Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 111 112 Laatste
Acties:

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
lord_fh schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:14:
Anyhow, zijn er ervaringsdeskundigen hier die wat kunnen zeggen over of je het echt merkt (in positieve zin)
2002, hoeveel km en hoe vaak heb je de olie al eens vervangen van de voorvork?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:49

lord_fh

PS5

Chevy454 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:24:
[...]

2002, hoeveel km en hoe vaak heb je de olie al eens vervangen van de voorvork?
54.200km , ik heb hem nu 6 jaar en nog nooit de olie gedaan (gekocht met 42k, was wel een goed onderhouden fiets en super netjes maargoed dat zegt niks over de voorvorkolie )

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
lord_fh schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:54:
54.200km , ik heb hem nu 6 jaar en nog nooit de olie gedaan (gekocht met 42k, was wel een goed onderhouden fiets en super netjes maargoed dat zegt niks over de voorvorkolie )
Daar heb jij jouw antwoord denk ik dan.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:32

Bommes

Capo del formaggio

Antwoord hangt natuurlijk af van: wil je er mee door rijden?
Als je het ding over een jaar wel vervangen voor iets anders dan is het aan jou de vraag of je het daar geld waard vind.

Wat betreft rijgedrag, vering, demping is het altijd een enorme verbetering. Zeker bij een fiets van die bouwjaren. Dat is dus een nobrainer.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• lord_fh

lord_fh

PS5

Bommes schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:13:
Als je het ding over een jaar wel vervangen voor iets anders dan is het aan jou de vraag of je het daar geld waard vind.

Wat betreft rijgedrag, vering, demping is het altijd een enorme verbetering. Zeker bij een fiets van die bouwjaren. Dat is dus een nobrainer.
Hij is nog zo netjes en zonder een smetje, en rijdt verder prima, na al.deze reacties en wat ik verder online kan vinden MOET het wel een verbetering zijn , dus de drempel ben ik bijna over nu denk ik haha. Weg doen doe ik ik hem voorlopig niet , daar is hij veel te goed voor nog

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:32

Bommes

Capo del formaggio

Dan de spaarpot stuk slaan en hop laten vervangen.
Echt geloof ons :Y

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:52
lord_fh schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:18:
[...]

Hij is nog zo netjes en zonder een smetje, en rijdt verder prima, na al.deze reacties en wat ik verder online kan vinden MOET het wel een verbetering zijn , dus de drempel ben ik bijna over nu denk ik haha. Weg doen doe ik ik hem voorlopig niet , daar is hij veel te goed voor nog
Dat dacht ik van mijn 25 jaar oude Mille ook. Geen enkel probleem, gewoon goed onderhouden. En het laatste half jaar alleen maar ellende mee gehad. Kan zomaar omslaan.

Ik zou dat geld alleen erin steken, als je bereid bent om er nog enkele duizenden EUR meer in te steken als hij wel mankementen krijgt. Zo’n vering revisie is geen investering die je binnen twee jaar af wilt schrijven.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 09-02-2026 19:37 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• lord_fh

lord_fh

PS5

Joris748 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:30:
[...]

Dat dacht ik van mijn 25 jaar oude Mille ook. Geen enkel probleem, gewoon goed onderhouden. En het laatste half jaar alleen maar ellende mee gehad. Kan zomaar omslaan.

Ik zou dat geld alleen erin steken, als je bereid bent om er nog enkele duizenden EUR meer in te steken als hij wel mankementen krijgt. Zo’n vering revisie is geen investering die je binnen twee jaar af wilt schrijven.
Eens maar dat risico is er altijd, buiten dat is het een Suzuki, eigelijk bullitproof op wat dingen na (zoals koppelingskorf, en wat kleine dingen). Als ik een nieuwe motor koop, dan wil ik een echte stap maken naar een BMW F900XR denk ik (en met stap bedoel ik qua rijcomfort, snufjes en systemen), en dat gat qua geld is zo groot, dat ik dat voor die 2000 km per jaar niet kan verantwoorden voor mijzelf (plus dan nog weet ik niet wat ik heb zeg maar en met deze opzich wel na 6 jaar). Dan zou die paar 100 euro (want het is 275 bij een dl1000 voor de voorveerset, plus de achter veer los, alleen montage komt er dan bij) het mij wel waard zijn, MITS het echt verschil maakt, maar het blijkt uit de reacties dat dat in ieder geval zo is.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:08

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Nou, de Twin had er weer geen zin in zondagochtend. Wilde nog wel slapjes rondgaan maar starten ho maar, dus toch maar een nieuwe investering gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://www.nr1motor.nl/media/catalog/product/cache/a14f75a1a83a1fff46349fcf0da4c2d0/y/t/ytz14s_wc__1.jpg

Maar holy fuck wat schrik je dan toch weer van het gewicht: 4kg schoon aan de haak op de keukenweegschaal. Achteraf dan toch zitten denken 'had ik beter lithium gepakt?' maar dan moest ik ook weer een nieuwe lader en dan werd het allemaal al gelijk weer heel erg prijzig zonder dat het echt merkbaar beter zou worden op het gewicht na.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:48:
Nou, de Twin had er weer geen zin in zondagochtend. Wilde nog wel slapjes rondgaan maar starten ho maar, dus toch maar een nieuwe investering gedaan:

[Afbeelding]

Maar holy fuck wat schrik je dan toch weer van het gewicht: 4kg schoon aan de haak op de keukenweegschaal. Achteraf dan toch zitten denken 'had ik beter lithium gepakt?' maar dan moest ik ook weer een nieuwe lader en dan werd het allemaal al gelijk weer heel erg prijzig zonder dat het echt merkbaar beter zou worden op het gewicht na.
Mijn ATAS startte vanmorgen na ruim een maand stilstaan gelukkig zonder problemen, heb voor de zekerheid de goedkoopste NOCO-lader gekocht, maar die ligt gelukkig al een paar jaar ongebruikt in de schuur (nouja, paar keer uitgeleend om een scooter bij te laden). Voor de auto en RT had ik al een 10A CTEK liggen, maar die doet natuurlijk geen lithium-accu's 8)7.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

SlinkingAnt schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:04:
[...]

Mijn ATAS startte vanmorgen na ruim een maand stilstaan gelukkig zonder problemen, heb voor de zekerheid de goedkoopste NOCO-lader gekocht, maar die ligt gelukkig al een paar jaar ongebruikt in de schuur (nouja, paar keer uitgeleend om een scooter bij te laden). Voor de auto en RT had ik al een 10A CTEK liggen, maar die doet natuurlijk geen lithium-accu's 8)7.
Nee en wat het onderzoek dat ik heb gedaan kan lithium ook niet tegen langere tijd stilstaan nog los van het feit dat mijn Optimate Gen4 TM340 het niet ondersteunt. Na goed, ik heb er volgens mij nog de originele accu in hangen dus die is nu zo'n beetje tien jaar oud, dan mag het ook wel een keer kapot gaan. Voltage na een tijdje druppelladen was nog wel goed maar na een keertje starten gisteren bleef hij onder de 12v hangen dus ik denk gewoon versleten.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Een maand is ook meestal het maximale wat die hier stil staat. Met alle sneeuw en het bijkomende gestrooi probeer ik toch echt te wachten totdat het een paar keer goed geregend heeft. Een weekje wintersport erbij en dan is een maand zo om :). Binnenkort maar een beurt inplannen, laatste is (denk ik) alweer 2 jaar geleden, maar met max 4k per jaar voelt het nog recent. :X

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Pff ik had vanochtend een blackout. Ben de deur uitgegaan, op motor geklommen en daarna geen idee. Heb mijn vriendin gebeld toen de motor en ik op onze kant lagen voor de oprit. Gelukkig was hij nog niet eens gestart, en is er alleen een richtingaanwijzer stuk.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:01

Destruction

(ex-)Automonteur

Bommes schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:13:
Dit is ook precies waarom ik nog geen set voor de Diversion besteld heb. Ik vind hem aan de voorkant wat te slap (da's standaard al een ding met de Diversion), maar voor wat rondjes op het circuit (o.a) zou ik ook wel een wat minder lomp zware fiets willen hebben. Nou is het een optie om zo'n ding erbij te kopen en de Diversion erbij te houden, maar ik weet nog niet of ik echt 3 motoren (als je de scooter meetelt...) wil hebben. Ik heb ruimte voor 3, maar als ik dan weer eens een hobbyprojectje wil doen kan ik dat ding eigenlijk niet kwijt... :+

Maar ik zou andere vering wel aanraden, ja. Vind de kosten voor een setje Hyperpro, vork olie, keerringen etc. ook wel meevallen. Maar nu tijd en geld besteden aan iets dat niet kapot is terwijl ik hem misschien na dit jaar weg ga doen vind ik ook weer zoiets.

@Boudewijn Zoals anderen aangeven zou ik hier wel even mee naar de huisarts gaan. Zeker als je dit wel eens vaker hebt gehad. Hoe dan ook vervelend :/ Misschien de motor maar even laten staan ook.

[ Voor 20% gewijzigd door Destruction op 09-02-2026 21:49 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

HTT-Thalan schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:48:

[Afbeelding]

Die lithium accus zijn leuk voor in een S1000RR ofzo, motorfietsen die al gebouwd zijn om zo licht mogelijk te zijn. En ook dan alleen als je rondetijden aan t aanscherpen bent.

Voor zo'n SUV maken die paar kilo verschil echt niets uit.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Boudewijn schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:31:
Pff ik had vanochtend een blackout. Ben de deur uitgegaan, op motor geklommen en daarna geen idee. Heb mijn vriendin gebeld toen de motor en ik op onze kant lagen voor de oprit. Gelukkig was hij nog niet eens gestart, en is er alleen een richtingaanwijzer stuk.
Oh shit. Vaker gehad? Misschien eens met de huisarts checken?

• Joris748
Dat is wel heel vervelend. Heb je vaker zo’n black-out gehad? Ik zou toch even langs de huisarts gaan. Zonder aanwijsbare reden flauwvallen en motorrijden is een hele slechte combi ;(

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:40

botoo

💀 too old to die young

[rant]
Er zit een toerentalbegrenzer op mijn motor, daar schrik ik steeds van als ik, met mijn ogen op de weg, 200 rij :|.
Is niet mijn gangbare tempo (ik wil mijn rbw graag houden) maar soms wil ik ff testen wat er in zit na de zoveelste aanpassing.
[/rant]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Joris748
botoo schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:56:
[rant]
Er zit een toerentalbegrenzer op mijn motor, daar schrik ik steeds van als ik, met mijn ogen op de weg, 200 rij :|.
Is niet mijn gangbare tempo (ik wil mijn rbw graag houden) maar soms wil ik ff testen wat er in zit na de zoveelste aanpassing.
[/rant]
Lampje erop zetten dat gaat knipperen :)

Maar dikke twin en toerenbegrenzer is een weinig subtiele combinatie. Trok hem ook eens in de begrenzer op het moment dat ik ging verzitten. Was een pijnlijke ervaring :X

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Hij is plausibele deniability aan het creëren.

" Schat, ik snap er ook niks van! Ik kan me alleen nog zwarte vlekken herinneren en ineens werd ik wakker buiten de dealer met een nieuwe Kawasaki H2r... "

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HTT-Thalan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:33:
[...]

Hij is plausibele deniability aan het creëren.

" Schat, ik snap er ook niks van! Ik kan me alleen nog zwarte vlekken herinneren en ineens werd ik wakker buiten de dealer met een nieuwe Kawasaki H2r... "
Dan wordt het toch echt die Superduke 1290 gt nogwattes. Stoere fiets. Op zijn kant leggen zal ook wel duur zijn :F

Was gisteren al naar de ha geweest, niets te vinden. Ik stap zo weer op. Dank voor de bezorgdheid mannen!

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 10-02-2026 08:52 ]

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik ben dus al mijn hele motorrijdende leven een grote fan van Honda...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3g3XQzBRlr_CGBP5yrkJbv54To=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjrfgsfWCRTeXtyYiTVCaDRo.jpg?f=fotoalbum_large

Behalve wanneer ik de accu van een 2016 Africa Twin moet vervangen. Dan zijn het hufters, allemaal.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:23

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

:D

Ach joh, het houdt je van de straat. Soms vraag je je inderdaad af, of degene die de constructie heeft verzonnen het ooit zélf een keer heeft moeten uitvoeren.

Bij mij is dat standaardpraktijk: als een engineer iets heeft verzonnen wat in de praktijk lastig blijkt te zijn, mag die engineer zelf een dagje in de werkplaats / buitenmontage meedraaien. Vooral de buitenmonteurs weten dan dat ze zich niet in hoeven te houden met hun commentaar. :+

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:30
HTT-Thalan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:08:

[Afbeelding]

Behalve wanneer ik de accu van een 2016 Africa Twin moet vervangen. Dan zijn het hufters, allemaal.
Is het zo'n ramp? heb ook maar een nieuwe besteld en die is vervangen in 2 minuten.. Wat heeft die nieuwe At gedaan dat het lastiger is?

Ook trouwens getwijfeld over lith, maar ik heb al een keer mezelf gered met een lader van een vreemde en dus heb ik liever 2kg meer zodat ik overal eventueel kan bijladen.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[Afbeelding]

Hoe moet die erin dan?

Mooiste accu constructie die ik ooit gezien heb zit in mn R1250RS. Kapje aan de zijkant eraf en de accu kan je zo losmaken en eruit schuiven. En er zit een tweede plus-pool zodat je makkelijk kan laden/overstarten. Accu zit zo laag mogelijk ivm zwaartepunt en toch heel makkelijk bereikbaar :Y

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:23

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De Yamaha XT1200Z had het ook heel fijn. Kapje dat met een standaard inbus-sleuteltje (dat weer onder het zadel zat geklikt) eraf gedraaid werd, rubber band los, en wisselen maar.
Tenzij je Puig valbeugels er op had, want dan kreeg je de accu er niet meer uit gedraaid natuurlijk, maar dat was je dan zelf schuld. O-)

In feite, alle elektra zat heel mooi rechts achter die kap weggewerkt, dus onderweg een noodreparatie uitvoeren was een kwestie van minuten. Alsof er over was nagedacht door een elektricien. :)

Daar had ik ook een Y-splitter gemaakt voor de accessoires op de accessoirestekker (mistlampen, navi, ...). Was er iets mis met één van de accessoires, dan was het een kwestie van stekker lostrekken, zekering vervangen, en op een later tijdstip de daadwerkelijke storing wel zoeken.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

[Afbeelding]

Niet alleen Honda... Op de F700GS is het net zo'n pretje, de "tank" moet even losgeschroefd waarna de kap eraf komt, dan moet het hele luchtfilter huis eruit en dan kun je bij alle benodigde bouten om de accu los te maken. Daarna is het wat priegel werk om de accu eruit te krijgen, dan uiteraard weer alles in omgekeerde volgorde.

Gelukkig kan de BMW laden via de can-bus 12v laad aansluiting, scheelt achteraf ingebouwde kabels om een lader aan te sluiten.
Máár ik rij eigenlijk zoveel in de winters dat ik geen lader nodig heb :9

Gelukkig gaan die accu's wel lang mee, mijn originele BMW accu is er afgelopen herfst uitgegaan na 10 dienstjaren. Hopelijk kun je er dus weer even tegen! :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

kneusteun schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:45:
[...]

Is het zo'n ramp? heb ook maar een nieuwe besteld en die is vervangen in 2 minuten.. Wat heeft die nieuwe At gedaan dat het lastiger is?

Ook trouwens getwijfeld over lith, maar ik heb al een keer mezelf gered met een lader van een vreemde en dus heb ik liever 2kg meer zodat ik overal eventueel kan bijladen.
Theoretisch gezien is het zoals @noes het zegt maar het vakje van deze AT is extreem krap, de kabels heel kort en klemmen langs de accu waardoor de tray waar die in ligt ook heel stroef gaat. De plus pool kun je pas vastmaken als de accu voor 95% in het vak geschoven is...
Pagina: 1 ... 111 112 Laatste