Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:06

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Zo, dat was een prijzig bandenwisseltje. :o

Nieuw setje Michelin road 6, 2 remschijven voor, 1 remschijf achter, en de bijbehorende setjes remblokjes Brembo rood (=gesinterd voor op straat), en een kettingset.
Ik bedoel, als de wielen er nu tóch uit zijn, kun je gelijk alles meenemen.

De volgende beurt (over 5k km) is dan zo ongeveer alleen nog het luchtfilter, oliefilter en oliewisseltje. Balhoofd is nog prima, dus daar blijven we mooi van af.

Ik ga geen prijzen noemen, dan ontketen ik alleen maar "dat kan veul goeikoper!" reacties. Ik gun het hem ivm mijn blinde vertrouwen in zijn kennis en kunde. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:32

4x2

lộn xộn quá

Bommes schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:50:
Dus 1 keer maar nooit meer 400 plus euo's voor zo een standalone ding.
Ja, dat dus, iemand Zumo XT kopen? :')

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:07
DrivinUCrazy schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:26:

Nieuw setje Michelin road 6, 2 remschijven voor, 1 remschijf achter, en de bijbehorende setjes remblokjes Brembo rood (=gesinterd voor op straat), en een kettingset.

De volgende beurt (over 5k km) is dan zo ongeveer alleen nog het luchtfilter, oliefilter en oliewisseltje. Balhoofd is nog prima, dus daar blijven we mooi van af.

Ik ga geen prijzen noemen, dan ontketen ik alleen maar "dat kan veul goeikoper!" reacties. Ik gun het hem ivm mijn blinde vertrouwen in zijn kennis en kunde. ;)
Vanwaar de nieuwe remschijven? Zo oud is je apparaat toch niet?

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:49
DrivinUCrazy schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:26:

Je remt te hard |:( Remmen is angst :P

Hoeveel kilometer heb je met die schijven gedaan? Tracer 9 als ik me niet vergis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

s020506 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:51:
[...]

Vanwaar de nieuwe remschijven? Zo oud is je apparaat toch niet?
Omdat ze op het minimum zitten misschien? Dat vond ik best een goede reden, eigenlijk. :+
De Tracer 9 heb ik sinds november 2021.
Joris748 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:56:
[...]

Je remt te hard |:( Remmen is angst :P

Hoeveel kilometer heb je met die schijven gedaan? Tracer 9 als ik me niet vergis?
Tracer 9 inderdaad. 64.709 km.
Ik moet er wel bij zeggen, de schijven zijn Yamaha origineel, en de blokjes zijn Brembo rood. Wel meer bite, maar misschien niet de beste combi qua slijtage. Mochten deze schijven óók snel slijten zet ik de volgende keer wel aftermarket schijven er onder.

De schijven zaten nu tegen het minimum aan. Normaal gesproken zou ik zeggen, ik rij er nog mee door. Maar met hemelvaart gaan we 4 dagen Schwarzwald doen (pakweg 2000km op 4 dagen), kort daarna met duo ook weer bergachtig gebied onveilig maken (zeg zo'n 3000km). En dan heb ik het nog niet over de standaard zondagsritten. Dan werd het me te krap om het daar tussenin proberen te timen.
Later dit jaar nog naar de Dolomieten ermee. Tegen die tijd is dit setje banden al weer op hoor. ;)

De ketting was nu ook aan de vroege kant, die had makkelijk nog kunnen blijven zitten. Maar, de laatste tijd moest ik die steeds een ietsje spannen. De slijtage was dus wel ingezet. En met alle trips in het vooruitzicht, ging ik dat niet meer afwachten. Ik ga liever met een tiptop in conditie verkerende motor op vakantie, dan onderweg een garage te moeten zoeken. :)

@timmie271 Gelijk maar even getagd, je snapt de verwijzing wel. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 24-04-2025 16:45 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Overigens, ik weet niet eens of ik bij de Super Tenere ooit de remschijven aan de voorkant heb gewisseld. Die was over de ton toen ik die weg deed.
Maar de achterschijf (+blokjes) was daar wél bijzonder. 10k met een setje blokjes, en 20k met een schijf. En dat terwijl ik de achterrem alleen gebruik tijdens de bijzondere verrichtingen. Dat kwam puur door het gecombineerde remsysteem icm een boterzachte remschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Ik deed 3k met mijn blokken achter 🥲
Dat ging ook rapper dan ik verwacht had.

Yamaha kwaaltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:07
DrivinUCrazy schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:24:
[...]

Omdat ze op het minimum zitten misschien? Dat vond ik best een goede reden, eigenlijk. :+
Best een goede reden hoor :). Vroeg het meer omdat ik nooit slijtage zie op mijn schijven. Ik heb de schijven op mijn Mulitstrada gewisseld bij 70 km ofzo omdat ze krom waren en dat het bij hard remmen irritant was, maar qua dikte was het nog prima. Jij zult wel harder remmen dan ik ;)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het grappige is dat het eigenlijk ook niet goed te zien was. Bij wave remschijven (met zo'n patroon aan de buitenkant) heb je vaak ook stukjes die tot achter de rand van de remblok terugvallen, waardoor je een duidelijk randje ziet ontstaan.
Bij deze schijven viel dat randje wel mee. Totdat ik ging meten, en toen zat ik bij de vorige beurt op een tiende van het minimum verwijderd. Nu zaten ze op het minimum.
Er zijn er die daar vervolgens nog járen mee vooruit kunnen. Ik laat het daar niet op aan komen. ;)

En nogmaals, sportief bergen rijden met bagage en/of duo... Dan wil ik vooral op mijn remmen kunnen vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
DrivinUCrazy schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:24:
[...]

[...]

Tracer 9 inderdaad. 64.709 km.
Ik moet er wel bij zeggen, de schijven zijn Yamaha origineel, en de blokjes zijn Brembo rood. Wel meer bite, maar misschien niet de beste combi qua slijtage. Mochten deze schijven óók snel slijten zet ik de volgende keer wel aftermarket schijven er onder.

De schijven zaten nu tegen het minimum aan. Normaal gesproken zou ik zeggen, ik rij er nog mee door. Maar met hemelvaart gaan we 4 dagen Schwarzwald doen (pakweg 2000km op 4 dagen), kort daarna met duo ook weer bergachtig gebied onveilig maken (zeg zo'n 3000km). En dan heb ik het nog niet over de standaard zondagsritten. Dan werd het me te krap om het daar tussenin proberen te timen.
Later dit jaar nog naar de Dolomieten ermee. Tegen die tijd is dit setje banden al weer op hoor. ;)
Klinkt heel logisch, zeker als je van doorrijden in bergachtig gebied houdt.

Heb zo na 30.000 km de standaard remschijven van mijn 748 gewisseld met zwevende gietijzeren Brembo’s. In het tempo waarmee ze sleten, had ik ze binnen 15.000 km moeten vervangen. Dat reed ik toen binnen een jaar.

Heb voor verkoop de originele schijven teruggezet en die Brembo’s verkocht voor 2x het aankoopbedrag :9
De ketting was nu ook aan de vroege kant, die had makkelijk nog kunnen blijven zitten. Maar, de laatste tijd moest ik die steeds een ietsje spannen. De slijtage was dus wel ingezet. En met alle trips in het vooruitzicht, ging ik dat niet meer afwachten. Ik ga liever met een tiptop in conditie verkerende motor op vakantie, dan onderweg een garage te moeten zoeken. :)

@timmie271 Gelijk maar even getagd, je snapt de verwijzing wel. ;)
Heel verstandig, als je eenmaal begint met spannen kan het snel gaan. Met diezelfde 748 eens binnen 3000 km van eerste keer spannen, naar helemaal versleten. Ok, misschien wel iets te weinig gesmeerd tijdens een lang weekend naar Mugello.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-04 22:38

Bommes

Capo del formaggio

kneusteun schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:08:
Ik deed 3k met mijn blokken achter 🥲
Dat ging ook rapper dan ik verwacht had.

Yamaha kwaaltje?
Nee hor bij mijn Guzzi waren ze de eerste beurt ook compleet op.
Veel offroad in de modder helpt niet mee in lange stand tijden van remblokjes.
Ze waren ook nog eens bah duur voor de V85, maar de eerste beurt was nog in de (nieuw) garantie periode, dus kon/wilde ik niet zelf doen, ivm behoud van die garantie.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-04 22:18
Bommes schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:19:
@Blomminator Thanks voor je verslagje van de Get off the road dag.
Dat de navi roet in het eten kan gooien is wel duidelijk. Netjes opgelost uiteindelijk.

Ik heb de lange rit, solo, gereden. Was er al om 8 uur en meteen na de eerste koffie ben ik de route opgedraaid.
Ik reed het eerste stuk als 2de, na een 3 kwartier haalde ik de gene die voorop reed in.
Maagdelijk parcours voor me dus.
Ergens na 85km gereden te hebben, aan het kanaal bij Son en Breugel heb ik even 5 minuten pauze gehouden.
200meter na dat ik daar een reed viel ineens mijn bluetooth verbinding tussen helm en telefoon weg. Blijkbaar had ik de telefoon achterop mijn zadel laten liggen :X
Gelukkig vond ik hem meteen weer terug omdat mijn helm netjes vertelde dat de connectie er weer was toen ik 50 meter terug was gereden.
Tijdens die actie kwamen er 2 KTM's voorbij, gaten in serieuze cross outfits.
Die kon ik niet bij houden dus reeds ik niet meer voorop.

Voor mij was de rit goed verlopen, niet gevallen, nergens een oeps momentje, gewoon heerlijk gereden.
Met een dikke smile in mijn helm door de echt mulle stukken gesurft, dan merk je pas wat een met offroad gerichte fiets voor een verschil maakt. Heerlijk.

Ga ik volgend jaar weer mee doen??
Denk het wel, vorig jaar vond ik het veel gaver, dikke vette modder slachtpartij, heerlijk ploeteren. Meer mijn ding.
Nu was het vooral snelheid, stoffig en solo rijden.
Het is voor mij overigens maar een half uurtje vanuit mijn woonplaats om op het startpunt te komen, dus goed te doen.
Het was weer een eerste "rit" in lange tijd, moeite heeft gehad veel stil gestaan het afgelopen jaar, dikke prima dus *O*
Eindelijk tijd om even 20+ paginas topic bij te lezen... :X

Mooi te horen, filmpje zag er gaaf uit d:)b Vorig jaar was flink ploeteren, dat zal nu voor velen een stuk beter geweest zijn. Jammer dat het voor mij dit jaar niet uitkwam qua planning - zeker nu ik eindelijk zelf een geschikte fiets heb en het zo ongeveer hier om de hoek is. Is de track ergens (openbaar) beschikbaar? Zou er graag wat inspiratie uithalen voor wat leuke offroad stukken hier in de buurt :9

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:40
Barista schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:22:
Mijn trouwe XL600v Transalp gaat zeer binnenkort de verkoop in. Vandaag de knoop doorgehakt en voor z'n moderne broer gegaan. Niet het allernieuwste model maar degene die in '23 werd geïntroduceerd. Binnenkort dus eigenaar van een Transalp 750!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1Pu-tDAebFnF8omaQpQrBiTzVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/znknIcLCMOvnaHrJTdxL9exA.jpg?f=fotoalbum_large

Knip

[ Voor 70% gewijzigd door Notna op 26-04-2025 09:36 . Reden: Verkoop promotie doen we niet aan c.q gebruik hiervoor VA:O ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:35

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Vet! Ik ben heel benieuwd wat je bevindingen gaan zijn tussen de nieuwe en de oude! Heb er even op proefgezeten op de motorbeurs maar durfde de investering nog niet aan dus ben voor een ouder (2016) model Twin gegaan.

Die nu al meer dan een week bij de garage staan trouwens :(. Moest gewoon een complete servicebeurt + banden zijn maar ze vonden een vernachelde bougiekabel op één van de binnenste bougies (die je van buitenaf bijna niet kunt bereiken/zien). En op dat onderdeel wachten ze nu al dagen. Is allemaal niet zo erg, maar ik heb al 3 keer een datum gehad waarop hij klaar zou zijn die ze niet gehaald hebben, en telkens moet ik zelf bellen om te horen dat het langer gaat duren. Beetje proactief de klant informeren zou een stuk vriendelijker zijn.

Dus uit armoe maar met de CB naar mijn stage gereden de laatste dagen. Arme ik... :+.

[ Voor 45% gewijzigd door Notna op 25-04-2025 22:03 . Reden: Quote knip ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:40
@HTT-Thalan De vergelijking is nogal beklopt: alles is beter op de nieuwe. Maar misschien zijn dit de wittebroodweken. Oh nee wacht: geen gouden velgen! Dat mist ie natuurlijk wel.

[ Voor 20% gewijzigd door Barista op 25-04-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-04 19:47

Metro2002

Memento mori

SniperGuy schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:10:
Mij niet gezien dat ik met een device van +1000 euro open en bloot op m'n stuur monteer :N
Eén steentje en je schrijft je camera(s) af en als ik de voorkant van m'n motor zie na een ritje (met vliegen en vuil/teer/rubber) dan wil ik dat niet ook nog eens op m'n telefoon hebben :P
Die gaat achter slot en grendel navigeren doe ik wel met een trage Zumo want die kan wél tegen een stootje :Y
SP connect verkoopt ook waterdichte hoesjes waar je telefoon in kan, heb er zelf ook 1 maar gebruik hem eigenlijk nooit, gewoon het standaard 'open' sp connect hoesje. Persoonlijk nog nooit viezigheid, vliegjes of steentjes op mijn telefoon gehad. Ik snap je redenatie verder wel maar ik zie er in de praktijk echt geen problemen mee, zelfs al vaker in de regen gereden, wel alleen doen met een telefoon die daar tegen kan :+

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 25-04-2025 16:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
  • Nu online
Barista schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:25:
@HTT-Thalan De vergelijking is nogal beklopt: alles is beter op de nieuwe. Maar misschien zijn dit de wittebroodweken. Oh nee wacht: geen gouden velgen! Dat mist ie natuurlijk wel.
Ik heb dus 2k extra betaald om matchende gouden velgen op de tenere te hebben als de AT 🫣

Maar het was het waard 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

kneusteun schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:22:
[...]

Ik heb dus 2k extra betaald om matchende gouden velgen op de tenere te hebben als de AT 🫣

Maar het was het waard 😂
Ik heb zelfs gouden voorpoten 8).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Barista schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:25:
Ja dan gaat het toch allemaal wat minder hard he. Iedereen weet dat gouden velgen analoog zijn aan de race-strepen op auto's.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Nou, vandaag had ik 2 actieve en 1 passieve les (gewoon meerijden/kijken, automaat ditmaal).

Eerste leerling vanmorgen was er eentje uit de transportsector - hij wil over een jaar doorgaan voor de vrachtwagen en dan chauffeur worden voor zwaar transport. Nog maar 17 jaar maar hij kan zó netjes rijden. Invoegen als een pro, daar viel echt niks op af te dingen. Voertuigbeheersing ook echt superstrak. De tip van de instructeur was dus dat ik met deze leerling echt een beetje de uitdaging op moest zoeken. Ik heb hem dus veel vragen gesteld over zaken die voorbij kwamen maar ook lekker een eindje snelweg doen en daarna Coevorden ingedoken voor wat bijzondere manoeuvres. Parkeren vooruit/achteruit een vak in ging té makkelijk, dus ik liet hem maar rechts vooruit een vak in steken (dan moet je dus links voorsorteren) maar dat en ook links achteruit draaide hij zijn hand niet voor om.

Maar ik spotte wel dat hij heel veel, bijna volledig, op de camera leunde. Dus we rijden een nieuwe straat in en ik wijs een vak aan: Fileparkeren tussen 2 geparkeerde auto's, met daarnaast nog water, een hek, boom en een prullenbak. Lekker verwarrend, en ook niet een mooi strak vak met belijning, gewoon steentjes.

Ik wijs dat vak aan en ik zeg "ik wil graag dat je hier de auto rechts gaat fileparkeren. Helaas is net wel je camera stukgegaan".

'Nee, helemaal niet, kijk maar!' pareert hij bijdehand. En voegt daad bij het woord door resoluut in de achteruit te schakelen en naar het scherm te wijzen.

Dus ik trek een kartonnen kaart uit het dashboard en vouw hem om het display heen.

"Helaas is je camera nét stukgegaan" herhaal ik nogmaals _O-.

"Welke herkenningspunten ga je nu gebruiken?"

Tja, toen had hij het even moeilijk :P. Uiteindelijk wel netjes het vak in gekregen met een paar keer proberen.

Direct erachteraan een volgende leerling, dezelfde die ik vorige week mocht lesgeven. Dit keer gingen we 'afslaan naar rechts' leren. En daar had ik het wel moeilijk! Mijn uitleg was vlekkeloos, maar bij het begeleiden was ik regelmatig te laat of te onvolledig in de ondersteuning die ik gaf - gelukkig een begripvolle leerling (en instructeur) dus ik heb het gauw bijgespijkerd. Einde van de les alsnog wel het beoogde doel gehaald: zelfstandig en zonder hints veilig rechtsaf slaan op een kruising met verkeer.

Dit zijn de momenten waarop ik echt veel extra leer wat niet in de opleiding terugkwam, die stage is echt zo ontzettend nuttig en nodig! In dit tempo heb ik er geen twijfel over dat ik aan het eind van de stage een complete en fijne les kan demonstreren voor het IBKI :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mijn rijinstructeur zette de camerazoom altijd op max, waardoor effectief onbruikbaar. Nooit mogen gebruiken met inparkeren. Wel leuk om eens over de andere kant van de versnellingspook te lezen.

[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 25-04-2025 19:26 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Boudewijn schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 19:26:
Mijn rijinstructeur zette de camerazoom altijd op max, waardoor effectief onbruikbaar. Nooit mogen gebruiken met inparkeren. Wel leuk om eens over de andere kant van de versnellingspook te lezen.
Het CBR staat hulpmiddelen zoals de camera wel toe. Als het erop zit, mag je het gebruiken. Maar de meeste leerlingen stappen daarna over in een krokant gebakje uit het jaar kruik en daar zit als je geluk hebt net een volledig complement aan spiegels op laat staan enige electronica. En als het erop zit gaat het ook nog wel eens stuk.

Ik kan je precies vertellen wat er wel en niet is toegestaan mochten jullie daar ooit vragen over hebben vuur maar af :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 15:41
Metro2002 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:57:
[...]

SP connect verkoopt ook waterdichte hoesjes waar je telefoon in kan, heb er zelf ook 1 maar gebruik hem eigenlijk nooit, gewoon het standaard 'open' sp connect hoesje. Persoonlijk nog nooit viezigheid, vliegjes of steentjes op mijn telefoon gehad. Ik snap je redenatie verder wel maar ik zie er in de praktijk echt geen problemen mee, zelfs al vaker in de regen gereden, wel alleen doen met een telefoon die daar tegen kan :+
Ik ben team Quadlock O-)
Gewoon omdat het een super hoesje is, maar gebruik m'n telefoon niet op de motor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HTT-Thalan schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 19:32:
[...]

Het CBR staat hulpmiddelen zoals de camera wel toe. Als het erop zit, mag je het gebruiken. Maar de meeste leerlingen stappen daarna over in een krokant gebakje uit het jaar kruik en daar zit als je geluk hebt net een volledig complement aan spiegels op laat staan enige electronica. En als het erop zit gaat het ook nog wel eens stuk.

Ik kan je precies vertellen wat er wel en niet is toegestaan mochten jullie daar ooit vragen over hebben vuur maar af :).
Nou ja ik reed na de spiffy-3-maanden-oude-fiesta in een 12 (13?) jaar oude Slopel Cnorsa rond, dus ik was heel blij dat ik gewoon zonder hulpjes heb leren sturen. Heel chill als het erop zit, maar niet iedereen rijdt in een retenette auto rond.

offtopic:
De auto heeft biepjes-systeem voor voorwerpen achter je, maarja je zult maar net merken dat hij het amsterdammertje over het hoofd ziet. Of zoals nu, het biepertje stuk is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:31
Boudewijn schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:21:
[...]

Nou ja ik reed na de spiffy-3-maanden-oude-fiesta in een 12 (13?) jaar oude Slopel Cnorsa rond, dus ik was heel blij dat ik gewoon zonder hulpjes heb leren sturen. Heel chill als het erop zit, maar niet iedereen rijdt in een retenette auto rond.

offtopic:
De auto heeft biepjes-systeem voor voorwerpen achter je, maarja je zult maar net merken dat hij het amsterdammertje over het hoofd ziet. Of zoals nu, het biepertje stuk is :+
13 jaar oud maar? Mijn Peugeot 205 was ouder dan ikzelf toen ik hem kocht ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

[...]

Zo had de lesauto bij mijn vriendin hill-assist. Nooit een hellingproef hoeven doen. In zuid-limburg. 8)7 En dan een Corsa uit 2000 kopen, succes he!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:08
[...]

Mijn auto kan zichzelf inparkeren (file parkeren en achteruit inparkeren). Mag dat ook? :+

Gebruik het overigens nooit. Heb zelf een handbak dus schakelen, koppeling met licht gas en stoppen moet je zelf doen. De versie met automaat schijnt het helemaal zelf te kunnen.

Soort van on topic: op de Yamaha moet ik het allemaal zelf doen :D

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Kort inhakend op auto's die meedenken.. mijn 31 jaar oude Fordje Transit, die moet brullen om de heuvel op te komen, bewust in de toeren gehouden moet worden als je invoegt., en waar alles nog met hendels en grote schakelaars moet... is 'hard werken'. Als Fraulein B. eens rijdt.. die haar nieuwe, luxe Golfje is gewend. Merk je dat er minder affiniteit/gevoel is. Maar ook dat er niks meer zelf gedaan wordt.
Lichten aan? Doet ie toch zelf? Ruitenwisser? Welke hendel is dat dan? Parkeren? Forget it, want er piept niets, dus ik weet niet of het past.En goed anticiperend remmen.. want de remkracht is nu eenmaal minder dan die Cayenne voor je... Of juist snelheid behouden en accelereren voor de lange heuvel voor, zodat je boven komt of niet vast zit achter de langzame trucker waar je dus nooit meer langskomt omdat je nul.3 vermogen hebt... Het is al jaren zo, en ze rijdt prima, maar echt soepel door het verkeer, of 'handig' is het niet. En ze vindt het daarom zelf ook onprettig rijden. Net te spannend.

En wat ik net zag, een fatsoenlijk hellingproef is niet te doen. Bij parkeren de handrem aantrekken, de lichten weer uit.. Ja, dat moet je zelf doen. En dan ben je dus - in mijn idee - 'bewust' aan het rijden en met je auto bezig. Wat hoor ik, wat voel ik, wat zie ik in het verkeer? Moet ik nu al naar links, omdat daar in de verte misschien..? En ik ben geen goede chauffeur ofzo hoor, geen veer in mijzelf hier. Maar ik vind het leuk, en ben er bewust mee bezig. In de nieuwe Golf? Veel minder, alles automagisch.

Hier in de polder is er vaak veel mist in de ochtend en het aantal *#&@$$ die zonder achterlichten rijden is bloedirritant én levensgevaarlijk. Maar die hebben geen idee, want 'doet ie allemaal automatisch hoor, ideaaal'.

Toen ik ging autorijden werd ik bewust van hoe balle het is als fietsers zonder licht rijden. Sindsdien nooit meer gedaan. Met mijn motorrijbewijs werd ik bewuster van andere weggebruikers. En met c1 en aanhanger ook weer. Ik vind rijden een feestje. Heerlijk. Maar hoeveel mensen eigenlijk geen idee hebben, appen, bellen, make-up doen en wimpers krullen en de belastingaangifte nog even versturen... en dan níet weten waarom dat ene lampje brandt .. is vermoeiend. Vriendin reed al 5 maanden in haar nieuwe auto met mistlicht aan, zag ik toen ik instapte. Bij de vraag waarom en of ze het wist.. .. Neehoor, dat is bij deze auto zo, als je de lichten aandoet, brandt dat lampje. Punt. Ik weet het HEUS WEL!'

Jajoh.. verkeer. Rijden is leuk. Alleen die andere mensen allemaal ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Blomminator schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 07:33:
Kort inhakend op auto's die meedenken.. mijn 31 jaar oude Fordje Transit, die moet brullen om de heuvel op te komen, bewust in de toeren gehouden moet worden als je invoegt., en waar alles nog met hendels en grote schakelaars moet... is 'hard werken'. Als Fraulein B. eens rijdt.. die haar nieuwe, luxe Golfje is gewend. Merk je dat er minder affiniteit/gevoel is. Maar ook dat er niks meer zelf gedaan wordt.
Lichten aan? Doet ie toch zelf? Ruitenwisser? Welke hendel is dat dan? Parkeren? Forget it, want er piept niets, dus ik weet niet of het past.En goed anticiperend remmen.. want de remkracht is nu eenmaal minder dan die Cayenne voor je... Of juist snelheid behouden en accelereren voor de lange heuvel voor, zodat je boven komt of niet vast zit achter de langzame trucker waar je dus nooit meer langskomt omdat je nul.3 vermogen hebt... Het is al jaren zo, en ze rijdt prima, maar echt soepel door het verkeer, of 'handig' is het niet. En ze vindt het daarom zelf ook onprettig rijden. Net te spannend.

En wat ik net zag, een fatsoenlijk hellingproef is niet te doen. Bij parkeren de handrem aantrekken, de lichten weer uit.. Ja, dat moet je zelf doen. En dan ben je dus - in mijn idee - 'bewust' aan het rijden en met je auto bezig. Wat hoor ik, wat voel ik, wat zie ik in het verkeer? Moet ik nu al naar links, omdat daar in de verte misschien..? En ik ben geen goede chauffeur ofzo hoor, geen veer in mijzelf hier. Maar ik vind het leuk, en ben er bewust mee bezig. In de nieuwe Golf? Veel minder, alles automagisch.

Hier in de polder is er vaak veel mist in de ochtend en het aantal *#&@$$ die zonder achterlichten rijden is bloedirritant én levensgevaarlijk. Maar die hebben geen idee, want 'doet ie allemaal automatisch hoor, ideaaal'.

Toen ik ging autorijden werd ik bewust van hoe balle het is als fietsers zonder licht rijden. Sindsdien nooit meer gedaan. Met mijn motorrijbewijs werd ik bewuster van andere weggebruikers. En met c1 en aanhanger ook weer. Ik vind rijden een feestje. Heerlijk. Maar hoeveel mensen eigenlijk geen idee hebben, appen, bellen, make-up doen en wimpers krullen en de belastingaangifte nog even versturen... en dan níet weten waarom dat ene lampje brandt .. is vermoeiend. Vriendin reed al 5 maanden in haar nieuwe auto met mistlicht aan, zag ik toen ik instapte. Bij de vraag waarom en of ze het wist.. .. Neehoor, dat is bij deze auto zo, als je de lichten aandoet, brandt dat lampje. Punt. Ik weet het HEUS WEL!'

Jajoh.. verkeer. Rijden is leuk. Alleen die andere mensen allemaal ;)
Ik kan helaas maar één like geven kerel :P maar ik ben het hier ontzettend mee eens. Mensen raken disconnected met waar het eigenlijk om gaat door al die hulptechniek. Niet dat ballen in het verkeer niet van alle tijden zijn, alleen dan was het gewoon sigaret + bier, een tijdschrift of een haastige make-up job in de file die hun aandacht van het verkeer hield.

Nu heb ik twee auto's: Eentje waar zo'n beetje alles vanzelf gebeurt behalve sturen (en zelfs dát) en eentje waarbij de meest luxe opties handmatige airco en hulpveren zijn. Ik rijdt zo ongeveer dagelijks in beide. Ik heb nooit last van per ongeluk met de linkervoet remmen in de automaat of de motor uitvallen vanwege zonder koppeling remmen in de schakelbak. Mijn telefoon ligt lekker in mijn broekzak of console aan de lader en buiten eventuele navi en soms snoeiharde muziek heb ik geen afleiding.

Als je écht met autorijden bezig bent is er genoeg te doen. Ook op de snelweg, de meeste momenten dan toch. En alles onder controle hebben, goed doen en fouten van een ander oplossen kun je ook als een skill zien waar je trots op mag zijn - jij hebt het allemaal in de smiezen, jij bedient die anderhalve ton staal vlotjes en met stijl en jij zorgt ervoor dat andere mensen ook heelhuids aankomen, ook als je met snelheden over het asfalt vliegt waar mensen 100 jaar geleden nog doodsbang voor waren.

Mijn instructeur is het er nog steeds niet mee eens dat ik óók een motorfiets heb, waar ik dol op ben en graag mee rijdt, die geen enkele vorm van electronica heeft buiten verlichting, startmotor en accu. Ik heb daar geen abs, geen tractiecontrol, laat staan automatische verlichting of een dashboard. Ik ben de enige factor die bepaalt of die motor met een vloeiende lijn door het verkeer snijdt, met een prettig geluidje en op een veilige manier. Dat betekent dus automatisch ook, zoals jij terecht schrijft over de Transit, enorm anticiperen. Wees erop voorbereid dat het verkeer om je heen wat doms kan gaan doen. De grap is dat je dat heel vaak kunt zien aankomen, als je maar oplet. En dat is wat veel mensen dus niet (meer) doen, ook de mensen die met de beste bedoeling van de wereld (denken) netjes auto (te) rijden. Ik heb dus die 'graai' beweging klaarstaan in de hoop dat ik hem correct uitvoer als die noodstop een keer komt, en soms oefen ik hem als ik voor rood kom te staan en er niemand achter me rijdt. En als ik in mijn eentje een bocht rijdt druk ik soms even heel hard door alsof ik ergens voor moet uitwijken, gewoon dat spiergeheugen actief houden. Als ik op een rood licht af kom probeer ik altijd zo lang mogelijk mijn voeten van de grond te houten en langzaam te rollen. Gewoon omdat het kan, en die rare koekblikkers achter mij maar denken hoe het nou kan dat die motor op kruipsnelheid niet opvalt.

En dat is geen sneer naar alle mensen die het wel met electronica doen, of er graag op vertrouwen. Ik ga óók niet expres de ABS en TC uitschakelen op mijn motor om stoer te zijn, ik ben niet gek (nou ja, dat is een andere discussie, maar ik wil geen ongelukken :P).

In mijn EV heb ik zo'n beetje alle systemen uit de ADAS lijst behalve automatisch inparkeren. Ik schakel ze niet uit als ik rij, behalve dan het VESS (dat space age geluid uit de voorkant) - dat vind ik irritant. Op de snelweg rijdt het ding letterlijk vanzelf. Afstand, snelheid, bochten en zelfs lane centering - zolang ik mijn handen maar losjes aan het stuur hou doet hij alles verder zelf. En ik krijg vaak de opmerking 'of ik dan niet in slaap val achter het stuur'. Nee. Ik geniet juist van het feit dat het actief opletten en spiegelen minder moeite kost omdat de andere taken minder aandacht vergen op dat moment. En ook omdat ik gewoon een lekker tof muziekje draai, het dakraam open heb als dat kan en een koud blikje fris of energydrink opentrek om aan te sippen.

Een voertuig besturen is best ingewikkeld, en je mag er trots op zijn als je dat goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
En om weer een beetje on-topic te komen. Autorijden mag van mij zoveel mogelijk geautomatiseerd, tot op het niveau van volledig autonoom. Maar dan vind ik het contrast met mijn motor juist heerlijk. Geen ABS, geen elektronische hulpmiddelen. Enige hulpmiddel is een slipperclutch. Juist dat moeten werken is voor mij een deel van de charme van het Motorrijden (inderdaad Kunst met een grote M).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De elektronische hulpmiddelen op de motor vind ik nog tot daar aan toe, zo lang het maar als vangnet gebruikt wordt. Ik ken er een die aan het eind van de rit in zijn BMW app kijkt hoe vaak de ABS aan is geweest. Dat is bij bijna iedere bocht (de remlichten knipperen dan ook snel). Dan leun je wel héél erg op de elektronica. Ik hoop er nooit achter te komen wat er gebeurt als die elektronica eens een keer faalt.

Ik heb de hulpmiddelen als ABS en traction control ook. Ik probeer ze alleen actief niet te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:14:
De elektronische hulpmiddelen op de motor vind ik nog tot daar aan toe, zo lang het maar als vangnet gebruikt wordt. Ik ken er een die aan het eind van de rit in zijn BMW app kijkt hoe vaak de ABS aan is geweest. Dat is bij bijna iedere bocht (de remlichten knipperen dan ook snel). Dan leun je wel héél erg op de elektronica. Ik hoop er nooit achter te komen wat er gebeurt als die elektronica eens een keer faalt.

Ik heb de hulpmiddelen als ABS en traction control ook. Ik probeer ze alleen actief niet te gebruiken.
Precies, dat. Je kunt ze idd ook als vangnet zien.

Ik ken er zo ook eentje die halverwege de bocht het gas gewoon open draait, “want de traction control” lost het wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:16

Destruction

(ex-)Automonteur

HTT-Thalan schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:16:
[...]

Een voertuig besturen is best ingewikkeld, en je mag er trots op zijn als je dat goed doet.
En juist daarom zou ik voorstander zijn van een AVB onderdeel bij rijopleiding B. Net als bij de motor eerst laten zien dat het besturen en bedienen van de auto op een bepaald niveau zit, en daarna pas de weg op. En het liefst ook lessen in zo spartaans mogelijke auto's zodat je voorbereid bent op het meer realistische scenario van je eerste eigen 20e handsje uit het jaar kruik zonder alle opties en hulpsystemen.

Wmb zouden al die hulpsystemen die steeds meer verplicht worden juist verboden moeten worden. Waarom? Steeds meer mensen lijken er een "de auto regelt het wel" houding door te krijgen, waardoor het juist onveiliger wordt in het verkeer |:(

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

DrivinUCrazy schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:14:
[..] Dat is bij bijna iedere bocht (de remlichten knipperen dan ook snel). [..]
Nee, dat betekent gewoon dat je dusdanig hard aan het afremmen bent dat je achterliggers gewaarschuwd moeten worden (volgens de parameters in de motor)

Zie https://www.bmw-motorrad....id/dynamicbrakelight.html

Ik heb die app ook en die rapporteert heel veel ABS events, ik vermoed ook deze non-ingrepen. Het knipperen van de achterlichten wordt aangestuurd door de ABS module namelijk.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:52

botoo

💀 too old to die young

Persoonlijk vind ik die hulpmiddelen wel fijn, alleen die zijwieltjes vind ik dan weer een beetje lullig staan :+

Vorige week draai ik de snelweg op, zit er een muts in een Audi cabrio voor me die al een minuut met haar richingaanwijzer aan rijd. Ik ga naast haar rijden en ze is wel degelijk bezig met autorijden en niet met iets anders, dus ik toeter kort en maak knipperbewegingen met mijn hand en wijs naar de voorkant van haar auto. Totale verbijstering, ze snapte totaal niet wat ik bedoelde dus ik rij wat naar voren (wel nog steeds naast haar) en knipper nogmaals en wijs naar de hoek van haar auto. Twee km later had ze het eindelijk door . . .

Dat raw uitzetten vergeten zie je ook nog steeds regelmatig bij motoren.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Destruction schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:59:
[...]

En juist daarom zou ik voorstander zijn van een AVB onderdeel bij rijopleiding B. Net als bij de motor eerst laten zien dat het besturen en bedienen van de auto op een bepaald niveau zit, en daarna pas de weg op. En het liefst ook lessen in zo spartaans mogelijke auto's zodat je voorbereid bent op het meer realistische scenario van je eerste eigen 20e handsje uit het jaar kruik zonder alle opties en hulpsystemen.

Wmb zouden al die hulpsystemen die steeds meer verplicht worden juist verboden moeten worden. Waarom? Steeds meer mensen lijken er een "de auto regelt het wel" houding door te krijgen, waardoor het juist onveiliger wordt in het verkeer |:(
50% van een gemiddelde rijopleiding is AVB ;). En regelmatig ook gewoon op gesloten terrein. En hulpsystemen mogen, maar iedere student hoort het zonder ook te kunnen/leren. Weet niet hoe het er in het westen aan toe gaat maar er zullen zat lakse(te) rijscholen zijn idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Qua 'auto' rijd ik tegenwoordig gedurende m'n dagelijks vervoer in een VW ID.3 / EV met alle mogelijke elektronica en hulpmiddelen welke VV in het huidige assortiment aan biedt dus het woord 'auto' laat zich daarbij ook bijna letterlijk en figuurlijk vertalen naar dát wat het woord auto eigenlijk betekend. Met dat ding laat ik me dan ook heerlijk op en neer naar m'n werk vervoeren tijdens de dagelijkse spits waarbij ik ook bijna altijd op de meest rechter twee rijbanen te vinden ben. Dankzij al die hulpsystemen, waardoor de auto ook gewoon alle handelingen tijdens het filerijden van me overneemt, heb ik alle tijd van wereld om rustig op de wereld om me heen te letten en waarbij ik mezelf eigenlijk altijd verbaas over het type auto's wat er meestal op de meest linker rijbanen zit en waarbij die dingen ook vaak véél te dicht op de voorganger aan het 'slaap-rijden' zijn....

Meestal zijn het tijdens de spits de kleinere A / B segment autootjes welke over onvoldoende remkracht lijken te beschikken op het moment dat er een wat grotere auto uit een hoger segment (of een busje van een aannemer) vóór hen ineens, vaak vol-automatisch (?) aan het remmen gaat en waardoor dat de, toch al kleine, kreukelzônes bij zo'n stadsauto ineens volledig gebruikt moeten gaan worden voor datgene waarvoor ze initieel eigenlijk ook ontworpen zijn.

Met m'n motoren en andere, minder dagelijkse auto moet ik alles om heen gewoon zelf in de gaten houden en dus ook zélf veel actiever bij het verkeer betrokken blijven, ook al zitten er daar wel overal al ABS en ESC/ESP achtige systemen op. 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 26-04-2025 15:16 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HTT-Thalan schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:04:
[...]

50% van een gemiddelde rijopleiding is AVB ;). En regelmatig ook gewoon op gesloten terrein. En hulpsystemen mogen, maar iedere student hoort het zonder ook te kunnen/leren. Weet niet hoe het er in het westen aan toe gaat maar er zullen zat lakse(te) rijscholen zijn idd.
Ik heb echt bijna niets op gesloten terrein gedaan. Mijn eerste meters waren letterlijk in de openbare straat waar de rijschool in zit, op naar een drukke straat in Den Haag (veel zijstraten, tram in het midden etc).

Een paar keer op een parkeerterrein van een camping gespeeld met inparkeren maar verder met de auto gewoon direct openbare weg. De 10 minuten van de eerste rijles meen ik dat ik moest sturen en de instructeur de pedalen deed, dat wel. Ze hebben me gewoon die sanity check laten overleven, de gekken :D

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 26-04-2025 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

'nuff said :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Breda is én was ook zonder trams nooit veel anders hoor, ook al niet in de tijd dat jij daar vertrok om vervolgens ergens in 'Zuid-Denemarken' te gaan wonen...

:P >:) :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Will_M schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:00:
[...]

Breda is én was ook zonder trams nooit veel anders hoor, ook al niet in de tijd dat jij daar vertrok om vervolgens ergens in Zuid-Denemarken te gaan wonen...

:P >:) :+
_O-.

Het ligt een beetje aan de student :P. Ik had er vorige week eentje die met een kwartier instructie al hartstikke netjes 1 2 en 3 schakelend over het industrieterrein reed. Eerste les. Zo iemand motiveer je niet door eerst 10 lessen op een parkeerterrein alle AVB's te doen, bij wijze van spreken. Terwijl de motor die ruimte juist nodig heeft omdat je best extreme bewegingen maakt zoals noodstops en uitwijken. Dat doe je met de auto allemaal nog niet. Een verschil dat mensen ook vaak niet overwegen is dat je op de motor niet kunt ingrijpen, dus je moet ook een hoger niveau aan voertuigbeheersing verlangen voor je er mee de weg op moet willen. Terwijl ik die auto vanaf de rechterstoel bijna volledig kan overnemen, in ieder geval genoeg om hem op een veilige plek stil te zetten.

We hebben ook leerlingen die eerst in de simulator gezet worden om te kijken hoeveel man ze dood rijden in het eerste uur. En dan studenten die eerst op het eigen terrein een lesje rijden, of op zijn minst eerst naar een afgelegen plek (b.v. een verlaten parkeerterrein) gebracht worden om daar vertrouwd te raken met de auto.

Weet je wat het is, mensen hebben ook teveel ongeduld. Reeds in mijn eerste weken heb ik al voldoende keren gehad dat je met geweld ingehaald wordt omdat het even niet genoeg opschiet, mensen die achter je staan te toeteren óók als daar totaal geen aanleiding voor is en de verhalen die ik van andere instructeurs heb gehoord daar lusten de honden geen brood van, tot aggressie an toe. Ze zijn allemaal vergeten dat ze zelf ook ooit voor het eerste in zo'n ding hebben gezeten en toen ging het vast ook allemaal niet zo soepel - bovendien is het verkeer de laatste jaren in rap tempo voller/drukker geworden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Vandaag een rondje gedaan op de K75, dat bevalt wel. Een flink verschil met mijn R1200GS, zeker in ergonomie als je ruim 2 meter lang bent, dat merk je wel na 2 uur rijden.

Wat mij vooral trekt is het bruikbare vermogen van de K75, je kan lekker aan het gas hangen zonder gelijk veel te hard te rijden of dat alle hulpsystemen moeten ingrijpen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esn8ySnFHMO3odkaVZUiGE5iiaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fRD1GEsEBG4RQBtM1buSBqxA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Phyth0n schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:47:
Vandaag een rondje gedaan op de K75, dat bevalt wel. Een flink verschil met mijn R1200GS, zeker in ergonomie als je ruim 2 meter lang bent, dat merk je wel na 2 uur rijden.

Wat mij vooral trekt is het bruikbare vermogen van de K75, je kan lekker aan het gas hangen zonder gelijk veel te hard te rijden of dat alle hulpsystemen moeten ingrijpen :)

[Afbeelding]
Ik kwam het model op jouw foto heel veel tegen op internet toen ik mijn zoon, n.a.v. vragen die hij over de blokken in motoren stelde, wat voorbeelden liet zien. Ik wilde hem de 'oude' K75 driecilinder laten zien en horen maar dit nieuwe model verwart me. Aan de ene kant zie ik nieuwe ledverlichting maar ik zie ook een 'ouderwetse' bmw kop op dat blok zitten.

Is dit een ombouw van een oude fiets of een nieuw model?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Die lampjes hebben ze ook op aliexpress (of voor meer op caferacerwebshop :+)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:54:
[...]

Ik kwam het model op jouw foto heel veel tegen op internet toen ik mijn zoon, n.a.v. vragen die hij over de blokken in motoren stelde, wat voorbeelden liet zien. Ik wilde hem de 'oude' K75 driecilinder laten zien en horen maar dit nieuwe model verwart me. Aan de ene kant zie ik nieuwe ledverlichting maar ik zie ook een 'ouderwetse' bmw kop op dat blok zitten.

Is dit een ombouw van een oude fiets of een nieuw model?
Ik heb inderdaad het een en ander aangepast het afgelopen jaar. Met name de elektra en verlichting is vervangen, naast een hoop slijtage delen. Afgelopen zomer heb ik een foto geplaatst hoe hij er origineel uitzag en afgelopen maand toen ik ‘klaar’ was.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:04

RBH

Ook dit topic maar gebookmarked aangezien ik vandaag begonnen ben met rijlessen. :)

Dus zolang je niet in Groningen rijdt is het nog veilig op de weg. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-04 20:09

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

RBH schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:43:
Ook dit topic maar gebookmarked aangezien ik vandaag begonnen ben met rijlessen. :)

Joh veel succes hoop dat je super veel plezier hebt en welkom in het groepje ;)

5 euro op je muil gauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Laatst online: 16:04

RBH

t.w.e.a.k.e.r schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:49:
[...]

Joh veel succes hoop dat je super veel plezier hebt en welkom in het groepje ;)
Haha, komt wel goed. Na 90 minuten was ik compleet verliefd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:40
RBH schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:43:

Als iemand die dagelijks over de ring rijdt, veilig is het nooit geweest. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1VJVaBQIoegXTsJ4nGydhD32UY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgxLhK2oPip9T1AjHO7MJSqR.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ik weer hoor, inlaatkleppen iets te ruim, uitlaatkleppen aan de bovenste rand van de marge en alle 4 de stelplaatjes hebben dezelfde maat.....

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:40
4x2 schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:23:
Heb ik weer hoor, inlaatkleppen iets te ruim, uitlaatkleppen aan de bovenste rand van de marge en alle 4 de stelplaatjes hebben dezelfde maat.....
Op zondag, ook nog!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Echt. Sommige mensen. Stond vandaag op de veerpont achter een wat ouder stel met een motorscooter (zo’n driewieler met autokenteken). Achterband was tot op het canvas versleten. En niet zo’n beetje, maar over de hele omtrek. Hoe kun je dat niet zien of merken?

Heb hem even aangesproken. “Ja, maar ik hoef nog maar 60 km”. Oké, niet mijn probleem 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:41
Joris748 schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:50:
Echt. Sommige mensen. Stond vandaag op de veerpont achter een wat ouder stel met een motorscooter (zo’n driewieler met autokenteken). Achterband was tot op het canvas versleten. En niet zo’n beetje, maar over de hele omtrek. Hoe kun je dat niet zien of merken?

Heb hem even aangesproken. “Ja, maar ik hoef nog maar 60 km”. Oké, niet mijn probleem 8)7
Als ‘ie maarvoor het donker thuis is 🤪.

Ik ben in Italië, Toscane, en vanmiddag een stukje Strade Bianchi gefietst. Dat sterkt mij in m’n gevoel dat een allroad echt wel iets voor mij is! Ik hoef niet door allerlei zware blubber, tussen rotsblokken door balancerend enz., maar dit soort binnendoorweggetjes op de motor kunnen rijden, zonder het gevoel dat ik ieder moment kan wegglijden (wat ik op mijn Kawasaki Z900RS had toen ik in het Brabantse platteland eens op een zandpad terecht kwam), dát zie ik wel zitten.
Een paar weken geleden schreef ik nog
Hkuit schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:01:
De eventuele nieuwe motor moet die 2 eigenlijk kunnen vervangen; het goede rijgedrag in de heuvels e.d. van de Kawa met de bagage mogelijkheden en het comfort van de Honda Pan. En dat de V85tt ook off road kán is een voordeel (dan kan ik in Frankrijk e.a.l. ook eens een bosweggetje of zo meepakken) maar geen hard vereiste.
Wordt vervolgd 😄
Dat is dus inmiddels wél een vereiste geworden!

Ben me deze dagen ook flink aan het inlezen en de keuze ligt nu tussen 3 Italiaanse schoonheden: de Guzzi V85tt, de Aprilia Tuareg 660 en de Ducati Multistrada 950 (S, als het lukt):
Origineel, degelijk, karakter;
lekker licht, sportief en capabel, zowel on- als off-road;
fijne rijmotor, scherp, en een echte Duc.

[ Voor 17% gewijzigd door Hkuit op 27-04-2025 17:23 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-04 22:38

Bommes

Capo del formaggio

@Hkuit naar mijn idee in volgorde van offroad capaciteiten:
  1. Tuareg
  2. V85
  3. Multistrada
Sportief
  1. Multistrada
  2. Tuareg
  3. V85
En op volgorde van coolheid
  1. V85
  2. Tuareg
  3. Multistrada
Mijn 2 centen 8)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Looner
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:19
Bommes schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:27:
Naar mijn idee in volgorde van offroad capaciteiten:
  1. Tuareg
  2. V85
  3. Multistrada
Sportief
  1. Multistrada
  2. Tuareg
  3. V85
En op volgorde van coolheid
  1. V85
  2. Tuareg
  3. Multistrada
Mijn 2 centen 8)
Maak daar maar 4 centen van, die 2 van mij mogen er ook op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Hkuit schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:16:
[...]

Ik ben in Italië, Toscane, en vanmiddag een stukje Strade Bianchi gefietst. Dat sterkt mij in m’n gevoel dat een allroad echt wel iets voor mij is! Ik hoef niet door allerlei zware blubber, tussen rotsblokken door balancerend enz., maar dit soort binnendoorweggetjes op de motor kunnen rijden, zonder het gevoel dat ik ieder moment kan wegglijden (wat ik op mijn Kawasaki Z900RS had toen ik in het Brabantse platteland eens op een zandpad terecht kwam), dát zie ik wel zitten.

[...]

Ben me deze dagen ook flink aan het inlezen en de keuze ligt nu tussen 3 Italiaanse schoonheden: de Guzzi V85tt, de Aprilia Tuareg 660 en de Ducati Multistrada 950 (S, als het lukt):
Als je het bij een incidenteel bospad houdt, zou ik zeker de Multistrada overwegen. Wil je meer off-road, dan valt hij af.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Daniel L.
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14:04
Prima dagje om buiten te spelen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LA7xiKrPz4Tq0QisGKq1w2_tIWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eA1PfQETUj9q6afwMcm1BxSq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

KillaZ schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:35:
@Destruction Ga ik Zondag de grijze Transit nog spotten? :+
En, uitkomen Strubben nog schuin rechts de paddock op gekeken? :+

Ik heb nog wel een witte Vivaro met kunstig wit aerodynamica pakket voor het imperiaal zien staan :)

* Destruction was met 3 rijders. Waarvan 2 met schade. Één kreeg tijdens de laatste sessie een beuk waardoor o.a de uitlaat krom is, bij de andere heeft iemand een voorwiel geprobeerd te parkeren tussen de achterbrug en de uitlaat :X Gelukkig geen persoonlijk letsel en bij "mijn" rijders valt de schade ook mee omdat ze zelf overeind zijn gebleven. Die foutparkeerder zogezegd had de motor in puin liggen.

Ook weer een paar rode vlaggen gezien op een dag waar wederom geen niveau 2 was en alles dus in 3 reed. Blijf me afvragen of dat wel zo'n goed idee is.

[ Voor 46% gewijzigd door Destruction op 27-04-2025 20:06 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Nu online
Na het rondje gister op de K75, vandaag ongeveer hetzelfde rondje gereden met de 1200GS en het ontloopt elkaar niet veel, maar ik had het gister meer naar mijn zin op de K75 dan vandaag op de 1200GS. Het zal ook deels door de nieuwigheid (voor mij) komen van de K75 en dat het rustiger op de weg was gisteren, maar het zet mij wel aan het denken dat ik waarschijnlijk beter t.z.t. een lichtere motor wil kopen om de 1200GS te vervangen.

De K75 was sowieso meer een hobbyproject voor een korte tijd, maar het geeft wel nieuwe inzichten.

Pluspunten 1200GS:
  • Zit een stuk beter, na toevoeging verlaagde stapjes en verhoogd zadel, geen last van mijn rug na ~1,5 uur
  • Cruise control voor de langere ritten
  • Veel praktischer met een passagier, die ook nog comfortabel kan zitten
  • Koppel, dat geeft wel een brede glimlach, maar het zorgt er ook voor dat je in 2 tellen te hard rijd
  • Ziet er niet uit als een kinderfiets als je ruim 2 meter bent
Voordelen K75:
  • Iets fijner in de bochten, ik heb het idee dat ik lager zitten wel fijn vind hierbij, maar i.v.m. mijn lengte zal ik wel steeds op hogere motoren uitkomen.
  • Veel bruikbaarder vermogen
Mijn shortlist om het komende jaar te gaan proefrijden:
  • BMW F900XR
  • Ducati Multistrada V2 of V2s
  • BMW R850GS of R1100GS, i.t.t. tot bovenstaande zeker niet nieuw, hier zal ik het e.e.a. aan willen aanpassen/moderniseren als dit bevalt.
De off-road mogelijkheden van de all-roads gebruik ik niet (wel geprobeerd met een cursus en een GotR rit vorig jaar) om dat een factor te laten zijn, zo heeft de 900XR mijn voorkeur boven de 900GS.
Iemand suggesties wat ik zou kunnen proefrijden? voordat ik de 1200GS kocht in 2019 wel gereden op een Yamaha Tracer 900 (toffe motor, iets te fel naar mijn smaak), Tracer 700, Kawa Versys 650 (beide iets te weinig pit met passagier) proef gereden.

Plaatje bij het verhaal(zie paar reacties terug voor de K75):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFsGTeN6sKia-fnAkpo_IfeGi6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMEE4aJezfdlWpI6K6ShZOjS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Phyth0n schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:04:
Na het rondje gister op de K75, vandaag ongeveer hetzelfde rondje gereden met de 1200GS en het ontloopt elkaar niet veel, maar ik had het gister meer naar mijn zin op de K75 dan vandaag op de 1200GS. Het zal ook deels door de nieuwigheid (voor mij) komen van de K75 en dat het rustiger op de weg was gisteren, maar het zet mij wel aan het denken dat ik waarschijnlijk beter t.z.t. een lichtere motor wil kopen om de 1200GS te vervangen.

De K75 was sowieso meer een hobbyproject voor een korte tijd, maar het geeft wel nieuwe inzichten.

Pluspunten 1200GS:
  • Zit een stuk beter, na toevoeging verlaagde stapjes en verhoogd zadel, geen last van mijn rug na ~1,5 uur
  • Koppel, dat geeft wel een brede glimlach, maar het zorgt er ook voor dat je in 2 tellen te hard rijd
Voordelen K75:
  • Iets fijner in de bochten, ik heb het idee dat ik lager zitten wel fijn vind hierbij, maar i.v.m. mijn lengte zal ik wel steeds op hogere motoren uitkomen.
  • BMW F900XR
  • BMW R850GS of R1100GS, i.t.t. tot bovenstaande zeker niet nieuw, hier zal ik het e.e.a. aan willen aanpassen/moderniseren als dit bevalt.
De off-road mogelijkheden van de all-roads gebruik ik niet (wel geprobeerd met een cursus en een GotR rit vorig jaar) om dat een factor te laten zijn, zo heeft de 900XR mijn voorkeur boven de 900GS.
Iemand suggesties wat ik zou kunnen proefrijden? voordat ik de 1200GS kocht in 2019 wel gereden op een Yamaha Tracer 900 (toffe motor, iets te fel naar mijn smaak), Tracer 700, Kawa Versys 650 (beide iets te weinig pit met passagier) proef gereden.

[Afbeelding]
Wat vind je precies fijner aan het bochtengedrag van de K75 t.o.v. de GS? Een voorkeur voor de K75 is niet vanzelfsprekend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Nu online
Joris748 schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:34:
[...]

Wat vind je precies fijner aan het bochtengedrag van de K75 t.o.v. de GS? Een voorkeur voor de K75 is niet vanzelfsprekend ;)
Lastig te beschrijven, denk dat het voornamelijk komt door het hoogteverschil en dat het massamiddelpunt van de combinatie motor+berijder een stuk lager is op de K75.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:15
Destruction schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:01:
[...]

En, uitkomen Strubben nog schuin rechts de paddock op gekeken? :+

Ik heb nog wel een witte Vivaro met kunstig wit aerodynamica pakket voor het imperiaal zien staan :)

* Destruction was met 3 rijders. Waarvan 2 met schade. Één kreeg tijdens de laatste sessie een beuk waardoor o.a de uitlaat krom is, bij de andere heeft iemand een voorwiel geprobeerd te parkeren tussen de achterbrug en de uitlaat :X Gelukkig geen persoonlijk letsel en bij "mijn" rijders valt de schade ook mee omdat ze zelf overeind zijn gebleven. Die foutparkeerder zogezegd had de motor in puin liggen.

Ook weer een paar rode vlaggen gezien op een dag waar wederom geen niveau 2 was en alles dus in 3 reed. Blijf me afvragen of dat wel zo'n goed idee is.
Nee ik was te druk met gas geven :o Stonden jullie daar helemaal? Wij hadden box 13 dus die vivaro kon niet missen nee.

Sorry ik was zelf heel druk met en zelf rijden en een 1098 fixen tussen de bedrijven door.

Aftermarket Quickshifter die niet lekker werkte en een scheur in zijn racekuip. Hij had geen idee hoe hij dat nou zou fixen. 2 gaatjes en 4 tywraps verder en weer door. Die quickshifter wel lastig om die goed te krijgen. Elke keer einde Veenslang dacht die sensor dat er geschakeld werd bij het verzitten, heel gek (en ook alleen daar).

Prima instructeur gehad trouwens, Jan, heel kundig en goede manier van uitleggen en rijden. Uiteindelijk elke sessie sneller gereden dan de "snelste instructie groep" waar ik de vorige keer in zat.

Zelf helaas een flink lekkende keerring er aan overgehouden. Hopelijk is dat voor 12 Mei nog gefixt, want qua timing komt het echt niet uit (en ik heb dat nog nooit gedaan, dus geen idee hoeveel tijd zoiets moet kosten)

Verplicht plaatje: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nwljr1yes-XS4PW5kjvGJsdxZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0yMyIBPBbu4Ho1PFP7xU36Wo.jpg?f=fotoalbum_large

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

KillaZ schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:02:
[...]

Sorry ik was zelf heel druk met en zelf rijden en een 1098 fixen tussen de bedrijven door.
Vanwege de schades had ik zelf ook niet de tijd om een rondje te lopen oid. Wie weet een andere keer.

19 en 20 mei is de transit er waarschijnlijk weer te spotten. 16 juni rijdt een vriend van me een 5 uurs race op Assen. Ik ga dan wel kijken, maar dan ben ik zeer waarschijnlijk op de motor.

Wij staan altijd meer naar achteren inderdaad. Het nadeel is dat je de omroepen niet altijd goed hoort, het voordeel is dat je wat ruimte hebt en je mooi kunt zien hoe mensen met verschillende lijnen bijvoorbeeld Strubben aanvliegen, wat weer laat zien dat er voor die bocht eigenlijk niet echt één ideale lijn is.

Nu ik dit schrijf zou het me ineens niet verbazen als een @Tylen het daar niet mee eens is, maar soit :+ * Destruction heeft er heel lang geleden ooit een keer met een auto gereden, nog nooit met de motor. Ik heb ook niet echt de ambitie om dat te gaan doen eigenlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 27-04-2025 23:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Pluspunten 1200GS:
Voordelen K75:
  • BMW F900XR

[Afbeelding]
Wellicht de R1250R/RS (of R1300R/RS) ook aan je lijstje toevoegen? Veel bruikbaar vermogen, heel lekker bochtenwerk en geen hoge zit. Ik pas er goed op (1m93) en heb nog ruimte over.

Ik vind de GS en vergelijkbaar iets te makkelijk rijden, maakt het wat saaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Ik zou een scooter kopen, die zijn altijd geweldig.
Of gewoon een Guzzi, V85 met wegbanden, koppel, niet teveel vermogen, rechtop zitten, cruise control.

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Laatst online: 07:50

[Afbeelding]
Triumph 800 (als leeftijd niet zo'n issue is) of de Triumph 900. Triumph Scrambler XR/XC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:01

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hkuit schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:16:
[...]

[...]

Ik mis naast de Tuareg 660 de Tenere 700 in dit lijstje :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Nu online
Ik zag dat tegenwoordig bij jong occasion's best goede deals bij de tuareg tegenkomt, dus ik zou nu ook wel eerder naar de tuareg kijken dan de t7 to be honest.

Edit: sterker nog ik zou zelfs de CFmoto meenemen in het lijstje, omdat je met het overgebleven geld dat ding echt helemaal naar wens kan bouwen :o

[ Voor 32% gewijzigd door kneusteun op 28-04-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Gisteren in de Eifel, waar het overigens bizar druk was zelfs op de rustigere plekken, kwam ik wel heel veel T7's tegen inderdaad. Die populariteit zal de prijzen ook wel hoog houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Laatst online: 13:26

P_Tingen

omdat het KAN

Gisteren een eindje gereden op de motor van mijn dochter. Die heeft een Honda CB500F uit 2015 gekocht. Zelf rij ik een V-Strom 1000 dus dat is echt wel andere koek. De Honda voelt bijna aan als een brommer, zo licht. Balhoofd is denk ik iets steiler, want ik werd verrast door het directe stuurgedrag.

Toch mis ik op haar motor het 'elastiek-gevoel', zal ongetwijfeld met het lagere koppel te maken hebben, het is ook geen eerlijk vergelijk natuurlijk, maar toch rijdt het heerlijk soepel.

Ik zit stiekem wel eens na te denken over een vervanger voor mijn Suzuki. Die is eigenlijk ook wel erg groot en zwaar, zeker als je er mee moet lopen/parkeren, maar als je iets handzamers wil, maar toch een beetje het V-Strom gevoel wil houden, wat zou je dan moeten nemen? Zou de kleine V-Strom broer zoveel lichter zijn in het gebruik. Of hebben we nog andere tips? Hou me aanbevolen

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinr1989
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:18

Kevinr1989

I am the danger

P_Tingen schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:21:
Gisteren een eindje gereden op de motor van mijn dochter. Die heeft een Honda CB500F uit 2015 gekocht. Zelf rij ik een V-Strom 1000 dus dat is echt wel andere koek. De Honda voelt bijna aan als een brommer, zo licht. Balhoofd is denk ik iets steiler, want ik werd verrast door het directe stuurgedrag.

Toch mis ik op haar motor het 'elastiek-gevoel', zal ongetwijfeld met het lagere koppel te maken hebben, het is ook geen eerlijk vergelijk natuurlijk, maar toch rijdt het heerlijk soepel.

Ik zit stiekem wel eens na te denken over een vervanger voor mijn Suzuki. Die is eigenlijk ook wel erg groot en zwaar, zeker als je er mee moet lopen/parkeren, maar als je iets handzamers wil, maar toch een beetje het V-Strom gevoel wil houden, wat zou je dan moeten nemen? Zou de kleine V-Strom broer zoveel lichter zijn in het gebruik. Of hebben we nog andere tips? Hou me aanbevolen
Dat is maar net in welk perspectief je het plaatst. Mijn vrouw heeft een V-strom 650, terwijl ik een TIger 1200 heb. Als ik dan haar motor pak heb ik echt het gevoel, "wat een dinky toy"... :P

Misschien V-Strom 800 als mooie tussenmaat?

PS5: NeroProvocatore || Steam: Kevinr1989

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Nu online
P_Tingen schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:21:

Dat is wel even wennen ja, als ik van de T7 naar de SV650 ga moet ik ook even wennen aan het stuur dat zelf invalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kneusteun schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:33:
Ik zag dat tegenwoordig bij jong occasion's best goede deals bij de tuareg tegenkomt, dus ik zou nu ook wel eerder naar de tuareg kijken dan de t7 to be honest.
Zeker...de 660 lijkt iets minder populair, zeker in de 2dehandsmakrt zoals je zegt.

Buiten een prijs viel me het in elk geval op dat de T7 in een lijstje ontbreekt waar de T660 wel in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:30
DrivinUCrazy schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:11:
Gisteren in de Eifel, waar het overigens bizar druk was zelfs op de rustigere plekken, kwam ik wel heel veel T7's tegen inderdaad. Die populariteit zal de prijzen ook wel hoog houden.
Gisteren was de traditionele 1e dag voor motorfietsen op de Nurburgring, dat zal ongetwijfeld met die drukte te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

ozzynator schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:57:
[...]

Gisteren was de traditionele 1e dag voor motorfietsen op de Nurburgring, dat zal ongetwijfeld met die drukte te maken hebben.
1 van de 3 dagen dit jaar, die mensen gaan waarschijnlijk allemaal de openbare weg nu op :/ Zal niet lang meer duren voor er maatregelen komen in de Eifel vermoed ik, naast de afsluitingen die er al zijn is het echt een racebaan, ik ben er in de afgelopen 5 jaar 3x geweest, en altijd word ik een aantal keer redelijk riskant ingehaald door racers.

Ik ga tegenwoordig liever naar elders (ondanks dat de Eifel voor mij in de buurt is). Ik rijd liever een stukje door naar het zuidelijke Reinland Pfaltz (Kairserlautern / Neustadt) of zelfs Winterbergen. Of Luxemburg natuurlijk als je geen trek hebt in curry wurst :9

[ Voor 17% gewijzigd door _eLMo_ op 28-04-2025 10:10 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
_eLMo_ schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:08:
[...]

Ik ga tegenwoordig liever naar elders (ondanks dat de Eifel voor mij in de buurt is). Ik rijd liever een stukje door naar het zuidelijke Reinland Pfaltz (Kairserlautern / Neustadt) of zelfs Winterbergen. Of Luxemburg natuurlijk als je geen trek hebt in curry wurst :9
Dat racen wordt steeds erger, gisteren zelfs ingehaald door zo'n racescooter. Voor ons is de Eifel ook om de hoek, maar gaan ook liever een andere kant op op de dagen dat je weet dat het druk is. Beetje binnendoor een tourtje maken, hapje eten en weer via een andere route naar huis. Beetje zoeken op https://biker-treff.de en dan er heen.

Curry worst is wel licht overrated vind ik, maar die blief ik sowieso niet.

[ Voor 3% gewijzigd door ozzynator op 28-04-2025 10:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

ozzynator schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:57:
[...]

Kun je nagaan, alle motoren die op de Ring waren, zijn niet tegelijkertijd op de openbare weg in de Eifel. Dus stiekem was het nóg drukker dan ik dacht.
_eLMo_ schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:08:
Voor de (langere) weekendjes, ja. Maar ik rij praktisch iedere zondag, dan zoek ik het toch ietsje dichter bij huis. Gisteren de rit door de Eifel was zo'n 440km, daar komen de kilometers van en naar huis nog bij. Dan zit "een stukje verder doorrijden" er niet meer echt in. :+

Gisterochtend ging ik nog bijna op mijn snufferd. Ik rij de straat uit en sla af naar rechts. De motor viel zo makkelijk de bocht in dat ik de stoeprand rechts bijna te pakken had. |:( Stiekem was de vorige set toch wel érg vierkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmythejew
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:34
hallo motorcollegas

onlangs voor 2500 eur Suzuki Bandit S 2011 gehaald. 26000 km via marktplaats. oorsprong is Motorport rockanje.
Het heeft in november 2024 een afleverbeurt gehad. De vorige eigenaar had zijn mp3 ingeruild en heeft slechts 50 km gereden en heeft alleen stil gestaan.
Ik heb de kettingopnieuw gesmeerd. Banden gecheckt.

Ik heb een vraag wanneer er eigenlijk onderhouden moet worden bij een garage ofso.
De motor heeft half jaar niets gedaan bij de vorige eigenaar. Ik heb inmiddels 200km gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

jimmythejew schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:10:
hallo motorcollegas

onlangs voor 2500 eur Suzuki Bandit S 2011 gehaald. 26000 km via marktplaats. oorsprong is Motorport rockanje.
Het heeft in november 2024 een afleverbeurt gehad. De vorige eigenaar had zijn mp3 ingeruild en heeft slechts 50 km gereden en heeft alleen stil gestaan.

Ik heb een vraag wanneer er eigenlijk onderhouden moet worden bij een garage ofso.
De motor heeft half jaar niets gedaan bij de vorige eigenaar. Ik heb inmiddels 200km gereden.
Onderhoudsintervallen staan in t boekje. Meestal iedere 10k km, minstens 1x per jaar. Dus je kan nog even door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:23
jimmythejew schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:10:
hallo motorcollegas

Bestaat die een Bandit 1100? Ken alleen de 1200 of de 1250.

Wat is er in de afleverbeurt gedaan? Alle vloeistoffen vervangen?
Als je daar een specificatie van hebt dan zou dat een beeld kunnen geven.
Weet je welk onderhoud bij 10dkm en 20dkm gedaan is?

Als je de 1250 hebt, dan is bij 24000 het controleren van de kleppen aan de beurt, eventueel stellen. Zie deze link
Op dat punt zit je nu.

[ Voor 25% gewijzigd door badkuip op 28-04-2025 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerbart
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:44
Hey!

Over twee weken gaan we een weekje met de motoren naar de Vogezen. Met een hotelletje op een halfuur rijden van de Grand Ballon is de locatie volgens mij prima. *O*
Ik heb de organisatie op mij genomen en ben nu een kleine to-do lijst aan het maken.

Zijn er hier ervaringsdeskundige die mij van extra inspiratie kunnen voorzien?
Momenteel heb ik op de planning een paar dagtourtjes:
- Hohneck & Grand Ballon
- rondrit richting Gerardmér
- zuiden richting Ballon d'Alsace

Zijn er nog must-do's die ik absoluut niet mag overslaan? Alvast bedankt! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

badkuip schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:29:
[...]

Bestaat die een Bandit 1100? Ken alleen de 1200 of de 1250
Waar zie jij die "1100" staan?

@jimmythejew zegt : "onlangs voor 2500 eur Suzuki Bandit S 2011 gehaald. 26000 km via marktplaats. oorsprong is Motorport rockanje."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Fraggert schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:35:
[...]

Waar zie jij die "1100" staan?

@jimmythejew zegt : "onlangs voor 2500 eur Suzuki Bandit S 2011 gehaald. 26000 km via marktplaats. oorsprong is Motorport rockanje."
kak, te snel gelezen. sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

badkuip schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:37:
[...]

kak, te snel gelezen. sorry
no worries, wou effe checken of het niet aan mij lag :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmythejew
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:34
badkuip schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:29:
[...]

Bestaat die een Bandit 1100? Ken alleen de 1200 of de 1250.

Wat is er in de afleverbeurt gedaan? Alle vloeistoffen vervangen?
Als je daar een specificatie van hebt dan zou dat een beeld kunnen geven.
Weet je welk onderhoud bij 10dkm en 20dkm gedaan is?

Als je de 1250 hebt, dan is bij 24000 het controleren van de kleppen aan de beurt, eventueel stellen. Zie deze link
Op dat punt zit je nu.
het is een GSF650SA 2011. Ik heb alleen de factuur van motorport rockanje misschien staat het erop. Na werk ga ik thuis even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:37

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
https://nieuwsmotor.nl/ni...in-heel-europa-verplicht/

Lekker dan.. Wat zou dat betekenen voor custom onderdelen op motoren?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

"Gezien de duidelijke voordelen voor de verkeersveiligheid van het testen van de verkeerswaardigheid van motorfietsen..." --> Die lobby is wel heel sterk geweest.
LankHoar schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:41:

Heel simpel; of helemaal niks. Immers, er wordt gekeken naar een simpele checklijst, en daarbuiten wordt alles genegeerd. Zoals dit handboek voor België: https://assets.vlaanderen...ing_versie_1.1_zxapzi.pdf

Of je krijgt een Duits systeem waarbij zo'n beetje alles een goedkeuring moet hebben. Op zich zie ik daar wel een goede basis in, dan wordt veel ali-troep ook uitgefaseerd. Denk aan knipperlichtjes die zo weinig licht uitstralen dat ze praktisch onzichtbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
jimmythejew schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:02:
[...]

het is een GSF650SA 2011. Ik heb alleen de factuur van motorport rockanje misschien staat het erop. Na werk ga ik thuis even checken.
Uit de service manual van de Suzuki:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dUNV-iW6IIOnlf7o7rvnhZLiOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJMEbDLwsyAKDKnpjpAY5OzQ.jpg?f=fotoalbum_large
Het handboek is met Google te vinden.

bij 24.000 km hadden in ieder geval bougies en vloeistoffen vervangen moeten worden. De rest moet worden nagekeken of aangedraaid.
In een eerder stadium bij eerdere beurten nog veel meer dingen.

Probeer de onderhoudshistorie boven water te krijgen.
Als je het niet kan vinden en niet zeker weet dan de fiets wegbrengen naar een goede monteur om je fiets helemaal na te lopen. Het liefste heb je een monteur met een hart voor motoren en die verder kijkt dan zijn neus lang is.
Het kost geld maar een goede en veilige fiets is wel degelijk wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:37

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:53:
"Gezien de duidelijke voordelen voor de verkeersveiligheid van het testen van de verkeerswaardigheid van motorfietsen..." --> Die lobby is wel heel sterk geweest.

[...]

Heel simpel; of helemaal niks. Immers, er wordt gekeken naar een simpele checklijst, en daarbuiten wordt alles genegeerd. Zoals dit handboek voor België: https://assets.vlaanderen...ing_versie_1.1_zxapzi.pdf

Of je krijgt een Duits systeem waarbij zo'n beetje alles een goedkeuring moet hebben. Op zich zie ik daar wel een goede basis in, dan wordt veel ali-troep ook uitgefaseerd. Denk aan knipperlichtjes die zo weinig licht uitstralen dat ze praktisch onzichtbaar zijn.
Hoewel het goed is om troep te filteren, zijn de implicaties wel groot. Dan moet elk onderdeel voor specifiek die bike en uitvoering gekeurd worden, wat de kosten erg zal doen toenemen. En even leuk shoppen voor een andere uitlaat ofzo is er dan ook niet meer bij.

Geven knipperlichten te weinig licht, dan zou daar gewoon een boete tegenover kunnen staan (is al zo lijkt me). Of dat dit da afkeur is bij een eventuele APK. Dan hoef je niet ieder onderdeel te keuren, maar moet het plaatje gewoon kloppen. Lijkt me logischer/kosten efficienter.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

LankHoar schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:41:

[...] Doel is daarbij over te gaan van ‘Road Side Inspections’ (RSI) door politie of andere diensten, naar Periodic Technical Inspections (PTI) in een technische keuring zoals de APK, waarbij ook beter naar emissie gekeken kan worden.
Ik denk dus niet dat we naar de Duitse kant gaan, maar men gaan wel kijken naar emissies net zoals bij auto APK (dus ook geluidsemissie kan daar bij zitten, maar eerste doel zal uitlaatgassen zijn vermoed ik).
In het voorstel wordt trouwens bijna de hele zogenaamde L-categorie genoemd, dus het gaat naast motoren bijvoorbeeld ook over steps, quads en brommobielen, maar niet over bromfietsen, waarvoor een regeling wordt voorgesteld die gelijk is aan wat er nu bij motoren geregeld is, dus waarbij landen zelf mogen kiezen.
Ook nog interessant, dus alleen een uitzondering voor bromfietsen, maar niet voor steps of brommobielen. Die zijn er ook gloeiend bij dan, gezien (elektrische) steps en brommobielen vaak niet geweldig worden onderhouden (remmen, iemand?).

[ Voor 27% gewijzigd door _eLMo_ op 28-04-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
_eLMo_ schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:42:
[...]

[...]

Ik denk dus niet dat we naar de Duitse kant gaan, maar men gaan wel kijken naar emissies net zoals bij auto APK (dus ook geluidsemissie kan daar bij zitten, maar eerste doel zal uitlaatgassen zijn vermoed ik).

[...]

Ook nog interessant, dus alleen een uitzondering voor bromfietsen, maar niet voor steps of brommobielen. Die zijn er ook gloeiend bij dan, gezien (elektrische) steps en brommobielen vaak niet geweldig worden onderhouden (remmen, iemand?).
Geluidsemissies worden niet bekeken, als ik het zo lees. EU-informatie:
https://ec.europa.eu/comm...rner/detail/en/ip_25_1083
The new rules will take into account the growing presence of electric vehicles and adapt to emerging technologies. They will introduce enhanced inspections, including periodic technical inspections for electric vehicles and advanced driver-assistance systems, annual inspections for older cars and vans, and advanced emission testing methods to detect high-emitting vehicles to reduce fine particles pollution.
En:
New emission testing: Detecting high-emitting vehicles, including tampered ones, using advanced methods for ultrafine particles and NOx.
https://ec.europa.eu/comm...r/detail/en/qanda_25_1084
NOx particles and noise measurement by remote sensing in roadside inspection of all vehicles.
Het is een plan, nog geen besluit. Ik heb me wild gezocht naar een mogelijke tijdslijn maar niets gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

LankHoar schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:37:
[...]

Hoewel het goed is om troep te filteren, zijn de implicaties wel groot. Dan moet elk onderdeel voor specifiek die bike en uitvoering gekeurd worden, wat de kosten erg zal doen toenemen. En even leuk shoppen voor een andere uitlaat ofzo is er dan ook niet meer bij.
Dit snap ik niet? Knipperlichten kun je toch onder een "knipperlichten-norm" laten goedkeuren, en remhendels onder een "remhendel-norm". Bij gebrek aan een betere term, ik heb geen idee of deze normen bestaan. Dan hoeven ze toch niet per sé per motor gekeurd te worden?
Als ik me niet vergis zijn ze daar zelfs in Duitsland wat soepeler in geworden. Bepaalde banden die op een motor niet mochten, omdat dat specifieke modeljaar niet meegenomen was in de goedkeuring. Maar het modeljaar erop (met alleen een andere kleur), mocht het wél. |:( Als het goed is wordt nu dus naar de eigenschappen van de band gekeken, en niet meer naar merk+type.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
  • Nu online
Nieuwe toko beginnen, uitlaat voor een dag . NL
😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

DrivinUCrazy schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:09:
[...]

Dit snap ik niet? Knipperlichten kun je toch onder een "knipperlichten-norm" laten goedkeuren, en remhendels onder een "remhendel-norm". Bij gebrek aan een betere term, ik heb geen idee of deze normen bestaan. Dan hoeven ze toch niet per sé per motor gekeurd te worden?
Als ik me niet vergis zijn ze daar zelfs in Duitsland wat soepeler in geworden. Bepaalde banden die op een motor niet mochten, omdat dat specifieke modeljaar niet meegenomen was in de goedkeuring. Maar het modeljaar erop (met alleen een andere kleur), mocht het wél. |:( Als het goed is wordt nu dus naar de eigenschappen van de band gekeken, en niet meer naar merk+type.
Ja en nee. Knipperlichten bijvoorbeeld moeten minimaal 18cm tussen links en rechts hebben. Dan kan je knipperlichten van 9cm lang maken (lelijk), of motor specifiek keuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

badkuip schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:53:
[...]

Geluidsemissies worden niet bekeken, als ik het zo lees. EU-informatie:
https://ec.europa.eu/comm...rner/detail/en/ip_25_1083

[...]

En:

[...]

https://ec.europa.eu/comm...r/detail/en/qanda_25_1084

[...]

Het is een plan, nog geen besluit. Ik heb me wild gezocht naar een mogelijke tijdslijn maar niets gevonden.
Als het vooral om fijnstof en NOx gaat kunnen ze beter 2 takt een keer gaan verbieden, en brommers zijn juist nog optioneel…

Jammer dat ze nog geen geluidstest erbij doen ;) Nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
DrivinUCrazy schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:09:
[...]

Ik heb toevallig afgelopen vrijdag het kenteken van de MT01 van mevrouw haar zoon bekeken, omdat we wat discussie hadden over de db norm.

Daar staat specifiek op vermeld, dat de banden voor en achter van hetzelfde merk en type moeten zijn, niet expliciet welk (origineel) fabricaat.

En voor de rest, officieel moet gewoon alles wat je zelf aan je motor schroeft gekeurd zijn. Vandaar dat hendels uit Europa/de VS van A 10x zo duur zijn als die meuk uit China. Niet al het aluminium is hetzelfde.....

[ Voor 12% gewijzigd door ozzynator op 28-04-2025 16:13 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
kneusteun schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:20:
[...]Straks gaan mensen nog steeds weer een foto van een motor plaatsen.
[...]
Whoops, bijna vergeten. Bedankt voor de reminder! :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNSH2bf9C_kAL4V1ulFPln9TVMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCb6E8ED7O3UC3fhzfNCFJbR.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag weer het eerste rondje in 2 maanden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:56
tweakerbart schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:31:
Hey!

Over twee weken gaan we een weekje met de motoren naar de Vogezen. Met een hotelletje op een halfuur rijden van de Grand Ballon is de locatie volgens mij prima. *O*
Ik heb de organisatie op mij genomen en ben nu een kleine to-do lijst aan het maken.

Zijn er hier ervaringsdeskundige die mij van extra inspiratie kunnen voorzien?
Momenteel heb ik op de planning een paar dagtourtjes:
- Hohneck & Grand Ballon
- rondrit richting Gerardmér
- zuiden richting Ballon d'Alsace

Zijn er nog must-do's die ik absoluut niet mag overslaan? Alvast bedankt! 8)
Cool!
Ik ben er nu 3 keer geweest en die regio verveelt nooit :) Zelf vond ik de Route des Crêtes erg fraai, dan pak je de meeste mooie plekjes wel mee.

Maar met jouw lijst heb je zeker wel fraaie wegen en mooie uitzichten. Geniet er van!

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

_eLMo_ schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:56:
[...]

Ja en nee. Knipperlichten bijvoorbeeld moeten minimaal 18cm tussen links en rechts hebben. Dan kan je knipperlichten van 9cm lang maken (lelijk), of motor specifiek keuren.
Ik snap het probleem nóg niet. Er zijn eisen aan de positie/tussenafstand. Dit kun je per motor bekijken. Er zijn ook eisen aan de knipperlichtjes zelf. Maar dat betekent NIET dat je per merk en model een typegoedkeuring moet regelen voor de knipperlichtjes.

Dus je koopt goedgekeurde knipperlichtjes (goedgekeurd = ze voldoen aan de eisen van de knipperlichtjes zelf), en je moet er zelf voor zorgen dat deze op de juiste positie met de juiste tussenafstand zitten. Klaar.

Toen ik zelf de knipperlichten heb laten vervangen, was het voldoende om deze direct naast de kentekenplaat te plaatsen. Dat was al ver genoeg uit elkaar. Ik vond dat niks, en heb ze bewust op busjes laten monteren zodat het wat duidelijker werd. Maar het punt is dat de eisen eigenlijk niet eens zo heel streng zijn.
ozzynator schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:11:
[...]

Ik heb toevallig afgelopen vrijdag het kenteken van de MT01 van mevrouw haar zoon bekeken, omdat we wat discussie hadden over de db norm.

Daar staat specifiek op vermeld, dat de banden voor en achter van hetzelfde merk en type moeten zijn, niet expliciet welk (origineel) fabricaat.

En voor de rest, officieel moet gewoon alles wat je zelf aan je motor schroeft gekeurd zijn. Vandaar dat hendels uit Europa/de VS van A 10x zo duur zijn als die meuk uit China. Niet al het aluminium is hetzelfde.....
Precies, maar ik heb nog ergens documentatie van mijn Super Tenere waar in stond dat de Michelin Road 3 of 4 wel in was goedgekeurd, maar de Road 4/5 die bij het uitkomen van die motor nog niet bestond, niet. Heel gek. :?
In het modeljaar van 2014 stond dat nieuwere type band uiteraard wel. Het verschil: de kleur en het gasklephuis had een upgrade gekregen ivm cruise control. Niets wat met de banden te maken had. Maar de Duitsers bleven bij hoog en laag volhouden dat ik die nieuwere generatie banden niet mocht gebruiken, want die waren niet goedgekeurd. |:( Die domme Nederlanders zijn écht levensmoe door niet goedgekeurd spul te gebruiken.
Kom op, ergens mag er nog wat gezond verstand gebruikt blijven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

DrivinUCrazy schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:06:
[...]

Ik snap het probleem nóg niet. Er zijn eisen aan de positie/tussenafstand. Dit kun je per motor bekijken. Er zijn ook eisen aan de knipperlichtjes zelf. Maar dat betekent NIET dat je per merk en model een typegoedkeuring moet regelen voor de knipperlichtjes.

Dus je koopt goedgekeurde knipperlichtjes (goedgekeurd = ze voldoen aan de eisen van de knipperlichtjes zelf), en je moet er zelf voor zorgen dat deze op de juiste positie met de juiste tussenafstand zitten. Klaar.

[…]
Duitsland vertrouwt daar niet op, er zijn genoeg mensen die willens en wetens niet conforme dingen monteren, ook als de onderdelen wel voldoen.

Persoonlijk hoe ik daar niet zo’n grove maatregel voor in Nederland als ze in Duitsland gebruiken. Gewoon goedkeuring op het ding zelf, en mensen straffen die het verkeerd doen.

Helaas blijkt dat handhaving inmiddels niet meer kan omdat we dat met z’n allen te duur vinden. Dus dan probeert men het zo. Ben ik zelf geen voorstander van.

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste