Is het ook zeer zeker @
Aikon !
Wat betreft het hele HD verhaal.
Ze zitten in spagaat, al sinds de V-ROD is het een strijd tussen hoeveel moderner willen en kunnen ze gaan om de jeugd aan te spreken, en hoeveel van de heritage moet er behouden blijven om de bestaande klantenkring niet weg te jagen ?
Het hele livewire verhaal kost ze echt bakken met geld, maar ze deden het maar wel ff mooi als grote fabrikant groot op een elektrische motor inzetten (en die is alweer meer dan 7 jaar geleden in de verkoop gegaan, en ik reed in 2015 al op het preproductie model)
Helaas is de actieradius sindsdien niet echt toegenomen de prijs wel gezakt (enorm vam 33000 naar 21000) maar nog steeds te duur waardoor er nagenoeg niks verkocht wordt. Heb vorig jaar serieus heel even overwogen om er 1 bij te kopen toen ze tijdelijk voor rond de 10000 nieuw verkocht worden, maarja die actieradius is nog kleiner want die hebben een kleiner accupakket.
Dan de Pan America, alle testen zijn allemaal (erg) positief zeker als 1e model van een andere fabrikant, maar denk dat als er Honda(of welke andere Japanse grootmacht) op de tank had gestaan er minstens het dubbele aantal van verkocht was. Hij rijd goed, de afwerking kan op sommige punten echt wel beter, maar zo heeft ieder merk/model wel zijn eigenaardigheden.
En je kunt zeggen wat je wilt van HD niet, maar niet dat ze niet vooruitstrevend zijn. Ok het motorblok is in de basis nog steeds "ouderwetse techniek in nieuwere vormgeving" (maar dit wil de "oude" klantenkring)
Maar zaken zoals abs, cruise control, radio, navigatie, automatische knipperlichten, carplay en meer van dat soort luxe, zit al zo ontzettend lang op de modellen (als je de juiste uitvoering of opties hebt) waar de Japanners dit pas enkele jaren hebben, BMW en HD zijn wat dat betreft in het verleden echt vooruitstrevend geweest op dat gebied.
Maar zeker in de USA en sinds kort ook Europa is Indian heel hard aan de weg aan het timmeren, en s iets serieus veel klanten die wel amerikaans willen rijden weg. Ze zijj ook niet altijd zonder problemen, maar hebben minder "last" van de oude klantenkring, want die is er simpelweg niet aangezien ze tig jaren niets geproduceerd hebben kan iedere indian klant als "nieuw" worden bestempeld. HD moet blijven balanceren op een hele dunne lijn tussen oud en nieuw en het wil niet echt lukken blijkbaar.
Ik houd het voorlopig bij mijn 24 jaar oude Harley-davidson FLSTFI Fatboy uit de USA, mijn 21 (en 37) jaar oude Honda Gl1800 (GL1500) goldwings uit Japan, en de 7 jaar oude BMW F850GS uit Europa. Beetje risico spreiden is goed toch :+
[
Voor 4% gewijzigd door
harley op 16-02-2026 10:01
]
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD