Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 95 96 Laatste
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:27

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Destruction schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:15:
[...]

In die specifieke situatie ben ik inderdaad misschien wel een beetje een middenplakker, ja. Normaal gesproken overigens totaal niet. Die niet goed schoongehouden spitsstrook is in deze situatie de aanleiding.

Ik heb nog even gekeken maar zelfs met mijn kortingen bij leveranciers kosten 6 banden (of 2 motorbanden) nog meer dan die evt. boete van 310 euro... Ik vind het beide zonde van m'n geld, maar als ik dan moet kiezen dan is de keuze niet zo heel moeilijk. Die bekeuring betalen is in 2 minuten gebeurd. 6 banden (of 2 bij de motor) vervangen duurt aanzienlijk langer.

Als de wet geen ruimte geeft voor rechts passeren dan zou het dus zo zijn dat iedereen die die linksplakker die 80km/u rijdt inhaalt dus een boete riskeert voor rechts inhalen. Dat zou ook betekenen dat degene die links rijdt het tempo voor iedereen kan en mag bepalen. Gelukkig werkt dat niet zo :D
Alhoewel je technisch gezien niet heel veel kunt (qua wetsinterpretatie) met linksplakkers, zijn de échte slome linksrijders niet zo talrijk hoor. Ik heb zelden gehad dat ik echt iemand met <vmax links aantrof en dat was dan vaak iemand die oud/seniel/dronken was (naar het zich liet aanzien).

De mééste linksplakkers zijn hard/doorrijders in mijn bescheiden beleving. En middenrijders - dat zeg ik niet om jou te jennen, maar dat is gewoon wat ik veel tegenkom op de weg.

Als ik een middenrijder inhaal doe ik dat óók links. Al was het alleen maar om even extra duidelijk naar binnen te kunnen kijken, oogcontact te maken, en dan weer uitgebreid en goed voorzien van knipperlichten naar rechts te bewegen in de hoop dat ze de hint snappen.

Wat je dan weer meer ziet zijn mensen die met onvoldoende snelheidsverschil inhalen. Tuurlijk, ook vrachtwagens doen dat, maar ook automobilisten. Dat zijn vaak dezelfde mensen die niet kunnen invoegen en gewoon op goed geluk ergens terecht komen en hopen dat ze ertussen mogen met 20 minder dan de gaande snelheid op de teller. En dan kijken ze jou nog geërgerd aan alsof je iets fout doet terwijl je al 20km op de CC rijdt.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-11-2025 11:21 ]

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-11 16:21
Destruction schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:15:
[...]
Als de wet geen ruimte geeft voor rechts passeren dan zou het dus zo zijn dat iedereen die die linksplakker die 80km/u rijdt inhaalt dus een boete riskeert voor rechts inhalen. Dat zou ook betekenen dat degene die links rijdt het tempo voor iedereen kan en mag bepalen. Gelukkig werkt dat niet zo :D
Tsja, zo werkt het regelmatig wel. Ik zie dat gebeuren, niet met 80 maar wel met 90 (waar je 100 mag).

En welke spitsstrook heb jij het over?

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:51

RBH

Destruction schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:20:
[...]

Dat valt me ergens nog mee, als ik soms hoor hoe lang de wachttijden bij het CBR zijn.

Maar balen is het natuurlijk wel. Langer op je examen moeten wachten betekent ook meer rijlessen om alles wel in je systeem te houden, dus het kost gewoon extra geld :/
Mja. 14 november had ik hem (afgelast), nu pas in januari. Da's toch een goede 2 maanden, voor slechts een AVB, vond het vrij veel. Maar goed, feestdagen etc., zullen ook wel niet meehelpen.

Wat betreft extra lessen; die plan ik pas weer in als de datum is vastgesteld, maar zuur is het inderdaad wel..

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RBH schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:22:
[...]

Mja. 14 november had ik hem (afgelast), nu pas in januari. Da's toch een goede 2 maanden, voor slechts een AVB, vond het vrij veel. Maar goed, feestdagen etc., zullen ook wel niet meehelpen.

Wat betreft extra lessen; die plan ik pas weer in als de datum is vastgesteld, maar zuur is het inderdaad wel..
Regio/Stad? Hier in Drenthe zijn de wachttijden in principe weg. Ook herexamens worden vaak 2 weken later (de minimum wachtperiode na zakken) alweer ingepland.

• WilbertNeems
HTT-Thalan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:20:
[...]
Als ik een middenrijder inhaal doe ik dat óók links. Al was het alleen maar om even extra duidelijk naar binnen te kunnen kijken, oogcontact te maken, en dan weer uitgebreid en goed voorzien van knipperlichten naar rechts te bewegen in de hoop dat ze de hint snappen.
Ik was een tijdje ook zo'n moraalridder. :P Ik ben er mee gestopt, de hint snappen ze niet, zelfs niet met gebaren op een motor. Communiceren in het verkeer door oogcontact, anders dan over voorrang verlenen, geeft in mijn optiek 1 promille kans op succesvolle communicatie en 10% kans op irritatie en agressie. Ik ben daar dus maar helemaal mee gestopt en kijk ook gewoon maar niet terug als mensen mijn aandacht proberen te trekken.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:23

Destruction

(ex-)Automonteur

WilbertNeems schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:21:
[...]

Tsja, zo werkt het regelmatig wel. Ik zie dat gebeuren, niet met 80 maar wel met 90 (waar je 100 mag).

En welke spitsstrook heb jij het over?
In dit geval specifiek de A50 bij Apeldoorn. De spitsstrook was open, dus maximaal 80km/u. Maar ik zie gewoon dat daar e.e.a aan troep lag en dan ga ik daar niet rijden omdat ik mijn banden heel wil houden.

Overigens weet ik niet waarom de spitsstrook daar open was, het was er niet druk. Totaal niet. We praten over een zondag, niet over een drukke ochtend- of avondspits.

En ik herhaal maar eens, als iedereen zich daar aan de vmax hield werd er uitsluitend door mij ingehaald, niet door anderen. Ik reed immers al 90 Iop GPS) waar 80 was toegestaan.

Ik ben (normaliter) geen midden- of linksplakker, geen haantje de voorste, maar ook niet de meest geduldige bestuurder ter wereld. Ik heb die middag een rit van tegen de 400km gemaakt en dan wil ik wel een klein beetje opschieten, dat dan weer wel.

Evt. gegeven hints snap ik prima, maar die mensen snappen dan wellicht weer niet waarom ik ervoor kies die strook om die specifieke reden niet te gebruiken. Veel mensen letten slechter op en zouden een rijstrook waar allerlei troep ligt gewoon gebruiken. En omdat geluk met de dommen is zal hen ook niets overkomen, maar als ik er ondanks de rotzooi die ik zie liggen gewoon ga rijden heb ik gegarandeerd minimaal 2 banden lek en 1 kapot. Dus ik doe 't niet :) Als de wegbeheerder de boel goed schoon houdt ligt de zaak uiteraard heel anders, en dan ga ik daar ook gewoon rijden.

[ Voor 21% gewijzigd door Destruction op 26-11-2025 11:29 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• RBH

RBH

HTT-Thalan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:24:
[...]

Regio/Stad? Hier in Drenthe zijn de wachttijden in principe weg. Ook herexamens worden vaak 2 weken later (de minimum wachtperiode na zakken) alweer ingepland.
Ik woon in Groningen, moet AVB doen in Assen. Maar als ik elders eerder AVB kan doen, ik rijd met liefde er heen.

[ Voor 8% gewijzigd door RBH op 26-11-2025 11:27 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bandendruk check
Zonnetje aan de horizon check
Kledij in orde check
Zoontje weg: uncheck ;(

Alles gereed om een half uurtje te rijden en dan blijkt de kleine man 39,5C koorts te hebben ;(

En ook al de eerste keer kots lopen ruimen.

* Chevy454 is nu wel helemaal klaar met motorrijden in 2025 ;(

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Chevy454 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:49:
Zoontje weg: uncheck ;(

Alles gereed om een half uurtje te rijden en dan blijkt de kleine man 39,5C koorts te hebben ;(

En ook al de eerste keer kots lopen ruimen.
Maar je krijgt er zo veel voor terug :P

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RBH schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:26:
[...]

Ik woon in Groningen, moet AVB doen in Assen. Maar als ik elders eerder AVB kan doen, ik rijd met liefde er heen.
Ons eigen terrein in Emmen is een officiële AVB examenlocatie :) maar niet voor 1 student per keer en je hebt waarschijnlijk ook niet bij ons gelest :P.

• RBH

RBH

HTT-Thalan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:53:
[...]

Ons eigen terrein in Emmen is een officiële AVB examenlocatie :) maar niet voor 1 student per keer en je hebt waarschijnlijk ook niet bij ons gelest :P.
Haha nee, gewoon in Groningen. Ik denk dat ik het er maar gewoon mee te doen heb en hopelijk tijdens het volgende motor seizoen echt kan rijden. :P

• PoolNoodle
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-11 13:19
RBH schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:56:
[...]

Haha nee, gewoon in Groningen. Ik denk dat ik het er maar gewoon mee te doen heb en hopelijk tijdens het volgende motor seizoen echt kan rijden. :P
Ik heb ook in Groningen gelest (City) en in Assen AVB gedaan, en bij mij was een hoop bespreekbaar. Mijn AVB was initieel ook veel te laat gepland en na overleg ben ik er tussen gestopt. Het blijft een inschatting die onderling op de rijschool besproken moet worden en vaak is degene die je rijles geeft niet dezelfde persoon die je plant.

Vergeet niet te genieten.

• RBH

RBH

PoolNoodle schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:19:
[...]

Ik heb ook in Groningen gelest (City) en in Assen AVB gedaan, en bij mij was een hoop bespreekbaar. Mijn AVB was initieel ook veel te laat gepland en na overleg ben ik er tussen gestopt. Het blijft een inschatting die onderling op de rijschool besproken moet worden en vaak is degene die je rijles geeft niet dezelfde persoon die je plant.
Ik zit bij een eenpitter. Niet goed over nagedacht van te voren, ben nu echt afhankelijk van hem en hij reageert super traag. Heb nu bijna twee weken later nog geen nieuwe datum ondanks meerdere berichtjes aan hem.

Het is dat ik al een pakket bij hem heb afgenomen... :-(

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RBH schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:56:
[...]

En voor je volgende rijbewijs gewoon bij mij/ons aankloppen :P wij regelen alles supersnel en dan les je bij een tweaker 8).

• RBH

RBH

HTT-Thalan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:50:
[...]

En voor je volgende rijbewijs gewoon bij mij/ons aankloppen :P wij regelen alles supersnel en dan les je bij een tweaker 8).
Haha, ik heb er vandaag serieus over nagedacht. Maar gezien de rijafstand (een uur) is dat niet te doen helaas. :P

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Nou, het heeft ff geduurd maar de scooter staat weer in elkaar met een nieuwe City Grip 2 voorop :)

Vario deksel los gehad (stiekem zit 't ding wel een beetje kut in elkaar als je ziet wat je allemaal weg moet halen voor je erbij kunt, maar soit), riem vertoond wel iets slijtage maar ziet er verder nog OK uit. Eigenlijk heb ik ff een slagmoersleutel nodig om de snaar te vervangen, die heb ik wel in de loods maar niet in 't hok thuis dus dat ga ik binnenkort daar even doen :) Ik heb vanuit de brommer tijd nog wel zo'n zuigerstop liggen, maar bij een 4takt komt die stop dan een beetje lullig tegen de zuiger aan te duwen. Misschien is dat niet zo'n heel goed plan :+

[ Voor 5% gewijzigd door Destruction op 26-11-2025 18:00 ]

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKDXmtgmf40oNEgCN9EL2kt7UBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLjiQNy1p4sYUpaZOqQSyVhk.jpg?f=fotoalbum_large

🥶

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:53
HTT-Thalan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:50:
[...]

Misschien wel leuk om rijvaardigheid of voertuigbeheersing te trainen in t Noorden. Beter dan helemaal naar Lelystad te rijden :)

Ik weet dat er dagen zijn op het TT circuit, maar dat is meer lijnen rijden. De kleine dingetjes lijken mij wel mooi.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

cyntax schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:14:
Die K1600’s zijn ook extreem duur in onderhoud. 2000€ voor een grote beurt is niet ongebruikelijk. Volgens mij krijgen die overheidsfietsen ook regelmatiger onderhoud dan de fabrieksintervallen.
2k? Heb net een grote beurt laten doen bij de dealer, incl klep controle en preventief voorwiellager laten vervangen. Was net meer dan de helft, incl vervangend vervoer.

Zijn geen goedkope fietsen nee. Maar ook weer niet zo extreem als je schetst.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

DrivinUCrazy schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:54:
Die dingen staan meestal te wachten, dan trekken ze vol door om iemand bij te halen en aan de kant te zetten, en dan is het weer wachten.

Daar maak je geen kilometers mee hoor, maar de apparatuur lijdt er juist wel onder.
En mn dealer wist ook te melden dat er helaas veel agenten zijn die m met koud blok ook de toeren in jagen (ook wanneer het niet nodig is, zoals na het ophalen bij de werkplaats). Een K1600 is sowieso een flink krachtig blok, die is ook al snel zonder zoveel toeren.

• _eLMo_
  • Niet online
noes schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:04:
[...]

En mn dealer wist ook te melden dat er helaas veel agenten zijn die m met koud blok ook de toeren in jagen (ook wanneer het niet nodig is, zoals na het ophalen bij de werkplaats). Een K1600 is sowieso een flink krachtig blok, die is ook al snel zonder zoveel toeren.
Gelukkig heeft BMW harde toeren begrenzers als het blok echt te koud is, haha. Maar verbaasd me wel ja. Mijn dealer zei dat er van de eerste 2 jaar K1600’s KLPD behoorlijk wat met de drijfstang naar buiten terug kwamen. Blijkbaar hebben ze dat toch opgelost gekregen.

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:06

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Mijn ex-politie BMW R1200RT heeft van 2009 tot 2014 bij de politie gereden en daar 33k km op de teller gezet.
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat motoren 5 jaar mee gaan voordat ze verkocht worden. Met 33k km erop ga ik er vanuit dat mijn motor op een rustig bureau stond of een reserve motor was.

@HTT-Thalan Na mijn val in eind maart 2023 waarbij ik mijn pols brak kon ik pas in juni weer voorzichtig beginnen met rijden. Voordat ik alle angst helemaal kwijt was duurde ook zeker 3 maanden.

Wat betreft doorrijden, sinds begin deze maand, voor een maand, een leaseauto van een collega overgenomen. :+
Begin december wissel ik met een andere collega zodat hij zijn nieuwe leaseauto eerder kan rijden en rij ik de leaseauto voor de laatste 2 maanden van het contract.
Dan hoef ik alleen maar februari in de kou te rijden. oOo

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 29-11 07:18
Ja, tijd gaat tussen je oren zitten. Hoe langer het duurt voordat je weer opstapt hoe meer tijd je hebt om na te denken. En dat werkt alleen maar averechts.

Tussen mijn laatste serieuze valpartij (met 100+ afgestapt) zat maar 2 uur en weer opstappen. Was er dan ook snel overheen. Weet niet of dat zo gemakkelijk was gegaan als er een paar maanden tussen had gezeten (heb nog lang last gehad van gekneusde ribben).

[ Voor 22% gewijzigd door Joris748 op 26-11-2025 22:09 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• iMars
  • Laatst online: 18:45

iMars

Full time prutser

noes schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:00:
[...]

2k? Heb net een grote beurt laten doen bij de dealer, incl klep controle en preventief voorwiellager laten vervangen. Was net meer dan de helft, incl vervangend vervoer.

Ik moet volgende week de 30k beurt voor mn KTM doen wat ook betekend kleppen stellen, dat kost €1250 (excl vervangend vervoer, maar dat is maar dat is iets van 2 tientjes ofzo).

Koop hier mijn P1 reader :)

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Destruction schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:36:
Ook is me opgevallen dat de snelheidsmeter het bij feller optrekken soms niet doet. Rustiger optrekken lost dat probleem op. Voor nu prima :P
Fixed. Wat bleek, zo ontdekte ik bij toeval, de tellerkabel zit niet meer vast zoals het hoort. Bij het demonteren van het voorwiel was de tellerkabel zelfs helemaal los geraakt.

Dat probleem is nu opgelost door middel van de oude vertrouwde tierip. De buitenkabel kan niet meer zakken :Y) Gelijk een kapot stadslichtje vervangen. Ik had er een white vision in willen frutten, maar die had ik niet meer liggen dus dat komt de volgende ronde (als ik de tellerkabel ga vervangen). Daarna het ding weer buiten en nog een rondje gereden. Moet nog een beetje aan het ding wennen maar dat komt wel goed :) Aan de handvat verwarming kan ik in ieder geval wel wennen 8)

Ik heb van het geknutsel uiteraard geen foto's gemaakt, als ik eraan denk zal ik dat de volgende keer eens doen voor de gein :P Heb de telefoon wel in handen gehad, maar dan voor de zaklamp. Of ik moet de volgende keer m'n oude helm op zetten tijdens het sleutelen, daar zit nog een houder voor een gopro op. Beun ik er een timelapse van ofzo...

Ik denk niet dat ik wil sleutelen met een oude helm op m'n harses, dus ga maar niet uit van dat laatste.

[ Voor 22% gewijzigd door Destruction op 26-11-2025 23:35 ]

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:03
noes schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:00:
[...]

Had wellicht wat extra toelichting moeten geven, k1600 eigenaar had 130k op de klok en moest naast de grotebeurt met kleppen stellen, niet alleen controleren, ook nog nieuwe remschijven, remblokken en banden. Werkplaatsfactuur kwam uit op 2300 ofzo met 10% korting en gratis pechhulp verlenging voor 1 jaar.

Mijn 1250gsa kost maar wat van 600€ voor een grote beurt als er verder niks geks is en met vervangend vervoer. Dus ik schrok behoorlijk van die k1600 kosten.

• _eLMo_
  • Niet online
cyntax schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:46:
[...]

Had wellicht wat extra toelichting moeten geven, k1600 eigenaar had 130k op de klok en moest naast de grotebeurt met kleppen stellen, niet alleen controleren, ook nog nieuwe remschijven, remblokken en banden. Werkplaatsfactuur kwam uit op 2300 ofzo met 10% korting en gratis pechhulp verlenging voor 1 jaar.

Mijn 1250gsa kost maar wat van 600€ voor een grote beurt als er verder niks geks is en met vervangend vervoer. Dus ik schrok behoorlijk van die k1600 kosten.
Tja, 8 kleppen vs 24. En schijven zijn €600 bij BMW inclusief boutset, exclusief blokken (€65 / schijf). Alleen al €730 voor de remmen voor ex montage.

Als ik zeg duur of goedkoop in onderhoud neem ik slijtage onderdelen nooit mee. Sommige mensen rijden banden in 30.000km op, anderen in 3.000km.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

cyntax schreef op woensdag 26 november 2025 @ 23:46:
[...]

Tja, met al die aanvullende zaken (banden, remmerij en kleppen) zal een beurt van je GS ook zeker 1000 euro meer kosten. Bandenset is tegenwoordig al bijna 500 euro.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:58

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Toch, de offerte van een 30k beurt (dacht ik, grote beurt in elk geval) voor een BMW K1600 Bagger was laatst bij een BMW dealer vanaf 1600 euro, exclusief slijtage delen. Een onafhankelijke bmw specialist , als voormalig bmw monteur, deed het voor 670.
:?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• cyntax
Eens hoor, maar het punt wat ik probeerde te maken is dat een K1600 zelfs zonder slijtage delen meegenomen nog steeds aanzienlijk duurder is in onderhoud dan een doorsnee motor. Wat die aanbesteding van de KMar niet onredelijk maakt.

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:57
Waar kopen jullie je brandstof stabilisator?
Ik zal wel te knieperig zijn, maar net zo veel verzendkosten betalen als dat het flesje kost vind ik toch een beetje zonde..

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

cyntax schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:07:
Eens hoor, maar het punt wat ik probeerde te maken is dat een K1600 zelfs zonder slijtage delen meegenomen nog steeds aanzienlijk duurder is in onderhoud dan een doorsnee motor. Wat die aanbesteding van de KMar niet onredelijk maakt.
Dat klopt ook wel ja. Het is ook niet gek dat een 6 cilinder vlaggenschip tourer met een hoop vermogen en snufjes wat kostbaarder is dan een dertien-in-dozijn staande twin. En dat zie je ook terug in onderhoudskosten.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:45

_Apache_

For life.

Loei123 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:15:
Waar kopen jullie je brandstof stabilisator?
Ik zal wel te knieperig zijn, maar net zo veel verzendkosten betalen als dat het flesje kost vind ik toch een beetje zonde..
Ik rij meestal naar een garagist in de buurt, die hebben daar hele voorraden van op de plank staan.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik heb de Diversion binnen gezet met een volle tank 98 E5. Daar voeg ik verder niets aan toe en ik heb nog nooit problemen gehad met of door deze aanpak.

Ik moet bij de motor nog wel een aansluiting voor een acculader onder het zadel maken gezien de ultieme k*t plek waar de accu zit, dat dan weer wel. Mocht het ding dan inderdaad een langere periode stil blijven staan dan kan ik de accu een beetje op peil houden :)

En als ik toch bezig ben doe ik hetzelfde bij de scooter. Dan kan ik ook die accu opladen zonder eerst met gereedschap aan de gang te moeten.

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 27-11-2025 09:23 ]

• _Apache_

_Apache_

For life.

noes schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:31:
[...]

Tja, met al die aanvullende zaken (banden, remmerij en kleppen) zal een beurt van je GS ook zeker 1000 euro meer kosten. Bandenset is tegenwoordig al bijna 500 euro.
Achterband, 200, voorband 150, monteren 25/band. Toch weer 100eu bespaart. :+
Michelin Road 5's, klaar terwijl u wacht. :)

Ik ben een keer bij een ander adresje geweest (garagist hier in het dorp) want was er toch voor een beurt. Die rekende voor alleen een achterband 320 eu, en dan zat ie er nog niet op. Ja, daar kom ik niet meer terug. 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door _Apache_ op 27-11-2025 09:31 ]

• Loei123
Mijn plan is om zaterdag inderdaad bij een lokale winkel de stabilisator te kopen.
Wanneer het weer beter wordt wil ik er Forté Moto Power 1 bij in gooien.

• _Apache_

_Apache_

For life.

Destruction schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:21:
Ik heb de Diversion binnen gezet met een volle tank 98 E5. Daar voeg ik verder niets aan toe en ik heb nog nooit problemen gehad met of door deze aanpak.

Ik moet bij de motor nog wel een aansluiting voor een acculader onder het zadel maken gezien de ultieme k*t plek waar de accu zit, dat dan weer wel. Mocht het ding dan inderdaad een langere periode stil blijven staan dan kan ik de accu een beetje op peil houden :)

En als ik toch bezig ben doe ik hetzelfde bij de scooter. Dan kan ik ook die accu opladen zonder eerst met gereedschap aan de gang te moeten.
Als je lange tijd niet rijdt, zou ik de accu opladen en dan binnen bewaren op kamertemp.
Of ontsteek ik hiermee een nieuwe discussie :+

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-11 13:26
Ik heb de Transalp sinds dit weekend ook in de schuur staan, volgegooid met 98 en verder niks. Ik weet niet of ik deze winter ga rijden. Ik heb afgelopen jaar wel in de winter gelest (en AVB gedaan), dus bang ben ik er niet voor.

Ik kwam tijdens een recent ritje mijn rijinstructeur tegen bij de AVB oefenplaats, daar even kort een praatje gemaakt en de motor geshowed. Toen ik vol trots vertelde dat sinds ik de motor begin april heb gekocht, er bijna 10k op heb gezet moest hij toch wel even lachen. Hij vertelde dat de "gemiddelde" motorrijder in Nederland nog geen 2k per jaar rijdt.

Nu ben ik benieuwd, hoeveel rijdt de "gemiddelde" motorrijder die ook een Tweakers account heeft?

• _eLMo_
  • Niet online
@Supermuskusrat genoeg mensen die 1000km per jaar rijden, 10-15 ritjes van 50-100 kilometer. Stukkie dijk met een terrasje en met omweg weer terug.

Zelf rijd ik ~10.000km / jaar. Soms meer, soms minder. Toen ik nog geen kinderen had en alleen een motor zat ik op 20.000km/jaar haha.

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-11 16:18
Supermuskusrat schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:49:
Ik heb de Transalp sinds dit weekend ook in de schuur staan, volgegooid met 98 en verder niks. Ik weet niet of ik deze winter ga rijden. Ik heb afgelopen jaar wel in de winter gelest (en AVB gedaan), dus bang ben ik er niet voor.

Ik kwam tijdens een recent ritje mijn rijinstructeur tegen bij de AVB oefenplaats, daar even kort een praatje gemaakt en de motor geshowed. Toen ik vol trots vertelde dat sinds ik de motor begin april heb gekocht, er bijna 10k op heb gezet moest hij toch wel even lachen. Hij vertelde dat de "gemiddelde" motorrijder in Nederland nog geen 2k per jaar rijdt.

Nu ben ik benieuwd, hoeveel rijdt de "gemiddelde" motorrijder die ook een Tweakers account heeft?
Mijn motor had 4000km op de teller na 5 jaar, dus mijn voorganger heeft ook bizar weinig gereden. Ik rijd ongeveer 1000km per maand dus 12K per jaar.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

_Apache_ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:41:
[...]

Als je lange tijd niet rijdt, zou ik de accu opladen en dan binnen bewaren op kamertemp.
Bij de Diversion 900 de accu demonteren:
- Kofferrek demonteren
- Zadel verwijderen
- Middelste kapje achterop demonteren
- Achterste handgreep (passagier) demonteren
- Rechter zijkap demonteren
- Accu kap demonteren

Dat wil je dus niet vaker doen dan strict noodzakelijk. Daarom wil ik er ook een aansluiting op maken waar ik bij kan door het zadel eraf te pakken (en dat kan gewoon met de sleutel van de motor). Dan is 't een kwestie van de lader aansluiten en klaar :)

Of je hiermee een nieuwe discussie start, geen idee. Misschien heb ik nu wel een "hoe k*t zit je accu ingebouwd" discussie gestart :P

Vroeger, toen ik de motor niet thuis kwijt kon en deze in een garagebox stond zonder stroom, haalde ik de accu er wel uit inderdaad :)

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 27-11-2025 10:14 ]

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:53
[...]

Ja, leuk!

Bij de Harley zit de aansluiting in de kabelboom verwerkt. Ik eigenwijs een ander merk kopen dan die van de dealer, want helft goedkoper. Past natuurlijk niet, dus nog een verloopstukje er bij moeten kopen.

Mijn mevrouw heeft voor haar XSR een andere oplader, ik kende het merk niet, na wat speuren op het www blijkt die van Harley dezelfde te zijn, maar dan met andere stickers. Stickers zijn schijnbaar duur tegenwoordig.

zeker, zeker

• cyntax
Loei123 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:25:
Mijn plan is om zaterdag inderdaad bij een lokale winkel de stabilisator te kopen.
Wanneer het weer beter wordt wil ik er Forté Moto Power 1 bij in gooien.
Je kan ook gewoon premium benzine tanken. Daar zitten als het goed is ook al additieven doorheen gemixt.

• Loei123
cyntax schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:47:
[...]

Je kan ook gewoon premium benzine tanken. Daar zitten als het goed is ook al additieven doorheen gemixt.
Er zit nu Esso Supreme + 98 in, heb ik dan nu zo'n flesje voor niks besteld? |:(

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:06
Als de motor al binnen staat, lijkt me het niet per se nodig om de accu er nog uit te halen.
Het wordt niet extreem koud in Nederland.

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-11 09:50
Hier zo'n ~12.000 km per jaar. Mijn vriendin doet ongeveer ~6000 km per jaar.

• _Apache_

_Apache_

For life.

Destruction schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:11:
[...]

- Kofferrek demonteren
- Zadel verwijderen
- Accu kap demonteren

Dat wil je dus niet vaker doen dan strict noodzakelijk. Daarom wil ik er ook een aansluiting op maken waar ik bij kan door het zadel eraf te pakken (en dat kan gewoon met de sleutel van de motor). Dan is 't een kwestie van de lader aansluiten en klaar :)

Of je hiermee een nieuwe discussie start, geen idee. Misschien heb ik nu wel een "hoe k*t zit je accu ingebouwd" discussie gestart :P

Vroeger, toen ik de motor niet thuis kwijt kon en deze in een garagebox stond zonder stroom, haalde ik de accu er wel uit inderdaad :)
Bij mijn Fazer was het zadel eraf, riempje van de accu en polen losmaken. Waarschijnlijk zijn ze na het ontwerpen van die Diversion bij zinnen gekomen. ;)

• Joris748
Ik zit nu op zo'n 4000-5000 km per jaar. Waarvan ruim de helft tijdens twee weekenden in het buitenland.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:33

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Nu 9 jaar mijn A in bezit en nu in totaal 175K KM gereden op de motor. Ruim 19K per jaar gemiddeld en bijna alleen leuke ritten en vakanties, weinig woon-werk.

De eerste jaren heel veel (>25K per jaar) gereden, de laatste jaren minder door medische omstandigheden. Nu weer redelijk goed hersteld en dus volgend jaar weer meer hopelijk. :)

• Jolke
  • Laatst online: 29-11 09:38
Destruction schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:11:
[...]

- Kofferrek demonteren
- Zadel verwijderen
- Accu kap demonteren

En ik vind het zadel loshalen en de accu aansluiten al veel. Bij mijn vorige (VTR) had ik een contra-plug aan de achterkant boven het licht ingebouwd. Stekker erin en klaar. :)

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:46
Truus01 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:59:
[...]

Als de motor al binnen staat, lijkt me het niet per se nodig om de accu er nog uit te halen.
Het wordt niet extreem koud in Nederland.
Verschilt heel erg per motor. Leeftijd, blok, en eventueel alarmsystemen etc.

Zware 1 cilinder of lompe 2 cilinder heeft wat meer cranking power nodig.
Ook hebben opties of alarm systemen een sluimer verbruik en trekken gewoon langzaam je accu leeg.

Kortom het is niet zo universeel.

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:09

jeroenathome

Een regel tekst

Net even gecontroleerd en dit jaar staat de teller op 16000 km. Als het weer mee zit komen er nog een paar honderd km bij. Dan heeft de motor 50000 km gereden. Een doelstelling die ik mijzelf heb opgelegd.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:55
13 maanden geleden mijn motor met 36K en een beetje gekocht en gisteren ging ik door de 50K onderweg naar kantoor.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:30

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Woon-werk is tussen de 2200-4400km dat hangt dus af of ik wel/niet vaak met de (motor)fiets ga naar mijn werk.
Maar de laatste jaren zo'n beetje tussen de 12.000-20.000km per jaar het hangt ook een beetje af of ik 1 of 2 keer met de motor op vakantie ga.
Topscore was in 1991 met 55.000km in 1 jaar.
De nieuwe Ténéré (nieuw speeltje ;) ) doet nu gemiddeld in de eerste 2 maanden iets van 45km per dag

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• _Apache_

_Apache_

For life.

Ik zit de laatste tijd erg steady op 700km/maand. 8,5k km/ jaar dus. Zonder vakanties ed, maar die zijn niet zo gek heftig omdat ik elektrisch rij, meestal maar iets van 250-350km / dag.

Zolang er geen ijzel is rij ik door. :)

[ Voor 15% gewijzigd door _Apache_ op 27-11-2025 13:11 ]

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik heb dit jaar maar heel weinig gereden, 2500km ongeveer. Da's meestal rondom het dubbele. En da's ook niet heel veel.

Druk met werk, regen of tropische hitte en met name begin dit jaar lopen tobben met astma, waardoor het er ook niet van kwam te gaan motorrijden. En recent dus weer wat opspelende rugklachten, ik was al blij dat ik vorige maand nog een sessie op Assen kon rijden. Ik was ook blij dat ik de motor op de kar had meegenomen en ik mensen bij me had om te helpen met laden en lossen :D

Vandaag dan wel weer met de scooter op pad. Dat dan weer wel. Zoals eerder vermeld heb ook ik een beetje een issue met rijden op 2 wielen in natte omstandigheden, maar ik heb die scooter juist (o.a) gekocht om ook gewoon door de pekel te baggeren en door de regen te rijden. Eerst (meer) vertrouwen op doen en daarna rijden werkt niet, dus rijden is het devies :Y)

• WilbertNeems
Loei123 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:52:
[...]
Er zit nu Esso Supreme + 98 in, heb ik dan nu zo'n flesje voor niks besteld? |:(
Ja maar dat heeft niks met de additieven te maken. Benzine in de tank blijft wel een half jaar goed, enige probleem is dat benzine met ethanol vocht aan kan trekken en kan schiften maar dat probleem heb je al verminderd of zelfs helemaal voorkomen door 98 te tanken.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:06
Ik ben niet gemiddeld, dus ik haal het gemiddelde flink omlaag, want ik kom de laatste paar jaren niet eens aan de 500km... :/

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-11 16:18
Truus01 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:41:
[...]

Ik ben niet gemiddeld, dus ik haal het gemiddelde flink omlaag, want ik kom de laatste paar jaren niet eens aan de 500km... :/
Dat rijden sommigen hier in 24 uur :)
Tijd om wat vaker de tweewieler te pakken (of driewieler was het geloof ik?).

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• ollie1965

ollie1965

geert_s schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:54:
[...]

Euh..... ollie1965 in "Hét grote motortopic - Deel 24" speak for yourself 8)

Dit , hierom en hierom

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:13

botoo

💀 too old to die young

Zo dan, wat meer overzicht (aangepast vanwege >< foutjes)

Poll: Hoeveel km gemiddeld totaal per jaar (incl. ww en plezier)
<500
<3.000
3.000 - 6.000
6.000 - 12.000
12.000 - 18.000
>18.000
Tussenstand:

Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=407345&layout=2g

Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 6% gewijzigd door botoo op 28-11-2025 13:11 ]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:33

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Is al weer paar jaar geleden, ben je inmiddels ook al IBA lid?

• ollie1965

ollie1965

FTFY
mkrmr schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:06:
[...]

Is al weer paar jaar geleden, ben je inmiddels ook al IBA lid?
Nee, ik wilde de tijd en energie er niet in steken t.o.v. wat het "opbrengt". De bonnetjes zeggen genoeg.
Heb ergens ook nog een paar bonnetjes liggen wat ik "binnen 36 uur" gepresteerd heb, maar eigenlijk is het leuk om het in dit soort gespreken aan te halen, maar verder.... nee ik hoef niet op een lijst te staan op het internet.

[ Voor 55% gewijzigd door ollie1965 op 27-11-2025 15:10 ]

Dit , hierom en hierom

• von smallhausen
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:28
DrivinUCrazy schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:39:
[...]

In één ruk die kant op via de snelweg, of met een tussenstop en via een wat bochtiger route? Of met trailer?

Eerst een stukje snelweg Nederland uit ,daarna alles binnendoor ruim 500 km de 1e dag naar onze 1e overnachting , volgende dag binnendoor naar onze voorlopige uitvalsbasis.
Retour hetzelfde verhaal, maar een hele andere route. :)

• von smallhausen
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:28
TakeItToTheMax schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:49:
Nu de eerste mooie reizen alweer gedeeld worden vroeg ik mij af of sommige van jullie bij een motorclub zitten? En wat de ervaringen ermee zijn? En praktische: hoe vind je die? (Zonder socials)
En ook, het rijden in een grotere groep (+4?), hoe bevalt dat?

Zelf rij ik nu soms met een vriend en dat vind ik heel leuk. Een grotere groep moet ik nog gaan ervaren maar het idee lijkt me leuk!

En nu ik toch bezig ben... Rijden in de file: wel of geen alarmlichten aan? (Officieel mag het niet). En tips erover? Ik heb al enkele YouTube filmpjes bekeken en zelf al wel gedaan maar vind het nog best lastig om goed te timen.
Ik ben al lange tijd lid ,en bestuurslid , van mtc mariahout met ongeveer 100 leden uit alle windstreken rondom ons dorpje en ver daarbuiten.
Bevalt me prima en we organiseren veel! Diverse buitenland reizen ,in het seizoen elke 2 weken een rondrit van ca 200 km , vro cursus etc.
Rijden in grote groepen doen we niet, 4 of 5 vind ik prima, meer niet dat schiet niet op, dan splitsen we dus op in meerdere groepen . Meestal ben ik voorrijder van een groepje .

Mijn ktm 890 heeft geen eens alarmlichten😉

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

botoo schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:03:

<500
<3.000
3.000 - 6.000
6.000 - 12.000
12.000 - 18.000
>18.000
Tussenstand:

[Afbeelding]

Dan ben ik eigenlijk net zo benieuwd naar het aantal kilometers zónder woon-werk. Dit jaar >21k. De laatste 9 jaar telkens 20k per jaar, daar voor was het wat minder. En dan heb ik nog wat motormaatjes die makkelijk het dubbele doen. Maar ja, die hoeven niet meer (zo veel) te werken, dat helpt.

Hier is het me de laatste tijd te slecht weer in de weekenden, vooral te koud. Al een paar weekenden niet gereden, en dat begin ik al te merken. Dan kon het wel eens een laaaange winter worden voor mijn gevoel. :|

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• _eLMo_
  • Niet online
botoo schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:03:

<500
<3.000
3.000 - 6.000
6.000 - 12.000
12.000 - 18.000
>18.000
Tussenstand:

[Afbeelding]

PID van je plaatjes link klopt niet :)
Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=407345&layout=2

• Joris748
von smallhausen schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:41:
[...]

Ik ben al lange tijd lid ,en bestuurslid , van mtc mariahout met ongeveer 100 leden uit alle windstreken rondom ons dorpje en ver daarbuiten.
Bevalt me prima en we organiseren veel! Diverse buitenland reizen ,in het seizoen elke 2 weken een rondrit van ca 200 km , vro cursus etc.
Rijden in grote groepen doen we niet, 4 of 5 vind ik prima, meer niet dat schiet niet op, dan splitsen we dus op in meerdere groepen . Meestal ben ik voorrijder van een groepje .

Mijn ktm 890 heeft geen eens alarmlichten😉
Nice, ik ben lid van de club in het naburige dorp. Er is volgens mij wel wat overlap tussen onze clubs.

• Joris748
geert_s schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:54:
[...]

https://www.motor-forum.n...jngaard.29949/post-632191

1564 km in 22 uur … never nooit niet meer. Was totaal onverantwoord :X

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Vorig jaar in mijn Honda uit 2005, 20 liter Ecomaxx benzine gedaan. Is denk ik een beetje de tegenhanger van Aspen.

Erg duur, zo'n 4 euro per liter.
Dit voorjaar was het wel zonder problemen starten :)

Een paar weken terug in Duitsland nog een jerrycan met 20 liter Aral 102 ultimate gehaald, voor precies 2,- per liter. Hopelijk gaat dat ook goed.

[ Voor 3% gewijzigd door henkNL op 27-11-2025 20:51 ]

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:55
UTwizard schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:11:
[...]

Hier zo'n ~12.000 km per jaar. Mijn vriendin doet ongeveer ~6000 km per jaar.
in maart 2025 een street triple S met 24500km gekocht, paar keer :+ op vakantie gegaan :+ En nu in de schuur onder dekentje met 39800km einde seizoen!
13 december met droog weer mag die nog de Santa ride doen en dat was het wel

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:12
henkNL schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:49:

Een paar weken terug in Duitsland nog een jerrycan met 20 liter Aral 102 ultimate gehaald, voor precies 2,- per liter. Hopelijk gaat dat ook goed.
Tuurlijk gaat dat goed. Aral geeft een stabiele tijd op van 2 jaar dacht ik ergens gelezen te hebben.
TIP Luxemburg, nog goedkoper. Afgelopen zomer 1,75 euro betaald. _/-\o_
Ik haal het ook elke keer als ik over Luxemburg naar Duitsland ga met de auto.
2 jerrycans = 30 liter. 8)

• kneusteun
Duitsland is hier 5min vandaan, gooi vaak gewoon paar jerry cans vol in de auto.

Wel opvallend hoe druk het is geworden, Nederlanders in de file in het weekend, sigaretten, benzine en boodschappen. De supermarkten hier lopen echt binnen volgens mij.

Wij gaan vaak even door de weeks heen en weer, maar als je in het weekend komt is het veel te druk, mensen vanuit Amersfoort en omgeving?!?!

"Ja het is wel mooi goedkoop hier, alleen ze spreken slecht Nederlands"
"ik wil graag twee sloffen palmall" .... "IK WIL GRAAG TWEE SLOFFEN PALL MALL"
"Hebben jullie ook Albert Heijn huismerk?"

Het is echt hilarisch hoe achterlijk sommige Nederlanders zijn.....

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:49
Yep. En bij de Duitse drogist vaak zat Nederlands die per se Andrelon willen. Ik woon aan de grens en de files zijn dermate onvoorspelbaar dat ik op vrijdag gewoon ga thuiswerken. Sluiproutes zijn ook om gek van te worden. Paar weken terug nog een ongeluk omdat een Nederlandse niet in de gaten had dat je bij linksaf tegenliggers op de kruising kunt verwachten. En hoe vaak er bij de grenscontrole nu al een kettingbotsing is geweest op de snelweg. Niet normaal. De matrixborden staan wel aan, maar het is gewoon heel "onverwacht" voor de mensen die er niet dagelijks rijden. Op een gewoon recht stuk autobahn effe van 120 naar 0.
Straks nog effe de vuurwerktokkies deze kant op en ik hoef helemaal niet meer de grens over te gaan. 8)7

• _eLMo_
  • Niet online
Domme/onoplettende/rare mensen heb je overal Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6S5kIaFBpE1p0Fz8yicfnvt9-8s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/PyQ7caYIhyZ4quCY0gP6XNAC.gif?f=user_large

• UTwizard
Bij ons in het dorp is het dan precies andersom. De landgrens loopt letterlijk midden door het dorp en op de vrijdag is er markt. 95% van de mensen die naar die markt komt zijn Duitsers en daar zitten ook kentekens tussen van plaatsen 100+ km verderop. En ook die kunnen hele domme vragen stellen / wereldvreemd zijn...

Zorgt er ook voor dat ons dorp populair is bij NL en DE motorrijders die dan bijvoorbeeld op de vrijdag naar de markt komen voor bijvoorbeeld ijs/patat/vis. Over het algemeen wordt er wel beschaafd gereden en ook niet teveel lawaai gemaakt. Maar, je hebt er soms ook klojo's tussen zitten, want als je langs een vol marktplein rijdt is dat natuurlijk het perfecte moment om nog -extra- moeite te doen om je ego te strelen en op te vallen :/

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Diversion eruit, scooter erin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2o4ebVkigYWB7rUQ9RTN3zNkaU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jeyyjMPeuPK0aIKRF1RpAMe2.jpg?f=user_large

Eerder schreef ik dat ik de scooter mee ging nemen naar de loods omdat ik daar wél een slagmoersleutel heb. Gisteravond zat ik eens in het werkplaatsboek te bladeren en op een foto zag ik 2 gaten zitten op de voorste poelie (exacte naam ff kwijt maar jullie snappen wel wat ik bedoel). Dus vanmorgen de deksel er weer af geschroefd, en inderdaad zitten er 2 gaten in waar (zo bleek) precies een M6 boutje in past. Hey, daar kan ik vast wel een of andere blokkeer tool op zetten. Maar ik heb geen blokkeertool.... Of toch wel?

Even gaan zoeken in de stelling met rommel die misschien ooit nog nuttig kan zijn, en daar vond ik 2 beugels die ooit bij een topkoffer rek hoorden. Die aan elkaar gebeund en de Honda V-snaar blokkeertool 2000 was geboren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/484WHF5-lS44S_guGFVuGh4Nhs4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UBduAIYPtj8XDor8JmO9eYXk.jpg?f=user_large
Soms moet je gereedschap niet willen kopen, maar moet je het gewoon zelf maken 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqVmgKl0pI5ATVkidJ4sj4Sl5MU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ra9mh3XvCG0XYHttARsKTDBT.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRUf-aMeNDf7fNriC_M2lFjE9bE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Rvdv87RrMsU6tZlSliqdquZW.jpg?f=user_large

Job done! De oude snaar nog eens goed bekeken, de leeftijd is me onbekend dus vervanging leek me verstandig, maar echt noodzakelijk was het nog niet. Maar nu ligt er een nieuwe (OEM Honda) snaar op, voorlopig geen omkijken meer naar. Natuurlijk direct de rollen even bekeken maar dat zag er allemaal nog prima uit :)

Alles weer dicht gebouwd, scooter eruit en de Diversion er weer in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIrnzbG4QJ_YmQT4S1eMaeUSZMg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8yGS64QOO4LkuppvSRKwJjwe.jpg?f=user_large

• kneusteun
UTwizard schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:28:
Bij ons in het dorp is het dan precies andersom. De landgrens loopt letterlijk midden door het dorp en op de vrijdag is er markt. 95% van de mensen die naar die markt komt zijn Duitsers en daar zitten ook kentekens tussen van plaatsen 100+ km verderop. En ook die kunnen hele domme vragen stellen / wereldvreemd zijn...

Zorgt er ook voor dat ons dorp populair is bij NL en DE motorrijders die dan bijvoorbeeld op de vrijdag naar de markt komen voor bijvoorbeeld ijs/patat/vis. Over het algemeen wordt er wel beschaafd gereden en ook niet teveel lawaai gemaakt. Maar, je hebt er soms ook klojo's tussen zitten, want als je langs een vol marktplein rijdt is dat natuurlijk het perfecte moment om nog -extra- moeite te doen om je ego te strelen en op te vallen :/
Vergeet de koffie niet, koffie is blijkbaar erg goedkoop in Nederland en slaan ze hier ook groot in.
Wij zijn een redelijke stad aan de grens dus ook hier is in het weekend een behoorlijke instroom van Duitsers.

Heb zelf in een skate shop gewerkt in het centrum en op Zaterdag en Zondag was de taal gewoon Duits.

• UTwizard
kneusteun schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:54:
[...]

Vergeet de koffie niet, koffie is blijkbaar erg goedkoop in Nederland en slaan ze hier ook groot in.
Wij zijn een redelijke stad aan de grens dus ook hier is in het weekend een behoorlijke instroom van Duitsers.

Heb zelf in een skate shop gewerkt in het centrum en op Zaterdag en Zondag was de taal gewoon Duits.
Koffie inderdaad en medicijnen. Zelfs (voor ons) simpele dingen als paracetamol zijn in Duitsland niet zomaar in een winkel of apotheek te krijgen.

Gebeurd ook regelmatig dat ze in de supermarkt ruzie krijgen over de laatste verpakking vla of joppiesaus :+

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

@Destruction dat is vet of niet, als je zelf iets bij elkaar kunt McGyveren :D.

Toen ik de grote lintzaag restaureerde moest ik regelmatig creatief aan de slag omdat die draad en bouten gebruikt uit een tijd toen motorrijders nog halve piloten waren en men alleen nog maar sprak over 'de wereldoorlog', en hoe het ding precies uit elkaar moest stond in geen enkele handleiding. Voelt extra als een overwinning als het dan lukt danzij je eigen ingeniositeit!

• _eLMo_
  • Niet online
#Fashion :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brE5hRfUzR6_CZwQc22PAX6hhHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVns6Esyqa3L7b224Qui8Zzj.jpg?f=fotoalbum_large

Sidi Taurus GTX. In maat 50, want ik heb maat 48,5 + H leest en Sidi maakt smalle laarzen, maar ik had nieuwe nodig en deze vond ik te cool om te laten gaan oOo

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

HTT-Thalan schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:23:
@Destruction dat is vet of niet, als je zelf iets bij elkaar kunt McGyveren :D.
Het was inderdaad weer eens duidelijk dat voorraad soms best goede raad is :Y)

Stiekem lagen deze beugels klaar voor de oud ijzerbak. En nu is het speciaal Honda blokkeergereedschap :+

[ Voor 16% gewijzigd door Destruction op 28-11-2025 19:14 ]

• Joris748
_eLMo_ schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:31:
#Fashion :9

[Afbeelding]

Sidi Taurus GTX. In maat 50, want ik heb maat 48,5 + H leest en Sidi maakt smalle laarzen, maar ik had nieuwe nodig en deze vond ik te cool om te laten gaan oOo
Star Wars Edition :+

• Chevy454
  • Niet online
Bij FC-moto in Duitsland ook Black Friday acties. Schubert C5 Omega met 15% korting komt op 544 euro. Goedkoopste was bij Rad.eu voor 575 en bij Motorport (voor BF 669 euro).

Ook meteen SC2 standaard erbij genomen. Dus hopenlijk nu een lekker stille helm...

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17
Gisteren de motor weggebracht voor een grote beurt incl. klepspeling controleren/stellen en nieuwe bandjes. Hij zou eigenlijk volgende week pas klaar zijn maar ik kon hem vanmiddag al ophalen! oOo Nieuwe banden rijdt opeens weer heel raar.

En het was een aanslag op m'n betaalrekening uiteraard, maar eens in de zoveel tijd hoort het erbij.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:39

4x2

lộn xộn quá

Destruction schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:50:
Maar nu ligt er een nieuwe (OEM Honda) snaar op, voorlopig geen omkijken meer naar. Natuurlijk direct de rollen even bekeken maar dat zag er allemaal nog prima uit :)
Heb je goed gecontroleerd of de buitenste poelie helemaal aan ligt tegen de variobus? Meestal lukt dat net niet zonder de achterste variohelften iets van elkaar te knijpen zodat de snaar meer ruimte krijgt in de voorste poelies.

Anders doet de momentsleutel netjes klik en vliegt alles bij rit 1 alsnog uit elkaar :+

leeg

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

4x2 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:02:
[...]

Heb je goed gecontroleerd of de buitenste poelie helemaal aan ligt tegen de variobus? Meestal lukt dat net niet zonder de achterste variohelften iets van elkaar te knijpen zodat de snaar meer ruimte krijgt in de voorste poelies.

Anders doet de momentsleutel netjes klik en vliegt alles bij rit 1 alsnog uit elkaar :+
Ik had de achterste variohelften inderdaad ingeknepen zodat de riem aan de voorkant "ontspannen" lag. Dan kun je fatsoenlijk werken.

Na het vast zetten een keer met de hand de snaar een stuk laten draaien zodat hij wel netjes op spanning kwam :)

* Destruction kent het nog wel uit die andere scooter tijd. Daarom de snaar ook vervangen, ik weet wat voor k*t klus het is als die snaar knapt :X

De nieuwe snaar is inmiddels ook alweer 50km oud, test rit geslaagd :+

[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 29-11-2025 09:27 ]

• Chevy454
  • Niet online
Zo, even het nieuwe (pre Black Friday) motorpak getest. Maatje 54 want 52 zat iets te gekneld aan mijn schouder. Met wat dragen had het zich kunnen uitrekken maar eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik maar beperkt aantal uurtjes per jaar met SV650 rijdt. Dus dat rekken gaat het niet worden.

Maar met wat thermische onderkleding en een T-shirt erbij was het best lekker te rijden bij 10C buiten. Pak zit lekker alleen met echte motorlaarzen moet ik wat gevoel kweken om de versnellingspook te vinden. De kniebeschermers zitten ook perfect (was bij mijn Arlen Ness vroeger altijd een puntje van ongemak).

Wel zijn mensen het niet gewend om met dit weer iemand met leer in de winkel spekblokjes te zien halen voor spaghetti carbonara :+

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 29-11-2025 14:02 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Vandaag moest het maar gebeuren. Droog weer voorspeld, dus we hebben de CB125F uit de garage gerold. Wie zijn we? Ik en de vele stemmetjes in mijn hoofd _O-. Het was nog donker toen ik wegreed en lichtig vochtig op de weg, terugweg droog weer maar een heel groot nat spoor getroffen waar de carwash de weg op leidt vlakbij werk.

Dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlzS1ReEFB4X2b5SWCkMCpxWNf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWrzUUdIEncmEr7zoO5KMlBA.jpg?f=fotoalbum_large

de eerste 22 kilometer staan erop :P. Ik denk wel dat ik morgen even naar de vering en banden ga kijken, want alhoewel het wel redelijk waaide en de kleine topkoffer toch een aardig effect heeft op zo'n licht brommertje, vond ik hem behoorlijk zwalken aan de achterkant. Ik zat dus ook echt niet op mijn gemak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VacqKx9PxHw0WSowPH7TCG-gIuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Fv4lKHtiptAkN2P6qmmtszQ.jpg?f=fotoalbum_large

maar goed. De eerste paar centimeters zijn done, ondanks het matige weer. Zaak is om nu heel geleidelijk, zoals inrijprocedures dat voorschrijven, de millimeters erbij te pakken tot ik weer normaal kan gaan rijden met dat kreng. De CB500 van de week was minder eng dan deze, maar tegelijkertijd wil ik zo graag weer plezier hebben onderweg, dus we zetten door.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Inrijprocedures? Gewoon rijden met dat ding, zeker als het de banden betreft. Het is niet alsof je het hier over een strepen trekkend koppelmonster hebt, toch?

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

DrivinUCrazy schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:34:
Inrijprocedures? Gewoon rijden met dat ding, zeker als het de banden betreft. Het is niet alsof je het hier over een strepen trekkend koppelmonster hebt, toch?
Die motor is net nieuw, en het is een 1cilinder. Daar wil je, zeker in het begin, niet al te lomp mee omgaan. Ze kunnen kapot zeg maar :P

Goed bezig @HTT-Thalan.

Gisteravond met de scooter weg geweest, vandaag ook de scooter weer gepakt. 100km verder dacht ik, zal eens langs 't tankstation rijden voor de gein. Ik heb echt m'n best gedaan maar meer dan 2.77L ging er NIET in :/ :P

De laatste keer dat ik stond de lachen bij de pomp, reed ik in auto's met LPG installatie. Er moeten nog wel wat puntjes op i'tjes bij de scooter maar hij is nu iig zo ver dat ik er fatsoenlijk mee kan rijden. Het plan is om na de pekel periode (kunnen we 't echt nog een winter noemen?) die puntjes op die i'tjes te gaan zetten en ondertussen te kijken hoe het bevalt er zo'n ding bij te hebben (m'n eerste motorscooter tenslotte). Het boodschappen lijstje voor de scooter staat al wel klaar.

- Nieuwe kabel tbv zadel slot (als iemand weet waar ik die zou kunnen bestellen, tips zijn welkom. CMS heeft 'm niet...)
- Klepspeling checken/stellen (kleppendekselpakking bestellen voor de zekerheid)
- Bougie vervangen als ik daar toch bezig ben
- Olie en oliefilter uiteraard
- En ik denk dat een nieuwe thermostaat geen kwaad kan. Temperatuur blijft ietsje aan de lage kant bij een langere rit.

Als dit is gedaan heb ik (voor zover ik nu weet) het ding klaar voor nog een goede ronde kilometers :) De motorzaak waar ik de voorband heb laten vervangen gaf aan dat ze deze scooters in onderhoud hebben met 80k en meer op de teller. Dan kan deze nog wel even door :+

[ Voor 44% gewijzigd door Destruction op 30-11-2025 00:22 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DrivinUCrazy schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:34:
Heel veel mensen weten dit niet want het is Insider Honda Knowledge, zeg maar, maar de CB125F heeft dna van de NC700X meegekregen en is dus veel sneller dan veel mensen denken.

Maar inderdaad, spekgladde bandjes dus ik ben er even rustig mee de eerste kilometers.

@Destruction wat de motor betreft is Honda dan weer heel duidelijk. Geen sprintjes tussen de verkeerslichten de eerste 500km maar verder kan 'ie wel wat hebben zeggen ze.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Rustig ja, maar dat is iets heel anders dan een bepaalde inrijprocedure voor de bandjes. Niet het gas als een idioot vol open draaien, en niet direct je knie aan de grond proberen te rijden. Veel ingewikkelder dan dat hoeft het niet te zijn.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

DrivinUCrazy schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:02:
Rustig ja, maar dat is iets heel anders dan een bepaalde inrijprocedure voor de bandjes. Niet het gas als een idioot vol open draaien, en niet direct je knie aan de grond proberen te rijden. Veel ingewikkelder dan dat hoeft het niet te zijn.
Het is een combinatie van een nieuwe motor rustig inrijden, even rustig aan op nieuwe bandjes én na een val zelf weer vertrouwen opbouwen, als ik het zo lees :)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik denk dat HTT prima in staat is te bepalen wat reeel is , en zeker als je nieuwe motor + ongeluk (zowel deze heel willen houden als mentaal) meetelt.
Lijkt me prima dus, gewoon lekker mee gaan rijden HTT zonder als gekke henkie te gaan scheuren. Persoonlijk lijkt vertrouwen opbouwen en weer lol krijgen in rond rijden me heel belangrijk, die motor met 180 plat door de bocht douwen kun je denk ik prima als je weer in goeden doen bent (als je daar behoefte aan hebt). Tot die tijd is dat andere veel belangrijker ;)

Nieuwe bandjes is sowieso even normaal doen zodat ze wat grip krijgen, en ik kan me ook voorstellen dat een nieuwe motor inrijden ook de eerste n kilometer een bepaalt rijgedrag vraagt. Ik zou me er lekker aan houden, maar ik ben dan ook geen stuntpiloot.

[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 29-11-2025 21:43 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

De enige manier om met dit ding de 180 te halen is door hem van een klif te rijden _O- maar inderdaad, ik ben gewoon rustig weer aan het opbouwen. Ik hoef me aan niemand te bewijzen en het weer is sowieso ruk nu.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:04:
De enige manier om met dit ding de 180 te halen is door hem van een klif te rijden _O- maar inderdaad, ik ben gewoon rustig weer aan het opbouwen. Ik hoef me aan niemand te bewijzen en het weer is sowieso ruk nu.
Dat dus en gewoon heel kinderachtig weer meters maken op een motor. Ik vond het na mijn aanrijding ook echt "niet-leuk", toen ook maar meteen nieuwe banden genomen omdat de hele motor toch al uit elkaar lag.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:31:
[...]

Heel veel mensen weten dit niet want het is Insider Honda Knowledge, zeg maar, maar de CB125F heeft dna van de NC700X meegekregen en is dus veel sneller dan veel mensen denken.

[..]
Ah tuurlijk, de befaamde NC700X, zo snel! ... als een Prius. ;)

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Boudewijn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:10:
[...]

Dat dus en gewoon heel kinderachtig weer meters maken op een motor. Ik vond het na mijn aanrijding ook echt "niet-leuk", toen ook maar meteen nieuwe banden genomen omdat de hele motor toch al uit elkaar lag.
Je moet maar zo denken: Je grootste tegenstander ben je zelf.

Doe waar je je goed bij voelt. Ik rijd op nat ook alsof ik geen rijbewijs en geen ervaring heb, heel voorzichtig (zoals eerder vermeld ivm een crash in m'n brommer tijdperk toen ik in de regen moest uitwijken voor een auto..) maar ik bouw het ook voorzichtig op. Wie me tegenkomt en moet lachen, die lacht maar. Ik vind 't prima :D Heb een ander niks te bewijzen. Feit is ook dat je niet over je "trauma" heen komt als je jezelf er niet mee confronteert. Waar ik ooit desnoods per OV naar huis ging om daarna met auto en aanhanger m'n motor weer op te halen, stap ik nu gewoon op. Leuk vind ik het nog steeds niet, maar het word dus beter :)

Het is ook voor mij heel verleidelijk om als het regent gewoon de auto te pakken, maar juist dan wil ik op die scooter weg. Je moet immers gaan ervaren dat je die ene keer gewoon pech had en er verder eigenlijk niks mis is met regen/nat wegdek. En laagdrempeliger dan zo'n motorscooter of een CB125F kan het eigenlijk niet :)

Ik weet ook wel heel zeker dat de goedkope k*t IRC banden die ik vroeger op die bewuste scooter had een grote rol hebben gespeeld in de glij- en valpartij. Maar iets weten en het op het juiste moment ook zo voelen, da's niet helemaal hetzelfde blijkt :+ Alsin, je wéét dat die band echt wel grip gaat hebben. Tegelijkertijd ben je ervan overtuigd geraakt dat de banden 0,0 grip zullen hebben...

[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 29-11-2025 23:10 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja herkenbaar. Ik ben dus (op de dag nauwkeurig) 3 maanden na mijn rbw aangereden. Motor net niet total, gekneusde ribben; ik had twee geweren bij me. Ik heb van 1 geweer de loop vervormd door de loop tussen weg en ribben te pletten. Niet mijn schuld overigens, een bejaarde die niet keek en gewoon baantje wisselde.
Na een paar weken kon ik de motor oppikken. Inclusief gekneusde ribben en nieuwe banden. Bewust een rustig moment gekozen midden op de dag, en stukje industrieterrein genomen. Daarna stukje snelweg en gewoon even meer dan een half uur op het ding gereden. Puur om wat meters te maken. Was het ff eng? Ja natuurlijk, ik denk dat het niet gezond is om dat niet eng te vinden.

Dat ritje was was ook geen vmax+20 rijden die ik 'wel eens' hypothetisch zou kunnen bereiken op een snelweg. Suf? Sure, maar ik heb sindsdien geen moeite meer met rijden.

De rijstijl aanpassen aan omstandigheden is buiten dat ook goed, en hoe sterk je dat doet... tsja dat hangt van jezelf af. Ik ben met dikke regen en wind wat voorzichtig, absoluut. Mogen mensen wat van vinden, binnen het redelijke (60 op de snelweg rijden als het een beetje regent kan natuurlijk gewoon niet).

En dan is motorrijden voor mij een hobby/middel-om-van-a-naar-b-te-komen-zonder-parkeergedoe en geen carriere ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 29-11-2025 23:15 ]

Pagina: 1 ... 95 96 Laatste