@
Jampot007
Goed om een short list te maken, toen ik voor deze keus stond hoorde ik over elk merk en type wel mensen die niets dan lof hadden en mensen die er ver van weg zouden blijven.
Uiteindelijk heb ik een shortlist gemaakt op basis van wat ik mooi vind en wat enigszins betaalbaar qua onderhoud is (dit is uiteraard een relatief begrip en hangt ook af van regio en wat je zelf kan/wilt doen).
Daar kwam voor mij destijds (8 maanden geleden) de Kawasaki Versys 650 uit waar ik vrijwel alleen goede dingen over hoorde en ik meerdere mensen ken die deze echt overal voor gebruiken in elk weer en elk jaargetij.
Dit is voor mij een motor die ik zowel mooi vind en betaalbaar is qua aanschaf en onderhoud (vanuit mijn perspectief).
Uiteindelijk heb ik gereden op de Versys 650 en vervolgens de fout gemaakt de Versys 1000 te proberen en ik was meteen verkocht. Later nog andere motoren geprobeerd maar ben nog altijd blij met mijn keuze.
Mijn advies, ga uiteindelijk vooral proefrijden met verschillende merken en types en maak van daaruit je keus.
Als je vervolgens een shortlist hebt met zeg 3/5 motoren onderzoek dan de kwalen en pluspunten en bepaal vanuit daar welke motor het moet worden.
Uiteindelijk leer je op elke motor rijden en elke motor doet pijn als die een keer valt o.i.d. ook als deze wat goedkoper is
Wat kleding betreft heb ik geen ervaring met tweedehands, dat heb ik allemaal nieuw gekocht.
Kleding kan je zo duur maken als je wilt, bij bijvoorbeeld motorkledingstore hebben ze geregeld aanbiedingen en daar heb ik mensen met een volledige outfit naar buiten zien lopen en waren voor 600/800 euro klaar (ik vind dat niet duur voor nieuw).
Wat je ook kan doen is naar een winkel gaan, daar van verschillende merken het soort kleding proberen welke je graag zou willen hebben, dan kun je bepalen welke maatvoering je hebt bij de merken om vervolgens via marktplaats etc. te zoeken naar tweedehands kleding welke in die maat zijn, iets grotere kleding is nooit erg aangezien je vrijwel alles nog kan stellen indien noodzakelijk.
Mijn advies is om in ieder geval in een kledingwinkel advies in te winnen, meestal hebben ze namelijk ook proefzit motoren staan waarmee ze je goed kunnen helpen met welke maat je eigenlijk hebt zodat je niet te groot maar zeker niet te klein koopt.
En als laatste de tip die ik laatst al gaf, zorg dat je in verband met examens zorgt dat de kleding aan de eisen voldoet
https://www.cbr.nl/nl/rij...n-tijdens-een-motorexamen
Mocht je de helm ook tweedehands gaan kopen let er dan goed op dat deze de keurmerken heeft en nog ff mee kan (mag officieel maar 5 jaar oud zijn vanaf fabricagedatum dan moet deze vervangen worden). En zorg dat je schoenen/laarzen de volledige enkel bedekt en daadwerkelijk voor de motor zijn (dus geen werkschoenen).