Lees nog eens heel goed wat je hier voorstelt...
Je vraagt mij om iets "minder feitelijk" op te schrijven, oftewel, je wilt dat ik minder waarheid verkondig.
Dus je wilt dat ik met ""alternative facts" ga komen, oftewel, dat ik ga liegen, om de tere zieltjes van mensen die 2000 jaar oude regeltjes willen toepassen op de huidige samenleving te beschermen?
Overigens is wat ik wegzet als achterlijk de moraal van samenlevingen in het Midden Oosten en het Middellandse Zeegebied van 2000 jaar geleden. En dat neem ik niet terug.
How about no?
Ik moet eerder janken van de aburde aanname dat ik het over de Islam had. Hoewel ik geen enkel geloof expliciet genoemd heb, zou het voor een geoefend lezer met minstens gemiddeld tekstbegrip duidelijk kunnen zijn dat ik vooral het Christendom op de korrel nam.
Daarnaast had ik het over leefregels die duizenden jaren geleden zijn verzonnen, en vast prima werkten in een maatschappij waarin slaven normaal waren, vrouwen eigendom van hun vader of hun man waren, en waarin religieuze leiders verregaande wereldlijke macht konden uitoefenen gebaseerd op wat zij zeiden dat een godheid wilde.
En ja, die
regeltjes zijn, binnen een post-humanistische moderne Wetsrese maatschappij, zwaar achterlijk. Of vind jij het
niet zwaar achterlijk om homo's te veroordelen omdat iemand tweeduizend jaar geleden iets opschreef dat zo ge":interpreteerd kan worden? Kan, hoor. Maar dar verandert mijn visie niet.
Het is pas tot relatief zeer kort geleden dat het westen slavernij als immoreel heeft beschouwd. Het was nog geen 3 mensenlevens geleden dat slavernij afgeschaft werd in de VS. Dit terwijl het in de islam in het ergste geval onder bepaalde omstandigheden mocht (zoals krijgsgevangen) tot helemaal niet.
Ten eerste, ik had het dus niet over de Islam. De Islam is wat mij betreft in Nederland zo goed als irrelevant. Het Christendom is met 3 partijen in het parlement vertegenwoordigd, dat vind ik veel enger.
Ten tweede, ja, het is relatief recent dat we tot de conclusie zijn gekomen dat slavernioj niet zo'n best idee was. En ja, dat heeft in het ointwikkelingsland aan de overkant van de oceaan zelfs nog wat langer geduurd - en daar zijn ze er momenteel geloof ik ook helemaal niet meer zo zeker van dat afschaffing van slavernij wel zo'n goed idee was. Maar we hebben het hier over de Nederlandse politiek.
En al is het relatief recent gebeurd, het is gebeurd, en iedreeen met een enigszins werkend moreel kompas is het ermee eens dat slavernij uit den boze is. Een partij die op basis van eeuwenoude regeltjes slavernij weer zou willen invoeren is in mijn ogen dan ook verwerpelijk, immoreel en een gevaar voor onze samenleving. Maar goed, er is geen partij die dit in het verkiezingsprogram heeft staan, volgens mij. Dus de relevantie is niet heel erg hoog.
Het westen heeft altijd een grote mond van vrouwenrechten, maar onder de islam hadden vrouwen rechten die in het westen pas in de recente geschiedenis van de 19e en 20e eeuw ingevoerd werden. Om er een paar te noemen: het recht op een eigen identiteit, het recht op vastgoed bezit en erfenis, het recht op onderwijs (ook om onderwijs te geven!) etc.
Hou toch eens op over de Islam.
De SGP zit in het parlement, en die hebben pas heel recent hun program aangepast zodat er niet meer letterlijk in staat dat ze een theocratie nastreven.
En al zijn we die vrouwenrechten pas een paar decennia geleden serieus gaan nemen, dat betekent nog niet dat het een fijn idee is als partijen ze overboord willen gooien omdat ze een oud boek hebben dat dergelijk barbarisme goedpraat. En nee, ik heb het niet over de Koran!
In de islam is dierenmishandeling verboden, dit is pas in de relatief recente geschiedenis in het westen geadopteerd.
Wat maakt het uit of het recent is gebeurd? In onze moderne maatschappij hebben dieren rechten en vinden we dat we ze niet zomaar mogen mishandelen. Niet dat we daar al erg consequent in zijn onderhand, wat verklaart waarom de PvdD nog steeds bestaansrecht heeft.
Zo zijn er nog veel meer sociaal maatschappelijke thema's die pas in de recente geschiedenis in het westen als immoreel worden beschouwd of verboden zijn, in tegenstelling dus tot de Koran. En zo woekeren er ook nog nu discussies over de moraliteit van bepaalde thema's zoals gokken, wat vanuit de Koran verboden is.
Je lijkt een lans te willen breken voor een nieuwe religieus-georienteerde partij - maar vraag jezelf eens af waarom er geen enkele sucesvolle moslimpartij is in de Nederlandse politiek, ondanks de spookverhalen over enorme hordes moslims die ons land overspoelen.
Ik weet dat er hgele mooie dingen in de Koran staan, maar er staan ook mooie dingen in de Bijbel. Dat maakt nog niet dat ik de Koran, de Bijbel, of de Bhagavad Gita wat dat betreft, als een zinvolle bron zie voor een volledige visie op een ideale maatschappij. Want waar de mooie dingen veelal ook in niet-religieuze bronnen terug te vinden zijn, en vaak stroken met moderne, post-humanistische verlichtingsinzichten, krijg je als je het hele boek pakt ook de achterlijke zaken erbij die op geen nekele manier te rijmen zijn met een gezonde moderne samenleving.
Als je goed wilt zijn voor dieren, prima. Maar dat hoef je niet te doen omdat de Koran dat zegt, dat kun je prima verdedigen zonder te verzinnen dat een god dat bepaald heeft.
Wil je dat we aardig zijn voor elkaar, prima. Maar dat hoef je niet te doen omdat Jezus dat gezegd heeft volgens de Bijbel, je kunt dat wederom ook prima verdedigen zonder dat er een tweeduizend jaar oud verhaal over een god aan te pas komt.
Ik zeg niet dat iedereen moslim moet worden of dat het het allerbeste is wat er is, maar het een achterlijke religie noemen... Het lef.
Weet je wat pas lef is? Een hele rant neerpennen als reactie op een post die je volslagen verkeerd geïnterpreteerd hebt, en vervolgens nog boos worden ook om iets wat ik nooit gezegd heb, maar wat jij zelf kennelijk heel graag in mijn post wilde lezen.
Het zou je sieren als je in zo'n geval even rustig opnieuw zou lezen, voordat je met ad hominems gaat gooien op basis van een misinterpretatie