De landelijke Nederlandse politiek 2025 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 117 ... 120 Laatste
Acties:
  • 592.212 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:17

DropjesLover

Dit dus ->

JohanNL schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:28:
[...]

Het gaat natuurlijk nog wel verder dan dat, de macht gaat uiteindelijk ook meer richting de EU en lidstaten zullen zelf telkens minder soeverein zijn.
Wat op zich prima kan zijn natuurlijk, als we uiteindelijk een soort van Verenigde Staten van Europa willen maken.
Op een gegeven moment ontkomen we er denk ik ook niet aan, met zoveel lidstaten die allemaal hun eigen richting op willen, is een centrale macht zoals in de VS gewoon veel praktischer.
Je ziet het bijvoorbeeld nu ook al met een ene Orban, wat een zwak punt is van de EU en Putin makkelijk kan misbruiken om de EU proberen uit elkaar te spelen.
Zo klinkt het wel, maar dat is pertinent niet waar.
De EU is geen evil supreme overlord die zelf dingen besluit.
Voorstellen worden gemaakt in commissies en werkgroepen, daar mogen alle landen en partijen mensen voor leveren om hun nationale belangen in dat voorstel te waarborgen.
Daarna gaat het voorstel naar de Europese Commissie (alle 27 landen), het Europese Parlement (alle partijen van alle landen), naar de nationale regeringen, en als laatste wordt het goedgekeurd door de Europese Raad (regeringsleiders van alle 27 landen).
Er zijn dus echt wel meerdere momenten waarop landen en politieke partijen input kunnen leveren op initiatieven.

Al helpt het natuurlijk wel als je ook daadwerkelijk aanwezig bent op die momenten. Nederland heeft relatief weinig afgevaardigden (we mogen er veel meer sturen), en je moet ook wel in het EP aanwezig zijn als partij, en daar ook deelnemen aan het politiek proces.
Dat doet de PVV hier in Nederland al weinig tot niet, dus ik kan me niet indenken dat ze in Brussel / de EU wel actiever zijn... En dan gaan piepen dat "Europa alles maar bepaalt".
Nee, In de gaan auto gaat zitten, in z'n 1 zetten klaar om weg te rijden en verder niks, en dan gaan klagen dat iedereen je voorbij rijdt... Tsja.

Veel problemen houden niet op bij de grens, dus zullen echt wel internationaal aangepakt moeten worden.
De PVV hamert op dat "wij" maar 0,00000034% bijdragen aan klimaatverandering. Dat klopt misschien, maar in EU verband is het aandeel veel groter en samen oppakken heeft wel degelijk impact.
Trumps tarrifs zijn ook voor de EU, anders zouden alle landen maximaal tegen elkaar uitgespeeld worden en we flink genaaid worden door de grote Amerikaanse bedrijven. Zoals dat de EU nu Google een miljardenboete geeft. Als individuele staten kan je daar helemaal niks tegen doen.

[ Voor 12% gewijzigd door DropjesLover op 08-09-2025 11:41 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op maandag 8 september 2025 @ 06:44:
Ik snap trouwens het gezeur over paars niet echt. De jaren 90 was er een enorme groei van welvaart en koopkracht, het was de tijd van grote woonwijken uit de grond stampen, de komst van de tweede auto, grote tv's, de spelcomputer en 2 weken op vakantie. De gemiddelde Nederlander is rijk geworden in die tijd, rond het jaar 2000 ging 50% van de jongeren naar het HBO of WO ,het homohuwelijk werd ingevoerd, euthenasie werd verruimd. Waarom was paars zo slecht dan als het economisch zeer goed ging in Nederland?
Omdat ze toen begonnen met het afbreken van heel veel sociale zekerheid en nivellering. Externalisering van de kosten, internalisering van de winst. Dat levert een tijdelijke rijkdom op maar het holt de gemeenschap uit.

Waarom gaat bijvoorbeeld nu niet meer zoveel naar het HBO of WO?

En als belangrijkste punt wat mij betreft: Het gaat niet alleen om geld. Dat is een erg Amerikaans wereldbeeld.
[...]
Maar toch zijn mensen zo ontevreden dat er nog steeds massaal PVV gestemd word.
De mensen die PVV stemmen zijn niet dezelfde mensen die in de file staan om 2x op vakantie te gaan. Die hebben al tientallen jaren aan aan het korste eind getrokken, zien hun positie steeds meer teruglopen. Hebben vaak een stabiele baan als bijv. postbezorger in moeten leveren om ZZP'er te moeten worden. Hun kinderen kunnen moeilijk een woning vinden. Daardoor broeit het en daar wordt op ingespeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:55
Jouw analyse klopt niethelemaal , economische redenen (en daarbij ook de neoliberale ontwikkelingen van de jaren 90) zijn geen doorslaggevende keuze om PVV te stemmen (bron nationaal kiezersonderzoek, en https://decorrespondent.n...4e-0037-2754-969f6eb43828)

Een relatief groot gedeelte van Nederlanders heeft altijd anti-migratiestandpunten gehad, alleen ze zijn veel meer zo gaan stemmen. Hierdoor is het ook sociaal aanvaardbaarder geworden en blijven mensen ook gewoon stemmen.

Gecombineerd dat Nederlanders veel rijker zijn geworden (inclusief PVV-achterban) zijn mensen veel meer gaan stemmen op hun eigen normen en waarden. En als inkomen niet zo belangrijk is, dan komt ook vanzelf antimigratie.

[ Voor 61% gewijzigd door Adlermann op 08-09-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Waarom was paars zo slecht dan als het economisch zeer goed ging in Nederland?
Volgens mij zijn een hoop dingen die jij beschrijft meer te danken aan Kabinet-Lubbers III (en II). Onder Paars begon juist de afbraak en privatisering, waar we nu allemaal nog last van hebben.

Paars had ook de globale economische wind nogal in de rug.

Ik zeg niet dat het na Paars beter is geworden ;) Maar het gevoel van die jaren, is grotendeels niet aan hen toe te schrijven.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op maandag 8 september 2025 @ 06:57:
[...]
Dat is inderdaad een mooi perspectief, en ook waarom mensen ‘terug willen’ naar die mooie herinnering van de jaren ‘90-2000. Toen was er namelijk:
- Geen ‘woke’ gedoe, homo’s mochten trouwen maar er was geen gedonder met letters en toiletten.
Ik vind niks mis met 'woke'. Al zal ik het zelf nooit zo noemen. Het is niets meer dan respect voor mensen die anders zijn. Mensen accepteren zoals ze zijn. Alleen de tegenstanders noemen dat 'woke'.
[...]
- Geen klimaatgezeik: het probleem werd nog door een te grote groep ontkend of niet ervaren.
Doordat we in die tijd 'geen klimaatgezeik' hadden, is de situatie nu op de spits gedreven. We hadden er toen nog iets aan kunnen doen. Nu is het crisis omdat we er toen met de pet naar gegooid hebben. Toen wisten we ook al hoe erg het was.
[...]
- Geen gedoe over humor, zwarte piet, en ‘je mocht alles nog zeggen’
Je mocht nog racistisch zijn bedoel je. Nice.
Dit is precies ook zoiets dat destijds aangepakt had moeten worden toen het probleem zich vormde. Maar we waren te druk om alles te privatiseren. Who cares. Nu zitten we met de gebakken peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Adlermann schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:59:
[...]

Jouw analyse klopt niethelemaal , economische redenen (en daarbij ook de neoliberale ontwikkelingen van de jaren 90) zijn geen doorslaggevende keuze om PVV te stemmen (bron nationaal kiezersonderzoek, en https://decorrespondent.n...4e-0037-2754-969f6eb43828)

Een relatief groot gedeelte van Nederlanders heeft altijd anti-migratiestandpunten gehad, alleen ze zijn veel meer zo gaan stemmen. Hierdoor is het ook sociaal aanvaardbaarder geworden en blijven mensen ook gewoon stemmen.

Gecombineerd dat Nederlanders veel rijker zijn geworden (inclusief PVV-achterban) zijn mensen veel meer gaan stemmen op hun eigen normen en waarden. En als inkomen niet zo belangrijk is, dan komt ook vanzelf antimigratie.
PVV is ook niet alleen maar onvrede over immigranten. Die onderbuikgevoelens waren er al, maar wat de PVV nogal heeft veranderd is het demoniseren van die groep, het de schuld geven voor alle problemen die er spelen. Op papier zijn we wellicht allemaal rijker geworden maar niet allemaal met dezelfde snelheid, en sommige groepen voelen zich dan (logisch) achtergesteld. De migranten zijn een hefboom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04:05
Duitse steden als Frankfurt hebben een heel ander probleem dan “immigratie”. Iedere supermarkt heeft z’n resident-bedelaar en de verslaafden buitelen over elkaar. Je kan er het beste de fiets pakken want zelfs in de auto staan ze aan je raam te kloppen, terwijl in het OV de junks hun peuk opsteken alsof het hun woonkamer betreft. Voeten op de bank, uiteraard. Ja N=N wat dat betreft.

Dat zijn dus drugsproblemen, en secundair problemen met funding van handhaving en niet onbelangrijk, zorg.

Nederland is ook niet vrij van z’n problemen op dat vlak. Gelukkig is het OV er beter geregeld omdat men er wel succesvol in het huidige millennium is aangekomen, waar het in Duitsland toch vooral een tijdreis is die je maakt. Maar wanneer de orde en handhavingspartij bij uitstek nu eens de daad bij het woord had gevoegd, vier coalities zouden afdoende moeten zijn, zou je denken, hadden we er op dat vlak ook beter voorgestaan.

Straatschoffies, of ze nu Syrische of Schubbekutteveense roots hebben, mogen gewoon geen probleem zijn. Waarom wordt daar niet aangepakt? Waarom worden de problemen verzwegen door enkel op immigratie te hameren?

En ja, verder eens, het gaat in Nederland echt niet slecht. Velen zullen dat ook onderkennen. Maar je krijgt vervolgens altijd de kaart “dat moet ook zo blijven” gespeeld. “Je komt er nooit” wordt gegooid op “ik mag niet want ik mag er niet in want mijn auto wordt geweerd”. Vroeger werd het conservatisme door de oudere generatie die geen zin heeft in verandering afgevangen door de onderkant van de bevolkingspiramide. Dat is helaas niet meer zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:55
Llopigat schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:06:
[...]

PVV is ook niet alleen maar onvrede over immigranten. Die onderbuikgevoelens waren er al, maar wat de PVV nogal heeft veranderd is het demoniseren van die groep, het de schuld geven voor alle problemen die er spelen. Op papier zijn we wellicht allemaal rijker geworden maar niet allemaal met dezelfde snelheid, en sommige groepen voelen zich dan (logisch) achtergesteld. De migranten zijn een hefboom.
Niet helemaal waar. Inkomensverschillen (dus pro nivellering) heeft bijvoorbeeld bij de PVV kiezer geen afwijkend patroon. Die is vergelijkbaar met andere stemmers. Economie / inkomen is geen dominante factor in stemgedrag.

PVV-stemmers zijn wel iets minder rijk dan andere partijen, maar niet zo substantieel. Enige kanttekening hierbij is dat het wel een subjectieve evaluatie is bij stukrookvlees (zelf aangeven).
En het onderzoek laat gewoon zien dat PVV-stemmers gewoon anti-migratie zijn. Wilders probeert wel overal migratie als hefboom te gebruiken om dat sentiment maar aan te wakkeren. Maar de dominante factor is migratie.

[ Voor 13% gewijzigd door Adlermann op 08-09-2025 12:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Llopigat schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:03:
[...]

Ik vind niks mis met 'woke'. Al zal ik het zelf nooit zo noemen. Het is niets meer dan respect voor mensen die anders zijn. Mensen accepteren zoals ze zijn. Alleen de tegenstanders noemen dat 'woke'.

[...]

Doordat we in die tijd 'geen klimaatgezeik' hadden, is de situatie nu op de spits gedreven. We hadden er toen nog iets aan kunnen doen. Nu is het crisis omdat we er toen met de pet naar gegooid hebben. Toen wisten we ook al hoe erg het was.

[...]

Je mocht nog racistisch zijn bedoel je. Nice.

[...]

Dit is precies ook zoiets dat destijds aangepakt had moeten worden toen het probleem zich vormde. Maar we waren te druk om alles te privatiseren. Who cares. Nu zitten we met de gebakken peren.
Volgens mij zijn we het eens hoor. Mijn post was natuurlijk ook licht cynisch bedoeld, want ik ben het helemaal met je eens. Het was alleen mijn duiding van waarom mensen denken dat toen alles beter was. Dat was het helemaal niet, maar we dénken van wel, omdat je toen gewoon racistische grappen kon maken, klimaatregels niet of nauwelijks bestonden, etc.

Dus even voor de helderheid, de opsomming van redenen waarom het in de jaren ‘90 allemaal ‘beter’ was, sta ik NIET achter :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:00
Adlermann schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:10:
[...]

Niet helemaal waar. Inkomensverschillen (dus pro nivellering) heeft bijvoorbeeld bij de PVV kiezer geen afwijkend patroon. Die is vergelijkbaar met andere stemmers. Economie / inkomen is geen dominante factor in stemgedrag.

PVV-stemmers zijn wel iets minder rijk dan andere partijen, maar niet zo substantieel. Enige kanttekening hierbij is dat het wel een subjectieve evaluatie is bij stukrookvlees (zelf aangeven).
En het onderzoek laat gewoon zien dat PVV-stemmers gewoon anti-migratie zijn. Wilders probeert wel overal migratie als hefboom te gebruiken om dat sentiment maar aan te wakkeren. Maar de dominante factor is migratie.
Het zou interessant zijn als we op een knop kunnen drukken en alle migranten een paar maanden laten verdwijnen.

Kijken of de meningen dan bijgesteld worden door die lui die nu eigenlijk puur uit racistische motieven op de PVV stemmen. Wel lachen, zijn we meteen van veel boeren en tuinders af, stikstofprobleem opgelost. Maar zodra Henk en Ingrid niet meer dat pakketje binnen de dag binnenhebben is het natuurlijk het einde van de wereld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Ik vind het ook altijd moeilijk te bedenken dat mensen een probleem hebben met _arbeids_ migranten? Zien ze nou echt niet in dat die gewoon keihard nodig zijn?

Als je nou loopt te haten op mensen die hierheen komen en na 10 jaar de taal niet spreken en in de bijstand zitten, daar kan ik inkomen. Maar mensen die hier arbeid verrichten? 8)7
Het is nou niet bepaald zo dat mensen in de rij staan om in de kassen of distributie te werken maar dat gaat niet want alle baantjes zijn ingepikt door arbeidsmigranten.

[ Voor 19% gewijzigd door Thompson op 08-09-2025 13:30 ]

Beeromaniac

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Thompson schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:28:
Ik vind het ook altijd moeilijk te bedenken dat mensen een probleem hebben met _arbeids_ migranten? Zien ze nou echt niet in dat die gewoon keihard nodig zijn?

Als je nou loopt te haten op mensen die hierheen komen en na 10 jaar de taal niet spreken en in de bijstand zitten, daar kan ik inkomen. Maar mensen die hier arbeid verrichten? 8)7
Het is nou niet bepaald zo dat mensen in de rij staan om in de kassen of distributie te werken maar dat gaat niet want alle baantjes zijn ingepikt door arbeidsmigranten.
Nouja, door hoe die arbeidsmigranten vaak gehuisvest worden ontstaan ook problemen. Je woont in een bezemkast, je hebt geen zak te doen, en je bent samen met 30 andere mannen. Dan is de vraag niet of je heibel krijgt, maar wanneer.

Heeft verder niks te maken met dat het migranten zijn, of arbeiders. Als het huis naast je opeens wordt omgebouwd zodat er in een standaard-vinex huis opeens 10 studenten passen, ga je ook geen leuke tijd tegemoet :P

Dan kan ik wel begrijpen dat je simpel wordt van Polen en Roemenen, zeker als dat de enige manier is hoe je, merkbaar, met ze in aanraking komt. Idem dito met iedere andere nationaliteit.

Maar ja, mensen die gewoon hun ding doen en niet voor problemen zorgen, vallen niet op. Niet in je eigen leven, en al helemaal niet in de media.

En veel mensen generaliseren veel meer bij de out-group. Niemand die zegt dat de Nederlandse cultuur reddeloos verloren is omdat ze een slechte ervaring hebben gehad met iemand van een woonwagenkamp.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:43
CVTTPD2DQ schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:13:
[...]
Ik heb geen tijd (en geen zin) om zijn meer genuanceerde werk te bekijken, maar langs een fruitmarkt lopen terwijl je "they're lying about the numbers" roept (waarbij je ook nog eens doet alsof je levensgevaar loopt, omdat die mensen zwart zijn ofzo) geeft eigenlijk de indruk dat de man de vooroordelen van zijn geboorteland meeneemt op reis.
Het gaat mij niet om de persoon die het filmt natuurlijk. Het is bijzonder dat je het gedrag van de Zuid-Afrikaanse vlogger wel benoemt, maar niet dat van de vele mensen op de straat die de veiligheid dagelijks onder druk zetten.

Qua politiek, ik weet ook niet welke partijen het beste antwoord op de problematiek hebben, maar het is ook duidelijk dat de mensen in Nederland opvallend vaak stemmen voor partijen die de problematiek tenminste duidelijk aan de kaak stellen en actief willen aanpakken.

Op dat punt ben ik het eens met Wilders in dit fragment van 13 jaar geleden waarin hij ook Pim Fortuyn benoemd, in deze context relevant, die 10 jaar eerder werd doodgeschoten. Teveel politieke partijen steken hun kop in het zand.

Hier een bron: https://www.wyniasweek.nl...-er-in-2070-in-nederland/
Momenteel zo'n 73% autochtonen en over een tijdje wordt verwacht dat dit richting de 60% daalt.
Het is een aanname, maar ik veronderstel dat allochtonen weinig op de PVV stemmen. Zie: https://nos.nl/collectie/...-op-de-pvv-hebben-gestemd
Als dan in de peilingen van vandaag te zien is dat zo'n 35% van de mensen op een partij als PVV, FvD, Ja21, BBB stemt. En dat is dan dus over het deel allochtonen (zo'n 70%), dan geeft momenteel de helft van de allochtone bevolking aan dat er een stevige rem op immigratie moet en/of dat er problemen met de multiculturele samenleving zijn. Het is maar een schatting. Het was tijdens de vorige verkiezingen twee jaar geleden vergelijkbaar met nu.

*knip*, die laatste opmerking was niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door NMH op 08-09-2025 19:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Arbeidsmigratie heeft zeker economische voordelen, maar de andere kant van de medaille is dus dat de prijs voor werk gedrukt wordt. Nu kan je zeggen "ja maar niemand wil bollen plukken want het is zo zwaar!"; maar hierdoor voorkom je dat de werkgever gaat investeren in apparatuur om het werk beter te maken of de fysieke risico's gaat compenseren door meer te betalen.

En het salarisdrukkend effect is zeker aanwezig: denk bijvoorbeeld aan het verhaal van de vrachtwagenchauffeur in Engeland die vanwege Brexit en COVID niet 20 cent maar 7 pond per uur meer ging verdienen en zijn salaris bijna zag verdubbelen.

Het tegenargument dat dan de prijzen van producten te veel zouden stijgen, laat alleen maar zien dat de lonen nu dus artificieel te laag worden gehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@Playa del C. De Koning is ook een allochtoon, en onze troonopvolger ook. Waarom je dit onderscheid maakt is me een raadsel. Waarmee ik wil zeggen: de groep die niet op populistische anti-immigratiepartijen stemt is misschien deels overlappend met hen die in Nederland zijn geboren uit Nederlandse ouders, maar niet geheel. Dat 50% van de autochtone Nederlanders populistisch stemt is daarom ook te simpel gesteld op basis van jouw berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:24
Twijfel ook of men daar nou echt zo'n probleem mee heeft. Migratie heeft zoveel zijsporen; straatbeeld, moskeën in de wijk, andere taal in de wijk, mensen met andere gewoontes/normen&waarden, huisvesting, werkloosheid. Het maakt een discussie zo verwarrend hierover.

Het lijkt mij heel sterk dat iemand die een sterke mening heeft over migratie hetzelfde denkt over een Braziliaanse expat als over een 3e generatie Marokkaanse jongere, terwijl beide situaties het migratie-debat raakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DropjesLover schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:38:
[...]
Zo klinkt het wel, maar dat is pertinent niet waar.
De EU is geen evil supreme overlord die zelf dingen besluit.
Voorstellen worden gemaakt in commissies en werkgroepen, daar mogen alle landen en partijen mensen voor leveren om hun nationale belangen in dat voorstel te waarborgen.
Daarna gaat het voorstel naar de Europese Commissie (alle 27 landen), het Europese Parlement (alle partijen van alle landen), naar de nationale regeringen, en als laatste wordt het goedgekeurd door de Europese Raad (regeringsleiders van alle 27 landen).
Er zijn dus echt wel meerdere momenten waarop landen en politieke partijen input kunnen leveren op initiatieven.
De EU is geen evil supreme overlord, maar doen alsof de bureaucratische macht in Brussel/Straatsburg geen eigen wil en geen eigen dynamiek heeft. Er is een heel democratisch proces, maar dat staat én zo ver van de kiezers af én er spelen zoveel belangen dat denken dat er geen zaken doorheen gedrukt worden echt een beetje naïef is.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

*knip*, reactie op geknipte reactie.

Het tegenpunt is natuurlijk met twee vingers in de neus te maken: Waarom hebben we nu, na 15 jaar rechts aan de macht, zoveel problemen met buitenlanders?

[ Voor 33% gewijzigd door NMH op 08-09-2025 19:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001

Qwerty-273

Meukposter

Playa del C. schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:33:
Bekende Youtuber is Kurt Caz. Een Zuid-Afrikaan met Duitse roots. Hij gaat al jaren de wereld rond met allerlei avonturen. Een levensgenieter, maar ook serieus.
https://m.youtube.com/c/KurtCaz
Voor iedereen en iedere partij die maar niet kan begrijpen waarom immigratie en multiculturele ontwikkeling voor sommige mensen een probleem is, kijk de laatste serie videos over Parijs en Frankfurt.
Curt zoekt het in die videos op, maar aan de andere kant is dit hoe dan ook een ander beeld in de grote steden ten opzichte van 20+ jaar geleden.
Vergeet niet het koloniale verleden van Frankrijk. Het is heel makkelijk om als wit persoon rond te lopen en zwarte mensen te filmen en te framen als recent overspoeld te worden door "gelukszoekers". Het grootste deel van mensen met een Sub-Sahara achtergrond kwam in de jaren '60 tot midden '90. Er is daarmee ook een tweede en derde generatie die gewoon puur in Frankrijk (en/of Parijs) opgroeit/leeft. En ja, mensen klonteren samen in wijken waardoor verschillen duidelijker zichtbaar worden.

Frankfurt heeft al decennia problemen met Bahnhofsviertel (sinds de jaren '80 volgens mij), ie de straten rond het centraal station (vergelijk het met Den Haag Centraal ook in de jaren '80 van Nederland). Eerst heeft men hard strijd gevoerd tegen de Hells Angels die in die buurt de dienst uitmaakten (met prostitutie en drugs) en de junks lopen daar ook al decennia rond. Daklozen opvang in Duitsland is een stuk kariger (en minder beschikbaar voor niet Duitsers - als je geen Duits praat kom je echt niet binnen) als je het vergelijkt met het Nederlandse equivalent (hoe hard daar ook op wordt bezuinigd wordt). Het is dan ook "normaal" om in de grote Duitse steden in de dure winkelstraten toch voldoende daklozen te zien die in een portiek zitten of liggen. Daar is geen opvang voor.
(een Duitse docu : YouTube: Razzia im Frankfurter Bahnhofsviertel: Junkies, Dealer, Kriminalität... en YouTube: DAS ist die DROGENHAUPTSTADT EUROPAS | SAT.1 Frühstücksfernsehen | TV)
En met de populariteit van deze realiteitsvloggers kan ik mij ook goed voorstellen dat je wat kribbig wordt als de 10'de vlogger voor je neus staat met een camera om een sensatie filmpje op te nemen. Niet dat ik gewelddadige reacties daarmee goed wil praten.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, het is geen nieuw fenomeen. Deze buurten zijn al decennia probleemwijken (waar zijn onze prachtwijken naar toe?). Het is wel zo dat door de verschuiving in drugs (goedkoper en verslavender) samen met de populatie groei er ook hier gewoon meer mensen zitten. Samen met overheden die bezuinigen op allerlei sociale vangnetten (of die er nooit gekomen zijn) is het dweilen met de kraan open.

-- edit
Om nog het favo woord "migratie" aan te halen. Dat is echt niet de oorzaak van de veiligheidsproblemen met al zijn excessen. En de grenzen potdicht zetten en verwachten dat alles vanzelf oplost is onwerkelijk. Je zal toch echt sociaal en economisch deze problemen moeten aanpakken. En dan maakt het ook niet uit of de grens openstaat of dicht zit (want dat is slechts een druppel in de emmer). Betere opvang, betere verslavingszorg, betere medische ondersteuning, betere sociale vangnetten zodat je voorkomt dat mensen zo diep afglijden, beter onderwijs aan kinderen om ze te behouden deze wegen in te slaan, betere sociale woningen, etc. etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Qwerty-273 op 08-09-2025 15:04 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

[ Voor 50% gewijzigd door NMH op 08-09-2025 19:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Nu online
RobinHood schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:20:
[...]

Het tegenpunt is natuurlijk met twee vingers in de neus te maken: Waarom hebben we nu, na 15 jaar rechts aan de macht, zoveel problemen met buitenlanders?
*mbr*, maak geen karikatuur van de zaken.

Dat is ook één van de redenen dat we een compleet stuurloos land hebben: Mark Rutte heeft dat mooi verbloemd door gewoon geen visie te hebben, want dan kan je ook niet tegen de grenzen van de juridische kaders van die visie oplopen.

[ Voor 31% gewijzigd door NMH op 08-09-2025 20:05 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Marrtijn schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:42:
[...]

*mbr*

Dat is ook één van de redenen dat we een compleet stuurloos land hebben: Mark Rutte heeft dat mooi verbloemd door gewoon geen visie te hebben, want dan kan je ook niet tegen de grenzen van de juridische kaders van die visie oplopen.
*mbr*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 45% gewijzigd door NMH op 08-09-2025 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

downtime schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:54:
Het ontgaat me inderdaad een beetje wat nu echt het verschil tussen D66 en Volt is. Volt voelt een beetje als een jongerenafdeling van D66. Net dat beetje radicaler in z’n opvattingen maar niet noemenswaardig anders. Het is dat D66 al een jongerenafdeling heeft…
Er zit overlap tussen beiden, maar er zijn ook verschillen. Je ziet het dan ook in de media hier en daar terugkomen (landelijk of lokaal) wat de verschillen zijn wanneer de programma's beschikbaar zijn.
https://d66.nl/europa/kieswijzer/d66-volt/
https://d66.nl/amsterdam/kieswijzer/d66-volt/
https://dtvnieuws.nl/nieu...pees-en-wij-zijn-europees

Grootste verschil is toch wel dat je ook Volt Europa hebt, en de verschillende Volt partijen in andere landen. Dat is toch een grotere mogelijkheid om richting een federaal Europa te gaan dan puur een speler in NL.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

PolarBear schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:19:
[...]

De EU is geen evil supreme overlord, maar doen alsof de bureaucratische macht in Brussel/Straatsburg geen eigen wil en geen eigen dynamiek heeft. Er is een heel democratisch proces, maar dat staat én zo ver van de kiezers af én er spelen zoveel belangen dat denken dat er geen zaken doorheen gedrukt worden echt een beetje naïef is.
Natuurlijk niet, maar het is pertinent onwaar dat er niet (ook) naar de Nederlandse zaak of belangen geluisterd wordt.
En zo wordt er wel vaak gedaan, "ach en wee Brussel heeft weer wat besloten".
Bottomline staat de handtekening van onze partijen en onze regeringsleider er ook gewoon onder.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:32
Playa del C. schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:49:
[...]

Het gaat mij niet om de persoon die het filmt natuurlijk. Het is bijzonder dat je het gedrag van de Zuid-Afrikaanse vlogger wel benoemt, maar niet dat van de vele mensen op de straat die de veiligheid dagelijks onder druk zetten.

Qua politiek, ik weet ook niet welke partijen het beste antwoord op de problematiek hebben, maar het is ook duidelijk dat de mensen in Nederland opvallend vaak stemmen voor partijen die de problematiek tenminste duidelijk aan de kaak stellen en actief willen aanpakken.

Op dat punt ben ik het eens met Wilders in dit fragment van 13 jaar geleden waarin hij ook Pim Fortuyn benoemd, in deze context relevant, die 10 jaar eerder werd doodgeschoten. Teveel politieke partijen steken hun kop in het zand.

Hier een bron: https://www.wyniasweek.nl...-er-in-2070-in-nederland/
Momenteel zo'n 73% autochtonen en over een tijdje wordt verwacht dat dit richting de 60% daalt.
Het is een aanname, maar ik veronderstel dat allochtonen weinig op de PVV stemmen. Zie: https://nos.nl/collectie/...-op-de-pvv-hebben-gestemd
Als dan in de peilingen van vandaag te zien is dat zo'n 35% van de mensen op een partij als PVV, FvD, Ja21, BBB stemt. En dat is dan dus over het deel allochtonen (zo'n 70%), dan geeft momenteel de helft van de allochtone bevolking aan dat er een stevige rem op immigratie moet en/of dat er problemen met de multiculturele samenleving zijn. Het is maar een schatting. Het was tijdens de vorige verkiezingen twee jaar geleden vergelijkbaar met nu.

*knip*
Ook in een Nederland zonder mensen met een kleurtje is criminaliteit. Het voordeel is dan dat je niet een andere groep de schuld in de schoenen kan schuiven en gedwongen wordt tot nadenken van een oplossing.

Nu zijn er mensen met een kleurtje over vertegenwoordigd in de statistieken en het nadenken over oplossingen is volledig buiten beeld en men wil vooral zoveel mogelijk in de schoenen te schuiven van mensen met een kleurtje.

Onze voorouders waren ten tijde van de gouden eeuw ongebreidelde racisten van het ergste soort. Als direct gevolg daarvan hebben we hier bijv een grote groep Surinamers en Antillianen.

In de vorige eeuw hadden onze directe vaders en opa’s het brilliante plan om op grote schaal o.a. Turken en Marokkanen hier naar toe te halen.

Hierdoor is inderdaad een gekleurd straatbeeld ontstaan maar de oplossing begint bij de acceptatie dat deze mensen gewoon Nederlander zijn. Het straatbeeld in grote steden wordt niet meer homogeen wit, en zeker in Amsterdam is het straatbeeld vanaf de 16e of 17e eeuw al gekleurd.

[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 08-09-2025 19:53 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:58

[ Voor 84% gewijzigd door NMH op 08-09-2025 20:03 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 16:49

marapuru

db.

[ Voor 98% gewijzigd door NMH op 08-09-2025 20:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

HEY_DUDE schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:57:
[...]

Ook in een Nederland zonder mensen met een kleurtje is criminaliteit. Het voordeel is dan dat je niet een andere groep de schuld in de schoenen kan schuiven en gedwongen wordt tot nadenken van een oplossing.
Oh nee hoor, dan is het allemaal de schuld van mensen die nu dan wel "wit" zijn, maar jouw overgrootopa is een Rus die in WO1 gevlucht is voor de Sovjets, dus jij bent gewoon een vuile buitenlander.

Of gewoon andere groepen die oververtegenwoordigd zijn, of er om een andere reden niet bij horen. Het is al duidelijk hoe de wind waait tegen LGBT, en ik heb nog nooit gehoord hoe een groepje bears mannen nafluit :P

Maar je kan vast wel interessante blips zien op de statistieken. Misschien wel autisten. Je hoort wel eens dat die zich een beetje raar kunnen gedragen immers. Ook wel wat moeite met autoriteit en persoonlijke grenzen, ongepaste dingen zeggen. Genoeg problemen in die cultuur :Y

De in-group is nooit klein genoeg, de out-group nooit groot genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Wellicht om nog wat achtergrond te geven. Frankfurt komt met een update hoe ze de drugsproblemen en overlast willen aanpakken. Met de titel "Frankfurter Weg 2.0".
Kernstück ist das im Juli dieses Jahres von den Stadtverordneten beschlossene neue Hilfezentrum, in dem künftig alle wichtigen Hilfen unter einem Dach zusammengeführt werden. Unter anderem werden dort schwerstabhängige Menschen – vor allem aus dem benachbarten Bahnhofsviertel – gesundheitlich und psychosozial so weit stabilisiert, dass sie im Idealfall einen Weg aus ihrer Erkrankung finden.
https://frankfurt.de/aktu...et-drogenpolitik-neu-aus/
https://www.hessenschau.d...2,frankfurterweg-102.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:33
LZ86 schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:42:
[...]

Het zou interessant zijn als we op een knop kunnen drukken en alle migranten een paar maanden laten verdwijnen.

Kijken of de meningen dan bijgesteld worden door die lui die nu eigenlijk puur uit racistische motieven op de PVV stemmen. Wel lachen, zijn we meteen van veel boeren en tuinders af, stikstofprobleem opgelost. Maar zodra Henk en Ingrid niet meer dat pakketje binnen de dag binnenhebben is het natuurlijk het einde van de wereld.
Het gaat je toch om de asielmigratie als je op de PVV stemt? Die arbeidsmigranten zijn prima, míts ze goedkoop werk verrichten en daarna weer ophoepelen. PVV heeft toch een heleboel ideeën om dit te realiseren door de rechten van migranten te beperken.
Zover ik de plannen van hun begrijp tenminste.
Dat de asielmigratie daadwerkelijk niet helemaal naar 0 gaat en dat de problemen vanuit arbeidsmigranten niet helemaal zal verdwijnen begrijpt de PVV stemmer natuurlijk ook wel.
PVV staat op 30+ zetels hé, dat zijn niet alleen ' Henk&Ingrid's ' die politiek niet begrijpen en complot gekkies.

Overigens wil de SP ook van de arbeidsmigratie af of tenminste fors beperken, maar vanuit andere gronden.
Blijkbaar kunnen we volgens de SP wel zonder goedkope arbeidskrachten...

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:26
Dido schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:55:
[...]

Dat is dus een valide politieke keuze: wil je meer of minder Europa?
Ik vind dat een valse keuze. Op het ene onderwerp wil ik meer Europa en op het andere onderwerp minder. Het gaat uiteindelijk om wat voor soort Europa je wilt. Wil ik het Europa wat de VVD voorstaat of het Europa wat GL voorstaat of dat wat de PVV voorstaat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
DropjesLover schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:01:
[...]
En daar ben ik het zelf niet mee oneens, meer EU gaat meer grip op de problemen geven
De aanbestedingsregels van de EU leveren met name in de publieke sector ook heel veel gezeik op. Dus nee: meer is niet altijd beter. Volt is daarin net zo dogmatisch als partijen die helemaal geen Europa willen en dat lijkt me verre van ideaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Nathilion schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:45:
[...]
En waarom vind jij het belangrijk dat zaken als het OV landelijk gedaan worden? Wat voor voordelen heeft om naar die schaal te gaan? Waarom dan niet nog kleiner gaan en het provinciaal of zelfs gemeentelijk regelen?
Het OV in de grote steden is gemeentelijk geregeld en dat lijkt me prima. Voor elke onderdeel is er een juiste schaal. Voor een hogesnelheidslijn moet je juist weer Europees denken want zo'n trein doorkruist diverse landen.
De EU moet ook eens één echte gezamenlijke markt maken en niet de pseudo vrije markt die we nu hebben. Dan kan een OV bedrijf uit Tsjechië ook hier het spoor op in plaats van dat het plekje al vergeven is aan de NS. Het zou goed zijn voor de concurrentie als buitenlandse partijen zich hier in de markt zouden gaan mengen.
Het Nederlands spoor is in de Randstad bijna een metro: een fijnmazig netwerk van lijnen die elkaar doorkruisen en ondersteunen. Concurrentie op het spoor heeft daar nul zin, de boel opknippen gaat heel veel forenzen nekken in tijd en gemak en de hele toko van de ene naar de andere vervoerder brengen heeft nul komma nul zin. Iedere regelmatige forens kan je dat vertellen.

Ik heb als forens ook diverse lokale aanbestedingen meegemaakt waarbij het (bus)vervoer van vervoerder A naar B ging maar uiteindelijk heb je nog steeds dezelfde chauffeurs met dezelfde financiële beperkingen. En als klap op de vuurpijl veel gedoe over nieuw of over te nemen materiaal en bureaucratie om dat allemaal in goede banen te leiden. Het is vooral een circus dat iedere zoveel jaar opnieuw begint. En als bijvoorbeeld de provincie tevreden is met de aanbieder is het waanzin om er dan verplicht een aanbestedingsronde aan te verspillen.

Vergeet niet: op het oog sympathieke concurrenten als Arriva zijn ook gewoon onderdeel van grote logge spoorbedrijven, in het geval van Arriva de DB. En wat heb je er uiteindelijk aan als een Nederlandse multinational het spoor doet in Duitsland en een Duits bedrijf dat spoor doet in Nederland? Je creëert een circus waarbij je de binding tussen dienverlener en regio verliest en vooral de aandeelhouders tevreden stelt.
Eén vrije markt zou dan niet alleen voor treinen, bussen, taxi's, etc. moeten gelden maar ook voor banken, zorgverzekeraars, Netflix en vele andere diensten en producten die nu allemaal nog achter landelijke slotjes zitten in de toch-niet-zo-vrije Europese markt.
En vervolgens klagen als allerlei louche Oost-Europese bedrijfjes onze zorg uitkleden? Een volledig vrije markt is in die zin een race to the bottom en daar is uiteindelijk de burger de dupe van. Ondertussen vullen de grote bedrijven hun zakken.

[ Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 08-09-2025 16:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:00
JohanNL schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:11:
[...]

Het gaat je toch om de asielmigratie als je op de PVV stemt? Die arbeidsmigranten zijn prima, míts ze goedkoop werk verrichten en daarna weer ophoepelen. PVV heeft toch een heleboel ideeën om dit te realiseren door de rechten van migranten te beperken.
Dat de asielmigratie daadwerkelijk niet helemaal naar 0 gaat en dat de problemen vanuit arbeidsmigranten niet helemaal zal verdwijnen begrijpt de PVV stemmer natuurlijk ook wel.
PVV staat op 30+ zetels hé, dat zijn niet alleen ' Henk&Ingrid's ' die politiek niet begrijpen en complot gekkies.

Overigens wil de SP ook van de arbeidsmigratie af of tenminste fors beperken, maar vanuit andere gronden.
Natuurlijk gaat het daar de PVV stemmer niet om..... Geloof je het zelf? Die richten zich grotendeels ten onrechte op die 30k asielmigranten, terwijl dat een fractie is van de 314.000 die vorig jaar zijn gekomen. Hou je 284.000 non asielzoekers over die allemaal een huis willen etc. Want die hoepelen niet op. Vandaar al die oostblokkers die hier op straat belanden nadat ze door die louche bazen in de agrarische sector op straat worden gedonderd (want huis en baan zitten gekoppeld). Voor een sector die amper bijdraagt aan onze rijkdom en meer dan 50% verantwoordelijk is voor stikstof problemen.

Ik maak me persoonlijk ook ergens wel zorgen over de cultuurclash uit bepaalde geloofskringen die uit oorlogsgebieden in het middenoosten en duister afrika geïmporteerd worden, maar kom op, ik snap dat je hier met elkaar best e.e.a. kan beter krijgen, maar dan moet je wel open minded blijven en problemen gericht willen aanpakken. Voor een PVV stemmer zijn buitenlanders buitenlanders.
Je kan niet alles oplossen met pure haat en afgunst en dan een partij aan de macht helpen die niks voor je doet.

En FYI, de SP is al decennia tegen arbeidsmigratie. Omdat die de rechten van Nederlandse arbeiders inperken. Daarom waren de linkse partijen ook tegen die gastarbeiders toendertijd. Maarja, rechts wilde onder invloed van de werkgevers lobby goedkope arbeid om woekerwinsten te kunnen draaien.

[ Voor 23% gewijzigd door LZ86 op 08-09-2025 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Tja, veel mensen boeit dat inderdaad maar heel weinig, die willen liever problemen opgelost hebben waar ze dagelijks tegenaan lopen: wonen, veiligheid, dure boodschappen, zorg etc.
Dan kijken we daarna wel eens hoe wij hier in Nederland de wereldtemperatuur omlaag gaan brengen.

[ Voor 13% gewijzigd door NMH op 08-09-2025 19:52 ]

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Arrien schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:56:
[...]

Tja, veel mensen boeit dat inderdaad maar heel weinig, die willen liever problemen opgelost hebben waar ze dagelijks tegenaan lopen: wonen, veiligheid, dure boodschappen, zorg etc.
Dan kijken we daarna wel eens hoe wij hier in Nederland de wereldtemperatuur omlaag gaan brengen.
Vervelende is dat klimaatverandering daar nogal stevig aan bijdraagt.

Hele stukken aarde worden langzaam onleefbaar omdat het te warm is, die mensen trekken naar koelere plekken, zoals Nederland. Klimaatvluchtelingen zullen een heel wat groter "probleem" worden dan de oorlogsvluchtelingen die we nu hebben.

Dure boodschappen? Tja, beetje moeilijk eten te verbouwen als alles wegkwijnt in de bakkende zon, of verzuipt in 3 maanden non-stop regen. Mislukte oogsten zullen we echt veel vaker gaan zien.

Zelfs in de zorg gaan we dit zien: Oudjes kunnen nogal slecht tegen 40+, dus ook dat zal gewoon stijgende medische kosten gaan meebrengen.

Inderdaad, wij als 1 land kunnen er weinig aan doen, dit is iets wat iedereen moet doen. Maar landen werken makkelijker samen als landen samenwerken. Als wij met de armen over elkaar gaan zitten, is het ook makkelijker voor Duitsland om te zeggen "Wij doen ook niks"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MneoreJ
Geloof je het zelf? We weten al meer dan 50 jaar dat het een probleem is dat we niet erger zouden moeten laten worden (eigenlijk al langer, maar ik hou het conservatief). Iets zegt me dat ze 50 jaar geleden ook al "problemen hadden waar ze dagelijks tegenaan lopen".

En mutatis mutandis mag je voor Nederland specifiek hetzelfde toepassen op al die problemen die we al wel concreet zien nijpen: we weten allang dat het stikstofbeleid onhoudbaar was, dat het elektriciteitsnet niet voldeed, dat we niet gewoon mensen uit den vreemde het land in kunnen dumpen met het idee dat het vanzelf wel goed komt, dat de geroemde privatisering van de zorg wellicht zijn keerzijdes heeft, etcetera, etcetera. Maar dan wel telkens iedere dag roepen "ja nu even niet, ik heb andere dingen aan mijn hoofd". Dat mag je als individu misschien, maar als je regering het doet heb je een probleem. En als alle regeringen het doen heb je pas echt een probleem.

We gaan "daarna" helemaal niet kijken. We gaan doen wat we al deden (niks), wachten tot het water aan onze lippen staat (letterlijk en figuurlijk) en dan allerlei dure en zeer vervelende maatregelen nemen om de gevolgen te mitigeren -- oplossen kun je niet zeggen. En veel mensen vinden dat bewust of onbewust helemaal dikke prima. "Na ons de zondvloed" mag je vrij letterlijk opvatten.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
[...]

Het begint bij asiel migratie. Ik heb nog geen enkele discussie of opinie over migratie hier voorbij zien komen die zich nauw afgebakendtoespitst op de relatief kleine groep asielzoekers.

Bovendien beperkt het zich ook niet tot migratie. In de regel worden ook de problemen van de derde en vierde generatie erbij gesleept. Hun grootouders waren migranten maar zij ZIJN Nederlander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:37
[...]

Vertel er dan ook even bij dat Nederland hoogste lonen heeft van Europa en het hoogste minimumloon. Daarnaast, er valt weinig te zeuren in Nederland over welvaart, Nederland heeft op Luxemburg na de hoogste koopkracht van geheel Europa. Plus Nederland behoort tot een van de veiligste landen ter wereld, en Nederland heeft van Europa een van de meest betaalbaarste huizenmarkten van Europa. Niet gek dat we ons meer focussen op het klimaat en milieu, onder aan de streep is de gemiddelde Nederlander juist goedkoper uit als ze flink verduurzamen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:00

Dido

heforshe

Gedateerde verdragen? Dan doel je op zoets absurds als de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, neem ik aan?
Jij vindt mensenrechten gedateerd, die kunnen de prullenbak in?

Ik zou echt eens even heel goed nadenken voordat je daar antwoord op geeft ;)

En je kunt rechters wel de schuld geven dat ze een regering aan verdragen houden war wij ons als land aan gebonden hebben, maar wat wil je dan? Internationale afspraken aan onze laars lappen? Want dat is fijn voor onze positie in de wereld, als we voslagen onbetrouwbaar blijken?

En inderdaad, ook met 150 zetels voor de PVV gaat het nog niet zomaar lukken om de grondwet, Europese en andere internationale verdragen zomaar aan onze laars te lappen. Gelukkig niet.

Het lijkt wel alsof je het random opzeggen van belangrijke internationale verdragen, zoals Donald Trump dat doet, best wel cool vindt. Stel jezelf dan ook even de eerlijke vraag of dat imbeciele gedrag van Trump op de wat langere termijn nou echt wel zo goed is voor de VS. Niet alleen Trump, het hele land is onderhand onbetrouwbaar geworden.
*mbr*
Ah, ja, de stikstofregels waar de Nederlandse regering, onder aanvoering van de VVD, zelf voor heeft gezorgd.
Europa heeft gewoon gevraagd: wijs Natura-2000 gebieden aan; daar gaan heel strenge regels voor gelden. En onder Rutte heeft Nederland toen inderdaad, volledig vrijwillig, zo ongeveer elke postzegel groen die we konden vinden tot Natura-2000gebied bestempelt. Daar plukken we nu de wrange vruchten van, maar dat is niet de schuld van "D66-rechters", een "linkse NPO" of "dat afschuwelijke Europa".
En het helpt wel enorm dat er na Rutte massaal gestemd wordt op oplossingloze populisten, amateuristische one-issuepartijen en een one-man show waar de one man van verdwenen is onderhand?

De stuurloosheid van het land op dit moment is gewoon een direct gevolg van waar de kiezer voor gekozen heeft. Een partij die inderdaad Nederland internationaal gezien kapot wil maken maar geen enkele daadwerkelijke oplossing kan bedenken, laat staan implementere, een partij die letterlijk ontkent dat er een stikstofprobleem is, en het dus ook weigert op te lossen (hoe bedoel je, kop in het zand steken?), een partij die het moest hebben van de glorie van de lijsttrekker, die helaas (en ik vind dat oprecht jammer voor de man) simpelweg de druk van een grotere rol dan kamerlid niet aankon en een partij die in ruil voor het pluche werkelijk alles waar ze ooit voor stonden heeft verkwanseld onder het aanvoerderschap van een notoire leugenaar die er alles aan doet om Wilders rechts in te halen.

De enige coalitie die gevormd kon worden nadat dat de enige vier partijen waren die genoeg stemmen hadden gekregen van het Nederlandse volk.

En ja, dat kun je, op z'n minst gedeeltelijk, Mark Rutte aanrekenen, maar wat schiet je darmee op? Het voelt wel lekker om een schuldige aan te wijzen, maar is het niet veel constructiever om naar een oplossing te zoeken?

Ander blijf je precies hangen waar Wilders ook al jaren blijft hangen: blaten dat het probleem benoemd moet worden, Jan en alleman aanwijzen als de oorzaak van het probleem, maar zelf met geen enkele realistische oplossing op de proppen komen, en als puntje bij paaltje komt ook niets voor elkaar krijgen op het moment dat ie in de regering zit. (En dat dan weer afschuiven op de hele rest van de wereld, want aan Geert en de onhaalbaarheid van zijn luchtkastelen ligt het natuurlijk nooit.)

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 08-09-2025 20:05 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:00

Dido

heforshe

HEY_DUDE schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:12:
Het begint bij asiel migratie. Ik heb nog geen enkele discussie of opinie over migratie hier voorbij zien komen die zich nauw afgebakendtoespitst op de relatief kleine groep asielzoekers.
Precies, dat is een heel kleine groep, maar daar is een PVV nooit eerlijk over. Die doen alsof het weigeren van alle asielzoekers op magische wijze alle (echte en ingebeelde) problemen met buitenlanders oplost. Als het de PVV alleen om asielmigratie ging zou Wilders niet zo rabiaat anti-moslim en anti-Marokkanen zijn - Marokkaanse asielzoekers zijn er echt niet zo veel, en degenen die er zijn zullen waarschijnlijk weinig problemen veroorzaken (een van de weinige gronden voor asiel is voor hun namelijk dat ze homo zijn - weinig kans dat die erg actief anti-homo activeiten gaan ontplooien hier, of een extremistische anti-home versie van de islam gaan lopen verspreiden.)
Bovendien beperkt het zich ook niet tot migratie. In de regel worden ook de problemen van de derde en vierde generatie erbij gesleept. Hun grootouders waren migranten maar zij ZIJN Nederlander.
Precies, de grootste problemen zijn er met Nederlanders die nooit een eerlijke kans gehad hebben om te integreren in de Nederlandse maatschappij.

Maar voor het gemakl wordt dat dan wel op dezelfde hoop gegooid als asielzoekers. Met andere woorden, er wordt voorgesteld om mensenrechten te schenden (door te weigeren asielaanvragen in behandeling te nemen, bijvoorbeeld) omdat de (achter)kleinkinderen van actief naar Nederland gehaald arbeidsmigranten voor problemen zorgen.
Nee, Afghaan, sterf maar, want we hebben hier wat problemen met Marokkanen. Onmenselijk en niet uit te leggen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Nu online
Dido schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:28:
[...]

Gedateerde verdragen? Dan doel je op zoets absurds als de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, neem ik aan?

Ik zou echt eens even heel goed nadenken voordat je daar antwoord op geeft ;)
Ik heb nergens gezegd dat ik mensenrechten de prullenbak in wil gooien, weet ook niet waar dat frame opeens vandaan komt. Ik zou persoonlijk echt even heel goed lezen voordat je een antwoord typt. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Marrtijn op 08-09-2025 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

D-e-n schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:17:
[...]

De aanbestedingsregels van de EU leveren met name in de publieke sector ook heel veel gezeik op. Dus nee: meer is niet altijd beter. Volt is daarin net zo dogmatisch als partijen die helemaal geen Europa willen en dat lijkt me verre van ideaal.
Die verplichte Europese aanbestedingen ben ik het mee eens, die zijn verre van ideaal. Maar we zijn 1 Europa met vrij verkeer van diensten, dus moeten bedrijven uit andere landen ook mee kunnen doen. Dat kun je alleen forceren wanneer de aanbestedingen dus ook openbaar en voor iedereen zijn.
Uiteindelijk gaat het er niet om dat een bedrijf uit Bulgarije de opdracht krijgt, maar dat door veel samen te werken de standaarden en manieren van werken, en natuurlijk ook de algemene integratie ten goede komt.

BThGvNeOA

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:57
Thompson schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:07:
Hier overdrijf jij wat je in dat fragment ziet ook wel rijkelijk? Hij roept niks, hij zegt iets tegen de camera.
Hoe doet niet alsof hij levensgevaar loopt, hij geeft aan dat meerdere keren wordt aangegeven dat ze niet willen dat hij filmt. Laten we beide kanten op niet gaan overdrijven en het bij feiten houden.
Playa del C. schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:49:
Ik heb die man tot helemaal niets benoemd. Maar ik wil hem wel noemen wat hij is: een remigratie-influencer.

Dit is geen avonturier/travelvlogger. Als we kijken naar zijn twitter-account zijn meer dan de helft van zijn tweets statements over de vermeende migratieproblematiek van Europa, inclusief zijn statement "they're lying about the numbers". De overgebleven tweets zijn filmpjes waarin hij of z'n reisgenoten met zwarte mannen aan het ruziën of vechten zijn. En een paar foto's van vrouwen die hij op zijn reizen is tegengekomen.

Geen "de pizza was toch zo lekker", of "deze hotspot in Parijs moet je echt uitproberen".

Ik ga hier geen tijd aan verspillen.

Dit soort buitenlandse hitsers krijgt probleemloos een visum; Afrikanen die in Europa hard willen werken moeten met een rubberbootje de middelandse zee over. Ik zou het graag omgekeerd zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:33
LZ86 schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:39:
[...]

Natuurlijk gaat het daar de PVV stemmer niet om..... Geloof je het zelf? Die richten zich grotendeels ten onrechte op die 30k asielmigranten, terwijl dat een fractie is van de 314.000 die vorig jaar zijn gekomen. Hou je 284.000 non asielzoekers over die allemaal een huis willen etc. Want die hoepelen niet op. Vandaar al die oostblokkers die hier op straat belanden nadat ze door die louche bazen in de agrarische sector op straat worden gedonderd (want huis en baan zitten gekoppeld). Voor een sector die amper bijdraagt aan onze rijkdom en meer dan 50% verantwoordelijk is voor stikstof problemen.

Ik maak me persoonlijk ook ergens wel zorgen over de cultuurclash uit bepaalde geloofskringen die uit oorlogsgebieden in het middenoosten en duister afrika geïmporteerd worden, maar kom op, ik snap dat je hier met elkaar best e.e.a. kan beter krijgen, maar dan moet je wel open minded blijven en problemen gericht willen aanpakken. Voor een PVV stemmer zijn buitenlanders buitenlanders.
Je kan niet alles oplossen met pure haat en afgunst en dan een partij aan de macht helpen die niks voor je doet.

En FYI, de SP is al decennia tegen arbeidsmigratie. Omdat die de rechten van Nederlandse arbeiders inperken. Daarom waren de linkse partijen ook tegen die gastarbeiders toendertijd. Maarja, rechts wilde onder invloed van de werkgevers lobby goedkope arbeid om woekerwinsten te kunnen draaien.
De PVV heeft het ook altijd over strenger optreden tegen migranten, dus ook tegen arbeidsmigranten.
Zoals ik het lees: zo onaantrekkelijk mogelijk maken om als migrant naar Nederland te komen en je hier te vestigen. Je bent alleen nog (tijdelijk) welkom als het ons goed uitkomt, dus als goedkope arbeidskracht of de zogenaamde kennismigrant.

Ik lees hier niet gelijk in dat het om pure haat of afgunst gaat, alhoewel die er zeker zijn.
Er kunnen ook gewoon mensen zijn die bang zijn, bang voor andere culturen of bang voor dat ons sociale systeem het niet aan kan.
Maar waar ze zich denk ik allemaal bij de PVV in kunnen vinden zijn de prioriteiten, dat migratie éérst zoveel als mogelijk moet worden gestopt en dat er dáárna wordt gekeken of we er als land nog vluchtelingen moeten onderbrengen en we daar goede voorzieningen voor kunnen inrichten.
Fundamenteel anders dan bijvoorbeeld gl/pvda.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Dido schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:36:
[...]
Nee, Afghaan, sterf maar, want we hebben hier wat problemen met Marokkanen. Onmenselijk en niet uit te leggen.
Vraag mij wel af waar je de grens trekt, want Nederland is voor een heel groot deel van de wereldbevolking aantrekkelijker dan waar ze nu wonen. Qua klimaat, qua stabiliteit, qua regels, economisch etc etc. Maar we kunnen niet iedereen een plek bieden. Wanneer is het goed? Wie mag wel en wie niet? En dit komt misschien een beetje bot over, maar het is een oprechte vraag. Aangezien je ergens een grens trekt (in het kader van aantallen) is er altijd een onmenselijk verhaal die net aan de verkeerde kant staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dido schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:28:
[...]

Mensenrechten zijn niet gedateerd, maar de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens zijn wel aan een update toe. Zo maken de vrijheden die aan religieuzen worden gegeven het indoctrineren van kinderen mogelijk. Ook legitimeert het de schending van de lichamelijke integriteit van kinderen (zie genitale verminking), ondanks dat vrijwaring van marteling en wrede behandeling reeds een grondrecht is.

Daarnaast wordt de bescherming van de menselijke waardigheid vaak misbruikt om genetische aanpassingen aan menselijk te verbieden. Er moet een expliciete uitzondering gemaakt worden die genetische aanpassingen van mensen voor de behandeling van ziekten, veroudering en welzijn toestaat.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:48
MneoreJ schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:11:
[...]

Geloof je het zelf? We weten al meer dan 50 jaar dat het een probleem is dat we niet erger zouden moeten laten worden (eigenlijk al langer, maar ik hou het conservatief). Iets zegt me dat ze 50 jaar geleden ook al "problemen hadden waar ze dagelijks tegenaan lopen".

En mutatis mutandis mag je voor Nederland specifiek hetzelfde toepassen op al die problemen die we al wel concreet zien nijpen: we weten allang dat het stikstofbeleid onhoudbaar was, dat het elektriciteitsnet niet voldeed, dat we niet gewoon mensen uit den vreemde het land in kunnen dumpen met het idee dat het vanzelf wel goed komt, dat de geroemde privatisering van de zorg wellicht zijn keerzijdes heeft, etcetera, etcetera. Maar dan wel telkens iedere dag roepen "ja nu even niet, ik heb andere dingen aan mijn hoofd". Dat mag je als individu misschien, maar als je regering het doet heb je een probleem. En als alle regeringen het doen heb je pas echt een probleem.

We gaan "daarna" helemaal niet kijken. We gaan doen wat we al deden (niks), wachten tot het water aan onze lippen staat (letterlijk en figuurlijk) en dan allerlei dure en zeer vervelende maatregelen nemen om de gevolgen te mitigeren -- oplossen kun je niet zeggen. En veel mensen vinden dat bewust of onbewust helemaal dikke prima. "Na ons de zondvloed" mag je vrij letterlijk opvatten.
Ze zeggen toch altijd dat mensen die (te) weinig geld hebben zich vooral druk maken over de korte termijn, omdat als je de korte termijn niet overleefd, dat er helemaal geen lange termijn is?

Nu is "overleven" in Nederland voor de meeste mensen niet wat op het spel staat, maar wel de zorg niet te vervallen in armoede. De cijfers geven toch wel aan dat een grote groep mensen risico loopt in armoede te vervallen. Ik kan me voorstellen dat mensen dan geen prioriteit geven aan klimaat. Dat klimaat bij groepen kiezers niet populair is, kan ik me wel voorstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
DeKever schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:55:
Ze zeggen toch altijd dat mensen die (te) weinig geld hebben zich vooral druk maken over de korte termijn, omdat als je de korte termijn niet overleefd, dat er helemaal geen lange termijn is?

Nu is "overleven" in Nederland voor de meeste mensen niet wat op het spel staat, maar wel de zorg niet te vervallen in armoede. De cijfers geven toch wel aan dat een grote groep mensen risico loopt in armoede te vervallen. Ik kan me voorstellen dat mensen dan geen prioriteit geven aan klimaat. Dat klimaat bij groepen kiezers niet populair is, kan ik me wel voorstellen.
Oh ik hoef het me niet eens voor te stellen, je kunt het zo aflezen uit discussies. :P Ik neem het dan ook minder individuen kwalijk dat ze geen persoonlijke prioriteit geven aan het klimaat, als wel regeringen dat ze niet vooruitzien. Dat is namelijk net waar we een regering voor hebben, besluiten kunnen nemen die ook over generaties heen gaan zodat het land in de toekomst ook nog verzorgd is. Maar als er bij zulke dingen politiek impopulaire maatregelen genomen moeten worden, namens een kiezer die de regering voor geen vijf cent vertrouwt, wordt het natuurlijk lastiger. En in het Nederlandse politieke klimaat van nu is langetermijndenken of een visie uitdragen al zo lang taboe geworden dat het geen verbazing wekt dat er weinig gebeurt. Er gebeurt al weinig op de vlakken waarmee je onder kiezers wel puntjes kan scoren, laat staan de nog verdere toekomstmuziek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:03
Simpele zaken zoals:

Veel werk in NL wordt gedaan door immigranten zonder verblijfsvergunning omdat

- er in NL veel banen zijn die zo slecht betalen en onder zo slechte arbeidsomstandigheden plaatsvinden dat Nederlanders het niet willen doen.
- procedures voor het verkrijgen van een verblijfsvergunning zeer tijdrovend zijn, behalve als het gaat om grootschalige georganiseerde arbeidsimmigratie oa bij de vleesindustrie (uitgevoerd door daartoe gespecialiseerde uitzendbureaus).

En wat moet er blijkbaar anders?

Niet de lonen verhogen en beter toezicht op arbeidsomstandigheden - wat Links juist wel wil en wordt tegengehouden door Rechts, maar de marginale groep asielzoekers aanpakken wat heel voorspelbaar nul komma nul zoden aan de dijk gaat zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door NMH op 08-09-2025 19:54 ]

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7

[ Voor 54% gewijzigd door NMH op 08-09-2025 19:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BadRespawn
JohanNL schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:42:
[...]

De PVV heeft het ook altijd over strenger optreden tegen migranten, dus ook tegen arbeidsmigranten.
Toch eerst en vooral tegen asielzoekers. Pas nu inmiddels een jaar verder gaat het op de valreep over arbeidsmigranten - en dan niet expliciet maar wel impliciet heel selectief:
Zoals ik het lees: zo onaantrekkelijk mogelijk maken om als migrant naar Nederland te komen en je hier te vestigen. Je bent alleen nog (tijdelijk) welkom als het ons goed uitkomt, dus als goedkope arbeidskracht of de zogenaamde kennismigrant.
"(tijdelijk) welkom als het ons goed uitkomt" is het merendeel vd huidige arbeidsmigranten die dmv grootschalige organisatie (gespecialiseerde uitzendbureaus die leveren aan grote bedrijven zoals de vleesindustrie) worden binnengehaald. Reken maar dat daarbij 'op papier' alles in orde is en vlot geregeld wordt, want er staan grote economische belangen op het spel. YouTube: Arbeidsmigranten in Nederland | LUBACH

De arbeidsmigranten die op de korrel worden genomen met het huidige wetsvoorstel van PVV om verblijf zonder verblijfsvergunning strafbaar te stellen (en ook humanitaire hulp aan hen strafbaar te stellen), zijn arbeidsmigranten die op eigen gelegenheid komen en meestal een betere baan dan in de vleesindustrie weten te vinden bvb bij MKB of particuliere schoonmaak, en voor hen werkt de procedure voor het verkrijgen van een verblijfsvergunning heel traag.

Afgezien vd menselijk kant er van, dat wetsvoorstel trekt dus grote economische belangen voor op kleinere economische belangen, gehele conform liberaal beleid. Dit gaat kleine Nederlandse bedrijven de kop kosten, net als bij het immigratiebeleid van Trump.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
RobinHood schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:09:
[...]
Hele stukken aarde worden langzaam onleefbaar omdat het te warm is, die mensen trekken naar koelere plekken, zoals Nederland. Klimaatvluchtelingen zullen een heel wat groter "probleem" worden dan de oorlogsvluchtelingen die we nu hebben.
[...]
Zelfs in de zorg gaan we dit zien: Oudjes kunnen nogal slecht tegen 40+, dus ook dat zal gewoon stijgende medische kosten gaan meebrengen.
Wacht even, Nederland gaat wel heel koel worden. Door het verplaatsen van de warme golfstroom zal Nederland ongeveer een klimaat krijgen als Newfoundland, of Canada. Natuurlijk wel nog met de matiging van een zeeklimaat.

Niettemin gaan we ook steeds meer extremen krijgen dan. Dus ja er zullen ook 40+ dagen komen (zoals je in Canada ook ziet de afgelopen jaren). Maar het zal heel uitzonderlijk zijn.

Maar die golfstroom, daar hebben we echt heel veel aan te danken. Die elfstedentocht komt dubbel en dwars terug.

[ Voor 10% gewijzigd door Llopigat op 08-09-2025 20:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:08

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Eeum, dus omdat de PVV op 30+ zetels staat moet het wel een partij zijn met goeie ideeën?

*knip* ononderbouwde generalisaties laten we achterwege

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 09-09-2025 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04:05
BadRespawn schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:50:
[...]

Toch eerst en vooral tegen asielzoekers. Pas nu inmiddels een jaar verder gaat het op de valreep over arbeidsmigranten - en dan niet expliciet maar wel impliciet heel selectief:
Ik denk dat de beweegreden op Wilders te stemmen erg weinig te maken heeft met het huidige programma of de meest recente wending in z’n patroon en veel meer met het imago wat hij door de jaren heeft opgebouwd met betrekking tot anti-Marokkanen en anti-Islam in het algemeen.

Je zou het Polenmeldpunt bijna als een welkome afwisseling kunnen zien.
"(tijdelijk) welkom als het ons goed uitkomt" is het merendeel vd huidige arbeidsmigranten die dmv grootschalige organisatie (gespecialiseerde uitzendbureaus die leveren aan grote bedrijven zoals de vleesindustrie) worden binnengehaald. Reken maar dat daarbij 'op papier' alles in orde is en vlot geregeld wordt, want er staan grote economische belangen op het spel. YouTube: Arbeidsmigranten in Nederland | LUBACH

De arbeidsmigranten die op de korrel worden genomen met het huidige wetsvoorstel van PVV om verblijf zonder verblijfsvergunning strafbaar te stellen (en ook humanitaire hulp aan hen strafbaar te stellen), zijn arbeidsmigranten die op eigen gelegenheid komen en meestal een betere baan dan in de vleesindustrie weten te vinden bvb bij MKB of particuliere schoonmaak, en voor hen werkt de procedure voor het verkrijgen van een verblijfsvergunning heel traag.
“Tijdelijk welkom als het ons goed uitkomt” is in principe ook helemaal niks mis mee. Zolang het maar conform wetgeving is. Dus niet via schimmige constructies middels kantoren in land van herkomst en met het afdragen van een flink gedeelte van het loon voor een gedeelde slaapkamer. Daar ligt eigenlijk de winst. Behalve dan voor de werkgevers.

Alleen gaat die vlieger natuurlijk sowieso niet op voor iedereen vanuit een Schengenland. Maar ook van daarbuiten komen we er eigenlijk niet omheen buitenlanders te omarmen in plaats van te schuwen. In ieder geval voor bepaalde sectoren, zoals zorg en dergelijke.

Voor agrarische productie lijkt het me wel realistisch het geliefde principe “opvang in de regio” toe te passen.

Het hele strafbaar maken van het hulp bieden aan illegalen is niks anders dan een opzet tot ontmenselijking. Zowel de achterliggende gedachte als ook de concrete gevolgen van zoiets rieken naar gedachtegoed uit tijden die we eigenlijk als “lang vervlogen” zouden willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:56

nwagenaar

God, root. What's the differen

BadRespawn schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:50:
[...]
Sinds 2020 heeft de PVV (maar ook andere partijen!) zich tijdens plenaire debatten het meer over migranten en-of over asiel en migratie waarbijn in 2022 er sprake was van een kantelpunt bij dePVV waarbij de focus op migranten meer was dan de focus op Moslims.

In de vorige verkiezingen was het zelfs een item in het hoofdlijnenakkoord, "Grip op asiel en migratie" stond op nummer 2 en we kunnen wel stellen dat de PVV (al dan niet samen met de VVD en BBB) hier een groot invloed op had.

Ook tijdens het debat van de afgelopen verkiezingen had Wilders het over migranten, hij maakte geen onderscheid tussen asielmigranten, kennismigranten en-of arbeidsmigranten. Wel zo handig, want hij had al wel door dat de afgelopen (en waarschijnlijk ook deze) verkiezingen zou draaien om migranten en de PVV (alsmede andere partijen en andere alt-right partijen in Europa) hebben hier de migranten-crisis van gemaakt.

Maar goed, dat terzijde.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
nwagenaar schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 07:27:
[...]

Sinds 2020 heeft de PVV (maar ook andere partijen!) zich tijdens plenaire debatten het meer over migranten en-of over asiel en migratie waarbijn in 2022 er sprake was van een kantelpunt bij dePVV waarbij de focus op migranten meer was dan de focus op Moslims.

In de vorige verkiezingen was het zelfs een item in het hoofdlijnenakkoord, "Grip op asiel en migratie" stond op nummer 2 en we kunnen wel stellen dat de PVV (al dan niet samen met de VVD en BBB) hier een groot invloed op had.

Ook tijdens het debat van de afgelopen verkiezingen had Wilders het over migranten, hij maakte geen onderscheid tussen asielmigranten, kennismigranten en-of arbeidsmigranten. Wel zo handig, want hij had al wel door dat de afgelopen (en waarschijnlijk ook deze) verkiezingen zou draaien om migranten en de PVV (alsmede andere partijen en andere alt-right partijen in Europa) hebben hier de migranten-crisis van gemaakt.

Maar goed, dat terzijde.
Het beperkt zich ook niet tot immigranten. Derde en vierde generatie zijn geen immigrant meer.

Overigens komen er weer fors meer Oekraïners het land binnen komen maar daar gaat het ook niet over. De enige gemene deler die ik zie is de huidskleur van de persoon.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
HEY_DUDE schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:23:
[...]
Overigens komen er weer fors meer Oekraïners het land binnen komen maar daar gaat het ook niet over. De enige gemene deler die ik zie is de huidskleur van de persoon.
Hoor veelal om mij heen dat men een stuk minder moeite heeft met Oekraïners omdat die qua cultuur, normen en waarden en stuk dichter op de Nederlandse zitten dan pak 'm beet iemand uit Afghanistan. Dat is nogal een open deur toch?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:52

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:52:
[...]

Hoor veelal om mij heen dat men een stuk minder moeite heeft met Oekraïners omdat die qua cultuur, normen en waarden en stuk dichter op de Nederlandse zitten dan pak 'm beet iemand uit Afghanistan. Dat is nogal een open deur toch?
Uiteraard heeft men "moeite", maar dat is wat zij "denken" te ervaren. Duik je er verder op in en het is duidelijk dat

In Nederland hebben we het vaak over de verschillen tussen platteland en de randstad. Tegelijkertijd zijn mensen uit Oekraïners en Afghanen beide uit een oorlogsgebied. Overigens zijn dit ook allemaal vergelijkbare open deuren die onder een diepere inspectie ook zullen omvallen.

Het grote verschil, en dit is in mijn ogen geen open deur, is dat de integratie van mensen uit een ander cultuur vooral bepaald wordt door de bereidheid van mensen om ze te helpen. Simpeler: Als iemand meer moeite heeft met een andere culturen dan is dat vooral vanwege gebrek aan moeite.

Maar goed, dat is niet wat veel mensen willen horen, het is namelijk de schuld van de ander. ;)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:36
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:52:
[...]

Hoor veelal om mij heen dat men een stuk minder moeite heeft met Oekraïners
En dan heb je de (achter)(klein)kinderen van de gastarbeiders, die hier in Nederland zijn geboren en getogen, die dit zien. Wat ze ook doen, ze worden als groep uitgekotst. En dan heb je Oekraïners die met open armen worden ontvangen.

Enig idee hoe deze (achter)(klein)kinderen zich zouden kunnen voelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:57
Mawlana schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:23:
En dan heb je de (achter)(klein)kinderen van de gastarbeiders, die hier in Nederland zijn geboren en getogen, die dit zien. Wat ze ook doen, ze worden als groep uitgekotst. En dan heb je Oekraïners die met open armen worden ontvangen.

Enig idee hoe deze (achter)(klein)kinderen zich zouden kunnen voelen?
Ze worden, in dat artikel van van de Beek in Wynia's Week dat eerder werd gelinkt, zelfs tot de "buitenlanders" gerekend. Pas vanaf 3/4 vreemde smetten vrij tel je blijkbaar als Nederlander. Da's ongeveer dezelfde definitie die een andere groep aanhield.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Ik vind dit spotje van de VVD wel heel opmerkelijk. Kennelijk is de formatie al vóór de verkiezingen gestart.
VVD spotje op YouTube
Screenshot op 40 sec:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHwWALAc-LCVlH6dtBRtYJyX7w0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2DqeR9cILMquuDxzGvR39urH.png?f=fotoalbum_large

Maar wtf?
Reclame voor andere partijen. Heb ik niet eerder gezien (en ik ben oud, geloof me).
Geen meerderheid in de Tweede Kamer, hoe dan? Gedoogsteun van de PVV?
Sterk? Met de BBB (zie de huidige bewindslieden) en JA21 (waar zich nu opportunisten verzamelen), hoe dan?
Met de BBB, JA21 en tegelijk D66, hoe dan? En of het CDA samen wil/kan met JA21 is ook maar afwachten.
Ten minste 5 partijen, hoe dan?

En niet in het minst: het CDA wordt vast groter dan de VVD. JA21 en D66 zijn nu nog net wat kleiner dan de VVD, maar ik verwacht dat JA21 nog zal groeien en de VVD zal krimpen. De VVD, als wellicht toekomstige dwerg, gaat vast de formatie bepalen?

micky_ gaat eerst maar eens aan verlengde ochtendkoffie om dit op zich in te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 10:06
micky_ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:42:
En niet in het minst: het CDA wordt vast groter dan de VVD. JA21 en D66 zijn nu nog net wat kleiner dan de VVD, maar ik verwacht dat JA21 nog zal groeien en de VVD zal krimpen. De VVD, als toekomstige dwerg, gaat vast de formatie bepalen?
De verkiezingen zijn pas over een lange tijd en in die tijd kan er nog van alles veranderen. Of de VVD een toekomstige dwerg is is jouw aanname hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micky_
  • Niet online
Dennis schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:45:
[...]

De verkiezingen zijn pas over een lange tijd en in die tijd kan er nog van alles veranderen. Of de VVD een toekomstige dwerg is is jouw aanname hier.
Bedankt! en aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micky_
  • Niet online
Maar mijn verbazing over de gang van zaken blijft. Ik vraag me af welke strategie hier achter zit. De VVD-strategen zijn beslist niet dom.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Playa del C.
HEY_DUDE schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:23:
[...]
Het beperkt zich ook niet tot immigranten. Derde en vierde generatie zijn geen immigrant meer.

Zonder onderbouwing een behoorlijke claim. De PVV neemt stelling tegen de islam. Het gaat om gedrag, cultuur en/of religie. Dat moslims voor richting de 100% uit niet-witte mensen bestaat, doet het misschien zo lijken dat het om huidskleur gaat. De PVV heeft geen probleem met Christelijke mensen van kleur. Of Joodse mensen die ook vaak genoeg een kleur hebben.

Zo'n opmerking staat niet boven het gedrag wat we van Wilders zelf zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:31:
Ze worden, in dat artikel van van de Beek in Wynia's Week dat eerder werd gelinkt, zelfs tot de "buitenlanders" gerekend. Pas vanaf 3/4 vreemde smetten vrij tel je blijkbaar als Nederlander. Da's ongeveer dezelfde definitie die een andere groep aanhield.
Bedoel je dit artikel dat @Playa del C. had gelinkt? Waar lees je dat dan?

Ik lees:
Inwoners met een eerste generatie migratieachtergrond zijn zelf in het buitenland geboren. Bij inwoners met een tweede generatie migratieachtergrond is tenminste één van de ouders in het buitenland geboren. Autochtonen met tenminste één in het buitenland geboren grootouder – de zogenaamde derde generatie migratieachtergrond – vallen conform de CBS-definities onder autochtonen.
Als we de CBS-definities aanhouden lijkt me dat toch niet zo bijzonder? Derde generatie wordt gewoon beschouwd als autochtoon.

Ik ben wel benieuwd wat jij dan anders hebt gelezen in dat artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Dennis schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:25:
[...]

Bedoel je dit artikel dat @Playa del C. had gelinkt? Waar lees je dat dan?

Ik lees:

[...]

Als we de CBS-definities aanhouden lijkt me dat toch niet zo bijzonder? Derde generatie wordt gewoon beschouwd als autochtoon.

Ik ben wel benieuwd wat jij dan anders hebt gelezen in dat artikel.
Er staat: "Als we in dit artikel spreken over autochtonen bedoelen we inwoners van Nederland met twee in Nederland geboren ouders."

Jaren '70: vader naar Nederland
Eind '80: rest van het gezin naar Nederland, en ik ben geboren

Zus is eind '90 getrouwd met iemand uit Turkije. Haar kind (mijn nichtje) is niet lang daarna geboren in Nederland. Heeft gestudeerd en is nu arts.

Hoe bekrompen is het om haar nog als allochtoon te bestempelen? 8)7 De enige binding met het vaderland is dat haar ene opa daar ligt begraven en dat daar nog twee grootouders wonen. Oh, en nog een handjevol ooms en tantes.

Mijn kinderen (die ik nog niet heb) zouden wél autochtonen zijn, want papa en mama beiden geboren in Nederland. :')

Puur omdat ik en m'n partner wél in Nederland zijn geboren zullen onze kinderen worden beschouwd als autochtonen. Maar de kinderen van mijn tien jaar oudere zus niet. :')

[ Voor 12% gewijzigd door Mawlana op 09-09-2025 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:08

FreakNL

Well do ya punk?

Ik wordt hierboven weggemod, maar laat ik het dan iets genuanceerder stellen; (zonder one-liners waar ik zelf tegen ageer ;) )

Populisme heeft momenteel veel aantrekkingskracht. Wat daarbij opvalt, is dat de manier waarop mensen informatie tot zich nemen steeds oppervlakkiger lijkt te worden. Alles moet snel en direct beschikbaar zijn: korte filmpjes, snelle pushberichten, belastingaangifte in een paar klikken via een app. Nieuwsplatforms als NU.nl trekken miljoenen bezoekers per dag, maar diepgravende artikelen uit kwaliteitskranten worden steeds minder gelezen.

Kiezers laten zich minder uitgebreid informeren en zijn gevoeliger zijn voor krachtige one-liners en simpele slogans. Het gaat vaak niet meer om een breed verhaal of een genuanceerd standpunt, maar om de snelle boodschap die goed blijft hangen.

Ik zie daarin parallellen met de film Idiocracy...

Verder, over migratie; Dat is iets van alle tijden. Het continent Amerika bestaat uit grotendeels uit migranten. Net als Australie. Het gaat erom wat we ervan maken. Het is totaal niet realistisch om te denken dat migratie uit te faseren is.

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 09-09-2025 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Playa del C. schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:54:
[...]. De PVV heeft geen probleem met Christelijke mensen van kleur. Of Joodse mensen die ook vaak genoeg een kleur hebben.

Zo'n opmerking staat niet boven het gedrag wat we van Wilders zelf zien.
Ik geloof je niet. In de VS is de lokale PVV ook enorm anti-buitenlander maar dat zijn allemaal christenen. Als die mensen in de VS alleen op kleur selecteren ga je mij niet wijs maken dat de PVV daar wel netjes mee omgaat.

En dan nog, hoe belachelijk is het dat je op kleur of religie gaat selecteren. Om nog maar te zwijgen van schadelijke invloeden die christelijke of joodse mensen kunnen hebben. Die shitshow die momenteel rondgaat is niet bepaald dat ik van Wilders’ mensenrechtendenkbeelden overtuigd raak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Mawlana schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:34:
Er staat: "Als we in dit artikel spreken over autochtonen bedoelen we inwoners van Nederland met twee in Nederland geboren ouders."
Dat staat er inderdaad. En dat is gewoon hoe het CBS allochtoon definieert. Daar kun je van alles van vinden. Ik sloeg even aan op het feit dat er een nazi-vergelijking werd gemaakt vanwege de manier hoe allochtoon en autochtoon (in dat artikel) worden gedefinieerd, terwijl er volgens mij niets bijzonders is aan het aanhouden van de CBS-definities. Of er moet nog iets in dat artikel staan wat ik over het hoofd zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

[...]

Puur omdat ik en m'n partner wél in Nederland zijn geboren zullen onze kinderen worden beschouwd als autochtonen. Maar de kinderen van mijn tien jaar oudere zus niet. :')
Ik zou zelf zo blij zijn als dat verschil allochtoon/autochtoon afgeschaft wordt. Het is een kunstmatig verschil (Huti, Tutsi?) met slechts het doel onderscheid te creeeren. Het hebben van een Nederlands paspoort zou ruim voldoende moeten zijn om erbij te horen, niet dat gedoe van 3 of 300 generaties Nederlandse roots.

Je hoort er gewoon bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
Delerium schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:41:
Ik geloof je niet. In de VS is de lokale PVV ook enorm anti-buitenlander maar dat zijn allemaal christenen. Als die mensen in de VS alleen op kleur selecteren ga je mij niet wijs maken dat de PVV daar wel netjes mee omgaat.
Het gaat er niet om of jij het gelooft, het gaat er om of het onderbouwd is of niet. Haal anders één uitspraak aan van Wilders waar hij iets zegt over huidskleur. Ter onderbouwing heb ik hier een tweet waarin hij mensen beoordelen op huidskleur expliciet afkeurt.

Welke lokale PVV bedoel je in de VS? De republikeinen? Dat is toch geen vergelijk? Het zijn totaal verschillende partijen. En wat de een zegt hoeft de ander niet te vinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis
Delerium schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:44:
Ik zou zelf zo blij zijn als dat verschil allochtoon/autochtoon afgeschaft wordt. Het is een kunstmatig verschil (Huti, Tutsi?) met slechts het doel onderscheid te creeeren.
Die termen zijn niet bedoeld om onderscheid te maken in de zin zoals jij het nu bedoelt, die termen zijn bedacht om onderzoek te doen en cijfers te kunnen genereren (wat het CBS dus doet) en op die manier solide beleid te kunnen maken. Als je iedereen op een hoop gooit, kun je ook nooit gericht beleid maken en worden we daar als samenleving dus slechter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
micky_ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:54:
Maar mijn verbazing over de gang van zaken blijft. Ik vraag me af welke strategie hier achter zit. De VVD-strategen zijn beslist niet dom.
Ik kan mij voorstellen dat VVD het hypotheekrente-aftrek topic flink groot willen maken komende twee maanden. En als bij Henk en Ingrid het idee leeft van 'als ik links stem gaat mij dat honderden euro's per maand kosten en PVV vertrouw ik ook niet meer', dan ligt VVD als keuze voor de hand. En wellicht dat VVD dus hoopt met dat onderwerp weer terug te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
vanaalten schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:51:
[...]

Ik kan mij voorstellen dat VVD het hypotheekrente-aftrek topic flink groot willen maken komende twee maanden. En als bij Henk en Ingrid het idee leeft van 'als ik links stem gaat mij dat honderden euro's per maand kosten en PVV vertrouw ik ook niet meer', dan ligt VVD als keuze voor de hand. En wellicht dat VVD dus hoopt met dat onderwerp weer terug te komen.
Maar als partijen als het CDA nu ook al pleiten voor beperking wordt dat toch steeds moeilijker? Of is dat wensdenken of vallen mensen toch weer massaal voor de VVD-leugens? Want de VVD verspreidt andermaal leugen op leugen leugen. Want er is helemaal geen sprake van dat je plots honderden euro's kwijt bent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mawlana
Dennis schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:49:
[...]

Die termen zijn niet bedoeld om onderscheid te maken in de zin zoals jij het nu bedoelt, die termen zijn bedacht om onderzoek te doen en cijfers te kunnen genereren (wat het CBS dus doet) en op die manier solide beleid te kunnen maken. Als je iedereen op een hoop gooit, kun je ook nooit gericht beleid maken en worden we daar als samenleving dus slechter van.
Dan vraag ik me af in welk opzicht het helpt solide beleid te maken door mij te bestempelen als allochtoon... Ik voel me Nederlands, maar zo'n classificatie helpt niet. Het zorgt er ook voor dat anderen mij niet als volwaardig Nederlander zien.

Ik betaal meer belasting dan de gemiddelde Henk en Ingrid.
Ik beheers de Nederlandse taal beter dan Henk en Ingrid.
Ik heb geen crimineel verleden.
Ik heb niks tegen LHTB (en alle andere varianten).
Ik ben geboren en getogen in Nederland.
Ik heb ouders die geboren zijn in het buitenland.
Ik ben moslim.
Ik heb kritiek op het Israël-beleid van Nederland.
Ik ben tegen terrorisme, door en op moslims.

Als zelfs ik het gevoel heb niet het gevoel heb gezien te worden als volwaardig Nederlander, dan moet je eens voorstellen hoe anderen zich voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Mawlana schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:09:
[...]

Dan vraag ik me af in welk opzicht het helpt solide beleid te maken door mij te bestempelen als allochtoon... Ik voel me Nederlands, maar zo'n classificatie helpt niet. Het zorgt er ook voor dat anderen mij niet als volwaardig Nederlander zien.

Ik ben moslim.

Als zelfs ik het gevoel heb niet het gevoel heb gezien te worden als volwaardig Nederlander, dan moet je eens voorstellen hoe anderen zich voelen.
Zo'n classificatie helpt omdat het CBS puur om cijfers en statistiek gaat. Je moet een bepaalde definitie hanteren om cijfers concreet te maken. Het CBS kan moeilijk aan iedereen persoonlijk vragen of ze zich Nederlander voelen of niet. Het heeft niks met gevoel te maken waar het CBS mee rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Nu online

Baseman77

We move

Even wat anders, wat is er eigenlijk zo activistisch aan GroenLinks?
Ik zie hier meerdere leden aangeven dat ze niet op een rechtse partij willen stemmen en niet op een Christelijke partij (ik sluit me aan bij allebei), maar die ook niet GL/PvdA willen stemmen omdat 'de PvdA is afgedreven door het activistische GroenLinks'. Die snap ik echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:36

FunkyTrip

Funky vidi vici!

micky_ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:54:
De VVD zet in op een bepaalde coalitie. Dat is wellicht een nieuwe strategie. "Stem op ons ipv JA21, want bij ons is deze coalitie heilig"

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Het gaat niet om jou, het gaat om de groep. Ik heb ook ooit een vriendin gehad die geneeskunde studeerde. Haar moeder was Mexicaans en daarmee werd zij dus ook gecategoriseerd als niet-westers Allochtoon.

Indeling in groepen knelt altijd, want er zijn altijd mensen van wie je denkt dat ze er misschien niet goed in vallen. Misschien is dat bij jou ook wel het geval. Punt is: je moet ergens een definitie maken. Met autochtoon en allochtoon doen we dat ook. De keuze om je tot allochtoon te rekenen op het moment dat één van de ouders niet in Nederland is geboren, zoals het CBS die dus hanteert, heeft waarschijnlijk zijn oorsprong dat uit onderzoek blijkt dat daar een logische grens ligt voor veel andere statistieken.
Beleid is nou eenmaal niet op individuen gericht, maar op groepen. Dat doen we altijd. Soms ondervind je daar ook nadeel van. Dat is vervelend, maar het is ook de vraag hoe je daar mee omgaat. Jij hebt dat denk ik ook goed door en daarom ben je goed geland in onze maatschappij (tenminste, dat veronderstel ik even vanwege een paar van de punten die je over jezelf schreef ;) ). Mooi gedaan dus en dat meen ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Nu online

Baseman77

We move

FunkyTrip schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:23:
De VVD zet in op een bepaalde coalitie.
Maar welke dan?
Want ik snap @micky_ wel. De VVD wil namelijk niet samenwerken met partijen die de HRA willen afschaffen, maar dan vallen D66 en CDA dus ook af. Welke coalitie hebben ze dan nog voor ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:40
micky_ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:42:
Ik vind dit spotje van de VVD wel heel opmerkelijk. Kennelijk is de formatie al vóór de verkiezingen gestart.
VVD spotje op YouTube
Screenshot op 40 sec:
[Afbeelding]

Maar wtf?
Reclame voor andere partijen. Heb ik niet eerder gezien (en ik ben oud, geloof me).
Geen meerderheid in de Tweede Kamer, hoe dan? Gedoogsteun van de PVV?
Sterk? Met de BBB (zie de huidige bewindslieden) en JA21 (waar zich nu opportunisten verzamelen), hoe dan?
Met de BBB, JA21 en tegelijk D66, hoe dan? En of het CDA samen wil/kan met JA21 is ook maar afwachten.
Ten minste 5 partijen, hoe dan?

En niet in het minst: het CDA wordt vast groter dan de VVD. JA21 en D66 zijn nu nog net wat kleiner dan de VVD, maar ik verwacht dat JA21 nog zal groeien en de VVD zal krimpen. De VVD, als wellicht toekomstige dwerg, gaat vast de formatie bepalen?

micky_ gaat eerst maar eens aan verlengde ochtendkoffie om dit op zich in te laten werken.
Was D66 niet naar rechts opgeschoven met hun nieuwe immigratie standpunt? Ook klimaat en stikstof staan lager in hun verkiezingsprogramma.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:41
[...]

Ik zou zelf zo blij zijn als dat verschil allochtoon/autochtoon afgeschaft wordt. Het is een kunstmatig verschil (Huti, Tutsi?) met slechts het doel onderscheid te creeeren. Het hebben van een Nederlands paspoort zou ruim voldoende moeten zijn om erbij te horen, niet dat gedoe van 3 of 300 generaties Nederlandse roots.

Je hoort er gewoon bij.
Allochtoon/autochtoon is al afgeschat, het is afgeschaft in 2016. bijna 10 jaar geleden.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...niet-westerse-allochtoon-

tegenwoordig spreken we over Westers Migratie achtergrond en Niet-Westers Migratie achtergrond. (Dit lost het probleem natuurlijk niet op. wat is een westerse migratie achtergrond? Japan en Indonesië!

Het punt blijft hangen, dat dit de tweedeling niet verminderd, het is gewoon een nieuw labeltje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
Delerium schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:41:
[...]

En dan nog, hoe belachelijk is het dat je op kleur of religie gaat selecteren. Om nog maar te zwijgen van schadelijke invloeden die christelijke of joodse mensen kunnen hebben. Die shitshow die momenteel rondgaat is niet bepaald dat ik van Wilders’ mensenrechtendenkbeelden overtuigd raak.
Het heeft niks met mij wel of niet geloven te maken, maar het niet aanleveren van onderbouwing voor jouw claim.

De VS heeft verder niks te maken met de PVV in deze context.

Je geeft echter wel aan dat ik jou niet ga wijsmaken dat de PVV wel netjes met huidskleur omgaat. Daar vind ik wat van, zo voeren we geen open en feitelijke discussie.

Verder met je eens dat vrijwel elke wat grotere groep mensen die je kunt benoemen wel verkeerde dingen zal (kunnen) doen. De islam kan op bepaalde punten zeker een bedreiging zijn voor een land als Nederland. Zeker in een democratie. Het is Wilders vrij om daar iets van te vinden en dat kost hem zijn eigen vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
FunkyTrip schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:23:
[...]

De VVD zet in op een bepaalde coalitie. Dat is wellicht een nieuwe strategie. "Stem op ons ipv JA21, want bij ons is deze coalitie heilig"
Alsof JA21 zo'n fan is van Timmermans en de HRA afbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:11
Baseman77 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:26:
[...]

Maar welke dan?
Want ik snap @micky_ wel. De VVD wil namelijk niet samenwerken met partijen die de HRA willen afschaffen, maar dan vallen D66 en CDA dus ook af. Welke coalitie hebben ze dan nog voor ogen?
Het ""Centrum-rechtse"" VVD, PVV, BBB, JA21 uiteraard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ik ben moslim.

Omdat het om gemiddelden gaat. Als je onderscheid maakt tussen allochtonen en autochtonen en je merkt dat allochtonen vaker werkeloos zijn dan autochtonen, dan kun je daarna verder zoeken en proberen te achterhalen waar het fout gaat. Misschien ligt het aan opleidingsniveau, discriminatie, andere factoren, maar als je in het onderzoek helemaal geen onderscheid maakt tussen allochtonen en autochtonen zul je ook nooit weten of er uberhaupt een probleem is.

In statistieken maken we ook onderscheid tussen mannen en vrouwen. We kunnen wel zeggen dat dat een irrelevant onderscheid is, omdat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn, en omdat er non-binaire mensen zijn, maar zonder dat onderscheid te maken kunnen we ook geen statistisch onderzoek meer doen. En hebben we gewoon de feiten niet meer om beleid mee te maken. Dat in die groep dan ook mensen inbegrepen worden die zich daar niet thuis voelen maakt de statistieken niet minder nuttig.

Uiteindelijk zul je intelligent met cijfers moeten omgaan. Dat een bepaalde groep vaker bepaalde problemen heeft betekent niet dat ieder individu in die groep dat probleem heeft. Om die reden is beleid maken ook moeilijk. En zul je verder moeten kijken dan kale cijfers. Maar die cijfers zijn vaak wel een nuttige plek om te starten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002

Piggen

Lekker bakkie

Baseman77 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:23:
Even wat anders, wat is er eigenlijk zo activistisch aan GroenLinks?
Ik zie hier meerdere leden aangeven dat ze niet op een rechtse partij willen stemmen en niet op een Christelijke partij (ik sluit me aan bij allebei), maar die ook niet GL/PvdA willen stemmen omdat 'de PvdA is afgedreven door het activistische GroenLinks'. Die snap ik echter niet.
Volgens mij is dat omdat GroenLinks vanwege de klimaatinslag vaak geassocieerd wordt met de acties van bijvoorbeeld Extinction Rebellion en Greenpeace. Maar hoewel er ongetwijfeld veel van die activisten GL stemmen/stemden - of PvdD tegenwoordig - heeft GL an sich niets met dat soort acties te maken en slaat die kwalificatie nergens op.

[ Voor 3% gewijzigd door Piggen op 09-09-2025 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Jaren '70: vader naar Nederland
Eind '80: rest van het gezin naar Nederland, en ik ben geboren

Zus is eind '90 getrouwd met iemand uit Turkije. Haar kind (mijn nichtje) is niet lang daarna geboren in Nederland. Heeft gestudeerd en is nu arts.

Hoe bekrompen is het om haar nog als allochtoon te bestempelen? 8)7 De enige binding met het vaderland is dat haar ene opa daar ligt begraven en dat daar nog twee grootouders wonen. Oh, en nog een handjevol ooms en tantes.

Mijn kinderen (die ik nog niet heb) zouden wél autochtonen zijn, want papa en mama beiden geboren in Nederland. :')

Dat klopt, maar dat is omdat het een definitie is, en in basis neutraal.
Dat allochtonen statistisch gezien een lager inkomen hebben en meer in probleem/pauper/achter/kans/prachtwijken wonen is ook (helaas) een gegeven.

Dat mensen daar dan andere waardeoordelen aan gaan hangen, dat is uitermate triest.

Mijn kinderen zijn technisch gezien ook allochtonen / personen met een migratieachtergrond.
Maar mijn vrouw komt uit Letland, blank, lang, en zou ik qua cultuur onder Noord Westelijk Europese cultuur scharen. Zeker niet Oostelijk, Slavisch of Zuid Europees. Aan de kinderen zie of merk je helemaal niks van hun migratieachtergrond.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
Cid Highwind schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 01:51:
[...]

Ik denk dat de beweegreden op Wilders te stemmen erg weinig te maken heeft met het huidige programma of de meest recente wending in z’n patroon en veel meer met het imago wat hij door de jaren heeft opgebouwd met betrekking tot anti-Marokkanen en anti-Islam in het algemeen.
Lijkt me ook, maar daarbij lag de nadruk niet op asielzoekers, en bij kabinet Schoof 1 lag in eerste instantie de focus wel bijna exclusief op asielzoekers; de kleinste factor mbt de problemen met immigranten die door Wilders en PVV stemmers worden/werden genoemd.
Je zou het Polenmeldpunt bijna als een welkome afwisseling kunnen zien.
Is ook wel te verklaren van utilitarian politics: 'lastige Polen' zijn merendeels uitvallers van door NL industrie georganiseerde massa-arbeidsimmigratie; die kunnen blijkbaar niet meedraaien in de vleesindustrie en dergelijke, en zijn dus niet meer 'nuttig'.

[/quote]“Tijdelijk welkom als het ons goed uitkomt” is in principe ook helemaal niks mis mee. Zolang ht maar conform wetgeving is. Dus niet via schimmige constructies middels kantoren in land van herkomst en met het afdragen van een flink gedeelte van het loon voor een gedeelde slaapkamer. [/quote]

Het akelige eraan is m.i. juist dat die constructies niet eens zo schimmig zijn; allemaal 'op papier' (wetgeving) in orde. Tgv soepel toezicht op naleving van de regels is de uitwerking ervan voor die immigranten helemaal niet in orde, maar dat wordt grotendeels verhuld doordat het officieel wel in orde is.

En voorzover die verhulling niet werkt wordt het afgevangen door traditioneel liberaal met de voeten te slepen: advies vragen aan de SER: "grote misstanden", een jaar lang niets doen en dan weer advies vragen: "nog meer misstanden", weer niets doen en een commissie in het leven roepen: "heel veel misstanden, dit zijn onze adviezen..", een paar jaar later wetgeving waarbij de belangrijkste adviezen niet worden opgevolgd.
En dan nu nog eens wetgeving die dat probleem helemaal negeert en focus legt op de zwakste groep arbeidsimmigranten die nuttig zijn voor MKB ipv voor grootkapitaal.
Daar ligt eigenlijk de winst. Behalve dan voor de werkgevers.
Ah, je bedoelt de winst die behaald zou kunnen worden als de problemen met grootschalige georganiseerde arbeidsimmigratie zou worden opgelost. Maar dat gaat met het huidige kabinet niet worden opgelost want die wil het oplossen op een manier die hun voornaamste achterban (grootkapitaal) niet in de portemonnee raakt.
Het hele strafbaar maken van het hulp bieden aan illegalen is niks anders dan een opzet tot ontmenselijking. Zowel de achterliggende gedachte als ook de concrete gevolgen van zoiets rieken naar gedachtegoed uit tijden die we eigenlijk als “lang vervlogen” zouden willen zien.
Oppervlakkig gezien is het primair om tav het arbeiders segment vd achterban een verkiezingsbelofte na te komen. Naast de directe concrete gevolgen heeft het ook een minder evident lange termijn gevolg: ontmenselijking/wreedheid is een uiting van schrikbewind, de hele bedoeling van schrikbewind is om iedereen die niet het regime steunt af te schrikken om zich te verzetten en te 'stimuleren' zich te conformeren aan het regime.

Daarnaar is onderzoek gedaan mbt niet eens zo heel lang vervlogen tijden: de meeste Nazis hebben zich pas vrij laat aangesloten bij de partij, primair vanuit overlevingsdrang.
How Nice, Normal People Made The Holocaust Possible | BEHIND THE BASTARDS

Het is nog een stap verder dan (of is misschien een variant van) "the banality of evil"; het gaat niet zozeer om mensen die niet kritisch nadenken, maar om mensen die (eventueel ondanks wel kritisch nadenken) de existentiële dreiging niet het hoofd kunnen bieden - in praktijk waarschijnlijk de overgrote meerderheid van mensen.
Hoe meer macht het regime krijgt des te meer kan die schrikbewind toepassen en des te meer mensen zullen verzet opgeven. Daarom is het zo belangrijk om in een vroeg stadium weerstand te bieden in plaats van in te schikken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:41
Wow Mensen,

Er zit een enorm verschil in statistisch bevolkingsonderzoek en Nederlanders die zich tweederangs burgers voelen, en voelen dat ze behandeld worden als tweederangs burgers omdat ze een "Migratie Achtergrond" hebben.

Als jij als persoon die gemiddelden en medians, en op een hoop gegooide cijfertjes in jouw beeldvorming en meningsuiting meeneemt richting individuen - dan ben je dus bevooroordeeld - en dan creëer je dus gat gevoel van tweederangsburgers.

Er is een verschil in beleid maken om ongelijkheid recht te trekken, en mensen hulp te bieden (hoewel ik betwijfel of de generieke statistieken waar we over praten... dat ook echt kunnen) en iedereen over een kamp te smeren - want het gemiddelde van "Jouw groep" is waar het omgaat, en niet jij als persoon, hoe duidelijker wil je tweedeling neerzetten?

Vergeet niet de gemiddelde mens heeft minder dan 2 ogen, 2 armen en 2 benen. Gelukkig maken we onze T-shirts wel met 2 mouwen. Laten we dat ook met Nederlanders doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Je hoort er gewoon bij.
Bedoel je dat het CBS geen onderscheid mag maken? Hoe weet je dan nog welke problemen echt zijn en wat N=1 problemen zijn? De problemen waarin afkomst een factor is verdwijnen niet als het CBS stopt met onderscheid maken. Je hebt jezelf alleen maar een instrument afgenomen waarmee je die problemen kunt onderzoeken en aanpakken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
Het probleem is dat een meerderheid van de Nederlanders geen bal snapt van statistiek of zich er in elk geval te weinig rekenschap van geeft. De mensen vergeten dat je tegelijkertijd én allochtoon én arm én man kunt zijn en dat een veelvoud aan eigenschappen maakt wie je bent en wat je doet. Maar de gemiddelde Nederlander plakt vervolgens een onderzocht etiketje (bijvoorbeeld criminaliteit) op één eigenschap (bijvoorbeeld allochtoon).

[ Voor 8% gewijzigd door D-e-n op 09-09-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:46

Yucon

*broem*

Piggen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:41:
[...]

Volgens mij is dat omdat GroenLinks vanwege de klimaatinslag vaak geassocieerd wordt met de acties van bijvoorbeeld Extinction Rebellion en Greenpeace. Maar hoewel er ongetwijfeld veel van die activisten GL stemmen/stemden - of PvdD tegenwoordig - heeft GL an sich niets met dat soort acties te maken en slaat die kwalificatie nergens op.
Als je hun social media volgt valt wel op dat er een duidelijke toon in zit die je toch echt wel activistisch kunt noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

downtime schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:05:
[...]
Hoe weet je dan nog welke problemen echt zijn en wat N=1 problemen zijn?
Waarom zou je een probleem proberen te herleiden naar de sociale migratie-achtergrond? Dat is de deur pas wijd openzetten voor xenofoben en wiskundigen. Die laatste groep is omdat wanneer je gericht meer onderzoek doet je ook meer gaat vinden en dus een zelfversterkend effect opzet.

Tenzij je natuurlijk het inherente racisme van witte nEderLanDers in kaart wil brengen. Zoals Wilders altijd loyaliteit aan het vaderland afdwingt maar altijd goede vrienden met Israel/Rusland is.
Het concept voegt niets toe, behalve dat mensen die doen alsof ze erbij horen altijd het gevoel meekrijgen er niet bij te horen.

Maar goed, ik ga een beetje met je mee. Indien je last hebt van veel criminaliteit, waarom zou je dan bezuinigen op politie? Als je last hebt van slecht onderwijs, waarom ga je bezuinigen op onderwijs? Als je een vastgelopen asielketen hebt, waarom ga je dan bezuinigen op asiel? Waarom zou je niet meer geld beschikbaar maken om het probleem op het eerste niveau op te lossen ipv op het tweede niveau "het zijn de buitenlanders" te gaan kijken? De woningnood lost men echt niet op door buitenlanders te pesten.

[ Voor 24% gewijzigd door Delerium op 09-09-2025 12:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
Yucon schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:18:
[...]

Als je hun social media volgt valt wel op dat er een duidelijke toon in zit die je toch echt wel activistisch kunt noemen.
In wat verschilt die toon van bijvoorbeeld de BBB of VVD? En hoe zie je de toon van de PVV dan? GL wil ander beleid en de VVD verdedigt het huidige. Waarom moet er op het eerste een negatief stickertje als "activistisch"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

D-e-n schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:24:
[...]
Waarom moet er op het eerste een negatief stickertje als "activistisch"?
Eerst moet de partij keurig 'rechts' zijn voor 'rechtse' kiezers de partij kunnen overwegen. Om 1 of andere reden moet men eerst de eigen ziel verkopen voordat bepaalde kiezers het willen overwegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
Delerium schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:29:
[...]

Eerst moet de partij keurig 'rechts' zijn voor 'rechtse' kiezers de partij kunnen overwegen. Om 1 of andere reden moet men eerst de eigen ziel verkopen voordat bepaalde kiezers het willen overwegen.
Mensen hoeven van mij niet op GL-PVDA te stemmen. Als ze rechts beleid willen moeten ze dat zelf weten maar verdedig dan dat beleid in plaats van de oppositie met nietszeggende etiketten zwart te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:28
Ik kan uit het discours van de afgelopen dagen opmaken dat de echte crisissen zijn opgelost?

Vergrijzing - opgelost ✔
Huisvesting - opgelost ✔
Jeugdzorg - opgelost ✔
Geestelijke gezondheidszorg - opgelost ✔
Netwerkcapaciteit - opgelost ✔
Achterstallig onderhoud infrastructuur - opgelost ✔
Slechtste waterkwaliteit van Europa - opgelost ✔
OV - opgelost ✔
Onderwijs - opgelost ✔
Stikstof - opgelost ✔

Gelukkig maar...
|:(

[ Voor 4% gewijzigd door dakka op 09-09-2025 12:36 ]

Pagina: 1 ... 117 ... 120 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic