen betalingen
Dat is een nog betere plek inderdaad;Joris748 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:01:
[...]
Dan vind ik de synagoge wel weer een hele slechte plek. Het protest wordt dan meteen als antisemitisch bestempeld. De Israëlische ambassade is de beste plek.
Als je de discussie zuiver wil houden helpt het niet als je dingen gaat opschrijven die niet zijn gebeurd. Heb je de beelden gezien? Die 'demonstrant' wordt niet neergeslagen, hij wordt weggesleept aan zijn armen. Dat is iets heel anders._JGC_ schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:54:
En als je dan met je Palestijnse vlaggetje stil komt protesteren word je gewoon neergeslagen door een militair en is diegene een held, want "dat slopende terrorismetuig moet aangepakt worden". Als je dan een klacht indient moet je vooral niet zeiken.
Dat beantwoordt niet mijn vraag over BBB en PVV. Wat vonden zij van blokkerende tractoren op de weg? Die zijn uiteindelijk een stuk moeilijker te verwijderen dan zittende demonstranten.Dennis schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:01:
[...]
Nee, maar GroenLinks bijvoorbeeld wel.
[...]
Ook in Den Haag.
[...]
*knip*, feedback over de moderatie via DM. Ik durf op geen enkele manier te pretenderen te weten wat juist is. De huidige reactie van Israël is na 77 jaar oorlog in mijn ogen over de top, 7 oktober was ook over de top, kolonisten die landje pik doen en Palestijnen vermoorden is ook over de top, ik kan de gehele geschiedenis langs gaan lopen maar beide partijen zijn fout en het morele compas in deze oorlog wisselt van jaar tot jaar. Hij is bijzonder dat twee gelovige partijen met basiek een zelfde oorspronk naasten liefde pretenderen en elkaar vervolgens uitmoorden.rik86 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:50:
[...]
In jouw ogen hebben ze dan toch het juiste morele kompas? De meeste mensen zullen hun eigen morele kompas goed vinden en als de regering dezelfde normen en waarden hanteert, dan is er geen reden om te demonstreren.
[ Voor 9% gewijzigd door NMH op 13-05-2025 20:25 ]
... gecensureerd ...
Ik was er niet bij, artikelen die ik kan vinden spreken over "werkte hem naar de grond" en op de video zie je hem idd slepen met een persoon.Dennis schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:06:
[...]
Als je de discussie zuiver wil houden helpt het niet als je dingen gaat opschrijven die niet zijn gebeurd. Heb je de beelden gezien? Die 'demonstrant' wordt niet neergeslagen, hij wordt weggesleept aan zijn armen. Dat is iets heel anders.
Dus nee, het zal niet letterlijk neerslaan zijn, maar je snapt wat ik bedoel.
Post aangepast overigens.
Ja, uiteindelijk wel ja. Na letterlijk jaren van zeer gevaarlijke, ontwrichtende acties zijn ze uiteindelijk wat harder aangepakt.alexbl69 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:46:
[...]
Gekut tolereren? Er is notabene op ze geschoten. Diverse boeren zijn tot stevige (gevangenis-) straffen veroordeeld.
Dat noem ik heel erg lang tolereren, dat weerleg je niet met je link.
Het schieten gebeurde trouwens niet omdat ze alleen maar demonstreerden, maar omdat die agent zich bedreigd voelde. Dat erbij halen is een totaal flauwekul argument.
Nu doe je de activisten van XR tekort, want die zijn doorgaans vrij goed in zichzelf vastlijmenD-e-n schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:12:
Dat beantwoordt niet mijn vraag over BBB en PVV. Wat vonden zij van blokkerende tractoren op de weg? Die zijn uiteindelijk een stuk moeilijker te verwijderen dan zittende demonstranten.
Overigens zie je dit ook aan de linkerzijde, of heb jij ergens een afkeurende reactie van GroenLinks gezien over de vernielingen in universiteiten, zoals de UvA?
Dan moet je dat ook niet opschrijven_JGC_ schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:17:
De persoon werkte zichzelf naar de grond en werkte niet mee / liet zich slepen._JGC_ schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:17:
[...]
Ik was er niet bij, artikelen die ik kan vinden spreken over "werkte hem naar de grond" en op de video zie je hem idd slepen met een persoon.
In principe wordt er eerst gevraagd / gewezen of de persoon wil vertrekken.
Niet de beste bron, wel even het beste filmpje wat ik kon vinden, @ 4:44
https://www.vandaaginside...protest-op-bevrijdingsdag
Persoonlijk vind ik het een heel beroerde plek/tijd/gelegenheid om te demonstreren.
Ik kan me ook voorstellen dat dit zo'n "uitzondering" is waarbij je kunt denken aan: "Er kunnen extra beperkingen gelden rond bijzondere locaties (ambassade, regeringsgebouwen en dergelijke)." Ondanks dat je een "eenmansprotest" niet hoeft aan te melden.
https://nederlandsegrondr...0demonstratie%20verbieden.
De vraag is alleen: Mag dat?Dennis schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:23:
[...]
Dan moet je dat ook niet opschrijven. En er is nogal een verschil tussen neerslaan en iemand gepast verwijderen. Afgezien van dit stukje had je namelijk best een aardig betoog waarbij de politiek steeds meer één groep vertegenwoordigt.
Mag ik, jij, je buurman, Kroon, iemand "gepast verwijderen" enkel en alleen omdat ik, jij, je buurman of Kroon vindt dat een protest "niet kan"?
Mag ik mensen wegslepen die vervelend doen bij anti-abortus klinieken? Zo ja, dan heb ik wel wat te doen dit weekend
Mag Henk Kick-Out ZP protesteerders wegslepen?
Mag Achmed mensen wegslepen bij een koranverbranding?
Mag iemand die pro land X is iemand van pro land Y wegslepen?
Als die dingen niet mogen, waarom mag Kroon dat wel? Hij is anno nu ook gewoon een burger, en eentje met aardige kerfstok.
Staat volledig los wat ik moreel van zijn actie vind. Ik heb er moreel gezien weinig op tegen, ik begrijp hem wel, en in een vacuum lijkt hij okay gehandeld te hebben. Maar dit is geen vacuum.
Een geweldsmonopolie, en ja, zelfs wegslepen is geweld in dit geval, is ontzettend belangrijk voor een functionerend land.
Nee, want ik heb daarvoor nog aangegeven dat ik steeds verdergaande klimaatontwrichting en biodiversiteitsverlies van een schaal & impact vind dat dat niet vergelijkbaar is met meer “alledaagse beslommeringen”, bij gebrek aan betere verwoording.mitsumark schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:53:
[...]
Je mist mijn punt.
Burgerlijke ongehoorzaamheid en geweldloos verzet zijn dan dus ook okee voor andere thema's.
Als ik vind dat fossiel de (economische) redding van de wereld is mag ik mij aan een greenpeace schip lijmen.
En als ik nog 2 vrijwilligers vind liggen alle 3 de schepen van greenpeace stil.
En als ik vind dat abortus moord is, mag ik me aan de deur van de kliniek vastlijmen.
Dus nogmaals, het aantal mensen zegt imo iets over relevantie, niet het doel en/of de actie.
Overigens is dat inmiddels ook wel voldoende wetenschappelijk onderbouwd.
En gezien de historische context van burgerlijke ongehoorzaamheid en geweldloos verzet lijkt me dat de meest redelijke vorm van verzet die daadwerkelijk bewezen heeft dat het resultaat geeft. Een vorm die binnen de democratische rechtsstaat past.
Ik snap wat je zegt, maar wat ik problematisch vind is dat we het op die manier weer overjuridiseren. Dan moeten we weer precies gaan vastleggen wanneer iemand iets wel en niet mag.RobinHood schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:33:
De vraag is alleen: Mag dat?
Simpel: die persoon mocht daar niet zijn want hij klom over een hek. Dus vroeg of laat zou de beveiliging hem daar weghalen (of de politie). Dan is het alleen maar fijn als andere mensen ook even helpen.
Laten we het (en onze samenleving) niet zo ingewikkeld maken met elkaar.
De linkerzijde heeft al decennia de macht niet dus ik snap niet wat een mogelijk wel of niet halfzachte reactie van GL te maken heeft met mijn punt: de huidige machthebbers proberen het demonstratierecht te gebruiken om protesten die hen niet bevallen de kop in te drukken.Dennis schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:23:
[...]
Overigens zie je dit ook aan de linkerzijde, of heb jij ergens een afkeurende reactie van GroenLinks gezien over de vernielingen in universiteiten, zoals de UvA?
Mevrouw Halsema van GL vond overigens wel degelijk wat van de protesten. Ze heeft er genoeg afgebroken. Maar zij vindt volgens mij dat ze als burgemeester genoeg wetten heeft om demonstraties aan te pakken. Maar de huidige machthebbers branden een burgemeester van een andere stroming liever af dan die te steunen.
Het is ook helemaal niet zo ingewikkeld. Als jij iemand verdacht vindt handelen waarschuw je de instanties.Dennis schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:38:
[...]
Daar zijn dus juist al behoorlijk duidelijke regels over. Juist vanwege oa. het geweldsmonopolie.Dennis schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:38:
[...]
Ik snap wat je zegt, maar wat ik problematisch vind is dat we het op die manier weer overjuridiseren. Dan moeten we weer precies gaan vastleggen wanneer iemand iets wel en niet mag.
Simpel: die persoon mocht daar niet zijn want hij klom over een hek. Dus vroeg of laat zou de beveiliging hem daar weghalen (of de politie). Dan is het alleen maar fijn als andere mensen ook even helpen.
Uiteindelijk gaat dit ook over jouw, en iedereens, rechten en vrijheden. Als ik zie dat jij vrolijk door een rood stoplicht fietst, mag ik jou dan van je fiets trekken?
Beetje flauw natuurlijk, maar in AWM hoop ik toch wat meer diepte dan "we moeten niet zo moeilijk doen", dat is leuk voor in de kroeg, en op kroegniveau is dat ook mijn mening.
Maar op hoger niveau heb ik er echt wel een probleem mee, niet echt met Kroons actie, ik geloof hem wel dat het gewoon actie=reactie was. Hij hoeft van mij ook geen douw te krijgen.
Ik heb wel serieus moeite met hoe bepaalde politici hierbij staan te klappen als zeeleeuwen en de naald verder naar polarisatie en autoritarisme drukken.
[ Voor 23% gewijzigd door RobinHood op 12-05-2025 23:57 ]
En precies daar reageerde ik ook op, daar hebben we dan een meningsverschil.dawg schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:34:
[...]
Nee, want ik heb daarvoor nog aangegeven dat ik steeds verdergaande klimaatontwrichting en biodiversiteitsverlies van een schaal & impact vind dat dat niet vergelijkbaar is met meer “alledaagse beslommeringen”, bij gebrek aan betere verwoording.
Overigens is dat inmiddels ook wel voldoende wetenschappelijk onderbouwd.
Nu bepaal jij zelf dat er voor jouw doel "meer" mag dan voor een ander doel.
Mag je alleen/meer/op een andere schaal demonstreren als de schaal & impact onvergelijkbaar (groot) zijn?
En doet de wetenschappelijke onderbouwing ertoe?
Ik vind de aanleiding van deze discussie, de 5 mei rel, niet een voorbeeld van tegengeluiden de kop indrukken. Je kan deze stelling misschien wel verdedigen met andere voorbeelden, maar niet met deze, vind ik. Daarvoor vind ik dit protest te respectloos.D-e-n schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:45:
[...]
De linkerzijde heeft al decennia de macht niet dus ik snap niet wat een mogelijk wel of niet halfzachte reactie van GL te maken heeft met mijn punt: de huidige machthebbers proberen het demonstratierecht te gebruiken om protesten die hen niet bevallen de kop in te drukken.
Mevrouw Halsema van GL vond overigens wel degelijk wat van de protesten. Ze heeft er genoeg afgebroken. Maar zij vindt volgens mij dat ze als burgemeester genoeg wetten heeft om demonstraties aan te pakken. Maar de huidige machthebbers branden een burgemeester van een andere stroming liever af dan die te steunen.
Wederom nee, want ik zei dat een stabiel klimaat & biodiversiteit onder het algemeen belang vallen en dat zelfs grondrechten betreft. Daar zit het verschil.mitsumark schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:52:
[...]
En precies daar reageerde ik ook op, daar hebben we dan een meningsverschil.
Nu bepaal jij zelf dat er voor jouw doel "meer" mag dan voor een ander doel.
Mag je alleen/meer/op een andere schaal demonstreren als de schaal & impact onvergelijkbaar (groot) zijn?
En doet de wetenschappelijke onderbouwing ertoe?
Dat dat offers vraagt, voor wie & hoeveel & wat dan is een andere discussie.
Op lokaal niveau heeft GL genoeg macht. In vrijwel alle universiteitssteden zit GroenLinks in het college.D-e-n schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:45:
De linkerzijde heeft al decennia de macht niet dus ik snap niet wat een mogelijk wel of niet halfzachte reactie van GL te maken heeft met mijn punt: de huidige machthebbers proberen het demonstratierecht te gebruiken om protesten die hen niet bevallen de kop in te drukken.
Burgemeester is geen (partij)politiek ambt.Mevrouw Halsema van GL vond overigens wel degelijk wat van de protesten. Ze heeft er genoeg afgebroken. Maar zij vindt volgens mij dat ze als burgemeester genoeg wetten heeft om demonstraties aan te pakken. Maar de huidige machthebbers branden een burgemeester van een andere stroming liever af dan die te steunen.
D-e-n schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:47:
Het is ook helemaal niet zo ingewikkeld. Als jij iemand verdacht vindt handelen waarschuw je de instanties.
Nee, in dit laatste geval niet want het is een verkeersovertreding en geen strafbaar feit. Maar bij een strafbaar feit mag een burgerarrest wel en in een ernstig geval zou je daar zelfs iemand voor van zijn fiets mogen trekken.RobinHood schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:50:
Daar zijn dus juist al behoorlijk duidelijke regels over. Juist vanwege oa. het geweldsmonopolie.
Uiteindelijk gaat dit ook over jouw, en iedereens, rechten en vrijheden. Als ik zie dat jij vrolijk door een rood stoplicht fietst, mag ik jou dan van je fiets trekken?
Als je bij elke verdachte situatie eerst de politie gaat bellen schiet het natuurlijk niet op. En ik vind dat daar dus in beginsel iets mis mee is: we accepteren niets meer van elkaar en durven elkaar daardoor ook niet meer aan te spreken. Het is het individualisme pur sang. Mijn Palestina-protest is belangrijk dus ik vind dat ik het recht heb daar jullie allemaal mee lastig te vallen. Vermoedelijk wist deze activist wel dat zijn actie niet gewaardeerd zou worden, dan moet je ook niet zeiken als je daarna een klein schaafwondje hebt.
Het is hetzelfde als ouders die op school verhaal gaan halen als ze vinden dat de juf of meester ze onheus heeft bejegend. En mijns inziens staat het ook voor veel dingen die mis zijn in onze samenleving.
Neenmitsumark schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:53:
[...]
Je mist mijn punt.
Dat komt neer op die basale toets die we als samenleving al heel lang vergeten zijn, die echter wel hoeksteen is van vereisten van continuïteit van het bestel. Is iets conform - wordt het bestel onderschreven, eenvoudig gezegd - of is het non-conform (raakt het aan bestel dan wel vereisten en/of kaders), of zelfs toxisch (het bestel wordt niet onderschreven, regels zijn voor anderen, ga zo door).
Dat soort basale toetsingen worden niet enkel al heel lang niet meer consistent gedaan (buiten de Instellingen die de afgelopen vijftien jaar van rechts / conservatief ondermijnd dan wel genegeerd geworden zijn), het is ook heel moeilijk geworden om er nog stil bij te staan. Immers, de bandbreedte in collectieve structuren en debatten wordt consistent beperkt door non-conform / toxisch streven / prikkel / narratief, waardoor we als publiek debat verzanden in vergelijkingen die voor functionaliteit en continuïteit van het bestel helemaal niet op gaan.
Waarom denk je dat een Petrochemie Sector zo investeert in subversie via PR en lobby? Omdat men donders goed weet dat als men stromannetjes aan schepen van Greenpeace gaat lijmen (zonder eerst af te komen van rechtsorde en demos cratos) men héél snel met de broek op de enkels staat en alle invloed op collectieve structuren én publiek debat zal verliezen
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Wat kun jij toch heerlijk wiebelenDennis schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 00:00:
[...]
Op lokaal niveau heeft GL genoeg macht. In vrijwel alle universiteitssteden zit GroenLinks in het college.
[...]
Burgemeester is geen (partij)politiek ambt.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Tja, let op wie wanneer wel moeilijk doet. Het zijn toepassingen - naar “de ander”. En dat is best een rode vlag inmiddels. Dat er een lijn ligt van pogingen tot beperking van bandbreedte en diepgang gaat daar helaas hand in hand mee.RobinHood schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:50:
[...]
Daar zijn dus juist al behoorlijk duidelijke regels over. Juist vanwege oa. het geweldsmonopolie.
Beetje flauw natuurlijk, maar in AWM hoop ik toch wat meer diepte dan "we moeten niet zo moeilijk doen", dat is leuk voor in de kroeg, en op kroegniveau is dat ook mijn mening.
Maar op hoger niveau heb ik er echt wel een probleem mee, niet echt met Kroons actie, ik geloof hem wel dat het gewoon actie=reactie was. Hij hoeft van mij ook geen douw te krijgen.
Ik heb wel serieus moeite met hoe bepaalde politici hierbij staan te klappen als zeeleeuwen en de naald verder naar polarisatie en autoritarisme drukken.
Nu spreek je jezelf op zoveel manieren tegen dat ik er duizelig van word.
We moeten het niet te juridisch maken, maar ik mag je niet van je fiets trekken vanwege een verschil in juridische definities.
En er mag ingegrepen worden bij "niet gewenste demonstraties", terwijl dat weer 0 juridische basis heeft, en gewoon niks meer is dan een mening.
Maar ook zeggen dat we niks meer van elkaar accepteren, maar demonstranten mogen vooral anderen niet lastigvallen?
Hoe zit het nou? Een cynicus zou kunnen lezen dat je alles wel best vindt, zolang het jou niet raakt.
Het was niet mijn intentie om je duizelig te makenRobinHood schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 00:12:
@Dennis
Nu spreek je jezelf op zoveel manieren tegen dat ik er duizelig van word.
We moeten het niet te juridisch maken, maar ik mag je niet van je fiets trekken vanwege een verschil in juridische definities.
En er mag ingegrepen worden bij "niet gewenste demonstraties", terwijl dat weer 0 juridische basis heeft, en gewoon niks meer is dan een mening.
Maar ook zeggen dat we niks meer van elkaar accepteren, maar demonstranten mogen vooral anderen niet lastigvallen?
Hoe zit het nou? Een cynicus zou kunnen lezen dat je alles wel best vindt, zolang het jou niet raakt.
Accepteren is ook accepteren dat een ander niet jouw mening heeft. En inderdaad moeten demonstranten anderen niet lastigvallen.
Hoe zie je dit voor je? Zeker als combinatie van twee zinnen. Mening demonstratie heeft een rand waar het schuurt ( en waar niet graag voorbeelden ).Dennis schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 00:22:
[...]
Accepteren is ook accepteren dat een ander niet jouw mening heeft. En inderdaad moeten demonstranten anderen niet lastigvallen.
Dat is in feite onmogelijk: vrijheid van meningsuiting, een mening mogen uiten alsmede demonstreren is een tweezijdig zwaard en zou (in theorie) moeten vallen onder Gelijke monniken, gelijke kappen ongeacht of het vanuit Links of Rechts komt.Napo schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 05:58:
[...]
Hoe zie je dit voor je? Zeker als combinatie van twee zinnen. Mening demonstratie heeft een rand waar het schuurt ( en waar niet graag voorbeelden ).
De praktijk is dat door de polarisatie (waar de politiek een flinke vinger in heeft) er een duidelijk verschil wordt gemaakt bij bepaalde uitingen door de burger (maar ook door de politiek) waarbij men over het algemeen linkse punten (klimaat, migratie, discriminatie en bijvoorbeeld de oorlog in Gaza) aanzienlijk minder tolerant zijn richting de mensen en dit uiten op diverse manieren.
Tsja, niet iedereen durft er voor uit te komen pro-Wilders te zijn en op PVV te stemmen. Niet iedereen durft er voor uit te komen achter Palestina te staan. Dan ga je anoniem demonstreren. Dus ergens begrijp ik het wel. Maar als de intentie is om je te misdragen, dan keihard aanpakken.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:56:
Met een verbod op gezichtsbedekkende bekleding tijdens demonstraties kom je al een heel eind. Men waant zich anoniem achter een masker waarmee de drempel tot misdragen laag is. Zelfde gedrag zie je bij grote groepen waar je kan verdwijnen in de massa, zoals laatst in Scheveningen.
EU DNS: 86.54.11.100
Zodat politieagenten die zin hebben in koffie even kunnen komen babbelen over je weekendplannen?Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:56:
Met een verbod op gezichtsbedekkende bekleding tijdens demonstraties kom je al een heel eind. Men waant zich anoniem achter een masker waarmee de drempel tot misdragen laag is. Zelfde gedrag zie je bij grote groepen waar je kan verdwijnen in de massa, zoals laatst in Scheveningen.
Wat misschien zou helpen tegen mensen die zich misdragen bij demonstraties is mensen die zich misdragen bij demonstraties oppakken en demonstranten die zich niet aan de wet houden vervolgen.
Oh wacht, dat kan nu al zónder het demonstratierecht in te hoeven perken!
Telkens vaker krijg ik het idee dat de politiek niet begrijpt waarover ze nu eigenlijk besluiten nemen, en enkel dingen doen om stemmen te vergaren voor de volgende verkiezing.
Zutphenees hier. Ik heb vorig jaar met Rick Verschure gesproken over een ander onderwerp. Die man kan lullen als brugman.vangoghnl schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:44:
Mensen zijn in Zutphen woedend om de leugens van de gemeente.
Gemeente Zutphen heeft aangegeven hier samen met het COA al 2.5 jaar aan te werken. Vorige jaar is de gemeente naar deze plannen gevraagd, en is alles ontkend. Nu blijkt dat ze een geheimhouding hebben afgesproken samen met het COA. Dit lijkt een regelrecht artikel uit de speld. Van de partij tegen de burger. Mensen kunnen van alles gaan roepen over dat dit netjes gaat. Maar dit is absoluut niet het gevoel wat hier leeft. Het is een groot pr drama. Mensen voelen zich volledig overvallen. Andere lokale partijen in de gemeente Zutphen die tegen zijn, geven aan dat dit er doorheen zal worden gedrukt.
Ook valt het hier verkeerd, omdat de gemeente Zutphen al veel meer doet voor opvang en andere maatschappelijke instanties. We hebben een azc, gevangenis, veel verslavingszorg etc. Er leeft onder de lokale bevolking heel erg het sentiment van laat andere gemeentes ook maar eens wat doen. En daar ben ik er ook een van. Daarnaast is de plaatsing extreem ongunstig. Letterlijk naast een Vinex wijk met veel jonge gezinnen.
Zutphen heeft al een AZC inderdaad. In die wijk supermarkt heeft jaren lang beveiliging gestaan en is er veel overlast geweest. Vooral IN het AZC zelf ( steek partijen etc)
Maat van mij woont daar 200 meter vandaan. Die gaat zijn huis binnenkort te koop zetten. Heel veel mensen uit Zutphen zijn woedend.
Het is vooral ( en daar staat Zutphen om bekend) de manier waarop. Gewoon amper tot niet communiceren en een dag van te voren snel een brief door de bus gooien in de hoop dat het te kort dat is zodat er weinig mensen komen opdagen. Zutphen is altijd al een rode gemeente geweest, proberen altijd het braafste jongetje van de klas te zijn. Daarentegen gaat het al jaren financieel klote met de gemeente, zal wel een centen kwestie zijn.
Ik woon in een andere buurt, ik zal er niet heel veel last van krijgen. Mogelijk een enkeling die een groot rondje gaat lopen.
Ik ben trouwens altijd een links ( vaak rood ) stemmer geweest
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Het zal ongetwijfeld ook een effect hebben op de huizenprijzen van de omliggende woningen.Agent47 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:42:
[...]
Zutphenees hier. Ik heb vorig jaar met Rick Verschure gesproken over een ander onderwerp. Die man kan lullen als brugman.
Zutphen heeft al een AZC inderdaad. In die wijk supermarkt heeft jaren lang beveiliging gestaan en is er veel overlast geweest. Vooral IN het AZC zelf ( steek partijen etc)
Maat van mij woont daar 200 meter vandaan. Die gaat zijn huis binnenkort te koop zetten. Heel veel mensen uit Zutphen zijn woedend.
Het is vooral ( en daar staat Zutphen om bekend) de manier waarop. Gewoon amper tot niet communiceren en een dag van te voren snel een brief door de bus gooien in de hoop dat het te kort dat is zodat er weinig mensen komen opdagen. Zutphen is altijd al een rode gemeente geweest, proberen altijd het braafste jongetje van de klas te zijn. Daarentegen gaat het al jaren financieel klote met de gemeente, zal wel een centen kwestie zijn.
Ik woon in een andere buurt, ik zal er niet heel veel last van krijgen. Mogelijk een enkeling die een groot rondje gaat lopen.
Daar omheen weet ik het wel zeker. Ik denk voor de gehele stad opzich wel. Er zijn genoeg mensen die niet in een stad / dorp willen wonen waar een AZC in de buurt zit.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:59:
[...]
Het zal ongetwijfeld ook een effect hebben op de huizenprijzen van de omliggende woningen.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Dat idee krijg je nu pas?ErikT738 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:37:
Kennelijk is de huurbevriezing praktisch onuitvoerbaar. Men was even vergeten dat er ook particuliere verhuurders zijn binnen de sociale huur, en heeft hier geen geld voor opzij gezet. Daarnaast is er ook geen overzicht van deze verhuurders, en zou het uitzoekwerk meer kosten dan de compensatie.
Telkens vaker krijg ik het idee dat de politiek niet begrijpt waarover ze nu eigenlijk besluiten nemen, en enkel dingen doen om stemmen te vergaren voor de volgende verkiezing.
En pas bij dit kabinet?
Rood is traditioneel tegen asielopvang en buitenlanders geweest. Maar zodra ze hier zijn, hebben ze wel gewoon rechten zoals iedereen.Agent47 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:42:
[...]
Zutphenees hier. Ik heb vorig jaar met Rick Verschure gesproken over een ander onderwerp. Die man kan lullen als brugman.
Dat verhaal wordt nogal eens gekaapt door "rechts"...
An sich is een AZC geen probleem. Mits de procedures kort zijn, doorlooptijden kort, zicht op status, woning, werk. En natuurlijk een dagbesteding.
Niks zo frustrerend als in een lange, onduidelijke procedure zitten waarin je niks mag, niks kan, niks gebeurt en je geen fuck te doen hebt. Daar komt gedonder van, ongeacht bij welke groep het nu is (daarom is het ook vaak gedonder in blanke volksbuurten met hoge werkeloosheid / uitkeringen).
De oplossing is meer mensen, en meer bouwen zodat die procedures sneller gaan en woningen zodat ze ergens heen kunnen.
Maar ja, chronisch onderbezetten en de stikstofcrisis verhinderen dat nogal natuurlijk.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Omdat het weer een excel oplossing is voor een groter probleem, de achterblijvende woningbouw en de invulling van wie dat moet gaan doen. Dit en alle voorgaande kabinetten willen niet aan de uitvoerende kant meer zitten zoals men dat voorheen wel deed.ErikT738 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:37:
Kennelijk is de huurbevriezing praktisch onuitvoerbaar. Men was even vergeten dat er ook particuliere verhuurders zijn binnen de sociale huur, en heeft hier geen geld voor opzij gezet. Daarnaast is er ook geen overzicht van deze verhuurders, en zou het uitzoekwerk meer kosten dan de compensatie.
Dus een goed klinkende "snelle" oplossing waarbij de overheid niet op de stoel van de uitvoerder moet gaan zitten is de steeds gekozen weg. Altijd wordt er een "oplossing" gezocht met een incentive of een rem op financieel gebied en verwacht men dat de deelnemers en uitvoerders het zelf wel even oplossen. Dat de "markt" het opvangt. Keer op keer is dit onjuist gebleken.
Maar ja het klinkt lekker en je kan roepen dat je iets doet terwijl je niets doet.
Als het er maar goed uit ziet in de excel sheets en de overzichten dan is het goed. Maar de werkelijkheid is altijd weerbarstiger. Uiteindelijk moeten we als maatschappij zaken gaan oplossen door uit te voeren. In gezamenlijkheid. Maar vertrouwen op een papieren werkelijkheid gaat niets doen.
Allerlei organisaties, zoals de ombudsman, buitelen nu over elkaar heen om hierover hun zorgen uit te spreken.Compuchip87 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:05:
Zodat politieagenten die zin hebben in koffie even kunnen komen babbelen over je weekendplannen?
Feit is dat dit al jaren gebeurt. In de coronaperiode kreeg Flavio Pasquino ook huisbezoek. Zo is zijn blckbx YouTube kanaal eigenlijk begonnen. Alleen toen hoorde je al deze organisaties niet. Ik vind het daarom weer selectieve verontwaardiging.
NOS wijdde er destijds wel een artikel aan.
In het verleden werden bezuinigingsbesluiten (of eigenlijk alle besluiten) genomen door de ministers bij gestaan door het ambtenaren apparaat. Dat is nu vervangen door een besluit door fractie voorzitters, waarvan in ieder geval de grootste fractie helemaal geen apparaat om zich heen heeft met kennis van zaken. Na een besluit in de achterkamer worden de ministers er mee geconfronteerd. En vervolgens duikt het op in de media dat het niet uitvoerbaar is.ErikT738 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:37:
Niet dat er in het verleden geen slechte besluiten genomen werden, maar nu wordt de aanwezig kennis en kunde geheel niet benut.
Ik zeg ook niet dat de afbraak van de democratie begonnen is onder of te wijten is aan de PVV. Dat het al langer gebeurt is geen reden om nu niet verontwaardigd te zijn. Ik vind het onterecht dat er toen niet allemaal organisaties over elkaar heen gebuiteld zijn maar ik ben blij dat het eindelijk tot het algemeen bewustzijn begint door te dringen dat er (steeds meer) dingen gebeuren die niet normaal (zouden moeten) zijn.Dennis schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:49:
[...]
Allerlei organisaties, zoals de ombudsman, buitelen nu over elkaar heen om hierover hun zorgen uit te spreken.
Feit is dat dit al jaren gebeurt. In de coronaperiode kreeg Flavio Pasquino ook huisbezoek. Zo is zijn blckbx YouTube kanaal eigenlijk begonnen. Alleen toen hoorde je al deze organisaties niet. Ik vind het daarom weer selectieve verontwaardiging.
NOS wijdde er destijds wel een artikel aan.
In de NRC Vandaag podcast aflevering "Hoe China invloed uitoefent op demonstraties in Nederland" komt een mooi voorbeeld voorbij waarom gezichtsbedekkende kleding tijdens demonstraties, ook gewoon in Nederland, zinnig is: blijkbaar zijn er chinese functionarissen die filmopnames maken van demonstraties en vervolgens naar de familie van demonstranten in China gaan om daar wat dwingend te zeggen "zou u uw familie in Nederland kunnen verzoeken niet meer tegen China te demonstreren?".Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:56:
Ik kan weinig begrip opwekken voor Omtzigt hier, je kan niet klagen over dat lintjes een probleem worden als dit alleen maar gebeurt omdat hijzelf besloot met een partij in een coalitie te gaan die leeft op dit soort onzinnige en nutteloze stunts. Je kan niet klagen dat de kamer niet bezig is met het oplossen van problemen als je met de PVV en BBB samenwerkt, die nooit van hun leven ook maar problemen willen oplossen want dan is hun bestaansrecht voorbij.In zijn toespraak deelde hij een sneer uit aan zijn collega's in het parlement. Omtzigt vindt dat de Kamer "onvoldoende zichtbaar bezig is met het oplossen van de problemen van Nederland". "Terwijl de tent hier in de fik staat als vijf lintjes niet worden ondertekend. Dat is me steeds meer gaan tegenstaan", zei Omtzigt.
Omtzigt heeft zijn eigen reputatie compleet vernield met deze coalitie, en ik kan er niet treurig om zijn als ik eerlijk ben.
Omtzigt laat zich hier van zijn hypocriete kant zien. Het is hijzelf die moedwillig in zee is gegaan met een club die ophef genereren als verdienmodel heeft. De ophef die is ontstaan rondom de lintjes is moedwillig gecreëerd door Faber en Wilders en Omtzigt zelf is daarmee een hoofdschuldige.separhim schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:56:
https://www.nu.nl/politie...oriteiten-te-stellen.html
[...]
Ik kan weinig begrip opwekken voor Omtzigt hier, je kan niet klagen over dat lintjes een probleem worden als dit alleen maar gebeurt omdat hijzelf besloot met een partij in een coalitie te gaan die leeft op dit soort onzinnige en nutteloze stunts. Je kan niet klagen dat de kamer niet bezig is met het oplossen van problemen als je met de PVV en BBB samenwerkt, die nooit van hun leven ook maar problemen willen oplossen want dan is hun bestaansrecht voorbij.
Omtzigt heeft zijn eigen reputatie compleet vernield met deze coalitie, en ik kan er niet treurig om zijn als ik eerlijk ben.
Je hebt 2 keuzes: Je blijft aan de zijlijn roepen of je stapt in en probeert het van binnenuit te verbeteren.D-e-n schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:20:
[...]
Omtzigt laat zich hier van zijn hypocriete kant zien. Het is hijzelf die moedwillig in zee is gegaan met een club die ophef genereren als verdienmodel heeft. De ophef die is ontstaan rondom de lintjes is moedwillig gecreëerd door Faber en Wilders en Omtzigt zelf is daarmee een hoofdschuldige.
Hij heeft het geprobeerd en het is hem niet gelukt
Een ieder met een beetje inzicht had kunnen weten dat een beroeps provocateur niet stopt met provoceren. Alle andere extreemrechtse partijen en personen over de gehele wereld hebben laten zien dat het alleen maar erger wordt eens in de regering.jan390 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:29:
[...]
Je hebt 2 keuzes: Je blijft aan de zijlijn roepen of je stapt in en probeert het van binnenuit te verbeteren.
Hij heeft het geprobeerd en het is hem niet gelukt
Het verwijt van "aan de zijlijn blijven staan" is overigens vals. Er is altijd een keuze om niet met deze clubs samen te werken
[ Voor 11% gewijzigd door D-e-n op 13-05-2025 12:35 ]
Dus NSC had niet moeten instappen, zou gezien worden als diegene die niet wilt samenwerken (Die situatie was al gecreeerd) en zou enorm verliezen leiden bij nieuwe verkiezingen. Waar zouden die stemmen heen zijn gegaan?D-e-n schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:32:
[...]
Een ieder met een beetje inzicht had kunnen weten dat een beroeps provocateur niet stopt met provoceren. Alle andere extreemrechtse partijen en personen over de gehele wereld hebben laten zien dat het alleen maar erger wordt eens in de regering.
Ik ben het met je eens dat het enorm lastig is om met 2 populistische partijen samen te werken. Maar wederom: je probeert er iets van te maken (dat is tenslotte je rol) of je blijft roepen aan de zijlijn (waarbij je zeker weet dat er niets veranderd)
Je kunt niet samenwerken met partijen die er andere spelregels op na houden. De rol die het NSC zich aangemeten heeft, was vanaf het begin niet houdbaar. De enige manier waarop ze er goed uitgekomen waren, was de coalitie laten klappen op een principekwestie, maar dat hebben ze nagelaten.jan390 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:37:
[...]
Dus NSC had niet moeten instappen, zou gezien worden als diegene die niet wilt samenwerken (Die situatie was al gecreeerd) en zou enorm verliezen leiden bij nieuwe verkiezingen. Waar zouden die stemmen heen zijn gegaan?
Ik ben het met je eens dat het enorm lastig is om met 2 populistische partijen samen te werken. Maar wederom: je probeert er iets van te maken (dat is tenslotte je rol) of je blijft roepen aan de zijlijn (waarbij je zeker weet dat er niets veranderd)
DropjesLover schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:09:
[...]
Rood is traditioneel tegen asielopvang en buitenlanders geweest.
Dat... euh... is nieuw voor mij
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Omtzigt had gewoon heel veel geluk met het moment dat het kabinet viel, en gezien hoe alles loopt kun je niet echt stellen dat er een poging was om er iets van te maken, de PVV en BBB zijn duidelijk niet geïnteresseerd om ook maar iets te verbeteren. Je kan niet schuilen achter, je probeert er wat van te maken, dit is net als een scholier die een verslag moet inleveren, en alleen maar een papier met de naam erop heeft ingeleverd. Dat is niet iets proberen ervan te maken, en dat deed NSC hier ook, deze coalitie is nooit in de buurt gekomen van hetgeen dat NSC beweerde voor te zijn.jan390 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:37:
[...]
Dus NSC had niet moeten instappen, zou gezien worden als diegene die niet wilt samenwerken (Die situatie was al gecreeerd) en zou enorm verliezen leiden bij nieuwe verkiezingen. Waar zouden die stemmen heen zijn gegaan?
Populisten weten altijd alles in hun voordeel te spinnen. Damned if you don't, damned if you do. Dat zou geen reden moeten zijn je principes opzij te zetten. Ik denk dat NSC vanuit de oppositie meer impact had kunnen maken en dan misschien bij de volgende verkiezingen daar de vruchten van plukken. Of niet, omdat de partij hing op de tijdelijke populariteit van Omtzigt en de gunfactor na het toeslagenaffaire- en "functie elders"-schandaal. Maar dan had het voor hun uitkomst niet uitgemaakt of ze wel of niet met (minstens) één extreemrechtse partij in zee waren gegaan, alleen misschien wel voor het land.jan390 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:37:
[...]
Echt? Het waren jaren ‘60/‘70 voornamelijk VVD en de voorlopers CDA die gastarbeiders hierheen haalden, waarbij PvdA tegen was omdat ze problemen voorzagen met integratie.
Vandaag de dag kunnen we CDA vervangen voor BBB en is het SP die kritisch is.
Asiel was voor zover mij bekend geen heet hangijzer. Ik durf zelfs te stellen dat dat vooral een gepercipieerd issue werd na 9/11 en Fortuyn die er daarna op inspeelde.
Voor de Nederlandse arbeider.
Tegen het importeren van goedkopere buitenlandse arbeiders. Al sinds de jaren 60.
Maar ook wie hier eenmaal is, die heeft dezelfde rechten als iedereen. Dus ook recht op pensioen, uitkeringen, arbeidsvoorwaarden/rechten, etc.
Het is (neo-liberaal) rechts dat de bedrijven toegang wilde blijven geven tot goedkope arbeidskrachten, voor lagere kosten (concurrentiepositie) en natuurlijk meer winst.
Wannabe*-conservatief rechts zegt minder immigranten te willen, maar focust zich op de asielzoekers.
Terwijl de asielzoekers maar 10% van de totale immigratie zijn, er zijn hier ook honderdduizenden Oost-Europeanen, die ook woningen bezet houden. En de uitwassen van "Polenhotels" met alle overlast. Maar daar hoor je rechts nauwelijks over, want dat kost bedrijven geld...
*vergeet ook niet dat Wilders sinds 1990 lid van en 6 jaar als kamerlid voor de VVD is geweest. En dat de PVV op dit soort punten in de kamer altijd braaf met de VVD meegestemd heeft.
[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 13-05-2025 13:43 ]
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ik zie dat heel anders. Je weet pas echt wat je rechten zijn als je de randjes opzoekt. Je hebt niks aan een recht dat je niet gebruikt. Als een recht wordt ingeperkt als iemand er gebruik van maakt dan is het geen recht. Ook als die demonstrant een criminele klootzak is met slechte bedoelingen, rechten zijn er voor iedereen (ook al moeten we soms compromitteren om verschillende rechten te balanceren).Dennis schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:02:
Wat gewoon jammer is van die 'demonstraties' (en dat ik het tussen quotes plaats zal ik zo nog op terug komen) is dat we op deze manier het demonstratierecht, wat ontzettend belangrijk is en een democratisch groot goed, beginnen uit te hollen.
<knip>
Demonstraties hebben altijd de bedoeling gehad om de publieke opinie te beïnvloeden. Niemand is ooit gaan demonstreren met de gedachte "ach, laat ik het een keer beleefd vragen, en anders heb ik pech gehad".En wat betreft het demonstreren hier: het doel van deze demonstraties is allang niet meer om een mening te uiten en bij te dragen aan de democratie, maar het doel lijkt ondertussen de publieke opinie te beïnvloeden op een vrij radicale manier en net zo lang door te drammen totdat de demonstranten hun zin krijgen.
De meeste doelen kunnen niet genoeg mensen op de been brengen om steeds nieuwe protesten te organiseren, maar als je het zou vragen zou niemand stoppen tot het doel is bereikt.
In theorie klopt dat maar als de meerderheid iets wil kun je het normal politieke proces volgen. Demonstraties zijn eigenlijk altijd voor minderheidsstandpunten. Het is dus ook bijna altijd zo dat de meerderheid van de bevolking er niet blij mee is.Je kunt ook stellen dat deze groepen daarmee het democratisch proces om zeep helpen, want als iedereen op deze manier probeert zijn zin te krijgen kunnen we wel stoppen met de politiek.
Er zit wel een natuurlijke rem op demonstraties: geld & tijd. In tegenstelling tot stakingen krijg je geen vergoeding voor de tijd die je niet kan werken omdat je gaat demonstreren. Een demonstratie van een uur werkt ook niet, om voldoende mensen op de been te brengen ben je al snel een hele dag kwijt.
Demonstreren is dus een kostbare aangelegenheid. Nu zijn er altijd mensen met veel tijd en/of geld maar dat is nooit meer dan een klein deel van de bevolking geweest. Daarbij is demonstreren zelden de meest effectieve aanpak, als je geld hebt zijn er meestal betere manieren. Demonstraties zijn het wapen van de zwakkeren en wanhopigen in de samenleving. Het gaat bijna altijd om een zeer ongelijke strijd.
Alleen in een onvrije samenleving (zoals een dictatuur) zal een meerderheid ooit de straat op gaan.
Enige mate van overlast is haast noodzakelijk, een demonstratie waar niemand iets van merkt heeft geen zin. Daarom geeft de wet veel vrijheid om te demonstreren op een plek, tijd en manier waar je "doel" niet om heen kan, zelfs als dat overlast voor anderen geeft (en dan heb ik het niet over gevaarlijke situaties).
Maar ook als een partij die grens over gaat (zoals het blokkeren van een snelweg) is dat geen excuus voor de overheid om zich te laten gaan. De staat moet terughoudend blijven met geweld, al is het maar omdat overal fouten worden gemaakt, ook bij het neerknuppelen van mensen. Hoe frustrerend dat voor anderen ook is.
Het lastige is wel dat je, zoals eerder aangegeven, het recht hebt om te demonstreren op een manier die je doelgroep berijkt. Wat dat betreft heeft XR een streepje voor op andere groepen als het gaat om het blokkeren van wegen, XR richt zich specifiek tegen olie en auto's. Dan moet er dus een balans worden gezocht.
(terzijde: Dat XR de A12 blokkeerde ter hoogte van de Utrechtsebaan was wat mij betreft een redelijke balans. Technisch gezien is de A12 een snelweg maar op dat punt loopt die gewoon door de stad, er zijn zelfs stoplichten en voor de meeste automobolisten zijn er alternatieve routes. Dat neemt niet weg dat het blokkeren van snelwegen expliciet is uitgezonderd in het demonstratierecht. Het blijft lastig. Doorlopende discussie over dit soort grenzen hoort bij een moderne vrije samenleving (waarin geen enkel recht absoluut is)).
Dat is niet ideaal maar ik zie het niet als ramp, 99% van het publiek kijkt het toch op TV.1) Dit soort evenementen wordt meer besloten om te voorkomen dat dit soort activisten de boel komen verstoren
Rechten die worden opgegeven als je ze gebruikt zijn waardeloos. Ik zie geen verlies.2) De politiek gaat vragen om een inperking van het demonstratierecht
We hebben de afgelopen jaren juist weer veel geweldadig ingrijpen gezien bij demonstratie. Van het leegknuppelen van universiteiten tot het schieten op boeren tot het aanschaffen van nieuwe waterkanonnen tot het inzetten van het leger (tot Marco Kroon ontslagen wordt zie ik zijn handelen als gescanctioneerd door de overheid). Ik dacht dat we daar in de jaren '80 een einde aan hadden gemaakt maar het is allemaal weer terug.3) Niemand durft meer in te grijpen als er een keer echt iets aan de hand is, want voor je het weet word je aangeklaagd
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Toch is het zo, 50 jaar geleden waren de rode partijen tegen gastarbeiders. Goedkope migranten concurreerden immers met de lokale bevolking en hielden zo de lonen laag.
Daarom bedacht men de regel dat migranten hetzelfde moeten verdienen als Nederlanders, dan is er in ieder geval geen oneerlijke concurrentie op salaris. Als ze eenmaal hier zijn (op welke manier dan ook) dan moet je ze net zo goed behandelen als autochtone Nederlanders want anders worden die Nederlanders op termijn net zo slecht behandeld als de buitenlanders. Dat wordt tegenwoordig "migranten knuffelen" genoemd maar komt dus voor het beschermen van de eigen bevolking tegen uitbuiting door oneerlijke concurrentie.
Een consequentie is wel dat het nog aantrekkelijker is om hier te komen werken. Zeker als je het grootste deel van je salaris naar het buitenland kan sturen omdat je hier toch niet mag/kan blijven. Men ging er echter van uit dat Nederlandse werkgevers liever Nederlandse werknemers in dienst zouden nemen omdat die de taal spreken en de cultuur kennen als die even duur zijn. Dat is een beetje fout gegaan omdat we als maatschappij accepteren dat migranten slecht behandeld worden (lange werktijden, onveilige werkomstandigheden, etc) waardoor ze aantrekkelijk blijven voor werkgevers.
Dit is wel een erg eenzijdige kijk om recht te praten wat in je straatje past.CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:41:
We hebben de afgelopen jaren juist weer veel geweldadig ingrijpen gezien bij demonstratie. Van het leegknuppelen van universiteiten tot het schieten op boeren tot het aanschaffen van nieuwe waterkanonnen tot het inzetten van het leger (tot Marco Kroon ontslagen wordt zie ik zijn handelen als gescanctioneerd door de overheid). Ik dacht dat we daar in de jaren '80 een einde aan hadden gemaakt maar het is allemaal weer terug.
Je kunt ook stellen dat een aantal de demonstraties substantieel agressief verlopen met bijtende stoffen naar politie en ME, grote schade aan openbaar terrein, agenten die zich bedreigd voelen en uit angst schieten, ambulances die om moeten rijden. De rijbaan blokkades van XR zijn op het eerste oog nog vriendelijk maar kunnen ook desastreus zijn. Het is geen aandacht meer vragen maar de wil opleggen, chanteren.
Je doet voorkomen alsof de initiële agressie bij de overheid wegkomt en normaliseert daarmee het gedrag van de demonstranten. Ik keur schieten niet goed maar heb je wel eens tegenover een John Deere gestaan? Als zo'n ding op jouw af lijkt te komen doe je een stap opzij als dat kan (uit verklaringen blijkt dat de betrokken agent zich in het nauw gezet voelde - discussie of deze persoon dan geschikt is voor politiewerk is een andere vraag). Dit soort extremen benoemen als voorbeeld dat de overheid escaleert is typisch iets wat een populist ook doet.
... gecensureerd ...
DropjesLover schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:09:
Rood is traditioneel tegen asielopvang en buitenlanders geweest.
Hmm. Ik zie toch wel een verschil in gastarbeiders (mensen die bewust naar Nederland gehaald worden voor werk dat we hier niet zelf wilden doen) en asielzoekers, mensen die naar Nederland vluchten omdat de situatie in eigen land onleefbaar wordt.CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:00:
Toch is het zo, 50 jaar geleden waren de rode partijen tegen gastarbeiders. Goedkope migranten concurreerden immers met de lokale bevolking en hielden zo de lonen laag.
Nou heb ik geen direct zicht op de partijprogramma's van 'rood' als het over asielzoekers gaat, maar ik kan mij niet voorstellen dat ze zich onmenselijk opstelden en tegen asielopvang waren.
En in het vragenuurtje is het inmiddels gepoogd om het te classificeren als aanslagNapo schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:49:
Gelukkig zijn de partijleiders weer op de verbindende tour...
https://xcancel.com/lientje1967/status/1921867248974659726
https://xcancel.com/geert...tatus/1921862184054780361
https://xcancel.com/DilanYesilgoz/status/1921856466073358542
En nee, dit is niet zo zeer de intentie om de demonstratie te beoordelen of die op deze manier wenselijk is of niet. Het gaat er weer eens om dat zoals de laatste tijd wel vaker gebeurt politici - en al helemaal partijleiders- op social media weer eens zichzelf moeten uiten jegens burgers die gebruik maken van bepaalde rechten.
Laat het OM toch gewoon haar werk doen in plaats van op deze manier te communiceren.

Het grootste probleem op de woningmarkt wordt veroorzaakt door de nieuwe gastarbeiders, de Europese arbeidsmigranten. Dat zijn er 10x meer dan asielzoekers. Sterker nog, laag opgeleide arbeidsmigranten veroorzaken meer problemen met drank, overbewoning en wonen in tentjes in bosjes en dergelijke dan asielzoekers.vanaalten schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:15:
[...]
[...]
Hmm. Ik zie toch wel een verschil in gastarbeiders (mensen die bewust naar Nederland gehaald worden voor werk dat we hier niet zelf wilden doen) en asielzoekers, mensen die naar Nederland vluchten omdat de situatie in eigen land onleefbaar wordt.
Nou heb ik geen direct zicht op de partijprogramma's van 'rood' als het over asielzoekers gaat, maar ik kan mij niet voorstellen dat ze zich onmenselijk opstelden en tegen asielopvang waren.
Maar waar ligt alle focus op?
BThGvNeOA
Er zijn zeker verschillen, maar als ze eenmaal hier zijn en de arbeidsmarkt betreden doen die verschillen er niet zo toe. De belangrijke vraag is of ze direct concurrereren met andere werknemers of niet. Wat er later met ze gebeurt (bv of ze blijven of teruggaan) heeft daar geen invloed op.vanaalten schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:15:
Hmm. Ik zie toch wel een verschil in gastarbeiders (mensen die bewust naar Nederland gehaald worden voor werk dat we hier niet zelf wilden doen) en asielzoekers, mensen die naar Nederland vluchten omdat de situatie in eigen land onleefbaar wordt.
"werk dat we niet willen doen" heeft ook veel met salaris en werkomstandigheden te maken. Tegen het juiste salaris is er echt wel iemand te vinden. Dat wij het niet willen doen kun je niet los zien van dat er mensen zijn die bereid zijn om het goedkoper te doen.
Correct, ze waren (en zijn) niet tegen opvang, ze waren vooral tegen toetreden tot de arbeidsmarkt.Nou heb ik geen direct zicht op de partijprogramma's van 'rood' als het over asielzoekers gaat, maar ik kan mij niet voorstellen dat ze zich onmenselijk opstelden en tegen asielopvang waren.
Opvang is er om te voorkomen dat mensen met problemen op straat en in de criminaliteit belanden. Het had imho weinig te maken met naastenliefde of zoiets, maar het komt natuurlijk mooi uit als je economische standpunten compatible zijn met je ethische idealen.
Tegenwoordig horen we vaker de omgekeerde boodschap: namelijk dat iedereen die hier is zo snel mogelijk aan het werk moet, zelfs als het slecht werk is tegen een schandalig laag salaris. Zelfs veel linkse partijen lijken te zijn vergeten waarom ze daar vroeger anders over dachten.
Er zijn wel nog andere redenen waarom werken goed is, zoals integratie en sociale cohesie, maar volgens mij zijn die ondergeschikt aan de economische redenen voor een bepaald standpunt. Het gaat uiteindelijk allemaal over waar de achterban het meeste aan kan verdienen. Werknemers willen geen concurrentie van lage salarissen, werkgevers willen zoveel mogelijk goedkope arbeidskrachten.
Traditioneel wil rechts goedkope arbeidsmigranten zonder rechten hier korte tijd blijven en dan worden vervangen door de volgende groep (open grenzen, weinig rechten voor wie hier is, geen binding met de maatschappij zodat ze zwak staan).
Traditioneel wil links geen concurrentie van goedkope migranten (gesloten grenzen, veel rechten voor wie hier is, goed integreren zodat er geen misbruik van wordt gemaakt).
Die ideologie lekt nog steeds door in de standpunten en het beleid van tegenwoordig, maar soms lijkt het meer een dogma te zijn geworden dan een afgewogen standpunt.
Dit topic is gesloten.
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.
Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic