Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste
Acties:

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:17

geert_s

Gamertag: Brulbak

botoo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:40:
[...]

Imho heeft HD de behoefte van de kopers jarenlang fout ingeschat en bleef hangen op die all-American gevoelens. De prijzen werden hoger maar de techniek bleef achter waardoor nieuwe aanwas van klanten uitbleef.
Het laatste management heeft bepaald niet gewerkt aan klantenbinding met hun huidige, zoals omschreven, woke insteek.

Kortom, weinig innovatie, hoge prijzen en een teruglopende schare van die-hard HD klanten. In EU zie ik niets van dat anti woke sentiment maar in EU zijn de prijzen nogal stevig hoger dan in US.
Ik ben wel benieuwd (vanuit mijn marketingperspectief) wat er volgens jou nu wél zou moeten gebeuren om meer klanten te binden en de nieuwe generaties ook enthousiast te krijgen. Of waar zou jij zelf nog enthousiast(er) van worden vanuit HD gezien?

Ben ik ook wel benieuwd naar vanuit de andere Tweakers trouwens.. Wanneer zou je HD wel overwegen?

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

Clush

Do as I say...

HD is gewoon niet meer van deze tijd. 10 jaar geleden al over verbaasd, toen ik in de VS met een familielid zijn Harley ging shoppen. Metallica op de speakers in de winkel, alleen maar bikers als personeel, en bij aanschaf van een fiets kreeg je een gratis lidmaatschap van de stripclub op de 2e verdieping van het pand.

Ik weet nog dat ik toen letterlijk zei: "Wow, ze doen wel heel erg weinig om het stereotype te ontkrachten."

Ik heb de controverse gemist, maar blijkbaar was er een ceo die voorzichtig met de tijd mee wilde gaan nogal hard teruggefloten? Het imago nu is "America! Fuck yeah!" en dat is tegenwoordig meer sneu dan cool.

Als antwoord op de vraag, ik kan me eigenlijk geen wereld indenken waarin ik serieus een HD zou overwegen. Los van het brand image zijn het ook gewoon lompe machines... wat moet ik met 2 cilinders van anderhalve liter? Er is niks verfijnds aan.

De niche waar misschien nog ruimte is voor HD zijn de grote reistourers, maar daar rent de Goldwing toch ook rondjes om alles wat HD te bieden heeft. Er lagen wel mogelijkheden met de hipster/retro opleving van afgelopen jaren, maar daar hebben ze toch ook enorm de boot gemist. Met de Sportster zouden ze daar echt wel een plekje hebben, maar dan slagen ze er niet in om een blok te produceren wat aan de EU-normen voldoet...

... not as I do.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:30

_Apache_

For life.

Vervolgens kwam Indian om de hoek met motoren die je niet radbraken en een veelvoud betrouwbaarder zijn. Et voila, zie daar de verkoop aantallen kelderen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online

ozzynator

Nevermind.

Ik heb de mijne nu bijna 1 jaar. Daar voor een jaar Yamaha gereden en nu een Honda er bij.

Het HD rijden is gewoon anders. Maar dan ook echt anders. Lastig uitleggen, als je eens de gelegenheid hebt, doen. Ik was eerst ook sceptisch, maar met mijn fijne lichaam van 193 zit ik gewoon heel prettig op een Harley. Achteraf had ik toen ik mijn rijbewijs haalde gelijk voor een Harley moeten gaan, maar goed. Was een les.
Ik denk dat er vooral heel veel vooroordelen zijn mbt de typische Harley rijder. Of het merk in het algemeen. Net zoals ik een vooroordeel heb over de GS rijders. Hoeveel daarvan gebruiken hem alleen voor de S, Weten waarschijnlijk niet eens wat GS betekend.

Ik denk zelf ook dat wij alles spiegelen aan onze eigen omgeving en kikkerlandje. Paar jaar geleden in de VS geweest, daar zie je ze op de highway overal. In grotere steden zit niet 1 dealer maar meerdere. In Las Vegas zelfs 4 (uit mijn hoofd). Ik denk dat het daar nog volop leeft en in de andere markten gewoon minder, waardoor de cijfers omlaag gaan.
Over de kwaliteit, tja, dat is iets van 30 jaar geleden, dat ze al lekkend op de showroomvloer stonden. Tegenwoordig is dat niet meer. Alle merken hebben wel eens slechte onderdelen of motorfietsen. Honda, Yamaha en ja, zelfs BMW.

Prijstechnisch is het ook k*t natuurlijk met al die heffingen, die worden toch doorberekend op 1 of andere manier.

[ Voor 14% gewijzigd door ozzynator op 13-02-2026 10:44 ]

Moette doen.

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:36
Ik denk dat het grootste nadeel de prijs is en dat er enorm veel gare schade import HD’s er tussen zitten hier in NL met de bijbehorende problemen. Ik vind het prachtige motoren en het Milwaukee Eight blok is ook heerlijk. Dat zeg ik terwijl ik de afgelopen 10 jaar uitsluitend BMW heb gereden. Zou hier zo een Street Gilde of XR1200X erbij zetten als de beurs het toeliet. Als je mensen vraagt om aan een motor te denken terwijl ze niets met motoren hebben dan noemen ze vaak wel HD op. Het is dus een soort van synoniem voor motorrijden. Zou het zonde vinden als het merk ten onder zou gaan. Tot die tijd doe ik als een poser in elk land waar we op vakantie zijn een HD shirtje scoren om het hopelijk in leven te houden :p. Moet zeggen dat ik bij de officiële dealers ook vaker yuppen zie rondlopen ipv de stereotype man met tattoo’s en lange baard.

[ Voor 17% gewijzigd door cyntax op 13-02-2026 11:17 ]

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik moet toch ook weer even aan deze denken..

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:26
HD is hate it or love it. Al eens met een Lowrider S gereden omdat ik het heel mooie machines vond, TOT ik ermee reed. Gekookt door de uitlaat, geheel oncomfortabel en echt niet mee te rijden omdat ik meer neig zelf naar lichtere machines zoals een sportster. Maar ondertussen toch eens meegemaakt weer.

Het zal wel nog blijven leven in amerika, maar daarbuiten heb ik zeer mijn twijfels. Van alle motards die ik ken zijn er weinig jongere die op een HD rijden en als ze een cruiser zoeken, gaan ze rapper naar Honda en Royal Enfield, vooral wegens de prijs, betrouwbaarheid en vaak ook omdat ze niet geassocieerd willen worden met de wannabe bikers.

[ Voor 9% gewijzigd door Adder28 op 13-02-2026 12:41 ]

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

Clush

Do as I say...

cyntax schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:15:
Ik denk dat het grootste nadeel de prijs is en dat er enorm veel gare schade import HD’s er tussen zitten hier in NL met de bijbehorende problemen.
Die prijs is er toch altijd geweest? Evenals import.

Maar al met al is de verkoop van HD in de afgelopen 10 jaar gehalveerd. Terwijl er jaar op jaar in totaal alleen maar meer motoren verkocht worden. Betekent dat ze als merk toch wel een probleem hebben.

En voor de goede orde, niets tegen de HD-rijder of -bezitter zelf. Van oudsher zijn het iconische motoren, dus ik snap best dat ze een speciaal plekje in het hart van mensen hebben. Daar is ook niks mis mee.

... not as I do.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:12

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb 1 keer op een Harley gereden, zo een Pan American.
Vond het op voorhand echt een tof ding, maar helaas kon het voor mij de uitstraling niet waar maken.
Alhoewel ik vermoed dat er gewoon iets mis was met dat automagische veer systeem.
Blok vond ik nog meer tractor dan mijn Guzzi V85.
Wel een goede cruise houding, maar daar koop je geen ADV voor, tenminste ik niet.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:26
Probleem is ook dat die cruisers gebouwd zijn voor de amerikaanse wegen en niet voor de wegen in alle andere delen van de wereld. Leg maar eens een naked /adv tegenover een cruiser in de binnenstad of de kronkelweggetjes zoals er zovele zijn in Europa/Azie/... en die legt het geheid af tegen die machines.

Beetje zoals de trucks in amerika, hier met een F150 gaan rijden in de steden is miserie vragen omdat ze niet berekend zijn op onze ruimtelijke ordening.
Pagina: 1 ... 112 113 Laatste