Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 92 ... 107 Laatste
Acties:

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:28

Vrijdag

De Zwarte

noes schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:02:
[...]

En waarom aftanken voor t stallen? Heb je nog tank die roesten kan?
Ik tank altijd voordat ik de motor (lange tijd) weg zet. En eventueel ook nog fuel stabilizer, gewoon voor de zekerheid :) Daarnaast vind ik het altijd wel prettig dat áls ik weer eens wil gaan rijden, ik begin met een volle tank. Nu hoef ik met de GSR niet meer om de tien kilometer te tanken, maar ik vind het gewoon ruk dat als ik weg rij ik eerst nog moet gaan tanken.

Van de week maar weer de accu er uit halen trouwens, kan ik die thuis opladen.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:56
Bommes schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:18:
Mijn V85 was ook erg voorzichtig met de voorspelling. Resevelampje ging aan en dan gaf de dagteller aan dat er nog 120km te rijden was. Dat was altijd veel, naar dan echt veel meer dan dat.

De Tuareg heeft een moderne "vlotter", zo een meet lint in de tank.
Daar gaat het lampje in altijd erg voorzichtig vroeg branden. Die heeft overgings geen "nog beschikbare kilometer teller".
Ah, een Piaggio Group dingetje dus. Zodra de tankmeter van mijn Aprilia Tuono 660 geel kleurt gaat er ook hooguit maar een keer 8 liter in, terwijl de tank volgens de specificaties 15 liter groot is.

En ik dacht altijd dat de tankmeter van mijn ex-Ducati Monster 821 onbetrouwbaar was. Topding vergeleken met hoe Piaggio het doet :+

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:26
Zat er niet een gaatje in de tank? * Jolke rent. :+

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:16
Loei123 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:57:
Nu is het wel zo dat ik hem het liefst afgedankt wegzet, dus ik zal er toch nog een keer op uit moeten.
Je bedoeld natuurlijk afgetankt en niet afgedankt... :+
Je kan ook altijd nog met de auto een jerrycan vullen en daarmee de motor afvullen.
Loei123 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:05:
Dus samengevat voor het langere wegzetten:
Tank vol met benzinestabalisator.
Met benzine kraan dicht stationair draaien tot de carburateurs droog zijn,
Wanneer het weer tijd is om de rijden carburateurreiniger toevoegen aan de tank voor de eerste rit.

Dan heb ik het zo'n beetje? :P
De motor zal geen jaren stilstaan, toch?
Je zou desnoods nog Aspen (4) (alkylaatbenzine) erin kunnen doen, maar dat is absoluut onzin. Maar voor de zekerheid, kan het...

Waarschijnlijk hoef je niks te doen. Aftanken is aan te raden bij een stalen tank. De rest is allemaal extra.

• mistahk1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-01 15:58
@Joris748 hoe is het met je Mille afgelopen?
Of heb ik daar overheen gelezen?

Na een lange tijd niet bij de Tuono gekund te hebben, verleden week bijna de hele week woon-werk gereden. Heerlijk!

Wel in de ochtend koude vingertjes met de gewone handschoenen, dus een setje Alpinestars wr-x Goretex mid-seasons gekocht. Bevallen prima, was wel even wennen met die dikke vingers, lekker toeteren in plaats van richting aan geven :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFzuMlwN8RyGPchNZn-AqoJyUIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/draw99I4pbX1K3bCNfDiMQdk.jpg?f=fotoalbum_large

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:01
Truus01 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:07:
Waarschijnlijk hoef je niks te doen. Aftanken is aan te raden bij een stalen tank. De rest is allemaal extra.
Bedankt voor deze laatste info.

Volle tank is dus goed, al het andere is goed om te doen, maar geen noodzaak.

Waarschijnlijk doe ik het alsnog natuurlijk. :P

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:48
mistahk1 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:13:

Na een lange tijd niet bij de Tuono gekund te hebben, verleden week bijna de hele week woon-werk gereden. Heerlijk!

Wel in de ochtend koude vingertjes met de gewone handschoenen, dus een setje Alpinestars wr-x Goretex mid-seasons gekocht. Bevallen prima, was wel even wennen met die dikke vingers, lekker toeteren in plaats van richting aan geven :+

[Afbeelding]
Ik heb zoiets ook met m'n midseason handschoenen, maar dan dat ik bij het koppelen iedere keer even het grootlicht aantik (komt door de 'wiper'). Moet echt bewust m'n hand wat verder na buiten plaatsen. Zal vast al voor de nodige ergernis hebben gezorgd bij m'n voor-/tegen-liggers...

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-01 07:42

iMars

Full time prutser

kneusteun schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:54:
Dan heb ik liever een fully electric to be honest.
Minder delen die kapot kunnen, dit is nodeloos ingewikkeld, doe mij dan maar een stark varg :9~
Zat naar Adam Riemann te kijken vorige week, toch maar even naar de samenstel-pagina gegaan... met opties EUR 14~15k ... dat krijg ik niet goed gepraat bij vrouw(nietzo)lief :+

Koop hier mijn P1 reader :)

• iMars

iMars

Full time prutser

Destruction schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:42:
Ik zie zelf eigenlijk maar 2 situaties waarin ik de motor laat staan, als er pekel op de weg ligt of als het regent.

<knip>
Ik laat de motor alleen staan bij ijzel en sneeuw, verder rij ik door weer en wind :Y

• iMars

iMars

Full time prutser

Pyr0_ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:24:
[...]

Ik heb zoiets ook met m'n midseason handschoenen, maar dan dat ik bij het koppelen iedere keer even het grootlicht aantik (komt door de 'wiper'). Moet echt bewust m'n hand wat verder na buiten plaatsen. Zal vast al voor de nodige ergernis hebben gezorgd bij m'n voor-/tegen-liggers...
Als ik per-ongeluk mn grootlicht wiper aan tik, heb ik echt medelijden met mijn voorganger(s) en tegenliggers, dan gaan mn 2 Denali D7's op max aan B-) :X

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:05

RBH

Vorige week zaterdag een laatste les gehad voor dat ik morgen AVB heb, maar alles ging zo slecht, langzame slalom lukte niet meer, zelfs een halve draai en wegrijden uit parkeervak lukte niet meer. Dus toch vanochtend nog maar even een extra lesje genomen; ik denk een dik halfuur alleen maar langzame slalom gedaan en daarna nog wat losse oefeningen, alles ging nu wel echt heerlijk. Ga je toch met een beter gevoel dat examen in morgen. :)

Heb er wel zin in eigenlijk, hoewel ik me wel een beetje stress over de bakken met regen morgen. :X

• iMars

iMars

Full time prutser

RBH schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:52:
Vorige week zaterdag een laatste les gehad voor dat ik morgen AVB heb, maar alles ging zo slecht, langzame slalom lukte niet meer, zelfs een halve draai en wegrijden uit parkeervak lukte niet meer. Dus toch vanochtend nog maar even een extra lesje genomen; ik denk een dik halfuur alleen maar langzame slalom gedaan en daarna nog wat losse oefeningen, alles ging nu wel echt heerlijk. Ga je toch met een beter gevoel dat examen in morgen. :)

Heb er wel zin in eigenlijk, hoewel ik me wel een beetje stress over de bakken met regen morgen. :X
Denk dat we allemaal wel eens van die dagen hebben, en als het dan nog geen routine is, gewoon blijven oefenen. Ik oefen al 28 jaar :+

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-01 12:10
Loei123 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:13:
[...]

Bedankt voor deze laatste info.

Volle tank is dus goed, al het andere is goed om te doen, maar geen noodzaak.

Waarschijnlijk doe ik het alsnog natuurlijk. :P
17 jaar m'n vorige Transalp (uit '94) met volle tank altijd zo'n drie maanden geparkeerd in de wintermaanden. Nooit toevoegingen erbij. Altijd Euro95 getankt. Nooit iets van problemen gehad met carburateurs, benzineleiding en of wat dan ook. N=1 maar ik vind het E10 verhaal overdreven en de benzinetoevoegingen marketing.

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:45
iMars schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:32:
[...]

Zat naar Adam Riemann te kijken vorige week, toch maar even naar de samenstel-pagina gegaan... met opties EUR 14~15k ... dat krijg ik niet goed gepraat bij vrouw(nietzo)lief :+
[YouTube: Stark asked me to test their Varg EX]
Snap ik.
Maar dat is natuurlijk voor iedereen verschillend.
Ik zou nu ook niet even 15k neergooien, daar kan ik wel wat andere dingen eerst mee doen.
Maar overleggen waar ik mijn geld aan uitgeef hoef ik dan gelukkig weer niet te doen, maar dat komt omdat wij gewoon (ik dacht) dinks zijn en dus gewoon beide volledige baan en inkomen hebben (niet iemand met minder werk uren en dus minder loon)

Edit: was op mobiel dus nu een edit, maar sprak iemand anders, die wou zijn motor inruilen voor wat groters.
"Maar dat moest hij eerst bij de vrouw erdoor krijgen". Toen was ik eigenlijk verbaasd dat hij 4k moest bijbetalen en niet zelf een soort eigen spaar bedrag had voor hobby's en trips etc.

Dat lijkt mij soms best lastig.

Wij hebben gewoon een pot per maand waar alles van betaald wordt (vaste lasten,boodschappen etc), en beide een eigen rekening waar je rest op blijft staan, zo kunnen we allebei doen en laten wat wij willen en ook anoniem. Anoniem klinkt overigens enger dan het is, maar kado's, white lies, vrienden/familie wat steunen etc. je hoeft niet alles te weten.

Dit gaat natuurlijk niet over die 15k voor een stark maar ik ben gewoon onbekend met hoe dat dan in de praktijk gaat als je een navigatie systeem of kofferset wil kopen? moet je dan echt eerst overtuigen van het nut? en weegt dat 50/50 zodat de wederhelft ook iets voor zichzelf doet?

[ Voor 40% gewijzigd door kneusteun op 13-11-2025 16:13 ]

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:41

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

iMars schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:58:
[...]

Denk dat we allemaal wel eens van die dagen hebben, en als het dan nog geen routine is, gewoon blijven oefenen. Ik oefen al 28 jaar :+
42 jaar and counting..
Nieuwe motor en weer wennen omdat de balhoofdhoek, banddikte, wielgrote en zwaartepunt weer anders is.
Nooit te oud om te leren!

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Barista schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:59:
[...]

17 jaar m'n vorige Transalp (uit '94) met volle tank altijd zo'n drie maanden geparkeerd in de wintermaanden. Nooit toevoegingen erbij. Altijd Euro95 getankt. Nooit iets van problemen gehad met carburateurs, benzineleiding en of wat dan ook. N=1 maar ik vind het E10 verhaal overdreven en de benzinetoevoegingen marketing.
Denk dat het ook grotendeels afhangt hoeveel je in de warmere maanden rijdt. Als dat ook weinig is (zoals bij veel motorrijders) dan stapelt de vervuiling natuurlijk wel op. En denk dat het blok er ook wel mee te maken heeft, een wat rustiger v-twin is wellicht wat minder gevoelig qua fijnafstelling dan een hoogtoerige 4 pitter.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:44
kneusteun schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:33:
[...]
Zoals ik eerder al plaatste worden bij veel moderne motoren de standen van de tank "berekent" op basis van de CDI (gas,toeren,km's etc). Dus het is vaak een schatting.
Daar heb ik toch sterke twijfels bij, er zal toch vlotter/sensor in moeten zitten om te registeren dat er weer brandstof bij komt.

• kneusteun
WilbertNeems schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:14:
[...]

Daar heb ik toch sterke twijfels bij, er zal toch vlotter/sensor in moeten zitten om te registeren dat er weer brandstof bij komt.
Ja dat dacht ik ook, maar ook na het tanken duurt het een paar minuten en dan pas doet ie alsof de tank pas vol is (mijn ktm had exact hetzelfde probleem)

Edit:
https://www.motorparts-on...4/brandstofpomp/201690656

Wel een vlotter dus!
Toch gek, als je even op internet kijkt echt veel issues met benzine meter en registratie etc.

[ Voor 20% gewijzigd door kneusteun op 13-11-2025 16:53 ]

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
kneusteun schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:41:
[...]

Ja dat dacht ik ook, maar ook na het tanken duurt het een paar minuten en dan pas doet ie alsof de tank pas vol is (mijn ktm had exact hetzelfde probleem)

Edit:
https://www.motorparts-on...4/brandstofpomp/201690656

Wel een vlotter dus!
Toch gek, als je even op internet kijkt echt veel issues met benzine meter en registratie etc.
De vlotter registreert alleen bovenin (dus dat hij vol is). Motortanks zijn vaak onregelmatig gevormd.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Bommes
  • Laatst online: 21:36

Bommes

Capo del formaggio

_eLMo_ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:11:
[...]

De vlotter registreert alleen bovenin (dus dat hij vol is). Motortanks zijn vaak onregelmatig gevormd.
Precies dat, althans bij mijn Tuareg.
Heb de vlotter, nou ja meetlint, zelf vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uo95YnpYbN4qfjXaG-DCueZJF1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9yUflc15K56RG7qWpgnsnSH.jpg?f=fotoalbum_large
Garantie gevalletje, mocht het van de dealer zelf vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbltC7C786bDq3IGmfVlKDShsB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmZb6OngizXDx8QCXspUh2ot.jpg?f=fotoalbum_large
Waar de groene lijn op die foto staat is waar het ding gemonteerd zit. Links is de onderzijde van de tank, daar zit ook de benzinepomp.
Daaronder zit nog veeeel meer benzine maar dat wordt dus niet gemeten door dit meetlint.
Dat kan de software dus alleen een berekening van maken.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:39

botoo

💀 too old to die young

Het kan zoveel eenvoudiger:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYxsw3gwMD60DWZctfJjYfOwjpw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jfYh3cLmwQr6lSzUczU1QewQ.jpg?f=user_large

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• kneusteun
Dat had die ktm dan wel weer voor de olie, ik vind dat heel tof op die manier!

• R1chardTM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-01 15:35
Na mijn eerste motorvakantie dit jaar de smaak voor touren en gravel te pakken gekregen. Daarom gisteren mijn Honda CBF600 ingeruild voor een mooie BMW 1200GS (2008 model). Niet de meest originele motor om te hebben, maar damn wat rijdt dat lekker zeg. Waarschijnlijk kan ik hem zaterdag ophalen. :)

Iemand ervaring met zijkoffers op een 1200GS, twijfel namelijk over de asymetrische look. Heb zelf GIVI ALA36 koffers die ik fijn vind en mooi vind. Bij inruil mochten ze er af omdat de oude motor naar een opkoper gaat. Maar die originele Vario koffers die je vaak op de GS'en ziet vind ik er op het gebied van symmetrie wel beter uitzien, geen lelijker rack voor nodig en kan je er ingeklapt ook wel handig zijn. Heb iemand die mijn huidige koffers wel wil overnemen, dus kan met een beetje bijleggen die Vario koffers wel kopen. Iemand ervaringen met zijkoffers keuzes voor de 1200GS?

• djiedjee
  • Laatst online: 19-01 12:39
De vario koffers heb ik veel gebruikt. Die aan de uitlaat kant is erg klein, dus ik heb ik ook altijd een topkoffer gebruikt op vakantie.

Als je wat meer offroad gaat en hem een keer op zijn kant neerlegt, zijn je zijkoffers wel lelijk.
R1chardTM schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:24:
Na mijn eerste motorvakantie dit jaar de smaak voor touren en gravel te pakken gekregen. Daarom gisteren mijn Honda CBF600 ingeruild voor een mooie BMW 1200GS (2008 model). Niet de meest originele motor om te hebben, maar damn wat rijdt dat lekker zeg. Waarschijnlijk kan ik hem zaterdag ophalen. :)

Iemand ervaring met zijkoffers op een 1200GS, twijfel namelijk over de asymetrische look. Heb zelf GIVI ALA36 koffers die ik fijn vind en mooi vind. Bij inruil mochten ze er af omdat de oude motor naar een opkoper gaat. Maar die originele Vario koffers die je vaak op de GS'en ziet vind ik er op het gebied van symmetrie wel beter uitzien, geen lelijker rack voor nodig en kan je er ingeklapt ook wel handig zijn. Heb iemand die mijn huidige koffers wel wil overnemen, dus kan met een beetje bijleggen die Vario koffers wel kopen. Iemand ervaringen met zijkoffers keuzes voor de 1200GS?

• Glockner
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-01 14:39
Mijn ervaring met 'leeg rijden' is ook dat je veel en veel meer benzine over hebt dan je motor aan geeft. En ik heb een gruwelijke hekel aan tanken. Dus eens goed leeg rijden met een litertje bij je, scheelt je tig keer aan de pomp staan omdat je altijd 30 a 40 kilometer verder kunt rijden dan je denkt.

• Glockner
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-01 14:39
Glockner schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:51:
Wat hebben jullie veel verstand van banden 😂 Bij mijn zijn ze zwart en ze slijten te snel, meer weet ik er niet van.

Ik zit momenteel bovenop het 2026-motornieuws (Eicma is geweest) en vond dit wel wat voor ons motor-nerds. Het zette mij in ieder geval 'aan', een 250cc boxer met 100 Nm aan koppel met dank aan een elektromotor: https://ridem.nl/motoren/benda-p51-hybrid/

Dit soort dingen geven mij hoop op een leuke motortoekomst. Niet fully electric, maar wel schoner en vooral efficiënter.
Van hetzelfde laken een pak, en zeg het mij als jullie dit niet interessant vinden, maar Honda doet ook mee aan bovenstaande: niet fully electric, wel schoner en efficiënter, een V3 met 'elektronische' turbo, ik krijg er natte mondhoeken van :9~ Ding is nog niet helemaal klaar maar Honda is niet van het 'bommetje gooien' en dan maar zien wat de reacties zijn. Dit ding gaat er komen!

https://ridem.nl/motoren/...0-e-compressor-eicma2025/

Als je ziet hoe beperkt elektrische motoren nog steeds zijn qua actieradius... Ik rij graag elektrisch hoor, veel, heel veel kilometers op een Zero gereden, maar het is wel werken om verliefd te blijven. Heb óók vroeger op een mega-zuinige Trek Diesel gereden (qua co2-uitstoot een win) en dat was wél heel gaaf, los van de ellende die het niet-uitontwikkelde concept los van het blok met zich meebracht.

Mand: hybrid muss sein, denk ik.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:26

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

@Glockner oeh, vertel daar eens over, die Trek diesel? Vaak over gelezen maar nooit van dichtbij gezien, heb ik altijd een fascinerende motor gevonden!

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-11-2025 21:31 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:43

_Apache_

For life.

HTT-Thalan schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:31:
@Glockner oeh, vertel daar eens over, die Trek diesel? Vaak over gelezen maar nooit van dichtbij gezien, heb ik altijd een fascinerende motor gevonden!
Dat is een gestopt project, had op papier best wel potentie. Enorme range, zuinig, robuust, veel koppel.
Maar is toch een stille dood gestorven (te weinig klanten, te weinig investeerders), de nadelen zoals ik ze zag.
Motor klinkt enorm als een tractor, moet je tegen kunnen.
Toerenbereik - is vanwege diesel - erg kort, moest een CVT bij te pas komen om er gang in te krijgen.
Vermogen best laag (~50pk), moest het van koppel hebben.

Wel van Nederlands makelijk dan, maar helaas

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 13-11-2025 21:48 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:25

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
aveenhuysen schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:41:
Even voorstellen :)

Piaggio Beverly S 300 HPE 2021

Spanje - Barcelona

[Afbeelding]

@Chakotay @timmie271
Welkom in de OP :)

Twee mensen uit Spanje in de OP nu, maar nog wel een eindje uit elkaar volgens mij.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:05
LankHoar schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:59:
[...]

Welkom in de OP :)

Twee mensen uit Spanje in de OP nu, maar nog wel een eindje uit elkaar volgens mij.
Bedankt voor de welkom en het toevoegen. Ja, Madrid is al gauw 600 km vanaf mijn huis 8)

MobyletteKaptein50 HondaMB50 SpartaHappy50 KawasakiGT750 HondaCB750C HondaVFR750F DerbiVariant50 HondaSH100 HondaSH150 MalagutiPassword250 KawasakiZ750 PiaggioLiberty50 SymSymphonyST125LC SymHD125 PiaggioBeverlyS300HPE

• Tommy-D
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:08
HTT-Thalan schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:31:
Blijft vreemd om te zien en vooral horen, die Track CDI (niet Trek, das een fietsenmerk) motoren. Je hoort duidelijk een Smart (turbo)dieseltje met cvt, kijkt om je heen en ziet alleen een motor. Ooit tegengekomen in Beverwijk vlakbij de zwarte markt, ook meteen de enige keer dat ik er eentje zag.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:17
Korvaag schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:02:
Great. Sta voor een verkeerslicht. Rijdt de bus voor me ineens achteruit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bus staat vrij met de achterwielen van de grond. Zo te zien alleen kuip en spatbordschade maar dat is voor deze motor allemaal niet meer verkrijgbaar. Ding is ook 27 jaar oud, dus ik vrees dat ik 200 euro krijg ofzo en zoek het maar uit.

Iig goede hoop dat de voorvork en balhoofd geen schade hebben.
Nou een update over de schade aan mijn motor. Het grootste deel van de schade is het spuitwerk aan de kappen. Totaalschade is meer dan de dagwaarde dus ik krijg de dagwaarde uitgekeerd. Bedrag valt me mee moet ik zeggen.

Het spuitwerk aan de kappen laat ik even zitten voor nu. Dat was op 1400 euro geschat. Ik moet nog even denken wat ik daarmee moet. Verder heb ik online nog wat reserveonderdelen gevonden met lichte beschadigingen (er is niets meer nieuw dus je moet het hebben van de 2ehands markt). Wat afgebroken onderdelen worden zo goed en kwaad als het kan gelijmd. Als dat niet lukt kan ik zelf nog wat proberen met ABS-lassen ofzo.

Daarbij voor de zekerheid ook een nieuwe voorband omdat je niet kan zien wat dat gewicht aan bus op de band met de band heeft gedaan intern (staallagen).

De motor gaat nooit meer zo mooi zijn als dat ie was, maargoed. Jammer maar helaas.

UNOX: The worst operating system

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:18
mistahk1 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:13:

[Afbeelding]
Mijn Mille staat te wachten tot ik wat meer tijd heb. De beruchte bruine stekker is inmiddels gebypassed en ik verwacht dat er ergens een massaprobleem zit. Het zou wel de problemen met het display kunnen verklaren (lampjes die ineens gaan branden, een klok die te langzaam loopt en het weergeven van een rare boordspanning).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• leondej
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:30
Vorige week is o.a. de nieuwe Cfmoto 1000 MT-x aangekondigd. Vooral de Crafted edition vind ik persoonlijk heel gaaf.
Zojuist bij de dealer geweest en ik hoor dinsdag of de Crafted ook daadwerkelijk geleverd kan gaan worden voor 12k (!!).
Net zoals de automarkt gaat je motor markt het nog zwaar krijgen met die Chinezen vrees ik..
Er is nog veel haat, maar ik ben er van overtuigd dat we over 10 jaar heel anders naar deze markt kijken.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:43

Destruction

(ex-)Automonteur

Korvaag schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:37:
[...]

De motor gaat nooit meer zo mooi zijn als dat ie was, maargoed. Jammer maar helaas.
Het komt helaas maar weinig voor dat je beter wordt van een aanrijding. Maar geen gebreken geconstateerd die hem technisch total loss zouden maken dus?

Hopelijk kun je nog ergens een geschikte donor vinden ofzo..

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Achter het stuur alleen niet zo goed te zien... of is daar al dat chrome op een harley voor, om een spiegel te maken ;)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:17
Destruction schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:54:
[...]

Het komt helaas maar weinig voor dat je beter wordt van een aanrijding. Maar geen gebreken geconstateerd die hem technisch total loss zouden maken dus?

Hopelijk kun je nog ergens een geschikte donor vinden ofzo..
Technisch is het nog in orde. Er zijn verder niet echt veel donoren zonder beschadigingen. Alles wat online te vinden is op websites zijn allemaal slooponderdelen van niet meer bestaande motoren. De motoren die nog te koop staan in deze kleur hebben ook allemaal beschadigingen. Ik moet aankomende tijd internet goed in de gaten blijven houden denk ik.

UNOX: The worst operating system

• JL Koppelle
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:49
leondej schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:53:
Vorige week is o.a. de nieuwe Cfmoto 1000 MT-x aangekondigd. Vooral de Crafted edition vind ik persoonlijk heel gaaf.
Zojuist bij de dealer geweest en ik hoor dinsdag of de Crafted ook daadwerkelijk geleverd kan gaan worden voor 12k (!!).
Net zoals de automarkt gaat je motor markt het nog zwaar krijgen met die Chinezen vrees ik..
Er is nog veel haat, maar ik ben er van overtuigd dat we over 10 jaar heel anders naar deze markt kijken.
Oh damn. Dat zou een zeer mooie prijs zijn. Dat is serieus een prijs dat ik zou overwegen mijn Tuareg in te ruilen tegen de 1000 MT-X. Dat vind ik echt de vetste motor die is aangekondigd op de EICMA. Maar eens een belletje doen naar Motoport hier om de hoek.

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:48
Glockner schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:08:
[...]

Van hetzelfde laken een pak, en zeg het mij als jullie dit niet interessant vinden, maar Honda doet ook mee aan bovenstaande: niet fully electric, wel schoner en efficiënter, een V3 met 'elektronische' turbo, ik krijg er natte mondhoeken van :9~ Ding is nog niet helemaal klaar maar Honda is niet van het 'bommetje gooien' en dan maar zien wat de reacties zijn. Dit ding gaat er komen!

https://ridem.nl/motoren/...0-e-compressor-eicma2025/

Als je ziet hoe beperkt elektrische motoren nog steeds zijn qua actieradius... Ik rij graag elektrisch hoor, veel, heel veel kilometers op een Zero gereden, maar het is wel werken om verliefd te blijven. Heb óók vroeger op een mega-zuinige Trek Diesel gereden (qua co2-uitstoot een win) en dat was wél heel gaaf, los van de ellende die het niet-uitontwikkelde concept los van het blok met zich meebracht.

Mand: hybrid muss sein, denk ik.
Kawasaki heeft al Hybrides, namelijk de Z7 en Ninja 7 Hybrid. Ik ben niet zo onder de indruk van het design, maar het idee van een hybride vind ik best oke. Ik ben wel benieuwd naar de Honda.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:12
Voor wie nog iets bij MKC nodig heeft: MOTOSHARE2025 voor 10% korting.
Deze code kreeg ik via motoshare.

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:26
De regen vanmorgen naar werk viel wel mee. Wat mij niet mee viel waren de voegovergangen op de fly-over van het Prins Clausplein. Die waren vreselijk glad, ondanks dat ik vrij rustig (ca. 80 km/h) reed voelde ik zowel voorband als achterband op iedere voeg flink glijden.

Zijn daar nog tips voor om in deze situatie met een iets geruster gevoel de bocht door te gaan?

• _eLMo_
  • Niet online
rykers schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:10:
De regen vanmorgen naar werk viel wel mee. Wat mij niet mee viel waren de voegovergangen op de fly-over van het Prins Clausplein. Die waren vreselijk glad, ondanks dat ik vrij rustig (ca. 80 km/h) reed voelde ik zowel voorband als achterband op iedere voeg flink glijden.

Zijn daar nog tips voor om in deze situatie met een iets geruster gevoel de bocht door te gaan?
Rustiger rijden en voegen / belijning / putdeksels mijden ;)

Vandaag nog een tiener geholpen die behoorlijk onderuit smakte met de fiets over een putdeksel.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:53

Het voelt vervelend, maar er zijn voor zover bekend nooit ongelukken gebeurd door zulke voegen.
Noch bij de politie, noch bij Rijkswaterstaat zijn ongevallen bekend met die gladde voegen als oorzaak. Dat is ook wel logisch. Bij een snelheid van 70 km/u zijn je banden niet langer dan 1/50 seconde met het metaal in aanraking. De daardoor veroorzaakte beweging is goed voelbaar, maar is uiteindelijk even subtiel als kortdurend.
https://www.motorrijdersa...evoegen-glad-schrikgevaar

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:26
_eLMo_ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:17:
[...]

Rustiger rijden en voegen / belijning / putdeksels mijden ;)

Vandaag nog een tiener geholpen die behoorlijk onderuit smakte met de fiets over een putdeksel.
Rustiger dan die 80 km/h zou onveilig worden gezien het andere verkeer daar op de A12. En mijden, is ook wel lastig zonder meteen heel eind om te rijden. Putdeksels en belijning kan je wel mis houden, maar dit gaat om de voegen tussen de verschillende delen van de fly-over.

@O88088 fijn te lezen dat er eigenlijk nooit was mis is gegaan bij deze overgangen. Dan is dit dus een extra iets waar ik aan moet gaan wennen de komende tijd.

• RBH

RBH

AVB afgelast ivm zeer harde windstoten en heel veel regen, helaas! Was ook wel jammer dat we dat te horen kregen toen we net bij het examenterrein aan kwamen. Konden we weer halfuur in dit kl#te weer terug. Afijn, we zijn een ervaring rijker zullen we maar zeggen. :P

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Nou, ik was vandaag een complete faalhaas ;(.

2e poging 1C motor instructie examen (AVB dus, maar dan alle 12 verrichtingen foutloos laten zien) en die val van vorige maand heeft me veel meer gedaan dan ik dacht. Ik sloeg compleet op tilt, stond met bonzend hart stil tussen de oefeningen en durfde eigenlijk geen enkele oefening meer goed uit te voeren waarbij ik schuin moest drukken, dus halve draai, achtje, en de uitwijk knalde ik een pion om wederom vanwege niet goed wegdrukken. De baan was drijfnat, plassen water stonden erop, en ik raakte gewoon in paniek.

Na die omgetikte pion heb ik het examen zelf afgebroken want ik trok het gewoon niet meer.

Boos, teleurgesteld, gefrustreerd, want hiér kom ik voor, dit is wat ik de rest van mijn leven wil doen. Zo kut dat ik nou net die dag op mijn bek moest gaan. Dat die motor naar zijn grootje is kan ik mee leven, maar dat ik er zo'n knauw van heb gehad doet me echt fysiek pijn.

Thuis gekomen nog niet eens de fut gehad mijn motorspullen binnenshuis te tillen, alleen al de aanblik van die schijtregen wordt ik strontchagrijnig van nu en de voorspelling dat het minimaal 2 weken dit weer blijft stemt me niks beter.

Godverdomme wat een kutdag.

/end rant

* HTT-Thalan gaat nu in een hoekje zitten met een dikke trui aan

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-01 12:34

4x2

lộn xộn quá

https://www.sciencing.com...s-earth-least-rain-21919/

Voor als je nog ergens lokaal les wil gaan geven :(:)

leeg

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:56:

2e poging 1C motor instructie examen (AVB dus, maar dan alle 12 verrichtingen foutloos laten zien) en die val van vorige maand heeft me veel meer gedaan dan ik dacht. Ik sloeg compleet op tilt, stond met bonzend hart stil tussen de oefeningen en durfde eigenlijk geen enkele oefening meer goed uit te voeren waarbij ik schuin moest drukken, dus halve draai, achtje, en de uitwijk knalde ik een pion om wederom vanwege niet goed wegdrukken. De baan was drijfnat, plassen water stonden erop, en ik raakte gewoon in paniek.

Na die omgetikte pion heb ik het examen zelf afgebroken want ik trok het gewoon niet meer.

Boos, teleurgesteld, gefrustreerd, want hiér kom ik voor, dit is wat ik de rest van mijn leven wil doen. Zo kut dat ik nou net die dag op mijn bek moest gaan. Dat die motor naar zijn grootje is kan ik mee leven, maar dat ik er zo'n knauw van heb gehad doet me echt fysiek pijn.

Thuis gekomen nog niet eens de fut gehad mijn motorspullen binnenshuis te tillen, alleen al de aanblik van die schijtregen wordt ik strontchagrijnig van nu en de voorspelling dat het minimaal 2 weken dit weer blijft stemt me niks beter.

/end rant

Dit ken ik wel. Ik ben in m'n brommer tijdperk ook een keer best wel hard gecrasht in de regen, toen ik moest uitwijken voor een auto die vanuit een uitrit ineens de weg op reed. Jaren later toen ik met motor rijles in de regen moest rijden kreeg ik al vrij snel in 't oortje "Stop maar even bij het tankstation", instructrice had me zien verkrampen op de motor. Het gaat tussen je oren zitten, zo bleek.

Toen ik het rijbewijs had heb ik op een regenachtige dag juist besloten de motor te pakken en te gaan rond rijden, beetje vertrouwen terug kweken. Ik rijdt nog steeds liever niet op 2 wielen als het regent, maar als je onderweg naar huis bijvoorbeeld regen krijgt is de motor parkeren, per OV naar huis en dan met auto en aanhanger je motor ophalen ook geen optie :+

Je wéét dat je rare gekke dingen moet doen voordat je in de regen je grip verliest (mits goede banden uiteraard), maar op nat heb ik nog steeds het idee dat er gewoon 0 grip zal zijn. Heel tegenstrijdig.

Het lijkt er ondertussen op dat ik een motorscooter gevonden heb (hierover later meer). Over één ding ben ik al uit, daar gaan een paar goede bandjes op (als dat nu nog niet zo is..) en die gaat gewoon door de regen, pekel en alles. Praktisch gemak en betaald parkeren vermijden is nou precies waarom ik zo'n scooter wil hebben. Dus dan ook geen "getrut" meer, rijden met dat ding :)

Allicht wil je er op dit moment niet over nadenken, maar op wat voor termijn zou je een herexamen kunnen doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Destruction op 14-11-2025 20:09 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Destruction schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:32:
[...]

Dit ken ik wel. Ik ben in m'n brommer tijdperk ook een keer best wel hard gecrasht in de regen, toen ik moest uitwijken voor een auto die vanuit een uitrit ineens de weg op reed. Jaren later toen ik met motor rijles in de wegen moest rijden kreeg ik al vrij snel in 't oortje "Stop maar even bij het tankstation", instructrice had me zien verkrampen op de motor. Het gaat tussen je oren zitten, zo bleek.

Toen ik het rijbewijs had heb ik op een regenachtige dag juist besloten de motor te pakken en te gaan rond rijden, beetje vertrouwen terug kweken. Ik rijdt nog steeds liever niet op 2 wielen als het regent, maar als je onderweg naar huis bijvoorbeeld regen krijgt is de motor parkeren, per OV naar huis en dan met auto en aanhanger je motor ophalen ook geen optie :+

Je wéét dat je rare gekke dingen moet doen voordat je in de regen je grip verliest (mits goede banden uiteraard), maar op nat heb ik nog steeds het idee dat er gewoon 0 grip zal zijn. Heel tegenstrijdig.

Allicht wil je er op dit moment niet over nadenken, maar op wat voor termijn zou je een herexamen kunnen doen?
Tja, liefst weken. Maar ik snap dat dat lastig kan worden, ik heb meer tijd nodig om eroverheen te komen.

Ik ga wel spijkers met koppen slaan. Ik heb al tijden een onbalans in de voorvelg zitten van de Twin, erfenis van de vorige eigenaar. Ik heb zojuist een afspraak gemaakt om die velg te laten richten bij een velgenexpert, daar gaat sowieso een paar weken overheen, en daarna laat ik gelijk een paar conti trailattack 3 monteren. Die banden zouden af-fabriek ruw geleverd worden (dus geen inrijlaagje meer), zijn binnen 1500m op bedrijfstemperatuur en zogezegd heel goed in de regen. Misschien een beetje overkill maar ik moet ergens beginnen vanaf een 'zeker' punt.

Plan is dan om gewoon elke régendag sowieso te gaan rijden en door te blijven oefenen op de baan. Rotondes, slalommetjes, de hele rataplan. Ik ben sowieso niet gelukkig met die CB650R van de rijschool, het is gewoon écht niet mijn type motor. Ik heb dus ook eigenlijk het plan om te kijken hoe het voelt die AVB riedel ook gewoon op de Twin te doen. Ik heb vandaag iemand een KTM 1190 Adv-R op de baan door de snelle slalom zien raggen alsof de duivel erachteraan zat, ik wéét gewoon dat er veel meer met de Twin kan dan ik er nu uit durf te halen, en als ik het op de Twin kan, lukt het overal op.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Over één ding ben ik al uit, daar gaan een paar goede bandjes op (als dat nu nog niet zo is..) en die gaat gewoon door de regen, pekel en alles.
Mehh :p
Doet me dr aan denken trouwens, ff banden zoeken voor de SH, lag gisteren bijna dr naast toen ie voor wegglibberde :+

[ Voor 17% gewijzigd door 4x2 op 14-11-2025 18:24 ]

leeg

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:18

Ah ja, die voegen. Daar heb ik het ook niet op , zit echt tussen m’n oren en krijg het er niet uit. Houd er op droog wegdek ook niet op.

Nat wegdek en regen doen me helemaal niks. Rijd op nat wegdek nagenoeg hetzelfde als op droog wegdek, alleen wat vloeiender. Met in achterhoofd dat ik op nat wegdek met minder marge rijd dan op droog wegdek. Vind het te leuk om me flink in te houden.

Ooit in de regen op de B258 en een paar jongens op 15 minuten gereden. “Ja, jouw banden zullen wel beter geschikt zijn voor de regen dan onze sportieve bandjes.” Nou nee, track use only supercorsa’s. Die blik in hun ogen was onbetaalbaar :+

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Truus01
rykers schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:33:
Rustiger dan die 80 km/h zou onveilig worden gezien het andere verkeer daar op de A12. En mijden, is ook wel lastig zonder meteen heel eind om te rijden. Putdeksels en belijning kan je wel mis houden, maar dit gaat om de voegen tussen de verschillende delen van de fly-over.

@O88088 fijn te lezen dat er eigenlijk nooit was mis is gegaan bij deze overgangen. Dan is dit dus een extra iets waar ik aan moet gaan wennen de komende tijd.
Volgens de quote van @O88088 lijkt het ook alsof je nog sneller moet rijden...
Noch bij de politie, noch bij Rijkswaterstaat zijn ongevallen bekend met die gladde voegen als oorzaak. Dat is ook wel logisch. Bij een snelheid van 70 km/u zijn je banden niet langer dan 1/50 seconde met het metaal in aanraking. De daardoor veroorzaakte beweging is goed voelbaar, maar is uiteindelijk even subtiel als kortdurend.

• Truus01
Over één ding ben ik al uit, daar gaan een paar goede bandjes op (als dat nu nog niet zo is..)
Ik heb besloten om volgend jaar de motor weer een beurt te laten geven en er dan gelijk nieuwe banden op te laten monteren. En dan hopelijk weer meer rijden en meer vertrouwen krijgen.
(En dat gewoon in droog weer, maar vooral op rotondes.)

@HTT-Thalan Kl*te man! Sterkte.

• RBH

RBH

/end rant

Klote zeg.. sterkte er mee!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Truus01 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:05:
[...]

Ik heb besloten om volgend jaar de motor weer een beurt te laten geven en er dan gelijk nieuwe banden op te laten monteren. En dan hopelijk weer meer rijden en meer vertrouwen krijgen.
(En dat gewoon in droog weer, maar vooral op rotondes.)
Ja ik heb liever een auto/motor/scooter/whatever die slecht loopt maar die op goede banden staat en ook goed onderhouden remmerij heeft, dan een perfect lopend voertuig dat amper remt en slechte banden heeft. Op veiligheid moet je imo nooit bezuinigen.

Bij 't koekblik (hier offtopic maar ok) hetzelfde. De voorbanden waren voor APK nog goed met 3mm profiel maar op nat wegdek begonnen ze al grip te verliezen, en dat met de winter in aantocht. Er af met die bende! :)

De Diversion ook, na aanschaf nieuwe banden erop. Tegen de tijd dat die weer vervangen moeten worden wil ik misschien ook wel weer iets anders :+

Die scooter die ik noemde gaat na aanschaf ook eerst de heftafel op voor een "APK" en het onderhoud waar het ding aan toe schijnt te zijn. Eerst in orde maken en dan rijden :Y)

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-01 12:10
@HTT-Thalan sterkte. Je wens om dit te doen is zo groot dat het echt wel gaat lukken.

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-01 20:52
Ik sluit me aan bij bovenstaande :>

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@HTT-Thalan kom op ouwe Viking (8> , als iemand het kan ben jij het wel :(:)
Her pak je zelf! Ga, zoals je wel vaker doet, met die motor van je, en een stapel pionnen ergens een of ander parkeerterrein onveilig maken.
Laat je niet uit het veld slaan (y)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:39

botoo

💀 too old to die young

@HTT-Thalan als er één iemand in dit topic is van wie ik verwacht alle rijtechnische hoepels onder controle te hebben dan ben jij het wel, dat je dat nu ineens niet kan zit echt tussen je oren. Doe als ik, ga er relaxed in en gaat het mis dan doe je het volgende gewoon opnieuw, uiteindelijk kan het niet mis gaan. Je kan niet altijd winnen maar als je volhoud kan je wel altijd de finish halen, zo simpel is het.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Fijne motor, heb hem zelf ook ;) De variokoffers zijn ook heel fijn en praktisch, maar een beetje val overleven ze niet. Dus mocht je offroad gaan met de koffers zou ik wat anders kiezen. Ik heb voor heavyduties gekozen en hebben inmiddels heel wat vallen overleefd. Maar een andere optie is tassen voor zulk gebruik.

Vergeet niet je motor te laten synchroniseren, als dat nog niet gedaan is, of lang geleden, gaat dat een enorm verschil maken. Veel plezier ermee.

@HTT-Thalan komt heus wel weer, neem je rust en tijd :)

• Chevy454
  • Niet online
@HTT-Thalan , erg jammer maar misschien push je wat te hard? Even een stapje terug en je rust en vertrouwen vinden?

Hoe gaat het fysiek met je herstel nu?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Chevy454
  • Niet online
Daarom gisteren mijn Honda CBF600 ingeruild voor een mooie BMW 1200GS (2008 model). Niet de meest originele motor om te hebben, maar damn wat rijdt dat lekker zeg. Waarschijnlijk kan ik hem zaterdag ophalen. :)
2008 model, met de vierkante gaten in het ABS ring wiel? Mijn 2004 ABS op de R1150RT is toch een speciaal iets ;(

Denk eraan om de F800GT in te ruilen op een R1200GS maar dan heb ik meer van hetzelfde en dat is beetje vreemd. Daartegenover staat wel dat ik nu wel de koppeling kan vervangen :+

[ Voor 17% gewijzigd door Chevy454 op 15-11-2025 07:37 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• _eLMo_
  • Niet online
Chevy454 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 07:35:
[...]

2008 model, met de vierkante gaten in het ABS ring wiel? Mijn 2004 ABS op de R1150RT is toch een speciaal iets ;(

Denk eraan om de F800GT in te ruilen op een R1200GS maar dan heb ik meer van hetzelfde en dat is beetje vreemd. Daartegenover staat wel dat ik nu wel de koppeling kan vervangen :+
Meer boxer = beter })

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Een boxer is toch eigenlijk een afgezakte Guzzi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcwnvWy-TA_FSBzjvxxt6UkuYiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9WMXarqG39sVKTDXxOCUcGT.jpg?f=fotoalbum_large
O+

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:51
Beide bezorgen je zere knieen en of enkels

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb werkelijk nog nooit mijn knieën tegen de cilinderkoppen gebutst (y)
Terwijl ik toch best wat fratsen heb uitgehaald met mijn V85, waarbij ik allerlei delen van mijzelf en de motor pijn heb gedaan :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0h7sLifygxZaRN2AVptctgwb38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJqFC1JVywbBRMT8xKQsU3da.jpg?f=fotoalbum_large

• ollie1965

ollie1965

Bommes schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:14:
[...]

Een boxer is toch eigenlijk een afgezakte Guzzi
[Afbeelding]
O+
BMW is een Guzzi met hangtieten :+

• kneusteun
iemand bekend met zo'n HBM momentsleutel set?
https://www.hbm-machines....lset-32-delig?sku=H132387
Lijkt nu wel heel cheap en misschien wel handig, de vorige HBM en lidl sleutels waren goed getest.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben een snob maar ik kan me niet voorstellen dat je voor 23€/stuk precisiegereedschap hebt, inclusief doppen en dergelijke.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

ollie1965 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:05:
[...]

BMW is een Guzzi met hangtieten :+
Dat is wat ik ongeveer zei, maar dan zonder tieten :P

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

kneusteun schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:07:
Lijkt nu wel heel cheap en misschien wel handig, de vorige HBM en lidl sleutels waren goed getest.
Voor zo'n 1/2" sleutel zou ik het wel geloven, voor die kleintjes iets minder aangezien je die juist op kritische dingen gebruikt.
En verder;
YouTube: The Best Budget 1/4 Torque Wrench?

De bulltools lijkt er aardig op en dat is net de ene die als 1e afvalt :P

leeg

• Chevy454
  • Niet online
Of was het nu neptieten op een Guzzi? :+

• Chevy454
  • Niet online
Ik had een HBM momentsleutel gekocht en na 4 keer was die kapot. Heb toen de Gedore gekocht die ik voor mijn klus aan de RT heb gebruikt.

Goedkoop duurkoop enzo...

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Dutchgixxer schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:43:
Heb nog nooit mn benen gestoten aan de boxer. Je moet je voet gewoon recht naar beneden doen bij t stoppen he, niet naar voren.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• kneusteun
De grap is dat bij veel tests die goedkope ook vaak prima presteren en binnen de marge vallen.
Maar ga wel eerst voor een wat duurdere tot 200Nm en dan koop ik wel een keer een losse kleine erbij.

• _eLMo_
  • Niet online
kneusteun schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:48:
De grap is dat bij veel tests die goedkope ook vaak prima presteren en binnen de marge vallen.
Maar ga wel eerst voor een wat duurdere tot 200Nm en dan koop ik wel een keer een losse kleine erbij.
Dit, ik heb nu al een jaar of 8 een betaalbare van Louis.de nog. Die heb ik vorig jaar geeikt met een emmer water, en dan met een touwtje precies op zoveel cm vanaf het draaipunt hangen, en hij zat na 7 jaar nog binnen 5%. Prima!

• Truus01
Ik heb, meen ik, deze: https://www.hbm-machines....eutelset-5-delig-5-210-nm
Nog nooit gebruikt en daarom ook een goedkope, omdat ik die misschien maar 1 of 2 keer nodig denk te hebben.
Maar eigenlijk kan ik je dus niet vertellen of het ook daadwerkelijk wat is.

• kneusteun
Truus01 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:07:
[...]

Ik heb, meen ik, deze: https://www.hbm-machines....eutelset-5-delig-5-210-nm
Nog nooit gebruikt en daarom ook een goedkope, omdat ik die misschien maar 1 of 2 keer nodig denk te hebben.
Maar eigenlijk kan ik je dus niet vertellen of het ook daadwerkelijk wat is.
Ja die las ik wat slechte dingen over.
Na wat zoek werk die andere set van HBM ook, ze willen nog wel eens kapot gaan.

https://www.hornbach.nl/p...x-1-2-40-200-nm/10736543/
Heb nu deze op het oog, dan de volgende keer een matchende voor 0- 25nm erbij scoren

• Truus01
kneusteun schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:11:
[...]

Ja die las ik wat slechte dingen over.
Na wat zoek werk die andere set van HBM ook, ze willen nog wel eens kapot gaan.

https://www.hornbach.nl/p...x-1-2-40-200-nm/10736543/
Heb nu deze op het oog, dan de volgende keer een matchende voor 0- 25nm erbij scoren
Als ze dan pas kapot gaan na die ene of tweede keer dat ik het gebruikt heb, vind ik het niet zo erg. ;)
En mocht dan blijken dat ik toch wel vaker een momentsleutel nodig ga hebben, koop ik dan wel een betere.

In mijn situatie vind ik het vaak prettig om iets wel te hebben, indien nodig, maar is de kans dat ik het daadwerkelijk nodig heb en zal gebruiken niet zo groot.
Maar er zijn ook dingen waarvan ik zeker weet dat ik het geregeld zal gebruiken, dan investeer ik er ook wat meer in. Soms begin ik dan alsnog met een goedkoop ding, om te kijken hoe het gaat en waar ik op wil letten bij de aanschaf van een duurdere.

• kneusteun
Truus01 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:15:
[...]

Als ze dan pas kapot gaan na die ene of tweede keer dat ik het gebruikt heb, vind ik het niet zo erg. ;)
En mocht dan blijken dat ik toch wel vaker een momentsleutel nodig ga hebben, koop ik dan wel een betere.

In mijn situatie vind ik het vaak prettig om iets wel te hebben, indien nodig, maar is de kans dat ik het daadwerkelijk nodig heb en zal gebruiken niet zo groot.
Maar er zijn ook dingen waarvan ik zeker weet dat ik het geregeld zal gebruiken, dan investeer ik er ook wat meer in. Soms begin ik dan alsnog met een goedkoop ding, om te kijken hoe het gaat en waar ik op wil letten bij de aanschaf van een duurdere.
Helemaal mee eens hoor, alleen ik zie dat die geodore gewoon best wel cheap is vergeleken met andere shops, en dan is het misschien toch wel slim of die paar tientjes meer te betalen zodat hij hopelijk een flinke tijd mee gaat. En dit verstel mechanisme lijkt me ook iets fijner.

Edit: https://www.amazon.nl/GED...schakelbare/dp/B01ABCE9R6
Op amazon nog cheaper, maar ook slechte reviews...

[ Voor 6% gewijzigd door kneusteun op 15-11-2025 17:23 ]

• Chevy454
  • Niet online
kneusteun schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:48:
De 1/2" 200Nm is minder erg als de fijne 1/4 25Nm. Vroeger kon ik een moer gewoon blind perfect op 8Nm aantrekken maar dat fijn gevoel heb ik niet meer. Maar 8Nm en dan 2Nm erbij is 25% meer. 200Nm en dan 10% erbij is 20Nm. En dat is een pak meer. Maar als je 200Nm moet toepassen dan is het geen M6 meer.

Ik zou bij een groot bereik juist een "goedkopere" kopen.

Maar een momentsleutel is er juist voor zodat mensen het niet te hard vast zetten want men overschat vaak het moment waarmee men het vast zet. Toen ik de remklauwen (blind) had vast gezet bleek dat ik die op 45Nm ipv 35Nm aan te trekken. Kortom, die sleutel is er meer om je in te tomen. En dat is bij kleine aantrekmomenten belangrijker.

[ Voor 19% gewijzigd door Chevy454 op 15-11-2025 17:50 ]

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtteeWpHa0BxlvKIF-2xs_9AWmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYI6H7qjl7uptNOq0jyAR1JN.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, het reserveblok als het blok van de shadow echt gaar blijkt te zijn (99% kans) is ook weer gehaald.

leeg

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

@iedereen

Thanks voor alle lieve woorden en steunbetuigingen. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat ik dit wil, maar moet nu ook wel accepteren dat de reis een kleine detour gaat krijgen m.a.w. het gaat gewoon iets langer duren. Deze spanning had ik echt niet tijdens mijn B en BE examens en ook niet tijdens de rijproef op het droge of welke theorie dan ook. Puur die regenval en dat natte terrein waar ik dan eventjes de motor half plat moest leggen levert onbedwingbare angst en hartkloppingen op.

Ondertussen wikkelt e.e.a. zich wel af. De nieuwe CB125F staat klaar om af te halen, dat ga ik ofwel met de aanhanger doen of ik laat hem bezorgen. Dan gaat hij de garage in en komt pas naar buiten als ik er klaar voor ben en het weer zich leent voor het inrijden van nieuwe bandjes.

De Twin gaat volgende week zaterdag naar mijn vaste garage. Hij krijgt een set Conti Trailattack 3 en de velg wordt gericht. Hij lijdt ook aan een veel voorkomende issue van koude start issues sinds kort, maar dat schijnt een simpele fix te zijn, gewoon de starter-knop openhalen en van binnen schoonmaken + contactspray erin. De motor zelf loopt immers prima zodra hij gestart is.

Daarna ga ik proberen alle AVB oefeningen op de Twin te rijden. Dat is een risico, want als hij stukgaat vlak voor het examen (je weet het niet, zoiets kán gebeuren) moet ik alsnog overstappen op de Honda, maar ik heb me ingelezen en letterlijk elke motor die ik in mijn leven heb gehad blijkt qua qeometrie veel meer met de Twin gemeen te hebben dan met de V-stroms en CB's van de rijschool. Ook de CBF1000 die ik een tijd terug proefreed valt in die categorie: korte hoeken, en dus dat herkenbare 'invallen' in de bocht. Blijkbaar kiest men hier tegenwoordig voor omdat het zo sportief rijdt, maar ik heb juist liever een stabiele sturing waar je echt nog moet 'drukken' en niet dat nerveuze.

Ik las daarbij de uitspraak dat een motor waar je 5000km op gereden hebt altijd beter is dan de technisch superieure optie. De twin voelt als thuiskomen, net zoals de 50.000+ kilometer die ik op de Transalp heb gereden, maar dan sneller en nieuwer. De CB500 rijdt precies zo maar dan lager en speelser. De NC700X zelfde verhaal. Ik ga de twin dus op nieuw schoeisel een dagje de tijd geven op de baan. Als ik de oefeningen dan wél vloeiend doe blijf ik erbij. Zo niet, oefen ik verder op de CB650R en commiteer ik me daar aan.

Het zal dus eerder januari worden dan november of december, maar komen zal ik er zeker. En dat was vandaag ook duidelijk op de baan, waar ik meehielp met training. Ik kon op zicht en gehoor precies vertellen hoe hard een leerling reed, waar ze hun techniek moesten aanpassen en waarom een bepaalde oefening wel of niet lukt. En na het geven van tips ging het ineens super met ze. Het gaf zoveel voldoening, ook al stond ik er in de kou met 6 graden en een natgeregende broek, ik was echt happy.

Nu zelf nog even bewijzen dat ik het ook onder druk kan.

• Chevy454
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:26:
Ik las daarbij de uitspraak dat een motor waar je 5000km op gereden hebt altijd beter is dan de technisch superieure optie.
Dat is toch logisch? Toen ik een gloednieuwe prototype auto moest gaan testen wist ook niet wat ik wel of niet kon verwachten. Pas na enkele weken kende ik alle nukken en beperkingen in details.

Ja ik had een checklist die ik af ging voor mijn gedeelte maar het gaat om het geheel.

En deels is het daarom niet goed als je meerdere motoren hebt, je kan nooit voldoende kilometers maken om één geheel mee te worden. En al helemaal niet als je nauwelijks rijdt.

* Chevy454 rijdt nog steeds als een natte dweil na 5000km op 5 motoren.

[ Voor 20% gewijzigd door Chevy454 op 15-11-2025 19:08 ]

• Aikon
  • Niet online
Dutchgixxer schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:43:
Pijnlijke enkel wel, maar niet m'n hele (onder-)been naar de tiefus toen ik toen een auto aan reed :) Want cilindertje ving de klap op. En met omvallen ook, die gekke cilinder kan er zomaar voor zorgen dat je je been weer onder je motor vandaan kan halen zondat dat je klem zit, heb ik ook weleens gehad. Ik snap dat je zit te dollen, maar tenzij je er gewoon tegenaan loopt snap ik echt niet waar je op doelt ;)

Die HMB momentsleutels heb ik ook, kleine en de grote, doen het prima, ook best vaak gebruikt al. Maar ik heb natuurlijk geen idee wat de afwijking is...

• Aikon
  • Niet online
Chevy454 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:05:o
* Chevy454 rijdt nog steeds als een natte dweil na 5000km op 5 motoren.
Zo weinig pas in totaal joh? Grappig, verbaast me, want na 5000 km kon ik net mn banden zelf oppompen, maar jij vervangt de koppeling al.

• ollie1965

ollie1965

Chevy454 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:07:
[...]

Of was het nu neptieten op een Guzzi? :+
Zwaartekracht, potloodtest. Moet ik nog meer uitleggen? 8) :+

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb nog maar tweeduizend kilometer op de Twin gezet zie ik, maar hij rijdt wel identiek aan de transalp waarmee ik er iets meer heb gereden :P dus ergens is het wel verklaarbaar dat ik me hier zo thuis op voel. Dat nieuwewetse spul is gewoon niks voor die oude geest van mij!

• Chevy454
  • Niet online
Aikon schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:15:
Zo weinig pas in totaal joh? Grappig, verbaast me, want na 5000 km kon ik net mn banden zelf oppompen, maar jij vervangt de koppeling al.
Zat een onderbreking in van pak em beet 15 jaar? En de RT was ook gekocht als een klusmotor omdat ik teveel een Outlook engineer wordt ipv een automotive engineer.

Overigens was de SV650S niet rijdend gekocht, die is nu ook in orde. De RT had de koppeling EOL toen ik hem kocht maar ik kon erom heen rijden totdat ik het niet meer kon :+

En beiden zijn gekocht om terug gevoel te kweken.

[ Voor 21% gewijzigd door Chevy454 op 15-11-2025 20:29 ]

• Chevy454
  • Niet online
Zo, bij de fc-moto.de toko een 20% korting op een 2delig leren motorpak meegepakt. De Arlen Ness van mij, die 20 jaar oud is, is toch een beetje te ruim geworden. Ik had een maatje 50 gepast en die was te klein. Dus maatje 52 en 54 besteld :Y)

En ook maar laarzen. Nu wachten tot de spullen bij hun in de winkel liggen. Altijd een goed excuus om even naar Duitsland te gaan.

Helaas geen korting op een Schubert C5.

[ Voor 19% gewijzigd door Chevy454 op 15-11-2025 21:09 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

/end rant

Makkelijk vanaf de zijlijn, maar trek het je niet aan. Ik heb na een burnout ook wel eens last gehad met examens, waar ik normaal vrij lachend doorheen zou lopen. Dat is echt super bits, maar hoe harder je eraan gaat trekken hoe lastiger het wordt. Voor nu zou ik vooral lekkre rondtoeren en het plezier in motorrijden-in-de-regen terug proberen te krijgen.

Je kunt het , je wil het en je gaat het in de toekomst gewoon doen. Sterker nog, als je straks leerlingen hebt die ook stress ervaren helpt deze ervaring je wellicht.

• Truus01
HTT-Thalan schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:26:
Deze spanning had ik echt niet tijdens mijn B en BE examens en ook niet tijdens de rijproef op het droge of welke theorie dan ook. Puur die regenval en dat natte terrein waar ik dan eventjes de motor half plat moest leggen levert onbedwingbare angst en hartkloppingen op.

Daarna ga ik proberen alle AVB oefeningen op de Twin te rijden.

Ik ga de twin dus op nieuw schoeisel een dagje de tijd geven op de baan. Als ik de oefeningen dan wél vloeiend doe blijf ik erbij. Zo niet, oefen ik verder op de CB650R en commiteer ik me daar aan.

Het zal dus eerder januari worden dan november of december, maar komen zal ik er zeker. En dat was vandaag ook duidelijk op de baan, waar ik meehielp met training. Ik kon op zicht en gehoor precies vertellen hoe hard een leerling reed, waar ze hun techniek moesten aanpassen en waarom een bepaalde oefening wel of niet lukt. En na het geven van tips ging het ineens super met ze. Het gaf zoveel voldoening, ook al stond ik er in de kou met 6 graden en een natgeregende broek, ik was echt happy.

Nu zelf nog even bewijzen dat ik het ook onder druk kan.
Is het mogelijk om eventueel met een collega-instructeur die oefeningen te doen? Gewoon zodat je even samen bent en die met je kan praten over de druk en de angsten. Juist je collega's zijn gewent om met dat soort angstige leerlingen om te gaan. Die hebben misschien ook nog extra tips.
En erover praten helpt. Schijnt.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Truus01 schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:31:
[...]

Is het mogelijk om eventueel met een collega-instructeur die oefeningen te doen? Gewoon zodat je even samen bent en die met je kan praten over de druk en de angsten. Juist je collega's zijn gewent om met dat soort angstige leerlingen om te gaan. Die hebben misschien ook nog extra tips.
En erover praten helpt. Schijnt.
Oh dat gebeurt regelmatig :) en één ervan heeft een vergelijkbare ervaring gehad - onderuit geremd begin dit jaar en schouder gebroken, lange revalidatie gehad maar durft nog niet weer op te stappen. Hij wil daar stappen in zetten en we gaan samen het 'herstelproces' in, door o.a. op zondagen de baan bij onze rijschool te benutten. We hebben middelen, dan moeten we ze ook inzetten :P.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmd91USMXyrxC3AQvh8mZZe0YzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/alQXHBoZuPrtgRLzvfmnOygY.jpg?f=fotoalbum_large

Het waren 3 fantastische dagen dat ik in het bezit was van (weer) een PS150i :+

leeg

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fucking hell. Pionafstand voor CBR en IBKI is 6 meter. Deze gast doet het in 4.

• Chevy454
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:36:
Fucking hell. Pionafstand voor CBR en IBKI is 6 meter. Deze gast doet het in 4.
Dat betekent dat het toch niet aan het gereedschap ligt :+

En die leunt zijn motor nog niet eens onder hem door 8)7 Dat is echt impressive.

Maar waar oefen je eigenlijk deze dingen (buiten de faciliteiten van de rijschool dan). Want ik moet echt aan het korte draaien van 180 graden (straatje keren) werken...

[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 16-11-2025 16:54 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Chevy454 schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:52:
[...]

Dat betekent dat het toch niet aan het gereedschap ligt :+

En die leunt zijn motor nog niet eens onder hem door 8)7 Dat is echt impressive.

Maar waar oefen je eigenlijk deze dingen (buiten de faciliteiten van de rijschool dan). Want ik moet echt aan het korte draaien van 180 graden (straatje keren) werken...
Tja elk glad/schoon parkeerterrein kan natuurlijk. Stenen bestrating is niet ideaal maar tegenwoordig heb je genoeg geasfalteerde plekken me dunkt? Je gooit een paar pionnen neer en daar ga je.

En dat het niet aan het gereedschap ligt weet ik echt wel. Ik ben van een V-Strom overgestapt naar de CB650R omdat de wielbasis korter is en de stuurhoek korter, maar ik rijd zoveel fijner op mijn twin dat ik dus wil proberen of het daar toch mee wil lukken. Daartoe deed ik dus wat onderzoek in of ik mezelf nou echt in moeilijkheden ga brengen (randje opzoeken) maar dit soort video's bewijst dus dat er echt marge zat is.

[ Voor 25% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-11-2025 17:16 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Probleem is dat de meeste grotere terreinen of te druk zijn, of worden afgesloten. Zo makkelijk is het nog niet iets geschikts te vinden.

@Chevy454 voor de verbredingswerkzaamheden van de A2 ging ik nog wel eens naar de (afgesloten) parkeerplaats bij Nedcar langs de snelweg. Via het voetpad was dat prima bereikbaar. Inmiddels hebben we ook een geschikt terrein in Maastricht, al ben ik daar inmiddels al heel lang niet meer geweest.

Bij de Makro of vergelijkbare groothandel zijn er ook vaak geschikte terreinen, zoals in Nuth of in Best.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Truus01
Parkeerterrein bij een stadion of sporthal, daar zijn vaak niet heel veel mensen op de meeste dagen/tijdstippen.
Met dit weer ook niet veel auto's op (geasfalteerde) parkeerplaatsen (of brede wegen) in/bij natuurgebieden.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

4x2 schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:25:
[Afbeelding]

Het waren 3 fantastische dagen dat ik in het bezit was van (weer) een PS150i :+
Hey, die auto, kar, scooter en persoon komen me bekend voor :+

Staat inmiddels in 't motorhok hier. Komende week de Diversion van de brug trekken en de scooter erop zetten voor de APK (to-do list maken) en wat onderhoud Dan maak ik ook nog wel wat foto's, voor nu heb ik vooral foto's van het ding op de kar :P

[ Voor 20% gewijzigd door Destruction op 16-11-2025 19:18 ]

Pagina: 1 ... 92 ... 107 Laatste