Wat bedoel je met IRC?Dutchgixxer schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:34:
Zonde en beterschap ! IRC banden onder de honda ?
Wikipedia: Inoue Rubber ?Boudewijn schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:55:
internet relay chat, wat anders?
EU DNS: 86.54.11.100
100% dat mega koppel van dat brute beest.HTT-Thalan schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:02:
Dank allen.
Ik droeg volledige beschermende kleding, allemaal goedgekeurd, level 2 pads op heup en knie, handschoenen met alle vereisten pads en stukken... De jas heeft ogenschijnlijk geen schade maar de rest wel.
Waarom het daar glad is, echt geen idee. Ik heb geen witte stukken geraakt, er lag geen zichtbaar afval of bladeren en geen regenboog vlekken. De getuige zei dat het ook niet een actie aan mijn kant leek te zijn, de motor is achterwiel eerst weggegleden richting de binnenzijde (hoge) kant van de rotonde vrijwel direct na het inzetten van de bocht. Dus rechtsom gevallen...
Uiteraard zijn de banden nieuw (300km oud, immers) maar ik heb ze gisteravond thuis nog gecontroleerd en ze zijn netjes rondom opgeruwd.
All risk verzekering via Honda zelf, dus we gaan het zien.
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Ja heb hetzelfde gehad met de tenere, even zuur maar aan de andere kant dan is het nieuwe eraf en hoef je je wat minder druk te maken om krasjes.
Ondertussen is het frame op plekken al zilver, is de uitlaat er al 2x afgevlogen en terug geplaatst (aKRASovich)
Al een kap verloren, andere kappen met wrijfplekken van bagage en 1 vork kap stuk van kwijtgeraakt.
Met andere woorden, na 2 jaar is die glijder geen issue meer
Ondertussen is het frame op plekken al zilver, is de uitlaat er al 2x afgevlogen en terug geplaatst (aKRASovich)
Al een kap verloren, andere kappen met wrijfplekken van bagage en 1 vork kap stuk van kwijtgeraakt.
Met andere woorden, na 2 jaar is die glijder geen issue meer
De Japanse versie van de Michelin Macadam
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dat zijn toch CST banden? die ook op de china bikes liggen.
Oef dat is echt ontzettend zuur @HTT-Thalan. Snel weer opstappen om geen angst te krijgen hé
Hopelijk werkt de verzekering een beetje mee, die krasjes op de motor zijn tot daar aan toe, die doen niks af aan de werking in principe. Maar je kleding zal je toch willen vervangen want die doen nu natuurlijk niet meer optimaal waar ze voor ontworpen zijn.
Hopelijk werkt de verzekering een beetje mee, die krasjes op de motor zijn tot daar aan toe, die doen niks af aan de werking in principe. Maar je kleding zal je toch willen vervangen want die doen nu natuurlijk niet meer optimaal waar ze voor ontworpen zijn.
Ik rij het hele jaar door. Behalve als er zout op de weg ligt.Loei123 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:07:
[...]
Tot wanneer rijden de meesten eigenlijk ongeveer?
Ik moet 28 oktober voor AVD, dan wil ik een proefrit maken op een VTR Firestorm en als die bevalt ga ik die kopen.
Hoe groot is de kans dat ik er dit jaar nog een paar keer op kan rijden volgens jullie?
Eigenlijk kan je bijna altijd rijden als je je ernaar kleedt. En de weg niet bevroren en/ of besneeuwd is.
Dus je kan wss zowieso nog wel rijden dit jaar. Als je hem haalt. Succes alvast trouwens!!
@HTT-Thalan sterkte!!
Ik rij ook altijd full gear. Ook als het bloedheet is. (Echter vind ik rijden dan niet zo leuk dus vaak laat ik de motor dan staan. ) Hou er niet van om me helemaal uit de naad te zweten als ik bijv voor een stoplicht sta. En mijn duc wordt ook behoorlijk warm tussen de benen dus boven de 30 graden zal je mij niet snel op de motor aantreffen..iMars schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:35:
[...]
Ik rij altijd full-gear! Zelfs in de zomer toen het op die ene dag 38 graden was. Doorwaaipak, laarzen handschoenen, de hele reutemeteut. Always!
Met huidig weer/seizoen wordt het gortex ipv doorwaai
[ Voor 47% gewijzigd door Format-C op 07-10-2025 16:21 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 DDR5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV
Ik had ooit een scooter die braaf bij een dealer z'n onderhoud kreeg omdat ik het hok voor woon-werk gebruikte (wat overigens bestwel lucratief was tegen 19ct/km), maar die zaak monteerde vrijwel standaard IRC banden... Dat heeft een aantal gevallen van stabiele zijligging met dito kapschades opgeleverdDutchgixxer schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:34:
Zonde en beterschap ! IRC banden onder de honda ?
En dan wist die dealer heel goed dat ik 5 dagen per week 50km per dag op dat ding reed in weer en wind...
Wat 't koekblik betreft hetzelfde verhaal, 5 jaar oud en nog 3mm profiel over. Da's nog prima voor de APK enzo maar ik gooi ze eraf met de winter in aantocht en er gaat geen chinees klinkende zooi onder.
@HTT-Thalan Sowieso vervelend om onderuit te gaan, vooral zuur als dat met een nieuwe motor gebeurd
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Banden zijn Maxxis M910 en M904 all season. Op zich geen troep lijkt me.
@kneusteun ik ga de motor waarschijnlijk nooit verkopen maar wil hem liever toch nog wel een paar weekjes langer nieuw houden
. Ik rij er echt super beleefd, doe er rustig mee dus jammer als de wereld dan zo tegenwerkt.
Overigens hoorde ik net van mijn collegas dat onlangs daar een een leerling én de erip volgende cbr instructeur op dezelfde rotonde onderuit gegleden zijn met hun scooters... ik ben dus niet de eerste helaas.
@kneusteun ik ga de motor waarschijnlijk nooit verkopen maar wil hem liever toch nog wel een paar weekjes langer nieuw houden
Overigens hoorde ik net van mijn collegas dat onlangs daar een een leerling én de erip volgende cbr instructeur op dezelfde rotonde onderuit gegleden zijn met hun scooters... ik ben dus niet de eerste helaas.
Doorwaai pak! Wel een met goede protectorenFormat-C schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:58:
[...]
Ik rij ook altijd full gear. Ook als het bloedheet is. (Echter vind ik rijden dan niet zo leuk dus vaak laat ik de motor dan staan. )
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Heb wel een doorwaaipak, mét goede protectors maar boven de 30 graden is het me écht te warm. Haha. Ben niet zo van de hitte. Geef mij maar 20 graden met een zonnetje.
Of zoals het vandaag is. Graadje of 17 / 18 en droog.
Denk dat ik deze week nog wel een paar keer een stukje ga rijden.
Het lijkt goed rij-weer te worden de komende dagen.. 🎉
:strip_exif()/f/image/C5wGOts1OkBxAilUndTcRlRI.jpg?f=fotoalbum_large)
👍👌
[ Voor 40% gewijzigd door Format-C op 07-10-2025 16:32 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 DDR5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV
Zat er een tankstation in de buurt? dat is meestal ook wel een ding, overloop van diesel of benzine icm water.HTT-Thalan schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:18:
Banden zijn Maxxis M910 en M904 all season. Op zich geen troep lijkt me.
@kneusteun ik ga de motor waarschijnlijk nooit verkopen maar wil hem liever toch nog wel een paar weekjes langer nieuw houden. Ik rij er echt super beleefd, doe er rustig mee dus jammer als de wereld dan zo tegenwerkt.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Van het weekend een motor scooter bij gekocht voor de lol en winter periode met ABS was mijn grootste eis, is hellaas een beetje door geschoten is een Nieuwe Aprilia SR GT 200 geworden in de sport uitvoering😅. Was nu een aanbieding wat verschil met een gebruikte minimaal maakte. Mooie toevoeging op de Himi.
Nu afwachten tot hij binnen is.
Heeft dat ding niet net zoveel power als een himi?!Cherdium schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:18:
Van het weekend een motor scooter bij gekocht voor de lol en winter periode met ABS was mijn grootste eis, is hellaas een beetje door geschoten is een Nieuwe Aprilia SR GT 200 geworden in de sport uitvoering😅. Was nu een aanbieding wat verschil met een gebruikte minimaal maakte. Mooie toevoeging op de Himi.
Himi heeft 40 paardjes op een goede dag de SR GT net geen 18 temperamentvol italiaanse paarden dus het scheelt nog wel ietskneusteun schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:20:
[...]
Heeft dat ding niet net zoveel power als een himi?!
Zag ze staan bij OTR in Geldrop toen ik mijn Vespa daar ging halen/kopen.Cherdium schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:18:
Met de korting bijna goedkoper dan een nieuwe brommer inderdaad
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Misschien melden bij de gemeente? Die zijn toch verantwoordelijk voor de veiligheid daarvan? (Of is 't RWS?)HTT-Thalan schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:18:
Balen @HTT-Thalan, je weet het soms toch niet waardoor het komt. Gevaarlijke situaties op de weg idd melden bij de politie via 0900-8844. Meer kan je niet doen.
Bij de wegbeheerder. En dat verschilt nogal: bij gemeentelijke wegen, de gemeente; bij provinciale wegen, de provincie; en bij rijkswegen, Rijkswaterstaat. Verder kan je nog de situatie hebben dat een openbaar toegankelijke weg op een privéterrein ligt. Dan is de eigenaar van de grond v.z.i.w. verantwoordelijk.Truus01 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:56:
[...]
Misschien melden bij de gemeente? Die zijn toch verantwoordelijk voor de veiligheid daarvan? (Of is 't RWS?)
En het is niet altijd duidelijk waar de weg overgaat van de ene beheerder naar de andere.
[ Voor 14% gewijzigd door JanPedaal op 07-10-2025 20:33 ]
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Ik kan hem hebben hoor
Heb de motor net ook gewoon terug naar huis gereden, zij het wel met extra voorzicht op de rotondes. Het stomme is dat ik al snellere bochten met dat ding heb genomen dan wat me vandaag is gebeurd en die bewuste rotonde heb ik later vandaag nog een paar keer gereden met leerlingen maar er is echt helemaal niks raars te zien.
Wat is dat toch met de maatvoering van motorkleding.
4XL op het label maar valt als een ruime L (Macna)
L op het label maar mijn vrouw die normaal maatje 36 heeft kan er net in (elk willekeurig Italiaans merk).
Dan komt het ook nog voor dat er normale numerieke confectie maatvoering wordt gebruikt, 50, 52 enz.
Segura: I raise you that, label says T2
* Bommes kan het niet meer volgen
Daar kun je toch geen touw aan vast knopen.
Ene merk valt ruim, andere merk mega ruim, dan weer normaal maar met standaard te korte mouwen of broekspijpen.
Gebruikte kleding kopen, zonder passen, en op laten sturen, moet je dus gewoon echt niet doen.
Mijn Segura (leren 70's) jas is te klein voor mij geworden, nou ja de jas is niks aan veranderd. Mijn omvang wel
Toen het ding nog goed paste vond ik het een toffe, fijne jas, wil graag weer zo iets. Maar niet voor ruim 450 euro wat ze intussen nieuw kosten.
Uit mijn hoofd is het een L die dus redelijk normaal valt, ben net geen 1,9m lang en weeg iets van 90kg.
4XL op het label maar valt als een ruime L (Macna)
L op het label maar mijn vrouw die normaal maatje 36 heeft kan er net in (elk willekeurig Italiaans merk).
Dan komt het ook nog voor dat er normale numerieke confectie maatvoering wordt gebruikt, 50, 52 enz.
Segura: I raise you that, label says T2
* Bommes kan het niet meer volgen
Daar kun je toch geen touw aan vast knopen.
Ene merk valt ruim, andere merk mega ruim, dan weer normaal maar met standaard te korte mouwen of broekspijpen.
Gebruikte kleding kopen, zonder passen, en op laten sturen, moet je dus gewoon echt niet doen.
Mijn Segura (leren 70's) jas is te klein voor mij geworden, nou ja de jas is niks aan veranderd. Mijn omvang wel
Toen het ding nog goed paste vond ik het een toffe, fijne jas, wil graag weer zo iets. Maar niet voor ruim 450 euro wat ze intussen nieuw kosten.
Uit mijn hoofd is het een L die dus redelijk normaal valt, ben net geen 1,9m lang en weeg iets van 90kg.
Vandaag aan de RT gewerkt maar het ging vandaag niet zo lekker
Er stond eigenlijk niet veel op het plan maar het ging gewoon tergend traag om een reden. Eerst de final drive vullen met verse olie. Motul 80W90
:strip_exif()/f/image/b1jKb26kEXdBhoYUFYTnjxs6.jpg?f=fotoalbum_large)
Alles klaar om te vullen met verse koperen ringen op de aftappluggen maar toen ik de fles motul open maakte had deze een schenktuit. Dat was een mooie meevaller dus moest ik de trechters niet gebruiken wat het vullen makkelijker maakt.
De meesten overvullen de final drive terwijl deze juist tot de onderkant van de draadgang moet worden gevuld (aldus Haynes).
:strip_exif()/f/image/J5VQpA49CdED9CkoWqWKpfBq.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze is dus goed qua niveau. En bij de versnellingsbak precies hetzelfde gedaan.
:strip_exif()/f/image/P1NJPyRrGkRDYzry8Zd2iqCb.jpg?f=fotoalbum_large)
De final drive was makkelijk want je schenkt van boven. Bij de bak vul je langs de zijkant. Volgens het handboek moet er 800ml in bij het wisselen en 1000ml bij een revisie. Aangezien er 250ml in de final drive ging had ik eerst die fles gebruikt en dan beetje om geschud van de volle fles in de lege fles.
Uiteindelijk had ik gewoon beter die gehele 1l fles gepakt want er ging dus 1l in.
:strip_exif()/f/image/mcchmjZrRujjwiw1jZ7ywFt5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook even de batterij gemonteerd en de lader eraan gehangen. Ik wou eerst de batterij aansluiten maar bedacht me dat de injectoren + lambda nog niet verbonden was. Kwestie van geen nodeloze fouten in de ECU te veroorzaken.
Maar ook de airbox wat doorgeblazen met perslucht, luchtfilter geplaatst. Linker throttle body volledig aangesloten inclusief TPS bekabeling. Rechterkant moet enkel nog de aanzuigbuis worden aangesloten, ik was niet zeker van de routing van de benzineleidingen dus even gewacht.
Morgen de aanzuigbuis monteren, daarna met klembandjes de kabels vastzetten. De schetsplaten monteren gaat nog iets worden want het subframe zakt wat door (waarschijnlijk beetje aantrekken met een spanbanden zoals voorheen om het frame te kantelen).
En dan de tank erop....
Er stond eigenlijk niet veel op het plan maar het ging gewoon tergend traag om een reden. Eerst de final drive vullen met verse olie. Motul 80W90
:strip_exif()/f/image/b1jKb26kEXdBhoYUFYTnjxs6.jpg?f=fotoalbum_large)
Alles klaar om te vullen met verse koperen ringen op de aftappluggen maar toen ik de fles motul open maakte had deze een schenktuit. Dat was een mooie meevaller dus moest ik de trechters niet gebruiken wat het vullen makkelijker maakt.
De meesten overvullen de final drive terwijl deze juist tot de onderkant van de draadgang moet worden gevuld (aldus Haynes).
:strip_exif()/f/image/J5VQpA49CdED9CkoWqWKpfBq.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze is dus goed qua niveau. En bij de versnellingsbak precies hetzelfde gedaan.
:strip_exif()/f/image/P1NJPyRrGkRDYzry8Zd2iqCb.jpg?f=fotoalbum_large)
De final drive was makkelijk want je schenkt van boven. Bij de bak vul je langs de zijkant. Volgens het handboek moet er 800ml in bij het wisselen en 1000ml bij een revisie. Aangezien er 250ml in de final drive ging had ik eerst die fles gebruikt en dan beetje om geschud van de volle fles in de lege fles.
Uiteindelijk had ik gewoon beter die gehele 1l fles gepakt want er ging dus 1l in.
:strip_exif()/f/image/mcchmjZrRujjwiw1jZ7ywFt5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook even de batterij gemonteerd en de lader eraan gehangen. Ik wou eerst de batterij aansluiten maar bedacht me dat de injectoren + lambda nog niet verbonden was. Kwestie van geen nodeloze fouten in de ECU te veroorzaken.
Maar ook de airbox wat doorgeblazen met perslucht, luchtfilter geplaatst. Linker throttle body volledig aangesloten inclusief TPS bekabeling. Rechterkant moet enkel nog de aanzuigbuis worden aangesloten, ik was niet zeker van de routing van de benzineleidingen dus even gewacht.
Morgen de aanzuigbuis monteren, daarna met klembandjes de kabels vastzetten. De schetsplaten monteren gaat nog iets worden want het subframe zakt wat door (waarschijnlijk beetje aantrekken met een spanbanden zoals voorheen om het frame te kantelen).
En dan de tank erop....
[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 07-10-2025 23:09 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Leuk om de updates te lezen @Chevy454 Ik heb net ook de cardan, versnellings en motorolie eruit laten lopen. Morgen of overmorgen verse er weer in. Voor mijn 1200 is het 220ml in de cardan, oh nee, aangepast naar 200, en later zelfs naar 180ml door BMW. Ook de versnellingsbak is niet tot het randje zoals in de Hayes staat, maar minder dus. Wellicht geldt dat ook voor jouw RT.
Ik hoop ook op een schenktuit iig
Niet de makkelijkst bereikbare plekken.
Ik hoop ook op een schenktuit iig
Oh man, die dag was verschrikkelijk. Heb de hele A1 op mijn motor gestaan omdat het alleen dan een beetje te doen wasiMars schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:35:
[...]
Ik rij altijd full-gear! Zelfs in de zomer toen het op die ene dag 38 graden was. Doorwaaipak, laarzen handschoenen, de hele reutemeteut. Always!
Met huidig weer/seizoen wordt het gortex ipv doorwaai
Was wel een gek gezicht denk ik, een kerel van 1.93 op een SAS die met een gangetje van 100 op zijn motor staat op de A1.
K to the KillaZ
Ik kwam van de zomer regelmatig een GS-rijder tegen op de A16 die precies hetzelfde deed. Ja, dat is een raar gezichtKillaZ schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:18:
[...]
Oh man, die dag was verschrikkelijk. Heb de hele A1 op mijn motor gestaan omdat het alleen dan een beetje te doen was![]()
Was wel een gek gezicht denk ik, een kerel van 1.93 op een SAS die met een gangetje van 100 op zijn motor staat op de A1.
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Ik heb verhalen uit Australië gehoord dat het nog gekker kan, dat je juist weer achter je ruitje moet schuilen omdat de directe luchtstroom te heet is.KillaZ schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:18:
[...]
Oh man, die dag was verschrikkelijk. Heb de hele A1 op mijn motor gestaan omdat het alleen dan een beetje te doen was
Dat was t al toen het 38 graden was: Met mn vizier dicht voelde het koeler dan open. Omslagpunt zit zo ergens rond je eigen lichaamstemperatuur ~37 graden gemiddeld.WilbertNeems schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:33:
[...]
Ik heb verhalen uit Australië gehoord dat het nog gekker kan, dat je juist weer achter je ruitje moet schuilen omdat de directe luchtstroom te heet is.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Heb ik in het verleden ook al eens gedaan, op de dijk van Arnhem richting Driel lag er ineens iets van olie in een bochtAikon schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:19:
Balen @HTT-Thalan, je weet het soms toch niet waardoor het komt. Gevaarlijke situaties op de weg idd melden bij de politie via 0900-8844. Meer kan je niet doen.
Er wordt daar altijd nogal 'sportief' gereden, het is niet fijn om met een 'iets' verhoogde snelheid van de dijk af te stuiteren (en in de buitenbocht stond een huis, dus met wat pech ging de motor zo de woonkamer in
Vaak bu'j te bang!
:strip_exif()/f/image/qMgGFP0vRSApDGctA660J6Ld.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lWxnF8qW5pWzQX4ZFkshbYH9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cWhY2ezn0iymbIEXTtHeq5Xx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pUx1z0oj2Wx2SjSGAiHKP0Zu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CpTKRnlVhO17MyM39IEPYRSs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r7kVz5DocG1F383FW1yohINy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/05eylSpmoMRgXV4reLF0Lxo0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TYhA7dyrUNvJm9CT0MkHJyER.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RguDI8JoAOvarEMYekwLmsm9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vFGTDl5OBDXP4UXr1gbx93Rl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XYhUYtQaeUVozRfBNnWwgANR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D0NvXD9mrgO9iL2AQKlBjvL0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BkgqdhzugZ5wq3c2NzF9MF4y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h74RcbpuzdlztF96Duc6HOrc.jpg?f=fotoalbum_large)
Pic dump
Ik heb alles zojuist bij de verzekering ingediend, schadeformulier, begeleidend schrijven, kaartje erbij etc. Al met al ben je toch behoorlijk wat schade verder voor zo'n low speed lowsider (klinkt stoerder dan onderuit gaan...:')).
Nu heb ik wat mensen gesproken ondertussen, en het blijkt dus dat er in de laatste jaren echt dozijnen mensen op hun bek zijn gegaan hier. Zelfs een CBR examinator tijdens een examen, maar ook de zoon van een monteur bij mijn tuinhandel die ik net sprak, die daar heel veel bezorg-collega's op de scooter heeft zien wegglijden. Blijkbaar is deze plek al jaren een zorgenkindje waar je als tweewieler gewoon niet moet willen komen. Echt bizar dan dat de gemeente er óf niet van weet óf er gewoon niks mee heeft gedaan
Verwacht je ons nog te kunnen laten weten wat nu de exacte oorzaak is van de gladheid op die specifieke rotonde?[b]HTT-Thalan schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:53:
Nu heb ik wat mensen gesproken ondertussen, en het blijkt dus dat er in de laatste jaren echt dozijnen mensen op hun bek zijn gegaan hier. Zelfs een CBR examinator tijdens een examen, maar ook de zoon van een monteur bij mijn tuinhandel die ik net sprak, die daar heel veel bezorg-collega's op de scooter heeft zien wegglijden. Blijkbaar is deze plek al jaren een zorgenkindje waar je als tweewieler gewoon niet moet willen komen. Echt bizar dan dat de gemeente er óf niet van weet óf er gewoon niks mee heeft gedaan.
Ben wel erg nieuwsgierig geworden.
En veel succes/sterkte gewenst met de afhandeling van dit alles.
Ik heb de brandweer gebeld, die vanaf de kazerne uitkijken op die rotonde. Ze zeggen het inderdaad vaker te zien gebeuren, maar willen geen on-the-record uitspraak doen en zien liever dat ik direct naar de gemeente stap. Dus dat ga ik nu ook maar doenLoei123 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:55:
[...]
Verwacht je ons nog te kunnen laten weten wat nu de exacte oorzaak is van de gladheid op die specifieke rotonde?
Ben wel erg nieuwsgierig geworden.
En veel succes/sterkte gewenst met de afhandeling van dit alles.
SlowsiderHTT-Thalan schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:53:
low speed lowsider
@HTT-Thalan
Misschien ook de MAG inlichten?
Zouden die hier iets mee doen ja?WilbertNeems schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:02:
@HTT-Thalan
mkrmr schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:05:
[...]
Stoppen en uitglijden door grind op een parkeerplaats...![]()
[Afbeelding]
Ik weet dat ik hier een inspiratie voor velen ben maar je hoeft niet álles na te apen hè.
Dat is precies in hun straatje. In het blad wat ik van hen krijg staan altijd een paar situaties waar ze bezig zijn om belijning aan te passen, of wat te doen met rare drempels. Dit lijkt me een wat ingewikkeldere situatie omdat de oorzaak niet direct eenduidig is maar denk wel dat dit interessant is voor hen als je aan kan tonen dat het een systematisch probleem is.
Ok, dan ga ik ook daar melding maken. Thanks voor de tip!WilbertNeems schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:08:
[...]
Dat is precies in hun straatje. In het blad wat ik van hen krijg staan altijd een paar situaties waar ze bezig zijn om belijning aan te passen, of wat te doen met rare drempels. Dit lijkt me een wat ingewikkeldere situatie omdat de oorzaak niet direct eenduidig is maar denk wel dat dit interessant is voor hen als je aan kan tonen dat het een systematisch probleem is.
Jij bedankt voor de (motor)maatschappelijke betrokkenheid en de moeite!HTT-Thalan schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:09:
[...]
Ok, dan ga ik ook daar melding maken. Thanks voor de tip!
Ik heb wel eens een afrit (Eindhoven N2 in noordelijke richting naar Meerenakkerweg) gemeld bij Rijkswaterstaat, omdat die véél te glad was. Auto's die kwam aanrijden schoven telkens over de stopstreep, en vervolgens kwamen ze maar moeizaam weg omdat de wielen doorspinden. Zelfs oude dafjes hadden daar last van (snelheidsmonsters zijn het ook
)
Toen netjes een melding van rijkswaterstaat gekregen dat ze de stroefheid gingen controleren, en daarna dat de werkzaamheden werden ingepland om het wegdek op te ruwen.
Daarentegen heb ik bij een melding naar de gemeente over een kilometerslang oliespoor, een andere ervaring. Daar probeerden ze zich onderuit te kletsen ondanks dat zij daar de verantwoordelijke waren. Toen ik ze heb aangegeven dat ik best als getuige wil optreden bij ieder ongeval dat de gemeente er vanaf tijdstip x van wist, en dat de lokale nieuwssite bést een artikeltje er van kon maken, kon er opeens wél actie worden ondernomen.
Jammer dat het dan nodig is om te gaan dreigen voordat ze in actie komen.
Toen netjes een melding van rijkswaterstaat gekregen dat ze de stroefheid gingen controleren, en daarna dat de werkzaamheden werden ingepland om het wegdek op te ruwen.
Daarentegen heb ik bij een melding naar de gemeente over een kilometerslang oliespoor, een andere ervaring. Daar probeerden ze zich onderuit te kletsen ondanks dat zij daar de verantwoordelijke waren. Toen ik ze heb aangegeven dat ik best als getuige wil optreden bij ieder ongeval dat de gemeente er vanaf tijdstip x van wist, en dat de lokale nieuwssite bést een artikeltje er van kon maken, kon er opeens wél actie worden ondernomen.
Jammer dat het dan nodig is om te gaan dreigen voordat ze in actie komen.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Nou de gemeente heeft mijn melding aangemaakt, en gewezen op de mogelijkheid om de gemeente aansprakelijk te stellen voor de schade via een optie daartoe op de site. Best netjes dat ze daar zo open de mogelijkheid voor aandraagt ipv moeilijk te doen. Ze gaan contact met me opnemen over de rotonde in ieder geval.
Was al een paar weken geleden bij mijn Ierland trip...HTT-Thalan schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:08:
[...]
.
Ik weet dat ik hier een inspiratie voor velen ben maar je hoeft niet álles na te apen hè.
KillaZ schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:18:
[...]
Oh man, die dag was verschrikkelijk. Heb de hele A1 op mijn motor gestaan omdat het alleen dan een beetje te doen was![]()
Herkenbaar, op de A12 en ook op de motor gestaan voor grotendeels (SAR
Dat zijn geen fijne dagen om te rijden, maar ja, woonwerk verkeer, beter dan een overvolle randstadrail waar de airo in de winter aan staan en in de zomer uit
Balen @HTT-Thalan . Hopelijk gaat de afhandeling verder voorspoedig en gelukkig is de schade maar beperkt. Zelfs met een lage snelheid kun je soms een ongelukkige smak maken.
Hahaha precies! Overigens was het in die ochtend (0630) heerlijk: 20 ~ 22 graden.iMars schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:20:
[...]
![]()
![]()
![]()
Herkenbaar, op de A12 en ook op de motor gestaan voor grotendeels (SAR).
Dat zijn geen fijne dagen om te rijden, maar ja, woonwerk verkeer, beter dan een overvolle randstadrail waar de airo in de winter aan staan en in de zomer uit
Maar die middag, man man man
K to the KillaZ
Oef @HTT-Thalan, dat is zuur zeg. Vooral op een net nieuwe fiets.
Hopelijk gaat de schadeafhandeling snel!
Over een paar jaar als er enkele tienduizenden kilometers op die kleiner krachtpatser staan, dan denk ik er vast nog eens aan terug... "weet je nog die eerste week" bwhahaha enzo. Maar eerst even genezen
.
Ik hoop dat je bij de gemeente nog iets van een vergoeding krijgt (zodat je niet terugvalt bij de verzekering), maar ik denk niet dat je veel kans hebt. Het moet al een probleem zijn van hun bijvoorbeeld wegdek dat niet aan de normen voldoet, ze moeten er al van weten, ze moeten de kans hebben gehad om het te verhelpen, ... En dat moet jij waarschijnlijk nog kunnen aantonen ook. Ik verwacht er persoonlijk niet veel van.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Wat norm betreft denk ik weinig kans hier. Er zijn geen zichtbare schades die voor de inspectie daarin zouden meetellen. Misschien wat spoorvorming die je op de foto niet kunt zien, maar daar ga je niet zo van onderuit.
Stroefheid meten doen ze niet snel op gemeenteniveau lijkt me, maar omdat het dus wel een bekend probleem móet zijn, moeten ze misschien nu juist wel over een maatregel nadenken. Heb jij misschien niks meer aan, de mensen na jou hopelijk wel.
Het is in ieder geval belangrijk dat soort dingen gewoon te melden. De gemeente kan ook niet alles weten en dit soort "hardnekkige" probleempjes zijn gewoon lastig te vinden als er niet fatsoenlijk gemeld wordt. En als je maar incidentiele meldingen krijgt, is het ook lastig om bij de raad extra geld aan te vragen voor extra onderhoudsmaatregelen. (svp wel lief zijn in de meldingen, ambtenaren zijn net mensen dus als jouw toon niet klopt is hun antwoord misschien wat kortaf =p)
Stroefheid meten doen ze niet snel op gemeenteniveau lijkt me, maar omdat het dus wel een bekend probleem móet zijn, moeten ze misschien nu juist wel over een maatregel nadenken. Heb jij misschien niks meer aan, de mensen na jou hopelijk wel.
Het is in ieder geval belangrijk dat soort dingen gewoon te melden. De gemeente kan ook niet alles weten en dit soort "hardnekkige" probleempjes zijn gewoon lastig te vinden als er niet fatsoenlijk gemeld wordt. En als je maar incidentiele meldingen krijgt, is het ook lastig om bij de raad extra geld aan te vragen voor extra onderhoudsmaatregelen. (svp wel lief zijn in de meldingen, ambtenaren zijn net mensen dus als jouw toon niet klopt is hun antwoord misschien wat kortaf =p)
RT update 
Een halve dag genomen om voor de kleine jongen te zorgen. Naar zijn bijscholing brengen, ophalen, avondeten maken etc. Maar er was ook wat beperkte klustijd.
Gisteren gestopt bij de rechter throttle body. En het viel me al op dat de O-ring tussen de airbox en de gasklep verdacht groot was. En hoewel deze erop zat was het niet de juiste. Een geluk dat de hobbyist nabij zit dus snel 2 ringen gehaald na het werk.
Dus rechter throttle body klaar. Daarna lambdasensor aansluiten met klembandjes op zijn plek houden. Vervolgens batterij monteren.. Flikkert de moer naar onderen
met een telescopische magneet proberen te vissen... Valt de magneet eraf
Het wordt dus weer zo een dag.
Met een lange bek tang de magneet kunnen pakken en met de zaklamp zoeken, zoeken, zoeken en gevonden. Dat was dus een teken om het kalm aan te doen.
Batterij gemonteerd, tank erop en was het tijd voor de bijscholing van onze kleine man
Nadat de kleine man in dromenland was de schetsplaten monteren waarbij de bouten die door de schetsplaat, door het subframe, in het gat van de versnellingsbak niet pasten want het subframe zakte door. Oorzaak was simpel, er hangt een schokbreker met swingarm en wiel aan te trekken
. Eerst gepoogd met spanbanden aan te trekken zoals we dat eerder deden, dat voelde niet lekker aan. Toen een plankje en heft van de rubberen hamer onder het achterwiel en toen lagen de gaten in lijn.
Omdat dat toch niet lekker draaide beetje kopervet op gedaan en toen ging het makkelijk erin. En toen was de RT eigenlijk start klaar.
:strip_exif()/f/image/FtIAPE8aZ3sJTzy9GtUnzoOY.jpg?f=fotoalbum_large)
En toen kwam het moment van de waarheid. Gaat de RT nog starten

:strip_exif()/f/image/FxUFxyxQjY58tva2YKTAnyWN.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen wonder dat het ding zo ruk stationair draait. Even de gaskabel 1mm hoger gezet zorgde ervoor dat het stationair hoger ging maar als een zak aardappelen rond draaide. Rechts is dus niet wakker en moet meer lucht hebben. Omdat ik een grote beurt wil doen even alles terug gezet en de motor pakt weer lekker op maar stationair is te laag.
Maar eerst het kuipwerk erop en een rondje rijden. Ik ben nog niet geheel gelukkig maar we komen een heel eind.
Een halve dag genomen om voor de kleine jongen te zorgen. Naar zijn bijscholing brengen, ophalen, avondeten maken etc. Maar er was ook wat beperkte klustijd.
Gisteren gestopt bij de rechter throttle body. En het viel me al op dat de O-ring tussen de airbox en de gasklep verdacht groot was. En hoewel deze erop zat was het niet de juiste. Een geluk dat de hobbyist nabij zit dus snel 2 ringen gehaald na het werk.
Dus rechter throttle body klaar. Daarna lambdasensor aansluiten met klembandjes op zijn plek houden. Vervolgens batterij monteren.. Flikkert de moer naar onderen
Met een lange bek tang de magneet kunnen pakken en met de zaklamp zoeken, zoeken, zoeken en gevonden. Dat was dus een teken om het kalm aan te doen.
Batterij gemonteerd, tank erop en was het tijd voor de bijscholing van onze kleine man
Nadat de kleine man in dromenland was de schetsplaten monteren waarbij de bouten die door de schetsplaat, door het subframe, in het gat van de versnellingsbak niet pasten want het subframe zakte door. Oorzaak was simpel, er hangt een schokbreker met swingarm en wiel aan te trekken
Omdat dat toch niet lekker draaide beetje kopervet op gedaan en toen ging het makkelijk erin. En toen was de RT eigenlijk start klaar.
:strip_exif()/f/image/FtIAPE8aZ3sJTzy9GtUnzoOY.jpg?f=fotoalbum_large)
En toen kwam het moment van de waarheid. Gaat de RT nog starten
spoiler:
Nadat gebeurd was even gekeken naar de gaskabels en wat zien we hier Het ging niet van harte want ik had de linkergaskabel uit de houder getrokken. Nadat ik de start knop had gevonden
ging de motor 2500rpm idle draaien. Beetje te hoog 
Tweede poging viel de motor uit. 3de poging ging de bak niet in versnelling. En toen sloeg de paniek toe. Even de motor uit, de speling van de aandrijflijn eruit gehaald door het wiel te draaien. Motor starten en toen ging die wel in versnelling.
Even laten draaien en de olie laten rondpompen want dat kon wel een issue zijn. Daarna ging het beter met in versnelling schakelen.
Tweede poging viel de motor uit. 3de poging ging de bak niet in versnelling. En toen sloeg de paniek toe. Even de motor uit, de speling van de aandrijflijn eruit gehaald door het wiel te draaien. Motor starten en toen ging die wel in versnelling.
Even laten draaien en de olie laten rondpompen want dat kon wel een issue zijn. Daarna ging het beter met in versnelling schakelen.
:strip_exif()/f/image/FxUFxyxQjY58tva2YKTAnyWN.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen wonder dat het ding zo ruk stationair draait. Even de gaskabel 1mm hoger gezet zorgde ervoor dat het stationair hoger ging maar als een zak aardappelen rond draaide. Rechts is dus niet wakker en moet meer lucht hebben. Omdat ik een grote beurt wil doen even alles terug gezet en de motor pakt weer lekker op maar stationair is te laag.
Maar eerst het kuipwerk erop en een rondje rijden. Ik ben nog niet geheel gelukkig maar we komen een heel eind.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
In de avond moet je niet zo hard nadenken / werken blijkt maar weer. De gaskabel links is normaal want ze regelen aan de rechterkant ipv beide kanten. Ik dacht eraan toen ik aan de SV dacht waar er een referentie is en je de andere aanpast. En zo ook hier, en doen de referentie door die links vol te draaien en dan rechts af te stellen.Chevy454 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:08:
Geen drama dus maar betekent dat ik met de schroevendraaier de luchtschroeven moet open draaien voor idle
Is zoiets eigenlijk ook te melden in de BuitenBeter app? Ik heb de ervaring dat daar in mijn gemeente in ieder geval best goed mee wordt omgegaan.Morwen schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:43:
Bijscholing tot motormonteur?Chevy454 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:08:
<knip>
Batterij gemonteerd, tank erop en was het tijd voor de bijscholing van onze kleine man![]()
<knip>
De buiten beter app zijn halve oplichters die de gemeente mega tarieven vragen voor een inzicht in die data. Sommige gemeenten hebben wel een officiële samenwerking hoor (duur betaald dus), maar check altijd even de app die je gemeente zelf aan raad op hun website.Truus01 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:02:
[...]
Is zoiets eigenlijk ook te melden in de BuitenBeter app? Ik heb de ervaring dat daar in mijn gemeente in ieder geval best goed mee wordt omgegaan.
Ah, goed om te weten. Dat is bij mijn gemeente inderdaad wel BuitenBeter.
Ben ook best benieuwd wat daar uitkomt... Ken de rotonde en neem die, in ieder geval met droog weer, niet altijd even netjes (lees: iets sportiever dan zou moeten), maar nog nooit issues gehad/ gezien daar.HTT-Thalan schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:26:
Nou de gemeente heeft mijn melding aangemaakt, en gewezen op de mogelijkheid om de gemeente aansprakelijk te stellen voor de schade via een optie daartoe op de site. Best netjes dat ze daar zo open de mogelijkheid voor aandraagt ipv moeilijk te doen. Ze gaan contact met me opnemen over de rotonde in ieder geval.
Was het die ochtend wellicht een vochtig wegdek (wegens de mist)? Dat is zo'n beetje het enige wat ik kan bedenken. Ze hebben wel recentelijk deze rotonde aangepast naar qua belijning, maar die had je niet geraakt.
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
Hij gaat (gelukkig) niet zo erg worden als zijn vader. HIj vindt het leuk maar toen ik vroeg of hij samen met mij wou sleutelen was hij snel weg. Misschien over een paar maanden.
Nee, de getuige bevestigt ook dat ik pas ben gaan glijden toen ik de haaietanden al voorbij was. In mijn quest om de gemeente een flink schrijven toe te sturen ben ik wat onderzoek aan het doen geweest. Zo heb ik de rotonde nogmaals bereden en bekeken, en daarna met mijn lesauto (Clio met 4 hele goede allseasons eronder) nog eens wat sportiever bereden bij droog weer. En inderdaad, perfecte grip, niks aan het handje.Leut schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:54:
[...]
Ben ook best benieuwd wat daar uitkomt... Ken de rotonde en neem die, in ieder geval met droog weer, niet altijd even netjes (lees: iets sportiever dan zou moeten), maar nog nooit issues gehad/ gezien daar.
Was het die ochtend wellicht een vochtig wegdek (wegens de mist)? Dat is zo'n beetje het enige wat ik kan bedenken. Ze hebben wel recentelijk deze rotonde aangepast naar qua belijning, maar die had je niet geraakt.
Nu weet ik dat ik chatgpt met een flinke korrel zout moet nemen maar ik weet weinig van infrastructuur en ken niemand die meer weet, dus ik heb ook daar mijn licht opgestoken en de foto, gemaakt net na het ongeval, voor analyse geüpload. Ik krijg dan terug:
Nu riep mijn collega (die al 40 jaar instructeur is) iets vergelijkbaars toen hij deze foto zag: Dat het asfalt slijtplekken vertoont van het vele zware verkeer dat hier al jaren overheen moet. Dat is ook de reden dat deze rotonde geen opstaande randen heeft zoals andere turbo rotondes, maar gewoon belijning: anders kunnen grote voertuigen er niet over zonder de randen kapot te rijden (of hun banden).Observaties (technisch)
Asfaltsoort & kleur
Het lijkt te gaan om een vrij dicht asfaltbeton (DAB) of mogelijk een gekleurde SMA. Deze typen hebben doorgaans een fijne korrelstructuur en kunnen bij veroudering of slijtage glad worden, vooral als het bindmiddel (bitumen) naar boven komt — dat heet bitumenbloeding of “verglazing”.
Oppervlakteglans
In het rechterdeel van de foto (waar de rotondebocht ligt) zie je een lichte glans en donkere vlekvorming. Dat kan wijzen op:
Verdichte steentjes door langdurig verkeer → microtextuur verloren,
of vettige/bitumineuze plekken waar water slecht infiltreert → erg glad bij regen.
Op droge dagen merk je daar weinig van, maar bij regen vormt zich een dunne film tussen band en weg, waardoor de grip plots wegvalt — exact wat jouw ervaring en die van andere motorrijders bevestigt.
Geen duidelijke textuur of korrel zichtbaar
Op goed stroef asfalt (bijv. nieuw SMA) zie je duidelijk steentjes en poriën. Hier lijkt het oppervlak vrij egaal en “gepolijst”, wat stroefheid bij nat weer negatief beïnvloedt.
Bochtpositie en rijlijn
De plek lijkt een deel van de rotonde-ingang te zijn, waar motoren schuin insturen. Dat is een zone waar transversale stroefheid cruciaal is — dus elk verlies aan microtexture vergroot het risico op wegglijden.
⚙️ Waarschijnlijke oorzaak
Op basis van wat zichtbaar is:
De gladheid bij nat weer lijkt te komen door verglazing of bitumenbloeding van een fijnkorrelig asfaltoppervlak dat zijn microtextuur verloren heeft.
Dit verklaart waarom auto’s (met 4 contactvlakken en ABS) er niets van merken, maar tweewielers wel onderuit gaan.
Advies wat ik dus kreeg:
Het minste wat ik dus kan doen is de gemeente wel aansprakelijk stellen. Natuurlijk moeten ze de kans hebben gekregen op de hoogte te zijn en er wat aan te doen yadda yadda maar de rondweg is ook al 6+ jaar stuk en in plaats van het te repareren hebben ze de snelheid gewoon omlaag gegooid. Ik krijg dus een sterk gevoel van uitstel/laksheid bij het infra-onderhoud hier. Als het mij niet helpt, dan toch de volgende ongelukkigen want dan kan de gemeente in ieder geval niet meer beweren dat ze niet op de hoogte waren.Wat je met deze foto kunt doen
Voeg hem toe aan je melding of aansprakelijkstelling.
Vermeld dat deze foto vlak na het ongeval is genomen.
Licht toe dat de glans en egale structuur wijzen op onvoldoende stroefheid bij regen.
Vraag de gemeente om een stroefheidsmeting (SRT of pendulumtest) te laten uitvoeren.
Maak bij nat weer (veilig, eventueel van de stoep) een tweede foto om de waterfilm of spiegeling zichtbaar te maken — dat versterkt je dossier aanzienlijk.
Mijn werkgever heeft ook gemeld dat ze bereid zijn om, als ik genoeg materiaal/verklaringen kan verzamelen, vanuit de rijschool ermee naar de gemeente te stappen om dit opgelost te krijgen
Werkend bij een gemeente in het team openbare ruimte, krijg ik dagelijks meldingen uit deze draak van een app binnen._eLMo_ schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:29:
[...]
De buiten beter app zijn halve oplichters die de gemeente mega tarieven vragen voor een inzicht in die data. Sommige gemeenten hebben wel een officiële samenwerking hoor (duur betaald dus), maar check altijd even de app die je gemeente zelf aan raad op hun website.
Nee we hebben geen duur betaald contract met ze, dus wat we krijgen is een mailtje gestuurd naar het algemene gemeente mail adres. Dit ongeacht de inhoud/vakgebied van de melding.
Het is gewoon een klote app, die burgers onnodig op kosten jaagt, terwijl ze het idee juist hebben "te helpen". Die extra koste: ambtelijke uren om de meldingen op de juiste plek te krijgen binnen de organisatie, en dan ook nog handmatig de data uit de generieke pdf achtige melding verwerken in het gemeentelijke zaaksysteem.
Leuk als je gemeente er mee samenwerkt maar weet dat het onnodig geld kost voor jou als inwoner.
Links om als er geen samenwerking is in de vorm van interne uren, rechtsom als er wel een contract is met beterbuiten via de dikke rekening om van hun diensten gebruik te maken.
/rant
[ Voor 9% gewijzigd door Bommes op 09-10-2025 19:37 ]
Ik zie hier oprecht geen vet en bitumen eruit komen. Dit argument is dus een chat-gpt denkbeeld en niet zo in het echt. (Durf ik wel van dit plaatje te stellen.)
Vet (bitumen bovenop) is toch echt een ander beeld (en past niet bij deze temperatuur). Het zal waarschijnlijk inderdaad een SMA zijn. Maar om van dit plaatje te stellen dat er slecht onderhoud was is te kort door de bocht (ik moest 'm maken sorry).
Deklagen in gemeenteland gaan mee totdat ze schades vertonen. Ik zie hier geen rafeling, vettigheid, scheuren, niks. Ja misschien wat gladder dan een deklaagje van een jaar oud, maar om dat zomaar op wegonderhoud te gooien gaat je niet lukken. Dat is nu juist mijn argument om dit áltijd te melden. De wegbeheerder of het inspectiebureau kan niet aan de weg ruiken en zeggen aah ja, deze ruikt wel glad. Nee, dat moet echt van de weggebruikers komen. (Inspecties gebeuren vooral visueel of op levensduur en inderdaad dus minder vaak op stroefheid, dat geeft ook al wel een beetje aan dat dat vaak wat plaatselijke problemen zijn en er daardoor geen standaard monitoring voor (nodig) is.)
Ik zou even kijken of je in je netwerk iemand met wat asfaltkennis kunt strikken ter plekke te gaan kijken als je dat op deze manier wil aangaan. Het voelt een beetje alsof er nu al 2 kampen zijn, jij vs de gemeente. Je weet niet eens wat ze eraan doen als je er constructief in gaat. Dan kan het altijd nog hard op hard gespeeld worden. My two cents als (nog een) ambtenaar openbare ruimte.
En Bommes, herkenbaar. Ook nog lekker via het zaaksysteem meestal
Vet (bitumen bovenop) is toch echt een ander beeld (en past niet bij deze temperatuur). Het zal waarschijnlijk inderdaad een SMA zijn. Maar om van dit plaatje te stellen dat er slecht onderhoud was is te kort door de bocht (ik moest 'm maken sorry).
Deklagen in gemeenteland gaan mee totdat ze schades vertonen. Ik zie hier geen rafeling, vettigheid, scheuren, niks. Ja misschien wat gladder dan een deklaagje van een jaar oud, maar om dat zomaar op wegonderhoud te gooien gaat je niet lukken. Dat is nu juist mijn argument om dit áltijd te melden. De wegbeheerder of het inspectiebureau kan niet aan de weg ruiken en zeggen aah ja, deze ruikt wel glad. Nee, dat moet echt van de weggebruikers komen. (Inspecties gebeuren vooral visueel of op levensduur en inderdaad dus minder vaak op stroefheid, dat geeft ook al wel een beetje aan dat dat vaak wat plaatselijke problemen zijn en er daardoor geen standaard monitoring voor (nodig) is.)
Ik zou even kijken of je in je netwerk iemand met wat asfaltkennis kunt strikken ter plekke te gaan kijken als je dat op deze manier wil aangaan. Het voelt een beetje alsof er nu al 2 kampen zijn, jij vs de gemeente. Je weet niet eens wat ze eraan doen als je er constructief in gaat. Dan kan het altijd nog hard op hard gespeeld worden. My two cents als (nog een) ambtenaar openbare ruimte.
En Bommes, herkenbaar. Ook nog lekker via het zaaksysteem meestal
Ja, dat kan ik natuurlijk niet weten als leekMorwen schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:03:
Ik zie hier oprecht geen vet en bitumen eruit komen. Dit argument is dus een chat-gpt denkbeeld en niet zo in het echt. (Durf ik wel van dit plaatje te stellen.)
Probleem is, een echt nuttig onderzoek kan ik zelf niet uitvoeren. Ik heb redelijk vermoeden nodig om ze te bewegen die test uit te (laten) voeren. Ik ga dus, zoals jij ook mede adviseert, de boel gewoon open via de aansprakelijkstelling invoeren (want dat stelde de gemeente zelf voor) en kijken waar het schip strand.
Van deze eenvoudige stap
:strip_exif()/f/image/CvwqzhJT5eaMPBTp4vhoQuSE.jpg?f=fotoalbum_large)
Naar dit
:strip_exif()/f/image/BR1XBNKRgRgRn6QqZy5A6fEM.jpg?f=fotoalbum_large)
Om deze nieuwe onderdelen te plaatsen
:strip_exif()/f/image/wTwvInRucQUVJT8TGvVBGo0I.jpg?f=fotoalbum_large)
Terug naar dit
:strip_exif()/f/image/sGESQABdLQlIk580J0d3Rs6T.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was een hele rit om te doen maar was leuk om te doen. Veel van geleerd, veel ervaring mee opgedaan en veel vertrouwen getankt. Het financieel aspect zal ik later eens overlopen wanneer ik weet hoe ik hier een tabel moet invoegen. Qua werkuren ben ik de tel een beetje kwijt maar zal tegen de 20 uur aantikken want veel tijd kwijt met opruimen en handen wassen.
:strip_exif()/f/image/CvwqzhJT5eaMPBTp4vhoQuSE.jpg?f=fotoalbum_large)
Naar dit
:strip_exif()/f/image/BR1XBNKRgRgRn6QqZy5A6fEM.jpg?f=fotoalbum_large)
Om deze nieuwe onderdelen te plaatsen
:strip_exif()/f/image/wTwvInRucQUVJT8TGvVBGo0I.jpg?f=fotoalbum_large)
Terug naar dit
:strip_exif()/f/image/sGESQABdLQlIk580J0d3Rs6T.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was een hele rit om te doen maar was leuk om te doen. Veel van geleerd, veel ervaring mee opgedaan en veel vertrouwen getankt. Het financieel aspect zal ik later eens overlopen wanneer ik weet hoe ik hier een tabel moet invoegen. Qua werkuren ben ik de tel een beetje kwijt maar zal tegen de 20 uur aantikken want veel tijd kwijt met opruimen en handen wassen.
[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 09-10-2025 21:30 ]
Goed bezig, en nu dan lekker rijden @Chevy454 ? Hier schijnt de zon volop momenteel.
Ik heb m'n motor-, cardan- en versnellingsbakolie vervangen, samen met iemand kleppen gecontroleerd (eigenlijk supersimpel, ook het afstellen wat nu niet nodig was). Remblokken had ik zelf al vervangen en het luchtfilter hoeft eignelijk maar elke 40K, maar nu na 13K vakantie was het net een sambabal geworden zoveel zand zat er in. Weer klaar voor de winter
Ik heb m'n motor-, cardan- en versnellingsbakolie vervangen, samen met iemand kleppen gecontroleerd (eigenlijk supersimpel, ook het afstellen wat nu niet nodig was). Remblokken had ik zelf al vervangen en het luchtfilter hoeft eignelijk maar elke 40K, maar nu na 13K vakantie was het net een sambabal geworden zoveel zand zat er in. Weer klaar voor de winter
Remmen op de motor is fijn, zeker met de e-motor - want instelbaar enzo.
Maar geen remlicht hebben vind ik geen fijn idee, daarom ben ik nu hiermee aan het testen.
Een remlicht dat ik op mijn helm kan klikken, en aangaat op basis van eigen sensoren, deceleratie dus vooral
Kan ook continue aangezet worden (op halve kracht) en dat hij alsnog met remlicht aangaat handig voor de wintermaanden.
Er is zelfs een SOS functie, mocht je een harde klapper maken dan kan ie een noodnummer bellen.
Maar geen remlicht hebben vind ik geen fijn idee, daarom ben ik nu hiermee aan het testen.
Een remlicht dat ik op mijn helm kan klikken, en aangaat op basis van eigen sensoren, deceleratie dus vooral
Kan ook continue aangezet worden (op halve kracht) en dat hij alsnog met remlicht aangaat handig voor de wintermaanden.
Er is zelfs een SOS functie, mocht je een harde klapper maken dan kan ie een noodnummer bellen.
[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 10-10-2025 09:18 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Is het bij EV motors niet net als bij auto’s verplicht dat de remlichten gaan branden vanaf een bepaalde decelleratie, ongeacht de vorm van afremmen?_Apache_ schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:16:
@_Apache_ Weet je zeker dat het remlicht niet aan gaat hij het afremmen op de motor?
Bij auto's is het vanaf een bepaalde de-accelleratie verplicht om de remlichten te laten branden. Dat verwacht ik ook bij motoren.
Bij auto's is het vanaf een bepaalde de-accelleratie verplicht om de remlichten te laten branden. Dat verwacht ik ook bij motoren.
Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.
Enkel een test ritje. Daarna gaat de RT voor een paar weken "slapen" want ik ga nog wat andere klusjes doen.
@Elmo Schijnbaar niet nee, maar dat zou je zelf wel kunnen maken met een acceleratie sensor. Liever dat het origineel lijkt dan met zo'n ding op de helm waar een agent waarschijnlijk weer wat van gaat vinden._Apache_ schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:16:
Awesome
Ja, maatje bevestigd het tijdens het rijdne. We reden met intercom, en heb al verschillende keren een auto dicht achterop gehad. Op de motor remmen kan echt hard gaan (harder dan een v-twin met gas los zegmaar).jeroenathome schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:37:
@_Apache_ Weet je zeker dat het remlicht niet aan gaat hij het afremmen op de motor?
Nee, is niet verplicht. Motoren hoeven niet aan dezelfde regels te voldoen. Zero doet het niet (want niet verplicht). Energica doet het wel (want niet verboden), maar alleen als je re-gen boven een bepaald niveau hebt ingesteld._eLMo_ schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:35:
[...]
Is het bij EV motors niet net als bij auto’s verplicht dat de remlichten gaan branden vanaf een bepaalde decelleratie, ongeacht de vorm van afremmen?
Mogelijk speelt hier ook dat Zero Amerikaans is (en liever alles volgens de regels speelt) en Energica (Italiaans) de Europese regels wat beter begrijpt.
Motoren hoeven bijv ook geen rijgeluid te maken (e-auto's zoemen / zoeven voorbij). Motoren hoeven dat niet.
Ik verwacht dat een motoragent hier echt niet moeilijk over gaat doen. Die begrijpen juist dat je moet opvallen.A13X schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:38:
[...]
@Elmo Schijnbaar niet nee, maar dat zou je zelf wel kunnen maken met een acceleratie sensor. Liever dat het origineel lijkt dan met zo'n ding op de helm waar een agent waarschijnlijk weer wat van gaat vinden.
[ Voor 23% gewijzigd door _Apache_ op 10-10-2025 09:58 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Ooooof, dat is heel onveilig inderdaad.
Als V twin rijder, ik rem heel veel op de motor af en ben ook gewend om gewoon lichtjes de rem te drukken zodat het lichtje gaat branden.
Met de KTM kon je gewoon slippen door op compressie te remmen
Ik vergeet het regelmatig. Er is er achter me al eens eentje in het decor verdwenen, omdat hij niet in de gaten had dat er voor een bocht geremd moest worden.kneusteun schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:00:
Als V twin rijder, ik rem heel veel op de motor af en ben ook gewend om gewoon lichtjes de rem te drukken zodat het lichtje gaat branden.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Persoonlijk kijk ik altijd in de spiegels voor ik rem óf het gas zodanig los laat dat ik echt flink op de motor afrem. Als er dan iemand achter me zit pak ik de rem er wel bij voor het achterlicht.
Of laatst reed ik achter iemand waarbij het remlicht eerst 3x ging knipperen. Bij élke remactie he, niet alleen bij een noodstop. Bijzonder verwarrend.
Ik snap je reactie, an sich is zoiets niet verkeerd idd. Maar als iedereen z'n eigen oplossing gaat bedenken raakt het overzicht kwijt en is het wél onveilig. Verlichting moet gewoon eenduidig zijn. Ik verbaas me ook dat ik steeds meer auto's zie rijden met verlichten merklogo's als (extra) voor of achterlicht. Of sowieso heel bijzondere vormen (letterlijk) van verlichting._eLMo_ schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:51:
Ooooof, dat is heel onveilig inderdaad.
Of laatst reed ik achter iemand waarbij het remlicht eerst 3x ging knipperen. Bij élke remactie he, niet alleen bij een noodstop. Bijzonder verwarrend.
Terwijl de meeste Amerikanen juist weer heel goed gaan op allerlei extra verlichting. Bijvoorbeeld retrofit knipperende remlampen in uitvoering stroboscoop kom ik regelmatig tegen op de Amerikaanse motor fora._Apache_ schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:50:
Mogelijk speelt hier ook dat Zero Amerikaans is (en liever alles volgens de regels speelt) en Energica (Italiaans) de Europese regels wat beter begrijpt.
Op de TL1000S zit er een flap in de airbox, welke dichtgezet wordt (vanuit) de ECU boven 4500tpm als je terugschakelt.
Voor nog meer motorrem (op een dikke Vtwin
) Werkt perfect, motorrem is echt geweldig, maar achtopkomende automobilisten schrikken zich een hoedje. Vandaar dat ik dat signaal afgetakt heb naar het remlicht. Dan wordt achterop komend verkeer tenminste gewaarschuwd bij flink terugschakelen.
En dit was 25 jaar geleden.............
(heb de motor nog steeds
hoor)
Voor nog meer motorrem (op een dikke Vtwin
En dit was 25 jaar geleden.............
(heb de motor nog steeds
Maar er zijn 2 dingen die ik in één zin niet snel zal gebruiken: "Amerikanen" en "gezond verstand". Die zou ik dan ook niet snel als voorbeeld gebruiken.Bommes schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:57:
[...]
Terwijl de meeste Amerikanen juist weer heel goed gaan op allerlei extra verlichting. Bijvoorbeeld retrofit knipperende remlampen in uitvoering stroboscoop kom ik regelmatig tegen op de Amerikaanse motor fora.
En ja, ik werk bijna dagelijks met en voor Amerikanen.
\/\/\/ Naar aanleiding van hieronder. \/\/\/ Dank u.
Het zit hem er meer in dat ze in met name de USA vooral kijken naar wat er letterlijk in de regels staat, en niet naar wat er bedoeld wordt. Ook staat daar in regelgeving vooral wat je MOET doen, en niet wat je NIET moet doen. Dat is een heel andere mindset. Maar het slaat wel de neiging tot zelf nadenken, dat gezonde verstand waar ik naar verwijs, volledig plat.
[ Voor 29% gewijzigd door DrivinUCrazy op 10-10-2025 15:14 ]
Generaliseerbaarheid is een criterium voor (de kwaliteit van) wetenschappelijk onderzoek. En onderzoekers zijn meestal (meestal, hè) geen domme mensen.Dutchgixxer schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:01:
Generaliseren wordt meestal door domme mensen gedaan
"Generaliseerbaarheid is één van de drie criteria (samen met validiteit en betrouwbaarheid) die onderzoekers gebruiken om de kwaliteit van onderzoek te beoordelen."
bron: https://www.scribbr.nl/on...aarheid-generalizability/
Niet enkel door domme mensen hoorDutchgixxer schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:01:
Het stopt niet vanzelf. Volgende motor:
:strip_exif()/f/image/zCZihPiLDyMr2fmAC7xKxsGm.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt me duidelijk wat het probleem is.
[ Voor 52% gewijzigd door Chevy454 op 10-10-2025 15:35 ]
Dat zadel moet inderdaad nodig vervangen worden.
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
ik gok op een olie lekkage bij de aftapplug.
Of de rode tank weer vervangen voor een gele, want dan gaat hij minder snel leeg. (rode gaan sneller toch?!)
Of de rode tank weer vervangen voor een gele, want dan gaat hij minder snel leeg. (rode gaan sneller toch?!)
[ Voor 56% gewijzigd door mr_zippey op 10-10-2025 15:51 ]
W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - Svartpilen 401 '22
Was het maar zo simpel. Ik hoop het carter niet te moeten splitsen want dan zijn we meer als een week bezigmr_zippey schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:50:
ik gok op een olie lekkage bij de aftapplug.
Eerst met remmenreiniger schoonmaken en dan zoeken waar het lek zit. Ik heb een vermoeden maar moet eerst bewijzen dat het klopt voordat ik alles uit elkaar haal.
Als het lang duurt voordat er een druppel op de grond komt dan komt het van "boven". Als de motor op zijn side stand staat en het is droog dan is het de typische SV gen 1 kwaal. En dan is het kijken wat mogelijk is want het onderdeel zou EOL zijn
De originele tank was niet meer te redden. Zoveel roest erin dat overspuiten goedkoper was. Maar ik vind deze combi wel leuk, ik heb nog blauwe kappen dus ik zou voor harlequin kunnen gaan.Of de rode tank weer vervangen voor een gele, want dan gaat hij minder snel leeg. (rode gaan sneller toch?!)
Of als ik ooit zin heb om veel te schuren het zwart met groene tinten te doen. Of wit maken. Who knows, eerst mechanisch fixen.
[ Voor 69% gewijzigd door Chevy454 op 10-10-2025 16:20 ]
Niet exact zo bepaald voor normaal afremmen zonder gebruik te maken van de rem. Dat is voor noodstoppen e.d. in 1e lijn. Mjin EV kan harder afremmen in bepaalde sport modus dan remmen over de regeneratie (1pd), maar remlichten gaan dan niet aan, enkel bij 1pd.jeroenathome schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:37:
Ik deed het ook altijd. Maar het vergroot wel je kansen om achterop gereden te worden door slaperige kloothommels (m/f) die maar 2 autolengtes vooruit kijken.kneusteun schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:00:
Met de Twin niet. SlipperclutchMet de KTM kon je gewoon slippen door op compressie te remmen
Vandaag was een pittige: 3 uur rijles door en om Zwolle. Heel veel in- en uitvoegen om de puntjes op de i te zetten maar ook dwars door het centrum en wat buitenweggetjes. Uiteraard weer op de Twin gereden, maar de nieuwe handvatverwarming was niet nodig want het was veel te warm
Ondanks de pijn toch door laten gaan, want belangrijke les voor de binnenkort volgende rijproef bij IBKI. Daar zullen ze bij het invoegen vooral letten op het vinden van de vrije ruimte en vinden ze snelheid (moet ik dan maar van de instructeur aannemen, en hij lijkt donders goed te weten wat hij doet) minder een dingetje als je maar veilig aankomt. Ik heb dus toch wat acties gehad waarbij ik in plaats van gewoon 85@80 ergens rechts in een plekje passen met een dot gas voorin ergens een béter gaatje kon vinden (in before the "that's what she said") en daar dan een 'goedzo' voor kreeg terwijl mijn collega die zich wel aan de matrixbordjes hield commentaar kreeg. Het moest allemaal vlotter en hij liet zelfs de opmerking vallen dat het op de snelweg vaak alleen maar op te lossen is met harder rijden, want met langzamer rijden komt er alleen maar meer verkeer bij.
Ik heb altijd gepoogd het auto met het motorrijden te verenigen, zo moet mijn conclusie zijn, en ik mag wat meer motorrijder zijn - mijn interpretatie van de afgelopen lessen.
Stad en buitenwegen deed ik hartstikke netjes en sociaal, maar ik heb wel de vreemde neiging (nooit in de gaten gehad, maar werd er een paar keer op gewezen) om voor een bocht nogal excessief tegen te sturen, dus een tikje links voor ik rechtsom een parking op reed bijvoorbeeld. Daar moet ik op gaan letten want daar kunnen ze niet mee lachen blijkbaar.
@Aikon ik heb voor mijn GS ook een derde remlicht besteld.
Knipperen en remmen tegelijk is bijna niet te zien.
In volgorde:
- Stadslicht
- Remlicht
- Richting aangeven
- Richting aangeven en remmen
Met het derde remlicht wat ik besteld heb (legaal in EU), schakelt het rode stadslicht / remlicht op de knipperende unit uit, veel duidelijker.
In volgorde:
- Stadslicht
- Remlicht
- Richting aangeven
- Richting aangeven en remmen
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ik heb nooit begrepen dat BMW dat door de typegoedkeuring heeft gekregen (maar ik ken die eisen ook niet) én dat iemand bij BMW dat een goed idee vond.
Persoonlijk vind ik BMW's met twee achterlichten juist erg duidelijk te spotten.
Ik heb een Denali CAMSmart controller op m’n motor zitten ivm mijn D7 Pro’s die ik erop heb zitten. Ik heb nog een kanaal over en zit er aan te denken om een extra duidelijke remlicht erbij te plaatsen. Maar mag dat zomaar? Ik neem aan dat er regels zijn…
Dezelfde regels dat die nieuwe ID’s op 4 wielen 1 grote rode lichtbak zijn aan de achterkant?iMars schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:24:
Ik heb een Denali CAMSmart controller op m’n motor zitten ivm mijn D7 Pro’s die ik erop heb zitten. Ik heb nog een kanaal over en zit er aan te denken om een extra duidelijke remlicht erbij te plaatsen. Maar mag dat zomaar? Ik neem aan dat er regels zijn…
Waar zelfs het VW logo rood licht is?
Mogelijk een beetje sarcastisch en offtopic…
Artikel 5.4.57
Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
k. één extra achterlicht;
uit: https://wetten.overheid.n...7-01#Hoofdstuk5_Afdeling4
[ Voor 14% gewijzigd door Deshmir op 10-10-2025 19:50 ]
Je hebt een 1300GS? Die hebben standaard zo'n rood stuk op hun knipperlicht dus? Ik reed een uur achter/met een Fin op vakantie, en ik kon er maar niet aan wennen. Het knipperlicht was heel slecht zichtbaar idd, meerdere keren zag ik het te laat (ok, hij had ook eerder zn knipperlicht aan kunnen zetten, maar dat heb ik anders nooit). Grote verbetering dus denk ik wat jij hebt. Ik dacht dat hij dat zelf geknutseld had, zo slecht vond ik het. Hij had ook een licht op de koffer gemonteerd. Tja, niet perse onduidelijk, maar afwijkend. Dan heb je twee remlichten boven elkaar? Het ene remlichtje van een motor is wel vatbaar voor verbetering denk ik, al zoek ik het vooral bij mezelf om niet aangereden te worden._eLMo_ schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:32:
@Aikon ik heb voor mijn GS ook een derde remlicht besteld.
In volgorde:
- Stadslicht
- Remlicht
- Richting aangeven
- Richting aangeven en remmenMet het derde remlicht wat ik besteld heb (legaal in EU), schakelt het rode stadslicht / remlicht op de knipperende unit uit, veel duidelijker.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dat dus. Zo'n brede streep voor en/of achter vind ik overigens wel duidelijk.Deshmir schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:41:
[...]
Dezelfde regels dat die nieuwe ID’s op 4 wielen 1 grote rode lichtbak zijn aan de achterkant?
[...]
Generaliseer jij hier nu domme mensen?Dutchgixxer schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:01:
Bij die grote vind ik het er vooral uitzien als het gezicht van een clownDeshmir schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:41:
[...]
Dezelfde regels dat die nieuwe ID’s op 4 wielen 1 grote rode lichtbak zijn aan de achterkant?
[...]
Awesome
Vooral als dat tweede achterlicht in de topkoffer is verwerktBarista schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:22:
Persoonlijk vind ik BMW's met twee achterlichten juist erg duidelijk te spotten.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Ik zag van de week een Audi waarbij het logo op de klep het 3e remlicht was. Icm zon klepbrede strip.Deshmir schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:41:
[...]
[...]
Het is sowieso. Niet zo wie zo, zws, of sowiezo. Of andere varianten. Dus gewoon sowieso.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pU9pPs06YATrXaeveHwsvjbS.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/f7O1tS7IJdFyVSy17xMykar2.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/stHqVeCK9ETPyDQ3DNw3gmQk.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/DxiyfewdKr5Y3FCXQFsHUn8Z.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/e8HpD51Hsf1qututVjPvSLAB.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/yXCwwg4bbw99AwkJFJ87Qy67.png?f=fotoalbum_tile)