Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 105 106 Laatste
Acties:

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Bommes schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:01:
[...]

IK ben vandaag wel op de motor naar en terug van het werk gegaan.
Niet zozeer vanwege het weer of pekel die wel of niet weg is. Maar in het dorp waar ik werk is een flinke weg afsluiting, met de auto kan ik dus niet, zonder om het hele dorp heen te moeten rijden, op mijn werk komen.
Met de motor kan ik met een beetje toegeknepen ogen er wel komen.. :P
De ogen toeknijppen moet omdat ik via een legaal onverhard pad op 5 meter fietspad uitkom om vervolgens een woonwijk in te schieten :o
Dat stukje fietspad mag nie he >:) foei
Ah joh, zolang je het rustig, beheerst en veilig doet zal denk ik geen agent je daarvoor een boete geven, hooguit een foei.

En niet zoals die oetlul die laatst langs de rij auto's af over het (afgebakend met verhoogde rand) fietspad driekwart om de rotonde heen knalde met een behoorlijke vaart.. Zo krijgen we een slechte naam ja..

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:02

Destruction

(ex-)Automonteur

Pyr0_ schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:59:
[...]

Ah joh, zolang je het rustig, beheerst en veilig doet zal denk ik geen agent je daarvoor een boete geven, hooguit een foei.
Ik heb ook het idee dat de politie bij ons motorrijders meer kijkt naar het hoe dan het wat, om het zo te zeggen. Als jij bij een wegafzetting rustig aan, stapvoets een klein stukje fietspad mee pakt zal het de meeste agenten weinig boeien. Cross je er lomp en met een flinke vaart langs, dan ben je wel aan de beurt voor minimaal een preek en waarschijnlijk een boete.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:43

_Apache_

For life.

Ander stap je af, motor uit, wandel je langs de afzetting, stap je weer op. Et voila. :+

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb een nieuwe helm nodig. Mijn eis is een zonnevizier én mogelijkheid voor skibril. Een adventure helm dus, na wat inlezen neig ik heel sterk richting deze:
https://www.rad.eu/nl/c/p...0-air-solid-parel-wit.htm

Ik denk wit ivm warmte, maar zal ook wel snel viezig worden ben ik bang.

Die ski, uhh crossbril wil ik omdat ik op vakantie nog weleens last van m'n ogen krijg. Hopelijk helpt dit. Maar passen 'alle' brillen nu bij deze helm? Ik kan ook totaal niet vinden wat nu het verschil tussen de Alpinestars vision 3/5/8 is. En dan zijn er nog talloze andere merken, en type viziers.

https://www.rad.eu/nl/c/p...ow-goggle-wind-helder.htm
https://www.rad.eu/nl/c/p...gle-wind-spiegel-goud.htm
Is dit nu gewoon een degelijke bril om te beginnen? En doet dat spiegelen nog wat voor mijzelf, of is het vooral om hip cq. dom over te komen?

Iemand die er wat zinnigs over kan roepen?

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:00
spiegel voor in de zomer, maar kan kut zijn in het donker.
Crossbril kan niet in alle helmen.

Voor beide, passen is weten.
Bril kan per merk en model heel anders zitten op je gezicht, en natuurlijk helemaal bij een helm.

• Aikon
  • Niet online
Want spiegel verduisterd dus? En al die verschillende kleurtjes vizieren?

In weze ga ik die bril alleen overdag in de zomer dragen, tijdens vakanties. Dus dat is prima. Genoemde helm is geschikt voor crossbrillen, ook voor deze neem ik dan aan?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:40

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Spiegelend verduistert inderdaad, maar niet zo veel als een echt zwart zonnevizier.

In de zomer gebruik ik nog wel eens een spiegelend vizier over mijn ingebouwde zonnevizier maar dan zijn het wel écht felle dagen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-01 18:04

A13X

Dude

Aikon schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:58:
Ik heb een nieuwe helm nodig. Mijn eis is een zonnevizier én mogelijkheid voor skibril. Een adventure helm dus, na wat inlezen neig ik heel sterk richting deze:

Die ski, uhh crossbril wil ik omdat ik op vakantie nog weleens last van m'n ogen krijg. Hopelijk helpt dit. Maar passen 'alle' brillen nu bij deze helm? Ik kan ook totaal niet vinden wat nu het verschil tussen de Alpinestars vision 3/5/8 is. En dan zijn er nog talloze andere merken, en type viziers.

Is dit nu gewoon een degelijke bril om te beginnen? En doet dat spiegelen nog wat voor mijzelf, of is het vooral om hip cq. dom over te komen?

Ik heb die helm, in een andere kleur, werkt perfect met crossbril. Ik heb de Leatt Velocity 6.5 Grijs en dat past goed.

Helm ventileert als een malle en blijft daarbij redelijk stil, heb mijn neotec 2 sinds aanschaf van deze amper nog aangeraakt. Super fijne helm. Donker visier, legaal voor op de weg zit er ook bij. Enige minpunt, zonnevisier komt zover omlaag dat hij op mijn neus terecht komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eixj3eu0E1NLCmQDlY8dsVacJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0jT7NFelDm2YrbMfPg4e4Rf.jpg?f=fotoalbum_large

Awesome

• Pyr0_
  • Nu online
Ik heb toch wel het liefste de optie om wel of niet te verduisteren met een zonneklep. Ligt wellicht aan mij maar als je op een zonnige dag opeens het bos (of gewoon de schaduw) in rijdt dan duurt het ff voordat je ogen gewend zijn, en als je dan je zonneklep omlaag hebt, dan wordt de weg opeens een grote grijze massa waar niets te onderscheiden is. Rij je voornamelijk in NL op fatsoenlijke wegen dan is dat tot daar aan toe, maar in België (en andere landen) heb ik toch het liefste duidelijk zicht, komt niet zelden voor dat je wat wilt ontwijken daar...

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:11
Aikon schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:58:

Klim Krios Pro? Standaard met meekleurend vizier. Heb dat nu op mijn Shoei NXR2, zou niets anders meer willen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Aikon
  • Niet online
A13X schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:24:
[...]

Ik heb die helm, in een andere kleur, werkt perfect met crossbril. Ik heb de Leatt Velocity 6.5 Grijs en dat past goed.

Helm ventileert als een malle en blijft daarbij redelijk stil, heb mijn neotec 2 sinds aanschaf van deze amper nog aangeraakt. Super fijne helm. Donker visier, legaal voor op de weg zit er ook bij. Enige minpunt, zonnevisier komt zover omlaag dat hij op mijn neus terecht komt.

[Afbeelding]
Dank je, kan je dat zonnevizier dan afstellen? Want klinkt vrij vervelend...

• kneusteun
Pyr0_ schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:07:
Ik heb toch wel het liefste de optie om wel of niet te verduisteren met een zonneklep. Ligt wellicht aan mij maar als je op een zonnige dag opeens het bos (of gewoon de schaduw) in rijdt dan duurt het ff voordat je ogen gewend zijn, en als je dan je zonneklep omlaag hebt, dan wordt de weg opeens een grote grijze massa waar niets te onderscheiden is. Rij je voornamelijk in NL op fatsoenlijke wegen dan is dat tot daar aan toe, maar in België (en andere landen) heb ik toch het liefste duidelijk zicht, komt niet zelden voor dat je wat wilt ontwijken daar...
Ik rij het hele jaar met spiegel.
In het bos of op straat, prima te doen 👍 zo zie je maar zoveel mensen zoveel wensen.

Klapscherm < gepolariseerde bril

Die zonnevizieren zijn vaak niet meer dan gekleurd plastic.

[ Voor 5% gewijzigd door kneusteun op 15-01-2026 07:07 ]

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-01 18:04

A13X

Dude

Aikon schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:17:
[...]

Dank je, kan je dat zonnevizier dan afstellen? Want klinkt vrij vervelend...
Zou ik moeten kijken, ik gebruik eigenlijk altijd een (zonne)bril i.c.m. het donkere vizier. Helm lucht fijn door dus heb het visier vaak openstaan, maar wil dan geen troep in mijn ogen krijgen dus dan moet je wel een bril op. Een poloroid zonnebril is meestal wat minder donker en is ook weer fijn met weerspiegelingen op de weg, meestal geen last dat die te donker is als ik tussen de bomen rijd. Waarschijnlijk kun je sowieso wel het plastic wat aanpassen zodat hij wat korter is.

Als ik het mij goed herinner kan het vizier ook dicht als je een bril op hebt, maar dat weet ik niet o100% zeker meer. Als ik er aan denk en bij de spullen kan zal ik vanavond eens kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door A13X op 15-01-2026 09:06 ]

Awesome

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:27

RBH

silverball schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:24:
[...]

Oh tnx, ik zat cbr.nl in de gaten te houden, waar het nog niet staat.
Als ik het goed heb is jouw examen ook geannuleerd; heb je alweer een nieuwe datum?

Ik wel iig; 26 januari mag ik het (weer) gaan proberen. Viel me eigenlijk nog mee, 1,5 weekje wachten nog. :)

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:19
[rant] Mijn motor staat te koop, ik ga daarmee toch een poging wagen tot particuliere verkoop. Als dat niet lukt in het eerste kwartaal dan ruil ik de motor in. Wat ik opmerk is dat men nog steeds probeert de helft te bieden van de vraagprijs. Is er iemand hier die ooit de helft heeft geboden waarmee een verkoper akkoord is gegaan? Ik kan mij dat namelijk niet voorstellen :P. Doen mensen de helft bieden uit pure verveling ofzo? Want serieuze interesse hebben ze niet lijkt me. Kan me ook wel voorstellen dat als ik akkoord zou gaan dat ze de helft ook niet eens zouden kunnen ophoesten. [/rant]

[ Voor 23% gewijzigd door cyntax op 15-01-2026 09:35 ]

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-01 21:53
cyntax schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:33:
Mijn motor staat te koop, ik ga daarmee toch een poging wagen tot particuliere verkoop. Als dat niet lukt in het eerste kwartaal dan ruil ik de motor in. Wat ik opmerk is dat men nog steeds probeert de helft te bieden van de vraagprijs. Is er iemand hier die ooit de helft heeft geboden waarmee een verkoper akkoord is gegaan? Ik kan mij dat namelijk niet voorstellen :P. Doen mensen de helft bieden uit pure verveling ofzo? Want serieuze interesse hebben ze niet lijkt me. Kan me ook wel voorstellen dat als ik akkoord zou gaan dat ze de helft ook niet eens zouden kunnen ophoesten.
Nee maar je moet ergens beginnen met de onderhandeling. Sommige hopen daadwerkelijk een dealtje te scoren natuurlijk, anderen hopen waarschijnlijk met de prijs ergens in het midden uit te komen (dus 75% van de vraagprijs ofzo). Daarom heb jij waarschijnlijk ook je vraagprijs hoger neergezet dan wat je er minimaal voor wilt hebben?

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:19
geert_s schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:36:
[...]

Nee maar je moet ergens beginnen met de onderhandeling. Sommige hopen daadwerkelijk een dealtje te scoren natuurlijk, anderen hopen waarschijnlijk met de prijs ergens in het midden uit te komen (dus 75% van de vraagprijs ofzo). Daarom heb jij waarschijnlijk ook je vraagprijs hoger neergezet dan wat je er minimaal voor wilt hebben?
Ik geef altijd aan dat ik niet doe onderhandelen via de telefoon of via berichten. Als je echt geïnteresseerd bent dan kom je langs en mag je naast het voertuig een bod uit brengen, anders is het allemaal te vrijblijvend. Daarnaast vraagt iedereen en zijn moeder om de laatste/laagste prijs dus om hun tegemoet te komen zet ik mijn vraagprijs daar ook op, scheelt ons beide tijd toch? Daarmee is het ook de goedkoopste die aangeboden is met die kilometerstand op het internet. Maar er zijn hoopjes mensen die het leuk vinden om 'spelletjes' te spelen of een toneelstuk op te houden, daar haak ik al direct af.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

cyntax schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:46:
[...]

Ik geef altijd aan dat ik niet doe onderhandelen via de telefoon of via berichten. Als je echt geïnteresseerd bent dan kom je langs en mag je naast het voertuig een bod uit brengen, anders is het allemaal te vrijblijvend. Daarnaast vraagt iedereen en zijn moeder om de laatste/laagste prijs dus om hun tegemoet te komen zet ik mijn vraagprijs daar ook op, scheelt ons beide tijd toch? Daarmee is het ook de goedkoopste die aangeboden is met die kilometerstand op het internet. Maar er zijn hoopjes mensen die het leuk vinden om 'spelletjes' te spelen of een toneelstuk op te houden, daar haak ik al direct af.
Ik moet zeggen dat ik dit gedrag meer gewend ben van auto mensen dan van motor mensen eigenlijk.

Irritant is het wel, en ik ga er inderdaad ook niet mee in discussie "Wat is de laagste prijs?" blijft bij mij onbeantwoord, meestal stel ik een bieden vanaf bedrag in. Dat is dan dus de bodemprijs (of laagste prijs zoals die mensen dat noemen...). Lezen blijkt vaak lastig :') Met motorvolk heb ik die ervaringen niet echt moet ik zeggen.

Dit is ook eigenlijk niet de meest gunstige tijd om een motor te koop aan te bieden natuurlijk. Wat voor fiets is het eigenlijk?

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Joris748
Ik begin een beetje ongeduldig te worden. Volgende maand wordt de 2026 Ducati DesertX geïntroduceerd. Het idee van een nieuwe kopen is nog niet uit mijn hoofd. Tegelijkertijd zegt mijn verstand dat het een gebruiksartikel is en dat ik hem waarschijnlijk nog wel een paar keer op de grond ga gooien, aangezien ik geen enduro/cross ervaring heb. Daarbij kan ik die 4000-5000 EUR verschil beter in training en onvoorziene kosten stoppen. De huidige 2025 witte DesertX vind ik nog steeds een ontzettend gaaf apparaat met een hoog :9~ gehalte. Ik verwacht niet dat ik het 2026 model echt mooier ga vinden.

Bij introductie in februari zal het wel tot eind mei, begin juni duren totdat het nieuwe model uitgeleverd wordt. Het tweedehandsaanbod zal dan waarschijnlijk ook dan pas gaan toenemen. En eigenlijk wil ik gewoon in maart al lekker kunnen rijden O-)

Wat is wijsheid? |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 15-01-2026 10:54 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:42:
Ik begin een beetje ongeduldig te worden. Volgende maand wordt de 2026 Ducati DesertX geïntroduceerd. Het idee van een nieuwe kopen is nog niet uit mijn hoofd. Tegelijkertijd zegt mijn verstand dat het een gebruiksartikel is en dat ik hem waarschijnlijk nog wel een paar keer op de grond ga gooien, aangezien ik geen enduro/cross ervaring heb. Daarbij kan ik die 4000-5000 EUR verschil beter in training en onvoorziene kosten stoppen. De huidige witte DesertX vind ik nog steeds een ontzettend gaaf apparaat met een hoog :9~ gehalte. Ik verwacht niet dat ik het 2026 model echt mooier ga vinden.

Bij introductie in februari zal het wel tot eind mei, begin juni duren totdat het nieuwe model uitgeleverd wordt. Het tweedehandsaanbod zal dan waarschijnlijk ook dan pas gaan toenemen. En eigenlijk wil ik gewoon in maart al lekker kunnen rijden O-)

Je hebt al een DesertX maar rijd er niet mee offroad nu? Waarom zou je dat met een nieuwe wel doen dan?
Voor €4000 kun je prima 4 weken motorrijden door de Balkan, wat is er nou meer waard, spullen of ervaringen?

Ik weet het wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtvz3bANOQ53lBVFwp_fQoJZZ3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBN9kTc6RyQLtZSQpffu2SJt.jpg?f=fotoalbum_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Joris748
_eLMo_ schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:51:
[...]

Je hebt al een DesertX maar rijd er niet mee offroad nu? Waarom zou je dat met een nieuwe wel doen dan?
Voor €4000 kun je prima 4 weken motorrijden door de Balkan, wat is er nou meer waard, spullen of ervaringen?

Ik weet het wel
[Afbeelding]
Nee, ik heb er nog geen. Als ik er wel een gehad zou hebben, zou ik waarschijnlijk niets eens eraan denken om een nieuwe te kopen.

Heb nu nog een ruim 25 jaar oude RSV Mille. Dus voor mij is het een hele omschakeling. De enige offroad ervaring die ik heb is op de mountainbike ;)

Je hebt een goed punt: ervaringen zijn veel meer waard.

• geert_s
Ik begin een beetje ongeduldig te worden. Volgende maand wordt de 2026 Ducati DesertX geïntroduceerd. Het idee van een nieuwe kopen is nog niet uit mijn hoofd. Tegelijkertijd zegt mijn verstand dat het een gebruiksartikel is en dat ik hem waarschijnlijk nog wel een paar keer op de grond ga gooien, aangezien ik geen enduro/cross ervaring heb. Daarbij kan ik die 4000-5000 EUR verschil beter in training en onvoorziene kosten stoppen. De huidige 2025 witte DesertX vind ik nog steeds een ontzettend gaaf apparaat met een hoog :9~ gehalte. Ik verwacht niet dat ik het 2026 model echt mooier ga vinden.

Vandaag rijden is beter dan dromen over morgen toch? Er komt altijd weer wat beters, nieuwers, mooiers, dikkers. Lekker belangrijk, hoe eerder je kunt knallen hoe beter.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:53

silverball

De wagen voor moderne mensen

RBH schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:09:
[...]

Als ik het goed heb is jouw examen ook geannuleerd; heb je alweer een nieuwe datum?

Ik wel iig; 26 januari mag ik het (weer) gaan proberen. Viel me eigenlijk nog mee, 1,5 weekje wachten nog. :)
Mazzelaar ! Ik zit op de eerste optie, 4 februari. Wel iets langer, valt gelukkig ook nog mee.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

[rant] Mijn motor staat te koop, ik ga daarmee toch een poging wagen tot particuliere verkoop. Als dat niet lukt in het eerste kwartaal dan ruil ik de motor in. Wat ik opmerk is dat men nog steeds probeert de helft te bieden van de vraagprijs. Is er iemand hier die ooit de helft heeft geboden waarmee een verkoper akkoord is gegaan? Ik kan mij dat namelijk niet voorstellen :P. Doen mensen de helft bieden uit pure verveling ofzo? Want serieuze interesse hebben ze niet lijkt me. Kan me ook wel voorstellen dat als ik akkoord zou gaan dat ze de helft ook niet eens zouden kunnen ophoesten. [/rant]
Ik sta er ook zo in.

Luister, ik ga niet onderhandelen. De prijs is goed. Of daar ga je mee akkoord, of niet.
Veel mensen begrijpen deze, imho simpele boodschap, blijkbaar nog steeds niet.

"Ja maar...! " Betekent dan bij mij :w

De meest recente ervaring daarmee kreeg ik vervolgens nog reacties erachteraan als 'jij begrijpt het spelletje niet vriend' gevolgd door een onvriendelijke toontje, terwijl hij duidelijk een handelaar was die het spul met een meerprijs (waar nog ruimte voor was) ging doorschuiven.

[ Voor 13% gewijzigd door DrivinUCrazy op 15-01-2026 12:23 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• RBH

RBH

silverball schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:53:
[...]

Mazzelaar ! Ik zit op de eerste optie, 4 februari. Wel iets langer, valt gelukkig ook nog mee.
Ah ja, valt opzich nog mee idd! Hoe snel mocht je voor AVD gaan eigenlijk na behalen van AVB?

• geert_s
DrivinUCrazy schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:21:
[...]

Ik sta er ook zo in.

Luister, ik ga niet onderhandelen. De prijs is goed. Of daar ga je mee akkoord, of niet.
Veel mensen begrijpen deze, imho simpele boodschap, blijkbaar nog steeds niet.

"Ja maar...! " Betekent dan bij mij :w

De meest recente ervaring daarmee kreeg ik vervolgens nog reacties erachteraan als 'jij begrijpt het spelletje niet vriend' gevolgd door een onvriendelijke toontje, terwijl hij duidelijk een handelaar was die het spul met een meerprijs (waar nog ruimte voor was) ging doorschuiven.
Mensen willen graag het gevoel hebben dat ze de onderhandeling 'gewonnen' hebben. Dus zet je hoog in (of laag, afhankelijk vanaf welke kant je onderhandelt). Dan is er wat ruimte om nog iets van de prijs af te lullen zodat je koper het gevoel heeft een goede deal te krijgen, en krijg jij uiteindelijk gewoon je gewenste bedrag. Mits dat bedrag natuurlijk ook een reëel bedrag was.

Wil je iets verkopen, zorg dan dat er wat speling is voor onderhandelen. Mijn tip als verstokte marketeer.

• silverball

silverball

RBH schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:22:
[...]

Ah ja, valt opzich nog mee idd! Hoe snel mocht je voor AVD gaan eigenlijk na behalen van AVB?
2 maanden, jij ? De rijschool had het wat druk; dus regelmatig 1 les per twee weken gedaan.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• RBH

RBH

silverball schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:46:
[...]

2 maanden, jij ? De rijschool had het wat druk; dus regelmatig 1 les per twee weken gedaan.
Geen idee nog, moet eerst AVB doen. Maar twee maanden zou ik wel acceptabel vinden. Ga er eigenlijk voor om 1 les per week in te plannen. Op dit moment alweer twee maanden niet gereden, dus zie ook wel lichtelijk op tegen AVB. Wellicht toch nog even een lesje plannen..

• silverball

silverball

RBH schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Geen idee nog, moet eerst AVB doen. Maar twee maanden zou ik wel acceptabel vinden. Ga er eigenlijk voor om 1 les per week in te plannen. Op dit moment alweer twee maanden niet gereden, dus zie ook wel lichtelijk op tegen AVB. Wellicht toch nog even een lesje plannen..
Het ligt er heel erg aan in welke regio je afrijdt me dunkt. Emmeloord staat nu op 4 a 5 weken wachttijd.

• kneusteun

Heb je al een testrit gedaan?

• Joris748
kneusteun schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:59:
[...]

Heb je al een testrit gedaan?
:Y

Joris748 in "Hét grote motortopic - Deel 27 (2025)"
Joris748 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:12:
Het uitzicht vanochtend 8)

[Afbeelding]

Ja, wat kan ik erover zeggen? Vanochtend een proefrit gemaakt op een DesertX (Rally). Duurde iets langer om vriendjes mee te worden dan met de Multistrada V2S, maar wat een apparaat. Stuurt prima, duiken bij remmen ben ik niet gewend maar valt wel mee te leven. Drempels bestaan niet meer. Windbescherming tussen 120 en 170 km/h was ook dik in orde, zonder noemenswaardige turbulentie.

King of the road gevoel door de hele hoge zitpositie. Was wel even wennen met voeten aan de grond zetten, ondanks mijn lange benen.

Blok is een beetje rauw, quickshifter niet perfect. Van 1 naar 2 beter met koppeling.

Wel onwennig om daarna terug op mijn Mille te kruipen. Die overgang voelde na de proefrit met de Multi minder groot.

Anyways, ik ben er wel uit 😎

[ Voor 70% gewijzigd door Joris748 op 15-01-2026 15:21 ]

• kneusteun
Dan kan je gewoon eventueel wachten tot de '26 er is die testen en kijken wat het echte verschil is.
Ik weet niet wat je gebruik gaat zijn, maar ik ken er 1 die dat ding echt offroad gebruikt en dat is wel een prijzige hobby... dat is wel iets om te onthouden.

• Aikon
  • Niet online

Eerder rijden en €5000 goedkoper. Lijkt mij simpel. Is het 2024 model niet nog goedkoper? Tijdens het rijden ga je het verschil niet merken denk ik, en krasjes doen minder pijn. Maar het is persoonlijk en geen idee wat €5000 voor jou waard is...

• kneusteun
Naja kan zijn dat ze wat kleine foutjes uit het model hebben gehaald. Kan geen kwaad om te kijken of er verschil is.

edit: snelle google zegt dat het frame is aangepast en de vering...

[ Voor 23% gewijzigd door kneusteun op 15-01-2026 17:53 ]

• Joris748
kneusteun schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:42:
Naja kan zijn dat ze wat kleine foutjes uit het model hebben gehaald. Kan geen kwaad om te kijken of er verschil is.

edit: snelle google zegt dat het frame is aangepast en de vering...
Die veranderde vering is leuk voor Antoine Meo … verwacht dat ik weinig verschil ga merken als gewone sterveling *D

Verder heeft de nieuwe het 890 blok met variabele kleptiming ipv het 950 desmo blok. Hierdoor zijn de service-intervallen langer en de service-kosten lager. Ook de warmteafvoer vanaf de radiateur is verbeterd, schijnt prettiger te zijn voor de rijder.

De echte kinderziektes zijn er allang uit, want het model is geïntroduceerd in 2022.

• Joris748
Aikon schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:13:
[...]

Eerder rijden en €5000 goedkoper. Lijkt mij simpel. Is het 2024 model niet nog goedkoper? Tijdens het rijden ga je het verschil niet merken denk ik, en krasjes doen minder pijn. Maar het is persoonlijk en geen idee wat €5000 voor jou waard is...
Als ik voor gebruikt ga, zal het een 2023, 2024 of 2025 worden. Idd ik verwacht niet dat ik verschil zal merken. Die 5000 EUR kan ik wel lijden, maar als ik die niet uitgeef heb ik wel meer budget voor mijn uitrusting en voor wat trainingen. En eventueel voor wat tripjes.

Neig nu wel meer naar een gebruikte.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:57
Mijn ervaring is dat dit zo met auto's gaat. Enkele maanden terug mijn motor te koop gezet (hoge kant van de markt, dus niet echt goedkoop), maar de biedingen vielen mij echt mee, meer dan ik had verwacht.

Wat wel zo was: sommige werden serieus boos omdat ik niet akkoord ging met het bod

EU DNS: 86.54.11.100

• Aikon
  • Niet online
Nieuwe model kan ook nieuwe foutjes hebben. Zeker met een ander (nieuw?) blok. Tja, zo blijf je bezig. Je gaat van 25 naar 0 of 1 jaar oud toch las ik? :+

Mijnes is 15 jaar oud, ik kijk er niet eens naar als die valt. Bij een nieuwe zou ik heel anders rijden ben ik bang. Heb jij dat niet denk je? Persoonlijk zou ik niet naar leeftijd kijken, maar naar welke/wat voor motor ik wil, kmstand en prijs/budget. Nieuw zal ik nooit kopen ivm afschrijving op dag 1. Een mooie bmw x-country uit 2007 bijv ;)

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Of het nieuwe middel is net nog meer uit bezuinigd.
De Guzzi V85 een goed voorbeeld.
De laatste serie heeft niet meer het gave buizen frame rondom de koplamp en bagage drager. Meer plastic, duidelijk goedkoper gemaakt. Zonde.

@Joris748 ik zou nu opzoek gaan, de markt is in de winter gunstiger voor de kopers. Het geeft je ook tijd om opzoek te gaan naar toffe accessoires, inderdaad al lekker te rijden, ergens een cursus boeken, enz.

Ik wist het wel :Y

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Joris748
Aikon schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:49:
Nieuwe model kan ook nieuwe foutjes hebben. Zeker met een ander (nieuw?) blok. Tja, zo blijf je bezig. Je gaat van 25 naar 0 of 1 jaar oud toch las ik? :+
Het nieuwe blok zit al een jaartje in onder andere de Multistrada V2(S). Haha, ja het zal een wereld van verschil zijn. Ander soort motor, 25 jaar jonger. Maar nog steeds Italiaanse tweecilinder :9
Mijnes is 15 jaar oud, ik kijk er niet eens naar als die valt. Bij een nieuwe zou ik heel anders rijden ben ik bang. Heb jij dat niet denk je?
Ben niet zo bezig met leeftijd/waarde van motoren als ik er eenmaal op zit. Dus denk dat dat geen belemmering voor mij zou zijn.
Persoonlijk zou ik niet naar leeftijd kijken, maar naar welke/wat voor motor ik wil, kmstand en prijs/budget. Nieuw zal ik nooit kopen ivm afschrijving op dag 1. Een mooie bmw x-country uit 2007 bijv ;)
Dat heb ik wel redelijk duidelijk. Bouwjaar 2024 of 2025 (evt 2023). Geen kilometerstand waarbij ik binnen 1,5 jaar een 30.000 km beurt nodig heb. Budget is niet echt de beperking, als de prijs maar in overeenstemming is met leeftijd, conditie en kilometerstand.

• Joris748
Bommes schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:30:
Of het nieuwe middel is net nog meer uit bezuinigd.
De Guzzi V85 een goed voorbeeld.
De laatste serie heeft niet meer het gave buizen frame rondom de koplamp en bagage drager. Meer plastic, duidelijk goedkoper gemaakt. Zonde.

@Joris748 ik zou nu opzoek gaan, de markt is in de winter gunstiger voor de kopers. Het geeft je ook tijd om opzoek te gaan naar toffe accessoires, inderdaad al lekker te rijden, ergens een cursus boeken, enz.

Ik wist het wel :Y
Bij de nieuwe is het vakwerkframe ook minder zichtbaar. Balhoofdframe is zelfs vervangen door een aluminium frame. Wordt de nieuwe niet mooier van.

Mmm, dit weekend heb ik de kinderen. Volgend weekend maar eens bij wat dealers in de regio gaan kijken.

• _eLMo_
  • Niet online
En "nieuwe" 2025 (of zelfs 2024) voorraad waar ze vanaf willen, met flinke korting.

• Joris748
_eLMo_ schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:58:
En "nieuwe" 2025 (of zelfs 2024) voorraad waar ze vanaf willen, met flinke korting.
Dat is ook nog een optie. Wil wat accessoires uit het rallypakket, zoals skidplate, valbeugels, radiateurbescherming en verstevigde handkappen. Misschien is daar nog wat meer mee mogelijk. Hoe hoog zou de marge op accessoires zijn?

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Aikon schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:49:
Mijnes is 15 jaar oud, ik kijk er niet eens naar als die valt. Bij een nieuwe zou ik heel anders rijden ben ik bang. Heb jij dat niet denk je?
Mijn motor is 24 jaar oud maar voor zijn leeftijd nog heel netjes, als ik die zou laten vallen zou ik daar zeker buikpijn van hebben.

De Fazer die ik hiervoor had, had al eens eerder op de grond gelegen en ook al veel pekel gehapt in z'n leven. Dan had ik het minder erg gevonden waarschijnlijk, mits ik er zelf heel vanaf gekomen zou zijn.

* Destruction hoort nog altijd bij de groep die nog moet vallen. Ik hoop dat uiteraard zo lang mogelijk zo te houden :)

• Aikon
  • Niet online
Het gaat hier om offroad gebruik. Dat is heel anders vallen ;)

• Daniel L.
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09:24
Joris748 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:03:
[...]

Dat is ook nog een optie. Wil wat accessoires uit het rallypakket, zoals skidplate, valbeugels, radiateurbescherming en verstevigde handkappen. Misschien is daar nog wat meer mee mogelijk. Hoe hoog zou de marge op accessoires zijn?
Ik zou voor een mooi huidig model DesertX gaan en zelf rondshoppen voor aftermarket parts. Die OEM parts van Ducati zijn bizar prijzig en het geld m.i. niet waard ten opzichte van veel aftermarket spul. Kan je de motor meteen meer "eigen" maken!

Bij mijn DesertX is dat o.a.:

Hepco & Becker crash bars
Barkbusters
Perun Moto bagagerek
Touratech spiegels
Exan einddemper
Wunderlich verhoogd ruitje
Dunlop Trailmax Raid banden
Lone Rider tassen
etc. etc....

AXP skidplate staat nog op de wishlist (die beschermt ook mooi de waterpomp).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2oaRZqO_f_uPU1w46ZvSBrrSAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90fy1YcB1DJdmzVxxYgbhrKC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ESNVloeZcJWXMKDAQtW1KCHLEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUQTdAg9DAp6n2DuI6JERjTY.jpg?f=fotoalbum_large

Valbeugels overigens geen overbodige luxe offroad :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rbuNhJ12JT8KgUiYAMfsmq9kTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3b4UvWz9EhXh4kkYTVo6UTK7.jpg?f=fotoalbum_large

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:39

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Non-destructive slanted material testing, niks mis mee.

Vandaag was een mooie dag, want ik mocht weer de baan op als assistent-instructeur :P. Kreeg twee leerlingen mee die alle langzame oefeningen op punt moesten zetten voor hun examen binnenkort. Gelukkig twee broers die er wel gevoel voor hebben, dus met anderhalf uur hadden we de langzame slalom, wegrijden parkeervak, halve draai links én rechtsom en de denkbeeldige 8 redelijk goed voor elkaar.

Wat minder mooi is, de Twin heeft na enkele weken stilstand nog veel meer moeite koud te starten. Vanmorgen stond ik toch wel 15 seconden te jengelen voordat er een roffeltje kwam. Vanmiddag evenzo. Niet alleen dat, hij draait gerust 5-6 minuten enorm hoog stationair (2000-2500 toeren) voordat hij een beetje kalmeert.

Ik heb echt veel gezeik met dat ding zeg :X.

Vraagje AI chatbot zegt dit:
1. Temperatuursensor(en) motor en inlaat

Dit staat met stip op één.

De ECU bepaalt bij koude start hoeveel extra brandstof en verhoogd stationair nodig is op basis van de koelvloeistoftemperatuursensor (ECT) en soms ook de inlaatluchttemperatuursensor (IAT).

Wat jij beschrijft past perfect bij:

Sensor die te warm meet bij koude motor → te arm mengsel → slecht aanslaan

ECU raakt daarna “in paniek” → te hoog stationair totdat hij via andere signalen corrigeert

👉 Controle:

Uitlezen live data bij koude motor
De gemeten temperatuur moet ongeveer gelijk zijn aan buitentemperatuur

Stekker los, corrosie, kabelbreuk controleren
Vooral na winterstilstand komt oxidatie graag langs

Dit is bij Honda’s geen onbekende boosdoener.

2. Stationairregelaar / ISC valve (Idle Air Control)

De Africa Twin regelt stationair via een ISC (stepper motor), geen klassieke choke.

Symptomen bij vervuiling of haperen:

Moeilijk koud starten

Uitvallen direct na aanslaan

Daarna lang hoog stationair hangen

Warm geen enkel probleem

👉 Actie:

ISC demonteren en reinigen (carb cleaner, géén geweld)

Controleer of hij vrij beweegt

Aanzuigkanaaltjes meenemen

Dit is vaak een “doet ie nog net wel, maar niet altijd” component.

3. Gasklephuizen vervuiling / basisafstelling

84.000 km is precies het moment waarop:

Vuil zich ophoopt rond de gasklep

De kleine bypass kanaaltjes voor stationair deels dicht zitten

Gevolg:

ECU denkt: ik open ISC verder → te hoog stationair

Maar koud klopt de lucht/brandstofverhouding niet

👉 Check:

Gasklephuizen reinigen

Daarna idle relearn procedure uitvoeren (Honda-specifiek)

Zonder relearn blijft de ECU gokken.

4. Accu en startsnelheid (onderschat!)

Zelfs als hij “nog start”.

Een iets ingezakte accu:

Draait wel rond

Maar net te langzaam voor goede injectorverstuiving bij kou

ECU spanning zakt → rare startlogica

👉 Meten:

Spanning tijdens starten
Onder ~10,5V = verdacht

Zeker na stilstand en vorst een bekende spelbreker

5. Brandstofdruk / terugslagklep

Minder waarschijnlijk, maar past bij lang doorstarten na stilstaan.

Als de brandstofdruk wegloopt:

Moet het systeem eerst opnieuw opbouwen

Warm starten geen probleem

Koud na uren stilstaan wel

👉 Test:

Contact aan → luister of pomp direct druk opbouwt

Eventueel druktest (als je erbij kunt)

Wat ik niet als eerste zou verdenken

Bougies (net nieuw)

Injectoren (dan ook warm issues)

ECU zelf

Mechanisch motorisch probleem
Iemand die dit bekend in de oren klinkt?

[ Voor 53% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-01-2026 21:37 ]

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

@HTT-Thalan
Beetje knutselen :Y

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• kneusteun
Zelf zou ik ook voor een oudere gaan, gebruiksvoorwerp dus hoeft niet nieuwste van het nieuwste.
Maar met de T7 is bijvoorbeeld wel een behoorlijke stap gemaakt in de vering.

En ja dat merk ik wel, en dan nog wat kleine dingetjes die minder goed zijn zoals meer electra en luxe. Daar geef ik wat minder om omdat de abs schakelen gelukkig gefixed was met een dongle.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-01 20:47

4x2

lộn xộn quá

Destruction schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:35:
Irritant is het wel, en ik ga er inderdaad ook niet mee in discussie "Wat is de laagste prijs?" blijft bij mij onbeantwoord, meestal stel ik een bieden vanaf bedrag in.
Tegenwoordig beantwoord ik die standaard met "wat wil je maximaal uitgeven?"
Werkt opvallend goed, dan krijg je opeens wel een bod :+
geert_s schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:34:
[...]
Mensen willen graag het gevoel hebben dat ze de onderhandeling 'gewonnen' hebben.
Yep, het beste is als de koper het idee heeft dat ie jou genaaid heeft. Of dat zo is maakt niet uit :+

Al is er wel het eea gewijzigd op dat vlak, want de hoeveelheid mensen die weggelopen lijken te zijn uit een of andere instelling is bizar tov een jaar of 10 terug.
Scheelt dat ik over het algemeen het geld van de verkoop niet zo enorm hard nodig heb, maar dat kan zowel in je voor als in je nadeel werken.
Zonder al teveel gedoe een afspraak maken, daadwerkelijk op komen dagen (en op tijd), niet zeuren om het zeuren en gewoon een realistisch bod doen (10% dr af proberen te krijgen als ik er vaste prijs bij heb staan mag je gerust proberen)

Lang verhaal kort: Iemand Integra kopen? Vaste prijs, eur 3750 :+

Denk dat ik vandaag de motorbrug eens op ga ruimen (was bezig om de freesbank weer werkend te krijen) en de Shadow dr op ga zetten, blok dr uit snokken.
HTT-Thalan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:31:
[...]
Motor een dag of 2 binnen zetten en kijken of ie dan wel normaal start, desnoods nog een keer proberen met de stekker van de temperatuursensor (ECT) los.
Inlaattemperatuursensor kan het ook veroorzaken trouwens, zelfde riedeltje, binnen zetten, op laten warmen.
De Shadow start overigens ook lastig koud, die heeft geen compressie meer :+

[ Voor 14% gewijzigd door 4x2 op 16-01-2026 08:39 ]

leeg

• seel
  • Registratie: Januari 2026
  • Niet online
Nice!!!

[ Voor 7% gewijzigd door seel op 16-01-2026 08:38 ]

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

4x2 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:34:
[...]

Lang verhaal kort: Iemand Integra kopen? Vaste prijs, eur 3750 :+
[...]
Je bedoelt 3.375 euro? :+

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:42

ozzynator

Nevermind.

Het is sowieso. Niet zo wie zo, zws, of sowiezo. Of andere varianten. Dus gewoon sowieso.

• _Apache_

_Apache_

For life.

_Apache_ schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:41:
Is er ergens een remmen specialist? Liefst provincie Zuid Holland.

Ik heb nu al 5x mijn remmenschijven laten vervangen in 20k km (garantie, gelukkig), maar krijg toch de indruk dat het toch nog niet 100% is. Ene moment voelt het goed, andere moment is het alsof ik over een wasbordje rem.

Voorheen waren het vooral de remschijven die kromtrokken, maar nu zit er spul onder van EBC, de remschijven zijn bijna 400eu/stuk, geen half werk. Maar toch lijkt het nog niet in orde.
Dus wil even langs een specialist die het na kan zien, en mij definitief van dit probleem kan helpen.
Er zijn inmiddels wat nieuwe waarnemingen in dit verhaal.

De richter stelt 'er zijn dikte verschillen waar genomen, links valt nog binnen de marge, rechts is er overheen, die komt overeen met genoemde klachten. Motor lijkt 'buitenslaper', verder geen bijzonderheden. Hub, schijf, oplegkvlak zijn OK.'

Maar waarom gebeurt dit elke keer weer?

Op foto's is te zien dat er wat frictie materiaal van de blokken op de schijven achterblijft. Deze - samen met wat andere foto's en klachten - liggen nu bij EBC. Ik verwacht dat zij ook de remklauw gaan verdenken, dat mogelijk de klauw nog blijft 'knijpen' in rust. Waardoor de schijf snel erg heet word.

Hier zie je boven de remklauw zwarte puntjes, wat mogelijk materiaal van de blokken is, het is ook nergens anders te zien op de disc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXYrlOq3CNdCiGySQXERR7bGqjg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KZJ719rQGBUhvLgMU9VbIoG.jpg?f=fotoalbum_small

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Chevy454 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:16:
Onregelmatige dikte (en niet krom) komt door afzettingen van de remblokken. Dus of de remzuigers komen niet voldoende terug bij stilstand maar blijft lichtjes hangen en het materiaal zet zich af op de schijf. Of je remmateriaal is slecht.
Mag ik deze dan even quoten?

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
U mag van alles, maar onthoud dat ik nergens vanaf weet :)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• _Apache_

_Apache_

For life.

Yup, klinkt erg aannemelijk. Vooral ook omdat dat nog niet eerder grondig aangepakt is.

Maar ik wil me dan ook weer niet mengen in HOE de monteur het moet doen, ik wil dat het opgelost is.
Maarja, aan de andere kant, na 4 mislukte reparaties zijn we die halte inmiddels wel voorbij.

Op dit tempo ben ik bij de 100.000km toe aan de 35e set remschijven, :+

[ Voor 19% gewijzigd door _Apache_ op 16-01-2026 13:08 ]

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Remblokken dr uit, remblokmateriaal kan niet meer op de schijf komen, opgelost :+

leeg

• Joris748
Remmen = angst >:)

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Tegenwoordig beantwoord ik die standaard met "wat wil je maximaal uitgeven?"
Werkt opvallend goed, dan krijg je opeens wel een bod :+
Ik negeer dat soort volk altijd. In het verleden al genoeg tijd aan verspild ook.

Zelf pak ik het altijd anders aan, de vraagprijs is in principe gewoon de prijs, tenzij ik mankementen tegen kom die niet waren vermeld bijvoorbeeld. Afspraak maken, zorgen dat je er op tijd bent.

En soms is het zo simpel als een proefritje, betalen, overschrijven, op/inladen en wegwezen :)

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:38
Ik heb maar een ervaring met verkoop van mn motor en die was heel positief. Er werd meer geboden dan de vraagprijs en iedereen was redelijk in de chat. Maar ja, Transalp rijders of -aankomend Transalp rijders zijn natuurlijk bovengemiddeld vriendelijke goeierds.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Motor een dag of 2 binnen zetten en kijken of ie dan wel normaal start, desnoods nog een keer proberen met de stekker van de temperatuursensor (ECT) los.
Inlaattemperatuursensor kan het ook veroorzaken trouwens, zelfde riedeltje, binnen zetten, op laten warmen.
De Shadow start overigens ook lastig koud, die heeft geen compressie meer :+
Nou hij staat permanent binnen zeker in de winter, maar de werkplaats is momenteel ook gewoon bijna net zo koud als buiten dus dat helpt waarschijnlijk niet.

Wat (blijkbaar) wél heeft geholpen is dat ik hem gisteren hem afgetankt met ethanolvrije 98 benzine en aan de druppellader heb gelegd, want ik vond hem gisteren ongezond klinken bij dat lange doorstarten. Één van beide heeft geholpen want vanmorgen startte hij direct en ook vanmiddag toen ik wegging bij de rijschool was het drukken en direct vlammen. Hij liep ook niet meer verhoogd stationair, behalve natuurlijk de gewoonlijke 30sec iets onder de 2000rpm die normaal is bij koud starten, niet ~5min lang janken zoals gisteren.

De garage heeft er onlangs bij de bandenwissel een fles brandstofadditief bij gesmeten omdat het toen ook al zwaar ging met koud starten (viel steeds weer uit tenzij je direct ná het aanslaan een straal gas gaf) en hij heeft nu enkele weken stilgestaan met een bodempje (2 blokjes) E10 erin... misschien was hij gewoon ontevreden. Verse peut en nieuwe accuvonkjes en we zijn weer onderweg. Mocht het terugkomen ga ik eerst de accu maar eens verversen voor een lichter modelletje. Op deze motor is dat natuurlijk alsof je plastic bestek overweegt op de titanic maar volgens mij is dit nog de originele accu en dat betekent tien jaar oud.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-01-2026 16:51 ]

• _Apache_

_Apache_

For life.

HTT-Thalan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:31:
[...]

Non-destructive slanted material testing, niks mis mee.

Vandaag was een mooie dag, want ik mocht weer de baan op als assistent-instructeur :P. Kreeg twee leerlingen mee die alle langzame oefeningen op punt moesten zetten voor hun examen binnenkort. Gelukkig twee broers die er wel gevoel voor hebben, dus met anderhalf uur hadden we de langzame slalom, wegrijden parkeervak, halve draai links én rechtsom en de denkbeeldige 8 redelijk goed voor elkaar.

Wat minder mooi is, de Twin heeft na enkele weken stilstand nog veel meer moeite koud te starten. Vanmorgen stond ik toch wel 15 seconden te jengelen voordat er een roffeltje kwam. Vanmiddag evenzo. Niet alleen dat, hij draait gerust 5-6 minuten enorm hoog stationair (2000-2500 toeren) voordat hij een beetje kalmeert.

Ik heb echt veel gezeik met dat ding zeg :X.

Vraagje AI chatbot zegt dit:

[...]

Heeft ie geen (al dan niet automatische) choke?

• Chevy454
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:50:
volgens mij is dit nog de originele accu en dat betekent tien jaar oud.
Koudstart is funest voor elk systeem, zeker met een zwakke batterij als je niet de nodige crank amps haalt. Dan gaat die gewoon noodladen want je kan tot 6V de ECU wel laten werken. Maar de rest van de componenten, zeker bij Koudstart, vinden dat niet zo leuk....

Daarom dat ik graag met een max motor met max batterij aan de slag ging vroeger. (Max betekent hier: maximale inspanning voor minimaal resultaat dus worst case).

[ Voor 24% gewijzigd door Chevy454 op 16-01-2026 20:58 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:44
Gaan er morgen nog mensen met de motor op pad vanwege de mooie weersvoorspelling?

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Nope, wel de afgelopen week woon werk gereden op de motor.
De vogeltjes waren al weer aan het fluiten in de ochtend. Heerlijk het bolletje in de wind.
Morgen moet mijn vrouw werken en ga ik dus met mijn dochtertje spelen/knutselen/steppen/fietsen wat de dag ook brengt.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik moet morgen van 8 tot 5 aan de bak dus weer vroeg vertrekken maar gezien de voorspelling ook idd voornemens met de Twin te gaan.

• UTwizard
  • Laatst online: 17-01 09:43
Gisteren en vandaag gewoon met de motor naar het werk geweest en morgen waarschijnlijk ook nog wel even onderweg. Kan prima hoor :Y Alleen wel beide dagen pech gehad en in een fikse regenbui beland, maar goed. Poetsen moest ik toch nog :+

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik ben al wel weer met de PS op pad geweest, maar de Diversion blijft nog even binnen. Ik heb net wel de druppellader weer aangesloten, dat dan weer wel :)

• Pyr0_
  • Nu online
Dacht vanmorgen even uurtje eropuit te gaan, dacht ff snel sporten en dan nog net tijd genoeg om een rondje te doen. Loop ik terug na huis gaat het regenen... |:( Morgen zal het ook prima weer zijn, maar ik moet de hele dag werken. En zondagochtend gaat het voorwiel eraf.

Komt wel weer, nu eerst maar even het beestje wat liefde geven. Op MP twee, 2de hands paddockstands gekocht, eentje voor het voorwiel, en eentje voor het single-sided-swingarm-achterwiel. Alleen natuurlijk niet goed opgelet en de adapter die erop zit is niet dik genoeg voor de multi |:(

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Net een setje zwarte remhendels besteld voor de Vespa.
Hopelijk nog ergens de tijd binnen kort om alles wat ik al binnen heb te monteren.
Voor en achter vering Bitubo
Zwarte kapjes voor de switch gear (in plaats van chrome)
Ander kapje in het front (horn cover)
En dan de remhendels maar die verwacht ik of ergens de 25ste of later.

• Chevy454
  • Niet online
Loei123 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:48:
Gaan er morgen nog mensen met de motor op pad vanwege de mooie weersvoorspelling?
Telt motor halen ook?
Maar zondagochtend met een motor ziet er wel waarschijnlijk uit. Stiekem wil ik wel met de RT gaan rijden.

Met de SV is het wat te fris en met de GT... Weet het niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 16-01-2026 22:28 ]

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:23

botoo

💀 too old to die young

Goeie kans dat ik morgen (straks) op de fiets naar https://denoordelijkemotorbeurs.nl/ ga. Eigenlijk wel een beetje fris zonder handverwarming maar daar kom ik vanzelf wel weer achter als ik eenmaal onderweg ben.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• GroeneThee
  • Laatst online: 09:45
Zekers! En gistermiddag ook al een klein rondje gemaakt. Moest toch de garage opruimen en daarvoor moest de motor even eruit. Dacht als hij dan toch het zonnetje ziet, dan ook maar de wind even voelen ;)
botoo schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 00:50:
Goeie kans dat ik morgen (straks) op de fiets naar https://denoordelijkemotorbeurs.nl/ ga. Eigenlijk wel een beetje fris zonder handverwarming maar daar kom ik vanzelf wel weer achter als ik eenmaal onderweg ben.
Wel naar gekeken maar is voor mij voor vandaag wat ver. Erg benieuwd naar hoe het was.

• Loei123
De wegen zijn hier nog wel nat en de zon erg verblindend daardoor..

• GroeneThee
  • Laatst online: 09:45
Klein beetje vochtig misschien maar heerlijk weer verder! Morgen waarschijnlijk ook nog wel maar het kan ... dus waarom niet ;)

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:02
Loei123 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:40:
De wegen zijn hier nog wel nat en de zon erg verblindend daardoor..
En nog vol met pekelresten, dat is nog lang niet weg geregend.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:42

ozzynator

Nevermind.

Yep.
Net een proefritje gemaakt en besloten tot koop over te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICD4cnu1RKBgL99Z0VfH3kJDZqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNmfbJoq4nmytZt3p93Tcspu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door ozzynator op 17-01-2026 12:29 ]

Het is sowieso. Niet zo wie zo, zws, of sowiezo. Of andere varianten. Dus gewoon sowieso.

• von smallhausen
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-01 14:58
Vanmorgen mijn ktm 890 adv opgehaald bij Hannamax, de klepspeling is gecontroleerd ,nieuwe bougies en de nokkenassen gecontroleerd ,deze waren nog in nieuwstaat. Op naar de 60000km.
Het was wel wat fris ,maar toch ff lekker gereden.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:05

Vrijdag

De Zwarte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1Do7jdfrnkNVuxz5aUfUTo-WYI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NUJGNX0cDyvFSjqrosFMctXD.png?f=user_large

Ik dacht eerst "maar dit is een scooter!" Maar bij nader inzien is dit geloof ik een Honda Wave, waar er echt duizenden van rondrijden in veel Aziatische landen. Heb ik in Thailand ook nog op gereden. Toen ik nog jong en enthousiast was, geen rijbewijs had en de helm een Bob de Bouwer helm van de speelgoedzaak was. Mijn allereerste ervaring met een schakelmotor, binnen twee meter ging ik onderuit want ik had geen idee hoe dat moest. Een paar kilometer later kreeg ik het onder de knie en reed ik als een local 8) (achteraf gezien eerder: :X )

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Die semi-automaten kan ik echt geen vriendjes mee worden :X
Al ziet de Yamaha PG1 dr wel echt leuk uit (en rijdt ook prima, maar niet als je de bult op moet met z'n 2en)

En in die categorie zou ik een Suzuki Xipo best willen hebben, maja, die zijn ook wel ontdekt.
Dan maar een keer een Winner X kopen :+

leeg

• Aikon
  • Niet online
Ik ben even naar de lokale motorzaak geweest, MC Moto ofzo, best groot, maar exact nul Adventure helmen met vizier en mogelijkheid tot crossbril. Nah ja, bij thuiskomst maar de ADF 9000 besteld, een bril, rokstraps en een Enduristan tanktas. Ik ben benieuwd :)

• Loei123
Hier niet op pad geweest.
Ik hou nog hoop voor morgen.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:11
Vandaag ook een kleine 150km rondgeprutteld. Vanuit Nijmegen beetje Brabant in gedoken, daar hebben ze ook wel mooie zandpaden zeg! Osmand op prefer offroad gezet en gaan met die banaan! Nieuwe stepjes van Bosley/Radan zijn ook perfect: stuk breder en 20mm lager:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erjUZ6fKoLHV2LgntvJrZagmG6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VN0ZCVRVGQD13VvdJfmemtym.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCcvmV4nV3N52lcwOP2NCrAtSYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfDOOkwCzzk4IcFadHcjeCUW.jpg?f=fotoalbum_large

• _eLMo_
  • Niet online
@DRAFTER86 lag er geen zout meer in het weiland? :+

• Dullahan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:37
Zijn er hier (lange) motorrijders die ervaringen hebben met het verhogen van hun stuur? Ik heb een setje stuurverhogers (30mm) gekregen, maar om deze te gebruiken moet ik eerst langere rem/koppeling kabels installeren. Hoewel ik dat op termijn misschien toch wel wil doen, weet ik niet of ik het nu al de moeite waard vind (net nieuwe vloeistoffen er in). Ben benieuwd wat de ervaringen zijn met dit soort aanpassingen (ik rijd een gsx1400)

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

@Dullahan afstand zadel voetpegs blijft het zelfde.
Als je dat kunt vergroten denk ik dat je daar als langere rijder meer comfort uit kunt halen.
Stuurverhoger zorgt er voor dat je rechterop gaat zitten, je zit zelfs kunnen zeggen dat het je minder ruimte geeft want het stuur komt meestal niet alleen omhoog maar ook wat naar achteren.

• _eLMo_
  • Niet online
@Dullahan verhogen is voor korte rijders, je stuur komt dan namelijk naar achter.

• lohost
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-01 22:14

lohost

iemand had al localhost :-(

Wilde vandaag eigenlijk naar een motor gaan kijken, maar die is kennelijk gisteren verkocht. Maar het mooie weer vroeg echt om een ritje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmuHaHt30OPgv-jnT3e-96n05MQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AEBkPJHEPOkxOsQHboevDqzV.jpg?f=fotoalbum_large

---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:11
@Dullahan Geen idee wat voor motor je hebt en ik ben niet zo heel lang (1.86m), maar ik heb dus 20mm verlaagde voetsteunen van Bosley op mijn KTM 1090 gezet. Scheelt best wat. Vroeger had ik stuurverhogers op mijn Yamaha XTZ750 en dat vond ik maar niks: nog meer gewiebel en qua geometrie ook net niks. Volgens mij is de algemene consensus dat stuurverhogers meer kwaad dan goed doen (iig voor all/offroad gebruik).

• Chevy454
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsN1GPh8eYdQBkq5LKqMEZ88QIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LU1uLJTnJU6fcmzWyZsY6lgp.jpg?f=fotoalbum_large

Project 40 is a go.
Morgen deze donor eens van verse olie voorzien. Oliefilter nog gaan halen. Een niet passende batterij erin beunen en dan met een jumpstarter kijken wat die doet op remmen reiniger.
Carb zal mogelijk gereinigd moeten worden...

• Dullahan
@Bommes @DRAFTER86 @_eLMo_
Bedankt voor de reacties. Ik had zelf idd ook al bedacht dat de afstand van zadel->voetstuk hetzelfde bleef, maar had niet verwacht dat het dus eigenlijk voor kleine rijders is / negatief is voor lange rijders. Dan zet ik ze er maar niet op. Het verlagen van voetsteunen heb ik wel eens over gedacht, maar ik ben dan bang dat ik snel tegen de grond kom in een bocht. Misschien is zadel verhogen een betere optie. Food for thought.

edit: ik rijd trouwens een suzuki gsx1400 en ben 1.98m

[ Voor 13% gewijzigd door Dullahan op 17-01-2026 20:23 ]

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:31
Dullahan schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:14:
Misschien is zadel verhogen een betere optie. Food for thought.

edit: ik rijd trouwens een suzuki gsx1400 en ben 1.98m
Ik (1.83) heb op mijn toenmalige cbf600 eerst het zadel laten verhogen. Alleen kwam ik daardoor net te krom te zitten.
Dit gecompenseerd door stuurverhoger en mijn houding klopte weer.

Een paar centimeter kan behoorlijk verschil maken. Maar ik sluit me wel bij de eerdere reacties aan. Kniehoek aanpassen door zadel hoger of voetsteunen lager zou ook mijn eerste stap zijn voor meer comfort.

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:58

jeroenathome

Een regel tekst

@Dullahan Ik heb op mijn Teneré de yamaha verhogers (20mm) gemonteerd en het was niet nodig om kabels te verleggen of verlengen. Staat het in de handleiding dat dit moet gebeuren?

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• Dullahan
jeroenathome schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:20:
@Dullahan Ik heb op mijn Teneré de yamaha verhogers (20mm) gemonteerd en het was niet nodig om kabels te verleggen of verlengen. Staat het in de handleiding dat dit moet gebeuren?
Ik heb ze gepast en het is zeker nodig, kabels staan helemaal strak.

• _Apache_

_Apache_

For life.

DRAFTER86 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:45:
Vandaag ook een kleine 150km rondgeprutteld. Vanuit Nijmegen beetje Brabant in gedoken, daar hebben ze ook wel mooie zandpaden zeg! Osmand op prefer offroad gezet en gaan met die banaan! Nieuwe stepjes van Bosley/Radan zijn ook perfect: stuk breder en 20mm lager:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
2cm kan verschil maken, heb ik mij vrouw eens horen zeggen..

Ik zoek ook nog ene verlaging voor m'n stepje, maar dan voor de duo. Volgens mij is het vrij universeel allemaal, wara had je deze vandaan?

Maar gaan je laarzen niet kapot van die stekels?

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 18-01-2026 09:31 ]

• Joris748
_Apache_ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:27:
[...]

*knip*

Maar gaan je laarzen niet kapot van die stekels?
Ja, waarschijnlijk slijten de zolen wat sneller. Dat is de keerzijde voor offroad gebruik. Dus minder zinnig voor mensen die uitsluitend op asfalt rijden.

• Aikon
  • Niet online
Die zolen van crosslaarzen kan je los (laten) vervangen (het middenstuk), iig bij mijn Alpinestars laarzen, en ik gok bij de andere merken ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Aikon op 18-01-2026 10:13 ]

• Chevy454
  • Niet online
Project 40: de (valse) start

Laten we maar eerst alle losse eindjes eerst doen ja? :z
De motoren nagekeken, banden op druk gezet en de ketting gespannen. Hmm, de garage is wat vuil. Eerst maar keren, alles bij elkaar doen.
De grote vloot herplaatsing en dan een inventaris maken van de spullen die we hebben.

Geen remmenreiniger meer 8)7 Dus dat wordt niet starten. Tijd om het actie plan op te stellen dus en misschien die vele reserve onderdelen die rondslingeren in dozen doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 18-01-2026 10:24 ]

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

@Chevy454 ook op WD 40 wil zo een ding wel aanslaan als het moet, deo, haarlak, enz
Beetje creatief zijn jongen >:)

Pagina: 1 ... 105 106 Laatste