Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste
Acties:

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voor het avondeten update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHY831FHRkcJV1iVi4zjg_5G0AM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WI2BNUiJ4EuM1hfIWjcyUNYL.jpg?f=fotoalbum_large

De slave cilinder is aangekomen. Maar is niet echt goed ingevet vanuit de fabriek.

Eerst de pakking mod uitvoeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPKJShkrQgFGHs2m0al_x5fvL3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lGW70MMEKfAY9tEsvGaD1eP.jpg?f=fotoalbum_large

Zo kan een eventuele lekkage naar buiten gaan ipv richting de holle primaire as en zo richting de koppeling. Sommigen boren zelfs een gat in de versnellingsbak maar dat is me iets te gek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glW2huG-HftjiyQOsQGYQOCYqEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vk9HqY9QC6GP1203mX05bFGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Staburag op de pushrod. Aan het begin wat in de krukas gaat, aan de conische sectie waar de pushrod tegen de diafragmaveer duwt en op het einde waar de slave cilinder dus duwt. En het stukje vilt bijna vergeten (dempen van het lawaai).

De swingarm en aandrijfas gemonteerd maar dat ging niet goed. Eerst wou de aandrijfas niet op de uitgaande as ploppen na wat duwen. Na wat aandringen (250 gram rubberen hamer) en wat verdere onderhandelingen (500gram rubberen hamer) ging die erop.

Vervolgens de swingarm gemonteerd en toen wou de rubberen sok niet op de bak 8)7. Toen de swingarm losgemaakt en doorgeduwd totdat de sok over de bak viel. Daarna monte.... Kut.. De lagers staan nog droog |:(

Weer de swing arm loshalen, lagers invetten. Toen maar weer de aandrijfas verwijderd om zeker te zijn dat er genoeg staburag op de spiebanen zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fhao1uohc_S7oOxW0GjhVGKl_Sc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQzNr2uphmOl5mkyUVJtHJLW.jpg?f=fotoalbum_large

De slave cilinder gemonteerd met de hydraulische leidingen. De ontluchting heb ik gecontroleerd en schoongemaakt, de stuurkant was nog onbekend. Daar is gekend dat water zich kan ophopen, dat heb ik duidelijk gemerkt. Er zat een hoop roest bij de banjo aansluiting. Schoongemaakt en likje lithium vet opgedaan om zuurstof weg te houden.

En toen ging het alarm af voor de familiezaken.

De airbox is ook net geplaatst maar nog niet gemonteerd. We gaan eerst familie tijd doen tot 20.00 en dan eerst de kabels goed zetten alvorens we de airbox vast zetten.

Daarna het probleem van de aanhaalmomenten, het Haynes werkplaatshandboek is fijn maar mist toch wel een explosie tekening waarbij de momenten staan vermeld.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:26
Lekker bezig _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door f2ride2001 op 03-10-2025 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:29
HTT-Thalan schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:41:
Die NC verword langzaam tot de 50 cent fokgrap van het motor topic hè :'). Mijn doen, ik weet het, maar ik sta nog steeds achter die motor, briljant ding is het :P.
Ervoor gaat je ook niet lukken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

ozzynator schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:55:
Toen Newton zijn wetten schreef, had hij ook de beschikking over een NC blok om een en ander exact na te kunnen meten.
1 Nm is alles wat dat blok doet?

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKnight
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:46
Morgen een bezoek brengen aan Motoxpert voor de CFMOTO 700 Mt adventure!

Rij momenteel zo'n half jaar nu een VFR uit 96, maar mijn hart gaat toch uit om weer wat verder te gaan samen met mijn zoon. Tent mee en gaan :)

@Bo0bz Bevalt hij nog!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:58
DeadKnight schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:52:
Morgen een bezoek brengen aan Motoxpert voor de CFMOTO 700 Mt adventure!

Rij momenteel zo'n half jaar nu een VFR uit 96, maar mijn hart gaat toch uit om weer wat verder te gaan samen met mijn zoon. Tent mee en gaan :)

@Bo0bz Bevalt hij nog!?
Zeker! Nu een kleine 1900km op de teller staan. Rondje Eiffel en Ardennen was een feestje met de motor. Nu bij iedere zonnestraal een ronde maken. Het is mijn eerste motor en rij er iedere km met een glimlach op :P

Maatje heeft de oude versie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQbMaUF7sn9hLtHY0HhBhZPZDHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VR0S2BSYj9ZxFj6y8gPvZR57.jpg?f=fotoalbum_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Welke dealer ga je naar toe?

[ Voor 99% gewijzigd door Bo0bz op 03-10-2025 21:19 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKnight
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:46
Bo0bz schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:17:
[...]

Zeker! Nu een kleine 1900km op de teller staan. Rondje Eiffel en Ardennen was een feestje met de motor. Nu bij iedere zonnestraal een ronde maken. Het is mijn eerste motor en rij er iedere km met een glimlach op :P

Maatje heeft de oude versie:
[Afbeelding]
Goed om te horen!

Wauw eigenlijk naar Goedhart motor gaan maar weet niet zeker of hij daar in de showroom staat. Kwam toevallig MotoXpert tegen in Dronten als dealer, dus rij morgen daar heen om even te kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Na het in bed leggen van onze kleine vent weer aan de RT bezig geweest. Maar eerst een gebedje
spoiler:
Onze Vader, die in de hemelen zijt,
geheiligd zij uw naam,
uw rijk kome,
uw wil geschiede
op aarde als in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden,
gelijk ook wij vergeven aan onze schuldenaren,
en leid ons niet in bekoring,
maar verlos ons van het kwade.
Amen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4nhTnV1MHg-Mqut28r5Dy5qlyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABXyBgtIFQCZtVP3nb94Sk2u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcpBxAJxA_UZnS-pi3SMZhZYq6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xk76BmDKfLtx9K30ikQyyXDU.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een geklooi was dat! Er zijn veel vloek woorden bij te pas gekomen op het einde (daarom dat gebedje dus).

Eerst meteen het meest vervelende aangepakt. De swingarm vastzetten met loctite 2701. Je moet eerst rechterkant doen want links haal je de speling weg. Eerst beetje vet aan het gedeelte wat in het lager valt en daarna indraaien. Bijna op het einde wat loctite 2701 op de draadgangen gedaan en aandraaien maar. Goed dat ik een spanriem aan de middenbok en voorwiel heb gedaan want de motor werd nogal gelift bij het aantrekken...

Daarna de andere kant met de floating studbolt, zelfde aanpak. Beetje erop, erin draaien, net voor het einde loctite 2701 erop. Speling weghalen, aantrekken op 7Nm. Daarna weer wat loctite 2701 erop waar de moer moet komen. Met een inbus de floating studbolt geblokkeerd en met een ringsleutel 30 aangetrokken. Daarna met de slotted dop sleutel 30 proberen aan te trekken maar dat voelde niet goed aan ;(. Dus merkteken erop gezet en dan met dop 30 aangetrokken.

Dat was het moeilijkste qua montagewerk (dacht ik). Daarna de airbox positioneren, de kabels doen. En het subframe langzaam laten zakken, zakken, zakken en boutjes erin gedraaid. Op 47Nm aangetrokken en klaar is kees. Maar waarom zit die schijt airbox niet lekker? Een kleine duw aan de linkerkant en die viel plots op zijn plek en kon die worden gemonteerd. De bout bij het luchtfilter deed wat moeilijk, spiegeltje erbij genomen en wat trekken en duwen en toen kon dat boutje er ook in 8)

Toen de achterschokbreker. Die was nog wat vuil dus wat schoongemaakt met motor reiniger op een doekje. Deze bijna op zijn plek.. Waarom gaat dat ding niet hoger :? Had ik de bovenste bout en moer er niet afgedraaid 8)7 Dus eraf en opnieuw proberen... Maar Godsamme... 6mm nog... Even alles eruit gehaald, diep ademen... rubber hamer erbij genomen. Opnieuw proberen en op het einde klemt het rubber een beetje. Dus met de rubber hamer wat tikjes en toen konden de boutjes aan.

En toen ging de garage deur open want de vrouw was thuis van haar avonddienst. Snel de bouten op moment getrokken en dat was het dan weer zo een 90 minuten klussen.

Best een productieve dag zo.
Morgen gaat er weinig gebeuren want zwemlessen voor de kleine man en wat aandacht voor de vrouw. Ik probeer nog de final drive te monteren want zelfde verhaal met de loctite 2701. En daarna de gasklephuizen, de luchtfilter, batterij, uitlaat + achterwiel + remmen.

Ik schat nog zo een 3 uur aan werk. Maar ik moet wel als eerste de koppeling gaan ontluchten :X

Ben dan denk ik zo een 16 uur bezig geweest op het dooie gemak.

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 03-10-2025 21:55 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
DeadKnight schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:22:
[...]

Goed om te horen!

Wauw eigenlijk naar Goedhart motor gaan maar weet niet zeker of hij daar in de showroom staat. Kwam toevallig MotoXpert tegen in Dronten als dealer, dus rij morgen daar heen om even te kijken.
MotoXpert ben ik geweest voor een proefrit die hebben hem staan. Is wel een kleine zaak dus heb zelf daar best lang moeten wachten. Motorcentrum Lunteren hebben 'm ook staan. Daar heb ik hem gekocht. TLM Nijmegen is sinds enkele weken ook dealer en heeft ook voorraad staan. Weet natuurlijk niet waar je vandaan komt.

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste