Die "traditie" is ook helemaal niet zo oud. Hooguit zestig jaar ofzo?CornermanNL schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:57:
Bovendien tijden veranderen, hoe graag mensen ook vasthouden aan dingen, verandering is de enige constante.
Zucht. Het gaat natuurlijk om het verbod voor die 8 uur. En daar valt nu nog geen uitspraak over te doen.MikeyMan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:59:
[...]
Nog eens... Er is een totaalverbod... Bijna het hele jaar, op 8 uur na. Hoe gaat dat?
Overigens heb ik hier in de randstad ook tijdens corona weinig minder vuurwerk gezien eerlijk gezegd.
Het corona argument gaat, zoals ik al schreef, niet op.
Nou, toevallig zijn de meeste drugs al verboden, mag je met alcohol achter de kiezen een hele hoop niet, probeert het parlement al een tijdje fatbikes te verbieden, moet je een rijbewijs en verzekering hebben om een auto te mogen besturen en zo kan ik nog wel even doorgaan.Jeroenvde89 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:56:
[...]
Er zijn ook (heel veel meer dan bij vuurwerk) mensen die zich niet kunnen gedragen met, ik noem maar wat: fatbikes, auto's, drugs, alcohol, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook maar verbieden?
Wie heeft het daarover dan? Ik betoog dat het additionele verbod op siervuurwerk voor die acht uur het onderliggende probleem van de onlusten tijdens de jaarwisseling en het groeiend aantal grote klappen niet op gaat lossen. Wensdenken en symboolpolitiek.dawg schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:02:
[...]
Zucht. Het gaat natuurlijk om het verbod voor die 8 uur. En daar valt nu nog geen uitspraak over te doen.
Het corona argument gaat, zoals ik al schreef, niet op.
Wederom; cynische speculatie. Ik ga liever uit van feiten, data, etc, en die is nu logischerwijs nog niet voorhanden.MikeyMan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:04:
[...]
Wie heeft het daarover dan? Ik betoog dat het additionele verbod op siervuurwerk voor die acht uur het onderliggende probleem van de onlusten tijdens de jaarwisseling en het groeiend aantal grote klappen niet op gaat lossen. Wensdenken en symboolpolitiek.
En verder ben ik er wel weer klaar mee, de vuurwerk”discussie”.
Ik ga er vanuit dat de meerderheid niet met cobras of ander verboden spul rond loopt. Dat gezegd hebbende is -ook voor mij- die overlast dusdanig veel groter dat mijn sierpotjes volledig overstemd worden.D-e-n schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:00:
[...]
Maar ben jij met je sierpotje de uitzondering of de grote gemene deler? Als ik de herrie en de overlast meemaak in een stad waar nota bene een lokaal verbod is dan denk ik niet dat de meerderheid van de afstekers die gezellige oom is die even tussen twaalf en één een paar potjes afsteekt en dat netjes weer opruimt. Er is in grote delen van de samenleving een mentaliteit van "ik steek af wat ik wil en de omgeving past zich maar aan". En als we van de overlast af willen moeten we daar met zijn allen vanaf. Ik zou graag willen dat dat kan zonder algeheel verbod maar ik hoor dan graag de plannen daarvoor.
De consensus lijkt toch ook wel te zijn dat de groep overlastgevers relatief beperkt is. Maar gewoon enorm veel ongein veroorzaakt.
In andere landen werkt het anders prima. Het is gewoon een mentaliteitsverandering.GAIAjohan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:50:
[...]
Dat laatste is nou juist waar vuurwerkliefhebbers niet op zitten te wachten. Het is alsof je taartenbakkers verplicht om alleen maar naar Robèrt Beckhoven te kijken, maar zelf niks mag bakken.
Of voetballiefhebbers mogen alleen nog maar naar professioneel voetbal kijken, niet meer zelf spelen.
Verder zullen veel mensen niet willen meebetalen aan de aanschaf van vuurwerk door de gemeente, en laten we alle dronken figuren die per se nog met het verkeer mee moeten doen niet vergeten.
Bovendien zijn die 'vuurwerkliefhebbers' vaak zelf ook dronken, vandaar de enorme hoeveelheid ongelukken die er gebeuren.
Zonde, er is elk jaar een groep jongeren op een aantal plekken in het land aan het rellen. Omdat de politie niet in staat is om dat in het gareel te houden wordt heel Nederland gestraft.
Ik weet nog wel hoe ik als klein jongetje voor het raam stond, later wondertollen en rotjes afsteken. In mijn jeugd was het een van de mooiste feestdagen van het jaar. Nu als volwassene steek ik zelf niks af maar het vuurwerk kijken is eigenlijk nog steeds het hoogtepunt van oud & nieuw. Heb oud & nieuw ook een aantal keer in het buitenland gevierd en ik moet zeggen, in de landen waar het verboden is, is het echt een stuk saaier.
Ik begrijp de argumenten maar de cobra's die sinds oktober afgestoken worden zal je hier niet mee stoppen. Als het om de veiligheid gaat kan er ook gekeken worden hoe siervuurwerk veiliger kan. Bijvoorbeeld alleen nog maar sierpotten toe staan. De gemeente zou ook specifieke plekken kunnen aanwijzen in elke wijk om het wat te reguleren.
Dan nog zullen er ongelukken gebeuren maar dat gebeurt met alles, niemand pleit voor een hondenverbod terwijl er jaarlijks 150.000 bijtincidenten zijn waarvan bijna de helft kind.
Ik weet nog wel hoe ik als klein jongetje voor het raam stond, later wondertollen en rotjes afsteken. In mijn jeugd was het een van de mooiste feestdagen van het jaar. Nu als volwassene steek ik zelf niks af maar het vuurwerk kijken is eigenlijk nog steeds het hoogtepunt van oud & nieuw. Heb oud & nieuw ook een aantal keer in het buitenland gevierd en ik moet zeggen, in de landen waar het verboden is, is het echt een stuk saaier.
Ik begrijp de argumenten maar de cobra's die sinds oktober afgestoken worden zal je hier niet mee stoppen. Als het om de veiligheid gaat kan er ook gekeken worden hoe siervuurwerk veiliger kan. Bijvoorbeeld alleen nog maar sierpotten toe staan. De gemeente zou ook specifieke plekken kunnen aanwijzen in elke wijk om het wat te reguleren.
Dan nog zullen er ongelukken gebeuren maar dat gebeurt met alles, niemand pleit voor een hondenverbod terwijl er jaarlijks 150.000 bijtincidenten zijn waarvan bijna de helft kind.
Een vuurwerkverbod is natuurlijk niet de heilige graal. Er zal ook een gerichte aanpak moeten komen voor zwaar knalvuurwerk.GAIAjohan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:44:
[...]
Inderdaad. Het feit dat knalvuurwerk sowieso al volledig verboden was, en er toch overal Cobra’s zijn, laat zien dat een verbod niet werkt.
Het gaat niet eens om ‘makkelijker detecteren’. Ook tussen de enige legale dingen die nog hadden (potten en knalerwten) zou je een cobra direct moeten kunnen herkennen. Dat dát al niet lukt laat zien dat het gewoon symboolwetgeving is
Maar een vuurwerkverbod stelt wel de norm: vuurwerk afsteken door particulieren is niet meer geaccepteerd. Over 5 jaar zal een jaarwisseling er al heel anders uit zien. Over 10 jaar is een jaarwisseling niet meer te vergelijken met de afgelopen jaarwisselingen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Lol, alle Nederlandse handelaren die zich net over de grens gevestigd hebben en alle Duitse supermarkten binnen 50km van de grens lachen zich de spreekwoordelijke ballen uit de broek
Ik lees ook dit zinnetje in het artikel op nu.nl

Hoe ziet men dat voor zichDe gemeenten willen ook dat het verbod wordt afgestemd met andere landen.
Vaak bu'j te bang!
Mijn idee hierover is dat het veel meer cultuursprobleem is, dan dat het een probleem van vuurwerk is.
Ik sta zelf neutraal tegenover vuurwerk, ik kan begrijpen dat mensen het tof vinden, ik kan begrijpen dat mensen het de hel op aarde vinden. Ja, het is niet tof voor het milieu, maar dit bericht posten is dat ook niet.
Enniewee, wat ik een beetje zie om mij heen is dat voor een flinke groep mensen, een erg diverse groep mensen, O&N een beetje wordt gezien als "we moeten het hele jaar allerlei regeltjes volgen, maar nu niet, dus we gaan los"
Ja, en dat gaat natuurlijk fout.
Sta je lekker om 2:00 een feestje te bouwen, gezellig shit in de fik steken op straat, komt daar de politie aan, die je anders nooooiiiit ziet, die jou komt vertellen dat het feestje afgelopen is. Ja, mooi niet dus. "Ga lekker boevuh vangen agent zeiksnor", flinke rochel in het gezicht want met je bezopen harsens klinkt dat als een goed extra argument, en tadaa, we hebben weer iemand voor in de statistieken.
Natuurlijk is dat helemaal niet zoals het hoort, maar een vuurwerkverbod gaat daar niet tegen helpen. Er komt wel ander soort overlast, in mijn ogen omdat dus een flinke groep mensen het ziet als een soort tijd om rebels te zijn.
Die mentaliteit was er natuurlijk altijd al, maar door tal van dingen zijn de effecten van die mentaliteit nu ook gewoon groter. Lontjes zijn korter [pun intended], social media jaagt dingen aan, het aan de stok krijgen met oom agent wordt nu serieuzer genomen etc. etc.
Zal er minder vuurwerkoverlast zijn? Ja.
Is er onder aan de streep minder overlast? Ik betwijfel het.
Ik sta zelf neutraal tegenover vuurwerk, ik kan begrijpen dat mensen het tof vinden, ik kan begrijpen dat mensen het de hel op aarde vinden. Ja, het is niet tof voor het milieu, maar dit bericht posten is dat ook niet.
Enniewee, wat ik een beetje zie om mij heen is dat voor een flinke groep mensen, een erg diverse groep mensen, O&N een beetje wordt gezien als "we moeten het hele jaar allerlei regeltjes volgen, maar nu niet, dus we gaan los"
Ja, en dat gaat natuurlijk fout.
Sta je lekker om 2:00 een feestje te bouwen, gezellig shit in de fik steken op straat, komt daar de politie aan, die je anders nooooiiiit ziet, die jou komt vertellen dat het feestje afgelopen is. Ja, mooi niet dus. "Ga lekker boevuh vangen agent zeiksnor", flinke rochel in het gezicht want met je bezopen harsens klinkt dat als een goed extra argument, en tadaa, we hebben weer iemand voor in de statistieken.
Natuurlijk is dat helemaal niet zoals het hoort, maar een vuurwerkverbod gaat daar niet tegen helpen. Er komt wel ander soort overlast, in mijn ogen omdat dus een flinke groep mensen het ziet als een soort tijd om rebels te zijn.
Die mentaliteit was er natuurlijk altijd al, maar door tal van dingen zijn de effecten van die mentaliteit nu ook gewoon groter. Lontjes zijn korter [pun intended], social media jaagt dingen aan, het aan de stok krijgen met oom agent wordt nu serieuzer genomen etc. etc.
Zal er minder vuurwerkoverlast zijn? Ja.
Is er onder aan de streep minder overlast? Ik betwijfel het.
People as things, that’s where it starts.
Je hoeft er niet eens ver voor van huis. Steek gewoon de grens over naar belgie.... Die verbazen zich al jarenlang over die 'zotte ollanders' die hele maandsalarissen naar de vuurwerkhandelaar brengen om te kunnen zeggen dat ze geen saaie oud en nieuw hadden.twerk schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:07:
Heb oud & nieuw ook een aantal keer in het buitenland gevierd en ik moet zeggen, in de landen waar het verboden is, is het echt een stuk saaier.
En ja, ook daar zal wel wat overlast zijn als je diep in antwerpen of brussel gaat. Maar grosso modo gaat het er daar een stuk 'normaler' aan toe.
Tsjah ik blijf siervuurwerk wel prachtig vinden. Ik ben zelf puur voor beboeten.
Als jij met je vuurwerk uit het buitenland het land in komt, gewoon 2000 euro boete. Is het snel klaar. Ongeacht de hoeveelheid.
Als jij met je vuurwerk uit het buitenland het land in komt, gewoon 2000 euro boete. Is het snel klaar. Ongeacht de hoeveelheid.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
In baarle nassau zijn ze stap voor stap de bekende handelaren uit het straatbeeld aan het weren.-tom-562 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:09:
Lol, alle Nederlandse handelaren die zich net over de grens gevestigd hebben en alle Duitse supermarkten binnen 50km van de grens lachen zich de spreekwoordelijke ballen uit de broek![]()
[...]
Hoe ziet men dat voor zich
https://www.bd.nl/tilburg...emaal-klaar-mee~a35b6519/
En daar ben ik het dus niet mee eens.MikeyMan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:06:
[...]
De consensus lijkt toch ook wel te zijn dat de groep overlastgevers relatief beperkt is.
Klopt, ze zijn helemaal klaar met de overlast door vuurwerkkopers daar.stylezzz schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:12:
[...]
In baarle nassau zijn ze stap voor stap de bekende handelaren uit het straatbeeld aan het weren.
Ook daar ligt het gedrag van die kopers dus aan de grond van deze maatregelen.
Mensen veroorzaken die aversie tegen vuurwerk, en alle overlast die daarbij komt kijken helemaal zelf, en zijn dus uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor dit verbod.
Dat lijkt vaak alleen nog niet helemaal tot ze door te dringen ofzo....
Virussen? Scan ze hier!
Dit is wensdenken. Knalvuurwerk is al jaren verboden, en toch is het elk jaar hetzelfde liedje met cobra’s.Joris748 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:08:
[...]
Een vuurwerkverbod is natuurlijk niet de heilige graal. Er zal ook een gerichte aanpak moeten komen voor zwaar knalvuurwerk.
Maar een vuurwerkverbod stelt wel de norm: vuurwerk afsteken door particulieren is niet meer geaccepteerd. Over 5 jaar zal een jaarwisseling er al heel anders uit zien. Over 10 jaar is een jaarwisseling niet meer te vergelijken met de afgelopen jaarwisselingen.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
De meerderheid van de Nederlanders wil een totaalverbod, dus “heel Nederland wordt gestraft” is onzin uiteraard.twerk schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:07:
Zonde, er is elk jaar een groep jongeren op een aantal plekken in het land aan het rellen. Omdat de politie niet in staat is om dat in het gareel te houden wordt heel Nederland gestraft.
De grens tussen Nederland en Duitsland zou ongeveer 575km lang moeten zijn volgens Co-Pilot, genoeg andere plekken waar je dus nog steeds je vuurwerk kan halenstylezzz schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:12:
[...]
In baarle nassau zijn ze stap voor stap de bekende handelaren uit het straatbeeld aan het weren.
Vaak bu'j te bang!
Dus niet alleen is het overgrote merendeel de dupe van een kleine groep die de echte overlast veroorzaakt, zij mogen ook nog meebetalen aan de compensatie van de branche.Over de kosten zal het kabinet ook moeten onderhandelen met de vuurwerkbranche. Importeurs en verkopers van vuurwerk krijgen naar verwachting in totaal 100 tot 150 miljoen euro compensatie als er komende jaarwisseling al een verbod is, schreef staatssecretaris Chris Jansen (Milieu) vorige week aan de Kamer. Als het verbod pas een jaar later ingaat, zal het volgens een schatting van Jansen om een bedrag van maximaal 50 miljoen euro gaan.
De ondernemers eisen een veel hogere compensatie. Vuurwerkimporteur Leo Groeneveld noemde namens de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland in Nieuwsuur een bedrag van 895 miljoen euro.
Maar goed, next up: alcohol
Ja leuk zo'n onderzoekje onder een select gezelschap, maar gooi deze eens door een referendum anders...dawg schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:20:
[...]
De meerderheid van de Nederlanders wil een totaalverbod, dus “heel Nederland wordt gestraft” is onzin uiteraard.
Bergrijpelijk... Op een of andere manier is dat een soort romantisch beeld voor de kopers denk ik? Ergens op een zaterdagmiddag samen met tientallen anderen in de file gaan staan in dat dorp om je inkopen te doen. Je moet er maar lol in hebben....wildhagen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:15:
[...]
Klopt, ze zijn helemaal klaar met de overlast door vuurwerkkopers daar.
Ook daar ligt het gedrag van die kopers dus aan de grond van deze maatregelen.
Mensen veroorzaken die aversie tegen vuurwerk, en alle overlast die daarbij komt kijken helemaal zelf, en zijn dus uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor dit verbod.
Dat lijkt vaak alleen nog niet helemaal tot ze door te dringen ofzo....
Ja, want een referendum wordt nooit misbruikt, en de uitslag representatief.JeroenNietDoen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:22:
[...]
Ja leuk zo'n onderzoekje onder een select gezelschap, maar gooi deze eens door een referendum anders...
Niet alleen dat. In het verleden zijn daar ook vechtpartijen tussen vuurwerkkopers geweest, werd er door vuurwerkkopers gewoon door tuinen van inwoners gewandeld (en geurineerd!) en meer van dat soort dingen.stylezzz schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:22:
[...]
Bergrijpelijk... Op een of andere manier is dat een soort romantisch beeld voor de kopers denk ik? Ergens op een zaterdagmiddag samen met tientallen anderen in de file gaan staan in dat dorp om je inkopen te doen. Je moet er maar lol in hebben....
Tevens staat het hele verkeer in het dorp vaak wekenlang muurvast. Niemand die elkaar een centimeter de ruimte geeft.
Voor vuurwerkliefhebbers misschien allemaal normaal gedrag en onderdeel van hun traditie, maar ik kan me voorstellen dat de inwoners er anders over denken...
[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 01-04-2025 15:27 ]
Virussen? Scan ze hier!
In de 3 maanden voor de jaarwisseling, wanneer het dus opvalt als er afgestoken wordt, was men ook niet in staat illegaal knalvuurwerk te handhaven. En straks op oud & nieuw wel opeensJoris748 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:08:
[...]
Een vuurwerkverbod is natuurlijk niet de heilige graal. Er zal ook een gerichte aanpak moeten komen voor zwaar knalvuurwerk.
Maar een vuurwerkverbod stelt wel de norm: vuurwerk afsteken door particulieren is niet meer geaccepteerd.
Absoluut. Het verhuist veel meer naar achter gesloten deuren. Ik vond de straatfeestjes juist altijd erg gezellig met de buren etc, ook al steek ik zelf geen vuurwerk af. Ik denk ook dat het voor genoeg mensen over zal gaan naar een normale zaterdagavond en op 1 Januari gewoon gaan werken.Joris748 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:08:
[...]
Over 5 jaar zal een jaarwisseling er al heel anders uit zien. Over 10 jaar is een jaarwisseling niet meer te vergelijken met de afgelopen jaarwisselingen.
Exact, dus waarom post jij dan wel die stellingdawg schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:23:
[...]
Ja, want een referendum wordt nooit misbruikt, en de uitslag representatief.
België en Duitsland staan dichtbij ons, en verkopen gewoon vuurwerk. Je gaat hier in Limburg naar de eerste de beste Aldi die je in DE ziet, en je komt na het achterlaten van €50 thuis met een riant pakket.Llopigat schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:06:
[...]
In andere landen werkt het anders prima. Het is gewoon een mentaliteitsverandering.
Bovendien zijn die 'vuurwerkliefhebbers' vaak zelf ook dronken, vandaar de enorme hoeveelheid ongelukken die er gebeuren.
De ‘enorme’ hoeveelheid ongelukken komt vaak door niet het slimste gedrag. Te kort erop staan, eigenlijk geen idee hebben waar je mee bezig bent etc. Deels ook door slechte voorlichting, en vooral veel te veel cobra’s.
Maar dronken in de auto stappen en daarna 4 fietsers op de motorkap zie ik niet als plus.
Ik denk dat de enige mentaliteitsverandering die ik tot nu toe zie de volgende betreft: het wordt stricter->het wordt alleen maar extremer-> het moet stricter -> het wordt alleen maar extremer
Et voilá hier zijn we gekomen. Van relatief rustig vuurwerk naar groene strijkers naar zwarte strijkers naar cobra’s.
De laatste jaren mochten zelfs simpele grondbloemen(!) niet meer hè.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Dat verwacht ik eerlijk gezegd ook. Ik denk dat we met de eerste jaarwisseling na dat verbod zeer veel rellen gaan zien. Mensen hebben geen legaal vuurwerk nodig om overlast te veroorzaken. Dat deze ze al met illegaal vuurwerk, maar belangrijker nog, ze hadden een intentie om overlast te veroorzaken, waarom zou dat veranderen opeens.GAIAjohan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:28:
[...]
Ik denk dat de enige mentaliteitsverandering die ik tot nu toe zie de volgende betreft: het wordt stricter->het wordt alleen maar extremer-> het moet stricter -> het wordt alleen maar extremer
Zullen we niet in valse generalisaties vervallen?wildhagen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:26:
[...]
Voor vuurwerkliefhebbers misschien allemaal normaal gedrag en onderdeel van hun traditie, maar ik kan me voorstellen dat de inwoners er anders over denken...
Omdat een peiling een indicatie geeft, zonder dat daarmee definitieve beslissingen worden genomen op basis van misbruik. Als iemand een peiling misbruikt heeft dat geen gevolgen, een referendum wel.JeroenNietDoen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:28:
[...]
Exact, dus waarom post jij dan wel die stelling
Dat is in eerdere AD artikelen zelf door kopers zo verwoord, toen de journalist er naar vroeg.MikeyMan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:31:
[...]
Zullen we niet in valse generalisaties vervallen?
Deze problemen door vuurwerkliefhebbers/kopers in Baarle-Nassau en Baarle-Hertog spreken al vele, vele jaren.
[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 01-04-2025 15:34 ]
Virussen? Scan ze hier!
Ga nou niet iedereen die vuurwerk afsteekt wegzetten als één of andere randdebiel die de intentie heeft overlast en letsel te willen veroorzaken.wildhagen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:26:
[...]
Los daarvan, als ik er enige fiducie in had dat het verbod ook daadwerkelijk de ongein tijdens de jaarwisseling zou oplossen zou ik er ook voor zijn...JeroenNietDoen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:22:
[...]
Ja leuk zo'n onderzoekje onder een select gezelschap, maar gooi deze eens door een referendum anders...
'Ik wil een vuurwerkverbod want ik heb last van vuurwerk' is ergens nog een verdedigbaar standpunt. Maar gaat voorbij aan het gebrek aan handhaving en de reeds bestaande verboden. Daarom; wensdenken.
Dat gebeurd ook helemaal niet. Ik schaar mijzelf ook onder de vuurwerkliefhebbers. Desondanks ben ik blij dat het verbod er komt.JeroenNietDoen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:33:
[...]
Ga nou niet iedereen die vuurwerk afsteekt wegzetten als één of andere randdebiel die de intentie heeft overlast en letsel te willen veroorzaken.
Ja, één die afhangt van onder welke groep mensen je dat onderzoek doet. Dat referendum mag iedereen aan deelnemen.
Motie van wantrouwen lijkt in de lucht te hangen.Faber zei in de Tweede Kamer dat ze een signaal wilde geven dat de "aanhoudende asielstroom moet worden gekeerd" door haar handtekening niet te zetten. "Ik sta daar nog steeds achter. Ministers zijn geen stempelmachines. Als ik iets niet wil tekenen dan teken ik niet."
In de lucht is ook niet meer dan dat, I know, maar ergens gniffel ik al een beetje bij de gedachte dat een COA vrijwilliger zorgt dat Faber eindelijk naar huis gestuurd word.
Dat zou ik niet doen met vuurwerkJeroenNietDoen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:26:
[...]
[...]
Het verhuist veel meer naar achter gesloten deuren.
On-topic: ik vond het hier in Utrecht een stuk rustiger dan voorgaande jaren na 00:00. En dan werd het hier ook nog gewoon verkocht.
Is er een beeld van hoeveel vuurwerk we uit het buitenland halen vs. wat we om de hoek bij de Intratuin (bijvoorbeeld) kopen? Ik kan me voorstellen dat een grote groep die nu nog van de laatste optie gebruik maakt niet ineens naar België of Duitsland gaat rijden, zeker als je wat verder van de grens woont.
Oki, wat u wilt. Als u meer dan de helft van mijn post weglaat is het makkelijk schieten. U heeft gelijk!JeroenNietDoen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:42:
[...]
Ja, één die afhangt van onder welke groep mensen je dat onderzoek doet. Dat referendum mag iedereen aan deelnemen.
Dat doet ook helemaal niemand.JeroenNietDoen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:33:
[...]
Ga nou niet iedereen die vuurwerk afsteekt wegzetten als één of andere randdebiel die de intentie heeft overlast en letsel te willen veroorzaken.
Aan de andere kant heeft de sociale controle van vuurwerkliefhebbers onderling ook gefaald. Men had bij de raddraaiers ook in kunnen grijpen.
Door dat te doen had men ook een signaal van welwillendheid af kunnen geven.
Men kon al jarenlang dit verbod aan zien komen. De steun ervoor werd elk jaar groter en groter, en nu is er dus een meerderheid voor gevonden.
Tsja, door niet in te grijpen in verleden dus. Dan zal men nu dus op de zelf veroorzaakte (!) blaren moeten zitten.
Wellicht als het de komende periode, zeg 10 jaar ofzo, rustig blijft dat men dit verbod weer zou kunnen opheffen.
Zorg er als vuurwerkliefhebbers dus samen voor dat er geen enkel incidenten gebeuren de komende 10 jaar, en wellicht kan het daarna gewoon weer. Dat moet als liefhebbers onderling toch gewoon te regelen zijn?
Virussen? Scan ze hier!
Dat ze nog het vertrouwen geniet van een meerderheid is meer een bijzonderheid dan dat heel gestaafd is op de ( eerder niet ) geleverde resultaten. Het gedrag daarnaast is alles van een heel logisch voor de fase waar dat ministerie in zit. Blijft toch wel bijzonder dat ze nog steeds het vertrouwen geniet.whatyoudoing schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:42:
[...]
Motie van wantrouwen lijkt in de lucht te hangen.
In de lucht is ook niet meer dan dat, I know, maar ergens gniffel ik al een beetje bij de gedachte dat een COA vrijwilliger zorgt dat Faber eindelijk naar huis gestuurd word.
@wildhagen ehh? Hoe zie je dat precies voor je? Je denkt dat er een soort van club van vuurwerk afstekende huisvaders is ofzo? Of moet ik als ik een legaal sierpotje af wil steken eerst een paar weken buurtwacht dienst draaien om cobras terug te koppen ofzo?
Ik ga om 0:15 naar buiten, steek mn potjes af en bij de buren die vuurwerk afsteken loop ik even bij langs. Om 0:45 weer naar binnen. En die ruimen ook netjes het spul op, gevolgd door een veegbeurt de volgende dag. Degenen die uitgebreid aan de slag gaan om knalvuurwerk zie ik niet voordat het te laat is. Of blazen twee straten verder een prullenbak of een bushok op. En dan zijn ze ook vrij vlot gevlogen. Hoe zou ik hier een verantwoordelijkheid in kunnen nemen? Zonder gevaar voor eigen leven ook nog...
Ik ga om 0:15 naar buiten, steek mn potjes af en bij de buren die vuurwerk afsteken loop ik even bij langs. Om 0:45 weer naar binnen. En die ruimen ook netjes het spul op, gevolgd door een veegbeurt de volgende dag. Degenen die uitgebreid aan de slag gaan om knalvuurwerk zie ik niet voordat het te laat is. Of blazen twee straten verder een prullenbak of een bushok op. En dan zijn ze ook vrij vlot gevlogen. Hoe zou ik hier een verantwoordelijkheid in kunnen nemen? Zonder gevaar voor eigen leven ook nog...
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 01-04-2025 15:55 ]
Vuurwerk of niet, je moet gewoon af van het idee dat blijkbaar leeft in een deel van de samenleving dat alle regels afgeschaft zijn op oudejaarsavond.MikeyMan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:54:
@wildhagen ehh? Hoe zie je dat precies voor je? Je denkt dat er een soort van club van vuurwerk afstekende huisvaders is ofzo? Of moet ik als ik een legaal sierpotje af wil steken eerst een paar weken buurtwacht dienst draaien om cobras terug te koppen ofzo?
Helemaal eens... En dat geldt ook voor de rest van het jaar... Hebben we dat nu ineens voor elkaar dan?El Capitan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:57:
[...]
Vuurwerk of niet, je moet gewoon af van het idee dat blijkbaar leeft in een deel van de samenleving dat alle regels afgeschaft zijn op oudejaarsavond.
Was het maar zo'n feest.. begint het dan toch bij de opvoeding? Leren wat wel en wat niet onschuldig vermaak is.MikeyMan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:58:
[...]
Helemaal eens... En dat geldt ook voor de rest van het jaar... Hebben we dat nu ineens voor elkaar dan?
Precies, en ik heb niet het idee dat nog meer regels gaan helpen.El Capitan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:57:
[...]
Vuurwerk of niet, je moet gewoon af van het idee dat blijkbaar leeft in een deel van de samenleving dat alle regels afgeschaft zijn op oudejaarsavond.
Het klopt niet, maar ik kan wel begrijpen waarom een groep mensen zegt "je mag ook helemaal niks meer tegenwoordig!"
Maar ik heb ook niet de magische oplossing. Dit is niet een 31-december-probleem, het is denk ik een uiting van een maatschappelijkprobleem.
En laat dat nou iets zijn waar de afgelopen overheden echt helemaal niks om geven.
People as things, that’s where it starts.
Opvoeding, scholing, handhaving. Maar daar gebeurt niets op. Als je het over een glijdende schaal hebt.El Capitan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:00:
[...]
Was het maar zo'n feest.. begint het dan toch bij de opvoeding? Leren wat wel en wat niet onschuldig vermaak is.
Ik vermoed dat Wilders het niet zal accepteren mocht Faber weggestuurd worden, dan blaast hij het kabinet op.Napo schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:52:
[...]
Dat ze nog het vertrouwen geniet van een meerderheid is meer een bijzonderheid dan dat heel gestaafd is op de ( eerder niet ) geleverde resultaten. Het gedrag daarnaast is alles van een heel logisch voor de fase waar dat ministerie in zit. Blijft toch wel bijzonder dat ze nog steeds het vertrouwen geniet.
Het ironische is dat dat minder erg is dan het alsmaar alles door de vingers zien door de coalitiepartners. Het ergste van alles is nog dat PVV én VVD waarschijnlijk niet eens zetels hoeven in te leveren. Vooral gezien het trackrecord.
Wat dat aangaat kan ik me vinden in hetgeen rechtsfilosofe Tamar de Waal in de Groene schrijft:
https://www.groene.nl/artikel/verslappen
Het valt niet te ontkennen dat het progressieve kamp aan de verliezende hand is. Maar meer ideologisch gezien kun je stellen dat juist het conservatisme op sterven na dood is. Tenminste, als het nog een snipper geloofwaardigheid wil behouden, zal het pijlsnel moeten bewijzen dat het meer is dan een puur destructieve kracht – een kracht die de wereld doet wegzinken in een put van machtsmisbruik, onderdrukking, moreel verval, mensenleed en klimaatontwrichting. Laten conservatieven het echt gebeuren dat zij de democratische rechtsstaat niet langer verdedigen als een van onze belangrijkste verworvenheden?
Deze omkering – van het conservatisme niet als behoudende kracht maar als aanjager van de vernietiging van onze rechtsordes en ethische verworvenheden – is helemaal verbijsterend als je bedenkt hoe vaak conservatieven afgelopen decennia in de bres zijn gesprongen voor ‘de westerse beschaving’. Wat voor praat hebben we daarover wel niet moeten aanhoren? Eindeloze debatten over de onverenigbaarheid van moslims met ‘westers liberalisme’, politieke correctheid (nu ‘woke’) als de grootste bedreiging der natie, stromen boeken met titels als The Strange Death of Europe. Allemaal prima, of nou ja prima, vrijheid van meningsuiting, weet je wel. Maar het zijn precies déze stemmen – die eerder dus niet schroomden om grote woorden over ‘de ondergang van onze waarden’ te gebruiken – die nu zo stuitend positief, ambivalent of timide zijn als het aankomt op Wilders, Orbán, Trump en consorten. Uitgerekend op de cover van het conservatieve tijdschrift EW stond recent: ‘Waarom Nederland wel iets meer Elon Musk kan gebruiken’ – niets anders dan een gotspe.
Scherp, ik ben benieuwd wanneer men het basisprobleem echt zal durven te benoemen - hoe gevoelig het ook mag zijn. Autoritarisme komt altijd vanuit, en krijgt toestemming, of niet, uit de varianten van conservatisme.dawg schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:04:
[...]
Ik vermoed dat Wilders het niet zal accepteren mocht Faber weggestuurd worden, dan blaast hij het kabinet op.
Het ironische is dat dat minder erg is dan het alsmaar alles door de vingers zien door de coalitiepartners. Het ergste van alles is nog dat PVV én VVD waarschijnlijk niet eens zetels hoeven in te leveren. Vooral gezien het trackrecord.
Wat dat aangaat kan ik me vinden in hetgeen rechtsfilosofe Tamar de Waal in de Groene schrijft:
https://www.groene.nl/artikel/verslappen
[...]
Historische constante. Het zit helaas ingebakken in hoekstenen verscholen achter cumulatieve historische marketing.
Scherp voorbeeld: waar je ook kijkt, welk land met cyclus van autoritarisme ook, vectoren geworteld in geloofsgedrag zijn altijd werkvoorbereiders van autoritarisme. Dat omvat helaas zowel wat wij rechts als conservatief noemen. Bij rechts is het minder evident, juist vanuit de narratieven, denk aan neoliberalisme wat als mantel en hellend vlak maar ook als afleidingsmechanisme functioneert. Bij conservatief is het hier minder evident, elders veel meer, maar ook hier beginnen de rapporten zich op te stapelen van netwerkcorruptie en faciliteren én als portaal voor extreem / radicaal functioneren.
In deze is het spijtig dat in het Nederlandse sociologie zo’n afschuif status heeft in perceptie, ook binnen media. De Waal zou eens aan tafel moeten gaan zitten met Zafirovski. Maar ja, krijg die publicaties maar eens te pakken in het Nederlandse …
Welke variant dan ook van conservatisme, het is juist vanuit de functionele basis in narratief extreem kwetsbaar voor discrepanties tussen het narratief van / voor de volgeling, en het echte denken in systeem en kern. Dat leidt elke keer weer tot een misbruik dynamiek (no pun intended, maar de correlaties liggen er), en meer kritiek nog, tot stimuli voor activatie van predisposities voor autoritarisme.
Wat dat aangaat zou de Waal ook eens aan tafel moeten schuiven bij het onderzoekscollectief van Richardson, Stenner, asunder et alii.
[ Voor 13% gewijzigd door Virtuozzo op 01-04-2025 16:23 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
@Virtuozzo dat doet ze ook, het basisprobleem aankaarten.
Er zal dus diep, heel diep gegraven moeten worden door een aantal VVD’ers, over hoe ze destijds in de fuik van (jawel) Bolkestein terecht zijn gekomen en hoe daar weer uit te geraken.
Over de marketing schrijft ze indirect ook, ze haalt als voorbeeld Dijkhof aan met zijn plan om in probleemwijken harder te straffen, naar voorbeeld van de Deense regering, die nu voorligt bij het Europees Hof van Justitie om te bepalen of deze in lijn is met de Europese richtlijn inzake rassengelijkheid. Dijkhof vindt het nog steeds een goed plan.Als zij hun rol als verdedigers van de democratische rechtsstaat oprecht willen spelen, zullen zij moeten erkennen hoever zij van die rol zijn afgedreven en hoeveel zij inmiddels hebben bijgedragen aan de normalisering van antirechtsstatelijk gedachtegoed. Het punt is: de democratische rechtsstaat heeft conservatieven, zowel numeriek als ideologisch, simpelweg nodig, zoals ook betoogd door politicoloog Daniel Ziblatt. Als zij verslappen of afhaken, zoals we nu zien, vormt de democratische rechtsstaat niet meer de basis van onze politiek, maar wordt hij onderdeel van de politieke strijd, waarbij het steeds makkelijker wordt om hem weg te zetten als ‘links project’. Het is voor ons democratische en rechtsstatelijke bestel dan ook cruciaal dat Henri Bontenbal met volle overgave de democratische rechtsstaat gaat uitdragen (wat overigens ook electoraal aantrekkelijk lijkt voor het CDA). De VVD zal ook, volledig en onvoorwaardelijk, om moeten.
Er zal dus diep, heel diep gegraven moeten worden door een aantal VVD’ers, over hoe ze destijds in de fuik van (jawel) Bolkestein terecht zijn gekomen en hoe daar weer uit te geraken.
[ Voor 20% gewijzigd door dawg op 01-04-2025 16:17 ]
Ja, en nee. Ze stipt het aan, maar dat probleem van discrepantie tussen echte en vermeende hoekstenen, daar zit het nog niet. Want daar komt nog een harde verkenning, de perceptie van conservatisme als verdediger van is niet gegrond. In termen van volgelingen narratief zeker, maar in de kern legt de analyse hard op tafel dat men juist altijd aanwezige dynamica overneemt. Om in een volgende cyclus de klok terug te zetten.dawg schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:13:
@Virtuozzo dat doet ze ook, het basisprobleem aankaarten.
[...]
Een van de meest gekende voorbeelden hiervan is dat van de 27 in de VS, in de periode van de civil resistance en grassroots organisaties van de jaren vijftig en zestig. Van groot-zakelijk tot religieus was men geaffronteerd totdat het momentum kreeg, vanaf dat moment nam het met de aanwezige PR machines gelegenheid om zich zelf te positioneren als zijnde precies dat. Maar ondertussen was het proces van bufferen van de trends basismechanisme daarbij. Vervolgens, tja, zodra eenmaal in positie, ging de klok weer langzaam terug - en dan komen we uit bij de drama toepassingen als boycotts van public pools die eerst gedoogd, toen gesteund, en vervolgens afgedekt werden met PR.
Er zit een cyclus van toepassingen geworteld in de reële hoekstenen die pas met veel durf en veel onderzoek op tafel komt - wel in volledigheid meetbaar en dus aantoonbaar. Geen organisch fenomeen, maar organisatie en agenda.
Dit ligt extreem gevoelig. Het vernis van geschreven maar ingetoetste geschiedenis in perceptie is enorm dik. Maar ja, dit is een verkenning. Dat is een kwestie van stapjes. Maar, de klok tikt wel.
De ironie is er behoorlijk. Eigenlijk komt het neer op een probleem waar de zogenaamde volgeling niet moet volgen maar leiden, want wat leidt vanuit wat sturend is onderschrijft niet waar de volgeling zich aan verbonden heeft. En laat precies dat nu weer geen match zijn met … het narratief …
[ Voor 7% gewijzigd door Virtuozzo op 01-04-2025 16:28 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Klopt zo lang is het nog niet geen idee hoe lang eigenlijk.D-e-n schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:02:
[...]
Die "traditie" is ook helemaal niet zo oud. Hooguit zestig jaar ofzo?
CornermanNL schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:21:
[...]
Klopt zo lang is het nog niet geen idee hoe lang eigenlijk.
Zie https://npokennis.nl/long...vuurwerk-bij-oud-en-nieuwPas in de jaren zestig en zeventig van de twintigste eeuw ontstaat de gewoonte om tijdens de jaarwisseling zelf vuurwerk af te steken[1]. Waarschijnlijk nemen oud-Indiëgangers en migranten deze gewoonte mee uit Indonesië. Veel van hen vestigen zich in Den Haag, waar in eerste instantie met name straatschoffies het gebruik oppikken.
Bij een echte traditie denk ik eerder aan iets dan al honderden jaren gevierd wordt, niet net een dikke 50 jaar.
Virussen? Scan ze hier!
Tsjah... Er zijn wel meer zaken traditie die we nog geen 500 jaar doen. Voor mij en voor mn vader zijn generatie is het het hele leven. Lijkt me niet de meest nuttige discussie in deze.
Waarbij de traditie pas de laatste 20-25 jaar problematische vormen heeft aangenomen. In de jaren 90 konden we maar weinig schade aanrichten met het vuurwerk wat voorhanden was.D-e-n schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:02:
[...]
Die "traditie" is ook helemaal niet zo oud. Hooguit zestig jaar ofzo?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Zelfde discussie speelt overigens ook in Duitsland. Diverse petities en, net als hier, voor- en tegenstanders. Zoek maar eens op Böllerverbot.CornermanNL schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:21:
[...]
Klopt zo lang is het nog niet geen idee hoe lang eigenlijk.
A'dam PVOutput
Vooral dat ja. Een Cobra heeft een explosieve kracht vergelijkbaar met dat van een militaire handgranaat.Joris748 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:34:
[...]
Waarbij de traditie pas de laatste 20-25 jaar problematische vormen heeft aangenomen. In de jaren 90 konden we maar weinig schade aanrichten met het vuurwerk wat voorhanden was.
En dat wordt dan als traditie afgeschoten door vaak halfdronken figuren, en zelfs naar mensen gegooid. Inclusief naar politie, brandweer etc.
Dat zijn tradities die ik persoonlijk kan missen als kiespijn.
Virussen? Scan ze hier!
Illegaal vuurwerk is al illegaal, dat heeft dus niks te maken met het verbod op (nu nog) legaal vuurwerkwildhagen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:46:
[...]
Vooral dat ja. Een Cobra heeft een explosieve kracht vergelijkbaar met dat van een militaire handgranaat.
En dat wordt dan als traditie afgeschoten door vaak halfdronken figuren, en zelfs naar mensen gegooid. Inclusief naar politie, brandweer etc.
Dat zijn tradities die ik persoonlijk kan missen als kiespijn.
Vaak bu'j te bang!
Tuurlijk wel. Hoor je nu nog dagelijks cobra explosies voorbij komen? Of enorm veel vaker rondom oud&nieuw?-tom-562 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:01:
[...]
Illegaal vuurwerk is al illegaal, dat heeft dus niks te maken met het verbod op (nu nog) legaal vuurwerkOok dat heeft niks te maken met traditie
https://www.nu.nl/politie...ver-lintjesweigering.html
Faber moet morgen in debat over haar kinderlijke gedrag rondom de lintjes, de Kamer is kokend.
Mogelijk volgt er een motie van wantrouwen. Hopelijk wordt die aangenomen, dan zijn we in ieder geval van één van de slechtste ministers van de laatste 100 jaar af.
Faber moet morgen in debat over haar kinderlijke gedrag rondom de lintjes, de Kamer is kokend.
Mogelijk volgt er een motie van wantrouwen. Hopelijk wordt die aangenomen, dan zijn we in ieder geval van één van de slechtste ministers van de laatste 100 jaar af.
Virussen? Scan ze hier!
En het gesprek van de dag gaat weer over Asiel, zodat de PVV er weer tien zetels bij pakt in de peilingen.wildhagen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:17:
Ze waren juist aan het dalen omdat de nieuwscyclus door iets anders werd gedomineerd, waar mensen zich (terecht) meer zorgen over maakten.
Zijn we met z'n allen nou zo oerdom dat we hier in meegaan?
Ik zie dagelijks op 112vandaag dat er weer een aanslag is gepleegd met cobra's. Soms zelfs 2 op een dag in dezelfde stad. Als het geen explosie is hebben ze wel weer een reportage over ramen en deuren vol kogelgaten.toolkist schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:12:
[...]
Tuurlijk wel. Hoor je nu nog dagelijks cobra explosies voorbij komen? Of enorm veel vaker rondom oud&nieuw?
Het spul is al verboden, maar is blijkbaar het hele jaar door vrij verkrijgbaar. De oplossing is niet een vuurwerkverbod, maar zorgen dat die rotzooi niet uit de onderwereld boven komt drijven.
Niets doen is ook geen optie, daarmee wordt non-conform gedrag genormaliseerd.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:20:
[...]
En het gesprek van de dag gaat weer over Asiel, zodat de PVV er weer tien zetels bij pakt in de peilingen.
Ze waren juist aan het dalen omdat de nieuwscyclus door iets anders werd gedomineerd, waar mensen zich (terecht) meer zorgen over maakten.
Non-conform aan wat?Joris748 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:30:
Niets doen is ook geen optie, daarmee wordt non-conform gedrag genormaliseerd.
Non-conform aan de geschreven en ongeschreven regels van onze parlementaire democratie.
De democratie die ondermijnt wordt door non-conforme partijen als BBB en PVV. Waar ondertussen ook de VVD onder geschaard mag worden. Dit is een glijdende schaal die uiteindelijk leidt tot de situatie in VS. De ingrediënten zijn hier ook aanwezig.
Dat lijkt me heel akelig, een democratie met allemaal ongeschreven regels waar je niet van mag afwijken. Gewoonweg omdat het nooit eerder is gedaan. Dat kun je ook op geen enkele manier een rechtsstaat noemen.Joris748 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:41:
[...]
Non-conform aan de geschreven en ongeschreven regels van onze parlementaire democratie.
Hoe meer aandacht je dit geeft, hoe effectiever je dit maakt, en hoe meer je dit normaliseert.
De vuurwerk afstekers hebben het er ook echt zelf naar gemaakt.
Ooit was de traditie dat er op oudejaarsavond om klokslag middernacht vuurwerk werd afgestoken en dat duurde dan een half uurtje ofzo.
Daarna werd het de hele oudejaarsdag. Sommige mensen staan letterlijk van 's ochtends af non-stop knalvuurwerk af te steken. Daarna werd het al weken vantevoren. En tegenwoordig begint het al maanden vantevoren.
Ze hebben echt de grenzen steeds verder opgezocht en opgerekt. Tot steeds meer andere mensen het beu werden.
Deksel op de neus.
Ooit was de traditie dat er op oudejaarsavond om klokslag middernacht vuurwerk werd afgestoken en dat duurde dan een half uurtje ofzo.
Daarna werd het de hele oudejaarsdag. Sommige mensen staan letterlijk van 's ochtends af non-stop knalvuurwerk af te steken. Daarna werd het al weken vantevoren. En tegenwoordig begint het al maanden vantevoren.
Ze hebben echt de grenzen steeds verder opgezocht en opgerekt. Tot steeds meer andere mensen het beu werden.
Deksel op de neus.
Iets met kam scheren.hneel schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:04:
Deksel op de neus.
Alle echte partijen (dus niet pvv en bbb) zullen het intern eens zijn met die motie maar te bang om uit het pluche te worden gewipt omdat pvv dan de boel laat klappen dus gebeurd er geen ruk.wildhagen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:17:
Het is werkelijk beschamend dat we zo ver afgezakt zijn. Wanneer wordt Nederland eens wakker?
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Over 1 kam scheren gesproken... Zulke opmerkingen moet je eens maken over andere bevolkingsgroepen of bepaalde geloofsaanhangers, dan is de wereld te kleinhneel schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:04:
Deksel op de neus.

Vaak bu'j te bang!
Ik mag toch echt hopen dat morgen Faber de motie van wantrouwen niet overleefd, en dat daardoor het kabinet valt en we weer naar de stembus mogen. Ik heb het wel gehad met dit poppenkast kabinet…Player1S schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:50:
[...]
Alle echte partijen (dus niet pvv en bbb) zullen het intern eens zijn met die motie maar te bang om uit het pluche te worden gewipt omdat pvv dan de boel laat klappen dus gebeurd er geen ruk.
Het is werkelijk beschamend dat we zo ver afgezakt zijn. Wanneer wordt Nederland eens wakker?

Overleeft ze wel.CrazyFool schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:31:
[...]
Ik mag toch echt hopen dat morgen Faber de motie van wantrouwen niet overleefd, en dat daardoor het kabinet valt en we weer naar de stembus mogen. Ik heb het wel gehad met dit poppenkast kabinet…
Oppositiepartijen JA21 en SGP uitten dinsdag ook flinke kritiek op Faber, maar zagen de noodzaak van een extra debat niet per se in.
BBB is ook niet van plan om Faber naar huis te sturen. Partijleider Caroline van der Plas noemt de weigering van Faber "dieptriest", maar wat haar betreft "komt de vertrouwensvraag niet op tafel", zei ze dinsdag. NSC-fractievoorzitter Nicolien van Vroonhoven is "nog niet helemaal overtuigd". Als de eenheid van het kabinetsbeleid inderdaad is geschonden, heeft het kabinet "een echt probleem", zei ze.
EU DNS: 86.54.11.100
Aan de ene kant kant gaat het over een stel lintjes. Moeten we niet wat nuttigs gaan doen? Aan de andere kant, dit is alweer zo'n enorm storende slechte actie. Ongeschikt dus.
Ik verwacht van de VVD en de NSC dat ze niet laten begaan. Excuses of wegwezen..
Maar goed, van achter het toetsenbord ....
Het lijkt me zeer aannemelijk dat dit afgesproken werk was van Wilders & Faber. Gezien het feit dat Wilders vrijwel meteen na Fabers aankondiging een tweet plaatste. Dat zou dus inhouden dat PVV opzettelijk niet eensgezind zijn aangaande het kabinetsbeleid.
Dit zogenoemde homogeniteitsbeginsel is vastgelegd in de Grondwet én het reglement van orde van de ministerraad. Dit moet dus eigenlijk wel een staartje met gevolgen krijgen.
Dit zogenoemde homogeniteitsbeginsel is vastgelegd in de Grondwet én het reglement van orde van de ministerraad. Dit moet dus eigenlijk wel een staartje met gevolgen krijgen.
Oh, sweet summer child. NSC gaat dit kabinet sowieso nooit laten klappen, zie de peilingen waarin zij weggevaagd worden. VVD gaat dit niet op asielzoekers/migratie/aanverwant laten klappen want Wilders thema.DeKever schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:06:
[...]
Ik verwacht van de VVD en de NSC dat ze niet laten begaan. Excuses of wegwezen..
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Het wordt akelig als partijen eenzijdig besluiten zich niet meer aan de spelregels te houden en destructief gedrag gaan vertonen.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:56:
[...]
Dat lijkt me heel akelig, een democratie met allemaal ongeschreven regels waar je niet van mag afwijken. Gewoonweg omdat het nooit eerder is gedaan. Dat kun je ook op geen enkele manier een rechtsstaat noemen.
Hoe meer aandacht je dit geeft, hoe effectiever je dit maakt, en hoe meer je dit normaliseert.
En natuurlijk evolueren die spelregels, maar wel met consensus. Niet omdat een partij begint met vals spel, dat de andere partij dat ook maar moet doen.
Het wordt volstrekt genormaliseerd op het moment dat je degenen die dit gedrag vertonen in een kabinet toelaat. Dus voordat we weer gaan wijzen naar degenen die er afschuw over uitspreken: de hoofdschuldigen zijn in dit geval NSC, VVD en BBB. Zij hebben extreemrechts en het bijbehorende gedrag genormaliseerd.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:56:
[...]
But it sells … and there’s nothing wrong with them, right? …CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:20:
[...]
En het gesprek van de dag gaat weer over Asiel, zodat de PVV er weer tien zetels bij pakt in de peilingen.
[ Voor 5% gewijzigd door Virtuozzo op 01-04-2025 20:59 ]
Bewust. Doelmatig. Het maakt niet uit met welke illusie het waar verpakt werd om dat te maskeren. De lijnen volgen uit de hoekstenen.D-e-n schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:55:
[...]
Het wordt volstrekt genormaliseerd op het moment dat je degenen die dit gedrag vertonen in een kabinet toelaat. Dus voordat we weer gaan wijzen naar degenen die er afschuw over uitspreken: de hoofdschuldigen zijn in dit geval NSC, VVD en BBB. Zij hebben extreemrechts en het bijbehorende gedrag genormaliseerd.
De PVV heeft het afbreken van onze democratie nog altijd in de ijskast staan. Dan blijft het idee goed zeg maar…Joris748 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:45:
[...]
Het wordt akelig als partijen eenzijdig besluiten zich niet meer aan de spelregels te houden en destructief gedrag gaan vertonen.
En natuurlijk evolueren die spelregels, maar wel met consensus. Niet omdat een partij begint met vals spel, dat de andere partij dat ook maar moet doen.
Ach als wij als maatschappij niet meer inzien dat onze brede welvaart afhankelijk is van de kracht van onze democratie en rechtstaat en het verval van geletterdheid zo groot is dat alleen snelle marketing en shock doctrine angstige mensen kan motiveren om te stemmen dan zijn we nog lang niet af van dit soort kabinetten.
We moeten ons hoognodig eens gaan afvragen of we niet op social media dieet moeten met zijn allen en digitaal moeten gaan detoxen om onze hersenen weer eens wat ruimte voor diep(er) nadenken en het werken aan vooruitgang te geven in plaats van onze angsten te blijven voeden.
Maar ja we willen alles snel en simpel en rennen als lemmingen onze afgrond in.
Ach ja, de PVV, partij van harde aanpak van criminaliteit.
Behalve als het een bondgenoot is die straf krijg, zoals nu met Le Pen.
Ook mooi hè die le Pen, fel tegen Europa. Maar als er geld te jatten is, staan ze vooraan.hjs schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:29:
Ach ja, de PVV, partij van harde aanpak van criminaliteit.
Maar dat was dus al het patroon. Uitspraak rechter? Negeren. Advies Onderzoeksinstelling? Negeren. Alarmbellen Rijksdiensten? Negeren. Wil een politieke partij zijn hoofd niet in de strop van de Derde Weg steken? Alle contacten masseren om ze af te serveren.Joris748 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:45:
[...]
Het wordt akelig als partijen eenzijdig besluiten zich niet meer aan de spelregels te houden en destructief gedrag gaan vertonen.
Tegenwoordig noemen we dat Trumpiaans. Welkom bij hypernormalisatie. Alsof het nieuw is, en tegelijkertijd normaal en conform.
We kunnen de afgelopen twaalf à zestien jaar met bitter pijnlijk weinig moeite zo een tijdlijn vol met voorbeelden van genormaliseerde non-conformiteit en toxiciteit opstellen. Als we heel eerlijk durven te zijn, al langer dan dat als patroon. Want die tijdlijn is een curve.
We wijzen wel heel erg reflexief naar een PVV, maar wordt het - bij elke dag weer zien wat elders vanuit dezelfde lijnen volgt - niet eens tijd dat we die curve op tafel leggen? Een PVV is een symptoom, absoluut. Het is ook een probleem, absoluut. Maar het is een constructie. Sinds dag één ligt er een lijn van toxische synergie tussen een PVV als hefboom, en het oorsprongspunt ervan.
Ja, het kost een beetje moeite om door het theater te prikken. Maar analyse van partijgedrag, wat men waar doet, voor stemt en waar niet, wordt als snel een bruut contrast tussen het theater en de realiteit.
Zeker, dat oorsprongspunt van een PVV is op diezelfde curve en tijdlijn in toenemende mate een onzelfstandige en non-conforme politieke organisatie geworden, met groeiend verschil in focus tussen kern en leden, met enorm overcompenseren in stimuleren van geloofsgedrag daarbij. Geen inhoud, maar triggers. Geen realiteit, maar narratief. Van geloofsartikelen naar geloofsvalstrikken.
Wie het afgelopen decennium enig oog gehad heeft op een VK of VS kan zonder veel moeite herkennen waar en hoe het wringt. En inmiddels kan eigenlijk iedereen wel zien wat verder op die curve volgt.
Een Tea Party functioneerde bij de Republikeinen ook als hefboom, als bliksemafleider, als katalysator. De deuren werden bewust open gezet onder het mom van PR als “laat ze struikelen” en “we regeren wel weer vanuit minderheid als het fout gaat”. Ondertussen verschoof het volledige ecosysteem van politieke organisatie, volgend op de koningmakers en de kern, waar rigide machtspolitiek heerste. Overal elders geloofde men de PR, wrong zich in bochten, negeerde de afstand tussen koningmakers, kern en leden. Overal elders bedacht men van allerlei raamwerken van cognitieve bias. Bij de Tories exact hetzelfde drama.
Ik denk dat we bij alle discussies vergeten dan wel onderschatten hoe fundamenteel de algemene clusters van rechts en conservatief in het politieke spectrum geënt zijn op Amerikaanse en Britse lijnen, hoe stringent en indringend de verbindingen, de lobby, het heen en weer van beeldvorming en netwerken.
Bij al het drama wat we inmiddels dagdagelijks zien - van functionele incompetentie als Faber of Trump, van handelsoorlog tot hybride oorlog, van bedreiging voor mondiale rechtsorde tot manier van leven - is er sprake van twee complexe trenddynamica waar toxische synergie tussen zit.
Een post-Koude Oorlog dynamiek weg van demos cratos middels, heel simplistisch gesteld, kunstmatige kerken van ideologie als werkvoorbereiders van oligarchie.
Een post-Koude Oorlog dynamiek van geopolitieke vacuüms gevuld door transnationale ontwikkeling van verstrengelingen tussen georganiseerde misdaad en wat we simplistisch witte boorden criminaliteit noemen.
Waar die trends samenkomen ligt het momentum van de huidige cyclus van autoritarisme. We staren ons blind op wat onze aandacht fixeert met extreem, ruis en chaos. We missen de synergie van het als landschap en ecosysteem in volledigheid opschuiven, versus niet enkel democratie, maar botweg de meest basale ordening die we voor lief nemen. Het maakt niets uit of die synergie doorzet, of dat het een of het ander dominant wordt, het netto resultaat is exact hetzelfde.
Het probleem is niet een PVV. Het probleem is dat we niet kunnen, vaak niet willen, kijken naar het grotere geheel. Niet de stukjes, niet de puzzel, zelfs niet de doos. Maar de winkel waar je hem kocht.
Stel een kabinet valt, wat dan? De lijnen verschuiven nog steeds. De hefbomen blijven intact. De curve is dus ongewijzigd.
Stel een PVV valt en een ander vlaggetje neemt over, wat dan? Nog steeds hetzelfde, want wat als samenleving, zeker de cruciale electorale geografie van rechts en conservatief, lijkt niet te willen weten dat waar men zich aan verbonden heeft niets anders is als dat waar het gebruik van maakt, en de deuren voor open zet.
Dit is waar men dat proza van Martin Niemöller in gedachten zou moeten nemen. En zou moeten kijken naar hoe hetzelfde gedrag in het verleden verliep, en in het tegenwoordige.
Probleem opgelost; Faber draait, kabinetsbeleid is weer op 1 lijn.
Tsja, Wilders heeft zo weer een nieuwe Faber klaarstaan. Misschien lullig voor de persoon Faber, zo'n motie van wantrouwen, maar als ie al wordt aangenomen verandert er verder precies niks. Ook de opvolger van Faber zal geen enkele intentie hebben om de vermeende asielcrisis op te lossen.wildhagen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:17:
Ik had sowieso niet het idee dat de coalitiepartijen de ballen hadden op de motie te stemmen. En gezien haar optreden kun je elke week wel een motie indienen.migchiell schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:18:
[...]
Tsja, Wilders heeft zo weer een nieuwe Faber klaarstaan. Misschien lullig voor de persoon Faber, zo'n motie van wantrouwen, maar als ie al wordt aangenomen verandert er verder precies niks. Ook de opvolger van Faber zal geen enkele intentie hebben om de vermeende asielcrisis op te lossen.
Ps.
Ik had hem wat dat betreft op dag één al ingediend.
[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 01-04-2025 23:25 ]
Leuke analyse van Nieuwsuur over hoe het intern gaat.
https://nos.nl/nieuwsuur/...il-pijn-voor-elkaar-nemen
Eigenlijk gewoon een voortzetting van hoe het er in de Tweede Kamer aan toe gaat, maar dat is niet hoe besturen werkt jongens en meisjes...
Eigenlijk gewoon een voortzetting van hoe het er in de Tweede Kamer aan toe gaat, maar dat is niet hoe besturen werkt jongens en meisjes...
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Niemand die het ziet, echt niemand. Hooguit wat mensen die interesse hebben in dit soort dynamieken en politieke geschiedenis.Virtuozzo schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:56:
[...]
Wie het afgelopen decennium enig oog gehad heeft op een VK of VS kan zonder veel moeite herkennen waar en hoe het wringt. En inmiddels kan eigenlijk iedereen wel zien wat verder op die curve volgt.
99,9% van de mensen heeft geen flauw benul.
Ze zitten er volledig voor zich zelf. Dit heeft niets meer met volksvertegenwoordiging te maken...DropjesLover schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:33:
Leuke analyse van Nieuwsuur over hoe het intern gaat.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Ons nieuws is vergeven van berichten over de VS en het VK. Er gaat geen dag voorbij, nu of voor Trump, dat niet elke zucht en scheet uit Washington of Londen in het Nederlandse nieuws en dit forum langs komt. De Duitse verkiezingen krijgen maar een fractie van die aandacht en zelfs in het Duitse politiek topic komt de naam Trump net zo vaak voor als Merz. De veroordeling van Le Pen weet niemand waar het in moet worden besproken, zo irrelevant wordt Frankrijk geacht.CornermanNL schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:59:
[...]
Niemand die het ziet, echt niemand. Hooguit wat mensen die interesse hebben in dit soort dynamieken en politieke geschiedenis.
Het obsessief staren naar de Angelsaksen is eerder het probleem waardoor we andere zaken missen zoals wat er de afgelopen 10 jaar in Rusland is gebeurd.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Ze zitten er voor de selectieve belangen van hun achterban (niet te verwarren met hun kiezers).Zewatanejo schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:11:
[...]
Ze zitten er volledig voor zich zelf. Dit heeft niets meer met volksvertegenwoordiging te maken...
Hoe weten die 99,9% überhaupt dat ze ergens benul van zouden moeten hebben?CornermanNL schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:59:
[...]
Niemand die het ziet, echt niemand. Hooguit wat mensen die interesse hebben in dit soort dynamieken en politieke geschiedenis.
Wat ik bedoel is, blijkbaar signaleer jij een probleem met de werking van politiek. Wil je dat mensen daar bewust van zijn, dan moet er toch ook iemand zijn die die 99,9% bewust maakt van een probleem..
[ Voor 21% gewijzigd door Kalentum op 02-04-2025 08:51 ]
(NOS).Minister Faber van Asiel en Migratie (PVV) gaat vandaag alleen in debat met de Tweede Kamer over haar weigering om de voordracht van een aantal koninklijke onderscheidingen goed te keuren. Minister-president Schoof zal niet aanwezig zijn, bevestigt een woordvoerder.
Die denkt ook, "joh, jouw shitzooi, succes ermee".
Ik denk dat Schoof (terecht) meent dat hij wel wat belangrijkers te doen heeft.Compuchip87 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:12:
[...]
(NOS).
Catch a smile out there!
Alleen is dat niet alleen haar shitzooi natuurlijk. Dit is Schoof's probleem.Compuchip87 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:12:
[...]
(NOS).
Faber zegt letterlijk dat ze "een signaal af heeft willen geven". Het gaat om lintjes voor vrijwilligers, mensen die zich buitengewoon en belangenloos hebben ingezet voor anderen. En dat doet ze als minister, niet als een willekeurig individu. Dus ook namens het kabinet. Dus namens Schoof.
Dan moet hij daar gewoon consequenties aan verbinden.
En dat is nu het vraagstuk van media als zijnde wel of geen poortwachter van bestel. Vanuit functie als component van zowel bestel als samenleving zijn ze dat. Maar er wordt geen invulling aan gegeven, als landschap functioneert het effectief en vrij consistent juist als mechanisme van hypernormalisatie.Kalentum schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:39:
[...]
Hoe weten die 99,9% überhaupt dat ze ergens benul van zouden moeten hebben?
Wat ik bedoel is, blijkbaar signaleer jij een probleem met de werking van politiek. Wil je dat mensen daar bewust van zijn, dan moet er toch ook iemand zijn die die 99,9% bewust maakt van een probleem..
Ook daar zit precies dat probleem van visie, meta perspectief en bewustzijn. Mogen we van media verwachten dat ze daar middelen en kennis in stoppen? Het zou bij hun functie horen. Of zijn ze enkel doorgeefluik van prikkels en frames, met her en der wat verkenning wanneer iets genoeg potentieel voor verkoop heeft - wederom vanuit prikkels en frames.
[ Voor 8% gewijzigd door Virtuozzo op 02-04-2025 09:58 ]
maar die grens zijn we lang geleden al voorbij, de teerlingen zijn al zo vaak geworpen dat ze zijn afgesleten. Men is nu scheef aan het kijken eerder naar peilingen en tot die tijd, tot iemand de kans wil nemen omdat de peilingen gunstig lijken, modderen we lekker verder.eric.1 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:50:
[...]
Alleen is dat niet alleen haar shitzooi natuurlijk. Dit is Schoof's probleem.
Faber zegt letterlijk dat ze "een signaal af heeft willen geven". Het gaat om lintjes voor vrijwilligers, mensen die zich buitengewoon en belangenloos hebben ingezet voor anderen. En dat doet ze als minister, niet als een willekeurig individu. Dus ook namens het kabinet. Dus namens Schoof.
Dan moet hij daar gewoon consequenties aan verbinden.
(wat ook nog een uitweg was geweest, was dat je Faber naar haar brief van gisteren nu zou laten tekenen en ze daar publiekelijk mee voor het blok zet. Die weg had Schoof kunnen kiezen, ze zit er immers als vertegenwoordiging van het kabinet, niet van de persoon Faber, wat ze nu wel doet).
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Er loopt nu een motie van Timmermans om Schoof toch naar het "Lintjes" debat te krijgen.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Tja, gedeelde doelen, gedeeld denken, dus nee - conforme dynamiek is niet van toepassing.polthemol schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:06:
[...]
maar die grens zijn we lang geleden al voorbij, de teerlingen zijn al zo vaak geworpen dat ze zijn afgesleten. Men is nu scheef aan het kijken eerder naar peilingen en tot die tijd, tot iemand de kans wil nemen omdat de peilingen gunstig lijken, modderen we lekker verder.
(wat ook nog een uitweg was geweest, was dat je Faber naar haar brief van gisteren nu zou laten tekenen en ze daar publiekelijk mee voor het blok zet. Die weg had Schoof kunnen kiezen, ze zit er immers als vertegenwoordiging van het kabinet, niet van de persoon Faber, wat ze nu wel doet).
Geen verrassing dunkt mij, het is al frappant dat de Minister President hier niet bij is. Ongeacht over het onderwerp 'maar' over lintjes gaat, waar het overigens niet om gaat maar op de eenheid van de ministerraad.Marc H schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:26:
Er loopt nu een motie van Timmermans om Schoof toch naar het "Lintjes" debat te krijgen.
Debat uitgesteld voor 3 uur ivm hoofdelijke stemming of Schoof toch moet komen. De hoop is dat Schoof al sneller toch naar het debat komt.Napo schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:28:
[...]
Geen verrassing dunkt mij, het is al frappant dat de Minister President hier niet bij is. Ongeacht over het onderwerp 'maar' over lintjes gaat, waar het overigens niet om gaat maar op de eenheid van de ministerraad.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.
Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.
Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic