Ik zie dat D66 probeert de thema's van de andere partij over te nemen om relevant te blijven. Ik zie dat de Dems ook doen. De manier waarop Kaag werd gelanceerd kwam mij ook Amerikaans over. Nadat die niet aansluit komt de soul searching en is het huppakee: de rechtse meute zit nu een eind verder dan wij zijn in onze messaging. Elke vergelijking is een projectie, dus in die zin heb je gelijk, maar die vergelijking dringt zich wel op en daarom zeg ik hen: neem een internetabonnement. Want zeker, Dems =/= D66, maar op het schuiven over ideologische as om kiezers te vangen zoals Dems doen: zinloos geweld.
Perceptie merk D66 := "hypocriete deugers, die principiële lijnen zijn voor virtue-signalling, maar wat telt is boterham". Echt serieus, dat merk is behoorlijk overhoop gereden. En nu ga je ze als partij nog bekrachtigen ook. Het frame waar D66 in zit is niet eens dat ze voor asielrecht stonden, maar dat ze "hypocriet zijn". En dan komt dit nog na het plots omarmen van GL-agenda over klimaat.
Je kan het uitleggen als politieke flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Maar wat het oplevert is dat de echte crimineel er een is "van het volk en tenminste eerlijk", en de ander een "schijnheilige gluiperd". De dynamiek die de US ook kenmerkt.
Maar als je dan op de trom slaat van principiële kloven, dan moet een weg echt scheiden. Dat doet ie vervolgens regelmatig niet. En dat wordt opgepikt. En gevolg: geloofwaardigheidsschade. Daarmee slaat men waarschuwingen tav democratie als "politiek scoren" in de wind.
Dat deugen, dat is het allergrootste punt. Want dat is compleet verdacht gemaakt. De reflexen hier zijn aardig richting russisch aan het gaan.
Totdat je uitkomt dat iemand een gat in de weg repareert, en de andere inwoners dat gat weer openmaken. Want kom nou, denken dat je beter bent dan de rest.
Ik dwaal af, maar daar heeft D66 mee te dealen. In zo'n context kom je er niet met happy en positieve marketing. Ook verdacht, het lijkt al gauw op een corporate missiestatement.
"Buitenlanders en woke oprotten, even kappen met die regeltjes, klinkt misschien niet netjes maar wel eerlijk, en er moet nu wat gebeuren" => PVV++.
Ga hiermee maar met D66 huisstijl wat doen zonder de club op te heffen. Kansloos. De Dems kunnen hier veel verder ingaan dan D66, want binair stelsel.
Samenvattend: ik zie ze zelfde falende bewegingen maken als de Dems, terwijl ze in werkelijkheid nog minder ruimte hebben vanwege meerpartijenstelsel.
Niet alleen PvdA, maar zo'n beetje alle partijen (uitgezonderd VVD, PVV, BBB, JA21) die nog op de oude manier werken hebben nog steeds geen methode om de "beschouwende wereld" van de stemmer te raken. De populisten die hier juist uitstekend werkend door het uitvinden van uitdagingen en die zo omvormen dat ze de "beschouwende wereld" van de stemmers bedreigen.
Het is taal, het is principe, het is handschoen uit, het is empathie hebben voor de burger en zijn worstelen, en het is grenzen stellen aan wat je accepteert als gedrag en gespin. Niet op de eerste plaats: we hebben het met zn allen goed, we moeten goed voor elkaar zijn.
Begin eens bij de brand te staan: "wat een teringbende." Benoemen wat draaiboek extreem geks inhoudt. Keihard clashen--ongenadig hard. Uitleggen waarom **problemen maar niet opgelost worden**. Dat laatste, daar snappen mensen geen reet meer van. Want ze stemmen elke 4 jaar nog extremer. Media gaan het niet uitleggen, je moet ze kwootjes geven.
(Disclaimer, ben een leek, maar wat constructieve politiek is en hulp nodig heeft mag me DM'en.)
EDIT: Excuus voor haastig niveau van schrijfwerk