Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 84 ... 105 Laatste
Acties:

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het idee van Suzuki was goed om een cover te hebben om snel aan die koppeling te werken. Maar omdat die van plastiek is trekt die krom en na 25 jaar is die dus wel aan vervanging toe. Het onderdeel is niet te verkrijgen nieuw tenzij ergens als NOS en dan de hoofdprijs.

Aangezien ik wel klaar ben met dit onderdeel ga ik het gewoon goed aanpakken met een billet aluminium deel. Aangezien we toch geld moeten uitgeven dan ook maar iets wat optisch mooi is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeXZVy1MinMJNTxA4HhjYsA6ds4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRAt1fqJhGP8vvAFs1m0A87f.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien dit de laatste is dan maar gewoon de knoop doorhakken en kopen. De kromme cover ga ik wel proberen te redden door deze vlak te schuren en leg ik dan op de plank maar als dat niet lukt is dat ook niet erg.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-01 17:17
Ik ben echt een electronische kluns, maar er moest een navigatievoeding en usb-aansluiting op de Speed komen. Aangezien ik het niet aandurft om kabels te strippen en te solderen, ben ik op zoek gegaan naar een veilige oplossing.
Ik ben uitgekomen op een Healtech Thunderbox: https://www.healtech-electronics.com/products/tb/ . Wat een handig ding is dat! Aansluiten op de + en de - en daarna heb je 4 aansluitpunten voor externe accessoires! Hij gaat pas aan als de motor stabiel draait. Zelfs in de kleine ruimte onder het klepje bij te tank, waar de accu zit, is het goed weg te werken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UU7cDahSD84TUjNiIDyB2Q8rNzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUADXNJ30g7tMMKKf0qIBl8p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ml41AzTru7hlXz4wcGLwyMyq4YA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGvLacA78AmqoLTwgHtDpKUv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door BvZwolle op 11-10-2025 16:38 ]

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:26
BvZwolle schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:33:
Ik ben echt een electronische kluns, maar er moest een navigatievoeding en usb-aansluiting op de Speed komen. Aangezien ik het niet aandurft om kabels te strippen en te solderen, ben ik op zoek gegaan naar een veilige oplossing.
Ik ben uitgekomen op een Healtech Thunderbox: https://www.healtech-electronics.com/products/tb/ . Wat een handig ding is dat! Aansluiten op de + en de - en daarna heb je 4 aansluitpunten voor externe accessoires! Hij gaat pas aan als de motor stabiel draait. Zelfs in de kleine ruimte onder het klepje bij te tank, waar de accu zit, is het goed weg te werken!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mijn Street heb ik de kabel die naar de USB connector gaat (die geschakeld is) los gehaald. Vervolgens een zelfde soort stekker gekocht (Su nog iets hm90) en zo de garmin XT verbonden. Werkt prima :)

• BvZwolle
@R0y. Je bedoelt een USB die standaard in de Street zit? Mijn Speed heeft zoiets niet. Pas vanaf 2018.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04:11

ozzynator

Nevermind.

In het kader van dat je jezelf af en toe moet kietelen, mezelf op een nieuwe helm getrakteerd. Net even uurtje mee gereden, maar denk dat hij de kast in mag totdat de temperatuur weer wat aangenamer is. Best fris.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWmtOi4ir-kX81ySGGRlhw0JDos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17IYnC68qyZrOS5FuBqF8yjf.jpg?f=fotoalbum_large

Het is sowieso. Niet zo wie zo, zws, of sowiezo. Of andere varianten. Dus gewoon sowieso.

• R0y.
BvZwolle schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:13:
@R0y. Je bedoelt een USB die standaard in de Street zit? Mijn Speed heeft zoiets niet. Pas vanaf 2018.
Ja klopt. Zit onder het passagierszadel. Wat foto’s van een post op reddit ter verduidelijking.

Had verwacht dat jij die ook wel had.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

R0y. schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:05:
[...]

Bij mijn Street heb ik de kabel die naar de USB connector gaat (die geschakeld is) los gehaald. Vervolgens een zelfde soort stekker gekocht (Su nog iets hm90) en zo de garmin XT verbonden. Werkt prima :)
Sumitomo zeker?
Yamaha gebruikt dat merk ook, mogelijk zelfs hetzelfde type.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:27

Bommes

Capo del formaggio

Waar kijk ik nou naar??
Alleen de (lege) behuizing van een tom tom?
If not: Hoezo zie ik dan het linkse deel van je handlebar?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• BvZwolle
Bommes schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:11:
[...]

Waar kijk ik nou naar??
Alleen de (lege) behuizing van een tom tom?
If not: Hoezo zie ik dan het linkse deel van je handlebar?
Ja, haha! Goeie. Eerst had ik de foto onbewerkt gepost. Daar zag je mijn adres op. Niet echt handig dus. Ik heb de telefoon met AI de foto laten bewerken.
Het gaan om de krappe ruimte voor de tank... Ben niet echt een fotografisch wonder, zeg maar.

• R0y.
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:38:
[...]

Sumitomo zeker?
Yamaha gebruikt dat merk ook, mogelijk zelfs hetzelfde type.
Klopt!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:48

_Apache_

For life.

_eLMo_ schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:32:
@Aikon ik heb voor mijn GS ook een derde remlicht besteld.

Knipperen en remmen tegelijk is bijna niet te zien.

In volgorde:
- Stadslicht
- Remlicht
- Richting aangeven
- Richting aangeven en remmen
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Met het derde remlicht wat ik besteld heb (legaal in EU), schakelt het rode stadslicht / remlicht op de knipperende unit uit, veel duidelijker.
Noem mij ouderwets, maar knipperlicht en remlicht dat op dezelfde plek ziet is gewoon echt heel matig.
Rood en Oranje zie je al niet zo goed in je perifere zicht (en zoals ik hier lees, mensen die kleurenblind al helemaal slecht), en al helemaal als het rood / oranje knippert. 8)7

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Chevy454
  • Niet online
Laatste RT update betreffende de koppeling *O*
Een proefritje werd gisteren gemaakt en het ging een kort ritje worden want geen oordoppen in en we wilden enkel de koppeling testen. Het werd uiteindelijk 40km en weer wat dingen bijgeleerd. De koppeling slipt nu niet meer door, dus de operatie en het resultaat zijn een succes :*) Maar omdat de koppeling nu niet meer doorslipt voel ik wel motorisch dat de motor inhoud bij het doortrekken in het toerental gebied. Een grote beurt stond toch op de planning en geeft maar weer de bevestiging dat het nodig is.

Even een korte stop om even te kijken of alles nog spik en span is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esK8VR2lzA9391z6MrInmm0Is14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJaWFrGriix96j58QygYgDkV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HV1SpiHT9PNzk_KWJoadXkzpys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZ4uDwmoyTvn1jwm5gGwLRlZ.jpg?f=fotoalbum_large

Alles ziet er goed uit en alles is mooi droog.

Maar het kostenplaatje van deze operatie is als volgends voor de onderdelen.
Voor sommige zaken heb ik een inschatting gemaakt want ik heb een set van koperen O-ringen gekocht, ik heb een assortiment van smeermiddelen gekocht waarbij ik maar een likje hebt gebruikt ipv de volle pot / tube. De delen zijn bij verschillende zaken gekocht want acties :)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1KoppelingKoppelingsplaat oliebestending€ 139,95€ 139,95
1KoppelingDrukplaat€ 55,95€ 55,95
1KoppelingDrukhuis€ 95,92€ 95,92
1KoppelingDiafragmaveer€ 35,90€ 35,90
6KoppelingBevestigingsbouten€ 1,50€ 9,00
1BedieningClutch slave / release cylinder€ 121,00€ 121,00
1BedieningPakking Clutch slave / release cylinder€ 2,95€ 2,95
1Bedieningkoppelingsdrukstift€ 37,95€ 37,95
1Bedieningvilt koppelingsdrukstift€ 3,50€ 3,50
1VersnellingsbakPrise as keerring voorkant€ 11,95€ 11,95
1VersnellingsbakPrise as keerring achterkant€ 19,32€ 19,32
1CardanSchuivende kruiskoppeling€ 60,00€ 60,00
1VariaStaburags NPU 30€ 22,88€ 22,88
1VariaLoctite 2701€ 11,99€ 11,99
1VariaLithium EP-2 vet en kopervet€ 2,00€ 2,00
1VariaOntluchter M10x1.00€ 2,50€ 2,50
2OlieMotul 80W90€ 13,99€ 27,98
1OlieAftapplug€ 1,65€ 1,65
8OlieKoperen afdichtingen€ 0,50€ 4,00
1GasklepO-ring€ 2,50€ 2,50
Totaal€ 668,49
Van bovenstaande was de koppelingsdrukstift niet gepland want deze heb ik waarschijnlijk beschadigd bij het verwijderen van de bak omdat deze geklemd zat, de clutch slave cylinder was een twijfelgeval en wou ik pas vervangen bij inspectie. De schuivende kruiskoppeling was meh, ik heb een 2de handse gekocht en deze geplaatst.

Maar om deze klus uit te voeren heb je wel wat gereedschap nodig. Hiervoor had ik het meeste in huis en moest ik volgende noodzakelijke delen kopen .
1GereedschapCentreerdoorn universeel voor BMW motoren€ 42,75€ 42,75
1GereedschapMomentsleutel 1/4"€ 90,00€ 90,00
Totaal€ 132,75
Helaas heb ik ook wat gereedschap gekocht wat niet juist of niet nodig was:
1GereedschapCentreerdoorn 1150 6-bak€ 19,95€ 19,95
1GereedschapHBM dieselinjectoren doppenset€ 43,38€ 43,38
Totaal€ 63,43
De doorn heb ik helaas beschadigd bij het testen en kon ik dus niet meer inruilen. De doppen, mijn idee voelde niet lekker aan. De Laser 4740 dop was toch de betere keuze maar is niet beschikbaar. Shit happens nu eenmaal :)

De hamvraag wat iedereen heeft (en ik al wist voordat ik aan deze klus begon): was het nu goedkoper om dit zelf te doen ipv te laten doen? Ik kreeg een offerte voor 800 euro maar dat was zonder de clutch slave cilinder en zonder een nieuwe drukstift en zonder de kuiskoppeling. En ik denk dat de werkuren onderschat waren gezien het geklooi met de koppelingdrukstift en staat van de bak (22 jaar oud uiteindelijk). Omdat ik de gereedschappen moest kopen (momentsleutel tikt hard aan) en een betere koppelingsplaat heb geplaatst (65 euro duurder als een normale) ben ik evenveel geld kwijt als het laten doen. Maar ik heb wel enorm veel plezier, ervaring, zelfvertrouwen en gereedschap eraan overgehouden.

Toen ik de motor kocht hield ik rekening dat de koppeling vervangen moest worden. Ik dacht dat het 400 euro ging kosten en dat klopte ook wel voor de koppeling zelf. De bediening ervan had ik over het hoofd gezien. Als ik dan kijk naar mijn fiets en naar het aanbod aan R1150RTs dan heb ik de juiste motor voor mij gekocht :)

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 11-10-2025 22:59 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Chevy454
  • Niet online
De volgende geplande werkzaamheden zijn:
Kleppen stellen en synchroniseren.
Nieuwe iridium bougies plaatsen.
Remvloeistof vervangen (integraal ABS is zeer gevoelig hiervoor!)

De andere wensen (andere remschijven en dan meteen staalomvlochten remleidingen) doen we pas over enkele duizenden kilometers.

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:15
@Chevy454 Netjes man, was leuk om je klus te volgen. Vergeet bij de grote beurt niet de dynamo v-riem mee te pakken. Op den duur kan je ook nog de brandstofleidingen en brandstoffilter vervangen mochten die oud en versleten zijn.

• Chevy454
  • Niet online
cyntax schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:35:
@Chevy454 Netjes man, was leuk om je klus te volgen. Vergeet bij de grote beurt niet de dynamo v-riem mee te pakken. Op den duur kan je ook nog de brandstofleidingen en brandstoffilter vervangen mochten die oud en versleten zijn.
De V-riem heb ik expliciet niet vermeld want ik weet niet welke ik erop heb zitten. 1 moet elke 40k en de andere elke 60k vervangen worden (als ik me niet vergis) Ik ga ze inspecteren en dan zien we het wel. Aangezien de motor 136k heeft zal dat met de riem wel OK zijn. De motor is goed onderhouden geweest.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:21

botoo

💀 too old to die young

@Chevy454 het eindresultaat is niet in geld uit te drukken, je hebt er een geweldig project aan gehad en je kan er naderhand ook nog op rijden, en waarschijnlijk met meer plezier dan op een nieuwe ook.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-01 19:45
Gisteren weer een rondje van 240km kunnen doen. Vanuit Terborg binnendoor naar het oosten. 70% van de route ging door Duitsland. Kurviger leidde mij weer over lekker kleine wegen. Daar houdt mijn Alp wel van en ik ook. Met de herfstkleuren om je heen, is het wel genieten hoor.

Terug over de snelweg door Duitsland onbehoorlijk hard gereden. De eta op de navigatie liep niet op maar terug... De benzinemeter deed ook een duikvlucht. Verstopt achter het standaard windscherm vanwegen de wind (zag er niet uit, denk ik), is 160 wel prima te doen op de Transalp 750. Zeer steady.

@HTT-Thalan nog niet de kans gehad te reageren op je schuiver. Zuur dat je dit is overkomen. Hopelijk geen spierpijn meer inmiddels en wordt die rotonde aangepakt.

[ Voor 25% gewijzigd door Barista op 12-10-2025 09:24 ]

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:01

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Barista schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:14:
@HTT-Thalan nog niet de kans gehad te reageren op je schuiver. Zuur dat dat je moet overkomen. Hopelijk geen spierpijn meer inmiddels en wordt die rotonde aangepakt.
Helaas, mijn heup is ondertussen paars en geel en de muis van mijn hand is nog steeds te kapot om dingen vast te kunnen pakken, maar de schouder is wel beter geworden. Airbagvest had daar zeker geholpen maar niet voor die dingen die nu nog pijn doen :P.

Afwikkeling gaat nog heel lang duren. De motor moet binnenkort naar Ten Kate voor analyse maar mijn werkgever heeft laten weten achter me te staan richting de gemeente. Als rijschool hopen ze dat de gemeente het dan iets serieuzer neemt, zeker met alle mensen erbij die willen getuigen dat dit probleem al jaren speelt.

Ik voel me gewoon stom dat ik die dag besloot mijn route te veranderen. Ik had de dag erop vrij, had ik ervoor gekozen die medicatie een dagje later op te pikken was er nou niks aan de hand geweest ;(.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:40
HTT-Thalan schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:22:
[...]

*knip*

Ik voel me gewoon stom dat ik die dag besloot mijn route te veranderen. Ik had de dag erop vrij, had ik ervoor gekozen die medicatie een dagje later op te pikken was er nou niks aan de hand geweest ;(.
Ach, waarschijnlijk heb je in je leven heel veel van dat soort keuzes gemaakt die je juist behoed hebben voor ergere dingen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Joris748 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:52:
[...]

Ach, waarschijnlijk heb je in je leven heel veel van dat soort keuzes gemaakt die je juist behoedt hebben voor ergere dingen.
Waarschijnlijk. We zullen het niet weten :P.

Nu met een gemengd gevoel (leuk, en zuur) een bestellijst aan het samenstellen online. De helm is eenvoudig - zelfde type en maatvoering en de Sena zet ik wel over. De broek, schoenen en handschoenen zijn lastiger. De handschoenen zijn niet verkrijgbaar momenteel, de schoenen en broek waren al wat ouder. Ik heb dus nu deze lijst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66vGZkw9DdLljjs0c5NbNEfDUzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TiwiLF1fUTOK11kdhgV9f3uV.png?f=fotoalbum_large

Mijn jeans zijn aramide door en door, goede bescherming dus (en dat bleek ook wel). Ik kreeg van jullie eerder de tip dat Panda Moto ook hele goeie jeans doet, dus daarom deze in de lijst.

Wat denken jullie? Voor langere ritten en nat weer heb ik gewoon een Rev'it overbroek met Level 2 stukken erin, Jeans zijn dus puur voor zomer en kort woon-werk verkeer. Zelfde voor de schoenen, ik heb Forma Adventure laarzen maar dat is omslachtig met woon-werk, daar wil ik gewoon jas/helm uitgooien en in de lesauto stappen. Mijn werk voorziet straks wel in een volledig Alpinestars motorpak voor zomer en winter, maar dat is alleen voor werkgebruik en jeans worden helemaal niet voorzien. Helm krijg ik ook daar apart in gebruik voor werkgebruik ivm comms op de motor.

Mijn nieuwe Macna Higera jas heeft totaal geen schade, niks. De night-eye bescherming is wel al enkele weken los aan het bladderen dus ik moet er ivm garantie wél een keer mee terug, maar vervangen is dus niet aan de orde.

- edit -

Ik heb voor nu gewoon alleen de helm besteld want die is het meest dringend - de oude is beschadigd en het zonnevizier werkt zelfs niet meer dus dat geeft aan dat er intern wel wat klem / kapot zit. De rest kan allemaal nog even door tot ik wat nieuws heb.

[ Voor 32% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-10-2025 10:15 ]

• Chevy454
  • Niet online
botoo schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 00:04:
@Chevy454 het eindresultaat is niet in geld uit te drukken, je hebt er een geweldig project aan gehad en je kan er naderhand ook nog op rijden, en waarschijnlijk met meer plezier dan op een nieuwe ook.
Ja het is wel leuk om op je eigen projectmotor te rijden. Had wel plezier bij de testrit. De BMW R1150RT ga ik gebruiken voor woon werk (scheelt 2x20 minuten file). De Suzuki SV650S als ik met een echte motorfiets wil rijden, lekker door de toeren jagen en sturen. (Het voelt speelser aan, als een echte motorfiets in mijn hoofd tov de toerbuffel)

De BMW F800GT heb ik als betrouwbare motor waar ik zelf niet aan wil klussen. Maar ik denk dat deze (of de Suzuki SV650S) eruit gaat als de BMW R1150RT betrouwbaar blijkt te zijn. Als een R1200GS mijn pad kruist dan moet zeker die F800GT weg.

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 12-10-2025 11:25 ]

• Chevy454
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:22:
Als... Zo gaat het leven nu eenmaal. Niet te lang in blijven hangen en doorgaan. (Zelfde verhaal als toen ik mijn RT liet omvallen, ben nog steeds onzeker om die van de middenbok te halen maar oefening baart kunst.)

Ik hoop wel dat het met de gemeente goed afgehandeld wordt voor jou!

[ Voor 1% gewijzigd door Chevy454 op 12-10-2025 11:43 . Reden: Nederlands blijft soms moeilijk... ]

• _Apache_

_Apache_

For life.

Hmm, ik ben op zoek naar een gelamineerde jas.
Gister bij Mkc Moto geweest, en ook nog op de laptop laten nazoeken, maar wat blijkt.
Zo goed als alle jassen hebben amper meer geel of andere felle kleuren.
Bijna alles is zwart, sommige bruin of grijs.
Dan moet ik er een fel bloesje overheen dragen. -O-

Dus van een jas van 800+eu, moet ik er een blouse bij dragen, en de protectors zijn ook nog maar level 1, ben ik weer 5 tientjes verder.
Dat vind ik echt enshitification :|

Niet dat ik perse helemaal geel wil zijn, maar geen enkele huidige jas heeft iets meer dan een mini-strookje.

• $n@p$hot
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-01 19:32
Bij Damen motorkleding hebben ze een gelamineerde jas met fluo kleuren: https://www.damenmotorkle...motorjas-laminaat-textiel

• _Apache_

_Apache_

For life.

$n@p$hot schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:12:
Bij Damen motorkleding hebben ze een gelamineerde jas met fluo kleuren: https://www.damenmotorkle...motorjas-laminaat-textiel
Thanks, goede tip.

• Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:16
_Apache_ schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:45:
Hmm, ik ben op zoek naar een gelamineerde jas.
Gister bij Mkc Moto geweest, en ook nog op de laptop laten nazoeken, maar wat blijkt.
Zo goed als alle jassen hebben amper meer geel of andere felle kleuren.
Bijna alles is zwart, sommige bruin of grijs.
Dan moet ik er een fel bloesje overheen dragen. -O-

Dus van een jas van 800+eu, moet ik er een blouse bij dragen, en de protectors zijn ook nog maar level 1, ben ik weer 5 tientjes verder.
Dat vind ik echt enshitification :|

Niet dat ik perse helemaal geel wil zijn, maar geen enkele huidige jas heeft iets meer dan een mini-strookje.
Mijn rij instructeur heeft me tijdens het lessen laten zien dat opvallend geel nauwelijks tot niet opvalt in het verkeer, je ziet het wel maar registreert het meestal niet.
Binnen de bebouwde kom een stukje laten rijden en vervolgens gevraagd waar het gele bord stond, achteraf natuurlijk het gevoel; “hoe is me dat niet opgevallen”..

Prima natuurlijk dat je hiermee bezig bent maar in de meeste gevallen is het helaas schijnveiligheid en kwestie van zelf alert blijven en tijdig anticiperen.

Hopelijk kom je alsnog een mooie jas tegen! :)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gringjammer schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:30:
[...]

Mijn rij instructeur heeft me tijdens het lessen laten zien dat opvallend geel nauwelijks tot niet opvalt in het verkeer, je ziet het wel maar registreert het meestal niet.
Binnen de bebouwde kom een stukje laten rijden en vervolgens gevraagd waar het gele bord stond, achteraf natuurlijk het gevoel; “hoe is me dat niet opgevallen”..

Prima natuurlijk dat je hiermee bezig bent maar in de meeste gevallen is het helaas schijnveiligheid en kwestie van zelf alert blijven en tijdig anticiperen.

Hopelijk kom je alsnog een mooie jas tegen! :)
ik denk vrij actief te rijden en zeker in slechte omstandigheden, met licht aan, valt voor mijn gevoel reflecterend geel meer op dan gewoon zwart of grijs. Ben dus ook al 1x onderuit gereden door een bejaarde heer die me gewoon niet gezien had.

Ik rijd altijd met een reflecterend hesje aan, inderdaad omdat het lastig is een reflecterende jas te vinden, en dus dezelfde helm als htt-thalan. (Bij het ongeluk had ik een zwarte, die moest vervangen worden na de klap... Nu dus ook maar heftig geel).

Dit is emb een extra bovenop situational awareness en defensief rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 12-10-2025 17:37 ]

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wat helpt is dat de politie ook in het geel rond rijdt. Daardoor valt zo'n hele helm/gele jas meer op bij de onbewust onbekwame bestuurders. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HTT-Thalan schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:58:
[...]

Waarschijnlijk. We zullen het niet weten :P.

Nu met een gemengd gevoel (leuk, en zuur) een bestellijst aan het samenstellen online. De helm is eenvoudig - zelfde type en maatvoering en de Sena zet ik wel over. De broek, schoenen en handschoenen zijn lastiger. De handschoenen zijn niet verkrijgbaar momenteel, de schoenen en broek waren al wat ouder. Ik heb dus nu deze lijst:

[Afbeelding]

Mijn jeans zijn aramide door en door, goede bescherming dus (en dat bleek ook wel). Ik kreeg van jullie eerder de tip dat Panda Moto ook hele goeie jeans doet, dus daarom deze in de lijst.

Wat denken jullie? Voor langere ritten en nat weer heb ik gewoon een Rev'it overbroek met Level 2 stukken erin, Jeans zijn dus puur voor zomer en kort woon-werk verkeer. Zelfde voor de schoenen, ik heb Forma Adventure laarzen maar dat is omslachtig met woon-werk, daar wil ik gewoon jas/helm uitgooien en in de lesauto stappen. Mijn werk voorziet straks wel in een volledig Alpinestars motorpak voor zomer en winter, maar dat is alleen voor werkgebruik en jeans worden helemaal niet voorzien. Helm krijg ik ook daar apart in gebruik voor werkgebruik ivm comms op de motor.

Mijn nieuwe Macna Higera jas heeft totaal geen schade, niks. De night-eye bescherming is wel al enkele weken los aan het bladderen dus ik moet er ivm garantie wél een keer mee terug, maar vervangen is dus niet aan de orde.

- edit -

Ik heb voor nu gewoon alleen de helm besteld want die is het meest dringend - de oude is beschadigd en het zonnevizier werkt zelfs niet meer dus dat geeft aan dat er intern wel wat klem / kapot zit. De rest kan allemaal nog even door tot ik wat nieuws heb.
Lees nu pas het hele verhaal van je aangaande je Low-Sider met je nieuwe Honda en vraag me nu ook meteen af of dat die Low-Sider niet mede veroorzaakt is door de gigantische topkoffer (met/zonder eventuele belading) op een toch al relatief lichte motorfiets?

Neemt niet weg dat ik je serieus (en ook welgemeend) succes wens met het vergoed gaan krijgen van de opgelopen schade d:)b

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Joris748
DrivinUCrazy schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:58:
Wat helpt is dat de politie ook in het geel rond rijdt. Daardoor valt zo'n hele helm/gele jas meer op bij de onbewust onbekwame bestuurders. :)
En dan word je gezien door de mensen die opletten in het verkeer. Die zijn het minst gevaarlijk voor je. Je hebt het meeste te vrezen van degenen die de gele helm ook niet zien.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gringjammer schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:30:
[...]

Vreemde uitleg van je rijinstructeur. Je/hij zegt het goed, je ziet het wel, maar registreert het niet. Dat bord was wellicht niet belangrijk, dus die vergeet je gelijk weer. Maar waarschijnlijk heb je hem wel gezien. Bekende voorbeeld van die aap die voorbij loopt en het valt niemand op, nou had hem eens een fluor hesjes aangedaan...

Als jij onopvallend op weg staat en je wordt niet gezien, wordt je overreden. Als je daar dan in het geel gaat staan wordt je wel gezien, en omdat je blijkbaar vanwege dit overdreven voorbeeld midden op de weg staat wordt dat hoogstwaarschijnlijk ook geregistreerd en gaat er iemand vol in de remmen.

Het is echt niet voor niks dat geeld/oranje voor dit soort dingen wordt gebruikt. Ik rij ook me wat geel in m'n jas, baat het niet dan schaadt het niet.

• Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:16
Aikon schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:59:
[...]

Vreemde uitleg van je rijinstructeur. Je/hij zegt het goed, je ziet het wel, maar registreert het niet. Dat bord was wellicht niet belangrijk, dus die vergeet je gelijk weer. Maar waarschijnlijk heb je hem wel gezien. Bekende voorbeeld van die aap die voorbij loopt en het valt niemand op, nou had hem eens een fluor hesjes aangedaan...

Als jij onopvallend op weg staat en je wordt niet gezien, wordt je overreden. Als je daar dan in het geel gaat staan wordt je wel gezien, en omdat je blijkbaar vanwege dit overdreven voorbeeld midden op de weg staat wordt dat hoogstwaarschijnlijk ook geregistreerd en gaat er iemand vol in de remmen.

Het is echt niet voor niks dat geeld/oranje voor dit soort dingen wordt gebruikt. Ik rij ook me wat geel in m'n jas, baat het niet dan schaadt het niet.
Wellicht is de uitleg beter als je de situatie ziet, ondertussen voor mij ook al aardige tijd geleden :*)

Je voorbeeld is uiteraard wel voor te stellen, zelf heb ik de jas van Macna waarop ik een fluor geel hesje kan clippen aan de jas. Helaas is mijn ervaring dat bestuurders op dezelfde manier reageren met dat hesje als zonder.

Voorheen had ik een zwart/gele CBR met LED koplamp en had ik gehoopt dat de upgrade naar de BMW GS met LED DRL en LED koplamp zou helpen maar soms lijken automobilisten wel zombies met enkel een gaspedaal en stuur..

Zelf hou ik me dan ook vast aan defensief rijgedrag en ga ik ervanuit dat ik niet wordt gezien ondanks de nu hogere zit. Die helpt vaak wel met vooruit kijken, mits geen SUV/busje/vrachtwagen voor me rijdt natuurlijk.

Wij motorrijders blijven kwetsbaar en lees iets te vaak zware (dodelijke) ongelukken in het nieuws :X

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Vandaag de Eifel (Daun, Gerolstein) en Hoge Venen (zoals Baraque Michel) in geweest na de motor door diverse omstandigheden een aantal weken te hebben laten staan.

1) wat zijn de herfstkleuren mooi. :) Natuurlijk, ik heb ook liever lente en zomer, maar hier kan ik ook wel van genieten hoor.
2) is droog weer maar 12 graden al te koud voor de meeste motorrijders? Ik kwam telkens hetzelfde drietal GS'en tegen :+, en wat verdwaalde motoren hier en daar, maar verder was het leeg. De wegen lagen er anders vrijwel perfect bij. Op wat droge aarde na dat door de boeren was achtergelaten, maar dat was het dan ook wel. En dan mooie opdwarrelende blaadjes in je spiegels. O+
3) je kunt wel goed merken dat het onderhouds seizoen van de wegen is begonnen. Ik werd van omleiding naar afsluiting gestuurd. Op enkele plekken heb ik de afsluitingsborden maar genegeerd, net als de locals.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nou je dat zo zegt, ik heb een doorwaaijas zonder enige reflectie of geel ofzo. Ik merk ook geen ander gedrag. Maar ja, het gaat natuurlijk om uitzonderingen he. Of desnoods net die halve tel eerder dat iemand op de rem trapt omdat ie je net wat eerder toch nog ziet en op tijd tot stilstand komt. Over het algemeen wordt je gewoon gezien natuurlijk en is er idd geen ander gedrag.

• Chevy454
  • Niet online
Follow the money oil.
Talkpoeder wordt vaak gebruikt om de billetjes van de baby droog te houden, deurrubbers te beschermen zodat de deuren niet vastvriezen en nu ook om een onmogelijke olielek te bepalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIZNNHgCWWLssoaJWjbPeOD6PWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEIEXdeegkC2jHHJOCvJjwRG.jpg?f=fotoalbum_large

Genoeg talkpoeder tegen het blok gestrooid en hij lekt dus effectief aan de koppelingsdeksel. Er was een nieuwe dichting geplaatst maar dat was niet effectief genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wm7E4PjOhO91O8nnpEJhaMV_LSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ct1Xt8tYMGNasT9YDt43iT1i.jpg?f=fotoalbum_large

Onderkant is niet nat dus hoef ik niet de binnenste koppelingsdeksel (en waterpomp) te verwijderen.

Op het SV forum hebben velen gevloekt met deze lekkage en meerdere oplossingen voorgesteld. Vlakschuren van het krom getrokken deksel zou mogelijk kunnen werken, vloeibare pakking is ook geprobeerd en werkte niet naar behoren. Om het finaal op te lossen is een aluminium deksel gewoon de enige beste oplossing.

Het lijkt een makkelijke fix te zijn maar dat was de BMW ook :z Het probleem is dat het deksel dus krom is, Suzuki levert die niet meer dus moet je een aftermarket deksel plaatsen. Woodcraft maakt een volledig dichte deksel, Siberdyne heeft met een open window. Dus gaan we voor die laatste optie als we toch het dubbele van een originele deksel moeten betalen.

Morgenavond nog eens kijken en dan met water het talkpoeder wegwassen. En dan wachten op het nieuwe deksel alvorens we gaan demonteren. Er zou loctite (gaan we weer) opzitten want de boutjes zitten maar op 10Nm vast.

[ Voor 21% gewijzigd door Chevy454 op 12-10-2025 23:04 ]

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:08
DrivinUCrazy schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:50:
Vandaag de Eifel (Daun, Gerolstein) en Hoge Venen (zoals Baraque Michel) in geweest na de motor door diverse omstandigheden een aantal weken te hebben laten staan.

1) wat zijn de herfstkleuren mooi. :) Natuurlijk, ik heb ook liever lente en zomer, maar hier kan ik ook wel van genieten hoor.
2) is droog weer maar 12 graden al te koud voor de meeste motorrijders? Ik kwam telkens hetzelfde drietal GS'en tegen :+, en wat verdwaalde motoren hier en daar, maar verder was het leeg. De wegen lagen er anders vrijwel perfect bij. Op wat droge aarde na dat door de boeren was achtergelaten, maar dat was het dan ook wel. En dan mooie opdwarrelende blaadjes in je spiegels. O+
3) je kunt wel goed merken dat het onderhouds seizoen van de wegen is begonnen. Ik werd van omleiding naar afsluiting gestuurd. Op enkele plekken heb ik de afsluitingsborden maar genegeerd, net als de locals.
Mooi stukje daar, en ook vaak rustiger dan verder naar beneden, ook als ik het mij goed herinner goed veel nieuw asfalt!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Klopt, de Vulkaneifel is niet voor niets mijn favoriete stukje van de Eifel. :)

Verder naar beneden is het ook mooi, maar dan gaan mijn dagroutes al snel richting 500km, exclusief het stukje heen/terug naar de Nederlandse grens. Dan kom ik op 650km gereden kilometers op een dag...
Daar worden de dagen nu te kort en te koud voor. ;)

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

Zaterdag waren we ook die kant op, was inderdaad erg rustig met motorfietsen. Bij de dam is normaal (ik denk plaats voor ongeveer 50 motorfietsen) alles vol, nu stonden er 0. Auto parkeerplaats was 3/4e gevuld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ht5YTzInuBvqVVf-7SJzESDEIK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fsO24Yg2riB9q8irmo1bHL5t.jpg?f=fotoalbum_large

Het is sowieso. Niet zo wie zo, zws, of sowiezo. Of andere varianten. Dus gewoon sowieso.

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gringjammer schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:36:
[...]

Wellicht is de uitleg beter als je de situatie ziet, ondertussen voor mij ook al aardige tijd geleden :*)

Je voorbeeld is uiteraard wel voor te stellen, zelf heb ik de jas van Macna waarop ik een fluor geel hesje kan clippen aan de jas. Helaas is mijn ervaring dat bestuurders op dezelfde manier reageren met dat hesje als zonder.

Voorheen had ik een zwart/gele CBR met LED koplamp en had ik gehoopt dat de upgrade naar de BMW GS met LED DRL en LED koplamp zou helpen maar soms lijken automobilisten wel zombies met enkel een gaspedaal en stuur..

Zelf hou ik me dan ook vast aan defensief rijgedrag en ga ik ervanuit dat ik niet wordt gezien ondanks de nu hogere zit. Die helpt vaak wel met vooruit kijken, mits geen SUV/busje/vrachtwagen voor me rijdt natuurlijk.

Wij motorrijders blijven kwetsbaar en lees iets te vaak zware (dodelijke) ongelukken in het nieuws :X
Vaak is de combinatie het "beste". Dus niet enkel volledig fluo, maar half half. Als je bijv. nu langs het bijna gele mais rijdt (wat er hier en daar nog staat) dan val je met je fluo jas bijna weg. Daarentegen of grijze miezerige dagen ben je weer goed zichtbaar. Combinatie van goede verlichting en en pak van niet 1 kleur (of helm erbij in combinatie) is een goede keus. Zoals nu bijv. ook de nieuwe politiepakken, half blauw met fluo. Maar garanties dat ze je zien heb je niet, er zijn immers steeds meer mensen die zo'n 10 meter voor zich kijken en niet verder. Maar zwart, zwart, zwart is in de de donkere tijd, en/of onder bomen met fel buitenlicht wel de minste combinatie.

• _Apache_

_Apache_

For life.

Het is natuurlijk een samenspel tussen je rij-stijl, verlichting, kleding en snelheid en algehele situational awareness.

Vanmorgen ook een file dat een koekblikker mij totaal niet heeft gezien. Wilde van rijstrook wisselen en zag mij niet, Terwijl ik al lange tijd uit zijn dooie hoek probeerde te blijven.
Maar ook op de toeter staan - seconden lang - en dan pas reageren.

• kneusteun
Was er niet vorig jaar ofzo een agent op de motor geschept ondanks dat hij fluor droeg.
En midden op straat stond.

• UTwizard
  • Nu online
kneusteun schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:14:
Was er niet vorig jaar ofzo een agent op de motor geschept ondanks dat hij fluor droeg.
En midden op straat stond.
Ik denk dat ik weet welk filmpje je bedoeld, een motoragent die op een invoegstrook van de snelweg staat om verkeer een baan op te laten schuiven en inderdaad frontaal wordt geschept door een auto die niet oplet?

Zelf ben ik helaas ook al eens van mijn gifgroene motor gereden met het argument "Oh ik heb je niet gezien" en mijn zwager is van zijn knalgele motor gereden met hetzelfde argument. Ik ben er dan ook van overtuigd dat felle kleuren he-le-maal geen verschil maken.

• kneusteun
Er zijn gewoon 3 soorten mensen

Mensen die kijken
Mensen die registreren
En mensen die in fluor lopen/rijden

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-01 16:46
UTwizard schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:52:
[...]

Ik denk dat ik weet welk filmpje je bedoeld, een motoragent die op een invoegstrook van de snelweg staat om verkeer een baan op te laten schuiven en inderdaad frontaal wordt geschept door een auto die niet oplet?

Zelf ben ik helaas ook al eens van mijn gifgroene motor gereden met het argument "Oh ik heb je niet gezien" en mijn zwager is van zijn knalgele motor gereden met hetzelfde argument. Ik ben er dan ook van overtuigd dat felle kleuren he-le-maal geen verschil maken.
Het gaat niet om felle kleuren, het gaat om reflecterende kleuren. die knal gele jassen reflecteren. Misschien helpt het niet in alledaagse situaties, maar denk eens aan een regenachtige avond, 's nachts, of een mistige landweg. Wie zie je dan beter?
In deze afbeelding, waren de fietsers net zo goed te zien geweest met zwarte jassen aan?

Afbeeldingslocatie: https://agu.com/media/wysiwyg/AGU_Visibility_1500x875.001.jpeg

Natuurlijk is het geen garantie, natuurlijk is wel eens iemand in hi-vis jas omver gereden, maar je kunt toch niet ontkennen dat er genoeg situaties zijn waarin je gewoon beter opvalt?

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• kneusteun
Naja, was ooit een onderzoek dat het dus geen zak uitmaakt.
Ik dacht uit de UK, en moet eerlijk zeggen dat helemaal zwart is natuurlijk ook wel het andere uiterste.
Kan deze foto ook gemaakt worden zonder dat al het andere zwart is?

Ik heb zelf geen zwarte motorkleding, en een grote koplamp ;) Want hier op deze foto kan je ook zeggen dat het voeren van een koplamp ook niet werkt ;)

• geert_s
kneusteun schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:05:
Naja, was ooit een onderzoek dat het dus geen zak uitmaakt.
Ik dacht uit de UK, en moet eerlijk zeggen dat helemaal zwart is natuurlijk ook wel het andere uiterste.
Kan deze foto ook gemaakt worden zonder dat al het andere zwart is?

Ik heb zelf geen zwarte motorkleding, en een grote koplamp ;) Want hier op deze foto kan je ook zeggen dat het voeren van een koplamp ook niet werkt ;)
Oke. Hier dan vanuit een onderzoek:

Motorrijders die fluorescent of reflecterende kleding droegen hadden een 37% lager risico op een aanrijding met letsel, vergeleken met degenen die dat niet deden. Bron.

• UTwizard
  • Nu online
geert_s schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:59:
[...]
In deze afbeelding, waren de fietsers net zo goed te zien geweest met zwarte jassen aan?
Zolang ze bij hun zwarte jassen wel gewoon hun reflecterende band om hun arm hadden gehad, ja dan waren ze net zo goed zichtbaar geweest. Zoals je zelf ook al aangeeft, reflectiestrepen vallen op.

En precies daarom heb ik in het verleden op de fiets ook altijd een losse reflecterende band om mijn arm gedaan, die valt op, zelfs van grote afstand al. Maar of je of een fluorgele helm of een donkere helm op hebt, maakt naar mening geen enkel verschil. En om terug te komen op bijvoorbeeld mijn ongeluk (of ook die van mijn zwager), dat was gewoon overdag, geen slecht weer, niet te hard gereden. Het probleem was een automobilist die simpelweg niet goed keek.

Hoe vaak komt het wel niet voor dat mensen niet aan de kant gaan voor hulpdiensten, omdat ze zelfs die grote fluorgele bus met blauw zwaailicht en knipperend grootlicht niet zien? En dan moet een fluorgeel helmpje of hesje voor mij als motorrijder het verschil maken?

• kneusteun
geert_s schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:16:
[...]

Motorrijders die fluorescent of reflecterende kleding droegen hadden een 37% lager risico op een aanrijding met letsel, vergeleken met degenen die dat niet deden. Bron.
Even geen tijd om door te lezen, maar hebben ze gewoon gevraagd?
Of hebben ze dezelfde mensen gebruikt?

Want mensen die ik zie met fluor geel rijden vaak al langer en/of rustiger (ik denk vooral leeftijd)

Maar ik kan helaas dat onderzoek uit de UK niet vinden...

• Bartje1983
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-01 12:53
[...]

Grijze auto's hebben ook minder ongelukken. Komt het omdat oudere mensen vaker voor een grijze auto kiezen? Of is het type persoon niet meegenomen? Kan dat niet uit het onderzoek halen.

Geld ook voor fluoriderende jassen. Mensen die dat kopen zullen waarschijnlijk ook defensiever rijden?

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

Lekker accuraat onderzoek ook:

Setting Auckland region of New Zealand from February 1993 to February 1996.

Participants 463 motorcycle drivers (cases) involved in crashes leading to hospital treatment or death; 1233 motorcycle drivers (controls) recruited from randomly selected roadside survey sites.

• geert_s
Het is wel mooi dat iedereen commentaar heeft en allerlei n=1 anekdotes heeft, en ja een ambulance wordt ook wel eens over het hoofd gezien, blabla. Het gaat om de kans. De kans dat je gezien wordt met reflecterende kleding is groter dan zonder. Als iemand met zijn kop in zijn telefoon zit te sturen ziet hij je niet. Maar over het algemeen is de kans dat je gezien wordt gewoon groter, zeker in situaties met verminderd zicht. Ik kwam met een (al dan niet voor verbetering vatbaar) onderzoek, kom maar met een onderzoek dat het niet uitmaakt.

Dat je het niet mooi vindt of er zelf niet voor kiest, allemaal prima. Maar het is toch (naast onderzoeken) ook gewoon basic logica dat je met reflecterende kleding beter wordt gezien? Waarom is dit zo'n ding onder motorrijders?

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Omdat het niet stoer is. ;)

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

ik vind dat iedereen het lekker zelf mag weten. Doe je een fluorjas aan, prima. Zelf doe ik het niet, ik ben van mening dat als (zoals je vaak ziet) een automobilist niet kijkt, hij/zij/hen/whatever je sowieso niet ziet met fluor of niet.

• Joris748
geert_s schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:29:
Het is wel mooi dat iedereen commentaar heeft en allerlei n=1 anekdotes heeft, en ja een ambulance wordt ook wel eens over het hoofd gezien, blabla. Het gaat om de kans. De kans dat je gezien wordt met reflecterende kleding is groter dan zonder. Als iemand met zijn kop in zijn telefoon zit te sturen ziet hij je niet. Maar over het algemeen is de kans dat je gezien wordt gewoon groter, zeker in situaties met verminderd zicht. Ik kwam met een (al dan niet voor verbetering vatbaar) onderzoek, kom maar met een onderzoek dat het niet uitmaakt.

Dat je het niet mooi vindt of er zelf niet voor kiest, allemaal prima. Maar het is toch (naast onderzoeken) ook gewoon basic logica dat je met reflecterende kleding beter wordt gezien? Waarom is dit zo'n ding onder motorrijders?
Reflecterend is niet gelijk aan fluorgele accenten ;)

• geert_s
ozzynator schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:33:
ik vind dat iedereen het lekker zelf mag weten. Doe je een fluorjas aan, prima. Zelf doe ik het niet, ik ben van mening dat als (zoals je vaak ziet) een automobilist niet kijkt, hij/zij/hen/whatever je sowieso niet ziet met fluor of niet.
Je moet het ook zelf weten, maar je argumentatie is bullshit, omdat het daar niet om gaat. Als een automobilist niet kijkt ziet hij je niet. Maar in gevallen met slechter zicht waarbij hij wel kijkt, ziet hij je minder snel over het hoofd. Minder snel. Niet nooit. Minder snel. Dus minder kans op een ongeluk.

Ik verplicht niemand iets, hoeft ook echt niet in de wet geregeld te worden, maar stop met die excuses om het niet te doen. Je vindt het niet mooi, niet cool, niet stoer, of hesjes onhandig, dus doe je het niet, prima.

• geert_s
Joris748 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:36:
[...]

Reflecterend is niet gelijk aan fluorgele accenten ;)
Ja oke, dat is nog een leuke semantische discussie, point taken.

• kneusteun
geert_s schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:29:

Omdat fluor niet reflecteert....
Dus ik heb gewoon reflectoren en verlichting.
Mijn wit met blauwe helm, grijze jas, of blauwe jas, of wit shirt en witte broek moet genoeg zijn om te zien.

Maar anders laat ze alle motoren dan gewoon in fluor geel leveren....

Het is gewoon valse veiligheid... in de auto stappen is veiliger...

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[...]

Maar ik zie nog geen sluitend causaal verband. Zijn motorrijders met dergelijke kleding wellicht sowieso meer risico mijdend, met daardoor andere rijstijl? De niet-fluo kleding dragers, droegen die wel geschikte motorkleding? Dit kon ik niet vinden in het document, en gezien het gaat om ongeluk met letsel is dat wel essentieel. Een donker t-shirt geeft grotere kans op letsel dan een licht gekleurde motorjas, maar dat lijkt me niet (alleen) kleur-afhankelijk ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

geert_s schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:36:
[...]

Ik verplicht niemand iets, hoeft ook echt niet in de wet geregeld te worden, maar stop met die excuses om het niet te doen. Je vindt het niet mooi, niet cool, niet stoer, of hesjes onhandig, dus doe je het niet, prima.
Dat vloekt een beetje met elkaar, vind je zelf ook niet? Je wil niemand verplichten, maar als iemand een andere mening heeft dan jou is het bullshit.

• kneusteun
noes schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:46:
[...]

Maar ik zie nog geen sluitend causaal verband. Zijn motorrijders met dergelijke kleding wellicht sowieso meer risico mijdend, met daardoor andere rijstijl? De niet-fluo kleding dragers, droegen die wel geschikte motorkleding? Dit kon ik niet vinden in het document, en gezien het gaat om ongeluk met letsel is dat wel essentieel. Een donker t-shirt geeft grotere kans op letsel dan een licht gekleurde motorjas, maar dat lijkt me niet (alleen) kleur-afhankelijk ;)
Precies dat was ook mijn punt.

Dat is hetzelfde als dat mensen met crosskleding vaker schade hebben aan hun motor :X ja omdat die waarschijnlijk ook vaker de weg af gaan.

• kneusteun
Afbeeldingslocatie: https://www.hdforums.com/forum/attachments/general-harley-davidson-chat/350793d1388758287-one-can-never-have-too-many-lights-extra-lighting.jpg
Ik zou deze halen, dat is vet veilig!

Edit: ik vraag mij wel af, waarom werkt fluor volgens velen? omdat het opvalt. Maar als iedereen fluor draagt.... valt het dan nog op?

[ Voor 73% gewijzigd door kneusteun op 13-10-2025 13:54 ]

• kneusteun
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3dsyRUtnhjV7snjfKK87xL9QMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qSSC1u4vhzsNKFRwhYhlant.jpg?f=fotoalbum_large
Fuck fluor! Pak gewoon 100% reflectie.

Moet nog een keer met dit ding op de motor gaan zitten. Alleen al voor de lol

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:44

RBH

Heb afgelopen weekend mijn eerste volledige gear gekocht. Groene cargo pants van John Doe, zwart leren jas van Rev-it, zwarte forged carbon helm van LS2 en zwarte laarzen + zwarte handschoenen.

Moet straks maar een fel gekleurde motor kopen. :P

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

kneusteun schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:51:

Edit: ik vraag mij wel af, waarom werkt fluor volgens velen? omdat het opvalt. Maar als iedereen fluor draagt.... valt het dan nog op?
Ja, want de auto's om ons heen zijn nog altijd primair grijs/zwart/donker blauw.

Zelf denk ik dat fluoriserend wel kan helpen, maar denk dat het vrij weinig doet. Mijn woon-werk is op een grote motorfiets (K1600GT) met voldoende verlichting en reflectoren. Als die al niet gezien wordt denk ik niet dat fluo gaat helpen.

Ik heb wel extra reflectoren op de zijkoffers geplakt (rood, achterzijde), zo is de breedte van de motor makkelijker te zien voor de achterliggers. Sommigen schuiven echt vlak achter je een baan op, vooral als die willen inhalen lijkt het rakelings.

• UTwizard
  • Nu online
kneusteun schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:56:
[Afbeelding]
Fuck fluor! Pak gewoon 100% reflectie.

Moet nog een keer met dit ding op de motor gaan zitten. Alleen al voor de lol
The stuff of nightmares :P

• kneusteun
En dan staande gehouden worden in Duitsland omdat je een reflector mist >:)

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-01 08:57
Ik zal er nog een ingooien (en ik meen ooit een slecht onderzoek daarin gelezen te hebben, ga het niet eens proberen te zoeken), in de zomer worden meer/minder motorrijders aangereden dan in de winter.
Meer zou kunnen, want dan rijden er ook meer.
Minder zou kunnen, want automobilisten zijn zich meer bewust dat er motorrijders rondrijden, omdat er meer rondrijden.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Conclusie: Naast je motor posen is minder gevaarlijk.

Ik ben minder gevaarlijk 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• kneusteun
Vrijdag schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:45:
Conclusie: Naast je motor posen is minder gevaarlijk.

Ik ben minder gevaarlijk 8)
Ziet niet iedereen jou over het hoofd? :X

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

kneusteun schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:50:
[...]

Ziet niet iedereen jou over het hoofd? :X
Niet als ik een fluorgele helm op doe 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

Vrijdag schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:08:
[...]

Niet als ik een fluorgele helm op doe 8)
Ik heb bij mijn nieuwe helm een setje (uiteraard ongebruikte) reflector stickers gekregen. Interesse? ;)

• Jazzy
  • Laatst online: 00:23

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

noes schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:46:
[...]

Maar ik zie nog geen sluitend causaal verband. Zijn motorrijders met dergelijke kleding wellicht sowieso meer risico mijdend, met daardoor andere rijstijl?
Interessant. Ze noemen dit zelf ook bij het stukje over zwaktes en sterke punten van het onderzoek:
The validity of our findings depends on the ability to control for confounding. In this study a wide range of potential confounders were measured and modelled in the multivariate analyses. Riders wearing high visibility clothing and white helmets are likely to be more safety conscious than other riders. However, we were able to adjust for sociodemographic variables, the propensity for risk taking behaviour (such as younger age, alcohol consumption, licence status, and motorcycle riding experience) and environmental characteristics (such as light conditions, weather, and speed limit zones).
Al kun je die cijfers niet negeren, vraag ik me wel af in hoeverre dit echt effectief is. Het grootste probleem blijft volgens mij toch dat "kijken maar niet zien" fenomeen waarbij iemand gewoon de weg opdraait terwijl ze je kunnen zien maar de hersenen het niet registeren.

Heb het zelf maar één keer meegemaakt maar ik reed op een voorrangsweg in Oostenrijk en een auto van rechts begint vanuit stilstand op te trekken en rijdt zo voor me de weg op. De bestuurder keek in mijn richting en voor mijn gevoel hadden we zelfs oogcontact. Dan rij ik nota bene een rode quad van 1,30m breed en heb een fluoriserende gele voorbumper. Kan me niet voorstellen dat het in zulke situaties nog iets uitmaakt of je een gele helm of jas draagt.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:29
Dikke tip voor deze tijd van het jaar: neem dat heldere vizier weer mee als je niet zeker weet hoe laat je je thuis bent.

... Besefte gisteravond ineens heel erg dat ik een getinte lens in de crossbril had zitten toen ik onverwacht uren later pas naar huis ging :+

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Vanwege een bezoekje CBR met een leerling kwam ik vandaag weer lang de bewuste rotonde. Ik had een EV mee, dus weinig PK maar veel koppel. Het was precies het (voorgaand druilerige) natte weer als vorige week disndag, zelfde condities, zelfde tijdstip ongeveer.

Inrit van de rotonde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIvdkzO6E7iRiObbFj77jnsBqRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qNLwfTm64ecUoGdKSvYBrTK.jpg?f=fotoalbum_large

Gedeelte van de rijbaan waar je dan overheen gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZ2Ubxf7uvT4uc9seMoz2uNSp70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwBDf0B7qSf5YzGXhX3obv1T.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit de andere kant bezien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yl15NAUqeSjel6GYwOyaTLRYfY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptSg2z4P8cc8iyxdSmwWLESy.jpg?f=fotoalbum_large

Het asfalt lijkt hartstikke schoon en netjes, maar hier al kun je de gladheid voelen. Als ik hier met de auto overheen rijdt hoef ik nog maar aan het gas te dénken en je krijgt al tractieverlies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmtY7P0WAsWiqVqICVQwcPxTxNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4znLtU85tVmcyZWBKEYGTQLu.jpg?f=fotoalbum_large

Omstreeks de bewuste locatie ligt er nu wat nieuws:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sz-FZ-jktitG-oH4ghEA9Ni6n8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWjRUpywAHAlLSqFqYAWAQTi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben er voor 99% zeker van dat dit diesel of oliespoor er vorige week (nog) niet lag, bovendien hebben we in die week verschillende droge en natte periodes gehad dus dat zou dan allang weggespoeld zijn, maar op deze locatie is het momenteel dus éxtra glad, nog erger dan op de andere delen.

Ik heb als vergelijking met deze auto ook getest op de rotonde erna, en de 270 graden bocht/inrit naar de rondweg die daarna volgt. Op het andere asfalt krijg ik onder normale rij-condities geen tractieverlies voor elkaar, maar op de bewuste rotonde gebeurt het eigenlijk direct als je het gas gebruikt in de bocht.

Nee, dat hoort je niet te doen, zeker niet met een EV, ik weet het. Maar op de andere bochten/rotondes gaat dat (nog) goed, hier niet. Met dit knullige N=1 onderzoekje lijkt mijn gedachte dat het asfalt hier gewoon ruk is, in ieder geval bevestigd. Niet dat de talloze verklaringen van anderen dan niet al een beetje bevestigden.

De gemeente heeft nog helemaal niks van zich laten horen. De verzekering wacht op schadeonderzoek, waarschijnlijk wordt de motor morgen opgepikt door Ten Kate voor de schouwing. Woensdag ga ik langs het ziekenhuis voor een röntgenfoto van mijn linkerhand, want die zou wel eens een (haar)scheurtje kunnen hebben.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Jazzy schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:42:
[...]

Interessant. Ze noemen dit zelf ook bij het stukje over zwaktes en sterke punten van het onderzoek:

[...]

Al kun je die cijfers niet negeren, vraag ik me wel af in hoeverre dit echt effectief is. Het grootste probleem blijft volgens mij toch dat "kijken maar niet zien" fenomeen waarbij iemand gewoon de weg opdraait terwijl ze je kunnen zien maar de hersenen het niet registeren.

Heb het zelf maar één keer meegemaakt maar ik reed op een voorrangsweg in Oostenrijk en een auto van rechts begint vanuit stilstand op te trekken en rijdt zo voor me de weg op. De bestuurder keek in mijn richting en voor mijn gevoel hadden we zelfs oogcontact. Dan rij ik nota bene een rode quad van 1,30m breed en heb een fluoriserende gele voorbumper. Kan me niet voorstellen dat het in zulke situaties nog iets uitmaakt of je een gele helm of jas draagt.
Een quad wordt wellicht ook weer onderschat, vaak gebruikt als landbouwvoertuig. In mijn buurt rijden ook veel quads/ATV rond, van de boeren die van/naar de velden gaan, staan vrijwel allemaal op T-kenteken en mogen dus niet hard. Ik was er niet bij en weet niet om welke afstand het gaat, maar als ik een trekker op afstand zie ga ik er ook vanuit dat ik er wel voor langs kan.

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

noes schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:28:
[...]

Een quad wordt wellicht ook weer onderschat, vaak gebruikt als landbouwvoertuig. In mijn buurt rijden ook veel quads/ATV rond, van de boeren die van/naar de velden gaan, staan vrijwel allemaal op T-kenteken en mogen dus niet hard. Ik was er niet bij en weet niet om welke afstand het gaat, maar als ik een trekker op afstand zie ga ik er ook vanuit dat ik er wel voor langs kan.
Zou kunnen dat dit meespeelt, maar ik heb het echt over een situatie waar je meters van elkaar verwijderd bent. Denk dat we dat allemaal wel een keer meegemaakt hebben, dat iemand je lijkt te zien maar toch gewoon de weg op stuurt.

Mijn punt is vooral dat dit een bekend psychologisch fenomeen is waar de kleur van je helm niets aan gaat veranderen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

noes schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:28:
[...]

Tip van flip: Ik heb een keer een ongevalsverhaal meegekregen ingevolge een trekker. Deze kwam tegemoet rijden op een buitenweg, 's avonds in het donker. De ongelukkige persoon reed op zijn weghelft en wilde een auto voor hem inhalen. Hij zag twee lichten komen in de verte en oordeelte op basis van de geschatte afstand dat hij nog wel ruimte had om in te halen.

Maar de tegenligger was dus een trekker... waarvan de koplampen op de neus zaten, en dus heel dicht bij elkaar. In het donker leek hij dus op een auto die véél verder weg was.

Het gevolg laat zich verder raden, laat het je niet gebeuren.

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Oranje promotiefilmpje. Maar wel toffe beelden voor als je van TETten houdt :P

• Joris748
Vrijdag schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:07:
[YouTube: 2025 KTM EUROPE ADVENTURE RALLY ROMANIA | KTM]

Onder tetten versta ik toch iets anders, maar het kan ermee door ;)

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-01 20:53
HTT-Thalan schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:54:
[...]
Tip van flip: Ik heb een keer een ongevalsverhaal meegekregen ingevolge een trekker. Deze kwam tegemoet rijden op een buitenweg, 's avonds in het donker. De ongelukkige persoon reed op zijn weghelft en wilde een auto voor hem inhalen. Hij zag twee lichten komen in de verte en oordeelte op basis van de geschatte afstand dat hij nog wel ruimte had om in te halen.

Maar de tegenligger was dus een trekker... waarvan de koplampen op de neus zaten, en dus heel dicht bij elkaar. In het donker leek hij dus op een auto die véél verder weg was.

Behalve over trekkers wordt dit ook vaak gezegd over motoren die dubbel dimlicht hebben. Ik heb me wel altijd afgevraagd of dit een heel significant effect is want ook met koplampen in het donker zie je wel diepte. Tegelijkertijd is het ook makkelijk voor te stellen dat in de haastigheid dit toch verkeerd ingeschat wordt dus zeker iets om rekening mee te houden.

• Joris748
WilbertNeems schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:24:
[...]

Behalve over trekkers wordt dit ook vaak gezegd over motoren die dubbel dimlicht hebben. Ik heb me wel altijd afgevraagd of dit een heel significant effect is want ook met koplampen in het donker zie je wel diepte. Tegelijkertijd is het ook makkelijk voor te stellen dat in de haastigheid dit toch verkeerd ingeschat wordt dus zeker iets om rekening mee te houden.
Je ziet diepte totdat je verblind wordt. En dat risico was er zeker als een grootlicht werd omgebouwd naar dimlicht, zonder de reflector aan te passen. Misschien dat het daarvandaan komt.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:54:
[...]

Heeft Tesla niet hetzelfde probleem? Als in: de auto ziet 2 rode lichtjes dicht bij elkaar en denkt dat de auto veel verder weg is. Blijkt het een motor te zijn waar de achterlichten dicht bij elkaar zitten waardoor de Musk-mobiel er achter op rijdt.

PVoutput

• Bommes
  • Laatst online: 21:27

Bommes

Capo del formaggio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wscZPGtgDrGAPdHIS7TbpyJ60tU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2LlvJhrSxtgagyvrxHrzUAb.jpg?f=user_large

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Sowieso is Roemenië echt een schitterend land om off-road te rijden. Heb er in 2018 een rally gereden met Leppink Adventure en was echt zwaar onder de indruk. Nog wat minder regeltjes, bordjes en hekken dan hier. Vriendelijke mensen ook.

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

s020506 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:38:
[...]

Heeft Tesla niet hetzelfde probleem? Als in: de auto ziet 2 rode lichtjes dicht bij elkaar en denkt dat de auto veel verder weg is. Blijkt het een motor te zijn waar de achterlichten dicht bij elkaar zitten waardoor de Musk-mobiel er achter op rijdt.
Klopt. De rechtszaken daarover lopen nog steeds, voor zover ik weet.
Maar Tesla vindt radar of lidar niet nodig.

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

DrivinUCrazy schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:03:
[...]

Klopt. De rechtszaken daarover lopen nog steeds, voor zover ik weet.
Maar Tesla vindt radar of lidar niet nodig.
Camera's die 10 jaar geleden in telefoons zaten zijn nog goed genoeg......

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
s020506 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:38:
[...]

Tesla heeft dit probleem niet. Ze hebben een stuk of twee motorrijders dood gereden in de USA, toen werd het statistisch significant en is het probleem opgelost.

Hopelijk doet ze aan regressietesten :+

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
_eLMo_ schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:09:
[...]

Tesla heeft dit probleem niet. Ze hebben een stuk of twee motorrijders dood gereden in de USA, toen werd het statistisch significant en is het probleem opgelost.

Hopelijk doet ze aan regressietesten :+
Voor de zekerheid rijd ik iets waarvan de achterlichten niet op een auto in de verte lijkt :P

PVoutput

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
s020506 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:08:
[...]

Voor de zekerheid rijd ik iets waarvan de achterlichten niet op een auto in de verte lijkt :P
Ik rijd een Tesla en een 1300GSA met kak lampen.
Ik doe met je mee.

#knutselen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jE5R7evYtf-7EuM_FNzx0Gc8d4s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ixcr7c7eW0lC6lrRUrzemjX3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CV54Mw_zKAj5RkWv6NZKOrrl4y8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xL6xpdPA4bTMQhseBlyMWFWg.jpg?f=fotoalbum_tile

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

_eLMo_ schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:55:
[...]

Ik rijd een Tesla en een 1300GSA met kak lampen.
Ik doe met je mee.

#knutselen
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik snap niet dat staaklichten niet verplicht zijn gesteld voor BMW motoren :+.

• ZeroMinded
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
nieuwe road 6 banden liggen er nog geen 3 weken onder… meteen een schroef erin gereden. Hij loopt niet (nauwelijks?) leeg dus besloten m te laten plakken van binnen(geen idee hoe dat werkt.) Maar t was 60 euro reparatie of 220 voor een nieuwe eronder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjgsfesibiGvKhSPZIMemfiZs1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3o1LkXaeqIcTjzPLYyYEeRL3.jpg?f=fotoalbum_large

• Joris748
ZeroMinded schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:11:
nieuwe road 6 banden liggen er nog geen 3 weken onder… meteen een schroef erin gereden. Hij loopt niet (nauwelijks?) leeg dus besloten m te laten plakken van binnen(geen idee hoe dat werkt.) Maar t was 60 euro reparatie of 220 voor een nieuwe eronder
[Afbeelding]
Werkt prima. In het verleden heb ik twee keer eerder een achterband zo laten repareren.

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-01 20:53
@ZeroMinded
Het is de schuld van de Road 6. Ik had op de 2e dag met mijn nieuwe Road 6 ook een stuk metaaldraad er in. :s Plug er in, opgepompt en de band is perfect op spanning gebleven de rest van de motorvakantie ondanks relatief zwaar gebruik. Ik laat de plug dus lekker zitten. En jouw reparatie van binnen is nog veel beter!

En door dit incident ook de voordelen van TPMS ervaren door de tijdige waarschuwing voor het lek. Tot nu toe vond ik het systeem vooral vervelend als ik mijn banden netjes op een specifieke druk zette en de TPMS dan toch vond dat het 0,1 bar minder of meer was. :o

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:21
Van begin juni het theorieboek mogen ontvangen van @ozzynator tot 1 oktober mijn AVD gehaald!! *O*

Alles in 1 keer gehaald waarbij het ritje voor het examen ik zo wat alles fout deed wat ik fout kon doen. Gelukkig een slechte generale maar een goed examen!
In de ochtend nog wel snel even om 07:00 uur bananen gehaald, zo voor het examen.

Vorige week een dag een Vulcan S gehuurd en heerlijk getoerd met het perfecte weer ervoor. Wel even wennen, voor het eerst alleen rijden, in de file tussen de rijstroken (nooit tijdens de les gedaan) en de avond met een klein regen buitje. Maar het was genieten! Eigenlijk tegen mijzelf gezegd, ik ga pas in het voorjaar een motor halen maar nu mijn oog laten vallen op een leuke Yamaha XVS 1100 Dragstar Custom (bobber variant) laten vallen. En dan kriebelt het en dus maar voor donderdag een proefrit geregeld 8)

Nu maar eens duiken in een goed slot (helaas is een Roadlok blijkbaar niet mogelijk), in verzekeringen duiken en wat ik nog meer moet gaan regelen.

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

Gefeliciteerd @GroeneThee!

• geert_s
GroeneThee schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:58:
Van begin juni het theorieboek mogen ontvangen van @ozzynator tot 1 oktober mijn AVD gehaald!! *O*

Alles in 1 keer gehaald waarbij het ritje voor het examen ik zo wat alles fout deed wat ik fout kon doen. Gelukkig een slechte generale maar een goed examen!
In de ochtend nog wel snel even om 07:00 uur bananen gehaald, zo voor het examen.

Vorige week een dag een Vulcan S gehuurd en heerlijk getoerd met het perfecte weer ervoor. Wel even wennen, voor het eerst alleen rijden, in de file tussen de rijstroken (nooit tijdens de les gedaan) en de avond met een klein regen buitje. Maar het was genieten! Eigenlijk tegen mijzelf gezegd, ik ga pas in het voorjaar een motor halen maar nu mijn oog laten vallen op een leuke Yamaha XVS 1100 Dragstar Custom (bobber variant) laten vallen. En dan kriebelt het en dus maar voor donderdag een proefrit geregeld 8)

Nu maar eens duiken in een goed slot (helaas is een Roadlok blijkbaar niet mogelijk), in verzekeringen duiken en wat ik nog meer moet gaan regelen.
Gewoon lekker gaan rijden, de herfst en winter zijn nog lang, met genoeg mooie zachte dagen. Dan heb je voor het voorjaar alvast wat goede ervaring opgedaan.

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:21
Nou dat is ook nu het plan inderdaad :D

Ik ga er vanuit dat ik donderdagavond terug rij op de motor, het weekend schijnt sowieso prima weer te worden. Zijn er nog suggesties voor een goed remschijf slot? Heb al een goed kettingslot en een hoes voor de motor. Moet ook nog een druppellader. Wat vergeet ik nog meer ?

Pfff... als een kind dat aan het wachten is tot het Sinterklaasavond is <+:)

• iMars
  • Laatst online: 22:47

iMars

Full time prutser

GroeneThee schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:27:
Nou dat is ook nu het plan inderdaad :D

Ik ga er vanuit dat ik donderdagavond terug rij op de motor, het weekend schijnt sowieso prima weer te worden. Zijn er nog suggesties voor een goed remschijf slot? Heb al een goed kettingslot en een hoes voor de motor. Moet ook nog een druppellader. Wat vergeet ik nog meer ?

Pfff... als een kind dat aan het wachten is tot het Sinterklaasavond is <+:)
Pin mij er niet op vast, anderen kunnen het misschien bevestigen (of ontkrachten), maar juist in het naseizoen is het voordeliger om een motor, kleding etc aan te schaffen dan op het moment dat het bij de seizoensrijders gaat kriebelen (voorjaar).

Koop hier mijn P1 reader :)

• _Apache_

_Apache_

For life.

iMars schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:30:
[...]

Pin mij er niet op vast, anderen kunnen het misschien bevestigen (of ontkrachten), maar juist in het naseizoen is het voordeliger om een motor, kleding etc aan te schaffen dan op het moment dat het bij de seizoensrijders gaat kriebelen (voorjaar).
Ja, lagere vraag.
Ruimte maken voor nieuwe collectie / modellen.
En vooral veel sneller plek bij een garagist voor onderhoud en reparatie.

Ondernemers zullen wat minder prijs gevoelig zijn, particulieren daarentegen.
Gewoon met gestrekt been onderhandelen, jij hebt nog een hele winter om te zoeken dus weinig te verliezen. })

[ Voor 15% gewijzigd door _Apache_ op 14-10-2025 15:41 ]

• geert_s
iMars schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:30:
[...]

Vooral zomerkleding natuurlijk, alle Goretex-doorrijkleding die je nu nodig hebt is nu meestal stervensduur.

Pagina: 1 ... 84 ... 105 Laatste