Ik kan zelfs tot stilstand komen zonder de remmen überhaupt te gebruikenJoris748 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:42:
[...]
Ik durf hem wel aan dat ik zonder ABS minstens net zo hard kan remmen als met![]()
mits droog en schoon wegdek en voldoende tijd om me voor te bereiden op de remactie
ABS is niet altijd beter, maar wel altijd veiliger
Daarvoor hoef je er niet persé bij te gaan liggenHTT-Thalan schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:43:
[...]
Ik kan zelfs tot stilstand komen zonder de remmen überhaupt te gebruiken.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Bomen, tegen bomen rijden is mijn ding. Langs helling glijden is mij nog niet gebeurd.HTT-Thalan schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:40:
[...]
Bommes heeft zelfs Hill Descent Control op zijn motoren, dat is die functie waarbij je met een gecontroleerde snelheid langs een helling naar beneden glijdt zodat je uitgerust beneden aankomt.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Nou, ik meen me nog een foto van een v-strom die bergaf in de sneeuw lag te herinneren.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Dat dacht ik mij dus ook te herinneren....DrivinUCrazy schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:14:
Nou, ik meen me nog een foto van een v-strom die bergaf in de sneeuw lag te herinneren.
Awesome
Daar kwam geen glijden aan te pas, dat was omvallen.
En ook nog eens bergop, niet downhill
En ook nog eens bergop, niet downhill

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Downhill heb ik ook wel fotos van omgevallen motoren, let wel, mijn eigen motoren. Maar ook daar val ik steeds in tijdens stapvoets acties.
Eigenijk niet ik gewoon harder naar beneden bollen maar daar zijn de ballen niet grote genoeg voor.
Eigenijk niet ik gewoon harder naar beneden bollen maar daar zijn de ballen niet grote genoeg voor.
Oh, je bent nog nooit met 120 km/h onderuitgegaan? Dat heb ik dan wel weer uitgeprobeerdBommes schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:32:
Downhill heb ik ook wel fotos van omgevallen motoren, let wel, mijn eigen motoren. Maar ook daar val ik steeds in tijdens stapvoets acties.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Voor een gevorderde rijder die er vooral op zomerse zondagen mee rijden wil is het niet echt noodzaak nee.Bommes schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:36:
Knuppel hoenderhok: Al die moderne onzin, ik rem echt veel beter dan ABS kan![]()
Dat is natuurlijk een onzin opmerking.
Maar je sluit best wel heel erg veel motoren uit als je ABS als harde eis stelt.
Ja het is veiliger, maar wat mij betreft geen 100% noodzaak.
[..]
Maar voor beginners en woon-werk rijders (al helemaal in de spits, herfst en winter) is ABS toch echt wel een waardevolle toevoeging. Ja, je kan dan niet alle oudere motor kiezen en bent dan gebonden aan wat nieuwers (of aan BMW, die waren heel vroeg met ABS), maar met 1 glijdertje voorkomen heb je dat prijsverschil weer terugverdiend.
Ik zie mezelf wel als gevorderde rijder, maar rijd wel flink door en in alle condities, en woon-werk in de spits. Ik wil dus ook geen motor zonder ABS. Niet dat ie regelmatig ingrijpt op t voorwiel*, maar voor het geval dat. Een paniek momentje kan iedereen overkomen.
*: op t achterwiel grijpt ie iedere sportieve rit wel in, maar da's logisch als die (bijna) loskomt.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Nog nooit een motor met ABS gehad, en ook nog nooit een situatie gehad waarin ik ABS had willen hebben. Maar m'n volgende motor heeft bij voorkeur wel ABS. Oh en als 't ff kan een fiets die gewoon E10 drinkt. Kortom, een minder antiek ding dan de huidige motor
In de auto denk ik (weet ik wel zeker) dat ik harder kan remmen dan 't ABS systeem kan, maar zoals terecht eerder opgemerkt gaat het om de juiste dingen doen in die split second die ertoe doet. Als je dan in één keer je rem volledig inknijpt/intrapt is ABS een life-saver
Beheers je ook in die noodsituatie de techniek van de remmen "aanzetten" en daarna rustig door te knijpen/duwen (dus langzaam druk opbouwen), dan sta je sneller stil.
In de auto denk ik (weet ik wel zeker) dat ik harder kan remmen dan 't ABS systeem kan, maar zoals terecht eerder opgemerkt gaat het om de juiste dingen doen in die split second die ertoe doet. Als je dan in één keer je rem volledig inknijpt/intrapt is ABS een life-saver
[ Voor 9% gewijzigd door Destruction op 15-10-2025 23:31 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Een blokkerend wiel staat sneller stil dan ABS hoor, dus dat is niet zo moeilijk. ABS heb je alleen maar zodat je nog kan sturen tijdens maximaal remmen in de auto. Op de motor dus ook om overeind te blijven.Destruction schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:27:
Nog nooit een motor met ABS gehad, en ook nog nooit een situatie gehad waarin ik ABS had willen hebben. Maar m'n volgende motor heeft bij voorkeur wel ABS.
In de auto denk ik (weet ik wel zeker) dat ik harder kan remmen dan 't ABS systeem kan, maar zoals terecht eerder opgemerkt gaat het om de juiste dingen doen in die split second die ertoe doet. Als je dan in één keer je rem volledig inknijpt/intrapt is ABS een life-saverBeheers je ook in die noodsituatie de techniek van de remmen "aanzetten" en daarna rustig door te knijpen/duwen (dus langzaam druk opbouwen), dan sta je sneller stil.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Dat is volgens mij alleen waar op zand/gravel/sneeuw. Op gewoon asfalt is de statisch wrijving een stuk groter dan de dynamische._eLMo_ schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:30:
[...]
Een blokkerend wiel staat sneller stil dan ABS hoor, dus dat is niet zo moeilijk. ABS heb je alleen maar zodat je nog kan sturen tijdens maximaal remmen in de auto. Op de motor dus ook om overeind te blijven.
Nou, okay, blokkerend is overdreven. Rond de 20% slip (langzamer draaiend wiel dan het wegdek) is optimaal blijkbaar. Door de slip angle pak je dan beide richtingen mee.DRAFTER86 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 06:36:
[...]
Dat is volgens mij alleen waar op zand/gravel/sneeuw. Op gewoon asfalt is de statisch wrijving een stuk groter dan de dynamische.
:strip_exif()/f/image/476g5Ij8Zp8EjqXGa39m6Kqt.png?f=user_large)
Zolang 50% laterale grip voldoende is om overeind te blijven (en dat is meestal als je rechtdoor rijdt of een kleine hellingshoek hebt), ligt de optimale grip tijdens remmen bij ongeveer 35% slip_eLMo_ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 07:55:
[...]
Nou, okay, blokkerend is overdreven. Rond de 20% slip (langzamer draaiend wiel dan het wegdek) is optimaal blijkbaar. Door de slip angle pak je dan beide richtingen mee.
[Afbeelding]
Overigens loopt de grafiek niet door tot 100% slip en dat is met een reden. Omdat je dan overgaat van statische wrijving naar volledig dynamische wrijving. De grip valt dan grotendeels weg.
Ik heb ABS ooit echt nodig gehad en had het niet. Gevolg onderuit gegaan carter door een olie zeek uit het blok, dag weekend Eifel. De simpele reden motor gekocht zou een nieuwe voorband krijgen. Was dus een band die al 5 jaar ergens in rek had gelegen. Was dus hard en glad en dan was koude ochtend, verschoot van iets pakte de voorrem en voorwiel blokkeerde en dan kunnen mensen zeggen wat je wil over loslaten of je remt harder zonder ABS maar voor je iets in de gaten heb lig je op je gezicht. Dus voor mij altijd een motor met ABS met een goede banden die niet te oud zijn.
Ondanks je interpunctieproblematiek: eens. Ik rijd al sinds 2005 motor, al 20 jaar dus, meer dan 200.000km, en eigenlijk altijd op ABS fietsen. Begonnen op een 2001 BMW F650GS, met ABS.Cherdium schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:46:
Ik heb ABS ooit echt nodig gehad en had het niet. Gevolg onderuit gegaan carter door een olie zeek uit het blok, dag weekend Eifel. De simpele reden motor gekocht zou een nieuwe voorband krijgen. Was dus een band die al 5 jaar ergens in rek had gelegen. Was dus hard en glad en dan was koude ochtend, verschoot van iets pakte de voorrem en voorwiel blokkeerde en dan kunnen mensen zeggen wat je wil over loslaten of je remt harder zonder ABS maar voor je iets in de gaten heb lig je op je gezicht. Dus voor mij altijd een motor met ABS met een goede banden die niet te oud zijn.
Daar had ABS je ook niet bij geholpen, als je de rem zo hard heb vast gegrepen dat je onderuit bent gegaan, dan was het zelfde met de abs hoogstwaarschijnlijk ook gebeurt.Cherdium schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:46:
Zonder een opgebouwde remdruk ga je ook met abs waarschijnlijk ook gewoon op je snufferd.
Er is immers nagenoeg geen druk op het voorwiel, die is er met abs niet ineens automagisch wel. Dus de rem in een keer vol vast grijpen zal hoe dan ook een flinke reactie te weg brengen in de motor, zonder ervaring of enige vorm van gevoel in je lijf ga je dan gewoon onderuit.
Trouwens die band: ik snap dat je een zondebok nodig hebt voor wat er gebeurd is, maar een nieuwe band van zeg eens wat 1 jaar oud, had ook hier waarschijnlijk niets aan veranderd.
Je hebt gewoon te hard te plotseling geremd en hebt geen controle over de beweging in je stuur gehad.
Niks mis mee, kan ons allemaal gebeuren.
Maar nogmaals dit had hoogstwaarschijnlijk niet voorkomen geworden met abs en nieuwe banden.
Mijn Tuareg heeft ABS maar ook volle noppenbanden er op
Als ik daarmee op vochtige ondergrond vol, in de voorrem hengst ga ik ook onderuit als ik er niet bedachtzaam op ben.
[ Voor 5% gewijzigd door Bommes op 16-10-2025 09:22 ]
Oh en voordat jullie denken dat ik een advocaat voor de bond van motoren zonder abs ben: zeer zeker niet, Ja als je de keuze en het budget hebt koop iets met ABS.
Maar het is niet heilig, het blijft een evenwicht voertuig.
Ook met abs rem je je zelf zo onderuit
Maar het is niet heilig, het blijft een evenwicht voertuig.
Ook met abs rem je je zelf zo onderuit
Ik zat nog te twijfelen aan een tweede motor voor de winter, iets ouds en goedkoops, mogelijk door budget dus zonder ABS. Tot ik ergens vorige week toch de ABS van mijn nieuwe motor even activeerde. In de spits tijdens het filteren gooide iemand hem om zonder knipperlicht. Dan is het dus echt zo'n splitsecond actie en moet het anker uit. Uitwijken is geen optie tussen de auto's in. Had het voorkomen kunnen worden? Wellicht filterde ik iets te hard, had ik de actie aan kunnen zien komen, maakt allemaal niet uit. Ik zag het laat, moest in de ankers, ABS treedt in werking en was er blij mee, want boem voorkomen. Of ik het had gehaald zonder ABS is gissen. Voor mij dus geen motor zonder ABS. Ik rijd nu ruim 8 jaar, vrijwel dagelijks woon-werk, meer dan een ton aan kilometers gereden op twee wielen, dus ik schaar mezelf niet helemaal onder de beginners meer.
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Ik ga dus kijken naar een motor vanavond zonder ABS, als beginnend motor rijder. Schat mijzelf in als een voorzichtig, defensief rijdende motorrijder. Eerder mooi weer cruiser dan racer. Heb dit gesprek ook gehad met vrienden die motor rijden en iedereen is het er wel over eens, dat ABS hebben meestal beter is dan het niet hebben. Maar de meeste zijn begonnen met jaren zonder ABS.
Heb daardoor wel even getwijfeld maar ik ga de motor niet gebruiken voor woon-werk verkeer, zal snelwegen vermijden als het even kan (no fun) en meer lekker stukjes rijden. Mocht de proefrit bevallen, dan zal de eerste motor zonder ABS zijn. Maar volgens mij, helemaal als ik dheir zo lees, zal het ook niet de laatste motor zijn.
Heb daardoor wel even getwijfeld maar ik ga de motor niet gebruiken voor woon-werk verkeer, zal snelwegen vermijden als het even kan (no fun) en meer lekker stukjes rijden. Mocht de proefrit bevallen, dan zal de eerste motor zonder ABS zijn. Maar volgens mij, helemaal als ik dheir zo lees, zal het ook niet de laatste motor zijn.
Is ook meer als 15 jaar geleden en was een Kawasaki Z750 en die voorremmen waren niet zo heel geweldig om eerlijk te zijn. en ik denk dat de banden daar wel degelijk verschil in maken als een band koud is en hij na inrijden nog steeds glimmend en echt hard is dan is het gewoon niet goed. hem al vaker met VRO-cursus gedaan en als je samenloop van omstandigheden hebt kan ABS dan net het verschil makenBommes schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:19:
[...]
Daar had ABS je ook niet bij geholpen, als je de rem zo hard heb vast gegrepen dat je onderuit bent gegaan, dan was het zelfde met de abs hoogstwaarschijnlijk ook gebeurt.
Zonder een opgebouwde remdruk ga je ook met abs waarschijnlijk ook gewoon op je snufferd.
Er is immers nagenoeg geen druk op het voorwiel, die is er met abs niet ineens automagisch wel. Dus de rem in een keer vol vast grijpen zal hoe dan ook een flinke reactie te weg brengen in de motor, zonder ervaring of enige vorm van gevoel in je lijf ga je dan gewoon onderuit.
Trouwens die band: ik snap dat je een zondebok nodig hebt voor wat er gebeurd is, maar een nieuwe band van zeg eens wat 1 jaar oud, had ook hier waarschijnlijk niets aan veranderd.
Je hebt gewoon te hard te plotseling geremd en hebt geen controle over de beweging in je stuur gehad.
Niks mis mee, kan ons allemaal gebeuren.
Maar nogmaals dit had hoogstwaarschijnlijk niet voorkomen geworden met abs en nieuwe banden.
Mijn Tuareg heeft ABS maar ook volle noppenbanden er op
Als ik daarmee op vochtige ondergrond vol, in de voorrem hengst ga ik ook onderuit als ik er niet bedachtzaam op ben.
Maar vindt de discussie altijd van je kunt harder remmen zonder ABS zo een onzin. ja dat kan in de perfecte situatie als je er op bedacht bent. maar het is just op de momenten dat je niet verwacht dat ABS net het verschil kan maken en als je het dan niet hebt lig je op je snuffert.
En ik merk aan de Himi nu met de Trailmax Raids ook wel dat ik als ik wil heel makkelijk de ABS kan laten inkomen banden maken veel verschil. ik had een Duke 390 met Semi race banden. die kon je met ABS zelf nog gewoon laten zweven achter voordat daar de ABS inkwam verscheelt veel per motor en banden.
En goede vering. Bij de standaard vering van m'n tracer greep constant de abs in als er 'n beetje doorgeremd moest worden. Meerdere malen per rit. Sinds de veringupgrade niet meer.
Bijzonder. Je hebt dan recent afgereden met een motor met ABS, en hopelijk ook daarbij geleerd en uitgeprobeerd wat het verschil is. Uitgaande van normaal straatgebruik, is ABS is niet alleen voorkomen/verminderen van blokkeren wat sommigen hier denken, en een blokkerend wiel staat niet even snel stil als een ABS geremd wiel - in de omstandigheden waar je het nodig hebt-. Ieder die anders beweert heeft nog nooit een test gedaan bijv. op natwegdek met en zonder ABS. Tis geen must, maar als je de kans hebt om nu te beginnen, begin dan ook gelijk goed. Denk nu bijv. aan vochtige omstandigheden, bladeren/eikels op de weg, zand e.d. van laatste oogsten. Geen twijfel mogeljik -> ABS nemen (en je rijdgedrag aanpassen). Ook zit er natuurljik verschil in ABS, bijv. het zgn bochten-ABS wat je steeds meer ziet is natuurlijk stapje extra. Maar vaak alleen op duurdere machines nog. Mijn XR heeft het, en al paar keer z'n waarde bewezen. Nooit meer zonder.GroeneThee schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:01:
Ik ga dus kijken naar een motor vanavond zonder ABS, als beginnend motor rijder. Schat mijzelf in als een voorzichtig, defensief rijdende motorrijder. Eerder mooi weer cruiser dan racer. Heb dit gesprek ook gehad met vrienden die motor rijden en iedereen is het er wel over eens, dat ABS hebben meestal beter is dan het niet hebben. Maar de meeste zijn begonnen met jaren zonder ABS.
Daarom schreef ik ook:Cherdium schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:46: en dan kunnen mensen zeggen wat je wil over loslaten of je remt harder zonder ABS maar voor je iets in de gaten heb lig je op je gezicht. Dus voor mij altijd een motor met ABS met een goede banden die niet te oud zijn.
Uiteraard een belangrijke nuance, omdat er meestal wel een verschil zit in weten wat je moet doen en die kennis ook echt weten toe te passen als je in zo'n situatie terecht komtDestruction schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:27:
In de auto denk ik (weet ik wel zeker) dat ik harder kan remmen dan 't ABS systeem kan, maar zoals terecht eerder opgemerkt gaat het om de juiste dingen doen in die split second die ertoe doet. Als je dan in één keer je rem volledig inknijpt/intrapt is ABS een life-saverBeheers je ook in die noodsituatie de techniek van de remmen "aanzetten" en daarna rustig door te knijpen/duwen (dus langzaam druk opbouwen), dan sta je sneller stil.
Maar dat neemt niet weg dat als je die techniek beheerst (en het ook weet te doen als het erop aan komt) je met een goede rem techniek sneller stil staat dan wanneer de ABS het voor je moet doen. Want de manier waarop ABS een blokkerend wiel voorkomt is het verlagen van de remdruk. Als je zelf de remdruk langzaam kunt laten oplopen kun je zonder blokkerend wiel op maximale remdruk stilstand bereiken. Ik lees dat je dit onzin noemt, dat vind ik jammer want feitelijk is het alles behalve onzin.
[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 16-10-2025 11:26 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Vaak ben je te bang ... ja, ABS is veiliger, maar zonder ABS is het niet per definitie onveilig.Aldusso schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:09:
[...]
Bijzonder. Je hebt dan recent afgereden met een motor met ABS, en hopelijk ook daarbij geleerd en uitgeprobeerd wat het verschil is. Uitgaande van normaal straatgebruik, is ABS is niet alleen voorkomen/verminderen van blokkeren wat sommigen hier denken, en een blokkerend wiel staat niet even snel stil als een ABS geremd wiel - in de omstandigheden waar je het nodig hebt-. Ieder die anders beweert heeft nog nooit een test gedaan bijv. op natwegdek met en zonder ABS. Tis geen must, maar als je de kans hebt om nu te beginnen, begin dan ook gelijk goed. Denk nu bijv. aan vochtige omstandigheden, bladeren/eikels op de weg, zand e.d. van laatste oogsten. Geen twijfel mogeljik -> ABS nemen (en je rijdgedrag aanpassen). Ook zit er natuurljik verschil in ABS, bijv. het zgn bochten-ABS wat je steeds meer ziet is natuurlijk stapje extra. Maar vaak alleen op duurdere machines nog. Mijn XR heeft het, en al paar keer z'n waarde bewezen. Nooit meer zonder.
Als ik terug ga kijken in 25 jaar motorhistorie van mijzelf, vrienden en een hele brede kring kennissen dan kan ik me geen gevallen herinneren van mensen die zich echt onderuit geremd hebben. De ongevallen die plaats hebben gevonden zijn grofweg in twee categorieën in te delen: over het hoofd gezien door automobilisten of verkeerd inschatten van bochten. Wel of niet hebben van ABS heeft daar niet de doorslag gegeven.
Ik ken ze wel.. lekker anekdotisch, maar dat is wel vaker het geval op dit forumJoris748 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:19:
[...]
Vaak ben je te bang ... ja, ABS is veiliger, maar zonder ABS is het niet per definitie onveilig.
Als ik terug ga kijken in 25 jaar motorhistorie van mijzelf, vrienden en een hele brede kring kennissen dan kan ik me geen gevallen herinneren van mensen die zich echt onderuit geremd hebben. De ongevallen die plaats hebben gevonden zijn grofweg in twee categorieën in te delen: over het hoofd gezien door automobilisten of verkeerd inschatten van bochten. Wel of niet hebben van ABS heeft daar niet de doorslag gegeven.
Maar goed je eerste zin klopt wel, ABS is veiliger, zonder ABS niet onveilig (subjectief) maar objectief gezien onveiliger.
Met een blokkerend wiel ben je overgeleverd aan de (resterende) wrijving tussen de twee materialen, nog los van gripverlies al dan niet in een bocht. Maximale remming verkrijg je door precies tót het gripverlies te remmen en niet eroverheen. Blokkerende achterwielen kunnen in het terrein wel degelijk zin hebben maar op asfalt is een blokkerend wiel echt niet wenselijk hoor. ABS is in die zin de minder perfecte optie want die gaat dus eigenlijk zoveel keer per seconde klapperen om het blokkeren weer op te heffen, tegen de grens aanremmen zou perfect zijn maar dat is dus juist zo moeilijk, zeker bij een schrikreactie._eLMo_ schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:30:
[...]
Een blokkerend wiel staat sneller stil dan ABS hoor, dus dat is niet zo moeilijk. ABS heb je alleen maar zodat je nog kan sturen tijdens maximaal remmen in de auto. Op de motor dus ook om overeind te blijven.
Ik heb geen ABS op mijn oldtimer en niet op mijn nieuwe 125 en alhoewel in het verleden behaalde resultaten geen garantie geven, heb ik tot nu toe in noodsituaties steeds op de juiste wijze geremd. Die rotonde telt niet, want daar heb ik helemaal niet geremd, voor iemand erover begint
Je leest denk ik over de essentie van mijn post heen of je kiest er voor er niet op te reageren.Cherdium schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:06:
[...]
Is ook meer als 15 jaar geleden en was een Kawasaki Z750 en die voorremmen waren niet zo heel geweldig om eerlijk te zijn. en ik denk dat de banden daar wel degelijk verschil in maken als een band koud is en hij na inrijden nog steeds glimmend en echt hard is dan is het gewoon niet goed. hem al vaker met VRO-cursus gedaan en als je samenloop van omstandigheden hebt kan ABS dan net het verschil maken
Maar vindt de discussie altijd van je kunt harder remmen zonder ABS zo een onzin. ja dat kan in de perfecte situatie als je er op bedacht bent. maar het is just op de momenten dat je niet verwacht dat ABS net het verschil kan maken en als je het dan niet hebt lig je op je snuffert.
En ik merk aan de Himi nu met de Trailmax Raids ook wel dat ik als ik wil heel makkelijk de ABS kan laten inkomen banden maken veel verschil. ik had een Duke 390 met Semi race banden. die kon je met ABS zelf nog gewoon laten zweven achter voordat daar de ABS inkwam verscheelt veel per motor en banden.
ABS had je in die situatie ook niet geholpen en ik betwijfel of een band die 5 jaar oud was de oorzaak was.
Het gewoon rücksichtslos vol inknijpen van de voorrem, ook met abs en nieuwere band had je op vochtig asfalt echt niet gered.
Dat was mijn punt.
Het materiaal is niet altijd de veroorzaker wil ik maar zeggen.
Om hard te remmen moet er gewicht op het voorwiel staan. Hoe meer gewicht op het voorwiel, hoe harder je kunt remmen.
Door de remdruk geleidelijk op te bouwen, verplaatst het gewicht langzaam naar het voorwiel. Tot het moment dat het achterwiel niet meer de grond raakt, dan heb je 100% van het gewicht op het voorwiel.
En helaas helpt ABS niet bij het opbouwen van remdruk, alleen bij het begrenzen van remdruk.
Heb je een beetje gevoel voor goed opbouwen van remdruk, dan blijf je meestal wel bij de grens waar de ABS ingrijpt vandaan. Heb je dat gevoel niet dan hangt hij meteen in de ABS.
Door de remdruk geleidelijk op te bouwen, verplaatst het gewicht langzaam naar het voorwiel. Tot het moment dat het achterwiel niet meer de grond raakt, dan heb je 100% van het gewicht op het voorwiel.
En helaas helpt ABS niet bij het opbouwen van remdruk, alleen bij het begrenzen van remdruk.
Heb je een beetje gevoel voor goed opbouwen van remdruk, dan blijf je meestal wel bij de grens waar de ABS ingrijpt vandaan. Heb je dat gevoel niet dan hangt hij meteen in de ABS.
Hier nog iemand die eigenlijk altijd de ABS heeft uitstaan. (bij de motoren die het hebben)
Heb mij nog nooit onderuit geremd, ook niet in nood situaties, heb wel een paar keer gehad dat ik door ABS in de issues kwam, maar dat was dan wel specifiek een offroad probleem..
Ja het helpt, nee niet altijd en er zit een hoop verschil in de kwaliteit van ABS.
Heb mij nog nooit onderuit geremd, ook niet in nood situaties, heb wel een paar keer gehad dat ik door ABS in de issues kwam, maar dat was dan wel specifiek een offroad probleem..
Ja het helpt, nee niet altijd en er zit een hoop verschil in de kwaliteit van ABS.
Waarom zou je de abs op asfalt uit willen zetten?
Omdat de ABS van die Tenere echt waardeloos is..HTT-Thalan schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:01:
Waarom zou je de abs op asfalt uit willen zetten?
(edit: ik kan zelf heel wat straffer remmen zonder, en die ABS slaat anders heel snel aan)
Tegenwoordig heb ik die dongle dus kan ik voor aan laten staan, en dat doe ik wel eens.
Maar heb nooit meer achter aan.
[ Voor 11% gewijzigd door kneusteun op 16-10-2025 13:03 ]
bij een noodstop werkt geleidelijk remmen niet echtJoris748 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:31:
Om hard te remmen moet er gewicht op het voorwiel staan. Hoe meer gewicht op het voorwiel, hoe harder je kunt remmen.
Je moet nog altijd remdruk opbouwen. Niet in 1x vol inknijpen, maar (natuurlijk in korte tijd) de druk opbouwen.Aldusso schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:36:
[...]
bij een noodstop werkt geleidelijk remmen niet echt
Maar het is inderdaad moeilijker bij een noodstop.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Doel van een noodstop is om zo snel mogelijk stil te staan. Goed remdruk op leren bouwen lijkt me essentieel om te automatiseren als motorrijder. Het onder de knie hebben van dit soort vaardigheden maakt het verschil tussen met 50 km/h op een auto klappen of op tijd stilstaan.Aldusso schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:36:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 16-10-2025 14:23 ]
Bij mijn laatste VRO is duidelijk gemaakt dat dit niet meer waar is. Moderne ABS en banden remmen altijd beter dan iemand die het zonder ABS doet. Zelfs witte markeringen hoef je niet meer te ontwijken, want daar heb je ook geen tijd voor in een noodgeval.Cherdium schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:06:
[...]
Het doel van ABS is ook om het hard, maar vooral controleerbaar te remmen (dat je je niet onderuit remt enzo).
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
idd. Maar dit is zo'n onderwerp waar mensen vaak een mening hebben. Vooruitgang is niet voor iedereen makkelijk._Apache_ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:50:
[...]
Bij mijn laatste VRO is duidelijk gemaakt dat dit niet meer waar is. Moderne ABS en banden remmen altijd beter dan iemand die het zonder ABS doet. Zelfs witte markeringen hoef je niet meer te ontwijken, want daar heb je ook geen tijd voor in een noodgeval.
Het doel van ABS is ook om het hard, maar vooral controleerbaar te remmen (dat je je niet onderuit remt enzo).
Als je nog remdruk op kan bouwen is het geen noodstop. In een noodsituatie waar je geen kant uit kunt knijp je vol je remmen in, niets anders.Joris748 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:22:
[...]
Doel van een noodstop is om zo snel mogelijk stil te staan. Goed remdruk op leren bouwen lijkt me essentieel om te automatiseren als motorrijder. Het onder de knie hebben van dit soort vaardigheden maakt het verschil tussen met 50 km/h op een auto klappen of op tijd stilstaan.
Ik heb ronde na ronde noodstops gemaakt op circuits, durf ondertussen toch wel van mezelf te zeggen dat ik ook tijdens een noodstop mijn remdruk geleidelijk opbouw. Noodstop ≠ ongecontroleerd remmen.Aldusso schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:17:
[...]
Als je nog remdruk op kan bouwen is het geen noodstop. In een noodsituatie waar je geen kant uit kunt knijp je vol je remmen in, niets anders.
Je mag alle theorie terzijde schuiven, maar dan is de kans groot dat je ver van de maximale remvertraging wegblijft.
Geen noodstop gemaakt vandaag
, wel 172km gereden.:strip_exif()/f/image/VZXaMmitNsoOLXhfWHBs2MLY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ondanks mijn nieuwe jas, met de thermovoering er in, had ik het toch koud.
<15 graden is voor mij toch echt ook thermo ondergoed onder de motorjeans, en eigenijk om de winter handschoenen. Beide had ik nu niet geregeld voor mijzelf.
:strip_exif()/f/image/GJRzE2ndWexsBzbQDV1kbVJF.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch nog wel een waterig zonnetje gezien, in Malden wat gelunched en 2 keer de Maas overgestoken m.b.v een pontje.
:strip_exif()/f/image/NT8KyAVR6bXGl6X04o2gxgby.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekker ritje, half 10 thuis vertrokken, half 3 weer terug binnen, heel klein beetje miezer gehad.
Zit nu nog wel te bibberen onder een dekentje op de bank.
Een niet werkende schildklier (thermostaat) helpt ook niet echt mee, de ongemakken in mijn/het het leven helaas.
Ik heb nog ergens zo een verwarmde bodywarmer, die gaat de volgende keer gewoon aan, en aan
:strip_exif()/f/image/VZXaMmitNsoOLXhfWHBs2MLY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ondanks mijn nieuwe jas, met de thermovoering er in, had ik het toch koud.
<15 graden is voor mij toch echt ook thermo ondergoed onder de motorjeans, en eigenijk om de winter handschoenen. Beide had ik nu niet geregeld voor mijzelf.
:strip_exif()/f/image/GJRzE2ndWexsBzbQDV1kbVJF.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch nog wel een waterig zonnetje gezien, in Malden wat gelunched en 2 keer de Maas overgestoken m.b.v een pontje.
:strip_exif()/f/image/NT8KyAVR6bXGl6X04o2gxgby.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekker ritje, half 10 thuis vertrokken, half 3 weer terug binnen, heel klein beetje miezer gehad.
Een niet werkende schildklier (thermostaat) helpt ook niet echt mee, de ongemakken in mijn/het het leven helaas.
Ik heb nog ergens zo een verwarmde bodywarmer, die gaat de volgende keer gewoon aan, en aan
Druk opbouwen kreeg ik gewoon aangeleerd bij rijlessen, zo'n 8 jaar geleden. Nooit in 1 keer je rem vol in knijpen, altijd opbouwen (van wijsvinger naar pink knijpen). Specifiek bij de noodstop, zodat je controle behoud over je voertuig en niet onderuit gaat tegen het obstakel.Aldusso schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:36:
[...]
Dab blijf je ook nog eens langer weg uit de ABS, omdat je meer druk op je voorwiel hebt en dus meer grip. Niet proberen te sturen, een band kan maar 1 ding tegelijk.
[ Voor 15% gewijzigd door NLDViane op 16-10-2025 16:32 ]
Wat hij zegt.NLDViane schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:31:
[...]
Druk opbouwen kreeg ik gewoon aangeleerd bij rijlessen, zo'n 8 jaar geleden. Nooit in 1 keer je rem vol in knijpen, altijd opbouwen (van wijsvinger naar pink knijpen). Specifiek bij de noodstop, zodat je controle behoud over je voertuig en niet onderuit gaat tegen het obstakel.
Dab blijf je ook nog eens langer weg uit de ABS, omdat je meer druk op je voorwiel hebt en dus meer grip. Niet proberen te sturen, een band kan maar 1 ding tegelijk.
Zaterdag ga ik een tochtje naar Simerath
maken,en daar een rondje van 121 km en veel haarspelden maken.
Dat wordt een lang maar leuk dagje!
Tot de afslag Spaubeek op de a76 rijd ik snelweg , de rest binnen door.
Als er iemand aan wil sluiten hoor ik het wel.
maken,en daar een rondje van 121 km en veel haarspelden maken.
Dat wordt een lang maar leuk dagje!
Tot de afslag Spaubeek op de a76 rijd ik snelweg , de rest binnen door.
Als er iemand aan wil sluiten hoor ik het wel.
Veel plezier! Let op met de snelheid, de laatste weken zijn ze vrij actief met flitsen en rondrijdende agenten.
zeker, zeker
Let op, van Kesternich naar Einruhr is afgesloten. Zodra ik linksaf sloeg in Kesternich, de omleidingsroute in richting Rurberg, werd ik geflitst op het stukje waar nog 50 geldt.
En ja, ik zag het bordje einde 50 dus ik gaf alvast gas. Foei.
Nou ja, dat wat hij zegt dus.
[ Voor 7% gewijzigd door DrivinUCrazy op 16-10-2025 18:27 ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Die maakt wel duidelijke foto's 😁DrivinUCrazy schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:26:
Let op, van Kesternich naar Einruhr is afgesloten. Zodra ik linksaf sloeg in Kesternich, de omleidingsroute in richting Rurberg, werd ik geflitst op het stukje waar nog 50 geldt.
:strip_exif()/f/image/IiWVCjtcgZCGViLrWc1rlr3h.jpg?f=fotoalbum_large)
zeker, zeker
Goeie baard @ozzynator jaloerse Bommes hier.
Blijft geplande noodstop. Is geen noodstop in die zinNLDViane schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:31:
[...]
Druk opbouwen kreeg ik gewoon aangeleerd bij rijlessen, zo'n 8 jaar geleden. Nooit in 1 keer je rem vol in knijpen, altijd opbouwen (van wijsvinger naar pink knijpen). Specifiek bij de noodstop, zodat je controle behoud over je voertuig en niet onderuit gaat tegen het obstakel.
Wat we leerlingen proberen aan te leren is dat ELKE remactie met een 'graai'beweging uitgevoerd wordt. Dat het dus gewoon 'muscle memory' wordt, net als het bediening van de koppeling of je stuur wegduwen om uit te wijken. Dus ja, we proberen mensen aan te leren dat een noodstop altijd zo gemaakt wordt dat je maximale remprestaties krijgt en zo laat mogelijk ABS.Aldusso schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:39:
[...]
Blijft geplande noodstop. Is geen noodstop in die zin
Je kan dus wel semantisch worden, maar het punt zit heel ergens anders.
Wat je zegt ben ik het mee eens, denk dat dit vooral helpt mocht de situatie er ooit naar zijn maar ook het blijven uitvoeren/oefenen in de omstandigheden waarin je motorrijdt.HTT-Thalan schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:53:
[...]
Wat we leerlingen proberen aan te leren is dat ELKE remactie met een 'graai'beweging uitgevoerd wordt. Dat het dus gewoon 'muscle memory' wordt, net als het bediening van de koppeling of je stuur wegduwen om uit te wijken. Dus ja, we proberen mensen aan te leren dat een noodstop altijd zo gemaakt wordt dat je maximale remprestaties krijgt en zo laat mogelijk ABS.
Ook op snelheden van 100+ noodstoppen en tegelijk uitwijken want een motor kan prima remmen & sturen tegelijk.
Op mijn 1e motor zat geen ABS maar ben blij dat ik het nu wel heb, gelukkig (nog) niet nodig gehad maar het doet iets tussen de oren bij remmen in natte omstandigheden. Helaas kun je een ABS-unit niet trainen als “muscle-memory”
Sinds vanavond trotse en vooral blije eigenaar van mijn eerste motor!
Verplicht plaatje:
:strip_exif()/f/image/vIllhNjPJUhUmByI7hzF9Syq.jpg?f=fotoalbum_large)
De proefrit onder andere heerlijk met ondergaande zon over de dijken gereden. Moest wel even wennen aan het stuur en de zithouding maar dat duurde maar kort.
Kan niet wachten tot morgen ... dan mag ik weer een rondje op mijn eigen motor
Verplicht plaatje:
:strip_exif()/f/image/vIllhNjPJUhUmByI7hzF9Syq.jpg?f=fotoalbum_large)
De proefrit onder andere heerlijk met ondergaande zon over de dijken gereden. Moest wel even wennen aan het stuur en de zithouding maar dat duurde maar kort.
Kan niet wachten tot morgen ... dan mag ik weer een rondje op mijn eigen motor
https://www.verkeerstraining.nl/2022/01/2572/HTT-Thalan schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:53:
[...]
Wat we leerlingen proberen aan te leren is dat ELKE remactie met een 'graai'beweging uitgevoerd wordt. Dat het dus gewoon 'muscle memory' wordt, net als het bediening van de koppeling of je stuur wegduwen om uit te wijken. Dus ja, we proberen mensen aan te leren dat een noodstop altijd zo gemaakt wordt dat je maximale remprestaties krijgt en zo laat mogelijk ABS.
Een echte noodstop is altijd maximaal remmen. Uiteraard als je ziet dat je mogelijkheden hebt om het anders te doen op dat moment doe je dat zeker. Bij een absolute noodstop zonder "uitweg" is voluitremmen. Dat leren we ook bij de vro, maar ook bms en daarna vrm.HTT-Thalan schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:53:
[...]
Wat is de reden dat je het argument van remdruk opbouwen blijft negeren? Ik probeer je te begrijpen, leg het me eens uit.Aldusso schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:39:
[...]
Een echte noodstop is altijd maximaal remmen. Uiteraard als je ziet dat je mogelijkheden hebt om het anders te doen op dat moment doe je dat zeker. Bij een absolute noodstop zonder "uitweg" is voluitremmen. Dat leren we ook bij de vro, maar ook bms en daarna vrm.
Gewoon minder levothyroxine pakken, word je wat warmer en bouw je na verloop van tijd meer isolatie opBommes schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:43:
Show je 2-takt motor met onbeperkt koppel in actie:
https://www.weertdegekste...ij-parkeerterrein-sligro/
Gebeurde 50m voor me, even gestopt, met nog iemand verkeer wat geregeld tot de politie dr was en tel nr achtergelaten.
leeg
Zelf sinds kort AVB gehaald maar mij is wel geleerd dat ABS geen methode is om sneller tot stilstand te komen.Aldusso schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:39:
[...]
Een echte noodstop is altijd maximaal remmen. Uiteraard als je ziet dat je mogelijkheden hebt om het anders te doen op dat moment doe je dat zeker. Bij een absolute noodstop zonder "uitweg" is voluitremmen. Dat leren we ook bij de vro, maar ook bms en daarna vrm.
De instructeur vertelt: Druk opbouwen om zo hard mogelijk te remmen, een ABS ingreep mag wel, maar je staat er later door stil.
Dus vol in de ABS knijpen verlengt je remweg.
Tot op zekere hoogte kan het inderdaad, maar dan haal je niet je maximale remprestaties. Dit kan je narekenen met de cirkel van Kamm, welke de grip van je band representeert. Zie afbeelding. Houd even in het achterhoofd dat hier een ideaalbeeld gebruikt wordt, want meestal geldt: longitudinale grip =/= laterale gripGringjammer schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:47:
[...]
Wat je zegt ben ik het mee eens, denk dat dit vooral helpt mocht de situatie er ooit naar zijn maar ook het blijven uitvoeren/oefenen in de omstandigheden waarin je motorrijdt.
Ook op snelheden van 100+ noodstoppen en tegelijk uitwijken want een motor kan prima remmen & sturen tegelijk.
[...]

https://rijvaardigheidstr...aslag/text/pm_sturen5.htm
Houdt dus in dat wanneer je uitwijkt op 75% van de maximale laterale kracht, de maximale longitudinale kracht (= remkracht) vermindert met 34%. Logischerwijs heeft dat een uitwerking op je remweg. Als je maximaal remt (= noodstop), kan je band het dus niet aan om te sturen, want dan ga je buiten je gripcirkel. Dan blokkeert je wiel, en glijd je dus tegen dat wat je probeert te ontwijken aan
[ Voor 5% gewijzigd door NLDViane op 17-10-2025 09:49 ]
Dankjewel voor je uitgebreide toelichting!NLDViane schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:44:
[...]
Tot op zekere hoogte kan het inderdaad, maar dan haal je niet je maximale remprestaties. Dit kan je narekenen met de cirkel van Kamm, welke de grip van je band representeert. Zie afbeelding. Houd even in het achterhoofd dat hier een ideaalbeeld gebruikt wordt, want meestal geldt: longitudinale grip =/= laterale grip
[Afbeelding]
https://rijvaardigheidstr...aslag/text/pm_sturen5.htm
Houdt dus in dat wanneer je uitwijkt op 75% van de maximale laterale kracht, de maximale longitudinale kracht (= remkracht) vermindert met 34%. Logischerwijs heeft dat een uitwerking op je remweg. Als je maximaal remt (= noodstop), kan je band het dus niet aan om te sturen, want dan ga je buiten je gripcirkel. Dan blokkeert je wiel, en glijd je dus tegen dat wat je probeert te ontwijken aan
Denk dat dergelijke onderbouwing veel opheldert maar omdat er geen rekening wordt gehouden met omstandigheden als het weer of kwaliteit van het wegdek zeggen de percentages niets over de remafstand bij de noodstop of de maximale hellingshoek met maximale vertraging op bijv. nat wegdek maar dat gaf je zelf ook al aan🙂
Het is natuurlijk ook situatie afhankelijk, wellicht met minder hard remmen maar wel nog sturen kun je om je obstakel heen i.p.v. ervoor kiezen vol in de ankers te gaan en een te lange remweg hebben, die komt komt dan evengoed hard aan😋
Goede toevoeging! De maximale grip is inderdaad relatief. en afhankelijk van je friectiecoëfficient, welke weer afhankelijk is van ondergrond, rubbersamenstelling, bandendruk etc.. Maximale grip op ijs is slechts een fractie van de maximale grip op asfalt, maar de theorie blijft hetzelfde.Gringjammer schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:38:
[...]
Dankjewel voor je uitgebreide toelichting!
Denk dat dergelijke onderbouwing veel opheldert maar omdat er geen rekening wordt gehouden met omstandigheden als het weer of kwaliteit van het wegdek zeggen de percentages niets over de remafstand bij de noodstop of de maximale hellingshoek met maximale vertraging op bijv. nat wegdek maar dat gaf je zelf ook al aan🙂
Het is natuurlijk ook situatie afhankelijk, wellicht met minder hard remmen maar wel nog sturen kun je om je obstakel heen i.p.v. ervoor kiezen vol in de ankers te gaan en een te lange remweg hebben, die komt komt dan evengoed hard aan😋
Het grappige is dat je relatief weinig grip nodig hebt om van richting te veranderen. Je hoeft alleen maar de motor uit evenwicht te brengen door tegen te sturen. Dan heb je vaak het grootste deel van de richtingverandering al te pakken.
Exact, want het enige dat ABS doet om een blokkerend wiel te voorkomen is de remdruk verlagen. En dat is nou net waarom de remweg met ABS langer is dan zonderLoei123 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:11:
[...]
Zelf sinds kort AVB gehaald maar mij is wel geleerd dat ABS geen methode is om sneller tot stilstand te komen.
De instructeur vertelt: Druk opbouwen om zo hard mogelijk te remmen, een ABS ingreep mag wel, maar je staat er later door stil.
Dus vol in de ABS knijpen verlengt je remweg.
Zojuist geslaagd voor het laatst benodigde examen voor BE instructie, mag dus vanaf nu ook lesgeven met de aanhanger
.
Ik gok gefeliciteerd?Destruction schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:12:
[...]
Exact, want het enige dat ABS doet om een blokkerend wiel te voorkomen is de remdruk verlagen. En dat is nou net waarom de remweg met ABS langer is dan zonder
Taartdag?
@HTT-Thalan Goed bezig
En dan verder met A instructie dus 
Ik mag me nog één jaar dertiger noemen...
Yes. Ik ben alwéér 26 geworden
Ik mag me nog één jaar dertiger noemen...
Van harte @Destruction
Trouwens de onscreen navi, via de Vespa app werkt best aardig en kan op tot nu toe 1 ontdekte uitzondering goed overweg met GPX bestanden.
:strip_exif()/f/image/Z1Sd4TszBmZ0PC0TVo1Xk4uo.jpg?f=fotoalbum_large)
Aanwijzingen zijn duidelijk genoeg, en over 172 km ben ik maar 1 keer de afslag die ik moest hebben voorbij gereden. Niet de schuld van de aanwijzingen maar ik zat gewoon niet op te letten
en was eigenlijk ook een flink stuk te hard aan het rijden
Wat er wel mis mee is: Het ding stuurt je niet terug naar je route als je verkeerd rijd.
Dan blijft de aanwijzing gewoon in beeld staan met de afstand bevroren, niet op of aflopend dus.
Dat is dan daarmee eigenlijk ook meteen de enige hint die je krijgt als je van je route afwijkt
Terug dus naar de vorige afslag/kruising/rondpunt what ever en kijken of je kunt uitvinden hoe je wel moet rijden.
Of alsnog je telefoon met de route er bij pakken en op het kaartje in de Vespa app kijken (navi is via Here, in een Vespa eigen app).
Oh en bij een route maken moet ik opletten dat ik geen waypoint op een kruispunt zet. Die neemt hij wel mee in de route, maar hij geeft geen opvolgende aanwijzing na dat waypoint. Die komt pas als je voorbij het waypoint bent.
Dus je weet niet wat je op dat waypoint moet doen tot dat je er werkelijk bent en dan eigenlijk nog net iets er voorbij rijd.
Wel in de goede richting natuurlijk anders krijg je (zoals in mijn eerste punt beschreven) geen aanwijzing terug naar je route.
Met wat kleine haken en ogen dus best wel mee te leven zo voor van dit soort GPX toertjes
Zag dat het abbo 30 euro voor 3 jaar is, ook wel te overzien.
Of het een volwaardige vervanging is voor een echte grote trip ben ik nog niet over uit
Trouwens de onscreen navi, via de Vespa app werkt best aardig en kan op tot nu toe 1 ontdekte uitzondering goed overweg met GPX bestanden.
:strip_exif()/f/image/Z1Sd4TszBmZ0PC0TVo1Xk4uo.jpg?f=fotoalbum_large)
Aanwijzingen zijn duidelijk genoeg, en over 172 km ben ik maar 1 keer de afslag die ik moest hebben voorbij gereden. Niet de schuld van de aanwijzingen maar ik zat gewoon niet op te letten

Wat er wel mis mee is: Het ding stuurt je niet terug naar je route als je verkeerd rijd.
Dan blijft de aanwijzing gewoon in beeld staan met de afstand bevroren, niet op of aflopend dus.
Dat is dan daarmee eigenlijk ook meteen de enige hint die je krijgt als je van je route afwijkt

Terug dus naar de vorige afslag/kruising/rondpunt what ever en kijken of je kunt uitvinden hoe je wel moet rijden.
Of alsnog je telefoon met de route er bij pakken en op het kaartje in de Vespa app kijken (navi is via Here, in een Vespa eigen app).
Oh en bij een route maken moet ik opletten dat ik geen waypoint op een kruispunt zet. Die neemt hij wel mee in de route, maar hij geeft geen opvolgende aanwijzing na dat waypoint. Die komt pas als je voorbij het waypoint bent.
Dus je weet niet wat je op dat waypoint moet doen tot dat je er werkelijk bent en dan eigenlijk nog net iets er voorbij rijd.

Wel in de goede richting natuurlijk anders krijg je (zoals in mijn eerste punt beschreven) geen aanwijzing terug naar je route.
Met wat kleine haken en ogen dus best wel mee te leven zo voor van dit soort GPX toertjes
Zag dat het abbo 30 euro voor 3 jaar is, ook wel te overzien.
Of het een volwaardige vervanging is voor een echte grote trip ben ik nog niet over uit
Ik vind die beeline ook wel grappig wat dat betreft, ook vrij minimaal maar sinds de 2.0 wel een beetje meer dan slechts een pijl.
Ik ga straks voor het eerst de Beeline app eens proberen op mijn telefoon. Zo op het eerste gezicht werkt hij best aardig en kan hij ook makkelijk plezierritjes plannen enzo.kneusteun schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:35:
Ik vind die beeline ook wel grappig wat dat betreft, ook vrij minimaal maar sinds de 2.0 wel een beetje meer dan slechts een pijl.
Hier ondertussen al verschillende (langere) ritten met een Beeline 2 genavigeerd, prima ding inderdaad

Opletten, er zit een piep in tegenwoordig, dat is geen bug, maar hun eigen flitsverklikker. Werkt in NL en in Belgie, uiteraard alleen met vaste flitspalen.geert_s schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:50:
[...]
Ik ga straks voor het eerst de Beeline app eens proberen op mijn telefoon. Zo op het eerste gezicht werkt hij best aardig en kan hij ook makkelijk plezierritjes plannen enzo.
zeker, zeker
lijkt leuk, maar kan je vertellen dat ik regelmatig vliegen vang met een baard... 
Edit: en vla,ijs eigenlijk alles wel

[ Voor 19% gewijzigd door kneusteun op 17-10-2025 17:44 ]
Maar je hebt wel altijd wat te eten bij je voor onderwegkneusteun schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:44:
lijkt leuk, maar kan je vertellen dat ik regelmatig vliegen vang met een baard...
Het ergste zijn dingen die uitharden (zoals tandenpasta) of kleverig zijn (pannenkoekenstroop)kneusteun schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:44:
* HTT-Thalan heeft ook wat kinhaar
Ja! Er staan de komende maanden 3 examens ingepland voor A instructie... dat wordt flink aanpoten.Destruction schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:41:
@HTT-Thalan Goed bezigEn dan verder met A instructie dus
En feli!!
Ik heb ooit een Heat Shield Liner gekocht voor de 2017-2025 Triumph Scrambler 900, maar uiteindelijk heb ik een andere motor gekocht. Misschien heeft iemand anders deze nog nodig?
Edit: Verzonden.
Edit: Verzonden.
[ Voor 40% gewijzigd door LadyVodka op 17-10-2025 19:30 ]
Vandaag vrij en een tourtje gepland de Ardennen in. Had er al een hard hoofd in dat het goed genoeg (voor mij) zou zijn om lekker te kunnen rijden en ben dan ook niet ver gekomen. Lag me echt teveel modder en nattigheid op de wegen en met een strak blauwe grijze hemel had ik er gewoon echt al snel geen zin meer in. Heb na een halfuurtje rijden m'n plan gewijzigd en de gps richting RAD in Luik gezet. I guess dat ik nu officieel een mooi weer rijder ben, tsja het zij zo.
Bij RAD eens wezen kijken voor een nieuwe jas, en me daar heel goed laten helpen door een warempel ontzettend behulpzame (Franstalige) Belg die z'n uiterste best deed om Engels te praten. Heb een tijdje staan twijfelen tussen de Rev'it Sand 5 H20 en de Alpinestars Bogota Pro Drystar, beide ontzettend vergelijkbaar maar de fit van de Alpine, en de ontzettend onhandige zakken van de Rev'it liet de voorkeur doorslaan na de Alpine. Deze bij thuiskomt besteld en verwacht ik volgende week binnen te krijgen.
Daarna de verkoper nog de oren van het lijf gevraagd over helmen, laarzen en handschoenen. En hij gaf me overal geduldig en kundig antwoord op zover dat hij dat kon en ervaring mee had. Echt chapeau voor hem. Nog geslaagd voor een setje mid-season handschoenen die hopelijk wél waterdicht blijven (ik kijk na jou Vanucci VAG-4's!
). Ook voor een nieuwe pinlock geslaagd (en kundig laten installeren) aangezien die van mij los was gekomen.
Op weg na huis de tank maar even gevuld met 98 aangezien ik verwacht niet veel te rijden de komende tijd, binnenkort de accu ook maar ff aan de druppellader hangen. En dan kunnen we langzaam gaan dromen en plannen voor nieuwe avonturen volgend jaar, wil zwz een midweekje Zwarte woud gaan doen, en in de zomer heb ik (hopelijk) 3 weken vrij en wil ik toch weer met het tentje achterop richting z-Frankrijk en?/of de Dolomieten!
Bij RAD eens wezen kijken voor een nieuwe jas, en me daar heel goed laten helpen door een warempel ontzettend behulpzame (Franstalige) Belg die z'n uiterste best deed om Engels te praten. Heb een tijdje staan twijfelen tussen de Rev'it Sand 5 H20 en de Alpinestars Bogota Pro Drystar, beide ontzettend vergelijkbaar maar de fit van de Alpine, en de ontzettend onhandige zakken van de Rev'it liet de voorkeur doorslaan na de Alpine. Deze bij thuiskomt besteld en verwacht ik volgende week binnen te krijgen.
Daarna de verkoper nog de oren van het lijf gevraagd over helmen, laarzen en handschoenen. En hij gaf me overal geduldig en kundig antwoord op zover dat hij dat kon en ervaring mee had. Echt chapeau voor hem. Nog geslaagd voor een setje mid-season handschoenen die hopelijk wél waterdicht blijven (ik kijk na jou Vanucci VAG-4's!
Op weg na huis de tank maar even gevuld met 98 aangezien ik verwacht niet veel te rijden de komende tijd, binnenkort de accu ook maar ff aan de druppellader hangen. En dan kunnen we langzaam gaan dromen en plannen voor nieuwe avonturen volgend jaar, wil zwz een midweekje Zwarte woud gaan doen, en in de zomer heb ik (hopelijk) 3 weken vrij en wil ik toch weer met het tentje achterop richting z-Frankrijk en?/of de Dolomieten!
Onderweg naar de Belgische en Franse Ardennen. Even gestopt bij de Abdij van Postel voor brokkelkaas en biertjes.
:strip_exif()/f/image/7NrASI68GsYqQc9GWkdLpkTF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U77Lg1kXbMLDhWBxtFQG3uFv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dhuq1OFeJW997IU2m2B7B7hF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7NrASI68GsYqQc9GWkdLpkTF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U77Lg1kXbMLDhWBxtFQG3uFv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dhuq1OFeJW997IU2m2B7B7hF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bZyWGpmqNdSuyvx4TsRp3vLW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door _eLMo_ op 17-10-2025 20:45 ]
Vandaag met de VFR naar Amersfoort gereden via de A1, rond 08:30 vertrokken en dan ook maar gelijk de handvatverwarming getest, die werken prima. Het was ook wel frisjes zo in de ochtend. Lekker relax gereden en goed in Amersfoort aan gekomen.
Vandaag geholpen met klussen in het huis van mijn nichtje en haar vriend.
Rond 18:00 weer naar huis gereden en voor het eerst een file en het filteren meegemaakt. Dat ging goed en was wel spannend om te doen. De VFR heeft zich goed gehouden en de handvatverwarming is erg aangenaam.
Vandaag geholpen met klussen in het huis van mijn nichtje en haar vriend.
Rond 18:00 weer naar huis gereden en voor het eerst een file en het filteren meegemaakt. Dat ging goed en was wel spannend om te doen. De VFR heeft zich goed gehouden en de handvatverwarming is erg aangenaam.
:strip_exif()/f/image/NwYfWCMPgMKHLoudDCo5k5rR.jpg?f=fotoalbum_large)
Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl
Wil ik eigenijk ook wel een setje van op mijn Vespa. Maar dan niet met zo een los kastje voor de besturing, maar heb er ooit gezien dat je vanuit het handvat kunt bedienen.
Even naar zoeken dus.
Even naar zoeken dus.
Die heeft Oxford ook gewoon.Bommes schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:06:
Wil ik eigenijk ook wel een setje van op mijn Vespa. Maar dan niet met zo een los kastje voor de besturing, maar heb er ooit gezien dat je vanuit het handvat kunt bedienen.
Even naar zoeken dus.
Ik heb ze beide gehad. M'n eerste verwarming had ene draai wieltje, de ander die oxford 'heat controler'.Bommes schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:06:
Even naar zoeken dus.
Om twee redenen is die controller beter.
Het wieltje blijft op die stand staan, en kan dus makkelijk per ongeluk aan gaan. Zo is mijn handvat verwarming kapot gegaan omdat het wieltje nog aan stond terwijl mijn motor uren op de brug stond bij de garage.
Accu kapot, en lijm van handvat gescheurd.
Die controller begint altijd uit.
En die controller gaat laag /uit als het voltage te laag is. Dus als je motor stationair draait en laag voltage levert gaat dat groene lampje branden op de controller dat hij in 'eco' stand staat.
Beter voor de levensduur van accu.
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Ja maar dat kastje ziet er gewoon echt niet uit..
Sorry maar deze hipster wil ook wel looks
Wat is wachten op onderdelen toch vervelend. Pakketje is bij de douane, hopenlijk volgende week hier en dan kunnen we aan de SV werken. Eerst olielek aanpakken en dan koelwatersysteem spoelen met gedestilleerd water alvorens vers koelwater erin te doen.
Kleppen stellen moet pas over 3000km. Dat kan misschien volgend jaar in de zomer zijn maar net zo goed over 2 jaar...
Kleppen stellen moet pas over 3000km. Dat kan misschien volgend jaar in de zomer zijn maar net zo goed over 2 jaar...
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Mijn V-Strom heeft dat. Best prima systeem, het niet hebben van dat lelijke kastje maakt mijn motor significant mooier en aerodynamischerBommes schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:06:
Even naar zoeken dus.
Lekker bezig, hier exact dezelfde afweging en conclusie mbt de Sand 5 en de Bogota. Nog steeds erg blij met de Alpinestars!Pyr0_ schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:29:
...
@Bommes Voor de hipsters is er ook handvatverwarming met geïntegreerde schakelaar die prima werkt.
https://www.louis.nl/nl/k...r_article_number=10032697
https://www.louis.nl/nl/k...akelaar-metrisch-10058219
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Laat je haar groeien en neem een knotje, dat overruled een suf kastje wel.Bommes schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:48:
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Haha @botoo ik vind jou manier van denken goed

Ik heb dat van Daytona. Prima systeemSpongeRob schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:52:
@Bommes Voor de hipsters is er ook handvatverwarming met geïntegreerde schakelaar die prima werkt.![]()
https://www.goedhartmotor...tegrated-controlunit-22mm
[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 18-10-2025 09:34 ]
Die met knoppen in het handvat gaan vaak kapot dacht ik.Bommes schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:48:
Ja maar dat kastje ziet er gewoon echt niet uit..
Nou, na de hele discussie gevolgd te hebben ben ik vandaag eindelijk geslaagd!
Het is een v-strom 650 geworden uit 2011 met abs 🤡
Bedankt allen voor de info! Nu opzoek naar handvat verwarming (die discussie is nu gaande?) en een navigatieschermpje.
Het is een v-strom 650 geworden uit 2011 met abs 🤡
Bedankt allen voor de info! Nu opzoek naar handvat verwarming (die discussie is nu gaande?) en een navigatieschermpje.
Handvatverwarming kun je overal kopen, maar ik heb gevonden dat Oxford gewoon een goeie lijn van betaalbare en betrouwbare opties geeft. Ik heb er nog nooit eentje stuk gehad op al mijn motoren. (4 stuks in bezit gehad met Oxford erop, en altijd zelf gemonteerd).
Ze worden compleet geleverd, zijn eenvoudig te installeren en je kan ze echt overal kopen. Ze hebben nu een versie met een sensor die het hitteverschil opheft dat je normaal tussen links en rechts voelt (omdat de linkerzijde direct op staal zit en de warmte dus sneller weg geleidt).
Ze worden compleet geleverd, zijn eenvoudig te installeren en je kan ze echt overal kopen. Ze hebben nu een versie met een sensor die het hitteverschil opheft dat je normaal tussen links en rechts voelt (omdat de linkerzijde direct op staal zit en de warmte dus sneller weg geleidt).
[ Voor 35% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-10-2025 20:11 ]
De handvatverwarming met dat geïntegreerde knopje is van Globe en heb ik ook ( geen hipster nee) echt goed materiaal, heeft vandaag de hele dag aangestaan .