Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste
Acties:

• Glockner
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:40
_Apache_ schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:23:
[...]

Hoe ze een e-keur op die uitlaat hebben gekregen is mij een raadsel. 8)7
Het is mij een doorn in het oog; via geitenpaadjes. Plaatsing gat, statische meting bij bepaalde toerentallen en het 'vaste stramien' van keuringsinstanties begrijpen en 'legaal' kunnen omzeilen is hoe Ducati het doet. Volgens mij laat Ducati ook alle typegoed-keuringen voor de EU op Cyprus registreren.

Het maakt het uiteindelijk voor alle motorrijders minder makkelijk, denk aan afsluiting dijkwegen, etc. Het is sjoemelen binnen de wet, niet ontwerpen binnen de geest van de weg; dat laatste zou voor iedereen beter zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Glockner op 15-12-2025 11:49 ]

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:08

jeroenathome

Een regel tekst

Glockner schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:48:
Het is mij een doorn in het oog; via geitenpaadjes. Plaatsing gat, statische meting bij bepaalde toerentallen en het 'vaste stramien' van keuringsinstanties begrijpen en 'legaal' kunnen omzeilen is hoe Ducati het doet. Volgens mij laat Ducati ook alle typegoed-keuringen voor de EU op Cyprus registreren.
Vanwege deze werkmethode zijn de impacttesten van de ECE 20.06 niet meer op vaste plekken op de helm. De sjoemelaars vallen dan door de mand. Misschien ook iets om voor uitlaten toe te passen.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:57

Falastine

Think about my signature...

Inmiddels mijn Ducati Diavel 1260S verkocht en ben ik opzoek naar een Leuke Multistrada PikesPeak 2024-2025 of een Multistrada RS kan geen keuze maken ....

[ Voor 29% gewijzigd door Falastine op 15-12-2025 14:09 ]

Experience is what you get when you don't get what you want.....

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:29

Format-C

Tracing Rays

Glockner schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:48:
[...]

Het maakt het uiteindelijk voor alle motorrijders minder makkelijk, denk aan afsluiting dijkwegen, etc.
Ik geloof niet dat dit nou zozeer aan de ducati's (alleen) ligt.

Edit; hier in mijn regio rijden vrij veel choppers. Die maken echt nog een stuk meer herrie dan mijn duc. Eigenlijk maken de meeste motoren met custom uitlaten tering veel herrie.

Ik had het niet erg gevonden als mijn motor iets minder herrie zou maken... Maar het is zoals het is. Edit; en zoals ik al eerder zei; ik probeer wel rekening te houden met mijn medemens en dier. En omgeving.

[ Voor 41% gewijzigd door Format-C op 15-12-2025 14:29 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 / Team M2 1TB SSD/ MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bartje1983 schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:11:
Durf je dat aan, een plaat van PETG? Ben toch meer van staal. Maar is wel interessant.
Het is een spacer want de gaten komen niet overeen. Is denk ik 8mm dik met 50% infill

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:04

botoo

💀 too old to die young

Afsluiting van dijkwegen e.d. ligt natuurlijk niet alleen aan Ducati's, ook aan Harleys, Hooligans, racemaniakken, open uitlaten, losse rechterpolsen, dijkbewoners en imho vooral door wat zo mooi beschreven is in John B. Calhoun's famous "Universe 25" (zoals Social Density en Limited Capacity).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:51

Destruction

(ex-)Automonteur

Nieuwe regelaar op de scooter gezet. Starten en meten, en nog steeds 14.8-15.3v.. The f*ck? Beetje de pest in dus 't hok in de hoek gemikt.

Later pak ik de Haynes manual erbij, en daar lees ik "Regulated voltage output: 14.5 to 15.3v" Dat was dus gewoon goed. FFS |:(

Maar hoe kon ik na een lange rit met een te zwakke accu staan om nog te kunnen starten? Tot ik me herinnerde dat de min pool van de scooter er wat brakkig uit zag en bij het los draaien zelfs in 2 brak. Een slechte massa wil het correct voeden van een startmotor wel verhinderen natuurlijk, en ik vermoed nu dat de accu door diezelfde slechte massa niet werd geladen.

Stator ook doorgemeten maar e.e.a klopt met de waardes die ik in de Haynes manual tegen kom. Ik denk dat ik morgen de startbooster meeneem en een stuk ga rijden om te kijken wat er gebeurd.

Uit gaan van de standaard waardes en op basis daarvan een regelaar dood verklaren is niet zo handig 8)7 Zeker niet als je op basis van die conclusie (en het gebrek aan stekker) de kniptang pakt en de bedrading vrij dichtbij de regelaar doorknipt zodat je kabel lengte hebt om mee te werken :+ Die nieuwe regelaar kan retour maar de oude weer bruikbaar maken gaat niet lukken :/

[ Voor 98% gewijzigd door Destruction op 15-12-2025 18:36 . Reden: Aangepast nu ik meer weet dan toen ik 't postte. ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-12 13:15
botoo schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:34:
Afsluiting van dijkwegen e.d. ligt natuurlijk niet alleen aan Ducati's, ook aan Harleys, Hooligans, racemaniakken, open uitlaten, losse rechterpolsen, dijkbewoners en imho vooral door wat zo mooi beschreven is in John B. Calhoun's famous "Universe 25" (zoals Social Density en Limited Capacity).
Houd het maar op dijkbewoners, of nog explicieter een kleine selectie dijkbewoners met een sterke tendens tot generaliseren en de behoefte aan een zondebok.

Bij goed opgezette metingen van overlast door motorrijders blijkt steevast dat de overlast niet significant aan motorrijders toegewezen kan worden.

Tegelijkertijd is dit alles geen vrijbrief voor luide motoren. ;)

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb de 'recensies' (nou ja, kritiek is meestal ver te zoeken) gezien van de nieuwe Honda CB1000GT.
Eigenlijk tikt die alles voor mij af, qua wensen. Op de topkoffer à 1650 euro na dan, koekoek. 8)7

En dan zie je het verbruik: 1:16, en een geluidsproductie op kenteken van 97dB. :|
Ik wil straks een waardige vervanger voor de Tracer 9 GT, niet er op achteruit gaan. :X

Tegelijkertijd: mijn motor produceert volgens de papieren zo'n 96dB. Gisteren een klein rondje gereden, en de fietsers/wandelaars die ik van achteren nader, merken me pas op als ik zo'n 15m achter ze zit. Je hoeft niet altijd vol in de toeren te jagen he. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-12 13:50
GroeneThee schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:17:
Thanks all voor de suggesties en ervaringen, ga er even induiken. Leuk voor onder de boom

De reden om te beginnen met aan dit "motor avontuur", was onderstaande Triumph Rocket 3 Storm. Zag deze in een video op YouTube en had zoiets van...die is wel tof. Tot dan toe altijd gedacht dat motorrijden nooit iets voor mij was. In juni begonnen met theorie en lessen en 1 oktober mijn rijbewijs gehaald. Paar dagen later een bobber aangeschaft maar blijf onderstaande erg mooi vinden. Maar is het mijn droom motor, geen idee. Daarvoor veel te weinig ervaring en zeker op te weinig verschillende motors gereden. Maar hij blijft wel de "eerste liefde" :9

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik het forum nu zo een paar maanden volg, misschien geen populaire keuze maar smaken verschillen gelukkig :D
Ik heb zelf sinds dit jaar een Rocket 3 R (2023) en ik vind het een fantastische machine! Elke keer heb ik een gigantische :D op mijn gezicht, zelfs als ik er alleen maar langs op loop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOlTqOR0vsbCDXCJRCKmPfn9LRU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/LXi8eBMKAgf5gSclDLheAuZE.png?f=fotoalbum_medium

Als dit je droom motor is, en je zit er goed op bij een proefrit, dan weet ik zeker dat je verkocht bent! Al zal een proefrit maken op zo'n motor mogelijk wat lastig zijn als je net je rijbewijs hebt :+

• Format-C
  • Laatst online: 01:29

Format-C

Tracing Rays

Mooie motor!

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 / Team M2 1TB SSD/ MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:37

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Onder de noemer kleine dingen ook vieren: ben opnieuw aan het trainen geslagen met de bijzondere verrichtingen, maar nu met de Africa Twin. Blij dat ik de langzame slalom, die eerder niet consistent was op de V-Strom en waardoor ik dus overstapte op de CB650R, nu prima uit kan voeren op de Twin. Ook de snelle slalom in orde, wegrijden parkeervak en rechtuit rijden.

Het was wel droog en enigszins zonnig op de baan :P.

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:21
Falastine schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:15:
Inmiddels mijn Ducati Diavel 1260S verkocht en ben ik opzoek naar een Leuke Multistrada PikesPeak 2024-2025 of een Multistrada RS kan geen keuze maken ....

[YouTube: Multistrada V4 RS VS Pikes Peak | Ducati Comparisons | BHP UK]
We kwamen in Noorwegen een groep Nederlanders tegen waarvan 1 op een gloednieuwe multi RS, wat een beest van een machine :9~ .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29yeyCTPlOcGXhozwa0Ha0robH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdpOW9u2UnJmx1osV4OmSVPG.jpg?f=fotoalbum_large

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:37

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Geweldig concept, verschrikkelijke uitvoering. Wat een gedrocht.

Dit is hoe je het goed doet:

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:19
Ja, het laat vooral zien dat je met weinig al aardig wat leuks kan.

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:48

BM

Moderator Spielerij
Oke, vanochtend zoals altijd, motor naar buiten gerold, en waar ik in de zomer eerst alle kleding aantrek, gooi ik 'm in de winter eerst op contact om de handvatverwarming alvast aan te zetten. Blij toe, want volgens mij was mijn accu he-le-maal dood. Dus motor weer naar binnen en met de auto naar kantoor.

Ik vermoed dat ik mijn motor zaterdag na ritje niet enkel op stuurslot heb gezet, maar slot nog 1 tikje verder gedraaid heb, en dus parkeerlicht aangezet heb (serieus Suzuki, waarom is die optie er uberhaupt... ).

Dus, lege accu, tijd om toch maar eens een acculader aan te schaffen. Zit ik met een standaard optimate gewoon goed? Dan rijd ik morgen even langs motorzaak in de buurt om wat op te pikken :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Normaal gesproken wel ja. Optimate heeft ook een model voor CAN-bus systemen (BMW ;) ), maar daar hoef je niet op te letten.

Let op dat je niet de lithium variant neemt, als je een gewone accu hebt. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Falastine
  • Laatst online: 18:57

Falastine

Think about my signature...

cyntax schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:35:
[...]

We kwamen in Noorwegen een groep Nederlanders tegen waarvan 1 op een gloednieuwe multi RS, wat een beest van een machine :9~ .
[Afbeelding]
Ja helaas ben ik met een ducati begonnen na mijn motorrijbewijs nu 2 diavels verder en wil een mustistrada rs het liefst wel reteduur in nederland maar haal soiezo al mijn motoren in het buitenland en dan ben je vaak zo een 7k minder kwijt in totaal. Maar de beleving van een ducati vind ik niet op andere motoren helaas anders had ik wel wat goedkopers geprobeerd. De RS mee gereden en dat is abnormaal hoe dat ding trekt en hoe soepel hij daarnaast stuurt.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

• Bartje1983
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:15
Zou wel het mooiste zijn. Maar die schroef gaten zitten niet op 48mm bij 48mm.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Bartje1983 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:37:
[...]

Zou wel het mooiste zijn. Maar die schroef gaten zitten niet op 48mm bij 48mm.
Ik denk dat je het beste iets als een 12mm naar AMPS kan kopen, en dan een adapterplaat van AMPS naar 48mm vierkant.

[ Voor 48% gewijzigd door _eLMo_ op 16-12-2025 10:08 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

7
BM schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:50:
Dus, lege accu, tijd om toch maar eens een acculader aan te schaffen. Zit ik met een standaard optimate gewoon goed? Dan rijd ik morgen even langs motorzaak in de buurt om wat op te pikken :)
Koop ook het kabeltje voor op de accu erbij. Dan hoef je de volgende keer de zadel niet te verwijderen om op te laden.

Deze als het goed is.

• Bartje1983
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:15
_eLMo_ schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:08:
[...]

Ik denk dat je het beste iets als een 12mm naar AMPS kan kopen, en dan een adapterplaat van AMPS naar 48mm vierkant.
Daar ben ik bang voor. Maar leuk doel om een adapter plaat te ontwerpen in Tinkercad en printen in PETG.
Genoeg avondjes om daar leuk mee te spelen. Dank allen voor het meedenken.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Bartje1983 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:31:
[...]

Daar ben ik bang voor. Maar leuk doel om een adapter plaat te ontwerpen in Tinkercad en printen in PETG.
Als je daar avondjes voor nodig hebt raad ik je aan om naar Autodesk Fusion te kijken, gratis voor persoonlijk gebruik en dan doe je dat in ongeveer 10 minuten :+ Succes!

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• kneusteun
_eLMo_ schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:45:
[...]

Als je daar avondjes voor nodig hebt raad ik je aan om naar Autodesk Fusion te kijken, gratis voor persoonlijk gebruik en dan doe je dat in ongeveer 10 minuten :+ Succes!
Fusion is inderdaad een must voor 3D printen. Er zijn nog wel wat alternatieven, maar tinkercad is welk heel erg basic.
Wat trouwens tof is is dat je met je lidar telefoon je motor kan scannen en kan inladen in fusion om alles passend te ontwerpen! Laatst gedaan voor een werk project en dat werkt echt goed!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:38

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@Bartje1983
We hebben het over een "GPS/Telefoon buis" boven het dashboard toch?
Dat soort dingen is overal wel te vinden maar het is maar wat je er voor over heb.
Veel geld > Donner-Tech
https://www.donner-tech.d...ccessories/navigation/bmw
https://www.donner-tech.d...gation/not-brand-specific

Wat minder geld
https://www.startpage.com...mount+universal+12mm+tube

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• kneusteun
Donnertech is zo sick! ik heb daar een bagagerek van, super sexy maar best duur.
CNC lijnen in alu :9~
Nadeel is dat ik de rekken ook wil, maar 400 euro is best aan de prijs.

• ollie1965

ollie1965

Ik vind hem ook te duur, was eerst opzoek naar een cockpit stabelizer (en kwam op Donner Tech uit) maar inmiddels is mijn wensenlijst voor 2026 aangepast.
Ben nu opzoek naar een soort van RallyTower (er zijn geodkopere)
En kwam deze oplossing ook tegen (sidebyside) van Motology (TopTip om zijn rit met Rodney Faggoter te bekijken dwars door AUS op een World Raid in 3 delen) maar die is ook afgevallen vanwege stuuruitslag en Barkbusters.

[ Voor 6% gewijzigd door ollie1965 op 16-12-2025 13:19 . Reden: Link naar video ]

Dit , hierom en hierom

• kneusteun
Naja, ik heb niet tekort aan ruimte op het stuur, dus daar hoef ik voorlopig nog niks te wijzigen.

Moet ook wel toegeven dat ik beetje moe wordt van wat iedereen "nodig" lijkt te hebben voor een tet ritje. Ik zag laatst ook weer een compleet omgebouwde T7 met hippe stickerset en 3 camera's rijden, dus ik dacht wow ben benieuwd....

Gast draait het zand op en begint al lopend te stoeien en te klooien op redelijk simpel pad.

Die ADV markt is al net zo erg als die wielrenners markt, je moet alles hebben anders dan tel je niet mee.
All show and almost no go....

Beetje zelfde als die link die ik plaatste voor 3K heb je echt een capabel ding, en ja je kan met bakken geld gaan gooien en zoals htt-thalan aangeeft een hele dikke pro bike bouwen, maar dat is voor 95% van de rijders dan weer voornamelijk show.

• ollie1965

ollie1965

Bij mij is het nu ook deels show en gemak (en er is altijd nog een stuk loon over aan het eind van de maand :+ ).
Maar dat was vroeger wel anders natuurlijk toen iedere cent en dubbeltje nog een keer omgedraaid moest worden voor ik het uitgaf.
En mijn rijkwaliteiten zijn minder geworden, lees ook wel wat ouder geworden en ik hoef echt niet meer de snelste/stoerste te zijn.
Dus ja op een 3AJ met koffers en een 2 extra jerrycan's kun je ook 500km overbruggen in de outback
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0asxt2ZLwHweNa_fKDOduecLW4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8a3wui8f4IwHU2w41hns8Sw5.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit , hierom en hierom

• Chevy454
  • Niet online
jeroenathome schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:16:
Koop ook het kabeltje voor op de accu erbij. Dan hoef je de volgende keer de zadel niet te verwijderen om op te laden.

Deze als het goed is.
Kabeltje zit in de doos toch? Of was dat die voor boten en auto's die M8 hebben?

* Chevy454 heeft de Soes gereed staan maar is te lui om een ritje te maken vandaag.
Hielp ook niet dat de vrouw me uit bed moest trekken om op te staan om de kleine man weg te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Chevy454 op 16-12-2025 14:19 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• kneusteun
Het is ook de markt...
Ik snap echt wel dat het plaatje ook wat is.
Heb niet voor niks een baby blauwe t7 ;)

Maar meer dat mensen elkaar helemaal gek maken wat consumeren.... JE MOET mosko tassen want al het andere is meuk, en je moet alpinestars tech7 want de rest is meuk etc.

Edit: mooi voorbeeld was dat mijn pa op zijn DR650 en spijkerbroek en jaren 80 bmw jas een maat van mij op een dikke ktm en mooie gear etc. helemaal het snot voor de ogen reed met zijn 71 jaar :+

[ Voor 26% gewijzigd door kneusteun op 16-12-2025 14:25 ]

• ollie1965

ollie1965

[b]kneusteun schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:16:. JE MOET mosko tassen want al het andere is meuk, en je moet alpinestars tech7 want de rest is meuk etc.
Als volgend jaar Herlings op een houten frame wereldkampioen wordt dan wil iedereen ineens een houten frame _O-

Dit , hierom en hierom

• kneusteun
ollie1965 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:24:
[...]

Als volgend jaar Herlings op een houten frame wereldkampioen wordt dan wil iedereen ineens een houten frame _O-
Exact dat, hij gaat in ieder geval weg bij ktm toch?

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:21
Chevy454 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:16:
[...]

Kabeltje zit in de doos toch? Of was dat die voor boten en auto's die M8 hebben?
Kabel zit bij in de doos inderdaad. Losse kabel is alleen nodig voor mensen met meerdere motoren in de schuur :+

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-12 13:35

4x2

lộn xộn quá

Bartje1983 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:31:
[...]

Is 20min prutsen, evt nog een v2 met wat verbeteringen, heb ook zoiets geprutst voor mn Maxca kloon, die heeft dr trillingsdempertjes in zitten, dus wat extra gebeun.
PETG is er meer dan sterk genoeg voor (PLA ook, maar dat zou een pprobleem kunnen geven in de volle zon)

3D printers zijn geweldig, oplossingen zoeken voor problemen die eigenlijk niet bestonden :+

leeg

• kneusteun
Als je het echt niet vertrouwd kan je nog asa of een CF pakken.
Maar petg gaat bij mij al jaren goed, en het print perfect!

Had laatst een print van 9 dagen waarbij de laatste dag mijn chef de refill met pla deed ipv petg... 8 dagen printen naar de klote en 9 kg petg weg 8)7

• lohost
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-12 08:32

lohost

iemand had al localhost :-(

BM schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:50:
Ik vermoed dat ik mijn motor zaterdag na ritje niet enkel op stuurslot heb gezet, maar slot nog 1 tikje verder gedraaid heb, en dus parkeerlicht aangezet heb (serieus Suzuki, waarom is die optie er uberhaupt... ).
Die optie leerde ik laatst ook kennen, gelukkig zonder lege accu. Was wel enige tijd bezig om in te zien dat het te ver draaien van de sleutel zorgde voor het niet uitgaan van de lampen.

---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

Chevy454 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:16:
Is goed mogelijk. 3 jaar geleden alleen het kabeltje besteld bij de Teneré. De lader heb ik ondertussen 11 jaar en weet niet meer of het kabeltje er standaard bij zat.

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:48

BM

Moderator Spielerij
lohost schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:49:
[...]

Die optie leerde ik laatst ook kennen, gelukkig zonder lege accu. Was wel enige tijd bezig om in te zien dat het te ver draaien van de sleutel zorgde voor het niet uitgaan van de lampen.
De dealer had me er vorig jaar nog voor gewaarschuwd, en normaal let ik er ook echt wel op, maar nu helaas gemist.

Anyway, acculader gehaald, zo eens aansluiten

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Glockner
Format-C schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:20:
[...]
Ik geloof niet dat dit nou zozeer aan de ducati's (alleen) ligt.

Edit; hier in mijn regio rijden vrij veel choppers. Die maken echt nog een stuk meer herrie dan mijn duc. Eigenlijk maken de meeste motoren met custom uitlaten tering veel herrie.

Ik had het niet erg gevonden als mijn motor iets minder herrie zou maken... Maar het is zoals het is. Edit; en zoals ik al eerder zei; ik probeer wel rekening te houden met mijn medemens en dier. En omgeving.
Klopt, maar Ducati is wel een goed voorbeeld. BMW is ook zo'n voorbeeld. Mijn 850GS maakt minder lawaai met prachtige Akra dan zónder, dat is veelzeggend. Bij de Japanners speelt dit veel minder, die hebben zich meer volgens de geest van de wet op ontwikkeling van het inlaatgeluid gericht.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Destruction schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:09:
Maar hoe kon ik na een lange rit met een te zwakke accu staan om nog te kunnen starten? Tot ik me herinnerde dat de min pool van de scooter er wat brakkig uit zag en bij het los draaien zelfs in 2 brak. Een slechte massa wil het correct voeden van een startmotor wel verhinderen natuurlijk, en ik vermoed nu dat de accu door diezelfde slechte massa niet werd geladen.
Net na 't werk een eind rond gereden, voor de zekerheid de startbooster meegenomen. Maar na (ongeveer) dezelfde rit als ik had gereden toen hij na 't tanken niet meer wilde starten, deed-ie 't nu dus wel gewoon. Ik houd het er voor nu op dat die brakke massa het probleem is geweest :)

Klein beetje olie moeten bijvullen na 450km. Heb eigenlijk niet echt opgelet hoeveel olie ik er precies bij heb gedaan, gewoon aan peil gezet. Volgende keer olie bijvullen beter opletten, ik weet dat ze wel eens olie verbruiken maar het is wel handig om te weten hoeveel precies.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Glockner
Nog best wat geinig nieuws zo na de grote beurzen:

https://ridem.nl/motoren/triumph-tracker-400-2026/

Persbericht: https://nieuwsmotor.nl/ni...mph-breidt-400-reeks-uit/

[ Voor 33% gewijzigd door Glockner op 16-12-2025 22:02 ]

• Glockner
^ Gaat € 7595 kosten lees ik... Een paar jaar geleden had je niet geloofd dat er zó veel leuke 'kleine' modellen zouden zijn voor dit soort prijzen. Hoe het kan? Heeft ook wel veel met verschuiving van de productielocaties te maken, gok ik zo. En dat doorgetrokken platformdenken helpt ook.

Zeg nou zelf:

Afbeeldingslocatie: https://ridem.nl/wp-content/uploads/2025/12/Triumph-Tracker-400-2026-4.jpg

• kneusteun
Nouja is al wel een tijdje bezig, bmw,ktm etc. begonnen ook al met lage cc's voor een lage prijs gemaakt in China.

En dan nog alle echte China bikes.

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-12 15:19
Ik heb ook weer een nieuwtje erbij. Naast de Husqvarna 701 SM heb ik een Vespa 300 GTS uit 2023 gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pv-Edk41jQZftjLMKCjKTwfftI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKWzxmWJaImrCW7m1dJp899K.jpg?f=fotoalbum_large

Kriebelde al wel langer om naast de echte motor iets van een scooter te hebben. Dan kan je voor een brom model gaan, maar je wil toch altijd harder kunnen dus dan maar net zo goed een motorscooter.

Afgelopen zaterdag opgehaald. Kleine 50km gereden naar huis. Was redelijk koud, maar met motorkleding best te doen. In de garage gezet en zondag lag er paar druppels KVS onder. Das niet goed natuurlijk. Na wat schoonmaak werk en zoeken lijkt het uit de koppakking te komen en niet een slecht gemonteerde slang. Hij lekt alleen als ie na warm gereden te zijn weer helemaal is afgekoeld. Dus die kan terug naar de dealer voor garantie. De foto is beetje schuin van onder genomen. Die druppel hangt aan de rechterzijde van de cilinderkop, alles daarboven is droog. En zit ook geen roze residu daarboven enkel lager dan die druppel.

Denk ook niet dat dit zo is op te lossen, want die koppakking zal vervangen moeten worden. Uiteraard willen ze eerst zelf onderzoek doen en dat is prima. Daar heb ik garantie voor. Maar tis wel balen, want dit verwacht je niet bij een zgan Vespa. (even alle Italiaanse vooroordelen daargelaten :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sz34Zhx815DS59aNKFYQ1183D1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNS4wm2neYeRAe3ImbUWuICk.jpg?f=fotoalbum_large

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

JipJapGoedje schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:46:
Kriebelde al wel langer om naast de echte motor iets van een scooter te hebben. Dan kan je voor een brom model gaan, maar je wil toch altijd harder kunnen dus dan maar net zo goed een motorscooter.
Dit was ook mijn afweging.

Ik had tot afgelopen zomer nog een snorscooter in het motorhok staan. Die had ik niet lopend gekocht met het plan om 'm weer rijdend te maken en dan met (ietsje) winst weer weg te doen, maar stiekem beviel het wel om er een scooter bij te hebben. Maar met je helm op maximaal 25km/u, je rijdt voor gek :/

Ik heb ook kort een bromscooter overwogen maar met maximaal 45km/u tussen auto's die 50km/u of harder rijden vind ik ook alles behalve veilig, en zo'n ding ietsje harder laten lopen resulteert tegenwoordig al snel in een WOK melding tot mogelijk zelfs invordering rijbewijs heb ik begrepen, dus die optie viel ook af. Dan blijft de motorscooter als enige optie over :)

* Destruction heeft 't ding nu een maand in bezit en is er tot nu toe wel blij mee.. Maar let op, je wordt vaak voor bromscooter aangezien. Die tip kreeg ik mee en dat heb ik ook al ervaren, zelfs de Politie dacht dat ik ergens reed waar ik niet mocht rijden. Totdat ze na staandehouding de motor kentekenplaat zagen :+

[ Voor 9% gewijzigd door Destruction op 17-12-2025 11:11 ]

• kneusteun
Ik heb een oude tomos snorfiets, sinds de helmplicht is ie niet meer gebruikt, dan kan ik net zo goed een motor meepakken....
Motorscooter lijkt mij best chill.

• Glockner
JipJapGoedje schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:46:
Ik heb ook weer een nieuwtje erbij. Naast de Husqvarna 701 SM heb ik een Vespa 300 GTS uit 2023 gekocht.

[Afbeelding]

Afgelopen zaterdag opgehaald. Kleine 50km gereden naar huis. Was redelijk koud, maar met motorkleding best te doen. In de garage gezet en zondag lag er paar druppels KVS onder. Das niet goed natuurlijk. Na wat schoonmaak werk en zoeken lijkt het uit de koppakking te komen en niet een slecht gemonteerde slang. Hij lekt alleen als ie na warm gereden te zijn weer helemaal is afgekoeld. Dus die kan terug naar de dealer voor garantie. De foto is beetje schuin van onder genomen. Die druppel hangt aan de rechterzijde van de cilinderkop, alles daarboven is droog. En zit ook geen roze residu daarboven enkel lager dan die druppel.

Denk ook niet dat dit zo is op te lossen, want die koppakking zal vervangen moeten worden. Uiteraard willen ze eerst zelf onderzoek doen en dat is prima. Daar heb ik garantie voor. Maar tis wel balen, want dit verwacht je niet bij een zgan Vespa. (even alle Italiaanse vooroordelen daargelaten :+ )

[Afbeelding]
Gefeliciteerd, kek kleurtje, en goed dat je zo scherp bent! Zie overigens geen druppel op de foto.

Heb zelf een periode een Majesty 250 gehad, áltijd het gevoel gehad voor schut te rijden :+ maar het praktisch nut en het gemak waarmee je zo'n ding pakt voor een snelle boodschap was top.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Bij de overgang van het zwart naar het grijs, zie je op het grijze stuk een roze druppel zitten. Inmiddels een stuk gedroogd natuurlijk, maar toch.

• Glockner
kneusteun schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:48:
Nouja is al wel een tijdje bezig, bmw,ktm etc. begonnen ook al met lage cc's voor een lage prijs gemaakt in China.

En dan nog alle echte China bikes.
Ik lees net dat die Tracker in India zo'n €3000 gaat kosten, dus ik neem m'n woorden terug: hij is hier f*cking duur :+

• kneusteun
Ik denk dat ze in India 3000,- ook nog steeds fucking duur vinden. ;)

Weet niet wat het gemiddelde inkomen daar is, maar hier best wel hoog.

Maar het is inderdaad ideaal dat wij daardoor wat meer variatie en betaalbare bij of opstap motoren krijgen.

• JipJapGoedje
Glockner schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:21:
[...]

Gefeliciteerd, kek kleurtje, en goed dat je zo scherp bent! Zie overigens geen druppel op de foto.

Heb zelf een periode een Majesty 250 gehad, áltijd het gevoel gehad voor schut te rijden :+ maar het praktisch nut en het gemak waarmee je zo'n ding pakt voor een snelle boodschap was top.
Hiero ;)
Lijkt misschien onschuldig, maar na een lang genoege rit ligt er dus KVS op de vloer. En het hoort gewoon helemaal niet te lekken, zeker niet uit de koppakking. Ach ja, ze lossen het vast netjes op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTo4RnF_CERqU6vy8hFhhp18Iac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8BLWZzd9V0SUdiXLC707Sjk.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betreft de motorscooter. Je moet overal een helm voor op tegenwoordig, dus dan direct maar goed doen.
Met een opgevoerde brommer ben je gewoon je rijbewijs kwijt en die is me teveel waard.

• Bommes
  • Laatst online: 22:44

Bommes

Capo del formaggio

@JipJapGoedje ik had je posts ook al op het motor-forum in het Vespa topic gezien.
Welkom bij de club (y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aIl0M2Ppby5-Knqv7nxEzIxlfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJRzE2ndWexsBzbQDV1kbVJF.jpg?f=fotoalbum_large
2023 model GTS Supertech.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:10
Afgelopen weekend was het er alsnog niet van gekomen maar gisteravond toch even de motor gepakt. oOo

Een graad of 10 is zeker warm genoeg om nog lekker op pad te gaan!

Alleen de snelheidsmeter leidde een eigen leven om daarna helemaal geen leven meer te vertonen.. -O-

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:34
Kabel gebroken?

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

Aan alle scooterrijders hier: Wie gaat zijn scooter pimpen zoals de afbeelding?
Afbeeldingslocatie: https://i.fokzine.net/upload/25/12/251218_1_daily1765_35.jpg

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

jeroenathome schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:15:
Aan alle scooterrijders hier: Wie gaat zijn scooter pimpen zoals de afbeelding?
[Afbeelding]
Dat ben ik dan weer niet van plan. Ik weet nog wel dat @4x2 ooit een scooter had gepimpt om beter op te vallen in het verkeer :+

Ik zou nog wel wat zien in bestickering maar ik ben er nog niet echt over uit. Ik heb wel een paar kleine "WAARSCHUWING: EXPLOSIEGEVAAR ik heb zelf aan dit voertuig lopen hannessen" stickers liggen. Nouja, meer in die stijl lijkt me wel wat :P Kun je zo'n ding zo lelijk maken en zo slecht laten lijken dat ze 'm niet jatten al zou je hem met de sleutel erin ergens laten staan, omdat zo'n dief dan denkt "Ja doei, ik wil niet dood"? :D

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:10
Ik durf het niet te zeggen, ik heb ook geen idee waar die sensor zit. :9

De vorige rit viel me op dat de meter bij 110 even bleef steken, gisteren deed hij af en toe gek wanneer ik bij 60/70 km/u het gas los liet om daarna op 0 te blijven staan.

• kneusteun
Tandwieltje verlept gok ik.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-12 13:35

4x2

lộn xộn quá

Destruction schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:35:
[...]
Dat ben ik dan weer niet van plan. Ik weet nog wel dat @4x2 ooit een scooter had gepimpt om beter op te vallen in het verkeer :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fS58Qk0XBXpxg-9lQ-fsUdEeLIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0twSq7k2xTjlXfnC7pzLc0hM.jpg?f=fotoalbum_large

Meer dat ie onverkoopbaar werd en ik m af moest maken :+

leeg

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:02
Zulke stickers gaan me misschien wat te ver, mijn enorme rode Godzilla sticker is nog lekker subtiel :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnQYuLuJAfZbz1gcJ6xTnNTpLGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x5sbDFoJaqSEc70hwuz8uaE4.jpg?f=fotoalbum_large

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Melkunie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:55:
Zulke stickers gaan me misschien wat te ver, mijn enorme rode Godzilla sticker is nog lekker subtiel :+

[Afbeelding]
Ja, da's de motor. Die wil ik ook sticker vrij houden, op de originele na dan.

Maar die scooter... Die leent zich er imo wel voor :)

• kneusteun
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zej906SFzfAMItKSdm9xgchBttM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RfZ9pT0Po1pyZnOwppybLXsj.jpg?f=fotoalbum_large
Sticker show off?

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:02
Nee laat maar, jij hebt al gewonnen _/-\o_

• kneusteun
Afbeeldingslocatie: https://killallchrome.com/wp-content/uploads/2023/04/7BE939C1-9798-4577-B35F-5D649D035B62.jpeg
Deze heb ik ook nog liggen, wil ik nog keer onder het zadel achter ergens plakken :+

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:18
Zijn slechtere manieren om je donderdagmiddag door te komen. Ff klein ritje in de buurt, het was of sporten, of dit.... makkelijke keuze 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPSRd6DkOHiK9et5asA199ikjqw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ivmfE2gZF7oqjff6y2KHeAUc.jpg?f=user_large

• silverball
  • Laatst online: 17:20

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik meld mij weer even voorbarig ! AVD is in zicht!

Ik heb daarvoor eindelijk, te laat, mijn motorgear uitgebreid met hoge Touring laarzen, lekker warm, en winter handschoenen.

Er is een probleempje ontstaan: ik kan er niet mee rijden. Ik kwam er vandaag niet achter waar dat 'm inzit. 1 -> 2 -> 3 ging prima, na zijn drie kreeg ik hem niet verder. (Oeps, nog in zn drie, Oeps alweer, Oeps alweer, gelukt) Gevoelsmatig zat ik wel tegen het pedaaltje aan. Omlaag gaat altijd goed natuurlijk, zwaartekracht helpt. Hij kwam niet in vals neutraal ofzo, hij bleef echt in zn drie. Pedaaltje zat niet vast, dat had ik gemerkt.

Het was mijn meest arelaxte motorrijles ooit. Heel eng. Anyway: ik heb nu teveel variabelen:
  • Winterhandschoenen: gevoellozer koppelen. Ik vermoed dat dit prima ging
  • Dikke leren motor laarzen: gevoellozer schakelen. Ik kan mij voorstellen dat het hier is misgegaan
Ja ik had eerder gear moeten kopen, fouten zijn gemaakt. Maar wat moet ik nu doen ?
  • tip van de instructeur: heel veel lopen van het weekend, bij de kachel zetten en hopen op het beste
  • mijn idee: motor sneakers (en evt zomerhandschoenen) halen. Vriendinlief lest ook en heeft motorsneakers (+Winterhandschoenen) tegelijk gekocht. Geen issues.
Ik heb nog 1 les, meer kan niet ivm feestdagen, en ik mag mijn Lidl sneakers waar ik eerst op reed natuurlijk niet aan. Gewoon zomer handschoenen en motorsneakers halen voor het afrijden en doorbijten kwa kou ? Of heeft iemand een gouden tip ? Ik ben best zenuwachtig geworden :|

[ Voor 5% gewijzigd door silverball op 18-12-2025 23:24 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Chevy454
  • Niet online
Ik heb ook net een paar leren motorlaarzen gekocht. Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik vind het pookje vaker niet dan wel, weinig gevoel erin. Het beste is om ermee te oefenen maar je hebt nog maar 1 les... Dus toch die motorsneakers (staat ook hier op de planning :P ) en even doorbijten. Probleem is dat je ook geen te dikke sokken kan dragen tegen de kou want dan zit het in de zomer niet lekker :+

• silverball

silverball

Chevy454 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:23:
Ik heb ook net een paar leren motorlaarzen gekocht. Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik vind het pookje vaker niet dan wel, weinig gevoel erin. Het beste is om ermee te oefenen maar je hebt nog maar 1 les... Dus toch die motorsneakers (staat ook hier op de planning :P ) en even doorbijten. Probleem is dat je ook geen te dikke sokken kan dragen tegen de kou want dan zit het in de zomer niet lekker :+
Oh dat is....fijn om te horen. Motorsneakers it is then; hopelijk lossen die het probleem voor nu op .

Oefenen komt wel als ik mijn rijbewijs heb, op een landweggetje op het gemak. Niet in je laatste rijles in een stadscentrum in de spits.

[ Voor 9% gewijzigd door silverball op 18-12-2025 23:28 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• botoo

botoo

💀 too old to die young

@silverball Nieuwe laarzen is wel een dingetje, maar als 1,2,3 gaat dan moet je voor 4+ gewoon je been optillen, als je je laarzen eenmaal gewend bent en de stijfheid er uit is gaat alles veel soepeler, maar daar heb je nu niets aan. Als je bruikbare motorsneakers hebt dan zou ik voor je AVD lekker die gebruiken.

Handschoenen: geen zomerdingen, dat is echt vragen om verstijfde vingers, maar z.g. all season (in, mijn voorkeur, soepel leer, eigenlijk no season) zijn soepel en 'warm' genoeg voor een halfuurtje, maar ook daar geld, het duurt een poosje voor je aan ze gewend bent en de initiele stijfheid er uit is. Zelfde als wat je instructeur zegt: aan doen en domweg mee rond lopen.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• silverball

silverball

botoo schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:38:
@silverball Nieuwe laarzen is wel een dingetje, maar als 1,2,3 gaat dan moet je voor 4+ gewoon je been optillen, als je je laarzen eenmaal gewend bent en de stijfheid er uit is gaat alles veel soepeler, maar daar heb je nu niets aan. Als je bruikbare motorsneakers hebt dan zou ik voor je AVD lekker die gebruiken.
Ik heb nu geen motor sneakers, ik heb Lidl wandelschoenen gebruikt; dus dan zal ik motorsneakers moeten halen en hopen dat dat soelaas biedt. Ik vermoed eigenlijk van wel.

• Pyr0_
silverball schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:41:
[...]

Ik heb nu geen motor sneakers, ik heb Lidl wandelschoenen gebruikt; dus dan zal ik motorsneakers moeten halen en hopen dat dat soelaas biedt. Ik vermoed eigenlijk van wel.
Geen vrienden of familie met toevallig dezelfde maat waar je even wat van kan lenen?

En tijdens je examen niet teveel overdenken qua versnelling, je kan behoorlijk hard in de 3 over het algemeen ;)

• silverball

silverball

Pyr0_ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:50:
[...]

Geen vrienden of familie met toevallig dezelfde maat waar je even wat van kan lenen?

En tijdens je examen niet teveel overdenken qua versnelling, je kan behoorlijk hard in de 3 over het algemeen ;)
Nee helaas, ik heb nauwelijks motorrijders om mij heen. Ik blijf er niet bij kunnen dat 1 -> 2 -> 3 prima ging, maar waarschijnlijk is dat een valse waarneming. Het is niet dat je net even meer kracht nodig hebt voor de 3->4 normaliter toch ?

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

silverball schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:55:
[...]

Nee helaas, ik heb nauwelijks motorrijders om mij heen. Ik blijf er niet bij kunnen dat 1 -> 2 -> 3 prima ging, maar waarschijnlijk is dat een valse waarneming. Het is niet dat je net even meer kracht nodig hebt voor de 3->4 normaliter toch ?
Hoe hard wilde je gaan rijden? Meeste motoren halen de 100 makkelijk in de 3 (sommigen al in de 1, groot deel in de 2). Maar opschakelen laat wel zien dat je snapt waar je mee bezig bent.

Ipv Motorsneakers kan ik je ook de Alpinestars RT8 aanbevelen. Wel laarzen (veiliger) maar ook soepeler zool (meer gevoel).

Wat je ook koopt, je zal toch even wennen moeten.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:33
[...]

Ik kan hem technisch ook niet verklaren. Beweging en benodigde kracht lijken me hetzelfde. Technisch probleem?

Kan me wel voorstellen dat het met stugge laarzen lastiger kan zijn om de neutraal te vinden.

Of kan het zijn dat je bij hogere snelheden wat minder ontspannen bent? Zeker als je merkt dat het schakelen wat minder soepel gaat.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Bommes
  • Laatst online: 22:44

Bommes

Capo del formaggio

[...]

Ik vermoed dat je met je laars net tegen het pedaaltje blijft zitten.
Met de bovenkant van je voet tegen de overzijde van het pedaal bedoel ik dan.
Dan kun je blijven klikken wat je wil maar dan blijft die in die versnelling zitten.
Even je tenen bewust er onder uit door naar links te draaien. Terug er onder en klik.
Als het lukt met enorme motor cross laarzen, moet het met een paar leren toering laarzen ook makkelijk gaan :P

Voor nu, die laatste les en je examen: terug naar wat werkte. Als het mag die wandelschoenen, mag dat niet dan een paar simpele motor sneakers halen?

En voor die les en dat ene examen lukt dat vast ook wel met wat koudere vingers dus ik zou gewoon de handschoenen aan doen die je tot nu toe hebt gebruikt.
We zitten nog steeds in de dubbele cijfers.

[ Voor 5% gewijzigd door Bommes op 19-12-2025 08:00 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• RBH
  • Laatst online: 22:14

RBH

Klinkt herkenbaar dit, ik heb 'gewone' laarzen gekocht (Richa Apollo) en omdat die nieuw en dus stijf zijn kon ik ook bijna niet meer van versnelling wisselen, 3 pogingen om een versnelling hoger te gaan. Naar beneden lukte nog wel. Zorgde er wel voor de direct alle oefeningen slecht gingen omdat ik daar teveel mee bezig was. Ik heb gewoon oude laarzen van mijn instructeur weer gebruikt omdat AVB er toen aan kwam, en meteen ging alles weer perfect. Heb mijn nieuwe laarzen sindsdien ook niet meer aan gehad, wat eigenlijk wel zou moeten.. maar dat doe ik wel weer als ik ga lessen voor AVD.

Maar dat het vanaf de 3e versnelling ineens niet meer lukt herken ik niet echt, dat lijkt me toch wel dezelfde beweging/kracht eigenlijk.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik merk de laatste tijd dat ik hem wat meer naar de neutraal tik in plaats van gelijk door van 1 naar 2. Maar ik heb óók gemerkt dat de quickshifter ietwat begint te haperen.
Dus in mijn geval: kettingspanning controleren, en zo goed als zeker een fractie strakker zetten. En dan gaat 'ie weer zoals het hoort.

Hopelijk is het zondag nog een beetje prima weer, dan kan ik er ook nog een dagje op uit. :)

@Pyr0_ Ik kén die plek... Maar waar het is? Laat me daar nog maar even over peinzen. :+

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:55

ozzynator

Nevermind.

DrivinUCrazy schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:01:

@Pyr0_ Ik kén die plek... Maar waar het is? Laat me daar nog maar even over peinzen. :+
Ik denk het ook te herkennen, is volgens mij bij een bepaald kasteel rechtsaf de berg op. Vlak bij het pittoreske Klein-Kuttingen.

Het is sowieso. Niet zo wie zo, zws, of sowiezo. Of andere varianten. Dus gewoon sowieso.

• WilbertNeems
@ozzynator Ha, daar zat ik ook aan te denken. Dat is het alleen niet, daar is het asfalt in de bochten tegenwoordig erg nieuw. ;)

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@ozzynator Ja! Dat is het inderdaad. Maar de meeste mensen maken de foto de andere kant op. :+ Zelf rij ik ook vrijwel altijd vanuit Teuven omhoog, zodat ik het panorama zich voor me zie ontvouwen. Vanuit deze hoek zie ik het dan ook maar zelden. :)

@WilbertNeems jawel, het klopt wel degelijk.
https://maps.app.goo.gl/vYniyWUJaHchqq9F7

[ Voor 86% gewijzigd door DrivinUCrazy op 19-12-2025 10:40 ]

• WilbertNeems
Inderdaad, de andere kant op had ik het zeker herkend (mijn gedachten gingen blijkbaar snel naar die scherpere bochten meer in het bos daar vlak bij).

Interessant ook hoe een weg vooral bekend kan zijn in één richting. Als je ooit ook ergens met de motor rijd waar je anders alleen met de auto komt zie je ook ineens heel andere dingen.

• silverball

silverball

Ik ga zo wel motorsneakers passen, ik ga ze toch op termijn wel gebruiken. De wandelschoenen zijn een beetje twijfelachtig of het nu mag of niet.

Bedankt allen, die laarzen ga ik later wel een keer rustig inlopen, oefenen. Ik heb er nu gewoon stress van :P

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Mbt die laarzen zou ik inderdaad doen wat hier al eerder is geopperd: Gewoon aantrekken en mee rond lopen, zodat ze al wat soepeler kunnen worden :)

Nu ik dingen lees over schakelen bedenk ik me dat ik dat al een tijdje niet gedaan heb. De laatste keer was 2 maand geleden op het circuit. Hopelijk ergens de komende dagen een beetje redelijk weer, dan kan ik de Diversion wel ff weer uit de schuur halen :)

• silverball

silverball

Destruction schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:05:
Mbt die laarzen zou ik inderdaad doen wat hier al eerder is geopperd: Gewoon aantrekken en mee rond lopen, zodat ze al wat soepeler kunnen worden :)
Zeker weten hoor, ik heb ze nu aan. Ik vraag mij echter af of dit op korte termijn alles gaat oplossen of dat ik ook techniek moet aanpassen; daar is simpelweg eigenlijk geen tijd meer voor; liever een extra paar schoenen dan een herexamen om zoiets.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

silverball schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:08:
[...]

Zeker weten hoor, ik heb ze nu aan. Ik vraag mij echter af of dit op korte termijn alles gaat oplossen of dat ik ook techniek moet aanpassen; daar is simpelweg eigenlijk geen tijd meer voor; liever een extra paar schoenen dan een herexamen om zoiets.
Dat is ook zeker waar :)

Overigens heb ik examen gedaan met werkschoenen aan, dat was prima zolang de enkels maar bedekt werden :)

• UTwizard
  • Laatst online: 20:21
[...]

Waarschijnlijk staat het schakelpookje nu ook gewoon iets te krap afgesteld en kom je er met deze laarzen niet meer lekker tussen doordat ze iets dikker zijn. Als je dan techniek nog niet onder de knie hebt -en- je hebt nog niet het gevoel wat je met andere laarzen/schoenen wel hebt, dan is het logisch dat het schakelen niet gaat zoals jij het wil, dat heeft gewoon even wat tijd (en aanpassing) nodig :)

Tip dus ook voor later als je je eigen machine hebt, stel alles af zoals jij het wil hebben. Niet alleen hoe ver de hendels van je stuur af staan, maar ook de hoek van de hendels. En dus ook het schakelpookje en rempookje. Er zitten verstelmogelijkheden op met een reden :)

• Glockner
silverball schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:17:
Ik meld mij weer even voorbarig ! AVD is in zicht!

Ik heb daarvoor eindelijk, te laat, mijn motorgear uitgebreid met hoge Touring laarzen, lekker warm, en winter handschoenen.

Er is een probleempje ontstaan: ik kan er niet mee rijden. Ik kwam er vandaag niet achter waar dat 'm inzit. 1 -> 2 -> 3 ging prima, na zijn drie kreeg ik hem niet verder. (Oeps, nog in zn drie, Oeps alweer, Oeps alweer, gelukt) Gevoelsmatig zat ik wel tegen het pedaaltje aan. Omlaag gaat altijd goed natuurlijk, zwaartekracht helpt. Hij kwam niet in vals neutraal ofzo, hij bleef echt in zn drie. Pedaaltje zat niet vast, dat had ik gemerkt.

Het was mijn meest arelaxte motorrijles ooit. Heel eng. Anyway: ik heb nu teveel variabelen:
  • Winterhandschoenen: gevoellozer koppelen. Ik vermoed dat dit prima ging
  • Dikke leren motor laarzen: gevoellozer schakelen. Ik kan mij voorstellen dat het hier is misgegaan
Ja ik had eerder gear moeten kopen, fouten zijn gemaakt. Maar wat moet ik nu doen ?
  • tip van de instructeur: heel veel lopen van het weekend, bij de kachel zetten en hopen op het beste
  • mijn idee: motor sneakers (en evt zomerhandschoenen) halen. Vriendinlief lest ook en heeft motorsneakers (+Winterhandschoenen) tegelijk gekocht. Geen issues.
Ik heb nog 1 les, meer kan niet ivm feestdagen, en ik mag mijn Lidl sneakers waar ik eerst op reed natuurlijk niet aan. Gewoon zomer handschoenen en motorsneakers halen voor het afrijden en doorbijten kwa kou ? Of heeft iemand een gouden tip ? Ik ben best zenuwachtig geworden :|
Tja, wellicht wat lastig om dit als lesser te verwerken, maar: al druk zetten op het voetpedaal vóórdat de motor echt in toeren is terug gevallen. Dat helpt bij een hakerige bak áltijd. Zogauw je meer ervaring hebt leer je dat vanzelf, als lesser gaat dit wellicht nog wat te snel. Nóg later leer je dat je er de hele koppeling eigenlijk niet bij nodig hebt, maar dat vertellen we je later wel :P

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:44
[...]

Ik heb onlangs ook laarzen gekocht (altijd sneakers gehad). Ik kan er ook (zo goed als) niet mee rijden. Ik krijg mijn laars niet onder het pookje.

Maar als je omhoog kunt schakelen, zou het niet uitmaken of je van 2 -> 3 gaat of van 3 -> 4 gaat. Dus dat is wel bijzonder.

EU DNS: 86.54.11.100

• JipJapGoedje
[...]

Welke regio woon je en welke maat heb je?
Ik woon Assen, je kan mijn motorsneakers wel lenen, wel maat 47 :+

• silverball

silverball

JipJapGoedje schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:53:
[...]

Welke regio woon je en welke maat heb je?
Ik woon Assen, je kan mijn motorsneakers wel lenen, wel maat 47 :+
Lief, maar dat is echt te groot. Ik zit in de Flevopolder met maat 44 . :+

• Excliber
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:48
@silverball
My 2 cents, ik weet niet wat je wel en niet aan gear hebt maar let er bij de aankoop van de sneakers op dat je enkel goed bedekt zijn, ik heb helaas zien gebeuren dat iemand geen examen mocht doen omdat deze sneakers had die niet de gehele enkel bedekte (bij de meeste sneakers geen probleem maar wel een puntje).

Ook met betrekking tot de bescherming in de broek en jas zitten nog eisen zie ook:
https://www.cbr.nl/nl/rij...n-tijdens-een-motorexamen en dan vooral het stukje "voorzien is van knie-, heup-, elleboog- en schouderprotectoren"

Sinds dit jaar word er strenger op gelet (heb ik mij tijdens de voorlichting voor mijn examen(s) dit jaar laten vertellen). Dit zal wellicht per regio nog iets verschillen echter deel graag mijn informatie en ervaring.

Even los van wat ik vind dat aan gear nodig is wil ik deze info graag delen :)

• botoo

botoo

💀 too old to die young

silverball schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:56:
Ik zit in de Flevopolder met maat 44 . :+
Kom maar halen/passen in Almere, je mag ze lenen of overnemen, stuur maar een DM als je interesse hebt.
2 jaar oud maar slechts 6 dagen gebruikt (1 dag om te proberen en 5 dagen tijdens motorvakantie), mijn voorkeur blijft bij mijn oude, lompe motorkistjes.

John Doe Neo https://www.bikeroutfit.nl/en/john-doe-neo.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSOpsbqNfoYohz7jt71qmEFDW2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PlnUGhLrcniRi89xix7p3qY.jpg?f=fotoalbum_large

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• SuHwak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:35
Hoe het dus niet moet:
YouTube: GoPro helmcamera MOTORRIJLES **eind dec 2025 **

Trouwens woensdag geslaagd voor mijn AVB, in januari mag ik de weg op! Ik moet nog een broek en jas.
Iemand ervaring met de SECA Arrakis III jas en broek?

D3: SuHwak-2244

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-12 14:33
Nu is het toch nog redelijk mooi weer in zeeland, dus heb ik besloten paar uur eerder met werk te stoppen en een lekker rondje op de svart te gaan rijden :)

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-12 14:52

Wootlock

Evilution

mr_zippey schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:33:
Nu is het toch nog redelijk mooi weer in zeeland, dus heb ik besloten paar uur eerder met werk te stoppen en een lekker rondje op de svart te gaan rijden :)
Vind het hier in Goes nog best wel doorwaaien :P

"Don't let your dreams be memes"

• Pyr0_
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:31:
@ozzynator Ja! Dat is het inderdaad. Maar de meeste mensen maken de foto de andere kant op. :+ Zelf rij ik ook vrijwel altijd vanuit Teuven omhoog, zodat ik het panorama zich voor me zie ontvouwen. Vanuit deze hoek zie ik het dan ook maar zelden. :)

@WilbertNeems jawel, het klopt wel degelijk.
https://maps.app.goo.gl/vYniyWUJaHchqq9F7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZELEQe1z2JZ3EMCyDkWkEvr-sPk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MwEZYQHYSk7wm9VClWxuozVr.jpg?f=user_large

Normaal maak ik em ook van die hoek. ;) Maar aangezien ik dat al zo vaak had gedaan dacht ik gister 'maak em eens de andere kant op.' Best geslaagd zou ik zeggen.

Gister bij thuiskomst nog even de fohn erbij gepakt en eindelijk de Zwitserse tol sticker eraf gehaald, dat ging verassend makkelijk!

En toen liggen stoeien om de carbon handkap te vervangen, die lag al een tijdje in een hoek te wachten, eraf ging makkelijk. Erop ook, totdat ik de schroefjes van de knipperlichten erin moest doen. Oude pasten niet, nieuwe bijgeleverd uiteraard wel, maar wel in een héél maffe maat, hex(?)2.5, het is dat ik ooit eens zo'n setje voor fijne mechanica heb gekocht anders had de ducttape weer van pas gekomen 8)7

Als laatste nog ff de bar end terug schroeven, zo gepiept toch? Dus niet, zitten heel maffe conische koperen dingen los in de bar. Die verschuiven bij het minste of geringste. Uiteindelijk de 2 stukjes met wat tape vast gemaakt en heeeel voorzichtig de schroef erin weten te draaien. Was na zeker een halfuur kloten wel ff een heel satisfying momentje.

Nu de andere kant nog :z

• Glockner
c-nan schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:21:
[...]

Ik heb onlangs ook laarzen gekocht (altijd sneakers gehad). Ik kan er ook (zo goed als) niet mee rijden. Ik krijg mijn laars niet onder het pookje.

Maar als je omhoog kunt schakelen, zou het niet uitmaken of je van 2 -> 3 gaat of van 3 -> 4 gaat. Dus dat is wel bijzonder.
Jawel hoor, de ene versnelling gaat makkelijk dan de ander. Dat is een gegeven.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:33
Glockner schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:40:
[...]

Jawel hoor, de ene versnelling gaat makkelijk dan de ander. Dat is een gegeven.
Als ik al verschil merk, is dat het bij hogere versnellingen gemakkelijker gaat. Maar dat komt misschien ook omdat je in de hogere versnellingen bij een lager toerental overschakelt.

Als ik zonder koppeling overschakel gaat dat bij 4000-5000 rpm heel soepel. Bij 10.000 rpm is wat meer kracht nodig.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste