Ik heb gewoon bij mn oude rijschool een paar lesjes avb meegedaan, kreeg goede tips en feedback. Nu veel meer vertrouwen in wat ik met de motor kan. Een Moto Guzzi Stelvio is toch wel een ander beestje dan de les motoren van de school, maar als je techniek goed is is t geen probleem.Chevy454 schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:52:
[...]
Dat betekent dat het toch niet aan het gereedschap ligt
En die leunt zijn motor nog niet eens onder hem doorDat is echt impressive.
Maar waar oefen je eigenlijk deze dingen (buiten de faciliteiten van de rijschool dan). Want ik moet echt aan het korte draaien van 180 graden (straatje keren) werken...
Gaat niet altijd op. Tijdens het behalen van mijn rijbewijs veel bij het Twentestadion geweest tijdens de lessen. Daar hoef je nu niet meer naartoe te gaan. Bijna de hele dag staan er auto's. Gedeeltelijk vanwege de bioscoop vlakbij, wat ook de vaccinatielocatie voor covid is. In mijn eigen plaats dacht ik op het sportterrein een goede plek te hebben, maar ook daar staan elke dag auto's waardoor die locatie ook afvalt om te oefenen.Truus01 schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:17:
Parkeerterrein bij een stadion of sporthal, daar zijn vaak niet heel veel mensen op de meeste dagen/tijdstippen.
Met dit weer ook niet veel auto's op (geasfalteerde) parkeerplaatsen (of brede wegen) in/bij natuurgebieden.
Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.
Hier is het allemaal veranderd met het motorrijbewijs. Ik moest tijdens mijn examen nog over de balk rijden. Toen ik een opfrisles nam keek de instructeur of hij water zag branden, dat is meer dan 20 jaar geleden.ZeroMinded schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:12:
Ik heb gewoon bij mn oude rijschool een paar lesjes avb meegedaan, kreeg goede tips en feedback. Nu veel meer vertrouwen in wat ik met de motor kan. Een Moto Guzzi Stelvio is toch wel een ander beestje dan de les motoren van de school, maar als je techniek goed is is t geen probleem.
Maar omdat het allemaal veranderd is zijn er minder rijscholen die het A rbw aanbieden hier.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Het was goedkoper en simpeler gewoon een streep op de grond te trekken dan telkens 8 meter eikenhout mee te leuren denk ik, want rechtuit rijden zit er nog altijd inChevy454 schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:03:
[...]
Hier is het allemaal veranderd met het motorrijbewijs. Ik moest tijdens mijn examen nog over de balk rijden. Toen ik een opfrisles nam keek de instructeur of hij water zag branden, dat is meer dan 20 jaar geleden.
Maar omdat het allemaal veranderd is zijn er minder rijscholen die het A rbw aanbieden hier.
Ik heb wat cijfertjes opgevraagd. Er is sprake van een groeiende vergrijzing in het bestand instructeurs, en met name bij de C en D categoriën gaat dat momenteel hard. Voor specifiek Cat A schijnen er in 2023 'slechts' 3200 instructeurs actief te zijn geweest in heel NL en dat is op een totaal van ongeveer 15.000 instructeurs landelijk. Dat is niet schokkend veel als je ziet hoeveel mensen we moeten bedienen. Ik zie in ieder geval terug bij onze rijschool dat de druk alleen maar toeneemt, er rijden alleen in regio Emmen al 50 rijscholen rond maar een hele hoop daarvan zijn eenpitters.
Even als sidenote: Tegenwoordig zijn alle instructeurs B instructeurs. Vroeger kon je nog alleen een specifieke categorie halen, maar tegenwoordig MOET iedereen B behalen om verder te kunnen.
Er is de komende jaren een realistische kans op een tekort aan instructeurs in de B en A categorieën gezien de vergrijzing en stagnerende instroom. Het betaalt slecht, is geen glamoureus beroep en zeker in de B hoek heb je niet altijd even gemotiveerde leerlingen wat verder bijdraagt aan de weerstand dit werk te willen doen. Bovendien willen veel C en D instructeurs weinig tot geen B werk doen omdat het slechter betaalt en over het algemeen als moeilijker word ervaren (o.a. vanwege de doelgroep maar ook de complexiteit van iemand iets compleet nieuws aanleren versus bestaande skillset uitbreiden).
[ Voor 53% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-11-2025 20:44 ]
@HTT-Thalan Dat mbt die motivatie van B leerlingen hoor ik van een vriend van me ook wel terug ja. Zoals hij dat dan zegt "Als het om B gaat dan is dat meestal niet het rijbewijs dat ze willen halen, maar dat ze moeten halen. Hetzij vanwege werk of gebrek aan goed OV, maar ze moeten het halen."
Het is natuurlijk ook een beetje de B van basis
Als ik ooit instructeur geworden zou zijn dan zou ik ook liever BE of A doen inderdaad, geen B. Rijschool waar ik mijn A haalde deed destijds ook AM, B, BE en dus A. Inmiddels alleen nog A (incl. A1 en A2 uiteraard), maar de brommers, lesauto en aanhanger zijn verdwenen. Hij is met alleen motorrijles al druk genoeg zegt-ie. Daarnaast geeft hij bij een andere rijschool nog rijles voor C, hij vind het wel goed zo.
Anyway.. Zoals sommigen misschien al door hadden heb ik vanmiddag een motorscooter opgehaald bij @4x2, iemand moest voorkomen dat-ie er een LPG installatie of diesel blok op zou knutselen
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yYbi3cqvBjI2EhCiWd7Y0ZQu.jpg?f=user_large)
Honda PS150i uit 2007.
Als ik 'm heb nagekeken maak ik nog wat meer foto's en zet ik 't todo lijstje er nog wel ff bij ook
Ik wacht ook nog heel even met een TS schoppen tot ik meer foto's heb.
Het is natuurlijk ook een beetje de B van basis
Anyway.. Zoals sommigen misschien al door hadden heb ik vanmiddag een motorscooter opgehaald bij @4x2, iemand moest voorkomen dat-ie er een LPG installatie of diesel blok op zou knutselen
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yYbi3cqvBjI2EhCiWd7Y0ZQu.jpg?f=user_large)
Honda PS150i uit 2007.
Als ik 'm heb nagekeken maak ik nog wat meer foto's en zet ik 't todo lijstje er nog wel ff bij ook
[ Voor 13% gewijzigd door Destruction op 16-11-2025 21:44 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Ik zou anders wel heel benieuwd zijn naar het resultaat, een scooter op diesel!Destruction schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:41:
Een scooter gaat het niet worden, maar ik heb een kleine rondleiding gehad daar en er zit een diesel projectje aan te komen geloof ikHTT-Thalan schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:43:
[...]
Ik zou anders wel heel benieuwd zijn naar het resultaat, een scooter op diesel!
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
@4x2 kom es met wat meer info danDestruction schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:45:
[...]
Een scooter gaat het niet worden, maar ik heb een kleine rondleiding gehad daar en er zit een diesel projectje aan te komen geloof ik
Dat was op een afgesloten private terrein van de rijschool. Maar het doel was dus balans houden en inderdaad rechtdoor blijven rijden.HTT-Thalan schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:20:
Het was goedkoper en simpeler gewoon een streep op de grond te trekken dan telkens 8 meter eikenhout mee te leuren denk ik, want rechtuit rijden zit er nog altijd in.
Vroeger hadden we 3 examencentra in de provincie voor het examen A, nu enkel maar 1.
[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 16-11-2025 22:04 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Blok van de shadow 99% zeker stuk, oldtimer, chopper dus sowieso relaxed, diesel ruikt heerlijk (net als 2-takt)
leeg
Heb je de C5 al eens gepast dan? Als je ervaring hebt met bijvoorbeeld de C3, en dan nu denkt dat de C5 ook wel past kun je bedrogen uitkomen.Chevy454 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:25:
Zo, bij de fc-moto.de toko een 20% korting op een 2delig leren motorpak meegepakt. De Arlen Ness van mij, die 20 jaar oud is, is toch een beetje te ruim geworden. Ik had een maatje 50 gepast en die was te klein. Dus maatje 52 en 54 besteld
En ook maar laarzen. Nu wachten tot de spullen bij hun in de winkel liggen. Altijd een goed excuus om even naar Duitsland te gaan.
Helaas geen korting op een Schubert C5.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Enschede plekken zat joh.jeroenathome schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:39:
[...]
Gaat niet altijd op. Tijdens het behalen van mijn rijbewijs veel bij het Twentestadion geweest tijdens de lessen. Daar hoef je nu niet meer naartoe te gaan. Bijna de hele dag staan er auto's. Gedeeltelijk vanwege de bioscoop vlakbij, wat ook de vaccinatielocatie voor covid is. In mijn eigen plaats dacht ik op het sportterrein een goede plek te hebben, maar ook daar staan elke dag auto's waardoor die locatie ook afvalt om te oefenen.
Stadion is nooit helemaal vol, schaatsbaan, vliegveld , de verschillende industrie terreinen er is ruimte zat.
De C5 pasvorm is bij mij zo goed als gelijk als de C3, volgens mij is de eerste C4 de variant met de rare pasvorm (wat volgens mij weer opgelost zou moeten zijn bij de C4 pro)DrivinUCrazy schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:49:
[...]
Heb je de C5 al eens gepast dan? Als je ervaring hebt met bijvoorbeeld de C3, en dan nu denkt dat de C5 ook wel past kun je bedrogen uitkomen.
leeg
@kneusteun Ook aan de kant van de schaatsbaan is het druk. Tevens zijn de parkeerplaatsen aan die kant met afschot.
Vorig jaar bijna tegen een lesauto gezeten tijdens het oefenen.
Helemaal achteraan nog niet bekeken of het kan. Daar stond ooit een slagboom voor.
Helemaal achteraan nog niet bekeken of het kan. Daar stond ooit een slagboom voor.
Dat niet alleen, ik heb daar 45 min mogen oefenen voordat ik AVB examen ging doen.jeroenathome schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:39:
[...]
Gaat niet altijd op. Tijdens het behalen van mijn rijbewijs veel bij het Twentestadion geweest tijdens de lessen. Daar hoef je nu niet meer naartoe te gaan. Bijna de hele dag staan er auto's. Gedeeltelijk vanwege de bioscoop vlakbij, wat ook de vaccinatielocatie voor covid is. In mijn eigen plaats dacht ik op het sportterrein een goede plek te hebben, maar ook daar staan elke dag auto's waardoor die locatie ook afvalt om te oefenen.
De parkeerplaats bij het stadion zelf ligt vol met zooi waardoor het simpelweg glibberig asfalt is wanneer je behendige manoeuvres uit wil voeren.
Het examen terrein bij het CBR daarentegen is schoon en geeft lekker veel vertrouwen om te gooien met de fiets.
Welke regio woon je precies?
@Loei123 Bedoel je het terrein waar het cbr vroeger zat? Nu zit het cbr vlak bij mijn werk in Hengelo. In Hengelo net genoeg plek om iedereen een parkeerplaats te bieden. Ik in woon in Haaksbergen. Bij alle industrieterreinen in Haaksbergen hangen camera's en bij de toegangswegen een bord met alleen voor bestemmingsverkeer.
Geen zin in mogelijke boetes pmte oefenen.
Ik denk niet dat een beheerder random camerabeelden gaat bekijken, een random motorrijder ziet die rondjes en achtjes aan het draaien is ziet, en dan denkt motherf#cker die ga ik er eens bij naaien. Maar je weet het niet.jeroenathome schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:38:
@Loei123 Bedoel je het terrein waar het cbr vroeger zat? Nu zit het cbr vlak bij mijn werk in Hengelo. In Hengelo net genoeg plek om iedereen een parkeerplaats te bieden. Ik in woon in Haaksbergen. Bij alle industrieterreinen in Haaksbergen hangen camera's en bij de toegangswegen een bord met alleen voor bestemmingsverkeer.
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Kom daar best vaak langs en dan is de hele toko leeg.jeroenathome schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:23:
@kneusteun Ook aan de kant van de schaatsbaan is het druk. Tevens zijn de parkeerplaatsen aan die kant met afschot.
Edit: bij zwembad in haaksbergen kan je ook gewoon oefenen toch?
Vliegveld precies hetzelfde daar mooi veel ruimte.
[ Voor 6% gewijzigd door kneusteun op 17-11-2025 14:28 ]
Ik bedoel het stuk in Enschede waar je de AVB doet.jeroenathome schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:38:
Dit is aan de andere kan van het hele terein, naast de wok heel breed genomen.
Ik ben helaas niet bekend in Haaksbergen.
Letterlijk dát heb ik dus eens gehad op het industrieterrein in Weert. Toegegeven, de slagboom naar het industrieterrein was inmiddels dicht, en ik was wat oefeningetjes aan het draaien in een doodlopende straat. Juist doordat de slagboom dicht was, was er ook minimaal risico op ander verkeer.geert_s schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:46:
[...]
Ik denk niet dat een beheerder random camerabeelden gaat bekijken, een random motorrijder ziet die rondjes en achtjes aan het draaien is ziet, en dan denkt motherf#cker die ga ik er eens bij naaien. Maar je weet het niet.
Daadwerkelijk iemand die dus de politie had gebeld. En na een praatje "geen rotzooi maken he" gingen die ook gewoon weer.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Zolang je wheelies trekt, herrie maakt en dikke zwarte strepen trekt, doet de politie niet zo moeilijk. In het slechtste geval sturen ze je weg.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik gok zomaar dat er een cruciale modifier mist in deze beweringJoris748 schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:37:
Zolang je wheelies trekt, herrie maakt en dikke zwarte strepen trekt, doet de politie niet zo moeilijk. In het slechtste geval sturen ze je weg.
Hahaha, ik bedoelde hem idd anders.HTT-Thalan schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:49:
[...]
Ik gok zomaar dat er een cruciale modifier mist in deze bewering.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Als jij op privéterrein bent, mag de politie je ook helemaal niet bekeuren. Hoogstens op laste van de eigenaar je wegsturen (of misschien als je niet wilt gaan, verwijderen).Joris748 schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:37:
Dacht ik tenminste, want even op proberen te zoeken en kom ik op https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=25831, toch meen ik dat de politie echt niet zomaar mag bekeuren op een privéterrein. Je doet ook niks tegen wettelijke regels in, eerder iets wat de eigenaar niet wenst.