Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 111 112 Laatste
Acties:

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:39
Zo. Vanmorgen naar Horst gekacheld om de velg op te halen. Onderweg bedacht ik me opeens, 'hey zag ik laatst niet een reclame mailtje van MKC Moto Venlo langs komen van een outlet of iets, moet eigenlijk echt eens kijken voor nieuwe boots... Neeee zeg ik tegen mezelf, afgelopen maand al veel te veel geld uitgegeven.

Goed, velg opgehaald, toch die kriebel, ff kijken kan toch wel...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZnF-6uEH0bUOhJaawiRNP8QQGU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqiYBuZUUwABRzan7M9UoZOE.jpg?f=fotoalbum_medium
Ze waren in de aanbieding... O-)

Nou ja, ik denk maar zo, ik moest toch écht nieuwe waterdichte laarzen en kwaliteit mag wat kosten. Mogen (moeten) ze wel heel lang mee gaan!

Thuis met paps op bezoek samen maar gelijk even de velg schoongemaakt, wat goedkope verf op wat beschadigingen gespoten en de remmen gemonteerd. Dan kan ik er de komende week mee naar de bandenboer en het terug op de motor monteren.

En nog een klusje getackeld namelijk een afgebroken stukje plastic waar het koffer zich mee locked in de motor, het was nog functioneel maar toch echt afgebroken en wou het dus gefixed hebben. Onderdeel zelf koste maar een tientje ofzo dus hup, wat schroeven los en zo moeilijk kan het niet zijn, toch? Zal jullie de details besparen, maar na een uur kloten zat het weer in elkaar, hatseflats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJ3WTIUerKP8XtPgdXM0X1pPqSU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2aYCD6EgSVTXUQkzX7lU7gBP.jpg?f=user_large
Op de tafel ligt het kleine stukje plastic wat kapot is.

Toen nog ff de remklauwen schoongemaakt en dan hoef ik alleen nog ff de nieuwe blokjes erin te doen en het wiel te plaatsen komende week. Dan kunnen we weer rijden!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtAJ5xkkRAFqzBTBSXpm_VTuLPU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/R1zDBGIvxnRygAbsLYXjH4AH.png?f=user_large

Op de planning nog voorspatbord wrappen & ketting vervangen, die is besteld en onderweg!

[ Voor 3% gewijzigd door Pyr0_ op 31-01-2026 18:55 ]

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:04

ozzynator

Nevermind.

Vandaag ook wat geklust aan de Honda, andere demper (scheelt maar 7 kilo) en een gear indicator gemonteerd.

Natuurlijk vergeten om een nieuwe pakking te kopen, dus volgende week mag de demper er nog een keer af, zit nu nog een beetje los.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FA8KriZygtNIT-k5iQdmbY0vF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmny39bxQIre5lFkSnK2g26q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door ozzynator op 31-01-2026 19:03 ]

Moette doen.

• Arcalite
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:47
Vanmiddag een proefrit gedaan op de Yamaha Tracer 9GT.
Het weer was nou niet echt bepaald lekker maar het was o zo fijn om weer gereden te hebben.

Ik kan melden dat ik over 3 weken eindelijk weer een motor heb *O*

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kR6iagCRMn7gY7pLFpyhpHNzJsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZJBCz00ZWykvR0BjWyU7WMY.jpg?f=fotoalbum_large
Heb deze gekocht. Nu wachten :(

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dikke brommert. Hoe lang moet je erop wachten?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• OxSniperX
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09:25
Pyr0_ schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:48:
Zo. Vanmorgen naar Horst gekacheld om de velg op te halen. Onderweg bedacht ik me opeens, 'hey zag ik laatst niet een reclame mailtje van MKC Moto Venlo langs komen van een outlet of iets, moet eigenlijk echt eens kijken voor nieuwe boots... Neeee zeg ik tegen mezelf, afgelopen maand al veel te veel geld uitgegeven.

Goed, velg opgehaald, toch die kriebel, ff kijken kan toch wel...

[Afbeelding]
Ze waren in de aanbieding... O-)

Nou ja, ik denk maar zo, ik moest toch écht nieuwe waterdichte laarzen en kwaliteit mag wat kosten. Mogen (moeten) ze wel heel lang mee gaan!

Thuis met paps op bezoek samen maar gelijk even de velg schoongemaakt, wat goedkope verf op wat beschadigingen gespoten en de remmen gemonteerd. Dan kan ik er de komende week mee naar de bandenboer en het terug op de motor monteren.

En nog een klusje getackeld namelijk een afgebroken stukje plastic waar het koffer zich mee locked in de motor, het was nog functioneel maar toch echt afgebroken en wou het dus gefixed hebben. Onderdeel zelf koste maar een tientje ofzo dus hup, wat schroeven los en zo moeilijk kan het niet zijn, toch? Zal jullie de details besparen, maar na een uur kloten zat het weer in elkaar, hatseflats.

[Afbeelding]
Op de tafel ligt het kleine stukje plastic wat kapot is.

Toen nog ff de remklauwen schoongemaakt en dan hoef ik alleen nog ff de nieuwe blokjes erin te doen en het wiel te plaatsen komende week. Dan kunnen we weer rijden!
[Afbeelding]

Op de planning nog voorspatbord wrappen & ketting vervangen, die is besteld en onderweg!
Kan je mij een linkje sturen van deze stand heb ik ook nodig zodat ik mijn velg kan demonteren. Of de naam van de stand.

• Pyr0_
OxSniperX schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:24:
[...]

Kan je mij een linkje sturen van deze stand heb ik ook nodig zodat ik mijn velg kan demonteren. Of de naam van de stand.
Gewoon een standaard paddockstand met L adapter. Via MP op de kop getikt.

• Dutchgixxer
Boudewijn schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:29:
[...]

Dikke brommert. Hoe lang moet je erop wachten?
Eind februari staat op de planning

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Vandaag de remklauwen schoongemaakt. Door dit regelmatig te doen blijven de zuigertjes mooi gangbaar. Wat me opviel: de blokjes aan de binnenkant waren veel verder versleten dan aan de buitenkant. Voor heb ik beide setjes vervangen, de twee dikkere blokjes gaan terug naar de reservebank. Altijd handig om op een langere vakantie bij je te hebben, hoewel ik er bij twijfel toch vantevoren nieuwe in steek. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:27:
Vandaag de remklauwen schoongemaakt. Door dit regelmatig te doen blijven de zuigertjes mooi gangbaar. Wat me opviel: de blokjes aan de binnenkant waren veel verder versleten dan aan de buitenkant. Voor heb ik beide setjes vervangen, de twee dikkere blokjes gaan terug naar de reservebank. Altijd handig om op een langere vakantie bij je te hebben, hoewel ik er bij twijfel toch vantevoren nieuwe in steek. ;)
Meestal omdat de blokjes niet lekker heen en weer kunnen. De montage vlakken goed schoonmaken en van juiste eventuele smeermiddel voorzien Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6S5kIaFBpE1p0Fz8yicfnvt9-8s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/PyQ7caYIhyZ4quCY0gP6XNAC.gif?f=user_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• TakeItToTheMax
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:44
En zo kon ik gisteren de ambulance bellen voor een vriend die in de berm belanden door combinatie bocht, nat wegdek en te veel vaart.
Motor in orde, alleen kapotte knipperlicht. Hijzelf botbreuk in elleboog en sleutelbeen. Dat wordt helaas voorlopig niet meer rijden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHC4WtechUDFSWCuObldw9SRjeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TScpwr9V1KwVFHugmzvv0jiz.jpg?f=fotoalbum_large

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:53

Bommes

Capo del formaggio

Oef @TakeItToTheMax dat was vast schrikken.. balen zeg.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Chevy454 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:32:
Maandag nieuwe poging tot inschrijven.
spoiler:
Ah u weer meneer. Eens kijken of het lukt.
Normale inschrijving of als oldtimer?
Normaal graag
Zo, de postbode komt morgen langs.
Dus alles is gelukt?
Jawel, alles is deze keer in orde.

* Chevy454 zal het wel geloven als de papieren en nieuwe nummerplaat er zijn.

Maar wel optimistisch *O*

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Chevy454
  • Niet online
Project 40: the no longer missing scrolls

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_v8Q9uEJMHwdKiR4u3nwNr20xj4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/M67uqzhkhIC2mE4Mg70Rzb5m.jpg?f=user_large

De plaat en het inschrijvingsbewijs zijn binnen *O*

Maar de ambtenaar die in 1987 de motor heeft geregistreerd was of nieuw of extreem lui :X
Motor Kawasaki, chassis nummer: de laatste 6 cijfers in plaats van het gehele chassisnummer wat op het balhoofd staat geslagen 8)7 Geen wonder dat de politie niks van vinden op dat partieel nummer :X

Maar het administratieve gedeelte is eindelijk voorbij. Nu kunnen we gaan schroeven.

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 03-02-2026 16:20 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-02 12:40

MrMarcie

CFMoto 450MT

NL-RaVeR schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:41:
[...]

Ik heb AI de groene delen even zwart laten maken, en dan staat zo'n volledig zwarte uitlaat wel het beste wmb.
[Afbeelding]
Met welke ai tool doe je dat?

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:17
https://www.flitsmeister.nl/dot

Dit zou wel handig zijn op de motor. Extra houder erbij voor in de auto. Accu gaat wel even mee

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-02 18:54
MrMarcie schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:29:
[...]
Met welke ai tool doe je dat?
Gemini. Foto gegeven en gevraagd of ie de groene delen even zwart kan maken. Ging in 1x goed.
TakeItToTheMax schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:10:
En zo kon ik gisteren de ambulance bellen voor een vriend die in de berm belanden door combinatie bocht, nat wegdek en te veel vaart.
Motor in orde, alleen kapotte knipperlicht. Hijzelf botbreuk in elleboog en sleutelbeen. Dat wordt helaas voorlopig niet meer rijden...

[Afbeelding]
Damn. Beterschap voor je maat! Vraag mij wel af hoe de motor alleen een kapot knipperlichtje heeft, maar hij zelf 2 botbreuken...

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Gewoon ongelukkig neerkomen. Als je op je elleboog landt, gaat je sleutelbeen er vaak ook aan. In feite is dat zelfs de functie van het sleutelbeen, om dan als zwakste punt te fungeren. Zo wordt die energie niet doorgegeven richting je ruggenwervel/nek/hoofd.

Het kan ook andersom voorkomen. Ik ben eens spectaculair met een salto afgestapt. (I kid you not)
Op mijn schouder een schroeiplekje in mijn pak, en de helm had de grond geraakt dus die heb ik vervangen. Verder had ik niets. Ja, de sleutels in mijn broekzak zorgden voor een prachtige blauwe plek, maar met lege broekzakken had ik die óók niet gehad.
De motor was praktisch total loss. :X Dit gebeurde overigens met een duizelingwekkende snelheid van <30km/h. :F

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

418O2 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:33:

Dit zou wel handig zijn op de motor. Extra houder erbij voor in de auto. Accu gaat wel even mee
Wat maakt dit handig op de motor?

Ik heb flitsmeldingen op mijn tomtom; Garmin kan dit vast en zeker ook. Daarnaast kan ik ook Flitsmeister (ik gebruik Camsam, een duitse variant) via mijn telefoon gebruiken, zodat ik de meldingen in mijn headset krijg.
Die audio melding in mijn helm valt meer op dan dit dingetje op mijn stuur, verwacht ik.

Daarnaast hebben ze het nergens over een IP rating, dus ik zou dit niet open en bloot op mijn motor durven bevestigen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:17
DrivinUCrazy schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:02:
[...]

Ik heb flitsmeldingen op mijn tomtom; Garmin kan dit vast en zeker ook. Daarnaast kan ik ook Flitsmeister (ik gebruik Camsam, een duitse variant) via mijn telefoon gebruiken, zodat ik de meldingen in mijn headset krijg.
Die audio melding in mijn helm valt meer op dan dit dingetje op mijn stuur, verwacht ik.

Daarnaast hebben ze het nergens over een IP rating, dus ik zou dit niet open en bloot op mijn motor durven bevestigen.
Tomtom heeft niet zulke up-to-date meldingen als FM. IP Rating is voor de meeste mensen ook niet echt een issue. Daarbij zal dit ding niet snel doorweekt raken. En als het echt regent heb je hem niet nodig.

IP Ratings zijn teringduur, als iets geen rating heeft wil het niet zeggen dat het stuk is zo gauw er een druppel vocht in de buurt is

[ Voor 17% gewijzigd door 418O2 op 04-02-2026 13:07 ]

• Pyr0_
DrivinUCrazy schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:02:
[...]

Camsam ken ik nog niet, hoe is jouw ervaring hiermee in vergelijking met FM? Ik heb een FM abbo maar in het buitenland zal die minder accuraat zijn met voornamelijk mobiele flitsers. Juist het soort waar wij als motorrijders sneller gepakt door worden.

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

Ik heb ook CamSam, Voordeel van de Duitse variant is, dat die het in DLD ook doet en FM volgens mij.niet.

Wel in DLD installeren, anders heb je de NL variant. Is eenmalig €6,95 of zo. Het is overigens wel strafbaar daar om dit te gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door ozzynator op 04-02-2026 13:12 ]

Moette doen.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:13

botoo

💀 too old to die young

418O2 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:33:
Ja, Flitsmeister is je vriend, vooral op de motor, maar juist op de motor is het veel minder goed bruikbaar omdat het waarschuwingssignaal niet luid genoeg is om te horen en de lampjes toch wel wat te subtiel zijn.

Ik heb een poos de Flitsmeister two bovenop het stuur gehad maar als die grote groene stip in oranje of rood veranderd dan zag ik dat alleen als ik het specifiek in de gaten hield. Inmiddels teruggegaan naar een oude iPhone met beeldvullend Flitsmeister, dat is een iets betere waarschuwing (helemaal als je het geluid in je helm hoort maar wat eigenlijk nog steeds te zacht is). Accugebruik op een telefoon is wel storend hoog, tussentijds opladen of met vaste voedingskabel monteren is noodzakelijk.

Ideaal is het allemaal niet. Voor mijn zou er best een DOT achtige motor versie mogen komen die je in je helm kan steken met b.v. een heldere kleurmelding.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Als ik me niet vergis is camsam gebaseerd op blitzer.de. Ervaring daarmee is prima, in Duitsland weliswaar.
Wel hilarisch als je de stem op Nederlands zet, echt met een Duits accent ingesproken.

Maar voor mijn rijstijl en de Duitse weggetjes die ik rij zijn de tomtom meldingen meestal zat. Op het kleine technische werk rij ik 10km/h te hard. Nou boehoe.
De undercover motoren zijn wat dat betreft spannender dan een losse mobiele flitser.

En er zijn eenmaal wegen waar ik me strak aan de snelheid houd omdat ze er vaak genoeg staan te flitsen, daar heb ik geen Flitsmeister voor nodig. Bij Vossenack naar beneden bijvoorbeeld. ;)

• Pyr0_
botoo schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:17:
[...]
Ja, Flitsmeister is je vriend, vooral op de motor, maar juist op de motor is het veel minder goed bruikbaar omdat het waarschuwingssignaal niet luid genoeg is om te horen en de lampjes toch wel wat te subtiel zijn.

Ik heb een poos de Flitsmeister two bovenop het stuur gehad maar als die grote groene stip in oranje of rood veranderd dan zag ik dat alleen als ik het specifiek in de gaten hield. Inmiddels teruggegaan naar een oude iPhone met beeldvullend Flitsmeister, dat is een iets betere waarschuwing (helemaal als je het geluid in je helm hoort maar wat eigenlijk nog steeds te zacht is). Accugebruik op een telefoon is wel storend hoog, tussentijds opladen of met vaste voedingskabel monteren is noodzakelijk.

Ideaal is het allemaal niet. Voor mijn zou er best een DOT achtige motor versie mogen komen die je in je helm kan steken met b.v. een heldere kleurmelding.
Ik deel die ervaring niet echt. Heb FM altijd op de achtergrond draaien en m'n Cardo staat altijd aan met of zonder muziek, en ik hoor de meldingen eigenlijk altijd wel, zelfs met oordoppen in.

Zelfs in Italië waarschuwde FM voor de vaste flitsers, gaat mij er meer om of ook de mobiele ook beetje betrouwbaar gemeld worden door camsam.

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

DrivinUCrazy schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:21:

Wel hilarisch als je de stem op Nederlands zet, echt met een Duits accent ingesproken.
Die stem ja, net een computer prins Bernhard haha.

Moette doen.

• Chevy454
  • Niet online
Project 40: poetsen en invetten

Zo, de zon schijnt en het is aantrekkelijk om even met een motor te gaan rijden maar aangezien we slecht hebben geslapen kunnen we beter wat klussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsidxfDCKoBOraqwiWULkfsFjZo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yhlCkKiNrR3cT6QUGReJQ24R.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6ZJWFNk4smCagoxT9BU9P1kOEY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/giPupT6nKtjF4KsZKm4ODda7.jpg?f=user_large

Gisteren het subframe verwijderd en de airbox losgehaald en deze delen schoongemaakt. Het frame zelf ook gepoetst. Omdat het maar slechts stof was ging het erg snel. Vandaag de dogbones, pivot en schokbreker eronder uitgehaald om deze te reinigen en in te vetten. Er zit toch wel wat grut merk ik dus het was toch goed om het allemaal schoon te maken. Het was ongeveer 24 jaar geleden dat we deze hadden ingevet, het kan vast geen kwaad om het even allemaal schoon te maken. Ik wou dit met lithium vet gaan smeren maar ik zie dat het MoS2 vet is. Ik moet toch eens kijken of ik nog wat heb, anders een kleine verpakking gaan halen (tenzij een pot niet te duur is).

De schokbeker is bijna 40 jaar oud, die gaan we naar RA-suspension brengen als deze tijd heeft om te reviseren. Een collega zei dat deze beste man hier goed in is dus waarom ook niet. Een WP schokbreker staat op het verlanglijstje maar we gaan eerst het budget spenderen aan de motor rijdend te maken, verfraaien kan later wel mochten we dat willen.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:49
Iemand de gouden tip? Ik zoek zoiets als hieronder, maar dan niet uit India en zonder scherpe randjes (werd genoemd in de reviews...):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wk3rvBll3RRYg9gYXV1IKaXw9ZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sSBhFRBjCRsI79ZZAc2m4O77.jpg?f=fotoalbum_large
https://viaterragear.com/...fA3R1JEAj7Mq7sFhP8DMnObPh
Chevy454 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:09:
Project 40: poetsen en invetten

Zo, de zon schijnt en het is aantrekkelijk om even met een motor te gaan rijden maar aangezien we slecht hebben geslapen kunnen we beter wat klussen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gisteren het subframe verwijderd en de airbox losgehaald en deze delen schoongemaakt. Het frame zelf ook gepoetst. Omdat het maar slechts stof was ging het erg snel. Vandaag de dogbones, pivot en schokbreker eronder uitgehaald om deze te reinigen en in te vetten. Er zit toch wel wat grut merk ik dus het was toch goed om het allemaal schoon te maken. Het was ongeveer 24 jaar geleden dat we deze hadden ingevet, het kan vast geen kwaad om het even allemaal schoon te maken. Ik wou dit met lithium vet gaan smeren maar ik zie dat het MoS2 vet is. Ik moet toch eens kijken of ik nog wat heb, anders een kleine verpakking gaan halen (tenzij een pot niet te duur is).

De schokbeker is bijna 40 jaar oud, die gaan we naar RA-suspension brengen als deze tijd heeft om te reviseren. Een collega zei dat deze beste man hier goed in is dus waarom ook niet. Een WP schokbreker staat op het verlanglijstje maar we gaan eerst het budget spenderen aan de motor rijdend te maken, verfraaien kan later wel mochten we dat willen.
Mooi werk! Zat jij niet bij BMW Motorrad voorheen? Heb je nog tips voor wat 'general purpose' vetten? Ik doe al het onderhoud van mijn KTM 1090 zelf, maar grijp eigenlijk altijd mis als het op de smering aan komt. Zou mooi zijn als ik met twee of drie potten de meeste use cases kan afdekken...

[ Voor 61% gewijzigd door DRAFTER86 op 07-02-2026 13:19 ]

• Chevy454
  • Niet online
DRAFTER86 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:16:
Mooi werk! Zat jij niet bij BMW Motorrad voorheen?
Jezus Christus, dat is echt eeuwigheid geleden. Moet ook bijna meer als 20 jaar zijn geweest 8)7
Heb je nog tips voor wat 'general purpose' vetten? Ik doe al het onderhoud van mijn KTM 1090 zelf, maar grijp eigenlijk altijd mis als het op de smering aan komt. Zou mooi zijn als ik met twee of drie potten de meeste use cases kan afdekken...
MoS2 en Lithium vet heb ik meestal ( :+ ) in gebruik.
Maar ik doe al bijna 20 jaar bits en bytes, ben al zoveel vergeten. Zelfs BMW Motorrad :X

• Glockner
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-02 19:28
Over Flitsmeister; ik heb juist meer het idee dat het niveau van meldingen steeds minder bruikbaar wordt. Zorgt op die manier voor veel afleiding.

De verleiding van zo'n Dot begrijp ik wel. Dat gepiel met die telefoon altijd, en het geluidsniveau van de meldingen voor op de motor; heb ik m'n headset gekoppeld, maar hoe hard staat het geluid van m'n telefoon ookalweer? Ik ben wel geïnteresseerd.

• Glockner
Goede daad van vandaag; petitie tot openstellen van Nordschleife voor motoren getekend.

• Glockner
Ohja; én bijgelezen op de CB1000GT. Olieproblemen zorgen voor uitstel van levering dit jaar. On-Honda's, onbegrijpelijk ook. Zelfde vibe als de Prius'en van Toyota die toen plots massaal stuk gingen; je verwacht het niet. Imagoschade 100%.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DRAFTER86 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:16:
Iemand de gouden tip? Ik zoek zoiets als hieronder, maar dan niet uit India en zonder scherpe randjes (werd genoemd in de reviews...):
[Afbeelding]
https://viaterragear.com/...fA3R1JEAj7Mq7sFhP8DMnObPh
Kom dit toevallig tegen: https://rally-motor.nl/co...ts/giant-loop-mounts-paar

Daar wel uitverkocht, maar wellicht elders niet.

• Chevy454
  • Niet online
Project 40: elbow grease pivot

Leuk die gepoedercoate delen. Je kan geen remmenreiniger gebruiken dus lauw water en Dreft en spoelen maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pP4K_Z3PDy932whKRQ9zaR0GX4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aZyDoVGvdqejzmLEZ9ubr6RS.jpg?f=user_large

De bovenste is schoongemaakt. De onderste nog niet. Maar die pivot heeft lagers, das geen goed idee om die in een bak zeepwater te steken.

Dus voorzichtig met een vochtige doek losgewreven. En daarna met enkele zachte doeken drooggeveegd. En alle rotzooi ook meegenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLDHVEqf0IFRUTrRnlwlPPlGXb8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iIGHPLy2SoZ0oOA9yIVC4seW.jpg?f=user_large

Schoongemaakt maar nog niet ingevet want moet nog vet zoeken / kopen. Maar de lagers lopen nog heel mooi.

De bouten en moeren worden morgen schoongemaakt en dan gaan we de achterbrug proberen te demonteren. En de schokbreker is bij RA-suspension voor revisie dus volgende week is echt poetsen, poetsen en invetten van de assen en lagers. Montage van deze delen zal pas vanaf vrijdag zijn als de schokbreker terug is.

[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 07-02-2026 18:29 ]

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Lekker bezig @Chevy454 d:)b

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:12
Vandaag motor een beurt laten geven en navraag over de banden gedaan.
De Pirelli scorpion trails zijn (ongeveer) op. Nu heb ik hier nooit een helemaal lekker gevoel bij gehad, dus ik vroeg welke band ze adviseerden: de Pirelli angel gt. Gemonteerd zou ik daar ongeveer 500 euro voor kwijt zijn.
Dit was bij Ducati.
Navraag bij lokale motorwinkel. Zelfde vraag en hij adviseerde Bridgestone T33. Prijs ongeveer hetzelfde.

Voor op een Multistrada 950s uit 2020 die vooral veel woon-werk doet en (helaas) slechts af en toe echt uitgelaten wordt om echt buiten te spelen: iemand nog adviezen of ervaringen waar ik als N00b op dit vlak nog wat mee kan?

• Pyr0_
Blabla13 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:12:
De Pirelli scorpion trails zijn (ongeveer) op. Nu heb ik hier nooit een helemaal lekker gevoel bij gehad, dus ik vroeg welke band ze adviseerden: de Pirelli angel gt. Gemonteerd zou ik daar ongeveer 500 euro voor kwijt zijn.
Dit was bij Ducati.
Navraag bij lokale motorwinkel. Zelfde vraag en hij adviseerde Bridgestone T33. Prijs ongeveer hetzelfde.

Voor op een Multistrada 950s uit 2020 die vooral veel woon-werk doet en (helaas) slechts af en toe echt uitgelaten wordt om echt buiten te spelen: iemand nog adviezen of ervaringen waar ik als N00b op dit vlak nog wat mee kan?
Oh oh /bandendiscussie

Ikzelf ga voor de Michelin Road 6 op mijn multi. Wordt volgens mij over het algemeen gezien als een van de beste tourbanden. Maar ik zou zeggen, ga eens wat reviews bekijken en informeer je in de verschillen. Want iedereen die je vraagt gaat wat anders zeggen. En meestal geld N=1 (voor mij ook) dus in hoeverre dat je dat dan moet geloven...

Wat ik zo van de Bridgestone's T33 heb onthouden is dat ze niet zó goed zijn (als de Road6) in de regen en wat harder slijten.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:25
Blabla13 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:12:
Dit was bij Ducati.

Ik heb ervaring met de Michelin Road 6 en de Pirelli Angel GT2. Allebei helemaal goed. En ik gebruik mijn motor ook zo.

Een setje banden voor je motor kost online 300 pieken. Probeer een lokale motorbandenboer te vinden, want ik vind 200 euro voor monteren wel wat veel.

PVoutput

• Pyr0_
s020506 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:33:
[...]

Ik heb ervaring met de Michelin Road 6 en de Pirelli Angel GT2. Allebei helemaal goed. En ik gebruik mijn motor ook zo.

Een setje banden voor je motor kost online 300 pieken. Probeer een lokale motorbandenboer te vinden, want ik vind 200 euro voor monteren wel wat veel.
Moet je natuurlijk wel de middelen en vaardigheden hebben om je wielen te demonteren.

Maar je hebt wel gelijk; garage bij me in de buurt telde 2 tientjes voor het afhalen en terug opleggen van de voorband.
Dat is ff andere koek dan de bijna 300e die ik neer heb gelegd om m'n achterband te vervangen in Italië.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Glockner schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:54:
Ohja; én bijgelezen op de CB1000GT. Olieproblemen zorgen voor uitstel van levering dit jaar. On-Honda's, onbegrijpelijk ook. Zelfde vibe als de Prius'en van Toyota die toen plots massaal stuk gingen; je verwacht het niet. Imagoschade 100%.
Wat ik nog het vreemdste vind: dit blok gebruiken ze al sinds jaar en dag, het is geen volledig nieuw ding of zo.

Maar ik wacht nog een jaartje voordat ik naar de CB1000GT ga kijken. ;)

• s020506
Pyr0_ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:37:
[...]

Moet je natuurlijk wel de middelen en vaardigheden hebben om je wielen te demonteren.

Maar je hebt wel gelijk; garage bij me in de buurt telde 2 tientjes voor het afhalen en terug opleggen van de voorband.
Dat is ff andere koek dan de bijna 300e die ik neer heb gelegd om m'n achterband te vervangen in Italië.
Bij mijn werk in de buurt zat een garage die er (uit mijn hoofd) 100 euro voor rekende als ik daar met mijn motor kwam aanrijden.

Zelf doen heeft ook het voordeel dat je zelf je remblokjes kan doen, dan bespaar je daar ook weer op :)

PVoutput

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:12
s020506 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 07:25:
[...]

Bij mijn werk in de buurt zat een garage die er (uit mijn hoofd) 100 euro voor rekende als ik daar met mijn motor kwam aanrijden.

Zelf doen heeft ook het voordeel dat je zelf je remblokjes kan doen, dan bespaar je daar ook weer op :)
Ik heb er de kennis, ruimte en de gereedschappen niet voor helaas.

Ik ben een motorgebruiker. Veel rijden. Volop genieten. Zelfkennis dat ik niet eraan moet gasn sleutelen.
Kost wel meer, dus dan maar wat meer werken.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

[...]

Waarom zou je zelf je remblokjes niet kunnen doen als je iemand anders je banden laat wisselen? :?

• Chevy454
  • Niet online
Project 40: achterbrug verwijderen - sidequest 1

Het plan was om de achterbrug te verwijderen. Eerst de achterrem assembly verwijderen, dan het achterwiel lossen en alles eruit trekken. Bij het verwijderen van de remklauw viel het remblokje eruit en toen zag ik iets wat meteen mijn aandacht trok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VE0-VVgj300dRu0sV68E-C-BPrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGjRLkigIMfIOq45fYLaZfbr.jpg?f=fotoalbum_large

Das niet goed ;( Zou de remzuiger vastzitten of gekneld staan?
Dus werd het een achterrem demontage en inspectie in plaats van de achterbrug te verwijderen.
Met 3 bar persdruk ging de remzuiger zo los dus die zat niet gekneld. Maar wat ziet dat oppervlak er zo gek uit :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aH0ImozdVZ_fa7cN-lv9eCY44IE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IICn9fmDAfSXJ53EhTziDvSz.jpg?f=fotoalbum_large

Oh.. daarom dus 8)7
Ik probeer er maar geen hersens over te breken hoe je in godsnaam dat oppervlak (wat tegen het remblokje drukt en dus eigenlijk een intermediair is) scheef kan laten vervormen. Goed dat ik een donorfiets heb, dus kan kunnen we kijken wat we kunnen herbruiken. Later vandaag gewoon de klauw verder uit elkaar trekken, schoonmaken, met ATE rempasta de interne delen bedekken totdat we weer aan de achterbrug assembly zitten.

Oh en remvloeistof wat 20 jaar geen daglicht heeft gezien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJCase73drbjdWbgoNa6ToW8UyY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pJrPlbvmbvJRUFZiaTOmy22C.jpg?f=user_large

Kan nog gebruikt worden :+
De achterremschijf, ja dat wordt met een micrometer (die van McLaren :+ ) even kijken of die ook verkeerd is afgesleten. Waarschijnlijk wel dus dat wordt een andere remschijf als die van de donor ook niet meer lekker is.
Late avond edit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqG44yQqHrV282-6gwHKP86YfOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jet3GoAQFOPx4gzXCZ9PPSZv.jpg?f=fotoalbum_large

Remklauw in elkaar gezet om geen rondslingerende delen te hebben. En bij verdere inspectie is er toch wel meer mis geweest. We gaan nieuwe pads steken en dan kijken hoe het slijtage beeld is. De remzuiger wel strategisch gemonteerd voor het slijtage beeld. De remschijf is ook golvend qua oppervlakte dus dat zou ook de oorzaak kunnen zijn geweest.

[ Voor 18% gewijzigd door Chevy454 op 08-02-2026 18:56 ]

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

[...]
Daar hoeft het wiel er toch niet voor uit?

Moette doen.

• Dutchgixxer
snip: niet de bedoeling

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 08-02-2026 15:15 ]

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

snip: spam

[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 08-02-2026 15:14 ]

Moette doen.

• s020506
ozzynator schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:42:
[...]

Daar hoeft het wiel er toch niet voor uit?
Klopt. Ik bedoel dat als je het wiel zelf eruit kan halen, je ook de kunde hebt om zelf je remblokjes te doen.

PVoutput

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bijzonder net op de snelweg.... Ik rij richting een politiebusje en sluit achter aan, netjes 120 op de teller beide waar je 100 mag. Dus ik blijf er achter hangen, maar snelweg gaat naar 3 banen, wat invoegend verkeer etc, en ik zit opeens soort van half opgesloten helemaal rechts. Dus ik netjes kijken, en gelijk helemaal links zodat ik weer 2 sec afstand om me heen heb. Iedereen nog netjes 120, ik rij nu direct naast het politiebusje, we gaan gelijk op een minuutje.

Gaat er iemand bij me bumperkleven en zakt ook niet af... Ok, even gas, snel naar rechts en weer 120. Gast rijdt vlot weg, poltiebusje haalt hem in, en gaat er vlak voor rijden tot hij weer 100 rijdt en laat het voor wat het is. Haalt die gast dat busje weer in! Dus ja, iets met een ezel, nu krijgt hij een stopteken uiteraard. Ik heb een voetje uitgestoken, ik hou niet zo van bumperklevers. ;)

Nu maar hopen dat ik niks op kenteken krijg, maar kan het me niet voorstellen.

• s020506
Aikon schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:15:
Bijzonder net op de snelweg.... Ik rij richting een politiebusje en sluit achter aan, netjes 120 op de teller beide waar je 100 mag. Dus ik blijf er achter hangen, maar snelweg gaat naar 3 banen, wat invoegend verkeer etc, en ik zit opeens soort van half opgesloten helemaal rechts. Dus ik netjes kijken, en gelijk helemaal links zodat ik weer 2 sec afstand om me heen heb. Iedereen nog netjes 120, ik rij nu direct naast het politiebusje, we gaan gelijk op een minuutje.

Gaat er iemand bij me bumperkleven en zakt ook niet af... Ok, even gas, snel naar rechts en weer 120. Gast rijdt vlot weg, poltiebusje haalt hem in, en gaat er vlak voor rijden tot hij weer 100 rijdt en laat het voor wat het is. Haalt die gast dat busje weer in! Dus ja, iets met een ezel, nu krijgt hij een stopteken uiteraard. Ik heb een voetje uitgestoken, ik hou niet zo van bumperklevers. ;)

Mijn ervaring is dat de politie eerder meteen laat weten dat je rijgedrag niet ok is, dan dat ze niks doen en stiekem een boete uitschrijven. Maar goed, n=1 in dit geval.

PVoutput

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:17

Vrijdag

De Zwarte

Aikon schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:15:

Tenzij je al revvend op je achterwiel voorbijkwam denk ik dat je niet bang hoeft te zijn voor een boete.

Die 20km boven de vmax maakt echt niet uit als je verder zelf netjes rijdt en het overige verkeer ook op ongeveer dezelfde snelheid zit.
Die bumperklever was veel gevaarlijker bezig zo te lezen. Ik denk dat ze dat interessanter vonden dan een motorrijder die netjes met het verkeer meegaat :)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:08
Vrijdag schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:28:
[...]

Tenzij je al revvend op je achterwiel voorbijkwam denk ik dat je niet bang hoeft te zijn voor een boete.

Die 20km boven de vmax maakt echt niet uit als je verder zelf netjes rijdt en het overige verkeer ook op ongeveer dezelfde snelheid zit.
Die bumperklever was veel gevaarlijker bezig zo te lezen. Ik denk dat ze dat interessanter vonden dan een motorrijder die netjes met het verkeer meegaat :)
En busjes zijn meestal onderweg van A naar B, hebben geen specifieke controletaken op de snelweg. Zolang je het niet te bont maakt, zul je geen boete krijgen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:45

jeroenathome

Een regel tekst

Ik reed ooit eens achter een auto op de snelweg. Na enkele kilometers klapte er een bordje omhoog met de tekst afstand bewaren.
Bleek een onopvallende politieauto te zijn.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

lord_fh

PS5

Ik ben nog steeds erg benieuwd, of het zin zou hebben om voor mijn 2002 DL1000 een set hyperpro veren (V+A) te laten monteren, maar hoe schat ik nou in of dat zin heeft. Hebben er hier meer mensen een setje vervangingsveren gemonteerd (of laten doen) , ik dacht dat Hyperpro in het verleden het monteren ook voor je kon doen, maar lees dat niet meer op de site. Anyhow, zijn er ervaringsdeskundigen hier die wat kunnen zeggen over of je het echt merkt (in positieve zin)

• botoo

botoo

💀 too old to die young

@lord_fh Heb ik gedaan op mijn Harley, dat was een enorme verbetering maar dat komt ws omdat mijn Harley af-fabriek vreselijk slap was afgeveerd.
Veren die er al bijna een kwart eeuw inzitten mag je imo sowieso een opfrisbeurt geven en dan is het vervangen voor Hyperpro's nauwelijks duurder.

Imo: aanrader :Y

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:27

Clush

Do as I say...

Lijkt mijzelf een vrij dure upgrade voor deze fiets. Maar heb je nu issues met de vering, dan?

Ik heb me niet verdiept in het prijsverschil tov andere veren, dus misschien valt het mee als je de veren sowieso al moet vervangen. Maar gevoelsmatig zou ik zelf naar iets budgetvriendelijkers zoeken.

Heb zelf met mijn DL1000 2004 die ik tot 2018 reed nooit de behoefte gevoeld om iets aan de vering te doen, buiten wat je gewoon kan instellen.

... not as I do.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:34

_Apache_

For life.

lord_fh schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:14:
Ik ben nog steeds erg benieuwd, of het zin zou hebben om voor mijn 2002 DL1000 een set hyperpro veren (V+A) te laten monteren, maar hoe schat ik nou in of dat zin heeft. Hebben er hier meer mensen een setje vervangingsveren gemonteerd (of laten doen) , ik dacht dat Hyperpro in het verleden het monteren ook voor je kon doen, maar lees dat niet meer op de site. Anyhow, zijn er ervaringsdeskundigen hier die wat kunnen zeggen over of je het echt merkt (in positieve zin)
Beste upgrade die je kunt doen :Y Mijn FJR (zelfde bouwjaar) lag daarna zoo strak op de weg dat het wel een hele nieuwe motor leek. En of ze het nog doen, verwacht het wel, heb je ze al gebeld?
Typisch van die zaken die zoo goed zijn, dat het van hun via-via-netwerk moeten hebben, dus de website krijgt niet zoveel aandacht.

[ Voor 12% gewijzigd door _Apache_ op 09-02-2026 15:23 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Destijds op de twin ook een wereld van verschil.
Wil op de t7 ook zeker nog een keer doen!
Kan je via merk specifiek forum of iets niet iemand vinden die ze er al in heeft hangen?

• Chevy454
  • Niet online
lord_fh schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:14:
Anyhow, zijn er ervaringsdeskundigen hier die wat kunnen zeggen over of je het echt merkt (in positieve zin)
2002, hoeveel km en hoe vaak heb je de olie al eens vervangen van de voorvork?

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

Chevy454 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:24:
[...]

2002, hoeveel km en hoe vaak heb je de olie al eens vervangen van de voorvork?
54.200km , ik heb hem nu 6 jaar en nog nooit de olie gedaan (gekocht met 42k, was wel een goed onderhouden fiets en super netjes maargoed dat zegt niks over de voorvorkolie )

• Chevy454
  • Niet online
lord_fh schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:54:
54.200km , ik heb hem nu 6 jaar en nog nooit de olie gedaan (gekocht met 42k, was wel een goed onderhouden fiets en super netjes maargoed dat zegt niks over de voorvorkolie )
Daar heb jij jouw antwoord denk ik dan.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Antwoord hangt natuurlijk af van: wil je er mee door rijden?
Als je het ding over een jaar wel vervangen voor iets anders dan is het aan jou de vraag of je het daar geld waard vind.

Wat betreft rijgedrag, vering, demping is het altijd een enorme verbetering. Zeker bij een fiets van die bouwjaren. Dat is dus een nobrainer.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

Bommes schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:13:
Als je het ding over een jaar wel vervangen voor iets anders dan is het aan jou de vraag of je het daar geld waard vind.

Wat betreft rijgedrag, vering, demping is het altijd een enorme verbetering. Zeker bij een fiets van die bouwjaren. Dat is dus een nobrainer.
Hij is nog zo netjes en zonder een smetje, en rijdt verder prima, na al.deze reacties en wat ik verder online kan vinden MOET het wel een verbetering zijn , dus de drempel ben ik bijna over nu denk ik haha. Weg doen doe ik ik hem voorlopig niet , daar is hij veel te goed voor nog

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Dan de spaarpot stuk slaan en hop laten vervangen.
Echt geloof ons :Y

• Joris748
lord_fh schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:18:
[...]

Hij is nog zo netjes en zonder een smetje, en rijdt verder prima, na al.deze reacties en wat ik verder online kan vinden MOET het wel een verbetering zijn , dus de drempel ben ik bijna over nu denk ik haha. Weg doen doe ik ik hem voorlopig niet , daar is hij veel te goed voor nog
Dat dacht ik van mijn 25 jaar oude Mille ook. Geen enkel probleem, gewoon goed onderhouden. En het laatste half jaar alleen maar ellende mee gehad. Kan zomaar omslaan.

Ik zou dat geld alleen erin steken, als je bereid bent om er nog enkele duizenden EUR meer in te steken als hij wel mankementen krijgt. Zo’n vering revisie is geen investering die je binnen twee jaar af wilt schrijven.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 09-02-2026 19:37 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• lord_fh
  • Nu online

lord_fh

PS5

Joris748 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:30:
[...]

Dat dacht ik van mijn 25 jaar oude Mille ook. Geen enkel probleem, gewoon goed onderhouden. En het laatste half jaar alleen maar ellende mee gehad. Kan zomaar omslaan.

Ik zou dat geld alleen erin steken, als je bereid bent om er nog enkele duizenden EUR meer in te steken als hij wel mankementen krijgt. Zo’n vering revisie is geen investering die je binnen twee jaar af wilt schrijven.
Eens maar dat risico is er altijd, buiten dat is het een Suzuki, eigelijk bullitproof op wat dingen na (zoals koppelingskorf, en wat kleine dingen). Als ik een nieuwe motor koop, dan wil ik een echte stap maken naar een BMW F900XR denk ik (en met stap bedoel ik qua rijcomfort, snufjes en systemen), en dat gat qua geld is zo groot, dat ik dat voor die 2000 km per jaar niet kan verantwoorden voor mijzelf (plus dan nog weet ik niet wat ik heb zeg maar en met deze opzich wel na 6 jaar). Dan zou die paar 100 euro (want het is 275 bij een dl1000 voor de voorveerset, plus de achter veer los, alleen montage komt er dan bij) het mij wel waard zijn, MITS het echt verschil maakt, maar het blijkt uit de reacties dat dat in ieder geval zo is.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:59

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Nou, de Twin had er weer geen zin in zondagochtend. Wilde nog wel slapjes rondgaan maar starten ho maar, dus toch maar een nieuwe investering gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://www.nr1motor.nl/media/catalog/product/cache/a14f75a1a83a1fff46349fcf0da4c2d0/y/t/ytz14s_wc__1.jpg

Maar holy fuck wat schrik je dan toch weer van het gewicht: 4kg schoon aan de haak op de keukenweegschaal. Achteraf dan toch zitten denken 'had ik beter lithium gepakt?' maar dan moest ik ook weer een nieuwe lader en dan werd het allemaal al gelijk weer heel erg prijzig zonder dat het echt merkbaar beter zou worden op het gewicht na.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:48:
Nou, de Twin had er weer geen zin in zondagochtend. Wilde nog wel slapjes rondgaan maar starten ho maar, dus toch maar een nieuwe investering gedaan:

[Afbeelding]

Maar holy fuck wat schrik je dan toch weer van het gewicht: 4kg schoon aan de haak op de keukenweegschaal. Achteraf dan toch zitten denken 'had ik beter lithium gepakt?' maar dan moest ik ook weer een nieuwe lader en dan werd het allemaal al gelijk weer heel erg prijzig zonder dat het echt merkbaar beter zou worden op het gewicht na.
Mijn ATAS startte vanmorgen na ruim een maand stilstaan gelukkig zonder problemen, heb voor de zekerheid de goedkoopste NOCO-lader gekocht, maar die ligt gelukkig al een paar jaar ongebruikt in de schuur (nouja, paar keer uitgeleend om een scooter bij te laden). Voor de auto en RT had ik al een 10A CTEK liggen, maar die doet natuurlijk geen lithium-accu's 8)7.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

SlinkingAnt schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:04:
[...]

Mijn ATAS startte vanmorgen na ruim een maand stilstaan gelukkig zonder problemen, heb voor de zekerheid de goedkoopste NOCO-lader gekocht, maar die ligt gelukkig al een paar jaar ongebruikt in de schuur (nouja, paar keer uitgeleend om een scooter bij te laden). Voor de auto en RT had ik al een 10A CTEK liggen, maar die doet natuurlijk geen lithium-accu's 8)7.
Nee en wat het onderzoek dat ik heb gedaan kan lithium ook niet tegen langere tijd stilstaan nog los van het feit dat mijn Optimate Gen4 TM340 het niet ondersteunt. Na goed, ik heb er volgens mij nog de originele accu in hangen dus die is nu zo'n beetje tien jaar oud, dan mag het ook wel een keer kapot gaan. Voltage na een tijdje druppelladen was nog wel goed maar na een keertje starten gisteren bleef hij onder de 12v hangen dus ik denk gewoon versleten.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Een maand is ook meestal het maximale wat die hier stil staat. Met alle sneeuw en het bijkomende gestrooi probeer ik toch echt te wachten totdat het een paar keer goed geregend heeft. Een weekje wintersport erbij en dan is een maand zo om :). Binnenkort maar een beurt inplannen, laatste is (denk ik) alweer 2 jaar geleden, maar met max 4k per jaar voelt het nog recent. :X

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Pff ik had vanochtend een blackout. Ben de deur uitgegaan, op motor geklommen en daarna geen idee. Heb mijn vriendin gebeld toen de motor en ik op onze kant lagen voor de oprit. Gelukkig was hij nog niet eens gestart, en is er alleen een richtingaanwijzer stuk.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:07

Destruction

(ex-)Automonteur

Bommes schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:13:
Dit is ook precies waarom ik nog geen set voor de Diversion besteld heb. Ik vind hem aan de voorkant wat te slap (da's standaard al een ding met de Diversion), maar voor wat rondjes op het circuit (o.a) zou ik ook wel een wat minder lomp zware fiets willen hebben. Nou is het een optie om zo'n ding erbij te kopen en de Diversion erbij te houden, maar ik weet nog niet of ik echt 3 motoren (als je de scooter meetelt...) wil hebben. Ik heb ruimte voor 3, maar als ik dan weer eens een hobbyprojectje wil doen kan ik dat ding eigenlijk niet kwijt... :+

Maar ik zou andere vering wel aanraden, ja. Vind de kosten voor een setje Hyperpro, vork olie, keerringen etc. ook wel meevallen. Maar nu tijd en geld besteden aan iets dat niet kapot is terwijl ik hem misschien na dit jaar weg ga doen vind ik ook weer zoiets.

@Boudewijn Zoals anderen aangeven zou ik hier wel even mee naar de huisarts gaan. Zeker als je dit wel eens vaker hebt gehad. Hoe dan ook vervelend :/ Misschien de motor maar even laten staan ook.

[ Voor 20% gewijzigd door Destruction op 09-02-2026 21:49 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[Afbeelding]

Die lithium accus zijn leuk voor in een S1000RR ofzo, motorfietsen die al gebouwd zijn om zo licht mogelijk te zijn. En ook dan alleen als je rondetijden aan t aanscherpen bent.

Voor zo'n SUV maken die paar kilo verschil echt niets uit.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Boudewijn schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:31:
Pff ik had vanochtend een blackout. Ben de deur uitgegaan, op motor geklommen en daarna geen idee. Heb mijn vriendin gebeld toen de motor en ik op onze kant lagen voor de oprit. Gelukkig was hij nog niet eens gestart, en is er alleen een richtingaanwijzer stuk.
Oh shit. Vaker gehad? Misschien eens met de huisarts checken?

• Joris748
Dat is wel heel vervelend. Heb je vaker zo’n black-out gehad? Ik zou toch even langs de huisarts gaan. Zonder aanwijsbare reden flauwvallen en motorrijden is een hele slechte combi ;(

• botoo

botoo

💀 too old to die young

[rant]
Er zit een toerentalbegrenzer op mijn motor, daar schrik ik steeds van als ik, met mijn ogen op de weg, 200 rij :|.
Is niet mijn gangbare tempo (ik wil mijn rbw graag houden) maar soms wil ik ff testen wat er in zit na de zoveelste aanpassing.
[/rant]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Joris748
botoo schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:56:
[rant]
Er zit een toerentalbegrenzer op mijn motor, daar schrik ik steeds van als ik, met mijn ogen op de weg, 200 rij :|.
Is niet mijn gangbare tempo (ik wil mijn rbw graag houden) maar soms wil ik ff testen wat er in zit na de zoveelste aanpassing.
[/rant]
Lampje erop zetten dat gaat knipperen :)

Maar dikke twin en toerenbegrenzer is een weinig subtiele combinatie. Trok hem ook eens in de begrenzer op het moment dat ik ging verzitten. Was een pijnlijke ervaring :X

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Hij is plausibele deniability aan het creëren.

" Schat, ik snap er ook niks van! Ik kan me alleen nog zwarte vlekken herinneren en ineens werd ik wakker buiten de dealer met een nieuwe Kawasaki H2r... "

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HTT-Thalan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:33:
[...]

Hij is plausibele deniability aan het creëren.

" Schat, ik snap er ook niks van! Ik kan me alleen nog zwarte vlekken herinneren en ineens werd ik wakker buiten de dealer met een nieuwe Kawasaki H2r... "
Dan wordt het toch echt die Superduke 1290 gt nogwattes. Stoere fiets. Op zijn kant leggen zal ook wel duur zijn :F

Was gisteren al naar de ha geweest, niets te vinden. Ik stap zo weer op. Dank voor de bezorgdheid mannen!

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 10-02-2026 08:52 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik ben dus al mijn hele motorrijdende leven een grote fan van Honda...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3g3XQzBRlr_CGBP5yrkJbv54To=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjrfgsfWCRTeXtyYiTVCaDRo.jpg?f=fotoalbum_large

Behalve wanneer ik de accu van een 2016 Africa Twin moet vervangen. Dan zijn het hufters, allemaal.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

:D

Ach joh, het houdt je van de straat. Soms vraag je je inderdaad af, of degene die de constructie heeft verzonnen het ooit zélf een keer heeft moeten uitvoeren.

Bij mij is dat standaardpraktijk: als een engineer iets heeft verzonnen wat in de praktijk lastig blijkt te zijn, mag die engineer zelf een dagje in de werkplaats / buitenmontage meedraaien. Vooral de buitenmonteurs weten dan dat ze zich niet in hoeven te houden met hun commentaar. :+

• kneusteun
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:08:

[Afbeelding]

Behalve wanneer ik de accu van een 2016 Africa Twin moet vervangen. Dan zijn het hufters, allemaal.
Is het zo'n ramp? heb ook maar een nieuwe besteld en die is vervangen in 2 minuten.. Wat heeft die nieuwe At gedaan dat het lastiger is?

Ook trouwens getwijfeld over lith, maar ik heb al een keer mezelf gered met een lader van een vreemde en dus heb ik liever 2kg meer zodat ik overal eventueel kan bijladen.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[Afbeelding]

Hoe moet die erin dan?

Mooiste accu constructie die ik ooit gezien heb zit in mn R1250RS. Kapje aan de zijkant eraf en de accu kan je zo losmaken en eruit schuiven. En er zit een tweede plus-pool zodat je makkelijk kan laden/overstarten. Accu zit zo laag mogelijk ivm zwaartepunt en toch heel makkelijk bereikbaar :Y

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De Yamaha XT1200Z had het ook heel fijn. Kapje dat met een standaard inbus-sleuteltje (dat weer onder het zadel zat geklikt) eraf gedraaid werd, rubber band los, en wisselen maar.
Tenzij je Puig valbeugels er op had, want dan kreeg je de accu er niet meer uit gedraaid natuurlijk, maar dat was je dan zelf schuld. O-)

In feite, alle elektra zat heel mooi rechts achter die kap weggewerkt, dus onderweg een noodreparatie uitvoeren was een kwestie van minuten. Alsof er over was nagedacht door een elektricien. :)

Daar had ik ook een Y-splitter gemaakt voor de accessoires op de accessoirestekker (mistlampen, navi, ...). Was er iets mis met één van de accessoires, dan was het een kwestie van stekker lostrekken, zekering vervangen, en op een later tijdstip de daadwerkelijke storing wel zoeken.

• Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:58

[Afbeelding]

Niet alleen Honda... Op de F700GS is het net zo'n pretje, de "tank" moet even losgeschroefd waarna de kap eraf komt, dan moet het hele luchtfilter huis eruit en dan kun je bij alle benodigde bouten om de accu los te maken. Daarna is het wat priegel werk om de accu eruit te krijgen, dan uiteraard weer alles in omgekeerde volgorde.

Gelukkig kan de BMW laden via de can-bus 12v laad aansluiting, scheelt achteraf ingebouwde kabels om een lader aan te sluiten.
Máár ik rij eigenlijk zoveel in de winters dat ik geen lader nodig heb :9

Gelukkig gaan die accu's wel lang mee, mijn originele BMW accu is er afgelopen herfst uitgegaan na 10 dienstjaren. Hopelijk kun je er dus weer even tegen! :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

kneusteun schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:45:
[...]

Is het zo'n ramp? heb ook maar een nieuwe besteld en die is vervangen in 2 minuten.. Wat heeft die nieuwe At gedaan dat het lastiger is?

Ook trouwens getwijfeld over lith, maar ik heb al een keer mezelf gered met een lader van een vreemde en dus heb ik liever 2kg meer zodat ik overal eventueel kan bijladen.
Theoretisch gezien is het zoals @noes het zegt maar het vakje van deze AT is extreem krap, de kabels heel kort en klemmen langs de accu waardoor de tray waar die in ligt ook heel stroef gaat. De plus pool kun je pas vastmaken als de accu voor 95% in het vak geschoven is...

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:49
TakeItToTheMax schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:48:
Dan lees ik al het enthousiasme, mooie ritten, discussies, ervaringen etc. Vraag ik mij af: is er nooit een rit georganiseerd met/voor mede-tweakers?

Zou dat te druk worden? Zit niemand er op te wachten? Of komen we dan nooit weg omdat eerst alle discussies gedaan moeten worden?
Leviathius schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:07:
[...]

Laatste echte motortocht (weekend weg) was in September 2019: Tweakers motorweekend 20-21-22 september 2019//1769032765

Een dagje sturen in Nederland was voor het laatst in 2022: GoT Motortocht en die daarvoor in 2018 (berichten daarvan staan ook in dit gelinkte topic).

Van hoe de rit ging in 2018 was het hartstikke gemoedelijk en rustig aan. Echt niet dat je denkt poehee dit gaat hard, sjongejonge wat een aso's. Sterker nog, ging eerder gewoon lekker rustig. Kan ook komen door de grote opkomst van ik meen 25 man zoiets. Ook erg fijn met afrekenen bij de Beren, rekening splitsen voor 25man O-)
[Afbeelding][Afbeelding]
A13X schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:34:
[...]

Een deel van die groep is later nog 2x(3?) een weekend weg geweest en meet af en toe nog steeds. Probleem is vaak afstand, agenda's en wie regelt de route. Het leven zit vaak in de weg.

Rond die periode zijn er een aantal groepsritten geweest. Dus er zullen vast gegadigden zijn als je iets wilt organiseren, want dat is uiteindelijk vaak het hekelpunt. Iedereen wilt wel, maar niemand wil het organiseren.

Also, de kale kop voorop ben ik zie ik nu. Spot m'n oude FZ1N maar tussen de motoren.
kneusteun schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:08:
Iemand had het over een meet?
Ik wou vorig jaar nog een ADV meet doen, maar door wat issues persoonlijk viel mijn jaar een beetje in het water.

Is het een optie om een tweakers breed kampeer weekend te doen? als we het bijvoorbeeld op 1 centrale camping doen kunnen we vanuit daar wat ritjes rijden? groepen vormen kan, en mensen kunnen wat offroad doen en andere lekker bochtjes op het asfalt.

Ik weet dat ze op MF het "kampeer test weekend" hadden, dat vond ik wel slim.
Ergens Maart/April een weekend plannen en dan bijvoorbeeld vrijdag aanrijden, zaterdag rijden en s'avonds vuurtje en gezellig en volgende dag ritjes naar huis?
Met moet het ijzer smeden als het eten of de geit melken wanneer ie drachtig is. :P
Dus leuk om iets te organiseren voor Tweakers. Ik wil wel meehelpen om iets gedaan te krijgen. Ik ben al twee jaar niet meer op pad geweest met de motor dus het wordt tijd om weer een weekend weg te gaan.

Helpen betekent dat ik het niet alleen ga doen. Misschien moet er iets van een klein committee komen wat de bestemming bepaalt en de periode.
Zelf zat ik te denken om dit voorjaar nog te gaan en dan van vrijdag tot en met zondag. kampeer graag maar hotel is ook goed.

Hoe pakken we het aan? Even offline via een Signal groep?
Signal link in je bakkes, hier is de groep https://signal.group/#CjQ...JEhA2xyo3uHo2PTQ0XhjjVaEQ

• botoo

botoo

💀 too old to die young

@badkuip * botoo aangemeld en bereid om mee te helpen met organiseren

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:05

[Afbeelding]

Ik heb 2 linkerhanden maar op de Firestorm stelt dat echt niks voor. :9

• Joris748
botoo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 00:55:
@badkuip * botoo aangemeld en bereid om mee te helpen met organiseren
* Joris748 heeft zich ook aangemeld voor de organisatie

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 11-02-2026 08:10 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Loei123 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:07:
[...]

Tja iedereen kiest een motor naargelang dienst capaciteiten he :+.

• Jolke
  • Laatst online: 13:53
Loei123 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:07:
[...]

Dat dacht ik ook net. O-)
Ow en voordat de discussie begint over Li of Pb accu's. Ik had geen goede ervaring met Li accu's in een dikke V-twin. Een jaar ging het goed, volgende seizoen starten ho maar. Kon ik weer een nieuwe kopen.

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:05
Jolke schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:57:
[...]

Dat dacht ik ook net. O-)
Ow en voordat de discussie begint over Li of Pb accu's. Ik had geen goede ervaring met Li accu's in een dikke V-twin. Een jaar ging het goed, volgende seizoen starten ho maar. Kon ik weer een nieuwe kopen.
Ik heb geen idee wat er in zit. :$
Is vervangen toen ik hem ophaalde en hij stationair uitviel. :*)

• kneusteun
  • Nu online
badkuip schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:15:
[...]

[...]

[...]

[...]

Met moet het ijzer smeden als het eten of de geit melken wanneer ie drachtig is. :P
Dus leuk om iets te organiseren voor Tweakers. Ik wil wel meehelpen om iets gedaan te krijgen. Ik ben al twee jaar niet meer op pad geweest met de motor dus het wordt tijd om weer een weekend weg te gaan.

Helpen betekent dat ik het niet alleen ga doen. Misschien moet er iets van een klein committee komen wat de bestemming bepaalt en de periode.
Zelf zat ik te denken om dit voorjaar nog te gaan en dan van vrijdag tot en met zondag. kampeer graag maar hotel is ook goed.

Hoe pakken we het aan? Even offline via een Signal groep?
Signal link in je bakkes, hier is de groep https://signal.group/#CjQ...JEhA2xyo3uHo2PTQ0XhjjVaEQ
Aangemeld!

Hier trouwens last minute besloten om volgende week donderdag nog een dagje beurs mee te pakken... kan de vrouw even wat kleine adv's passen, klx,f450 cf450 etc.

Iemand nog tips waar kaarten goedkoper zijn? heb nu anwb 5 euro korting gevonden.

• Joris748
kneusteun schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:42:
[...]

Aangemeld!

Hier trouwens last minute besloten om volgende week donderdag nog een dagje beurs mee te pakken... kan de vrouw even wat kleine adv's passen, klx,f450 cf450 etc.

Iemand nog tips waar kaarten goedkoper zijn? heb nu anwb 5 euro korting gevonden.
Combikaartje bij NS? Ik betaal 34 EUR voor entree + dalurenretour vanuit Den Bosch.

Ik ga ook op donderdag :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik pak gewoon de EV denk ik :P. Heb ik bagegeruimte voor al die geplande inkopen...

• Jolke
  • Laatst online: 13:53
Loei123 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:23:
[...]

Ik heb geen idee wat er in zit. :$
Is vervangen toen ik hem ophaalde en hij stationair uitviel. :*)
YTZ14S met 11Ah B)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:34

_Apache_

For life.

[Afbeelding]

Is dat dan beter dan 200lbs? :+
Ziet er niet te ingewikkeld uit, ze tillen de motor er overheen.
YouTube: 200+ lb battery swap in under 5mins?

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

_Apache_ schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:47:
[...]

Is dat dan beter dan 200lbs? :+
Ziet er niet te ingewikkeld uit, ze tillen de motor er overheen.
YouTube: 200+ lb battery swap in under 5mins?
En dan twee thuis aan de lader hebben staan :P.

• kneusteun
  • Nu online
Joris748 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:48:
[...]

Combikaartje bij NS? Ik betaal 34 EUR voor entree + dalurenretour vanuit Den Bosch.

Ik ga ook op donderdag :)
Ik ga nog liever lopend dan met de trein....
Nee wordt ANWB ticket en dan lekker met de auto, is goedkoper dan de trein.....

Afgelopen 2x mochten we hem gratis naast de hal zetten >:) kijken of dat dit jaar ook weer lukt.
Pagina: 1 ... 111 112 Laatste