Exact dit heb ik ELKE keer als ik met m'n Transalp bij de pomp sta. En elke keer twijfel ik of ik het uiterste eruit ga halen, of gewoon vul to het halsje en snel weer opstap.HTT-Thalan schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:14:
Dat gaat, zo lijkt het wel, oneindig door? Ik heb er bijna, gokje, 2 liter extra bijgegoten waarbij hij steeds weer volliep, en weer naar beneden stabiliseerde. Het loopt er nergens uit. Waar gaat al die benzine heen? Waarom zitten er zoveel luchtgaten in de tanks van zoveel motoren? Tanken wij constant minder benzine dan we eigenlijk kwijt kunnen?
Hebben jullie tips voor het aanschaffen van een compressor om de banden mee op te pompen? Ik kom enorm veel modellen tegen...
EU DNS: 86.54.11.100
Gewoon een xiaomi mi pump 2 pro? Gebruik die vaker voor mijn banden, fiets/auto/ motor dan de compressor.c-nan schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:23:
Hebben jullie tips voor het aanschaffen van een compressor om de banden mee op te pompen? Ik kom enorm veel modellen tegen...
[ Voor 11% gewijzigd door charrel op 28-09-2025 11:42 ]
Ik sta op het punt om https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B08HQHW4LS/ te bestellen. Eens kijken hoe anders die Xiaomi is, thanks.charrel schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:41:
[...]
Gewoon een xiaomi mi pump 2 pro? Gebruik die vaker voor mijn banden, fiets/auto/ motor dan de compressor.
EU DNS: 86.54.11.100
@HTT-Thalan @Supermuskusrat
De tank helemaal tot de rand vullen is niet aan te raden. Het is mogelijk dat er benzine via het beluchtingskanaal weglekt tijdens het rijden(voornamelijk bij plat door de bocht). Tevens komt de benzine uit een tank in de grond dat meestal kouder is dan de omgevingstemperatuur. Als de tank vol zit en langzaam opwarmt, heeft de benzine geen ruimte om uit te zetten.
De tank helemaal tot de rand vullen is niet aan te raden. Het is mogelijk dat er benzine via het beluchtingskanaal weglekt tijdens het rijden(voornamelijk bij plat door de bocht). Tevens komt de benzine uit een tank in de grond dat meestal kouder is dan de omgevingstemperatuur. Als de tank vol zit en langzaam opwarmt, heeft de benzine geen ruimte om uit te zetten.
Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.
Er zit bovenin de tank een vulpijp. Zorgt ervoor dat er wat lucht in de tankt blijft.HTT-Thalan schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:14:
Ik ging net weer afvullen, ditmaal de tank van de nieuwe motor. Ik heb altijd jerrycans staan met DE benzine.
Je tankt tot hij bijna bij de rand is, en dan stabiliseert het niveau weer tot een paar centimeter onder de vulrand. En dan giet je weer bij, en hij stabiliseert weer. Dat gaat, zo lijkt het wel, oneindig door? Ik heb er bijna, gokje, 2 liter extra bijgegoten waarbij hij steeds weer volliep, en weer naar beneden stabiliseerde. Het loopt er nergens uit. Waar gaat al die benzine heen? Waarom zitten er zoveel luchtgaten in de tanks van zoveel motoren? Tanken wij constant minder benzine dan we eigenlijk kwijt kunnen?
IK SNAP HET NIET
.
Mogelijk om morsen bij een volle tank te voorkomen.
En dan slaat het tankpistool makkelijker' af' als je hem voltankt, met als nadeel dat er altijd nog wel wat bij kan. Maar 2L is wel veel
https://www.google.com/se...e-83A8wAUoKCAIQAhgCIAIoAg
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Ik zal hem een keer helemaal leegrijden en dan kijken hoeveel er 'gewoon' in past en met 'bijknijpen'. Ik ben nu wel benieuwd - ik heb zo'n speciale benzinefles voor het kamperen waar een liter in past, dat is een prima 'reserve' voor de 125
. Officiële opgave van Honda is dat er 11 liter in de tank past, dat wordt dus testen of het meer of minder is.
Ze geven een rijbereik af van ~700+ kilometer op één tank. De verkoper bij Ten Kate zei me nog bij het wegrijden "niet vergeten elk half jaar een keer te tanken hè"
.

Ze geven een rijbereik af van ~700+ kilometer op één tank. De verkoper bij Ten Kate zei me nog bij het wegrijden "niet vergeten elk half jaar een keer te tanken hè"
[ Voor 36% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-09-2025 13:24 ]
Ik zou denken dat als je op het punt staat een lange rit te maken en hem op de middenbok tankt & wegrijdt, het dan misschien niet zo'n issue hoeft te zijn. Hier staat alles ook altijd op de middenbok (al mijn motoren hebben er eentje) om de banden te sparen bij stilstand en zo nemen ze minder ruimte inSupermuskusrat schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:22:
[...]
Exact dit heb ik ELKE keer als ik met m'n Transalp bij de pomp sta. En elke keer twijfel ik of ik het uiterste eruit ga halen, of gewoon vul to het halsje en snel weer opstap.
Van de week mijn Vespa tot de nek vol gegooid, en toen nog een beetje extra.
Op 500 meter van huis.
Dat heb ik wel geweten, een half uurtje later was de benzine lucht niet meer te harden in de garage en eigenijk heel onze beneden verdieping.
Koele benzine uit een een tank onder de grond, in een warme tank van de motor, op een warme dag.
Is flink stinken als er niet wat vrije ruimte in de tank is.
Heb uit ellende het ding maar buiten op de oprit, met de tankdop los gezet.
Op 500 meter van huis.
Dat heb ik wel geweten, een half uurtje later was de benzine lucht niet meer te harden in de garage en eigenijk heel onze beneden verdieping.
Koele benzine uit een een tank onder de grond, in een warme tank van de motor, op een warme dag.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ok, da's goeie info. Maar de benzine die ik gebruik komt uit Jerrycans uit dezelfde (kamertemperatuur) ruimte waar de motor ook opgeslagen staat (de werkplaats) en hij staat rechtop (op de bok) dus hopelijk gaat dat goed.Bommes schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:32:
Van de week mijn Vespa tot de nek vol gegooid, en toen nog een beetje extra.
Op 500 meter van huis.
Bij de VW polo was er een ontluchting truukje waarbij je deze 5l extra erin kon doen maar dan moest je meteen rijden want anders liep die 5l extra eruit.
Dus zal me niet verbazen als je de motor onder een hoek van 30 graden zet dat het dan langzaam eruit druppelt.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Sinds enkele jaren stagneert en verlies ik zelfs kennis. Daardoor moet ik zelfs voor de meest basale dingen een stap terug doen. De dingen die vanzelfsprekend zijn blijken dat niet meer te zijn. Dus dat expert zijn is vergane glorie maar aangezien ICE weer hot en sexy is (Ingolstadt is alweer naar OBD mensen aan het zoeken sinds meer dan een jaar) en de huidige mensen de basiszaken niet meer kennen is er nog hoop voor mij.DrivinUCrazy schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:29:
Je vertelt helder wat je doet en waarom.
(Een terugkeer naar het advanced podium, hoe graag ik het ook wil, zal er vanwege het gezin er niet meer komen. En misschien maar goed ook, mijn dokter zou overuren moeten draaien en dan heb ik ook geen tijd om te klussen en motor te rijden).
Zoals ik al had gedacht, de airbox rust boven op de slave cylinder. Dus subframe laten zakken zit er niet in. Dan maar de cardanas, swingarm en final drive monteren komende week.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Yup, ik tank hem eigenlijk altijd op de middenbok. In mijn hoofd past er dan weer aan paar milliliter extra in ten opzichte van op de zijstandaard.HTT-Thalan schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:26:
[...]
Ik zou denken dat als je op het punt staat een lange rit te maken en hem op de middenbok tankt & wegrijdt, het dan misschien niet zo'n issue hoeft te zijn. Hier staat alles ook altijd op de middenbok (al mijn motoren hebben er eentje) om de banden te sparen bij stilstand en zo nemen ze minder ruimte in.
Dat van dat beluchtingskanaal heb ik denk ik wel eens meegemaakt, toen ik 'm op de tweede dag op z'n kant legde bij het rijden van een denkbeeldige slalom. Het uitzetten klinkt als een logisch verhaal, ik zal 'm niet meer tot z'n strot toe volgooienjeroenathome schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:10:
@HTT-Thalan @Supermuskusrat
Ik denk dat je camera een software-update nodig heeft, hier lijkt het net of hij 2 voorwielen heeftTruus01 schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:41:
Ik vond het vandaag weer en tijd om mijn motor maar eens te wassen.
Daarna op de foto gezet om eindelijk eens te delen hier.
[Afbeelding]
Is gewoon AI, zij heeft niet eens een motorHTT-Thalan schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:47:
[...]
Ik denk dat je camera een software-update nodig heeft, hier lijkt het net of hij 2 voorwielen heeft.
Ik heb die Xiaomi. Een maat heeft de Bosch. Werken allebei prima. Voor die enkele keer dat je ze gebruikt ga je verschillen niet merken, ze pompen allebei je band vol.c-nan schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:43:
[...]
Ik sta op het punt om https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B08HQHW4LS/ te bestellen. Eens kijken hoe anders die Xiaomi is, thanks.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Zij. Klopt, het is een L5E-voertuig.jeroenathome schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:46:
[...]
Is gewoon AI, hij heeft niet eens een motor![]()
Maar met 500cc mag ik dat toch wel een motor noemen?! Willen jullie me anders naar het juiste topic wijzen?
Ik heb net een 125cc gekocht ik mag hopen van welTruus01 schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:00:
[...]
Zij. Klopt, het is een L5E-voertuig.
Maar met 500cc mag ik dat toch wel een motor noemen?! Willen jullie me anders naar het juiste topic wijzen?
Volgens chatgpt:
https://chatgpt.com/share...64-8011-b140-d12f884205b2
*mij persoonlijk maakt het niets uit of je 2 of 3 wielen hebt. Ik vind wel dat je een A rijbewijs moet hebben, met B is het toch een auto.
*mij persoonlijk maakt het niets uit of je 2 of 3 wielen hebt. Ik vind wel dat je een A rijbewijs moet hebben, met B is het toch een auto.
[ Voor 47% gewijzigd door ozzynator op 28-09-2025 19:43 ]
zeker, zeker
Sorry, niet naar de naam bij de reactie gekekenTruus01 schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:00:
[...]
We kunnen wel een "Het grote voertuigentopic met meer dan 2 wielen maar geen 4" openen maar dat grote moet er dan misschien af
.
Tja... Ik rijd deze met B, maar als je nu (na 19 januari 2013) je rijbewijs haalt, moet je er A(2) voor hebben...ozzynator schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:41:
Volgens chatgpt:
En ook dat is niet altijd heel duidelijk.jeroenathome schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:43:
[...]
Sorry, niet naar de naam bij de reactie gekeken
En misschien dat het ook minder gezellig is...HTT-Thalan schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:51:
We kunnen wel een "Het grote voertuigentopic met meer dan 2 wielen maar geen 4" openen maar dat grote moet er dan misschien af.
Truus, neem dat ding mee naar de Noordkaap, deel je reisverhalen hier en iedereen omarmt je direct. Op die manier kun je zelfs een Vespa in dit topic showen.
Ik heb overigens nav jouw posts wel direct gekeken of ik die niet toch ook zou mogen rijden, maar helaas. Zelfs nog even gekeken of je voor zoiets niet makkelijk een rijbewijs in het buitenland zou kunnen halen, maar dat is ook niet mogelijk (en op zich maar goed ook).HTT-Thalan schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:25:
[...]
Ik heb net een 125cc gekocht ik mag hopen van wel.
Want het is wel een mooi ding!
Dat mag allemaal wel zijn, maar het compliment staat er en is gemeend, dus dat mag je gewoon in je zak steken.Chevy454 schreef op zondag 28 september 2025 @ 14:25:
...
Sinds enkele jaren stagneert en verlies ik zelfs kennis. Daardoor moet ik zelfs voor de meest basale dingen een stap terug doen. De dingen die vanzelfsprekend zijn blijken dat niet meer te zijn. Dus dat expert zijn is vergane glorie....
Ik doe het je nog steeds niet na om een motor uit elkaar te halen. Olie peilen, bijvullen, remblokjes wisselen en de remklauwen schoon maken. Daar houdt het bij mij op...
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Dat zeker!Barista schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:06:
Truus, neem dat ding mee naar de Noordkaap, deel je reisverhalen hier en iedereen omarmt je direct. Op die manier kun je zelfs een Vespa in dit topic showen.
Maar in het noorden rijd ik juist een sneeuwscooter.
En eigenlijk ben ik daardoor in dit topic terecht gekomen, omdat hier denk ik wel de kennis zit die me eventueel daarmee ook kan helpen.
Ik heb namelijk al eea gevonden over vering, wat overeenkwam met waar ik naar zocht.
Door de gezelligheid ben ik blijven plakken.
Ik zal dus ook af en toe wat plaatjes delen van mijn winter- en zomervoertuig.
Als het te persoonlijk is moet je mijn vraag maar negeren, maar is het niet te overwegen een A te halen als je toch ook andere machines wilt besturen?Truus01 schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:04:
Tja... Ik rijd deze met B, maar als je nu (na 19 januari 2013) je rijbewijs haalt, moet je er A(2) voor hebben...
In alle Europese landen behalve Nederland is dat het geval.... en dat reflecteert ook de handleiding die ik bij de motor kreeg:Truus01 schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:07:
[...]
Ik heb overigens nav jouw posts wel direct gekeken of ik die niet toch ook zou mogen rijden, maar helaas. Zelfs nog even gekeken of je voor zoiets niet makkelijk een rijbewijs in het buitenland zou kunnen halen, maar dat is ook niet mogelijk (en op zich maar goed ook).
Want het is wel een mooi ding!
:strip_exif()/f/image/Qu7ip035OHmkdzMyQ1T8P9H0.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zit een korte uitleg in de handleiding over hoe je motor moet rijden

Ergens best krom dat jij legaal met 500cc de weg op mag en niet met 125cc alleen maar omdat er een extra wiel aan zit. Niet dat ik het je niet gun, maar ik vind die 125cc bij het rijbewijs invoegen zo'n gek idee nog niet, dat zou een hoop files schelen denk ik.
- edit -
Verrek:
:strip_exif()/f/image/7r6qZgOaeWobPgbXevXTwT1G.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk ik zal de handleiding eens lezen

[ Voor 13% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-09-2025 20:38 ]
CC’s hebben er natuurlijk niks mee te maken.Truus01 schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:00:
[...]
Ik hanteer als uitgangspunt dat de toetredingsdrempel voor iedereen hetzelfde moet zijn; het behalen van een categoriea A. In jouw geval is het dus geen motor, en voor iemand die na 2013 zijn rijbewijzen haalt is het wel een motor.
@HTT-Thalan In België mag je met zo'n 125CC machientje óók gewoon de weg op als je je 'B' rijbewijs op zak hebt.
[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 28-09-2025 20:47 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ja dat schreef ik tochWill_M schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:46:
@HTT-Thalan In België mag je met zo'n 125CC machientje óók gewoon de weg op als je je 'B' rijbewijs op zak hebt.
Ik haat mezelf soms
Gisteren de bak gemonteerd en toch zat er me iets dwars. Dus even de honderd foto's die ik had gemaakt van de SD kaart gehaald en bekeken. En inderdaad, ik had een boutje met een houder voor de kabels.
Die lag onderin klaar voor montage bij de bak
. Even de desbetreffende bout losgehaald, alles even schoongemaakt wat moest. Houder en bout monteren en op koppel aantrekken.
Ik weet nu ook weer waarom ik die niet meteen wou monteren, die houder beperkte mijn slag om de bout in te draaien.
Terug naar de normale werkzaamheden: de swingarm was ik aan het schoonmaken. De lagers zijn goed, de bout voor de schokdemper gaat ook weer soepel doorheen de draadgangen. De final drive pivot bout en floating stud waren nog schoon te maken.
Met een messing borstel alle rotzooi eraf gehaald, remmen reiniger erbij. Ook de draadgangen in de swingarm schoongemaakt. Indraaien, eventueel vuil afbreken en opnieuw schoonmaken.
Alles is mooi schoon en draait soepeltjes in elkaar.
En dan nu het volgende huzarenstukje. De floating studbolt (aan de bak en aan de final drive) moet met 7Nm worden aangetrokken. En de moer die erop gaat op 160Nm
. Oh en loctite 2701 mag er ook nog op 
Hoe de neuk moet je ervoor zorgen dat de floating studbolt niet gaat meedraaien als je de moer aantrekt. Volgens Haynes gebruik je merktekens. Ja leuk, wat als de studbolt gaat verdraaien? Hoe blokkeer je dat ding dan?
:strip_exif()/f/image/sNwiceu5XcXaJPoT33CkV0tD.jpg?f=fotoalbum_large)
Hallo HBM dieselinjectordop (from all things....). Er is een Laser 4740 dop die eigenlijk beter is maar die is out of stock dus daarom deze HBM dop.
Ik hoop dat het hiermee gaat lukken, ik kan via het gat de floating studbolt blokkeren / op zijn plek houden terwijl ik de moer aantrek. Als die op 60Nm is aangetrokken dan denk ik dat die niet meer gaat verdraaien. Maar gevoelsmatig denk ik dat ik toch voor de gehele 160Nm (in stapjes want ik denk dat de opening te klein is om die verdraaiing te maken) ga gebruiken.
Gisteren de bak gemonteerd en toch zat er me iets dwars. Dus even de honderd foto's die ik had gemaakt van de SD kaart gehaald en bekeken. En inderdaad, ik had een boutje met een houder voor de kabels.
Die lag onderin klaar voor montage bij de bak

Ik weet nu ook weer waarom ik die niet meteen wou monteren, die houder beperkte mijn slag om de bout in te draaien.
Terug naar de normale werkzaamheden: de swingarm was ik aan het schoonmaken. De lagers zijn goed, de bout voor de schokdemper gaat ook weer soepel doorheen de draadgangen. De final drive pivot bout en floating stud waren nog schoon te maken.
Met een messing borstel alle rotzooi eraf gehaald, remmen reiniger erbij. Ook de draadgangen in de swingarm schoongemaakt. Indraaien, eventueel vuil afbreken en opnieuw schoonmaken.
Alles is mooi schoon en draait soepeltjes in elkaar.
En dan nu het volgende huzarenstukje. De floating studbolt (aan de bak en aan de final drive) moet met 7Nm worden aangetrokken. En de moer die erop gaat op 160Nm

Hoe de neuk moet je ervoor zorgen dat de floating studbolt niet gaat meedraaien als je de moer aantrekt. Volgens Haynes gebruik je merktekens. Ja leuk, wat als de studbolt gaat verdraaien? Hoe blokkeer je dat ding dan?
:strip_exif()/f/image/sNwiceu5XcXaJPoT33CkV0tD.jpg?f=fotoalbum_large)
Hallo HBM dieselinjectordop (from all things....). Er is een Laser 4740 dop die eigenlijk beter is maar die is out of stock dus daarom deze HBM dop.
Ik hoop dat het hiermee gaat lukken, ik kan via het gat de floating studbolt blokkeren / op zijn plek houden terwijl ik de moer aantrek. Als die op 60Nm is aangetrokken dan denk ik dat die niet meer gaat verdraaien. Maar gevoelsmatig denk ik dat ik toch voor de gehele 160Nm (in stapjes want ik denk dat de opening te klein is om die verdraaiing te maken) ga gebruiken.
Het maakt dan IMHO ook niet veel meer uit of je met 125CC óf specifieke 500CC 'twee-wielers' gaat sturen, de techniek is qua voertuigbeheersing gelijk (zélfs met een extra wiel op de vooras).HTT-Thalan schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:47:
[...]
Ja dat schreef ik toch. De Belgen hebben het wat dat betreft beter bekeken vind ik.
Toch zou ik niet zonder gedegen motorrijles op een 125cc stappen.HTT-Thalan schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:47:
[...]
Ja dat schreef ik toch. De Belgen hebben het wat dat betreft beter bekeken vind ik.
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Ik heb nog nooit op een 'motor' met 2 voorwielen gereden. Ik denk te begrijpen dat er een (groot) verschil zit tussen machines die sturen als een auto (zoals deze) of die kantelen (zoals de Yamaha Niken).Will_M schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:51:
[...]
Het maakt dan IMHO ook niet veel meer uit of je met 125CC óf specifieke 500CC 'twee-wielers' gaat sturen, de techniek is qua voertuigbeheersing gelijk (zélfs met een extra wiel op de vooras).
Ik denk dat het voornaamste 'voordeel' in termen van veiligheid is dat het met een 125cc allemaal niet zo hard gaat en de massa is ook laag. Zo'n 500cc tweewieler gaat harder af, heeft een hogere top en weegt een stúk meer.
Nee, maar ik vind dat het grotere plaatje ook aandacht behoeft. Het verkeert slibt steeds meer dicht en mensen die de druk verminderen door motor te gaan rijden zijn er nauwelijks. En zij die dat in minder ideale weersomstandigheden doen zijn helemaal een zeldzaamheid.Herman schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:53:
[...]
Toch zou ik niet zonder gedegen motorrijles op een 125cc stappen.
Dit is puur onderbuikgevoel, maar ik denk dat als 10% van de automobilisten op de motor stapt er veel meer bewustwording is, motoren veel meer 'gezien' worden op de weg en de ongevalskans dus omlaag zou kúnnen gaan. Desalniettemin zou een verplichte training bij een 'gratis' 125cc categorie niet gek zijn.
Oh, nog een prachtig feitje uit de handleiding:
:strip_exif()/f/image/JIDtz5QsYT5ycmYwW3XF844t.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik waardeer het compliment, ik zie het ook als een spiegel die tegenover mezelf wordt gezet. En daarmee ben ik zeer blij dat ik eerst de Suzuki SV650S en nu de BMW R1150RT aan het opknappen ben.DrivinUCrazy schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:16:
Dat mag allemaal wel zijn, maar het compliment staat er en is gemeend, dus dat mag je gewoon in je zak steken.
Ik doe het je nog steeds niet na om een motor uit elkaar te halen. Olie peilen, bijvullen, remblokjes wisselen en de remklauwen schoon maken. Daar houdt het bij mij op...
Ik ben zoveel skills en inzichten kwijt geraakt sinds ik electronics vanachter een bureau moet doen ipv aan een proefstand / in een voertuig.
Maar een motorblok uit elkaar trekken, je kan zeker gedachten lezen. Ik zoek nog een leuke 250cc om juist dat te doen. Een XR250 ofzoiets (onder de 251cc geen wegenbelasting).
Maar eerst die RT rijdende krijgen
Ah, het verschil tussen een verkoper en een goede slimme verkoper. Een slimme verkoper geeft een exemplaar van de handleiding mee wanneer een voertuig is verkocht. Elke koper gaat dat boekje dag en nacht bestuderen waardoor dat die alles nagenoeg weet wanneer hij het voertuig komt ophalen.
Scheelt jezelf als verkoper een hoop gedoe
Ik denk persoonlijk dat de 'moderne rijopleiding' daar ook wel een behoorlijk steentje aan bij draagt gezien het feit dat er tegenwoordig bijna niemand nog fatsoenlijk snelheid durft te maken (én dus GAS durft te gaan geven) om vervolgens rustig in te gaan voegen op een 'snelweg' met een passende / gelijkwaardige snelheid gelijk aan het verkeer wat al op die weg rijdt.HTT-Thalan schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:56:
[...]
Nee, maar ik vind dat het grotere plaatje ook aandacht behoeft. Het verkeert slibt steeds meer dicht en mensen die de druk verminderen door motor te gaan rijden zijn er nauwelijks. En zij die dat in minder ideale weersomstandigheden doen zijn helemaal een zeldzaamheid.
Dit is puur onderbuikgevoel, maar ik denk dat als 10% van de automobilisten op de motor stapt er veel meer bewustwording is, motoren veel meer 'gezien' worden op de weg en de ongevalskans dus omlaag zou kúnnen gaan. Desalniettemin zou een verplichte training bij een 'gratis' 125cc categorie niet gek zijn.
>>knip<<
Barista schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:06:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/u1i9MEMD3va31q3V54AC9Z1l.jpg?f=user_large)
.
:strip_exif()/f/image/q52npRtMRGQXzuC07HEIsdAb.jpg?f=fotoalbum_large)
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
@HTT-Thalan zo een MP3 of Aprilia zusje stuurt ook gewoon zoals een motor. Okay het voelt wat trager met insturen, je moet iets harder duwen met je lijf zeg maar.
Maar het kantelt ook gewoon.
Vraag naar aan @harley die heeft er eentje in zijn schuur staan.
* Bommes rent
Maar het kantelt ook gewoon.
Vraag naar aan @harley die heeft er eentje in zijn schuur staan.
* Bommes rent
Ik zou als ik jou was de "rijprocedure B" van het CBR eens googlen en lezen. Doorstroming is Tenet nummer 2 na veiligheid en daar word juist heel veel aandacht aan gegeven. CBR wil dan ook dat er "doortastend" gas gegeven wordt bij zulke manoeuvres.Will_M schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:10:
[...]
Ik denk persoonlijk dat de 'moderne rijopleiding' daar ook wel een behoorlijk steentje aan bij draagt gezien het feit dat er tegenwoordig bijna niemand nog fatsoenlijk snelheid durft te maken (én dus GAS durft te gaan geven) om vervolgens rustig in te gaan voegen op een 'snelweg' met een passende / gelijkwaardige snelheid gelijk aan het verkeer wat al op die weg rijdt.
Wie jij allemaal tegenkomt die dat niet snappen weet ik niet, maar die hebben niet bij ons gelest.
Ook bij stadsverkeer willen ze dat je vlot de vmax gaat rijden, afremmen niet te vroeg en ook op de snelweg pas remmen als je op de uitvoegstrook zit, niet eerder.
@Bommes het lijkt mij toch een hoop gedoe, als je steeds een loods moet inseinen wanneer je een bocht wilt maken
[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-09-2025 06:29 ]
Als ik kijk naar het rijgedrag van Belgen durf ik te zeggen dat ze het niet beter hebbenHTT-Thalan schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:47:
[...]
Wat een slechte piloten daar....
Ik heb deze twee:c-nan schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:23:
https://www.louis.nl/nl/b...-6v-3ah-10-3-bar-10091500
https://www.rad.eu/nl/c/p...ompressor-tour-n-a-v2.htm
Beide prima! Nadeel van de laatste is dat je deze aan je accu aansluit en, wat ik standaard doe, dat je je motor moet starten om te zorgen dat je accu niet leeg gaat.
Voordeel van de eerste is, ik heb 4 autobanden opgepompt van 2.0 naar 2.3 en niet 1 streepje af van de accu. Of als ik mijn voorband oppomp van 1.8 naar 2.6, idem. Pas na twee keer gebruiken een streepje minder. Accu gaat naar mijn mening dus redelijk goed mee.
Het is niet eenvoudig om EVEN op de weg te gaan. Om met je B te rijden moet je eerst 4 uur motorrijles hebben gedaan. Je doet dan precies wat je bij een A doet alleen veel korter en minder training.kneusteun schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:05:
Als ik kijk naar het rijgedrag van Belgen durf ik te zeggen dat ze het niet beter hebben
Wat een slechte piloten daar....
En over het B-rbw zelf: dat is nog geen vergelijking met wat ik allemaal in het 3 landen punt heb gezien tussen BE / FR / LUX. Dan komt alles bij elkaar en dan heb ik ongevallen gezien waarbij ik me afvraag: hoe dan?
3 wielen? Nee dat mag je geen motor meer noemenTruus01 schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:00:
[...]
Neh grapje natuurlijk! Iedereen heeft zijn/haar eigen voorkeur en we laten iedereen in zijn/haar waarde! Zou wat zijn dat iedereen dezelfde motor "moet" hebben
Dat is in Schotland ook zo! Dat leerde ik van vrienden die daar wonen, da's wel relax eigenlijk.Will_M schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:46:
Als je precies doet, dan is dat niet precies als het korter en minder isChevy454 schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:41:
[...]
Het is niet eenvoudig om EVEN op de weg te gaan. Om met je B te rijden moet je eerst 4 uur motorrijles hebben gedaan. Je doet dan precies wat je bij een A doet alleen veel korter en minder training.
En over het B-rbw zelf: dat is nog geen vergelijking met wat ik allemaal in het 3 landen punt heb gezien tussen BE / FR / LUX. Dan komt alles bij elkaar en dan heb ik ongevallen gezien waarbij ik me afvraag: hoe dan?
"Ik heb precies even veel geld als Elon musk, alleen andere valuta en iets minder"
Het gaat niet alleen om de stof, maar ook de periodes ertussen om te reflecteren en te leren etc.
Als je iets diezelfde dag hebt "afgeleerd" dan hou je jezelf die dag in, de volgende dag ga je gewoon weer terug naar je oude patroon...
Weet niet of in Schotland de regels anders zijn dan in England.. maar hangt er vanaf waneer je je rijbewijs gehaald heb.. als dat voor 1997 was heb je zo'n beetje alles opstaan..maar niet motoren geloof ik..iMars schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:47:
[...]
Dat is in Schotland ook zo! Dat leerde ik van vrienden die daar wonen, da's wel relax eigenlijk.
Daarna heb je wel een provisional license en ene CBT (https://www.gov.uk/motorcycle-cbt) nodig, de CBT is een eendaagse cursus/examen welke 2 jaar geldig is.. Je hebt dan wel een aantal beperkingen (L plates, geen pillion, 125cc/15PK max etc)
Mijn dochter(18) heeft net haar CBT gedaan (en was gezakt omdat ze,meerdere keren, was vergeten knipperlicht uit te zetten).
Want een kennis had toevallig een XSR125 in de garage staan (van zijn zoon die nu in Australia zit) waar hij vanaf will..
/f/image/amoRgRc0xMBd0GMtGHorlW0L.png?f=fotoalbum_large)
Goede prijs kunnen afspreken.. ze moet alleen nu nog een keer afrijden..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Ah, okToolkiT schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:57:
[...]
Weet niet of in Schotland de regels anders zijn dan in England.. maar hangt er vanaf waneer je je rijbewijs gehaald heb.. als dat voor 1997 was heb je zo'n beetje alles opstaan..maar niet motoren geloof ik..
Daarna heb je wel een provisional license en ene CBT (https://www.gov.uk/motorcycle-cbt) nodig, de CBT is een eendaagse cursus/examen welke 2 jaar geldig is.. Je hebt dan wel een aantal beperkingen (L plates, geen pillion, 125cc/15PK max etc)
Mijn dochter(18) heeft net haar CBT gedaan (en was gezakt omdat ze,meerdere keren, was vergeten knipperlicht uit te zetten).
Want een kennis had toevallig een XSR125 in de garage staan (van zijn zoon die nu in Australia zit) waar hij vanaf will..
[Afbeelding]
Ik had van de zomer nog eentje bij de Action voor een paar euro gehaald. Was toen iets van €15,- dacht ik. Heb er ook nog eentje van Xaomi bij AliExpress. Dingen zijn wel lekker compact, grofweg het formaat van een standaard Dopper fles en je kan op één lading een aantal keer je motorbanden oppompen.c-nan schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:23:
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Die XSR ziet er best tof uit, heb ik ook nog naar gekeken toen ik op zoek was naar een andere motor. Vind de looks wel gaaf, beetje semi-retro. Was alleen toentertijd niet voor een behapbare prijs te krijgen.ToolkiT schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:57:
[...]
Weet niet of in Schotland de regels anders zijn dan in England.. maar hangt er vanaf waneer je je rijbewijs gehaald heb.. als dat voor 1997 was heb je zo'n beetje alles opstaan..maar niet motoren geloof ik..
[Afbeelding]
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Vind ik ook.. ook full size ipv 3/4 (wat veel 125ccs zijn).. toen ik hem in de garage bij kennis zag staan dacht ik eerst dat ie van hem was en dat het een 600+cc was..Vrijdag schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:14:
[...]
Die XSR ziet er best tof uit, heb ik ook nog naar gekeken toen ik op zoek was naar een andere motor. Vind de looks wel gaaf, beetje semi-retro. Was alleen toentertijd niet voor een behapbare prijs te krijgen.
Zijn zoon heeft hem destijds op afbetaling gekocht voor £5.5k+ dus daar was pa al helemaal niet blij mee..
Nu kon mijn dochter hem voor de waarde van de uitstaande lening kopen zodat pa weer ruimte in garage heeft en zoonlief reisbudget heeft..
[ Voor 20% gewijzigd door ToolkiT op 29-09-2025 11:20 ]
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Ik heb die ook, voordeel is natuurlijk ook dat 'ie altijd werkt. Tenzij je motor het niet doet, maar je, dan hoef je je banden niet op te pompen ookiMars schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:27:
https://www.rad.eu/nl/c/p...ompressor-tour-n-a-v2.htm
Beide prima! Nadeel van de laatste is dat je deze aan je accu aansluit en, wat ik standaard doe, dat je je motor moet starten om te zorgen dat je accu niet leeg gaat.
Het staat idd in het boekje dat je motor moet lopen, maar als je accu in orde is kan je prima twee banden oppompen en daarna nog starten. Ik was er wat huiverig voor in het begin, maar om nou telkens met draaiende motor op de camping je banden op te pompen...
Dan ben ik wel benieuwd, woon je in het noorden of ben je daar regelmatig in de winter te vinden? Het lijkt me ook wel vet om daar eens op een sneeuwscooter rond te knallen eigenlijk.Truus01 schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:17:
[...]
Dat zeker!
Maar in het noorden rijd ik juist een sneeuwscooter.
En eigenlijk ben ik daardoor in dit topic terecht gekomen, omdat hier denk ik wel de kennis zit die me eventueel daarmee ook kan helpen.
Ik heb wel (ooit) motorrijlessen gehad. Maar ik ben een paar keer gevallen met de bijzondere verrichtingen (een keer behoorlijk hard onderuit gegaan) en heb moeite met pionnen. Ik heb kort een motor gehad om zo toch de bijzondere verrichtingen te kunnen oefenen op besloten terrein, maar dat werkte ook niet echt.HTT-Thalan schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:24:
Als het te persoonlijk is moet je mijn vraag maar negeren, maar is het niet te overwegen een A te halen als je toch ook andere machines wilt besturen?
Later de Piaggio MP3 gekocht, om in ieder geval te kunnen rijden en zo weer vertrouwen in het rijden te krijgen. Later deze Gilera Fuoco gekocht.
(En nu juist weer langzaam wat minder vertrouwen in mijn rijden te krijgen. Maar dat komt vast wel weer goed. Spelen meerdere dingen.)
Maar nu A halen is dus niet aan de orde. Niet nodig en me op dit moment ook te duur.
Ja, zoals @Bommes aangeeft, deze kantelt. En is inderdaad heel anders dan een auto.HTT-Thalan schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:53:
Ik heb nog nooit op een 'motor' met 2 voorwielen gereden. Ik denk te begrijpen dat er een (groot) verschil zit tussen machines die sturen als een auto (zoals deze) of die kantelen (zoals de Yamaha Niken).
Echt ongelooflijk dat een tijdlang iedereen met een autorijbewijs die zo meekreeg bij een dealer.
Ik was blij dat ik motorrijles had gehad, voordat ik erop stapte. En ik kreeg bij de koop ook een coupon voor een gratis rijles. Specifiek voor dit soort motoren. Dat was een leuke dag en ook extra leerzaam.
HTT-Thalan schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:53:
Ik denk dat het voornaamste 'voordeel' in termen van veiligheid is dat het met een 125cc allemaal niet zo hard gaat en de massa is ook laag. Zo'n 500cc tweewieler gaat harder af, heeft een hogere top en weegt een stúk meer.
Herman schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:53:
Toch zou ik niet zonder gedegen motorrijles op een 125cc stappen.
Ik zou dan ook iedereen die iets motorachtigs gaat rijden, of het nu een 2-wiel 125cc is of een 500cc driewieler is, aanraden om eerst motorrijles te hebben. Maar ik kan me voorstellen dat dit bv een 4-urige verkorte opleiding is. Of dat bv de eis is dat je het brommerrijbewijs moet hebben icm met een les van x uren (kan ook die 4 zijn, misschien ook minder).Chevy454 schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:41:
Het is niet eenvoudig om EVEN op de weg te gaan. Om met je B te rijden moet je eerst 4 uur motorrijles hebben gedaan. Je doet dan precies wat je bij een A doet alleen veel korter en minder training.
De verkeersregels zijn voor auto en motor hetzelfde, maar de positie op de weg, het anticiperen en een stukje voertuigbeheersing zijn toch wel van belang. (En ik mis vast nog wel wat.) Maar die basis is op zich wel in een dagdeel goed onder de aandacht te brengen.
Ik ben daar in de winter te vinden, ja. Heerlijk, gewoon echte winters. En echt sneeuw.Aikon schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:31:
Dan ben ik wel benieuwd, woon je in het noorden of ben je daar regelmatig in de winter te vinden? Het lijkt me ook wel vet om daar eens op een sneeuwscooter rond te knallen eigenlijk.
En inderdaad het rijden op een sneeuwscooter is super.
Je ervaart op de motor vaak al een mate van vrijheid. Op een sneeuwscooter is dat nog meer, want daar waar je met een motor gebonden bent aan de weg (en in geval van off road nog aan paden) kan je met een sneeuwscooter overal heen waar het wit is. Je bent nergens aan gebonden.
Dit is niet helemaal waar, in die zin dat er net als bij motoren verschillen zitten in types en modellen. Zo zijn er meer toersneeuwscooters en daar kun je niet zomaar mee van het sneeuwscooterpad af. Maar met de meer off-roadmodellen wel.
Ik heb overigens wel het sneeuwscooterrijbewijs behaald! Heb je nodig als je zonder gids op pad wilt. (Al heb ik nog nooit politie gezien of zo...)
Ha mooi, dat klinkt als een win-win situatieToolkiT schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:18:
[...]
Vind ik ook.. ook full size ipv 3/4 (wat veel 125ccs zijn).. toen ik hem in de garage bij kennis zag staan dacht ik eerst dat ie van hem was en dat het een 600+cc was..
Zijn zoon heeft hem destijds op afbetaling gekocht voor £5.5k+ dus daar was pa al helemaal niet blij mee..
Nu kon mijn dochter hem voor de waarde van de uitstaande lening kopen zodat pa weer ruimte in garage heeft en zoonlief reisbudget heeft..
Dus je kunt bij wijze van spreke en sneeuwscooter huren in Helsinki en het hele land rondknallen net als met de motor? En zonder gids met rijbewijs, dat is dan als je van die paden af wilt?Truus01 schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:42:
[...]
Ik ben daar in de winter te vinden, ja. Heerlijk, gewoon echte winters. En echt sneeuw.
En inderdaad het rijden op een sneeuwscooter is super.
Je ervaart op de motor vaak al een mate van vrijheid. Op een sneeuwscooter is dat nog meer, want daar waar je met een motor gebonden bent aan de weg (en in geval van off road nog aan paden) kan je met een sneeuwscooter overal heen waar het wit is. Je bent nergens aan gebonden.
Dit is niet helemaal waar, in die zin dat er net als bij motoren verschillen zitten in types en modellen. Zo zijn er meer toersneeuwscooters en daar kun je niet zomaar mee van het sneeuwscooterpad af. Maar met de meer off-roadmodellen wel.
Ik heb overigens wel het sneeuwscooterrijbewijs behaald! Heb je nodig als je zonder gids op pad wilt. (Al heb ik nog nooit politie gezien of zo...)
In Nederland ook slechts 1x mijn A moeten laten zien in 15 Jaar, dus hier in NL is een rijbewijs ook niet nodig 
Wat dat betreft faalt het systeem hier met name door handhaving, ik zie elke ochtend op dezelfde plek 3 auto's door rood gaan, 3 fietsers door rood gaan. Meeste mensen aan het bellen op de fiets, hardrijders 50+ waar het 30 is.
Dus leuk boetes verhogen en alles, maar als er niet gehandhaafd wordt heeft het allemaal geen zin.... Ik merk het aan mijzelf ook, ach 80km/h.. ja mijn reet, dit stuk heeft geen flitspalen en politie heb ik al 3 jaar niet meer gezien door naar de 100.
Wat dat betreft faalt het systeem hier met name door handhaving, ik zie elke ochtend op dezelfde plek 3 auto's door rood gaan, 3 fietsers door rood gaan. Meeste mensen aan het bellen op de fiets, hardrijders 50+ waar het 30 is.
Dus leuk boetes verhogen en alles, maar als er niet gehandhaafd wordt heeft het allemaal geen zin.... Ik merk het aan mijzelf ook, ach 80km/h.. ja mijn reet, dit stuk heeft geen flitspalen en politie heb ik al 3 jaar niet meer gezien door naar de 100.
Nou, ik heb net mijn dochter van school gehaald op de 125. Ze was helemaal happy me daar te zien met haar motorkleding en helm in de topkoffer, maar dat paste niet in het gewone koffertje dus ik heb de koffer van de Twin erop geklikt (waar 2 helmen in passen) en dat voel je gelijk onderweg
. Ziet er best raar uit zo'n lel van een koffer op zo'n kleine motor.
Daarna gewoon uitermate kalm met 50/55 naar huis gekabbeld. Had ik zaterdag na thuiskomst 20km méér bereik dan weer ik mee begon bij vertrek, gisteravond heb ik de tank afgevuld en vandaag dus woon-werk en terug, plus dochter ophalen en terug. Het 'resterende rijbereik' is nu omhoog gegaan richting de ~550km
.
Eens kijken of ik die geclaimde 700+ km van Honda's marketingteam weet te (be)halen.

Daarna gewoon uitermate kalm met 50/55 naar huis gekabbeld. Had ik zaterdag na thuiskomst 20km méér bereik dan weer ik mee begon bij vertrek, gisteravond heb ik de tank afgevuld en vandaag dus woon-werk en terug, plus dochter ophalen en terug. Het 'resterende rijbereik' is nu omhoog gegaan richting de ~550km
Eens kijken of ik die geclaimde 700+ km van Honda's marketingteam weet te (be)halen.
[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-09-2025 14:47 ]
How how, enkel als je je rijbewijs voor +-2011 gehaald hebt, dan mag je direct op een 125cc. Later dan dat moet je 4u rijles volgen om de code op je rijbewijs te krijgen. Dat was indertijd heel zuur omdat iemand die ik ken wel (en 5 jaar jonger was) direct mocht rijden, maar ik 4u les moest betalen omdat ik 5 maanden na de deadline mijn B gehaald had. Om van mijn buurman te zwijgen die zonder enige les direct op een r1250rs mocht kruipen omdat hij al zolang zijn rijbewijs had. Ik zie het nut van lessen 100% in, maar het is totaal geldgewin in Belgie. Ook 5 keer mijn rijbewijs mogen doen door "domme" foutjes bij de gekende brusselaar in Gent. Ik kon rijden, maar omdat ik de kegel langs de verkeerde kant uitgereden was bij de 8'jes en de keer erna gedurfd had de witte lijn aan te tikken met mijn voorband bij het uitrijden, was ik gebuisd.Will_M schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:46:
Belgie heeft het helemaal niet beter dan NL, integendeel.
[ Voor 13% gewijzigd door Adder28 op 29-09-2025 15:46 ]
Tja, zo kan je elke nieuwe wet wel krom redenering. 'Ja maar vroeger.. ' Uiteindelijk word er ergens een lijn getrokken. Overgangsregelingen, DIE zijn pas duur (want system moeten geleidelijk aangepast worden, en helemaal kapot getest worden voordat dat pas goed werkt).Adder28 schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:44:
[...]
How how, enkel als je je rijbewijs voor +-2011 gehaald hebt, dan mag je direct op een 125cc. Later dan dat moet je 4u rijles volgen om de code op je rijbewijs te krijgen. Dat was indertijd heel zuur omdat iemand die ik ken wel (en 5 jaar jonger was) direct mocht rijden, maar ik 4u les moest betalen omdat ik 5 maanden na de deadline mijn B gehaald had. Om van mijn buurman te zwijgen die zonder enige les direct op een r1250rs mocht kruipen omdat hij al zolang zijn rijbewijs had. Ik zie het nut van lessen 100% in, maar het is totaal geldgewin in Belgie. Ook 5 keer mijn rijbewijs mogen doen door domme foutjes bij de gekende brusselaar in Gent.
Geen idee over wat voor kosten we het hebben, maa 4u tijd wel dan wel weer mee (exc reistijd natuurlijk).
Anyway, ik heb deze besteld, kijken of dat wat is. Als ik op de motor rem met e-motor kan ie best hard remmen (zegmaar gerust, zo hard als een dikke V-twin), maarja, zonder remlicht dan dus..
Als ik een afrit pak en met 110kmh aankom, knijp ik pas echt mijn rem is bij 20kmh (want dan gaat re-gen eraf).
Hopelijk gaat deze dan eerder aan.
https://www.bennetts.co.u...helmet-brake-light-review
[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 29-09-2025 16:05 ]
Tsja, ik heb 3x examen gedaan (A1, A2 en A) alle keren bij dezelfde examinator nog wel. Nu is er code 80, dat was er toen nog niet omdat cbr/overheid een foutje had gemaakt bij het invoeren.. heeft mij veel geld gekost maar uiteindelijk wel jong kunnen motor rijden
You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .
Ja. Nou, nee...Aikon schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:47:
Dus je kunt bij wijze van spreke en sneeuwscooter huren in Helsinki en het hele land rondknallen net als met de motor? En zonder gids met rijbewijs, dat is dan als je van die paden af wilt?
Er zijn gebieden waar je niet door mag of niet van het scooterpad af mag. En dan is Noorwegen het strengst, daar mag je eigenlijk nergens van het pad af. Finland daarna het strengst, daar zijn gebieden waar het wel mag. En Zweden het minst streng, daar zijn een paar gebieden waar je niet van het pad af mag, voornamelijk stukken natuurgebied.
Dan is het wel zo dat die paden niet overal zijn 'geprepareerd', dus je kan goed een pad hebben waar nog niks of niemand heeft gereden en dus hetzelfde rijden is alsof je off road/off trail zou gaan.
De gebieden met paden zijn veelal wel aan elkaar verbonden. Of dat je bv een meer over moet of een rivier kunt volgen naar het volgende pad over land.
Je zou dus goed heel het land door kunnen (Zweden en Finland, Noorwegen heeft ook nog eens echt minder paden). Als er maar overal voldoende sneeuw ligt.
Alles wat je zonder gids gaat doen, heb je (officieel) het rijbewijs voor nodig. Of je nu op het pad rijdt of ernaast.
Met een gewone vakantie en je boekt een tocht is er eigenlijk altijd wel een gids bij. Maar als je dus een sneeuwscooter gaat huren en rond wilt rijden moet je dus of een gids hebben, of het rijbewijs.
(https://snoskoterradet.se/english/)
Oh, overigens, in Finland is het misschien net anders. Daar valt volgens mij het sneeuwscooterrijbewijs onder T. Ik heb wel eens nagezocht of ik met ons T dan dus mocht rijden, maar eigenlijk niet want het was iets als je met het rijbewijs in je thuisland het mag rijden, mag het, anders niet. (En in Nederland mag je geen sneeuwscooterrijden op de openbare weg, dus hebben wij er geen geldig rijbewijs voor.)
Het (Zweeds) sneeuwscooterrijbewijs is verder te vergelijken met ons brommerrijbewijs. De Zweden zelf kunnen het vanaf 16 halen. En als je voor datum x je rijbewijs hebt gehaald, hoef je dat niet te behalen en heb je het automatisch.
Ook het examen is (denk ik) enigszins vergelijkbaar. Je krijgt theorie en praktijk en dan een theorie-examen. Misschien ook praktijk, weet ik niet.
Ik had namelijk het geluk dat ik het met een groep mee mocht doen, bij degene die ik ervoor al een paar keer als gids had gehad op vakanties. Dus hij keurde mijn praktijk meteen goed, op basis van hoe ik gereden heb tijdens die vakanties. De theorie ging met een powerpoint-presentatie met wat tekst en plaatjes en filmpjes (in het Zweeds) en het examen waren, ik meen 60, meerkeuzevragen. Ook in het Zweeds. Maar heel de groep was Nederlands, dus hij vertaalde de vragen en antwoorden naar het Engels en liet vaak al blijken wat het antwoord was. Was dus niet heel moeilijk...
Wat voor een buitenlander lastig is, je moet dan een soort Zweeds BSN-nummer hebben om het rijbewijs te krijgen en daarvoor heb je een Zweeds adres nodig. Waar het voor dit soort groepen georganiseerd wordt, wordt het adres van de gids gebruikt. En omdat je dan opgaat voor het rijbewijs, krijg je automatisch dat nummer (wat net niet een echt Zweeds BSN-nummer is). En dan wordt uiteindelijk alles naar de gids gestuurd en stuurt die het door. Zoiets. (Maar ik had dat nummer al, dus ook dat is bij mij net iets anders en veel sneller gegaan.)
Aan te raden is om eerst op z'n minst een tocht te maken met gids. Die kan je een en ander uitleggen, hoe te sturen en hoe jezelf los te krijgen als je vast komt te zitten in de sneeuw en zo. En die weet ook de beste plekjes.
Vandaag is het lekker weer, dus vandaag sinds een paar weken weer een stuk gereden, erg fijn gereden. :strip_exif()/f/image/z2BKG0vPi36L2vTtyOLTYy7e.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de foto zie je de Oxfort handvatverwarming, die heb ik laatst gemonteerd.
De foto is genomen bij Van der Valk in Deventer
:strip_exif()/f/image/z2BKG0vPi36L2vTtyOLTYy7e.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de foto zie je de Oxfort handvatverwarming, die heb ik laatst gemonteerd.
De foto is genomen bij Van der Valk in Deventer
Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl
Dank voor het uitgebreide antwoord. Ik zag heel snel wel dat in lapland een bedrijf een buitenlandse B als voldoende benoemde. Mocht ik die kant op kunnen, ga ik verder kijken. Zou dan idd niet zomaar alleen het land rondrijden, maar eerst kijken hoe het is met wat uitleg. Of een 'druk' gebied verkennen ofzo. Pech of een gebroken been is wel iets anders met -20 dan +20.Truus01 schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:37:
[...]
Ja. Nou, nee...
Er zijn gebieden waar je niet door mag of niet van het scooterpad af mag. En dan is Noorwegen het strengst, daar mag je eigenlijk nergens van het pad af. Finland daarna het strengst, daar zijn gebieden waar het wel mag. En Zweden het minst streng, daar zijn een paar gebieden waar je niet van het pad af mag, voornamelijk stukken natuurgebied.
Dan is het wel zo dat die paden niet overal zijn 'geprepareerd', dus je kan goed een pad hebben waar nog niks of niemand heeft gereden en dus hetzelfde rijden is alsof je off road/off trail zou gaan.
De gebieden met paden zijn veelal wel aan elkaar verbonden. Of dat je bv een meer over moet of een rivier kunt volgen naar het volgende pad over land.
Je zou dus goed heel het land door kunnen (Zweden en Finland, Noorwegen heeft ook nog eens echt minder paden). Als er maar overal voldoende sneeuw ligt.
Alles wat je zonder gids gaat doen, heb je (officieel) het rijbewijs voor nodig. Of je nu op het pad rijdt of ernaast.
Met een gewone vakantie en je boekt een tocht is er eigenlijk altijd wel een gids bij. Maar als je dus een sneeuwscooter gaat huren en rond wilt rijden moet je dus of een gids hebben, of het rijbewijs.
(https://snoskoterradet.se/english/)
Oh, overigens, in Finland is het misschien net anders. Daar valt volgens mij het sneeuwscooterrijbewijs onder T. Ik heb wel eens nagezocht of ik met ons T dan dus mocht rijden, maar eigenlijk niet want het was iets als je met het rijbewijs in je thuisland het mag rijden, mag het, anders niet. (En in Nederland mag je geen sneeuwscooterrijden op de openbare weg, dus hebben wij er geen geldig rijbewijs voor.)
Het (Zweeds) sneeuwscooterrijbewijs is verder te vergelijken met ons brommerrijbewijs. De Zweden zelf kunnen het vanaf 16 halen. En als je voor datum x je rijbewijs hebt gehaald, hoef je dat niet te behalen en heb je het automatisch.
Ook het examen is (denk ik) enigszins vergelijkbaar. Je krijgt theorie en praktijk en dan een theorie-examen. Misschien ook praktijk, weet ik niet.
Ik had namelijk het geluk dat ik het met een groep mee mocht doen, bij degene die ik ervoor al een paar keer als gids had gehad op vakanties. Dus hij keurde mijn praktijk meteen goed, op basis van hoe ik gereden heb tijdens die vakanties. De theorie ging met een powerpoint-presentatie met wat tekst en plaatjes en filmpjes (in het Zweeds) en het examen waren, ik meen 60, meerkeuzevragen. Ook in het Zweeds. Maar heel de groep was Nederlands, dus hij vertaalde de vragen en antwoorden naar het Engels en liet vaak al blijken wat het antwoord was. Was dus niet heel moeilijk...
Wat voor een buitenlander lastig is, je moet dan een soort Zweeds BSN-nummer hebben om het rijbewijs te krijgen en daarvoor heb je een Zweeds adres nodig. Waar het voor dit soort groepen georganiseerd wordt, wordt het adres van de gids gebruikt. En omdat je dan opgaat voor het rijbewijs, krijg je automatisch dat nummer (wat net niet een echt Zweeds BSN-nummer is). En dan wordt uiteindelijk alles naar de gids gestuurd en stuurt die het door. Zoiets. (Maar ik had dat nummer al, dus ook dat is bij mij net iets anders en veel sneller gegaan.)
Aan te raden is om eerst op z'n minst een tocht te maken met gids. Die kan je een en ander uitleggen, hoe te sturen en hoe jezelf los te krijgen als je vast komt te zitten in de sneeuw en zo. En die weet ook de beste plekjes.
Oh, ik lees op je link:
Dus die hebben een uitzondering.You can also drive without a driving licence if you are part of a group within the tourist industry with no more than 10 people who have driving licences or tractor licences and that is led by a person with a driving licence for off-road vehicles along a route that has been determined by the leaders before the trip.
Nah ja, eerst eens kijken of ik uberhaupt ga dit jaar, het lijkt me wel erg vet. Ook zonder sneeuwscooter.
[ Voor 5% gewijzigd door Aikon op 29-09-2025 19:16 ]
Er is weer een Crf1100 recall.
‘20 tot ‘24 modellen waarbij roestvorming problemen in de electronica kan geven.
‘20 tot ‘24 modellen waarbij roestvorming problemen in de electronica kan geven.
Dat is wel heel ongenuanceerd, het is aanslag op een connector op het stuur. Ja, technisch gezien is je opmerking juist, maar je kiest voor een andere verwoording, pak dan iig een betere…kneusteun schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:29:
Er is weer een Crf1100 recall.
Tis niet alsof de printplaten wegroesten ofzo.During normal use, the left handlebar switch harness can generate oxide, potentially resulting in the loss of horn function and/or the ability to switch the headlight from low beam to high beam.
[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 29-09-2025 18:49 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat men verwacht dat fileleed tot 't verleden zou behoren als 10% op de motor zou stappen ipv in de auto. Nou zie ik 10% van de verstokte koekblikkers niet veranderen in motorrijders die door weer en wind op 2 wielen naar het werk rijden, maar soit.HTT-Thalan schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:56:
[...]
Nee, maar ik vind dat het grotere plaatje ook aandacht behoeft. Het verkeert slibt steeds meer dicht en mensen die de druk verminderen door motor te gaan rijden zijn er nauwelijks. En zij die dat in minder ideale weersomstandigheden doen zijn helemaal een zeldzaamheid.
En wmb zou bij de opleiding voor B ook veel meer aandacht moeten zijn voor de smallere minder opvallende objecten, zoals fietsers, brommer- en motorrijders. Hoe meer ze op details leren letten, hoe beter het is zou ik zeggen
Peugeot 307 1.6 16v '05 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
https://www.zo34.nl/nieuw...achtwagen-ernstig-gewond/
.
Net 2 kilometer boven mijn huis. Ik vroeg me al af waarom er een wegafzetting was toen ik naar mijn werk reed gisteren. Vrachtwagen en motor frontaal op elkaar gebotst, ik snap echt niet hoe dat moet zijn gebeurd, enige wat ik kan verzinnen is dat één van beide op de andere weghelft reed. Het is daar 100 zonder middenberm, de engste soort weg dus.
Net 2 kilometer boven mijn huis. Ik vroeg me al af waarom er een wegafzetting was toen ik naar mijn werk reed gisteren. Vrachtwagen en motor frontaal op elkaar gebotst, ik snap echt niet hoe dat moet zijn gebeurd, enige wat ik kan verzinnen is dat één van beide op de andere weghelft reed. Het is daar 100 zonder middenberm, de engste soort weg dus.
+ Je hebt veel meer ervaring opgedaanRick-Jan schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:20:
Tsja, ik heb 3x examen gedaan (A1, A2 en A) alle keren bij dezelfde examinator nog wel. Nu is er code 80, dat was er toen nog niet omdat cbr/overheid een foutje had gemaakt bij het invoeren.. heeft mij veel geld gekost maar uiteindelijk wel jong kunnen motor rijden
+ Je hebt 2 jaar eerder vol A kunnen rijden (vanaf 22 ipv 24)
Ik vind dat getrapte rijbewijs een hele goede zaak maar ze mogen het wat mij betreft 2 jaar naar beneden trekken, dus A1 vanaf 16 jaar. Dan zijn we gelijk van die kutscooters af, is opvoeren grotendeels een discussie uit het verleden en kunnen ze gewoon met het verkeer mee stromen.
Scooters @HTT-Thalan je wordt oud en loopt achter.
Tegenwoordig heb je gewoon een Fatbike die 50 rijd. Doen verzekering of rijbewijs nodig.
Je weet tog
Tegenwoordig heb je gewoon een Fatbike die 50 rijd. Doen verzekering of rijbewijs nodig.
Je weet tog
Ja maar daar beginnen ze vanaf 10 jaar al aan... en dat opvoeren ervan ís al verbodenBommes schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:34:
Je weet tog
Er rijden echt nog veel scooters rond hoor, stinkdingen.
Dit was hoe het in het engels stond bij advrider nieuwsbrief_eLMo_ schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:48:
[...]
Dat is wel heel ongenuanceerd, het is aanslag op een connector op het stuur. Ja, technisch gezien is je opmerking juist, maar je kiest voor een andere verwoording, pak dan iig een betere…
[...]
Tis niet alsof de printplaten wegroesten ofzo.
YouTube: How e-Bikes are Killing Motorcycles - Aniioki A9 Pro Max Review
Best wel een punt wat ie heeft, hier in NL minder van toepassing maar ben wel benieuwd of de hunker naar motorfietsen nu meer ontstaat.
Het rebelse hebben ze al
Best wel een punt wat ie heeft, hier in NL minder van toepassing maar ben wel benieuwd of de hunker naar motorfietsen nu meer ontstaat.
Het rebelse hebben ze al
Die heb ik laatst ook gezien toevallig.kneusteun schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:55:
YouTube: How e-Bikes are Killing Motorcycles - Aniioki A9 Pro Max Review
Het rebelse hebben ze al
Mooi om te zien hoe hij in de gaten had dat die auto naar rechts ging schieten.
Dan is die nieuwsbrief wel erg ongenuanceerd, ik lees hun frontpage, die is een stuk duidelijker: https://www.advrider.com/...-africa-twin-motorcycles/kneusteun schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:54:
[...]
Dit was hoe het in het engels stond bij advrider nieuwsbrief
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik heb nog een tijdje op een snorscooter gereden. Maar inderdaad.. Dan rijdt ik daar netjes (maximaal 25 dus), helm op, verzekering geregeld, rijbewijs op zak... En dan komt een jochie van een jaar of 8 je voorbij scheuren op zo'n fatbike, geen verzekering, geen rijbewijs, geen helm, geen inzicht en geen hersensBommes schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:34:
Je weet tog

* Destruction was/is op zoek naar een motorscooter ter vervanging van die snorbak. Want ik heb stiekem wel ontdekt dat een scooter erbij hebben toch wel heel handig kan zijn
Peugeot 307 1.6 16v '05 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Wat is precies het probleem?_eLMo_ schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:18:
[...]
Dan is die nieuwsbrief wel erg ongenuanceerd, ik lees hun frontpage, die is een stuk duidelijker: https://www.advrider.com/...-africa-twin-motorcycles/
Ik gaf alleen aan dat er roest in de electra kon ontstaan...
En dat is toch zo?
Wat blies het zo op?
Ik heb nog 12 dagen en 4 uur toegang tot online examens Theorie A van de ANWB, heb zelf m'n theorie in de pocket. Als je interesse hebt, stuur even een pb'tje.
Dit weekend nog even naar Luxemburg gereden - gewoon omdat het kon, en omdat het mooi weer was. 
Vrijdag binnendoor via de Hunsrück naar de Moezel (foto 1). Frisjes met veel bewolking en rond de 10 graden. Lang leve de handvatverwarming! Vorige week flink wat regen gevallen, dus de camping was nogal euhm... soppig (foto 2). Wel goed meegedacht dat er plankjes lagen.
Zaterdag rondje noord-zuid, oost-west gereden, blijft een klein landje. Koffie drinken in Echternach (foto 3). Stuk beter weer en 's avonds dan ook een mooie zonsondergang (foto 4).
Zondag weer terug en dat beloofde een prachtige dag te worden. Zo lang je door de dalen rijdt, merk je daar niets van (foto 5), maar als je boven bent... (foto 6).
Mooi weekend en ruim 1000 km gereden.
Vrijdag binnendoor via de Hunsrück naar de Moezel (foto 1). Frisjes met veel bewolking en rond de 10 graden. Lang leve de handvatverwarming! Vorige week flink wat regen gevallen, dus de camping was nogal euhm... soppig (foto 2). Wel goed meegedacht dat er plankjes lagen.
Zaterdag rondje noord-zuid, oost-west gereden, blijft een klein landje. Koffie drinken in Echternach (foto 3). Stuk beter weer en 's avonds dan ook een mooie zonsondergang (foto 4).
Zondag weer terug en dat beloofde een prachtige dag te worden. Zo lang je door de dalen rijdt, merk je daar niets van (foto 5), maar als je boven bent... (foto 6).
Mooi weekend en ruim 1000 km gereden.

![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Ierland, en vooral de Wild Atlantic Way, is schitterend, net terug van anderhalve week rondtoeren daar.Aikon schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:06:
[...]
Ik 'moet' grofweg alleen Ierland of Roemenië nog met de motor aandoen. Heb ik 2 weekjes zal t volgend jaar Ierland worden, heb ik er 4 dan Roememië. Daar hoop ik op, lijkt me een gaaf land.
Heb een heel rondje van het eiland gedaan, inclusief Noord Ierland, en daarbij alle hoeken bezocht (Zuid, West, Noord en Oost). Heel veel geluk gehad met het weer, behalve paar buien de eerste dag voor de rest alleen maar zon gehad, dat maakte het extra mooi!
De heen- en terugreis met de boot via Cherbourg was een optie om niet ook door Engeland te hoeven rijden, en de 2x 20 uur aan boord waren prima te doen. Niet heel goedkoop, totaal 600 euro inclusief een hut voor mij alleen. Je vertrekt eind van de middag en bent de volgende middag uitgerust aan de andere kant.
De Ieren rijden redelijk netjes en maken vaak ruimte voor je om in te halen, een mooie gewoonte. De wegen zijn redelijk goed maar wel met veel hobbels dus een adventure is beter geschikt dan een sportmotor. Onderweg wel de motor laten vallen op een parkeerplaats (met grind) en dat koste me een spiegel en een koppelingshendel, verder gelukkig geen schade door de valdoppen. Zijn een paar dagen later vervangen bij de BMW dealer in Dublin.
Ik heb onderweg in hotels en b&b's geslapen, allemaal tussen de 150 en 200 euro inclusief ontbijt. Kamperen is vast goedkoper en gezien de hoeveelheid campers die er rondrijden vast mogelijk, maar niet mijn ding.
Was eerst van plan om naar Schotland te gaan maar nu geen spijt dat ik in plaats daarvan naar Ierland ben gegaan, Schotland (NC500) is vast ook mooi, volgens anderen hier, en komt nog wel een keertje...
:strip_exif()/f/image/4At0ObcUxEnVD3SjiVH50iYJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p0b5RQ1dpZhmaf8eM2SJInsY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BEREmnXrQKGx6g0qjgEmMMck.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mwsc31TYQWiIEeyZEPam1yrQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s4zgGEBzCBg5u5rz7Lm3DNIW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BdSGXQAg1kGUbDQrFse94Oiq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0dgDM9c3hwpgB2gqm4GRWj73.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iIsWlIQ6TlaWJzxUh5OewO6U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Oh59RXop6gjjnfSkkRxvn7HG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KZQ3mDo8k18BTOSsrxOeiXDz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MTGkaMi3efzhHrgVpWEl240E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w0PQIHJv0Qt4j9XXAka3ORrs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PfvNHL0IqsNWwejZYl9s8sIQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9FRG6VN0SJfpXnfLoH7sn7Wc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sHfbT66XBOtOk5mwYYMQAOve.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zag dit bericht en moest wel denken, die gekleurde strepen gaan wel wat ver
https://www.omroepbrabant...emotor-van-de-weg-gehaald
The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future
Die strepen zitten er echt niet meer op als je zo een ex politie RT koopt. Die heeft hij er echt zelf er op geplakt, wat een faalhaas zeg.fdees schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:29:
Ik zag dit bericht en moest wel denken, die gekleurde strepen gaan wel wat ver
Ik ben die nep agent al zo vaak tegen gekomen en vaak denkt die echt dat die agent is!
Knalt met 150 over de n2 gaat bij elke auto afremmen en naar binnen kijken van opgelet ik rij hier of maant mensen de vluchtstrook op en rijd door!
2 keer al kenteken door gegeven aan politie en wisten er van, konden hem alleen nog niet zelf betrappen! Gelukkig nu wel dus gelukt
Hopelijk gaat zijn motor de schredder in en krijgt die ook nog een emg cursus want die spoort echt niet in zijn boven kamer
Knalt met 150 over de n2 gaat bij elke auto afremmen en naar binnen kijken van opgelet ik rij hier of maant mensen de vluchtstrook op en rijd door!
2 keer al kenteken door gegeven aan politie en wisten er van, konden hem alleen nog niet zelf betrappen! Gelukkig nu wel dus gelukt
Hopelijk gaat zijn motor de schredder in en krijgt die ook nog een emg cursus want die spoort echt niet in zijn boven kamer

Ik durfde juist minder met die ex klpd motor uit te halen juist omdat ik níet wilde dat mensen dachten dat ik mezelf een vrijbrief gaf... dat en de vele grapjes maakten dat ik er snel zat van was eigenlijk. Gaat wel erg ver om er dan moedwillig nog strepen en accessoires op te zetten.ibothead schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:46:
Ik ben die nep agent al zo vaak tegen gekomen en vaak denkt die echt dat die agent is!
2 keer al kenteken door gegeven aan politie en wisten er van, konden hem alleen nog niet zelf betrappen! Gelukkig nu wel dus gelukt![]()
![]()
![]()
Vandaag had ik mijn laatste rijles aan een leerling die een Rieju schakelbrommer rijdt. Ik was de laatste dus ik moest afsluiten, ik stap dus op mijn nieuwe koffiemolen rij samen met die leerling het terrein af om het hek dicht te doen. Als geintje riep ik nog toe: "Wedstrijdje???"
...en toen hield ze me tot de 50 nog bij ook

Daar zijn ze inderdaad vrij streng mee. Mijn oom kocht ooit een auto over van zijn werkgever (brandweer) maar die auto mocht pas mee als de bestickering en de zwaaibalk/sirene waren verwijderd. Eerder absoluut niet.Bommes schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:57:
[...]
Die strepen zitten er echt niet meer op als je zo een ex politie RT koopt. Die heeft hij er echt zelf er op geplakt, wat een faalhaas zeg.
Toen hij de auto al een tijdje in bezit had bleek men vergeten te zijn de sirene te verwijderen, maar dat terzijde
Een plaatselijke installateur had eens een auto waar alleen de blauwe strepen op was geplakt. Ze hadden het nagevraagd of het mocht en het blijkt dat zolang je maar 1 van de 2 kleuren gebruikt er niks aan de hand is.
Het is goed dat deze vent is opgepakt. Op nepagenten zit niemand te wachten.
Het is goed dat deze vent is opgepakt. Op nepagenten zit niemand te wachten.
opgepakt?
Hij is niet opgepakt... hij heeft een process verbaal gekregen.
Hij is niet opgepakt... hij heeft een process verbaal gekregen.
Ik werd met mijn vorige jas ook aangezien voor agent. Reed op een FJR, waar de politie tijden mee heeft gereden, en de kmar volgens mij nog steeds doet.
Die jas had een fel gele band van schouder tot schouder, gaf wel extra veiligheid.
Die jas had een fel gele band van schouder tot schouder, gaf wel extra veiligheid.
kmar stapt over op de K1600GT, maar de FJR was hun werkpaard ja._Apache_ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:15:
Ik werd met mijn vorige jas ook aangezien voor agent. Reed op een FJR, waar de politie tijden mee heeft gereden, en de kmar volgens mij nog steeds doet.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Dat weten wij ja, maar zodra de willekeurige automobilist het gevoel heeft dat we mogelijk politie zijn en ze zich beter gedragen, dikke prima voor ons.noes schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:32:
[...]
kmar stapt over op de K1600GT, maar de FJR was hun werkpaard ja.
Misschien even dit draadje volgen in plaats van zomaar een link dumpen. De laatste posts gaan precies hier overSchwarz schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:01:
https://www.gelderlander....3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Was dit niet iemand van hier?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik zag vanochtend een relevant draadje op Reddit, zijn meer mensen die dezelfde ervaringen met hem hebben.ibothead schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:46:
2 keer al kenteken door gegeven aan politie en wisten er van, konden hem alleen nog niet zelf betrappen! Gelukkig nu wel dus gelukt![]()
![]()
![]()
Maandag heb ik trouwens mijn avb gehaald. Viel hartstikke mee. Hielp ook dat ik blijkbaar veel zaken strenger aangeleerd kreeg dan strikt nodig. Tijdens het lessen moest ik bij de remopdrachten precies onder de abs blijven, de afstand was korter, en de pilon die ik af en toe voor de motor gesmeten kreeg kwam uiteraard niet
Nu wordt het langzamerhand tijd om eens na te denken wat voor motorfiets ik leuk vind. Ik wil wat opvallends, wellicht retro-ish, waar ik met mijn lengte redelijk op zit (1,91) en de afstand richting Thüringen (familie) redelijk kan afleggen zonder een dag bij te hoeven komen. Vriendinlief is ook aan het lessen, we zullen er ook weleens mee richting de alpen rijden.
Ik vind cafe racers er leuk uitzien, maar ik heb geen zin om constant te sleutelen en ik heb niet het idee dat het heul comfortabel snelwegrijden is. Cruisers vind ik ook wel leuk (tweedehands suzuki intruder?) maar ik denk dat zo'n fiets erg klein wordt visueel als ik erop zit. Veel chrome te poetsen ook. Adventure bikes vind ik een beetje te, alsof je met een dikke suv elke dag boodschappen gaat doen. Ik vind ze ook echt niet mooi. Wel praktisch en hoog.
Er rijdt hier ergens een Royal Enfield rond, die zijn nieuw leuk geprijsd maar echt weinig vermogen voor de snelweg. Iets als een moto guzzy v7 stone idem.
Keuzes... maar ik heb nog even
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Super gaaf zeg! Hoeveel kilometer is dat “rondje” in totaal?mkrmr schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:49:
[...]
Ierland, en vooral de Wild Atlantic Way, is schitterend, net terug van anderhalve week rondtoeren daar.
Heb een heel rondje van het eiland gedaan, inclusief Noord Ierland, en daarbij alle hoeken bezocht (Zuid, West, Noord en Oost). Heel veel geluk gehad met het weer, behalve paar buien de eerste dag voor de rest alleen maar zon gehad, dat maakte het extra mooi!
De heen- en terugreis met de boot via Cherbourg was een optie om niet ook door Engeland te hoeven rijden, en de 2x 20 uur aan boord waren prima te doen. Niet heel goedkoop, totaal 600 euro inclusief een hut voor mij alleen. Je vertrekt eind van de middag en bent de volgende middag uitgerust aan de andere kant.
De Ieren rijden redelijk netjes en maken vaak ruimte voor je om in te halen, een mooie gewoonte. De wegen zijn redelijk goed maar wel met veel hobbels dus een adventure is beter geschikt dan een sportmotor. Onderweg wel de motor laten vallen op een parkeerplaats (met grind) en dat koste me een spiegel en een koppelingshendel, verder gelukkig geen schade door de valdoppen. Zijn een paar dagen later vervangen bij de BMW dealer in Dublin.
Ik heb onderweg in hotels en b&b's geslapen, allemaal tussen de 150 en 200 euro inclusief ontbijt. Kamperen is vast goedkoper en gezien de hoeveelheid campers die er rondrijden vast mogelijk, maar niet mijn ding.
Was eerst van plan om naar Schotland te gaan maar nu geen spijt dat ik in plaats daarvan naar Ierland ben gegaan, Schotland (NC500) is vast ook mooi, volgens anderen hier, en komt nog wel een keertje...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Max 12 denk ik, wel voorkeur voor iets nieuws, want ik heb al oldtimer-auto's die vaak langs de kant staan, sleutel mij een ongeluk.kneusteun schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:30:
Wat is je budget? dat is meest relevant.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Een V7 heeft meer dan genoeg vermogen voor de snelweg.silverball schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:29:
Er rijdt hier ergens een Royal Enfield rond, die zijn nieuw leuk geprijsd maar echt weinig vermogen voor de snelweg. Iets als een moto guzzy v7 stone idem.
Keuzes... maar ik heb nog even