Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 101 ... 110 Laatste
Acties:

• Dullahan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01 11:34
Bard1982 schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:25:
[...]

Ik heb ook een gt air 3 en gebruik deze om een helmslot te gebruiken. Gaat perfect:

https://amzn.eu/d/54FkC4Z
Dat ziet er handig uit, eens meten if die op mijn slot past. Bedankt!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:05

jeroenathome

Een regel tekst

@Jampot007 Als je echt offroad wilt rijden, kies dan voor een lichtere motor. Je zal gaan vallen en dan is elke mindere kilo meegenomen bij het rechtop zetten. Zeker als je alleen rijdt. Uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat de Teneré op de snelweg meerdere pk's mist. Niet dat je tekort komt, maar het mag meer zijn om vlotter door het verkeer te gaan. Voor de rest maak proefritten waarbij je ook eraan moet denken dat je er lang op blijft zitten als je op vakantie gaat. De zitpositie verschilt per motor en een slechte houding kan veel plezier bederven.

De helm zou ik niet tweede hands kopen. Je weet nooit of de helm al een klap heeft opgevangen. Met een beetje geluk kan je de kleding met korting krijgen, doordat de modellen voor volgend jaar er aan komen.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:07

BM

Admin Softe Goederen
jeroenathome schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:20:Met een beetje geluk kan je de kleding met korting krijgen, doordat de modellen voor volgend jaar er aan komen.
'Overjarige' modellen zijn wel goed idee. Heb eind 2022 nieuwe helm + volledig goretex pak gekocht voor net onder de 1200 euro, waarbij de helm denk ik meer dan de helft van de prijs was :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-01 15:29
Pyr0_ schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:35:
[...]
Weet iemand toevallig een bedrijf (of persoon die dat beetje kan) hier in z-limburg die kan wrappen voor een redelijk bedrag. Wil graag m'n voorspatbord in mat carbon gewrapped hebben zoals de handkappen en de zwarte kuipdelen. Niet alleen omdat ik denk dat het goed zou matchen maar ook omdat de vorige eigenaar daar een sticker had geplaatst, en nu die er af is blijf je de omtrek zien...
Edit: fototje gevonden.
[Afbeelding]
De vorige eigenaar was fan van Isle of Man? Ziet eruit als de vlag. B)

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Jampot007 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 06:20:
[...]

Proefrijden wordt sowieso belangrijk idd!

Thx voor alle tips. Klasse BMW GS/ Africa Twin/ (super) Tenere lijken mij nu de vetste motoren maar misschien inderdaad wijs om met een wat minder capabele motor te beginnen.

Voor de examens ga ik gewoon kleding van de rijschool gebruiken dus dat heeft ook nog niet direct haast. In Februari rijvaardigheidsexamen
Onzin, ik ben begonnen op een super tenere en weer terug.
Laat je vooral niet gek maken, je kan straks motorrijden dus je kan lekker kopen wat je mooi vind.

Laat je vooral niet vertellen wat wel en niet kan, dat zijn zure mensen die zelf gewoon geen vertrouwen in hun eigen kunnen hebben. Als jij een r1 koopt wen je snel genoeg aan de power en krijgt de motor de respect die hij verdient.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:00
kneusteun schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:56:
[...]

Onzin, ik ben begonnen op een super tenere en weer terug.
Laat je vooral niet gek maken, je kan straks motorrijden dus je kan lekker kopen wat je mooi vind.

Laat je vooral niet vertellen wat wel en niet kan, dat zijn zure mensen die zelf gewoon geen vertrouwen in hun eigen kunnen hebben. Als jij een r1 koopt wen je snel genoeg aan de power en krijgt de motor de respect die hij verdient.
Ik gok dat ie het over de XTZ 1200 heeft, en dat zou ook niet mijn eerste keuze zijn voor de eerste keer TET. Een goeie XTZ750 daarentegen was mijn eerste keuze destijds 😀 (als ik de <100km op een Guzzi V65TT voordat-de-uitlaatklep-afbrak even niet mee tel...)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:18

_Apache_

For life.

Jampot007 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 06:20:
[...]

Proefrijden wordt sowieso belangrijk idd!

Thx voor alle tips. Klasse BMW GS/ Africa Twin/ (super) Tenere lijken mij nu de vetste motoren maar misschien inderdaad wijs om met een wat minder capabele motor te beginnen.

Voor de examens ga ik gewoon kleding van de rijschool gebruiken dus dat heeft ook nog niet direct haast. In Februari rijvaardigheidsexamen
Mijn vriend is begonnen op een Benelli TRK. Veel budget vriendelijker, maar ook mindere kwaliteit dan BMW. Maar hee, als starter een prima fiets. Hij kocht een jonge occasion (minder dan 1k km gereden), behoorlijk aangekleed, voor 7k. Dus er moet een leuke tweedehands te vinden kunnen zijn voor 5k.
Een lagere aanschaf echo't vervolgens ook door je in verzekeringspremie, dus het verschil word over de maanden alleen maar groter.

[ Voor 10% gewijzigd door _Apache_ op 23-12-2025 11:06 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:11

Destruction

(ex-)Automonteur

kneusteun schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:56:
Ik ben zelf ook begonnen op een 1000cc v4 met (naar schijnt) rondom de 130pk.

Ging op zichzelf prima. Maar of ik het een ander ook zou aanraden? Nee dat dan weer niet. Naast deze motor had ik nog een XJ600S in de schuur staan en eigenlijk had ik als beginner op dat ding veel meer plezier. Die "dikke duizend" ging de deur uit en eigenlijk heb ik op die 600 pas echt leren rijden.

Niet omdat ik geen vertrouwen had in mijn kunnen of omdat ik zuur ben hoor ;) Wel omdat het een stuk lichter fietsje was dat je niet bij elk klein beginnersfoutje meteen afstraft door je er vanaf te smijten. Die kans is op bijvoorbeeld de R1 die je noemt een stuk groter.

Nou zijn die XJ600's inmiddels wel behoorlijk op leeftijd en zou ik zo'n motor niet meer adviseren, er is vast wel een moderne variant van zoiets te koop ;) Ik lees echter dat @Jampot007 zich niet tot het asfalt wil beperken, dan zou ik inderdaad ook eerder neigen naar iets in de Transalp/Africa Twin hoek.

Nu het erover gaat, show je eerste motor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uocXeYGBfFACdiIzzNghkxXRleY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XKIbK5weaTICXCi1vEqkAqjO.jpg?f=user_large
Honda VF1000F Interceptor '84. deze met dus ietsje meer vermogen door uit mijn hoofd (maar het is ff geleden...) o.a andere nokken.

En de gooi- en smijtfiets voor beginners :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Omt_ZP-FuQNRaf3WzT70r_m2S7k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6A83aCVohWv82qiUzU7SfEB.jpg?f=user_large
Yamaha XJ600S Diversion '92

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:29
Oh da's wel een leuke... mijn eerste fiets was ook niet perse een beginnersfiets. Ging wel als de brandweer moet ik zeggen O-)
En meteen ook even een antwoord op de vraag: hoe krijg je 100 paarden in een paardentrailer? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnjaLGiKRPXQIs5_MVZlPvf6tSg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lyaPFHvPhMZPSA2XQyXtZOra.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5LFN7bWwow_-G0noBT_erR44qE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CvIsn5ND0YariOwDlq2oUykV.jpg?f=user_large

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:18

_Apache_

For life.

Ik rij nu een R1150RT als leenmotor, maar het verschil is groot, heul groot :+ .
Tussen een e-motor (Zero SRS), je draait de sleutel om en schiet weg, een 2 cilinder boxer motor die eigenlijk niet wil starten zonder choke.
Eenmaal rijdend, lijkt er weinig verschil tussen de ECO stand van de Zero (15-20% vermogen) en de BMW.

[ Voor 25% gewijzigd door _Apache_ op 23-12-2025 11:41 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Mijn eerste motor was ook niet echt een beginnersmotor, dat ding maakte powerwheelies in de derde versnelling als je even volgas ging.
Een korte wielbasis en veel vermogen heeft dat soort uitwerkingen. :o
De hoofdreden om dat ding te kopen was eigenlijk de riemaandrijving, omdat ik mezelf ken en ik dus zou vergeten om tijdig de ketting te smeren. B)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJEA1AjNYkonJnmZBkxWDblVoMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lhiNPoc7c5GNfkCULXvSJlyS.jpg?f=fotoalbum_large

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-01 15:14
Destruction schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:17:
[...]
[Afbeelding]
De Holterbergweg, daar heb ik met mijn eerste motor ook veel gereden. :)
https://www.google.com/ma...wOS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:56
Destruction schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:17:
[...]

Ik ben zelf ook begonnen op een 1000cc v4 met (naar schijnt) rondom de 130pk.

Ging op zichzelf prima. Maar of ik het een ander ook zou aanraden? Nee dat dan weer niet. Naast deze motor had ik nog een XJ600S in de schuur staan en eigenlijk had ik als beginner op dat ding veel meer plezier. Die "dikke duizend" ging de deur uit en eigenlijk heb ik op die 600 pas echt leren rijden.

Niet omdat ik geen vertrouwen had in mijn kunnen of omdat ik zuur ben hoor ;) Wel omdat het een stuk lichter fietsje was dat je niet bij elk klein beginnersfoutje meteen afstraft door je er vanaf te smijten. Die kans is op bijvoorbeeld de R1 die je noemt een stuk groter.

Nou zijn die XJ600's inmiddels wel behoorlijk op leeftijd en zou ik zo'n motor niet meer adviseren, er is vast wel een moderne variant van zoiets te koop ;) Ik lees echter dat @Jampot007 zich niet tot het asfalt wil beperken, dan zou ik inderdaad ook eerder neigen naar iets in de Transalp/Africa Twin hoek.

Nu het erover gaat, show je eerste motor?
[Afbeelding]
Honda VF1000F Interceptor '84. deze met dus ietsje meer vermogen door uit mijn hoofd (maar het is ff geleden...) o.a andere nokken.

[Afbeelding]
Oke! thx voor de tip.

Deze had ik nu geliked op onze vrienden van MP ter referentie. T is nu vooral een beetje de bomen van t bos scheiden. Proefrijden is doorslaggevend maar je kan niet op alle modellen proefrijden dan ben ik over 2 jaar nog bezig :)

https://www.marktplaats.n...650v-rd11-a2-rijbewijs?c=

https://www.marktplaats.n...llroad-in-sportkleuren?c=

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Jolke schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:50:
[...]

De vorige eigenaar was fan van Isle of Man? Ziet eruit als de vlag. B)
Verrek ja, dat moet het zijn geweest! Altijd al afgevraagd waar dat logo van was. |:(
Heb tzelfde op t achterspatbord, maar daar valt t een stuk minder op, denk omdat dat minder zon vangt.

Maar iemand die een goede tip heeft voor een betaalbare wrapper?

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Jampot007 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:58:
Proefrijden is doorslaggevend maar je kan niet op alle modellen proefrijden dan ben ik over 2 jaar nog bezig :)
De kans dat je dat gaat blijven doen is toch wel aanwezig. Ik heb ook al een aantal wissels achter de rug tussen de soort van bankstel en meer sportieve motoren. En nu ik weer een bankstel heb (dat opzich heel goed bevalt) twijfel ik weer om 'm tzt in te ruilen op wat anders dat minder weegt omdat dat stiekem wel leuker rijdt :+

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Motor = emotie.

Koop wat je mooi / fijn / lekker / cool / <insert emotie> vind!

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:41
TET NL kan je ook op de Street Glide doen. Ligt er maar net aan hoe 'hard' je wil en durft te gaan. Een goede offroad cursus en een set noppenbanden doen veel meer dan de meest flitsende motor hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door cyntax op 23-12-2025 13:21 ]

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

cyntax schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:20:
TET NL kan je ook op de Street Glide doen. Ligt er maar net aan hoe 'hard' je wil en durft te gaan. Een goede offroad cursus en een set noppenbanden doen veel meer dan de meest flitsende motor hebben.
Zo kwam ik een keer een YT video tegen van iemand die op een XJ600S naar o.a Ijsland reed, veel offroad en daarbij zichzelf hardop afvragend "Do you really need an adventure bike?" Hij kwam met die Diversion (wel op noppen...) best ver zeg maar :+

[edit]Terug gevonden:

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 23-12-2025 13:31 ]

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-01 15:23

Rick-Jan

always connected

@Destruction Dat was mijn 1e "echte " motor, met onderkuip en laser uitlaat! Mijn eerste motor was een cb125T, 2 cilinder. Erg leuk maar wel echt weinig vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awSPQ4ZQsoKrfUPgaNVfOfoZ2q8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhYGLlcMFiA1YJqnK3S7lnlX.jpg?f=fotoalbum_large

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

WilbertNeems schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:57:
[...]

Die wist ik ook! Toevallig één keer gereden, wel te veel fietsers in het weekend om dat op te nemen in een toertocht. :+ mijn eerste ingeving was trouwens de Posbank, totdat ik me bedacht dat daar een hekje (draad) langs de weg staat.
SpongeRob schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:45:
Mijn eerste motor was ook niet echt een beginnersmotor, dat ding maakte powerwheelies in de derde versnelling als je even volgas ging.
De hoofdreden om dat ding te kopen was eigenlijk de riemaandrijving, omdat ik mezelf ken en ik dus zou vergeten om tijdig de ketting te smeren. B)

[Afbeelding]
Nee, deze weet ik niet. :|

[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 23-12-2025 17:13 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@DrivinUCrazy Dat is een Buell 1125CR, met een Rotax tweepitter en bijna 150 paarden.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:39
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:45:
[...]

Die wist ik ook! Toevallig één keer gereden, wel te veel fietsers in het weekend om dat op te nemen in een toertocht. :+ mijn eerste ingeving was trouwens de Posbank, totdat ik me bedacht dat daar een hekje (draad) langs de weg staat.

[...]

Nee, deze weet ik niet. :|
Grappig, iedere motorrijder uit twente zelf gaat zsm naar DLD.

Zeker mooie omgeving de holterberg, maar vanwege overheidsbeleid en andere niet gemotoriseerde 2 wielers niet leuk om met de motor te rijden :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:52

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Ik mis in deze discussie natuurlijk de ultieme beginnersmotorfiets, superpraktisch zoals je hieronder kunt zien. 8)
Natuurlijk kun je voor de TET ook een tweetakt nemen, maar dan wordt het wat makkelijk.
Dit is dan weer niet makkelijk, ook niet met een tweetakt :o :
Stomme AI thumbnail, de echte berg is steiler.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:34

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

[...]

Dat is idd een leuke weg om te rijden, en laat deze weg ook nog eens bij mij in de buurt zitten.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

• DRAFTER86
Zijn er mensen die ervaring hebben met bluetooth controllers voor je navigatie/roadbook? Ze zijn een stuk goedkoper dan ik me kon herinneren (ik kende alleen die van DMD), en het lijkt me wel handig. Mijn gebruik zou vooral met Osmand zijn denk ik, maar is het bijvoorbeeld ook te gebruiken met apps waar geen expliciete support voor is? (Bijv Calimoto)
Ik zit soms nog met een schuin oog te loeren naar een DMD tablet maar denk dat dat toch niet voor mij is: moet ik alsnog mijn telefoon opladen tijdens langere trips, en ik vind de DMD software ook nog niet erg overtuigend...

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Grolsch schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:50:
[...]

Zeker mooie omgeving de holterberg, maar vanwege overheidsbeleid en andere niet gemotoriseerde 2 wielers niet leuk om met de motor te rijden :+
Ik ga óók altijd zsm de grens over. Op die ene keer per jaar na dat ik een route uitzet voor onze collega's dan. Dát was die ene keer. :+

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:21

Bommes

Capo del formaggio

DRAFTER86 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:31:
Zijn er mensen die ervaring hebben met bluetooth controllers voor je navigatie/roadbook? Ze zijn een stuk goedkoper dan ik me kon herinneren (ik kende alleen die van DMD), en het lijkt me wel handig. Mijn gebruik zou vooral met Osmand zijn denk ik, maar is het bijvoorbeeld ook te gebruiken met apps waar geen expliciete support voor is? (Bijv Calimoto)
Ik zit soms nog met een schuin oog te loeren naar een DMD tablet maar denk dat dat toch niet voor mij is: moet ik alsnog mijn telefoon opladen tijdens langere trips, en ik vind de DMD software ook nog niet erg overtuigend...
Ik heb een simpele aliexpress bluetooth controller. Hele tijd geleden al gekocht, op geladen, op de motor gedaan, extra app op de telefoon (keymapper dacht ik) en nooit gebruikt :P

Ik hoef eigenlijk nooit iets met het navigatie scherm te doen, en moet ik dat wel dan trek ik ff mijn handschoen uit.
Ik heb voor mijn de ideale manier gevonden van osmand/telefoon/navigatie denk ik.
Telefoon in portret stand, Osmand kaart met bovenzijde naar het noorden, 2d weergave dus. Zo heb ik het beste overzicht van paadjes om me heen.
Alleen dus goed opletten met waar nou links of rechts af is omdat de kaart niet draait.
Rijd ik zuidwaarts dan is links af op het scherm, rechtsaf in het echt.. ;)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• kneusteun
  • Nu online
DRAFTER86 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:00:
[...]

Ik gok dat ie het over de XTZ 1200 heeft, en dat zou ook niet mijn eerste keuze zijn voor de eerste keer TET. Een goeie XTZ750 daarentegen was mijn eerste keuze destijds 😀 (als ik de <100km op een Guzzi V65TT voordat-de-uitlaatklep-afbrak even niet mee tel...)
Voor de Tet maakt echt niet uit.
De 1200 en de 750 zijn beide ongeveer even zwaar, en lomp.
Maar zelfs op een dikke 1200 bmw of r1 is de Tet te doen.

• kneusteun
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8soAqcxLXpS3Y6LNrcIMxfN75X0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TilswkRZ0aEVA7VgM7QTFBAu.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste motor tijd?

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

kneusteun schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:12:
[...]

Voor de Tet maakt echt niet uit.
De 1200 en de 750 zijn beide ongeveer even zwaar, en lomp.
Maar zelfs op een dikke 1200 bmw of r1 is de Tet te doen.
Wat betreft ondergrond kunnen we in NL best een lastige TET hebben.
In de zomer heel veel mul zand, in de winter goede dikke vette modder.
Op beide uiterste wil ik toch liever niet met een Tenere 1200 staan, of een Vstrom, Versys of wat daar allemaal op lijkt.
Een GS boxer, een ouwe Tenere 750, oude Africa Twin/Trans Alp op de juiste bandjes zijn daarvoor wel echt een stuk beter gebalanceerd.
En nee ik heb het er niet over om als Pol Tarres over de TET te blazen met je zware ADV bike, dat is voorbehouden aan de (wat meer) ervaren rijders.
Maar een wat meer offroad gerichte fiets maakt het wel echt een heel stuk makkelijker.
Waarbij de echte grote winst in het gewicht zit, hoe lichter hoe makkelijker om het te leren. Ja dat gaat tegen wat ik hierboven schreef in, maar tussen een Tenere 1200, wat gewoon een weg fiets is en een GS zit echt wel een flink verschil in gemak om offroad te rijden.

Voor die 5000 euro budget die hij heeft zou ik kijken voor een nette Transalp, wat valbeugels, handkappen en goede banden.
En lekker gaan rijden.
Hij linkte een Alpje die in de basis gewoon echt goed geschikt is.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:58

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Bommes schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:13:
[...]

Op beide uiterste wil ik toch liever niet met een Tenere 1200 staan, of een Vstrom, Versys of wat daar allemaal op lijkt.
Een GS boxer, een ouwe Tenere 750, oude Africa Twin/Trans Alp op de juiste bandjes zijn daarvoor wel echt een stuk beter gebalanceerd.
En nee ik heb het er niet over om als Pol Tarres over de TET te blazen met je zware ADV bike, dat is voorbehouden aan de (wat meer) ervaren rijders.
Maar een wat meer offroad gerichte fiets maakt het wel echt een heel stuk makkelijker.
Waarbij de echte grote winst in het gewicht zit, hoe lichter hoe makkelijker om het te leren. Ja dat gaat tegen wat ik hierboven schreef in, maar tussen een Tenere 1200, wat gewoon een weg fiets is en een GS zit echt wel een flink verschil in gemak om offroad te rijden.

Voor die 5000 euro budget die hij heeft zou ik kijken voor een nette Transalp, wat valbeugels, handkappen en goede banden.
En lekker gaan rijden.
https://transalpclub.nl/f...valbeugels-handverwarming

Via TCN.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

[...]

En lekker gaan rijden.
De (Super) Tenere 1200 is een 'reis-enduro'. Bedoeld om comfortabel verre reizen mee af te kunnen leggen, en hier en daar wat offroad te kunnen. Grindpaadjes als bergpas bijvoorbeeld. Wat dat betreft 100% vergelijkbaar met de GS hoor. ;)
Maar wel met één belangrijk verschil: de boxer heeft het zwaartepunt lager zitten dan de paralleltwin van de Tenere. Dus als die eenmaal begint te gaan... Dan hou je hem ook niet meer. En het optillen is dan ook een zwaardere ervaring. :P

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Klopt helemaal :) Voor mij een klein stukje rijden om bij Nijverdal te komen, en vanaf daar richting Holterberg te rijden :)

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Als we dan tóch foto's aan het plaatsen zijn; waar was dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aLdoRPIC2UKnwfssglejww0frE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeIz8VmuxzR9lufZU5KWAiw1.jpg?f=fotoalbum_medium

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

Grolsch schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 23:50:
[...]

Zolang je maar om 9:00 uur over de Holterberg gaat is het goed te doen. De meeste liggen dan nog te slapen of zijn net wakker. Gek genoeg ga ik bijna niet Duitsland in. Ik ga sneller richting de Achterhoek waar je ook lekker kan rijden met minimale drempels.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

DrivinUCrazy schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:34:
[...]

De (Super) Tenere 1200 is een 'reis-enduro'. Bedoeld om comfortabel verre reizen mee af te kunnen leggen, en hier en daar wat offroad te kunnen. Grindpaadjes als bergpas bijvoorbeeld. Wat dat betreft 100% vergelijkbaar met de GS hoor. ;)
Maar wel met één belangrijk verschil: de boxer heeft het zwaartepunt lager zitten dan de paralleltwin van de Tenere. Dus als die eenmaal begint te gaan... Dan hou je hem ook niet meer. En het optillen is dan ook een zwaardere ervaring. :P
Precies dat bedoel ik, Super Tenere 1200 is net als de Vstrom topzwaar.
Op de weg merk je daar niet veel van, maar offroad geen fijne eigenschap.
De Tenere 700, dus de huidige T7 heeft daar ook wel een beetje last vast, maar nog wel te doen.
Africa Twin, de moderne, vanaf de 1000's dus, hebben daar ook erg last van. Geen sinecure om die terug overeind te krijgen als die op zijn kant ligt in de modder.

Een GS blijft mooi op zijn afgezakte tiet liggen, nooit helemaal vlak dus, en het zwaartepunt is laag, beide een groot voordeel van zo een ding.
En dat zeg ik, terwijl ik echt geen GS/BMW fanboy ben.
Maar goed voor 5k kun je geen Guzzi V85TT krijgen dus dan predik ik maar voor de next best thing >:) :P

• Grolsch
jeroenathome schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:51:
[...]

Zolang je maar om 9:00 uur over de Holterberg gaat is het goed te doen. De meeste liggen dan nog te slapen of zijn net wakker. Gek genoeg ga ik bijna niet Duitsland in. Ik ga sneller richting de Achterhoek waar je ook lekker kan rijden met minimale drempels.
Ik heb 1 x voor de rechter gestaan ivm snelheid op de motor, sindsdien ben ik er niet happig op om in NL te rijden.

Het is niet alleen de snelheid maar ook de drempels, (wielren)fietsers, mentaliteit van de NL verkeersdeelnemers waarom ik liever in DLD rijdt.

Daar moet je in de dorpen en steden "normaal" doen, en daarbuiten rijdt / loopt toch geen hond.

• Glockner
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-01 14:39
SpongeRob schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:45:

[Afbeelding]
_/-\o_

Heb een jaar een R gehad, en de riem verloren tijdens een wheelie óver een drempel :+ Riem in honderden meters omgeving nergens te bekennen, ding moet echt met een rotvaart de hemel in zijn gegaan. Sindsdien minder fan van een riem, is ook maar een slijtageproduct, net zoals een cardan tegenwoordig.

[ Voor 5% gewijzigd door Glockner op 24-12-2025 13:26 ]

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

@Grolsch Over het verkeer en de drempels in Nederland ben ik het wel met je eens. De snelheid heb je zelf in de hand. Als ik op de motor stap wil ik genieten en dat hoeft niet met hoge snelheid te gaan. In Duitsland is het soms oppassen met bepaalde auto's. Die vinden het niet leuk als je hun voorbij gaat en daar reageren zij dan op.
Voor netste rijstijl zou je naar Ierland of Groot-Brittannië moeten gaan. Van alle landen waar ik ben geweest waren daar de beleefdste verkeersdeelnemers.
Mijn hoogste boete ben ik volgens mij nog gematst door de betreffende agent. Ik geloof niet dat de laser exact 90 km/h had gemeten(60 weg waar ik naar mijn weten boven de 90 zat), maar daar ging de correctie nog vanaf. Bleef onder 30 km/h te hard en daardoor geen aantekening en de rechter.

• Pyr0_
  • Nu online
DrivinUCrazy schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:00:
Als we dan tóch foto's aan het plaatsen zijn; waar was dit?
[Afbeelding]
Sustenpas? Kan me je post nog herinneren, maar waar precies...

• Grolsch
@jeroenathome Zeker heb ik snelheid zelf in de hand, maar de laatste 20 jaar heb ik op een yamaha R1 gereden, en daarmee heb je bij legale snelheden geen motor beleving.

Nu met de ktm gaat het beter, dus meer beleving bij lagere snelheden.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 24-12-2025 14:34 ]

• jeroenathome

jeroenathome

Een regel tekst

Mijn vorige was een FZ8. Met deze 3-traps raket kon je veel plezier mee beleven, maar bleef toch binnen de perken. De Teneré is daarentegen wel een stuk rustiger, maar laat je niet in de steek als je eens een fout maakt in de bergen. (Een stijgende haarspeldbocht in de 4 nemen is niet handig)

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Gewoon rond toeren doe ik eigenlijk nooit meer, gewoon van A naar B met een - imo verplicht op de motor - omweg. Maar om dan via Duitsland te rijden is me wat overdreven :+

En wat ik hier dan lees over geen beleving in NL op een R1... Misschien heb je dan een motor die niet goed bij je past. Ik heb om vergelijkbare redenen ook mijn VFR niet meer ;) ik vond die V4 fantastisch klinken maar juist daarom kon ik me op dat ding maar slecht inhouden en ik heb mijn rijbewijs gewoon nodig. Dan moet de keuze niet heel moeilijk zijn.

Binnen mijn woonplaats en de korte omgeving daarbuiten heb ik voor nu ook voldoende aan de PS150. Een vervanger voor een volwaardige motor zal het uiteraard nooit worden maar als daily/runabout is het snel zat zo :)

Als het weer een paar graden warmer en ook weer pekel vrij is trek ik de 900cc van de Diversion wel weer een keer open :Y)

• kneusteun
  • Nu online
[...]

En lekker gaan rijden.
De 1200 is inderdaad zwaar,maar ik heb op zo'n ding mogen rijden en stiekem voelt het heel erg goed aan. Ik vond het meer offroad dan verwacht en ook lichter dan dat hij eruit ziet.

Ik vind het alleen erg lastig om 5k voor een alp neer te leggen.

Persoonlijk zou ik 2K bijleggen en een CF 450 pakken als reisfiets, of een CRf300 halen uit Duitsland voor als het echt 100% TET en offroad oefenen is.

Maar ik merk heel duidelijk dat een hoop mensen willen offroaden en ze alles helemaal klaar hebben, een zandpad indraaien en ontdekken dat ze voorlopig nog veel stoeien. Dus het wordt vaker reizen en gelijktijdig leren. Dan is een nette betrouwbare, "lichte" fiets inderdaad een slimme aanpak. Niks kutter dan een motor met issues... het stoeien is al zwaar genoeg ;)

• kneusteun
  • Nu online
Bommes schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:48:
[...]

Ik heb een simpele aliexpress bluetooth controller. Hele tijd geleden al gekocht, op geladen, op de motor gedaan, extra app op de telefoon (keymapper dacht ik) en nooit gebruikt :P

Ik hoef eigenlijk nooit iets met het navigatie scherm te doen, en moet ik dat wel dan trek ik ff mijn handschoen uit.
Ik heb voor mijn de ideale manier gevonden van osmand/telefoon/navigatie denk ik.
Telefoon in portret stand, Osmand kaart met bovenzijde naar het noorden, 2d weergave dus. Zo heb ik het beste overzicht van paadjes om me heen.
Alleen dus goed opletten met waar nou links of rechts af is omdat de kaart niet draait.
Rijd ik zuidwaarts dan is links af op het scherm, rechtsaf in het echt.. ;)
Ik heb een ali express afstandsbediening puur voor de muziek/bellen/siri. Even snel bellen tussendoor, of op pauze zetten als je gaat tanken. (zat vaak met die headset controls te kutten)
Ondertussen de cockpit een dedicated iphone 11 met osmand, en ik heb stegra ernaast, mijn telefoon doet hotspot voor wifi voor devices en klaar.

Voor kerst een iphone 17 pro gekregen, en ik leerde nu net pas over de satelliet bel/sms functie, daar ben ik stiekem best blij mee want ik heb wel een airtag in mijn motor en in mijn rugzak, maar zat nog naar een garmin inreach te kijken.

Wat betreft navi (eeuwige discussie >:) ) heb ik veel getest en bekeken.
Osmand werkt gewoon altijd en goed, het is even klooien om te leren en je dashboard handig te maken.
DMD is nog iets wat ik echt een tijdje zou willen testen, als er een keer op werk een android tablet binnenkomt kan ik het daarmee proberen.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Pyr0_ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:33:
[...]

Sustenpas? Kan me je post nog herinneren, maar waar precies...
Nee, helaas. Geen Zwitserland of Oostenrijk trouwens. :)

• kneusteun
  • Nu online
https://www.portofoonwink...0g-4g-lte-portofoon-80977

Vraag mij opeens af of dit soort dingen niet stiekem buiten mijn scope zijn gevallen.
Navigatie,communicatie alles in een enkel device!
Ik neem aan dat je hier gewoon DMD of Osmand op kan draaien.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

kneusteun schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:58:
https://www.portofoonwink...0g-4g-lte-portofoon-80977

Vraag mij opeens af of dit soort dingen niet stiekem buiten mijn scope zijn gevallen.
Navigatie,communicatie alles in een enkel device!
Ik neem aan dat je hier gewoon DMD of Osmand op kan draaien.
Een 3,1" scherm lijkt me wat te klein om er iets fatsoenlijk op te kunnen zien?

• kneusteun
  • Nu online
true, maar ik kende heel dit principe niet!
Dat portofoons gewoon smartphones met gps zijn.

• Pyr0_
  • Nu online
DrivinUCrazy schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:55:
[...]

Nee, helaas. Geen Zwitserland of Oostenrijk trouwens. :)
De Gavia pas? Gok maar wat, geen idee verder, maar Dolomieten in ieder geval. Heb je post nog even opgezocht en het staat er niet bij, en de foto is ook niet zo veelzeggend om echt herkenbaar te zijn. Verder wel gave foto's btw. ;)

Krijg nu alweer zin om terug te gaan, laatste tijd al 'beetje bij beetje' m'n route's aan het uitstippelen voor m'n vakantie in juni, wil vooral ook een deel van de Franse alpen gaan zien, de Mont Blanc, Matterhorn en dan richting de Dolomieten. Eindigen rond München en daar BMW world bezoeken, en evt Dachau en/of Eagle's Nest.

Grove route so far:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2H-B2W6rKCN2wN_-jCM6V4ZCl0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/P3Tbo6QULG79GoZcbWKx1DqA.png?f=fotoalbum_medium

Is het al juni? oOo

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Passo Fedaia ;)
Om precies te zijn hier: https://maps.app.goo.gl/yA6LZNzWwye91VWL7
Ik had inderdaad bewust een iets minder herkenbare foto opgezocht.

Grappige is, in mijn herinnering had ik die foto ergens anders gemaakt. Ik moest zelf ook de gps data erbij pakken om de juiste pas te vinden.

Over jouw grove plannen:
Dat stuk over Milaan is imho saai. Ik zou waarschijnlijk boven langs de meren rijden.

[ Voor 65% gewijzigd door DrivinUCrazy op 24-12-2025 23:51 ]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:59
@Pyr0_, eens met @DrivinUCrazy boven langs de meren is veel leuker rijden. Je doet er wel langer over, maar het is het waard.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:01
@Pyr0_ ik weet niet hoe lang je weg wilt, maar je kunt je alleen in Frankrijk daar al een week vermaken.

Verder wel een met @DrivinUCrazy en @Joris748, langs de meren is wel leuker. Probleem is wel dat tussen Aosta en Lago Maggiore niet veel aan is (vind ik). Die Italiaanse dorpjes ziet er leuk uit, maar schiet niet op. Ik zou bovenlangs de snelweg in pakken tot aan Brig, en dan de Simplon pakken. Al is dan het stukje langs het meer ook niet echt fijn rijden, heel druk. Stukje verder is de St Bernhard. Vanaf daar heb je veel opties.

Ff langs in Mandello bij de Guzzi fabriek schijnt ook wel leuk te zijn. Wel ff kijken wanneer het museum open is, want dat is ook niet altijd.

PVoutput

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Pyr0_ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:11:
[...]

De Gavia pas? Gok maar wat, geen idee verder, maar Dolomieten in ieder geval. Heb je post nog even opgezocht en het staat er niet bij, en de foto is ook niet zo veelzeggend om echt herkenbaar te zijn. Verder wel gave foto's btw. ;)

Krijg nu alweer zin om terug te gaan, laatste tijd al 'beetje bij beetje' m'n route's aan het uitstippelen voor m'n vakantie in juni, wil vooral ook een deel van de Franse alpen gaan zien, de Mont Blanc, Matterhorn en dan richting de Dolomieten. Eindigen rond München en daar BMW world bezoeken, en evt Dachau en/of Eagle's Nest.

Grove route so far:
[Afbeelding]
Deze pas, en het gebied eromheen, vond ik echt bijzonder mooi:
https://maps.app.goo.gl/PGyYq4eF7YSXE4f79

Wellicht een optie?
Is het al juni? oOo
Nee :(

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 14:13

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Euh, eerste motor?
Yamaha RD 350 LC racing cup uitvoering en dan ook nog een Boet van Dulmen uitvoering (oranje extra lijn bovenop de wit/blauwe lijn)
Yamaha RD 350 LC Racing cup

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Pyr0_
  • Nu online
Thanks voor de suggesties heren! Ik vermijd die meren juist express omdat ik er afgelopen augustus al langs ben gereden en daar niet bepaald van heb genoten. Heel druk en heel veel bewoond gebied. Boven langs is ook niet echt een optie tenzij dat ik weer bij Domodosolla omhoog rijd en een flink stuk Zwitserland mee pak. Dat voegt een dag extra rijden toe voordat ik in de Dolomieten ben. Daarom dat ik juist een half dagje snelweg doe, even doorbijten en kilometers maken.

Zal straks nog eens goed na jullie suggesties kijken op de pc, gaat vanaf de gsm toch wat minder handig.

• Joris748
Pyr0_ schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:56:
Thanks voor de suggesties heren! Ik vermijd die meren juist express omdat ik er afgelopen augustus al langs ben gereden en daar niet bepaald van heb genoten. Heel druk en heel veel bewoond gebied. Boven langs is ook niet echt een optie tenzij dat ik weer bij Domodosolla omhoog rijd en een flink stuk Zwitserland mee pak. Dat voegt een dag extra rijden toe voordat ik in de Dolomieten ben. Daarom dat ik juist een half dagje snelweg doe, even doorbijten en kilometers maken.

Zal straks nog eens goed na jullie suggesties kijken op de pc, gaat vanaf de gsm toch wat minder handig.
Valt natuurlijk ook wat voor te zeggen. Als je zo langer in de Dolomieten kunt zijn.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• kneusteun
  • Nu online
Scandinavië, Oostblok 👌

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Pyr0_ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:11:
[...]

Grove route so far:
[Afbeelding]

Is het al juni? oOo
Als je alleen voor die Petit Bernard helemaal terug omhoog rijd in Frankrijk zou ik dat voor een andere trip bewaren.
Het stuk Piemonte van af de Frans/Italiaanse grens schoon Noord Oost omhoog richting Alessandria is erg mooi rijden.
Nee geen passen van 1000+ meters, maar eindeloze stuurweggetjes, slaperige dorpjes, heerlijk eten.

Of iets minder Zuidelijk de grens over Italië in via de Colle della Maddalena recht op Cuneo af.
Of net ietsje zuidelijker bij Isola over Isola 2000 via de sp255 Italia in, en dan op de ss21 rechtsaf richting Cuneo. Werkelijk prachtig daar :Y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErvEs0a-sGmXPz32yorwwk4a70k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuKnxHI7jAbXJ40qikUvacXi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet de data nog plannen maar heb ook weer een Alpen Frankrijk/Italië tripje in de planning voor 2026.
Her en der wat offroad er bij, wel allemaal simpelere grind en steen routes, plan is namelijk meer de Vespa te gaan.
Globaal wil ik in 1 ruk naar ongeveer Genève/Annecy via snelweg en wat B wegen.
Dan de bergen in, naar Salbertrand, daar wat flinke offroad passen/klimmen doen. Richting het zuiden naar Cuneo, via Del Sale, Ventimiglia, terug Frankrijk in en met een slinger Westwaarts weer terug omhoog richting NL.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Pyr0_ schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:56:

Ik bedoelde ook niet letterlijk langs de oevers van de meren, want dat is qua rijden redelijk kansloos. Smal, druk, bebouwde kom... Maar met boven langs bedoelde ik 'ten noorden van'.
En dan bedoelde ik inderdaad de simplonpas, domodossola, en dan dat dal richting Locarno.
Daar heb ik weliswaar niet met de motor gereden, maar wél met de trein. Met de belofte aan mezelf dat ik daar met de motor terug zou gaan. ;)

• SuHwak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:21
DrivinUCrazy schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:34:
[...]

Ik bedoelde ook niet letterlijk langs de oevers van de meren, want dat is qua rijden redelijk kansloos. Smal, druk, bebouwde kom... Maar met boven langs bedoelde ik 'ten noorden van'.
En dan bedoelde ik inderdaad de simplonpas, domodossola, en dan dat dal richting Locarno.
Daar heb ik weliswaar niet met de motor gereden, maar wél met de trein. Met de belofte aan mezelf dat ik daar met de motor terug zou gaan. ;)
Om al die mooie plannen te maken welke tools gebruiken jullie hiervoor? Google maps, of iets specialistisch als myroute-app?

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-01 18:56

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Altijd MyRouteApp, mijn favoriete optie is de wegen uitzoeken met Michelin kaarten, dan staan de mooie wegen groen gemerkt. En met een Gold abonnement heb je nog veel meer opties.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Precies, zo doe ik het ook. :) 'oh daar lijkt een mooi kronkeltje in te zitten, dat weggetje pikken we mee. Daar slingert het mooi langs dat riviertje, eens kijken of dat bereikbaar is.' zo kan ik uren doorbrengen, een ideale hobby voor in de winter.

Andere hulpmiddelen: Google Streetview om te kijken of wegen daadwerkelijk verhard zijn. En filmpjes op youtube. En reisverslagen van anderen lezen, waaronder een abonnement op Alpentourer. Dat is het belangrijkste wel.

• SuHwak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:21
Ooh, das fijn dan dat ik gisteren nog even de lifetime van beide de app en website gepakt heb. 1x €149, zo te horen geen slechte investering dus.

• Pyr0_
  • Nu online
Persoonlijk zweer ik bij Kurviger. Vindt ik zelf de fijnste map hebben. Lekker duidelijk en overzichtelijk. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

@DrivinUCrazy Ga je suggesties straks bekijken als ik weer thuis ben na het verplichte kerstdiner.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik moet gek zijn denk ik. In de kelder van mijn vader vond ik nog enkele oude onderdelen. Mijn KLR650A1 van 1987.

Binnenkort eerst de R1150RT afwerken alvorens ik aan dat hoopje ellende ga beginnen denk ik. Ben benieuwd naar de staat van de tank :X

Ik beleef toch meer plezier van het sleutelen als van het rijden merk ik. Al denk ik ook dat er andere redenen voor zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Chevy454 op 25-12-2025 20:02 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:45
@xos , @Tribunus , @com2,1ghz , @KillaZ , @Phreak : jullie hebben ervaring met de KTM 1290 Duke R/GT.
Wat zijn jullie bevindingen en wat zijn de aandachtspunten?
Ik zit er over na te denken om een 1290GT, gen 2 aan te schaffen. Helaas hebben meerdere kennissen van mij slechte ervaringen met KTM.

Ik hoor het graag!

• Pyr0_
  • Nu online
s020506 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:28:
@Pyr0_ ik weet niet hoe lang je weg wilt, maar je kunt je alleen in Frankrijk daar al een week vermaken.

Verder wel een met @DrivinUCrazy en @Joris748, langs de meren is wel leuker. Probleem is wel dat tussen Aosta en Lago Maggiore niet veel aan is (vind ik). Die Italiaanse dorpjes ziet er leuk uit, maar schiet niet op. Ik zou bovenlangs de snelweg in pakken tot aan Brig, en dan de Simplon pakken. Al is dan het stukje langs het meer ook niet echt fijn rijden, heel druk. Stukje verder is de St Bernhard. Vanaf daar heb je veel opties.

Ff langs in Mandello bij de Guzzi fabriek schijnt ook wel leuk te zijn. Wel ff kijken wanneer het museum open is, want dat is ook niet altijd.
Plan is om 3 weken van huis te zijn. Die meren heb ik dus afgelopen jaar al gezien, en ik probeer te vermijden dat ik dingen dubbel opnieuw ga zien. Ik kampeer die dag onder de Mont Blanc, ga dan na beneden langs Aoste, even omhoog om hopelijk een glimps van de Matterhorn te zien. En dan omlaag en dan eigenlijk gelijk de snelweg op. Zou ik via Brigs etc willen, zou ik terug moeten na Aoste, daar omhoog en dan een stuk snelweg door wss een niet zo spannend deel van Zwitserland, om dan via Brig weer omlaag te gaan. Alleen precies die pas/route heb ik afgelopen jaar al gehad en zou ik dus een heel deel van de route overdoen, zo veel keuze qua route heb je daar nou ook weer niet dus.
Route afgelopen jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsxu--hiBOWPl2d1OPdWvl1QCbA=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/gvfudsO1ku2wCufIa0O7DokS.png?f=fotoalbum_small

Motto Guzzi fabriek lijkt me wel leuk indd, maar is qua aansluiting niet heel logisch. Ben sws niet zo thuis in Motto Guzzi en rij een Ducati...
Aikon schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:13:
[...]

Deze pas, en het gebied eromheen, vond ik echt bijzonder mooi:
https://maps.app.goo.gl/PGyYq4eF7YSXE4f79

Wellicht een optie?
Goede tip thanks! Maarrrr ik heb bewust gekozen voor de route tussen Isola en Briancon. Daar ligt onder andere de hoogste verharde beklimming van Europa, Col de la Bonette, 2802m bereikbaar door een lus. En verderop in de route ligt de Col D'Iseran, de hoogste volledig verharde bergpas van Europa met 2770m. (dankjewel google). Als ze open zijn, als ze niet open zijn ga ik mega moeten omrijden, duimen dus...
Bommes schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:26:
Als je alleen voor die Petit Bernard helemaal terug omhoog rijd in Frankrijk zou ik dat voor een andere trip bewaren.
Het stuk Piemonte van af de Frans/Italiaanse grens schoon Noord Oost omhoog richting Alessandria is erg mooi rijden.
Nee geen passen van 1000+ meters, maar eindeloze stuurweggetjes, slaperige dorpjes, heerlijk eten.

Of iets minder Zuidelijk de grens over Italië in via de Colle della Magdalena recht op Cuneo af.
Of net ietsje zuidelijker bij Isola over Isola 2000 via de sp255 Italia in, en dan op de ss21 rechtsaf richting Cuneo. Werkelijk prachtig daar :Y
[Afbeelding]
Ga niet speciaal voor de Petit Bernard hoor, het is gewoon de meest logische weg richting de Mont Blanc, dat was een beetje het idee. Mont Blanc heeft als hoogste Europese berg toch wel enige aantrekkingskracht op mij. En de Matterhorn ook. Idee was daar zo kort mogelijk bij in de buurt te komen.

Verder was het idee om gewoon flink wat van z-Frankrijk c.q. 'de Franse Alpen' te zien, en Monaco want daar ben ik dan toch in de buurt.

Maar ik snap wat je bedoelt qua route, ik zou evt de heenweg om kunnen gooien, bij Geneve recht op dat rondje Mont Blanc/Matterhorn af, dan omlaag via de bovengenoemde passen, richting Monaco en dan onder Cuneo, Italië inrijden.

Opties genoeg, gelukkig (?) ook nog flink wat tijd om er over na te denken en te plannen...
Bommes schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:26:
[...]
Ik moet de data nog plannen maar heb ook weer een Alpen Frankrijk/Italië tripje in de planning voor 2026.
Her en der wat offroad er bij, wel allemaal simpelere grind en steen routes, plan is namelijk meer de Vespa te gaan.
Globaal wil ik in 1 ruk naar ongeveer Genève/Annecy via snelweg en wat B wegen.
Dan de bergen in, naar Salbertrand, daar wat flinke offroad passen/klimmen doen. Richting het zuiden naar Cuneo, via Del Sale, Ventimiglia, terug Frankrijk in en met een slinger Westwaarts weer terug omhoog richting NL.
Have fun met de voorpret van het plannen! :*)
DrivinUCrazy schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:34:
[...]

Snapte 'm wel hoor. ;) Brig, Simplonpass, Domodossola en Locarno was dus precies mijn route. Supermooi en leuk totdat je dus langs die meren gaat en langs de oevers heb ik dus wel min of meer moeten doen afgelopen jaar (zie route hierboven) en dat is inderdaad niet aan te raden.

Wat wél zeker aan te raden is het weggetje tussen Domodossola en Locarno, een van de allergaafste, technische weggetjes die ik ben tegengekomen. Dat was écht genieten.

Edit: idee is verder ook om zoveel mogelijk Zwitserland te vermijden. Qua kosten is dat gewoon niet grappig meer, om maar niet te beginnen over de eventuele boetes.

• Aikon
  • Niet online
Pyr0_ schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:21:
Goede tip thanks! Maarrrr ik heb bewust gekozen voor de route tussen Isola en Briancon. Daar ligt onder andere de hoogste verharde beklimming van Europa, Col de la Bonette, 2802m bereikbaar door een lus. En verderop in de route ligt de Col D'Iseran, de hoogste volledig verharde bergpas van Europa met 2770m. (dankjewel google). Als ze open zijn, als ze niet open zijn ga ik mega moeten omrijden, duimen dus...
Tja, begrijp me niet verkeerd, dat zijn beide erg mooie passen, maar de hoogste, dat zegt niet zoveel. Ik vond die hoogvlakte veel indrukwekkender. Voor m'n gevoel waren die passen 5 minuten echt prachtig, dat bovenste stuk met name. Die hoogvlakte het hele uur dat ik er rond reed.

Er zijn zoveel prachtige kleine weggetjes in de Alpen, gewoon kijken waar je uit komt.

• Pyr0_
  • Nu online
Aikon schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:33:
[...]

Tja, begrijp me niet verkeerd, dat zijn beide erg mooie passen, maar de hoogste, dat zegt niet zoveel. Ik vond die hoogvlakte veel indrukwekkender. Voor m'n gevoel waren die passen 5 minuten echt prachtig, dat bovenste stuk met name. Die hoogvlakte het hele uur dat ik er rond reed.

Er zijn zoveel prachtige kleine weggetjes in de Alpen, gewoon kijken waar je uit komt.
Snap wat je bedoelt, no offense taken. ;) - Maar die Colle Valcavera wat jij linkte, is gewoon totaal niet logisch qua routeplanning. Dan moet je een heel stuk richting Cuneo voordat je weer noordelijk kan en dan rij je een flink stuk over het relatief platte laagvlakte op rechte N wegen voordat je weer een weg de bergen in hebt.

Waardeer de input wel hoor. O+

Edit: ik moet beter kijken, bij Piasco is de SP8 terug de bergen in. Hmmm. Ik zal een alternatieve route maken, mocht de Col Bonette dan dicht zijn dan heb ik een alternatief.

Edit2: ik ben btw een beetje stuck met plannen in de Dolomieten zelf. Heb een camping gevonden in de buurt van Caprile. Wil daar 1 (halve) dag met een gondola na de Terrazza Marmolada. En wil dan nog 1, 2 of 3 dagen daar blijven met rondritjes c.q. rustdagen. Dan richting Munchen en daar ook tot max 3 dagen dingen doen/bezoeken. Zoek dus nog wat tips over must see/drive dingen in de Dolomieten zelf.

[ Voor 25% gewijzigd door Pyr0_ op 25-12-2025 23:04 ]

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Pyr0_ schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:39:
Zoek dus nog wat tips over must see/drive dingen in de Dolomieten zelf.
Ik heb een aantal Google Maps kaarten waarop ik "wil ik heen" dingen in bookmark.
Enigste in de buurt bij de door jou genoemde plaatst dat ik daar heb opgeslagen:
Passo pordoi, https://maps.app.goo.gl/Gic795Actp8HgrSDA

Wat zuidelijker: San Boldo pass, https://maps.app.goo.gl/xSXQDgpWKkCP5RsW6

Wat noordelijker die 3 Instagram bergtoppen:
Tre Chime di Lavaredo, https://maps.app.goo.gl/VwS2JN4um4fE9BrC9

Overgings kun je rondom Cuneo echt wel heel gaaf sturen, paar rechte verbindings wegen, maar globaal tussen de kust in het zuiden, en de lijn Alba/Asti in het Noorden kun je je dagen vermaken op alle binnendoor weggetjes.

• Aikon
  • Niet online
Pyr0_ schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:39:
[...]

Snap wat je bedoelt, no offense taken. ;) - Maar die Colle Valcavera wat jij linkte, is gewoon totaal niet logisch qua routeplanning. Dan moet je een heel stuk richting Cuneo voordat je weer noordelijk kan en dan rij je een flink stuk over het relatief platte laagvlakte op rechte N wegen voordat je weer een weg de bergen in hebt.

Waardeer de input wel hoor. O+
Doe vooral wat uitkomt, maar denk zeg het toch, want mocht het eens regenen ergens heb je wellicht een alternatief. Want het is idd best uit je route. Je was met de tent toch, dus neem aan je dat je je route elk moment kan wijzigen? Je kan via https://maps.app.goo.gl/zyRUPqCbR17kY2Pg7 terug (of heen natuurlijk). Ik ben nog nooit bij de Dolomieten geweest, ben ik ook wel erg benieuwd naar. Het is allemaal prachtig joh daar, ik moet ook maar eens gaan nadenken over een bestemming :)

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:01
Pyr0_ schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:21:
[...]

Plan is om 3 weken van huis te zijn. Die meren heb ik dus afgelopen jaar al gezien, en ik probeer te vermijden dat ik dingen dubbel opnieuw ga zien. Ik kampeer die dag onder de Mont Blanc, ga dan na beneden langs Aoste, even omhoog om hopelijk een glimps van de Matterhorn te zien. En dan omlaag en dan eigenlijk gelijk de snelweg op. Zou ik via Brigs etc willen, zou ik terug moeten na Aoste, daar omhoog en dan een stuk snelweg door wss een niet zo spannend deel van Zwitserland, om dan via Brig weer omlaag te gaan. Alleen precies die pas/route heb ik afgelopen jaar al gehad en zou ik dus een heel deel van de route overdoen, zo veel keuze qua route heb je daar nou ook weer niet dus.
Route afgelopen jaar:
[Afbeelding]

Motto Guzzi fabriek lijkt me wel leuk indd, maar is qua aansluiting niet heel logisch. Ben sws niet zo thuis in Motto Guzzi en rij een Ducati...

[...]

[...]

Ga niet speciaal voor de Petit Bernard hoor, het is gewoon de meest logische weg richting de Mont Blanc, dat was een beetje het idee. Mont Blanc heeft als hoogste Europese berg toch wel enige aantrekkingskracht op mij. En de Matterhorn ook. Idee was daar zo kort mogelijk bij in de buurt te komen.

Verder was het idee om gewoon flink wat van z-Frankrijk c.q. 'de Franse Alpen' te zien, en Monaco want daar ben ik dan toch in de buurt.

Maar ik snap wat je bedoelt qua route, ik zou evt de heenweg om kunnen gooien, bij Geneve recht op dat rondje Mont Blanc/Matterhorn af, dan omlaag via de bovengenoemde passen, richting Monaco en dan onder Cuneo, Italië inrijden.

Opties genoeg, gelukkig (?) ook nog flink wat tijd om er over na te denken en te plannen...

[...]

Have fun met de voorpret van het plannen! :*)

[...]

Snapte 'm wel hoor. ;) Brig, Simplonpass, Domodossola en Locarno was dus precies mijn route. Supermooi en leuk totdat je dus langs die meren gaat en langs de oevers heb ik dus wel min of meer moeten doen afgelopen jaar (zie route hierboven) en dat is inderdaad niet aan te raden.

Wat wél zeker aan te raden is het weggetje tussen Domodossola en Locarno, een van de allergaafste, technische weggetjes die ik ben tegengekomen. Dat was écht genieten.

Edit: idee is verder ook om zoveel mogelijk Zwitserland te vermijden. Qua kosten is dat gewoon niet grappig meer, om maar niet te beginnen over de eventuele boetes.
Passen zijn een 2e keer ook leuk hoor. Of een 3e. Of 4e ;). Maar als je 3 weken gaat, is een dagje snelweg ook niet heel erg, denk ik. Daar boven de meren zijn gewoon minder leuke wegen. Vanaf Andermatt begint wel de speeltuin. Ik zou inderdaad wel zo plannen dat je alleen je rubber in Zwitserland de grond raakt.

Je zou ook nog na Frankrijk kunnen kijken waar het weer goed is. Opties genoeg, en kijken waar het schip strand.

PVoutput

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:12
Ik moet toch ook maar eens wat verder en langer gaan dan drie dagen Luxemburg of de Eifel. Lijkt me geweldig!

Is het de moeite waard voor 2 weken in in mei/juni? Langer zal lastig worden voor mij.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@VidaR-9 als je er tegen kunt een dag snelweg weg te bikkelen is 1 week al de moeite waard om naar de Alpen te gaan.
Mei kan wel wat vroeg in het jaar zijn om de echt hoge passen over te kunnen. Vaak zijn die dan nog niet sneeuwvrij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucDO_7wP9H5ZFodiVGyeqbVm1ws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBTMdaGVcqtZfh9pKyqkJWad.jpg?f=fotoalbum_large
Maar wat minder hoog: in het Zwarte Woud, Duitsland kun je ook geweldig sturen. De Vogezen in Frankrijk, of de wat lagere bergen rondom de Alpen.
Allemaal goed te doen voor 1 week.

• Aikon
  • Niet online
s020506 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:45:
[...]

Passen zijn een 2e keer ook leuk hoor. Of een 3e. Of 4e ;).
Zeker de andere kant op, kan best een groot verschil maken qua beleving, afhankelijk van de pas natuurlijk ook.
VidaR-9 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:01:
Ik moet toch ook maar eens wat verder en langer gaan dan drie dagen Luxemburg of de Eifel. Lijkt me geweldig!

Is het de moeite waard voor 2 weken in in mei/juni? Langer zal lastig worden voor mij.
Tuurlijk, twee weken is zat, er zijn er die voor slechts 5 dagen richting de Alpen gaan. Mij niet gezien overigens, maar Grand Routes des Alpes (toch?) is zeer toegangelijk en redelijk snel te rijden. Als je dan 1 dag snelweg doet tot Nancy ofzo, en dan via de Vogezen en Jura richting Geneve rijdt heb je een prachtroute. Route Napoleon terug, of juist via Italië, of natuurlijk weer door de Alpen maar dan net andere wegen. :)

• com2,1ghz
  • Laatst online: 08:04
BvZwolle schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:23:
@xos , @Tribunus , @com2,1ghz , @KillaZ , @Phreak : jullie hebben ervaring met de KTM 1290 Duke R/GT.
Wat zijn jullie bevindingen en wat zijn de aandachtspunten?
Ik zit er over na te denken om een 1290GT, gen 2 aan te schaffen. Helaas hebben meerdere kennissen van mij slechte ervaringen met KTM.

Ik hoor het graag!
Ik heb de gen 1 uit 2018. Inmiddels de 50k kms gepasseerd en alweer 7,5 jaar in bezit. Helemaal geen grote problemen gehad. Motor wordt goed gebruikt voor woon werk ritten en staat hele jaar buiten.

Minpunten:
- radiator is een dingetje. Blijkbaar hoort hij bij iedereen te lekken. Mijn radiator lekt nog niet.

- knipperlichtbediening is lomp. Door de jaren heen oxideert het en maakt het slecht contact. De unit is helemaal dicht en de dealer zei dat ze er allemaal last van hebben en vervangen de optie is die ze voorstellen. Die bedieningsunit kost 480 euro. Ik ga nog een keer kijken of ik hem zelf kan fixen.

- de bevestiging van de achterlamp gaat altijd kapot door trillingen van de V-twin. Optie van dealer is vervangen van de achterlamp van 200 euro Met een 3d print kan je het fixen.

- ik heb tijdens covid moeten uitwijken naar een universele motorgarage omdat ik aan de kant stond. Defecte nokkenassensor. Die zaak moest hem vervoeren naar een KTM dealer omdat de motor in noodloop bleef en alleen KTM met speciale dealerapparatuur kon uitlezen. Daar kwam niets uit. Na veel manuren is gebleken dat de gear position sensor defect was en het alleen meetbaar was in een bepaalde versnelling. In combinatie met een grote beurt met klepstellen kreeg ik een rekening van 3000 euro. Onder coulance is dit verlaagd naar 2000 omdat de zaak vond dat het ook een beetje aan hun lag en sensoren waren moeilijk leverbaar door COVID.

- accu. 2 weken met deze kou staan en hij start niet. Of je nou een nieuwe accu hebt of niet. De motor gaat vanuit beveiliging weigeren te starten als de spanning laag is. Moet echt aan de druppellader. Ondertussen startte mijn circuitmotor met een oude accu na 1 jaar probleemloos.

- kofferslotmechanisme op de zijkoffers is ruk en draait dol. Ik heb daar zelf een 3d print gemaakt om het te fixen.

Voor de rest is het een motor waarvan ik onderschat had hoe robuust hij is. De LC8 blok onder de 1290 modellen is onverwoestbaar. De negatieve KTM verhalen hoor je vaker van de modellen die in India zijn geproduceerd.

• BvZwolle
@com2,1ghz dat vind ik eerlijk gezegd nog best veel... Ik heb tot nu toe met mijn BMW nog 0 problemen gehad. Alleen veel onderhoud en dat ligt vooral aan mijn zware rechterhand denk.
Ik wacht de eventuele reacties van de andere getagged forumleden. Hopelijk kunnen ze ook hun ervaringen delen!

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:37
com2,1ghz schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:48:

Voor de rest is het een motor waarvan ik onderschat had hoe robuust hij is. De LC8 blok onder de 1290 modellen is onverwoestbaar. De negatieve KTM verhalen hoor je vaker van de modellen die in India zijn geproduceerd.
Hahaha dat je deze alinea nog weet te typen onder al deze punten vind ik wel geniaal. Begrijp mij niet verkeerd, ik kan mij best voorstellen dat je je ktm ondanks dit machtig vind. Maar of ik dit zelf nog aan anderen zou aanraden, betwijfel ik.

• com2,1ghz
Barista schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:03:
[...]

Hahaha dat je deze alinea nog weet te typen onder al deze punten vind ik wel geniaal. Begrijp mij niet verkeerd, ik kan mij best voorstellen dat je je ktm ondanks dit machtig vind. Maar of ik dit zelf nog aan anderen zou aanraden, betwijfel ik.
Vrijwel iedere motor bevat wel kwaaltjes en daar moet je gewoon eerlijk over zijn, Ik ben de eerste eigenaar en na zoveel jaar en kilometers maak je eenmaal het een en ander mee.

• com2,1ghz
BvZwolle schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:49:
@com2,1ghz dat vind ik eerlijk gezegd nog best veel... Ik heb tot nu toe met mijn BMW nog 0 problemen gehad. Alleen veel onderhoud en dat ligt vooral aan mijn zware rechterhand denk.
Ik wacht de eventuele reacties van de andere getagged forumleden. Hopelijk kunnen ze ook hun ervaringen delen!
Of je houdt jezelf voor de gek of je hebt het niet door. Ieder motor heeft wel wat.

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:07

BM

Admin Softe Goederen
com2,1ghz schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:41:
[...]

Of je houdt jezelf voor de gek of je hebt het niet door. Ieder motor heeft wel wat.
Sure, maar in 50k zo'n lijst vind ik wel serieus veel. Mijn vstrom tikt bijna de 30k aan, en het meest serieuze tot nu toe is een kapotte accu geweest die te ver leeg getrokken was.

Als ik alle issues die jij noemt zou hebben in de komende 20k mocht de dealer 'm houden denk ik.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mijn Vstrom 650 zit over de 90k. Vziw (ben de 3e eigenaar) is er behalve slijtagespul (inclusief ketting etc) en 2x ongelukschade alleen 2x een accu vervangen nodig geweest.

• _eLMo_
  • Niet online
Motor is emotie mensen, geen spreadsheet :)

[ Voor 8% gewijzigd door _eLMo_ op 26-12-2025 23:26 ]

• BvZwolle
com2,1ghz schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:41:
[...]

Ik ben best kritisch als het gaat om dingetjes aan de motor of auto. Als ik dan echt iets moet zeggen over de motor: hij trilt een beetje in het blok. Dat is een bekend fenomeen en enigzins op te lossen met stuurgewichten en een gratis setje stuurrubbers.

• _eLMo_
  • Niet online
BvZwolle schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:29:
[...]

Ik ben best kritisch als het gaat om dingetjes aan de motor of auto. Als ik dan echt iets moet zeggen over de motor: hij trilt een beetje in het blok. Dat is een bekend fenomeen en enigzins op te lossen met stuurgewichten en een gratis setje stuurrubbers.
En dan wil je overstappen naar KTM? :+

• com2,1ghz
Ik weet niet wat ik met deze reacties moet gezien het inhoudelijk niets toevoegen met n=1 verhalen dat hun motoren niets zouden mankeren. Ik gok uit emotie. Ik heb maar 1 storing gehad ermee met 30k kms door 2 sensoren en dat is zo te zien teveel.
Met mijn voorgaande motoren kan ik ook een waslijst noemen met kwalen en defecten daar ben ik gewoon nuchter over.

Mocht iemand nog inhoudelijke vragen hebben op de motor dan kan je me taggen.

• Chevy454
  • Niet online
_eLMo_ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:26:
Emotie komt in alle vormen en maten en is voor iedereen apart. Ik doe ook spreadsheet werk voor de motor(en) vs auto.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• _eLMo_
  • Niet online
Chevy454 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:42:
[...]

Emotie komt in alle vormen en maten en is voor een iedereen apart. Ik doe ook spreadsheet werk voor de motor(en) vs auto.
Ik ook, maar als je een Vespa ambieert dan zal de spreadsheet minder belangrijk zijn, anders kocht je wel een Burgman ;) :+

En mijn BMW’s zijn zeker niet zonder grote rekeningen naar de 100.000km gelopen. Elke motor kan dingen hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door _eLMo_ op 26-12-2025 23:44 ]

• Chevy454
  • Niet online
_eLMo_ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:43:
Ik ook, maar als je een Vespa ambieert dan zal de spreadsheet minder belangrijk zijn, anders kocht je wel een Burgman ;) :+
Het is net als het ontmoeten van je helden, soms wou je dat nooit had gedaan. Het verlangen is soms meer als het bezitten.

• _eLMo_
  • Niet online
Chevy454 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:46:
[...]

Het is net als het ontmoeten van je helden, soms wou je dat nooit had gedaan. Het verlangen is soms meer als het bezitten.
Ik heb dat andersom, de motors die klopten op de spreadsheet waren altijd het duurst, omdat ik ze moest verkopen voor hetgene wat mijn hart eigenlijk verlangde :')

Nee en yay
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPxmrHCbvpVZD7ydgVMqmLW9gtw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftrzzgpckQrvO06m9ynDjgzY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jRLIotms2jUHjrsq9B9PASlWxc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85Bfa47KbseQVRAGY9l7XAye.jpg?f=fotoalbum_tile
Nee en yay
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sb1xOWz0VjdeWDR-JiLSy2-rVAA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyW1SaF1QrlmFHsXfk4JHNrF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y95i7akjPx1bZBMy2VciJqjl-9s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6JCbhWfFQsMdzrYGfgzcHF9.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik heb m’n lesje geleerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UW2NqyKsyfgmhfpgIpzAmHaxVBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmhGXgTcZTNFUyzjqsLdlan0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 27-12-2025 00:09 ]

• BvZwolle
com2,1ghz schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:41:
Ik weet niet wat ik met deze reacties moet gezien het inhoudelijk niets toevoegen met n=1 verhalen dat hun motoren niets zouden mankeren. Ik gok uit emotie. Ik heb maar 1 storing gehad ermee met 30k kms door 2 sensoren en dat is zo te zien teveel.
Met mijn voorgaande motoren kan ik ook een waslijst noemen met kwalen en defecten daar ben ik gewoon nuchter over.

Mocht iemand nog inhoudelijke vragen hebben op de motor dan kan je me taggen.
Ik ben juist blij dat je gereageerd hebt! Ik vind persoonlijke ervaringen veel belangrijker dan het zoveelste Youtube-filmpje van een betaalde vlogger! Dus bedankt voor je reactie!

• BvZwolle
_eLMo_ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:41:
[...]

En dan wil je overstappen naar KTM? :+
Nou ja, ik heb 1-cilinders, 3-cilinders, 4-cilinders gereden. Ik wil eens kijken wat ik van een 2-cilinder vind. Maar dan wel één met potentie, omdat ik dat gewoon heel gaaf vind. Ik ben me bewust van de soms twijfelachtig reputatie van KTM en daarom hoor ik graag praktijkervaringen van gebruikers.
Ik ga zeker niet over één nacht ijs (al is het omdat vrouwlief een goed argument wil horen om wéér een andere motor te kopen)... O-)

• Joris748
BvZwolle schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 06:48:
[...]

Nou ja, ik heb 1-cilinders, 3-cilinders, 4-cilinders gereden. Ik wil eens kijken wat ik van een 2-cilinder vind. Maar dan wel één met potentie, omdat ik dat gewoon heel gaaf vind. Ik ben me bewust van de soms twijfelachtig reputatie van KTM en daarom hoor ik graag praktijkervaringen van gebruikers.
Ik ga zeker niet over één nacht ijs (al is het omdat vrouwlief een goed argument wil horen om wéér een andere motor te kopen)... O-)
Dat is ook niet eerlijk. Alsof vrouwen wel goede argumenten hebben om hun aankopen te rechtvaardigen :+

“Ik heb het gevoel dat deze beter bij me past” zou meer dan voldoende moeten zijn >:)

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:09

Herman

FP ProMod
_eLMo_ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:26:
Met een motor langs de kant van de weg staan met pech is ook een emotie ;) :>

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• DRAFTER86
Iemand nog een tip voor een Optimate? Heb nu gewoon een loodaccu maar kan me goed voorstellen dat de volgende lithium gaat worden. Ik dacht: ik bestel gewoon een Optimate, maar er zijn er dus een stuk of 40 verschillende...

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:58

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

com2,1ghz schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:48:
[...]

Ik heb de gen 1 uit 2018. Inmiddels de 50k kms gepasseerd en alweer 7,5 jaar in bezit. Helemaal geen grote problemen gehad. Motor wordt goed gebruikt voor woon werk ritten en staat hele jaar buiten.

Minpunten:
- radiator is een dingetje. Blijkbaar hoort hij bij iedereen te lekken. Mijn radiator lekt nog niet.

- knipperlichtbediening is lomp. Door de jaren heen oxideert het en maakt het slecht contact. De unit is helemaal dicht en de dealer zei dat ze er allemaal last van hebben en vervangen de optie is die ze voorstellen. Die bedieningsunit kost 480 euro. Ik ga nog een keer kijken of ik hem zelf kan fixen.

- de bevestiging van de achterlamp gaat altijd kapot door trillingen van de V-twin. Optie van dealer is vervangen van de achterlamp van 200 euro Met een 3d print kan je het fixen.

- ik heb tijdens covid moeten uitwijken naar een universele motorgarage omdat ik aan de kant stond. Defecte nokkenassensor. Die zaak moest hem vervoeren naar een KTM dealer omdat de motor in noodloop bleef en alleen KTM met speciale dealerapparatuur kon uitlezen. Daar kwam niets uit. Na veel manuren is gebleken dat de gear position sensor defect was en het alleen meetbaar was in een bepaalde versnelling. In combinatie met een grote beurt met klepstellen kreeg ik een rekening van 3000 euro. Onder coulance is dit verlaagd naar 2000 omdat de zaak vond dat het ook een beetje aan hun lag en sensoren waren moeilijk leverbaar door COVID.

- accu. 2 weken met deze kou staan en hij start niet. Of je nou een nieuwe accu hebt of niet. De motor gaat vanuit beveiliging weigeren te starten als de spanning laag is. Moet echt aan de druppellader. Ondertussen startte mijn circuitmotor met een oude accu na 1 jaar probleemloos.

- kofferslotmechanisme op de zijkoffers is ruk en draait dol. Ik heb daar zelf een 3d print gemaakt om het te fixen.

Ik dénk dat ik je hoor zeggen 'hij heeft mij niet vaak laten staan'. Maar toch in ieder geval al twee keer. Mijn Honda('s) heeft/hebben mij slechts éénmaal in de steek gelaten en dat was toen ik de benzinekraan vergeten was open te zetten :+. Ook toen de NC een keer een half jaar ongebruikt in de garage heeft gestaan was het schone benzine erbij en lopen.

Recent kwam ik dit tegen:
Dat gezegd hebbende: de minder robuuste knipperlichtbediening had ik bij mijn Transalp XL600V ook, die ging na verloop van jaren (20+ in mijn geval) nog wel eens slecht contact maken en ook de CDI's waren onhandig geplaatst waardoor ze uiteindelijk (wederom, na 20+ jaar) gingen barsten.

Op de moderne Twin heb ik vooral te klagen over de jiffy, die van kaas is gemaakt.

• _eLMo_
  • Niet online
BvZwolle schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 06:48:
[...]

Tja, je kan een heleboel n=1 ervaringen hier krijgen (waaronder die van mij), maar als je zegt dat je vrij kritisch bent op “dingetjes” en dan een KTM wil kopen, dan zou ik je in ieder geval adviseren om een hele goede dealer te zoeken die niet moeilijk doen over garantie zaken }:O

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:51
DRAFTER86 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:00:
Iemand nog een tip voor een Optimate? Heb nu gewoon een loodaccu maar kan me goed voorstellen dat de volgende lithium gaat worden. Ik dacht: ik bestel gewoon een Optimate, maar er zijn er dus een stuk of 40 verschillende...
Met de optimate 4 quad program premium kun je zowel de lood als lithium opladen.
Tevens met of zonder canbus modus.
Bij de Premium zit ook een adapter voor de BMW motor socket canbus.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Chevy454 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:42:
[...]

Emotie komt in alle vormen en maten en is voor iedereen apart. Ik doe ook spreadsheet werk voor de motor(en) vs auto.
Hier ook inderdaad. Ook houdt ik in een excel sheetje bij wat ik zoal uitgeef aan onderhoud (met km standen) voor zowel de motor als de auto. Ook het verbruik houd ik bij, maar dat is vooral om te weten wat mijn range ongeveer is op een volle tank :)

Met de Diversion heb ik voor mijn doen nog maar weinig gereden, toch is het altijd starten en lopen en afgezien van helemaal aftanken met 98 E5 doe ik niets aparts bij het wegzetten. Vorig jaar heeft de accu ook niet aan de lader gehangen bijvoorbeeld.

De scooter heeft me in 1,5 maand tijd één keer laten staan met een lege accu en dat bleek uiteindelijk aan een gare massa pool (scooter zelf) te liggen.. Normaal zou ik zeggen "3 strikes and it's OUT" en dan was dit strike #1, maar dat na 18 jaar een massa pool gaar blijkt kun je zo'n ding ook niet echt kwalijk nemen natuurlijk :)

Pagina: 1 ... 101 ... 110 Laatste