Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 80 81 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

silverball schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:29:
[...]

Maandag heb ik trouwens mijn avb gehaald. Viel hartstikke mee. Hielp ook dat ik blijkbaar veel zaken strenger aangeleerd kreeg dan strikt nodig. Tijdens het lessen moest ik bij de remopdrachten precies onder de abs blijven, de afstand was korter, en de pilon die ik af en toe voor de motor gesmeten kreeg kwam uiteraard niet :P

Nu wordt het langzamerhand tijd om eens na te denken wat voor motorfiets ik leuk vind. Ik wil wat opvallends, wellicht retro-ish, waar ik met mijn lengte redelijk op zit (1,91) en de afstand richting Thüringen (familie) redelijk kan afleggen zonder een dag bij te hoeven komen. Vriendinlief is ook aan het lessen, we zullen er ook weleens mee richting de alpen rijden.

Ik vind cafe racers er leuk uitzien, maar ik heb geen zin om constant te sleutelen en ik heb niet het idee dat het heul comfortabel snelwegrijden is. Cruisers vind ik ook wel leuk (tweedehands suzuki intruder?) maar ik denk dat zo'n fiets erg klein wordt visueel als ik erop zit. Veel chrome te poetsen ook. Adventure bikes vind ik een beetje te, alsof je met een dikke suv elke dag boodschappen gaat doen. Ik vind ze ook echt niet mooi. Wel praktisch en hoog.

Er rijdt hier ergens een Royal Enfield rond, die zijn nieuw leuk geprijsd maar echt weinig vermogen voor de snelweg. Iets als een moto guzzy v7 stone idem.

Keuzes... maar ik heb nog even :)
Gefeliciteerd! En mijn instructeur zij ook (nadat ik AVB gehaald had) dat hij inderdaad veel strenger was met lessen. Maar dat deed hij natuurlijk expres want hij wilde wel dat je zou slagen :P

Als je cruisers leuk vindt, zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar een nieuwe Kawasaki Vulcan S of een Honda Rebel 1100. Dat zijn moderne cruisers waar je (voor cruiserbegrippen) op zich ook nog prima door de bocht kan.

Je zou ook kunnen kijken naar (wat oudere) big bikes, zoals een Kawasaki ZRX1200, Yamaha XJR1300, Honda CB1300 of Suzuki Bandit 1200. Die zijn volgens mij ook wel te vinden met een bikinifairing, zodat je wat meer uit de wind zit.

Meer comfort kan je bijvoorbeeld weer vinden in de sporttour motoren, zoals een Yamaha FJR of een BMW K1300R. Wil je meer weten over BMW, dan moet je @noes even vragen, die weet daar meer van ;)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:31

silverball

De wagen voor moderne mensen

Vrijdag schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:01:
[...]

Gefeliciteerd! En mijn instructeur zij ook (nadat ik AVB gehaald had) dat hij inderdaad veel strenger was met lessen. Maar dat deed hij natuurlijk expres want hij wilde wel dat je zou slagen :P

Als je cruisers leuk vindt, zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar een nieuwe Kawasaki Vulcan S of een Honda Rebel 1100. Dat zijn moderne cruisers waar je (voor cruiserbegrippen) op zich ook nog prima door de bocht kan.

Je zou ook kunnen kijken naar (wat oudere) big bikes, zoals een Kawasaki ZRX1200, Yamaha XJR1300, Honda CB1300 of Suzuki Bandit 1200. Die zijn volgens mij ook wel te vinden met een bikinifairing, zodat je wat meer uit de wind zit.

Meer comfort kan je bijvoorbeeld weer vinden in de sporttour motoren, zoals een Yamaha FJR of een BMW K1300R. Wil je meer weten over BMW, dan moet je @noes even vragen, die weet daar meer van ;)
Tnx. Die CMX1100 Touring is wel een plaatje zeg, wel boven budget. Die oudere big bikes spreken mij wel aan, misschien moet ik toch gewoon tweedehands ergens beginnen want ik heb geen idee wat ik nu prettig vind rijden. Bedankt voor de tips.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

silverball schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

Tnx. Die CMX1100 Touring is wel een plaatje zeg, wel boven budget. Die oudere big bikes spreken mij wel aan, misschien moet ik toch gewoon tweedehands ergens beginnen want ik heb geen idee wat ik nu prettig vind rijden. Bedankt voor de tips.
Oh, was ik bijna deze vergeten: De Triumph Speed Twin O+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:48
Wel mooi budget om flink wat testritjes te maken.
Gewoon even de snelweg mee opdraaien en dan kom je er vrij snel achter of je een naked gaat trekken of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:13
silverball schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

Als je retro look tof vindt, maar iets nieuws wil: de Honda CB650R of de Honda CB1000R Neo Sports Café.
De CB650R kun je nu nieuw voor jouw budget kopen, die Neo Sports Café heb ik onlangs tweedehands gekocht, ook onder jouw budget. Misschien niet de beste beginnersfiets, maar wel een van de betere 1000cc beginnersfietsen, als je toch zo eigenwijs bent.

Het zijn wel nakeds dus ga maar vast nekspieren trainen.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:13
kneusteun schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:34:
Wel mooi budget om flink wat testritjes te maken.
Gewoon even de snelweg mee opdraaien en dan kom je er vrij snel achter of je een naked gaat trekken of niet.
In het begin heeft bijna iedereen daar last van, op een paar doorgewinterde metalheads na misschien. Het heeft een paar weekjes nodig, maar dan is het wel genieten om gewoon met je bek vol in de wind te zitten. Ik vind het de meest pure motorervaring geven.

Vraag dit midden winter nog een keer aan me voor een totaal ander antwoord.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 19:56

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Stalensnuitje schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:31:
[...]

Super gaaf zeg! Hoeveel kilometer is dat “rondje” in totaal?
Het hele rondje is ruim 2500 km, en vooral de westkust is prachtig, de oostkust wat minder, met uitzondering van de Wicklow Mountains ten zuiden van Dublin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
geert_s schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:47:
[...]

In het begin heeft bijna iedereen daar last van, op een paar doorgewinterde metalheads na misschien. Het heeft een paar weekjes nodig, maar dan is het wel genieten om gewoon met je bek vol in de wind te zitten. Ik vind het de meest pure motorervaring geven.

Ik heb er ook geen moeite mee, maar ik kan mij voorstellen dat het een betere indicatie is dan van horen zeggen dat het niet te doen is.
Ruitje kan al veel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
geert_s schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:43:
[...]

Als je retro look tof vindt, maar iets nieuws wil: de Honda CB650R of de Honda CB1000R Neo Sports Café.
De CB650R kun je nu nieuw voor jouw budget kopen, die Neo Sports Café heb ik onlangs tweedehands gekocht, ook onder jouw budget. Misschien niet de beste beginnersfiets, maar wel een van de betere 1000cc beginnersfietsen, als je toch zo eigenwijs bent.

Ik vind die 650R neo cafe echt tof!
En die prijzen zijn vaak ook nog echt goed geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLDViane
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 14:17
geert_s schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:47:
[...]

Mwa, dit is voor mij de reden om te kijken naar een ander model. Heb nu een Street Triple, maar na 3 uurtjes snelweg is de lol er aardig af. Tot aan de Eifel gaat nog wel, maar naar het Zwarte Woud in 1 dag doe ik nooit weer op dat ding. Vreemd genoeg ging het naar Duinkerken dit jaar wel prima.

Van de snelweg af wil ik niks anders though, tenzij het echt koud is of de hele dag regent. Of de wegen Frans zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
NLDViane schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:22:
[...]

Mwa, dit is voor mij de reden om te kijken naar een ander model. Heb nu een Street Triple, maar na 3 uurtjes snelweg is de lol er aardig af. Tot aan de Eifel gaat nog wel, maar naar het Zwarte Woud in 1 dag doe ik nooit weer op dat ding. Vreemd genoeg ging het naar Duinkerken dit jaar wel prima.

Van de snelweg af wil ik niks anders though, tenzij het echt koud is of de hele dag regent. Of de wegen Frans zijn...
Vriend van me hetzelfde op een Speed Triple 1050. Rijd nu een R1200RS en wil niet meer terug. Op de Speed Triple hield hij me nooit bij, op de R1200RS wel O-)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:31

silverball

De wagen voor moderne mensen

geert_s schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:43:
[...]

Leuk ding joh die CB650R :9 , dat zou nog wel een kanshebber zijn.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

silverball schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:34:
[...]

Max 12 denk ik, wel voorkeur voor iets nieuws, want ik heb al oldtimer-auto's die vaak langs de kant staan, sleutel mij een ongeluk.

Nieuwe motor, moderne techniek, retro looks and feels.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kneusteun
Vind die z900rs wel iets toffer dan die CB, hoewel die CB waarschijnlijk voor de lange baan wat mooier is.

Er komt nog een nieuwe honda aan:
Afbeeldingslocatie: https://www.motoplus.nl/wp-content/uploads/2025/04/honda-bol-d-or.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLDViane
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 14:17
_eLMo_ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:44:
[...]

Vriend van me hetzelfde op een Speed Triple 1050. Rijd nu een R1200RS en wil niet meer terug. Op de Speed Triple hield hij me nooit bij, op de R1200RS wel O-)
Staat wel op het lijstje, maar betaalbaar zijn ze niet. Eerst de Triumph maar eens verkopen, helaas geen ruimte voor 2 motoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

kneusteun schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:18:
Vind die z900rs wel iets toffer dan die CB, hoewel die CB waarschijnlijk voor de lange baan wat mooier is.

[Afbeelding]
Oh, die is vet! Van deze had ik nog niet gehoord of gezien. Die uitlaat doet me direct aan de Sevenfifty denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Vooral Bol d'or vibes, erg tof ding.

Komt ook nog een 500
https://nieuwsmotor.nl/ni...r500r-four-viercilinders/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:35
Nah, hou het wel bij het origineel.... 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83SaLeo22Hl9Md3WSVw-rA0y718=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4PcPhuTJ2Uv4zn0papnhfvh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2TYDrnAZpsk_4Y3czhGlQUUrF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqGuuJudfmhbucKZquPiA5QL.jpg?f=fotoalbum_large

Een nieuwe kan er bij mij nog wel bij :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Mooi ding absoluut, maar de CB750 heeft toch iets meer geschiedenis.
(heb ooit een oude cb750 gehad, maar weggedaan voor een XTZ750)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:36

iMars

Full time prutser

Doet me denken aan mijn eerste "brommer" :+
Afbeeldingslocatie: https://global.honda/en/CB/history/stories/1977_2/img/9.jpg
Ik was 15 en dacht, ik koop deze, lijkt op een Zundapp/Kreidler, daar trapt mijn vader wel in :+ _O-

Maar goed dat mijn vader daar niet in trapte :o :+

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Sprak dit weekend mijn vader over nieuwe motoren. Hij heeft 2x in zijn leven een nieuwe motor gekocht. In 1977 een Honda GL1000 en in 2001 een Yamaha FJR1300. In 1977 kocht hij de GL1000 voor welgeteld 10.000 gulden. Gecompenseerd naar inflatie zou dat nu ca 16.500 EUR zijn. Prijzen van motoren zijn dus flink gestegen, bovenop de inflatie. In verhouding tot de huizenprijzen zijn motoren nu goedkoop te noemen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Nou, vanochtend had ik rijles voor de IBKI 1B Rijproef binnenkort :). We zijn met zijn tweeën, onder begeleiding van een ervaren rot, 2x een half uur gaan rijden, ieder een keertje voorop dus. De hele rit werd gefilmd en er was continue 2-weg communicatie met de instructeur.

Dat was heel verhelderend! Ik spiegel bijvoorbeeld heel goed, maar op de video zag het eruit alsof ik bij een wisseling naar een rijbaan links mijn motor zó voor een auto smeet. Ik kon me dacht echt niet voorstellen. Ik kijk nog eens goed, en zie mijn helm écht draaien om te spiegelen, en op dat moment was de ruimte er ook gewoon om naar links te komen. Maar die auto gaf zodra hij mijn richting zag een dot gas - geen idee waarom (nijd, haast, onoplettendheid, take your pick) - waardoor hij heel dicht op mijn achterkant eindigde zodra ik mijn plek had ingenomen.

Mijn bochten zijn prima, mijn spiegelwerk ook, ik let goed op zijstraten al had ik soms toch nog een iets te hoge passeersnelheid ondanks spiegelen, kijken en snelheid minderen. Vooral mijn invoegen mag veel beter. Ik benut te weinig te ruimte áchter mij. Dat klinkt raar om te zeggen, maar op de video, waarop de instructeur natuurlijk zelf volgt om ons te filmen, zie je ons behoorlijk naar voren kruipen. Ja, we houden afstand, maar hadden we VEEL MEER afstand gehouden hadden we ook navenant veel meer opties tot invoegen gehad. Dat zie je écht niet als je zelf rijdt, dus dit was echt inzichtelijk. Een keer een putdekseltje geraakt omdat ik druk bezig was met uitvogelen of dat stuk asfalt links van me nu een uitrit was, of de straat linksaf waar ik heen moest van hem. Wel goed bitumen, strepen en zand/grind op de weg vermeden en positie gehouden.

Andere zaken waar ik echt even aan moet wennen is altijd met rechterbeen stoppen omdat ze willen dat je de versnellingspook in zijn één 'lockt' met je linkervoet bij het wegrijden (voor het geval hij er niet in stond...). Ik controleer deze altijd dubbel na het terugschakelen naar één omdat ik veel liever met de voetrem stilsta (permanente hellingproef dus eigenlijk) maar helaas, die gewoonte moet ik dus na tien jaar gaan afleren voor het examen. Ook mag het nog wat mooier 'vloeien'. Voorrang gegeven aan fietsers waar ik er nog voor had gekund, achter een auto aanstromen op de rotonde - mooi gedaan, helaas een fractie van een seconde iets te dicht erop gekropen daartoe. Allemaal van dat soort kleine zaken waar ik even scherp op moet zijn.

Over een dikke week heb ik weer zo'n coaching/lesdag om de puntjes op de spreekwoordelijke klinker te zetten, en halverwege november staat ook mijn herkansing voor de bijzondere verrichtingen (1C) gepland.

De twin stelde niet teleur, al is helaas wel mijn handvatverwarming stuk. Links doet standje tosti nog maar half werk en rechts doet helemaal niks meer :(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:50

Rick-Jan

always connected

iMars schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:55:
[...]

Doet me denken aan mijn eerste "brommer" :+
[Afbeelding]
Ik was 15 en dacht, ik koop deze, lijkt op een Zundapp/Kreidler, daar trapt mijn vader wel in :+ _O-

Maar goed dat mijn vader daar niet in trapte :o :+
Super grappig, dat was mijn eerste A1 "motor". Wel veel plezier van gehad en ook veel bekijks ermee. Mega veel toeren maken en bijna niet vooruit komen O-) zal eens kijken of ik nog een foto kan vinden...

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

kneusteun schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:18:

[Afbeelding]
De kleinere versie vind ik ook wel gaaf. Alleen die standaard uitlaat hadden ze wel wat mooier mogen maken. Nu is het zo weggemoffeld, terwijl het bij de 900 veel mooier een klassieke uitlaat is:

Afbeeldingslocatie: https://mcn-images.bauersecure.com/wp-images/5073/kawasaki-z650rs-01.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• von smallhausen
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:54
Retro look,beetje opvallend ,afstand thuringen in een dag . De moto guzzi 850tt al aangekeken? Hele fijne goed sturende motor met cardan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

von smallhausen schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:54:
Retro look,beetje opvallend ,afstand thuringen in een dag . De moto guzzi 850tt al aangekeken? Hele fijne goed sturende motor met cardan.
Ik ben 'stiekem' aan het kijken of ik onderstaande in m'n collectie motoren op wil gaan nemen.... :9~

Afbeeldingslocatie: https://cdn2.yamaha-motor.eu/prod/product-assets/2024/XS850GP/2024-Yamaha-XS850GP-EU-Legend_Red-Static-001-03.jpg

Plaatje is clickable voor meer info....EN dan uiteraard met dit pakket aan opties erbij.

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 01-10-2025 18:16 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Will_M schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:11:
[...]

Ik ben 'stiekem' aan het kijken of ik onderstaande in m'n collectie motoren op wil gaan nemen.... :9~

[Afbeelding]

Plaatje is clickable voor meer info....
Die heb ik al een paar keer zien staan als ik in de pauze een blokje ga wandelen. Gaaf ding hoor :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Will_M schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:11:
[...]

[Afbeelding]

Plaatje is clickable voor meer info....
Het is mijn stijl niet, maar ik zie absoluut waarom je hem graag zou willen hebben! Net als die Honda die @kneusteun net aandroeg gebouwd om te herinneren aan vroegere tijden, soms zelfs voor onze eigen tijd maar dan met moderne betrouwbaarheid. Ik ben altijd een fan van klassiekers geweest maar nu ik weinig tijd meer heb om uitgebreid zelf te sleutelen ben ik heel erg te spreken over de combo van moderne techniek en ouderwetse looks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:35
Vrijdag schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:07:
[...]

De kleinere versie vind ik ook wel gaaf. Alleen die standaard uitlaat hadden ze wel wat mooier mogen maken. Nu is het zo weggemoffeld, terwijl het bij de 900 veel mooier een klassieke uitlaat is:

[Afbeelding]
Vind het nog veel te modern hoor.
Banaan achterbrug, mono-vering, moderne uitlaat.
Nee, net niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Vrijdag schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:14:
[...]

Die heb ik al een paar keer zien staan als ik in de pauze een blokje ga wandelen. Gaaf ding hoor :9
Zó zou het ding dan moeten gaan worden, inclusief het 'GP Racer Pakket' uit de accessoire lijst :9~ >:)

Afbeeldingslocatie: https://cdn2.yamaha-motor.eu/prod/accessories/GENUINE-OPTIONS/Genuine-options/BMG-FVPRA-C0-01-XSR900GP-Racer-Pack-Studio-001.jpg

Kan 'ie het gat tussen m'n CP2 (XTZ690) en CP4 (MT10) machientjes mooi opvullen met het CP3 blokje.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Will_M schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:24:
[...]

Zó zou het ding dan moeten gaan worden, inclusief het 'GP Racer Pakket' uit de accessoire lijst :9~ >:)

[Afbeelding]

Kan 'ie het gat tussen m'n CP2 (XTZ690) en CP4 (MT10) machientjes mooi opvullen met het CP3 blokje.
Als ik m weer zie staan maak ik een foto ervan. Volgens mij is het ook die uitvoering :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daniel L.
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:08
Zo heb ik de dijken het liefst, leeg en met gloednieuw asfalt 😁.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8m9VI6knJ3hhF2kyprrO_FP5CI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkykSaDT37MjEz4VOPWG18jp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:18

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Nu nog wat bochten. :Y)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Daniel L. schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:41:
Zo heb ik de dijken het liefst, leeg en met gloednieuw asfalt 😁.

[Afbeelding]
Je hebt gewoon de ANWB fietsstelletjes, rollatorbejaarden, wannabe Tour de France rijders en rode MG cabriobestuurders er uit geAI'd he ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Inschrijving voor de Dutch 1000 is open: https://www.facebook.com/groups/thedutch1000/

De ultieme uitdaging is de 1000 kilometer, maar als dat wat te heftig is kun je ook de 300, 500 of 700 doen. Leuk evenement, gezellig sfeertje en als je eenmaal meedoet dan wil je volgend jaar weer. :)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Jens_Ica
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:41
Jens_Ica schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:18:
Goedenavond allemaal!

Ik wil me na maandenlang meelezen in dit mooie topic ook eens melden. Ik ben op dit moment bezig om mijn motorrijbewijs te halen en heb beide praktijkexamens al ingepland (theorie vorige week gehaald, in mei AVB en in juli AVD), hopelijk kan ik dan dit jaar nog een beetje genieten van het zomerweer.
Hey allemaal, het is ondertussen alweer een paar maanden terug en ik kan mededelen dat ik mijn rijbewijs heb gehaald en nu sinds een paar weken in het bezit ben van een Honda NC700SA uit 2013!! Ik ben zelf ook veel aan het nagenieten van het nazomeren en de motor wordt nu ook elke dag gebruikt om naar werk mee te rijden.

Wat wel echt een pluspunt van deze motor is, is de buddy waar normaal de tank zou zitten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOMINBZDo97kn1eDF5sKiJCjSlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MkkNlExnuPpzx6Dwtxpz2JMU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:30

K!K

Een tijdje geleden heb ik hier al eens een bericht geplaatst over mijn nieuwe BMW F900XR 25 Sport Edition. Sindsdien blijf ik toch twijfelen over de originele BMW-koffers. Ik vind ze eerlijk gezegd wat saai, niet zo mooi, en de kleuren passen niet echt goed bij de motor.
Tijdens mijn zoektocht naar alternatieve bagagesystemen kwam ik uit bij de panniers van Mosko en Kriega, of het Mosko Reckless-systeem. Dat spreekt me enorm aan, zeker met het idee dat mijn F900XR een tussenstap is richting een echte adventure motor. Ik ben namelijk niet bang om af en toe van het asfalt af te gaan 😄
Daarom mijn vraag: zijn er hier mensen die een van deze systemen gebruiken op een F900 (R) of (XR)? Ik merk dat ze niet vaak op deze motoren worden toegepast, wat het lastig maakt om een passend rek met adapters te vinden, of voorbeelden te zien van hoe een Reckless-systeem gemonteerd wordt.
Omdat Mosko niet makkelijk ergens te bekijken of uit te proberen is, ben ik nog een beetje zoekende.
Wie kan me verder helpen?

Ik had gevonden dat Kriega een adapter plaat heeft voor een SW Motech Pro rack voor de F900XR maar wat ziet dat er uit als je een keer zonder tassen rijd. :X, Ook is er een Rek van Hepco and Becker al is deze weer wat moeilijker te verkrijgen. Ook weet ik niet direct wat ik hiervan moet vinden.

Voorbeeld met Mosko Panniers.
Voorbeeld: https://moskomoto.zendesk.../4409674227355-BMW-900-XR
De Mosko Panniers kan ik geen adapter platen vinden voor een beschikbaar rek voor de F900XR

Wel heb ik wat gevonden van Wunderlich. Zij hebben een mooi rek met een X Bag 32 tas. Zeker niet goedkoop maar vraag me af of je dit kan vergelijkemet Kriega en al zeker met Mosko.
Rek: https://www.wunderlich.de...-f-900-r-und-xr-30182-102
Tas: https://www.wunderlich.de...bags-x-bags-x32-30168-002

De gedachte is om het bagage systeem mee te nemen naar een volgende motor. Ik weet dat de XR niet geweldig uitziet met dit soort bagage systemen, maar dit is zeker met de gedacht om een meer Advanture motor te kiezen hierna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Als je niet de BMW koffers wil zou ik een aftermarket standaard rack halen (dus een rond hoepeltje), daar kan je dan alu koffers op gooien of Mosko Moto. En die meenemen naar een eventuele volgende motor.

Maar ik zie wel dat er weinig aftermarket standaard racks zijn voor de F900XR, ik zie er een van Givi (PLO5137CAM), maar mooi is anders... Lijkt erop dat je net de verkeerde fiets hebt om dit soort dingen te doen. Dus als je mooi belangrijk vind, blijf je toch bij de gespoten koffers van BMW denk ik.

Reckless kan zeker, maar als je van plan bent je motor binnenkort te verkopen zou ik er een beetje mee oppassen ivm krassen die je er van kan krijgen (iets dat op iets ligt dat een kleur/coating heeft gaat krassen krijgen als je er mee rijd, troep + trilling).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001

charrel

Cortisol4life..

K!K schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:58:

Wel heb ik wat gevonden van Wunderlich. Zij hebben een mooi rek met een X Bag 32 tas. Zeker niet goedkoop maar vraag me af of je dit kan vergelijkemet Kriega en al zeker met Mosko.
Rek: https://www.wunderlich.de...-f-900-r-und-xr-30182-102
Tas: https://www.wunderlich.de...bags-x-bags-x32-30168-002

De gedachte is om het bagage systeem mee te nemen naar een volgende motor. Ik weet dat de XR niet geweldig uitziet met dit soort bagage systemen, maar dit is zeker met de gedacht om een meer Advanture motor te kiezen hierna.
Dat wunderlich rek is gewoon van Shad, het 3p systeem. Daar zijn meer koffers voor te krijgen, is ook relatief makkelijk te verwijderen als je wilt. Zit bij mij met 3 bouten vast. Ongeveer 15 minuten om het er weer af te halen/ op te zetten.

https://www.shad.es/en/ba.../3p-system-bmw-f900-r-xr/

Alleen de kleinere koffers met bovenladers passen niet, die kun je niet openmaken door de handvatten/ bagagerek. Kwam ik ook achter een aantal jaar geleden. De sh23 leken me perfect maar die gingen dus niet open. Dus ik heb de sh36 nu. Was toen nog geen 340€ voor de koffers en rek. Dat is nog niet eens 1 bmw koffer.

[ Voor 18% gewijzigd door charrel op 02-10-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

_eLMo_ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:12:
Als je niet de BMW koffers wil zou ik een aftermarket standaard rack halen (dus een rond hoepeltje), daar kan je dan alu koffers op gooien of Mosko Moto. En die meenemen naar een eventuele volgende motor.

Maar ik zie wel dat er weinig aftermarket standaard racks zijn voor de F900XR, ik zie er een van Givi (PLO5137CAM), maar mooi is anders... Lijkt erop dat je net de verkeerde fiets hebt om dit soort dingen te doen. Dus als je mooi belangrijk vind, blijf je toch bij de gespoten koffers van BMW denk ik.

Reckless kan zeker, maar als je van plan bent je motor binnenkort te verkopen zou ik er een beetje mee oppassen ivm krassen die je er van kan krijgen (iets dat op iets ligt dat een kleur/coating heeft gaat krassen krijgen als je er mee rijd, troep + trilling).
Haha gelukkig vind ik de Gespoten koffers van BMW ook niet mooi..

Inderdaad het Givi rek was ik ook tegen gekomen maar ja net wat je zegt..
Goed om te weten dat een Rackless systeem best wat beschadiging kan veroorzaken.
Dit zou wel op te lossen zijn met een transparant beschermings folie. Het is wel de bedoeling dat ik nog een 4 tal jaartje met deze fiets ga rijden.
charrel schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:21:
[...]

Dat wunderlich rek is gewoon van Shad, het 3p systeem. Daar zijn meer koffers voor te krijgen, is ook relatief makkelijk te verwijderen als je wilt. Zit bij mij met 3 bouten vast. Ongeveer 15 minuten om het er weer af te halen/ op te zetten.

https://www.shad.es/en/ba.../3p-system-bmw-f900-r-xr/

Alleen de kleinere koffers met bovenladers passen niet, die kun je niet openmaken door de handvatten/ bagagerek. Kwam ik ook achter een aantal jaar geleden. De sh23 leken me perfect maar die gingen dus niet open. Dus ik heb de sh36 nu. Was toen nog geen 340€ voor de koffers en rek. Dat is nog niet eens 1 bmw koffer.
Inderdaad ik had gezien dat Shad hetzeflde of vergelijkbaar doet. Maar nu zie ik het dat het systeem identiek lijkt.
Hoe tevreden ben je over de kwaliteit van Shad?

En zijn er bijvoorbeeld nog adapter platen voor de het Shad P3 Systeem voor Mosko of Kriega dat iemand weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

K!K schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:58:
Een tijdje geleden heb ik hier al eens een bericht geplaatst over mijn nieuwe BMW F900XR 25 Sport Edition. Sindsdien blijf ik toch twijfelen over de originele BMW-koffers. Ik vind ze eerlijk gezegd wat saai, niet zo mooi, en de kleuren passen niet echt goed bij de motor.

[..]
Wbt de kleuren, ze zijn er in wit en rood en beide kleuren komen al terug op jouw motor. Je kan ze natuurlijk ook naar een spuiter brengen en in t blauw laten spuiten, dat zou wel mooier zijn, maar de koffers zijn al niet goedkoop..

Voordeel van originele koffers is de compatibiliteit met je sleutel en het vrij subtiele ophangsysteem. Tegen diefstal van koffer en/of inhoud is het ook fijn dat koffers goed af te sluiten zijn en men ze niet makkelijk kan verwijderen. Mn helm, handschoenen en ander klein spul laat ik vaak in de koffers op de motor, met tassen zou ik dat niet durven tenzij de motor in het zicht blijft.

Hoewel ik koffers persoonlijk niet verkeerd vind staan, is zo'n sportiever model wel leuker zonder. Maar wel beter dan tassen, denk ik :)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

noes schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:32:
[...]

Wbt de kleuren, ze zijn er in wit en rood en beide kleuren komen al terug op jouw motor. Je kan ze natuurlijk ook naar een spuiter brengen en in t blauw laten spuiten, dat zou wel mooier zijn, maar de koffers zijn al niet goedkoop..

Voordeel van originele koffers is de compatibiliteit met je sleutel en het vrij subtiele ophangsysteem. Tegen diefstal van koffer en/of inhoud is het ook fijn dat koffers goed af te sluiten zijn en men ze niet makkelijk kan verwijderen. Mn helm, handschoenen en ander klein spul laat ik vaak in de koffers op de motor, met tassen zou ik dat niet durven tenzij de motor in het zicht blijft.

Hoewel ik koffers persoonlijk niet verkeerd vind staan, is zo'n sportiever model wel leuker zonder. Maar wel beter dan tassen, denk ik :)
Klopt Het rood van mijn BMW is net ander rood dan dat van de koffers ziet er niet uit. Het wit is ook niet hetzelfde. En het fel blauw hebben ze ook niet..
Dus dat maakt het er voor mij niet mooier op. Het gaat namelijk om deze kleur stelling. Misschien ben ik te kieskeurig maar het zint me gewoon niet..

Afbeeldingslocatie: https://anijhiiaio.cloudimg.io/v7/https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/oostlandbmw-nl/09/mvf-f900xr-30.jpg?v=1-0&width=600&height=400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001

charrel

Cortisol4life..

K!K schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:31:
Inderdaad ik had gezien dat Shad hetzeflde of vergelijkbaar doet. Maar nu zie ik het dat het systeem identiek lijkt.
Hoe tevreden ben je over de kwaliteit van Shad?

En zijn er bijvoorbeeld nog adapter platen voor de het Shad P3 Systeem voor Mosko of Kriega dat iemand weet?
Ach, het werkt prima. Het verhaal gaat dat ze ook de koffers voor bmw maken maar geen idee of dat klopt. Valt me niets tegen voor het geld. Mijn bmw vario koffers zagen er slechter uit/ hadden meer "onderhoud" nodig op de gs toen. Het werkt, klikt er redelijk makkelijk op en blijft goed zitten. Het zijladen blijft wel wat onhandig als er een hoop in moet met de sh36 maar het is goed waterdicht. Dat het niet dezelfde sleutel is als het contact slot maakt met keyless in mijn optiek niet uit. Liever een aparte sleutel mee dan elke keer mijn keyless sleutel open klikken. Ik heb toen mijn sh23 geruild voor een nieuwe set sh36 met wat bijbetalen en de beugels waren toen bij amazon in de aanbieding voor rond de 70€. Dus het was toen een veel goedkopere optie dan de bmw oplossing en hier kan je nog de kleuren van aanpassen met een randje ik heb wit/ carbon look voor de sh36. De bmw koffers waren toen alleen maar in grijs leverbaar.

Die wunderlich vario koffers x30 is ook gewoon de shad SH38X, prijs is ook hetzelfde. :+

[ Voor 3% gewijzigd door charrel op 02-10-2025 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Of je koopt een kek kleurtje lak, en gaat met een spuitbus/verfspuit aan de gang. :)
Ik heb de juiste kleur voor mijn toepassing hier gevonden (Yamaha Deep Purplish Blue metallic uit mijn hoofd): https://motorradlack.de/
Altijd de moeite waard om eens te kijken of je daar zelf de juiste lak kunt vinden.

Ik heb voor de originele Yamaha koffers de gekleurde platen nabesteld (Yamaha heeft voor dit soort accessoires gewoon zelf een webshop), en daar ben ik mee gaan knutselen. Zou het resultaat me niet bevallen, dan kan ik altijd de originele platen weer terug zetten.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:39
@K!K Die Mosko adapterplaten zijn te monteren op alle buizenracks als het goed is. Of het er goed uitziet is een ander verhaal.

Hier maken we ook gebruik van Mosko tassen en voor lange (offroad) reizen zijn ze uitstekend te gebruiken. Zou ik ze voor woon-werk of voor dagritjes in Nederland gebruiken? Zeker niet! Ik zou gillend gek worden van al die klipjes, straps en roltops als ik het dagelijks zou moeten gebruiken. Liever een harde koffer met een klep dus, dat is letterlijk 20x sneller. Voor het gewicht hoef je het ook niet te doen want de Backcountry panniers zijn ongeveer even zwaar als de aluminium BMW koffers voor de 1250. Daarnaast is je spul in die zachte tassen ook niet veilig zoals @noes aangeeft. Dus ik weet niet wat jouw beoogde gebruik ervoor was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

cyntax schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:06:
@K!K Die Mosko adapterplaten zijn te monteren op alle buizenracks als het goed is. Of het er goed uitziet is een ander verhaal.

Hier maken we ook gebruik van Mosko tassen en voor lange (offroad) reizen zijn ze uitstekend te gebruiken. Zou ik ze voor woon-werk of voor dagritjes in Nederland gebruiken? Zeker niet! Ik zou gillend gek worden van al die klipjes, straps en roltops als ik het dagelijks zou moeten gebruiken. Liever een harde koffer met een klep dus, dat is letterlijk 20x sneller. Voor het gewicht hoef je het ook niet te doen want de Backcountry panniers zijn ongeveer even zwaar als de aluminium BMW koffers voor de 1250. Daarnaast is je spul in die zachte tassen ook niet veilig zoals @noes aangeeft. Dus ik weet niet wat jouw beoogde gebruik ervoor was?
Goed om dit soort ervaring ook te lezen!
Ik wil de tassen gebruiken voor lange reizen( aantal weken ). Voor dagelijks gebruik heb ik het niet nodig.
Ook zou ik het gebruiken voor een weekendje Eifel of dergelijk. Donderdag heen op de hotelkamer zetten en Zondag weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Wat vind je van de robuustheid? Op de site geven ze aan dat je geen topkoffer icm duopassagier mag gebruiken? Is het echt minder sterk?

"for rider only (no pillion) - road only use, 5 kg max"

https://www.perunmoto.eu/...-desertx-top-luggage-rack

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyntax
@K!K In dat geval zou ik de rackless aanraden van Mosko, of van welk ander willekeurig replica merk. Geen gehannes met racks en het ziet er stoer uit op bijna elke motor. Duurt wel even om alles goed te monteren en strak te trekken maar zodra het eenmaal zit hoef je alleen de binnentassen eruit te trekken. Ik ga voor mijn volgende motor ook overstappen op een rackless systeem, gebruik nu nog de backcountry.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@Joris748 Dat is een standaard tekst die er eigenlijk altijd wel bij staat. Zodra je de topkoffer er op klikt mag je ook niet meer harder dan 130km/h. ;)

Puur juridisch indekken imho.

Als ik de kleine koffer koop en op de Yamaha klik, mag er maximaal 3kg in. Als ik de grote koffer koop, en op diezelfde Yamaha klik, mag er maximaal 5kg in. :?
Je mag de topkoffer ook niet gebruiken als rugsteun voor de passagier. En tegelijkertijd verkopen ze wél een kussentje voor je duo dat je op de topkoffer schroeft.
Ja wacht eens even... ;)
Gewoon gezond verstand gebruiken, dan komt het wel goed. :)

Overigens, bij 180km/h gaat de motor licht pendelen als de topkoffer er op zit. En met de zijkoffers merk ik sneller dat de voorkant wat lichter wordt. Dus nu ik dat weet, laat ik het ook wel uit mijn hoofd om véél te hard te rijden met de koffers. Maar die 130 is voor mij geen harde limiet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

@cyntax Mooi om te zien ook een motor zie niet in het rijtje thuis hoort op de website svan mosko en kriega . Waar toch een soft systeem op zit..

Op de foto lijkt het een reckless te zijn met boven op een 32l Back country ?

[ Voor 21% gewijzigd door K!K op 02-10-2025 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Niet echt wat je vraagt @K!K , maar ik heb koffers van HeavyDuties en ben er erg tevreden over. Koffers hebben natuurlijk voordelen tov tassen. Ze zijn compact gebouwd en vooral erg stevig. Ben er al vaak mee gevallen offroad, ook op stenen (rotsen), en ze houden zich heel goed, bij een harde val schieten ze los. Niet om een discussie koffer vs tas te beginnen, ze hebben elke hun eigen plaats. Maar gewoon ter info, wellicht niet aan gedacht. De originele bmw koffers zijn na één mooie val kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
De platen van Mosko zijn inderdaad niet mooi. Ik combineer ze zelf met een alu topkoffer. Topkoffer voor waardevolle spullen en altijd erop, tassen er alleen op als ik iets groters mee moet nemen of langer op reis ga.

Als ik met tent ga of offroad vervang ik de topkoffer door een duffle bag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNkJQQl0BCSXXhjxkMyoLhAYrAQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZPwyoF1MYVBanfkLoc5m9Lk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4kDXMz9XcN6ZsaWVlhKyDJJDng=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFDRtjV1jeWnhtQI6gWKa9Sr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3M3RoDDXEoRufbm1NxF2x8N0TVk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRlKAMZogUlUhKpbUKia7GeE.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Als je denkt dat je met je aftermarket spiegels, een korte kentekenplaathouder en wat tape om de uitlaatbochten denkt dat je je motor echt gecustomized hebt. Dan komt dit voorbij :P

[ Voor 5% gewijzigd door Vrijdag op 02-10-2025 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel L.
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:08
Joris748 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:22:
[...]

Wat vind je van de robuustheid? Op de site geven ze aan dat je geen topkoffer icm duopassagier mag gebruiken? Is het echt minder sterk?

"for rider only (no pillion) - road only use, 5 kg max"

https://www.perunmoto.eu/...-desertx-top-luggage-rack
Het is echt mega-robuust. Het gewicht wordt inderdaad als standaard disclaimer erbij gezet. Ik zou er zo met mijn 85 kilo op durven te zitten.

De opmerking over “no pillion” is m.n. omdat deze plaat verder naar voren zit dan de OEM topcase mount. De topcase zit dus verder naar voren waardoor de pillion krapper zit (voor korte ritjes zou het wellicht wel kunnen).

Mijn vriendin kan in ieder geval prima zitten achter mij, met de Lonerider tas daarachter op de Perun Moto rack.

Hier nog een foto ter illustratie van de ruimte die je over houdt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y84gPt-tFJFh0838-LB6YF0zP9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMu8sCXeLmd5lRqkoSYGsK9H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kneusteun
Ik zou voor woon/werk en niet offroad, gewoon harde koffers halen.
Een zachte snijdt men gewoon open, en als jij niet in de buurt van je fiets is je meuk zo weg.

Offroad zou ik nooit een hekwerk aanraden, dat heeft mijn AT en dat heeft mij al meermaals flink pijn gedaan aan de hak en hiel.

Teveel in een bundel ver naar achter zou ik ook weer niet snel doen omdat je dan een licht stuur krijgt met mogelijke speedwobble. Voordeel is wel dat wheelies nog makkelijker zijn ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:38
Plan was een nieuwe (zakelijke) BMW F 900 R. Maar dat kwam echt kwa kosten, operational lease, bijdrages en geleuter niet lekker uit. Dus dan maar zelf wat uitgezocht. Liefde ging wel uit naar een motor waar dingen nog met touwtjes werken en in minder mate elektronisch geregeld is. In het kader van, wat er niet op zit, kan ook niet stuk, en zoveel creature comforts heb ik ook niet nodig.

Het is een Yamaha FZ1N geworden uit 2006 met wat kilometers ervaring. Aflevering met nieuwe banden, nieuwe ketting en tandwielen, verse filters en vloeistoffen, groot beurtje en kleppen stellen. Uiteraard proefrit gedaan en aangenaam verrast. Geen last van zenuwachtige gasrespons dus ik denk dat er al een remapje gedaan is. Verder zit er nog een leuk MIVV uitlaatje op. Kleur bevalt me ook heel goed, zilver metallic en het frame en de velgen zijn heel erg donkerblauw. Een klein plekje op voorvork bij de naaf, ik denk van een paddock stand of iets en een gesmolten laars plek op de uitlaat (maar dat is er zo af).

Hoe dan ook, allemaal erg blij mee. Het is allemaal niet zo snappy en "aan" als een MT-10, maar hier is zeker voor een daily echt prima mee te leven :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vDBlf39.jpeg

Even de passagiers voesteuntjes eraf, en ik denk ook dat het nu blauwe stuur gewoon weer zilver gaat worden, net als de spiegeltjes. Of ik own het blauw en ik trek dat door :+

[ Voor 6% gewijzigd door ConZito op 02-10-2025 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Daniel L. schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:42:
[...]

Het is echt mega-robuust. Het gewicht wordt inderdaad als standaard disclaimer erbij gezet. Ik zou er zo met mijn 85 kilo op durven te zitten.

De opmerking over “no pillion” is m.n. omdat deze plaat verder naar voren zit dan de OEM topcase mount. De topcase zit dus verder naar voren waardoor de pillion krapper zit (voor korte ritjes zou het wellicht wel kunnen).

Mijn vriendin kan in ieder geval prima zitten achter mij, met de Lonerider tas daarachter op de Perun Moto rack.

Hier nog een foto ter illustratie van de ruimte die je over houdt:

[Afbeelding]
Dat is geen enkel probleem. Ik wil die topkoffer er vooral opzetten als één van de kinderen mee achterop gaat. Ik heb ze belooft dat als ze 10 jaar oud zijn, ze achterop mogen. En eventueel tijdens de niet off-road ritjes om gemakkelijk wat spullen mee te kunnen nemen. Als er bagage mee moet, zal ik eerder met rackless tassen gaan rijden.

Verwacht verder nauwelijks met duo te rijden, tenzij ik een leuke vriendin tegenkom :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:36

iMars

Full time prutser

kneusteun schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:05:
Ik zou voor woon/werk en niet offroad, gewoon harde koffers halen.
Een zachte snijdt men gewoon open, en als jij niet in de buurt van je fiets bent is je meuk zo weg.

Offroad zou ik nooit een hekwerk aanraden, dat heeft mijn AT en dat heeft mij al meermaals flink pijn gedaan aan de hak en hiel.

Teveel in een bundel ver naar achter zou ik ook weer niet snel doen omdat je dan een licht stuur krijgt met mogelijke speedwobble. Voordeel is wel dat wheelies nog makkelijker zijn ;)
Dit dus! Ik heb veeeeel te weinig ervaring met off-road (ben langzaam aan het opbouwen) om daar advies over te kunnen geven.

Mijn huidige setup is twee zijkoffers (elk max 10kg) en een topkoffer (max 5kg). Dit was meer dan voldoende op mijn reis van ~1.5 week door Schotland.

Woon/werkverkeer heb ik alleen mijn topkoffer om mn spullen in te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99zByvy7SpguEmm2P9jde5D5Qsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCCgvvvuWzzDcGXiXnMJxgQU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nu wel aan het kijken/loeren naar reckless sadleback systemen. Vind de Reckless 80L van Mosko Moto wel erg mooi, maar gelijk stukken duurder dan de Lone Rider ADVBags70
DrivinUCrazy schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:37:
@Joris748 Dat is een standaard tekst die er eigenlijk altijd wel bij staat. Zodra je de topkoffer er op klikt mag je ook niet meer harder dan 130km/h. ;)

Puur juridisch indekken imho.

Als ik de kleine koffer koop en op de Yamaha klik, mag er maximaal 3kg in. Als ik de grote koffer koop, en op diezelfde Yamaha klik, mag er maximaal 5kg in. :?
Je mag de topkoffer ook niet gebruiken als rugsteun voor de passagier. En tegelijkertijd verkopen ze wél een kussentje voor je duo dat je op de topkoffer schroeft.
Ja wacht eens even... ;)
Gewoon gezond verstand gebruiken, dan komt het wel goed. :)

Overigens, bij 180km/h gaat de motor licht pendelen als de topkoffer er op zit. En met de zijkoffers merk ik sneller dat de voorkant wat lichter wordt. Dus nu ik dat weet, laat ik het ook wel uit mijn hoofd om véél te hard te rijden met de koffers. Maar die 130 is voor mij geen harde limiet. ;)
Mijn koffers en windscherm hebben 150km/h als max... niet dat ik veel harder dan dat rij, mijn 50/50 banden vinden dat sowieso niet fijn als ik harder als 180 rij :+

[ Voor 26% gewijzigd door iMars op 02-10-2025 14:34 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
https://unclewang.net/products/450mt-soft-bag-system-f

https://unclewang.net/products/450mt-soft-pack-system

https://unclewang.net/products/450mt-soft-pack-system-e

Ik zit te wachten op de eerste reviews van deze units.
Want die mosko meuk vind ik echt overdreven duur. Net als kriega, en ik weet dat kriega echt top spul is, maar verhouding Liters en euro's is een beetje van de zotte.

Ook kriega hebben ze ene kopie van : https://unclewang.net/products/450mt-soft-bag-system-c

Ondertussen heeft oxford ook een kopie: https://oxfordluggage.com/nomad.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:14
Jens_Ica schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:45:
[...]

Wat wel echt een pluspunt van deze motor is, is de buddy waar normaal de tank zou zitten!
En dan de peut in een camelbag? ;)

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:48

_Apache_

For life.

DrivinUCrazy schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:37:
@Joris748Overigens, bij 180km/h gaat de motor licht pendelen als de topkoffer er op zit. En met de zijkoffers merk ik sneller dat de voorkant wat lichter wordt.
Dit dus. De fabrikant is als de dood voor het fishtailen. Soms verward met een speedwobble.

Fishtailen is instabiliteit door earo druk of andere krachten die werken op hogere snelheid op de achterkant van een motofiets. Hierdoor gaat de achterkant een beetje slingeren - zoals hoe een vis zwemt.
Een topkoffer kan bijvoorbeeld op de achterkant van de motor gaat drukken. En aangezien luchtdruk - op hogere snelheden exponentieel oploopt - heb je er steeds meer last van hoe meer de snelheid oploopt.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Laatst online: 18:21
Mooi weer = een mooi plaatje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnwR2d34N6pqRfoMuT3g4fA6KBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bn38sgZnOHi0eA1xTR53MESH.jpg?f=fotoalbum_large

Het viel me de laatste tijd op dat de rechterlaars elke keer vies was door kleine druppeltjes.
Na het blok goed bekeken te hebben blijkt er olie uit het blok te sijpelen tijdens het rijden. Dit is bij het aluminiumkleurige rondje aan de zijkant van het blok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JAhjeQ4QzdQg0QGOAuryj9Xm7c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gy9cn4TM0gU4JgIkIWY2YfN1.png?f=fotoalbum_large

Ik ben op zoek gegaan naar een schema van het blok en vond onderstaande foto.
Volgens mij is het nummer 18 en 19.
Ik vermoed een keerring of rubber die niet goed afdicht. Wat ik me alleen afvraag is of ik deze bout gewoon los kan draaien zonder dat er olie uitloopt of onderdelen wegspringen...

Misschien iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9WXVdg2vKCaevLywdAWMSyYEBE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3zchztDllAoncIWwHnnWonjZ.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door BvZwolle op 02-10-2025 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyntax
K!K schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:40:
@cyntax Mooi om te zien ook een motor zie niet in het rijtje thuis hoort op de website svan mosko en kriega . Waar toch een soft systeem op zit..

Op de foto lijkt het een reckless te zijn met boven op een 32l Back country ?
Het is de Reckless 80L met de standaard 22L stinger bovenop en twee aux-pockets. Je kan ook een grotere stinger of een willekeurig andere tas bovenop knopen. Er zijn veel goedkopere alternatieven maar man... Die Mosko Moto tassen zijn wel kwaliteit hoor, de naden, het materiaal (beter dan Kriega), de metalen gespen en bandjes die dikker zijn dan standaard voegen allemaal wel wat toe. Alle bouten en ringen zijn ook zwart verzinkt en de onderplaat is gemaakt van koolstofvezel met daaronder schuim die vast zit met klitteband om zo min mogelijk krassen te veroorzaken op de motor. Over alles is ook mega goed nagedacht voor het gebruik. Ik klink zo een beetje als een fanboy maar dit spul is het geld echt meer dan waard.

@BvZwolle Dat is het luikje om de krukas handmatig rond te laten draaien volgens mij, daar gaat wel degelijk olie uitkomen als je die los draait. Je zou de motor voorzichtig op de andere kant kunnen leggen, dan kan je dat klepje eruit draaien zonder olie te verliezen.

@BvZwolle Oliewissel en dan het vervangen is wel het makkelijkst ja wanneer het blok leeg is. Maar heb je het al geprobeerd aan te draaien? Wellicht zit die nu gewoon een beetje los waardoor die olie zweet.

[ Voor 7% gewijzigd door cyntax op 02-10-2025 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Laatst online: 18:21
@cyntax of dan maar gelijk een oliewissel doen? En dan natuurlijk wanneer het blok leeg is, de boel vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Een oliewissel kan nooit kwaad natuurlijk, maar als je nog flink wat km's voor de volgende hebt zou ik hem ook even z'n zij leggen (bij voorkeur de linker) en dan even kijken. Op een grasveld en/of wat doeken kan dat prima. Klinkt gek, maar is een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Aikon schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:41:
Een oliewissel kan nooit kwaad natuurlijk, maar als je nog flink wat km's voor de volgende hebt zou ik hem ook even z'n zij leggen (bij voorkeur de linker) en dan even kijken. Op een grasveld en/of wat doeken kan dat prima. Klinkt gek, maar is een goed idee.
Als je er geen nieuwe olie in wil doen, je kan ook aftappen en terug erin gieten.

Wel goed schone opvangbak en trechter gebruiken natuurlijk.

Lijkt me makkelijker en minder risicovol dan m op zn kant te leggen.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Mja, kan ook :+ Lijkt mij meer werk eerlijk gezegd.

Hoe dan ook, wel een nieuw ringetje gebruiken dan bij het aftappunt anders gaat ie daar lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Swift
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:11
BvZwolle schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:25:
Mooi weer = een mooi plaatje!

[Afbeelding]

Het viel me de laatste tijd op dat de rechterlaars elke keer vies was door kleine druppeltjes.
Na het blok goed bekeken te hebben blijkt er olie uit het blok te sijpelen tijdens het rijden. Dit is bij het aluminiumkleurige rondje aan de zijkant van het blok.

[Afbeelding]

Ik ben op zoek gegaan naar een schema van het blok en vond onderstaande foto.
Volgens mij is het nummer 18 en 19.
Ik vermoed een keerring of rubber die niet goed afdicht. Wat ik me alleen afvraag is of ik deze bout gewoon los kan draaien zonder dat er olie uitloopt of onderdelen wegspringen...

Misschien iemand een idee?

[Afbeelding]
Misschien kan je het gewoon wat verder aandraaien? Zit ie losjes? Anders inderdaad bij olie wissel doen en nieuwe O ring monteren.
Pagina: 1 ... 80 81 Laatste