Kandidaten vinden, lijst samenstellen, de partij en haar leden die daar een zeker over doen, organisatorische aspecten.Wettelijke termijnen voor inleveren van lijsten. Best praktische argumenten waarom het niet snel kan.Marc H schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:12:
[...]
Waarom moeten partijen de tijd hebben om te registreren? Kom op zeg, dat kunnen ze elke werkdag doen. Ook een kandidatenlijst zouden ze al klaar kunnen (moeten?) hebben liggen. Geef ze een week om hem even op te poetsen/controleren en doorgaan. Als je als partij pas na de val van een kabinet besluit dat je mee wil doen aan de volgende verkiezingen, ben je wat mij betreft te laat. Ik vraag mij ook sterk af hoe groot de winst voor de democratie is dat zulke partijen kunnen meedoen.
Maanden stilliggen is gewoon geen optie, helemaal niet als daarna nog eens een formatie van een kabinet maanden in beslag neemt.
Wie niet jong en niet links is heeft geen hartkdekker schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:06:
[...]
Ik weet trouwens niet of de oudere kiezer meer rechts dan links is. Had je daar getallen over?
Wie niet oud en niet rechts is heeft geen verstand
Maar ook in onderzoek: https://www.nwo.nl/sites/...de-vertegenwoordiging.pdf, hoofdstuk 13, blz 142
Of een eenvoudiger artikel: https://nidi.nl/demos/demografie-in-het-stemhokje/
[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 29-08-2025 16:21 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Je moet ook 530 handtekeningen optrommelen, en nee, dat mogen geen 530 willekeurige personen zijn, maar netjes verdeeld over continentaal Nederland en Bonaire En dan moet je nog tijd krijgen om je campagne te voeren.Marc H schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:12:
Geef ze een week om hem even op te poetsen/controleren en doorgaan. Als je als partij pas na de val van een kabinet besluit dat je mee wil doen aan de volgende verkiezingen, ben je wat mij betreft te laat.
Dat een formatie maanden duurt, dát heeft helemaal niets met de wet of procedures te maken, maar alles met de koppigheid van de winnende partijen.Marc H schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:12:
Maanden stilliggen is gewoon geen optie, helemaal niet als daarna nog eens een formatie van een kabinet maanden in beslag neemt.
Verder is het absoluut niet zo dat de overheid niets kan doen terwijl de verkiezingen / formatie lopen. De kamer is in dit geval nog gewoon missionair, de ambtenaren werken gewoon door, dus ik vind het hele probleem niet zo acuut.
Nee, dat ben ik niet met je eens. Rechtse partijen geven aan het probleem aan te gaan pakken. Van links horen we niks (of dat je racistisch bent...), en het is bijzonder jammer omdat er zoveel op het spel staat deze verkiezingen. Voor heel veel Nederlanders is migratie de reden dat ze niet op links stemmen. De hobby taal moet overboord.HEY_DUDE schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:37:
[...]
Angst en eenzijdige focus op mensen met een kleurtje
Edit: @Grunwold vroeg in zijn originele post waarom wij denken dat er massaal op radicaal rechts gestemd werd. Hij heeft zijn post gewijzigd, maar bovenstaande is mijn reactie op zijn vraag. Het is geen algemene kwalificatie van zijn post.
Meer deze taal en pit:
YouTube: Timmermans: 'Faber is de grootste prutser die ooit in vak K heeft ge...
Minder dit:
https://nos.nl/nieuwsuur/...t-vrouwelijke-perspectief
Zijn het asielzoekers, is het migratie of zijn het niet westerse immigranten (die al jaren hier wonen), zijn het mensen met een ander geloof?Grunwold schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:29:
[...]
Nee, dat ben ik niet met je eens. Rechtse partijen geven aan het probleem aan te gaan pakken. Van links horen we niks (of dat je racistisch bent...), en het is bijzonder jammer omdat er zoveel op het spel staat deze verkiezingen. Voor heel veel Nederlanders is migratie de reden dat ze niet op links stemmen. De hobby taal moet overboord.
Meer deze taal en pit:
YouTube: Timmermans: 'Faber is de grootste prutser die ooit in vak K heeft ge...
Minder dit:
https://nos.nl/nieuwsuur/...t-vrouwelijke-perspectief
Voortdurend wordt er van alles en nogwat op een hoop gegooid. En het begint altijd met asielzoekers maar daar houdt het niet op. Deal er nou eens mee dat er mensen uit een andere cultuur en huidskleur hier wonen. Die gaan echt niet weg.
België heeft een handige truc bedacht. Er zijn verschillende tijdschema's voor reguliere verkiezingen en een voor na een van van de regering:CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:28:
[...]
Je moet ook 530 handtekeningen optrommelen, en nee, dat mogen geen 530 willekeurige personen zijn, maar netjes verdeeld over continentaal Nederland en Bonaire En dan moet je nog tijd krijgen om je campagne te voeren.
[...]
Dat een formatie maanden duurt, dát heeft helemaal niets met de wet of procedures te maken, maar alles met de koppigheid van de winnende partijen.
Verder is het absoluut niet zo dat de overheid niets kan doen terwijl de verkiezingen / formatie lopen. De kamer is in dit geval nog gewoon missionair, de ambtenaren werken gewoon door, dus ik vind het hele probleem niet zo acuut.
Bron: https://www.kennisopenbaa...rkiezingen+definitief.pdfBelgië heeft veel verschillende soorten verkiezingen. De federale verkiezingen zijn soms on
verwacht doordat een kabinet valt. In het geval van onverwachte federale verkiezingen worden
de gebruikelijke termijnen voor bijvoorbeeld het registreren van de namen van politieke par
tijen en het vaststellen van de kandidatenlijsten verkort. Er zijn dus twee verkiezingsproce
dures: een voor reguliere en een voor vervroegde verkiezingen. Onder die verkorte procedure
werden in 2010 binnen twee maanden na de val van een kabinet verkiezingen georganiseerd.
Na de val van een kabinet kan besloten worden het ontbindingsbesluit nog even uit te stellen
om rekening te houden met de verkiezingsdatum, maar in 2010 was dat uitstel beperkt tot
16 dagen. Daarna werden er binnen 40 dagen verkiezingen worden georganiseerd.
Een vergelijking door een prof. van de Universiteit van Amsterdam.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Je kunt de tijd wel verkorten, maar dan moet je dus ook de registratie-eisen aan partijen laten varen, of minder zwaar maken.Marc H schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:04:
België heeft een handige truc bedacht. Er zijn verschillende tijdschema's voor reguliere verkiezingen en een voor na een van van de regering:
Met oplossingen die evident niet blijken te werken laat staan met regelmaat gewoonweg niet mogelijk zijn.Grunwold schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:29:
[...]
Rechtse partijen geven aan het probleem aan te gaan pakken.
Welk probleem heeft dit recente rechtse kabinet succesvol weten aan te pakken?
Ik heb een lichtgetint vermoeden dat de PVV weer de grootste partij gaat worden.
https://www.nu.nl/binnenl...rouw-in-zelfde-buurt.html
Het ontbreken van een tegengeluid uit deze community helpt ook niet mee.
Het zijn wel dit soort berichten die de opinie beïnvloeden. Misschien niet meer over berichten in de media?
Het zijn wel dit soort berichten die de opinie beïnvloeden. Misschien niet meer over berichten in de media?
[ Voor 16% gewijzigd door honey op 29-08-2025 17:40 ]
Dus als de PVV zeg 10 Turken goed betaald om wat ongein in de openbare ruimte te doen, pakken ze de verkiezingen. Dat is wat je zegt. Hoe kan het dat het werkt en waarom kan een andere partij dat niet doen? Welke 10 mensen zouden de PVV juist in een kwaad daglicht zetten? Faber?
En wat als Poetin 10 Kazachen invliegt? Het gaat inmers alleen om de kleur.
[ Voor 12% gewijzigd door Delerium op 29-08-2025 17:44 ]
Nou, een mooie bijvangst zou zijn als er niet in de periode tussen val van kabinet en verkiezingen allerlei opportunisten nog snel even een onderbuikpartijtje kunnen oprichten.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:06:
[...]
Je kunt de tijd wel verkorten, maar dan moet je dus ook de registratie-eisen aan partijen laten varen, of minder zwaar maken.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
De community van lichtgetinte mensen?honey schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:38:
Want wat er nu in de kamer zit zijn van die fijne mensen?evilution schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:55:
Nou, een mooie bijvangst zou zijn als er niet in de periode tussen val van kabinet en verkiezingen allerlei opportunisten nog snel even een onderbuikpartijtje kunnen oprichten.
Ik ben geen media-psycholoog, die hebben daar vast een verklaring voor.Delerium schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:43:
Dus als de PVV zeg 10 Turken goed betaald om wat ongein in de openbare ruimte te doen, pakken ze de verkiezingen. Dat is wat je zegt. Hoe kan het dat het werkt en waarom kan een andere partij dat niet doen? Welke 10 mensen zouden de PVV juist in een kwaad daglicht zetten? Faber?
Andere partijen kunnen dat ook doen. Je zou mensen met een bepaalde achtergrond in het zonnetje kunnen zetten die oude vrouwtjes helpen oversteken.Hoe kan het dat het werkt en waarom kan een andere partij dat niet doen?
Ik heb het gevoel dat incidenten, zeker in de orde van Lisa e.d. wel degelijk invloed hebben op verkiezingen. Zeker als het vlak voor de verkiezingen gebeurd. Ik sprak vandaag een collega en die gaat zeker rechts stemmen sinds Lisa.
Wat zou de Islamitische community kunnen doen? Er is een behoorlijk imago-probleem tegenwoordig. Ze zouden bijvoorbeeld zich actief kunnen uitspreken tegen dit soort geweld en gedrag. Laten zien dat geweld tegen vrouwen niet geaccepteerd wordt en dat vrouwen wel als gelijkwaardig worden gezien in hun cultuur. Laat zien dat Wilders ongelijk heeft.
Er wordt al sinds 9/11 aan Islamitische mensen gevraagd zich uit te spreken/te distantiëren.
Doen we ook niet bij andere minderheden. Ik blijf het zeggen, mensen moeten ook eens in de spiegel kijken want moslimdiscriminatie is inmiddels genormaliseerd.
Wellicht kunnen we deze mensen eens als volwaardig beschouwen en behandelen.
Doen we ook niet bij andere minderheden. Ik blijf het zeggen, mensen moeten ook eens in de spiegel kijken want moslimdiscriminatie is inmiddels genormaliseerd.
Wellicht kunnen we deze mensen eens als volwaardig beschouwen en behandelen.
Misschien moet de autochtone gemeenschap zich dan ook uitspreken dat we het niet accepteren wanneer blonde Ruud zijn vrouw vermoordt wanneer zij wil scheiden, omdat er anders een populist is die “het volk” gaat ophitsen tegen blonde mannen die Ruud heten.honey schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:00:
Wat zou de Islamitische community kunnen doen? Er is een behoorlijk imago-probleem tegenwoordig. Ze zouden bijvoorbeeld zich actief kunnen uitspreken tegen dit soort geweld en gedrag. Laten zien dat geweld tegen vrouwen niet geaccepteerd wordt en dat vrouwen wel als gelijkwaardig worden gezien in hun cultuur. Laat zien dat Wilders ongelijk heeft.
Wat je zegt zou misschien kunnen helpen het gecreëerde imago te beïnvloeden, maar ik vind niet dat gesteld kan worden dat de bal bij hen ligt omdat anderen hun imago aantasten.
Side note: Er zijn trouwens ook initiatieven van asielzoekers die zich uitspreken, zie bijvoorbeeld dit artikel van eergisteren.
De kwaliteit van veel mainstream media in een notendop.. We gaan mensen interviewen of ze het erger hadden gevonden als er kankerlijer ipv teringlijer was gezegd.
Ik denk dat we, sinds de inval in Gaza, geen religieuze groepen meer vragen om zich uit te spreken over het doen en laten van hun medegeloofsaanhangers.honey schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:00:
In navolging van @dawg denk ik dat dat een hele goede ontwikkeling is....
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Want voor die 7 oktober spraken ze zich zo vaak uit over geloofsgenoten?
ik vind dit interview met oa de bekende Joodse hoofdrolspeler (Mandy Patkinson) uit de serie Fauda erg krachtig in zijn walging van Netanyahu.Helixes schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:31:
[...]
Ik denk dat we, sinds de inval in Gaza, geen religieuze groepen meer vragen om zich uit te spreken over het doen en laten van hun medegeloofsaanhangers.
In navolging van @dawg denk ik dat dat een hele goede ontwikkeling....
Vooral die paar laatste minuten, waarin hij zegt ''And you turn around and you do it to someone else''.
Zijn oprechte woede aan het einde van het interview gaan echt door merg en been
YouTube: Mandy Patinkin on Gaza: A Plea to Jews
Heb juist het idee, gezien de diverse demo's in Israel en krantenartikelen met daarin Joodse bekende mensen zich zeer uitspreken richting hun regering
[ Voor 15% gewijzigd door _Bailey_ op 29-08-2025 18:40 ]
Het lokale azc heeft ook gelijk een stille tocht georganiseerd... Wat wil je nog meer?honey schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:00:
[...]
Ik ben geen media-psycholoog, die hebben daar vast een verklaring voor.
[...]
Andere partijen kunnen dat ook doen. Je zou mensen met een bepaalde achtergrond in het zonnetje kunnen zetten die oude vrouwtjes helpen oversteken.
Ik heb het gevoel dat incidenten, zeker in de orde van Lisa e.d. wel degelijk invloed hebben op verkiezingen. Zeker als het vlak voor de verkiezingen gebeurd. Ik sprak vandaag een collega en die gaat zeker rechts stemmen sinds Lisa.
https://nos.nl/artikel/25...cht-voor-omgebrachte-lisa
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
De mensen die hebben geëist dat mensen van geloofsovertuigingen afstand zouden moeten nemen van hun geloofsbroeders waren anders niet van de lucht.Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:33:
Want voor die 7 oktober spraken ze zich zo vaak uit over geloofsgenoten?
'n est pas?
Het is nochtans wel een dingetje om Joden in Nederland te vragen naar hun Israël-standpunt, of ze met zoveel woorden te dwingen afstand te nemen van de hele bende daar. Dat heeft toch inmiddels wel iets ongemakkelijks...._Bailey_ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:36:
Heb juist het idee, gezien de diverse demo's in Israel en krantenartikelen met daarin Joodse bekende mensen zich zeer uitspreken richting hun regering
[ Voor 40% gewijzigd door Helixes op 29-08-2025 18:43 ]
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
En wederom werd een inhoudelijke discussie over het falende beleid van een landbouwminister gekaapt door er wederom asielzoekers met de haren erbij te slepen.
Er zitten er 20 in van een opportunistisch opgerichte partij die zowat 40 zetels peilde voordat het partijprogramma bekend was.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:59:
[...]
De community van lichtgetinte mensen?
[...]
Want wat er nu in de kamer zit zijn van die fijne mensen?
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ja, zullen we maar een censuur doen op onwelgevallige (althans, in sommige kringen) berichten? En dat Opsporing Verzocht, ook al zo notoir discriminator van karakter. Dat moet ook maar snel van de buis.honey schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:38:
Ik heb een lichtgetint vermoeden dat de PVV weer de grootste partij gaat worden.
De islam kan uw vrijheid schaden
Of, gek idee wellicht, wel dit soort incidenten melden in de media en er wat aan doen als land?honey schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:38:
We zijn al lang door de ondergrens gezakt. We hebben de leiders die we verdienen en ons parlement is entertainment geworden. Een belangrijke factor die het vliegwiel alsmaar harder laat draaien zijn de media. In de volle breedte. De nieuwsmachine moet 24/7 doordraaien.Napo schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:00:
[...]
In een normale wereld zou een minister weggestuurd worden als de bevoegdheden worden misbruikt. Wiersma echter niet
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Er zijn ongeveer 3000 aanrandingen per jaar in Nederland. Als we dat afronden op 10 per dag en de groep Nederlanders met een kleurtje op 10 % van de Nederlanders. Dan kan er elke dag zo’n bericht geschreven worden. Zonder dat we de blanke man op zijn ziel hoeven te trappen dat de samenleving in zijn geheel tekort schiet in de veiligheid van vrouwen.honey schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:38:
Hey hey, dat zijn relativerende cijfers, dat kunnen we niet hebben!HEY_DUDE schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:16:
[...]
Er zijn ongeveer 3000 aanrandingen per jaar in Nederland. Als we dat afronden op 10 per dag en de groep Nederlanders met een kleurtje op 10 % van de Nederlanders. Dan kan er elke dag zo’n bericht geschreven worden. Zonder dat we de blanke man op zijn ziel hoeven te trappen dat de samenleving in zijn geheel tekort schiet in de veiligheid van vrouwen.
Nog even en je gaat ook melden dat 99% van het kindermisbruik door een dichtbij staande bekende (oppas, oom, familievriend) gebeurt.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...minaliteit-naar-herkomst-
BThGvNeOA
Dit is heel mooi. Wat ik nog meer wens? Dat het nog vaker gebeurd!DropjesLover schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:36:
[...]
Het lokale azc heeft ook gelijk een stille tocht georganiseerd... Wat wil je nog meer?
https://nos.nl/artikel/25...cht-voor-omgebrachte-lisa
Het gaat niet om de statistieken, het gaat om het imago van de islam in Nederland. Andere groepen hoeven we niet steeds te vragen om zich te distantiëren van vooroordelen, omdat we ze simpelweg zien als onderdeel van onze samenleving.
Rondom de islam leeft nog vaak het idee dat vrouwen een ondergeschikte positie hebben. Dat is een hardnekkig vooroordeel, want in werkelijkheid hebben vrouwen binnen de islam net zoveel rechten. Dat geluid wil ik graag horen, en veel Nederlanders ook. Zij staan in oktober immers in het stemhokje.
Dat dit onderwerp het stikstofdebat kaapt, tja, er zijn maar weinig mensen bezig met stikstof. Dit onderwerp gaat wel een grote rol spelen.
Je trapt me niet zozeer op mijn ziel, maar het is nogal goochelen met cijfers als je slechts 10% van de aanrandingen toe wil schrijven aan Nederlanders met een kleurtje. Waarom? Omdat er minder van zijn?HEY_DUDE schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:16:
[...]
Er zijn ongeveer 3000 aanrandingen per jaar in Nederland. Als we dat afronden op 10 per dag en de groep Nederlanders met een kleurtje op 10 % van de Nederlanders. Dan kan er elke dag zo’n bericht geschreven worden. Zonder dat we de blanke man op zijn ziel hoeven te trappen dat de samenleving in zijn geheel tekort schiet in de veiligheid van vrouwen.
*knip* geef s.v.p. altijd een bron bij dit soort beweringen.
[ Voor 14% gewijzigd door defiant op 30-08-2025 01:39 ]
Dit onderwerp kaapt ook:honey schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:08:
Dat dit onderwerp het stikstofdebat kaapt, tja, er zijn maar weinig mensen bezig met stikstof. Dit onderwerp gaat wel een grote rol spelen.
- het woningdebat
- het gezondheidszorgdebat
- het onderwijsdebat
- het vergrijzingsdebat (de demografiecurve is onverbiddelijk)
- het defensiedebat
- het rol-van-nederland-in-de-EU-debat
- het bestaanszekerheiddebat
Het is ook niet zo erg dat je zoon of dochter geen betaalbare woonruimte kan vinden, die blijven gewoon wat langer thuis wonen na hun huwelijk. Net als vroeger. Desondanks, het is geweldig dat er wordt nagedacht of het geven van soep aan uitgeprocedeerde asielzoekers als strafbaar of niet strafbaar moet worden gezien. Zoden aan de dijk.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Ik had de spreuk gezien en kan er om lachen. En er zal vast wel iets van waarheid in zitten. Maar goed, figuren als Timmermans, Plassterk, Bos, Kok zijn ook niet echt meer te associëren met de arbeidsklasse, want ze zijn zelf bovenmodaal qua inkomen/bezit. Ook Klaver zie ik ook niet echt als vertegenwoordiger van de arbeiders. Eigenlijk is SP dat meer, maar als je zelf iets met religie hebt is SP (eigenlijk alle linkse partijen) weinig reden om blij mee te worden.DropjesLover schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:19:
[...]
Wie niet jong en niet links is heeft geen hart
Wie niet oud en niet rechts is heeft geen verstand
Maar ook in onderzoek: https://www.nwo.nl/sites/...de-vertegenwoordiging.pdf, hoofdstuk 13, blz 142
Of een eenvoudiger artikel: https://nidi.nl/demos/demografie-in-het-stemhokje/
Als je ouder wordt, heb je vaak ook bezit (huis of bedrijf). En als links daarop een aanslag wilt doen, dan wordt je van weeromstuit wel rechts wellicht. Iig de kleine mkb'er of zelfstandige is lang niet altijd het grootkapitaal waar veel te halen is. Veel zit waarschijnlijk in gebouwen, maar liquide vermogen voor noodzakelijke investeringen zie ik nogal eens ontbreken. Ik denk even hardop en verzin redenen waarom je bij het ouder worden steeds minder reden hebt om links te willen zijn. Voor hetzelfde geld ben je huurder en is juist PvdA de partij voor je.
Waarom zou links vooral moeten voortkomen uit de arbeidersklasse, een klasse die nauwelijks nog bestaat.kdekker schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:55:
[...]
Ik had de spreuk gezien en kan er om lachen. En er zal vast wel iets van waarheid in zitten. Maar goed, figuren als Timmermans, Plassterk, Bos, Kok zijn ook niet echt meer te associëren met de arbeidsklasse, want ze zijn zelf bovenmodaal qua inkomen/bezit. Ook Klaver zie ik ook niet echt als vertegenwoordiger van de arbeiders. Eigenlijk is SP dat meer, maar als je zelf iets met religie hebt is SP (eigenlijk alle linkse partijen) weinig reden om blij mee te worden.
Als je ouder wordt, heb je vaak ook bezit (huis of bedrijf). En als links daarop een aanslag wilt doen, dan wordt je van weeromstuit wel rechts wellicht. Iig de kleine mkb'er of zelfstandige is lang niet altijd het grootkapitaal waar veel te halen is. Veel zit waarschijnlijk in gebouwen, maar liquide vermogen voor noodzakelijke investeringen zie ik nogal eens ontbreken. Ik denk even hardop en verzin redenen waarom je bij het ouder worden steeds minder reden hebt om links te willen zijn. Voor hetzelfde geld ben je huurder en is juist PvdA de partij voor je.
Misschien zijn ze dat niet meer, maar zetten ze zich wel in voor die socio-economische klasse?kdekker schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:55:
[...]
Ik had de spreuk gezien en kan er om lachen. En er zal vast wel iets van waarheid in zitten. Maar goed, figuren als Timmermans, Plassterk, Bos, Kok zijn ook niet echt meer te associëren met de arbeidsklasse, want ze zijn zelf bovenmodaal qua inkomen/bezit. Ook Klaver zie ik ook niet echt als vertegenwoordiger van de arbeiders. Eigenlijk is SP dat meer, maar als je zelf iets met religie hebt is SP (eigenlijk alle linkse partijen) weinig reden om blij mee te worden.
Een eigen huis kopen was bewust beleid om dat voor iedereen beschikbaar te maken, ook de "arbeidersklasse". 57% van de woningen in Nederland is een koopwoning. Aangezien 36% van Nederland "hoger" (hbo/wo) opgeleid is , bezit de "lager" (basisschool tot mbo4) opgeleide arbeidersklasse dus ook een aanzienlijk deel koopwoningen.
https://allecijfers.nl/nederland/
https://longreads.cbs.nl/...wijsniveau-van-nederland/
Als je ouder wordt zijn de gevoelens aan vroeger was alles beter sterker (je sterkste herinneringen en voorkeuren worden gevormd tussen je 15e en 35e), dus langzamerhand wordt men conservatiever. En men heeft meer geld/welvaart om te verliezen ("links komt het afpakken voor al die recente asielzoekers").
BThGvNeOA
Wow. Ik wil je zonder meer gelijk geven dat er maar weinig maatstaven zijn waarmee je NSC succesvol kan noemen. Zelf twijfel ik er eigenlijk niet aan dat het een partij is die, als de zaken iets anders waren gelopen (bijvoorbeeld een PvdA/VVD coalitie) moeiteloos in ons politieke bestel had gepast.evilution schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:44:
Er zitten er 20 in van een opportunistisch opgerichte partij die zowat 40 zetels peilde voordat het partijprogramma bekend was.
Zelfs als je het daar niet mee eens bent kun je het falen van NSC moeilijk als reden gebruiken om nieuwe partijen maar te willen weren.
Ik zal niet snel vergeten dat een meerderheid van de NSC perse met de PVV in zee wilde 'omdat de kiezer heeft gesproken', ondanks hun zogenaamde staatsrecht Enzo. Het is niet vaak dat 1 politieke partij zich zo inzet voor een andere partij.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:14:
Zelfs als je het daar niet mee eens bent kun je het falen van NSC moeilijk als reden gebruiken om nieuwe partijen maar te willen weren.
Historisch iig wel. En ik denk dat velen vergeten dat de arbeidsklasse (iedereen die met de handen werkt, doorgaans vmbo en mbo'ers) de grootste hap van de beroepsbevolking is. Een minderheid studeert hbo of wo. Persoonlijk denk ik dat beleidsmakers teveel deze klasse vergeten. Ze bestaat wel degelijk. En zonder heb wordt je vuilnis niet opgehaald, werken de nutsvoorzieningen niet. Dus hoezo nauwelijks bestaand?HEY_DUDE schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:00:
[...]
Waarom zou links vooral moeten voortkomen uit de arbeidersklasse, een klasse die nauwelijks nog bestaat.
De generatie voor mij (of zelfs twee) bezit doorgaans een woning. En de harde werkers in de omgeving bezitten zelfs regelmatig een veel grotere woning dan ik. Ze werken dan ook iets meer dan 40u.DropjesLover schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:13:
[...]
Misschien zijn ze dat niet meer, maar zetten ze zich wel in voor die socio-economische klasse?
Een eigen huis kopen was bewust beleid om dat voor iedereen beschikbaar te maken, ook de "arbeidersklasse". 57% van de woningen in Nederland is een koopwoning. Aangezien 36% van Nederland "hoger" (hbo/wo) opgeleid is , bezit de "lager" (basisschool tot mbo4) opgeleide arbeidersklasse dus ook een aanzienlijk deel koopwoningen.
https://allecijfers.nl/nederland/
https://longreads.cbs.nl/...wijsniveau-van-nederland/
Als je ouder wordt zijn de gevoelens aan vroeger was alles beter sterker (je sterkste herinneringen en voorkeuren worden gevormd tussen je 15e en 35e), dus langzamerhand wordt men conservatiever. En men heeft meer geld/welvaart om te verliezen ("links komt het afpakken voor al die recente asielzoekers").
Vroeger waren dingen anders, maar niet perse beter. Maar de verhouding jaarinkomen/woningprijs was toen iig beter.
Het asielzoekers verhaal is compleet gekaapt door Geert. Helaas. Maar goed, politiek correct denken zorgt soms ook voor lang wegkijken of benoemen van problemen. Dat ziet een burger in bepaalde wijken ook wel en de PVV spint er garen bij. Ook helaas.
Naar rechts worden omdat het vroeger beter was (gevoel). Ik vraag me af of dat klopt. Er zal best wat sentiment zijn, net zo goed dat bijv D66 van vroeger alles slechter was (spruitjeslucht, niet van deze tijd, die termen komen nogal eens voor). Wat vroeger onmiskenbaar beter was, is het lagere aantal scheidingen. De druk op de woningmarkt cq lager aantal inwoners per huis heeft daar wel mee te maken. Alleen, dat onderdeel zie je in den Haag niet benoemd worden. Dat is toch een soort anti-vroeger gevoel? (Waar ook vroeger ernstige woningnood is geweest, voor mijn tijd)
Historisch komt links voort uit een intellectuele beweging zeg maar het klassiek socialisme waarbij deze intellectuelen zich beginnen in te zetten voor het “verheffen” van de arbeider. De leider komt of kwam op voor de arbeidersklasse maar er was geen duidelijk streven of gewoonte dat de leider zichzelf ook enige tijd in deze klasse bevond.kdekker schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:31:
[...]
Historisch iig wel. En ik denk dat velen vergeten dat de arbeidsklasse (iedereen die met de handen werkt, doorgaans vmbo en mbo'ers) de grootste hap van de beroepsbevolking is. Een minderheid studeert hbo of wo. Persoonlijk denk ik dat beleidsmakers teveel deze klasse vergeten. Ze bestaat wel degelijk. En zonder heb wordt je vuilnis niet opgehaald, werken de nutsvoorzieningen niet. Dus hoezo nauwelijks bestaand?
Het is ook een lastige want als je eenmaal je hebt opgewerkt in de NL politiek verdien je meer en bevind je je niet in de arbeidersklasse. Kok werd bijvoorbeeld aangehaald als iemand zonder duidelijke link met de arbeidersklasse terwijl hij nog een klassiek vakbondsverleden had.
Ik vind de discussie of de leider ook uit de arbeidersklasse komt weinig relevant. Wanneer heeft er bij de VVD voor het laatst een ondernemer aan het roer gestaan of iemand met een duidelijke band met de ondernemers. Ik kan me er niet een heugen terwijl ze prat gaan op de ondernemers belangen. Net zo prima natuurlijk.
Er is nog een klein deel wat je arbeidersklasse kunt noemen in Nederland. Eens dat we best wat meer respect, waardering en financiële middelen vrijmaken voor de man of vrouw met de kleine maar noodzakelijke baan. Doe vooral iets aan het toeslagen stelsel zou ik zeggen.
Volgens mij wordt het probleem al decennia uitgebreid benoemd, alleen is het oplossen nogal complex. 'Politiek correct' is tegenwoordig 'woke' en net zo'n spin vanuit de extreemrechtse hoek. Het werd en wordt vooral gebruikt op maar feitenvrij dingen te kunnen roepen. Zal het best wel eens daadwerkelijk voorkomen? Ongetwijfeld, maar in geen enkele verhouding tot hoevaak er met die termen gesmeten worden.kdekker schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:40:
[...]
Maar goed, politiek correct denken zorgt soms ook voor lang wegkijken of benoemen van problemen. Dat ziet een burger in bepaalde wijken ook wel en de PVV spint er garen bij. Ook helaas.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Een kassa of toetsenbord bedien je ook met je handen. Eigenlijk zou je het de loonslaafklasse moeten noemen als je kijkt waar de schifting is in Nederland, zeker ook fiscaal gezien.HEY_DUDE schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:00:
[...]
Waarom zou links vooral moeten voortkomen uit de arbeidersklasse, een klasse die nauwelijks nog bestaat.
Klinkt wat heftig, maar misschien dat men een beetje wakker schudt.
De gemiddelde IT’er hangt ook gewoon aan z’n salaris vast totdat het tijd is voor pensioen. Niet iedereen is een succesvol ZZP’er of >dubbelmodaal specialist. En niet iedere ZZP’er is een ondernemer, iets wat tegenwoordig ook nog belangrijk is er bij te noemen. Wat dat betreft hou ik me voor een betere term aanbevolen
Ik ben het overigens niet eens met de stelling dat iemand met een christelijke grondslag op links niks te vinden heeft. Je moet alleen even iets verder kijken dan de C/G in de naam en de partijen op hun waarden en normen beoordelen. En de allianties die men aangaat. Naastenliefde en respect hebben voor de schepping laten zich op rechts niet vinden, anno 2025.
Hét probleem dat in Nederland benoemd dient te worden heet populisme en gebrek aan politiek inzicht. Om het over het Calimerogedrag maar niet te hebben inderdaad.ijdod schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:17:
[...]
Volgens mij wordt het probleem al decennia uitgebreid benoemd, alleen is het oplossen nogal complex. 'Politiek correct' is tegenwoordig 'woke' en net zo'n spin vanuit de extreemrechtse hoek. Het werd en wordt vooral gebruikt op maar feitenvrij dingen te kunnen roepen. Zal het best wel eens daadwerkelijk voorkomen? Ongetwijfeld, maar in geen enkele verhouding tot hoevaak er met die termen gesmeten worden.
offtopic:
Maar dat mag je niet zeggen want dat is niet politiek correct in bepaalde kringen.
Maar dat mag je niet zeggen want dat is niet politiek correct in bepaalde kringen.
https://nos.nl/artikel/25...en-faber-hoog-op-de-lijst
Met het hoog op de kieslijst plaatsen van de behoorlijk politiek falende* Faber kan je niet anders concluderen dan dat Wilders puur voor stagnatie en de huidige status quo is... Ik hoop dat dat flink uitgelicht wordt in de media of bij debatten.
Wat vreemd is, want Bosma doet het als voorzitter van de Tweede Kamer niet slecht en redelijk neutraal (op een paar akkefietjes mbt Zuid Afrika, zijn proefschrift en de slavernij-herdenking na).
* Niet samenwerken/afstemmen met collega-ministers, met ambtenaren of met collega's of partijen in de kamer.
Met het hoog op de kieslijst plaatsen van de behoorlijk politiek falende* Faber kan je niet anders concluderen dan dat Wilders puur voor stagnatie en de huidige status quo is... Ik hoop dat dat flink uitgelicht wordt in de media of bij debatten.
Wat vreemd is, want Bosma doet het als voorzitter van de Tweede Kamer niet slecht en redelijk neutraal (op een paar akkefietjes mbt Zuid Afrika, zijn proefschrift en de slavernij-herdenking na).
* Niet samenwerken/afstemmen met collega-ministers, met ambtenaren of met collega's of partijen in de kamer.
BThGvNeOA
Anno 2025 heeft 55% in de leeftijdsgroep 25 tot 35 een HBO of WO diploma en dat percentage groeit per jaar, bron: https://www.ocwincijfers....au?utm_source=chatgpt.comkdekker schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:31:
[...]
Historisch iig wel. En ik denk dat velen vergeten dat de arbeidsklasse (iedereen die met de handen werkt, doorgaans vmbo en mbo'ers) de grootste hap van de beroepsbevolking is. Een minderheid studeert hbo of wo. Persoonlijk denk ik dat beleidsmakers teveel deze klasse vergeten. Ze bestaat wel degelijk. En zonder heb wordt je vuilnis niet opgehaald, werken de nutsvoorzieningen niet. Dus hoezo nauwelijks bestaand?
Breder kijkend is de leeftijdsgroep van 25 tot 45 heeft 52% een HBO of WO diploma: https://www.vzinfo.nl/soc...ng?utm_source=chatgpt.com
Het keerpunt tussen laagopgeleiden en hoog opgeleiden is ongeveer de leeftijd tussen 25 en 55, daar is het percentage hoog opgeleiden 48%. Bron: https://longreads.cbs.nl/...d/?utm_source=chatgpt.com
Ik snap het ook niet. Zelfs als je voorstander bent van de PVV kun je toch niet anders concluderen dan dat Faber niet geschikt is.DropjesLover schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 01:12:
https://nos.nl/artikel/25...en-faber-hoog-op-de-lijst
Het voelt alsof het allemaal al is beklonken en dat het masseren is begonnen
Hypotheekrenteaftrek wankelt: zoveel kost afschaffing voor huizenbezitters https://www.nu.nl/economi...voor-huizenbezitters.html
Hypotheekrenteaftrek wankelt: zoveel kost afschaffing voor huizenbezitters https://www.nu.nl/economi...voor-huizenbezitters.html
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Nee, de media doet wat ze moeten doen. Uitleggen. Rekenen. Vertellen dat niemand het in één keer wil afschaffen. Experts vragen om duiding. Er is niets beklonken, er wordt niet gemasseerd. Er wordt, eindelijk een keer, journalistiek bedreven.backupdevice schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 07:39:
Niet dat er niet genoeg te verbeteren valt, maar het begin is er.
Daar heb je gelijk in.ZieMaar! schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 07:57:
[...]
Nee, de media doet wat ze moeten doen. Uitleggen. Rekenen. Vertellen dat niemand het in één keer wil afschaffen. Experts vragen om duiding. Er is niets beklonken, er wordt niet gemasseerd. Er wordt, eindelijk een keer, journalistiek bedreven.
Niet dat er niet genoeg te verbeteren valt, maar het begin is er.
Is fijn om zo’n artikel als dit te lezen. En dat hoeft écht niet perse te zijn omdat de strekking mij toevallig ook aanstaat, maar juist omdat dat ze niet klakkeloos vanuit politieke hoek wat simpele soundbites hebben gequote. Om gewoon simpele hapklare rekenvoorbeelden waarvan iedereen zelf mening kan opmaken, door deskundigen goed begrijpelijk eenvoudig verwoord is:backupdevice schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 07:39:
Zelf dikgedrukte toegevoegdIn het eerste jaar, als het percentage iets daalt, zou de huizenbezitter uit het voorbeeld van Van Bruggen per maand 1.283 euro in plaats van 1.255 euro kwijt zijn aan z'n hypotheek. Dat is dus [maar!] 28 euro meer. In het jaar erop daalt het aftrekpercentage weer iets en loopt het verschil weer iets op. Na tien jaar is het maandbedrag gegroeid naar 1.560 euro, een verschil van 222 euro ten opzichte van wat nu betaald zou moeten worden.
Dit is wel even heel wat minder hete soep dan angstzaaierij en politieke storm vooral uit de extreme hoeken (zoals paniekzaaien over een direct afschaf terwijl alle partijen minimaal meerjarenplan voorzien) welke sinds eerste nieuws in media losgebarsten. €28 verschil in voorbeeld, maarja waarom natuurlijk niet makkelijk prijsschieten met paniek dat gaat nu minder makkelijk nu er meer bekend en doorgerekend is over de standpunten.
NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
Je denkt hier vermoedelijk aan fabrieksarbeiders e.d.HEY_DUDE schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:00:
Een zinvollere definitie is denk ik, als je significant meer belasting betaalt in box 1 dan box 3, dan ben je een arbeider.
Ik weet de precieze cijfers niet maar we produceren voornamelijk voor de export.Robkazoe schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:40:
https://nos.nl/artikel/25...plannen-verkeerd-verwoord
[...]
[...]
Zo kun je alles wel recht praten...
[...]
Het is inderdaad geen doel, zou het dus wel moeten zijn.
Ik vind dit vooral weer een heel vermoeiend artikel want we komen weer geen stap verder. En ik mag toch hopen dat de kamer dit plan afschiet en niet even al die miljarden gaat goed zitten keuren.
De oplossing is simpel. Hoef ik niet eens te noemen denk ik?
*knip* druk je mening uit zonder mensen te labelen
[ Voor 15% gewijzigd door polthemol op 30-08-2025 16:14 ]
Ik denk dat Faber de gedroomde minister is voor Wilders. Ze doet precies wat hij wil, hoe hij het wil, is het nooit met hem oneens, is volledig ongevoelig voor kritiek, heeft geen ambities die hem in de weg kunnen zitten (Coenradie, Agema voorheen).Dennis schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 07:29:
[...]
Ik snap het ook niet. Zelfs als je voorstander bent van de PVV kun je toch niet anders concluderen dan dat Faber niet geschikt is.
What's not to like?
Vind dit wel heel makkelijk. Het lijkt misschien weinig, maar zonder tegemoetkoming is het ieder jaar een paar tientjes koopkracht dat je verliest en op termijn is gewoon een volledige vakantie per jaar. De werkgever gaat je hiervoor niet compenseren, dus er moet wel iets van de overheid komen om dit in stapjes tegemoet te komen.olympusdenk schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:15:
[...]
Is fijn om zo’n artikel als dit te lezen. En dat hoeft écht niet perse te zijn omdat de strekking mij toevallig ook aanstaat, maar juist omdat dat ze niet klakkeloos vanuit politieke hoek wat simpele soundbites hebben gequote. Om gewoon simpele hapklare rekenvoorbeelden waarvan iedereen zelf mening kan opmaken, door deskundigen goed begrijpelijk eenvoudig verwoord is:
[...]
Zelf dikgedrukte toegevoegd
Dit is wel even heel wat minder hete soep dan angstzaaierij en politieke storm vooral uit de extreme hoeken (zoals paniekzaaien over een direct afschaf terwijl alle partijen minimaal meerjarenplan voorzien) welke sinds eerste nieuws in media losgebarsten. €28 verschil in voorbeeld, maarja waarom natuurlijk niet makkelijk prijsschieten met paniek dat gaat nu minder makkelijk nu er meer bekend en doorgerekend is over de standpunten.
De redenatie van de adviesgroep dat het wel gecompenseerd wordt doordat starters nog groeien in salaris is een beetje een dooddoener. Normaliter worden dat soort salarisverhogingen besteed aan bijvoorbeeld kinderopvang. Desalniettemin is het gewoon een flinke knauw in de koopkracht van de gemiddelde Nederlander.
Een interessante opmerking. Als je waarden en normen belangrijk vindt, of eigenlijk: als je ‘goed doen’ belangrijk vindt, dan zou je als burger nooit op een christelijke partij moeten stemmen. Christelijke partijen zetten hun eigen ideologie altijd voorop en blokkeren alles wat daar niet in past. In mijn ogen zijn alle religieuze partijen in de kern zelfs ‘evil’.Cid Highwind schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 00:25:
[...]
Ik ben het overigens niet eens met de stelling dat iemand met een christelijke grondslag op links niks te vinden heeft. Je moet alleen even iets verder kijken dan de C/G in de naam en de partijen op hun waarden en normen beoordelen. En de allianties die men aangaat. Naastenliefde en respect hebben voor de schepping laten zich op rechts niet vinden, anno 2025.
Ik heb altijd links gestemd, maar merk dat links het immigratievraagstuk en de islamisering niet voldoende serieus neemt. Als vrouw vind ik dat juist een cruciaal onderwerp, omdat het direct mijn veiligheid raakt. Ik mocht hier geen persoonlijke ervaringen delen, maar het onderwerp raakt me. Lisa (17), Liana (16), alle andere ellende. Rechts daarentegen mist vaak visie op andere essentiële thema’s, zoals milieu- en klimaatbeleid.
De tekst die ik hierboven zag:
“Wie niet jong en links is, heeft geen hart.
Wie niet oud en rechts is, heeft geen verstand.”
Ik begin dat steeds beter te begrijpen.
Alleen lijkt het erop dat bij de huidige bestuurders in de politiek niemand nog een hart of verstand heeft. En dat maakt stemmen wel erg ingewikkeld.
Het omgekeerde gebeurt natuurlijk. De PAS is eigenlijk weer ingevoerd. Wil je als boer een maatregel uitvoeren die (in theorie) 30% stikstofreductie bewerkstelligt? dan mag je de eerste 3 jaar 5x die reductie uitstoten, oftewel 15x de jaarlijkse voorspelde reductie. Zonder vergunning, waar mensen bezwaar tegen kunnen aantekenen. Als maatregel van bestuur, dus ook het parlement kan er geen bezwaar tegen maken.
[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 30-08-2025 17:42 ]
Eens . Het is niet zo dat iedereen nog in zijn loon groeit de komende jaren . Ben net een nieuwe hypotheek aangegaan waarbij ik niet afhankelijk ben van de HRA , maar wat zeker veel geld gaat schelen die ik op een andere manier moet gaan opvangen.Blik1984 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:52:
[...]
Vind dit wel heel makkelijk. Het lijkt misschien weinig, maar zonder tegemoetkoming is het ieder jaar een paar tientjes koopkracht dat je verliest en op termijn is gewoon een volledige vakantie per jaar. De werkgever gaat je hiervoor niet compenseren, dus er moet wel iets van de overheid komen om dit in stapjes tegemoet te komen.
De redenatie van de adviesgroep dat het wel gecompenseerd wordt doordat starters nog groeien in salaris is een beetje een dooddoener. Normaliter worden dat soort salarisverhogingen besteed aan bijvoorbeeld kinderopvang. Desalniettemin is het gewoon een flinke knauw in de koopkracht van de gemiddelde Nederlander.
Needless to say wordt mijn bloeddruk iets hoger
Ik zie niet zozeer in wat een christelijke ideologie anders maakt dan andere politieke ideologiën.honey schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:08:
[...]
Een interessante opmerking. Als je waarden en normen belangrijk vindt, of eigenlijk: als je ‘goed doen’ belangrijk vindt, dan zou je als burger nooit op een christelijke partij moeten stemmen. Christelijke partijen zetten hun eigen ideologie altijd voorop en blokkeren alles wat daar niet in past. In mijn ogen zijn alle religieuze partijen in de kern zelfs ‘evil’.
De betekenis van ideologie is:
En ja Christenen zullen vanuit hun normen en waarden bepaalde zaken belangrijk vinden die een andere ideologie niet belangrijk vindt of het tegenovergestelde van vindt. Dat mag, we leven in een vrij land.Ideologie verwijst meestal naar het geheel van ideeën over de mens, menselijke relaties en de inrichting van een maatschappij, dat leeft binnen een bepaalde maatschappelijke groep, met name een politieke partij, een denkstroming of een sociale klasse.
Er zullen/kunnen binnen een bepaalde politieke partij altijd stellingen zijn waar je het niet mee eens bent, maar er zijn vermoedelijk ook zaken waar je het wel mee eens bent. Ook binnen christelijke partijen.
Overigens vind ik links en rechts niet per se heel sterke kwalificaties. Het slaat de werkelijkheid teveel plat. Als ik de ChristenUnie erbij pak zijn ze bijvoorbeeld genuanceerd over migratie:
Maar ze zijn met het oog op gezin conservatief. Maar ze zijn ook pro-europa.Het politieke debat over migratie blijft ondertussen steken in patstellingen, oneliners en verkiezingsretoriek, zonder echte oplossingen. Migranten zijn in dat debat een economische factor, een bedreiging of een object van mededogen. De ChristenUnie ziet hen als een schepsel van God. Een mens op zoek naar een betere toekomst, werk of studie willen we recht doen. Dat kan betekenen dat iemand zich hier — al dan niet tijdelijk — mag vestigen. Maar wie geen blijvende plek heeft in de Nederlandse samenleving en ook terug kan, moet terugkeren.
Zoals gezegd genuanceerd. Ideologieen (welke dat dan ook maar zijn) als kwaadaardig wegzetten, en daarmee dus ook indirect alle aanhangers van een bepaald gedachtegoed, doet echt afbreuk aan een open gesprek en een beter begrip voor elkaar.
1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!
Ja, je hebt gelijk. Mijn probleem met dit soort partijen is dat ze wetenschappelijk goed onderbouwde adviezen naast zich neerleggen zodra die niet passen binnen hun wereldbeeld. Of het nu gaat om euthanasie, abortusrechten, sekswerk of andere gevoelige thema’s, ze blokkeren goed beleid. Als inhoudelijk deskundige ervaar ik dat als bijzonder frustrerend. Voor mij hebben christelijke partijen zich daarmee bij voorbaat al gediskwalificeerd.cleef schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:36:
[...]
Ik zie niet zozeer in wat een christelijke ideologie anders maakt dan andere politieke ideologiën.
De betekenis van ideologie is:
[...]
En ja Christenen zullen vanuit hun normen en waarden bepaalde zaken belangrijk vinden die een andere ideologie niet belangrijk vindt of het tegenovergestelde van vindt. Dat mag, we leven in een vrij land.
Er zullen/kunnen binnen een bepaalde politieke partij altijd stellingen zijn waar je het niet mee eens bent, maar er zijn vermoedelijk ook zaken waar je het wel mee eens bent. Ook binnen christelijke partijen.
Overigens vind ik links en rechts niet per se heel sterke kwalificaties. Het slaat de werkelijkheid teveel plat. Als ik de ChristenUnie erbij pak zijn ze bijvoorbeeld genuanceerd over migratie:
[...]
Maar ze zijn met het oog op gezin conservatief. Maar ze zijn ook pro-europa.
Zoals gezegd genuanceerd. Ideologieen (welke dat dan ook maar zijn) als kwaadaardig wegzetten, en daarmee dus ook indirect alle aanhangers van een bepaald gedachtegoed, doet echt afbreuk aan een open gesprek en een beter begrip voor elkaar.
Maar, je hebt gelijk, alle bestuurders doen dat in meer of mindere mate. Daarom dat ik ook afsloot met mijn zin over hart en verstand. Zijn er nog partijen die ‘goed doen’ nastreven?
Ik denk dat er behoorlijk wat mensen met dezelfde gedachten rondlopen. Merk dezelfde twijfels bij collega's, bij vrienden, bij buren. Men is op zoek naar een partij met visie, die klimaat en milieu serieus neemt maar die ook inziet dat migratie / islam / overlastgevende jongeren met een migratieachtergrond moeilijk te combineren zijn in een tolerante westerse samenleving. Maar goed, zo iemand als Wilders stemmen ze gelukkig ook weer niet op.honey schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:08:
[...]
Ik heb altijd links gestemd, maar merk dat links het immigratievraagstuk en de islamisering niet voldoende serieus neemt. Als vrouw vind ik dat juist een cruciaal onderwerp, omdat het direct mijn veiligheid raakt. Ik mocht hier geen persoonlijke ervaringen delen, maar het onderwerp raakt me. Lisa (17), Liana (16), alle andere ellende. Rechts daarentegen mist vaak visie op andere essentiële thema’s, zoals milieu- en klimaatbeleid.
Wel benieuwd hoe je tot deze conclusie komt.Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:57:
[...]
Men is op zoek naar een partij met visie, die klimaat en milieu serieus neemt maar die ook inziet dat migratie / islam / overlastgevende jongeren met een migratieachtergrond moeilijk te combineren zijn in een tolerante westerse samenleving.
Maar je stemt dan juist tegen alles waar wij als vrouw enorme baat bij hebben.honey schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:08:
[...]
Ik heb altijd links gestemd, maar merk dat links het immigratievraagstuk en de islamisering niet voldoende serieus neemt. Als vrouw vind ik dat juist een cruciaal onderwerp, omdat het direct mijn veiligheid raakt. Ik mocht hier geen persoonlijke ervaringen delen, maar het onderwerp raakt me. Lisa (17), Liana (16), alle andere ellende. Rechts daarentegen mist vaak visie op andere essentiële thema’s, zoals milieu- en klimaatbeleid
Je stemt dan ook voor een partij die tegen stemt op
Meer geld naar de vrouwenopvang,
Vergoeden van anticonceptie vanuit basispakket/gratis anticonceptie,
Goede veilige abortus toegang voor iedereen.,
Tegen een verhoogd budget voor vrouwenrechten. ,
tegen een feministisch buitenlandbeleid..
En de lijst gaat maar door en door, rechts is al tijden aan zet en het is er niet veiliger op geworden ze maken al tijden het immigratiebeleid en hebben al tijden de mogelijkheid om dingen goed tegen te houden.
Wat verwacht je dat rechts de aankomende jaren wel kunnen doen wat ze nu niet kunnen met de meerderheid?
Als je er niet van afhankelijk bent is alles wat je aan aftrek nog krijgt toch een mooie bonus? Door de aflossingsplicht zou je aftrek toch al gaan dalen over tijd.backupdevice schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:23:
[...]
Eens . Het is niet zo dat iedereen nog in zijn loon groeit de komende jaren . Ben net een nieuwe hypotheek aangegaan waarbij ik niet afhankelijk ben van de HRA , maar wat zeker veel geld gaat schelen die ik op een andere manier moet gaan opvangen.
Je bloeddruk lijkt me vooral een kwestie van hoe je er tegenaan kijkt. Zeker als je net een nieuwe hypotheek aangaat in een tijd waarin de HRA al decennia onder druk staat
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Hoe ziet zo'n visie eruit?Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:57:
[...]
Ik denk dat er behoorlijk wat mensen met dezelfde gedachten rondlopen. Merk dezelfde twijfels bij collega's, bij vrienden, bij buren. Men is op zoek naar een partij met visie, die klimaat en milieu serieus neemt maar die ook inziet dat migratie / islam / overlastgevende jongeren met een migratieachtergrond moeilijk te combineren zijn in een tolerante westerse samenleving. Maar goed, zo iemand als Wilders stemmen ze gelukkig ook weer niet op.
Progressief linkse partijenhoney schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:45:
[...]
Ja, je hebt gelijk. Mijn probleem met dit soort partijen is dat ze wetenschappelijk goed onderbouwde adviezen naast zich neerleggen zodra die niet passen binnen hun wereldbeeld. Of het nu gaat om euthanasie, abortusrechten, sekswerk of andere gevoelige thema’s, ze blokkeren goed beleid. Als inhoudelijk deskundige ervaar ik dat als bijzonder frustrerend. Voor mij hebben christelijke partijen zich daarmee bij voorbaat al gediskwalificeerd.
Maar, je hebt gelijk, alle bestuurders doen dat in meer of mindere mate. Daarom dat ik ook afsloot met mijn zin over hart en verstand. Zijn er nog partijen die ‘goed doen’ nastreven?
En wat je dan mist bij PvdA/GL, bijvoorbeeld. Er wordt, vanuit rechts, vaak het beeld geschetst dat linkse partijen hun ogen sluiten voor problematiek met migranten, maar dat is een vals beeld.Napo schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:02:
[...]
Wel benieuwd hoe je tot deze conclusie komt.
*knip* een dergelijke generalisatie zal onderbouwt moet worden met gedegen cijfers. Je keert nu de bewijslast om op basis van vermeende eigen observaties en wekt de suggestie van causaliteitNapo schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:02:
Wel benieuwd hoe je tot deze conclusie komt.
[ Voor 62% gewijzigd door polthemol op 31-08-2025 13:20 ]
Oh ja dat is natuurlijk makkelijk te relativeren aan jouw kant .Bananenplant schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:12:
[...]
Als je er niet van afhankelijk bent is alles wat je aan aftrek nog krijgt toch een mooie bonus? Door de aflossingsplicht zou je aftrek toch al gaan dalen over tijd.
Je bloeddruk lijkt me vooral een kwestie van hoe je er tegenaan kijkt. Zeker als je net een nieuwe hypotheek aangaat in een tijd waarin de HRA al decennia onder druk staat.
Kijk , dat de HRA al jaren afgebouwd wordt is een feit en gegeven. Daar reken je mee , vandaar dat ik er niet afhankelijk van ben.
Maar het gaat natuurlijk om veel geld. Geld waar ik niet afhankelijk van bent maar wel hebt meegenomen in een weloverwogen besluit om
12 maanden geleden te verhuizen . Dan het is gewoon zuur en daar gaat mijn bloeddruk van stijgen. Dan ga je toch denken, damn had ik het maar niet gedaan . Of misschien iets anders doen. Dat mag toch hoop ik ?
Maar we gaan het meemaken . Zal wel goedkomen want er moet eerst nog handjeklap gedaan worden tijdens het formeren
[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 30-08-2025 10:39 ]
Ik denk dat een criterium om ergens op te stemmen zou moeten zijn of partijen serieus zijn over het oplossen van de problemen die men zegt te benoemen. Denkend aan de ministers Faber en Wiersma en hoe Yeşilgöz in 2023 probeerde asiel het thema van de verkiezingen te maken denk ik dat je gerust kunt stellen dat alle partijen die in Schoof I gezeten hebben daarmee afvallen. Het bewust in stand houden/erger maken van het probleem (denk aan het afschaffen van de spreidingswet) lijkt me slechter dan bestuur dat er mogelijk een te rooskleurig beeld van heeft.honey schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:08:
[...]
De tekst die ik hierboven zag:
“Wie niet jong en links is, heeft geen hart.
Wie niet oud en rechts is, heeft geen verstand.”
Ik begin dat steeds beter te begrijpen.
Alleen lijkt het erop dat bij de huidige bestuurders in de politiek niemand nog een hart of verstand heeft. En dat maakt stemmen wel erg ingewikkeld.
Verder, uit een interview met Kustaw Bessems, voormalig journalist:
Ik denk dat je in het achterhoofd moet houden dat linkse partijen in een vergelijkbare spagaat zitten.Zijn er onderwerpen die je nu niet meer zou aanraken?
“Ik vind het heel ingewikkeld. Ik heb ook geschreven over de moord op Van Gogh en de radicalisering die destijds in opmars was onder Moslimjongeren. Het eerlijke antwoord is dat ik het niet helemaal weet. Als je bepaalde onderwerpen niet bespreekt, worden ze het monopolie van extreemrechts. Dat lijkt mij ook niet de goede uitkomst. Maar ik worstel met de balans tussen het voeren van een open debat en het vermijden van onbedoelde schade. Ik zou nu voorzichtiger zijn. En ik weet niet eens of ik dat dan de goede keuze zou vinden. Ik denk dat ik minder onverbloemd zou durven schrijven, omdat ik banger zou zijn voor wat ermee gedaan kan worden.
Dat mag, maar het zo incalculeren in je besluit was denk ik wel een beetje naïef.backupdevice schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:35:
[...]
Maar het gaat natuurlijk om veel geld. Geld waar ik niet afhankelijk van bent maar wel hebt meegenomen in een weloverwogen besluit om
12 maanden geleden te verhuizen . Dan het is gewoon zuur en daar gaat mijn bloeddruk van stijgen. Dan ga je toch denken, damn had ik het maar niet gedaan . Of misschien iets anders doen. Dat mag toch hoop ik ?
Het is moeilijk om met platte tekst nuances in te brengen , dus ik begrijp jouw reactie wel .Bananenplant schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:43:
[...]
Dat mag, maar het zo incalculeren in je besluit was denk ik wel een beetje naïef.
In een van de grootste democratieën ter wereld zijn rechtse christenen bezig de liberale waarden deels ten gronde te richten. Als je ergens een aanval op liberale waarden kan verwachten dan komt het uit die hoek. In Nederland is 5% moslim, binnen de groep zullen er eigen problemen zijn, maar die waarden zullen hier niet in het staats bestel terecht komen.
[ Voor 44% gewijzigd door polthemol op 31-08-2025 13:21 ]
Tegelijkertijd zien we ook dat juist degenen die hier, in onze verlichte, Westerse wereld, het hardst te hoop lopen tegen die Islam, óók heel hard die liberale waarden verwerpen en kapot maken. Conservatief Joods-Christelijk staat inhoudelijk en cultureel héél dichtbij conservatief Islamitisch, qua vrijheid, gelijkheid en broederschap. Daar houden ze namelijk niet van, van die liberale waarden.
Je kunt je dus afvragen of de tegenstelling wel is Joods-Christelijk (verlicht) versus Islam (achterlijk), of wellicht toch meer religieus-conservatief versus verlicht.
[ Voor 35% gewijzigd door polthemol op 31-08-2025 13:21 ]
Waaruit blijkt dat dan? Het is ook niet zo dat links de laatste decennia veel in de melk te brokkelen heeft gehad op beleidsgebied.honey schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:08:
[...]
Ik heb altijd links gestemd, maar merk dat links het immigratievraagstuk en de islamisering niet voldoende serieus neemt.
Ik zou eerder zeggen dat (radicaal) rechts beleid secularisering tegenwerkt en problemen met immigratie (en op tal van andere vlakken) vergroot.
Intentionally left blank
Het afschaffen van de HRA staat al zolang op de agenda dat er volgens mij al geen lopende hypotheken meer zijn waar dat risico niet bekend was. Mij was het bekend toen ik 20 jaar geleden mijn eerste huis kocht, en de discussie was toen al niet nieuw. Nu ben ik niet tegen compensatie, maar het is geen donderslag bij heldere hemel of zo.backupdevice schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:23:
[...]
Eens . Het is niet zo dat iedereen nog in zijn loon groeit de komende jaren . Ben net een nieuwe hypotheek aangegaan waarbij ik niet afhankelijk ben van de HRA , maar wat zeker veel geld gaat schelen die ik op een andere manier moet gaan opvangen.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Reden te meer om heel kritisch te kijken naar hoeveel invloed van om het eender welk geloof we toelaten in onze samenleving.HEY_DUDE schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:57:
[...]
In een van de grootste democratieën ter wereld zijn rechtse christenen bezig de liberale waarden deels ten gronde te richten. Als je ergens een aanval op liberale waarden kan verwachten dan komt het uit die hoek. In Nederland is 5% moslim, binnen de groep zullen er eigen problemen zijn, maar die waarden zullen hier niet in het staats bestel terecht komen.
De vorige eeuw stond in het teken van het afwerpen van het juk van de geloven die de levens van onze voorouders eeuwenlang gedomineerd hebben. Deze geloven zijn relatief marginaal geworden. Maar hoop wel dat we deze lessen niet vergeten, nu een geloof dat in essentie ook maximale expansie voorstaat hier nu steeds meer voet aan de grond krijgt.
Met enkel de constatering dat nog maar 'slechts' 5% moslim is kom je er niet. We moeten onze maatschappij wapenen tegen de invloeden van geloof, welk geloof dan ook. Dus enkel nog seculier onderwijs, geen publiek gefinancierde media welke op basis van een geloof opereren, en wat mij betreft strenge regels (of het helemaal verbieden) van politieke partijen die zeggen gebaseerd te zijn op een geloof.
Het is prima dat iemand gelovig is, maar hou dat achter de voordeur of in een geloofsgebouw. Een maatschappij welke gebaseerd is op een geloof is echter nooit een prettige maatschappij. Dat zie je nu in de VS, maar inderdaad ook in de moslimlanden.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dat ben ik niet met je oneens. Maar dan is het de vraag hoe de islam hier de grootste opmars zou kunnen maken?
De islamisering waar Wilders sinds jaar en dag over raaskalt, is eerder een gevolg van het te sterk leunen op de goedkoopst mogelijke arbeiders uit Marokko en Turkije, dan dat het een gevolg is van de vluchtelingenpolitiek. Sowieso is het de vraag of het werkelijk een migratieprobleem is.
Tuig is van alle tijden namelijk. Dutroux en aanverwanten hebben ook geen migratieachtergrond.
Dat “links” er niks aan wil doen is een frame wat eigenlijk met Fortuyn het graf in gedragen had moeten worden. We zijn met 20 jaar rechts geen reet opgeschoten op dit vlak, zelfs niet toen Wilders het voor het zeggen kreeg. Het is echt eens tijd dat men leert uit het verleden.
Daarnaast, welke vrije liberale waarden? Vrijheid van godsdienst? Baas in eigen buik? Vrijheid van geaardheid? Vrijheid van beweging? Vrijheid van politieke uiting? Er is geen liberale waarde die op rechts niet met een grote disclaimer komt tegenwoordig. Louter salonliberalen. Je hebt er helaas de keuze tussen conservatief en conservatiever.
De traditionele Nederlandse waarden waar men zich graag over op de borst klopt, die waren allen progressief van aard.
[ Voor 22% gewijzigd door polthemol op 31-08-2025 13:22 ]
Dat is het hele probleem men komt niet verder dan het wijzen naar de ander. Er wordt niet gekeken hoe je een land beter kan inrichten zodat de verlichte liberale vrije samenleving robuuster wordt. Seculier openbaar onderwijs ben ik groot voorstander van.alexbl69 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:20:
[...]
Reden te meer om heel kritisch te kijken naar hoeveel invloed van om het eender welk geloof we toelaten in onze samenleving.
De vorige eeuw stond in het teken van het afwerpen van het juk van de geloven die de levens van onze voorouders eeuwenlang gedomineerd hebben. Deze geloven zijn relatief marginaal geworden. Maar hoop wel dat we deze lessen niet vergeten, nu een geloof dat in essentie ook maximale expansie voorstaat hier nu steeds meer voet aan de grond krijgt.
Met enkel de constatering dat nog maar 'slechts' 5% moslim is kom je er niet. We moeten onze maatschappij wapenen tegen de invloeden van geloof, welk geloof dan ook. Dus enkel nog seculier onderwijs, geen publiek gefinancierde media welke op basis van een geloof opereren, en wat mij betreft strenge regels (of het helemaal verbieden) van politieke partijen die zeggen gebaseerd te zijn op een geloof.
Het is prima dat iemand gelovig is, maar hou dat achter de voordeur of in een geloofsgebouw. Een maatschappij welke gebaseerd is op een geloof is echter nooit een prettige maatschappij. Dat zie je nu in de VS, maar inderdaad ook in de moslimlanden.
Ik denk dat je de bedreiging van het christendom op onze liberale waarden enorm onderschat, en die van de islam overschat. Niet dat ze inhoudelijk zoveel van elkaar verschillen, en inherent beter of slechter zijn (want beiden slecht), maar qua invloed op onze maatschappij. Er is geen rechtse conservatieve partij die niet diep onder invloed staat, of op zijn minst graag samen optrekt met, christenen die liberale waarden verfoeien.alexbl69 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:20:
[...]
Reden te meer om heel kritisch te kijken naar hoeveel invloed van om het eender welk geloof we toelaten in onze samenleving.
Neemt niet weg dat we inderdaad niet de ogen zouden moeten sluiten voor vergelijkbare invloeden uit de islam. Maar voorlopig zien we, imho, vooral de islamitische splinter terwijl we de christelijke balken vergoelijken.
Het is ook de totaal de verkeerde ideologie waar men zich tegen verzet, de problemen die men zegt te ervaren komen niet van links maar vanuit het liberalisme en individualisme. D.w.z. het liberalisme biedt vrijheid van godsdienst en geeft zeer ruime individuele vrijheden, maar heeft aan de andere kant nauwelijks middelen om van een niet liberaal een liberaal te maken. En het liberalisme wordt al sinds de jaren 80 aangehangen door bijna alle centrumrechtse partijen, ook door het CDA en zit diepgeworteld in onze maatschappij.Cid Highwind schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:21:
Dat “links” er niks aan wil doen is een frame wat eigenlijk met Fortuyn het graf in gedragen had moeten worden. We zijn met 20 jaar rechts geen reet opgeschoten op dit vlak, zelfs niet toen Wilders het voor het zeggen kreeg. Het is echt eens tijd dat men leert uit het verleden.
Zoals ik in een vorige post ook poneerde, het enige wat centrumrechts gedaan heeft is benoemen en afschuiven. Maar een concreet idee of strategie is er nooit geweest. Het was dan ook een kwestie van tijd dat de electorale vruchten van het benoemen en afschuiven werd ingevuld door partijen die het niet zo nauw nemen met de democratische rechtstaat.
Het is de confrontatie met de eigen ideologie van het liberalisme bij centrum rechtse partijen die al decennia ontbreekt, er zijn geen intellectuelen meer in die hoek die een uitweg kunnen bieden. Als die niet opstaan dan wordt de leegte automatisch gevuld.
En men heeft imho in morele zin wel een verantwoordelijk, de geschiedenis en de actualiteit leert dat de democratische rechtstaat veel kwetsbaarder is dan algemeen gedacht. Dat geld niet alleen voor de politiek, het geld net zo goed voor de journalistiek en media, deze zouden juist kritisch moeten zijn op centrumrechts. Je ziet hierin helaas dezelfde trends als in Amerika, waar media niet meer onafhankelijk is als het gaat om kritisch zijn op de eigen ideologie vanuit democratisch oogpunt. Politiek is geen teamsport, waar de steun van de fans altijd onvoorwaardelijk is.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Nee, je ziet geen verschil tussen een partij die zijn ideologie baseert op een overanderlijke rigide interpretatie van 2000 jaar oude (en oudere!) geschriften die ooit zijn opgesteld als propaganda in een maatschappij die vergeleken met de onze zwaar achterlijk was op moreel vlak - en een partij die zijn ideologie baseert op de post-humanistische grondbeginselen waarop we dit land hebben gebouwd, en die bereid is die ideologie aan te passen aan een veranderende tijdgeest?cleef schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:36:
Ik zie niet zozeer in wat een christelijke ideologie anders maakt dan andere politieke ideologiën.
Even los van het zeer wankele fundament waarop elke religieus-geinspireerde ideologie gebouwd is, kenmerken religies zich vooral door een ongelofeliijke vasthoudendheid aan regeltjes die duizenden jaren geleden wellicht zin haddne, maar die vandaag de dag echt niet meer kunnen, of zelf regelrecht ingaan tegen wat we als beschaafde mensheid sinds de Verlichting als moreel zijn gaan zien.
En natuurlijk mag eenieder die archaische, achterhaalde moraal als fantastisch beschouwen, maar het lijkt me toch dat er een vrij duidelijk verschil is tussen dat weigeren te veranderen van een ooit in het verleden verzonnen moraal, en de bereidheid om ideologische standpunten mee te laten groeien met de moderne maatschappij.
Het is overigens juist het feit dat een aantal religieus-ideologische standpunten regelrecht tegen moderne moraal indruisen wat ervoor zorgt dat veel mensen religieuze partijen als ronduit gevaarlijk zien: veel mensen zien die religieus-ideologische ideeen als immoreel.
Dan ga ik het toch maar eens vragen: wat verwacht je van partijen omtrent deze thema's?honey schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:08:
[...]
1.) Immigratievraagstuk, daarvoor zit je bij linkse partijen nagenoeg altijd beter. Want die leggen de focus niet onredelijk veel bij asielzoekers, maar die kijken wel naar de gehele stroom.
2.) Islamisering, dan moet je ook wel in het achterhoofd houden waar dit vandaan komt. We hebben na de oorlog veel arbeidsmigranten binnen gehaald voor de wederopbouw, veel moslims. Integreren was niet nodig, want ze gaan vanzelf weer weg. Niet dus. En nu zien we een probleem omdat 5% van NL moslim is en omdat Pim Fortyn die term gebruikte?
3.) Rechts heeft al decennia de touwen in handen. Als die het antwoord hadden, dan was dit nu geen discussie geweest. Blijf relativeren, blijf jezelf afvragen waarom juist deze twee onderwerpen boven blijven drijven...en niet de 24 andere onderwerpen die al 30 jaar te weinig aandacht krijgen.
De wijze waarop je dit hebt geformuleerd doet overkomen alsof je zegt migratie = islam = overlastgevende jongeren. Begrijp ik doet goed?Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:57:
[...]
migratie / islam / overlastgevende jongeren met een migratieachtergrond moeilijk te combineren zijn in een tolerante westerse samenleving.
Ik heb wat moeite met het vinden waar ik moet beginnen met reageren hierop. Misschien even allereerst over Nederland. Het is een vrij absoluut statement dat islam in Nederland problematisch is. Dat is in elk geval wat Piet hierboven suggereert en daar lijk je steun aan te geven.
Om die stelling te toetsen: van de hoeveel moslims in Nederland zijn er hoeveel betrokken bij problemen? Dat moet wel een substantiële verhouding zijn, wil je een dergelijke statement maken.
Het tweede, het is behoorlijk onwetend en - ik denk niet dat is dat deze term ooit eerder op GoT heb gebruikt - licht islamofoob om het probleem bij de islamitische religie neer te zetten. De islam(itische wereld) kent een mooie historie van verlichting en bijdrage aan wetenschap waar wij vandaag de dag ook op voortborduren. De islamitische wereld is ook een van de meest door externe factoren ontwrichte wereld in de moderne geschiedenis. En die factoren zijn het Amerikaanse imperialisme en westerse destabilizatie.
Het is zo ongelooflijk onwetend en feitenvrij om die problemen te reduceren tot "ja maar islam", zonder de geschiedenis van de destabilizatie van de islamitische wereld te erkennen. Al is dat om de gemeenschappen van voor Amerikaanse destabilizatie en na Amerikaanse destabilizatie met elkaar te vergelijken. Zowel voor en na islamitisch, maar ook totaal verschillend
[ Voor 20% gewijzigd door polthemol op 31-08-2025 13:23 ]
Ik weet niet waar je deze info vandaan haalt en waarom je deze landen kiest. Iran wordt juist progressiever, Zelfs Saudi Arabie wordt toleranter. Aceh is altijd al een zeer conservatieve provincie geweest.
Laten we eens binnen Europa kijken:
Een zorgelijke trend uit Polen waar jeugdpatrouilles de straat opgaan en meisjes met te korte rokjes (naar hun zin) lastigvallen, voor hoer uitschelden en op internet posten. En dit zijn dus niet de moslims.
Verder maak ik mij grote zorgen om de lobby van de pro life beweging, oa gefinancierd vanuit Amerika(Heritage foundation). Dit zie je al in Polen en zal vermoedelijk ook bezig zijn in andere landen. Je ziet de vrouwenrechten in Amerika verminderen. Dat is iets wat wij (vind ik) absoluut moeten voorkomen in Europa. Dit lijkt helemaal geen agendapunt.
Volgens mij moeten wij focussen op de excessen en deze aanpakken. We blijven nu hangen in het uitsluiten van hele volksstammen wat, volgens mij, alleen maar meer voor polarisatie zorgt en niets oplost
[ Voor 22% gewijzigd door polthemol op 31-08-2025 13:24 ]
Je hebt gelijk dat de externe factoren behoorlijk hebben bijgedragen aan het zooitje in het M.O. Echter, de Islam een mooie historie van verlichting toedichten en 'bijdrage aan de wetenschap' is een beetje raar. Ze hadden wat mazzel dat al die Grieks//Romeinse kennis bewaard was gebleven in het M.O., maar je blijft wel een beetje hangen in een tijdsvak van een duizend jaar geleden. We moeten kijken naar het nu. En nu is de huidige incarnatie van de islam extreem repressief en vrijwel niet te combineren met verlichte waardes. Ook in meer verlichte islamitische landen zoals Indonesië heeft de radicale islam zijn weg wer aan het vinden.. En dat gaat ook nooit lukken zolang deze repressieve vorm, aangestuurd met de miljarden uit de oliesheiklanden elke huiskamer kan bereiken van moslims die wonen in West-Europa. Als je wil dat moslims een verlichting doormaken zodat ze niet in een stuip schieten bij een cartoon van Mohammed of een homo-koppeltje op straat, dan moet deze directe lijn subiet doorgeknipt worden. Imams moeten in NL opgeleid zijn, progressief in de leer en elke strenge stroming binnen de islam hier moet actief zeer tegengewerkt worden. En ga dat maar eens proberen in de 21e eeuw van massa-communicatie.HollovVpo1nt schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:47:
Het tweede, het is behoorlijk onwetend en - ik denk niet dat is dat deze term ooit eerder op GoT heb gebruikt - licht islamofoob om het probleem bij de islamitische religie neer te zetten. De islam kent een mooie historie van verlichting en bijdrage aan wetenschap waar bij vandaag de dag op voort voortduren. De islamitische wereld is ook een van de meest door externe factoren ontwrichte wereld in de moderne geschiedenis. En die factoren zijn het Amerikaanse imperialisme en westerse destabilizatie
En naast dit probleem moeten we ook weer vechten tegen de miljarden van de extreem conservatieve Christenen uit de VS
[ Voor 3% gewijzigd door FunkyTrip op 30-08-2025 13:08 ]
Dit dus.
PvdD. Ook een partij die zowel naar oorzaak als gevolg kijkt m.b.t. migratie. Waarom komen mensen hier? Kunnen we omstandigheden verbeteren waardoor mensen niet of minder de neiging hebben te migreren? Daar zijn “zachte” (of “linkse) thema’s belangrijk in; klimaatontwrichting mitigeren dan wel stoppen, ontwikkelingssamenwerking op een manier dat het daadwerkelijk iets toevoegt i.p.v. enkel uit een soort misplaatste liefdadigheid. Opkomen voor minderheden, waaronder ook dier, natuur en milieu.honey schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:45:
[...]
Ja, je hebt gelijk. Mijn probleem met dit soort partijen is dat ze wetenschappelijk goed onderbouwde adviezen naast zich neerleggen zodra die niet passen binnen hun wereldbeeld. Of het nu gaat om euthanasie, abortusrechten, sekswerk of andere gevoelige thema’s, ze blokkeren goed beleid. Als inhoudelijk deskundige ervaar ik dat als bijzonder frustrerend. Voor mij hebben christelijke partijen zich daarmee bij voorbaat al gediskwalificeerd.
Ja, ik ben serieus. De rest blijft hangen in dogmatiek aangaande economie, ongelijkheid, klimaat, migratie.
Mooi pleidooi voor meer linkse politiek, beste @alexbl69.alexbl69 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:20:
[...]
Rechts en religie staan van nature dicht bij elkaar want autoriteit en hiërarchie zijn zaken waar beiden van oudsher veel waarde aan hechten.
Kom maar door met de diepe invloeden van christenen op de PVV en de BBB. Ik denk dat je die niet zo makkelijk kan geven, maar ik laat mij graag verrassen. Wellicht dat dat boerenpartij BBB de nodige christenen huisvest.migchiell schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:13:
[...]
Ik denk dat je de bedreiging van het christendom op onze liberale waarden enorm onderschat, en die van de islam overschat. Niet dat ze inhoudelijk zoveel van elkaar verschillen, en inherent beter of slechter zijn (want beiden slecht), maar qua invloed op onze maatschappij. Er is geen rechtse conservatieve partij die niet diep onder invloed staat, of op zijn minst graag samen optrekt met, christenen die liberale waarden verfoeien.
Neemt niet weg dat we inderdaad niet de ogen zouden moeten sluiten voor vergelijkbare invloeden uit de islam. Maar voorlopig zien we, imho, vooral de islamitische splinter terwijl we de christelijke balken vergoelijken.
Ons land kent een christelijke historie en dito tradities. Dat conservatieven hieraan vasthouden is inherent aan conservatisme en niet zozeer te wijten aan een doorleefde christelijke overtuiging. Dat SGP (een randverschijnsel) en PVV op sommige terreinen dezelfde opvatting hebben komt dus doordat conservatieven graag het goede van vroeger bewaren, "toevallig" is dat geënt op christelijke waarden.
Dat is wat anders dan dat christenen direct aan het stuur van de conservatieve partijen zitten.
*knip* zonder gedegen onderbouwing mag je deze onderbuikgevoelens voor jezelf houdenjan390 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:52:
[...]
Ik weet niet waar je deze info vandaan haalt en waarom je deze landen kiest. Iran wordt juist progressiever, Zelfs Saudi Arabie wordt toleranter. Aceh is altijd al een zeer conservatieve provincie geweest.
Laten we eens binnen Europa kijken:
Een zorgelijke trend uit Polen waar jeugdpatrouilles de straat opgaan en meisjes met te korte rokjes (naar hun zin) lastigvallen, voor hoer uitschelden en op internet posten. En dit zijn dus niet de moslims.
Verder maak ik mij grote zorgen om de lobby van de pro life beweging, oa gefinancierd vanuit Amerika(Heritage foundation). Dit zie je al in Polen en zal vermoedelijk ook bezig zijn in andere landen. Je ziet de vrouwenrechten in Amerika verminderen. Dat is iets wat wij (vind ik) absoluut moeten voorkomen in Europa. Dit lijkt helemaal geen agendapunt.
Volgens mij moeten wij focussen op de excessen en deze aanpakken. We blijven nu hangen in het uitsluiten van hele volksstammen wat, volgens mij, alleen maar meer voor polarisatie zorgt en niets oplost
[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 30-08-2025 17:44 ]
BBB weet ik niet maar PVV is ook te vinden op die CPACs, overgewaaid uit de VS naar de Unie alwaar extremisten én christenen podia delen. O.a. Ordo Iuris, Heritage Foundation. En als ik me niet vergis zijn er talking points van die clubs in het PVV programma te vinden.DeKever schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:30:
[...]
Kom maar door met de diepe invloeden van christenen op de PVV en de BBB. Ik denk dat je die niet zo makkelijk kan geven, maar ik laat mij graag verrassen. Wellicht dat dat boerenpartij BBB de nodige christenen huisvest.
Ons land kent een christelijke historie en dito tradities. Dat conservatieven hieraan vasthouden is inherent aan conservatisme en niet zozeer te wijten aan een doorleefde christelijke overtuiging. Dat SGP (een randverschijnsel) en PVV op sommige terreinen dezelfde opvatting hebben komt dus doordat conservatieven graag het goede van vroeger bewaren, "toevallig" is dat geënt op christelijke waarden.
Dat is wat anders dan dat christenen direct aan het stuur van de conservatieve partijen zitten.
Waarmee ik niet wil beweren dat religieuze mensen per definitie extreem zijn. Het is meer dat extremisme alles zal misbruiken om de eigen boodschap te propageren. En religie is daarbij een ideaal en gemakkelijk slachtoffer; het is geen wetenschap, het is in de basis conservatief, gesloten en hecht waarde aan autoriteit en hiërarchie, en religieuze mensen zullen religieuze opvattingen meestal hoger waarderen dan generieke opvattingen.
[ Voor 15% gewijzigd door dawg op 30-08-2025 14:47 ]
Het is ook gewoon een business model, dit soort partijen hebben enkel bestaansrecht als vehikel voor een agenda van dat soort denktanks, miljardairs met grootheidswaanzin en vijandige staten. Zodra ze hun enige probleem oplossen wordt het een stuk lastiger om dat uit te buiten. Ze zijn gebaat bij het in stand houden van de problemen die ze als speerpunt hebben.dawg schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:40:
[...]
BBB weet ik niet maar PVV is ook te vinden op die CPACs, overgewaaid uit de VS naar de Unie alwaar extremisten én christenen podia delen. O.a. Ordo Iuris, Heritage Foundation. En als ik me niet vergis zijn er talking points van die clubs in het PVV programma te vinden.
De enige manier om dit tegen te gaan is dat de kiezers er doorheen gaan prikken. En daarmee het verdienmodel instort.
Enige posts terug werd aangegeven dat 10% van de aanrandingen door allochtonen kwam. Met die overige 90% heb jij geen probleem dan? Niet aanpakken, laten gaan, moslims het land uit en alles komt goed.AMARONE schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:37:
[...]
Heel leuk allemaal maar als mijn vriendin nagefloten werd of als er mannen op de fiets aan haar zaten dan waren het altijd moslims. Dus kap nou eens met dat wegkijken want ja, substantieel zijn het wel degelijk mensen die de islam aanhangen die structureel geen respect voor Europa hebben, structureel vrouwen respectloos bejagen, structureel homos in elkaar slaan en structureel hoog in de misdaad cijfers zitten.
Mijn insteek is dat je dit moet aanpakken (ongeacht welke groep het is). Jij zoekt, mijn inziens, naar een zondebok: de moslim. En zo polariseren we dus steeds meer, maar pakken we de daadwerkelijke problemen niet aan
De hele denkwijze dat de aarde, de natuur, bestaat om de mens te dienen, en derhalve uitgebuit dient te worden spruit voort uit de christelijke traditie. De link met de BBB is overduidelijk.DeKever schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:30:
[...]
Kom maar door met de diepe invloeden van christenen op de PVV en de BBB. Ik denk dat je die niet zo makkelijk kan geven, maar ik laat mij graag verrassen. Wellicht dat dat boerenpartij BBB de nodige christenen huisvest.
De PVV roept zelf voortdurend over de Joods-Christelijke achtergrond.
Hoewel ons land (en het gehele Westen) inderdaad een Joods-Christelijke traditie kent (hoewel je uitstekend zou kunnen beargumenteren dat de Joodse component daarin voornamelijk bestond uit het stelen van de Torah en daarna het eeuwenlang vervolgen van de Joden), is er met de Verlichting en het Humanisme een voorzichtig begin gemaakt naar andere manieren van met elkaar omgaan.
Die verlichting heeft BBB en PVV (laat staan SGP) nog lang niet bereikt, hoewel Wilders ook daar graag over mag tetteren. In zijn denken en doen is er weinig verlichts op te merken, die zit vast in een godsdienstoorlog.
Voordat iemand zelf misschien in de val van een te simplistisch vijandsbeeld trapt: De predikant en de vijand, over iemand anders die bij die CPACs komt en zich christelijk noemt.dawg schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:40:
[...]
BBB weet ik niet maar PVV is ook te vinden op die CPACs, overgewaaid uit de VS naar de Unie alwaar extremisten én christenen podia delen. O.a. Ordo Iuris, Heritage Foundation. En als ik me niet vergis zijn er talking points van die clubs in het PVV programma te vinden.
Gábor Ivány is de bekendste prediker van Hongarije. Iványi is voorzitter van de Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség, het Hongaarse Evangelische Broederschap en Iványi was parlementslid tussen 1990 en 1994 en tussen 1998 en 2002. In het Hongaarse parlement heeft Iványi Viktor Orbán als jonge man leren kennen. Samen zaten ze in de oppositie tegen de communisten.
Iványi stond een beetje perplex bij Viktor Orbáns verzoek om hem te huwen. Orbán kon je in het begin van de jaren negentig namelijk niet bepaald christelijk noemen. Hij trapte overal tegenaan. Het was een areligieuze politicus geweest die hard op zoek was naar alternatieven voor het communistische Hongarije. Een typische langharige rebel. En van de een op de andere dag had hij een net kapsel, was hij vroom getrouwd en ging hij in pak naar zijn werk.
Volgens Iványi is er meer aan de hand. Orbán is volgens deze oude vertrouweling 'verkeerd oud geworden'. Waar hij vroeger frisse politieke idealen had, is hij langzaam, naarmate hij meer macht kreeg, gaan geloven dat het oké is om zwakke groepen zoals migranten en moslims te demoniseren en te onderdrukken.
De predikant ziet dat Orbán in de naam van de Hongaarse 'christelijke cultuur' eigenlijk ingrepen doet die hem zelf het beste uitkomen. Het christelijke Hongarije moet volgens Orbán beschermd worden tegen alles wat een bedreiging vormt. En dat gaat er bij Iványi niet in. Moet je volgens christelijke traditie niet juist omkijken naar de zwakkeren?
Die misdaadcijfers...die zijn zo duidelijk nog niet. Ja, er zijn relatief veel verdachten met een migratieachtergrond...maar dat kan deels komen door etnisch profileren (door Politie erkend). Maar ook aangiftebereidheid is mogelijk hoger wanneer de verdachte een migratieachtergrond heeft (wat invloed heeft op de cijfers).AMARONE schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:37:
[...]
Heel leuk allemaal maar als mijn vriendin nagefloten werd of als er mannen op de fiets aan haar zaten dan waren het altijd moslims. Dus kap nou eens met dat wegkijken want ja, substantieel zijn het wel degelijk mensen die de islam aanhangen die structureel geen respect voor Europa hebben, structureel vrouwen respectloos bejagen, structureel homos in elkaar slaan en structureel hoog in de misdaad cijfers zitten.
Ook worden relatief veel mensen met een migratieachtergrond veroordeeld, maar het is ook duidelijk gebleken dat die groep rond de 22% meer kans heeft op veroordeling dan een person zonder migratieachtergrond. Ergens (meerdere plekken) in het proces Politie -> OM -> rechter zit mogelijk een vorm van discriminatie (https://nos.nl/artikel/25...adelen-in-strafrechtketen).
Daarnaast, als je de cijfers echt kent dan weet je ook dat het niet echt aan het geloof te wijten valt. Want...mensen met een andere migratieachtergrond maar eveneens moslim zorgen niet voor dezelfde cijfers.
Daarnaast speelt sociaal-economisch perspectief een significante rol, welke niet of nauwelijks wordt meegenomen in dergelijke cijfers. Eveneens met de thuissituatie, e.d.
Nee, die cijfers zijn nog niet zo klaar als ze het doen lijken.
[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 30-08-2025 14:07 ]
Nee, niet bijgedragen hebben, maar verantwoordelijk zijn. Afghanistan van voor de Russische en Amerikaanse inmenging was een andere Afghanistan. Idem voor Irak. Idem voor Libië. Idem voor Syrië. Dat die je ook terug in het Westen. De eerste lichting vluchtelingen van Afghanistan in de jaren 90 zijn een van de meest succesvolle en hoogopgeleide vluchtelingen in het westen. Idem voors de eerste lichting Syriers. Die landen waren voor de destabilizatie ook islamitisch maar had je een stuk minder "last" van. Dat zijn ze nu ook. Dus waarom islam wegzetten van het probleem en niet de factoren die voedingsbodem zijn voor radicalidatie en extremisme?FunkyTrip schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:06:
[...]
Je hebt gelijk dat de externe factoren behoorlijk hebben bijgedragen aan het zooitje in het M.O.
[...]
En nu is de huidige incarnatie van de islam extreem repressief en vrijwel niet te combineren met verlichte waardes. Ook in meer verlichte islamitische landen zoals Indonesië heeft de radicale islam zijn weg wer aan het vinden.
Er is namelijk geen "huidige incarnatie van" de islam. De islam kent geen oud testament, nieuw testament oid. De Koran is de Koran. Dat is de enige consistent factor. De variabelen zijn sociaal maatschappelijk, economisch en cultureel. Dus de fixatie met de islam is ongegrond.
Diezelfde oliesjeik landen waar westerse landen staan te popelen om mee te handelen en diverse wereldwijde sportevenement in te vieren. Hypocrite ten top. Wees consistent en boycott die landen dan ook en verbeek de handel met ze. Het westen heeft een grote mond naar de Noord Koreas en Ruslanden van deze wereld, maar suikeroom Qatar doen ze niks tegen.En dat gaat ook nooit lukken zolang deze repressieve vorm, aangestuurd met de miljarden uit de oliesheiklanden elke huiskamer kan bereiken van moslims die wonen in West-Europa.
Maar daarbuiten: je maakt weer een enorme generalisatie. "als deze vorm de huiskamer van West-Europese moslims bereikt". Je doet nu net alsof moslims in het Westen de facto een slot van extremisme zijn wiens extremisme te openen is met een sleutel van extremistische propaganda. Misschien goed om dit nogmaals uitgesproken te hebben: ook moslims laken het extremisme. Ook moslims in het westen hekelen hoe hun landen en landgenoten geradicaliseerd worden. De moslim is niet één entiteit. Snap dat eens.
Laat ik voorop stellen: de extremistische reacties en daden die vanuit extremistische moslims op dit soort cartoons en prenten keur ik af. Maar, er is een beeld ontstaan dat dit een exclusief trekje is van moslims. Ik wil men op dit punt uitdagen.Als je wil dat moslims een verlichting doormaken zodat ze niet in een stuip schieten bij een cartoon van Mohammed of een homo-koppeltje op straat, dan moet deze directe lijn subiet doorgeknipt worden.
Trigger warning: in dit voorbeeld gebruik is stereotypen waar ik totaal niet achter sta en niet erken, maar voor het argument gebruik.
Stel dat je een prent hebt met Profeet Mohammed met een bomgordel en een aantal schapen om hem heen waar hij iets 18+'s bij lijkt te willen doen. Reken maar dat er vanuit de moslim gemeenschap hier sterke kritiek op komt. Reken er maar op daar er een maatschappelijk debat zal ontstaan over' dat moslims snel beledigd zijn en niet in de westerse maatschappij van vrijheid van meningsuiting passen'
En dan. Stel dat er een spotprent gemaakt zou worden van Benjamin Netanyahu met een grote neus met geldzakken in zijn hand en dollartekens in zijn ogen. Die prent wordt (terecht) als antisemitisch bestempeld, die organisatie die die prent gemaakt heeft wordt geboycot, en er komt een maatschappelijk debat over hoe prevalent antisemitisme is in de maatschappij.
Het grote verschil dat is het bespotten van één groep sociaal maatschappij niet wordt toegestaan en daar streng tegen geacteerd wordt als het wel gebeurt, en het bespotten van de andere groep moet kunnen ze moeten het maar slikken anders horen ze hier niet thuis.
Ik realiseer mij dat dit sterk schuurt aan whataboutism, maar ik geef dit voorbeeld om aan te geven dat de maatschappij niet voor de moslims opkomt wanneer zij geridiculiseerd worden worden, en een andere groep geniet beschermde status.
Wanneer men spreekt over integratie wordt er te vaak gesproken over de groep die moet integreren, niet de maatschappij. Het is logisch dat generaliseren en ridiculiseren van moslims zonder enige steun van de maatschappij tot afstand leidt.
Wat is een strenge stroming? Zie je een strenge stroming van Christendom die vrouwen geen stemrecht geeft en geen toegamg geeft tot de arbeidsmarkt ook als een strenge stroming waartegen we op moeten treden?Imams moeten in NL opgeleid zijn, progressief in de leer en elke strenge stroming binnen de islam hier moet actief zeer tegengewerkt worden. En ga dat maar eens proberen in de 21e eeuw van massa-communicatie.
En naast dit probleem moeten we ook weer vechten tegen de miljarden van de extreem conservatieve Christenen uit de VS
Want hele groepen mensen wegzetten als achterlijk is moraal wel okee? Misschien kun je dingen iets minder feitelijk opschrijven met wat meer respect voor anders denkenden.Dido schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:44:
[...]
Nee, je ziet geen verschil tussen een partij die zijn ideologie baseert op een overanderlijke rigide interpretatie van 2000 jaar oude (en oudere!) geschriften die ooit zijn opgesteld als propaganda in een maatschappij die vergeleken met de onze zwaar achterlijk was op moreel vlak - en een partij die zijn ideologie baseert op de post-humanistische grondbeginselen waarop we dit land hebben gebouwd, en die bereid is die ideologie aan te passen aan een veranderende tijdgeest?
Even los van het zeer wankele fundament waarop elke religieus-geinspireerde ideologie gebouwd is, kenmerken religies zich vooral door een ongelofeliijke vasthoudendheid aan regeltjes die duizenden jaren geleden wellicht zin haddne, maar die vandaag de dag echt niet meer kunnen, of zelf regelrecht ingaan tegen wat we als beschaafde mensheid sinds de Verlichting als moreel zijn gaan zien.
En natuurlijk mag eenieder die archaische, achterhaalde moraal als fantastisch beschouwen, maar het lijkt me toch dat er een vrij duidelijk verschil is tussen dat weigeren te veranderen van een ooit in het verleden verzonnen moraal, en de bereidheid om ideologische standpunten mee te laten groeien met de moderne maatschappij.
Het is overigens juist het feit dat een aantal religieus-ideologische standpunten regelrecht tegen moderne moraal indruisen wat ervoor zorgt dat veel mensen religieuze partijen als ronduit gevaarlijk zien: veel mensen zien die religieus-ideologische ideeen als immoreel.
En dus is er een diepe invloed van christenen op de PVV? Er zal ook wel eens een christen aan het woord zijn op zeg een Groenlinks bijeenkomst. Van Agt ofzo. Het bewijs voor een claim mag wel iets sterker.dawg schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:40:
[...]
Nee, zie mijn nuancering die ik net heb toegevoegd.DeKever schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:38:
[...]
En dus is er een diepe invloed van christenen op de PVV? Er zal ook wel eens een christen aan het woord zijn op zeg een Groenlinks bijeenkomst. Van Agt ofzo. Het bewijs voor een claim mag wel iets sterker.
offtopic:
met dank aan @Bananenplant die me wees op de stelligheid van mijn post.
met dank aan @Bananenplant die me wees op de stelligheid van mijn post.
[ Voor 9% gewijzigd door dawg op 30-08-2025 14:42 ]
Je hebt gelijk dat de BBB de aarde ten dienste stelt van de mens. Dat is alleen niet een exclusief christelijke opvatting, als het al een christelijke opvatting is. De ChristenUnie hanteert bijvoorbeeld de term rentmeesterschap, wat al een heel andere lading heeft dan de uitbuiting waar jij over spreekt.migchiell schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:59:
[...]
De hele denkwijze dat de aarde, de natuur, bestaat om de mens te dienen, en derhalve uitgebuit dient te worden spruit voort uit de christelijke traditie. De link met de BBB is overduidelijk.
De PVV roept zelf voortdurend over de Joods-Christelijke achtergrond.
Hoewel ons land (en het gehele Westen) inderdaad een Joods-Christelijke traditie kent (hoewel je uitstekend zou kunnen beargumenteren dat de Joodse component daarin voornamelijk bestond uit het stelen van de Torah en daarna het eeuwenlang vervolgen van de Joden), is er met de Verlichting en het Humanisme een voorzichtig begin gemaakt naar andere manieren van met elkaar omgaan.
Die verlichting heeft BBB en PVV (laat staan SGP) nog lang niet bereikt, hoewel Wilders ook daar graag over mag tetteren. In zijn denken en doen is er weinig verlichts op te merken, die zit vast in een godsdienstoorlog.
Hoezo "terecht" als antisemitisch bestempeld?HollovVpo1nt schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:10:
[...]
En dan. Stel dat er een spotprent gemaakt zou worden van Benjamin Netanyahu met een grote neus met geldzakken in zijn hand en dollartekens in zijn ogen. Die prent wordt (terecht) als antisemitisch bestempeld, die organisatie die die prent gemaakt heeft wordt geboycot, en er komt een maatschappelijk debat over hoe prevalent antisemitisme is in de maatschappij.
Je zit alleen de leider van een land belachelijk te maken. Niet het Joodse volk verder!
Zou wat zijn, alle spotprenten over Wilders en/of Schoof, dan anti-Christenen wordt bestempeld (of welk geloof hier ook in Nederland is).
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.
Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.
Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic