Blomminator schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 07:33:
Kort inhakend op auto's die meedenken.. mijn 31 jaar oude Fordje Transit, die moet brullen om de heuvel op te komen, bewust in de toeren gehouden moet worden als je invoegt., en waar alles nog met hendels en grote schakelaars moet... is 'hard werken'. Als Fraulein B. eens rijdt.. die haar nieuwe, luxe Golfje is gewend. Merk je dat er minder affiniteit/gevoel is. Maar ook dat er niks meer zelf gedaan wordt.
Lichten aan? Doet ie toch zelf? Ruitenwisser? Welke hendel is dat dan? Parkeren? Forget it, want er piept niets, dus ik weet niet of het past.En goed anticiperend remmen.. want de remkracht is nu eenmaal minder dan die Cayenne voor je... Of juist snelheid behouden en accelereren voor de lange heuvel voor, zodat je boven komt of niet vast zit achter de langzame trucker waar je dus nooit meer langskomt omdat je nul.3 vermogen hebt... Het is al jaren zo, en ze rijdt prima, maar echt soepel door het verkeer, of 'handig' is het niet. En ze vindt het daarom zelf ook onprettig rijden. Net te spannend.
En wat ik net zag, een fatsoenlijk hellingproef is niet te doen. Bij parkeren de handrem aantrekken, de lichten weer uit.. Ja, dat moet je zelf doen. En dan ben je dus - in mijn idee - 'bewust' aan het rijden en met je auto bezig. Wat hoor ik, wat voel ik, wat zie ik in het verkeer? Moet ik nu al naar links, omdat daar in de verte misschien..? En ik ben geen goede chauffeur ofzo hoor, geen veer in mijzelf hier. Maar ik vind het leuk, en ben er bewust mee bezig. In de nieuwe Golf? Veel minder, alles automagisch.
Hier in de polder is er vaak veel mist in de ochtend en het aantal *#&@$$ die zonder achterlichten rijden is bloedirritant én levensgevaarlijk. Maar die hebben geen idee, want '
doet ie allemaal automatisch hoor, ideaaal'.
Toen ik ging autorijden werd ik bewust van hoe balle het is als fietsers zonder licht rijden. Sindsdien nooit meer gedaan. Met mijn motorrijbewijs werd ik bewuster van andere weggebruikers. En met c1 en aanhanger ook weer. Ik vind rijden een feestje. Heerlijk. Maar hoeveel mensen eigenlijk geen idee hebben, appen, bellen, make-up doen en wimpers krullen en de belastingaangifte nog even versturen... en dan níet weten waarom dat ene lampje brandt .. is vermoeiend. Vriendin reed al 5 maanden in haar nieuwe auto met mistlicht aan, zag ik toen ik instapte. Bij de vraag waarom en of ze het wist.. ..
Neehoor, dat is bij deze auto zo, als je de lichten aandoet, brandt dat lampje. Punt. Ik weet het HEUS WEL!'
Jajoh.. verkeer. Rijden is leuk. Alleen die andere mensen allemaal

Ik kan helaas maar één like geven kerel

maar ik ben het hier ontzettend mee eens. Mensen raken disconnected met waar het eigenlijk om gaat door al die hulptechniek. Niet dat ballen in het verkeer niet van alle tijden zijn, alleen dan was het gewoon sigaret + bier, een tijdschrift of een haastige make-up job in de file die hun aandacht van het verkeer hield.
Nu heb ik twee auto's: Eentje waar zo'n beetje alles vanzelf gebeurt behalve sturen (en zelfs dát) en eentje waarbij de meest luxe opties handmatige airco en hulpveren zijn. Ik rijdt zo ongeveer dagelijks in beide. Ik heb nooit last van per ongeluk met de linkervoet remmen in de automaat of de motor uitvallen vanwege zonder koppeling remmen in de schakelbak. Mijn telefoon ligt lekker in mijn broekzak of console aan de lader en buiten eventuele navi en soms snoeiharde muziek heb ik geen afleiding.
Als je écht met autorijden bezig bent is er genoeg te doen. Ook op de snelweg, de meeste momenten dan toch. En alles onder controle hebben, goed doen en fouten van een ander oplossen kun je ook als een skill zien waar je trots op mag zijn - jij hebt het allemaal in de smiezen, jij bedient die anderhalve ton staal vlotjes en met stijl en jij zorgt ervoor dat andere mensen ook heelhuids aankomen, ook als je met snelheden over het asfalt vliegt waar mensen 100 jaar geleden nog doodsbang voor waren.
Mijn instructeur is het er nog steeds niet mee eens dat ik óók een motorfiets heb, waar ik dol op ben en graag mee rijdt, die geen enkele vorm van electronica heeft buiten verlichting, startmotor en accu. Ik heb daar geen abs, geen tractiecontrol, laat staan automatische verlichting of een dashboard. Ik ben de enige factor die bepaalt of die motor met een vloeiende lijn door het verkeer snijdt, met een prettig geluidje en op een veilige manier. Dat betekent dus automatisch ook, zoals jij terecht schrijft over de Transit, enorm anticiperen. Wees erop voorbereid dat het verkeer om je heen wat doms kan gaan doen. De grap is dat je dat heel vaak kunt zien aankomen,
als je maar oplet. En dat is wat veel mensen dus niet (meer) doen, ook de mensen die met de beste bedoeling van de wereld (denken) netjes auto (te) rijden. Ik heb dus die 'graai' beweging klaarstaan in de hoop dat ik hem correct uitvoer als die noodstop een keer komt, en soms oefen ik hem als ik voor rood kom te staan en er niemand achter me rijdt. En als ik in mijn eentje een bocht rijdt druk ik soms even heel hard door alsof ik ergens voor moet uitwijken, gewoon dat spiergeheugen actief houden. Als ik op een rood licht af kom probeer ik altijd zo lang mogelijk mijn voeten van de grond te houten en langzaam te rollen. Gewoon omdat het kan, en die rare koekblikkers achter mij maar denken hoe het nou kan dat die motor op kruipsnelheid niet opvalt.
En dat is geen sneer naar alle mensen die het wel met electronica doen, of er graag op vertrouwen. Ik ga óók niet expres de ABS en TC uitschakelen op mijn motor om stoer te zijn, ik ben niet gek (nou ja, dat is een andere discussie, maar ik wil geen ongelukken

).
In mijn EV heb ik zo'n beetje alle systemen uit de ADAS lijst behalve automatisch inparkeren. Ik schakel ze niet uit als ik rij, behalve dan het VESS (dat space age geluid uit de voorkant) - dat vind ik irritant. Op de snelweg rijdt het ding letterlijk vanzelf. Afstand, snelheid, bochten en zelfs lane centering - zolang ik mijn handen maar losjes aan het stuur hou doet hij alles verder zelf. En ik krijg vaak de opmerking 'of ik dan niet in slaap val achter het stuur'. Nee. Ik geniet juist van het feit dat het actief opletten en spiegelen minder moeite kost omdat de andere taken minder aandacht vergen op dat moment. En ook omdat ik gewoon een lekker tof muziekje draai, het dakraam open heb als dat kan en een koud blikje fris of energydrink opentrek om aan te sippen.
Een voertuig besturen is best ingewikkeld, en je mag er trots op zijn als je dat goed doet.