CynicRelief schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 00:06:
[...]
ik snap je punt en ben het ermee eens, maar dat zijn nogal marginale figuren die we, als burgers zijnde, en als politiek zijnde, toch niet echt serieus namen
en minister Fabel … mja … PVV stuurt aan op een 1-issue kabinet, althans dat zou ik doen als ik Wilders was … stikstofdebat is totaal vaccuum nu … als 1-issue partij zou ik mn kans nu schoon zien; BBB heeft al aangeven niet die verantwoordelijkheid te willen nemen … echt … grijp je moment Geert (Cynic alvast rode potlood slijpen gaat)
en om politiek oplichting te noemen … dan moet je je welkicht eens verdiepen in democratiek … en der wille zur macht ook
NSC gaat de stekker er niet uittrekken want die willen zich 'bewijzen' op een of ander bestuurlijk-ethisch-progressief vlak. Dat bewijzen is inmiddels zwaar mislukt, en dat tij gaat ook niet keren. Die rennen allemaal terug naar het CDA van Bontenbal (CDA was vroeger een middenpartij en
de boerenpartij). Plus, omdat ze nu zo laag in de peilingen staan (richting vriespunt) trekken ze hem er ook niet uit.
VVD gaat de stekker er niet uittrekken want VVD is dolgelukkig met een rechts kabinet (wilden altijd het liefst met CDA afgelopen decennia), en is een partij die ook dolgelukkig is wanneer alles ongeveer bij het oude blijft (de status quo). Bovendien staan ze iets in de min. De kleine criminaliteit, waarbij allochtonen in oververtegenwoordigd zijn, kun je terugdringen door armoede aan te pakken, discriminatie in de maatschappij tegen te gaan, en door de wet te handhaven. Dat is niet een project dat je in een maandje tijd oplost. Maar de VVD wil de criminaliteit in stand houden want dat is een voedingsbodem voor hun electoraat. Nu is jouw post een reactie op de stelling 'politici zijn oplichters'. Als jij problemen niet bij de wortel aan wenst te pakken maar wilt laten sudderen dan ben je een politicus onwaardig, en een acteur die lekker naar de toneelacademie mag verkassen. Want politiek ga je in omdat je de maatschappij ten goede wilt beïnvloeden zodat Nederland over vijftig of honderd jaar nog steeds een leuk land is. Dat is ook het hele eiereneten van rechts Nederland: nooit verder kijken dan hun neus lang is. Altijd maar ikke ikke ikke. Langetermijndenken, het is er niet bij. Net zoals in de zakenwereld de CEOs ook zo te werk gaan. Geen greintje liefde voor de medemens, empathie, mededogen. Van die dingen die ik op school leerde tijdens Bijbelse verhalen waarvan ik niet kon geloven dat ze waar waren. Toegegeven: voor zo'n Christelijke moraal hoef je niet bij VVD te zijn, die pretendeert niet Christelijk te zijn. Maar een partij als CDA, CU, SGP, en in mindere mate NSC pretenderen daar wel voor te staan. En dat is mij de afgelopen tientallen jaren heel vies van deze clubjes tegengevallen! Want ook die partijen hebben het stikstofprobleem te lang laten sudderen.
PVV gaat ook de stekker er niet uittrekken omdat niemand hierna meer met de PVV gaat willen regeren. Want, even cru gezegd: ze kunnen niks. In de tussentijd kan dhr. Wilders het valletje zo opzetten dat 'we het echt geprobeerd hebben maar de rechter en Brussel houdt ons tegen'. Vervolgens moeten die instanties overhoop worden gegooid.
Dan is er nog een partij ik kom even ah ja de BBB de Boer Burger Beweging (de naam is hilarisch...). Ook de boeren (ja, dat is een generalisatie) willen niet veranderen want ze trappen in de fabeltjesfuik van de lobbyorganisaties die schuilen achter BBB...maar ze zullen nu in 2025 aan de bak moeten, aldus de rechter.
Als oppositie moeten we m.i. proberen een wik te drijven tussen de belangen van deze vier. NSC is voorheen in het vizier geweest, om ze te beroepen op hun geweten. Want die weten ook wel dat met name PVV en BBB een zooitje incompetenten levert. Die weten ook wel dat dhr. Wilders een anti-democraat is, die niets met vrijheid heeft (ja, die van
alle leden!!11). VVD is door dit kabinet naar rechts opgeschoven maar daar zitten nog zat redelijke mensen in.
Ergo: het is zaak BBB uit te dunnen de komende tijd. PVV zal niet worden uitgedund omdat de issues waar hun achterbaan voor staat niet gaan worden aangepakt (kan ook nauwelijks op korte termijn) en ze zelf enkel met symboolpolitiek komen (omdat het een partij is voor de status quo, die zich voordoet als burgerbeweging). Had ik het nu over PVV of BBB? NSC zal terugvloeien in CDA, en hopelijk gaat Bontenbal dan niet in zee met PVV. Yesilgoz is wat mij betreft al over haar houdbaarheidsdatum heen sinds ze heeft gelogen over de nareizigers maar haar achterban heeft daar klaarblijkelijk nul problemen mee. Want de VVD is geen middenpartij,
ze deed zich voor als middenpartij omdat ze met meer gematigde partijen in coalities zat en omdat liberale partijen (zoals VVD en D66) binnen dergelijke coalities zeer flexibel kunnen zijn. Een eigenschap die voor- en aandelen

heeft.
Tenslotte laat de VS nu heel goed zien hoe het
niet moet. Dat je
niet moet willen dat een Wilders aan de absolute leiding gaat. Maar datzelfde dachten we ook in verleden over allerlei autoritaire figuren, zowel in Nederland als in allerlei landen om ons heen, en ver daarbuiten. In die zin, wil ik toch nog even afsluiten met iets positiefs. Mijn overtuiging is dat er binnen NSC en VVD wel diversen zitten die weten wat voor vlees ze in kuip hebben maar dat het een spelletje is wie wie voor de bus kan gooien. Dat spelletje kan Wilders heel goed spelen. Van der Plas daarentegen, en die ene Friese mevrouw waar ik de naam niet van weet, die zie ik eerder door de mand vallen.