De landelijke Nederlandse politiek 2025 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 120 Laatste
Acties:
  • 596.515 views

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 13:44
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 90% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:40 ]

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-11 15:09

[ Voor 92% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:40 ]

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:30

[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:43 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:25

Qwerty-273

Meukposter

DropjesLover schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:00:
Jonge huisartsen kunnen/willen geen nieuwe praktijken meer openen of overnemen omdat men niet direct genoeg patienten heeft en dus geen geld heeft/krijgt.
Nu springen zorgverzekeraars financieel bij om hun wel gestart te krijgen.

Maar hiermee worden de huisartsen dus gaandeweg in dienst van de zorgverzekeraars gebracht, of in ieder geval een potentieel ongezonde, ongelijke relatie tot elkaar.
Het is dan wel frappant om te realiseren dat er blijkbaar geen andere partij is die deze financiering wilt oppakken. Is dat te veel risico, te laag rendement, ? Waarom zou een jonge huisarts wel in zee gaan met financiering vanuit een verzekeraar maar niet vanuit een financieringspartij?

Je komt dan al haast in een vergelijkbare situatie terecht als brouwerijen die mooie horecapanden bezitten die ze verhuren aan ondernemers die een kroeg (of vergelijkbare horeca zaak) willen opzetten. Waarbij je naast de huur ook grotendeels vastzit aan het afnemen van de producten van de bewuste brouwerij.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:53

[ Voor 91% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:40 ]

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[ Voor 98% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:43 ]

It’s the economy, stupid!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:50
Sommige mensen willen gewoon heel graag alle niet-oernederlands uitziende mensen wegzetten als crimineel of problematisch.

Als je ze daarop wijst, komt al gauw een tegenargument dat ze niet racistisch zijn, of tegenwoordig framen rechtsextremisten zich als 'realistisch' :')

Gefeliciteerd, je hebt ook de steeds groter wordende groep hoogopgeleide/nette burgers met migratieachtergrond weggezet omdat je het niet kon laten. Een klap in het gezicht van die honderdduizenden Nederlanders (miljoenen?).
Je bent getrapt in de uitgekiende campagne van extreemrechts. De problemen gaan niet opgelost worden (wooncrisis, stikstof, toeslagen, Groningen, etc) omdat het altijd moet gaan over migranten, want dat speelt makkelijk in op de onderbuik en dan kunnen de politici dik geld blijven opstrijken (Wilders al 25+ jaar..) zonder doelgericht beleid te ontwikkelen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Als je maar genoeg goochelt met statistieken, kan je alles bewijzen.

Geef me genoeg tijd en ik kan bewijzen dat Nederlandse omaatjes een gevaar voor de samenleving zijn, omdat ze 10x zo crimineel zijn als een andere bevolkingsgroep.

Dan ga ik wel het aantal winkeldiefstallen van 70 plussers vergelijken met hoe vaak tieners faillissementsfraude plegen, maar de cijfers zullen kloppen!

Daarom moet je vergelijken met vergelijkbare groepen, niet alle Nederlanders vergelijken met 1 veel specifiekere groep.

https://www.quest.nl/maat...lzoekers-vaker-crimineel/ is trouwens al een prima artikeltje:
Maar in een asielzoekerscentrum zijn alleenstaande jonge mannen zonder werk en met weinig geld nogal oververtegenwoordigd, vergeleken met de rest van onze samenleving. Van deze groep asielzoekers werd in 2015 acht procent verdacht van criminaliteit. Bij een groep vergelijkbare Nederlanders (onder meer ook alleenstaand en met weinig te besteden) zonder migratieachtergrond was dat twaalf procent.

Je zou volgens het WODC dus ook kunnen stellen dat asielzoekers juist mínder crimineel zijn. Ook zorgt de komst van een asielzoekerscentrum niet voor meer criminaliteit in de buurt. In de omgeving van asielzoekerscentra had je als gemiddelde Nederlander een kans van 1,4 procent om slachtoffer te worden van criminaliteit. In een vergelijkbare buurt zónder azc was dat net zo veel.
Zie, Nederlanders zijn 50% crimineler dan asielzoekers!!111!!!!1

Frans, doe er wat aan!11!!111!111one

People as things, that’s where it starts.

• honey

[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:38 ]

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:25

ZieMaar!

Moderator General Chat

[ Voor 97% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:42 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:00

Dido

heforshe

(jarig!)
DeKever schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:36:
Tegelijkertijd blijft wel staan dat als je door blijft gaan met (grote) groepen toelaten die aan de onderkant vd maatschappij zullen bivakeren (zeg analfabeten, dan weet je dat de criminaliteit zal toenemen. Niet omdat anafalbeten slechte mensen zijn, maar omdat ze hier niet aarden. De correcties op cijfers waar jij het over hebt zijn qua praktische betekenis niet zo zinnig.

Overigens vind ik er best wat voor te zeggen dat je stukje criminaliteit op de koop toeneemt. Maar dan moet je eigenlijk ook zo dapper zijn om tussen de nieuwe inwoners te gaan wonen.
Prima, maar dan moeten we er wel voor waken dat we de arbeidsmigranten (het overgrote deel van die groep die je beschrijft!) niet op dezelfde hoop gooien als asielzoekers (die gewoon recht hebben om asiel aan te vragen onder de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens).

Met andere woorden, laten we de economische discussie over arbeidsmigratie eindelijk eens los trekken van de discussie over of we mensenrechten nog wel willen respecteren. Want die laatste "discussie" zou in een beschaafd, stinkend rijk land helemaal niet trer tafel mogen komen.

Daar ga ik al sinds het "bed/bad/brood"-debacle letterlijk van over mijn nek. Hoe halen we het in onze harses om te overwegen de mensenrechten maar even aan de kant te schuiven?

En dat staat volledig los van loodgietende Polen, aarbeiplukkende Roemenen en aspergestekende Bulgaren en waarom Nederlanders te besodemietered zijn om dat werk te doen / waarom we weigeren te handhaven op de arbeidsomstandigheden en minimumloon in die sectoren (met name die laatste twee) waardoor een Nederlander helemaal niet kan concurreren met die arbeidsmigranten tenzij hij zijn werknemersrechten op wil geven.

We willen wel de goedkope asperges, maar gaan vervolgens klagen over de overlast van de uitgebuite arbeidsmigranten die ervoor zorgen dat ze in de supermarkt liggen.
Maar goed, de asperges laten liggen helpt ook niet, want dan worden de asperges gewoon, net als bijna alle andere landbouwproducten, gewoon geëxporteerd. Hebben de Duisters financieel voordeel van onze overlast veroorzakende slaven.

Wat betekent mijn avatar?

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Qwerty-273 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:14:
[...]

Het is dan wel frappant om te realiseren dat er blijkbaar geen andere partij is die deze financiering wilt oppakken. Is dat te veel risico, te laag rendement, ? Waarom zou een jonge huisarts wel in zee gaan met financiering vanuit een verzekeraar maar niet vanuit een financieringspartij?

Je komt dan al haast in een vergelijkbare situatie terecht als brouwerijen die mooie horecapanden bezitten die ze verhuren aan ondernemers die een kroeg (of vergelijkbare horeca zaak) willen opzetten. Waarbij je naast de huur ook grotendeels vastzit aan het afnemen van de producten van de bewuste brouwerij.
Exact de vergelijking waar ik ook meteen aan dacht. En ook precies waar het gevaar in zit. Op termijn wordt je verplicht 1 soort bier of van 1 brouwerij te schenken.
Sowieso zitten verzekeraars op een enorme berg geld (liquiditeit) die ze in iets rendabels willen stoppen. Woningbouw is dat niet meer, maar bedrijfsruimten zoals supermarkten en zorgcentra kunnen dat wel zijn. Dus ook lekker een plekje in het vastgoed. A la McDonalds, dat gebruikte zijn franchise-opzet ook niet voor de ondernemers die een vestiging wilde open, maar om land en vastgoed in de portefuille te krijgen, terwijl het bedrijfsrisico bij de franchisehouder ligt, en maar 1 product mag aanbieden.

[ Voor 11% gewijzigd door DropjesLover op 02-09-2025 14:26 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:25

ZieMaar!

Moderator General Chat

[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:32 ]

• HEY_DUDE

[ Voor 94% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:33 ]

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:05

[ Voor 96% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:44 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:45
DeKever schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:36:
[...]
Met de correctie laat je zien dat de ene groep mensen niet intrinsiek slechter is dan andere mensen. Een zeer belangrijke constatering in de strijd tegen racisme.

Tegelijkertijd blijft wel staan dat als je door blijft gaan met (grote) groepen toelaten die aan de onderkant vd maatschappij zullen bivakeren (zeg analfabeten, dan weet je dat de criminaliteit zal toenemen. Niet omdat anafalbeten slechte mensen zijn, maar omdat ze hier niet aarden. De correcties op cijfers waar jij het over hebt zijn qua praktische betekenis niet zo zinnig.
Zolang je zulk werk hebt, zul je er mensen voor nodig hebben. Dus de optie is om meer Nederlanders te krijgen die dit werk doen, of ze van buiten Nederland te halen. De andere optie is om het werk niet te doen, maar in veel gevallen is dat een heel slechte optie.

De correcties zijn daarbij juist wel zinnig, omdat die laten zien dat de criminaliteit grotendeels gekoppeld zit aan dit laaggeschoolde werk en niet zozeer aan de specifieke persoon die het gaat doen. Simpel gezegd, de criminaliteit-cijfers hangen veel meer samen met het salaris dat iemand krijgt dan met zijn afkomst. En daarbij laat de dalende lijn uit de cijfers zien dat als je het probleem erkent en er iets mee doet, dit het probleem enorm kan verkleinen.
Overigens vind ik er best wat voor te zeggen dat je stukje criminaliteit op de koop toeneemt. Maar dan moet je eigenlijk ook zo dapper zijn om tussen de nieuwe inwoners te gaan wonen.
Ik woon vlak bij ASML, en dan gaat het weliswaar niet zozeer om laaggeschoold werk, maar expats zit het wel vol mee. En zelf ben ik ook expat geweest.

Ik geloof dan ook dat je veel verder komt als je de mensen die je hier voor werk heen haalt goed ondersteunt. Want uiteindelijk heb je ze gewoon nodig (iets wat zelfs de PVV laat zien door arbeidsmigratie niet aan te willen pakken). Alleen je moet dus wel goed bedenken wie je nodig hebt, voor wat voor werk, maar vooral hoe je die mensen hier een goed leven laat opbouwen.

[removed]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RobinHood schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:17:

Zie, Nederlanders zijn 50% crimineler dan asielzoekers!
Werkt niet. Want zo denken die mensen niet. Die geven als reactie dat dat ook erg is, maar die Nederlanders horen hier, en die asielzoekers niet.

En als het alleen maar komt omdat werkloze jonge mannen nu eenmaal vaker crimineel zijn, krijg je als reactie dat je dan gewoon geen werkloze jonge mannen meer binnen moet laten.

Been there, got the t-shirt.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[ Voor 96% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:44 ]

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-11 16:49

[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:45 ]

Life is what happens while you're busy making other plans

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:15

[ Voor 91% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:44 ]

• redwing

[ Voor 103% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:44 ]

[removed]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:32
Dido schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:09:
[...]
De (klein)kinderen van de boomers, bedoel je?
Zolang er geen eerlijke erfbelasting komt zijn dat namelijk degenen die heel veel gratis geld gaan ontvangen.
Ligt er aan wat jouw definitie van eerlijk is; tegelijkertijd als de boomers zorgbehoevend oud worden blijft er alsnog niets over voor de (klein)kinderen.

Maargoed, dat geld stroomt dan wellicht door, alleen helpt dat ze niet in het proces van starter zijn. Bovendien heb je speciale hypotheekvormen om te voorkomen dat het geld overblijft, verzilverhypotheek en de opeethypotheek, bijvoorbeeld. Of schenken bij leven, dat kan natuurlijk ook.

Als ik kijk naar mijn vrouw en ik gaan we beiden ondanks de overwaarde in de woningen van onze ouders weinig opschieten met de erfenis, dus wellicht ben ik er daarom niet zo 'bang' voor :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:50:
[...]

Ligt er aan wat jouw definitie van eerlijk is; tegelijkertijd als de boomers zorgbehoevend oud worden blijft er alsnog niets over voor de (klein)kinderen.

Maargoed, dat geld stroomt dan wellicht door, alleen helpt dat ze niet in het proces van starter zijn. Bovendien heb je speciale hypotheekvormen om te voorkomen dat het geld overblijft, verzilverhypotheek en de opeethypotheek, bijvoorbeeld. Of schenken bij leven, dat kan natuurlijk ook.

Als ik kijk naar mijn vrouw en ik gaan we beiden ondanks de overwaarde in de woningen van onze ouders weinig opschieten met de erfenis, dus wellicht ben ik er daarom niet zo 'bang' voor :+
Ondanks dat dit een hele valide situatie is wel een nuance, het is desondanks ook weer niet een n=1 situatie maar er wonen maar 115.000 mensen in Nederland in een verzorgings- of verpleeghuis (CBS 2019 laatste cijfers die ik kon vinden), tegen totaal 3,7 miljoen 65-plussers (wel recente cijfers van 2024).

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• NiGeLaToR
olympusdenk schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:59:
[...]

Ondanks dat dit een hele valide situatie is wel een nuance, het is desondanks ook weer niet een n=1 situatie maar er wonen maar 115.000 mensen in Nederland in een verzorgings- of verpleeghuis (CBS 2019 laatste cijfers die ik kon vinden), tegen totaal 3,7 miljoen 65-plussers (wel recente cijfers van 2024).
Ja, het idee is dat het verzorgingshuis echt de allerlaatste stap voor de crematie is, dus dat begrijp ik wel. Ik zie dat veel mensen er ook kort verblijven, een klein deel > 48 maanden. Dus ondanks dat het impact heeft, is dat niet voor iedereen/altijd inderdaad.

En, als je dus een kans op een mooie erfenis wilt, moet je gaan mantelzorgen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-11 17:06

[ Voor 101% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:38 ]

• olympusdenk
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:02:
[...]

Ja, het idee is dat het verzorgingshuis echt de allerlaatste stap voor de crematie is, dus dat begrijp ik wel. Ik zie dat veel mensen er ook kort verblijven, een klein deel > 48 maanden. Dus ondanks dat het impact heeft, is dat niet voor iedereen/altijd inderdaad.

En, als je dus een kans op een mooie erfenis wilt, moet je gaan mantelzorgen.
Ik begrijp je nuance inderdaad, en als families bereid zijn om mantelzorg te verlenen (wat veel voorkomt), blijven de zorgkosten beperkt en blijft het vermogen grotendeels intact. Betekent eigenlijk dat de kinderen van boomers veel zullen erven verder eigenlijk wel klopt voor het overgrote deel van de gevallen als plannen verhoging van erfbelasting worden af-/uitgesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door olympusdenk op 02-09-2025 15:13 . Reden: Typfout ]

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

[ Voor 91% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:45 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Dido

Dido

heforshe

(jarig!)
NiGeLaToR schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:50:
Ligt er aan wat jouw definitie van eerlijk is;
Voor mij is dat gelijke kansen voor iedereen, onafhankelijk van de ouders. Maar goed, ik weet ook dat niet iedereen die definitie deelt ;)
Maargoed, dat geld stroomt dan wellicht door, alleen helpt dat ze niet in het proces van starter zijn.
De kinderen wellicht niet direct (hoewel de kans aanwezig is dat die al geprofiteerd hebben van een familiebankhypotheekje...) maar dan zijn er vaak genoeg nog wel kleinkinderen die dankzij de mazzel van opa of oma een startershypotheek mee kunnen kriijgen uit de erfenis van pa of ma.
Bovendien heb je speciale hypotheekvormen om te voorkomen dat het geld overblijft, verzilverhypotheek en de opeethypotheek, bijvoorbeeld.
Natuurlijk, maar degenen die te hoop lopen tegen erfbelasting zijn vaak nou net de mensen die juist wel willen dat dat geld overblijft voor de (klein)kinderen.
Of schenken bij leven, dat kan natuurlijk ook.
Maar dan eet die enge belastingdienst ook al weer mee! En dat is een ramp!

Mensen gaan echt niet vrijwillig hun erfenis naar de maatschappij brengen in de vorm van belastingen, dat zal wettelijk geregeld moeten worden.

En persoonlijk heb ik eerlijk gezegd liever dat er dus gewoon meer erfbelasting wordt geheven dan dat mensen hun mazzeltonnen grotendeels overdragen aan banken via opeethypotheken. Daar worden alleen de banken beter van en kunnen we geen AOW-gaten mee dichten.

• NiGeLaToR
olympusdenk schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:11:
[...]

Ik begrijp je nuance inderdaad, en als families bereid zijn om mantelzorg te verlenen (wat veel voorkomt), blijven de zorgkosten beperkt en blijft het vermogen grotendeels intact. Betekent eigenlijk dat de kinderen van boomers veel zullen erven verder eigenlijk wel klopt voor het overgrote deel van de gevallen als plannen verhoging van erfbelasting worden af-/uitgesteld.
En dat worden ze ongetwijfeld gezien de electorale meerderheid en het feit dat beleid louter stemmen volgt anno nu :)

Het blijft intrigerend om onderdeel te zijn van een systeem wat vooral wordt gestuurd door de onderbuik. We hebben gewoon mazzel dat men decennia geleden geen idee had en de bestuurders lieten besturen en nog veel van deze systemen gebruiken. Stel je voor dat politici nu het hele gebeuren opnieuw moesten vormgeven. Kansloos.
Dido schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:14:
[...]

Voor mij is dat gelijke kansen voor iedereen, onafhankelijk van de ouders. Maar goed, ik weet ook dat niet iedereen die definitie deelt ;)
Dat maakt je een echte liberaal. Dat de VVD die weg kwijt is is evident: maar als je naar de definitie van een liberaal kijkt start iedereen met 0 en moet het helemaal zelf doen/regelen/maken. Geen erfenis dus. Ik deel die visie wel, zeker vanuit een liberale gedachte. Alleen de salon-nep-liberalen anno nu beweren dat dit socialistisch is :+
De kinderen wellicht niet direct (hoewel de kans aanwezig is dat die al geprofiteerd hebben van een familiebankhypotheekje...) maar dan zijn er vaak genoeg nog wel kleinkinderen die dankzij de mazzel van opa of oma een startershypotheek mee kunnen kriijgen uit de erfenis van pa of ma.
Denk dat dit ook wel wat nuance behoeft, net als mijn opmerking over kosten-voor-verzorgingshuizen. Feit blijft dat je een punt hebt dat gebrek aan erfbelasting zorgt voor verdere verdeeldheid tussen arm en rijk. Al blijkt dat in NL vergeleken met andere landen dus juist niet zo enorm groot te zijn, die kloof. Vraag is hoe klein die moet zijn/worden/blijven.
Natuurlijk, maar degenen die te hoop lopen tegen erfbelasting zijn vaak nou net de mensen die juist wel willen dat dat geld overblijft voor de (klein)kinderen.
Mensen met overwaarde gok ik zo.
Maar dan eet die enge belastingdienst ook al weer mee! En dat is een ramp!

Mensen gaan echt niet vrijwillig hun erfenis naar de maatschappij brengen in de vorm van belastingen, dat zal wettelijk geregeld moeten worden.

En persoonlijk heb ik eerlijk gezegd liever dat er dus gewoon meer erfbelasting wordt geheven dan dat mensen hun mazzeltonnen grotendeels overdragen aan banken via opeethypotheken. Daar worden alleen de banken beter van en kunnen we geen AOW-gaten mee dichten.
Als er meer erfbelasting wordt geheven zal de groep mensen die poogt zo min mogelijk te bezitten na overlijden groeien. En dat lijkt wellicht vervelend, al is consumptie en benutten van geld ook iets wat weer terugvloeit naar de schatkist. Het allergrootste nadeel van overwaarde in een woning is, dat het alleen bestaat op papier. Het rendeert niet, het betaalt niemand, het is pas 'wat' als het wordt benut. Dus 100% erfbelasting zou een AOW-gat kunnen dichten, maar consumptie tijdens leven in welke vorm dan ook is wellicht ook niet zo erg. En mensen hun goed recht, tis immers hun geld, bij leven.

[ Voor 58% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-09-2025 15:22 ]

• honey

[ Voor 96% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:38 ]

• Dido

Dido

heforshe

(jarig!)
NiGeLaToR schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:15:
Het blijft intrigerend om onderdeel te zijn van een systeem wat vooral wordt gestuurd door de onderbuik. We hebben gewoon mazzel dat men decennia geleden geen idee had en de bestuurders lieten besturen en nog veel van deze systemen gebruiken. Stel je voor dat politici nu het hele gebeuren opnieuw moesten vormgeven. Kansloos.
Extra pijnlijk is dat die systemen uit dat grijze verleden die dus wel werken voor een niet onaanzienlijk deel te danken zijn aan dat gehate, landsgevaarlijke, doodenge "links". :X

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:15

[ Voor 97% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:34 ]

• eric.1

[ Voor 97% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:36 ]

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-11 16:49

[ Voor 92% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:45 ]

Life is what happens while you're busy making other plans

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[ Voor 96% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:37 ]

• NiGeLaToR
Dido schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:27:
[...]

Extra pijnlijk is dat die systemen uit dat grijze verleden die dus wel werken voor een niet onaanzienlijk deel te danken zijn aan dat gehate, landsgevaarlijke, doodenge "links". :X
Dat is mede te danken aan de spin dat alles wat 'rechts' niet bevalt automatisch links is. En, als je helemaal rechts staat, is alles feitelijk ook 'links'. Vanuit jouw perspectief.

Tevens interessant dat de volledig gehersenspoelde rechtse achterban in andere landen bereid zijn dit alles te vergooien voor het idee dat ze daarmee 'links' raken. Ondertussen lachen de machthebbers in hun vuistje omdat ook hun eigen achterban bloedt, rechten verliezen en zo samen met de fictieve linkse vijand achter blijft.

Tis bijna bewonderenswaardig als het niet zo kwaadaardig was.

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-11 15:09

[ Voor 96% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:38 ]

• NiGeLaToR
Het wordt dan ook hoog tijd om de termen links of rechts te begraven. Er is momenteel weinig linkser dan wat zich rechts noemt en vice versa. Wat wel een keer de norm mag worden is dat feiten, op basis van data, die vergaart is door dingen simpelweg te meten, geen lading krijgen. Het is wat het is.

En daarna kun je het pas hebben over het vinden van een oplossing. Maar door op voorhand de vergaarde data te voorzien van een label, narratief of zelfs politieke kleuring, ontneemt je die mogelijkheid. Bekt alleen niet zo lekker tijdens verkiezingen, nuance. Bah.

• honey

[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:36 ]

• Dido

Dido

heforshe

(jarig!)
NiGeLaToR schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:15:
Dat maakt je een echte liberaal. Dat de VVD die weg kwijt is is evident: maar als je naar de definitie van een liberaal kijkt start iedereen met 0 en moet het helemaal zelf doen/regelen/maken. Geen erfenis dus. Ik deel die visie wel, zeker vanuit een liberale gedachte. Alleen de salon-nep-liberalen anno nu beweren dat dit socialistisch is :+
Ik heb ook weinig tegen de basisprincipes van het liberalisme, zolang ze maar niet gecombineerd worden met een aan het leugenachtige grenzende tendens om de werkelijkheid te verdraaien - iets waar ik de VVD al geruime tijd van beticht.
Ik ben een paar jaar geleden de les gelezen door een *knip* VVD-er *knip* die me haarfijn wist te vertellen datr armoede een keuze is in Nederland, omdat iedereen die bij de gemeente aanklopt bakken met geld, plus een woning krijgt.

Die stereotypering helpt niet.

Nodeloos te zeggen dat de beste man absoluut niet geïnteresseerd was in wat ik daarvan vond.

Ik werd er letterlijk fysiek onpasselijk van.
Dat je opkomt voor de rijken, soit. Dat je gelooft dat hard werken moet lonen, prima.

Maar dat je doet alsof iedere rijke stinkerd in Nederland dat aan zijn eigen harde werken te danken heeft in plaats van aan effing mazzel dat ie in het juiste gezin geboren is, dat je werkelijk pretendeert dat iedere dakloze dakloos is omdat ze daar zelf voor kiezen en dat armoede helemaal niet nodig is omdat we zo'n ontzettend toegankelijk en gul beleid hebben waar iedereen een zak centen en een huis krijgt... misselijkmakend.

Maar goed, de VVD is tegenwoordig al helemaal geen serieuze partij meer. Waren ze in het vorige kabinet nog een PVV-light, onderhand proberen ze de PVV rechts in te halen.
En inderdaad, liberaal betekent tegenwoordig vanuit hun standpunt socialistisch, net zoals in de VS "liberal" gelijk wordt gesteld met "communist".
Denk dat dit ook wel wat nuance behoeft, net als mijn opmerking over kosten-voor-verzorgingshuizen. Feit blijft dat je een punt hebt dat gebrek aan erfbelasting zorgt voor verdere verdeeldheid tussen arm en rijk. Al blijkt dat in NL vergeleken met andere landen dus juist niet zo enorm groot te zijn, die kloof. Vraag is hoe klein die moet zijn/worden/blijven.
Zolang we zitten met een woningsituatie waarin jongeren noodgedwongen langer bij hun ouders nlijven wonen dan gewenst omdat ze noch een koophuis kunnen betalen, noch een huurhuis kunnen bemachtigen, dat die kloof nog niet klein genoeg is. Maar dat is inderdaad mijn persoonlijke mening.
Mensen met overwaarde gok ik zo.
Nee hoor, er zijn ook mensen met overwaarde die er helemaal niet op zitten te wachten om hun kids een flinke erfenis na te laten. Ik ken er persoonlijk een paar, en het is nog familie ook :P
Als er meer erfbelasting wordt geheven zal de groep mensen die poogt zo min mogelijk te bezitten na overlijden groeien. En dat lijkt wellicht vervelend, al is consumptie en benutten van geld ook iets wat weer terugvloeit naar de schatkist. Het allergrootste nadeel van overwaarde in een woning is, dat het alleen bestaat op papier. Het rendeert niet, het betaalt niemand, het is pas 'wat' als het wordt benut. Dus 100% erfbelasting zou een AOW-gat kunnen dichten, maar consumptie tijdens leven in welke vorm dan ook is wellicht ook niet zo erg. En mensen hun goed recht, tis immers hun geld, bij leven.
Oh, natuurlijk. Als mensen hun geld opmaken is dat helemaal niet erg, voor niemand. En het is inderdaad maatschappelijk ook nog eens fijn.
Maar ja, die overwaarde opmaken kan best een uitdaging zijn, want dan moet je dus ofwel toevallig op het juiste moment naar een goedkopere woning verkassen en nog kwik genoeg zijn om die oevrwaarde op te maken, of je gaat zo'n opeethypotheek aan, waarmee de maatschappelijke waarde naar de bank verdwijnt.

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 03-09-2025 19:07 ]

• HEY_DUDE

[ Voor 96% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:35 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[ Voor 94% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:35 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

En nu kennelijk niet meer:
Het bestuur van NSC dreigt op te stappen als NSC-leden zaterdag een motie van wantrouwen tegen hun voorzitter steunen. Lijsttrekker Eddy van Hijum ontkent dat daardoor de verkiezingsdeelname van de partij mogelijk in gevaar komt.
Meer info: Bestuur NSC dreigt met vertrek, maar partij doet 'gewoon' mee met verkiezingen

Wat een klucht die hele NSC. Die hebben een ruggegraat die zo flexibel is dat ze met elke wind meewaaien en om het uur iets anders roepen.

Heel stabiele partij heeft Omtzigt samengesteld. De LPF is er niks bij.

Virussen? Scan ze hier!

• eric.1

[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:35 ]

• BadRespawn
  • Laatst online: 06-11 04:43
redwing schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:35:
[...]

Ik woon vlak bij ASML, en dan gaat het weliswaar niet zozeer om laaggeschoold werk, maar expats zit het wel vol mee. En zelf ben ik ook expat geweest.
Er is heel groot verschil tussen de arbeid- en woonomstandigheden van hooggeschoolde expats zoals die bij ASML werken, en de veel grotere groep expats die in bvb in een vleesfabriek werken. Die zit het vol tegen, uitgebuit omdat ze de taal niet kennen en de weg in de bureaucratie niet kennen.

YouTube: Arbeidsmigranten in Nederland | LUBACH
meer dan de helft van mensen die op straat slapen is arbeidsmigrant
6 mensen die één kamer delen, 1600eu/mnd, slapen in ploegendienst
betalen wel zorgpremie aan hun baas maar die sluit vervolgens geen zorgverzekering af
arbeidsongeval: vingers kwijt, 350eu compensatie

De politiek bewijst alleen lippendienst aan het probleem en doet er in praktijk niets aan.
Sinds 2006 toen de grenzen open gingen: herhaald advies inwinnen bij de SER en Commissie Roemer, toezegging van Schoof 1 om de aanbevelingen van Roemer over te nemen, vervolgens een wet gemaakt waarin 'lastige' maatregelen zoals verplichte registratie ontbreken, waardoor het probleem nog steeds niet is opgelost.

Trump II - Project 2025 tracker

• redwing
BadRespawn schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:27:
[...]
Er is heel groot verschil tussen de arbeid- en woonomstandigheden van hooggeschoolde expats zoals die bij ASML werken, en de veel grotere groep expats die in bvb in een vleesfabriek werken. Die zit het vol tegen, uitgebuit omdat ze de taal niet kennen en de weg in de bureaucratie niet kennen.
Tuurlijk, aan de andere kant zie je wel dezelfde inburgeringsproblemen (of vooral het gebrek aan ondersteuing die er gegeven wordt)
YouTube: Arbeidsmigranten in Nederland | LUBACH
meer dan de helft van mensen die op straat slapen is arbeidsmigrant
6 mensen die één kamer delen, 1600eu/mnd, slapen in ploegendienst
betalen wel zorgpremie aan hun baas maar die sluit vervolgens geen zorgverzekering af
arbeidsongeval: vingers kwijt, 350eu compensatie

De politiek bewijst alleen lippendienst aan het probleem en doet er in praktijk niets aan.
Sinds 2006 toen de grenzen open gingen: herhaald advies inwinnen bij de SER en Commissie Roemer, toezegging van Schoof 1 om de aanbevelingen van Roemer over te nemen, vervolgens een wet gemaakt waarin 'lastige' maatregelen zoals verplichte registratie ontbreken, waardoor het probleem nog steeds niet is opgelost.
Klopt, maar het lijkt me wel duidelijk dat in deze gevallen het probleem niet ligt bij de arbeidsmigranten maar bij de werkgevers (voor zover je ze dat kunt noemen). Dit is simpelweg slavernij en zou veel harder aangepakt moeten worden. Net als het eerder genoemde voorbeeld met de 6 Polen die even 600 euro mogen aftikken om samen in een appartement te wonen.

[removed]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

BadRespawn schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:27:
[...]

Toevallig net vanmiddag nog gesproken met een manager werkzaam bij een erg groot internationaal bedrijf die ook gewoon een erg lullig voorstel kreeg van dat bedrijf, want het bedrijf ging er duidelijk vanuit dat mijn leerling de Nederlandse regels niet kende.

Dus ook "expats" worden gewoon bedonderd door bedrijven, ik ken zat verhalen van mensen die hun eigen ontslag tekenen terwijl ze gewoon een vast contract hebben en dus veel meer rechten hebben. Of die het "prima" vinden dat overuren niet uitbetaald worden en continu weken van 60u draaien "want dat is normaal in dit bedrijf, je overuren zitten al in je 40u loon"

Natuurlijk, de vorm en schaal van uitbuiting en de gevolgen zijn erg anders, maar bedrijven gonna bedrijf, maakt weinig uit wat je nou echt bent. Als ze je veilig kunnen bedonderen, zullen ze dat proberen.

Wat @redwing ook noemt, de inburgering of het totale gebrek daaraan, is ook zeker waar. Gaan we denk ik ook nog wel de vruchten van pakken. Want kenniswerkers hoeven gewoon niet in te burgeren, tenzij ze willen naturaliseren.

Ik hoor meer "bijzondere" opvattingen van mijn Indiase leerlingen dan van mijn Arabische, als die kinderen krijgen en die die kids krijgen dezelfde waarden en normen mee, dan kunnen vrouwen hun borst nog natter maken :X

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:57
@RobinHood Dat met die werkgevers is van alle dag. Mijn vriendin heeft toen als schoonmaakster niet de vaststellingsovereenkomst getekend. "Ik sleep je voor de rechter!" was het dreigement. Voor een schoonmaakster met 16 uurtjes per week (vast contract) die aangevuld wordt door de bijstand is dat heel indrukwekkend...
Na de rechtszaak die hij verloor gewoon geen loonstrookjes meer geven, niet meer betalen, telefoon niet meer opnemen en toegang tot het bedrijf ontzeggen en dan stopt de aanvullende bijstand vanzelf, lopen de schulden op en kom je wel in de problemen. Had je maar moeten tekenen.

Maar gelukkig wordt er steeds meer op de sociale rechtsbijstand bezuinigd, er worden veel teveel zaken gevoerd en dat kost geld.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-11 21:32
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 07:24:
[...]

Waarom 'wow'? Er wordt al decennia voornamelijk (centrum)rechts gestemd. Het lijkt er op dat de bevolking dat wil?
Simpelweg: omdat we dat al jaren hebben. En waar de bevolking naar smacht lijkt mij niet 'nog meer van hetzelfde', eerlijk gezegd. Het impliceert een zucht naar verandering. En uitgerekend Yeşilgöz stelt dat dan...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-11 21:32
DropjesLover schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:19:
Het enige wat ik vind dat de VVD goed gedaan heeft, is het doortastend optreden bij de financiele crisis door banken te nationaliseren.
Een ander succes is de frame dat links het grote kwaad is. Die is zo succesvol dat men inmiddels zelf niet meer met goed fatsoen met links een coalitie zou vormen. (aan de andere kant, het is de VVD, dus zeg nooit nooit...)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

DropjesLover schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:19:

Het enige wat ik vind dat de VVD goed gedaan heeft, is het doortastend optreden bij de financiele crisis door banken te nationaliseren. Daar hadden linksere partijen moeilijker over gedaan.
dat was minister van financien Wouter Bos met premier Balkenende van de CDA/PvdA regering. Daar kwam geen VVD aan te pas.

• Dido

Dido

heforshe

(jarig!)
Delerium schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:07:
dat was minister van financien Wouter Bos met premier Balkenende van de CDA/PvdA regering. Daar kwam geen VVD aan te pas.
Ja, mooi he, die frames?
Een PvdA minister onder een CDA-premier, en op de een of andere manier heeft de VVD dat dan geregeld, en zou "links" dat nooit gedaan hebben. Want links is evil en incapabel.
Nu was Wouter Bos als ik mij niet vergis wel in de leer geweest bij Gerrit Zalm, dus dat is dan inderdaad een VVD-er die iets goed gedaan heeft :P
Dat waren nog eens tijden, dat zo'n levensgevaarlijke linkse rakker iets kon leren van een betrouwbare politicus. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Dido op 02-09-2025 18:38 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dido schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:37:
[...]

Ja, mooi he, die frames?
Een PvdA minister onder een CDA-premier, en op de een of andere manier heeft de VVD dat dan geregeld, en zou "links" dat nooit gedaan hebben. Want links is evil en incapabel.
Nu was Wouter Bos als ik mij niet vergis wel in de leer geweest bij Gerrit Zalm, dus dat is dan inderdaad een VVD-er die iets goed gedaan heeft :P
Dat waren nog eens tijden, dat zo'n levensgevaarlijke linkse rakker iets kon leren van een betrouwbare politicus. 8)7
Zoals wijlen Jeroen van Merwijk al zong: YouTube: Kunststof TV: Jeroen van Merwijk - 'Allemaal de schuld van Wouter Bos'

Het is allemaal de schuld van Wouter Bos
En zit het eens een keertje mee?
Dan komt dat door de VVD

En dat is dus 15 jaar geleden op Youtube gezet, "mooi" dat er gewoon niks veranderd is.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-11 16:46
ijdod schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:52:
[...]
Simpelweg: omdat we dat al jaren hebben. En waar de bevolking naar smacht lijkt mij niet 'nog meer van hetzelfde', eerlijk gezegd. Het impliceert een zucht naar verandering. En uitgerekend Yeşilgöz stelt dat dan...
Het gaat er niet zozeer om wat jij en ik vinden. Als je kijkt naar de peilingen blijkt Nederland nog helemaal niet klaar te zijn met wat we al jaren hebben.

• Dido

Dido

heforshe

(jarig!)
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:43:
Het gaat er niet zozeer om wat jij en ik vinden. Als je kijkt naar de peilingen blijkt Nederland nog helemaal niet klaar te zijn met wat we al jaren hebben.
Klopt, zo te zien wil Nederland helemaal geen regering.

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:37 ]

BThGvNeOA

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wildhagen schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:13:
[...]

Heel stabiele partij heeft Omtzigt samengesteld. De LPF is er niks bij.
Zolang ze niet met getrokken wapens tegenover elkaar staan is er niks aan de hand.

https://www.nu.nl/algemee...-val-balkenende-1-in.html

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04:40

[ Voor 96% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:37 ]

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-11 22:47

[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 02-09-2025 19:35 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

downtime schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:13:
[...]

Zolang ze niet met getrokken wapens tegenover elkaar staan is er niks aan de hand.

https://www.nu.nl/algemee...-val-balkenende-1-in.html
Ow dat verbaast me niks van LPF-ers. Dat waren toch al een stel Bokito's on steroïds.

Kijk naar succesnummers als Bomhoff en Heijnsbroek die elkaar zo ongeveer met messen te lijf gingen...

Virussen? Scan ze hier!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:32

GG85

.......

dawg schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:48:
[...]

Toch schuilt hier een gevaar in.

Zie Henk Kamp en het toeslagenschandaal. Alle informatie die hij tot zijn beschikking had zei dat fraude een marginaal probleem was, maar zijn gevoel en het gevoel bij burgers (bewust aangewakkerd door rechts en daarna versterkt door Bulgaren) zei dat het een enorm probleem was. Gevolg? Tienduizenden slachtoffers met financiële, emotionele en ouder-kind schade, en oplossen gaat gepaard met een incompetentie die inmiddels ook miljarden kost.

Is dat nu echt waar u naar wilt streven? Blaten vanuit de onderbuik, feiten negerend? Maar de burger wordt wel naar de mond gepraat.
Ik zei het al eerder. Er zit kracht in herhaling. Herhaal 25 jaar lang dat moslims op alle mogelijke manieren een probleem zijn, en mensen gaan dat daadwerkelijk geloven. En deze trend is zeer gevaarlijk, kijkend naar de geschiedenis. Zondebokpolitiek kent enkel slachtoffers.

Het huidige politieke klimaat is zorgvuldig gecultiveerd door extremisten, die nooit zijn weggeweest. En het helpt niet dat door de hervormingen van de economie naar marktdenken ervoor heeft gezorgd dat de ongelijkheid is toegenomen. We zien overal in het Westen hetzelfde klimaat, en overeenkomsten in beleid van de afgelopen 50 jaar.
*knip*, zou je wat minder willen generaliseren?

[ Voor 35% gewijzigd door NMH op 03-09-2025 19:36 ]

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Delerium schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:07:
[...]

Verrekt, je hebt gelijk!. Balkenende 1, 2 en 3 waren wel allemaal met de VVD. En daarna ook weer Rutte 1-4.

BThGvNeOA

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-11 12:52
"
Burgemeester Foort van Oosten (Gemeente Nissewaard) is voorgedragen als demissionair minister van Justitie en Veiligheid. Dit betekent dat hij het burgemeesterschap zal neerleggen. Burgemeester van Oosten heeft zijn besluit kenbaar gemaakt bij Commissaris van de Koning Wouter Kolff, die op korte termijn in overleg zal treden met de fractievoorzitters van de gemeenteraad van Nissewaard over het burgemeesterschap."

https://www.nissewaard.nl...an-justitie-en-veiligheid

Benieuwd hoe hij het landelijk gaat doen.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:52

[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 03-09-2025 19:30 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Tja, als we hier hele bevolkingsgroepen gaan wegzetten met als enige onderbouwing grappen, hou ik voor het gezien in deze discussie. :{

• GG85

GG85

.......

dawg schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:16:
Tja, als we hier hele bevolkingsgroepen gaan wegzetten met als enige onderbouwing grappen, hou ik voor het gezien in deze discussie. :{
Heb je de rest van mijn post gelezen?

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:52
Dan heb je niet goed gelezen... :) @GG85 zegt niet dat de Moslims het probleem zijn, maar wel de Islam. Omdat deze geen verlichting heeft doorgemaakt.

Er zijn ook genoeg Westerse moslims, het heeft dus helemaal niets met bevolkingsgroepen te maken.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

GG85 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:22:
[...]

Heb je de rest van mijn post gelezen?
Ja, gelezen. Maar zoals gezegd laat ik het hierbij.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11
Het gaat niet alleen om grappen. Bijvoorbeeld in Londen, bij Speakers' Corner, was ene Hatun Tash (ex-moslim) een paar jaar geleden bezig om verschillende Korans met tekstuele verschillen te laten zien om zo aan te tonen dat een islamitische leerstelling die zegt dat de Koran letter voor letter perfect overgeleverd zou zijn niet klopt. Die is fysiek belaagd daarvoor. Ze is op enig moment ook neergestoken. Dat is weliswaar niet in Nederland, maar ik denk niet dat het risico van dit soort activiteiten hier lager is.

Je hebt niet veel van dat soort figuren nodig om een probleem te zijn (en ze zeggen niets over de gemiddelde migrant), maar een probleem is het wel.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:49
Ik vind het interessant dat je hier specifiek Islam en Moslims noemt. Je beseft je hopelijk dat bijvoorbeeld maar 39-43% van de Turken in Nederland praktiserend Moslim is. Die andere 60% is dus geen enkel probleem voor je? Ik vind het namelijk nogal een arbitraire grens die je legt.

Heb je het partijprogramma van de SGP gelezen? Van verlichting weinig te bekennen moet ik zeggen (dat is natuurlijk ook het hele idee van gereformeerden) en veel overlap met de (conservatieve) punten die je noemt (*knip* verwoord dit s.v.p. normaal met onderbouwing. , anti LHBTI etc). SGP dus ook maar verbieden?

[ Voor 57% gewijzigd door defiant op 03-09-2025 21:05 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bananenplant schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:33:
[...]

Het gaat niet alleen om grappen. Bijvoorbeeld in Londen, bij Speakers' Corner, was ene Hatun Tash (ex-moslim) een paar jaar geleden bezig om verschillende Korans met tekstuele verschillen te laten zien om zo aan te tonen dat een islamitische leerstelling die zegt dat de Koran letter voor letter perfect overgeleverd zou zijn niet klopt. Die is fysiek belaagd daarvoor. Ze is op enig moment ook neergestoken. Dat is weliswaar niet in Nederland, maar ik denk niet dat het risico van dit soort activiteiten hier lager is.

Je hebt niet veel van dat soort figuren nodig om een probleem te zijn (en ze zeggen niets over de gemiddelde migrant), maar een probleem is het wel.
Het punt is dat het een gevaarlijk pad is zodra mensen op basis van één enkel kenmerk als zondebok aangewezen worden.

Dat mensen dat kennelijk niet begrijpen vind ik zeer beangstigend.

Laten we niet muggenziften over semantiek. Iedereen weet welk pad dat is.

[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 02-09-2025 20:37 ]

• _JGC_
Bananenplant schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:33:
[...]

Er hoeft maar 1 gek te zijn die zoiets doet en dan is het "zie je wel!" Allemaal over 1 kam.

Geloof wordt al sinds jaar en dag gebruikt om andere mensen kwaad te doen. Uit naam van de heilige geest... Er is al jaren oorlog in Israël omdat men ooit bedacht heeft dat dat het beloofde land was. Volgens de heilige boeken is het hun land (hebben ze in de bijbel ook al ingepikt), dus hebben ze alle recht om wat er woont te verdrijven.

Ik ken ook genoeg mensen die door het christelijk geloof in de steek gelaten zijn toen ze uit de kast kwamen. Niet op de uitvaart van je verongelukte broertje van 23 mogen komen omdat je homo bent. Geen contact meer met je ouders en vrienden omdat je homo bent en die mensen moeten kiezen tussen de jehova gemeenschap of jou...

"Ja maar dat zijn jehova's, die zijn anders"... maar het zijn wel Christenen... maar die scheren we niet allemaal over 1 kam.

• GG85

GG85

.......

Janpietertje89 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:33:
[...]

Ik vind het interessant dat je hier specifiek Islam en Moslims noemt. Je beseft je hopelijk dat bijvoorbeeld maar 39-43% van de Turken in Nederland praktiserend Moslim is. Die andere 60% is dus geen enkel probleem voor je? Ik vind het namelijk nogal een arbitraire grens die je legt.

Heb je het partijprogramma van de SGP gelezen? Van verlichting weinig te bekennen moet ik zeggen (dat is natuurlijk ook het hele idee van gereformeerden) en veel overlap met de (conservatieve) punten die je noemt (vrouwen als niets meer zien dan broedmachines ondergeschikt aan de man, anti LHBTI etc). SGP dus ook maar verbieden?
Ja maar dit, ja maar zo..... Als het een een probleem is kan het andere ook een probleem zijn.
Die SGP-ers zijn er nu eenmaal, de rest kiezen we nog steeds zelf voor om een verblijfsvergunning te geven.

• GG85

GG85

.......

dawg schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:36:
[...]

Het punt is dat het een gevaarlijk pad is zodra mensen op basis van één enkel kenmerk als zondebok aangewezen worden.

Dat mensen dat kennelijk niet begrijpen vind ik zeer beangstigend.

Laten we niet muggenziften over semantiek. Iedereen weet welk pad dat is.
*knip* als je dit vind verwachten we alleen (!) een topic report, maak het s.v.p. niet persoonlijk.

[ Voor 29% gewijzigd door defiant op 03-09-2025 20:54 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Het gaat al dagen hierover dus u bent niet de enige. En de mods hebben het in zijn geheel verwijderd.

:)

[ Voor 42% gewijzigd door defiant op 03-09-2025 20:55 ]

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:33:
[...]

Heb je het partijprogramma van de SGP gelezen? Van verlichting weinig te bekennen moet ik zeggen (dat is natuurlijk ook het hele idee van gereformeerden) en veel overlap met de (conservatieve) punten die je noemt (*knip, anti LHBTI etc). SGP dus ook maar verbieden?
*knip* s.v.p. geen commentaar op andermans postgedrag, maak een topic report aan als je dit vind.

*knip*. En van mening verschillen met een partij natuurlijk onvoldoende om ze te verbieden. Juist dat er zoveel partijen zijn impliceert ook dat er zoveel punten zijn waarover verschil van mening is.

[ Voor 17% gewijzigd door defiant op 03-09-2025 21:06 ]

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:25
Dit is typisch het soort argument dat je in de nasleep van 11 september hoorde, de intolerantieparadox gemengd met een sausje van culturele superioriteit. "wij kunnen vredig met elkaar samenleven, daarom moeten we hun onvolwassen cultuur uitsluiten."

Een ideologie of godsdienst is een abstract concept. Het ondergaat geen toestandsveranderingen, je hebt alleen aanhangers die de godsdienst op een bepaalde manier interpreteren.

In Oeganda zijn de Christenen best bereid de doodstraf op te leggen aan homosexuelen, met als basis een bijbel die formeel hetzelfde zou moeten zijn als degene die ze op de Veluwe hebben. Blijkbaar hebben ze de memo niet gekregen dat het Christendom de verlichting heeft doorgemaakt.

In Amerika is er een stroming die informatie over homosexualiteit gelijkstelt met pornografie. En daarmee bedoelen ze niet dat ze het prikkelend en opwindend vinden.

Ook in de 20e eeuw hadden we in Nederland en België katholieke knokploegen die op fysieke manier al te vrijzinnige bewegingen het zwijgen op wilden leggen.

Tolerantie is iets wat ontstaat als mensen besluiten elkaar in vrede te laten leven. De "verlichting" is vooral opmerkelijk omdat hij aansloot op het tijdperk van godsdienstoorlogen, waarbij de "verlichte" Nederlandse protestanten als de Taliban in Bamiyan alle heiligenbeelden van de katholieken kapotsloegen. En dan hebben we het nog niet over hoe de katholieken daarop reageerden.

Maar goed, daarna hadden we inderdaad een periode van "leven en laten leven", zolang je niet atheïstisch was, want dan werd je in Nederland veroordeeld tot het concentratiekamp rasphuis, en zolang je als Jood of katholiek genoegen nam met een bestaan als tweederangsburger.

De "Islam" is helemaal niet het probleem, want een groot deel van de moslims is niet-praktiserend, óf vooral bezig met de eigen invulling van het geloof. Het gaat om het clubje radicalen dat, net als de katholieken van honderd jaar geleden, eigenrichting toepast.

[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 03-09-2025 19:32 ]

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:39

Thompson

Beeromaniac

dawg schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:48:
[...]
Zie Henk Kamp en het toeslagenschandaal. Alle informatie die hij tot zijn beschikking had zei dat fraude een marginaal probleem was,
Ik ben het er helemaal mee eens dat die fraude, op financieel vlak, een marginaal probleem was. Ik denk echter wel dat bestrijding van (uitkerings)fraude een veel groter nut dient.
Mensen die een uitkering ontvangen worden nogal eens als "uitkeringstrekker" gezien door de mensen die die uitkering bekostigen. Andersom wordt er door de mensen die een uitkering ontvangen dan weer vuil gekeken naar "de elite". Die paar centen die die fraude kost is irrelevant; je wil er voor zorgen dat iedereen in Nederland er gerust op kan zijn dat als iemand een uitkering (toeslag, boete, celstraf, whatever) ontvangt; dat dat rechtvaardig is. Dan pas kun je elkaar gelijkwaardig en eerlijk behandelen en krijg je niet telkens meer die polariserende tweedeling.
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:02:
[...]

Tolerantie is iets wat ontstaat als mensen besluiten elkaar in vrede te laten leven.

De "Islam" is helemaal niet het probleem, want een groot deel van de moslims is niet-praktiserend, óf vooral bezig met de eigen invulling van het geloof. Het gaat om het clubje radicalen dat, net als de katholieken van honderd jaar geleden, eigenrichting toepast.
Is dat nu niet net het probleem wat veel mensen hebben met de Islam, dat die andere mensen niet in vrede laten leven? En een niet-praktiserend moslim, hangt dan toch ook niet de islam aan?
Hierbij geldt overigens hetzelfde als wat ik hierboven aangeef; je wil voorkomen dat er überhaupt van die radicale uitschieters (in bovenstaand voorbeeld fraudeurs) bij zitten, zodat je dat wantrouwen jegens elkaar kunt voorkomen. Het gaat niet zozeer om die paar excessen en de schade die zij berokkenen, het gaat om het effect dat de excessen hebben op het beeld van het grotere geheel.

Beeromaniac

• Janpietertje89
kdekker schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:50:
[...]
*knip*

Inhoudelijk is het woord broedmachine kul. En van mening verschillen met een partij natuurlijk onvoldoende om ze te verbieden. Juist dat er zoveel partijen zijn impliceert ook dat er zoveel punten zijn waarover verschil van mening is.
Hoe genuanceerd zijn de woorden "de abortuswet moet worden ingetrokken"? Dat kan je niet anders nuanceren dan dat vrouwen niet langer baas over eigen lichaam zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door defiant op 03-09-2025 20:59 ]

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:47
Robkazoe schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:46:
https://nos.nl/artikel/25...euwe-kabinetsleden-bekend
Palmen (NSC) gaat verder als Palmen (partijloos) en blijft staatssecretaris Toeslagen. Voor wie graag haat op MBO-ers als minister (*kuch* Wiersma *kuch*), heeft de BBB wat nieuwe kandidaten gepresenteerd :)

[...]
Edit: de titel is wel een beetje clickbaity, maar het gaat vooral om de tweet zelf (heb deze ook nog even dikgedrukt).
Nieuwe BBB-minister van Onderwijs Gouke Moes vergeleek regenboogsymbool met hakenkruis
BBB draagt Gouke Moes voor als nieuwe minister van Onderwijs. Moes komt van de Provinciale Staten in Groningen. De ex-machinebankwerker, die later docent werd in het praktijkonderwijs, baarde precies een jaar geleden opzien door de strijd voor de gelijke rechten van homo's te vergelijken met nazipraktijken. Dat deed hij toen in Appingedam een regenboogzebrapad door een homohater was beklad met hakenkruizen en hatelijke teksten. Moes zei daarover op het fascistisch platform X:

"Zo werkt polarisatie. Jammer, van beide kanten jammer. De kant die bedacht heeft dat daar zo'n regenboogpad moet komen en daarmee volledig de belevingswereld van veel jongeren daar negeert (misschien zelfs provoceert) en de kant die daar dan met hakenkruizen tegenin gaat."

De partijen in de Provinciale Staten distantieerden zich van de schokkende uitlatingen. Moes beweerde dat hij met zijn haatdragende boodschap wilde "waarschuwen tegen polarisatie". In een toelichting zei hij dat het jammer te vinden dat de twee groepen (dat is dus homo-activisten en homohaters) "zo ver van elkaar af staan".
Bron: https://www.bnnvara.nl/jo...oogsymbool-met-hakenkruis

Konden ze bij de BBB écht niemand anders vinden?

[ Voor 3% gewijzigd door skimine op 03-09-2025 01:28 ]

• _JGC_
skimine schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:20:
[...]
Nieuwe BBB-minister van Onderwijs Gouke Moes vergeleek regenboogsymbool met hakenkruis
[...]

*knip*, mag het wat minder generaliserend?

[ Voor 30% gewijzigd door NMH op 03-09-2025 19:37 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

[...]
[...]

Dit is gewoon waar de BBB voor staat.
Verder schrijft de BBB dat de partij zich zorgen maakt over de "doorgeschoten symboolpolitiek" rond lhbtiq-beleid. "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg", schrijft de partij.
https://nos.nl/collectie/...regels-en-symboolpolitiek

Maar hey, de islam is het echte probleem in Nederland hoor :z

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-11 22:47
Thompson schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:18:
Ik ben het er helemaal mee eens dat die fraude, op financieel vlak, een marginaal probleem was. Ik denk echter wel dat bestrijding van (uitkerings)fraude een veel groter nut dient.
Mensen die een uitkering ontvangen worden nogal eens als "uitkeringstrekker" gezien door de mensen die die uitkering bekostigen. Andersom wordt er door de mensen die een uitkering ontvangen dan weer vuil gekeken naar "de elite". Die paar centen die die fraude kost is irrelevant; je wil er voor zorgen dat iedereen in Nederland er gerust op kan zijn dat als iemand een uitkering (toeslag, boete, celstraf, whatever) ontvangt; dat dat rechtvaardig is. Dan pas kun je elkaar gelijkwaardig en eerlijk behandelen en krijg je niet telkens meer die polariserende tweedeling.
Ja, maar: dat kan niet. Je kunt geen ambtelijk apparaat optuigen dat 100% betrouwbaar is in het voorkomen van fraude zonder nevenschade. Dat is precies wat men probeerde te doen -- het doel was natuurlijk niet om een hoop onschuldige mensen te ruïneren, alle cynisme daargelaten, maar koste wat kost zorgen dat elke uitkering rechtvaardig was en iedereen waarbij dat mogelijk niet zo was door de mangel halen om dat maar 100% zeker te hebben.

Dat er enige inspanning moet zijn om uitkeringsfraude te voorkomen is evident, anders maakt gelegenheid de fraudeur. Maar je zult een pragmatische aanpak moeten hebben waarbij je accepteert dat er hier en daar wel eens een fraudeur door kan glippen, in ruil voor het niet hebben van een repressief overheidsorgaan dat onschuldigen door de ambtelijke mangel haalt. De overheid moet hier sowieso extra terughoudend in zijn door de enorme machtsongelijkheid tussen haar en de burger.

Het is onvermijdelijk dat als er mensen "iets voor niets" krijgen (en dat moet tussen dikke aanhalingstekens, want de bijstand is bepaald niet vrijblijvend) er andere mensen schuin gaan kijken, en dat blijft zelfs al zou je je hele uitkeringsmolen 100% pico bello op orde hebben (want "Piet kent een neef en die heeft iemand in de buurt wonen en die gaat wel eens naar een restaurant terwijl hij in de bijstand zit, is dat wel 100% legitiem???") Je kunt als overheid wel proberen iets te doen aan die donkerbruine vermoedens/onderbuikgevoelens van rechtvaardigheid, wat een stuk beter is dan maar gewoon keiharde repressie, maar dat gaat maar tot zover. Sommige mensen willen ook gewoon het fijne van de zaak niet weten; ze vormen hun mening ("X% zullen wel klaplopers zijn") en weer door.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]
[...]

Waarom zouden ze iemand anders vinden?

Dit is precies hoe partijen als BBB, PVV etc over "enge, foute mensen" als homoseksuelen, lesbiennes, transgenders etc denken. Net als de mensen die op die partijen stemmen.

Virussen? Scan ze hier!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:38
Ik vind Joop nou niet echt een betrouwbare bron die we maar te pas en te onpas moeten gaan opvoeren. Als ik het originele verhaal lees zie ik vooral iemand die het jammer vindt dat er teveel gepolariseerd wordt. Wat Joop doet is vooral verbanden leggen die in de uitspraken niet worden gelegd.

Als ik zeg dat chips ongezond zijn en dat snoepjes ongezond zijn, dan zeg ik niet dat chips en snoepjes gelijk aan elkaar staan.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:26
Dennis schreef op woensdag 3 september 2025 @ 00:26:
[...]

Ik vind Joop nou niet echt een betrouwbare bron die we maar te pas en te onpas moeten gaan opvoeren. Als ik het originele verhaal lees zie ik vooral iemand die het jammer vindt dat er teveel gepolariseerd wordt. Wat Joop doet is vooral verbanden leggen die in de uitspraken niet worden gelegd.

Als ik zeg dat chips ongezond zijn en dat snoepjes ongezond zijn, dan zeg ik niet dat chips en snoepjes gelijk aan elkaar staan.
"Jammer, van beide kanten jammer". Dat is wat de minister zei, toen de ene kant een symbool van tolerantie, en een steunbetuiging aan artikel 1 van onze grondwet plaatste, en de andere kant daar een symbool van haat, racisme en genocide tegenover plaatste.

De minister vindt beide kanten, beide symbolen dus polariserend. Dat mag dan passen bij het gedachtegoed van BBB, het past niet bij Nederland. Tenzij we dat artikel 1 maar gewoon afschaffen, of op zijn minst aanvullen met "zolang ze maar gewoon normaal doen en niet hun woke agenda door de strot van normale Nederlanders duwen".

Ik heb het verhaal op Joop niet gelezen, alleen de tweet van Moes van destijds.

[ Voor 3% gewijzigd door migchiell op 03-09-2025 00:42 ]

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04:40
Nou de NOS schiet een klein beetje wakker met een nieuwsuur item over de macht van talkshows.
https://nos.nl/nieuwsuur/...-de-invloed-van-talkshows

Het had nog wel iets scherper gemogen maar laat in ieder geval het probleem zien van media die scoren met de onderbuik in plaats van feiten.
[...]

Ik vind Joop nou niet echt een betrouwbare bron die we maar te pas en te onpas moeten gaan opvoeren.
Dat vind ik nou wel grappig want ik dacht even kijken hoe vaak joop dan als bron wordt gebruikt in 444 pagina's NL politiek en dat is slechts 1x eerder op 12 juli en dat was jij haha. De ironie.
Als ik het originele verhaal lees zie ik vooral iemand die het jammer vindt dat er teveel gepolariseerd wordt. Wat Joop doet is vooral verbanden leggen die in de uitspraken niet worden gelegd.

De originele tweet zegt genoeg hoor, het kwam ook voorbij in Lubach en suggereert wel degelijk het gelijkstellen van ondemocratische uitingen aan democratische uitingen om het maar netjes te zeggen. Je vergelijking zou beter kloppen als je zou zeggen, beetje jammer van die sigaretten reclame als reactie op die groente reclame, allebei niet echt handig.

• Dennis
migchiell schreef op woensdag 3 september 2025 @ 00:41:
"Jammer, van beide kanten jammer". Dat is wat de minister zei, toen de ene kant een symbool van tolerantie, en een steunbetuiging aan artikel 1 van onze grondwet plaatste, en de andere kant daar een symbool van haat, racisme en genocide tegenover plaatste.

De minister vindt beide kanten, beide symbolen dus polariserend. Dat mag dan passen bij het gedachtegoed van BBB, het past niet bij Nederland. Tenzij we dat artikel 1 maar gewoon afschaffen, of op zijn minst aanvullen met "zolang ze maar gewoon normaal doen en niet hun woke agenda door de strot van normale Nederlanders duwen".

Ik heb het verhaal op Joop niet gelezen, alleen de tweet van Moes van destijds.
Ik snap je punt en daar zit wat in. De vraag is alleen of bijvoorbeeld een gaybrapad in Staphorst zou bijdragen aan tolerantie en acceptatie, of dat het wordt gezien als een provocatie. Ik weet trouwens niet hoe dat in Appingedam is.

Ik viel vooral even over de kop van Joop: "Nieuwe BBB-minister van Onderwijs Gouke Moes vergeleek regenboogsymbool met hakenkruis". Die kop is wat mij betreft populistisch.

• Dennis
Silvos schreef op woensdag 3 september 2025 @ 00:57:
Dat vind ik nou wel grappig want ik dacht even kijken hoe vaak joop dan als bron wordt gebruikt in 444 pagina's NL politiek en dat is slechts 1x eerder op 12 juli en dat was jij haha. De ironie.
Ik zag er nog 1 maar das detail :+. Maar ook Joop heeft wel eens feitelijke artikelen en mijns inziens was het artikel waar jij aan refereert er zo één. En die haalde ik vooral aan omdat het Trouw-artikel achter een paywall zat maar Joop wel het citaat publiceerde waar ik aan wilde refereren.

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:47
[...]

Het ging mij vooral om de inhoud van de tweet. De rest was een klein beetje context. Maar het taalgebruik is inderdaad wel (onnodig) sterk, en de titel is wat clickbaity (ik heb er even een kleine kanttekening bijgeplaatst).

Dan inhoudelijk inderdaad wat @migchiell aanhaalt.

Enerzijds:
het plaatsen van een regenboogzebrapad op een locatie waar mogelijk niet iedereen daarvoor openstaat.
En anderzijds:
een haatmisdrijf daartegen met symbolen die niet in onze samenleving thuishoren.

Deze evenwaardig tegenover elkaar plaatsen impliceert of dat het eerste even erg is als het tweede, of dat het tweede dus blijkbaar wel meevalt. (Of dat het allemaal niet zo goed doordacht was, maar als persoon met een voorbeeldfunctie is dat een zwak verweer.) Dat vind ik op zijn minst moreel verwerpelijk. Verder is het ook niet zinvol onder het mom van "waarschuwen tegen polarisatie"; LHBT-symboliek vergelijken met Nazi-symboliek is juist polariserend.

Of het nou een foutje, gebrek aan historisch besef of uiting van zijn daadwerkelijke standpunt was. Van een volksvertegenwoordiger en aanstaand minister mogen én moeten we echt beter verwachten.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Neem aan dat je juist dingen als "gaybrapaden", regenboogbankjes en wat al niet meer wil plaatsen in plekken waar het acceptatieniveau wel wat hoger kan.

Je kan ze wel in een of andere hippe wijk vol met havermelkbrouwerijen neerplempen, maar dat zal weinig zoden aan de dijk zetten.

Je moet die dingen juist op plekken neerzetten waar het een beetje schuurt. Want van schuren worden dingen glad. En glad is goed. Denk ik. Weet ik veel waar ik heen wil met deze metafoor :+

Enniewee, zie het als die "de scholen zijn weer begonnen" spandoeken die je nu weer overal ziet, die zie je niet op verlaten landweggetjes, industrieterreinen of langs de snelweg, die zie je langs schoolroutes, want daar hebben ze nut.

En als je regenboogkleurtjes al ziet als een "provocatie", tja, ik zou zeggen dat je dan gewoon niet meer mee hoort te doen. Want dan wil ik niet weten waartoe je in staat bent als je twee mannen hand in hand ziet lopen.

• kdekker
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:18:
[...]

Hoe genuanceerd zijn de woorden "de abortuswet moet worden ingetrokken"? Dat kan je niet anders nuanceren dan dat vrouwen niet langer baas over eigen lichaam zijn.
*knip* niet onderbouwd.

[ Voor 80% gewijzigd door defiant op 04-09-2025 23:36 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Eindelijk is er (vermoedelijk) een meerderheid voor een wetsvoorstel tegen één van de meest schanddalige wanpraktijken, namelijk 'homogenezingen' waar ze claimen mensen van homoseksualiteit te kunnen "genezen".

Walgelijk uiteraard. Alsof homoseksualiteit een ziekte is :X
Er is toch een kans dat de Tweede Kamer volgende week instemt met de wet die 'homogenezing' strafbaar stelt. NSC, CDA en BBB waren aanvankelijk tegen een verbod op zogeheten conversietherapie, maar door aanpassingen aan de wet zijn zij nu positiever. NSC-Kamerlid Six Dijkstra sprak in een Kamerdebat van een "duidelijke verbetering".

Bij conversietherapie moeten homoseksuelen en transgender personen onder dwang therapie of gebedsgenezing ondergaan om hun geaardheid te veranderen. Dit komt voor in onder meer een aantal evangelische gemeenten en pinksterkerken, die homoseksualiteit en het zijn van transgender zien als ziekte.

GroenLinks/PvdA, VVD, D66, SP en Partij voor de Dieren strijden al jaren voor een verbod. Voor een meerderheid zijn ook NSC en CDA of BBB nodig en bij die partijen beweegt er dus iets. In eerste instantie vonden die partijen het wetsvoorstel te onduidelijk en moeilijk handhaafbaar. Wel keuren ze conversietherapie af.

De initiatiefnemers van het wetsvoorstel hebben de wet nu aangepast. Alleen het op indringende wijze, langdurig en stelselmatig inpraten op mensen met het doel hun geaardheid te veranderen of te onderdrukken valt onder de strafbaarstelling, zeggen de partijen. Af en toe een gesprek hierover, bijvoorbeeld door een jeugdwerker, valt er buiten.

NSC, CDA en BBB reageerden in het debat positief op de nieuwe wettekst. NSC en BBB hebben wel eigen wijzigingen ingediend, onder meer om beter vast te leggen dat zorgverleners altijd buiten schot blijven.

Volgende week dinsdag stemt de Tweede Kamer over het wetsvoorstel.
Bron: Toch Kamermeerderheid in zicht voor verbod op 'homogenezing'.

Goede zaak uiteraard. Vele, vele jaren te laat. Maargoed, beter laat dan nooit.

Virussen? Scan ze hier!

• kdekker
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 3 september 2025 @ 06:37:
Eindelijk is er (vermoedelijk) een meerderheid voor een wetsvoorstel tegen één van de meest schanddalige wanpraktijken, namelijk 'homogenezingen' waar ze claimen mensen van homoseksualiteit te kunnen "genezen".

Walgelijk uiteraard. Alsof homoseksualiteit een ziekte is :X

[...]

Bron: Toch Kamermeerderheid in zicht voor verbod op 'homogenezing'.

Goede zaak uiteraard. Vele, vele jaren te laat. Maargoed, beter laat dan nooit.
Dat gaat wel voorbij aan de mogelijkheid tot pastoraal gesprek. Als dat ook strafbaar wordt, dan zijn we zot bezig.

*knip* niet onderbouwd.

Overigens waren de bezwaren op de oorspronkelijke tekst inhoudelijk/juridisch van aard. Te vaag, onduidelijk, lastig te handhaven. Broddelwetten zijn er al vaker gekomen door deze Kamer. Laten we vooral ideologie (in dit geval de voorstemmers) niet gebruiken om weer broddelwerk af te leveren.

[ Voor 29% gewijzigd door defiant op 04-09-2025 23:44 ]

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:11
kdekker schreef op woensdag 3 september 2025 @ 06:57:
[...]

Dat gaat wel voorbij aan de mogelijkheid tot pastoraal gesprek. Als dat ook strafbaar wordt, dan zijn we zot bezig.
Dat gaat het niet en dat wordt het juist niet, zoals het artikel aangeeft..
De initiatiefnemers van het wetsvoorstel hebben de wet nu aangepast. Alleen het op indringende wijze, langdurig en stelselmatig inpraten op mensen met het doel hun geaardheid te veranderen of te onderdrukken valt onder de strafbaarstelling, zeggen de partijen. Af en toe een gesprek hierover, bijvoorbeeld door een jeugdwerker, valt er buiten.
Elke week een pastoraal gesprek gaat er hopelijk dan weer wel onder vallen.

[ Voor 41% gewijzigd door Compuchip87 op 03-09-2025 14:51 ]

• olympusdenk
  • Nu online
kdekker schreef op woensdag 3 september 2025 @ 06:57:
[...]

Ik denk dat het iedereen vrij stij staat en niemand wordt beperk om binnen de perken van de wet zijn eigen geloof te blijven praktiseren, en als iemand van kerkgemeenschap een “goed” gesprek met deze mannen wil houden dat dan ik neem aan die mogelijkheid er tot op zekere hoogte is.

Maar denk dat we wel duidelijk moeten houden dat de geest van de wet is dat we proberen de dwang factor proberen eruit te halen vooral vanuit de breedte. Wat de één als vrijheid op het ‘mogen houden van een goed gesprek’ ziet kan ander ervaren als dwang om voor zijn geaardheid niet geaccepteerd te worden als hij zich niet naar een ‘genezings’zomerkamp laat sturen.

Onderschat niet dat binnen een conservatieve gemeente de druk als je onderdeel bent van de lokale pastorie bijvoorbeeld vooral ook op jongere leeftijd, helemaal als je daarin alleen staat en zelfs je eigen familie ook buigt onder de druk van pastorie. Een druk die dan echt een flink stuk hoger ligt dan “even kopje koffie en goed gesprek” proberen te voeren en er ongemerkt toch anders er te veel macht bij conservatieve gemeenschap kan liggen om seksuele geaardheid bekering pogen te provoceren.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:25
olympusdenk schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:28:
Onderschat niet dat binnen een conservatieve gemeente de druk als je onderdeel bent van de lokale pastorie bijvoorbeeld vooral ook op jongere leeftijd, helemaal als je daarin alleen staat en zelfs je eigen familie ook buigt onder de druk van pastorie. Een druk die dan echt een flink stuk hoger ligt dan “even kopje koffie en goed gesprek” proberen te voeren en er ongemerkt toch anders er te veel macht bij conservatieve gemeenschap kan liggen om seksuele geaardheid bekering pogen te provoceren.
In de jaren 60 gingen we verder in Nederland. Zonder dwang of wetgeving, alleen "meneer pastoor zegt" was voldoende voor deze mensen om zichzelf te onderwerpen aan een ingreep die toch verstrekkende gevolgen had.

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:11
olympusdenk schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:28:
[...]
Maar denk dat we wel duidelijk moeten houden dat de geest van de wet is dat we proberen de dwang factor proberen eruit te halen vooral vanuit de breedte. Wat de één als vrijheid op het ‘mogen houden van een goed gesprek’ ziet kan ander ervaren als dwang om voor zijn geaardheid niet geaccepteerd te worden als hij zich niet naar een ‘genezings’zomerkamp laat sturen.
Daarom ben ik aan de ene kant blij dat er eindelijk (jaren te laat inderdaad) een meerderheid lijkt te ontstaan maar aan de andere kant bezorgd dat het weer een papieren tijger wordt.

En zorgverleners worden altijd uitgezonderd. Dus als je Staphorster huisarts het zegt kan je niets. En ik hoop dat ze dan wel "alleen BIG geregistreerd" bedoelen, anders zie ik in de categorie "lifestylecoach" en "reikibehandelaar" een nieuwe categorie "levensorientatietherapeut" ontstaan.

• Janpietertje89
Praatjes die precies in het conservatieve straatje passen. De gevolgen kan je momenteel in veel rode Amerikaanse staten zien. Abortus, anticonceptie, sexuele voorlichting, allemaal pijlers die de vrouw helpen te kunnen beslissen over haar eigen leven, allemaal pijlers die de SGP af wil breken. En ja, dat is de vrouw downgrade naar een wandelende baarmoeder. Eng, verschrikkelijk, en zeker niet meer "verlicht" als de gemiddelde conservatieve moslim waar mijn originele post naar refereerde.

[ Voor 45% gewijzigd door defiant op 04-09-2025 23:37 ]

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:39

Thompson

Beeromaniac

MneoreJ schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:39:
[...]

Ja, maar: dat kan niet. Je kunt geen ambtelijk apparaat optuigen dat 100% betrouwbaar is in het voorkomen van fraude zonder nevenschade.
Dat klopt. Ik ben het ook helemaal met je eens dat het systeem wat destijds deze schade heeft berokkend compleet schandalig was. Echter moet er door deze fout niet gas terug genomen worden met o.a. fraude bestrijding. Wat mij betreft stellen ze 1000 extra ambtenaren á 100k per jaar aan puur voor het opsporen van fraude. Ze mogen gebruik maken van computersystemen om te zoeken/analyseren, maar altijd een menselijke check met vier-ogen principe voordat er zomaar actie wordt ondernomen.

Fraude is er op vele niveaus, keihard verkeerde gegevens ingeven en onterecht iets ontvangen maar ook onnodig gebruik maken van toeslagen / zwart werk is mij echt een doorn in het oog.
Ik zie het helaas zelfs op mijn werk gebeuren (MKB bedrijf ~120 man personeel); extra werken voor de baas doen we niet want dan raken we toeslag kwijt. Vervolgens gaan op de vrije dag de kinderen gewoon naar de opvang en worden er meerdere huizen in de straat handje-contantje gepoetst. En intussen lopen de collega's op hun tenen want er is eigenlijk net een halve dag teveel aan werk per week.

Maargoed, dan krijg je dus ook het gedrocht van het toeslagen systeem er weer bij. Ook zoiets wat m.i. hoogste prioriteit verdient om dat compleet overhoop te gooien en te versimpelen, strenger te maken en beter te controleren. Zodat je dus met z'n allen tenminste weer echt vertrouwen in het systeem en elkaar krijgt.

Beeromaniac

Pagina: 1 ... 111 ... 120 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic