Gelukkig maar. Dan kunnen we het er nog over hebben of jouw "niet oké" essentieel anders is dan mijn "achterlijk", maar dat is spijkers op laag water zoeken.mitsumark schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:59:
Volgens mij leg je me woorden in de mond die ik niet heb gezegd. Natuurlijk vind ik slavernij, onderdrukking van vrouwen of religieuze machthebbers niet oké — daar zijn we het gewoon over eens.
Tsja, zo bedoel ik het eerlijk gezegd wel een beetje. Als iemand zich willens en wetens wenst te associeren met een op (naar moderne, post-humanistische normen van beschaving) achterlijke moraal gebaseerde ideologie, dan heb ik daar een vrij uitgesproken mening over.Mijn punt gaat alleen over je formulering. Woorden als ‘achterlijk’ maken dat het lijkt alsof je niet alleen een oud systeem bekritiseert, maar ook de mensen die zich daar nu nog mee verbonden voelen. Misschien bedoel je dat niet zo, maar het komt wel snel zo over.
En als die mening als beledigend wordt ervaren door mensen die die keuze maken, kan ik daar weinig mee.
Ik ga niet op eieren lopen omdat mensen die beuwste keuzes maken niet kunnen omgaan met het feit dat die bewuste keuze leidt tot een mening van mij: keuzes hebben gevolgen.
Het doet me denken aan de krokodillentranen toen een Nederlandse politicus een speech uit het Goebbels-repertoire in het Nederlands had vertaald, waarop zijn aanhangers het opeens heel erg beledigend vonden dat hij met de politieke stroming van Goebbels werd geassocieerd. Terwijl in dit geval de betreffende politicus ook door een onafhankelijke rechter veroordeeld is wegens die speech.
En begrijp me niet verkeerd: als iemand vanwege zijn geloof op zondag, zaterdag of vrijdag niet wil werken, fietsen, koken of het licht aandoen, prima. Dat vind ik misschien vreemd, maar ik zal het niet achterlijk noemen. Dat wordt het pas als hij mij ook wil verbieden die zaken te doen op die dag.
Gevaarlijker wordt het in mijn ogen als die persoon vanuit religieus oogpunt mij wil verbieden op een waardige manier te sterven (omdat hij denkt dat zijn god dat verboden heeft, bijvoorbeeld) of als hij vrouwen hun lichamelijke integriteit (een mnenenrecht!) wil ontzeggen door ze te verplichten een zwangerschap te volbrengen.
Als hij dat dan baseert op regels die stammen van eeuwen voor de verlichting, en bijna tweeduizend jaar voor de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, dat heb ik daar een veel meer uitgesproken mening over, omdat het opzij schuiven van mensenrechten en het martelen van mensen in mijn ogen wel degelijk in aanmerking komen voor de kwalificatie achterlijk.
Als iemand niet blij is als ik zijn ideeën als achterlijk kwalificeer is dat niet mijn probleem, maar het probleem van de persoon die die ideeën aanhangt.
Je vraagt me om op eieren te lopen omdat mensen die er willens en wetens ideeën op nahouden die regelrecht ingaan tegen alles wat moreel acceptabel is in onze post-humanistische beschaving niet geconfronteerd wensen te worden met de gevolgen van hun keuzes?Ik vraag je dus niet je inhoudelijke mening te veranderen, alleen om die zo te verwoorden dat je de discussie bij de inhoud houdt in plaats van dat het verzandt in toon of labels.
Ik denk dat je onderhand wel kunt raden wat mijn antwoord daarop is
En nee, ik schep er geen genoegen in om te beledigen om te beledigen. Maar ik ga ook weer geen moeite doen om de tere gevoelens van sneeuwvlokjes die marteling oké vinden en mensenrechten niet van toepassing achten op de helft van de werledbevolking.
What's next? Mag ik straks iemand die in koelen bloede een ander doodschiet geen moordenaar meer noemen omdat dat beledigend is? Of gaan we, net als in de VS, moeilijk doen over het benomen van iemand die een vourw verkracht als verkrachter - omdat dat zo'n negatieve impact heeft op die persoon?
Ik doe mijn best om niemand te beledigen op basis van zaken waar ze niets aan kunnen doen. Dus als je mij iemand ziet beledigen op basis van geslacht, huidskleur of ethniciteit, trek vooral aan de bel.
Maar voor zover ik weet is religie - in Nederland althans - nog steeds een vrije keuze, en daarmee niet beschermd tegen de gevolgen ervan.
Als ik morgen Pastafari wordt, en dus met een vergiet op mij kop rond ga lopen, moet ik ook niet gaan zeuren dat ik me beledigd voel als mensen me uitlachen. En op dezelfde manier verwacht ik ook niet dat iemand me beschermd tegen de "beledigende" kwalificatie "achterlijk" als ik vanuit religieuze overtuiging ga verkondigen dat mensenrechten de deur uit moeten.
Ik weet ook wel dat de meeste gelovigen in Nederland er helemaal niet zulke extreme ideeën op nahouden, en dat het in de basis hele normale, rationele mensen zijn. Dat neemt niet weg dat ik ervoor pas om in het No True Scotsman argument te trappen dat alleen extremisten binnen een geloof gevaarlijke denkbeelden hebben. Het heilige boek waarop de gematigden zich baseren blijft hetzelfde als voor die extremisten, en blijft een in steen gehouwen collectie van zwaar verouderde moraal.
Als je niet met die extreme denkbeelden geassocieerd wilt worden, kan dat heel eenvoudig. Het is een keuze.
En de keuze om die associatie niet uit de weg te gaan is daarmee ook een keuze.
En keuzes hebben gevolgen - al weet ik ook wel dat dat voor heel veel mensen tegenwoordig erg lastig te accepteren blijkt.