alexbl69 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 06:46:
[...]
Vind deze reactie neigen naar populisme.
Ten eerste: wie moet uiteindelijk bepalen wat valt onder opruiing en wat 'geoorloofde' kritiek is? Diezelfde rechter die bekritiseerd wordt. Dat is nogal een lastige positie. Eens dat het noodzakelijk is dat er respect is voor (uitspraken van) de rechtelijke macht, maar het is mijns inziens een brug te ver om kritiek op diezelfde macht strafbaar te stellen.
Daarnaast: een 'fascist' (wat bedoel je daar eigenlijk mee?) die de grens opzoekt is per definitie niet strafbaar. Dat is enkel een fascist (of enig ander individu) die
over de grens gaat.
Overigens is het in dit licht wel grappig dat er de afgelopen tijd één groep zich openlijk en bij herhaling niet aan rechterlijke uitspraken heeft gehouden; namelijk de XR activisten. Neem echter aan dat je die niet schaart onder fascisten.
En dan als laatste je punt dat we 'VVD-ers' harder aan moeten pakken. Hoe zie je dat voor je? Dat de beoordeling van de gedragingen van iemand moet worden beïnvloed door het wel of niet in bezit hebben van een bepaalde partijkaart? Dat iedereen gelijk is voor de wet, behalve als lid bent van een bepaalde partij? En waarom sec de VVD? Waarom niet de PVV, SGP of SP?
Nogal een bijzondere opvatting voor iemand die zich zorgen zegt te maken over het minachten van de rechtelijke macht.
Als iedereen in dit forum iedere post gaat beginnen met wat diegene in 1 zin van de post vindt waar diegene op reageert dan wordt het hier snel een ongezellig zooitje, @
alexbl69. Maar dat is dan vooral heel typisch voor het argument. Je bewijst daarmee namelijk exact het punt.
Er is een groot verschil met een rechterlijke uitspraak afdoen als 'ook maar een mening' (= hun expertise in twijfel trekken) of rechters uitmaken voor 'D66-rechters' (= insinueren men is vooringenomen) versus
inhoudelijke kritiek op een rechterlijke uitspraak. Als blijkt dat mensen niet om kunnen gaan met vrijheden,
dan kan een reactie zijn dat je zo'n vrijheid beperkt. Je mag een rijbewijs halen, en daar mag je dan mee rijden. Een privilege. Hou je je niet aan de verkeersregels, dan volgt straf. Zo zou het hier ook moeten zijn, wat mij betreft.
Nou kun je zeggen, dat gaat in tegen de vrijheid van meningsuiting. Inderdaad, dat gaat in tegen de vrijheid van meningsuiting. Die is ook niet absoluut, ook dat kun je zien als een privilege. Kijk maar eens waar een Janmaat voor is veroordeeld en wat er tegenwoordig allemaal door de beugel kan. De Overton window, versus tolerantieparadox Popper.
Het probleem is dat fascistisch schorem -zoals meneer Janmaat dat deed- constant de grenzen opzoekt, daardoor de grenzen verlegt, en eroverheen gaat. De playbook uitwerking zie in je VS, waar notabene een president van het eigen land
de eigen rechtsspraak ridiculiseert, en stelt dat hij zich er niet aan gaat houden. Je ziet hier ook elementen van in Nederland bij een Faber. Misschien herken je dat grenzen opzoeken en verleggen letterlijk ook terug bij een zeker ander land? Hierbij mag je even zelfkritisch zijn. Ik kan er in ieder geval zo drie opnoemen; Rusland, China, VS, en nog eentje die ik maar niet met naam zal noemen.
XR heeft niet als doel afbraak van de rechtsstaat, maar juist dat de rechtsstaat haar verantwoordelijkheid neemt. Het feit dat XR acties nodig acht, komt juist door de (deels geanceneerde) vertragingen. Ik ben het politiek gezien zeer eens met de acties van XR, maar niet de middelen, en ook de timing gezien verandering geopolitiek leg ik nu de prioriteit elders. Overigens met pijn in mijn hart, en bovendien snap ik ook dat we deze nog terug krijgen als een boemerang. Anderen laat dat al sinds jaar en dag koud. Volledig koud, het doet ze niets. Men neemt, neemt, neemt en onze kinderen krijgen de rekening. Onverantwoordelijk. Ook nog even van belang te vermelden: bij de tractor rellen is een dodelijk slachtoffer gevallen. Bij XR niet.
De voorbeelden die ik noemde (Wiegel, Zijlstra, Teeven, Yesilgoz) waren van VVD politici
in functie; en dan begin jij over
PVV, SGP, SP. Het illustreert dat je het argument totaal niet hebt begrepen. VVD'ers gaan ook niet harder
aangepakt worden, en bovendien heeft dat soort drama van individuele, prominente VVD'ers in functie nauwelijks invloed op peilingen. Dat is nogal bijzonder. Het is ook helemaal niet raar dat je een partij die Justitie en regels zo belangrijk acht (en vaak ook de minister van Justitie levert) langs een ethisch hoge meetlat legt. Van een partij die regeert en moreel failliet is (PVV), verwacht ik ook weinig op dit vlak, maar ook daar moeten we het wel benoemen.