Goed, de bronnen heb j eonderhand van meerdere kanten gekregen.
Maar wat maakt het in hemelsnaam uit of het conservatieve vrouwen betrof? Als het kind van een progressieve vrouw wordt afgepakt, dan vind jij dat wel prima?
Ik weet echt niet of je het zo bedoelt als het klinkt, maar sommige van je uitspraken (of de implicaties ervan) klinken heel erg eng...
Kom dan svp met bewijs! Ik ken die wereld goed genoeg om vast te kunnen stellen dat er niets van klopt. Als je geen bewijs hebt, dan is het eerder een waandenkbeeld. Als ik aan geschiedvervalsing doe, dan moet het een eitje voor je zijn om bewijs te leveren.
24 mei 2025:
SGP-leden verwerpen voorstel om vrouwen meer ruimte te geven in politiekDe Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) gaat zijn vrouwenstandpunt niet aanpassen. Dat betekent dat vrouwen volgens de partijprincipes wordt ontraden zich verkiesbaar te stellen voor politieke functies namens de oudste politieke partij van Nederland. De woordvoerder van de SGP benadrukt dat dat wel kán.
Het simpele feit dat die ongeciviliseerde herenbroeders nog steeds een onderscheid maken tussen mannen en vrouwen is al van een niveau dat in beschaafde omngevingen al geschiedenis was in de jaren '60.
(En ja, ik doe heel veel moeite om niet de qualificatie te gebruiken die Geert Wilders graag bezigt als ie
andere religieuze extremisten beschrift).
Een voorzetje vast: in de jaren 60 van de vorige eeuw, was de positie van de vrouw in de PVDA gewoon hetzelfde als iedere andere vrouw in die tijd.
Iedere andere vrouw? Ook degene die met een SGP-ouderling opgescheept zat?
Het enige wat je kunt zeggen is dat door de geschiedenis heen sommige groepen eerder (wat niet perse beter was) het 'juk' afgeworpen hebben.
En dat sommigen gropepen dat juk
nog steeds om hebben hangen.
En met niet beter bedoel ik: de sexuele vrijheid die de Dolle Mina's, anticonceptie opleverden, is niet louter positief. Ik zie wel een relatie tussen scheidingen en sexuele vrijheid.
Ik zie vooral een verband (en mijn verband is ook nog eens aantoonbaar) tussen de bescjikbaarheid van anticonceptie en de legaliteit (binnen wettelijke kaders) van abortus aan de ene kant en een dalend aantal sterfgevallen en complicaties ten gevolge van illegaal uitgevoerde abortussen. Maar kennelijk is dat heel erg negatief?
En jij hebt kennelijk liever dat mensen tegen beter weten in bij elkaar blijven in plaats van te scheiden als de relatie de facto over is? Waarom zouden mensen decennia van hun leven ongelukkig willen zijn? Alleen maar om jou gelukkig te maken omdat de scheidingsstatistiekje jou plezier geven?
Dat is nou precies waarom mensen zo ageren tegen religieus-gebaseerde politiek: het komt er altijd weer op neer om anderen vrijheden af te pakken waar die religieuzen zelf geen gebruik van willen maken.
Als ik geen chocola lust, moet ik dan jou verbieden om het te eten?
Als jij niet wilt scheiden, doe je het lekker niet. Maar waaorm zou je er iets van te vinden hebben als een ander dat wel wil, en doet? Heb jij er last van als twee mensen scheiden, en daarna misschien wel hele fijne sex hebben met een nieuwe partner? Of heb jij er vooral last van omdat jij vind dat jij dat niet mag, en dat daarom anderen dat ook niet mogen?
En ook vergrijzing/dalend aantal kinderen per gezin en (o.a.) anticonceptie (o.a., omdat er meer oorzaken zijn, verder buiten bestek van dit forum).
Anticonceptie is het beste wat er ooit gebeurd is voor de gelijkberechtiging van de vrouw.
JHe lijkt er weel heel makkelijk overheen te stappen dat we uit een situatie kwamen waar een vrouw geacht werd haar benen te spreiden als haar man zin in sex had - of ze nu wilde of niet. En als ze dan zwanger werd, was het
haar gezondheid die in gevaar kwam, niet die van haar man.
Gelukkig(!!!) hebben we onderhand onderkend dat verkrachting ook binnen het huwelijk mogelijk is, en dat het verboden is, net als elke andere verkrachting. En daarnaast is het nu gelukkig mogelijk voor vrouwen om te voorkomen dat zij - in tegenstelling tot de man! - opgezadeld worden met de gevolgen van sex.
Terug naar het onderwerp van dit forum: als je politiek bedrijft op dit soort waanbeelden, dan denk ik dat er een aardige kloof is tussen diverse bevolkingsgroepen.
Right back at ya.
Als je politiek bedrijft op basis van religieuze gedischten uit de bronstijd, aangevvuld met propaganda uit de Romeinse oudheid,
drijf je een aardige kloof tussen bevolkingsgroepen.
Begrijp me niet verkeerd: als jij christelijke waarden als naastenliefde en respect voor je medemens naar het politieke debat wilt brengen, heb ik daar alle respect voor - ook al snap ik oprecht niet waarom iekmand een bijbel of dominee nodig heeft om naastenliefde en respect voor je medemens belangrijk te vinden.
Maar op het moment dat je wilt tornen aan verworven rechten omdat ze niet stroken met duizenden jaren oude denkbeelden, dan wordt dat respect rap minder. Jij mag het persoonlijk heel erg vinden dat mensen sex hebben voor de lol, dat vrouwen ervoor mogen kiezen om hun gezondheid niet in gevaar te brengen door een ongewenste zwangerschap te voldragen of dat mensen ervoor kiezen om van elkaar te scheiden als hun relatie de facto over is.
Mag je allemaal een mening over hebben.
Maar als je zover wilt gaan om te voorkomen dat mensen dat doen, omdat
jij het niet fijn vindt, ga je in mijn ogen een heel belangrijke grens over.
En voor wat betreft "waanbeelden", ik sluit me aan bij de opmerking die @
eamelink maakte. Als je zaken wilt verdedigen die je baseert op religieuze teksten, dan is het misschien niet heel verstandig om dat woord te bezigen. Je weet dondersgoed wie aan het kortste eind trekt als je een discussie over betrouwbaar bewijs begint. Wie in een glazen huis woont, moet niet met stenen gooien