De landelijke Nederlandse politiek 2025 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 120 Laatste
Acties:
  • 592.230 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Compuchip87 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:14:
[...]

Dat gaat het niet en dat wordt het juist niet, zoals het artikel aangeeft..

[...]
Dat was iig na de aanpassing.
Elke week een pastoraal gesprek gaat er hopelijk dan weer wel over vallen.
Juridisch wordt dat lastig. De kerk heeft haar eigen regels en door de scheding van kerk en staat kan de staat niet zomaar zeggen wanneer wel of niet een pastoraal gesprek geoorloofd id, noch heeft de staat zeggenschap over de inhoud van dat gesprek. Dat is ook precies de reden dat de RvS haken en ogen aan het oorspronkelijke voorstel vond zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:08
Thompson schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:57:
[...]

Dat klopt. Ik ben het ook helemaal met je eens dat het systeem wat destijds deze schade heeft berokkend compleet schandalig was. Echter moet er door deze fout niet gas terug genomen worden met o.a. fraude bestrijding. Wat mij betreft stellen ze 1000 extra ambtenaren á 100k per jaar aan puur voor het opsporen van fraude. Ze mogen gebruik maken van computersystemen om te zoeken/analyseren, maar altijd een menselijke check met vier-ogen principe voordat er zomaar actie wordt ondernomen.

Fraude is er op vele niveaus, keihard verkeerde gegevens ingeven en onterecht iets ontvangen maar ook onnodig gebruik maken van toeslagen / zwart werk is mij echt een doorn in het oog.
Ik zie het helaas zelfs op mijn werk gebeuren (MKB bedrijf ~120 man personeel); extra werken voor de baas doen we niet want dan raken we toeslag kwijt. Vervolgens gaan op de vrije dag de kinderen gewoon naar de opvang en worden er meerdere huizen in de straat handje-contantje gepoetst. En intussen lopen de collega's op hun tenen want er is eigenlijk net een halve dag teveel aan werk per week.

Maargoed, dan krijg je dus ook het gedrocht van het toeslagen systeem er weer bij. Ook zoiets wat m.i. hoogste prioriteit verdient om dat compleet overhoop te gooien en te versimpelen, strenger te maken en beter te controleren. Zodat je dus met z'n allen tenminste weer echt vertrouwen in het systeem en elkaar krijgt.
En dan 1000 mensen extra en een flinke zak geld om de 'collateral damage' te verzachten. Er zullen zeker mensen zijn die de kluit willens en wetens belazeren. Maar vaak is het ook onwetendheid of onkunde. Als je wilt dat mensen de overheid weer gaan vertrouwen, moet de menselijke maat terug.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
kdekker schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:05:
[...]

Dat was iig na de aanpassing.

[...]

Juridisch wordt dat lastig. De kerk heeft haar eigen regels en door de scheding van kerk en staat kan de staat niet zomaar zeggen wanneer wel of niet een pastoraal gesprek geoorloofd id, noch heeft de staat zeggenschap over de inhoud van dat gesprek. Dat is ook precies de reden dat de RvS haken en ogen aan het oorspronkelijke voorstel vond zitten.
Eigenlijk suggereer je hier dat jij vind dat degene die het pastorale gesprek voert, boven de wet staat?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:54:
[...]

Praatjes die precies in het conservatieve straatje passen. De gevolgen kan je momenteel in veel rode Amerikaanse staten zien. Abortus, anticonceptie, sexuele voorlichting, allemaal pijlers die de vrouw helpen te kunnen beslissen over haar eigen leven, allemaal pijlers die de SGP af wil breken. En ja, dat is de vrouw downgrade naar een wandelende baarmoeder. Eng, verschrikkelijk, en zeker niet meer "verlicht" als de gemiddelde conservatieve moslim waar mijn originele post naar refereerde.
*knip* niet onderbouwd.

[ Voor 35% gewijzigd door defiant op 04-09-2025 23:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Is een niet levensvatbaar klompje cellen een baby?

[ Voor 67% gewijzigd door defiant op 04-09-2025 23:52 ]

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:08:
[...]

Eigenlijk suggereer je hier dat jij vind dat degene die het pastorale gesprek voert, boven de wet staat?
Nee, het heeft een wettelijke basis. De kerk gaat over haar eigen zaken. Dat heet scheding kerk en staat. De staat kan ook niet gaan bepalen hoe je de Bijbel of Koran uit moet gaan leggen (om die reden is ook de 'zondagschoolwet' een raar ding, al heeft die meer moslimextremisme bestrijden als doel).

Er zit hier wel een spanningsveld. Maar daar kan de overheid pas iets mee als dat buiten de kerk zichtbaar wordt. Ik ben geen jurist, maar ik denk dat alles wat binnen kerkelijke of moskee muren besproken wordt, vrij is van wettelijke bemoeienis (we hebben geen gedachtenpolitie), net zoals dat is voor gesprekken achter de voordeur. Pas als er overgestapt wordt tot onwettige handelingen, dus buiten/in het openbaar, kan de wetgever ingrijpen. Zolang dit niet gebeurt, valt het onder de vrijheid van godsdienst, vereniging (bijv. als het een voetbalclub of politieke partij betreft). Je wilt natuurlijk ook geen wettelijke grondslag voor gedachten of gesprekspolitie.

Daarbij speelt binnen de kerk (net als voor de dokter) een ambtsgeheim. De inhoud van de gesprekken mag niet eens openbaar komen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Joris748
*knip* reactie op mbr'ed post.

Embryo (tot 8 weken) --> foetus (tot aan de geboorte) --> baby (vanaf de geboorte)

De reden dat de VS erbij gehaald worden, is dat de evangelisten dezelfde draaiboeken en argumenten gebruiken.

[ Voor 56% gewijzigd door defiant op 04-09-2025 23:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:11
Leven bechermen is niet bepaald zwart-wit bij de SGP:

https://sgp.nl/standpunten/doodstraf
De visie van de SGP op de doodstraf berust op wat de Bijbel zegt over de roeping, die de overheid heeft tot herstel van het geschonden recht. De mens is geschapen naar het beeld van God. Vanuit dit vertrekpunt - de hoge waardigheid van de mens als beelddrager van God - volgt dat de overheid (rechter) gerechtigd is om bij ernstige levensdelicten de doodstraf toe te passen.
Dus de vrouw mag deze keuze niet hebben, de man overheid wel

[ Voor 10% gewijzigd door defiant op 04-09-2025 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Thompson schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:13:
[...]

Is een niet levensvatbaar klompje cellen een baby?
Ja, voor mij wel. En voor biologen ook. Reduceer je het tot een klompje cellen, dan is de keuze voor abortus eenvoudiger te doen. Maar de abortusgrens ligt op 24 weken. Dat is zeker geen klompje cellen meer. Die kant wil de pro choice beweging ook niet voeren. Dus je (veelgebruikte) argument klopt niet volledig.

De lastige vraag, waar ik ook geen antwoord op weet, is wanner je bijv. ongemerkt een bevruchting hebt gehad, en voordat je dat merkte, het alweer weggegaan is (omdat bijv. de innesteling fout ging, of in een vroegtijdig stadium, binnen de normale cyclus, het mis ging). Is dat ook een baby? Al sterft dat al af, buiten eigen weten, dan lijkt me dat lastig te beantwoorden. Als je een echo ziet, is leven (kloppend hart etc) al veel en veel eerder zichtbaar dan de huidige abortusgrens. Zelfs prenatale geboortes zijn al levensvatbaar butien de baarmoeder op lagere leeftijd (ik weet niet eens waar nu de medische grens ligt, ergens tussen de 18 en 20 weken, bijna altijd met complicaties voor de baby). Maar goed, probeer eens met de pro choice partijen die discussie aan te gaan? Dat ligt politiek zo gevoelig, dat dat niet gebeurt. Helaas (in omliggende landen is de abortusgrens wel verlaagd, als ik me goed herinner).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
phYzar schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:21:
[...]

Doodstraf lijkt me wel iets anders dan abortus. Hoe koppel je dit aan elkaar?
[...]

Dus de vrouw mag deze keuze niet hebben, de man overheid wel
Dat is een ander onderwerp. Wil je echt de discussie aan? Mag je me een DM sturen. Lijjkt me niet passen op dit forum.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
kdekker schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:17:
[...]

Nee, het heeft een wettelijke basis. De kerk gaat over haar eigen zaken. Dat heet scheding kerk en staat. De staat kan ook niet gaan bepalen hoe je de Bijbel of Koran uit moet gaan leggen (om die reden is ook de 'zondagschoolwet' een raar ding, al heeft die meer moslimextremisme bestrijden als doel).

Er zit hier wel een spanningsveld. Maar daar kan de overheid pas iets mee als dat buiten de kerk zichtbaar wordt. Ik ben geen jurist, maar ik denk dat alles wat binnen kerkelijke of moskee muren besproken wordt, vrij is van wettelijke bemoeienis (we hebben geen gedachtenpolitie), net zoals dat is voor gesprekken achter de voordeur. Pas als er overgestapt wordt tot onwettige handelingen, dus buiten/in het openbaar, kan de wetgever ingrijpen. Zolang dit niet gebeurt, valt het onder de vrijheid van godsdienst, vereniging (bijv. als het een voetbalclub of politieke partij betreft). Je wilt natuurlijk ook geen wettelijke grondslag voor gedachten of gesprekspolitie.
Zodra er binnen de kerk strafbare feiten gebeuren, mag de overheid ingrijpen. Dat hoeft niet persé beperkt te worden tot de openbaarheid. Vrijheid van godsdients is niet absoluut.
Daarbij speelt binnen de kerk (net als voor de dokter) een ambtsgeheim. De inhoud van de gesprekken mag niet eens openbaar komen.
Het ambtsgeheim is eenrichtingsverkeer. Dat is van toepassing voor de professional, niet voor de leek die het gesprek heeft.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:58

crisp

Devver

Pixelated

Thompson schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:57:
[...]

Fraude is er op vele niveaus, [...]
Inderdaad, dus laten we vooral niet alleen aandacht hebben voor fraude aan de onderkant van de samenleving maar ook voor witteboordenfraude wat de maatschappij een veelvoud aan geld kost.

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
kdekker schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:23:
[...]

Ja, voor mij wel. En voor biologen ook. Reduceer je het tot een klompje cellen, dan is de keuze voor abortus eenvoudiger te doen. Maar de abortusgrens ligt op 24 weken. Dat is zeker geen klompje cellen meer. Die kant wil de pro choice beweging ook niet voeren. Dus je (veelgebruikte) argument klopt niet volledig.

De lastige vraag, waar ik ook geen antwoord op weet, is wanner je bijv. ongemerkt een bevruchting hebt gehad, en voordat je dat merkte, het alweer weggegaan is (omdat bijv. de innesteling fout ging, of in een vroegtijdig stadium, binnen de normale cyclus, het mis ging). Is dat ook een baby? Al sterft dat al af, buiten eigen weten, dan lijkt me dat lastig te beantwoorden. Als je een echo ziet, is leven (kloppend hart etc) al veel en veel eerder zichtbaar dan de huidige abortusgrens. Zelfs prenatale geboortes zijn al levensvatbaar butien de baarmoeder op lagere leeftijd (ik weet niet eens waar nu de medische grens ligt, ergens tussen de 18 en 20 weken, bijna altijd met complicaties voor de baby). Maar goed, probeer eens met de pro choice partijen die discussie aan te gaan? Dat ligt politiek zo gevoelig, dat dat niet gebeurt. Helaas (in omliggende landen is de abortusgrens wel verlaagd, als ik me goed herinner).
De grens ligt op 24 weken om met die onzekerheid van moment van bevruchting om te gaan.

Pro-choice: iedereen heeft het recht om de zwangerschap af te breken of voort te zetten.
Pro-life: niemand heeft het recht om de zwangerschap af te breken

Ik vind er wel wat van als mensen zelf die keuze niet mogen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:32
Dennis schreef op woensdag 3 september 2025 @ 00:26:
[...]

Ik vind Joop nou niet echt een betrouwbare bron die we maar te pas en te onpas moeten gaan opvoeren. Als ik het originele verhaal lees zie ik vooral iemand die het jammer vindt dat er teveel gepolariseerd wordt. Wat Joop doet is vooral verbanden leggen die in de uitspraken niet worden gelegd.

Als ik zeg dat chips ongezond zijn en dat snoepjes ongezond zijn, dan zeg ik niet dat chips en snoepjes gelijk aan elkaar staan.
Het werd wel vrij breed zo geïnterpreteerd in de Groningse provinciale Staten.
Zijn bericht kwam op ons over dat het symbool van gelijkheid, de regenboog, gelijkgesteld werd aan een symbool van haat, het hakenkruis", schrijven de fracties van GroenLinks, D66, SP, CDA, PvdA, PvdD, Volt en de Partij vóór het Noorden in een verklaring

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:17

DropjesLover

Dit dus ->

skimine schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:20:
[...]

Edit: de titel is wel een beetje clickbaity, maar het gaat vooral om de tweet zelf (heb deze ook nog even dikgedrukt).
Nieuwe BBB-minister van Onderwijs Gouke Moes vergeleek regenboogsymbool met hakenkruis
[...]

Bron: https://www.bnnvara.nl/jo...oogsymbool-met-hakenkruis

Konden ze bij de BBB écht niemand anders vinden?
"Zo werkt polarisatie. Jammer, van beide kanten jammer. De kant die bedacht heeft dat daar zo'n regenboogpad moet komen en daarmee volledig de belevingswereld van veel jongeren daar negeert (misschien zelfs provoceert) en de kant die daar dan met hakenkruizen tegenin gaat."
Persoonlijk ben ik het hier mee eens. Wanneer je vanuit je morele hoge toren dingen gaat opleggen aan een deel van de (conservatieve) bevolking die daar nog niet klaar voor is, werkt het een (sterke) tegenreactie en dus polarisatie alleen maar in de hand. Ook al heb je moreel gezien helemaal gelijk (ik ben absoluut pro-homorechten en dergelijke).
De oplossing is dus goed de lokale situatie beter te kennen en vooraf al meer en vooral langzamer de conservatieve bevolking mee te krijgen, voordat je iets groots/zichtbaars doet. Alleen dan krijg je op den duur de conservatieve geesten ook mee. Ga je over hun acceptatiegrens heen, krijg je een sterke tegenreactie en is het een 1 stap vooruit, 2 stappen terug situatie om dat weer in de volgende jaren te herstellen.

Ik zeg absoluut niet dat "we" moeten buigen of luisteren naar de conservatieve krachten. Mensenrechten, gelijke rechten voor iedereen moeten gewoon komen en gehandhaafd worden, iedereen moet vrij zijn om te zijn wie hij/zij/het is en te geloven wat hij/zij/het wil. Dat de minderheid dat liever vandaag dan morgen al wil is absoluut begrijpelijk en immers ook hun recht.
Maar toch wordt er te weinig rekening gehouden met de conservatieve geesten en de snelheid waarin zij mee kunnen gaan, zonder net een afstoting of kloof te creeren en dus net alle moeite teniet te doen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
phYzar schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:21:
[...]

Jeetje, wat een slecht geschreven stuk vol met tegenstellingen ook. En dan direct Osama Bin Laden als voorbeeld aanhalen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:27:
[...]

Zodra er binnen de kerk strafbare feiten gebeuren, mag de overheid ingrijpen. Dat hoeft niet persé beperkt te worden tot de openbaarheid. Vrijheid van godsdients is niet absoluut.
Dat de vrijheid niet absoluut is, lijkt me logisch. Nogmaals, ik ben geen jurist. Ik denk dat de overheid wel in kan grijpen, maar is daar uiterst terughoudend in, zolang de kerkelijke regels nog ruimte bieden voor bezwaar, beroep, procedures etc. En er moet uiteraard een aangifte zijn. Maar ik denk dat het lastig is, lang duurt etc.
[...]

Het ambtsgeheim is eenrichtingsverkeer. Dat is van toepassing voor de professional, niet voor de leek die het gesprek heeft.
Die kan inderdaad zaken naar bijv. het OM brengen. Maar het OM kan niet de professional tot spreken dwingen om die kant van het verhaal te horen. Dat geldt ook voor bijv. dokter, advocaat, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:59
renegrunn schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:42:
Jeetje, wat een slecht geschreven stuk vol met tegenstellingen ook. En dan direct Osama Bin Laden als voorbeeld aanhalen haha.
Kun je ook benoemen wat je er slecht aan geschreven vindt? Want dat geeft wat meer ruimte tot inhoudelijke discussie dan alleen jouw constatering dat je het een slecht stuk vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
kdekker schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:43:
[...]

Dat de vrijheid niet absoluut is, lijkt me logisch. Nogmaals, ik ben geen jurist. Ik denk dat de overheid wel in kan grijpen, maar is daar uiterst terughoudend in, zolang de kerkelijke regels nog ruimte bieden voor bezwaar, beroep, procedures etc. En er moet uiteraard een aangifte zijn. Maar ik denk dat het lastig is, lang duurt etc.

[...]

Die kan inderdaad zaken naar bijv. het OM brengen. Maar het OM kan niet de professional tot spreken dwingen om die kant van het verhaal te horen. Dat geldt ook voor bijv. dokter, advocaat, etc.
Het OM kan dat wel onder stricte voorwaarden:

https://www.theologie.nl/biechtgeheim-en-consequenties/
Uitzonderingen en doorbreking

Het ambtsgeheim kan worden doorbroken als er sprake is van een zwaarwegend maatschappelijk belang, zoals:
  • Seksueel misbruik
  • Geweld tegen kinderen
  • Dreiging van een terroristische aanslag
In zulke gevallen moet eerst geprobeerd worden om toestemming te krijgen van degene die het geheim heeft toevertrouwd, of die persoon moet worden aangespoord om zelf actie te ondernemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:32:
[...]

De grens ligt op 24 weken om met die onzekerheid van moment van bevruchting om te gaan.

Pro-choice: iedereen heeft het recht om de zwangerschap af te breken of voort te zetten.
Pro-life: niemand heeft het recht om de zwangerschap af te breken

Ik vind er wel wat van als mensen zelf die keuze niet mogen maken.
Die 24 weken is wel heel royaal om vast te stellen dat het om een bevruchting ging. Dat weet je al soms al 24 weken eerder. Ik zie in de praktijk dat pro-choice niet na wil denken over de rechten van de baby: waarom pas vanaf 24 weken, en niet veel eerder? Waarom niet zaken regelen dat er uberhaupt voorkomen wordt dat er abortus nodig is (de personen die abortus doen is bijna nooit dat verkrachte meisje). Denk aan voorlichting, hulp, ondersteuning.

*knip* niet onderbouwd.

[ Voor 33% gewijzigd door defiant op 05-09-2025 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Dat sluit aardig aan bij het woord 'lastig' dat ik zei, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Heb je daar bewijs voor, De islam kent geen zondagscholen, dat zijn de zwarte kousen. Ik heb in de straat gewoond bij 2 grote moskeeën in Harderwijk, en nooit groepen jongeren gezien die naar een zondagsschool gingen, en ook van geen van de buren bezwaar dat ik mijn huis aan een lesbisch stel heb verkocht.... Dit is wel echt heel diep onderbuik wat je stelt....

[ Voor 60% gewijzigd door NMH op 03-09-2025 19:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

HvdBent schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:52:
[...]

Heb je daar bewijs voor, De islam kent geen zondagscholen, dat zijn de zwarte kousen. Ik heb in de straat gewoond bij 2 grote moskeeën in Harderwijk, en nooit groepen jongeren gezien die naar een zondagsschool gingen, en ook van geen van de buren bezwaar dat ik mijn huis aan een lesbisch stel heb verkocht.... Dit is wel echt heel diep onderbuik wat je stelt....
Zoek op “islamitische weekendschool” en gij zult vinden. Dat jij het lokaal in Harderwijk niet kent wil niet zeggen dat het concept niet bestaat.
Oa https://elislam.nl/weekendonderwijs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
Dennis schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:45:
[...]

Kun je ook benoemen wat je er slecht aan geschreven vindt? Want dat geeft wat meer ruimte tot inhoudelijke discussie dan alleen jouw constatering dat je het een slecht stuk vindt.
Terechte opmerking.
  • "De mens is geschapen naar het beeld van God." is een quote uit de tekst. Maar verderop: "Bovendien ontstond er een optimistisch vertrouwen in de mogelijkheid tot aardse perfectionering van de mens". Dus in God hebben we ook een optimistisch vertrouwen? Bedoelt men vast niet zo...
  • "Rechtspreken blijft mensenwerk. Dat geldt bij het opleggen van een langdurige celstraf, maar ook bij het opleggen van de doodstraf. Daarom mag het opleggen van deze straf alleen mogelijk zijn onder strikte voorwaarden en op basis van een eerlijk en onafhankelijk proces. Daderschap en schuld moeten onomstotelijk vaststaan." Een eerlijk en en onafhankelijk proces lijkt mij wel het minimale. Maar wat niet duidelijk word: wat zijn die strikte voorwaarden waar de SGP op doelt? Dat is namelijk wel de essentie.
  • Aanhalen van Osama Bin Laden als voorbeeld vind ik wel heel populistisch en vergezocht.
  • "Verdachten van ernstige misdrijven, zoals terrorisme, moeten kunnen worden uitgeleverd aan landen die de doodstraf kennen, ervan uitgaande dat het om goed functionerende rechtsstaten gaat.". Ohja, welke landen bedoelt men van de SGP dan? Want je kunt je afvragen daar waar men de doodstraf nog kent of dit überhaupt het geval is? Men zal wel met de VS als voorbeeld komen, maar zelf vind ik de combinatie van een jury en een mogelijk doodstraf heel eng. Maar daarna is het lijstje van landen wel heel dun mijns inziens.
  • Misschien wel de belangrijkste alinea: "De visie van de SGP op de doodstraf heeft dus alles te maken met de hoge waarde die zij aan het menselijk leven toekent. De hoge waarde van het leven brengt voor de SGP met zich, dat zij tegen abortus en euthanasie is, maar óók dat zij voorstander is van de doodstraf. Bij een bewust vergrijp tegen het menselijk leven, kan de hoogste straf gerechtvaardigd zijn.". Ook hier wordt dus een link gelegd naar abortus en de hoge waarde van het menselijk leven. Maar er wordt niet uitgediept op hoe de SGP dit nu écht rijmt met het uitvoeren van de doodstraf, behalve te kijken naar het gevolg van een menselijk handelen waar men de doodstraf als legitieme straf zou zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
Hier in het wijkcentrum naast de supermarkt is ook elke zondag Islamonderwijs. Daar is echt niets onderbuik aan.

Hier een online-voorbeeld zodat je bewijs hebt dat dit gewoon bestaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
kdekker schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:50:
[...]

Die 24 weken is wel heel royaal om vast te stellen dat het om een bevruchting ging. Dat weet je al soms al 24 weken eerder. Ik zie in de praktijk dat pro-choice niet na wil denken over de rechten van de baby: waarom pas vanaf 24 weken, en niet veel eerder?
[...]
Waarom niet zaken regelen dat er uberhaupt voorkomen wordt dat er abortus nodig is (de personen die abortus doen is bijna nooit dat verkrachte meisje). Denk aan voorlichting, hulp, ondersteuning.
[...]
De standpunten waaronder wel abortus mogelijk moet kunnen zijn, zijn bij pro-life niet 0, maar wel veel lager dan bij pro-choice (niet gek lijkt me, gezien de standpunten). Bijv. als het leven van de moeder gevaar loopt.

Het zou al helpen als 'waarom pleegt iemand abortus' redenen bekend zouden zijn. Echter, onderzoek in die richting wordt geblokkeerd door pro-choice. Abortusklinieken zijn ook niet daar ook niet open over. Zover ik in kan schatten: domweg omdat het recht van baas in eigen buik zo zwaar telt, dat er verder geen discussie gewenst is. Dat is dan toch een beetje een roze olifant c.q. absolutisme op basis van (in dit geval) niet religieuze overtuigingen. Je zou bijna denken aan het woord fundamentalisten (of blind absolutisme voor bepaalde (individuele) rechten). Als je met gelijke maten meet, dan zou hier ook geen absoluut recht mogen bestaan. Een dappere pro-choicer zou hier ook het gesprek aan durven moeten gaan.
Hoe betrouwbaar denk je dat de antwoorden zijn op zo'n enquete? Hoe groot is de kans dat vrouwen sociaal wenselijke antwoorden geven?

Er is ook geen absoluut recht vanuit pro-choice, juist pro-choice geeft mensen de kans om hun eigen persoonlijke afweging te maken. Ik heb er moeite mee dat iemand zijn religieuze overtuiging oplegt aan een vrouw die ongewenst zwanger is. Daar gaat het hier over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Joris748 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:06:
[...]

En dan 1000 mensen extra en een flinke zak geld om de 'collateral damage' te verzachten. Er zullen zeker mensen zijn die de kluit willens en wetens belazeren. Maar vaak is het ook onwetendheid of onkunde. Als je wilt dat mensen de overheid weer gaan vertrouwen, moet de menselijke maat terug.
Daarom moeten toeslagen ook niet de verantwoordelijkheid van de burger worden, maar door de staat direct aan de bedrijven / instanties uitbetaald worden. 18 miljoen mensen waarvan de helft een iq onder de 100 heeft, of 16% onder laaggeletterdheid valt lastig vallen met administratie is per definitie vragen om problemen.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:27
Zoals ik al eerder zei, ik vind de discussie over wel/geen/wanneer abortus echt heel complex om te voeren. Ik weet dat ik qua ethiek beïnvloed ben door m'n Christelijke achtergrond en het feit dat ik een man ben (en geen arts) ik zelf ook nooit in de situatie zal komen om hierover te moeten beslissen.

Wie ben ik om dan inderdaad over het lichaam van een vrouw te beslissen?

Tegelijkertijd, wanneer in de zwangerschap kunnen we echt spreken van leven? Vanaf de geboorte? Als het zelfstandig levensvatbaar is? Dus vanaf een week of 37? Als 't medisch gezien levensvatbaar is? Nu vanaf een week of 24, maar die grens blijft maar zakken? Als het hartje klopt? Vanaf de bevruchting?

Interessant artikel in dit kader: https://www.nemokennislin...een-foetus-levensvatbaar/

En (vanaf) wanneer gaat het belang van het ongeboren 'leven' voor op dat van de zwangere? Ergens trek je een arbitraire grens, maar hoe je die op een zuivere manier trekt, ik weet 't echt niet. Ja, de huidige wetgeving is niet optimaal in mijn ogen, maar een alternatief weet ik ook niet zo 1-2-3

Wat dat betreft zou de overheid wat mij betreft vooral in moeten zetten op preventie & voorlichting. Voorkom ongewenste zwangerschap, stel anticonceptie gratis beschikbaar.

Zelfde met homo-genezing, ik vind dat de kerk daar echt veel te krampachtig over doet; En in dat kader juich ik die wet ook echt toe. Je kwetst/beschadigt mensen er zo enorm mee. Terwijl ze al in een lastige situatie zitten, omdat ze al hun hele leven horen dat ze 'fout' en/of 'ziek' zijn.
Tegelijkertijd hebben mensen wel recht op hun eigen mening. Dus als mensen homo's fout vinden (en dan zijn die mensen die dat vinden in mijn ogen zelf rare mensen), dan mogen ze dat vinden. Maar in welke mate mogen ze dat uiten? Waar ligt de grens dat de vrijheid van de één ten koste van de vrijheid van de ander gaat?

Dat geldt ook met immigratie. In hoeverre geldt vrijheid van vestiging voor mensen? In hoeverre mogen/moeten we verwachten dat als ze hier komen zich aanpassen aan onze mores? Gaat dat niet ten koste van hun vrijheid? Maar als we het niet doen, gaat het dan niet ten koste van onze vrijheid?

En dit soort discussies waar de wereld niet zo zwart/wit is, maar continue een belangenafweging, die mist echt in de politiek. Je bent óf voor, óf tegen. Het is óf zwart, óf wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Joris748 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:03:
Hoe betrouwbaar denk je dat de antwoorden zijn op zo'n enquete? Hoe groot is de kans dat vrouwen sociaal wenselijke antwoorden geven?
Ik snap je argument, maar als we zelfs kunnen onderzoeken (door middel van een enquête!) hoeveel mannen kindermisbruik hebben gepleegd, dan moeten rondom abortusklinieken toch ook wel waarborgen kunnen worden gemaakt om dit objectief te onderzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Ik had iets verderop in de straat een islamtisch internaat-achtig-iets was waar het in het weekend extra druk was hoor. Anekdotisch bewijs, maar toch.

Aan de andere kant, ik stuur mijn kinderen ook naar de zondagsschool. 1x per maand Letse les, om hun tweede nationaliteit en taal te steunen :P

BThGvNeOA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:44
CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:59:
[...]

Zoek op “islamitische weekendschool” en gij zult vinden. Dat jij het lokaal in Harderwijk niet kent wil niet zeggen dat het concept niet bestaat.
Dat het concept bestaat wil niet zeggen dat het een structureel onderdeel is van de Islam. Van de Christelijke kerk kun je zulke dingen ook vinden, zeker in de bible-belt zitten er wel wat extreme gevallen tussen. En aangezien hier wordt gesteld dat de Islam fundamenteel slecht is, moet je dan alle godsdiensten verbieden, want bij elke zijn er wel extreme gevallen te vinden.
De meeste moslims in Nederland kunnen met de Islam in het hoofd prima aansluiten bij onze samenleving zonder dat dat botst. Dat zit hem dan ook niet in de Islam zelf, maar de extremisten die misbruik maken van de Islam.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
redwing schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:22:
[...]
. En aangezien hier wordt gesteld dat de Islam fundamenteel slecht is, moet je dan alle godsdiensten verbieden, want bij elke zijn er wel extreme gevallen te vinden.
Als we religie alleen al kunnen loskoppelen van scholen zou ik dat een zeer goede stap vinden. Hoe ga je ooit een samenhorige samenleving krijgen als je kinderen al van elkaar gaat scheiden op basis van religie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:27:
[...]
Als we religie alleen al kunnen loskoppelen van scholen zou ik dat een zeer goede stap vinden. Hoe ga je ooit een samenhorige samenleving krijgen als je kinderen al van elkaar gaat scheiden op basis van religie?
Klopt, maar ook daar hebben we nog veel Christelijke scholen met allerlei gradaties waarin ze echt Christelijk les geven. Hetzelfde geldt voor de Islamitische scholen waar we het hier over hebben. Ook daar zijn er hele strenge, maar net zo goed ook scholen die amper iets met de Islam doen.

Maar inderdaad zou ik dat een goede stap vinden. Dat soort dingen wil je het liefste gescheiden houden

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:27:
[...]

Het 1 sluit het andere niet altijd uit :)

Bij ons in het dorp hadden (en eigenlijk hebben) we 2 basisscholen: openbaar en Christelijk. Net als in heul veul dorpen in ons land. Inderdaad, op school 'gescheiden', maar wel naar dezelfde voetbal / tennis / sport X club, jeugdsoos en allerlei.

Eigen ervaring: mijn vriendin zat op de openbare school en ik op de Christelijke. En toch hebben we een saamhorige samenleving in ons gezin ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Nu online
redwing schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:30:
[...]

Klopt, maar ook daar hebben we nog veel Christelijke scholen met allerlei gradaties waarin ze echt Christelijk les geven. Hetzelfde geldt voor de Islamitische scholen waar we het hier over hebben. Ook daar zijn er hele strenge, maar net zo goed ook scholen die amper iets met de Islam doen.

Maar inderdaad zou ik dat een goede stap vinden. Dat soort dingen wil je het liefste gescheiden houden
Ja, daar heb ik ook dezelfde mening over als Islamitische scholen. Ik vind religie en onderwijs niet bij elkaar horen. Vroeger zelf moeten bidden voor de les, dat wil ik voor mijn kinderen absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:31:
[...]
Vroeger zelf moeten bidden voor de les, dat wil ik voor mijn kinderen absoluut niet.
Heb je je kinderen al gevraagd wat ze zelf willen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:49

Standeman

Prutser 1e klasse

renegrunn schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:34:
[...]

Dat is nuttig als je kinderen 16 zijn... Van een vier tot zes jarige kan je absoluut niet verwachten dat ze daar een weloverwogen keuze maken.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Nu online
renegrunn schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:34:
[...]
Een eenhoorn zei ze vanmorgen, gaat ook niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:36:
[...]
Een eenhoorn zei ze vanmorgen, gaat ook niet gebeuren.
*kijkt hier naar zijn dochtertje met een eenhoorn pyjama en knuffel :+

Ik snap je opmerking heus wel, maar ik vind het overkomen alsof het allemaal heel verschrikkelijk en onoverkomelijk is. Soms sta je versteld welke interesse kinderen (ook op jonge leeftijd) ontwikkelen. Ik ben zelf ook al 30+ jaar niet meer naar een kerk geweest, maar als die van mij ooit eens gaat zeggen ik wil er eens naartoe ga ik prima met haar mee.

Ik ben zelf dus naar een Christelijke school geweest, en moest ook vaak op maandag uitleggen waarom ik niet naar de kerk was geweest. Ben ik daar heel anders van geworden? Nee niet echt. Je krijgt op school zoveel dingen mee, waarop je als ouder ook misschien wel vraagtekens bij zult hebben. Tuurlijk, wil je dat je kinderen niet of zo min mogelijk met religie in aanraking komt, dan stuur je ze naar een openbare school.

Maar ik hoop dat mijn kinderen hier wel iets van (basis)kennis in gaan opdoen, omdat dit nu eenmaal een onderdeel van onze samenleving is, waar jijzelf eerder naar verwees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

kdekker schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:23:
[...]

Dat je over de abortusgrens kunt discussiëren, helemaal prima. Maar dat is een heel ander verhaal dan abortus gewoon maar verbieden.
crisp schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:29:
[...]

Inderdaad, dus laten we vooral niet alleen aandacht hebben voor fraude aan de onderkant van de samenleving maar ook voor witteboordenfraude wat de maatschappij een veelvoud aan geld kost.
Helemaal mee eens. Want ook wantrouwen richting de andere kant op "de elite" is alleen maar schadelijk en worden we met z'n allen niks beter van. Ook hier; het geld wat bespaard wordt met die fraude tegengaan is mooi meegenomen, maar het gaat veel meer om met z'n allen wat minder polariseren en door 1 deur kunnen. Ik denk echt dat 1000, of misschien zelfs veel meer, opsporingsambtenaren die daar echt gericht mee bezig zijn zichzelf terugverdienen. Alleen al qua geld, maar nog veel meer qua maatschappelijke onrust en wantrouwen tegengaan.

Beeromaniac

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
rik86 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:05:

Wat dat betreft zou de overheid wat mij betreft vooral in moeten zetten op preventie & voorlichting. Voorkom ongewenste zwangerschap, stel anticonceptie gratis beschikbaar.
De beste preventie is kinderen vroegtijdig informeren over seksualiteit. Dan doen we gelukkig in Nederland ook, maar de laatste jaren komt daar vanuit de voorspelbare hoek steeds meer kritiek op.

Ook is het een illusie dat preventie alles gaat voorkomen. Je zult dus iets moeten doen met ongewenste zwangerschappen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:03:
[...]

Dat is idd een ding. Maar niet vragen is gelijk zeker weten dat er geen informatie is.
Er is ook geen absoluut recht vanuit pro-choice, juist pro-choice geeft mensen de kans om hun eigen persoonlijke afweging te maken. Ik heb er moeite mee dat iemand zijn religieuze overtuiging oplegt aan een vrouw die ongewenst zwanger is. Daar gaat het hier over.
Je gaat voorbij aan mijn punt dat in het pro-choice verhaal de baby geen enkel recht heeft (tot 24 weken). En gezien de toememende aantallen abortussen, valt de keuze niet zo best uit voor de baby in het algemeen. Ik heb er moeite mee dat in het debat de religieuze overtuigingen geen rol mogen spelen c.q. zo'n sterke antipathie is dat er ook naast andere praktische punten (die ik al eerder noemde) bij geharnaste pro-choicers helemaal geen debat mogelijk is over de schadelijke kanten van de huidige abortuspraktijk (en wet). Zelfs een evaluatie van de huidige wet is al zoveel gevraagd dat deze er eigenlijk niet komt (of uitgesteld wordt tot sint Juttemis, want geen prio).

Nu heeft het hier niet zo heel veel zin de pro-choice vs pro-life discussie te voeren. En je mening kun je hier ook prima ventileren (zelfs waardevol), maar daarmee blijft die roze olifant wel bestaan. Dus in het kader van dit forum zou je wel mogen constateren dat ook bij pro-choice (doorgaans, seculier) ook niet rationele argumenten spelen, maar overtuigingen. En als daar een meerderheid voor is/was, her-evaluatie eigenlijk onmogelijk is. Je zou bijna parallelen zien met de SGP /-\o_ (die knipoog mag toch wel).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Nu online
renegrunn schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:43:
[...]

*kijkt hier naar zijn dochtertje met een eenhoorn pyjama en knuffel :+

Ik snap je opmerking heus wel, maar ik vind het overkomen alsof het allemaal heel verschrikkelijk en onoverkomelijk is. Soms sta je versteld welke interesse kinderen (ook op jonge leeftijd) ontwikkelen. Ik ben zelf ook al 30+ jaar niet meer naar een kerk geweest, maar als die van mij ooit eens gaat zeggen ik wil er eens naartoe ga ik prima met haar mee.

Ik ben zelf dus naar een Christelijke school geweest, en moest ook vaak op maandag uitleggen waarom ik niet naar de kerk was geweest. Ben ik daar heel anders van geworden? Nee niet echt. Je krijgt op school zoveel dingen mee, waarop je als ouder ook misschien wel vraagtekens bij zult hebben. Tuurlijk, wil je dat je kinderen niet of zo min mogelijk met religie in aanraking komt, dan stuur je ze naar een openbare school.

Maar ik hoop dat mijn kinderen hier wel iets van (basis)kennis in gaan opdoen, omdat dit een onderdeel van onze samenleving is, waar jijzelf eerder naar verwees.
Ah nee zo bedoelde ik het niet. Ik heb ook een prima tijd gehad op mijn basisschool. Maar ik vind dat kinderen van alle religies en achtergronden het beste door elkaar kunnen zitten op school om juist met elkaar om te leren gaan. Basisscholen die een bepaalde religie vertegenwoordigen passen niet in dat beeld.

Voor je het weet heb je Christelijke balletscholen en Islamitische voetbalclubs. Zorg er voor dat iedereen bij elkaar zit en laat je religie thuis zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:50:
[...]

Ah nee zo bedoelde ik het niet. Ik heb ook een prima tijd gehad op mijn basisschool. Maar ik vind dat kinderen van alle religies en achtergronden het beste door elkaar kunnen zitten op school om juist met elkaar om te leren gaan. Basisscholen die een bepaalde religie vertegenwoordigen passen niet in dat beeld.

Voor je het weet heb je Christelijke balletscholen en Islamtische voetbalclubs. Zorg er voor dat iedereen bij elkaar zit en laat je religie thuis zou ik zeggen.
Ah op die manier, zijn we het helemaal eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:59:
[...]

Hij had het specifiek over de veluwe. In Rotterdam en dergelijke steden zal het best voorkomen, maar mijn ervaringen met moslims zijn net als die met christenen, het boek staat vol met verhalen die we vandaag de dag heel anders interpreteren dan 2000 jaar geleden, en dat geldt net zo goed voor moslims als christenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Nu online
Dennis schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:03:
[...]

Hier in het wijkcentrum naast de supermarkt is ook elke zondag Islamonderwijs. Daar is echt niets onderbuik aan.

Hier een online-voorbeeld zodat je bewijs hebt dat dit gewoon bestaat.
Ok dus er is een islamschool, maar betekent dat dan ook 1:1 dat daar enge beelden opgedrongen worden aan jongeren, of kunnen we het gewoon vergelijken met de zondagsschool die ik vroeger gezien heb. Bijbelversjes stampen en verplicht naar Ellie en Stinkerd luisteren.....
Dat soort scholen staan al vaak behoorlijk in de schijnwerper bij allerlei veiligheidsinstanties. En het aantal afreizigers naar bijvoorbeeld Syrië destijds viel reuze mee in Nederland.
Sissen en nafluiten is niet goed natuurlijk, maar dat doen Hollandse jongens net zo goed

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:56
De parallellen in conservatieve stromingen zijn zo evident dat het juist heel waardevol is deze vergelijkingen erbij te halen om de consequenties (en onderliggende doelen) van bepaalde standpunten te duiden.

Uiteindelijk leidt die conservatieve weg voor vrouwen via inperken van vrijheden terug naar afhankelijkheid. Vervolgens naar onderdrukking en uitbuiting. Dat is gewoon een feit en dat speelboek is door vele conservatieve mede en voorgangers al meermaals uitgespeeld.

Het onderliggende doel is helemaal niet het beschermen van ongeboren leven. Het onderliggende doel is het onderdrukken van vrouwen.

Zo ook het hele stuk over "Stabiele relaties en gezinnen" in het SGP programma waar gehamerd wordt op de schadelijke gevolgen van scheiden en de verantwoordelijkheid die ouders hebben richting hun kinderen om bij elkaar te blijven in een traditioneel huwelijk. Wederom zo'n klassiek conservatief standpunt waarvan je vooraf al weet welk geslacht hier uiteindelijk de dupe van gaat zijn. De oma van mijn vrouw zat vast in een verschrikkelijke relatie met een alcoholist. Scheiden was not-done. Na vele mishandelingen van zowel haar als kinderen uiteindelijk ter schande van het hele dorp toch gescheiden. De psychische gevolgen van dat huwelijk zijn zelfs 2 generaties later nog aanwezig. Alsjeblieft nooit meer.

De wereld is beter af met vrije, sterke en onafhankelijke vrouwen.

[ Voor 22% gewijzigd door defiant op 04-09-2025 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
HvdBent schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:20:
Ok dus er is een islamschool, maar betekent dat dan ook 1:1 dat daar enge beelden opgedrongen worden aan jongeren, of kunnen we het gewoon vergelijken met de zondagsschool die ik vroeger gezien heb. Bijbelversjes stampen en verplicht naar Ellie en Stinkerd luisteren.....
Geen idee, maar daar heb ik ook niets over gezegd. Ik ben er ook nooit binnen geweest. Ik reageerde alleen op de bewering dat die scholen niet zouden bestaan. Dat klopt niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Nu online
Dennis schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:29:
[...]
Geen idee, maar daar heb ik ook niets over gezegd. Ik ben er ook nooit binnen geweest. Ik reageerde alleen op de bewering dat die scholen niet zouden bestaan. Dat klopt niet.
Zodra je kritiek uit op de Islam moet er altijd bij worden gezegd dat er ook strenge Christenen zijn. Geen idee wat het toevoegt? Alsof het daardoor minder erg is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
Janpietertje89 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:28:
Zo ook het hele stuk over "Stabiele relaties en gezinnen" in het SGP programma waar gehamerd wordt op de schadelijke gevolgen van scheiden en de verantwoordelijkheid die ouders hebben richting hun kinderen om bij elkaar te blijven in een traditioneel huwelijk. Wederom zo'n klassiek conservatief standpunt waarvan je vooraf al weet welk geslacht hier uiteindelijk de dupe van gaat zijn. De oma van mijn vrouw zat vast in een verschrikkelijke relatie met een alcoholist. Scheiden was not-done. Na vele mishandelingen van zowel haar als kinderen uiteindelijk ter schande van het hele dorp toch gescheiden. De psychische gevolgen van dat huwelijk zijn zelfs 2 generaties later nog aanwezig. Alsjeblieft nooit meer.
Dat is een N=1 voorbeeld en natuurlijk niet een situatie waar je naar terug zou moeten willen. Maar aan de andere kant kun je ook erkennen dat een scheiding gemiddeld genomen schadelijk is voor kinderen.

Opgroeien in een eenoudergezin vergroot ook de kans op crimineel gedrag, blijkt uit onderzoek. Dit wijkt trouwens niet af van vergelijkbare internationale studies.

Het zou daarom goed zijn als je hier gewoon een discussie over mag voeren. Aan het gemak waardoor je tegenwoordig kunt scheiden zijn ook nadelen verbonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
Dennis schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:39:
[...]

Dat is een N=1 voorbeeld en natuurlijk niet een situatie waar je naar terug zou moeten willen. Maar aan de andere kant kun je ook erkennen dat een scheiding gemiddeld genomen schadelijk is voor kinderen.

Opgroeien in een eenoudergezin vergroot ook de kans op crimineel gedrag, blijkt uit onderzoek. Dit wijkt trouwens niet af van vergelijkbare internationale studies.

Het zou daarom goed zijn als je hier gewoon een discussie over mag voeren. Aan het gemak waardoor je tegenwoordig kunt scheiden zijn ook nadelen verbonden.
Ik wilde dezelfde link al delen. Denk dat iedereen het hier wel over eens is. Echter, het uitgangspunt m.b.t van de SGP lijkt in de eerste plaats te gaan over: mag niet want bijbel. Scheiden moet rechtmatig gewoon kunnen, maar men (samenleving) mag er wel wat vaker bij stilstaan welke gevolgen dit heeft. Ik zie het helaas in mijn omgeving ook wel, inclusief het bekende "we 'nemen' nog een kind, misschien dat onze relatie dan beter gaat".

In essentie wil de SGP niets verkeerds: stabiele gezinnen. Echter dwing je dit niet af door een scheiding te verbieden.

[ Voor 4% gewijzigd door renegrunn op 03-09-2025 10:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joris748
Dennis schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:39:
[...]

Ik wil je erop wijzen dat scheiden echt niet gemakkelijk is. Niet emotioneel, niet financiëel. En zeker als er kinderen in het spel zijn, niet zonder het oordeel van een rechter.

En ik bagetalisseer de nadelen niet, maar ben wel heel benieuwd naar het effect van een disfunctioneel gezin op de kinderen. In de aangehaalde onderzoeken wordt er vooral vergeleken met de hele populatie gezinnen, ook de goed functionerende gezinnen maken daar deel van uit.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

DropjesLover schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:42:

Maar toch wordt er te weinig rekening gehouden met de conservatieve geesten en de snelheid waarin zij mee kunnen gaan, zonder net een afstoting of kloof te creeren en dus net alle moeite teniet te doen.
Nóg langzamer?

Het homohuwelijk is er al een jaar of 25.
Artikel 1 is al 175 jaar dezelfde strekking.

Er zijn ook mensen die nog altijd moeite hebben dat zwarte mensen bestaan, dus moeten we Anton de Kom maar weer schrappen uit het Canon?

En momenteel is het ook nogal in om problemen met vrouwen te hebben, moeten we dat soort mensen ook wat meer ruimte geven? De Dolle Mina's zijn errug polariserend voor de Tate-aanhangers.

De pushback jegens LGBT is relatief recent, 10 jaar geleden was het heel wat minder mainstream om debiele dingen te zeggen over LGBT. De conservatieve geesten zijn diegene die polariseren en stennis schoppen, niet hun slachtoffers.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
renegrunn schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:45:
Ik wilde dezelfde link al delen. Denk dat iedereen het hier wel over eens is. Echter, het uitgangspunt m.b.t van de SGP lijkt in de eerste plaats te gaan over: mag niet want bijbel. Scheiden moet rechtmatig gewoon kunnen, maar men (samenleving) mag er wel wat vaker bij stilstaan welke gevolgen dit heeft. Ik zie het helaas in mijn omgeving ook wel, inclusief het bekende "we 'nemen' nog een kind, misschien dat onze relatie dan beter gaat".

In essentie wil de SGP niets verkeerds: stabiele gezinnen. Echter dwing je dit niet af door een scheiding te verbieden.
Dat ben ik met je eens. Ik zie ook niets in een verbod. Ik twijfel wel over of we het niet minder makkelijk moeten maken, maar dan kom je wel in de knel met wat @Joris748 hieronder (terecht) aanstipt:
Joris748 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:48:
En ik bagatelliseer de nadelen niet, maar wel heel benieuwd naar het effect van een disfunctioneel gezin op de kinderen. In de aangehaalde onderzoeken wordt er vooral vergeleken met de hele populatie gezinnen, ook de goed functionerende gezinnen maken daar deel van uit.
Een instabiel gezin heeft ook een negatief effect op gezinnen. En het moeilijker maken van scheiden moet ook niet leiden tot onveilige situaties. Daar zit een risico.

Misschien is het enigszins conservatief, maar mijn gedachtelijn is vooral dat we naar wat minder individualisme toe moeten gaan. "Ik ben niet meer verliefd.". Ja prima, maar je nam wel samen het besluit een gezin te stichten. Dan moet je ook de consequenties aanvaarden. Bovendien kent elke relatie ups en downs. Zoiets komt ook niet vanzelf, daar moet je in investeren. Niet alleen het eerste jaar, maar blijvend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:50
Dennis schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:08:
[...]

Dat ben ik met je eens. Ik zie ook niets in een verbod. Ik twijfel wel over of we het niet minder makkelijk moeten maken, maar dan kom je wel in de knel met wat @Joris748 hieronder (terecht) aanstipt:

[...]

Een instabiel gezin heeft ook een negatief effect op gezinnen. En het moeilijker maken van scheiden moet ook niet leiden tot onveilige situaties. Daar zit een risico.

Misschien is het enigszins conservatief, maar mijn gedachtelijn is vooral dat we naar wat minder individualisme toe moeten gaan. "Ik ben niet meer verliefd.". Ja prima, maar je nam wel samen het besluit een gezin te stichten. Dan moet je ook de consequenties aanvaarden. Bovendien kent elke relatie ups en downs. Zoiets komt ook niet vanzelf, daar moet je in investeren. Niet alleen het eerste jaar, maar blijvend.
Een door de rechter getoetst ouderschapsplan is toch precies wat je als overheid kunt en wilt doen om het welzijn van de kinderen (zoveel als mogelijk) te waarborgen bij een scheiding... hoeveel moeilijker zou je het willen maken, en waarom dan?

Al het andere is slechts een eigen overtuiging, dat je een genomen besluit niet "zomaar" moet weggooien als het eventjes wat minder goed gaat, en uiteraard heeft iedereen het volste recht op die overtuiging en om daar zelf naar te leven, maar als het welzijn van betrokken kinderen gewaarborgd is, dan hebben andere mensen toch ook evenveel recht op hun overtuiging om wel uit elkaar te gaan? Ook als dat om redenen is die jou, of mij, of wie dan ook, niet aanstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:28:
[...]

De parallellen in conservatieve stromingen zijn zo evident dat het juist heel waardevol is deze vergelijkingen erbij te halen om de consequenties (en onderliggende doelen) van bepaalde standpunten te duiden.

Uiteindelijk leidt die conservatieve weg voor vrouwen via inperken van vrijheden terug naar afhankelijkheid. Vervolgens naar onderdrukking en uitbuiting. Dat is gewoon een feit en dat speelboek is door vele conservatieve mede en voorgangers al meermaals uitgespeeld.

Het onderliggende doel is helemaal niet het beschermen van ongeboren leven. Het onderliggende doel is het onderdrukken van vrouwen.
Serieus? Wil je een voorbeeld, en in deze context graag voor SGP vrouwen, want dat wordt zo genoemd, een SGP vrouw zoeken die zich onderdrukt noemt? Je trekt nogal vergaande conclusies, waarvoor je wel een bewijs mag leveren.
Vooropgesteld: mishandeling hoort niet te gebeuren. Niet binnen en niet buiten een huwelijk.

Dit effect kan er zijn, maar is m.i. (opnieuw) niet 1:1 te koppelen aan conservatieve standpunten (nog los van het feit dat 10-20-30 jaar geleden heel anders tegen scheiden aangekeken werd). De negatieve gevolgen van scheiden zijn er ook. Eigenlijk gaat het spreekwoord 'scheiden is lijden' altijd op. De kinderen zijn meestal het zwaarste de dupe (niet perse de vrouw, zoals jij suggereert). Daarnaast hebben een-ouder gezinnen een grotere kans op armoede, psychische klachten, belanden in de criminaliteit. De vrijheid van scheiden is na afwerpen van religieuze argumenten (dat is de ontwikkeling die de samenleving doorgemaakt heeft en letterlijk soms een argument in de politiek is) zeker groter geworden, maar de gevolgen niet louter positief. Ook buiten religieuze argumenten zijn er nog genoeg redenen om scheiding als 'laatste optie als het niet anders kan' te kiezen. En-passant zou dat ook een positief effect hebben op de woningnood.
De wereld is beter af met vrije, sterke en onafhankelijke vrouwen.
Dat laatste geloof ik maar weinig van. Vrije, sterke onafhankelijke vrouwen kunnen net zo goed dictators worden. Waar macht is of komt, is misbruik onvermijdelijk. Ik zou dit willen nuanceren naar: de wereld is beter af met respecft naar elkaar, ook als meningen verschillen en ongeacht geslacht. Bepaal niet voor een ander wat de positie van een vrouw moet zijn, zeker als die vrouw zichzelf niet onderdrukt voelt.

Ergens in mijn herinneringen (ik kan het mis hebben) heb ik iets dat er ooit een oproep was om je te melden als onderdrukte SGP vrouw. Volgens mij reageerde niemand. Je kunt natuurlijk dan direct denken (bewijzen hoeft natuurlijk niet) dat de sociale context dat soort vrouwen verbiedt de publiciteit te zoeken. Dat mag. Het tegendeel (dat vrouwen, ook in SGP kring, behoorlijk wat in de melk te brokkelen hebben) ga je dan waarschijnlijk toch niet geloven /-\o.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joris748
Dennis schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:08:
[...]

[...]

Ik neem aan dat er weinig stellen zijn die uit elkaar gaan omdat ze niet meer verliefd zijn. Verliefdheid is bijna altijd iets wat overgaat. Daar komt een andere verbinding voor terug.
En ups en downs zijn doorgaans ook geen reden om te scheiden, die horen inderdaad ook bij een relatie. Maar als de downs de ups gaan overheersen en als er geen wil of mogelijkheid meer is om er samen uit te komen.

Ik ga uit van het goede van de mens en vertrouw erop dat de meeste stellen niet lichtvoetig besluiten om te scheiden. Om weer terug te komen op abortus, verwacht ik dat de meeste vrouwen die abortus overwegen dit besluit ook niet lichtvoetig nemen.

Sterker nog, ik vind het in alle gevallen heel dapper om zo'n heftige besluit te nemen. Laten we dat dus niet nog moeilijker maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

RobinHood schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:52:
[...]

Nóg langzamer?

Het homohuwelijk is er al een jaar of 25.
Artikel 1 is al 175 jaar dezelfde strekking.

Er zijn ook mensen die nog altijd moeite hebben dat zwarte mensen bestaan, dus moeten we Anton de Kom maar weer schrappen uit het Canon?

En momenteel is het ook nogal in om problemen met vrouwen te hebben, moeten we dat soort mensen ook wat meer ruimte geven? De Dolle Mina's zijn errug polariserend voor de Tate-aanhangers.

De pushback jegens LGBT is relatief recent, 10 jaar geleden was het heel wat minder mainstream om debiele dingen te zeggen over LGBT. De conservatieve geesten zijn diegene die polariseren en stennis schoppen, niet hun slachtoffers.
Of meer gericht doen op de harde conservatieve kern.

Wat je immers wilt is dat het hele spectrum meeschuift, dus ook / met name de verste flank.

Zoals je aangeeft, je kan/moet misschien net de spreekbuizen van ongewenst gedrag (Tate enzo, maar ook orthodox fundamentalistische geloofspredikers) aanpakken.

10 jaar geleden was er minder problemen met lhb inderdaad. Maar dat was voordat de verdere "push" cq uitbreiding cq aandacht kwam naar de nog bijzonderdere tiq+ (incl geslachtsoperaties enzo) kwam.

[ Voor 8% gewijzigd door DropjesLover op 03-09-2025 11:41 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Joris748 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:48:
[...]

Ik wil je erop wijzen dat scheiden echt niet gemakkelijk is. Niet emotioneel, niet financiëel. En zeker als er kinderen in het spel zijn, niet zonder het oordeel van een rechter.

En ik bagetalisseer de nadelen niet, maar wel heel benieuwd naar het effect van een disfunctioneel gezin op de kinderen. In de aangehaalde onderzoeken wordt er vooral vergeleken met de hele populatie gezinnen, ook de goed functionerende gezinnen maken daar deel van uit.
Precies, ik heb genoeg therapeuten gehoord tijdens mijn tijd in de GGZ die dingen zeiden in de strekking van "Ik wou dat ouders eerder scheidden: Goed uit elkaar gaan, een goede regeling maken voor de kinderen, want dan hoef ik niet meer telkens de teringzooi op te ruimen"

Natuurlijk is scheiden niet goed voor kinderen, het zet hun leven op hun kop.

Maar daardoor de conclusie trekken dat ouders maar niet moeten scheiden, dat kan niet. Je weet de omstandigheden niet. Voor de scheiding zullen er al problemen zijn geweest, en dat is ook niet goed voor kinderen. En je weet al helemaal niet wat het alternatief was als er geen scheiding was geweest.

Ouders die iedere dag ruzie hebben lijkt mij nog heel wat schadelijker voor kinderen bijvoorbeeld.

Het is een beetje alsof je stelt dat we maar geen openhart-operaties meer moeten doen, want er gaan relatief veel mensen dood tijdens/na die operatie. Ja, klopt, maar het niet doen is nog problematischer.

Maar ook hier zien we weer de typische conservatieve creep: Scheiden moet moeilijker worden gemaakt want sommige ouders doen het te snel. Abortus moet moeilijker, want nu doen mensen het met een domme reden. LGBT moet minder zichtbaar, want sommigen nemen er aanstoot aan.

Waarom is het zo moeilijk om te accepteren dat dingen gewoon zijn zoals ze zijn? Ja, er zullen ouders zijn die "te snel" scheiden, geloof ik zo, maar juist omdat het "makkelijk" [is het niet] is om te scheiden, voorkom je zoveel meer leed.

Idem met abortus. Ja, er zijn vast vrouwen die een abo hebben bij de abortuskliniek. Nou en? De laagdrempeligheid is er niet voor hen, maar voor de kwetsbaarsten. Verhoog de drempel, en je maakt het leven kutter voor de kwetsbaarsten, terwijl we juist die moeten beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
migchiell schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:16:
Een door de rechter getoetst ouderschapsplan is toch precies wat je als overheid kunt en wilt doen om het welzijn van de kinderen (zoveel als mogelijk) te waarborgen bij een scheiding... hoeveel moeilijker zou je het willen maken, en waarom dan?
Goeie vraag, nog niet over nagedacht. Overigens vallen er nu stellen buiten de groep die wettelijk verplicht is dit plan op te stellen.
Al het andere is slechts een eigen overtuiging, dat je een genomen besluit niet "zomaar" moet weggooien als het eventjes wat minder goed gaat, en uiteraard heeft iedereen het volste recht op die overtuiging en om daar zelf naar te leven, maar als het welzijn van betrokken kinderen gewaarborgd is, dan hebben andere mensen toch ook evenveel recht op hun overtuiging om wel uit elkaar te gaan? Ook als dat om redenen is die jou, of mij, of wie dan ook, niet aanstaan?
Moet je die vrijheid wel aan mensen overlaten als we wetenschappelijk bewijs hebben dat de kinderen gemiddeld genomen slechter af zijn? Daar kun je (op z'n minst) over debatteren vind ik.
Joris748 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:16:
Ik neem aan dat er weinig stellen zijn die uit elkaar gaan omdat ze niet meer verliefd zijn. Verliefdheid is bijna altijd iets wat overgaat. Daar komt een andere verbinding voor terug.
Hoe je het ook wil noemen. Maar ik ken in ieder geval twee stellen in mijn omgeving waar er geen verliefdheid meer was en dat de reden voor een scheiding. In één geval nog met de tussenstap dat die persoon op iemand anders verliefd werd.
En ups en downs zijn doorgaans ook geen reden om te scheiden, die horen inderdaad ook bij een relatie. Maar als de downs de ups gaan overheersen en als er geen wil of mogelijkheid meer is om er samen uit te komen.
Precies. Soms is het ook gewoon beter. Ik had buren waar continu ruzie was. De kinderen hadden daaronder te lijden. Ik heb zelfs nog eens met Veilig Thuis gebeld. Die zijn vlak daarna uit elkaar gegaan en met alle betrokkenen - vader, moeder én de twee kinderen die ook nog rugzakjes hadden - gaat het beter. Daarom ook zeker niet verbieden.
Ik ga uit van het goede van de mens en vertrouw erop dat de meeste stellen niet lichtvoetig besluiten om te scheiden. Om weer terug te komen op abortus, verwacht ik dat de meeste vrouwen die abortus overwegen dit besluit ook niet lichtvoetig nemen.

Sterker nog, ik vind het in alle gevallen heel dapper om zo'n heftige besluit te nemen. Laten we dat dus niet nog moeilijker maken.
Zoals ik hierboven een voorbeeld ken waar het tot verbetering heeft geleid, ken ik ook voorbeelden waar mijns inziens wel lichtvoetig het besluit wordt genomen. En nog niet eens de scheiding zelf, maar wel de aanloop ernaartoe waar men mijns inziens onvoldoende investeert in de relatie.

Ethische kwesties blijven altijd lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
DropjesLover schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:26:
[...]

Of meer gericht doen op de harde conservatieve kern.

Wat je immers wilt is dat het hele spectrum meeschuift, dus ook / met name de verste flank.

Zoals je aangeeft, je kan/moet misschien net de spreekbuizen van ongewenst gedrag (Tate enzo, maar ook orthodox fundamentalistische geloofspredikers) aanpakken.
De uiterste flank schuift niet mee, die sterft hopelijk langzaam uit. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat er geen nieuwe aanwas komt. Dat lukt alleen door het midden mee te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:27
Hier geldt toch weer 't zelfde? Je wilt dat mensen de consequenties van keuzes snappen. Kiezen voor samenwonen/trouwen betekent dat je gezamenlijk verplichtingen aan gaat. Snap je wat die verplichtingen zijn en wat de consequenties zijn van weer uit elkaar gaan?

En wat zijn de consequenties van kinderen; Op je relatie, op je financiën, op je toekomstmogelijkheden? En wat als er onverhoopt hobbels ontstaan in de relatie? Hoe zorgen we er voor dat kinderen daar niet de dupe van worden? Hoe zorgen we ervoor dat de partner daar niet de dupe van wordt?

Maar dat los je niet op door zaken te verbieden. Onderwijzen, onderwijzen en nog eens onderwijzen. Zorg dat we leren na te denken bij wat we doen. Kritisch te zijn. Snappen dat keuzes consequenties hebben waar je niet zomaar van weg kan lopen. Dat niet alles in het leven makkelijk is en ergens voor weglopen en/of geweld gebruiken ook niet de oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Je hebt helemaal gelijk hoor @rik86, maar we moeten ook inzien dat hetgeen waar kinderen uit voortvloeien een oerdrift is van de mens en dat, op dat moment, over dat soort dingen nadenken biologisch gezien heel moeilijk is ;).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joris748
Dennis schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:29:
[...]

Goeie vraag, nog niet over nagedacht. Overigens vallen er nu stellen buiten de groep die wettelijk verplicht is dit plan op te stellen.

[...]

Moet je die vrijheid wel aan mensen overlaten als we wetenschappelijk bewijs hebben dat de kinderen gemiddeld genomen slechter af zijn? Daar kun je (op z'n minst) over debatteren vind ik.

[...]

Hoe je het ook wil noemen. Maar ik ken in ieder geval twee stellen in mijn omgeving waar er geen verliefdheid meer was en dat de reden voor een scheiding. In één geval nog met de tussenstap dat die persoon op iemand anders verliefd werd.

[...]

Precies. Soms is het ook gewoon beter. Ik had buren waar continu ruzie was. De kinderen hadden daaronder te lijden. Ik heb zelfs nog eens met Veilig Thuis gebeld. Die zijn vlak daarna uit elkaar gegaan en met alle betrokkenen - vader, moeder én de twee kinderen die ook nog rugzakjes hadden - gaat het beter. Daarom ook zeker niet verbieden.

[...]

Zoals ik hierboven een voorbeeld ken waar het tot verbetering heeft geleid, ken ik ook voorbeelden waar mijns inziens wel lichtvoetig het besluit wordt genomen. En nog niet eens de scheiding zelf, maar wel de aanloop ernaartoe waar men mijns inziens onvoldoende investeert in de relatie.

Ik vind dat je een enorme waardeoordelen geeft over vrouwen die kiezen voor abortus en mensen die kiezen om te scheiden.

@RobinHood slaat de spijker op zijn kop
RobinHood schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:27:
*knip*
Maar ook hier zien we weer de typische conservatieve creep: Scheiden moet moeilijker worden gemaakt want sommige ouders doen het te snel. Abortus moet moeilijker, want nu doen mensen het met een domme reden. LGBT moet minder zichtbaar, want sommigen nemen er aanstoot aan.
*knip*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Joris748 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:30:
[...]

De uiterste flank schuift niet mee, die sterft hopelijk langzaam uit. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat er geen nieuwe aanwas komt. Dat lukt alleen door het midden mee te krijgen.
Precies wat ik ook wou zeggen.

Een goed, en nog polariserender, voorbeeld zijn onze grote vrienden van KOZP.

Je kan zeggen wat je wil over ze, ze hebben wel gewoon de mening van de maatschappij flink opgeschoven over sowieso 1 thema, maar dat thema is weer verbonden met meer dingen.

Ja, er zijn enclaves die nu nog harder gillen, Staphorst dat van "sinterklaas is paaps en die is niet welkom hier!" naar hun huidige status is gegaan, is zielig en grappig tegelijk. Maar de maatschappij zelf is gewoon opgeschoven, het is nu een non-issue geworden. Het midden is meegekomen.

Exact wat er ook bij andere, grote maatschappelijke veranderingen is gebeurd. Er is geen recht op abortus omdat een kleine groep dat wou, er is een recht op abortus omdat een kleine groep de grote groep achter zich heeft gekregen.

Ik denk dat daarom conservatieve krachten zich nu zo opstellen tegen LGBT: als de gayst [ :+ ] uit de fles is, krijg je hem niet meer terug. Zie je al in NL waar de acceptatie gewoon hoog is en conservatieve partijen vooral tegen transgenders sputteren, want dat is het enige wat ze misschien nog tegen kunnen houden. Geert gaat niet los tegen het homohuwelijk omdat hij ook wel weet dat zelfs zijn achterban dat een non-issue vindt.

In dat opzicht kun je het ook als een positief iets zien dat er nu opeens zoveel homofoben uit het hout komen gekropen: het is de laatste push om nog iets te bereiken, voordat de maatschappij ze verslaat.
Dennis schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:39:
Je hebt helemaal gelijk hoor @rik86, maar we moeten ook inzien dat hetgeen waar kinderen uit voortvloeien een oerdrift is van de mens en dat, op dat moment, over dat soort dingen nadenken biologisch gezien heel moeilijk is ;).
En dat klopt dus gewoon niet, het is ontzettend duidelijk dat goede voorlichting gewoon helpt.

Vergelijk Nederland, het land van Dokter Corrie, eens met landen waar seksuele voorlichting nog op de "hou de paracetamol tussen je benen en je wordt niet zwanger" manier wordt gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Dennis schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:39:
Daarom is het ook goed dat abortus een mogelijkheid is voor als een stel idioten vanwege hun oerdrift een kind heeft verwerkt wat 0 slagingskans gaat hebben op een fatsoenlijk leven ;) Verdere evolutie vanuit de oermens.

Beeromaniac

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

[...]

En juist daarom zou ik beargumenteren dat het het beste is dat de overheid zo min mogelijk beperkingen stelt aan dit soort kwesties en zo veel mogelijk faciliteert, althans in regelgeving.

Hoe meer opties er open zijn voor mensen om te scheiden of een abortus te ondergaan, hoe vaker de keuze gemaakt kan worden die het beste is voor ouders en kinderen. Bij het verbieden van die opties garandeer je dat er kinderen in een slechte omgeving opgroeien en aanvaard je de kans dat de kwaliteit van het leven daaronder leidt. Bij het open houden van die opties kun je niet voorkomen dat het mis gaat, maar verlaag je wel die kans. Al helemaal als er een systeem is waarbij je de effecten van de keuzes onderzoekt en je daarmee mensen kunt helpen in hun keuze.

Als die keuze inhoudt: niet scheiden of geen abortus omdat je gelooft dat dat de enige keuze is die een god accepteert, dan kan dat. En ik zal er altijd voor staan dat die keuze er is.

Dit allemaal nog los van het feit dat een abortusverbod niet leidt tot minder abortussen, maar minder veilige abortussen. Mensen vinden wel hun weg.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
rik86 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:05:
Tegelijkertijd, wanneer in de zwangerschap kunnen we echt spreken van leven? Vanaf de geboorte? Als het zelfstandig levensvatbaar is? Dus vanaf een week of 37? Als 't medisch gezien levensvatbaar is? Nu vanaf een week of 24, maar die grens blijft maar zakken? Als het hartje klopt? Vanaf de bevruchting?
Voor de beeldvorming: zelfs die medische levensvatbaarheid is beperkt. Van dergelijke vroeggeboorten is er slechts de helft die het redt. Van de helft die het wel redt is het grofweg een derde die zwaar gehandicapt is, een derde die beperkingen heeft, en een derde die min of meer gezond is. Er valt met de argumenten hier van een zekere user ook weinig aan te vangen; ze zijn fundamentatlistisch regilieus van aard, dus daar is in feite al geen serieuze discussie over te voeren. Met 'feiten' heeft het weinig te maken, anders dan dat ze er met de haren bijgesleept worden.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 18:34

GG85

.......

[...]

Ja: https://www.nrc.nl/nieuws...ar-in-veenendaal-a1529693

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell

1. is het wetenschappelijk bewezen dat kinderen gemiddeld genomen slechter af zijn, als hun ouders scheiden? Ten opzichte van diezelfde ouders die niet scheiden? Het frame dat kinderen altijd slechter af zijn als hun ouders scheiden ontkracht je zelf al. Dus waarover wil je dan debatteren?

2. als je die vrijheid (om te scheiden) niet aan mensen wilt overlaten, dan wil je die beslissing dus aan de overheid laten. Wil je serieus zeggen dat de overheid mensen moet kunnen verbieden om te scheiden, dat mensen door de overheid gedwongen bij elkaar moeten blijven?

3. hoe goed zou dát zijn voor de kinderen?

4. dan zou je eerder nog zeggen dat mensen niet de vrijheid zouden moeten hebben om zomaar een relatie aan te gaan, laat staan zomaar kinderen te maken, zonder dat de overheid toetst of dat nou wel zo'n goed idee is.
Waar, maar het wordt makkelijker als je consequenties van je opvattingen meeneemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

migchiell schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:28:
[...]

4. dan zou je eerder nog zeggen dat mensen niet de vrijheid zouden moeten hebben om zomaar een relatie aan te gaan, laat staan zomaar kinderen te maken, zonder dat de overheid toetst of dat nou wel zo'n goed idee is.
Dat lijkt me een geweldig idee. Vanaf het moment dat je vruchtbaar bent een knoop erin. Vanaf je 18e mag je cursus/lessen+examen doen om die knoop eruit te laten halen.

Beeromaniac

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:00

Dido

heforshe

Hier verkondig je, sorry dat ik het zeg, klinkklare onzin.
De waarheid is nog veel enger.
De Islam heeft wel degelijk een verlichting doorgemaakt, eentje waar wij nog steeds van profiteren. Ooit gehoord van algebra, het woord cijfer, en het getal 0? Welnu, cijfer komt van een Arabisch woord dat "nul" betekent, en algebra is afgeleid van de titel van een boek van Al-Kwarizmi - wiens naam dan weer verbasterd is to algoritme. Het gros van alle klassieke werken uit de Romeinse, maar vooral de Griekse oudheid die we nu nog kennen hebben we te danken aan het feit dat Arabische geleerden ze hebben vertaald tijdens de Gouden periode van de Islam, ruwweg van de 8e tot de 13e eeuw. In diezelfde periode werden ook belangrijke stappen gezet op het gebied van geneeskunde en fysiologie.

Sterker nog, de bijna niet te overschatten wetenschappelijke bloei in het Midden Oosten in die tijd heeft enorm bijgedragen aan wat wij later zijn gaan zien als de Christelijke Verlichting na de Renaissance.

Maar misschien zit juist daar wel een nare historische les: die verlichting is er geweest in de Islam, maar dat is onderhand al weer heel wat eeuwen geleden, en inderdaad zie je dat er van die verlichting weinig over is, en dat er juisteen aantal zeer extremistische stromingen zijn ontstaan die ingaan tegen alles wat we als moderne, post-humanistische maatschappij lief hebben.

Maar dat is geen eigenschap van de Islam: kijk maar naar de rabiaat-extremistische Christenen in de VS, die niet alleen moderne wetenschap, inclusief evolutie en vaccins, ver van zich werpen, maar ook ten strijde trekken tegen alles wat ze niet kunnen rijmen met een zeer strikte intepretatie van een samenleving van duizenden jaren geleden. Homo's, transgenders, mensen met een andere huidskleur: alles moet wijken voor hun religieuze idealen.

En dat is dus het enge: kennelijk is het doormaken van een verlichting geen garantie dat een religie op een later moment niet alsnog misbruikt kan worden voor ronduit destructieve doelen.

In plaats van te focusen op Islam denk ik dat het veel nuttiger is om te kijken naar hoe we religieus extremisme kunnen inperken. Er is in mijn ogen (maar dat is natuurlijk persoonlijk) geen essentieel verschil tussen iemand die vermoord wordt door een moslim omdat ie homo is, of door een rabiate christen omdat ze onderweg was naar een abortuskliniek.

Beiden zijn verwerpelijk, maar beiden zijn nu al volslagen illegaal. Het probleem oplossen ga je dus niet doen door te vragen om nieuwe wet- en regelgeving, maar door te focusen op handhaving van de bestaande wet- en regelgeving. Ja, ook dat is een politieke keuze die gemaakt zal moeten worden, maar dat is niet waar de focus momenteel op ligt bij de rechtse populisten.

Dat maakt ook meteen duidelijk dat er geen simpele oplossingen zijn zoals populisten ons willen laten geloven. Het is natuurlijk geen toeval dat het uitgerekend de Christelijke partijen zijn die Wilders tegengas geven bij elk voorstel wat ie doet om de Islam in te perken: elke inperking van de Islam raakt elke andere religie ook. Als je Islamitische scholen wilt verbieden, gaan ook de Christelijke scholen dicht. Als je Halal slachten wilt verbieden, dan mag Kosher slachten ook niet meer.
En dat is tegen het zere been van Geert Wilders, want hoewel hij rabiaat tegen de Islam is, mag niemand aan zijn heilige Judeo-Christelijke huisjes komen. Waarmee hij zichzelf dus willens en wetens in een onmogelijke positie heeft gemanouvreerd.
*knip*
Niemand "haalt" vluchtelingen hierheen, en al helemaal niet van jouw belastinggeld, hoor.
Heb je enig idee welk percentage vluchtelingen in de regio worden opgevangen?
De meerderheid. Niet dat je dat hoort van Wilders, natuurlijk.
Maar een snelle Google-actie leverde wel deze bron op, met interessante kaartjes op basis van UNHCR-data.
*knip*
Tegelijkertijd heeft ook helemaal niemand zin om te moeten vluchten omdat zijn of haar leven in gevaar is.
Daarom hebben we met zijn allen meer dan 75 jaar geleden het een an ander afgesproken over mensenrechten. En het aanvragen van asiel, net als godsdientvrijheid, vallen daaronder.

Wat natuurlijk onverlet laat dat iedereen wel wordt geacht zich te houden aan de wetten van het land waar hij zich bevindt. Maar de wetten in Nederland staan eerwraak al niet toe, dus aan de wetgeving ligt het niet. En verbieden van een religie gaat niet veranderen hoe mensen denken. Dan zou de Orthodoxe kerk in Rusland wel verdwenen zijn na decennia communisme, nietwaar?
*knip*
Wie haalt, in jouw belevingswereld, die mensen hierheen? Vluchtelingen vluchten zelf, die worden niet geimporteerd omdat we (of ze) dat leuk vinden.
*knip*
Iemand die volgens alle geldende regels en internationale (mensenrechten)verdragen als vluchteling asiel aanvraagt en krijgt in Nederland krijgt is hier nu ook eenmaal en die krijg je dus ook niet zomaar weg zonder maar even de mensenrechten bij het grofvuil te zetten. Is dat echt de kant die je opwil?

Of is het misschien mogelijk dat het constructiever is om na te denken over hoe we omgaan met die mensen die hier gewoon legaal zijn, en die er ook echt niet voor gekozen hebben om huis en haar dachter zich te laten?
Hoe het misschien mogelijk zou zijn om die mensen beter te laten integreren in onze maatschappij, in plaats van ze absurd lang op alle mogelijke manieren tegen te wreken om dat te doen? Asielzoekers mogen niet werken, krijgen geen taallessen, en zitten absurd lang te wachten op IND-beslissingen omdat we de IND zo goed als kapotbezuinigd hebben.
De asielzoekerscentra puilen uit omdat we daarnaast ook nog eens opvanglocaties gesloten hebben met het imbeciele idee dat minder opvanglocaties zouden leiden tot minder asielzoekers.
Alsof je de volksgezondheid wilt verbeteren door de helft van de ziekenhuizen te sluiten, want minder bedden zorgt vast wel voor minder zieken. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 03-09-2025 19:35 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10:02
Dido schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:07:

Dat maakt ook meteen duidelijk dat er geen simpele oplossingen zijn zoals populisten ons willen laten geloven. Het is natuurlijk geen toeval dat het uitgerekend de Christelijke partijen zijn die Wilders tegengas geven bij elk voorstel wat ie doet om de Islam in te perken: elke inperking van de Islam raakt elke andere religie ook. Als je Islamitische scholen wilt verbieden, gaan ook de Christelijke scholen dicht. Als je Halal slachten wilt verbieden, dan mag Kosher slachten ook niet meer.
Mooi, scheelt weer onnodig dierenleed. Verder hoort onderwijs hoort seculair te zijn. Religie hoort er niet in thuis. Jammer voor Geertje en jammer voor moslims en joden.
Niemand "haalt" vluchtelingen hierheen, en al helemaal niet van jouw belastinggeld, hoor.
Heb je enig idee welk percentage vluchtelingen in de regio worden opgevangen?
Sorry maar dit is wat naief. Het is wel degelijk bekend dat zowel Rusland en Belarus (Wit-Rusland) expres vluchtelingen deze kant op sturen... of gruwelijker met geweld deze kant op drijven (even doelend op de oorlogen in Afrika, waar we op het moment voor wegkijken). Ze weten dat we er vrij weinig mee kunnen of iets aan gaan doen en gebruiken vluchtelingen om een wig te drijven in onze samenleving.

Betekend dat dat alle vluchtelingen kwaadaardig zijn? Nee...

[ Voor 32% gewijzigd door Grunwold op 03-09-2025 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Nu online
Grunwold schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:14:
[...]

Mooi, scheelt weer onnodig dierenleed. Verder hoort onderwijs hoort seculair te zijn. Religie hoort er niet in thuis. Jammer voor Geertje.
daarvoor heb je dan weer zondagsscholen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Joris748 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:42:
Ik vind dat je een enorme waardeoordelen geeft over vrouwen die kiezen voor abortus en mensen die kiezen om te scheiden.
Ik heb me volgens mij überhaupt niet gemengd in de discussie over vrouwen die kiezen voor abortus? Het enige dat ik heb gezegd is dat het me nuttig lijkt om te onderzoeken waarom vrouwen daarvoor kiezen en dat dan mijns inziens kan zonder dat de belangen van vrouwen daarin geschaad worden. Als dat al een waardeoordeel geven is, dan is dat maar zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dennis schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:17:
[...]

Ik heb me volgens mij überhaupt niet gemengd in de discussie over vrouwen die kiezen voor abortus? Het enige dat ik heb gezegd is dat het me nuttig lijkt om te onderzoeken waarom vrouwen daarvoor kiezen en dat dan mijns inziens kan zonder dat de belangen van vrouwen daarin geschaad worden. Als dat al een waardeoordeel geven is, dan is dat maar zo.
Ik denk dat de meeste vrouwen, grenzend aan 100%, een abortus nemen omdat ze ongewenst zwanger zijn.

Volgende week kom ik met de conclusie van een onderzoek waarom mensen naar een vruchtbaarheidskliniek gaan. De conclusie zal schokkend zijn kan ik je al vertellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
RobinHood schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:26:
[...]

Ik denk dat de meeste vrouwen, grenzend aan 100%, een abortus nemen omdat ze ongewenst zwanger zijn.

Volgende week kom ik met de conclusie van een onderzoek waarom mensen naar een vruchtbaarheidskliniek gaan. De conclusie zal schokkend zijn kan ik je al vertellen :P
Dennis bedoelt natuurlijk waarom kiezen die ongewenst zwangere vrouwen niet voor andere oplossingen, zoals toch het kind houden of opgeven voor adoptie.

Het is goed om daarover na te denken, en onderzoek naar te doen, en dat is dus ook precies wat bv de Rutgersstichting doet.

https://rutgers.nl/themas...-abortussen-in-nederland/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:56
kdekker schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:16:
[...]

Serieus? Wil je een voorbeeld, en in deze context graag voor SGP vrouwen, want dat wordt zo genoemd, een SGP vrouw zoeken die zich onderdrukt noemt? Je trekt nogal vergaande conclusies, waarvoor je wel een bewijs mag leveren.

[...]

Vooropgesteld: mishandeling hoort niet te gebeuren. Niet binnen en niet buiten een huwelijk.

Dit effect kan er zijn, maar is m.i. (opnieuw) niet 1:1 te koppelen aan conservatieve standpunten (nog los van het feit dat 10-20-30 jaar geleden heel anders tegen scheiden aangekeken werd). De negatieve gevolgen van scheiden zijn er ook. Eigenlijk gaat het spreekwoord 'scheiden is lijden' altijd op. De kinderen zijn meestal het zwaarste de dupe (niet perse de vrouw, zoals jij suggereert). Daarnaast hebben een-ouder gezinnen een grotere kans op armoede, psychische klachten, belanden in de criminaliteit. De vrijheid van scheiden is na afwerpen van religieuze argumenten (dat is de ontwikkeling die de samenleving doorgemaakt heeft en letterlijk soms een argument in de politiek is) zeker groter geworden, maar de gevolgen niet louter positief. Ook buiten religieuze argumenten zijn er nog genoeg redenen om scheiding als 'laatste optie als het niet anders kan' te kiezen. En-passant zou dat ook een positief effect hebben op de woningnood.

[...]

Dat laatste geloof ik maar weinig van. Vrije, sterke onafhankelijke vrouwen kunnen net zo goed dictators worden. Waar macht is of komt, is misbruik onvermijdelijk. Ik zou dit willen nuanceren naar: de wereld is beter af met respecft naar elkaar, ook als meningen verschillen en ongeacht geslacht. Bepaal niet voor een ander wat de positie van een vrouw moet zijn, zeker als die vrouw zichzelf niet onderdrukt voelt.

Ergens in mijn herinneringen (ik kan het mis hebben) heb ik iets dat er ooit een oproep was om je te melden als onderdrukte SGP vrouw. Volgens mij reageerde niemand. Je kunt natuurlijk dan direct denken (bewijzen hoeft natuurlijk niet) dat de sociale context dat soort vrouwen verbiedt de publiciteit te zoeken. Dat mag. Het tegendeel (dat vrouwen, ook in SGP kring, behoorlijk wat in de melk te brokkelen hebben) ga je dan waarschijnlijk toch niet geloven /-\o.
Je vraagt specifiek naar bewijs voor "de SGP vrouw". Daarmee ontken je dus dat er grote parallellen zijn wat dit soort "vrouwen thema's" betreft binnen conservatieve stromingen. Die parallellen heb ik duidelijk aangegeven. Abortus, anticonceptie, sexuele voorlichting, vrijheid om te scheiden uit een toxische relatie etc. Daar ben ik het niet mee eens. De SGP is geen uniek voorbeeld van conservatieve stroming die wél het beste voor heeft voor vrouwen maar gewoon onderdeel van dit gevaarlijke conservatieve gedachtengoed. Ik ga dus ook niet op zoek naar specifieke SGP voorbeelden. Dat was ook helemaal niet het doel van mijn initiële post. SGP was gewoon een voorbeeld van een (niet verlichte) conservatieve stroming die gevaarlijk is voor vrouwen.

En scheiden is altijd een laatste optie als het niet anders kan. Dus daar zijn we het volledig met elkaar eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:43:
[...]

Je vraagt specifiek naar bewijs voor "de SGP vrouw". Daarmee ontken je dus dat er grote parallellen zijn wat dit soort "vrouwen thema's" betreft binnen conservatieve stromingen. Die parallellen heb ik duidelijk aangegeven. Abortus, anticonceptie, sexuele voorlichting, vrijheid om te scheiden uit een toxische relatie etc. Daar ben ik het niet mee eens. De SGP is geen uniek voorbeeld van conservatieve stroming die wél het beste voor heeft voor vrouwen maar gewoon onderdeel van dit gevaarlijke conservatieve gedachtengoed. Ik ga dus ook niet op zoek naar specifieke SGP voorbeelden. Dat was ook helemaal niet het doel van mijn initiële post. SGP was gewoon een voorbeeld van een (niet verlichte) conservatieve stroming die gevaarlijk is voor vrouwen.

En scheiden is altijd een laatste optie als het niet anders kan. Dus daar zijn we het volledig met elkaar eens.
Ik verbaas me over je stelling dat een vrouw in een convervatieve stroming slecht af is, zelfs gevaarlijk is. En de reden daarvoor zit in de vrijheid voor abortus, anticonceptie, sexuele voorlichting en vrijheid om te scheiden. Over de vrijheid voor abortus heb ik al e.e.a. gezegd over de onbalans die er is tussen de rechten van de vrouw en heyt kind. Daar ga je verder aan voorbij, want dat lijkt me nu juist wel een cruciaal punt waar het (verlichte) pro-choice standpunt doorschiet en kennelijk geen behoefte heeft aan correctie. Daar heb ik ook (met een knipoog) gezegd dat dit soort halstarrigheid een fundamentalist niet misstaat. Dan zijn we het er over eens, dat ook verlichte mensen fundamentalistische stokpaardjes kunnen bereiden.

Sexuele voorlichting is een leerdoel op de basisschool, dus daarmee serveer ik dat punt ook af. Die voorlichting wordt altijd gegeven. En hopelijk, maar dat is voor veel ouders toch een uitdaging, ook (of eigenlijk, vooral en vooreerst) thuis.

Ik ken de laatste cijfers niet, maar vermoed dat de schedingscijfers in christelijke kring c.q. SGP kringen maar beperkt afwijken van de 'normaal' (lelijk woord in deze context). Wellicht minder, maar helaas, mogelijk zelf on-par met de rest van de bevolking. De drempel om te scheiden ligt wel hoger, voornamelijk omdat je bij trouwen daadwerkelijk trouw beloofd (in goede en slechte tijden). Dat die belofte - al dat niet gebasseerd op de Bijbel oid - steeds minder waarde heeft, plukt naast het kind ook de samenleving wrange vruchten van.

Ik denk dat de pijn zit in het feit dat abortus als een recht gezien wordt (dat is het juridisch niet, al heeft zowel Frankrijk als de EU (die daarover niet gaat) stappen op dit terrein gezet, en zijn er ook in NL partijen die dit als recht (wat een gotspe) zien).

Over anticonceptie wordt doorgaans weinig gesproken. Het is toch wel erg privé. Mijn voorzichtige inschatting is dat ook op dit punt langzamerhand nauwelijks verschil meer is. Waar de huidige huizenprijzen ook een rol in spelen. Ook helaas. Daar zou politiek nog wel meer over te zeggen zijn, maar als ik me niet vergis is een lange reeks posts over dit onderwerp al eerder te sprake geweest (huizenprijzen dus).

Kortom: je koppeling met onderukte vrouwen en conservertieve stromingen heb je nog steeds niet onderbouwd. Ik stop nu met deze discussie, maar vraag jezelf af of je nu niet je eigen mening zo sterk projecteert, dat het voor jou een feit lijkt, of dat het echt een feit is. En dat in de NL context (dat is ook de beperking van dit topic). Je hebt mij iig niet overtuigd.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

kdekker schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:00:
[...]
Ik verbaas me over je stelling dat een vrouw in een convervatieve stroming slecht af is, zelfs gevaarlijk is. En de reden daarvoor zit in de vrijheid voor abortus, anticonceptie, sexuele voorlichting en vrijheid om te scheiden.
Misschien moet je een geschiedenisboek pakken over de rechten die vrouwen in Nederland hadden. Tot in de jaren '80 werden de babies van ongehuwde vrouwen afgepakt. Er is veel beschreven over al die vormen die jij hier opsomt en hoe verder je de geschiedenis ingaat hoe erger conservatief het is.
Kortom: je koppeling met onderukte vrouwen en conservertieve stromingen heb je nog steeds niet onderbouwd. Ik stop nu met deze discussie, maar vraag jezelf af of je nu niet je eigen mening zo sterk projecteert, dat het voor jou een feit lijkt, of dat het echt een feit is.
Jij laat je niet eens overtuigen maar doet meer aan actieve geschiedvervalsing. De positie van de vrouw in Nederland was echt serieus kut en er zit een sterk verband tussen het ontdoen van conservatieve stromingen en de vrijheid van de vrouw. In de meest conservatieve regio's van Nederland is het nog steeds geen feest om vrouw te zijn met slechts het aanrecht. Je goedbedoelde maar ongefundeerde argumenten kloppen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

RobinHood schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:26:
[...]
Ik voeg hieraan toe dat er vrijwel nooit een feestje bij komt kijken van 'hehe, we zijn ervan af' maar meer het persoonlijke drama.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thompson
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Goed het is voor dit topic wellicht wat offtopic, maar het raakt wel hard aan 1 specifieke partij, dus wellicht ook niet. Heeft een "SGP vrouw" 100% evenveel mogelijkheden, rechten, zeggenschap etc. etc. als een "SGP man"? Nee? Dan is dat dus onderdrukking.

En hoe kom je erbij dat abortus geen recht is? Wat is dan de Wet afbreking zwangerschap?

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

kdekker schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:00:
De drempel om te scheiden ligt wel hoger, voornamelijk omdat je bij trouwen daadwerkelijk trouw beloofd (in goede en slechte tijden). Dat die belofte - al dat niet gebasseerd op de Bijbel oid - steeds minder waarde heeft, plukt naast het kind ook de samenleving wrange vruchten van.
Hoe is die belofte van trouw voor de kerk anders dan die bij het burgerlijk huwelijk?
Echtgenoten zijn elkander getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd. Zij zijn verplicht elkander het nodige te verschaffen.
https://wetten.overheid.n...oek1_Titeldeel6_Artikel81

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
DropjesLover schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:04:
[...]

Daarom moeten toeslagen ook niet de verantwoordelijkheid van de burger worden, maar door de staat direct aan de bedrijven / instanties uitbetaald worden. 18 miljoen mensen waarvan de helft een iq onder de 100 heeft, of 16% onder laaggeletterdheid valt lastig vallen met administratie is per definitie vragen om problemen.
Daarvoor hebben we budgetbeheerders en boekhouders om die groep te helpen.
Als bedrijven/instanties (zorgverzekering en woningbouwvereniging neem ik aan?) dit zouden moeten regelen, dan moeten zij alsnog een heleboel gegevens opvragen van de burgers.
Die willen dan ook weer bewijs van inkomen en vermogen hebben om er zeker van te zijn dat zij wel rechtmatig aan jou de toeslag geven of verrekenen.
Zij willen namelijk ook helemaal niet verantwoordelijk zijn voor als er iets mis gaat, of tenminste iets hebben waardoor ze de verantwoordelijkheid weer kunnen afschuiven.
Dus het is uiteindelijk wel zo makkelijk om het de belastingdienst te laten doen, die al deze gegevens al heeft.
Ik zie het namelijk al voor me: ' mensen in de problemen doordat zorgverzekering en woningbouw te weinig informatie zeggen te hebben om toeslagen uit te betalen '

Toeslagen afschaffen zou ook kunnen opzich, maar de vraag is dan wat je daarvoor in de plaats neerzet?
De toeslagen hebben ook als voordeel dat je aardig precies een bepaalde doelgroep kunt ondersteunen, een groep met een bepaald maximum inkomen en vermogen.
Huurtoeslag is zelfs ook obv de huurprijs.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
evilution schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:16:
[...]

Hoe is die belofte van trouw voor de kerk anders dan die bij het burgerlijk huwelijk?

[...]

https://wetten.overheid.n...oek1_Titeldeel6_Artikel81
Qua gevoelswaarde waarschijnlijk. Kan me voorstellen dat het anders voelt, voor een gelovige, om trouw te beloven aan god dan aan een ambtenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
JohanNL schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:25:
[...]

Als bedrijven/instanties (zorgverzekering en woningbouwvereniging neem ik aan?) dit zouden moeten regelen, dan moeten zij alsnog een heleboel gegevens opvragen van de burgers.
Die willen dan ook weer bewijs van inkomen en vermogen hebben om er zeker van te zijn dat zij wel rechtmatig aan jou de toeslag geven of verrekenen.
Zij willen namelijk ook helemaal niet verantwoordelijk zijn voor als er iets mis gaat, of tenminste iets hebben waardoor ze de verantwoordelijkheid weer kunnen afschuiven.
Dus het is uiteindelijk wel zo makkelijk om het de belastingdienst te laten doen, die al deze gegevens al heeft.
Ik zie het namelijk al voor me: ' mensen in de problemen doordat zorgverzekering en woningbouw te weinig informatie zeggen te hebben om toeslagen uit te betalen '

Toeslagen afschaffen zou ook kunnen opzich, maar de vraag is dan wat je daarvoor in de plaats neerzet?
De toeslagen hebben ook als voordeel dat je aardig precies een bepaalde doelgroep kunt ondersteunen, een groep met een bepaald maximum inkomen en vermogen.
Toeslagen zijn sowieso apart geregeld. We hebben al sites waarbij je wat gegevens invult en die aangeven wat voor toeslagen je recht op hebt. Als je daarna je belasting-aangifte invult zie je dat precies diezelfde gegevens al automatisch worden ingevuld. Hoe moeilijk kan het dan zijn om mensen automatisch een melding te geven over welke toeslagen ze recht op hebben, en waarom niet pro-actief de aanvragen doen?

Veel van dit soort problemen zitten dan ook puur in de onkunde van de belastingdienst en de onwil om dat echt eens goed aan te pakken.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
migchiell schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:32:
[...]
Qua gevoelswaarde waarschijnlijk. Kan me voorstellen dat het anders voelt, voor een gelovige, om trouw te beloven aan god dan aan een ambtenaar.
Maar is dat niet net zo goed andersom? Voor mij weegt het wat gevoel betreft b.v. veel zwaarder om aan een echt persoon en ook de wet zoiets te beloven dan aan god.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migchiell
[...]

Nee, de overheid kan die uitkeringen/toeslagen direct uitkeren aan de instanties die ze uiteindelijk moeten ontvangen.

Nu zit daar die burger tussen, die én moet weten dat ie een toeslag/uitkering kan krijgen, én moet weten hoe en waar ie dat moet doen, én zich door een bureaucratisch oerwoud heen moet zien te slalommen, én makkelijk ter goeder trouw een foutje maakt bij het aanvragen/ontvangen waardoor je dingen krijgt als de toeslagenaffaire, én te kwader trouw zou kunnen frauderen, wat een hele verdere bureaucratie vergt om tegen te gaan, én als dat allemaal goed is gegaan moet ie dat geld ook nog gebruiken waarvoor het bedoeld is en er geen sigaretten voor kopen. Of eten voor de kinderen.

Dat kan makkelijker, zou je denken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
redwing schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:36:
[...]

Maar is dat niet net zo goed andersom? Voor mij weegt het wat gevoel betreft b.v. veel zwaarder om aan een echt persoon en ook de wet zoiets te beloven dan aan god.
In beide gevallen beloof je het aan een persoon, want je trouwt immers met een persoon :)

Of je vervolgens "de wet" of "god" belangrijker vindt om een belofte aan te doen zal van mens tot mens verschillen, maar ik vermoed wel dat een gelovige god over het algemeen belangrijker vindt dan dat een ongelovige (of iemand die niet in de kerk trouwt) de wet belangrijk vindt. Immers geeft "de wet" ook de mogelijkheid om te scheiden, en god niet. Bovendien heb je van die wet geen last meer na je dood, terwijl je leven met god dan pas echt begint. Volgens gelovigen dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Delerium schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:07:
[...]

Misschien moet je een geschiedenisboek pakken over de rechten die vrouwen in Nederland hadden. Tot in de jaren '80 werden de babies van ongehuwde vrouwen afgepakt. Er is veel beschreven over al die vormen die jij hier opsomt en hoe verder je de geschiedenis ingaat hoe erger conservatief het is.
Babies afmakken van ongehuwde vrouwen? Bron graag. En geen Donald Duck. En graag bewijs dat het conservatieve vrouwen betrof.
[...]

Jij laat je niet eens overtuigen maar doet meer aan actieve geschiedvervalsing. De positie van de vrouw in Nederland was echt serieus kut en er zit een sterk verband tussen het ontdoen van conservatieve stromingen en de vrijheid van de vrouw. In de meest conservatieve regio's van Nederland is het nog steeds geen feest om vrouw te zijn met slechts het aanrecht. Je goedbedoelde maar ongefundeerde argumenten kloppen niet.
Kom dan svp met bewijs! Ik ken die wereld goed genoeg om vast te kunnen stellen dat er niets van klopt. Als je geen bewijs hebt, dan is het eerder een waandenkbeeld. Als ik aan geschiedvervalsing doe, dan moet het een eitje voor je zijn om bewijs te leveren.

Als je dit waandenkbeeld vast wilt houden, dan ben je uiteraard een verlosser c.q. weldoender als je dit soort wantoestanden bestrijdt en dan zou een club als Clara Wichmann een weldoener zijn. Maar dat lijkt me wel een aardige omdraaiing van de werkelijkheid.

Een voorzetje vast: in de jaren 60 van de vorige eeuw, was de positie van de vrouw in de PVDA gewoon hetzelfde als iedere andere vrouw in die tijd. Het enige wat je kunt zeggen is dat door de geschiedenis heen sommige groepen eerder (wat niet perse beter was) het 'juk' afgeworpen hebben. En met niet beter bedoel ik: de sexuele vrijheid die de Dolle Mina's, anticonceptie opleverden, is niet louter positief. Ik zie wel een relatie tussen scheidingen en sexuele vrijheid. En ook vergrijzing/dalend aantal kinderen per gezin en (o.a.) anticonceptie (o.a., omdat er meer oorzaken zijn, verder buiten bestek van dit forum).

Terug naar het onderwerp van dit forum: als je politiek bedrijft op dit soort waanbeelden, dan denk ik dat er een aardige kloof is tussen diverse bevolkingsgroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
redwing schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:33:
[...]

Toeslagen zijn sowieso apart geregeld. We hebben al sites waarbij je wat gegevens invult en die aangeven wat voor toeslagen je recht op hebt. Als je daarna je belasting-aangifte invult zie je dat precies diezelfde gegevens al automatisch worden ingevuld. Hoe moeilijk kan het dan zijn om mensen automatisch een melding te geven over welke toeslagen ze recht op hebben, en waarom niet pro-actief de aanvragen doen?

Veel van dit soort problemen zitten dan ook puur in de onkunde van de belastingdienst en de onwil om dat echt eens goed aan te pakken.
Nouja het is ook hoe al deze vangnetten zijn ingericht, obv zelfredzaamheid, eigen verantwoordelijkheid en dat níéts gratis is in dit land.
Dit beleid is gewoon met opzet zo gemaakt vanuit politieke keuzes, kan de BD ook niet zoveel aan doen, die voeren gewoon uit.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migchiell
kdekker schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:41:
[...]

Babies afmakken van ongehuwde vrouwen? Bron graag. En geen Donald Duck. En graag bewijs dat het conservatieve vrouwen betrof.

[...]

Kom dan svp met bewijs! Ik ken die wereld goed genoeg om vast te kunnen stellen dat er niets van klopt. Als je geen bewijs hebt, dan is het eerder een waandenkbeeld. Als ik aan geschiedvervalsing doe, dan moet het een eitje voor je zijn om bewijs te leveren.

Als je dit waandenkbeeld vast wilt houden, dan ben je uiteraard een verlosser c.q. weldoender als je dit soort wantoestanden bestrijdt en dan zou een club als Clara Wichmann een weldoener zijn. Maar dat lijkt me wel een aardige omdraaiing van de werkelijkheid.

Een voorzetje vast: in de jaren 60 van de vorige eeuw, was de positie van de vrouw in de PVDA gewoon hetzelfde als iedere andere vrouw in die tijd. Het enige wat je kunt zeggen is dat door de geschiedenis heen sommige groepen eerder (wat niet perse beter was) het 'juk' afgeworpen hebben. En met niet beter bedoel ik: de sexuele vrijheid die de Dolle Mina's, anticonceptie opleverden, is niet louter positief. Ik zie wel een relatie tussen scheidingen en sexuele vrijheid. En ook vergrijzing/dalend aantal kinderen per gezin en (o.a.) anticonceptie (o.a., omdat er meer oorzaken zijn, verder buiten bestek van dit forum).

Terug naar het onderwerp van dit forum: als je politiek bedrijft op dit soort waanbeelden, dan denk ik dat er een aardige kloof is tussen diverse bevolkingsgroepen.
Wikipedia: Magdalena-wasserijen in Ierland

https://anderetijden.nl/dossier/80/Dossier-Afgestaan-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
[...]

[...]

Ga even iets meer dan 100 jaar terug en probeer dan eenzelfde verhaal te vertellen. Jij hebt het nu al over de tijd waarin de rechten van de vrouw al grotendeels waren gelijkgetrokken en de conservatieve stromingen volop werden afgestoten. Maar ga 100 jaar terug en je komt er achter dat het precies klopt wat er gezegd wordt en dat jouw beeld veel te veel gebaseerd is op het hier en nu, in plaats van te kijken naar de echte geschiedenis.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
JohanNL schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:43:
[...]

Nouja het is ook hoe al deze vangnetten zijn ingericht, obv zelfredzaamheid, eigen verantwoordelijkheid en dat níéts gratis is in dit land.
Klopt, ondanks dat alle onderzoeken laten zien dat dit soort oplossingen uiteindelijk alleen maar meer kosten.
Dit beleid is gewoon met opzet zo gemaakt vanuit politieke keuzes, kan de BD ook niet zoveel aan doen, die voeren gewoon uit.
BD kan hier wel heel veel aan doen, die kunnen steevast geen aanpassingen maken aan hun systemen omdat het allemaal te ingewikkeld en lastig is. Dit is precies waarop de laatste jaren al een aantal goede aanpassingen niet zijn doorgevoerd.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Babies afmakken van ongehuwde vrouwen?
Sorry hoor, maar dit is echt enorm uitgebreid in het nieuws geweest...

https://nos.nl/artikel/25...lijk-voor-afstandsmoeders
Voor moeders die in de jaren vijftig tot en met tachtig hun pasgeboren baby's onvrijwillig afstonden, is het noodzakelijk dat zij erkenning en ondersteuning krijgen. Dat concludeert de commissie onderzoek Binnenlandse Afstand en Adoptie 1956-1984 (CBAA) in het rapport Schade door Schande.

[...]

Geschat wordt dat 13.000 tot 14.000 ongehuwde vrouwen tussen 1956 tot 1984 onvrijwillig afstand deden van hun pasgeboren kind. Dit kwam door druk van onder meer instellingen en opvattingen over fatsoen.
Of bijvoorbeeld Gescheiden van hun moeder als kippen in een legbatterij: zo werden baby's in een doorgangshuis vroeger behandeld

Etc etc etc...

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 03-09-2025 14:52 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:49

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

https://www.rijksoverheid...-adoptie-tussen-1956-1984
In het verleden hebben vrouwen in Nederland gedwongen afstand gedaan van hun kind. Het ging meestal om jonge moeders die onbedoeld zwanger raakten. Een groot aantal van die kinderen werd geadopteerd. Andere kinderen zijn nooit geadopteerd maar groeiden ergens anders op.
Zie ook https://cbaa.nl/

Dit best breed uitgemeten in het nieuws. Ik ben verbaasd dat je er niets van hebt meegekregen.

[ Voor 9% gewijzigd door Standeman op 03-09-2025 14:53 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Voor wie er geïnteresseerd is in het onderwerp van onder druk afstaan van kinderen door ongehuwde moeders, lees het rapport Schade door schande, van de Commissie onderzoek Binnenlandse Afstand en Adoptie: https://www.rijksoverheid...contextverhalen-cbaa-2025

Dat onderbouwt overigens, volgens verwachting, de uitspraken van @Delerium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Eer dat men bij een boekhouder of budgetbeheerder aanklopt zit men doorgaans al serieus diep in de shit. Je krijgt die ook niet zomaar, en heeft enorme impact op iemands leven en autonomie.

Toeslagen werden vroeger ook als subsidie uitgekeerd aan bedrijven...

BThGvNeOA

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Overigens vrij boud dat iemand die de SGP met hun sprookjesboek aan het verdedigen is zijn politieke tegenstander toch vooral oproept om niet met de Donald Duck aan te komen als bron >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:00

Dido

heforshe

Grunwold schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:14:
Verder hoort onderwijs hoort seculair te zijn. Religie hoort er niet in thuis. Jammer voor Geertje en jammer voor moslims en joden.
Oh, ik ben dat helemaal met je eens, maar ik denk helaas niet dat ik de grondwetszijsinging nog mee zal maken die ons eindelijk vrij maakt van godsdienstgebaseerd onderwijs (mijn droominterpretatie van vrijheid van godsdienst is dan ook "vrij zijn van godsdienst").

En zolang die grondwetswijziging er niet is, zit je met de situatie dat als school X de dag met een ochtendgebed mag beginnen, op school Y mag worden onderwezen dat god homo's haat.
En voor de duidelijkheid, ik vindt beiden niet fijn - en dan druk ik me zacht uit.

Wat betekent mijn avatar?

Pagina: 1 ... 112 ... 120 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic