Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Carpuride, meestal met flinke korting te krijgenChevy454 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:50:
Aangezien het toch al meermaals is vermeld: Carplay schermen op de motorfiets. Heeft iemand hier een paar linkjes van welke modellen het goed doen?
https://carpuride.com/nl?...2k_iipEAAYASAAEgK7OfD_BwE
Chigee, ook soms met 10% korting te krijgen en n.m.m. alleen interessant als je ook camera's eraan wilt koppelen.
https://www.chigee.com/nl...Wc875HBToOk1Jk7-s5ONP0j1i
Ik heb zelf deze, is onderwater gewoon een carpuride schermpje met een andere naam. Tikken op het display gaat prima, al met een korte vertraging, vegen over het display om bijvoorbeeld de kaart te verschuiven om te zoeken is minder tof, maar heb ik zelf geen last van aangezien ik dat praktisch nooit doe.Chevy454 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:50:
Aangezien het toch al meermaals is vermeld: Carplay schermen op de motorfiets. Heeft iemand hier een paar linkjes van welke modellen het goed doen?
:strip_exif()/f/image/HSQF4rXqW2z13fukKuEuHfCV.jpg?f=fotoalbum_large)
De "afstandsbediening" heb ik niet aangesloten en de aansluiting ingetaped en onder de kuip verstopt. Opnemen van een gesprek is met CarPlay toch een simpele druk op het touchscreen. En het scheelde weer een kabel managen.
Baseline bij deze: je krijgt waarvoor je betaald, en aangezien het een goedkoopje is, werkt het allemaal iets "Chinezer" dan de gevestigde merken. Maar als hij stukgaat, zou ik eenzelfde weer kopen.
Als het je puur en alleen om navigatie gaat, ik ben erg tevreden met mijn beeline moto.Chevy454 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:50:
Die heb ik vorig voorjaar gekocht als vervanging van mijn goedkope android telefoon die ik daarvóór gebruikte.
En wat ik daar van geleerd heb, is dat wat je (afgezien van de beeline) ook koopt, neem er een zonneschermpje bij. En mss een handlebar remote, want touchscreen en handschoenen is ook geen gelukkige combinatie (vind ik)
Succes met kiezen!
:strip_exif()/f/image/y80AVKGohZfKZhwJmm1PPed5.jpg?f=fotoalbum_large)
Vrijdag ophalen

Vespa GTS 300 Supertech van november 2022. Maar het is al het 2023-heden model. Wat cosmetische updates maar vooral ook een upgrade van de vering/ophanging aan de voorzijde. Misschien daarmee goed genoeg dat ik niet opzoek moet naar upgrade vering.
Evengoed 17 duizend nog wat kilometers gereden, voornamelijk woon-werk bij de vorige eigenaar, wat 80km heen/terug was. Slijtage technisch geen verkeerde kilometers dus, m.a.w. geen stads ritjes waarbij het ding niet fatsoenlijk warm wordt.
Nieuwe accu, achterband, variorolletjes, riem en onderhoud wordt nog gedaan voor aflevering.
:strip_exif()/f/image/cEf2aplurHBkEjfWLJo0sNnq.jpg?f=fotoalbum_large)
Er komt nog een laag windschermpje op.
Verder is het aan mij om er een iets minder grijze verschijning van te maken
En dan natuurlijk voor volgend voorjaar een toffe Alpen/Italië trip plannen
Heb wel een bestemming in gedachten, kijken of dat haalbaar is in 7 dagen.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Mocht je gaan voor rode accenten in plaats van de geelgroene neon, ik heb nog wat rode stickers over
Edit:
Lekker gelezen Melkunie...
[ Voor 7% gewijzigd door Melkunie op 02-09-2025 16:22 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
https://aoocci.com/produc...am?variant=42251602198616fonias schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:59:
[...]
Carpuride, meestal met flinke korting te krijgen
https://carpuride.com/nl?...2k_iipEAAYASAAEgK7OfD_BwE
Chigee, ook soms met 10% korting te krijgen en n.m.m. alleen interessant als je ook camera's eraan wilt koppelen.
https://www.chigee.com/nl...Wc875HBToOk1Jk7-s5ONP0j1i
Ook met diverse kortingcode's te vinden, laatst besteld voor 150€ inc camera's en sensoren voor de banden.
En die dan exporteren naar gpx en inladen in de BMW app, bedoel je? Of gewoon rijden met die app?fonias schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 07:53:
[...]
Pauzes in een route opnemen gaat met myrouteapp prima, heb je die ook is geprobeerd?
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Er is ook een 20 euro cradle op Aliexpress die het al 5 jaar prima doet op mijne. Die waren eerder dan BMW zelf met die cradlesfonias schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 07:57:
[...]
Ik vindt het 7" scherm fijner om naar te kijken vergeleken met de iPhone.
Of ik laat de telefoon in mijn zak zitten of klik deze op de Quadlock om op te laden.
De BMW craddle is geen optie voor mij aangezien mijn iPhone er niet in past, al helemaal niet als je er een hoesje omheen hebt.
Prijs van de craddle is bijna net zoveel als een Carpuride waar ze altijd met kortingen gooien.
Ook schijnt het anti vibratie van de craddle slecht te zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door noes op 02-09-2025 17:15 ]
Dit lijkt hetzelfde schermpje als ik op mn K1600GT heb gemonteerd. NaviFly ofzo? Prima dingetje voor een schappelijke prijs, ziet er beter uit dan ik had verwacht en doet het goed. En dashcam voor+achter vind ik wel een fijn gevoel met de woon-werk ritten door de spits.Supermuskusrat schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:04:
[...]
Ik heb zelf deze, is onderwater gewoon een carpuride schermpje met een andere naam. Tikken op het display gaat prima, al met een korte vertraging, vegen over het display om bijvoorbeeld de kaart te verschuiven om te zoeken is minder tof, maar heb ik zelf geen last van aangezien ik dat praktisch nooit doe.
[Afbeelding]
De "afstandsbediening" heb ik niet aangesloten en de aansluiting ingetaped en onder de kuip verstopt. Opnemen van een gesprek is met CarPlay toch een simpele druk op het touchscreen. En het scheelde weer een kabel managen.
Baseline bij deze: je krijgt waarvoor je betaald, en aangezien het een goedkoopje is, werkt het allemaal iets "Chinezer" dan de gevestigde merken. Maar als hij stukgaat, zou ik eenzelfde weer kopen.
Nice, gefeliciteerdBommes schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:57:
[Afbeelding]
Vrijdag ophalen![]()
Vespa GTS 300 Supertech van november 2022. Maar het is al het 2023-heden model. Wat cosmetische updates maar vooral ook een upgrade van de vering/ophanging aan de voorzijde. Misschien daarmee goed genoeg dat ik niet opzoek moet naar upgrade vering.
Evengoed 17 duizend nog wat kilometers gereden, voornamelijk woon-werk bij de vorige eigenaar, wat 80km heen/terug was. Slijtage technisch geen verkeerde kilometers dus, m.a.w. geen stads ritjes waarbij het ding niet fatsoenlijk warm wordt.
Nieuwe accu, achterband, variorolletjes, riem en onderhoud wordt nog gedaan voor aflevering.
[Afbeelding]
En dan natuurlijk voor volgend voorjaar een toffe Alpen/Italië trip plannen![]()

Nu was het gewoon een kort blokje om, veel meer ruimte en tijd had ik niet.
Dat neon geel/groen wil ik juist vanaf._eLMo_ schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:56:
Gezien de veer op de voorophanging ook neon geel/groen is, zou ik 't houden.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ah daar zit het in, ik vertrouwde zomaar op het antwoord van ChatGPT…. Al met al is het verschil dan maar een paar honderd euro incl het goede bpm bedrag dus dan gaan wel gewoon in NL zoekenozzynator schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:13:
@3p0x betaal je zakelijk de bpm niet? Anders heb je een paar dingen verkeerd berekend. Want 50€ klopt nooit.
Vind ik m niet verkeerd staanBommes schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:34:
Haha @Thedr dat was net iets te ver voor de proefrit.
Nu was het gewoon een kort blokje om, veel meer ruimte en tijd had ik niet.
[...]
Dat neon geel/groen wil ik juist vanaf.

Blauwe of rode accenten zouden ook mooi staan ipv de huidige kleuren (denk ik).
Ben benieuwd hoe het ding eruit ziet als je hem meer naar je zin gemaakt hebt
* Destruction denkt ook serieus over een motorscooter, maar ik wil juist liever een of ander knakending. Zeker omdat het m'n 1e motorscooter wordt (ter vervanging van een snorscooter die ik nog had) en ik eerst eens wil ervaren hoe dat rijdt en bevalt. Kan ik daarna altijd nog een duurdere kopen.
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Lak kleur is mat grijs, mij lijkt dat inderdaad wel mooi combineren met zwart, maar dan niet met rood maar met oranje.noes schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:24:
[...]
Vind ik m niet verkeerd staanWelke kleuren wil je er dan op?
Blauwe of rode accenten zouden ook mooi staan ipv de huidige kleuren (denk ik).
Dan denk ik dat we een andere hebben, want ik heb geen aansluiting of andere mogelijkheid tot een dashcam. 'T is in mijn geval ook geen volwaardig Android display, maar kan enkel CarPlay of Android Auto doorgeven.noes schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:19:
[...] En dashcam voor+achter vind ik wel een fijn gevoel met de woon-werk ritten door de spits.
Nee, myrouteapp is ook voor navigeren.noes schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:13:
[...]
En die dan exporteren naar gpx en inladen in de BMW app, bedoel je? Of gewoon rijden met die app?
Ze hebben zowel een planner als ook een navigatie app.
Ik ben er erg tevreden over, beide lifetime afgekocht.
En zo zijn er meerdere.charrel schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:58:
[...]
https://aoocci.com/produc...am?variant=42251602198616
Ook met diverse kortingcode's te vinden, laatst besteld voor 150€ inc camera's en sensoren voor de banden.
Wat een verrassende ontwikkeling! Feli, met je oude liefde terug.Bommes schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:57:
[Afbeelding]
Vrijdag ophalen![]()
[Afbeelding]
En dan natuurlijk voor volgend voorjaar een toffe Alpen/Italië trip plannen![]()
Persoonlijk mag het van mij wel een beetje knallen, dus dat neon groene zou ik wel gaaf vinden. Maar oranje met mat grijs kan ook wel. Ga je dan ook bewust die veer vervangen daarvoor?
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Mijne is ook alleen display voor Android auto/CarPlay. En er waren verschillende versies, ook eentje zonder dashcamsSupermuskusrat schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:20:
[...]
Dan denk ik dat we een andere hebben, want ik heb geen aansluiting of andere mogelijkheid tot een dashcam. 'T is in mijn geval ook geen volwaardig Android display, maar kan enkel CarPlay of Android Auto doorgeven.
Bommes schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:00:
[...]
Lak kleur is mat grijs, mij lijkt dat inderdaad wel mooi combineren met zwart, maar dan niet met rood maar met oranje.
/f/image/zRatoASKvUHTzo1SLWUtMDMq.png?f=fotoalbum_large)
Even snel gegeneerd iets, maar staat wel dik hoor. Alleen de jouwe is wat lichter grijs natuurlijk.
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Ik zou gewoon een goedkope van aliexpress bestellen. Ik ga er vanavond een bestellen, ik zoek met dit soort dingen altijd naar producten met de meeste orders. Spul van Amazon is vaak voor minder op aliexpress te kijken.Chevy454 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:50:
In de auto heb ik een goedkoop AA/Carplay schermpje van 30 euro en dat werkt echt goed.
Vaak bu'j te bang!
Ik heb deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005007915710596.htmlChevy454 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:50:
En dan "Kleur: MT-04 Carplay"

Plaatje als voorbeeld
W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850
Gaat denk ik wel wat meer worden. Sowieso wil ik het heldere doorzichtige windscherm voorzien van doorzichtige folie in kleur.geert_s schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:00:
[...]
[Afbeelding]
Even snel gegeneerd iets, maar staat wel dik hoor. Alleen de jouwe is wat lichter grijs natuurlijk.
Vrijdag eerst maar eens ophalen, dan verder kijken
Ik heb deze https://nl.aliexpress.com...NiuV&gatewayAdapt=glo2nld icm de 2 dashcams. Werkt top.Chevy454 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:50:
In de order history kan ik nog vinden dat het gaat om de "6.86'' Motorcycle DVR GPS navigator Dash Cam Wireless Carplay Android Auto IP67 Waterproof Moto Front Rear Camera Dual Bluetooth" voor €45 van de Srnubi Moto Store
Artikel zelf bestaat inmiddels niet meer zo te zien, maar dit is de thumbnail:

Heb inmiddels een DMD2, dus deze is niet meer nodig. Mocht er iemand hier in de buurt (Laarbeek) toevallig interesse in hebben kan ik wel eens de garage induiken om de doos eens op te snorren!
:strip_exif()/f/image/D9tOB9SbgAF4NgzLreQCAqUx.png?f=user_large)
Vorige rit totaal niets vreemds vernomen, dus op een of andere manier onderweg op de aanhanger verloren? hekjeHoeDan
Eerst al het lager, de vrij draaiende lager in het wiel, en nu dit. (Aftermarket LSL-vleeshaken, gemonteerd in 2019 toen de oem stepjes glad werden). Als ik nog ietsje simpeler was zou ik denken dat "het universum" tegen motorrijden deze vakantie zou adviseren
Morgen of overmogen (mañana... ) vevangende steppies van Puig bij een motorzaakje redelijk in de buurt, heupelijk. Vandaag maar wat in de zee gedobberd. Ok moi.
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Daar wil ik ook nog eens een project mee doen. Ideaal om 2 kleine AliExpress turbo's aan beide kanten onder/boven/voor de cilinderkoppen te hangen.mr_zippey schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:50:
Kwam laatst een tot caferacer omgebouwde goldwing tegen, dat lijkt mij ook erg leuk. Dus ook nog eens op zoek naar een 1e/2e/3e gen goldwing.
Deze versie is trouwens nog mooier dan jouw voorbeeld, als je het mij vraagt
:strip_exif()/f/image/nSUMxrtBBnEKfWjyefw0g1t7.jpg?f=fotoalbum_large)
Vroeger uren geslapen in het zijspan met het monotone geluid van de GL1000 op de achtergrondmr_zippey schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:50:
Nou ik heb m'n project TDM850 kunnen verkopen afgelopen week. Nu nog een paar Bandits die wat liefde nodig hebben waarna ik waarschijnlijk de 600 ook in de verkoop doe. De 1200 blijft voorlopig, alleen wel nieuwe accu en ander uitlaatspruitstuk nodig. Kwam laatst een tot caferacer omgebouwde goldwing tegen, dat lijkt mij ook erg leuk. Dus ook nog eens op zoek naar een 1e/2e/3e gen goldwing. Of misschien de andere kant op met een TL1000.
Plaatje als voorbeeld
[Afbeelding]
Brings back memories
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Het hád erger gekund. Je had hem kwijt kunnen raken toen je er op stondsteveman schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:48:
Gloeiendegloeiendegloeiende...
[Afbeelding]
Vorige rit totaal niets vreemds vernomen, dus op een of andere manier onderweg op de aanhanger verloren? hekjeHoeDan
Eerst al het lager, de vrij draaiende lager in het wiel, en nu dit. (Aftermarket LSL-vleeshaken, gemonteerd in 2019 toen de oem stepjes glad werden). Als ik nog ietsje simpeler was zou ik denken dat "het universum" tegen motorrijden deze vakantie zou adviseren
Morgen of overmogen (mañana... ) vevangende steppies van Puig bij een motorzaakje redelijk in de buurt, heupelijk. Vandaag maar wat in de zee gedobberd. Ok moi.
Hmmm, ik denk dat mijn versnellingsbak ook dat lawaai (wel veel minder erg) maakt toen ik zonder oordoppen de motor verplaatste. In het weekend maar eens goed gaan luisteren.
Net gestart en gelukkig maakt hij dit geluid niet
[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 04-09-2025 00:04 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
:strip_exif()/f/image/WT3C5Dkpvy3Q3vQvMb7wheIZ.jpg?f=fotoalbum_medium)
(Genomen op de Passo di Rolle)
Maar deze heeft ook wel wat:
:strip_exif()/f/image/YKvqnx0oUWqt8igXp87O1i1e.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 83% gewijzigd door DrivinUCrazy op 03-09-2025 23:58 ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Gefeliciteerd met de aankoop @Bommes! Dat je maar een hoop nekken mag draaien in de Alpen als je achter de dagjesmensen over de bergpassen jaagtBommes schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:57:
[Afbeelding]
Vrijdag ophalen![]()
[Afbeelding]
Lekker man, amuseer je daar! Houd je ons op de hoogte met wat mooie foto's?DrivinUCrazy schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:43:
Eindelijk heb ik ook zo'n foto.
[Afbeelding]
(Genomen op de Passo di Rolle)
Maar deze heeft ook wel wat:
[Afbeelding]
Geen BPM betalen? Lijkt me sterk.3p0x schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:10:
Na enige tijd alweer niet motor te hebben gereden/gehad kriebelt het steeds harder om er weer 1 aan te schaffen, aangezien dit zakelijk ook erg interessant is (KIA, BTW aftrek etc) ben ik opzoek naar een demo/jong gebruikte (met btw), nu kom ik in Duitsland de V-strom 800 tegen welke ex btw 2k onder de nieuwprijs in NL zit. Mis ik iets of zouden deze gewoon echt zoveel goedkoper in Duitsland zijn? De garantie is iets korter en je moet ~50 euro aan bpm betalen maar dan nog is het verschil enorm (de moeite waard)?
Ik rij sinds dit jaar ook de motor zakelijk als ZZPer. Ik heb een nieuwe Tracer 9 GT gekocht.
BTW terug van aanschaf motor, kleding, brandstof etc en 20% afschrijving per jaar. Zover ik weet dat zijn dat de fiscale voordelen.
Als ik het goed heb berekent dan scheelt zakelijk tov prive rijden mij 1700e pj. Ik rij wel 30k KMs per jaar met de motor.
Op elektrische motoren heeft een tijdje geen BTW BPM gezeten, wellicht dat het daarvandaan komt.Unknown Alien schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:48:
[...]
Geen BPM betalen? Lijkt me sterk.
Ik rij sinds dit jaar ook de motor zakelijk als ZZPer. Ik heb een nieuwe Tracer 9 GT gekocht.
BTW terug van aanschaf motor, kleding, brandstof etc en 20% afschrijving per jaar. Zover ik weet dat zijn dat de fiscale voordelen.
Als ik het goed heb berekent dan scheelt zakelijk tov prive rijden mij 1700e pj. Ik rij wel 30k KMs per jaar met de motor.
Ik weet dat je 3j geleden een Zero met zo ongeveer 40% korting kon regelen vanwege dat soort regeleingen. Staat nog het eea in de startpost van het Zero Topic.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Doe je aan verzenden?Melkunie schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:46:
Nu het weer over die dingen gaat, even opgezocht, heb er een jaar geleden op 4 september eentje besteld en uiteindelijk nooit op de motor gezet, dus die ligt hier nog stof te happen. Wel uitgepakt en een keertje opgestart en gekoppeld maar dat was het wel. Lui geweest en uiteindelijk niet meer aan gedacht...
In de order history kan ik nog vinden dat het gaat om de "6.86'' Motorcycle DVR GPS navigator Dash Cam Wireless Carplay Android Auto IP67 Waterproof Moto Front Rear Camera Dual Bluetooth" voor €45 van de Srnubi Moto Store
Artikel zelf bestaat inmiddels niet meer zo te zien, maar dit is de thumbnail:
[Afbeelding]
Heb inmiddels een DMD2, dus deze is niet meer nodig. Mocht er iemand hier in de buurt (Laarbeek) toevallig interesse in hebben kan ik wel eens de garage induiken om de doos eens op te snorren!

Vaak bu'j te bang!
Bommes schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:36:
[...]
Gaat denk ik wel wat meer worden. Sowieso wil ik het heldere doorzichtige windscherm voorzien van doorzichtige folie in kleur.
![]() | ![]() |
Omruilen was geen probleem (bij voordeelhelmen.nl/Motorcentrum Eibergen). Eerst nog de XL gepast, en die zat perfect (zoals mijn oude RPHA-10). Maar uiteindelijk met de RPHA-60 naar huis gegaan (in maat L

Ik was overigens niet de eerste die terug kwam met vergelijkbare klachten, er waren meer mensen met de RPHA-12 serie terug gekomen omdat ze ineens een andere maat hadden (ik dacht al dat ik ineens een dikkere kop gekregen had, wat ik apart zou vinden aangezien ik aardig wat afgevallen ben
Vaak bu'j te bang!
Hier mijn helm ook gekocht, prima service!-tom-562 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:14:
Gisteren trouwens mijn (1,5 week geleden aangeschafte) HJC RPHA-12 omgeruild. Ik had deze in maat L gekocht (mijn RPHA-10 was ook in L). Hij zat wat strak in de winkel nieuwigheid dacht ik. Maar als ik 'm wat langer op had kreeg ik last van mijn voorhoofd en mijn oren.
Omruilen was geen probleem (bij voordeelhelmen.nl/Motorcentrum Eibergen). Eerst nog de XL gepast, en die zat perfect (zoals mijn oude RPHA-10). Maar uiteindelijk met de RPHA-60 naar huis gegaan (in maat L). Dat is de "enduro"/allroad versie (met zo'n klepje) en iets meer op comfort gericht. Die zat echt perfect, en een ingebouwd zonnevizier is uiteindelijk toch wel fijn.
[Afbeelding]
Ik was overigens niet de eerste die terug kwam met vergelijkbare klachten, er waren meer mensen met de RPHA-12 serie terug gekomen omdat ze ineens een andere maat hadden (ik dacht al dat ik ineens een dikkere kop gekregen had, wat ik apart zou vinden aangezien ik aardig wat afgevallen ben).
Maar volgens mij staat dat los van de helmen verkoop, dat is een soort samenwerking toch?
Hoe is zo'n zonneklep nou op de gewone weg met wat hogere gemiddelde snelheid? Heb het idee in m'n hoofd zitten dat zo'n helm stuk meer wind vangt dus meer turbulentie dus meer geluid. Ik vindt ze namelijk wel hartstikke stoer en zo'n zonneklep lijkt me ook wel erg prettig!-tom-562 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:14:
Gisteren trouwens mijn (1,5 week geleden aangeschafte) HJC RPHA-12 omgeruild. Ik had deze in maat L gekocht (mijn RPHA-10 was ook in L). Hij zat wat strak in de winkel nieuwigheid dacht ik. Maar als ik 'm wat langer op had kreeg ik last van mijn voorhoofd en mijn oren.
Omruilen was geen probleem (bij voordeelhelmen.nl/Motorcentrum Eibergen). Eerst nog de XL gepast, en die zat perfect (zoals mijn oude RPHA-10). Maar uiteindelijk met de RPHA-60 naar huis gegaan (in maat L). Dat is de "enduro"/allroad versie (met zo'n klepje) en iets meer op comfort gericht. Die zat echt perfect, en een ingebouwd zonnevizier is uiteindelijk toch wel fijn.
[Afbeelding]
Ik was overigens niet de eerste die terug kwam met vergelijkbare klachten, er waren meer mensen met de RPHA-12 serie terug gekomen omdat ze ineens een andere maat hadden (ik dacht al dat ik ineens een dikkere kop gekregen had, wat ik apart zou vinden aangezien ik aardig wat afgevallen ben).
Ik heb nu de Shoeie GT air 31 jaar en vind dit en kudt helm, dus even kijken voor een SHubert C5
Dat moet ik nog ervaren, maar daar kom ik op terugPyr0_ schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:36:
[...]
Hoe is zo'n zonneklep nou op de gewone weg met wat hogere gemiddelde snelheid? Heb het idee in m'n hoofd zitten dat zo'n helm stuk meer wind vangt dus meer turbulentie dus meer geluid. Ik vindt ze namelijk wel hartstikke stoer en zo'n zonneklep lijkt me ook wel erg prettig!
Die klep kan je er overigens makkelijk van af halen (zonder gereedschap), mocht het echt hinderlijk zijn bij lange stukken snelweg.
Is een aparte verdieping idd. Weet verder niet hoe de link bedrijfsmatig iskneusteun schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:29:
De motorzaak in eibergen heb ik zelf qua onderhoud en aankoop etc. erg slechte ervaringen mee.
Maar volgens mij staat dat los van de helmen verkoop, dat is een soort samenwerking toch?
[ Voor 25% gewijzigd door -tom-562 op 04-09-2025 13:12 ]
Vaak bu'j te bang!
Gelukkig heeft hij er tijdens het rijden er een 'gewoon' stuur op zitten:theredone51 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:19:
[...]
Daar wil ik ook nog eens een project mee doen. Ideaal om 2 kleine AliExpress turbo's aan beide kanten onder/boven/voor de cilinderkoppen te hangen.
Deze versie is trouwens nog mooier dan jouw voorbeeld, als je het mij vraagt
Als je met het stuur van de foto hierboven een keer wilt keren op een parkeerplaats, krijg je zoiets:
:gifsicle():strip_exif()/f/image/VHkfovlIFGrNNtSSKBAoR2Dt.gif?f=user_large)
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Hoop dat die goed bevalt en blijft werken. Ik had de variant met camera's. Die is retour gegaan. Na enige tijd kreeg het ding kuren: scherm uit tijdens rijden. Android Auto bleef dan soort van nog verbonden, maar gaf niets meer door. Dus geen audio meer bijvoorbeeld. Spanning eraf en weer erop was dan de oplossing. De mijne is nu retour en ik zit nog te kijken wat ik ervoor in de plaats wil.iMars schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:23:
[...]
Ik heb deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005007915710596.html
En dan "Kleur: MT-04 Carplay"
[Afbeelding]
---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---
Als je dat plaatje wiskundig gaat bekijken (met de stelling van Pythagoras in het achterhoofd houdende) dan kun je alleen maar concluderen dat dat machientje daar met een heftruck ingereden moet zijn....Herman schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:08:
[...]
>>>knip<<<
Als je met het stuur van de foto hierboven een keer wilt keren op een parkeerplaats, krijg je zoiets:
[Afbeelding]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Powerslide vanaf de voorkant.Will_M schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:06:
[...]
Als je dat plaatje wiskundig gaat bekijken (met de stelling van Pythagoras in het achterhoofd houdende) dan kun je alleen maar concluderen dat dat machientje daar met een heftruck ingereden moet zijn....
![]()
Ga je niet halen.... Wat ook nog kan is het ding er in twee gesplitste delen inrijden en die dan terplekke weer aan elkaar lassen
* Will_M heeft in een ver en grijs verleden (begin jaren '90) met een "ReachTruck" zo ooit eens 3 auto's van toenmalige "collega's" in twee ruime, in de lengterichting en door muren ingesloten, parkeervakken gezet nadat die lui het klaarblijkelijk grappig vonden om auto's van diverse andere collega's (kantoorpersoneel) regelmatig 'klem' te zetten met d'r parkeerkunsten....
Een standaard heftruck kon er dus óók niet meer bij komen.....
[ Voor 47% gewijzigd door Will_M op 04-09-2025 15:27 ]

Volgens de vrouw maar laten zitten want die trilt er vanzelf wel een keer uit
Even je motor ondersteboven houden, komt ie er vanzelf weer uit.diabyte schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:39:
Heb ik weer, met een minuscuul hex sleuteltje aan m'n Quadlock mount op de handlebar aan het sleutelen, laat ik het vallen en die verdwijnt ergens in de ruimte onder het stuur/tank. Nergens meer te vinden..![]()
Volgens de vrouw maar laten zitten want die trilt er vanzelf wel een keer uit
Ik had precies dit met een moertje van de ram-mount die ik van mijn in te ruilen motor aan het halen was. Nee, ik heb niet mijn motor op zijn kop gehouden.
Yes zoals aangegeven was ChatGPT niet zo'n goede raadgever mbt de BPMUnknown Alien schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:48:
[...]
Geen BPM betalen? Lijkt me sterk.
Ik heb nog gewiebeld, maar daarna houdt het wel op. Zo'n ding kan toch niet ineens verdwijnen..geert_s schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:42:
[...]
Even je motor ondersteboven houden, komt ie er vanzelf weer uit.
Ik had precies dit met een moertje van de ram-mount die ik van mijn in te ruilen motor aan het halen was. Nee, ik heb niet mijn motor op zijn kop gehouden.

Ik moest van alles losschroeven, zat ergens tussen een kap en een kabel geklemd, dus ging nergens meer naartoe..diabyte schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:09:
[...]
Ik heb nog gewiebeld, maar daarna houdt het wel op. Zo'n ding kan toch niet ineens verdwijnen..
Totdat je gaat rijden. Dan blijkt dat vooral hele zeldzame en vooral dúre schroefjes ineens wel genoeg ruimte kunnen krijgen om spontaan los te raken en al rijdend onderweg op de grond terecht kunnen komen zodat je ze écht verliest. De goedkopere modelletjes blijven daarbij wél, als aan vliegentape geplakt, achter in de onbereikbare ruimtes.geert_s schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:28:
[...]
Ik moest van alles losschroeven, zat ergens tussen een kap en een kabel geklemd, dus ging nergens meer naartoe..
Tja voor 5 tientjes kijken we het wel ff aan... Zit er nu 3/4 jaar erop en bevalt me prima tot nu toe.lohost schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:02:
[...]
Hoop dat die goed bevalt en blijft werken. Ik had de variant met camera's. Die is retour gegaan. Na enige tijd kreeg het ding kuren: scherm uit tijdens rijden. Android Auto bleef dan soort van nog verbonden, maar gaf niets meer door. Dus geen audio meer bijvoorbeeld. Spanning eraf en weer erop was dan de oplossing. De mijne is nu retour en ik zit nog te kijken wat ik ervoor in de plaats wil.

Nu nog maar even van genieten, over een maand gaan ze er een natuurgebied van maken
:strip_exif()/f/image/wThe6fQcZjB1mCjKu3xJR94O.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Thedr op 04-09-2025 19:57 ]

[ Voor 96% gewijzigd door Thedr op 04-09-2025 19:57 ]
* Will_M is tijdens z'n vakantie (qua écht werk voor de baas) nu ook al weer ruim een week of twee bezig met het netjes afrijden van dat 'rust' gewas....Thedr schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:54:
De maïs is er weer af dus ik heb sinds een paar dagen weer een crossterrein achter onze tuin. Vandaag vanuit het werk maar eens even een paar keer rond gejakkerd met de T7![]()
![]()
Nu nog maar even van genieten, over een maand gaan ze er een natuurgebied van maken
[Afbeelding]
Dikke Jaguar!Will_M schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:05:
[...]
* Will_M is tijdens z'n vakantie (qua écht werk voor de baas) nu ook al weer ruim een week of twee bezig met het netjes afrijden van dat 'rust' gewas....
[YouTube: Mais Hakselen 2025 | Claas Jaguar 990 Terra Trac + Fendt + Volvo | Jennissen]
Vind het altijd weer heerlijk, die geur van vers gehakselde maïs
* Thedr blijft dat mooi vinden

Geen probleem! Zal vanmiddag de boel eens opzoeken en foto's naar je DM sturen!
Hier zijn ze ook weer druk bezig met hakselen, en over een tijdje barsten de OTR ritten weer los in de buurt. Altijd leuk om te kijkenThedr schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:54:
De maïs is er weer af dus ik heb sinds een paar dagen weer een crossterrein achter onze tuin. Vandaag vanuit het werk maar eens even een paar keer rond gejakkerd met de T7![]()
![]()
[Afbeelding]
Top, ik zie wel een PM verschijnenMelkunie schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:26:
[...]
Geen probleem! Zal vanmiddag de boel eens opzoeken en foto's naar je DM sturen!
Vandaag voor het eerst sinds (ik denk?) 9 jaar met de motor naar het werk gereden. Heerlijk. Vanmiddag uit mijn werk nog even naar Motorcentrum Eibergen/Voordeelhelmen om mijn donkere vizier op te halen van mijn HJC (die waren ze vergeten in de doos te stoppen) en ook maar eens kijken voor een paar motorjeans.
[ Voor 27% gewijzigd door -tom-562 op 05-09-2025 09:10 ]
Vaak bu'j te bang!
Nice, de levensvreugde spat van je fotoBommes schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:59:
[Afbeelding]
Ja hij is er, en ik is grote blij
[Afbeelding]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dat inderdaad! lijkt wel een 12 jarige die zijn eerste fatbike krijgt
:strip_exif()/f/image/Tgzv4HJ7Ytj2cTzSAw03knHl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V4yNsfi24jmXa2heNYxlBHU7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.
Bommes schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:59:
[Afbeelding]
Ja hij is er, en ik is grote blij
[Afbeelding]
Ik sta al sinds vanochtend te wachten, maar waar blijf je nou?Bommes schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:36:
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Sta je wel bij de goede brug te wachten?Vrijdag schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:48:
[...]
[...]
Ik sta al sinds vanochtend te wachten, maar waar blijf je nou?
Vrijdag schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:48:
[...]
[...]
Ik sta al sinds vanochtend te wachten, maar waar blijf je nou?

Je had zeker je Roofboxer al opgezet ?
Roofboxer, kevlar teenslippers en goretex nektasje. Stond al helemaal klaarBommes schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:27:
[...]
![]()
sorry vriend.
Je had zeker je Roofboxer al opgezet ?
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
https://www.mobile.de/nl/...pmotorbike/435283487.html
Nou is mijn Duits niet heel slecht en ik weet toevallig wat 'Sofort verfügbar!!!' betekent
En het is niet één dealertje, echt een stuk of 20-25 Duitse dealers door het hele (Duitse) land hebben het ding gewoon al stáán. Het bewijs is redelijk duidelijk want Gunmetal Grey is een nieuwe kleur voor dit modeljaar en de foto's zijn in eigen showroom genomen.
Een voorzichtige Chatgpt berekening raamt de totale kosten (import, bpm, btw, leges etc etc etc) op 3800-4000 euro wat niet echt goedkoper is dan de NL adviesprijs van 3799. Maar ja, wat heb je daar aan als het ding hier niet te koop is??
Ten kate vermeld nu ook dit:
https://motor.hondainsurance.nl/
"Maximaal t/m het 10e jaar garantie (inclusief 5 jaar fabrieksgarantie), gerekend vanaf de datum van afgifte van het eerste kentekenbewijs. Bij de allrisk motorfietsverzekering van Honda Insurance, heeft u als klant recht op de garantiedekking als u ieder jaar zorgt voor tijdig onderhoud. Bij occasions moet de onderhoudshistorie bij ons bekend zijn.
De 5 jaar fabrieksgarantie bestaat uit 2 jaar standaard garantie en 3 jaar aanvullende garantie op motorfietsen uit de Benelux. "
De premie voor de CB125F met mijn historie zou 22e/maand zijn. Dat is redelijk wat, maar wel all-risk, vrij van eigen risico, inclusief pechhulp en 10 jaar garantie op de motor. Moet hij wel jaarlijks naar ten kate voor een beurt, die kosten komen er dan nog eens bij.
Geen raar aanbod eerlijk gezegd voor zoveel zekerheid...
[ Voor 35% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-09-2025 20:24 ]
Je hebt gelijk, maar het is een simpele rekensom die wel overeen lijkt te komen met wat op diverse sites word geroepen. Hij komt dus ook niet goedkoper, maar juist duurder uit dan in NL kopen los van alle rompslomp.Boudewijn schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:25:
ChatGPT is een taalmodel, en kan dus gewoon niet rekenen. Ik weet niet of ik daar op zou vertrouwen (ervanuitgaande dat ik uberhaupt op het taalmodel zou vertrouwen...)
Ik zie het vooral als een indicatie dat het stomme ding dus wel gewoon keihard in EU leverbaar is, maar om onbekende reden niet in NL. Dat zou me veel gelazer en gedoe schelen als hij gewoon bij Ten Kate te koop zou zijn.
De basis prijs in het buitenland van voertuigen is hoger dan dat die hier in NL zonder BPM is.
Dus als je die er bij optelt kom je hoger uit, niet het volledige BPM percentage hoger maar wel iets.
Ja dat vind ik ook niet vreemd en ik denk niet dat ik gelukkig word van een buitenlandse import gezien de nadelen die daar aan hangen. Ik ga wel even zo'n dealer bellen want ik vind het vreemd dat ze daar dus nu gewoon dozijnen van die dingen op voorraad hebben terwijl hier letterlijk geen enkele nieuwe CB125 meer te krijgen is, huidig of nieuw. Misschien dat ze op zijn minst wel info hebben over levertijden... zal kijken of ik Ten Kate ook te pakken krijg morgen.Bommes schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:46:
Dat een buitenlands voertuig duurder uitkomt bij import meteen bij nieuw is logisch.
De basis prijs in het buitenland van voertuigen is hoger dan dat die hier in NL zonder BPM is.
Dus als je die er bij optelt kom je hoger uit, niet het volledige BPM percentage hoger maar wel iets.
Maar waar ga ik heen.... Normaal niet zo'n probleem voor me om een route uit te zetten. Maar kan nu gewoon niet tot een beslissing komen

Ardennen... voor de 1000ste keer, pff.
Luxemburg? Gelijk een flinke rit, kan. Snelweg pakken om het wat behapbaarder te maken? Of toch Ardennen door knallen...
Eiffel? Ook gelijk een flinke rit, regio Monschau vermijd ik in 't weekend liever. Nurburg(ring) ook. Zelfde afweging als Lux, snelweg of binnendoor...
1st world problems...

Misschien een rondje Drenthe? Je hebt hier veel mooie (semi) off-road paden + mijn nieuwe Macna jas moet terug naar de dealer en ik heb er geen tijd voor langs te rijdenPyr0_ schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:04:
Brrr het kriebelt weer om te gaan rijden, heb morgen/overmorgen vrij en het is goed weer. Misschien wel laatste echte goede weer van het jaar... Vanmiddag m'n motor weer helemaal gepoetst, ketting gepoetst, gesteld en ingevet, olie opgetopt. Hij kan er weer ff tegen aan.
Maar waar ga ik heen.... Normaal niet zo'n probleem voor me om een route uit te zetten. Maar kan nu gewoon niet tot een beslissing komen![]()
Ardennen... voor de 1000ste keer, pff.
Luxemburg? Gelijk een flinke rit, kan. Snelweg pakken om het wat behapbaarder te maken? Of toch Ardennen door knallen...
Eiffel? Ook gelijk een flinke rit, regio Monschau vermijd ik in 't weekend liever. Nurburg(ring) ook. Zelfde afweging als Lux, snelweg of binnendoor...
1st world problems...
Ik denk dat jij op je hoofd bent gevallen ofzoHTT-Thalan schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:06:
[...]
Misschien een rondje Drenthe? Je hebt hier veel mooie (semi) off-road paden + mijn nieuwe Macna jas moet terug naar de dealer en ik heb er geen tijd voor langs te rijden.

Als ik in NL moet rijden ga ik met de auto. Daar is met de motor écht geen hol aan.
Als ik in NL plusminus 3.5s volgas geef, kan ik m'n rijbewijs kwijt raken. Waar ik ook rijd. En dat risico ga ik niet nemen als beroepschauffeur.
Zal niet zeggen dat ze het in DL, België of Luxemburg wel leuk vinden, maar dan blijft het bij een fikse boete of rijontzegging (in dat land). Daar valt mee te dealen.
Als ik ga toeren (doe ik bijna nooit, maar soit) dan gaat dat geheel random. Niet "Over 600m, ga linksaf" maar "Hey, die weg links... Waar gaat die heen?"
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Okay, even serieus, ik snap dat NL een beetje lauw aanvoelt na de ritten die je (onlangs) hebt gemaakt, maar heb je wel eens overwogen een beetje trail/offroad te gaan rijden? Er zijn best veel mooie routes gratis te vinden/krijgen in NL (sowieso de TET) en je vermijd het probleem van snelheid icm rijbewijs. Op een bospad of zandweg voelt 50 al heul hard en krijg je misschien toch ook een soort kick die weer heel anders is dan op asfalt.Pyr0_ schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:13:
[...]
Ik denk dat jij op je hoofd bent gevallen ofzo![]()
Als ik in NL moet rijden ga ik met de auto. Daar is met de motor écht geen hol aan.
Als ik in NL plusminus 3.5s volgas geef, kan ik m'n rijbewijs kwijt raken. Waar ik ook rijd. En dat risico ga ik niet nemen als beroepschauffeur.
Zal niet zeggen dat ze het in DL, België of Luxemburg wel leuk vinden, maar dan blijft het bij een fikse boete of rijontzegging (in dat land). Daar valt mee te dealen.
Aangaande die snelheid: Dat vind ik een beetje een stoerdoenerij-argument. Ja je hebt een snelle motor maar je hóeft niet overal volgas te rijden om leuk te kunnen touren natuurlijk. Ik weet ook dat mijn motoren vlotje pas-desintegrerende snelheden kunnen halen maar ik heb weinig behoefte om dat uit te testen. En anders moet je er gewoon een licht motortje bij halen voor in NL.
[ Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-09-2025 21:20 ]
Destruction schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:16:
Er valt prima te rijden in NL, ik zie het probleem niet?
Als ik ga toeren (doe ik bijna nooit, maar soit) dan gaat dat geheel random. Niet "Over 600m, ga linksaf" maar "Hey, die weg links... Waar gaat die heen?"
Dit is best persoonlijk natuurlijk, maar ik vindt er geen hol aan om in NL te rijden. Niet alleen qua wegen die gewoon saai zijn. Ook qua weginrichting slaan we mega door naar de ubersafe kant. Overal beperkende maatregelen, je mag nergens inhalen en de meeste mensen op de weg zijn moraalridders die geen km te hard rijden.HTT-Thalan schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:17:
[...]
Okay, even serieus, ik snap dat NL een beetje lauw aanvoelt na de ritten die je (onlangs) hebt gemaakt, maar heb je wel eens overwogen een beetje trail/offroad te gaan rijden? Er zijn best veel mooie routes gratis te vinden/krijgen in NL (sowieso de TET) en je vermijd het probleem van snelheid icm rijbewijs. Op een bospad of zandweg voelt 50 al heul hard en krijg je misschien toch ook een soort kick die weer heel anders is dan op asfalt.
Aangaande die snelheid: Dat vind ik een beetje een stoerdoenerij-argument. Ja je hebt een snelle motor maar je hóeft niet overal volgas te rijden om leuk te kunnen touren natuurlijk. Ik weet ook dat mijn motoren vlotje pas-desintegrerende snelheden kunnen halen maar ik heb weinig behoefte om dat uit te testen. En anders moet je er gewoon een licht motortje bij halen voor in NL.
Daarnaast vindt ik de uitzichten in NL gewoon niks, nja het gebrek aan uitzichten natuurlijk. Meerendeel is zo plat als een dubbeltje, daar kan ik echt niets mee.
Off-road heb ik overwogen, maar denk niet dat het iets voor mij is. Ik ben van nature relatief lui ingesteld, motorrijden is voor mij ontspanning, een manier om wat van de wereld te zien, maar ook juist een stukje spanning om af en toe lekker te boenderen.
En ja stoerdoenerij of niet, ik hoef dan ook niet volgas te rijden om te hard te rijden. Ding is zo rap dat zelfs als je voor je gevoel rustig aan doet, het al snel veel te hard gaat. En natuurlijk weet ik dat ik niet altijd volgas hoef te rijden om lekker te touren, doe ik ook echt niet. Als ik op een dagrit lekker aan het rijden ben dan gaat het voor 80% op het dooie gemak en niet (veel) harder dan de snelheidslimiet. Maar die is in het buitenland wel een stuk hoger met meestal 70/90/100 op de buiten wegen, dat rijd een stuk prettiger door. Dat is dus hier in NL wel anders, de lekkerste bochtjes hier in z-limburg, op een megabrede weg... 60. Dat voelt is gewoon als een slakkengang.
Tja, dan had je maar niet geboren moeten worden in zo'n klein kikkerlandjePyr0_ schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:44:
[...]
[...]
Dit is best persoonlijk natuurlijk, maar ik vindt er geen hol aan om in NL te rijden. Niet alleen qua wegen die gewoon saai zijn. Ook qua weginrichting slaan we mega door naar de ubersafe kant. Overal beperkende maatregelen, je mag nergens inhalen en de meeste mensen op de weg zijn moraalridders die geen km te hard rijden.
Daarnaast vindt ik de uitzichten in NL gewoon niks, nja het gebrek aan uitzichten natuurlijk. Meerendeel is zo plat als een dubbeltje, daar kan ik echt niets mee.
Off-road heb ik overwogen, maar denk niet dat het iets voor mij is. Ik ben van nature relatief lui ingesteld, motorrijden is voor mij ontspanning, een manier om wat van de wereld te zien, maar ook juist een stukje spanning om af en toe lekker te boenderen.
En ja stoerdoenerij of niet, ik hoef dan ook niet volgas te rijden om te hard te rijden. Ding is zo rap dat zelfs als je voor je gevoel rustig aan doet, het al snel veel te hard gaat. En natuurlijk weet ik dat ik niet altijd volgas hoef te rijden om lekker te touren, doe ik ook echt niet. Als ik op een dagrit lekker aan het rijden ben dan gaat het voor 80% op het dooie gemak en niet (veel) harder dan de snelheidslimiet. Maar die is in het buitenland wel een stuk hoger met meestal 70/90/100 op de buiten wegen, dat rijd een stuk prettiger door. Dat is dus hier in NL wel anders, de lekkerste bochtjes hier in z-limburg, op een megabrede weg... 60. Dat voelt is gewoon als een slakkengang.
Nu zal ik de eerste zijn om te erkennen dat het natuurlijk best lekker is ergens te komen waar je de motor écht uit kan laten, maar hou je wel een beetje rekening met de what-if's? Ik weet niet of je wel eens getest hebt wat er gebeurt als je met je Duc een noodstop of uitwijk probeert vanaf 120km/u? Ik moet hem straks bij de KNMV met 70km/h gaan uitvoeren en daar knijp ik hem nu al voor als je weet hoe moeilijk hij wordt met 60km/u...
Daarom tel ik ook mijn zegeningen dat ik ben geboren in Maastricht.HTT-Thalan schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:52:
[...]
Tja, dan had je maar niet geboren moeten worden in zo'n klein kikkerlandje. We hebben de natuur al grotendeels kapotgemaakt hier en er is (dan nog steeds) te weinig ruimte voor wegen zoals je die in andere landen zult vinden (zoals DLD). Dat zal ook nooit anders worden.
Nu zal ik de eerste zijn om te erkennen dat het natuurlijk best lekker is ergens te komen waar je de motor écht uit kan laten, maar hou je wel een beetje rekening met de what-if's? Ik weet niet of je wel eens getest hebt wat er gebeurt als je met je Duc een noodstop of uitwijk probeert vanaf 120km/u? Ik moet hem straks bij de KNMV met 70km/h gaan uitvoeren en daar knijp ik hem nu al voor als je weet hoe moeilijk hij wordt met 60km/u...
Tuurlijk houd ik rekening met de what-ifs. Maar als ik zonder risico wil rijden, dan moet ik thuis blijven en m'n motor verkopen. Ik besef me heel goed dat iedere keer als ik op dat ding stap ik een risico loop.
We gaan wel een beetje off-topic van m'n originele vraag... Weet nog niet waar ik heen ga.

Andere motor kopen?Pyr0_ schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:13:
[...]
Ik denk dat jij op je hoofd bent gevallen ofzo![]()
Voorheen supersport gereden maar sinds een paar dagen een allroad 2-cilinder. Ik weet nu al dat ik daar mee schik mee ga hebben dan met mijn oude GSX-R
Morgen ga ik binnendoor naar de motorzaak hier in de buurt, en mss pak ik nog wel een stukje TET route mee (die loopt hier vlakbij langs)
[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 05-09-2025 22:47 ]
Vaak bu'j te bang!
Dan rij ik liever de wegen waar de verstandige snelheid niets te maken heeft met de snelheid die je er theoretisch mág. In het buitenland heb je tenminste ook nog hoogteverschillen en bochten, en is niet alles kapot betutteld. En relatief minder zure mensen dan in Nederland. Dat maakt het daar veel prettiger om motor te rijden.
Als ik boven de rivieren had gewoond had ik óf nooit mijn rijbewijs gehaald, óf mijn motor verkocht. Dat meen ik heel serieus.
@HTT-Thalan Je hebt het telkens over die 'spannende' oefeningen voor je examen. De spanning zit hem zoals ik het inschat vooral in het feit dat het een examen betreft. Bij een goede VRO komen die ook gewoon aan bod. Dat kan ik overigens wel iedereen aanraden.
[ Voor 16% gewijzigd door DrivinUCrazy op 05-09-2025 23:16 ]
Ik rijd ook een 2cil allroad motor-tom-562 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:45:
[...]
Andere motor kopen?
Voorheen supersport gereden maar sinds een paar dagen een allroad 2-cilinder. Ik weet nu al dat ik daar mee schik mee ga hebben dan met mijn oude GSX-Rvandaag binnendoor naar m'n werk gereden (8km), super leuk! Drempels, wat zijn dat? Lekker comfortabel rechtop zittend achter een ruitje met een bult vermogen.
Morgen ga ik binnendoor naar de motorzaak hier in de buurt, en mss pak ik nog wel een stukje TET route mee (die loopt hier vlakbij langs)

:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1FE25fgjWFx68W6FU5ZHXxOb.jpg?f=user_large)
Pas als je stevig door trapt en/of na een paar dagen regen wordt het echt lekker raggen.
Maar met die multi kan je op een zonnige dag aardig verbaasd staan hoe mooi NL kan zijn.
Zelf vind ik NL op de weg ook niet heel boeiend, gelukkig kan je hier snel Duitsland in, maar ook daar vind ik het op mooie dagen niet altijd Nice, veel anderen dus drukte en controles.
Ga zelf denk ik morgen ook nog snel ff stukje Tet richting Drenthe doen, misschien nog even drone mee.
[ Voor 11% gewijzigd door kneusteun op 05-09-2025 23:52 ]
Haha m'n zwager heeft dezelfde maar dan in een Pikes Peak uitvoering, daar heb ik ook wel eens op gereden.Pyr0_ schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:28:
[...]
Ik rijd ook een 2cil allroad motor![]()
[Afbeelding]
Ja ik snap dat het met zo'n apparaat in Nederland mss wat minder leuk is, want dat ding is echt asociaal snel
Vaak bu'j te bang!