"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Dat gaat voorbij aan mijn punt. Toen wij een huis kochten, vorige eeuw, was er - ondanks dat er toen geen woningnood was - zeer welkom dat HRA je netto salaris verhoogde. Anders had ook toen al, met heel niet het gekke salaris wat we samen hadden (mijn vrouw was invaller, dus op 1 inkomen), kopen ook al een (beperkt) ding geweest c.q. ook toen al waren er maanden dat er de maand nog niet op was, maar het geld al wel zo ongeveer (dus naast de hypotheeklasten, ook je gezin). Het was zeker geen vetpot.FreakNL schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:48:
[...]
Jij trekt je eigen conclusie.
Ik zie dat een woning van 420k voor 70k gesubsidieerd wordt door HRA. Geen wonder dat de huizenprijzen ontploft zijn.
HRA verergert het probleem vast, maar is m.i. niet de oorzaak van opgeblazen huizenmarkt. Ook de jubelton (bestaat niet meer, wel overheidsmaatregel geweest), ouders die mee financieren vergroten het kapitaal voor een starter, maar ook dat zijn de echte oorzaken niet. De echte oorzaak is schaarste in huizen. De oorzaken daarvan liggen voornamelijk buiten de HRA c.q. toegenomen beschikbare budget voor kopen. Het drijft de prijzen alleen erger op, maar als er geen schaarste zou zijn, dan zou ook dat effect beperkt zijn.
Het woord subsidie klinkt als waardeoordeel. Dat kun je met de kennis van nu wellicht zeggen, maar het was toentertijd een stimulans voor eigen woningbezit. Een straat met alleen huurhuizen ziet er qua onderhoud, uiterlijk van de tuin etc anders uit dan een straat met koopwoningen, ook al betreft het precies dezelfde (veelgebouwde voormalige premie-A uit de vorige eeuw) woning.
Schaf je nu HRA in 1 klap af, dan kunnen starters (met een modaal inkomen) helemaal nergens meer bij, omdat er niets meer te halen is voor die 70k lager. Gechargeerd: dat is dan bonus voor de huidige woningbezitter die (bijna of een stuk) hypotheekvrij is. Aan de andere kant: als de groep 60+'ers nu daardoor door kan stromen, dan helpt het misschien toch ook indirect starters, maar dat effect zal wel enkele jaren op zich laten wachten.
Overigens: ik ben helemaal niet gelukkig met exhorbiante stijgingen van mijn WOZ. De manie (de oorzaken herhaal ik nu niet) op de markt drijft die prijs op, maar ik kan er maar heel beperkt iets mee. Stenen kun je niet eten en overstappen naar een ander huis, dat ook in prijs gestegen is, helpt ook maar beperkt. Vandaar dat die 60+'ers met teveel ruimte ook blijven zitten waar ze zitten (er zijn nauwelijks levensloop bestendige huizen en bijlenen na je 60e is doorgaans lastig).
De overheid kan zeker niet alles oplossen, maar er zijn genoeg zaken waar ze wel een belangrijke rol speelt of speelde in wat er nu aan problemen is. En punt is dat een lokale overheid juist wel geld wil verdienen aan een grondpositie, wat de landelijke overheid weer tegenwerkt voor huizenbouw. Den Haag kan geen huizenprijs dicteren of percentage sociale woningbouw, want ook andere partijen moeten uit de kosten komen. En premie zetten op stelvorming en inwoner-per-huis-verhogen maatregelen. Dat zeg ik met een beetje humor als ondertoon, maar hoewel de overheid geen inmenging mag hebben relatievorming, heeft verbreken van relaties wel degelijk invloed op woningnood. Zou de overheid bijv. relatietherapie vergoeden, dan kun je misschien de woningnood iets verlagen. Gewoon nog veel meer regels verzinnen en verdere juridisering en het probleem gaat helemaal nooit meer opgelost worden (ik heb er nu al een heel hard hoofd in).
[ Voor 17% gewijzigd door kdekker op 27-08-2025 17:08 ]
HRA afschaffen levert geen enkel huis op. Het zal slechts invloed hebben op de huizenprijzen, niet eens op de betaalbaarheid. De hypotheekverstrekkers zullen uiteraard hun maximale leencapaciteit voor de klant aanpassen.backupdevice schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:53:
[...]
HRA is daar een onderdeel van. Je kan de HRA afschaffen, maar als er gden 100K huizen per jaar erbij komen zullen nog steeds 100 man bieden op 1 huis. Dus je zal een kleine dip krijgen en dan weer een stijging.
Bouwen , bouwen , bouwen , bouwen en bouwen . Maar dan moet eerst het stikstofslot eraf, productie creeeren en opvoeren, handjes, netcongestion etc opgelost worden.
Toen ik in 2010 een huis zocht financieerde ik gewoon een gezinswoning met 3 slaapkamers en 100m2 woonoppervlak op een perceel van 360m2 op 1 modaal inkomen. Het feit dat je de HRA nodig hebt om op 2 modale salarissen een starterswoning te kopen is gewoon van de pot gerukt.kdekker schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:41:
[...]
Ter illustratie een rekenvoorbeeld https://www.rd.nl/artikel...r-eigen-huis-wel-vergeten. Samenvattend: zonder HRA zal een stel met inkomens van 40k en 36k net een huis van 350k kunnen lenen, maar zonder HRA 71k minder kunnen lenen. Het ontbreekt me aan de kennis om de getallen na te rekenen, maar dit is effectie de kans op een huis naar 0 reduceren voor starters.
Het idee om de loonbelasting te verlagen en HRA af te schaffen c.q. de hypotheektermijn naar 40 jaar te zetten is wellicht dan beter. Er zal idd wel iets gedaan moeten worden.
Ergens anders las ik dat tegen de toegenomen behoefte voor woonruimte t.o.v. omvang van de bevolking niet tegenop te bouwen is. Het echte probleem is niet HRA maar de veranderde woonbehoefte, meer inwoners, lager aantal bewoners per huis etc. Al helpt HRA afschaffen misschien wel (als je pech hebt, slechts tijdelijk).
Kan je zeggen "nu is hun kans op een huis verkeken", maar die kans hadden ze al niet want alles waar je op reageert wordt fors overboden, tenzij je een hele bult spaargeld meebrengt. Oud collega van me heeft vorig jaar voor ruim 3 ton een jaren '60 premie-A rijtjeswoning in een dorpje in Friesland gekocht. Daarna nog voor meer dan een ton verbouwen om het naar deze eeuw te trekken.
Het is dat ie met een NFT project ineens 5 ton op de bank had (waar 'ie de helft van mocht afdragen aan belasting), maar anders had 'ie nu nog bij zijn ouders gewoond.
Ik ben, zoals wellicht bekend bij velen hier in het topic, groot voorstander van burgerberaden. Daar heb ik in het verleden veel over geschreven, hier bijvoorbeeld. Wat mij betreft is het burgerberaad hetgeen het meest in de buurt komt van de oorspronkelijke betekenis van demos kratos. De vormen die we nu zien, ik heb toch moeite dat democratie te noemen, al was het maar omdat de politieke kaste een andere is dan de burgerij. Het neigt naar elitarisme met bijbehorende belangen en een specifiek milieu waarin men verkeert.
Burgerberaden zijn veelvuldig onderzocht en gedocumenteerd en we weten hoe in te richten om effectief te zijn, welke voorwaarden eraan verbonden moeten worden.
Ik zou dan ook graag een permanent burgerberaad willen, in de vorm van een Derde Kamer. Echter moet de politiek dan macht afstaan en niemand geeft graag macht op wanneer die het eenmaal heeft. Dat zien we om maar iets te noemen aan politieke campagnes waarin (bijvoorbeeld met hulp van het onderzoek van Kahneman, of targeting middels social media, of verdeel & heers) kiezers gemanipuleerd worden.
[ Voor 25% gewijzigd door NMH op 27-08-2025 20:37 ]
BBB op Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Die partij staat nou niet bekend om hun waardering voor de wetenschap, of feiten.Verdeling van de ministersposten bekend
Dinsdag werd bekend dat VVD en BBB het eens waren geworden over de verdeling van de ministersposten en nu heeft premier Schoof bekendgemaakt hoe de portefeuilles verdeeld worden:
VVD: Buitenlandse Zaken, Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en en Sociale Zekerheid en Werkgelegenheid (SZW)
BBB: Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)
Wie de nieuwe bewindslieden worden is nog niet bekend. Die namen worden later bekend.
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Vraag ik me meteen af wie de asiel-portefeuille van NSC krijgt. Altijd een goede reden om rollebollend over straat voor te gaan natuurlijkedie schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:44:
Updateje van de NOS liveblog:
BBB op Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Die partij staat nou niet bekend om hun waardering voor de wetenschap, of feiten.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Niemand die dat weerlegt. Maar dat is het punt niet (ik heb tenminste niemand de HRA zien verdedigen as-is).FreakNL schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:48:
[...]
Jij trekt je eigen conclusie.
Ik zie dat een woning van 420k voor 70k gesubsidieerd wordt door HRA. Geen wonder dat de huizenprijzen ontploft zijn.
Je gaat steeds voorbij aan de verandering: transities creëren cohorten die profiteren en die pech hebben. Met een doordacht veranderbeheer (en vaak ben je er al door de verandering iets over tijd uit te smeren) smeer je dus ook het ongedaan maken van negatieve effecten uit. Schaffen we morgen de HRA af, dan zijn overmorgen niet alle huizenprijzen daarop aangepast. Als we dat over 5 of 10 jaar uitsmeren, dan de correcties in de prijzen ook. En het geeft mensen waar nodig tijd om maatregelen te nemen en zich erop aan te passen.
[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 27-08-2025 16:18 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Heel ingewikkeld is dat ook weer niet, toch? Bovendien, bij elk hypotheekadvies krijg je een netto en bruto maandbedrag. Je hebt dan dus precies de bandbreedte wat het afbouwen je zou kunnen schelen.Helixes schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:35:
[...]
Toen wij vijf jaar geleden bezig waren met de aanschaf van een woning, modelleerde de hypotheekadviseur al een afbouwing van de HRA in, met een horizon op 8 jaar. Wij hebben allang ingecalculeerd dat de HRA niet voor de eeuwigheid zou zijn. Niet dat iedereen zo'n goede adviseur heeft, of er zelfs maar één kan betalen. Maar goed, als je het afzet tegen huren, is het aangaan van een hypotheek nog steeds voordeliger
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
En daarom heeft geen enkele partij het over in 1 klap afschaffen. Juist voor de groep die de laatste jaren heeft gekocht. Wie langer geleden een huis kocht (en al een deel heeft afgelost) heeft minder problemen zonder HRA.Paprika schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:36:
Ik zocht een antwoord voor deze groep. Niet voor de starter van 2015.
Overigens denk ik dat het probleem voor huizenbezitters meer is dat het huis minder waard zou worden.
Laat staan cultuur.edie schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:44:
[...]
BBB op Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Die partij staat nou niet bekend om hun waardering voor de wetenschap, of feiten.
Waar kan BBB überhaupt politici hiervoor vandaan halen?
Overigens verbaast het mij dat BBB in de peilingen nog steeds op 7 zetels blijft staan. De achterban kijkt echt niet verder dan dat ene issue, de landbouw?
Het lastige is dat je dit over alles behalve het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur kan zeggen terwijl je ook daar je vraagtekens kan zetten bij het natuuraspect ( en voedselzekerheid als je zoveel vee in stand wil houden )edie schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:44:
[...]
De BBB is flink bezig geweest om de perceptie te beïnvloeden ( en potentieel de ChatGPT's van deze wereld ) door constant te roepen dat BBB levert. Wat ze leveren? Niet zo heel veel maar wel steevast roepen dat ze leveren.marana schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:24:
[...]
Laat staan cultuur.
Overigens verbaast het mij dat BBB in de peilingen nog steeds op 7 zetels blijft staan. De achterban kijkt echt niet verder dan dat ene issue, de landbouw?
Wat de BBB levert is dat Wiersma laat zien dat alle mestproblemen van Nederland ten spijt we niet genoeg stront hebben om het wetboek mee af te vegen. We hebben serieus meer bullshit nodig is hun devies.Napo schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:26:
[...]
Niet zo heel veel maar wel steevast roepen dat ze leveren.
Want ja, rechterlijke uitspraken van de afgelopen jaren negeren, bestaand beleid dumpen, overal uitstel vragen waar dat niet kan en al je WOB opsparen.... Wil je weten hoeveel asielzoekers in Nederland komen als je de BBB ervoor verantwoordelijk maakt? Biljoenen.
Denk dat het vooral doorschuiven wordt vanuit de BBB. BBB heeft natuurlijk het heel goed gedaan bij de laatste PS-verkiezingen. Dat heeft ervoor gezorgd dat zij veel lieden moesten vinden voor de Eerste Kamer en voor de verschillende provinciehuizen. Ik gok dat daar wat mensen gevonden gaan worden + de Tweede Kamerleden zelf.marana schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:24:
[...]
Laat staan cultuur.
Mijn vrouw werkte toen als invaller, dus dat inkomen telde niet mee. Verder druk je je wel een beetje kras uit, want het maakt ook toen al uit waar je woning stond. Daarbij zei ik niet dat we 2x modaal hadden. Ik heb mijn oorspronkelijke post aangepast._JGC_ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:33:
[...]
Toen ik in 2010 een huis zocht financieerde ik gewoon een gezinswoning met 3 slaapkamers en 100m2 woonoppervlak op een perceel van 360m2 op 1 modaal inkomen. Het feit dat je de HRA nodig hebt om op 2 modale salarissen een starterswoning te kopen is gewoon van de pot gerukt.
Tja, Friesland, NFT (dat heet gewoon speculeren, en de gok gewonnen. Dat je daar fors belasting over betaalt is niet meer dan logisch/terecht). Dat wijkt denk ik al behoorlijk af van 'normaal'. De gemiddelde woning in NL is duurder dan in Friesland en de meeste personen doen niets met NFT (onzin).Kan je zeggen "nu is hun kans op een huis verkeken", maar die kans hadden ze al niet want alles waar je op reageert wordt fors overboden, tenzij je een hele bult spaargeld meebrengt. Oud collega van me heeft vorig jaar voor ruim 3 ton een jaren '60 premie-A rijtjeswoning in een dorpje in Friesland gekocht. Daarna nog voor meer dan een ton verbouwen om het naar deze eeuw te trekken.
Het is dat ie met een NFT project ineens 5 ton op de bank had (waar 'ie de helft van mocht afdragen aan belasting), maar anders had 'ie nu nog bij zijn ouders gewoond.
Dat je een bult geld moet hebben is m.i. geen onterechte eis, maar wel zuur dat inflatie de afgelopen 10 jaar heel hard voor een effectieve waardevermindering zorgde en de huizenprijs nog veel harder steeg.
En jaren 60 (of nog ouder) huizen zijn dan kennelijk nog niet economisch afgeschreven (wbt energieprestaties).
Dus kennelijk iedereen die niet in die categorieën valt kan wel op straat worden gezet.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Dat is dehumanisering van bevolkingsgroepen in de praktijk. Asielzoekers met een kleurtje zijn een soort untermenschen met minder of het liefst geen rechten.Malfunctions schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:37:
De reactie van vd Plas op een motie van Baudet om AZC's te sluiten is wel triest. "Daar zitten ook vrouwen. kinderen, homo's en christenen. Die willen we niet zomaar op straat zetten."
Dus kennelijk iedereen die niet in die categorieën valt kan wel op straat worden gezet.
Ik krijg altijd het gevoel bij vd Plas dat ze gewoon niet zo goed de juiste woorden weet te vinden, alsof ze nog in de kroeg staat te brallen. Maar dat kan ook een te optimistische blik op haar doen en laten zijn.Malfunctions schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:37:
De reactie van vd Plas op een motie van Baudet om AZC's te sluiten is wel triest. "Daar zitten ook vrouwen. kinderen, homo's en christenen. Die willen we niet zomaar op straat zetten."
Op die 5 moties van Baudet zou je toch bijna niet eens reageren, wat een vlodjes.
Ik zou de schuld niet buiten van de Plas leggen. Ze is oud en wijs genoeg om te weten wat ze zegt. Ze heeft havo gedaan en heeft in de agrarische journalistiek, bij gebrek aan een beter woord, gezeten. Waar ze in 2019 nog de prijs voor beste agrarische journalistieke stuk heeft gekregen.eric.1 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:15:
[...]
Ik krijg altijd het gevoel bij vd Plas dat ze gewoon niet zo goed de juiste woorden weet te vinden, alsof ze nog in de kroeg staat te brallen. Maar dat kan ook een te optimistische blik op haar doen en laten zijn.
Dus alles wat vd Plas zegt is 100% bewust en op eigen conto en kan in mijn ogen niet gezien worden als dat ze de juiste woorden niet weet te vinden.
1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!
Je snapt mijn punt niet, je bevestigt hem alleen.kdekker schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:07:
[...]
Mijn vrouw werkte toen als invaller, dus dat inkomen telde niet mee. Verder druk je je wel een beetje kras uit, want het maakt ook toen al uit waar je woning stond. Daarbij zei ik niet dat we 2x modaal hadden. Ik heb mijn oorspronkelijke post aangepast.
[...]
Tja, Friesland, NFT (dat heet gewoon speculeren, en de gok gewonnen. Dat je daar fors belasting over betaalt is niet meer dan logisch/terecht). Dat wijkt denk ik al behoorlijk af van 'normaal'. De gemioddelde woning in NL is duurder dan in Friesland en de meeste personen doen niets met NFT (onzin).
Dat je een bult geld moet hebben is m.i. geen onterechte eis, maar wel zuur dat inflatie de afgelopen 10 jaar heel hard voor een effectieve waardevermindering zorgde en de huizenprijs nog veel harder steeg.
En jaren 60 (of nog ouder) huizen zijn dan kennelijk nog niet economisch afgeschreven (wbt energieprestaties).
Op 1 inkomen kon je 10-15 jaar terug gewoon een ruime gezinswoning kopen met een lap grond eromheen. Ook toen de rente 5,15% was.
Die collega heeft een jaar lang op vanalles en nog wat hier in de buurt zitten bieden. 10% boven de vraagprijs en dan dik overboden worden door een stel tweeverdieners.
Pas toen hij de jackpot won met NFT's kon hij ook zoveel overbieden. Nu heeft ie voor 3 ton een label E rijtjeshuis uit de jaren '60 dat ie daarbovenop voor ruim een ton van boven naar beneden volledig heeft mogen strippen. Voor een rijtjeshuis in een Fries dorpje vind ik dat een enorm bedrag.
Het is niet de HRA of de startersregeling met die 0% overdrachtsbelasting die bepaalt of je een huis koopt. Je zag het toen al met die 0% regeling, huizen onder de 4 ton werden ineens duurder want mensen konden meer bieden.
15 jaar geleden kon bijna niemand iets financieren, zaten we midden in de kredietcrisis. 10 jaar terug was 'de bodem' van de 'crash' wel bereikt en begon de markt langzaam weer op gang te komen_JGC_ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:06:
[...]
Op 1 inkomen kon je 10-15 jaar terug gewoon een ruime gezinswoning kopen met een lap grond eromheen. Ook toen de rente 5,15% was.
Ik heb zeer recent gemerkt dat mensen niet bereid zijn om nog iets aan een huis te doen. Er kan zelfs niet door zoiets als kleuren gekeken worden. Ze moeten hun eigen meubels erin kunnen kruien en klaar._JGC_ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:33:
[...]
Toen ik in 2010 een huis zocht financieerde ik gewoon een gezinswoning met 3 slaapkamers en 100m2 woonoppervlak op een perceel van 360m2 op 1 modaal inkomen. Het feit dat je de HRA nodig hebt om op 2 modale salarissen een starterswoning te kopen is gewoon van de pot gerukt.
Kan je zeggen "nu is hun kans op een huis verkeken", maar die kans hadden ze al niet want alles waar je op reageert wordt fors overboden, tenzij je een hele bult spaargeld meebrengt. Oud collega van me heeft vorig jaar voor ruim 3 ton een jaren '60 premie-A rijtjeswoning in een dorpje in Friesland gekocht. Daarna nog voor meer dan een ton verbouwen om het naar deze eeuw te trekken.
375k voor een vrijstaande jaren 30 woning, grote schuur, vlakbij het centrum in een groot dorp in Friesland.
Nu is het naar starters gegaan die er ontzettend blij mee zijn 🎉
15 jaar geleden kon ik op een bruto salaris van 32K met 5,15% rente 155.000 euro lenen voor een huis. 5 jaar later kocht mijn buurman een nagenoeg hetzelfde huis voor 130.000 euro. Overigens waren voor hem de regels al anders, hij moest 100% aflossen ipv 50% en mocht minder lenen. Overigens waren deze huizen in 1995 iets van 105.000 gulden toen ze verkocht werden door de woningbouwcorporatie.stylezzz schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:59:
[...]
15 jaar geleden kon bijna niemand iets financieren, zaten we midden in de kredietcrisis. 10 jaar terug was 'de bodem' van de 'crash' wel bereikt en begon de markt langzaam weer op gang te komen
De afgelopen jaren zijn er massaal euro's bijgedrukt, ging de rente naar iets meer dan 1% en kon iedereen bijna onbeperkt lenen. Dat heeft de prijs van woningen enorm opgedreven. Allemaal lekker tegen elkaar opbieden.
Wat ik merk als ik op Funda kijk naar woningen in de regio, dat je de hoofdprijs betaalt voor D en E label huizen waar al jaren geen ruk aan is gedaan.Bouke-p schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:03:
[...]
Ik heb zeer recent gemerkt dat mensen niet bereid zijn om nog iets aan een huis te doen. Er kan zelfs niet door zoiets als kleuren gekeken worden. Ze moeten hun eigen meubels erin kunnen kruien en klaar.
375k voor een vrijstaande jaren 30 woning, grote schuur, vlakbij het centrum in een groot dorp in Friesland.
Nu is het naar starters gegaan die er ontzettend blij mee zijn 🎉
En stiekem ben ik ook altijd jaloers aan het kijken naar die jaren '30 huisjes, maar meestal zit er geen ruk aan grond omheen, staat het in net zo'n kneuterig dorpje als ik nu woon en mag je het strippen van kruipruimte tot zolder om het naar deze tijd te krijgen. Dan blijf ik liever in mijn jaren 70 2/1 kap huis met 5KW warmtepomp zitten
-Wilders zit weer eens misbruik te maken van die moord op dat meisje en is nu eindelijk eens te ver gegaan omdat hij onzin verkondigde en eindelijk eens echt tegengas kreeg.
-De VVD was weer eens bezig met iedereen behalve zichzelf de schuld geven van deze puinzooi.
-Het was gewoon weer een beschamende vertoning waarbij niemand echt goede oplossingen lijkt te hebben.
-Zo ongeveer het enige zinnige vandaag was de motie van Timmermans of er niet toch gekeken kon worden naar een vroegere datum voor de verkiezingen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Oef... dan woon je nog in een relatief goedkope regio denk ik. Hier lokaal kocht je destijds voor 150k een jaren 70 betonnen 2 kamer appartement in een wijk waar je eigenlijk niet wil wonen. Anno 2025 gaan ze moeiteloos voor 250k+ over de toonbank... als ze die wijk eens aanpakken kan er zo 50-100k bovenop._JGC_ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:12:
[...]
15 jaar geleden kon ik op een bruto salaris van 32K met 5,15% rente 155.000 euro lenen voor een huis. 5 jaar later kocht mijn buurman een nagenoeg hetzelfde huis voor 130.000 euro. Overigens waren voor hem de regels al anders, hij moest 100% aflossen ipv 50% en mocht minder lenen. Overigens waren deze huizen in 1995 iets van 105.000 gulden toen ze verkocht werden door de woningbouwcorporatie.
De afgelopen jaren zijn er massaal euro's bijgedrukt, ging de rente naar iets meer dan 1% en kon iedereen bijna onbeperkt lenen. Dat heeft de prijs van woningen enorm opgedreven. Allemaal lekker tegen elkaar opbieden.
Friesland... huizen hier in de straat gaan voor 289.500 op Funda en zijn dan binnen een paar weken verkocht.stylezzz schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:49:
[...]
Oef... dan woon je nog in een relatief goedkope regio denk ik. Hier lokaal kocht je destijds voor 150k een jaren 70 betonnen 2 kamer appartement in een wijk waar je eigenlijk niet wil wonen. Anno 2025 gaan ze moeiteloos voor 250k+ over de toonbank... als ze die wijk eens aanpakken kan er zo 50-100k bovenop.
Voor 248K heb je zoiets, verkocht door de woningbouwcorporatie, volledig gestript:
Huis te koop: Iikmoune 17 8401 SV Gorredijk [Funda]
Stond van de week aan de receptie van Turfmarkt 147. In de tarifold achter de balie hadden ze het smoelenboek ( dat was de titel) van kabinet Schoof. De helft van de foto's was afgedekt met een gele post-it. Apart gezicht.DaniëlWW2 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:48:
Volgens mij is de conclusie van deze farce als volgt:
-Wilders zit weer eens misbruik te maken van die moord op dat meisje en is nu eindelijk eens te ver gegaan omdat hij onzin verkondigde en eindelijk eens echt tegengas kreeg.
-De VVD was weer eens bezig met iedereen behalve zichzelf de schuld geven van deze puinzooi.
-Het was gewoon weer een beschamende vertoning waarbij niemand echt goede oplossingen lijkt te hebben.
-Zo ongeveer het enige zinnige vandaag was de motie van Timmermans of er niet toch gekeken kon worden naar een vroegere datum voor de verkiezingen.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

We zitten dus al een decennium rond de 120 moorden per jaar. Voor vrouwen net over de 40 per jaar, waarvan de helft door hun partner of ex partner vermoord zijn en nog eens 20% door een naaste familielid. Dus 70% van de moorden, zo tegen de 30, gebeuren dus door partners of naasten. Veel vrouwen worden ook thuis vermoord en juist weinig op straat.
Bij mannen was de daling veel groter. Maar hier is maar 30% van de moorden gepleegd door een bekende van het slachtoffer. Een op de acht moorden op mannen gebeurd in criminele sfeer. De moorden vinden redelijk gelijk verdeeld zowel thuis als in het openbaar plaats.
Dan driekwart van de moorden op mannen gebeuren met vuur of steekwapen. Bij vrouwen gaat het voornamelijk om steekwapens en verwurging.
https://nos.nl/artikel/25...ar-maar-daling-is-gestopt
Het patroon is denk ik wel duidelijk. Mannen lijken vaker vermoord te worden in geplande methoden met wapens en door vreemden. Vrouwen lijken veel vaker vermoord te worden door naasten in thuissituatie. Dat lijkt te duiden op meer gevallen van opwelling.
Dat is dus het probleem waar we naar kijken. Bij mannen speelt criminaliteit en een mate van willekeur zo te zien een grotere rol. Bij vrouwen zit het veel duidelijker in de relaties met naasten. Daarop zal dus gehandeld moeten worden.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik zag hem via de NOS (https://nos.nl/artikel/25...ar-maar-daling-is-gestopt) ook langskomen en wilde hem ook delen.DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:40:
Het CBS heeft wat statistieken bij elkaar gehaald rondom moorden.
[Afbeelding]
We zitten dus al een decennium rond de 120 moorden per jaar. Voor vrouwen net over de 40 per jaar, waarvan de helft door hun partner of ex partner vermoord zijn en nog eens 20% door een naaste familielid. Dus 70% van de moorden, zo tegen de 30, gebeuren dus door partners of naasten. Veel vrouwen worden ook thuis vermoord en juist weinig op straat.
Bij mannen was de daling veel groter. Maar hier is maar 30% van de moorden gepleegd door een bekende van het slachtoffer. Een op de acht moorden op mannen gebeurd in criminele sfeer. De moorden vinden redelijk gelijk verdeeld zowel thuis als in het openbaar plaats.
Dan driekwart van de moorden op mannen gebeuren met vuur of steekwapen. Bij vrouwen gaat het voornamelijk om steekwapens en verwurging.
https://nos.nl/artikel/25...ar-maar-daling-is-gestopt
Het patroon is denk ik wel duidelijk. Mannen lijken vaker vermoord te worden in geplande methoden met wapens en door vreemden. Vrouwen lijken veel vaker vermoord te worden door naasten in thuissituatie. Dat lijkt te duiden op meer gevallen van opwelling.
Dat is dus het probleem waar we naar kijken. Bij mannen speelt criminaliteit en een mate van willekeur zo te zien een grotere rol. Bij vrouwen zit het veel duidelijker in de relaties met naasten. Daarop zal dus gehandeld moeten worden.
Op je opmerking: "Daarop zal dus gehandeld moeten worden" nog een interessante kanttekening vanuit het NOS artikel:
Dus mogelijk maakt het verder niet zoveel meer uit wat we nog extra doen. Dus misschien moeten we blijven doen wat we doen (niet verslappen natuurlijk), maar heeft het geen tot weinig zin om nog extra middelen in te zetten om (nog) minder moorden te krijgen. Het is dan waarschijnlijk nuttiger om die middelen in te zetten voor/op andere dossiers."Wat voor beleid je ook voert, dit soort aantallen is denk ik ongeveer wat er overblijft", zegt criminoloog Marieke Liem, hoogleraar veiligheid en interventies aan de Universiteit Leiden. "Er zijn nu eenmaal vormen van extreem geweld waarbij de plegers weinig gevoelig zijn voor algemene maatregelen. Denk aan afrekeningen in het criminele circuit, partnergeweld, mensen die worstelen met een psychose en moorden met een seksueel oogmerk."
Ook interessant is de hoeveelheid moord/doodslag in de EU per 100 duizend inwoners per land. Daar horen we bij de top van lage aantallen moorden:
1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!
Met daarbij wel de kanttekening dat het vaak een zoveelste opwelling is in een relatie waar de politie/justitie al meermaals betrokken zijn geweest. Waar de dader al een gebieds of contactverbod heeft. Een dergelijke moord is het eindstuk van een jarenlange escalatie.DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:40:
Of het nu gaat om seksuele intimidatie, om seksuele uitbuiting van een minderjarige, om gedwongen seks na bedreiging of om grenzen die zijn overschreden in beschonken toestand, seksueel misbruik komt in Nederland ontzettend veel voor.
Uit de statistieken blijkt dat seksueel misbruik steeds meer online plaatsvindt en dat (daarmee) de leeftijd van zowel slachtoffers als daders steeds lager wordt.
De huidige aanpak van seksueel misbruik in Nederland is mede hierom alles behalve effectief.
Ook de aangiftebereidheid van seksueel geweld lijkt kleiner te worden. Met wederom cijfers van verkrachtingszaken als voorbeeld, laat onderstaande tabel zien hoe het gat tussen verkrachtingen en aangiftes groeit:
:no_upscale():strip_exif()/f/image/lrMNuF6Sjxy2oWD9zkiGVpdV.webp?f=user_large)
bron: https://fondsslachtofferh...sueel-misbruik-nederland/
[ Voor 10% gewijzigd door _Bailey_ op 28-08-2025 09:47 ]
Vanaf 1 januari dreigde de prijs van brandstof door het dak te gaan, maar het demissionaire kabinet heeft besloten dat te voorkomen. Drie jaar geleden besloot de regering al tot een korting op de brandstofaccijnzen vanwege de energiecrisis. Die verlaging van de belastingen wordt toch met een jaar verlengd, melden Haagse bronnen.
Omdat het kabinet demissionair is en een volgend kabinet ook iets te besteden wil hebben, dreigde de korting te sneuvelen. Maar het zittende kabinet, of wat daarvan over is, trekt de korting nu toch door. Woensdag bleek tijdens een debat dat een meerderheid van de Tweede Kamer dat ook steunt.
Juist wel toch? Ze schuiven het probleem wat ze er mee creëren vooruit. En ze scoren wat punten bij de achterban.XWB schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:48:
De korting op de brandstofaccijnzen blijft van kracht, dit had ik niet meer verwacht van het kreupelkabinet:
[...]
Ik verwacht juist nog wat kado's. Of pogingen daartoe, waarbij ze dan kunnen wijzen naar de 2e kamer als het geblokkeerd wordt.
de 2e kamer heeft ze toch juist opgeroepen dit te doen? De miljoenennota wordt een zooitje denk ik en de politieke beschouwingen en begrotingsdebatten een chaos.PWM schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:49:
[...]
Juist wel toch? Ze schuiven het probleem wat ze er mee creëren vooruit. En ze scoren wat punten bij de achterban.
Ik verwacht juist nog wat kado's. Of pogingen daartoe, waarbij ze dan kunnen wijzen naar de 2e kamer als het geblokkeerd wordt.
Want volgens mij, en helemaal dankzij o.a. bovenstaande wijziging, moet er bezuinigd worden en/of belastingen verhoogd worden om een enigszins sluitende begroting te krijgen. En niemand wil natuurlijk water bij de wijn doen zonder er veel voor terug te krijgen
En voor elke moord zijn er waarschijnlijk honderden vrouwen die geterroriseerd worden door hun ex/familie etc.PWM schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:36:
Met daarbij wel de kanttekening dat het vaak een zoveelste opwelling is in een relatie waar de politie/justitie al meermaals betrokken zijn geweest. Waar de dader al een gebieds of contactverbod heeft. Een dergelijke moord is het eindstuk van een jarenlange escalatie.
De focus op 'femicide' doet het lijken alsof alleen de moord belangrijk is.
[ Voor 7% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 28-08-2025 10:06 ]
We gaan zien wat het resterende kabinet gaat maken van de miljoenennota maar het moet linksom of rechtsom ergens vandaan komen. Dat het nu gebeurt - in aanloop naar verkiezingen - is niet geheel onlogisch, niets zo mooi als die gebruiken in je verkiezingsprogramma dat je toch echt het beste voor hebt met de potentiele kiezer het gaat echter om het verhaal wat er omheen zit en daar lijkt zoals wel vaker maar weinig over naar buiten te komen.rik86 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:54:
[...]
de 2e kamer heeft ze toch juist opgeroepen dit te doen? De miljoenennota wordt een zooitje denk ik en de politieke beschouwingen en begrotingsdebatten een chaos.
Want volgens mij, en helemaal dankzij o.a. bovenstaande wijziging, moet er bezuinigd worden en/of belastingen verhoogd worden om een enigszins sluitende begroting te krijgen. En niemand wil natuurlijk water bij de wijn doen zonder er veel voor terug te krijgen
Wat moeten we hier nou mee dan? Al is dit helaas ook niets nieuws onder de zon, eerst het zoet en dan later het zuur.Maar minister Eelco Heinen (VVD, Financiën) zou een manier hebben gevonden om dat gat te dichten. Welke dat is, is nog onduidelijk
Is het slachtoffer of de dader hier het probleem? Bij de ene partij van allebei wat, bij sommige partijen alleen het laatste.
Wilders hoor je nooit als er blanke daders in het spel zijn.
Gratis Bier Motie N° 1
Een klein kwartje.... Van Kok? Mag dat een knipoog worden genoemd naar de veronderstelde grote politieke tegenstander?Demissionair kabinet wil lagere brandstofaccijns nog jaar verlengen
De korting op brandstofaccijns op benzine, diesel en lpg wordt per 1 januari toch nog een keer verlengd, als het aan het demissionaire kabinet ligt. Bronnen bevestigen berichtgeving daarover van De Telegraaf. Het scheelt voor benzine ongeveer "een klein kwartje".
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ik vind het niet meer dan terecht als ik eerlijk ben. Nederland is enorm duur qua brandstof en met 25ct de liter loont het om vanaf Utrecht naar België te rijden om te tanken. Het verschil met Duitsland en België is nu al groot, met die 25ct word dat alleen maar groter. Ikzelf tank regelmatig trouwens over de grens, ik woon in de randstad maar mijn vriendin en ik hebben beide vrienden en familie die redelijk aan de grens wonen, vorige week nog op bezoek geweest bij een vriend die in Arnhem woont, ben daarvoor over grens gaan tanken. Ik vind de accijns in Nederland veel te hoog, ook qua drank bijv. sla ik meteen groots in in Duitsland met Duits bier en soms Whiskey als er een fles op is. In België staat er steevast een file van Nederlandse kentekens bij de benzinestation en in Duitsland zien de parkeerplaatsen van supermarkten net over de grens geel.Helixes schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:42:
Okee, we zijn dus één dag onderweg met dat afgebrokkelde kabinetje, dat met de hand op het hart beloofd alléén op de winkel te passen - om zo nog maar heel even te mogen doormodderen.
Gratis Bier Motie N° 1
[...]
Een klein kwartje.... Van Kok? Mag dat een knipoog worden genoemd naar de veronderstelde grote politieke tegenstander?
Wilders wist drommels goed dat hij onzin verkondigde, en heeft daarbij goed gekeken naar Trump. Het maakt niet uit wat je zegt of het waar is, als het maar stemmen oplevert.DaniëlWW2 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:48:
Volgens mij is de conclusie van deze farce als volgt:
Ik woon op 25 minuten van Duitsland en het scheelt nu voor mij nu 11 euro op een volle tank. Ik combineer het gelijk met boodschappen in Duitsland. Als het kwartje erbij komt gaat het 23 euro schelen. Dan garandeer ik dat ik voortaan wekelijks boodschappen ga doen in Duitslandspijkerhoofd schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:12:
[...]
Ik vind het niet meer dan terecht als ik eerlijk ben. Nederland is enorm duur qua brandstof en met 25ct de liter loont het om vanaf Utrecht naar België te rijden om te tanken. Het verschil met Duitsland en België is nu al groot, met die 25ct word dat alleen maar groter. Ikzelf tank regelmatig trouwens over de grens, ik woon in de randstad maar mijn vriendin en ik hebben beide vrienden en familie die redelijk aan de grens wonen, vorige week nog op bezoek geweest bij een vriend die in Arnhem woont, ben daarvoor over grens gaan tanken. Ik vind de accijns in Nederland veel te hoog, ook qua drank bijv. sla ik meteen groots in in Duitsland met Duits bier en soms Whiskey als er een fles op is. In België staat er steevast een file van Nederlandse kentekens bij de benzinestation en in Duitsland zien de parkeerplaatsen van supermarkten net over de grens geel.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Het punt is dat dit kabinet had beloofd om op de winkel te passen, om beleidsarm te werk te gaan. En het eerste wat ze doen is - in verkiezingstijd - een doucheurtje uit te delen aan hun electoraat. Dat strookt niet met de missie die ze hebben gekregen.
En, ik ben zeker bereid om hier in onze knusse setting daar een schijnwerper op te zetten
Edit: Ik woon dicht genoeg bij de grens om een retourtje Duitsland te overwegen, maar ik doe het niet. Mensen vergeten dat ze afschrijving en onderhoud moeten meerekenen, nog los van de tijdsinvestering die je zelf doet. Mensen die wél de moeite nemen naar Duitsland te rijden hoor ik daar echt helemaal nooit over. Nu ja.
Bovendien hebben de Duitsers besloten de grenzen weer dicht te gooien, wat de zaak nog lastiger maakt.
[ Voor 29% gewijzigd door Helixes op 28-08-2025 11:41 ]
Valt opzich wel mee: https://www.globalpetrolprices.com/articles/85/spijkerhoofd schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:12:
[...]
Ik vind het niet meer dan terecht als ik eerlijk ben. Nederland is enorm duur qua brandstof
Gewoon vergelijkbaar met de rest van west Europa, er zijn goedkopere landen in de wereld, maar zo slecht hebben we het niet.
Natuurlijk is goedkoop tanken leuker, maar je tijd is ook wat waard, en je auto rijdt ook niet op lucht heen en weer.
People as things, that’s where it starts.
Ja wacht even:RobinHood schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:40:
[...]
Valt opzich wel mee: https://www.globalpetrolprices.com/articles/85/
Gewoon vergelijkbaar met de rest van west Europa, er zijn goedkopere landen in de wereld, maar zo slecht hebben we het niet.
Natuurlijk is goedkoop tanken leuker, maar je tijd is ook wat waard, en je auto rijdt ook niet op lucht heen en weer.
The chart shows the cost of filling a 40-liter tank of gasoline as percent of monthly income.
Dat zegt dus niet zoveel over de prijs van de benzine, maar de prijs van de benzine ten opzichte van inkomen.
We zijn ruim de duurste van europa:
https://www.anwb.nl/vakan...g/brandstofprijzen-europa
Ook voor de stijging al.
Mja, op basis van gemiddeld inkomen. Als je gewoon naar de euro's kijkt dan staat Nederland in top 5 https://www.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/RobinHood schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:40:
[...]
Uiteraard. Welke partij wil er nou politiek zelfmoord plegen 2 maanden voor de verkiezingen door de brandstofprijzen te verhogen... Free beer!Helixes schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:42:
Okee, we zijn dus één dag onderweg met dat afgebrokkelde kabinetje, dat met de hand op het hart beloofd alléén op de winkel te passen - om zo nog maar heel even te mogen doormodderen.
Gratis Bier Motie N° 1
[...]
Een klein kwartje.... Van Kok? Mag dat een knipoog worden genoemd naar de veronderstelde grote politieke tegenstander?
Ja, per liter de duurste, maar dat is het halve verhaal, en juist dat wilde ik laten zien.MikeyMan schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:43:
[...]
Ja wacht even:
The chart shows the cost of filling a 40-liter tank of gasoline as percent of monthly income.
Dat zegt dus niet zoveel over de prijs van de benzine, maar de prijs van de benzine ten opzichte van inkomen.
We zijn ruim de duurste van europa:
https://www.anwb.nl/vakan...g/brandstofprijzen-europa
Ook voor de stijging al.
Duur is relatief, en vergeleken met het inkomen in NL is benzine niet "enorm duur" maar gewoon hetzelfde als de buurlanden.
Politiek zitten we in een deadlock waarbij zowel rechts als links niet sterk genoeg zijn voor een coalitie te volgen en ze te veraf liggen van elkaar voor een centrum regering te volgen. Dat is jammer want dat betekend dat de volgende regering weer niets zal bereiken en vallen voordat de vier jaar om zijn. Ik ga stemmen maar ik verwacht ook geen oplossing vooralsnog.
Mijn grootste frustratie is dat we effectief vleugellam zijn hoofdzakelijk omdat de nadruk zeer zwaar ligt op een enkel topic waardoor alle andere topics worden verwaarloost. Ik kan zelf niet wachten tot Wilders te oud is geworden voor politiek (ik geef hem nog tien jaartjes) en hoop dat JA21 wat toleranter is in zijn samenwerkingsvermogen.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Op de winkel passen houd ook in dat bepaalde aflopende regelingen verlengd moeten worden of dat ze de grens aanhouden, ook als het gaat om betaalbaarheid van bepaalde producten waar een extra belasting component opzit.Helixes schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:38:
@spijkerhoofd Of je de accijns wilt dempen of stuwen is het punt niet. Er zijn verkiezingen op komst, en jij mag van mij op de partij stemmen die het beste bij je past.
Het punt is dat dit kabinet had beloofd om op de winkel te passen, om beleidsarm te werk te gaan. En het eerste wat ze doen is - in verkiezingstijd - een doucheurtje uit te delen aan hun electoraat. Dat strookt niet met de missie die ze hebben gekregen.
En, ik ben zeker bereid om hier in onze knusse setting daar een schijnwerper op te zetten
Edit: Ik woon dicht genoeg bij de grens om een retourtje Duitsland te overwegen, maar ik doe het niet. Mensen vergeten dat ze afschrijving en onderhoud moeten meerekenen, nog los van de tijdsinvestering die je zelf doet. Mensen die wél de moeite nemen naar Duitsland te rijden hoor ik daar echt helemaal nooit over. Nu ja.
Bovendien hebben de Duitsers besloten de grenzen weer dicht te gooien, wat de zaak nog lastiger maakt.
Als je bij de grens bent kun je net zo goed even doorrijden, zeker omdat wij dus vanuit Noord Holland komen maakt een half uurtje weinig uit. Een vriendin van mijn vriendin woont in Roosendaal, vanuit daar naar België duurt slechts een kwartiertje rijden en ik bespaar wel dik 20 euro voor een volle tank.RobinHood schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:40:
[...]
Punt is alleen dat het voor Nederlanders ook aantrekkelijker wordt om de grens over te gaan. Wel het inkomen, niet de kosten. En hoe groter het verschil, hoe meer mensen daar voor zullen kiezen.RobinHood schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:53:
[...]
Ja, per liter de duurste, maar dat is het halve verhaal, en juist dat wilde ik laten zien.
Duur is relatief, en vergeleken met het inkomen in NL is benzine niet "enorm duur" maar gewoon hetzelfde als de buurlanden.
Het was een tijdelijke regeling omdat door corona de brandstofprijzen ontploften. Dat is wat dat betreft niet meer nodig.spijkerhoofd schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:25:
[...]
Op de winkel passen houd ook in dat bepaalde aflopende regelingen verlengd moeten worden of dat ze de grens aanhouden, ook als het gaat om betaalbaarheid van bepaalde producten waar een extra belasting component opzit.
Op de winkel passen is in mijn ogen meer ervoor zorgen dat de begroting enigszins sluitend is en zo niet, zo beperkt mogelijk nieuwe maatregelen te nemen die politiek neutraal zijn.
Actief een regeling verlengen die een bepaalde doelgroep bevoordeelt hoort daar volgens mij niet bij.
je bedoelt op wonen over de grens?MikeyMan schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:33:
[...]
Punt is alleen dat het voor Nederlanders ook aantrekkelijker wordt om de grens over te gaan. Wel het inkomen, niet de kosten. En hoe groter het verschil, hoe meer mensen daar voor zullen kiezen.
dan kom je bedrogen uit, de belastingdruk in de ons omringende landen is gelijk aan of vaak hoger.
Nederland: Ongeveer 40% belastingdruk.
Duitsland: Ongeveer 40-42% belastingdruk.
België: Ongeveer 45-47% belastingdruk.
mensen vergissen zich vaak in zaken die ogenschijnlijk eenvoudig of goedkoper lijken te zijn totdat je het totaalplaatje opmaakt dan blijkt het in NL helemaal niet zo heel slecht te zijn.
A wise man's life is based around fuck you
Nee, ik bedoel tanken over de grens.Zwelgje schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:46:
[...]
je bedoelt op wonen over de grens?
dan kom je bedrogen uit, de belastingdruk in de ons omringende landen is gelijk aan of vaak hoger.
mensen vergissen zich vaak in zaken die ogenschijnlijk eenvoudig of goedkoper lijken te zijn totdat je het totaalplaatje opmaakt dan blijkt het in NL helemaal niet zo heel slecht te zijn.
Inkomen in Nederland, maar tankkosten tegen buitenlandse prijzen.
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 28-08-2025 12:47 ]
Gebeurd al sinds jaar en dag. Het word even wat drukker als er een grote prijsfluctuatie is aan de nederlandse pomp. 2 weken later business as usual.....MikeyMan schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:46:
[...]
Nee, ik bedoel tanken over de grens.
Inkomen in Nederland, maar tankkosten tegen buitenlandse prijzen.
Maar weer een jaar uitstel en de ambtenaren van Financiën blijven de inflatie doorrekenen zodat het na volgend jaar wel iets van 30-35 ct zal zijn. Het gaat ze te ver om het dan maar permanent te schrappen en niet in de begroting in te rekenen.Helixes schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:42:
Gratis Bier Motie N° 1
[...]
Dit is een beetje zinloze statistiek zo. De twee grenslanden zijn significant goedkoper waardoor onze 'grensstreek' inmiddels zomaar 60-70 km landinwaarts is geworden. In Duitsland zit er zelfs nog een deel MRB in die hier los afgerekend wordt. En zoals anderen al zeggen, alcohol, tabak, drogisterij artikelen, het wordt gelijk daar ook ingekocht.RobinHood schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:40:
[...]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik denk dat de regeling nog wel nodig is gezien de prijzen nog steeds fors hoger is vergeleken met het buitenland. De adviesprijs is 2,13, in 2022, voordat de regeling ingezet werd was de prijs 2,50, komt het kwartje er weer bij zitten we op 2,38, dat vind ik alsnog een bizar hoge prijs.rik86 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:41:
[...]
Het was een tijdelijke regeling omdat door corona de brandstofprijzen ontploften. Dat is wat dat betreft niet meer nodig.
Op de winkel passen hoort ook de betaalbaarheid van bepaalde producten, dit is niet perse een politiek gekleurd.Op de winkel passen is in mijn ogen meer ervoor zorgen dat de begroting enigszins sluitend is en zo niet, zo beperkt mogelijk nieuwe maatregelen te nemen die politiek neutraal zijn.
We hebben op dit moment 10 miljoen auto's, dat vind ik een behoorlijk grote doelgroep. Je kan het ook omdraaien, met accijns benadeel je een bepaalde doelgroep, met subsidies bevoordeel je bepaalde doelgroepen. Zullen we stoppen met accijns en subsidies?Actief een regeling verlengen die een bepaalde doelgroep bevoordeelt hoort daar volgens mij niet bij.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...iddelde-van-europese-unieZwelgje schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:46:
[...]
conform de definitie van Eurostat 40,2 procent van het bruto binnenlands product (bbp). De belasting- en premiedruk is de totale opbrengst van belastingen en sociale premies uitgedrukt als percentage van het bbp.
Ik weet niet of de verhouding met BBP wel zo gunstig is met al die papieren hoofdkantoren hier.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik ben ook wel benieuwd naar of men al eens heeft doorgerekend wat het netto resultaat nou is als je de belastingen op zaken als brandstof, tabak e.d. juist verlaagd.
En dan zo dusdanig, dat we goedkoper zijn dan Duitsland en België.
Niet alleen gaat men in NL dan gewoon weer alles in eigen land halen, maar komen de mensen aan de grens in Duitsland en België juist hierheen.
Tegelijkertijd een enorme koopkrachtboost voor onze eigen bevolking.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ze hadden ook een middenweg kunnen kiezen. In plaats van de hele 25 cent erbij, uitsmeren over 3 jaar. 3x10 cent ofzo, want tussentijds zal het toch nog wel verhoogd worden anders.spijkerhoofd schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:55:
[...]
Ik denk dat de regeling nog wel nodig is gezien de prijzen nog steeds fors hoger is vergeleken met het buitenland. De adviesprijs is 2,13, in 2022, voordat de regeling ingezet werd was de prijs 2,50, komt het kwartje er weer bij zitten we op 2,38, dat vind ik alsnog een bizar hoge prijs.
[...]
Op de winkel passen hoort ook de betaalbaarheid van bepaalde producten, dit is niet perse een politiek gekleurd.
[...]
We hebben op dit moment 10 miljoen auto's, dat vind ik een behoorlijk grote doelgroep. Je kan het ook omdraaien, met accijns benadeel je een bepaalde doelgroep, met subsidies bevoordeel je bepaalde doelgroepen. Zullen we stoppen met accijns en subsidies?
https://longreads.cbs.nl/...erlandse-overheidsschuld/
Overigens ben ik als kiezer wel compleet lost nu... voorheen altijd VVD. Maar nu zeker niet meer....
EV's zijn nog steeds relatief duur, en is (zolang je geen eigen laadpaal aan huis hebt) laden ook steeds duurder geworden. Heb de luxe dat ik een lease auto mag kiezen, maar met alleen EV's als optie en in 2026 een bijtelling van 22% zal die markt ook niet meer zo hard gaan als dat iedereen zou willen/hopen.HvdBent schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:03:
Brandstof moet duurder worden, anders gaan we nooit van brandstof af, zou helemaal mooi zijn als de extra belastingen direct terugvloeien naar goede subsidie op de kleinere/goedkopere electrische auto's zodat de mensen die het hardst geraakt worden door hogere prijzen een alternatief krijgen (op den duur)
[ Voor 40% gewijzigd door Wicked-Game op 28-08-2025 13:08 ]
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Mijn auto rijdt 1 op 7 benzine. Ik heb geen problemen met de benzineprijs. De 1 op 7 is op zich wel buiten proportie, maar het grootste deel van Nederland boeit die 20,- per tank verschil niet. Steker, er staan nog steeds honderdduizenden mensen voor 2,20 op de snelweg te tanken terwijl het bij de afrit 1,85 is. En nee, dat is echt niet allemaal zakelijk.spijkerhoofd schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:55:
[...]
We hebben op dit moment 10 miljoen auto's, dat vind ik een behoorlijk grote doelgroep. Je kan het ook omdraaien, met accijns benadeel je een bepaalde doelgroep, met subsidies bevoordeel je bepaalde doelgroepen. Zullen we stoppen met accijns en subsidies?
Een korting gaat naar iedereen, terwijl niet iedereen het nodig heeft. Doelgerichtere maatregelen helpen veel meer. Geef die 1.5 miljard maar aan armoedebestrijding.
Het is symboolpolitiek, een graai uit het innovatiefonds (want daar wordt het uit betaald) en eigenlijk een beste rem op innovatie, want elektrisch rijden is goedkoper maar kan dus ook fors goedkoper zijn.
Doe er maar 50 cent bij. Zolang ik draaiende motoren zie bij een openstaande brug weet ik dat benzine nog niet duur genoeg is.
Hier ben ik het op zich mee eens, maar hebben wij als relatief klein land daar zo'n invloed op?HvdBent schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:03:
Brandstof moet duurder worden, anders gaan we nooit van brandstof af, zou helemaal mooi zijn als de extra belastingen direct terugvloeien naar goede subsidie op de kleinere/goedkopere electrische auto's zodat de mensen die het hardst geraakt worden door hogere prijzen een alternatief krijgen (op den duur)
Vooral als men dan nu gaat omrijden voor de spulletjes en goedkope benzine elders.
Laten grotere landen als Duitsland maar de trend zetten op het duurder maken van brandstof zou ik zeggen, dan volgen wij wel (maar blijven net iets goedkoper)
In vino veritas, in aqua sanitas
Prima, dat mag, ik zeg ook nergens dat niemand dat doet. Ik doe het ook als ik bij mijn mattie bij de grens ben.MikeyMan schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:33:
[...]
Punt is alleen dat het voor Nederlanders ook aantrekkelijker wordt om de grens over te gaan. Wel het inkomen, niet de kosten. En hoe groter het verschil, hoe meer mensen daar voor zullen kiezen.
Ik reageer enkel en alleen op de stelling dat peut hier extreem duur is. En dat is het niet.
Waarom iedereen er vanalles bij haalt, tot shampoo aan toe, tja, we weten dat het slecht gaat met begrijpend lezen in Nederland.
Dat kunnen we pas doen als het elektriciteitsnet flink is uitgebreid, nu is de situatie zo dat er letterlijk gevraagd word om op bepaalde tijden de auto niet op te laden, dat er wijken zijn met forse wachttijden voor ondernemers om zicht aan te laten sluiten op het eletranet. Zolang we dat niet op orde hebben is meer EV's op de weg totaal onverantwoord.HvdBent schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:03:
Juist daarom zou ik een nieuwe subsidieregeling willen. Al zal ik er ook niet gebruik van maken.Wicked-Game schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:06:
Wat mij vooral opvalt is dat Nederland een kampioen is geworden met het verlagen van de staatsschuld. Ansich is dat natuurlijk geweldig dat je niet teveel schulden wilt maken. Maar je zal hierin zeker nu met vergrijzing, instroom etc. iets moeten gaan doen lijkt mij. Dus toch wat investeren.... want besparen en besparen levert niks op.
https://longreads.cbs.nl/...erlandse-overheidsschuld/
Overigens ben ik als kiezer wel compleet lost nu... voorheen altijd VVD. Maar nu zeker niet meer....
[...]
EV's zijn nog steeds relatief duur, en is (zolang je geen eigen laadpaal aan huis hebt) laden ook steeds duurder geworden. Heb de luxe dat ik een lease auto mag kiezen, maar met alleen EV's als optie en in 2026 een bijtelling van 22% zal die markt ook niet meer zo hard gaan als dat iedereen zou willen/hopen.
Daar heb je wel gelijk in, blijft een draak met 11 koppen (o.i.d.) die energietransitie. Het is niet kip of ei, maar de hele legbatterij die we aan moeten pakken. Ik hoop maar op een fatsoenlijke uitslag van de verkiezingen in oktober (maar ik vrees met grote vrezen)spijkerhoofd schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:12:
[...]
Dat kunnen we pas doen als het elektriciteitsnet flink is uitgebreid, nu is de situatie zo dat er letterlijk gevraagd word om op bepaalde tijden de auto niet op te laden, dat er wijken zijn met forse wachttijden voor ondernemers om zicht aan te laten sluiten op het eletranet. Zolang we dat niet op orde hebben is meer EV's op de weg totaal onverantwoord.
Ik denk dat dit lokaal nogal verschilt. Afgelopen maanden wederom een nieuwe concessie aan laadpalen geweest bij ons in de wijk.... Nog eens 20 laadpalen erbij ofzo. Letterlijk elke straat heeft er nu minimaal 2, en vaak nog meer. Het is niet overal kommer en kwel in het stroomnet.....spijkerhoofd schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:12:
[...]
Dat kunnen we pas doen als het elektriciteitsnet flink is uitgebreid, nu is de situatie zo dat er letterlijk gevraagd word om op bepaalde tijden de auto niet op te laden, dat er wijken zijn met forse wachttijden voor ondernemers om zicht aan te laten sluiten op het eletranet. Zolang we dat niet op orde hebben is meer EV's op de weg totaal onverantwoord.
Hoeveel van die snelwegtankers hebben een tankpas van de zaak? Daarnaast, de meeste auto's rijden rijden niet 1 op 7, als je zo'n auto hebt is dat puur voor de hobby. Het grootste gedeelte van Nederland boeien de prijzen weldegelijk, hoeveel mensen gaan even de grens over als ze toch in de buurt zitten?PWM schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:08:
[...]
Mijn auto rijdt 1 op 7 benzine. Ik heb geen problemen met de benzineprijs. De 1 op 7 is op zich wel buiten proportie, maar het grootste deel van Nederland boeit die 20,- per tank verschil niet. Steker, er staan nog steeds honderdduizenden mensen voor 2,20 op de snelweg te tanken terwijl het bij de afrit 1,85 is. En nee, dat is echt niet allemaal zakelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door spijkerhoofd op 28-08-2025 13:22 ]
De enige optie, want er is geen enkele incentive meer om voor een EV te kiezen. Ik hoor al menig collega die twijfelt of die nu een dure EV moet leasen incl. de 22% bijtelling. Of toch maar uitlaten keren die handel en prive een benzine 2e hands of misschien nog net een plug-in hybride. Die EV's verkopen niet vanzelf, die trend zie je in heel europa (m.u.v. wat scandinavische landen).HvdBent schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:13:
[...]
Juist daarom zou ik een nieuwe subsidieregeling willen. Al zal ik er ook niet gebruik van maken.
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Als ik de auto's zo zie die daar tanken, niet zoveelspijkerhoofd schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:20:
[...]
Hoeveel van die snelwegtankers hebben een tankpas van de zaak?
Het is gewoon mijn dagelijkse auto. Het punt was meer, dat je sukkels zoals ik hiermee extra ondersteund.Daarnaast, de meeste auto's rijden rijden niet 1 op 7, als je zo'n auto hebt is dat puur voor de hobby.
Tuurlijk gaan er mensen over de grens die in de buurt zitten. Dat deden ze al toen het 10 cent verschil was. Maar voor 1.5 miljard, kan je ook de 1 miljoen armste gezinnen van het land elke maand 120 netto boodschappen geld geven. Dat is een stuk gerichter.Het grootste gedeelte van Nederland boeien de prijzen weldegelijk, hoeveel mensen gaan even de grens over als ze toch in de buurt zitten?
Tja, alleen jammer dat je in het buitenland dus alsnog meer krijgt voor je centen. En dat dat tevens geldt voor veel andere producten.RobinHood schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:53:
[...]
Kun je iedereen uit proberen te leggen dat ze met hun loon best in Nederland kunnen tanken, maar dat poetst dat verschil nog niet weg.
Woon in de grensstreek met Duitsland. Veel gezinnen hier die het wat minder hebben doen standaard zo'n beetje al hun consumptieve uitgaven (inclusief tanken) in Duitsland.
Wel fijn dat nu geconstateerd wordt dat de lonen hier blijkbaar dusdanig hoog zijn dat de roep om de verhoging daarvan niet meer nodig is
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
EV's zijn net het antwoord op het elektriciteitsprobleem.spijkerhoofd schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:12:
[...]
Maar op voorwaarde dat de CSS V3 standaard met bidirectioneel laden ingevoerd wordt, en er genoeg "slimme" laadpalen zijn die dynamisch kunnen laden / terugleveren.
Er zijn in Nederland van de 8,5 miljoen woningen sowieso 3 miljoen (vrijstaand, 2-onder-1-kap en hoekwoningen) die een eigen oprit hebben.
Neem aan dat 10% een EV heeft en beschikbaar heeft, 300.000 auto's. Neem als gemiddelde 60kWh accu's die beschikbaar zijn tussen de 30 en 50% -> 300.000 x (60kWh * 50%) = 9.000.000 kWh aan accucapaciteit om de netcongestie op te vangen.
We verbruiken in Nederland zo'n 3.000PJ / jaar = 830 miljoen kWh / jaar, oftewel ~2,3 miljoen kWh.
300.000 EV's zijn dus al 4x meer accucapaciteit dan wat nodig is.
Komen nog de mensen die niet thuis kunnen laden maar met hun EV wel kunnen laden op het werk (laden op bedrijfsstroom, belastingdienst vind daar vast ook wat van) en dus ook prima mee kunnen doen.
Maar goed, die rekensom wordt maar niet gemaakt.
Het valt of staat ook met het vrijgeven van de CSS V3 standaard. Die zou uitkomen in begin 2025, maar ik hoor er al 2 jaar niks over. Wel dat er nog onenigheid was mbt garanties op het accupakket door auto-fabrikanten. Nu gaat garantie op leeftijd en kilometers, maar als men nauwelijks rijdt en wel dagelijks die accu helemaal vol/leeg trekt dan is dat wel slijtage. Aan de andere kant, dat kan de auto zelf ook prima bijhouden, hoeveel kWh er al geladen is in totaal, net zoals de kilometerteller...
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ik denk heel weinig; Bij mij op 't werk is minder dan 0,5% van de tankbeurten langs de snelweg in ieder geval.spijkerhoofd schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:20:
[...]
Hoeveel van die snelwegtankers hebben een tankpas van de zaak? Daarnaast, de meeste auto's rijden rijden niet 1 op 7, als je zo'n auto hebt is dat puur voor de hobby. Het grootste gedeelte van Nederland boeien de prijzen weldegelijk, hoeveel mensen gaan even de grens over als ze toch in de buurt zitten?
Het probleem zit ook niet eens zo zeer in de productie/opslagcapaciteit, maar in de transportcapaciteit. Van het grootste deel van die 2300 MWh staat de gebruiker namelijk niet direct naast de EV waar de energie vandaan moet komen.DropjesLover schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:46:
[...]
EV's zijn net het antwoord op het elektriciteitsprobleem.
Maar op voorwaarde dat de CSS V3 standaard met bidirectioneel laden ingevoerd wordt, en er genoeg "slimme" laadpalen zijn die dynamisch kunnen laden / terugleveren.
Er zijn in Nederland van de 8,5 miljoen woningen sowieso 3 miljoen (vrijstaand, 2-onder-1-kap en hoekwoningen) die een eigen oprit hebben.
Neem aan dat 10% een EV heeft en beschikbaar heeft, 300.000 auto's. Neem als gemiddelde 60kWh accu's die beschikbaar zijn tussen de 30 en 50% -> 300.000 x (60kWh * 50%) = 9.000.000 kWh aan accucapaciteit om de netcongestie op te vangen.
We verbruiken in Nederland zo'n 3.000PJ / jaar = 830 miljoen kWh / jaar, oftewel ~2,3 miljoen kWh.
300.000 EV's zijn dus al 4x meer accucapaciteit dan wat nodig is.
We moeten dus beginnen met kabels verzwaren. Niet alleen hoogspanningslijnen, maar ook de 400V kabels onder de straat.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Als ik de wandelgangen vanmorgen goed begrepen heb komen er extra eisen aan woningen binnenkort over het stroomgebruik per m2 (ofwel verplicht zonnecellen en een accu?) Ik weet niet van de hoed en de rand, maar de omgevingsjurist had het er overStoney3K schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:50:
[...]
Het probleem zit ook niet eens zo zeer in de productie/opslagcapaciteit, maar in de transportcapaciteit. Van het grootste deel van die 2300 MWh staat de gebruiker namelijk niet direct naast de EV waar de energie vandaan moet komen.
We moeten dus beginnen met kabels verzwaren. Niet alleen hoogspanningslijnen, maar ook de 400V kabels onder de straat.
En de salarissen waren ook fors lager in 2022;spijkerhoofd schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:55:
[...]
Ik denk dat de regeling nog wel nodig is gezien de prijzen nog steeds fors hoger is vergeleken met het buitenland. De adviesprijs is 2,13, in 2022, voordat de regeling ingezet werd was de prijs 2,50, komt het kwartje er weer bij zitten we op 2,38, dat vind ik alsnog een bizar hoge prijs.
[...]
Op de winkel passen hoort ook de betaalbaarheid van bepaalde producten, dit is niet perse een politiek gekleurd.
[...]
Als we naar minimumloon kijken, in 2015 was dat voor een 40-urige werkweek 1.500/maand;
Nu is dat 2.500 per maand, dat is een stijging van 66%!
Modaal jaarinkomen in 2015 33.000 en in 2025 46.500, 41% meer
Gemiddelde brandstof in 2015: 1,60
Gemiddelde brandstof in 2025: 2,14
Dat is 35% meer; De brandstofprijzen stijgen dus trager dan de gemiddelde inkomens, we proberen een transitie naar een schonere, duurzamere maatschappij te maken. En nu, net voor verkiezingstijd, gaat de korting, waardoor die stijging dus lager is dan de loonstijging, eraf.
Zelfs de inflatie over deze periode is een fractie hoger, namelijk 36% ipv 35%
Dat is gewoon een bepaalde groep bevoordelen.
Het gros van de mensen woont op 15km van hun werk. Dat valt echt wel in de regio op te vangen.Stoney3K schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:50:
[...]
Het probleem zit ook niet eens zo zeer in de productie/opslagcapaciteit, maar in de transportcapaciteit. Van het grootste deel van die 2300 MWh staat de gebruiker namelijk niet direct naast de EV waar de energie vandaan moet komen.
Een significant deel van de opwekking wel.Stoney3K schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:00:
[...]
Het gros van het stroomverbruik komt ook niet van huishoudens.
An sich is het net ook niet overbelast, alleen zijn de, door zon en wind, de afwisseling en pieken te groot. Wat prima op te vangen is door op het juiste moment auto's te laten laden of terug te leveren.
Laat ik zo zeggen, best zonde van het geld om miljoenen kWh accupakketten neer te zetten en daarnaast miljoenen kWh 99% van de tijd stil staande accupakketten op wielen te hebben, en die niet te gebruiken.
[ Voor 36% gewijzigd door DropjesLover op 28-08-2025 14:08 ]
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Het gros van het stroomverbruik komt ook niet van huishoudens.DropjesLover schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:58:
[...]
Het gros van de mensen woont op 15km van hun werk. Dat valt echt wel in de regio op te vangen.
Dat betekent dus wel dat je extra kabels moet trekken van die woonwijk in Almere waar een berg EV's en zonnepanelen staan, naar het datacenter in Harderwijk of de Aldel aan de kust.DropjesLover schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:58:
[...]
Het gros van de mensen woont op 15km van hun werk. Dat valt echt wel in de regio op te vangen.
[...]
Laat ik zo zeggen, best zonde van het geld om miljoenen kWh accupakketten neer te zetten en daarnaast miljoenen kWh 99% van de tijd stil staande accupakketten op wielen te hebben, en die niet te gebruiken.
Dit heb ik nooit begrepen van de Unie. Open grenzen, vrij verkeer van kapitaal, goederen en mensen, maar regels omtrent consumentenproducten zijn niet gelijkgetrokken waardoor er o.a. prijsverschillen ontstaan.alexbl69 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:32:
[...]
Tja, alleen jammer dat je in het buitenland dus alsnog meer krijgt voor je centen. En dat dat tevens geldt voor veel andere producten.
Kun je iedereen uit proberen te leggen dat ze met hun loon best in Nederland kunnen tanken, maar dat poetst dat verschil nog niet weg.
Woon in de grensstreek met Duitsland. Veel gezinnen hier die het wat minder hebben doen standaard zo'n beetje al hun consumptieve uitgaven (inclusief tanken) in Duitsland.
Wel fijn dat nu geconstateerd wordt dat de lonen hier blijkbaar dusdanig hoog zijn dat de roep om de verhoging daarvan niet meer nodig is.
Eén gezamenlijke markt, was het credo, behalve dan voor de burgers zelf. Voor een eurofiel als mijzelf onbegrijpelijk.
Dat zou de meest ideale wereld werken. Maar met Duitsland/Belgie om de hoek, moet je daar eigenlijk ook met die twee landen afspraken maken. En dat is altijd lastig want in Duitsland is het OV een stuk slechter en zijn de afstanden een stuk groter. Naast dat de Duitser en zijn/haar auto natuurlijk praktisch getrouwd zijn met elkaar. Als we ervoor kiezen om in heel EU de brandstof met 25 cent duurder te maken ter behoefte van subsidering, dan zijn we in Nederland boos maar in Duitsland gaan ze flink staken vermoed ik. Die gaat daar heel slecht vallen.HvdBent schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:03:
En daarom is brandstof accijns leuk maar gezien het verschil met Duitsland en Belgie steeds groter wordt, is dat eigenlijk niet haalbaar. Enige doel om dit wel te realiseren is denk ik via rekening rijden.
Ik snap sowieso niet waarom er nog geen wetgeving is om elektrische auto's op te laden buiten 16:00 - 22:00 uur. Volgens mij een van de grootste quick wins om balans in het elektranet te brengen.spijkerhoofd schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:12:
[...]
Ik denk dat er weinig Poolse of Hongaarse mensen zijn die content zijn met veel hogere prijzen als we de boel gaan rechttrekken.dawg schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:26:
[...]
Dit heb ik nooit begrepen van de Unie. Open grenzen, vrij verkeer van kapitaal, goederen en mensen, maar regels omtrent consumentenproducten zijn niet gelijkgetrokken waardoor er o.a. prijsverschillen ontstaan.
Eén gezamenlijke markt, was het credo, behalve dan voor de burgers zelf. Voor een eurofiel als mijzelf onbegrijpelijk.
EDIT: Nog los van het feit dat de verschillen schromelijk overdreven worden (op benzine en tabak na)
[ Voor 8% gewijzigd door PWM op 28-08-2025 14:43 ]
Anders hadden we hier die goedkope arbeidskrachten niet gehad...dawg schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:26:
[...]
Dit heb ik nooit begrepen van de Unie. Open grenzen, vrij verkeer van kapitaal, goederen en mensen, maar regels omtrent consumentenproducten zijn niet gelijkgetrokken waardoor er o.a. prijsverschillen ontstaan.
Ik ben het met je eens hoor, ik vind het ook een enorme weeffout.
Maar, over tijd, zie je dat de Oost Europese landen sneller duur worden dan de West Europese. Die nivellering duurt even, maar is zeker in gang gezet.
Ik hoor het ook meer en meer, dat Polen terug gaan naar Polen. Deels vanwege vrienden, familie, eigen cultuur, maar ook omdat de kosten van levensonderhoud / het verschil in welvaart niet meer zo groot zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door DropjesLover op 28-08-2025 18:08 ]
BThGvNeOA
Gaat dit over het inkomen, of over ook al je aankopen, zoals boodschappen, huis, auto etc? Dus wat je per euro betaald aan belasting van ontvangen tot uitgave..Zwelgje schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:46:
[...]
Brandstof prijzen
Die 1.5 miljard zal wel ergens anders vandaan moeten komen. Al lijkt het voor mij dat ze meer geld kunnen besparen door beter op de uitgaven te letten. Weten waar alles heengaat doen ze al niet.
De aanklacht van de Europese Belastingbetalersvereniging tegen Timmermans, die 7 miljard aan subsidies, daar kunnen we aardig wat voor gaan tanken.
Nieuwsgierig hier, geen aanval
Op vakantie E5 was €1.65 en thuis €2.21 als daar nog eens de accijns verhoging van ca 20 cent bij komt. Is serieus geld eind van het jaar. 30k KMs
Misschien leg je de lat te hoog. Ook in de VS zie je verschillen (en prijsverschillen) tussen staten. Ook daar zie je dat mensen de staatsgrens over rijden om daar te tanken, of boodschappen te doen, vanwege verschillen in BTW en andere heffingen.dawg schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:26:
[...]
Persoonlijk zit ik ook niet op een Europese centrale overheid te wachten die "alles" gelijk trekt. Verschillen tussen landen zijn prima.
Als je E5 tankt is het verschil wel wat groter. Maar die tank ik hier gisteren nog gewoon voor 1,98 in het midden van het land.Unknown Alien schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:48:
Op vakantie E5 was €1.65 en thuis €2.21 als daar nog eens de accijns verhoging van ca 20 cent bij komt. Is serieus geld eind van het jaar. 30k KMs
Los daarvan: De meeste auto's rijden gewoon E10 en gemiddeld (prive) 12.000 kilometer per jaar. Het is tientjeswerk per maand. En ja, tientjes zijn voor sommige mensen heel veel geld. Maar voor heel veel Nederlands niet iets om wakker van te liggen.
Daarom kunnen we gewoon beter mensen direct steunen die die tientjes niet kunnen missen, in plaats van iedereen die het wel kan missen.
En ja, als je 30k op E5 rijdt, voel je het wel een stuk meer. Maar dan ben je een uitzondering.
Dat is inderdaad een groot gemis, en zeker met de velen thuiswerkers en de hogere actieradius van moderne EV's hoeven EV houders straks stukken minder op te laden. BMW, AUDI en Mercedes hebben met de nieuwste auto's al een actieradius van 750km, dan hoef je als 100km op een dag moet rijden eens per week te laden, werk je hybride thuis dan eens per 2 weken. Wat ook kan helpen is als gemeentes meer doen om woningen zonder eigen oprit kansen te geven om thuis op te laden, hoeveel woningen staan aan een parkeerplaats? Maak er geulen in de straat zodat mensen aan hun eigen panelen kunnen opladen en de kabels zo kunnen wegwerken over de stoep.Robkazoe schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:31:
[...]
Ik snap sowieso niet waarom er nog geen wetgeving is om elektrische auto's op te laden buiten 16:00 - 22:00 uur. Volgens mij een van de grootste quick wins om balans in het elektranet te brengen.
hier geen leaserijder, en nee ik rijdt niet om om te tanken, want dan verbruik ik meer brandstof wat slecht is voor het milieu.Unknown Alien schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:48:
[...]
Gaat dit over het inkomen, of over ook al je aankopen, zoals boodschappen, huis, auto etc? Dus wat je per euro betaald aan belasting van ontvangen tot uitgave..
Brandstof prijzen
Die 1.5 miljard zal wel ergens anders vandaan moeten komen. Al lijkt het voor mij dat ze meer geld kunnen besparen door beter op de uitgaven te letten. Weten waar alles heengaat doen ze al niet.
De aanklacht van de Europese Belastingbetalersvereniging tegen Timmermans, die 7 miljard aan subsidies, daar kunnen we aardig wat voor gaan tanken.
Nieuwsgierig hier, geen aanvalmaar zijn degene die het prima vinden dat 1L E5 ~80 cent duurder is dan de meeste buurlanden, allemaal lease rijders?
Accijns is een bepaalde groep benadelen, laten we enkel BTW heffen op benzine, dan word niemand bevoordeeld of benadeeld net zoals er ook geen accijns zitten op een nieuwe broek of een nieuwe kast.rik86 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:56:
[...]
Dat is gewoon een bepaalde groep bevoordelen.
Een van de gemeenten waar ik werk is bezig om het gros van de lichtmasten te voorzien van een laadmogelijkheid, gaat wel even duren, want lichtmasten draaien op een lager stroomnet dan nodig voor laden. En niet elke lichtmast staat geschikt, maar er ligt een plan dat uitgevoerd wordt.spijkerhoofd schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:19:
[...]
Dat is inderdaad een groot gemis, en zeker met de velen thuiswerkers en de hogere actieradius van moderne EV's hoeven EV houders straks stukken minder op te laden. BMW, AUDI en Mercedes hebben met de nieuwste auto's al een actieradius van 750km, dan hoef je als 100km op een dag moet rijden eens per week te laden, werk je hybride thuis dan eens per 2 weken. Wat ook kan helpen is als gemeentes meer doen om woningen zonder eigen oprit kansen te geven om thuis op te laden, hoeveel woningen staan aan een parkeerplaats? Maak er geulen in de straat zodat mensen aan hun eigen panelen kunnen opladen en de kabels zo kunnen wegwerken over de stoep.
https://www.nu.nl/politie...-elektrische-fietsen.html
Beetje curieuze benadering, alsof BTW de enige vorm van belasting mag zijn op een product. Prima, maar dan komt er vanzelf natuurlijk gewoon een 3e of 4e BTW-schijf waardoor het geen accijns meer heet maar een BTW van 45%.spijkerhoofd schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:21:
[...]
Accijns is een bepaalde groep benadelen, laten we enkel BTW heffen op benzine, dan word niemand bevoordeeld of benadeeld net zoals er ook geen accijns zitten op een nieuwe broek of een nieuwe kast.
Tevens, accijns weghalen betekent niet dat het langdurig goedkoper wordt aan de pomp.
Die 7.7 Miljard (cijfers uit 2021) moet je wel ergens vandaan gaan halen. En dan mag je ook andere maatregelen bedenken om rijden minder aantrekkelijk te maken (iets met milieu en gezondheid).
[ Voor 13% gewijzigd door eric.1 op 28-08-2025 15:33 ]
Die accijzen zijn er wel voor een reden. We hebben een wegennet in Nederland dat onderhouden moet worden, en het is toch best een duur stukje infra. Accijjns op brandstoffen is een aardige poging om automobilisten daar min of meer naar rato aan te laten bijdragen.spijkerhoofd schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:21:
Accijns is een bepaalde groep benadelen, laten we enkel BTW heffen op benzine, dan word niemand bevoordeeld of benadeeld net zoals er ook geen accijns zitten op een nieuwe broek of een nieuwe kast.
Niet-accijns is ook een methode om mensen die geen gebruik maken van het wegennet er ook een stuk minder aan te laten bijdragen, nietwaar? Dus die waarheid zal wel weer ergens in het midden liggen.
Fun fact: Grote kans dat ze al meer betalen voor die producten dan wij, niet eens omgerekend naar gemiddeld loon, nee gewoon in keiharde euro'sPWM schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:42:
[...]
Ik denk dat er weinig Poolse of Hongaarse mensen zijn die content zijn met veel hogere prijzen als we de boel gaan rechttrekken.
EDIT: Nog los van het feit dat de verschillen schromelijk overdreven worden (op benzine en tabak na)
https://www.lidl.ee/c/et-EE/super-naedalalopp/a10026792 dit zijn wat Estse Lidl aanbiedingen, dat zijn gewoon Nederlandse prijzen.
Best lullig als wij ruim 2x zoveel verdienen gemiddeld: https://www.manners.nl/he...den-van-de-europese-unie/
@DropjesLover heeft volgens mij een partner uit de Baltische staten, die kan er vast meer over vertellen.
En dit is niet alleen daar het geval, mijn leerlingen uit bijv. Roemenie en Hongarije zijn ook geschokt als ze zien dat veel dingen in de supermarkt nauwelijks duurder, en relatief veel goedkoper, zijn dan in hun land.
Betekent natuurlijk niet dat iedereen hier leeft als een god in frankrijk, genoeg andere dingen zijn wel heel veel duurder, en als bijstandsgerechtigde is alles ook gewoon erg duur voor je. Maar eenmaal in de zogenaamd niet-bestaande middenklasse is je leven echt heel wat lekkerder dan in oost-europa.
Dit topic is gesloten.
![]()
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.
Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic