Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ik ben uitgekomen op een Healtech Thunderbox: https://www.healtech-electronics.com/products/tb/ . Wat een handig ding is dat! Aansluiten op de + en de - en daarna heb je 4 aansluitpunten voor externe accessoires! Hij gaat pas aan als de motor stabiel draait. Zelfs in de kleine ruimte onder het klepje bij te tank, waar de accu zit, is het goed weg te werken!
:strip_exif()/f/image/hUADXNJ30g7tMMKKf0qIBl8p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LGvLacA78AmqoLTwgHtDpKUv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door BvZwolle op 11-10-2025 16:38 ]
Bij mijn Street heb ik de kabel die naar de USB connector gaat (die geschakeld is) los gehaald. Vervolgens een zelfde soort stekker gekocht (Su nog iets hm90) en zo de garmin XT verbonden. Werkt primaBvZwolle schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:33:
Ik ben echt een electronische kluns, maar er moest een navigatievoeding en usb-aansluiting op de Speed komen. Aangezien ik het niet aandurft om kabels te strippen en te solderen, ben ik op zoek gegaan naar een veilige oplossing.
Ik ben uitgekomen op een Healtech Thunderbox: https://www.healtech-electronics.com/products/tb/ . Wat een handig ding is dat! Aansluiten op de + en de - en daarna heb je 4 aansluitpunten voor externe accessoires! Hij gaat pas aan als de motor stabiel draait. Zelfs in de kleine ruimte onder het klepje bij te tank, waar de accu zit, is het goed weg te werken!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja klopt. Zit onder het passagierszadel. Wat foto’s van een post op reddit ter verduidelijking.BvZwolle schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:13:
@R0y. Je bedoelt een USB die standaard in de Street zit? Mijn Speed heeft zoiets niet. Pas vanaf 2018.
Had verwacht dat jij die ook wel had.
Sumitomo zeker?R0y. schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:05:
[...]
Bij mijn Street heb ik de kabel die naar de USB connector gaat (die geschakeld is) los gehaald. Vervolgens een zelfde soort stekker gekocht (Su nog iets hm90) en zo de garmin XT verbonden. Werkt prima
Yamaha gebruikt dat merk ook, mogelijk zelfs hetzelfde type.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Waar kijk ik nou naar??
Alleen de (lege) behuizing van een tom tom?
If not: Hoezo zie ik dan het linkse deel van je handlebar?
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ja, haha! Goeie. Eerst had ik de foto onbewerkt gepost. Daar zag je mijn adres op. Niet echt handig dus. Ik heb de telefoon met AI de foto laten bewerken.Bommes schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:11:
[...]
Waar kijk ik nou naar??
Alleen de (lege) behuizing van een tom tom?
If not: Hoezo zie ik dan het linkse deel van je handlebar?
Het gaan om de krappe ruimte voor de tank... Ben niet echt een fotografisch wonder, zeg maar.
Klopt!DrivinUCrazy schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:38:
[...]
Sumitomo zeker?
Yamaha gebruikt dat merk ook, mogelijk zelfs hetzelfde type.
Noem mij ouderwets, maar knipperlicht en remlicht dat op dezelfde plek ziet is gewoon echt heel matig._eLMo_ schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:32:
@Aikon ik heb voor mijn GS ook een derde remlicht besteld.
Knipperen en remmen tegelijk is bijna niet te zien.
In volgorde:
- Stadslicht
- Remlicht
- Richting aangeven
- Richting aangeven en remmenMet het derde remlicht wat ik besteld heb (legaal in EU), schakelt het rode stadslicht / remlicht op de knipperende unit uit, veel duidelijker.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Rood en Oranje zie je al niet zo goed in je perifere zicht (en zoals ik hier lees, mensen die kleurenblind al helemaal slecht), en al helemaal als het rood / oranje knippert.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonnoeboiler

Een proefritje werd gisteren gemaakt en het ging een kort ritje worden want geen oordoppen in en we wilden enkel de koppeling testen. Het werd uiteindelijk 40km en weer wat dingen bijgeleerd. De koppeling slipt nu niet meer door, dus de operatie en het resultaat zijn een succes
Even een korte stop om even te kijken of alles nog spik en span is
:strip_exif()/f/image/vJaWFrGriix96j58QygYgDkV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MZ4uDwmoyTvn1jwm5gGwLRlZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Alles ziet er goed uit en alles is mooi droog.
Maar het kostenplaatje van deze operatie is als volgends voor de onderdelen.
Voor sommige zaken heb ik een inschatting gemaakt want ik heb een set van koperen O-ringen gekocht, ik heb een assortiment van smeermiddelen gekocht waarbij ik maar een likje hebt gebruikt ipv de volle pot / tube. De delen zijn bij verschillende zaken gekocht want acties
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Koppeling | Koppelingsplaat oliebestending | € 139,95 | € 139,95 |
1 | Koppeling | Drukplaat | € 55,95 | € 55,95 |
1 | Koppeling | Drukhuis | € 95,92 | € 95,92 |
1 | Koppeling | Diafragmaveer | € 35,90 | € 35,90 |
6 | Koppeling | Bevestigingsbouten | € 1,50 | € 9,00 |
1 | Bediening | Clutch slave / release cylinder | € 121,00 | € 121,00 |
1 | Bediening | Pakking Clutch slave / release cylinder | € 2,95 | € 2,95 |
1 | Bediening | koppelingsdrukstift | € 37,95 | € 37,95 |
1 | Bediening | vilt koppelingsdrukstift | € 3,50 | € 3,50 |
1 | Versnellingsbak | Prise as keerring voorkant | € 11,95 | € 11,95 |
1 | Versnellingsbak | Prise as keerring achterkant | € 19,32 | € 19,32 |
1 | Cardan | Schuivende kruiskoppeling | € 60,00 | € 60,00 |
1 | Varia | Staburags NPU 30 | € 22,88 | € 22,88 |
1 | Varia | Loctite 2701 | € 11,99 | € 11,99 |
1 | Varia | Lithium EP-2 vet en kopervet | € 2,00 | € 2,00 |
1 | Varia | Ontluchter M10x1.00 | € 2,50 | € 2,50 |
2 | Olie | Motul 80W90 | € 13,99 | € 27,98 |
1 | Olie | Aftapplug | € 1,65 | € 1,65 |
8 | Olie | Koperen afdichtingen | € 0,50 | € 4,00 |
1 | Gasklep | O-ring | € 2,50 | € 2,50 |
Totaal | € 668,49 |
Maar om deze klus uit te voeren heb je wel wat gereedschap nodig. Hiervoor had ik het meeste in huis en moest ik volgende noodzakelijke delen kopen .
1 | Gereedschap | Centreerdoorn universeel voor BMW motoren | € 42,75 | € 42,75 |
1 | Gereedschap | Momentsleutel 1/4" | € 90,00 | € 90,00 |
Totaal | € 132,75 |
1 | Gereedschap | Centreerdoorn 1150 6-bak | € 19,95 | € 19,95 |
1 | Gereedschap | HBM dieselinjectoren doppenset | € 43,38 | € 43,38 |
Totaal | € 63,43 |
De hamvraag wat iedereen heeft (en ik al wist voordat ik aan deze klus begon): was het nu goedkoper om dit zelf te doen ipv te laten doen? Ik kreeg een offerte voor 800 euro maar dat was zonder de clutch slave cilinder en zonder een nieuwe drukstift en zonder de kuiskoppeling. En ik denk dat de werkuren onderschat waren gezien het geklooi met de koppelingdrukstift en staat van de bak (22 jaar oud uiteindelijk). Omdat ik de gereedschappen moest kopen (momentsleutel tikt hard aan) en een betere koppelingsplaat heb geplaatst (65 euro duurder als een normale) ben ik evenveel geld kwijt als het laten doen. Maar ik heb wel enorm veel plezier, ervaring, zelfvertrouwen en gereedschap eraan overgehouden.
Toen ik de motor kocht hield ik rekening dat de koppeling vervangen moest worden. Ik dacht dat het 400 euro ging kosten en dat klopte ook wel voor de koppeling zelf. De bediening ervan had ik over het hoofd gezien. Als ik dan kijk naar mijn fiets en naar het aanbod aan R1150RTs dan heb ik de juiste motor voor mij gekocht
[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 11-10-2025 22:59 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Kleppen stellen en synchroniseren.
Nieuwe iridium bougies plaatsen.
Remvloeistof vervangen (integraal ABS is zeer gevoelig hiervoor!)
De andere wensen (andere remschijven en dan meteen staalomvlochten remleidingen) doen we pas over enkele duizenden kilometers.
De V-riem heb ik expliciet niet vermeld want ik weet niet welke ik erop heb zitten. 1 moet elke 40k en de andere elke 60k vervangen worden (als ik me niet vergis) Ik ga ze inspecteren en dan zien we het wel. Aangezien de motor 136k heeft zal dat met de riem wel OK zijn. De motor is goed onderhouden geweest.cyntax schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:35:
@Chevy454 Netjes man, was leuk om je klus te volgen. Vergeet bij de grote beurt niet de dynamo v-riem mee te pakken. Op den duur kan je ook nog de brandstofleidingen en brandstoffilter vervangen mochten die oud en versleten zijn.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Terug over de snelweg door Duitsland onbehoorlijk hard gereden. De eta op de navigatie liep niet op maar terug... De benzinemeter deed ook een duikvlucht. Verstopt achter het standaard windscherm vanwegen de wind (zag er niet uit, denk ik), is 160 wel prima te doen op de Transalp 750. Zeer steady.
@HTT-Thalan nog niet de kans gehad te reageren op je schuiver. Zuur dat je dit is overkomen. Hopelijk geen spierpijn meer inmiddels en wordt die rotonde aangepakt.
[ Voor 25% gewijzigd door Barista op 12-10-2025 09:24 ]
Helaas, mijn heup is ondertussen paars en geel en de muis van mijn hand is nog steeds te kapot om dingen vast te kunnen pakken, maar de schouder is wel beter geworden. Airbagvest had daar zeker geholpen maar niet voor die dingen die nu nog pijn doenBarista schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:14:
@HTT-Thalan nog niet de kans gehad te reageren op je schuiver. Zuur dat dat je moet overkomen. Hopelijk geen spierpijn meer inmiddels en wordt die rotonde aangepakt.
Afwikkeling gaat nog heel lang duren. De motor moet binnenkort naar Ten Kate voor analyse maar mijn werkgever heeft laten weten achter me te staan richting de gemeente. Als rijschool hopen ze dat de gemeente het dan iets serieuzer neemt, zeker met alle mensen erbij die willen getuigen dat dit probleem al jaren speelt.
Ik voel me gewoon stom dat ik die dag besloot mijn route te veranderen. Ik had de dag erop vrij, had ik ervoor gekozen die medicatie een dagje later op te pikken was er nou niks aan de hand geweest
Ach, waarschijnlijk heb je in je leven heel veel van dat soort keuzes gemaakt die je juist behoed hebben voor ergere dingen.HTT-Thalan schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:22:
[...]
*knip*
Ik voel me gewoon stom dat ik die dag besloot mijn route te veranderen. Ik had de dag erop vrij, had ik ervoor gekozen die medicatie een dagje later op te pikken was er nou niks aan de hand geweest.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Waarschijnlijk. We zullen het niet wetenJoris748 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:52:
[...]
Ach, waarschijnlijk heb je in je leven heel veel van dat soort keuzes gemaakt die je juist behoedt hebben voor ergere dingen.
Nu met een gemengd gevoel (leuk, en zuur) een bestellijst aan het samenstellen online. De helm is eenvoudig - zelfde type en maatvoering en de Sena zet ik wel over. De broek, schoenen en handschoenen zijn lastiger. De handschoenen zijn niet verkrijgbaar momenteel, de schoenen en broek waren al wat ouder. Ik heb dus nu deze lijst:
/f/image/TiwiLF1fUTOK11kdhgV9f3uV.png?f=fotoalbum_large)
Mijn jeans zijn aramide door en door, goede bescherming dus (en dat bleek ook wel). Ik kreeg van jullie eerder de tip dat Panda Moto ook hele goeie jeans doet, dus daarom deze in de lijst.
Wat denken jullie? Voor langere ritten en nat weer heb ik gewoon een Rev'it overbroek met Level 2 stukken erin, Jeans zijn dus puur voor zomer en kort woon-werk verkeer. Zelfde voor de schoenen, ik heb Forma Adventure laarzen maar dat is omslachtig met woon-werk, daar wil ik gewoon jas/helm uitgooien en in de lesauto stappen. Mijn werk voorziet straks wel in een volledig Alpinestars motorpak voor zomer en winter, maar dat is alleen voor werkgebruik en jeans worden helemaal niet voorzien. Helm krijg ik ook daar apart in gebruik voor werkgebruik ivm comms op de motor.
Mijn nieuwe Macna Higera jas heeft totaal geen schade, niks. De night-eye bescherming is wel al enkele weken los aan het bladderen dus ik moet er ivm garantie wél een keer mee terug, maar vervangen is dus niet aan de orde.
- edit -
Ik heb voor nu gewoon alleen de helm besteld want die is het meest dringend - de oude is beschadigd en het zonnevizier werkt zelfs niet meer dus dat geeft aan dat er intern wel wat klem / kapot zit. De rest kan allemaal nog even door tot ik wat nieuws heb.
[ Voor 32% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-10-2025 10:15 ]
Ja het is wel leuk om op je eigen projectmotor te rijden. Had wel plezier bij de testrit. De BMW R1150RT ga ik gebruiken voor woon werk (scheelt 2x20 minuten file). De Suzuki SV650S als ik met een echte motorfiets wil rijden, lekker door de toeren jagen en sturen. (Het voelt speelser aan, als een echte motorfiets in mijn hoofd tov de toerbuffel)botoo schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 00:04:
@Chevy454 het eindresultaat is niet in geld uit te drukken, je hebt er een geweldig project aan gehad en je kan er naderhand ook nog op rijden, en waarschijnlijk met meer plezier dan op een nieuwe ook.
De BMW F800GT heb ik als betrouwbare motor waar ik zelf niet aan wil klussen. Maar ik denk dat deze (of de Suzuki SV650S) eruit gaat als de BMW R1150RT betrouwbaar blijkt te zijn. Als een R1200GS mijn pad kruist dan moet zeker die F800GT weg.
[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 12-10-2025 11:25 ]
Als... Zo gaat het leven nu eenmaal. Niet te lang in blijven hangen en doorgaan. (Zelfde verhaal als toen ik mijn RT liet omvallen, ben nog steeds onzeker om die van de middenbok te halen maar oefening baart kunst.)HTT-Thalan schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:22:
Ik voel me gewoon stom dat ik die dag besloot mijn route te veranderen. Ik had de dag erop vrij, had ik ervoor gekozen die medicatie een dagje later op te pikken was er nou niks aan de hand geweest.
Ik hoop wel dat het met de gemeente goed afgehandeld wordt voor jou!
[ Voor 1% gewijzigd door Chevy454 op 12-10-2025 11:43 . Reden: Nederlands blijft soms moeilijk... ]