De landelijke Nederlandse politiek 2025 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 ... 120 Laatste
Acties:
  • 596.554 views

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:10
stylezzz schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:28:
Zou de BBB nu daadwerkelijk dingen voor elkaar krijgen waar de PVV roemloos faalde? Niet dat ik veel met de BBB op heb, maar hier zouden ze wel punten mee kunnen scoren.

https://www.nu.nl/politie...-elektrische-fietsen.html
Ik ben benieuwd of de kamer het nu, nadat ook een derde onderzoek opnieuw het standpunt van de vorige (PVV) minister bevestigt, wél accepteert dat het ondoenlijk is om aparte regels te maken voor fatbikes.

Het voorstel van de huidige minister is hetzelfde als dat van de vorige, alleen toen was de kamer er nog niet aan toe. Daar kon de minister ook niet zoveel aan doen.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:56
migchiell schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:00:
[...]

Ik ben benieuwd of de kamer het nu, nadat ook een derde onderzoek opnieuw het standpunt van de vorige (PVV) minister bevestigt, wél accepteert dat het ondoenlijk is om aparte regels te maken voor fatbikes.

Het voorstel van de huidige minister is hetzelfde als dat van de vorige, alleen toen was de kamer er nog niet aan toe. Daar kon de minister ook niet zoveel aan doen.
Daarom is nu ook het voorstel om het voor alle elektrische fietsen in te voeren? Volgens mij was dat ook al de conclusie toen Madlener het karretje trok, alleen is dat op een doodlopend pad gekomen vrees ik.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Korte reflectie op het debat van gisteren, door Kim van Keken in de Groene. Wat quotes.

https://www.groene.nl/artikel/spiegelpaleis-2025-08-28
‘Nederland zit niet te wachten op politiek theater’, zei BBB-leider Caroline van der Plas. ‘Ik ga vandaag dus niet meedoen aan een circus om elkaar zo zwart mogelijk te maken. De mensen in Nederland willen dat niet.’ Van haar bijdrage werd een filmpje gemaakt dat meteen op X werd gezet. Tijdens het debat, waar ze nauwelijks interrumpeerde, deelde ze de complimenten van volgers.

‘BBB heeft geleverd en BBB loopt niet weg in moeilijke tijden’, pochte Van der Plas in de plenaire zaal. Ze somde de problemen op die volgens haar niet konden wachten en wilde vooruit. Ze had geen zin, benadrukte ze, om te reflecteren. ‘Ik heb de afgelopen dagen voldoende gezegd over wat er is gebeurd. Klaar nu.’

De geschiedschrijving is niet meer terug te vinden in de Handelingen, het archief van de Tweede Kamer, maar in programma’s als Nieuws van de dag van SBS6, of Café Kockelmann. Daar had ze zonder tegenspraak gesneerd dat NSC de gedupeerden van de toeslagen ‘in de steek liet’ en speculeerde ze vrijelijk over NSC-ministers die helemaal niet weg wilden. Precies het zwartmaken waar ze in de plenaire zaal, waar mensen wél kunnen reageren, zo tegen zegt te zijn.
‘We begonnen resultaten te leveren’, zei NSC-fractievoorzitter Nicoline van Vroonhoven. ‘Onderschat niet hoeveel respect er bij mensen thuis is voor het feit dat u doorzet’, zei VVD-leider Dilan Yeşilgöz tegen de uitgeklede ploeg van Schoof. ‘Voor het feit dat u doorzet, dat u verantwoordelijkheid blijft nemen.’ En de PVV van Geert Wilders? Die bestempelde zichzelf als ‘meest constructieve’ partij.

Reflectie is iets voor anderen, bleek maar weer, en dat gold zeker ook voor Schoof. Nooit eerder vertrok een politieke partij uit een demissionair kabinet, toch deed de premier deze bestuurlijke ravage af als ‘meer dan jammer’. Hij trok het zich aan. Had ‘de grootst mogelijke spijt’. Maar het lag niet aan zíjn inzet om ‘eruit’ te komen afgelopen vrijdag.
Bijzonder was het dan ook hoe Yeşilgöz tijdens het debat ineens uit een ander vaatje tapte en opsomde welke maatregelen het kabinet al neemt tegen Israël. Er zat niet zoveel ruimte tussen haar en de Tweede Kamer, benadrukte ze om het beeld te wekken dat het in elk geval niet aan de VVD lag dat Veldkamp opstapte. Toen het puntje bij paaltje kwam, stemde ze echter niet voor de voorstellen van de Kamer.

In het spiegelpaleis zeggen partijen het ene, maar doen ze het andere.
Terug naar de ministerspost voor Asiel en Migratie. ‘Best een politieke portefeuille’, aldus Bontenbal. Waarmee ‘je lekker aan de slag kunt gaan in talkshows’. De drie ministers van het departement, Mona Keijzer (BBB), Eddy van Hijum (NSC) en David van Weel (VVD), waren dan ook volop te zien en te horen de afgelopen maanden. Voor de overgebleven coalitiepartijen VVD en BBB, die dalen in de peilingen, zijn de departementen cruciaal om zichtbaar te blijven in de media. Een bewindspersoon wordt sneller uitgenodigd dan een Kamerlid van een partij met weinig zetels.
Tja. Uit een peiling van RTL blijkt dat een schamele vier (4!) procent vertrouwen heeft in de politiek. Diep treurig natuurlijk, en een nieuw(?) dieptepunt.

Maar goed. Dit artikel laat mooi zien waarom VVD en BBB perse de vrijgekomen ministersposten onderling wilden verdelen. Als onze media nu toch eens hun werk wat beter zouden doen…

It’s the economy, stupid!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:16

DropjesLover

Dit dus ->

RobinHood schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:48:
[...]

Fun fact: Grote kans dat ze al meer betalen voor die producten dan wij, niet eens omgerekend naar gemiddeld loon, nee gewoon in keiharde euro's

https://www.lidl.ee/c/et-EE/super-naedalalopp/a10026792 dit zijn wat Estse Lidl aanbiedingen, dat zijn gewoon Nederlandse prijzen.

Best lullig als wij ruim 2x zoveel verdienen gemiddeld: https://www.manners.nl/he...den-van-de-europese-unie/

@DropjesLover heeft volgens mij een partner uit de Baltische staten, die kan er vast meer over vertellen.

En dit is niet alleen daar het geval, mijn leerlingen uit bijv. Roemenie en Hongarije zijn ook geschokt als ze zien dat veel dingen in de supermarkt nauwelijks duurder, en relatief veel goedkoper, zijn dan in hun land.

Betekent natuurlijk niet dat iedereen hier leeft als een god in frankrijk, genoeg andere dingen zijn wel heel veel duurder, en als bijstandsgerechtigde is alles ook gewoon erg duur voor je. Maar eenmaal in de zogenaamd niet-bestaande middenklasse is je leven echt heel wat lekkerder dan in oost-europa.
Lokaal geproduceerde producten (vlees, melk, etc) zijn doorgaans flink goedkoper, maar geimporteerde producten (shampoo, wijn, etc) zijn de prijs van hier of zelfs hoger. Kleinere markt / marktaandeel / jaarvolumes, transportkosten, etc. Eigenlijk hetzelfde als wat wij hier hebben met Duitsland, maar dan nog wat groter verschil.
Brandstof (diesel, benzine) is iets goedkoper dan hier, maar ook weer niet zo veel. Het is immers een wereldmarkt, en de enige knop van de overheid zijn de accijnzen.

Vroeger (10 jaar geleden) was in de Baltische staten het nog leuk om te gaan uit eten of dergelijke, niet spotgoedkoop maar een leuke 30-40% goedkoper dan Nederland. Nu is dat verschil miniem. De standaard inloop-kapper daar was vroeger €10, tegenwoordig ook €20-25
Een woning (50m2 appartement) was 10 jaar geleden ~45k voor een instapklaar iets, dat is tegenwoordig zeker 100k.

Maar het salaris van mijn schoonmoeder (administratief medewerker) is van €800 naar ~€1200 (netto) gegaan.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• migchiell
stylezzz schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:06:
[...]

Daarom is nu ook het voorstel om het voor alle elektrische fietsen in te voeren? Volgens mij was dat ook al de conclusie toen Madlener het karretje trok, alleen is dat op een doodlopend pad gekomen vrees ik.
Madlener had, na een onderzoek, geconcludeerd dat beleid voor fatbikes ook geldt voor andere E-bikes, maar de kamer vond van niet en wilde een nieuw onderzoek. Nu komt dat nieuwe onderzoek tot dezelfde conclusie, alleen in de tussentijd is Madlener opgestapt dus mag een nieuwe minister dezelfde conclusie opnieuw aan de kamer melden 🙂

Denk de eerste keer dat ik het eens was met de PVV...

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:02
migchiell schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:43:
[...]

Madlener had, na een onderzoek, geconcludeerd dat beleid voor fatbikes ook geldt voor andere E-bikes, maar de kamer vond van niet en wilde een nieuw onderzoek. Nu komt dat nieuwe onderzoek tot dezelfde conclusie, alleen in de tussentijd is Madlener opgestapt dus mag een nieuwe minister dezelfde conclusie opnieuw aan de kamer melden 🙂

Denk de eerste keer dat ik het eens was met de PVV...
Je was het eens met een minister van PVV-huize, de PVV-fractie had een ander standpunt ;)

De Tweede Kamer leidt soms collectief aan het PVV syndroom: iets willen wat niet kan.

• ijdod
  • Laatst online: 07-11 22:33
dawg schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:26:
[...]

Dit heb ik nooit begrepen van de Unie. Open grenzen, vrij verkeer van kapitaal, goederen en mensen, maar regels omtrent consumentenproducten zijn niet gelijkgetrokken waardoor er o.a. prijsverschillen ontstaan.

Eén gezamenlijke markt, was het credo, behalve dan voor de burgers zelf. Voor een eurofiel als mijzelf onbegrijpelijk.
Omdat, zoals opvallend vaak bij dit soort issues, de diverse lidstaten bewust de EU die macht niet wil geven. Of er heel weinig aan doet om de regels die er zijn te implementeren op een manier die gunstig is. Veel van dit soort issues kan je oplossen met juist 'meer' EU, maar als ze die mogelijkheden krijgen gaat dat nooit wat worden. Dan nog zul je niet alles gelijk kunnen (of moeten) trekken.

[ Voor 11% gewijzigd door ijdod op 28-08-2025 19:11 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

dawg schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:26:
[...]

Dit heb ik nooit begrepen van de Unie. Open grenzen, vrij verkeer van kapitaal, goederen en mensen, maar regels omtrent consumentenproducten zijn niet gelijkgetrokken waardoor er o.a. prijsverschillen ontstaan.

Eén gezamenlijke markt, was het credo, behalve dan voor de burgers zelf. Voor een eurofiel als mijzelf onbegrijpelijk.
Dat heeft te maken met de verschillen tussen landen, zoals taal. Maar ook geofencing voor bijvoorbeeld media. Waarom kan ik hier met mijn gezin geen Letse Paw Patrol of andere serie kijken? Tsja, moeilijk moeilijk, regio's, licenties, etc.
Zodra er een verschil is, wordt het gebruikt door fabrikanten.

Naar mijn mening is 1 markt ook 1 markt met overal nagenoeg dezelfde bruto prijzen, met kleine verschillen vanwege btw regels. Het liefste btw en accijnzen op EU niveau vastgelegd, maar belastingen heffen is bij uitstek een souvereine aangelegenheid. Maar het ratjetoe zoals in de VS waarbij je in de winkel iets uit het schap pakt maar nog geen idee hebt wat je nu betalen... Dat is wel zeer ongewenst.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Nieuwe namen in de top vier van PVV, en géén Agema meer op de lijst

NOS

Oftewel: Mensen, zijnde niet-leden, mogen vooral niet te machtig worden binnen de fractie en partij. Dat van Agema mag trouwens geen verrassing heten - zij was in ieder geval veel te mondig geworden als Minister.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Helixes schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:22:

NOS

Oftewel: Mensen, zijnde niet-leden, mogen vooral niet te machtig worden binnen de fractie en partij. Dat van Agema mag trouwens geen verrassing heten - zij was in ieder geval veel te mondig geworden als Minister.
Mooi hoe in ieder geval de NOS steevast bericht dat de PVV maar 1 lid heeft, en dus alles door 1 persoon besloten wordt.

BThGvNeOA

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

NOS

Het kan ook komen doordat ze redelijk stevige gezondheidsproblemen heeft, dus in dit geval zou ik die conclusie niet te snel trekken.

Dat zit wel Schnorr.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:58

NOS

Bronnen voor deze claim?

Het is na ~20 jaar voor iemand in de top 4 ook wel normaal om eens iets anders te gaan doen.

Specifiek voor Agema is het heel logisch dat ze stopt, ze heeft MS. https://www.nouveau.nl/pe...-agema-de-no-2-van-de-pvv

• migchiell
VVD raakt zijn toch al dunne laagje beschaving (immers vaak uitgeroepen tot minst integere partij, en daar nog trots op ook) nu in rap tempo kwijt...

Prominent Kamerlid, oud staatssecretaris vd Burg maakt zijn collega Kamerleden uit voor kutwijf en teringlijers.

https://www.nu.nl/politie...rs-tijdens-gazadebat.html

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:59
migchiell schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:54:
VVD raakt zijn toch al dunne laagje beschaving (immers vaak uitgeroepen tot minst integere partij, en daar nog trots op ook) nu in rap tempo kwijt...

Prominent Kamerlid, oud staatssecretaris vd Burg maakt zijn collega Kamerleden uit voor kutwijf en teringlijers.

*knip*, whataboutisme.

[ Voor 7% gewijzigd door NMH op 29-08-2025 20:37 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Durf er een kratje, wel Kordaat want zo zeker ben ik nou ook weer niet, op te zetten dat die man vrolijk op de lijst blijft staan en er 0 gevolgen voor hem zijn.

Blijf me verbazen dat dit zo snel genormaliseerd is, en het gaat er ook echt niet beter op worden ben ik bang.
Bwah, netjes misschien niet, maar het is ook weer niet zo'n grote belediging. Ik vind het nog lager in de pikorde dan de gevleugelde "flapdrol".

En mensen een teringlijer en kutwijf noemen toch echt wel wat anders.

[ Voor 3% gewijzigd door NMH op 29-08-2025 20:35 ]

People as things, that’s where it starts.

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:13
Dat is ook niet netjes, echter is dat wel van een compleet andere orde.

Iemand die slecht werk levert een prutser noemen is echt iets heel anders dan iemand voor kutwijf of teringlijer uitmaken.

[ Voor 9% gewijzigd door NMH op 29-08-2025 20:35 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

offtopic:
@RobinHood Kordaat is nochtans erg lekker. :9B

It’s the economy, stupid!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:34

Ben wel benieuwd waardoor vd Burg zo uit de bocht schoot. Wat ik zo van hem gezien heb leek het mij wel een nette politicus. Het is raar dat je je dan opeens zo laat kennen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• PatrickC
skimine schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:28:
[...]

Dat is ook niet netjes, echter is dat wel van een compleet andere orde.

Iemand die slecht werk levert een prutser noemen is echt iets heel anders dan iemand voor kutwijf of teringlijer uitmaken.
Volgens mij zagen we vd Burg gisteren al voor de camera’s berouw tonen en hij heeft het volgens mij ook niet publiekelijk geroepen, maar in een opwelling van emotie… we zijn allemaal mensen. En vd Burg heeft eerder laten zien dat hij erg emotioneel kan worden, ook op een positieve manier. Daarmee praat ik het niet goed, zeker niet, maar we moeten ook niet gaan overdrijven dat de VVD nu ineens geen fatsoenlijke partij meer is. Timmermans echter deed het terwijl de schijnwerpers vol op hem gericht stonden, terwijl hij zijn betoog deed in de 2e Kamer. En ik vind ook dat het prutsers waren, maar de wijze waarop hij dit deed was niet zo chique. Maar daarmee ga ik niet heel GL/PvdA afvallen…

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Robkazoe
  • Laatst online: 14:11
Blijf die hele soap rond Israel/Gaza en de breuk van NSC toch bijzonder vinden. Vind dit dan wel weer een mooie quote van het nu.nl artikel:
De VVD'er zat die dag "ontzettend slecht" in zijn vel. "Collega's zeggen de ergste dingen. Zoals dat ik een genocide vergoelijk en dat ik bloed aan m'n handen heb. Ik krijg ook veel foto's van dode kinderen opgestuurd. Dat gaat je allemaal niet in de koude kleren zitten."
Is het netjes? Nee. Maar de complete onwil van VVD om ook maar iets te doen behalve de minister van BuZa met een kluitje het riet in te sturen richting het Euro Parlement. Tsja, dan is het ook niet heel gek dat mensen steeds bozer en gefrustreerder worden, vooral omdat jouw clubje de boel behoorlijk blokkeert, frustreert en tegenhoudt.

• migchiell
Dat vind ik wel echt van een ander kaliber dan kutwijf en teringlijer. Bovendien: two wrongs don't make a right, en een whataboutisme vind ik ook geen elegante manier om je punt te maken.

Ik vind dat vd Burg, van wie ik tot nu toe eigenlijk best een positieve indruk had (hoewel de VVD zeer zeker niet mijn partij is), hier wel echt over de schreef is gegaan. Jammer.

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 29-08-2025 20:36 ]

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:13
PatrickC schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:00:
[...]

Volgens mij zagen we vd Burg gisteren al voor de camera’s berouw tonen en hij heeft het volgens mij ook niet publiekelijk geroepen, maar in een opwelling van emotie… we zijn allemaal mensen. En vd Burg heeft eerder laten zien dat hij erg emotioneel kan worden, ook op een positieve manier. Daarmee praat ik het niet goed, zeker niet, maar we moeten ook niet gaan overdrijven dat de VVD nu ineens geen fatsoenlijke partij meer is. Timmermans echter deed het terwijl de schijnwerpers vol op hem gericht stonden, terwijl hij zijn betoog deed in de 2e Kamer. En ik vind ook dat het prutsers waren, maar de wijze waarop hij dit deed was niet zo chique. Maar daarmee ga ik niet heel GL/PvdA afvallen…
Allereerst, ik ging alleen in op de onjuiste vergelijking die werd getrokken. Als het je gaat om wat @migchiell over de VVD schrijft, reageer daar dan direct inhoudelijk op. In plaats van een halve (en foutieve) vergelijking te maken zonder verdere context. Verder lees ik niet in die reactie dat de VVD puur om dit incident wordt afgevallen.

Wat betreft de integriteit van de VVD zou bijvoorbeeld hun positie in de integriteitsindex aangehaald kunnen worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DongPNO94GF1UQNEcgis34F0BmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C2s3FkSYDe1SJxvK7TPctUy1.png?f=fotoalbum_large
https://doi.org/10.5553/BenM/138900692024004
En verder zijn er natuurlijk eerder al wel zaken hier langsgekomen die de positie van de VVD als fatsoenlijke partij ondermijnen (bijv. de Douwe Bob-affaire, nareis op nareis).

Wat betreft Van der Burg vs. Timmermans: het zijn twee compleet andere situaties.
  • Van der Burg scheldt (vanwege frustratie) een aantal personen uit.
  • Timmermans beticht een minister van incompetentie in enigszins harde bewoording, uitschelden kun je het niet noemen. Wat gewoon moet kunnen, het gaat hier immers over het functioneren van de minister.
De twee op deze wijze vergelijken is niets meer dan het bagatelliseren van het gedrag van Van der Burg.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:52
Wilders heeft Timmermans voor alles en nog wat uitgemaakt. Hem publiekelijk aangevallen op zijn overwicht etc. etc. En dan noemt hij iemand dat kamp prutsers....... Oh foei! Gelijk komt de correctheid politie weer langs omdat dat niet netjes is.

NSC heeft zich bij mijn weten nooit verlaagd tot dit soort gescheld. En daarom ook terecht dat er excuses zijn aangeboden.

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 29-08-2025 20:36 ]

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-11 20:12
“Prutser” en “huichelaar” zijn geen scheldwoorden, dat zijn kwalificaties. Kwalificaties die zich ten zijde van de gedane uitspraak ook goed lieten staven en zich bovendien nog het beste lieten omschrijven als een understatement. In ieder toen er iemand recent voor prutser uit werd gemaakt.

Teringlijer en kutwijf, dat behoeft echt geen verdere discussie.

Het zou de VVD sieren hier passende maatregelen op te nemen maar ik denk dat het gewoon onder het tapijt gaat, in de hoop er zowaar nog wat zieltjes mee te winnen omdat ze nu ook iemand hebben die de taal van het volk spreekt en zo lekker zegt waar het op staat…

[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 29-08-2025 20:36 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:21

FreakNL

Well do ya punk?

RobinHood schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:53:
[...]

Ja, per liter de duurste, maar dat is het halve verhaal, en juist dat wilde ik laten zien.

Duur is relatief, en vergeleken met het inkomen in NL is benzine niet "enorm duur" maar gewoon hetzelfde als de buurlanden.
Eens.

De manier waarop jij vergelijkt is het eerlijkst.

We gaan ook de brandstofprijzen niet vergelijken met Indonesië.

Verder ga ik niet omrijden om te tanken. Zeker niet een half uur zoals hier iemand stelt. Als ik echt in de buurt ben wel maar ik stel de grens ( :+ ) wel bij 10 minuten. Als het 40 cent scheelt is dat 16 euro op een tank. Leuk, maar eenmalig want ik kom zowat nooit aan de grens. Dat is me de moeite niet waard.

Als je woont in het grensgebied en je het structureel kunt doen is het een ander verhaal.

Ik ging vroeger wel sigaretten halen in België maar toen had ik een leaseauto en werkte ik in Breda. Dat tikte wel aan (deed het eens per 3 maanden). Maar toen was er ook een significant prijsverschil.

[ Voor 40% gewijzigd door FreakNL op 28-08-2025 23:43 ]

• PatrickC
skimine schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 23:08:
[...]

Allereerst, ik ging alleen in op de onjuiste vergelijking die werd getrokken. Als het je gaat om wat @migchiell over de VVD schrijft, reageer daar dan direct inhoudelijk op. In plaats van een halve (en foutieve) vergelijking te maken zonder verdere context. Verder lees ik niet in die reactie dat de VVD puur om dit incident wordt afgevallen.

Wat betreft de integriteit van de VVD zou bijvoorbeeld hun positie in de integriteitsindex aangehaald kunnen worden:
[Afbeelding]
https://doi.org/10.5553/BenM/138900692024004
En verder zijn er natuurlijk eerder al wel zaken hier langsgekomen die de positie van de VVD als fatsoenlijke partij ondermijnen (bijv. de Douwe Bob-affaire, nareis op nareis).

Wat betreft Van der Burg vs. Timmermans: het zijn twee compleet andere situaties.
  • Van der Burg scheldt (vanwege frustratie) een aantal personen uit.
  • Timmermans beticht een minister van incompetentie in enigszins harde bewoording, uitschelden kun je het niet noemen. Wat gewoon moet kunnen, het gaat hier immers over het functioneren van de minister.
De twee op deze wijze vergelijken is niets meer dan het bagatelliseren van het gedrag van Van der Burg.
Mijn reactie was inderdaad meer op @migchiell zijn post. Ik kreeg 2 reacties en reageerde met een quote hierna op jouw bericht omdat het de laatste reactie was op mijn bericht. Dat had ik inderdaad beter anders kunnen doen. Excuses daarvoor.

Ik ben het verder wel eens met wat je hierboven schrijft over de VVD. Ik vond alleen de acties van één bewindspersoon, die in een emotionele opwelling wat geroepen heeft, niet rechtvaardigen dat een hele partij ineens minder beschaafd zou zijn. Zeker als het over vd Burg gaat. Ik denk dat er echt wel iets moet zijn geweest wat hem zo getriggerd heeft (wat ik me in het geval van NSC en Ouwehand ook nog eens prima zou kunnen voorstellen), want het is volgens mij normaal gesproken één van de meest beschaafde mensen die in Den Haag rondlopen. Hij maakt nu 2 fouten… en geeft dat ook toe. Voor mij is hij hiermee nog steeds een beschaafd en integer persoon.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:07
Stikstofplannen Wiersma kosten 21 miljard euro en leveren bijna niks op
De plannen bleven tot nu toe binnenskamers, maar het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft ze nu online gezet. Het instituut ging tot publicatie over, omdat Wiersma woensdag in het FD verklaarde dat ze zich gesteund voelt door een recente doorrekening van kennisinstellingen, waaronder het PBL. ‘Zij vinden dat het goede plannen zijn’, aldus Wiersma.

Bij het PBL kunnen ze die uitspraak niet plaatsen. Dat het goede plannen zijn, ‘kan niet op basis van de analyse worden geconcludeerd’, schrijft het instituut op zijn website. Het PBL heeft de plannen doorgerekend samen met het RIVM, Deltares en de Wageningen Universiteit. De korte samenvatting van de expertanalyse is dat Wiersma ruim 21 miljard euro wil uitgeven aan beleid dat vrijwel geen stikstofwinst oplevert.
Als minister even 21 miljard in de fik steken, je moet maar durven :X .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• migchiell
De minister durft dus met droge ogen keihard te liegen dat de kennisinstituten vinden dat het goede plannen zijn. Daardoor voelt een van die instituten zich nu genoodzaakt om publiekelijk te verklaren dat de minister niet alleen een prutser, maar dus ook een leugenaar is.

Mind you, er is dus niet een klokkenluider binnen dat instituut... het instituut als geheel is de klokkenluider.

Er zijn ministers gesneuveld voor véél minder.

[ Voor 26% gewijzigd door migchiell op 29-08-2025 08:26 ]

• Helixes
  • Nu online
Die € 21 mrd gaat wel ergens heen he. Namelijk, de boeren.

Je kunt het natuurlijk ook zien als verkapte subsidie voor de sector.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:40
migchiell schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:25:
[...]

De minister durft dus met droge ogen keihard te liegen dat de kennisinstituten vinden dat het goede plannen zijn. Daardoor voelt een van die instituten zich nu genoodzaakt om publiekelijk te verklaren dat de minister niet alleen een prutser, maar dus ook een leugenaar is.

Mind you, er is dus niet een klokkenluider binnen dat instituut... het instituut als geheel is de klokkenluider.

Benieuwd of de kamer haar weg durft te sturen hierover. Al is iets roepen in een interview in een krant natuurlijk niet gelijk aan de kamer verkeerd voorlichten, en ik kan me voorstellen dat de kamer haar in de huidige situatie ook liever niet wegstuurt.

Pluspunt, kunnen ze mooi vd Plas aanvallen dat BBB helemaal niet levert

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:23
[...]

Goh, vind de parallellen met de situatie in de VS. Nu nog wachten op de aanval van Van der Plas op deze instituten.

Met de provinciale plannen voor het landelijk gebied (PPLG’s) hadden we wel waar voor ons geld gehad.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Misschien is het een idee om iemand die als hoogste opleiding "MBO - Sociaal Maatschappelijk Dienstverlener" heeft, geen plannen van 20 miljard te laten maken.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

PWM schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:09:
[...]
Misschien is het een idee om iemand die als hoogste opleiding "MBO - Sociaal Maatschappelijk Dienstverlener" heeft, geen plannen van 20 miljard te laten maken.
Bij de formatie is ze daar namens de BBB neergezet en goedgekeurd door de rest. De Kamer kan iemand altijd terugdluiten. Dat deze minister zoveel wanbeleid kan doen is deels bewuste keuze van enkelen en geaccepteerd door anderen.

Ik hoop dat de komende verkiezingen meenemen dat 1 flapdrol alle financiele speelruimte zo kan weggeven aan een sector die het niet verdient.

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:25

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Geld verspillen is haar niet vreemd, zoals bijvoorbeeld miljoenen aan een zinloze enquête.

Ook "leuk" uit die nieuwe plannen:
Het meest kritisch zijn de kennisinstituten over ‘doelsturing’. Dat concept heeft veel politiek draagvlak, ook onder linkse partijen. Het idee erachter is dat elke boer een individueel emissiedoel voor 2035 krijgt opgelegd, maar zelf mag bepalen hoe hij daaraan voldoet.
Het grote probleem van doelsturing is de borging: het MCEN-pakket bevat weinig garanties dat de beoogde uitstootdaling bereikt wordt. Aan welke reductiedoelen individuele boeren moeten voldoen is onduidelijk. Welke sancties boeren krijgen opgelegd als ze hun doelen niet halen, is evenmin uitgewerkt. Bovendien vergt doelsturing een ‘omvangrijke, onzekere en complexe stelselwijziging die jaren in beslag kan nemen’.
Gebaseerd op hoe de handhaving in de agrarische sector in het verleden is gegaan, hoef je daar niet veel te verwachten:
In dit zuidelijk gebied, met 600 transporten per dag, heeft de NVWA niet meer dan vijf controleurs op de weg. Boeren en mestondernemers kennen hun namen, gezichten en de kentekens van hun auto’s. Ze appen elkaar als die in zicht zijn. De anderen weten dan dat ze vrij spel hebben.
[...]
Zo groot als de belangen zijn, zo klein zijn de boetes. In de mestverwerking gaat jaarlijks 500 miljoen euro om. Betrapt op het vervalsen van een vervoersdocument? De bestuurlijke boete is 300 euro, terwijl voor burgers op valsheid in geschrifte tot zes jaar cel staat. Het was een politiek besluit om de sector bij voorkeur bestuurlijk te sanctioneren.
Leef je de regels voor pesticidengebruik "allerbelabberdst" na? Geen probleem, dan komt er toch een nieuwe vrijstelling. En vind je sporen van verboden bestrijdingsmiddelen? Dan mag de NVWA niet handhaven tenzij je erbij kunt vertellen welke boer ze gebruikt heeft:
De NVWA heeft MOB gemeld het eerste handhavingsverzoek niet in behandeling te kunnen nemen, omdat het niet ‘concreet’ genoeg is. Met een verwijzing naar de wet stelt de NVWA dat MOB moet aangeven welke bollenkweker(s) vermoedelijk de oorzaak zijn van de dinoterbvervuiling en wanneer die boer(en) het verboden middel dan zouden hebben gebruikt.
Als we die lijn doortrekken dan zou het me niets verbazen als het eindresultaat van deze plannen zou zijn dat de stikstofuitstoot toeneemt, maar dat we daar "helaas" niets aan kunnen doen omdat we niet kunnen bewijzen bij welke boer het precies vandaan komt.

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:25

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

En het is ook niet de eerste keer:
Onderzoeksinstituut RIVM neemt afstand van de bewering van landbouwminister Wiersma dat haar voorstel om stikstofregels te versoepelen wetenschappelijk is onderbouwd. Ook andere wetenschappers die door haar ministerie zijn benaderd, weerspreken die claim.

• migchiell
Helixes schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:32:
[...]

Die € 21 mrd gaat wel ergens heen he. Namelijk, de boeren.

Je kunt het natuurlijk ook zien als verkapte subsidie voor de sector.
Precies, en dat (verkapte staatssteun) is ook niet zomaar zonder consequenties, bv vanuit Europa. Nog even los van dat we ook klimaatdoelen te halen hebben, en op dat gebied in Europa ook al niet heel goed bekend staan.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

migchiell schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 23:01:
[...]

Dat vind ik wel echt van een ander kaliber dan kutwijf en teringlijer. Bovendien: two wrongs don't make a right, en een whataboutisme vind ik ook geen elegante manier om je punt te maken.

Ik vind dat vd Burg, van wie ik tot nu toe eigenlijk best een positieve indruk had (hoewel de VVD zeer zeker niet mijn partij is), hier wel echt over de schreef is gegaan. Jammer.
Ik vind het met name een afgang omdat de uitspraken op de persoon zijn. Een prutser is iemand die er een rommeltje van maakt. Faber is/was een prutser.
Een persoon dat je onder druk zet dat je positie moet kiezen voor genocide of op z'n minst het bombarderen van ~40.000 burgers.... Tsja, dat is op de inhoud en een conflict met jezelf. Dat is kut ja :+
Al kan ik niet terugvinden wat Ouwehand tegen van der Burg zei in het debat, maar zoiets zal de strekking zijn geweest neem ik aan.

Wel de goede damage control dat hij (na media aandacht) gelijk het gesprek aan wil gaan. Beter dan Yesilgoz die het nog tijden blijft volhouden of ontkennen.

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 29-08-2025 10:14 ]

BThGvNeOA

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

PWM schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:09:
[...]

Hoewel een mbo'er prima fatsoenlijke plannen kan maken en op kan klimmen en het een groot goed vind dat opleidingsniveau er niet toe doet in de politiek en je uitspraak licht denigrerend vind naar alle wel capabele mbo'ers in ons land...
Ben ik het wel met je eens over deze mbo'er.

BThGvNeOA

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
migchiell schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:42:
[...]

Precies, en dat (verkapte staatssteun) is ook niet zomaar zonder consequenties, bv vanuit Europa. Nog even los van dat we ook klimaatdoelen te halen hebben, en op dat gebied in Europa ook al niet heel goed bekend staan.
Verkapte staatssteun kun je overal wel vinden in dit land.
Maar mensen hebben zelf gestemd voor deze partij hé.
BBB is een pro-boer en anti-klimaatmaatregelen partij, dat ze dat beleid dan ook nog gaan uitvoeren moet geen verrassing zijn toch?

In vino veritas, in aqua sanitas

• PatrickC
DropjesLover schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:12:
[...]

Ik vind het met name een afgang omdat de uitspraken op de persoon zijn. Een prutser is iemand die er een rommeltje van maakt. Faber is/was een prutser.
Een persoon dat je onder druk zet dat je positie moet kiezen voor genocide of op z'n minst het bombarderen van ~40.000 burgers.... Tsja, dat is op de inhoud en een conflict met jezelf. Dat is kut ja :+
Al kan ik niet terugvinden wat Ouwehand tegen van der Burg zei in het debat, maar zoiets zal de strekking zijn geweest neem ik aan.

Wel de goede damage control dat hij (na media aandacht) gelijk het gesprek aan wil gaan. Beter dan Yesilgoz die het nog tijden blijft volhouden of ontkennen.
Op nu.nl staat het volgende over wat tegen vd Burg gezegd is en gedaan.
"Collega's zeggen de ergste dingen. Zoals dat ik een genocide vergoelijk en dat ik bloed aan m'n handen heb. Ik krijg ook veel foto's van dode kinderen opgestuurd. Dat gaat je allemaal niet in de koude kleren zitten."
Ik kan me voorstellen dat dat wel iets met je doet, zeker een ‘gevoels’ persoon als vd Burg. Daarmee gaat hij natuurlijk wel flink over de schreef met zijn uitspraken, maar begrijpen doe ik dat dan ook wel weer een beetje… Als Ouwehand dit echt gezegd heeft tegen vd Burg, dan zit zij toch ook fout?

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:38

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
DropjesLover schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:19:
[...]

Hoewel een mbo'er prima fatsoenlijke plannen kan maken en op kan klimmen en het een groot goed vind dat opleidingsniveau er niet toe doet in de politiek en je uitspraak licht denigrerend vind naar alle wel capabele mbo'ers in ons land...
Kleine correctie hierop:

uit artikel
https://www.volkskrant.nl...n-bijna-niks-op~b6bad7c1/
Begin dit jaar richtte premier Dick Schoof daarom een ministeriële commissie Economie en Natuurherstel (MCEN) op. Wiersma moet daar met andere vakministers maatregelen verzinnen.
Het is niet alleen Wiersma die met deze plannen is gekomen, dit is een joined effort geweest onder leiding van de premier. In die zin is er een kans dat Wiersma nu onder de bus wordt gemikt voor deze plannen omdat zij de uiteindelijke verantwoordelijke minister is, maar deze plannen zijn regeringsbreed bedacht en gedragen geworden. Ik denk dat dat wel belangrijk is om in het achterhoofd te houden.

Neemt niet weg dat het hele plan een aanfluiting is en lijkt op moedwillige obstructie.

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 29-08-2025 10:44 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

PatrickC schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:40:
[...]

[...]

Ik kan me voorstellen dat dat wel iets met je doet, zeker een ‘gevoels’ persoon als vd Burg. Daarmee gaat hij natuurlijk wel flink over de schreef met zijn uitspraken, maar begrijpen doe ik dat dan ook wel weer een beetje… Als Ouwehand dit echt gezegd heeft tegen vd Burg, dan zit zij toch ook fout?
Hoezo zit Ouwehand fout, inmiddels al talloze instanties, zelfs Joodse en Israelische hebben de genocide-kaart al getrokken. Het blijven leveren van wapen en niet alles op alles zetten om de Israelische regering bij te sturen, draagt bij aan het bloedvergieten. Je kan nog altijd weg met een "ik deel uw zienswijze niet" in plaats van die persoon gaan uitschelden...

Wanneer je dat van de genocide en bloedvergieten niet inziet, verdien je wat mij betreft ook een kwalificatie. Maar dat neigt naar "het verboden onderwerp" hier :/
polthemol schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:43:
[...]

Kleine correctie hierop:

uit artikel

[...]

Het is niet alleen Wiersma die met deze plannen is gekomen, dit is een joined effort geweest onder leiding van de premier. In die zin is er een kans dat Wiersma nu onder de bus wordt gemikt voor deze plannen omdat zij de uiteindelijke verantwoordelijke minister is, maar deze plannen zijn regeringsbreed bedacht en gedragen geworden. Ik denk dat dat wel belangrijk is om in het achterhoofd te houden.

Neemt niet weg dat het hele plan een aanfluiting is en lijkt op moedwillige obstructie.
De ministers zijn niet vak/veldbekwaam en het hele kabinet staat stijf van het wensdenken, en met name de ongewenste uitkomsten van ambtenaren en onderzoekers negeren of verdraaien naar "er is voldoende onderbouwing" en "ik denk dat het wel kan" (nadruk op de ik, blijkt telkens weer).
eric.1 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:50:
[...]

Ik vind wel dat er een verschil bestaat tussen 'in de politiek' en 'als minister/staatssecretaris'. In de Tweede Kamer is het allemaal prima om opleidingsniveau en achtergrond geen enkele rol te laten spelen. Je laten vertegenwoordigen mag door iedereen.

Maar zodra je verantwoordelijk wordt voor beleid voor het gehele land, niet alleen je achterban, dan wordt het wel een beetje een vreemde situatie indien we een sociaal maatschappelijk werker verantwoordelijk maken voor een plan wat gelijk staat aan 4-5% van de jaarlijkste overheidsuitgaven. Hoe kan die, met alle respect, daar verantwoordelijkheid voor nemen? Die persoon kan dat niet overzien.

In dat opzicht zou je, in mijn optiek, veel minder moeten leunen op individuele ministers bij zulke plannen. Het gehele kabinet zou alleen al voor dit gedrocht van een plan weg moeten...
Zoals @polthemol linkt, het is een breed plan van het hele kabinet (of iig een groot deel).

Schoof probeert het ook maar los te trekken en politieke steun te vergaren.
Ik weet niet of ik respect voor hem moet hebben dat hij het blijft proberen, of net disrespect dat hij hier niet al eerder de stekker uit getrokken heeft.

Over opleidingsniveau, tsja, als je in de kamer gekozen wordt en je partij gaat het kabinet in, dan kan je dus gewoon minister worden. Ook al kan je helemaal niks. Het is een politieke benoeming, geen vak-inhoudelijke (daar heb je je ambtenaren immers voor).

[ Voor 59% gewijzigd door DropjesLover op 29-08-2025 11:03 ]

BThGvNeOA

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:48
DropjesLover schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:19:
[...]

Ik vind wel dat er een verschil bestaat tussen 'in de politiek' en 'als minister/staatssecretaris'. In de Tweede Kamer is het allemaal prima om opleidingsniveau en achtergrond geen enkele rol te laten spelen. Je laten vertegenwoordigen mag door iedereen.

Maar zodra je verantwoordelijk wordt voor beleid voor het gehele land, niet alleen je achterban, dan wordt het wel een beetje een vreemde situatie indien we een sociaal maatschappelijk werker verantwoordelijk maken voor een plan wat gelijk staat aan 4-5% van de jaarlijkste overheidsuitgaven. Hoe kan die, met alle respect, daar verantwoordelijkheid voor nemen? Die persoon kan dat niet overzien.

In dat opzicht zou je, in mijn optiek, veel minder moeten leunen op individuele ministers bij zulke plannen. Het gehele kabinet zou alleen al voor dit gedrocht van een plan weg moeten...

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
PatrickC schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:40:
[...]

[...]

Wat doet het dan met hem? Vindt hij het vervelend om te horen omdat dit resoneert bij het publiek en het daarom liever zou verbergen of het narratief zou willen verdraaien, of vindt hij het vervelend om te horen omdat hij zelf ergens ook normen en waarden heeft weggestopt die hij niet kan verdragen met zijn eigen, dan wel partij gebonden, rol hierin?

Zij zit niet fout, ze mag de situatie gewoon aan de kaak stellen en dat is ook onderdeel van haar werk.

[ Voor 5% gewijzigd door Brazos op 29-08-2025 10:54 ]

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:28
JohanNL schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Verkapte staatssteun kun je overal wel vinden in dit land.
Maar mensen hebben zelf gestemd voor deze partij hé.
BBB is een pro-boer en anti-klimaatmaatregelen partij, dat ze dat beleid dan ook nog gaan uitvoeren moet geen verrassing zijn toch?
Eff een correctie, BBB is een pro-Agribusiness partij die zich propageert als pro-boer partij...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:38

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

Daar speelt wel nog iets mee: een minister gaat dit plan echt niet volledig zelf uitwerken. Men gaat met een zeker scenario/wens komen en vervolgens de ambtenarij aan het werk zetten om dat scenario uit te werken.

Bv. 'ik wil een plan hoe we zonder krimp van de landbouwsector de uitstoot van stikstof kunnen reduceren met x procent'. Dat plan zal vervolgens ook doorgerekend gaan worden door oa. het RIVM.

Hier zitten dus heel veel handjes aan, maar de uitkomst drijft natuurlijk wel op basis van de vraag die je in dat systeem duwt als minister(s) zijnde.

De focus op opleidingsniveau is minder relevant, met name in het geval van het stikstofdossier is het kristalhelder wat er moet gebeuren, welke maatregelen nodig zijn. Men weigert ze alleen te nemen en blijft maar met nieuwe plannen komen die keer op keer worden afgeschoten. Dit is geen opleidingsprobleem, dit is politieke onwil.

Geen enkele minister kan in zijn uppie de gevolgen overzien van een plan wat 20+ miljard omhelst kortom, daarom zijn er ambtenaren die die casus in stukjes hakken en uitwerken zodat die gevolgen netjes in een rapportage kunnen worden gezet.

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 29-08-2025 11:01 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Excuses aanbieden met een jij-bak richting Ouwehand zijn geen excuses.

Kan die man niet gewoon wiebelen? Dit soort dingen was 20 jaar geleden gewoon exit parlement.

• Helixes
  • Nu online

Dat lijkt me toch wel een iets te kortzichtige kijk op opleiding, kennis en kunde. Er zijn tientallen manieren om kennis en kunde te vergaren, en opleiding is er zeker één van.

Maar laten we alsjeblieft niet gaan gatekeepen op opleidingsniveau, en mensen vooral op individuele merites beoordelen.
Zoals we weten van de zaak-Veldkamp is de Ministerraad prima in staat toe te zien op de kwaliteit van het werk van de andere Ministers. De Ministerraad spreekt ook altijd met één mond. Dus, in die zin denk ik dat het wel snor zit allemaal.

A propos, ik ben volledig met je eens dat dit dossier, in zijn geheel, een brevet van onkunde is. Maar goed, dit Kabinet verzamelt zulke accreditaties als ware het Pokémon...

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:52
Delerium schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:02:
Excuses aanbieden met een jij-bak richting Ouwehand zijn geen excuses.

Kan die man niet gewoon wiebelen? Dit soort dingen was 20 jaar geleden gewoon exit parlement.
Hij verkozen/gekozen. Je kunt die man niet wiebelen, afgezien van de lijst of halen of uit de partij pleuren.

Maar hij moet nog in gesprek gaan met de desbetreffende mensen, en heeft alleen maar kort een toelichting gegeven.

Hij legt gewoon netjes uit dat hij slecht in z'n vel zat, hij een stukkel was, maar dat fotos van dode kinderen en verwijtingen m.b.t. dat bloed aan z'n handen heeft hier o.a. de oorzaak van was.

Dit een jij-bak noemen is ook veel te kort door de bocht.

Fouten maken is menselijk, emotioneel reageer soms ook. Het is hoe je ermee omgaat na die tijd wat het verschil maakt.

Maar goed, hij moet dan niet zo zeuren over opmerkingen zoals huichelaar :)
"Ik was gewoon een sukkel", zei hij voor de camera's van RTL Nieuws over zijn uitval tegen Ouwehand. "Je hoort je gewoon netjes te gedragen en dat heb ik afgelopen vrijdag, in een woordenwisseling die ik met haar had, niet gedaan. Dat was dom, dat soort dingen moet ik niet zeggen."

Aan NU.nl laat het VVD-Kamerlid weten dat hij die dag heel erg slecht in zijn vel zat. "Collega's zeggen de ergste dingen. Zoals dat ik een genocide vergoelijk en dat ik bloed aan m'n handen heb. Ik krijg ook veel foto's van dode kinderen opgestuurd. Dat gaat je allemaal niet in de koude kleren zitten."

[ Voor 33% gewijzigd door Adlermann op 29-08-2025 11:10 ]

• HEY_DUDE
polthemol schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:43:
[...]

Kleine correctie hierop:

uit artikel

[...]

Volgende stap is het ontbinden van deze instituties of het ontslaan van de top. DE Nederlander is nog steeds te porren voor radicaal rechts in de peilingen. En als een radicaal rechtse leider wordt geconfronteerd met een onwelgevallige werkelijkheid dan wordt de werkelijkheid aangepast. Het enige wat daarvoor nodig is is tijdrekken. DE Nederlander loopt als een mak schaap deze afgrond in.

Met DE Nederlander bedoel ik wat Wilders DE Nederlander noemt of zoals van de Plas zegt de gewone man of vrouw.

• eric.1
Helixes schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

Dat lijkt me toch wel een iets te kortzichtige kijk op opleiding, kennis en kunde. Er zijn tientallen manieren om kennis en kunde te vergaren, en opleiding is er zeker één van.

Maar laten we alsjeblieft niet gaan gatekeepen op opleidingsniveau, en mensen vooral op individuele merites beoordelen.
Het gaat me dan ook niet om de kennis en kunde van iemand nu, maar om hun denkniveau. Die kennis en kunde volgt dan relatief eenvoudig.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

polthemol schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:00:
De focus op opleidingsniveau is minder relevant, met name in het geval van het stikstofdossier is het kristalhelder wat er moet gebeuren, welke maatregelen nodig zijn. Men weigert ze alleen te nemen en blijft maar met nieuwe plannen komen die keer op keer worden afgeschoten. Dit is geen opleidingsprobleem, dit is politieke onwil.
Helaas is die politieke onwil waar de meerderheid van Nederland in democratische verkiezingen voor gekozen heeft. Het is nou niet alsof hier geen campagne op gevoerd is en dat Nederland hier nog nooit iets over gehoord heeft.
We hebben al een veel betere volksvertegenwoordiging vergeleken met de VS.

Maar het probleem blijft... Mensen
“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” ― George Carlin
Tenzij we een selectief stemrecht in gaan voeren waarbij je pas mag stemmen als je bij wijze van spreken 15 + 3 kan optellen en 3 politieke partijen kan opnoemen uit een lijst van 5, blijven we dit houden.

BThGvNeOA

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:15
Ik vind het jammer dat er op links geen partij is die nadrukkelijk via social media de rechterflank op de korrel neemt met oneliners op X of memes.
Denk dat dit best kan werken, een beetje op speelse wijze belachelijk maken van de ideeën van (extreem)rechts.
De gemiddelde Nederlander is daar toch vatbaar voor is gebleken.
En er zijn genoeg mensen hier te vinden die zoiets kunnen, bijv. het team van Lubach. Een partij zoals de VVD leunt ook zwaar op adviesbureaus en consultancy bedrijven, PVV leunt op de 'Israël lobby', BBB op big-agro, enz.

In plaats daarvan hebben we partijen als Denk en SP die overal bloedserieus op ingaan, PvdA-GL die altijd correct willen zijn, etc.

• Helixes
  • Nu online
eric.1 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:10:
Het gaat me dan ook niet om de kennis en kunde van iemand nu, maar om hun denkniveau. Die kennis en kunde volgt dan relatief eenvoudig.
Een diploma is een garantie voor een bepaald denkniveau. Dat niveau mag trouwens ook niet worden overschat - maar het biedt in ieder geval een ondergrens.

Afwezigheid van die certificering is géén bewijs van afwezigheid van dat denkniveau. Er zijn duizend redenen om die hogere opleiding niet te beginnen, of af te maken. De veronderstelling dat het beoogde denkniveau afwezig is, of niet kan worden behaald, is weinig meer dan een aanname. Noch is onderwijs de enige methode om dat denkniveau te behalen.

Immers - vacatures vermelden soms inderdaad dat een bepaald opleidingsniveau afgerond moet zijn. Maar, vaker staat er universitair werk- en denkniveau. Die kan ook op andere manieren worden bereikt, en bewezen. Bijvoorbeeld door reeds goed op een positie te hebben gefunctioneerd waarbij dat niveau vereist was.

Dus neen. Je opmerking gaat mank. En, die veronderstelling, dat we onze maatschappij kunnen stratificeren gebaseerd op slechts en enkel opleidingsniveau verwerp ik - op fundamentele, maar ook op principiële gronden.

• Robkazoe
Voor 21 miljard kan je heel wat boeren uitkopen. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
Trishul schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:21:
Ik vind het jammer dat er op links geen partij is die nadrukkelijk via social media de rechterflank op de korrel neemt met oneliners op X of memes.
Denk dat dit best kan werken, een beetje op speelse wijze belachelijk maken van de ideeën van (extreem)rechts.
En er zijn genoeg mensen hier te vinden die zoiets kunnen, bijv. het team van Lubach. Een partij zoals de VVD leunt ook zwaar op adviesbureaus en consultancy bedrijven, PVV leunt op de 'Israël lobby', BBB op big-agro, enz.

In plaats daarvan hebben we partijen als Denk en SP die overal bloedserieus op ingaan, PvdA-GL die altijd correct willen zijn, etc.
Geen politieke partij maar dat is toch precies wat de Speld doet bijvoorbeeld? Waarom zou een Timmermans zich hieraan gaan branden als anderen het werk voor hem doen.

In vino veritas, in aqua sanitas

• stylezzz
Robkazoe schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:40:
[...]

Voor 21 miljard kan je heel wat boeren uitkopen. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Hoppa... en weer een jaar weg gemikt. Hopelijk gaat landbouw in het volgende kabinet niet weer naar BBB, anders word het een lange rit....

• migchiell
En ook het volgende gekrakeel dient zich alweer aan...

De raad van state heeft advies uitgebracht over de, op bizar rommelige wijze door de tweede kamer aangenomen, asielwet. Het ging over de vraag of het helpen van een illegale vreemdeling strafbaar wordt gesteld in die wet. Dat was voor CDA de reden om tegen te stemmen, uiteindelijk is de wet toch aangenomen door steun van nota bene de SGP, maar wel op voorwaarde dat die hulp NIET strafbaar zou zijn.

Welnu, de raad van state zegt er dit over:
Volgens de Raad zou er ”een reële mogelijkheid zijn” dat het verlenen van hulp aan iemand die illegaal verblijft in Nederland wordt gezien als een vorm van medeplegen of medeplichtigheid.
De SGP heeft al aangekondigd dat hun steun daarmee vervalt, waardoor de wet in de eerste kamer zal sneuvelen.

Mogelijke oplossing is om dit stukje van de wet aan te passen, maar daar zal Wilders niet mee akkoord gaan.

En zo heeft Wilders uiteindelijk toch weer zijn zin:

- we hebben het weer over asielzoekers
- problemen worden niet opgelost maar bewust erger gemaakt
- Wilders kan weer roepen dat hij steeds wordt tegengewerkt door dat vervloekte links en de D66 rechters.

https://www.nrc.nl/nieuws...ing-illegaliteit-a4904415

https://www.nu.nl/politie...-aangepaste-asielwet.html

[ Voor 9% gewijzigd door migchiell op 29-08-2025 11:46 ]

• Trishul
JohanNL schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:42:
[...]

Geen politieke partij maar dat is toch precies wat de Speld doet bijvoorbeeld? Waarom zou een Timmermans zich hieraan gaan branden als anderen het werk voor hem doen.
Heel simpel: het bereikt de massa niet. Als Wilders iets plaatst op X, neemt populaire media (Telegraaf, NU, AD, RTL, etc) het over en gaat het viraal.
Als de Speld zoiets doet, neemt niemand het over omdat het puur sarcastisch bedoelt is en de Speld is geen politicus/Tweede Kamerlid.
Een Timmermans hoeft dat niet te doen, maar het zou wel helpen als iemand anders op hun lijst zich daarmee bezighoudt.

[ Voor 3% gewijzigd door Trishul op 29-08-2025 11:50 ]

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Ik denk dat je dan voorbij gaat aan het algoritme van de 'social' media zelf die het dan niet aan gebruikers serveert of in een context dat het zijn boodschap niet overbrengt.

Social media is er op gericht om extreem rechtse denkbeelden te verspreiden en normaliseren en kritiek te verketteren. Daar tegenin zwemmen ga je als gebruiker verliezen.

• eric.1
Helixes schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:26:
[...]

Een diploma is een garantie voor een bepaald denkniveau. Dat niveau mag trouwens ook niet worden overschat - maar het biedt in ieder geval een ondergrens.
Het biedt geen garantie voor een niveau maar wel een ondergrens? Dus biedt het een garantie voor een minimum niveau, niet?
Afwezigheid van die certificering is géén bewijs van afwezigheid van dat denkniveau. Er zijn duizend redenen om die hogere opleiding niet te beginnen, of af te maken. De veronderstelling dat het beoogde denkniveau afwezig is, of niet kan worden behaald, is weinig meer dan een aanname. Noch is onderwijs de enige methode om dat denkniveau te behalen.

Immers - vacatures vermelden soms inderdaad dat een bepaald opleidingsniveau is afgerond. Maar, vaker staat er universitair werk- en denkniveau. Die kan ook op andere manieren worden bereikt, en bewezen. Bijvoorbeeld door reeds goed op een positie te hebben gefunctioneerd waarbij dat niveau vereist was.

Dus neen. Je opmerking gaat mank. En, die veronderstelling, dat we onze maatschappij kunnen stratificeren gebaseerd op slechts en enkel opleidingsniveau alleen verwerp ik - op fundamentele, maar ook op principiële gronden.
Die gaat zeker niet mank, je maakt het alleen iets in de trend van "een gemiddelde is fout, want er bestaan uitzonderingen". You don't say...

• Trishul
Brazos schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:01:
[...]

Ik denk dat je dan voorbij gaat aan het algoritme van de 'social' media zelf die het dan niet aan gebruikers serveert of in een context dat het zijn boodschap niet overbrengt.

Social media is er op gericht om extreem rechtse denkbeelden te verspreiden en normaliseren en kritiek te verketteren. Daar tegenin zwemmen ga je als gebruiker verliezen.
Daar heb je ook weer gelijk in. Vooral sinds begin dit jaar, toen MAGA aan de macht kwam in de VS, is moderatie zo goed als verdwenen op Meta en X. En social media puilt uit van de extreemrechtse content. Zelfs als je niet (extreem)rechts of fascistisch bent, krijg je nog die zooi voorgeschoteld dankzij het aangepaste algoritme.

Er lijkt geen oplossing te zijn. Ik denk dat we hele donkere jaren tegemoet gaan voor onze democratie in NL.

[ Voor 6% gewijzigd door Trishul op 29-08-2025 12:06 ]

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Je ziet hierin de contouren ontstaan van wat je ook ziet in autocratische regimes, zoals nu in de VS. De belangrijkste indicator hiervan is centralisering van macht in handen van de uitvoerende macht. Onafhankelijk en kritische instituten worden weggezet, alles moet wijken voor het einddoel wat bereikt moet worden.

Het probleem is dat dit inmiddels genormaliseerd is, d.w.z. het merendeel van de politiek en journalistiek accepteren dat dit soort ontwikkelingen plaatsvinden, maar ze zijn in de kern overtuigd dat de democratische rechtstaat altijd sterk genoeg zal zijn om weerstand te bieden, wat uiteraard tegen de geschiedenislessen in gaat. Dit wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd als dat je populisten gewoon hun gang kan laten gaan en je helemaal niets hoeft te doen.

De weerstand van de democratische rechtstaat is echter geen boksbal waar je eindeloos op kan blijven inbeuken, de weerstand is actief verzet tegen schadelijk autoritaire gedrag van mensen die democratische rechtstaat verdedigen.

Want de uiteindelijk schade aan de democratie ontstaat vanuit de kiezer, als die niet meer geloofd in de democratische rechtstaat dan volgt de politiek vanzelf. De geschiedenis leert dat in democratieën autocraten vaak zonder geweld vaak met een relatief veel steun gekozen worden tijdens verkiezingen.

Je ziet het aan de BBB, het CDA was altijd de landbouw lobby partij die het stikstof beleid jarenlang getraineerd heeft, maar uiteindelijk toch moest buigen voor wetgeving. De reactie was niet dat de kiezers accepteerde dat het beleid via wetgeving zal worden aangepast, men stemde op een partij die beloofde zich niets van de wetgeving aan te trekken. De oorzaak lag achter bij het CDA die dacht te kunnen profiteren van het populisme hierin.

Hetzelfde zie met het migratiedossier, de rechtse midden partijen beloven al decennia een strenger migratiebeleid, maar het omgekeerde is juist gebeurd. Lang was de politieke strategie hierin benoemen en afschuiven. D.w.z. "wij durven het probleem ten minste benoemen" (maar we maken juist economisch beleid voor meer migratie), "de EU/oppositie/etc werkt ons tegen" (maar dit tegenwerken doen we juist zelf, door niets te doen of alleen symboolpolitiek). Echter de kiezer stemt op beleid en stapt uiteindelijk over op partijen die zeggen hierin wel te kunnen leveren. Maar ook hierin zit de oorzaak dat juist de centrumrechtse partijen decennia lang migratierestrictie beloofden (en verkiezingen deels hierop wonnen), zonder ooit te leveren.

Je ziet hierin de werkelijk schade van ontbreken van inhoudelijk maatschappelijke politiek debat en kritische controlerende journalistiek. Lang dachten partijen dat populisme de sleutel was tot de macht, alleen had het maar een beperkte houdbaarheid, want je opent juist de deur voor meer en radicaler/extremer populisme. Dan moet je of zelf mee of je verliest de verkiezingen.

En het allerbelangrijkste, het niet willen of durven terugkijken naar hoe we überhaupt in de problemen zijn gekomen. We kunnen onze huidige problemen niet goed oplossen zonder goed te reflecteren hoe deze zijn ontstaan. En dat vraagt om iets wat zeldzaam is geworden, zelfreflectie, ook juist bij de kiezer. Immers, we hebben de afgelopen 40 jaar in meerderheid zelf als land voor dit beleid gestemd.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Naïef om te denken dat dit kan werken. Die platformen, zeker X, met ‘s werelds bekendste nazi als eigenaar, zijn sterk geoptimaliseerd voor het verspreiden van extreemrechtse content.

En het rechtse gedachtegoed leent zich sowieso beter voor de vorm van memes en oneliners, omdat nuance en feiten daar wat minder belangrijk worden gevonden dan bij links :)

• stylezzz
Trishul schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:05:
[...]

Daar heb je ook weer gelijk in. Vooral sinds begin dit jaar, toen MAGA aan de macht kwam in de VS, is moderatie zo goed als verdwenen op Meta en X. En social media puilt uit van de extreemrechtse content. Zelfs als je niet (extreem)rechts of fascistisch bent, krijg je nog die zooi voorgeschoteld dankzij het aangepaste algoritme.

Er lijkt geen oplossing te zijn. Ik denk dat we hele donkere jaren tegemoet gaan voor onze democratie in NL.
Valt mij ook op inderdaad. Ik blijf ver weg van al het extreem rechts geneuzel op facebook. Maar toch krijg ik ineens allerlei drek van Geert Wilders voor mijn neus.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik kan echt niet wachten op Prinsjesdag en de Algemene Beschouwingen. Dat gaat echt een vertoning worden. Want de VVD en BBB zullen wel een gedrocht van een begroting indienen voor verkiezingsdoeleinden, die compleet uit elkaar getrokken zal worden door alle andere partijen die allemaal hun eigen wensen hebben. Dit allemaal een maand voor de verkiezingen. Het feit dat verkiezingen zo lang duren, is ook beschamend en moet echt eens aangepakt worden. Dit zou gewoon in een maand moeten kunnen.

Maar ik zie dit soort dingen meteen eruit gegooid worden. En ik acht het niet onwaarschijnlijk dat er geen budget voor 2026 goedgekeurd zal worden. Dat zou natuurlijk de kers op de taart van deze farce zijn. Daarna zullen ze wel een of andere "basisbegroting" maken met alleen de instandhouding van elementaire functies. Nieuw kabinet, als het er hopelijk snel komt, dal zal de rest van de begroting in de loop van 2026 moeten maken en invullen met meerdere suppletoire. Zie: https://rbv.rijksfinancie...etoire-begrotingen/744089

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Helixes
  • Nu online
eric.1 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:02:
Het biedt geen garantie voor een niveau maar wel een ondergrens? Dus biedt het een garantie voor een minimum niveau, niet?

Die gaat zeker niet mank, je maakt het alleen iets in de trend van "een gemiddelde is fout, want er bestaan uitzonderingen". You don't say...
Ik stop hiermee.

De centrale stelling was dat iemand met een MBO-opleiding géén minister kan worden omdat ze van onvoldoende niveau zijn. Hoe kan die, met alle respect, daar verantwoordelijkheid voor nemen? Die persoon kan dat niet overzien. Maar goed, nu ben je bent met me eens dat er uitzonderingen zijn. Dus, zijn we het eens dat er geen primair bewijs is dat mensen met een MBO-diploma per definitie van onvoldoende niveau zijn - zoals je eerder stelde.

• Cid Highwind

Het probleem is denk ik dat sociale media vooral voor eigen parochie preken. Bubbels kan je enkel van binnenuit doen barsten, zie er maar eens tussen te komen.

Daarnaast is het ook een kwestie van clicks en momentum. Je bent al in een minderheid, terwijl de meerderheid bovendien nog eens internationale steun heeft van complete trollenlegers en de nota bene de platformhouders zelf. Dat is vechten tegen de bierkaai. Een bierkaai die alles wat niet welvallig is principieel afdoet als "linkse leugen" en / of anderen aan andere normen en waarden houdt als zichzelf.

Desalniettemin steun ik de gedachte wel. Tegenwicht is belangrijk. En wanneer je gevoelig bent voor oneliners en memes, met deze regering schrijven ze zichzelf... De vraag is, hoe laag wil je gaan.

@JohanNL Eens. Al zijn de artikelen van De Speld natuurlijk veel te uitgebreid en niet te delen als simpele sticker of meme. Als partij zelf wil je je inderdaad niet branden aan dergelijke zaken, want uiteindelijk is het ordinair moddergooien met vaak toch halve waarheden.

• Robkazoe
https://nos.nl/artikel/25...plannen-verkeerd-verwoord
Wiersma zegt nu dus dat ze de analyse "misschien verkeerd verwoord" heeft. "Maar ze onderschrijven ook een hoop maatregelen. Dat probeerde ik duidelijk te maken. Natuurlijk zitten er ook kritische kanttekeningen bij, die neem je mee."
Wiersma is het niet eens met de conclusie van de experts dat er met haar plannen nauwelijks stikstofwinst wordt behaald. "Dat zie ik echt anders. Er wordt stikstof gereduceerd, alleen ligt er nu nog geen beleid. Straks wel."
Zo kun je alles wel recht praten...
De kennisinstellingen wijzen erop dat in vrijwel alle studies die kijken naar het halen van de doelen op het gebied van natuurherstel, klimaat en waterkwaliteit, de krimp van de veestapel noodzakelijk is. Die krimp draagt ook bij aan het verlagen van de ammoniakemissie, die voor zo'n 90 procent uit de landbouw afkomstig is. De minister herhaalde bij de inloop van de ministerraad desondanks dat het inkrimpen van de veestapel "geen doel op zich" is.
Het is inderdaad geen doel, zou het dus wel moeten zijn.

Ik vind dit vooral weer een heel vermoeiend artikel want we komen weer geen stap verder. En ik mag toch hopen dat de kamer dit plan afschiet en niet even al die miljarden gaat goed zitten keuren.

• eric.1
Helixes schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:14:
[...]

Ik stop hiermee.

De centrale stelling was dat iemand met een MBO-opleiding géén minister kan worden omdat ze van onvoldoende niveau zijn. Hoe kan die, met alle respect, daar verantwoordelijkheid voor nemen? Die persoon kan dat niet overzien. Maar goed, nu ben je bent met me eens dat er uitzonderingen zijn. Dus, zijn we het eens dat er geen primair bewijs is dat mensen met een MBO-diploma per definitie van onvoldoende niveau zijn - zoals je eerder stelde.
Het scheelt dat ik dat ook zo niet stelde...ik noemde in het stuk wat je nu citeert alleen de richting en niet het niveau...ook ik als IT-er zou niet de juiste persoon voor die positie zijn, ongeacht MBO, HBO, of universitair. Jij maakte ervan dat het puur over MBO ging, maar waar het allemaal mee startte ging niet alleen over MBO maar "MBO - Sociaal Maatschappelijk Dienstverlener". En ja, die achtergrond is mijn inziens te zwak voor hetgeen waar ze nu verantwoordelijk voor is.

• migchiell
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:13:
[...]

Ik kan echt niet wachten op Prinsjesdag en de Algemene Beschouwingen. Dat gaat echt een vertoning worden. Want de VVD en BBB zullen wel een gedrocht van een begroting indienen voor verkiezingsdoeleinden, die compleet uit elkaar getrokken zal worden door alle andere partijen die allemaal hun eigen wensen hebben. Dit allemaal een maand voor de verkiezingen. Het feit dat verkiezingen zo lang duren, is ook beschamend en moet echt eens aangepakt worden. Dit zou gewoon in een maand moeten kunnen.

Maar ik zie dit soort dingen meteen eruit gegooid worden. En ik acht het niet onwaarschijnlijk dat er geen budget voor 2026 goedgekeurd zal worden. Dat zou natuurlijk de kers op de taart van deze farce zijn. Daarna zullen ze wel een of andere "basisbegroting" maken met alleen de instandhouding van elementaire functies. Nieuw kabinet, als het er hopelijk snel komt, dal zal de rest van de begroting in de loop van 2026 moeten maken en invullen met meerdere suppletoire. Zie: https://rbv.rijksfinancie...etoire-begrotingen/744089
Dat zou de totale ineffectiviteit van Schoof I wel compleet maken ja, als het ze niet eens lukt om een begroting af te leveren.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
PvdA-GL die altijd correct willen zijn
*knip* flamebait

[ Voor 26% gewijzigd door polthemol op 29-08-2025 16:45 ]

• migchiell
Het ging om communicatie, daarin proberen zowel PvdA als GL als XR altijd compleet, eerlijk en genuanceerd te zijn. Dit in tegenstelling tot rechtse partijen.

[ Voor 14% gewijzigd door polthemol op 29-08-2025 16:45 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

migchiell schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:01:
[...]

Dat zou de totale ineffectiviteit van Schoof I wel compleet maken ja, als het ze niet eens lukt om een begroting af te leveren.
Oh ze komen wel met een begroting. Dat is uiteindelijk voor een groot deel het werk van het ambtelijke apparaat om uit te werken. Dat zijn dus geen prutsers. Maar deze farce van een kabinet moet wel de hoofdlijnen uiteen zetten. En ik zie het zo geen meerderheid in het parlement krijgen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Cid Highwind
Robkazoe schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:40:

[...]

[...]

[...]

Ik vind dit vooral weer een heel vermoeiend artikel want we komen weer geen stap verder. En ik mag toch hopen dat de kamer dit plan afschiet en niet even al die miljarden gaat goed zitten keuren.
Doet me een beetje denken aan een aantal "managers" die, daar waar ik werk, koste wat kost in willen zetten op offshoren, omdat hun chefmanager heeft gezegd dat dat gedaan moet worden, in plaats van dat men overweegt te omscholen of te saneren.

Niemand onder hen die er aan durft te toornen, want anders verliest men de zetel positie, maar iedereen van zowel de werkvloer (die de boel nu draaiende houdt) en met ook maar enigszins ervaring en twee werkende hersencellen, weet dat het een doodlopende weg is met als enige uitkomst een "told you so".

Waarom ten halve keren wanneer je ook ten hele kunt dwalen? En ondertussen je keuzes goedpraten, in de hoop dat er in een wonder gebeurd waardoor de impact van je eigen incompetentie wordt gemitigeerd en je alsnog kunt zeggen "zo erg was het toch niet?", terwijl je eigenlijk meerdere jaren aan stilstand hebt veroorzaakt met alle verliezen van dien.

Voor een kliek die zich op de borst klopt er voor het land en de burger te zijn, ageert men de facto als extreem antinationalistisch.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:24
DropjesLover schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:50:Over opleidingsniveau, tsja, als je in de kamer gekozen wordt en je partij gaat het kabinet in, dan kan je dus gewoon minister worden. Ook al kan je helemaal niks. Het is een politieke benoeming, geen vak-inhoudelijke (daar heb je je ambtenaren immers voor).
Het is de benoeming van een ambtsdrager. Of je wel of niet in de kamer zit, of wel of geen lid bent van een politieke partij is niet relevant voor de benoeming. Het enige wat je nodig hebt is steun van de coalitiepartijen.

Blijkbaar steunen die coalitiepartijen alleen als hun vriendjes die ministersposten krijgen. Maar dat is niet noodzakelijk hoe het zou moeten gaan.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Robkazoe schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:40:

[...]

[...]

[...]

Het inkrimpen van de veestapel is ook geen doel op zich. Het doel op zich is het natuur en waterkwaliteit herstel.
Het inkrimpen van de veestapel is een middel (met grote impact/bijdrage) om de doelen van water en natuur te halen.
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:13:
[...]

Het is de benoeming van een ambtsdrager. Of je wel of niet in de kamer zit, of wel of geen lid bent van een politieke partij is niet relevant voor de benoeming. Het enige wat je nodig hebt is steun van de coalitiepartijen.

Blijkbaar steunen die coalitiepartijen alleen als hun vriendjes die ministersposten krijgen. Maar dat is niet noodzakelijk hoe het zou moeten gaan.
En dus gaat het wel zo. De populairsten binnen de partij krijgen de ministerposten.
Dat het niet noodzakelijkerwijs zo hoeft te gaan is ook precies wat een technocratisch of nationaal tussenkabinet, of dus een extraparlementair kabinet mogelijk maakt.

[ Voor 33% gewijzigd door DropjesLover op 29-08-2025 13:31 ]

BThGvNeOA

• Robkazoe
DropjesLover schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:26:
[...]

Het inkrimpen van de veestapel is ook geen doel op zich. Het doel op zich is het natuur en waterkwaliteit herstel.
Het inkrimpen van de veestapel is een middel (met grote impact/bijdrage) om de doelen van water en natuur te halen.
Het is idd niet een doel an sich maar inderdaad dat er minder stikstofuitstoot in de natuur komt. Alleen de enige manier om dat te bereiken is met veestapel reductie. Als er een andere manier was, dan was die nu wel op tafel gekomen. Dus het is geen doel an sich maar eigenlijk wel de enige uitweg.

Owja en innovatie natuurlijk. Dat lost alles op, voor maar 21 miljard euro.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:09
migchiell schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:03:
Het ging om communicatie, daarin proberen zowel PvdA als GL als XR altijd compleet, eerlijk en genuanceerd te zijn.
*knip* offtopic, landelijke Nederlandse politiek gaat het over, niet XR

[ Voor 25% gewijzigd door polthemol op 29-08-2025 16:47 ]

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dennis schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:03:
[...]
Op 27 september gaat XR hier weer het Mediapark "bezetten" omdat ze vinden dat de NOS te genuanceerd is, dus ik weet niet of jouw stelling nou zo klopt.
Je tolerantie jegens legale vormen van demonstreren is zo goed als absent. Je leidt ook af van andere zaken.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:09

HollovVpo1nt

I like gadgets

Er zijn twee problemen.
1. Links is gewoon niet mediageniek en populistisch genoeg
2. Links heeft ook geen plan om van eigen kracht uit te gaan

Zohran Mamdani is een democratische socialist die gewoon een uitstekend verhaal heeft en daardoor zeer waarschijnlijk burgermeesterschap van New York zal winnen. Ondanks dat de media hem als antisemiet en communist wegzet. Je moet gewoon een goed verhaal hebben.

• migchiell
Dennis schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:03:
[...]

Op 27 september gaat XR hier weer het Mediapark "bezetten" omdat ze vinden dat de NOS te genuanceerd is, dus ik weet niet of jouw stelling nou zo klopt.
Ze communiceren toch duidelijk over die bezetting?

En waar haal je vandaan dat XR zou vinden dat de NOS te genuanceerd is? Dat is niet wat XR er zelf over zegt, dus je (aanzetje tot een) argument riekt naar een stroman.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:13:
[...]

Het feit dat verkiezingen zo lang duren, is ook beschamend en moet echt eens aangepakt worden. Dit zou gewoon in een maand moeten kunnen.
Ben benieuwd hoe je dat wil doen. Allereerst is het vakantie en houdt men liever geen verkiezingen als een miljoen Nederlanders in Zuid Europa zit. Ten tweede moeten alle partijen tijd hebben om zich te registreren, kandidatenlijsten op te stellen, lijsttrekkers te kiezen, een verkiezingsprogramma op te stellen, etc.

Natuurlijk kun je verkiezingen in een maand organiseren maar dat gaat ten koste van het democratische gehalte en speelt vooral de gevestigde namen in de kaart.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Hoewel ik je in grote lijnen kan volgen, waren er ook WO geschoolde voorgangers die de basis legden voor deze problemen. Het is nu niet zo dat deze landbouwminister de veroorzaker is van alle problemen. Dat gezegd hebbende: dit kabinet mag in zijn geheel (net als Rutte IV) een tabel niksdoenerig etiket opgeplakt mogen krijgen.

Wat ik dan niet helemaal snap: Israel/buitenlandbeleid is belangrijk, maar binnen onze eigen grenzen hebben we zoveel meer problemen. Het is dan wel triest dat we vallen over een buitenlandstandpunt en intern aan allerlei andere zaken nauwelijks wat gedaan wordt, bijv. stiksfof dossier, energietransitie, vergrijzing, herziening belastingstelsel, schrijnend onrecht aanpakken (Groningen, Belastingdienst). Nu verkiezingstijd eraan komt, ben ik benieuwd hoeveel licht men nog in elkaars ogen gunt. Ergens midden volgend jaar kijken of er beter nieuws is?

• kdekker
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:30:
[...]

Er zijn twee problemen.
1. Links is gewoon niet mediageniek en populistisch genoeg
2. Links heeft ook geen plan om van eigen kracht uit te gaan

Zohran Mamdani is een democratische socialist die gewoon een uitstekend verhaal heeft en daardoor zeer waarschijnlijk burgermeesterschap van New York zal winnen. Ondanks dat de media hem als antisemiet en communist wegzet. Je moet gewoon een goed verhaal hebben.
Sorry, Denk bloed-serieus? Beginnen (met PvdD) met een motie van wantrouwen? Echt nooit ook maar iets positiefs over Israel c.q. negatiefs over Hamas kunnen zeggen (als ze er iets van zeggen, altijd met maar...).

En eerlijk gezegd is het 'kwam er maar een linkse Messias' is hier al heel vaak voorbij gekomen. In snap dat geloof niet zo. De historische kabinetten met links (die waren er niet veel), waren echt geen utopia. Binnen NL-coalitieland is het messias gehalte, van welk kabinet dan ook, waarschijnlijk zeer beperkt. Want er moeten compromissen gesloten worden. En dat wordt met zwabberende kiezers en daarmee sterk wisselende kamersamenstelling er niet gemakkelijker op (en bekend tromgetroffel van bepaalde kamerleden ook niet).

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

downtime schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:47:
[...]

Ben benieuwd hoe je dat wil doen. Allereerst is het vakantie en houdt men liever geen verkiezingen als een miljoen Nederlanders in Zuid Europa zit. Ten tweede moeten alle partijen tijd hebben om zich te registreren, kandidatenlijsten op te stellen, lijsttrekkers te kiezen, een verkiezingsprogramma op te stellen, etc.

Natuurlijk kun je verkiezingen in een maand organiseren maar dat gaat ten koste van het democratische gehalte en speelt vooral de gevestigde namen in de kaart.
Ho ho, dat zijn redelijke en genuanceerde argumenten! ;)

Sowieso ben ik voor de regel van 3 maanden na aankondiging nieuwe verkiezingen. Dit als "afkoelperiode" om te voorkomen dat de burger te zeer in een opwelling / emotie tegen hetgeen de regering over gevallen is stemt. Dat komt het democratisch gehalte ten goede. In campagnetijd kunnen politici beterschap beloven ( :') ) en oppositie er nog prima naar refereren.
kdekker schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:53:
[...]

Sorry, Denk bloed-serieus? Beginnen (met PvdD) met een motie van wantrouwen? Echt nooit ook maar iets positiefs over Israel c.q. negatiefs over Hamas kunnen zeggen (als ze er iets van zeggen, altijd met maar...).

En eerlijk gezegd is het 'kwam er maar een linkse Messias' is hier al heel vaak voorbij gekomen. In snap dat geloof niet zo. De historische kabinetten met links (die waren er niet veel), waren echt geen utopia. Binnen NL-coalitieland is het messias gehalte, van welk kabinet dan ook, waarschijnlijk zeer beperkt. Want er moeten compromissen gesloten worden. En dat wordt met zwabberende kiezers en daarmee sterk wisselende kamersamenstelling er niet gemakkelijker op (en bekend tromgetroffel van bepaalde kamerleden ook niet).
Desondanks hebben Drees en Den Uyl enorme veranderingen en verbeteringen voor de arbeider en middenklasse ingevoerd. Iets waar nu wel wederom behoefte aan is na 30 jaar rechts liberaal beleid.
En hangen hun namen op straatnaambordjes in elke stad. De andere kabinetten sinds 1945 niet/nauwelijks...

[ Voor 36% gewijzigd door DropjesLover op 29-08-2025 14:59 ]

BThGvNeOA

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:09

HollovVpo1nt

I like gadgets

kdekker schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:53:
[...]

Waarom reageer je op mij? Ik heb niks gezegd over DENK, SP of PvdD. Ik zeg dat links niet populistisch en media geniek genoeg is enerzijds en op zichzelf hun verhaal niet goed genoeg is anderzijds. Het voorbeeld van Mamdani was er een van iemand die in de media tegengewerkt wordt maar zelf een goed verhaal heeft, waardoor zijn verhaal het wint van de media die hem onterecht beschimpt. De Amerikaanse politiek is heel individualistisch, dus ik snap de messias vergelijking wel, maar daarmee red je het in Nederland niet.

En het heeft sowieso geen zin om naar linkse aanpak en linkse kabinetten te kijken. We zitten in een hele andere tijd hoe mensen informatie tot zich nemen en dat vergt ook een hele andere aanpak.
Napo schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:00:
[...]

In een normale wereld zou een minister weggestuurd worden als de bevoegdheden worden misbruikt. Wiersma echter niet 8)7
Juist met oog op verkiezingen zou ik haar nu aanpakken. Je kunt de krantenkoppen al invullen
"BBB-minister Wiersma weggestuurd om voorliegen kamer"
"BBB-minister Wiersma weggestuurd om ambtsmisbruik"
"BBB-minister Wiersma weggestuurd, wilde gratis 21 miljard aan boeren geven"

[ Voor 19% gewijzigd door HollovVpo1nt op 29-08-2025 15:05 ]

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

In een normale wereld zou een minister weggestuurd worden als de bevoegdheden worden misbruikt. Wiersma echter niet 8)7

• kdekker
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:59:
[...]

Waarom reageer je op mij? Ik heb niks gezegd over DENK, SP of PvdD. Ik zeg dat links niet populistisch en media geniek genoeg is enerzijds en op zichzelf hun verhaal niet goed genoeg is anderzijds. Het voorbeeld van Mamdani was er een van iemand die in de media tegengewerkt wordt maar zelf een goed verhaal heeft, waardoor zijn verhaal het wint van de media die hem onterecht beschimpt. De Amerikaanse politiek is heel individualistisch, dus ik snap de messias vergelijking wel, maar daarmee red je het in Nederland niet.
Je hebt gelijkt. Dat had op de oorspronkelijke auteur moeten zijn.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:29
Een vriendin van me, zei dat Brabanders iha nou niet bijzonder links zijn.. zit daar veel waars in, zijn ze rechts?

• kdekker
  • Niet online
DropjesLover schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:53:
[...]

Ho ho, dat zijn redelijke en genuanceerde argumenten! ;)

Sowieso ben ik voor de regel van 3 maanden na aankondiging nieuwe verkiezingen. Dit als "afkoelperiode" om te voorkomen dat de burger te zeer in een opwelling / emotie tegen hetgeen de regering over gevallen is stemt. Dat komt het democratisch gehalte ten goede. In campagnetijd kunnen politici beterschap beloven ( :') ) en oppositie er nog prima naar refereren.

[...]

Desondanks hebben Drees en Den Uyl enorme veranderingen en verbeteringen voor de arbeider en middenklasse ingevoerd. Iets waar nu wel wederom behoefte aan is na 30 jaar rechts liberaal beleid.
En hangen hun namen op straatnaambordjes in elke stad. De andere kabinetten sinds 1945 niet/nauwelijks...
Ja, toen wel. Alleen zitten we nu met de perikelen van AOW (indirect een erfenis van Drees) en de toenemende vergrijzing, waardoor de AOW steeds zwaarder op de overheidsfinanciën drukg (omdat minder uit het omslagdeel van de werkende generatie komt). Uit mijn hoofd: tegenwoordig 54% van de overheid.

Tja, 80 jaar teren op vroegere roem is niet zo heel relevant meer. Overigens: de wensen om het minimumloon op te trekken naar tegen de 18 euro klinkt wel tof, maar ik hoor ook al geluiden dat voor beroepen waar de loonkosten zo'n beetje het grootste aandeel zijn (in arbeidsintensieve banen als in de horeca, fruitpluk, landbouw) dat er bedrijven om gaan vallen. Waar de markt de prijs bepaalt en de wetgever het minimumloon gaan er dingen omvallen. Dan maar appels uit Polen (of vlees uit Argentinië) is wellicht niet helemaal een goed antwoord. Laten we het erop houden dat ongebreideld kapitalisme en globalisatie niet echt clementie hebben met de mens of die kan overleven. Of links daarin meer kan betekenen dat rechts, ik weet het niet. Marktdenken, individualisme, kapitalisme, liberaal zit eigenlijk wel bij bijna iedere partij (misschien links nog iets meer waarde aan collectivisme, maar de PvdA van vroeger is er ook niet meer). En de one-issue partijen als PVV, Denk, PvdD gaan daar ook niet positief aan mee helpen om daar verandering in te brengen.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Sjah schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:03:
Een vriendin van me, zei dat Brabanders iha nou niet bijzonder links zijn.. zit daar veel waars in, zijn ze rechts?
Links en Rechts zijn sowieso kwalificaties die slecht te gebruiken zijn. En om nou een onderverdeling te doen op provincies is ook wel erg grof.

Wel is het zo dat overgroot deel van Nederland rechts stemt, dus de opmerking "dat die niet bijzonder links zijn" kan dus op elke provincie toegepast worden en als waar bestempelt worden.

Pak ik het volgende artikel van de NOS uit 2019 (https://nos.nl/artikel/22...nd-versnippering-in-beeld) dan betwijfel ik ernstig of Brabant significant rechtser of linkser zijn dan andere provincies.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:50

Marc H

- - Is wakker - -

downtime schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:47:
[...]

Waarom moeten partijen de tijd hebben om te registreren? Kom op zeg, dat kunnen ze elke werkdag doen. Ook een kandidatenlijst zouden ze al klaar kunnen (moeten?) hebben liggen. Geef ze een week om hem even op te poetsen/controleren en doorgaan. Als je als partij pas na de val van een kabinet besluit dat je mee wil doen aan de volgende verkiezingen, ben je wat mij betreft te laat. Ik vraag mij ook sterk af hoe groot de winst voor de democratie is dat zulke partijen kunnen meedoen.

Maanden stilliggen is gewoon geen optie, helemaal niet als daarna nog eens een formatie van een kabinet maanden in beslag neemt.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

kdekker schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:08:
[...]

Ja, toen wel. Alleen zitten we nu met de perikelen van AOW (indirect een erfenis van Drees) en de toenemende vergrijzing, waardoor de AOW steeds zwaarder op de overheidsfinanciën drukg (omdat minder uit het omslagdeel van de werkende generatie komt). Uit mijn hoofd: tegenwoordig 54% van de overheid.

Tja, 80 jaar teren op vroegere roem is niet zo heel relevant meer. Overigens: de wensen om het minimumloon op te trekken naar tegen de 18 euro klinkt wel tof, maar ik hoor ook al geluiden dat voor beroepen waar de loonkosten zo'n beetje het grootste aandeel zijn (in arbeidsintensieve banen als in de horeca, fruitpluk, landbouw) dat er bedrijven om gaan vallen. Waar de markt de prijs bepaalt en de wetgever het minimumloon gaan er dingen omvallen. Dan maar appels uit Polen (of vlees uit Argentinië) is wellicht niet helemaal een goed antwoord. Laten we het erop houden dat ongebreideld kapitalisme en globalisatie niet echt clementie hebben met de mens of die kan overleven. Of links daarin meer kan betekenen dat rechts, ik weet het niet. Marktdenken, individualisme, kapitalisme, liberaal zit eigenlijk wel bij bijna iedere partij (misschien links nog iets meer waarde aan collectivisme, maar de PvdA van vroeger is er ook niet meer). En de one-issue partijen als PVV, Denk, PvdD gaan daar ook niet positief aan mee helpen om daar verandering in te brengen.
Dat van de AOW is omdat het in de jaren daarna niet bijgesteld is door de rechtse en liberale regeringen... Die wilden de AOW niet versoberen (want bij de ouderen zitten de meeste rechtse stemmers) en al helemaal niet de inleg verhogen.

Met betrekking tot minimuminkomen, dan zal er toch echt anders aan knoppen gedraaid moeten worden zodat werken ook bij de lage inkomens meer loont, zonder dat het bruto-loon omhoog gaat.
.
.
Meer toeslagen *O*
/sarcasme

Ik als 1,5x modaal vind een drankje op het terras of de kapper ook niet grappig duur meer, als ik het omreken naar tijd met mijn netto uurtarief. Die verhouding was "vroeger" beter voor de positie die ik nu heb (werk/werkervaring, dus bij mijn nu 10 jaar oudere collega 10 jaar geleden)

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 29-08-2025 15:43 ]

BThGvNeOA

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Sjah schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:03:
Zijn van beneden.

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:31
Napo schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:00:
[...]
En racistische straatterroristen het land uit gegooid worden. Hier in Brabant is het wel leuk geweest met de gekkigheid weer de laatste tijd.

https://www.omroepbrabant...ken-van-18-jarige-fietser
https://www.omroepbrabant...bloedend-naar-de-receptie
https://www.omroepbrabant...tiek-verdeeld-over-aanpak

We hebben een competente regering nodig die de burger en haar/zijn veiligheid weer op de eerste plek zet.

Edit: mijn oorspronkelijke reactie was: waarom denken jullie dat mensen op rechts stemmen?

[ Voor 11% gewijzigd door Grunwold op 29-08-2025 16:23 ]

• HEY_DUDE
Grunwold schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:36:
[...]

En racistische straatterroristen het land uit gegooid worden. Hier in Brabant is het wel leuk geweest met de gekkigheid weer de laatste tijd.

https://www.omroepbrabant...ken-van-18-jarige-fietser
https://www.omroepbrabant...bloedend-naar-de-receptie
https://www.omroepbrabant...tiek-verdeeld-over-aanpak

We hebben een competente regering nodig die de burger en haar/zijn veiligheid weer op de eerste plek zet.
Angst en eenzijdige focus op mensen met een kleurtje

Edit: @Grunwold vroeg in zijn originele post waarom wij denken dat er massaal op radicaal rechts gestemd werd. Hij heeft zijn post gewijzigd, maar bovenstaande is mijn reactie op zijn vraag. Het is geen algemene kwalificatie van zijn post.

[ Voor 13% gewijzigd door HEY_DUDE op 29-08-2025 15:58 ]

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

kdekker schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:08:
[...]

In Nederland is het pensioen, aldus een macro-econoom, als een van de weinige pensioenen in Europe, goed geregeld:
https://www.bnr.nl/column...eleggen-voor-hun-pensioen

Het artikel gaat overigens voornamelijk over Duitsland waar ze wel grote problemen hebben, maar op het einde staat dit:
Nederland is vrijwel het enige euroland dat de pensioenzaken gewoon goed geregeld heeft. Wij zitten in Nederland te bakkeleien over hoe het geld verdeeld moet worden, maar Duitsland heeft gewoon niks om te verdelen. Het grote verschil zit hem dus in het geld. Kortgezegd: wij hebben geld, Duitsland niet.

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

• kdekker
  • Niet online
cleef schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:48:
[...]

In Nederland is het pensioen, aldus een macro-econoom, als een van de weinige pensioenen in Europe, goed geregeld:
https://www.bnr.nl/column...eleggen-voor-hun-pensioen

Het artikel gaat overigens voornamelijk over Duitsland waar ze wel grote problemen hebben, maar op het einde staat dit:

[...]
Pensioen heeft drie pijlers: AOW, je (doorgaans) verplichte pensioen als je in loondienst bent, wat je zelf ernaast doet, bijv lijfrente. Ik had het alleen over het AOW deel. Het tweede deel is best goed geregeld, maar niet voor ZZP'ers, die als ze na hun pensionering krap komen te zitten, wel mogelijk een beroep doen op andere collectieve voorzieningen.

Het eerste deel, de AOW, zit niet zo heel goed meer, want bij toenemende vergrijzing en krimpende beroepsbevolking gaat dat deel wat de overheid moet betalen stijgen. Met een stikstof dossier, waar de agrarische sector klappen zal krijgen, dus duurder wordende voedsel, toenemende agressie cq terugtrekkend Amerika (dus meer naar Defensie), en door de vergrijzing ook toenemende zorgkosten kom je gewoon geld tekort om werken meer te laten lonen zonder verder ergens te bezuinigen (en volgens mij groeit de overheid ook). De steigende druk van AOW kosten verzin ik niet zelf, maar de bron heb ik even niet paraat. Als het nodig is, en ik tijd heb, wil ik er wel naar zoeken. Het is even geleden dat ik dit las, en mogelijk niet eens online (ik lees nog graag van papier).

Het antwoord van links is bekend: haal het bij de rijken en bedrijven. Maar wat ik in mijn vorige post zei: verhogen van het minimumloon zal bedrijven doen laten omvallen. En meer op AI inzetten ook impact hebben op je groene doelen. Op dit moment zie ik geen enkele partij die hier een complete visie over heeft.

• kdekker
  • Niet online
DropjesLover schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:17:
[...]

Dat van de AOW is omdat het in de jaren daarna niet bijgesteld is door de rechtse en liberale regeringen... Die wilden de AOW niet versoberen (want bij de ouderen zitten de meeste rechtse stemmers) en al helemaal niet de inleg verhogen.

Met betrekking tot minimuminkomen, dan zal er toch echt anders aan knoppen gedraaid moeten worden zodat werken ook bij de lage inkomens meer loont, zonder dat het bruto-loon omhoog gaat.
.
.
Meer toeslagen *O*
/sarcasme

Ik als 1,5x modaal vind een drankje op het terras of de kapper ook niet grappig duur meer, als ik het omreken naar tijd met mijn netto uurtarief. Die verhouding was "vroeger" beter voor de positie die ik nu heb (werk/werkervaring, dus bij mijn nu 10 jaar oudere collega 10 jaar geleden)
Ik weet trouwens niet of de oudere kiezer meer rechts dan links is. Had je daar getallen over?
Pagina: 1 ... 105 ... 120 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.

Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic