Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 91 ... 107 Laatste
Acties:

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:36
De VTR opgehaald en de eerste kilometers gemaakt, wat een feest! Hopen op mooi weer de komende dagen. :)

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-01 21:27

Bommes

Capo del formaggio

4x2 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:45:
[...]

Ja is ook een nut, maar die helmen worden meestal gedragen door mensen op een GS met semi-slicks :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Srk-ahADxWV7TbKkIa_NSDZzpr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aqa8Nmw7DESi9qowdz8FcmK.jpg?f=fotoalbum_large
:Y *O*

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-01 20:47

4x2

lộn xộn quá

Meestal, godnondeju, ik weet dat je Brabander bent, maar die kunnen ook gewoon Nederlands verrekte kut :P

Of moet ik dr "Ja, dat is ook een nut, maar bekant al die helmen worden gedragen door mensen op een GS met semi-slicks" van maken?

Zo maar weer eens naar de MTX kijken, waarom de accu het nu weer niet doet, als ie gaar is gaat dr een supercondensator tussen, antiek baggerlaadsysteem...

leeg

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:20

botoo

💀 too old to die young

Pyr0_ schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:33:
Misschien heeft @botoo wel de gouden tip voor me?;)
Bv van premiumvinyls.nl, ik gebruik https://www.premiumvinyls.nl/lampen-folie-donker-zwart.html. Imho helemaal top bij laaghangende zon maar ook als je voor een stoplicht staat en tegen de zon inkijkt. Het laat ruim voldoende zicht door en houd de verblindende zon tegen.

Ik kan het iedereen aanraden en het kost vrijwel niets. met een rolletje van 30 cm breed en één meter lang kan je jaren voort. Het blijft prima zitten is niet overdreven krasgevoelig. Bij mij zitten de eerste strips op mijn helmen er nog steeds op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnmueSVF8ZvODZa9n7VtIf6G1_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YI8NTlrUxDvRlWqW5SSr7BA8.jpg?f=fotoalbum_large

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Gun die motor ook eens een dutje :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wf1v3X5.jpeg
(Vandaag een week geleden, hele dag in de regen. Dit was ook het moment dat ik er achter kwam dat m'n tas open stond, ergens onderweg al m'n snacks verloren :'( )

[ Voor 10% gewijzigd door Melkunie op 08-11-2025 17:23 ]

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:32
Natuurlijk meteen de uitlaat check doen.. ;)

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:32
botoo schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:13:
[...]

Bv van premiumvinyls.nl, ik gebruik https://www.premiumvinyls.nl/lampen-folie-donker-zwart.html. Imho helemaal top bij laaghangende zon maar ook als je voor een stoplicht staat en tegen de zon inkijkt. Het laat ruim voldoende zicht door en houd de verblindende zon tegen.

Ik kan het iedereen aanraden en het kost vrijwel niets. met een rolletje van 30 cm breed en één meter lang kan je jaren voort. Het blijft prima zitten is niet overdreven krasgevoelig. Bij mij zitten de eerste strips op mijn helmen er nog steeds op.

[Afbeelding]
Kijk! Ik wist dat ik dit al eens eerder had gezien, maar kon niet meer plaatsen waar of van wie. Maar dit is de gouden tip die ik zocht, ga het gelijk bestellen. Thanks!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
kneusteun schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:52:
Natuurlijk meteen de uitlaat check doen.. ;)
Helemaal vergeten te doen, maar gelukkig was dit zand zo godvergeten zacht dat ie geen millimeter gebogen is!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Pyr0_ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:07:
[...]

Precies om deze reden heb ik een elektrische fiets, het heeft voor mij zo'n 90% van alle stadsbewegingen overgenomen. Zelfs als ik na de andere kant van de de stad moet pak ik de fiets, mits goed weer. Woon-werk doe ik ook 90% op de fiets. Enigste reden waarom ik mijn auto nog heb is dat het wel zo prettig is als het regent of echt vies koud is of waait.
Een elektrische fiets staat hier ook nog wel op het lijstje inderdaad. Maar aan een motorscooter heb ik ook in de omgeving van mijn woonplaats nog iets. Ik heb een loods (sleutelruimte) op een 20km afstand van m'n huis. Dat zou je inderdaad ook kunnen fietsen, maar ik zie mezelf dat niet zo heel snel doen eigenlijk. Die motorscooter pakken ipv de auto op dagen dat ik de motor liever binnen laat staan, dat zie ik dan weer wel gebeuren :) Ik heb dat ook een paar keer gedaan met die eerder genoemde snorscooter, maar dan ben je dus echt bijna een uur onderweg, ondanks het feit dat je met zo'n ding binnendoor kunt waar dat met de auto of motor(scooter) niet zou kunnen :/

Voor de meeste verplaatsingen binnen m'n eigen woonplaats heb ik inderdaad mijn ouderwetse Harley Pedaalson :)

[ Voor 9% gewijzigd door Destruction op 08-11-2025 23:37 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-01 14:04
Vrijdag schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:02:
Per jaargetijde mogen deze onderwerpen besproken worden:

Winter: Stalling, motorhoezen, welk merk lader, sloten en verzekering, stoere verhalen over door blijven rijden in de sneeuw/ijzel.
Lente: Banden, motorreizen, rijlessen, Distinguished Gentlemen's Ride, E95, navigatie, circuitrijden, dijkweggetjes, luid pijpen, zijtassen en topkoffers.
Zomer: Banden, TET, rijlessen, nieuw model van de Yamaha Tenere, luid pijpen, teenslippers, motorlessen/geslaagd voor examens.
Herfst: Fluor hesjes en helmen, filerijden, regenkleding, motorhoezen, druppelladers, motorverzekering.

Doorlopende onderwerpen: Klusprojecten, foto's van je nieuwe motor, Nutella foto's van Bommes, Nm/PK, (helaas) ongelukken.
Gaat het hier eigenlijk nooit over wat de beste olie is?!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Truus01 schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:06:
[...]

Dat mag alleen als je weet wat winterbenzine is en het ook aan je motor merkt als dat weer in de pomp zit.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Destruction schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 23:34:
[...]

Een elektrische fiets staat hier ook nog wel op het lijstje inderdaad. Maar aan een motorscooter heb ik ook in de omgeving van mijn woonplaats nog iets. Ik heb een loods (sleutelruimte) op een 20km afstand van m'n huis. Dat zou je inderdaad ook kunnen fietsen, maar ik zie mezelf dat niet zo heel snel doen eigenlijk. Die motorscooter pakken ipv de auto op dagen dat ik de motor liever binnen laat staan, dat zie ik dan weer wel gebeuren :) Ik heb dat ook een paar keer gedaan met die eerder genoemde snorscooter, maar dan ben je dus echt bijna een uur onderweg, ondanks het feit dat je met zo'n ding binnendoor kunt waar dat met de auto of motor(scooter) niet zou kunnen :/
Klinkt als een ideale klant voor een elektrische motorscooter :+
Ik gebruik de SH300 bijna alleen maar voor boodschappenritjes omdat ie zo handig is met die doorstap (daar past een hoop rommel op)
Woon-werk (35km, vooral snelweg) pak ik m af en toe zodat ie een beetje op temperatuur komt, dus eigenlijk moet ik gewoon een elektrische motorscooter hebben, maar die zijn weer meestal enorm gecastreerd qua prestaties (ik wil 100km bereik met 70% >90km/u, 30% <80km/u en een top van 110-120) of behoorlijk lomp en/of duur.

Een wat oudere Zero ofzo zou dat ook prima moeten kunnen, maar dan heb ik weer geen doorstap.

In ander nieuws: vanmorgen nog een compressietestje gedaan op de shadow, die was wederom niet best, dus nu weer een andere cocktail door het bougiegat naar binnen gegooid (aceton, eoa motorreiniger en vorkolie)
Vanavond of morgen maar weer eens kijken en dan evt dezelfde mix bij een hete motor dr in flikkeren.

[ Voor 9% gewijzigd door 4x2 op 09-11-2025 12:09 ]

leeg

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-01 20:52
Dit spul moet je hebben, werkt zo'n beetje als enigste bij vastzittende zuigerveren.

https://www.avaruosad.ee/...wF_QqGLHeLpuBcnG-JUFo21Ro

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:21

ozzynator

Nevermind.

⬆️ *enige

[ Voor 42% gewijzigd door ozzynator op 09-11-2025 12:52 ]

Het is sowieso. Niet zo wie zo, zws, of sowiezo. Of andere varianten. Dus gewoon sowieso.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

4x2 schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:08:
[...]

Klinkt als een ideale klant voor een elektrische motorscooter :+
Ik gebruik de SH300 bijna alleen maar voor boodschappenritjes omdat ie zo handig is met die doorstap (daar past een hoop rommel op)
Woon-werk (35km, vooral snelweg) pak ik m af en toe zodat ie een beetje op temperatuur komt, dus eigenlijk moet ik gewoon een elektrische motorscooter hebben, maar die zijn weer meestal enorm gecastreerd qua prestaties (ik wil 100km bereik met 70% >90km/u, 30% <80km/u en een top van 110-120) of behoorlijk lomp en/of duur.
Elektrisch rijden doe ik wel op de kermis :+

Nee, ik denk dat een elektrische motorscooter nog wel een stukje buiten budget zal liggen, en als ik van sommige elektrische motoren hoor hoe lang het opladen duurt dan is dat voorlopig nog niks voor mij denk ik.

Ik wil inderdaad ook een scooter met een vlakke treeplank, dat had de genoemde snorscooter ook en dat maakt het mogelijk en makkelijk om het ding ook voor boodschappen te gebruiken bijvoorbeeld :) Op de snelweg rijden zal ik er waarschijnlijk niet mee doen, als het ding op een 80-weg maar geen rijdende chicane is :P

Van mij mag 't een lelijk hok zijn ook. Word-ie misschien ook minder snel gejat :+

[ Voor 3% gewijzigd door Destruction op 09-11-2025 13:07 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Weet (denk ik) nog een lelijke ps150i te koop, staat wel onder eindhoven tegen de belgische grens, heb je wel voor 750 of minder.

leeg

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-01 14:01

MrMarcie

CFMoto 450MT

Joris748 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:11:
Ik geloof ook niet dat het met de huidige productietoleranties nodig is om onderdelen op elkaar in te laten lopen. Ik zou me wel aan de voorschriften houden (en waarschijnlijk een beetje eroverheen als de motor na een km of 20 echt goed warm is) om te voorkomen dat een defect een catastrofaal falen wordt.

Met een 125 cc betekent dit dat je de eerste 1000 km veroordeeld bent tot binnenwegen.
Met mijn CFMoto 450MT ook hoor ;). Moest eerste 500KM onder de 4K toeren blijven. Onmogelijk. Met 80 op de teller draait ie al iets van rond de 4700.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:38

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Truus01 schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:06:
[...]

Bruin, in ondoorzichtige flessen met een motortje erop. Als er een zonnebloem op staat en boven het schap staat JUMBO dan zit je verkeerd.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Joris748 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:11:
Ik geloof ook niet dat het met de huidige productietoleranties nodig is om onderdelen op elkaar in te laten lopen. Ik zou me wel aan de voorschriften houden (en waarschijnlijk een beetje eroverheen als de motor na een km of 20 echt goed warm is) om te voorkomen dat een defect een catastrofaal falen wordt.

Met een 125 cc betekent dit dat je de eerste 1000 km veroordeeld bent tot binnenwegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reykzw14ckmwgCT9z30pDZn-MIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7r6qZgOaeWobPgbXevXTwT1G.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zegt Honda over de CB125F. Met andere woorden, niet koud gassen of optrekken (dat moet je sowieso nooit willen volgens mij) en doe enigzins normaal. Niks over toeren of snelheid, gewoon warmrijden en opentrekken.

- in before the -

...4: niet over natte rotondes rijden

[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 09-11-2025 19:55 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Chevy454 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:57:
We gaan dus aan de slag met een STM32F411CEU6 (We-Act BlackPill), een 9V batterij en XGPZ6847a sensoren :Y)
STM32F411CEU6 is gesoldeerd.
Voeding middels een 9V batterij met een LM7805 voor de 5V rail.
BMP280 baro sensor en omgevingstemperatuur op I2C werkt ook.
Level convertor voor een HD44780 16x2 op I2C.
1.8" ST7735 scherm met SPI ook opgezet (dit was meer een probeersel, moet kijken of dit toegevoegde waarde heeft)
Debugging doen we via SWV met de ST-Link V2

Enkel nog de ADC's voor batterij spanning en de druksensoren configureren en de benodigde spanningsdelers en opamps :Y)
Daarna FreeRTOS opzetten met MessageQueues en dan kan het leuke werk qua coderen gebeuren.

De grootste moeilijkheid gaat zijn om de juiste ADC kanalen te configureren qua GPIO. Want er zit maar 1 ADC op de STM32F411CEU6 en ook geen CANbus mogelijkheid ;( De onboard Virtual Com gaan we niet gebruiken ivm het ontbreken een beveiliging van de 5V en de VBUS aansluiting. Een extra UART is dan eerder nodig willen we data uitwisseling hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 09-11-2025 20:23 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Chevy454
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:53:
Dit zegt Honda over de CB125F. Met andere woorden, niet koud gassen of optrekken (dat moet je sowieso nooit willen volgens mij) en doe enigzins normaal. Niks over toeren of snelheid, gewoon warmrijden en opentrekken.
Gezond verstand blijft het belangrijkste. Moderne motoren worden met de kleinste nauwkeurigheden gemaakt om allerhande frictie te verminderen. De olie is zo dun als water in sommigen. Maar de vrachtwagens wordt elke motor gewoon warm gedraaid en gaan daarna full pull om te kijken of die het vermogen halen. Bij personenwagens wordt er enkel een steekproef gedaan want het kost teveel tijd om elke motor te testen. Maar ik zou niet graag zo een dergelijke motor hebben om eerlijk te zijn. Vrachtwagens zijn iets degelijker gebouwd als personenwagens, laat staan als een motorfiets.

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 09-11-2025 21:46 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-01 19:56
Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe je gaat dempen? De onderdruk oscilleerd heel erg. Ga je dit 'mechanisch' doen? Of ga je een software demping inbouwen?
Ik heb het in software opgelost dmv een 'rolling buffer'

• Chevy454
  • Niet online
Vuikie schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:35:
Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe je gaat dempen? De onderdruk oscilleerd heel erg. Ga je dit 'mechanisch' doen?
Daar heb ik een 3D printer voor om vernauwingen te printen. Dus inderdaad mechanisch dempen.

• ollie1965
  • Laatst online: 11:22

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Oké een kleine prelude.
Ik ben opzoek naar een set noppenbanden voor de nieuwe Ténéré, de laatste set was een T63 (ja dat is al even geleden).
Voorkeur merk, nog niet echt, slijtage liefst minimaal ( :+ ).

Oke, nieuwe Ténéré, 4 jaar uitgesteld maar nu de enige originele goede kleurstelling ook nog uit het assortiment zou gaan heb ik in het voorjaar er een gereserveerd en in september laten afleveren.
Zonder foto's was het niet gebeurd >:)
Inrijden deel I World Raid inrijden in Vulkaan Eifel en Moezelg gebied Deel II World Raid verder inrijden naar het Dutch Ténéré Association Treffen
En wat later al een stuk opgebouwd (maar nog lang niet klaar) World Raid by day bijna aangekleed En by night World Raid by night

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@ollie1965 retour vraag: wat gaat je gebruik zijn?
Veel op de weg, ook in de winter bij nattigheid en gladheid?
Of juist de focus op offroad?
Een compromis band, want dat gaat het altijd zijn als je beide wil, dan kom je bij een TKC 80, of Bridgestone adventure cross AX41, of welk merk dan ook wat vergelijkbaar verkoopt.
Meer voor op de weg en Mitas trail e-07
Of juist meer offroad de enduro trail xt+
Wat je er nu op hebt is gewoon echt een weg band met een offroad look. Niet eens een goed compromis dus, maar een echte asfalt band.

Dus welke kant ligt de focus?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• ollie1965

ollie1965

Bommes schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:27:
@ollie1965 retour vraag: wat gaat je gebruik zijn?
...............
Dus welke kant ligt de focus?
Tja, dat wordt reizen (in het verleden ook gedaan met de vorige Ténéré's)..
Maar dan wel het accent op gravelwegen en iets zwaarder/harder, maar helemaal geen zin in zand (fobie?). Dus gravelwegen glad, glooiend, berg en wat groffer stenen werk. Minder sturen op de weg omdat het groffere noppen zijn maakt mij niet uit. Beetje glijden doe ik toch wel, zelfs al gehad bij het inrijden in de vulkaan Eifel. Met de T63 was het regelmatig raak als ik weer ergens aan haakte achter een CBR600 op een asfaltbergweggetje >:)

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ollie1965 schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:48:
[...]

Maar dan wel het accent op gravelwegen en iets zwaarder/harder, maar helemaal geen zin in zand (fobie?). Dus gravelwegen glad, glooiend, berg en wat groffer stenen werk. Minder sturen op de weg omdat het groffere noppen zijn maakt mij niet uit. Beetje glijden doe ik toch wel, zelfs al gehad bij het inrijden in de vulkaan Eifel. Met de T63 was het regelmatig raak als ik weer ergens aan haakte achter een CBR600 op een asfaltbergweggetje >:)
Mitas E07 (of hoe hij nu heet. Gaat lang mee), Continentel TKC70 Rocks (meeste grip, voor kan wat gaan cuppen na 6000km) of Michelin Anakee Adventure (compromis van alles). Niet echt geschikt voor modder, maar meer dan goed genoeg voor gravel en steenachtig. Eventueel TKC80 als je grover wil (slijt sneller), of Bridgestone AX41 AdventureCross (betere grip op nat wegdek dan TKC80 maar slijt nog sneller).

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 11-11-2025 07:30 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• _eLMo_
  • Niet online
Ik ben vorig jaar 4 weken naar Griekenland geweest door de Balkan. Was prachtig!

Volgend jaar wil ik weer zoiets doen, maar nu Spanje en Portugal. Ik negeer de oost kust van Spanje en wil iets van Madrid -> Andalusië -> Portugal -> Asturië (Picos) -> Pyreneeën doen. Tent achterop.

Mensen nog tips? Kom maar door Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6S5kIaFBpE1p0Fz8yicfnvt9-8s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/PyQ7caYIhyZ4quCY0gP6XNAC.gif?f=user_large

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:37

jeroenathome

Een regel tekst

Ik ben zelf goed te spreken over de Continental TKC 70 rocks op mijn Teneré. Zonder problemen in augustus naar de Dolomieten geweest en na 5000 km nog steeds voldoende profiel (4 mm).
Nog weinig ervaring met zandwegen en gravel, maar binnen de motorclub is een lid ook tevreden over deze band. Door hem heb ik de keuze gemaakt.

Let er wel op dat er 2 type achterbanden zijn met de TKC70. Met en zonder de toevoeging rocks. Als ik het goed heb is de 'standaard' TKC70 een 50/50 band en de rocks een 60/40

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

• kneusteun
ollie1965 schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:48:
[...]

Dan zijn die STR's helemaal niet verkeerd.
Karoo 4 ook wel leuk
Nieuwe tkc80's moetehn nu ook bij regen beter zijn
En de enduro trail's (e07) zijn prima, maar bij zacht zand of modder vind ik de voorkant te zenuwachtig en zoekend.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ahhh de bandendiscussie!

Asfalt, gravel en heel weinig slijtage, ideaal voor lange reizen dus -> Dunlop Trailmax Mission

[ Voor 4% gewijzigd door Aikon op 11-11-2025 07:52 ]

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@ollie1965 zoals door een aantal geantwoord: Mitas E-07 is dan wel een erg goede middenweg. Erg slijtvast, op grind, gravel en hard zand gewoon goed mee te rijden. Vooral een goede keuze als je ook grote afstanden wil reizen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Bommes schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:03:
@ollie1965 zoals door een aantal geantwoord: Mitas E-07 is dan wel een erg goede middenweg. Erg slijtvast, op grind, gravel en hard zand gewoon goed mee te rijden. Vooral een goede keuze als je ook grote afstanden wil reizen.
Ze noemen hem anders tegenwoordig, hij heet nu de 'trail' en de 'trail plus'. Je hebt ook een 'Dakar' versie van de plus, die heeft 20% harder compound wat minder snel slijt en minder snel lek zal rijden, met als trade-off iets minder grip op asfalt. Je herkent ze aan een gele lijn door het profiel heen.

• kneusteun
Yamaha + mitas = Pol Tarres, dus ja je moet wel als yammie owner ;)

• kneusteun
Als je voor lange levensduur gaat en niet geeft om grip.
Motoz, maat van mij is er helemaal gek van, maar zodra het regent durft ie op asfalt niet meer te sturen |:( dingen gaan wel 15k mee ofzo.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

kneusteun schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:27:
Als je voor lange levensduur gaat en niet geeft om grip.
Motoz, maat van mij is er helemaal gek van, maar zodra het regent durft ie op asfalt niet meer te sturen |:( dingen gaan wel 15k mee ofzo.
Het is jammer dat je dat niet veilig kan testen, hoe ver een bepaalde band kan gaan. Het zou super leerzaam zijn als je even een paar zijwielen op je motor kon schroeven om verschillende banden te proberen op nat en droog en kijken wat er gebeurt.

• ollie1965

ollie1965

- Naar de enige woestijn in Europa? Lekker rijden en ook nog een Western locatie bezoeken?
- De fietsroute (op een aantal oude spoorroutes na volledig te rijden) Girona-Malaga rijden. En mocht je ooit ongemotoriseerd willen rijden, ook dan is het een hele mooie route.
Verwacht kort bochtenwerk, redelijk slechte wegen, bergen maar ook uitgestrekte vlakten.
Voordeel van fietsroutes, het is altijd achteraf en rustig (verkeer) rijden en redelijk snel met een zijpad off road rijden.
- Extremadura
- En dan loop je de hal van een hotel binnen en vraag je bij de eigenaar om mooie motorroutes in de buurt.

• ollie1965

ollie1965

kneusteun schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:24:
Yamaha + mitas = Pol Tarres, dus ja je moet wel als yammie owner ;)
Misschien wel, maar ik ga wel als een natte krant door een natte bocht. En dat bedoel ik zowel letterlijk als figuurlijk t.o.v. Pol Tarres :Y

Dus Mitas, Continental (70 Rocks of 80), Michelin (oude bekende als merk), Dunlop, Bridgestone.
Mitas was/is een onbekende voor mij maar dank voor iets nieuws. Ga ik onderzoeken.

En dan Motoz, 15.000km.... 7-10.000km is meestal een ritje dus 10.000km voor een band (en dan mag hij echt op zijn met 1,6mm) is meer dan prima. En bokken/stuiterend over de weg is nou ook weer net niet de bedoeling :)

En daarmee is de banden discussie weer ten einde :+

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 11-11-2025 09:12 . Reden: Typo :-( NIET toegevoegd ]

• kneusteun
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:36:
[...]

Het is jammer dat je dat niet veilig kan testen, hoe ver een bepaalde band kan gaan. Het zou super leerzaam zijn als je even een paar zijwielen op je motor kon schroeven om verschillende banden te proberen op nat en droog en kijken wat er gebeurt.
Sowieso een reden dat ik vaak wel even een motor (banden) van een ander wil testen, dan weet ik een beetje wat een band doet.
Maar heel irritant dat er niet een jaarlijks banden test evenement is, ik ben heel benieuwd naar banden, maar geen zin om steeds een gok te nemen dus dan blijf je beetje bij wat je kent.

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:33
Voor alleen asfalt en gravel zou ik persoonlijk voor 100% wegbanden gaan. Voordeel wat je gaat hebben met andere combinatiebanden op gravel is marginaal maar het voordeel op de normale weg is vele malen groter. Als je toch wil flaneren met wat meer offroad looks dan zijn de STR’s al prima.

PS: ik vond de TKC80 prima functioneren in de regen.

[ Voor 8% gewijzigd door cyntax op 11-11-2025 08:56 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

kneusteun schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:52:
[...]

Sowieso een reden dat ik vaak wel even een motor (banden) van een ander wil testen, dan weet ik een beetje wat een band doet.
Maar heel irritant dat er niet een jaarlijks banden test evenement is, ik ben heel benieuwd naar banden, maar geen zin om steeds een gok te nemen dus dan blijf je beetje bij wat je kent.
Filmpje van WC-Eend en uiteraard voor de promotie gemaakt, maar als Chris ervoor durft te staan:
Hij zegt letterlijk dat het wel 'rare' is om een big block / offroad tire te hebben die ook op nat asfalt vertrouwen geeft.

• _eLMo_
  • Niet online
ollie1965 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:40:
[...]

- Naar de enige woestijn in Europa? Lekker rijden en ook nog een Western locatie bezoeken?
- De fietsroute (op een aantal oude spoorroutes na volledig te rijden) Girona-Malaga rijden. En mocht je ooit ongemotoriseerd willen rijden, ook dan is het een hele mooie route.
Verwacht kort bochtenwerk, redelijk slechte wegen, bergen maar ook uitgestrekte vlakten.
Voordeel van fietsroutes, het is altijd achteraf en rustig (verkeer) rijden en redelijk snel met een zijpad off road rijden.
- Extremadura
- En dan loop je de hal van een hotel binnen en vraag je bij de eigenaar om mooie motorroutes in de buurt.
Dank voor deze geweldige tips _/-\o_

• kneusteun
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:54:
[...]

Filmpje van WC-Eend en uiteraard voor de promotie gemaakt, maar als Chris ervoor durft te staan:

[YouTube: The new Mitas ENDURO TRAIL+ | Tested and reviewed by Chris Birch]

Hij zegt letterlijk dat het wel 'rare' is om een big block / offroad tire te hebben die ook op nat asfalt vertrouwen geeft.
Tkc80 vond ik een fijne band, behalve dat die bij nat asfalt aanzienlijk minder was, en eigenlijk offroad dan ook net iets te kort komt. Dan is een snelller slijtende band voor mij de oplossing. (Eigenlijk de combi van twee setjes, zomer e07 en winter e12)

• aveenhuysen
  • Laatst online: 09:41
Iemand hier in bezit van een Zontes 368 M of G? Zo ja, wat zijn je ervaringen?

MobyletteKaptein50 HondaMB50 SpartaHappy50 KawasakiGT750 HondaCB750C HondaVFR750F DerbiVariant50 HondaSH100 HondaSH150 MalagutiPassword250 KawasakiZ750 PiaggioLiberty50 SymSymphonyST125LC SymHD125 PiaggioBeverlyS300HPE

• aveenhuysen
Even voorstellen :)

Piaggio Beverly S 300 HPE 2021

Spanje - Barcelona

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJt7L3GJECCVk_8hkVPLU19uKCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5kxqSdrvJxIRSI6Jaf1sI0c.jpg?f=fotoalbum_large

@Chakotay @timmie271

MobyletteKaptein50 HondaMB50 SpartaHappy50 KawasakiGT750 HondaCB750C HondaVFR750F DerbiVariant50 HondaSH100 HondaSH150 MalagutiPassword250 KawasakiZ750 PiaggioLiberty50 SymSymphonyST125LC SymHD125 PiaggioBeverlyS300HPE

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-01 23:42

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

jeroenathome schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:23:
Ik ben zelf goed te spreken over de Continental TKC 70 rocks op mijn Teneré. Zonder problemen in augustus naar de Dolomieten geweest en na 5000 km nog steeds voldoende profiel (4 mm).
Nog weinig ervaring met zandwegen en gravel, maar binnen de motorclub is een lid ook tevreden over deze band. Door hem heb ik de keuze gemaakt.

Let er wel op dat er 2 type achterbanden zijn met de TKC70. Met en zonder de toevoeging rocks. Als ik het goed heb is de 'standaard' TKC70 een 50/50 band en de rocks een 60/40
De Continental TKC80 is de 50/50 band, de TKC70 is een 70/30 band en de TKC Rocks zal er tussenin zitten: 60/40.

Ik ben benieuwd naar de TKC80 Gen 2, de TKC80 is al 40 jaar oud, dus was wel toe aan een vernieuwing.

Die spider diagrams van Continental zijn ook een kunst op zich.
Afbeeldingslocatie: https://www.continental-tires.com/products/b2c/motorcycle/tires/tkc-80-2ndgen/_jcr_content/root/container/container/image_copy_copy_copy.coreimg.85.2500.png/1762526247418/continental--tkc-802--spider--en.png

Vergelijk de bovenstaande met de volgende spider diagram:
Afbeeldingslocatie: https://www.continental-tires.com/products/b2c/motorcycle/tires/tkc-70-rocks/_jcr_content/root/container/container/image_copy_copy_copy.coreimg.85.2500.png/1730988487325/continental--tkc-70-rocks--spider-diagram--en.png

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Geslaagd voor theorie motor instructie *O*.

• aveenhuysen
aveenhuysen schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:41:
Even voorstellen :)

Piaggio Beverly S 300 HPE 2021

Spanje - Barcelona

[Afbeelding]

@Chakotay @timmie271
Bij deze wil ik ook even melden mocht er iemand in de buurt zijn van Barcelona, altijd welkom en de koffie staat klaar! 8) 8) 8)

• cooper_s1
  • Laatst online: 07:35

cooper_s1

MINI&#039;s rule

HTT-Thalan schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:01:
Geslaagd voor theorie motor instructie *O*.
Van harte!

• Glockner
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-01 14:39
Wat hebben jullie veel verstand van banden 😂 Bij mijn zijn ze zwart en ze slijten te snel, meer weet ik er niet van.

Ik zit momenteel bovenop het 2026-motornieuws (Eicma is geweest) en vond dit wel wat voor ons motor-nerds. Het zette mij in ieder geval 'aan', een 250cc boxer met 100 Nm aan koppel met dank aan een elektromotor: https://ridem.nl/motoren/benda-p51-hybrid/

Dit soort dingen geven mij hoop op een leuke motortoekomst. Niet fully electric, maar wel schoner en vooral efficiënter.

• ollie1965

ollie1965

aveenhuysen schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:29:
[...]

Bij deze wil ik ook even melden mocht er iemand in de buurt zijn van Barcelona, altijd welkom en de koffie staat klaar! 8) 8) 8)
En ik maar denken dat ik vroeger een verzameling fietsen had..... Wie weet, moet weer eens een rondje Iberisch schiereiland doen.
@_eLMo_ Girona > Barcelona is maar een kleine detour op de route Girona- Malaga :+

• kneusteun
Dan heb ik liever een fully electric to be honest.
Minder delen die kapot kunnen, dit is nodeloos ingewikkeld, doe mij dan maar een stark varg :9~

• kneusteun
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:54:
[...]

[YouTube: The new Mitas ENDURO TRAIL+ | Tested and reviewed by Chris Birch]

Die band had ik exact deze zomer.
Voor vakanties en wat licht droog offroad werk prima, maar niet te vergelijken met die enduro trail xt+
Die laatste kan je echt heerlijk vol zelfvertrouwen door zand/blubber eigenlijk alles raggen.

De voorband van de enduro trail+ ben ik niet zo weg van, die vind ik echt veel te "zoekerig" en glijdt alle kanten op als je beetje offroad rijdt met wat meer rally invloed (dus laten we zeggen alles boven de 60km/h)

Er zit in de TET lus Drenthe een mooi lang stuk langs een kanaal, daar gingen we met 180 door het mulle witzand en die voorkant was echt compleet waardeloos.... zoeken, grip wel dan weer niet, het gaat goed maar het geeft weinig terug.

Daarom is het verschil in band net zo van belang als verschil in motor en rijstijl.

• Glockner
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-01 14:39
kneusteun schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:54:
Dan heb ik liever een fully electric to be honest.
Minder delen die kapot kunnen, dit is nodeloos ingewikkeld, doe mij dan maar een stark varg :9~
Pfff ja, een Stark, die wil ik ook wel! Heel toevallig vanochtend nog dit filmpje zitten kijken: YouTube: OTR Markelo 2025 | Stark Varg EX Range test

Ik wist niet eens dat ze in NL rondreden joh.

• kneusteun
Glockner schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:06:
[...]

Pfff ja, een Stark, die wil ik ook wel! Heel toevallig vanochtend nog dit filmpje zitten kijken: YouTube: OTR Markelo 2025 | Stark Varg EX Range test

Ik wist niet eens dat ze in NL rondreden joh.
Ja, ik ken er twee die ze hebben.
Maar nu ze ook met kenteken zijn te krijgen is het helemaal mooi!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Wat een weer joh, lijkt wel lente.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:43

RBH

_Apache_ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:09:
En morgen verandert het, vrijdag hele dag regen..

.. wanneer ik AVB heb. :D

• Chevy454
  • Niet online
_Apache_ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:09:
Ja lekker kunnen rijden hier :Y
Al had de SV650S het toch moeilijk om die ouwe snor op de GL1800 bij te houden :|

Merk wel dat ik toch mijn noodstop moet oefenen.

• kneusteun
Ja treurig, ik had dagje vrij genomen en dacht ga wel weekendje rijden en tent opzetten.... laat maar, vrijdag wordt praktisch de hele dag regen voorspelt.

• aveenhuysen
ollie1965 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:53:
[...]

En ik maar denken dat ik vroeger een verzameling fietsen had..... Wie weet, moet weer eens een rondje Iberisch schiereiland doen.
@_eLMo_ Girona > Barcelona is maar een kleine detour op de route Girona- Malaga :+
Het is maar welke route je neemt van Girona naar Malaga ;)

Girona naar mijn woonplaats (Artés) is 1 uur 15 min (snelweg zonder tol)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RBH schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:18:
[...]

En morgen verandert het, vrijdag hele dag regen..

.. wanneer ik AVB heb. :D
Gadverdegodver, ik ook, 1C / AVB instructeursexamen, en dan in de stromende regen uitwijken met 53km/u, lekker...

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:43

RBH

HTT-Thalan schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:16:
[...]

Gadverdegodver, ik ook, 1C / AVB instructeursexamen, en dan in de stromende regen uitwijken met 53km/u, lekker...
Aii, lekker. Succes alvast! Waar heb je dat examen?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RBH schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:29:
[...]

Aii, lekker. Succes alvast! Waar heb je dat examen?
Lelystad... dus ik moet ook nog dik anderhalf uur rijden voor dat genoegen.

• ollie1965

ollie1965

aveenhuysen schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:43:
[...]

Het is maar welke route je neemt van Girona naar Malaga ;)
https://webshop.fietsvaka...op/fietsen-naar-andalusie Afbeeldingslocatie: https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/media/catalog/product/cache/171f3924577d7f9f9de3b6bb204f9bbf/a/n/andaov.jpg
Ik denk een hele kleine detour voordat hij in de buurt van Manresa aankomt :+

[ Voor 16% gewijzigd door ollie1965 op 12-11-2025 15:44 ]

• Loei123
Ja hier flink balen. Hoopte vrijdag de motor naar het werk te kunnen pakken maar lijkt er op dat vandaag de allerlaatste dag was om fatsoenlijk te rijden...

En ik moet hem nog aftanken voor het wegstallen. :(

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:10
Loei123 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:54:
Ja hier flink balen. Hoopte vrijdag de motor naar het werk te kunnen pakken maar lijkt er op dat vandaag de allerlaatste dag was om fatsoenlijk te rijden...

Ook als het regent kan je toch op de motor naar het werk? Het wordt wel voor mij de eerste echte test of mijn kleding goed waterdicht is.

Vertrek in het donker met regen is wel wat spannend, maar als ik nu niet ga wordt de drempel om zoveel mogelijk de winter door te rijden alleen maar hoger.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:20

botoo

💀 too old to die young

We zijn niet van papier-mache gemaakt hè, van een beetje regen smelt je niet (leuk is anders). Laaghangende zon tegen en regen, nat wegdek is wel stront vervelend, maar daar helpt een 'zonneband' op je vizier voor 50% tegen :Y

Zojuist een Jekyl & Hyde 2 in 1 besteld, kan ik ook eens 'beschaafd' geluid maken zonder gelijk bromsnor tegen me in het harnas te jagen. Moet wel omgebouwd worden voor mijn type motor dus legaliteit is wel een puntje van discussie maar ik zal minder opvallen en toch bij dragracen weinig/geen vernogen verliezen :Y) .

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

botoo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:35:
We zijn niet van papier-mache gemaakt hè (...)
Nee maar het wegdek soms wel }:O.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:21

ozzynator

Nevermind.

Ja want het wordt nu 6 maanden verschrikkelijk k*tweer.

Het is sowieso. Niet zo wie zo, zws, of sowiezo. Of andere varianten. Dus gewoon sowieso.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik zie zelf eigenlijk maar 2 situaties waarin ik de motor laat staan, als er pekel op de weg ligt of als het regent.

Bij pekel ligt het aan de motor eigenlijk. De Diversion is nog heel netjes voor z'n leeftijd en dat wil ik ook graag zo houden. Ik weet wel, na het rijden afspoelen zou kunnen maar die zooi blijft altijd ergens zitten waar je 't niet goed weg gespoeld krijgt en zaken als de collector en de bok willen dan wel vrij vlot weg rotten bij deze motoren. Hij staat afgetankt in de schuur. Betekent dit automatisch dat-ie niet meer buiten komt de komende maanden? Welnee. Maar als 't er niet meer van komt staat hij in ieder geval met een volle tank opgeborgen :)

De Fazer die ik hiervoor had kwam ook gewoon buiten als er pekel lag. Dat was bij dat ding allang geen zonde meer. Die heb ik ook nooit afgespoeld na 't rijden door de pekel. Technisch was 't ding best prima maar optisch viel er al niet zo heel veel meer aan te verkloten stiekem :P

Ik heb er geen haast mee, maar zoals eerder vermeld is het de bedoeling dat er nog een motor bij komt (en nog een motorscooter, die waarschijnlijk als eerst komt). Als ik straks inderdaad 2 motoren heb vind ik in de pekeltijd op de 2e motor en de motorscooter kunnen rijden wel voldoende en blijft de Diversion een mooiweer fiets die dan in de wintermaanden niet meer buiten komt.

[ Voor 35% gewijzigd door Destruction op 12-11-2025 20:48 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Destruction schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:42:
Ik zie zelf eigenlijk maar 2 situaties waarin ik de motor laat staan, als er pekel op de weg ligt of als het regent.
(...)
Ijzel? Windkracht tien? Tsunami? :+.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

HTT-Thalan schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:00:
[...]

Ijzel? Windkracht tien? Tsunami? :+.
Nou, vooruit. Die situaties tellen ook.

Alhoewel, als ik moet vluchten voor een aankomende Tsunami ben ik met de motor waarschijnlijk sneller weg dan met de auto :+

• aveenhuysen
ollie1965 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:42:
[...]

https://webshop.fietsvaka...op/fietsen-naar-andalusie [Afbeelding]
Ik denk een hele kleine detour voordat hij in de buurt van Manresa aankomt :+
Manresa ligt op minder dan een kwartier *O*

• Loei123
Destruction schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:42:
Bedankt voor de steun. :D

Nu is het wel zo dat ik hem het liefst afgedankt wegzet, dus ik zal er toch nog een keer op uit moeten.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

rykers schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:47:
[...]

Ook als het regent kan je toch op de motor naar het werk? Het wordt wel voor mij de eerste echte test of mijn kleding goed waterdicht is.

Vertrek in het donker met regen is wel wat spannend, maar als ik nu niet ga wordt de drempel om zoveel mogelijk de winter door te rijden alleen maar hoger.
Went allemaal vanzelf :Y

Hele jaar door is prima te rijden. Ook in de winter zat mooie dagen, zó vaak regent het ook weer niet. En met regen rijden vind ik niet eens meer zo vervelend (maar niet zo leuk als droog rijden, natuurlijk).

En waarom aftanken voor t stallen? Heb je nog tank die roesten kan?

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

noes schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:02:
[...]

Went allemaal vanzelf :Y

[...]

Hele jaar door is prima te rijden. Ook in de winter zat mooie dagen, zó vaak regent het ook weer niet. En met regen rijden vind ik niet eens meer zo vervelend (maar niet zo leuk als droog rijden, natuurlijk).

Uiteindelijk roest alle metaal natuurlijk, zeker met die ethanol in de benzine. Kwestie van te weinig rijden denk ik :P.

De Twin heeft gisteren op een run van ~233 echte kilometers gemiddeld 1 op 19 gereden, een persoonlijk record. Helaas kwam dat voornamelijk door druk verkeer en een route die voornamelijk via N en B wegen liep. Ik vind die kleine tank toch wel een dingetje op de Twin maar kan er weinig aan doen. Er moet 18 liter in passen en nu kneep ik er dus 12 bij in maar ik reed al een tijdje op 2 van de 5 blokjes, laatste blokje is dus ongeveer 5 liter gok ik. Verder dan 280km kom je dus eigenlijk niet.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

HTT-Thalan schreef op donderdag 13 november 2025 @ 07:24:
[...]

Uiteindelijk roest alle metaal natuurlijk, zeker met die ethanol in de benzine. Kwestie van te weinig rijden denk ik :P.
Ja, metaal wel. Maar veel tanks zijn tegenwoordig van kunststof.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• _eLMo_
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 13 november 2025 @ 07:24:
[...]

De Twin heeft gisteren op een run van ~233 echte kilometers gemiddeld 1 op 19 gereden, een persoonlijk record. Helaas kwam dat voornamelijk door druk verkeer en een route die voornamelijk via N en B wegen liep. Ik vind die kleine tank toch wel een dingetje op de Twin maar kan er weinig aan doen. Er moet 18 liter in passen en nu kneep ik er dus 12 bij in maar ik reed al een tijdje op 2 van de 5 blokjes, laatste blokje is dus ongeveer 5 liter gok ik. Verder dan 280km kom je dus eigenlijk niet.
233 / 12 * 18 is toch echt 350km?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@HTT-Thalan Rij dan liever op de tripteller dan op de brandstof meter. En niet rekenen met chatgpt. :+

Bij de meeste motoren heb je nog zo'n 50-80 km over als die 'op reserve' springt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Loei123

Ik heb een Honda VTR Firestorm uit 1999, dus ik denk dat die nog wel kan roesten?

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:10
DrivinUCrazy schreef op donderdag 13 november 2025 @ 07:53:
@HTT-Thalan Rij dan liever op de tripteller dan op de brandstof meter. En niet rekenen met chatgpt. :+

Bij de meeste motoren heb je nog zo'n 50-80 km over als die 'op reserve' springt.
Wat is 'reserve'? Bedoel je daarmee het waarschuwingslampje? Want bij mijn V85tt heb ik het idee dat ik nog aardig wat meer over heb na dat moment. Als het lampje aangaat heb ik daarna nog wel eens 70 km gereden. Toen stond hij echt op leeg op de benzinemeter. Ook de resterende kilometers gaf hij niets meer aan. Desondanks kreeg ik maar 19 liter in de tank waar er 23 in zouden moeten gaan.
Of is de reserve die je bedoeld wat er nog over is nadat alles op 0 staat? Want met die resterende inhoud kan ik vermoedelijk nog wel 80 km rijden.

• kneusteun
rykers schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:22:
[...]

Wat is 'reserve'? Bedoel je daarmee het waarschuwingslampje? Want bij mijn V85tt heb ik het idee dat ik nog aardig wat meer over heb na dat moment. Als het lampje aangaat heb ik daarna nog wel eens 70 km gereden. Toen stond hij echt op leeg op de benzinemeter. Ook de resterende kilometers gaf hij niets meer aan. Desondanks kreeg ik maar 19 liter in de tank waar er 23 in zouden moeten gaan.
Of is de reserve die je bedoeld wat er nog over is nadat alles op 0 staat? Want met die resterende inhoud kan ik vermoedelijk nog wel 80 km rijden.
Zoals ik eerder al plaatste worden bij veel moderne motoren de standen van de tank "berekent" op basis van de CDI (gas,toeren,km's etc). Dus het is vaak een schatting.

Bij mijn tenere is reserve lamp al aan na verbruik van 10L, dus kan ik bij reserve maar slechts 6liter tanken. Maat van mij heeft een WR en daar is het 4L, elke tenere heeft een best wel lompe afwijking.

• f2ride2001
De Suzuki van mij heeft gewoon nog een vlotter. Die geeft eigenlijk best nauwkeurig aan en dat vind ik erg prettig.
Ook de aangegeven range en verbruik kloppen op 0,1
Ik gebruik die dan ook altijd om te tanken.
Als ie bij mij op reserve springt heb je nog 5 liter (dus nog minimaal 100km bereik)
En als ie op de 1 liter komt begint de hele aanduiding idioot te knipperen. Dan moet je ook echt gaan tanken.
Dagelijkse praktijk range ligt bij zo rond de 400km dat ik ga tanken. Eigenlijk dikke prima.

• _eLMo_
  • Niet online
Mijn BMW schat het zover ik weet “gewoon” op basis van de tijd dat de injectors open staan. Dat lijkt me de meest betrouwbare toch?

Klopt altijd als een bus.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

_eLMo_ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 07:31:
[...]

233 / 12 * 18 is toch echt 350km?
Ik reken strikt technisch 17 van de 18 liter want leegrijden is wel spannend natuurlijk en dan zou je 320 halen, maar nu haalde ik 233km met nog een paar liter te gaan dus ik ben voorzichtig. Ik heb ook aardig wat teller afwijking, 3/4 op lage snelheden en makkelijk 8km meer bij alles boven de 100. Je gaat geen gok meer nemen op een volgende tank locatie als je al op reserve zit dus vandaar dat ik praktisch gezien met 280 reken.

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-11-2025 09:15 ]

• _eLMo_
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:13:
[...]

Ik reken strikt technisch 17 van de 18 liter want leegrijden is wel spannend natuurlijk en dan zou je 320 halen, maar nu haalde ik 233km met nog een paar liter te gaan dus ik ben voorzichtig. Ik heb ook aardig wat teller afwijking, 3/4 op lage snelheden en makkelijk 8km meer bij alles boven de 100. Je gaat geen gok meer nemen op een volgende tank locatie als je al op reserve zit dus vandaar dat ik praktisch gezien met 280 reken.
Handig, zo’n Honda ;)

Na die 18L zit er nog wel wat in de leidingen hoor. Vaak ben je te bang!

Rijd ‘m eens leeg, neem een litertje of 2 mee, en kijk hoe ver je komt.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:45
_eLMo_ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:16:
[...]

Handig, zo’n Honda ;)

Inderdaad, vaak ben je te bang. Heb al bij meerdere motoren ervaren dat de maximaal opgegeven tankinhoud erin gaat (en soms zelfs meer).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• f2ride2001
_eLMo_ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:16:
[...]

Handig, zo’n Honda ;)

Heb ik gedaan, maar dan zonder die 2 liter mee te nemen....................... :+
Mijn vrouw was not amused toen ik vertelde waar ik stond en ze de jerrycan mee moest nemen O-)

• Jolke
  • Laatst online: 09:26
Loei123 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:20:
[...]

Ik heb een Honda VTR Firestorm uit 1999, dus ik denk dat die nog wel kan roesten?
Yep, ik zou zeker een slok Liqui Moly carburateur-reiniger erbij gooien.

• Loei123
Jolke schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:35:
[...]

Yep, ik zou zeker een slok Liqui Moly carburateur-reiniger erbij gooien.
In de tank gooien voor het wegstallen of ook gewoon voor ritten?

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:51
Laatste keer tanken ging er 16,5 liter in de 16,2 liter tank bij de CB1000R, toch knap. Ik heb toen eens E10 (95) getankt in plaats van E5 (98) om te kijken of het daadwerkelijk iets met mijn verbruik zou doen. Van gemiddeld 1:16 zit ik met deze tank nu op gemiddeld 1:16,5. Ik ben dus juist zuiniger gaan rijden tot nu toe.

Tot zover deze Mildly Interesting.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• Jolke
Loei123 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:39:
[...]

In de tank gooien voor het wegstallen of ook gewoon voor ritten?
Als je volgend jaar weer gaat rijden.
Voltanken voor de winter, omdat je een stalen tank hebt - dan voorkom je roesten. En dan benzinestabilizator toevoegen.

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:12
Nog belangrijker: tank voor de winterstop ethanol vrije benzine. 98 0f 102. Bij een carburateur fiets: doe de benzine kraan dicht en laat de motor stationair lopen tot dat die stopt. de vlotterbakken zijn dan leeg. Bij moderne injectie fietsen maakt het type benzine minder uit. de benzine is het systeem kan niet verdampen of vocht opnemen uit de lucht. Dus minder veroudering van de benzine

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Loei123 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:57:
[...]

Bedankt voor de steun. :D

Nu is het wel zo dat ik hem het liefst afgedankt wegzet, dus ik zal er toch nog een keer op uit moeten.
Het is niet zozeer een steunbetuiging :P Gewoon doen wat je zelf het beste lijkt :) Als ik in de ogen van sommige collega-motorrijders niet stoer ben omdat ik niet rijdt als het vriest, dan ben ik maar niet stoer. Helemaal goed :Y) :D Ik rijdt voor m'n eigen plezier en zaken als vrieskou/gladheid/pekel en regen doen daar gewoon afbreuk aan.

En dan mis ik door rugklachten (gevolg van 2 hernia's...) ook wel eens een paar kansen om te gaan rijden. Momenteel staat de Diversion om die reden ook al een tijdje stil, het is niet anders. Het is een comfortabele fijne toerbuffel maar met 250KG ook een lomp kreng om te verplaatsen :+
[...]

Mijn 23 (bijna 24) jaar oude bankstel heeft inderdaad nog een tank die zal gaan roesten. Dus voor mij is de tijd van het jaar aangebroken dat ik 'm na elke rit met volle tank weg wil zetten voor het geval de volgende rit een langere tijd duurt :) Uiteraard met 98 E5. Carburateurs leeg laten lopen heb ik nooit gedaan.

• Loei123
Dus samengevat voor het langere wegzetten:
Tank vol met benzinestabalisator.
Met benzine kraan dicht stationair draaien tot de carburateurs droog zijn,
Wanneer het weer tijd is om de rijden carburateurreiniger toevoegen aan de tank voor de eerste rit.

Dan heb ik het zo'n beetje? :P

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:45
Dutchgixxer schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:53:
Nog belangrijker: tank voor de winterstop methanol ethanol vrije benzine. 98 0f 102. Bij een carburateur fiets: doe de benzine kraan dicht en laat de motor stationair lopen tot dat die stopt. de vlotterbakken zijn dan leeg. Bij moderne injectie fietsen maakt het type benzine minder uit. de benzine is het systeem kan niet verdampen of vocht opnemen uit de lucht. Dus minder veroudering van de benzine
FTFY ;)

Zelfs E10 is methanolvrij :)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Jolke
Loei123 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:05:
Dus samengevat voor het langere wegzetten:
Tank vol met benzinestabalisator.
Met benzine kraan dicht stationair draaien tot de carburateurs droog zijn,
Wanneer het weer tijd is om de rijden carburateurreiniger toevoegen aan de tank voor de eerste rit.

Dan heb ik het zo'n beetje? :P
Tank vol met benzine en dan een slok stabilisator erbij. Maar dat zal je vast wel bedoelen, ik las de zin net anders. :+

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Echt leeg leeg zou ik bij een moderne fiets niet zomaar doen.
De benzinepomp zit in de tank, gekoeld door benzine.
Als die compleet droog draaid is dat niet perse bevorderlijk voor de levensduur.
Ja het kan, nee het ding zal niet meteen kapot gaan, maar dan nog.

Mijn V85 was ook erg voorzichtig met de voorspelling. Resevelampje ging aan en dan gaf de dagteller aan dat er nog 120km te rijden was. Dat was altijd veel, naar dan echt veel meer dan dat.

De Tuareg heeft een moderne "vlotter", zo een meet lint in de tank.
Daar gaat het lampje in altijd erg voorzichtig vroeg branden. Die heeft overgings geen "nog beschikbare kilometer teller".

Mijn vorige Vespa wel 1 keer compleet leeg gereden, wel perfect getimed, ding sloeg af toen ik het terrein van het tankstation opreed. Ding haf maar 9,2 liter bij. Mijn nieuwe GTS 300 nog wat minder, 8,5 liter. Theoretisch bij 1 op 25km zou ik dus net 200km ver op een tank komen.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Jolke schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:16:
[...]

Tank vol met benzine en dan een slok stabilisator erbij. Maar dat zal je vast wel bedoelen, ik las de zin net anders. :+
Ik ook, begrijpelijk lezen is soms lastig als zinnen net anders geformuleerd worden :P

• Loei123
Jolke schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:16:
[...]

Dat ja. 7(8)7
Pagina: 1 ... 91 ... 107 Laatste