Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

GroeneThee schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:27:
Nou dat is ook nu het plan inderdaad :D

Ik ga er vanuit dat ik donderdagavond terug rij op de motor, het weekend schijnt sowieso prima weer te worden. Zijn er nog suggesties voor een goed remschijf slot? Heb al een goed kettingslot en een hoes voor de motor. Moet ook nog een druppellader. Wat vergeet ik nog meer ?

Pfff... als een kind dat aan het wachten is tot het Sinterklaasavond is <+:)
Een minicompressortje is ook wel handig. Kan je mooi zelf je banden oppompen. Via Bol/Ali kan je ze nog wel eens goedkoop halen, of de Action. Kosten meestal rond de twee tot vier tientjes oid. Zag ze laatst zelfs nog liggen bij de Kruidvat, maar dat is natuurlijk filiaalafhankelijk.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Paar daagjes Duitsland met het koekblik en het gezin, toch ook even een motorkleding winkel bezocht.
Nieuw gekocht: Richa Braxton motorjas, een groene.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXmA-g3L4Lb3fx1Q0fbeUOehkmo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/vqvtoKxLBNw7Zu7mz7GVYAk5.webp?f=user_large
Kan ik weer een beetje netjes voor de dag komen als hipster op mijn Vespa 8)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:58
Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met de kettingpons van Jos Smit? Het origineel van DID is ruim 2x zo duur. Opzich ook nog acceptabel, maar als de goedkope het net zo goed doet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:01
Ik gebruik de originele pons van DID. Kost 60 euro oid. Ideaal om probleemloos did ZVMX kettingen te ponsen. Een aanrader. Geen ervaring met de Jos Smit variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Dutchgixxer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:16:
Ik gebruik de originele pons van DID. Kost 60 euro oid. Ideaal om probleemloos did ZVMX kettingen te ponsen. Een aanrader. Geen ervaring met de Jos Smit variant
Die van DID is inmiddels eerder het dubbele...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoolNoodle
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-10 16:37
Ik heb de kettingpons van Jos Smit gebruikt voor mijn ketting en hij is prima in gebruik. Zeker voor de regelmaat waarin ik hem verwacht te gebruiken. Ik heb de DID originele niet gebruikt, alleen gezien. Maar het lijkt wel hetzelfde ding.

Vergeet niet te genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:13
Heb je zo'n ding eigenlijk standaard nodig als je zelf je ketting verwisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Pyr0_ schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:52:
Heb je zo'n ding eigenlijk standaard nodig als je zelf je ketting verwisseld?
De ketting wordt in een stuk geleverd, dus je kan ook je achterbrug uitbouwen en hem er om leggen. Maar dat is vaak meer werk dan splitsen en opnieuw klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-10 20:03
Als je een kettingset bij Jos Smit besteld, krijg je een open ketting die je nog moet klinken.
Dus de achterbrug kan blijven zitten. Voortandwiel losnemen, dan achterwiel uitbouwen en tandwiel vervangen. Voor nieuw tandwiel erop.
Achterwiel er terug in en ketting omleggen. Daarna ketting sluiten door te ponsen.
Achterwiel stellen (ketting doorhang nazoeken in handboek) en daarna alles vast zetten. Appeltjes eitje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-10 19:52
Vrijdag schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:41:
[...]

Een minicompressortje is ook wel handig. Kan je mooi zelf je banden oppompen. Via Bol/Ali kan je ze nog wel eens goedkoop halen, of de Action. Kosten meestal rond de twee tot vier tientjes oid. Zag ze laatst zelfs nog liggen bij de Kruidvat, maar dat is natuurlijk filiaalafhankelijk.
En de Dunlop druppellader van de Action is ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DraZ666
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:22
DRAFTER86 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:12:
Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met de kettingpons van Jos Smit? Het origineel van DID is ruim 2x zo duur. Opzich ook nog acceptabel, maar als de goedkope het net zo goed doet...
Dit is een prima ding, zelf al aardig wat sets mee vervangen. Mocht je alles vervangen dan adviseer ik je eerst je achterwiel te blokkeren met een blok hout oid, voor tandwiel los te draaien, daarna met een slijptol je ketting breken en dan pas je achterwiel eruit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:57

A13X

Dude

GroeneThee schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:27:
Nou dat is ook nu het plan inderdaad :D

Ik ga er vanuit dat ik donderdagavond terug rij op de motor, het weekend schijnt sowieso prima weer te worden. Zijn er nog suggesties voor een goed remschijf slot? Heb al een goed kettingslot en een hoes voor de motor. Moet ook nog een druppellader. Wat vergeet ik nog meer ?

Pfff... als een kind dat aan het wachten is tot het Sinterklaasavond is <+:)
Fun fact, ik heb mijn eerste motor op 5 december (2003) opgehaald 8)

Awesome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:23

Rick-Jan

always connected

Truus01 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:55:
[...]

En de Dunlop druppellader van de Action is ook prima.
Ik weet niet of ze nu een nieuwe versie hebben, maar de Dunlop zou ik juist niet aanraden. De Dunlop heeft geen smart programma. Beter een optimate of ctek.

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15-10 11:39
DRAFTER86 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:12:
Ik heb al drie kettingen geklinkt met de Afam EasyRiv5. https://www.louis.nl/nl/a...olle-klinknagels-10016799

Makkelijk, goedkoop en geen groot gereedschap in je handen voor zo'n kleine klus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:59

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Nou, update van het ziekenhuis: Na een röntgen en CT foto / scan blijkt mijn hand níet gebroken te zijn. Wat dan wel het probleem is, komplett keine ahnung, maar gewoon ibu erin en doorgaan dus. Die heup is ook nog steeds echt super gevoelig en vooral de kop doet ontzettend scherp pijn als je b.v. in kleermakerzit probeer te zitten (want ik in de bank altijd doe).

Motor staat ondertussen bij Ten Kate. Ik twijfel of ik er gelijk een valbeugeltje op laat zetten maar ergens vind ik dat een beetje onzin aangezien de schade blijkbaar beperkt blijft en je dat gewicht wel de hele tijd mee leurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HTT-Thalan schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:31:
Nou, update van het ziekenhuis: Na een röntgen en CT foto / scan blijkt mijn hand níet gebroken te zijn. Wat dan wel het probleem is, komplett keine ahnung, maar gewoon ibu erin en doorgaan dus. Die heup is ook nog steeds echt super gevoelig en vooral de kop doet ontzettend scherp pijn als je b.v. in kleermakerzit probeer te zitten (want ik in de bank altijd doe).

Motor staat ondertussen bij Ten Kate. Ik twijfel of ik er gelijk een valbeugeltje op laat zetten maar ergens vind ik dat een beetje onzin aangezien de schade blijkbaar beperkt blijft en je dat gewicht wel de hele tijd mee leurt.
Ah crap man, had je nog geen sterkte gewenst, dus bij dezen!

ik neem aan dat jij 99% zelf de berijder bent? ik zou dan niet primair zo'n beugeltje doen, tenzij je vaker op je plaat gaat/denkt te gaan (maar dan zou ik als rij-instructeur ook ff goed nadenken). Dit is een lullig ongeluk met die gladde plekken, maar dat kan iedereen overkomen die daar op 2 wielen overheen rijdt. (en dat gebeurt dus gelukkig niet zo vaak). Mijn persoonlijke mening: Enige reden waarom jij meer kans maakt op dit soort ongelukken is dat je veel kilometers maakt op de motor, en dan vaak ook nog een leerling in de gaten moet houden.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:31:

Ik vond het bij mijn rijles wel fijn dat hij erop zat, want zoals je merkt, is het fijn als je niet klemt ligt tussen de motor en de grond, maar de motor op z'n eigen beugels ligt.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

@kneusteun 8)

(waarom doet die @ het niet meer :? )

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:04
Tof ding wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:37
Als ze nu de CBX eens nieuw leven inblazen. Zal wel nooit gebeuren, want oei, CO².

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Boudewijn schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:38:
[...]
Ah crap man, had je nog geen sterkte gewenst, dus bij dezen!

ik neem aan dat jij 99% zelf de berijder bent? ik zou dan niet primair zo'n beugeltje doen, tenzij je vaker op je plaat gaat/denkt te gaan (maar dan zou ik als rij-instructeur ook ff goed nadenken). Dit is een lullig ongeluk met die gladde plekken, maar dat kan iedereen overkomen die daar op 2 wielen overheen rijdt. (en dat gebeurt dus gelukkig niet zo vaak). Mijn persoonlijke mening: Enige reden waarom jij meer kans maakt op dit soort ongelukken is dat je veel kilometers maakt op de motor, en dan vaak ook nog een leerling in de gaten moet houden.
Die CB125F is een beetje licht om als volgmotor te dienen :P en ik leen mijn motor idd niet uit. Qua gewicht @_eLMo_ ding weegt nét iets meer dan ikzelf, niet super veel voor een motor dus. Hij is op mijn been/schoen geland maar daar trapte ik hem eenvoudig van af om op te kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakeItToTheMax
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:44
Om nog maar is een balletje op te gooien/discussie te starten: wel of geen abs?

Vandaag geslaagd, dus nu wachten tot ik mijn rijbewijs kan ophalen! (Nog steeds) zoekende naar een V-Strom 650 uit 2007 (vanwege prijs) en vanaf dat jaar zou er abs op zitten maar soms dus niet. Wat zou jullie advies zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:37
Liefste (veiligste) met ABS, maar zonder kan ook, alleen moet je daar rekening mee houden met nat weer en eventuele noodstoppen.

zeker, zeker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:38

_Apache_

For life.

TakeItToTheMax schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:12:

Vandaag geslaagd, dus nu wachten tot ik mijn rijbewijs kan ophalen! (Nog steeds) zoekende naar een V-Strom 650 uit 2007 (vanwege prijs) en vanaf dat jaar zou er abs op zitten maar soms dus niet. Wat zou jullie advies zijn?
Je hoeft maar 1 zwieper te maken je hebt de minderprijs al ongedaan gemaakt.. :+

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08:54
Met ABS.

@ozzynator Wat ozzynator zegt klinkt leuk, er rekening mee houden, en dat is waar tot op een bepaalde hoogte. Probleem is dat je bij een noodstop waarbij het er echt om gaat door tijdsgebrek en schrik waarschijnlijk niet de mentale/bewuste capaciteit over houd om daar rekening mee te houden.

Dus liefst met ABS en dan paar keer een noodstop maken om de werking van ABS te ervaren. En indien toch zonder ABS dan het advies om heel regelmatig de noodstop (op een veilige plek) te oefenen zodat je in een penibele situatie minder capaciteit nodig hebt voor een effectieve noodstop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Als beginner: Pak iets mét abs. Tenzij je echt je zinnen hebt gezet op één of ander obscure of vintage machine kun je altijd wel iets vinden waar ABS op zit, en al helemaal met modernere (niet lullig bedoeld) 13-dozijn machines.

Zonder ABS remmen kan en wil prima, maar dan moet je 1) getraind zijn in de techniek en 2) op het moment suprême precies de juiste dingen doen, en dat doen veel mensen niet (want paniekreactie enzo). Dan is het nog geen wondermiddel maar de eerste veiligheid heb je dan alvast in de pocket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

ozzynator schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:28:
Als ze nu de CBX eens nieuw leven inblazen. Zal wel nooit gebeuren, want oei, CO².
Denk niet dat de uitstoot een issue is: BMW K1600 blok is ook een 6 pitter en slaagt ook voor de uitstootnormen.

Probleem zit m vooral in de prijs. Een 6 in lijn is grofweg anderhalf keer zo duur om te bouwen (en onderhouden) als een 4 in lijn. En ze hebben de 6 cilinder Goldwing ook al in het assortiment. Dus waar ga je zo'n motor wegzetten? 6 cilinder klinkt en rijdt fantastisch, maar de CB1000R (of hoe ie ook heet) heeft ook zat power. Daar een model boven zetten wordt erg niche, dus die investering is niet terug te verdienen.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb als eerste (en huidige) motor een V-Strom 650 gekocht ,met ABS. Waarom met? Omdat ik er elke dag op rijd, weer of geen weer (tenzij vorst of code rood oid, ik heb vorig jaar 3 dagen bewust niet de motor gepakt wegens het weer...). Ik kan me voorstellen dat als je alleen op zondag in de zomer een mooi ritje maakt, de vergelijking anders uitpakt.

Het is niet sexy of cool, maar veiligheid is voor mij belangrijk. Ook als het geld kost.
offtopic:
Dus ook een fluor-geel hesje is er ook gewoon ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 15-10-2025 17:07 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sobbereng
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:43

Ik heb ook een v-strom met abs gekozen als eerste motor. Vanwege gebrek aan ervaring leek me dat erg geruststellend, 1 zorg minder.
Mijn 2008 model bleek na de verkoop een 2007 model te zijn die in 2008 was ingeschreven -> niet teveel vertrouwen op die jaartallen dus.
Verder erg fijne motor, zuinig, comfortabel, geen scherp rijgedrag maar voor de prijs absoluut een aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
sobbereng schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:38:
[...]

Ik heb ook een v-strom met abs gekozen als eerste motor. Vanwege gebrek aan ervaring leek me dat erg geruststellend, 1 zorg minder.
Mijn 2008 model bleek na de verkoop een 2007 model te zijn die in 2008 was ingeschreven -> niet teveel vertrouwen op die jaartallen dus.
Verder erg fijne motor, zuinig, comfortabel, geen scherp rijgedrag maar voor de prijs absoluut een aanrader.
Sowieso start een jaargang van een motor model nooit altijd op 1 januari. Dus altijd framenummer checken als het je gaat om opties / dingen die er pas vanaf een nieuw modeljaar op zaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Knuppel hoenderhok: Al die moderne onzin, ik rem echt veel beter dan ABS kan >:)

Dat is natuurlijk een onzin opmerking.
Maar je sluit best wel heel erg veel motoren uit als je ABS als harde eis stelt.
Ja het is veiliger, maar wat mij betreft geen 100% noodzaak.
* Bommes zijn Vespa heeft zelfs ASR met zijn whopping 26pk :P

Mijn Tuareg heeft ook beide, ABS en ASR, in de offroad stand heb ik beide compleet uitstaan.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Bommes schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:36:
Knuppel hoenderhok: Al die moderne onzin, ik rem echt veel beter dan ABS kan >:)

Maar je sluit best wel heel erg veel motoren uit als je ABS als harde eis stelt.

Mijn Tuareg heeft ook beide, ABS en ASR, in de offroad stand heb ik beide compleet uitstaan.
Bommes heeft zelfs Hill Descent Control op zijn motoren, dat is die functie waarbij je met een gecontroleerde snelheid langs een helling naar beneden glijdt zodat je uitgerust beneden aankomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:19

Ik durf hem wel aan dat ik zonder ABS minstens net zo hard kan remmen als met >:)

mits droog en schoon wegdek en voldoende tijd om me voor te bereiden op de remactie ;)

ABS is niet altijd beter, maar wel altijd veiliger

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Joris748 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:42:
[...]

Ik durf hem wel aan dat ik zonder ABS minstens net zo hard kan remmen als met >:)

mits droog en schoon wegdek en voldoende tijd om me voor te bereiden op de remactie ;)

ABS is niet altijd beter, maar wel altijd veiliger
Ik kan zelfs tot stilstand komen zonder de remmen überhaupt te gebruiken :').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
HTT-Thalan schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:43:
[...]

Ik kan zelfs tot stilstand komen zonder de remmen überhaupt te gebruiken :').
Daarvoor hoef je er niet persé bij te gaan liggen 8)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

HTT-Thalan schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:40:
[...]

Bommes heeft zelfs Hill Descent Control op zijn motoren, dat is die functie waarbij je met een gecontroleerde snelheid langs een helling naar beneden glijdt zodat je uitgerust beneden aankomt.
Bomen, tegen bomen rijden is mijn ding. Langs helling glijden is mij nog niet gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:32

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Nou, ik meen me nog een foto van een v-strom die bergaf in de sneeuw lag te herinneren.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:57

A13X

Dude

DrivinUCrazy schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:14:
Nou, ik meen me nog een foto van een v-strom die bergaf in de sneeuw lag te herinneren.
Dat dacht ik mij dus ook te herinneren....

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Daar kwam geen glijden aan te pas, dat was omvallen.
En ook nog eens bergop, niet downhill :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Downhill heb ik ook wel fotos van omgevallen motoren, let wel, mijn eigen motoren. Maar ook daar val ik steeds in tijdens stapvoets acties.
Eigenijk niet ik gewoon harder naar beneden bollen maar daar zijn de ballen niet grote genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Bommes schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:32:
Downhill heb ik ook wel fotos van omgevallen motoren, let wel, mijn eigen motoren. Maar ook daar val ik steeds in tijdens stapvoets acties.
Eigenijk niet ik gewoon harder naar beneden bollen maar daar zijn de ballen niet grote genoeg voor.
Oh, je bent nog nooit met 120 km/h onderuitgegaan? Dat heb ik dan wel weer uitgeprobeerd 8) Insturen Stekkenwal :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[..]
Voor een gevorderde rijder die er vooral op zomerse zondagen mee rijden wil is het niet echt noodzaak nee.

Maar voor beginners en woon-werk rijders (al helemaal in de spits, herfst en winter) is ABS toch echt wel een waardevolle toevoeging. Ja, je kan dan niet alle oudere motor kiezen en bent dan gebonden aan wat nieuwers (of aan BMW, die waren heel vroeg met ABS), maar met 1 glijdertje voorkomen heb je dat prijsverschil weer terugverdiend.

Ik zie mezelf wel als gevorderde rijder, maar rijd wel flink door en in alle condities, en woon-werk in de spits. Ik wil dus ook geen motor zonder ABS. Niet dat ie regelmatig ingrijpt op t voorwiel*, maar voor het geval dat. Een paniek momentje kan iedereen overkomen.

*: op t achterwiel grijpt ie iedere sportieve rit wel in, maar da's logisch als die (bijna) loskomt.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Nog nooit een motor met ABS gehad, en ook nog nooit een situatie gehad waarin ik ABS had willen hebben. Maar m'n volgende motor heeft bij voorkeur wel ABS. Oh en als 't ff kan een fiets die gewoon E10 drinkt. Kortom, een minder antiek ding dan de huidige motor :+

In de auto denk ik (weet ik wel zeker) dat ik harder kan remmen dan 't ABS systeem kan, maar zoals terecht eerder opgemerkt gaat het om de juiste dingen doen in die split second die ertoe doet. Als je dan in één keer je rem volledig inknijpt/intrapt is ABS een life-saver :) Beheers je ook in die noodsituatie de techniek van de remmen "aanzetten" en daarna rustig door te knijpen/duwen (dus langzaam druk opbouwen), dan sta je sneller stil.

[ Voor 9% gewijzigd door Destruction op 15-10-2025 23:31 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Destruction schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:27:
Nog nooit een motor met ABS gehad, en ook nog nooit een situatie gehad waarin ik ABS had willen hebben. Maar m'n volgende motor heeft bij voorkeur wel ABS.

In de auto denk ik (weet ik wel zeker) dat ik harder kan remmen dan 't ABS systeem kan, maar zoals terecht eerder opgemerkt gaat het om de juiste dingen doen in die split second die ertoe doet. Als je dan in één keer je rem volledig inknijpt/intrapt is ABS een life-saver :) Beheers je ook in die noodsituatie de techniek van de remmen "aanzetten" en daarna rustig door te knijpen/duwen (dus langzaam druk opbouwen), dan sta je sneller stil.
Een blokkerend wiel staat sneller stil dan ABS hoor, dus dat is niet zo moeilijk. ABS heb je alleen maar zodat je nog kan sturen tijdens maximaal remmen in de auto. Op de motor dus ook om overeind te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRAFTER86
_eLMo_ schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:30:
[...]

Een blokkerend wiel staat sneller stil dan ABS hoor, dus dat is niet zo moeilijk. ABS heb je alleen maar zodat je nog kan sturen tijdens maximaal remmen in de auto. Op de motor dus ook om overeind te blijven.
Dat is volgens mij alleen waar op zand/gravel/sneeuw. Op gewoon asfalt is de statisch wrijving een stuk groter dan de dynamische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
DRAFTER86 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 06:36:
[...]

Dat is volgens mij alleen waar op zand/gravel/sneeuw. Op gewoon asfalt is de statisch wrijving een stuk groter dan de dynamische.
Nou, okay, blokkerend is overdreven. Rond de 20% slip (langzamer draaiend wiel dan het wegdek) is optimaal blijkbaar. Door de slip angle pak je dan beide richtingen mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTL-rPAILNaw1C0vCKDuq1rwD_w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/476g5Ij8Zp8EjqXGa39m6Kqt.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
_eLMo_ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 07:55:
[...]

Nou, okay, blokkerend is overdreven. Rond de 20% slip (langzamer draaiend wiel dan het wegdek) is optimaal blijkbaar. Door de slip angle pak je dan beide richtingen mee.

[Afbeelding]
Zolang 50% laterale grip voldoende is om overeind te blijven (en dat is meestal als je rechtdoor rijdt of een kleine hellingshoek hebt), ligt de optimale grip tijdens remmen bij ongeveer 35% slip ;)

Overigens loopt de grafiek niet door tot 100% slip en dat is met een reden. Omdat je dan overgaat van statische wrijving naar volledig dynamische wrijving. De grip valt dan grotendeels weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cherdium
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online
Ik heb ABS ooit echt nodig gehad en had het niet. Gevolg onderuit gegaan carter door een olie zeek uit het blok, dag weekend Eifel. De simpele reden motor gekocht zou een nieuwe voorband krijgen. Was dus een band die al 5 jaar ergens in rek had gelegen. Was dus hard en glad en dan was koude ochtend, verschoot van iets pakte de voorrem en voorwiel blokkeerde en dan kunnen mensen zeggen wat je wil over loslaten of je remt harder zonder ABS maar voor je iets in de gaten heb lig je op je gezicht. Dus voor mij altijd een motor met ABS met een goede banden die niet te oud zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Cherdium schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:46:
Ik heb ABS ooit echt nodig gehad en had het niet. Gevolg onderuit gegaan carter door een olie zeek uit het blok, dag weekend Eifel. De simpele reden motor gekocht zou een nieuwe voorband krijgen. Was dus een band die al 5 jaar ergens in rek had gelegen. Was dus hard en glad en dan was koude ochtend, verschoot van iets pakte de voorrem en voorwiel blokkeerde en dan kunnen mensen zeggen wat je wil over loslaten of je remt harder zonder ABS maar voor je iets in de gaten heb lig je op je gezicht. Dus voor mij altijd een motor met ABS met een goede banden die niet te oud zijn.
Ondanks je interpunctieproblematiek: eens. Ik rijd al sinds 2005 motor, al 20 jaar dus, meer dan 200.000km, en eigenlijk altijd op ABS fietsen. Begonnen op een 2001 BMW F650GS, met ABS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Cherdium schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:46:
Daar had ABS je ook niet bij geholpen, als je de rem zo hard heb vast gegrepen dat je onderuit bent gegaan, dan was het zelfde met de abs hoogstwaarschijnlijk ook gebeurt.
Zonder een opgebouwde remdruk ga je ook met abs waarschijnlijk ook gewoon op je snufferd.
Er is immers nagenoeg geen druk op het voorwiel, die is er met abs niet ineens automagisch wel. Dus de rem in een keer vol vast grijpen zal hoe dan ook een flinke reactie te weg brengen in de motor, zonder ervaring of enige vorm van gevoel in je lijf ga je dan gewoon onderuit.

Trouwens die band: ik snap dat je een zondebok nodig hebt voor wat er gebeurd is, maar een nieuwe band van zeg eens wat 1 jaar oud, had ook hier waarschijnlijk niets aan veranderd.
Je hebt gewoon te hard te plotseling geremd en hebt geen controle over de beweging in je stuur gehad.
Niks mis mee, kan ons allemaal gebeuren.
Maar nogmaals dit had hoogstwaarschijnlijk niet voorkomen geworden met abs en nieuwe banden.

Mijn Tuareg heeft ABS maar ook volle noppenbanden er op
Als ik daarmee op vochtige ondergrond vol, in de voorrem hengst ga ik ook onderuit als ik er niet bedachtzaam op ben.

[ Voor 5% gewijzigd door Bommes op 16-10-2025 09:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Oh en voordat jullie denken dat ik een advocaat voor de bond van motoren zonder abs ben: zeer zeker niet, Ja als je de keuze en het budget hebt koop iets met ABS.
Maar het is niet heilig, het blijft een evenwicht voertuig.
Ook met abs rem je je zelf zo onderuit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
Ik zat nog te twijfelen aan een tweede motor voor de winter, iets ouds en goedkoops, mogelijk door budget dus zonder ABS. Tot ik ergens vorige week toch de ABS van mijn nieuwe motor even activeerde. In de spits tijdens het filteren gooide iemand hem om zonder knipperlicht. Dan is het dus echt zo'n splitsecond actie en moet het anker uit. Uitwijken is geen optie tussen de auto's in. Had het voorkomen kunnen worden? Wellicht filterde ik iets te hard, had ik de actie aan kunnen zien komen, maakt allemaal niet uit. Ik zag het laat, moest in de ankers, ABS treedt in werking en was er blij mee, want boem voorkomen. Of ik het had gehaald zonder ABS is gissen. Voor mij dus geen motor zonder ABS. Ik rijd nu ruim 8 jaar, vrijwel dagelijks woon-werk, meer dan een ton aan kilometers gereden op twee wielen, dus ik schaar mezelf niet helemaal onder de beginners meer.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ik ga dus kijken naar een motor vanavond zonder ABS, als beginnend motor rijder. Schat mijzelf in als een voorzichtig, defensief rijdende motorrijder. Eerder mooi weer cruiser dan racer. Heb dit gesprek ook gehad met vrienden die motor rijden en iedereen is het er wel over eens, dat ABS hebben meestal beter is dan het niet hebben. Maar de meeste zijn begonnen met jaren zonder ABS.
Heb daardoor wel even getwijfeld maar ik ga de motor niet gebruiken voor woon-werk verkeer, zal snelwegen vermijden als het even kan (no fun) en meer lekker stukjes rijden. Mocht de proefrit bevallen, dan zal de eerste motor zonder ABS zijn. Maar volgens mij, helemaal als ik dheir zo lees, zal het ook niet de laatste motor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cherdium
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online
Bommes schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:19:
[...]

Daar had ABS je ook niet bij geholpen, als je de rem zo hard heb vast gegrepen dat je onderuit bent gegaan, dan was het zelfde met de abs hoogstwaarschijnlijk ook gebeurt.
Zonder een opgebouwde remdruk ga je ook met abs waarschijnlijk ook gewoon op je snufferd.
Er is immers nagenoeg geen druk op het voorwiel, die is er met abs niet ineens automagisch wel. Dus de rem in een keer vol vast grijpen zal hoe dan ook een flinke reactie te weg brengen in de motor, zonder ervaring of enige vorm van gevoel in je lijf ga je dan gewoon onderuit.

Trouwens die band: ik snap dat je een zondebok nodig hebt voor wat er gebeurd is, maar een nieuwe band van zeg eens wat 1 jaar oud, had ook hier waarschijnlijk niets aan veranderd.
Je hebt gewoon te hard te plotseling geremd en hebt geen controle over de beweging in je stuur gehad.
Niks mis mee, kan ons allemaal gebeuren.
Maar nogmaals dit had hoogstwaarschijnlijk niet voorkomen geworden met abs en nieuwe banden.

Mijn Tuareg heeft ABS maar ook volle noppenbanden er op
Als ik daarmee op vochtige ondergrond vol, in de voorrem hengst ga ik ook onderuit als ik er niet bedachtzaam op ben.
Is ook meer als 15 jaar geleden en was een Kawasaki Z750 en die voorremmen waren niet zo heel geweldig om eerlijk te zijn. en ik denk dat de banden daar wel degelijk verschil in maken als een band koud is en hij na inrijden nog steeds glimmend en echt hard is dan is het gewoon niet goed. hem al vaker met VRO-cursus gedaan en als je samenloop van omstandigheden hebt kan ABS dan net het verschil maken

Maar vindt de discussie altijd van je kunt harder remmen zonder ABS zo een onzin. ja dat kan in de perfecte situatie als je er op bedacht bent. maar het is just op de momenten dat je niet verwacht dat ABS net het verschil kan maken en als je het dan niet hebt lig je op je snuffert.

En ik merk aan de Himi nu met de Trailmax Raids ook wel dat ik als ik wil heel makkelijk de ABS kan laten inkomen banden maken veel verschil. ik had een Duke 390 met Semi race banden. die kon je met ABS zelf nog gewoon laten zweven achter voordat daar de ABS inkwam verscheelt veel per motor en banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikejux
  • Registratie: Mei 2023
  • Nu online
En goede vering. Bij de standaard vering van m'n tracer greep constant de abs in als er 'n beetje doorgeremd moest worden. Meerdere malen per rit. Sinds de veringupgrade niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
GroeneThee schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:01:
Ik ga dus kijken naar een motor vanavond zonder ABS, als beginnend motor rijder. Schat mijzelf in als een voorzichtig, defensief rijdende motorrijder. Eerder mooi weer cruiser dan racer. Heb dit gesprek ook gehad met vrienden die motor rijden en iedereen is het er wel over eens, dat ABS hebben meestal beter is dan het niet hebben. Maar de meeste zijn begonnen met jaren zonder ABS.
Heb daardoor wel even getwijfeld maar ik ga de motor niet gebruiken voor woon-werk verkeer, zal snelwegen vermijden als het even kan (no fun) en meer lekker stukjes rijden. Mocht de proefrit bevallen, dan zal de eerste motor zonder ABS zijn. Maar volgens mij, helemaal als ik dheir zo lees, zal het ook niet de laatste motor zijn.
Bijzonder. Je hebt dan recent afgereden met een motor met ABS, en hopelijk ook daarbij geleerd en uitgeprobeerd wat het verschil is. Uitgaande van normaal straatgebruik, is ABS is niet alleen voorkomen/verminderen van blokkeren wat sommigen hier denken, en een blokkerend wiel staat niet even snel stil als een ABS geremd wiel - in de omstandigheden waar je het nodig hebt-. Ieder die anders beweert heeft nog nooit een test gedaan bijv. op natwegdek met en zonder ABS. Tis geen must, maar als je de kans hebt om nu te beginnen, begin dan ook gelijk goed. Denk nu bijv. aan vochtige omstandigheden, bladeren/eikels op de weg, zand e.d. van laatste oogsten. Geen twijfel mogeljik -> ABS nemen (en je rijdgedrag aanpassen). Ook zit er natuurljik verschil in ABS, bijv. het zgn bochten-ABS wat je steeds meer ziet is natuurlijk stapje extra. Maar vaak alleen op duurdere machines nog. Mijn XR heeft het, en al paar keer z'n waarde bewezen. Nooit meer zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Cherdium schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:46: en dan kunnen mensen zeggen wat je wil over loslaten of je remt harder zonder ABS maar voor je iets in de gaten heb lig je op je gezicht. Dus voor mij altijd een motor met ABS met een goede banden die niet te oud zijn.
Daarom schreef ik ook:
Destruction schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:27:

Uiteraard een belangrijke nuance, omdat er meestal wel een verschil zit in weten wat je moet doen en die kennis ook echt weten toe te passen als je in zo'n situatie terecht komt :) Want als je in die "paniek" situatie toch gewoon in 1 keer je rem vol inknijpt (of in trapt) ga je zonder ABS gewoon glijden en voor ons motorrijders betekent dat toch een vrij grote kans op een ontmoeting met het wegdek.

Maar dat neemt niet weg dat als je die techniek beheerst (en het ook weet te doen als het erop aan komt) je met een goede rem techniek sneller stil staat dan wanneer de ABS het voor je moet doen. Want de manier waarop ABS een blokkerend wiel voorkomt is het verlagen van de remdruk. Als je zelf de remdruk langzaam kunt laten oplopen kun je zonder blokkerend wiel op maximale remdruk stilstand bereiken. Ik lees dat je dit onzin noemt, dat vind ik jammer want feitelijk is het alles behalve onzin.

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 16-10-2025 11:26 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Aldusso schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:09:
[...]

Bijzonder. Je hebt dan recent afgereden met een motor met ABS, en hopelijk ook daarbij geleerd en uitgeprobeerd wat het verschil is. Uitgaande van normaal straatgebruik, is ABS is niet alleen voorkomen/verminderen van blokkeren wat sommigen hier denken, en een blokkerend wiel staat niet even snel stil als een ABS geremd wiel - in de omstandigheden waar je het nodig hebt-. Ieder die anders beweert heeft nog nooit een test gedaan bijv. op natwegdek met en zonder ABS. Tis geen must, maar als je de kans hebt om nu te beginnen, begin dan ook gelijk goed. Denk nu bijv. aan vochtige omstandigheden, bladeren/eikels op de weg, zand e.d. van laatste oogsten. Geen twijfel mogeljik -> ABS nemen (en je rijdgedrag aanpassen). Ook zit er natuurljik verschil in ABS, bijv. het zgn bochten-ABS wat je steeds meer ziet is natuurlijk stapje extra. Maar vaak alleen op duurdere machines nog. Mijn XR heeft het, en al paar keer z'n waarde bewezen. Nooit meer zonder.
Vaak ben je te bang ... ja, ABS is veiliger, maar zonder ABS is het niet per definitie onveilig.

Als ik terug ga kijken in 25 jaar motorhistorie van mijzelf, vrienden en een hele brede kring kennissen dan kan ik me geen gevallen herinneren van mensen die zich echt onderuit geremd hebben. De ongevallen die plaats hebben gevonden zijn grofweg in twee categorieën in te delen: over het hoofd gezien door automobilisten of verkeerd inschatten van bochten. Wel of niet hebben van ABS heeft daar niet de doorslag gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
Joris748 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

Vaak ben je te bang ... ja, ABS is veiliger, maar zonder ABS is het niet per definitie onveilig.

Als ik terug ga kijken in 25 jaar motorhistorie van mijzelf, vrienden en een hele brede kring kennissen dan kan ik me geen gevallen herinneren van mensen die zich echt onderuit geremd hebben. De ongevallen die plaats hebben gevonden zijn grofweg in twee categorieën in te delen: over het hoofd gezien door automobilisten of verkeerd inschatten van bochten. Wel of niet hebben van ABS heeft daar niet de doorslag gegeven.
Ik ken ze wel.. lekker anekdotisch, maar dat is wel vaker het geval op dit forum :) .
Maar goed je eerste zin klopt wel, ABS is veiliger, zonder ABS niet onveilig (subjectief) maar objectief gezien onveiliger.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

_eLMo_ schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:30:
[...]

Met een blokkerend wiel ben je overgeleverd aan de (resterende) wrijving tussen de twee materialen, nog los van gripverlies al dan niet in een bocht. Maximale remming verkrijg je door precies tót het gripverlies te remmen en niet eroverheen. Blokkerende achterwielen kunnen in het terrein wel degelijk zin hebben maar op asfalt is een blokkerend wiel echt niet wenselijk hoor. ABS is in die zin de minder perfecte optie want die gaat dus eigenlijk zoveel keer per seconde klapperen om het blokkeren weer op te heffen, tegen de grens aanremmen zou perfect zijn maar dat is dus juist zo moeilijk, zeker bij een schrikreactie.

Ik heb geen ABS op mijn oldtimer en niet op mijn nieuwe 125 en alhoewel in het verleden behaalde resultaten geen garantie geven, heb ik tot nu toe in noodsituaties steeds op de juiste wijze geremd. Die rotonde telt niet, want daar heb ik helemaal niet geremd, voor iemand erover begint :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:08
Dammit @ laatste zin...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YAGpXPd.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Cherdium schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:06:
[...]

Is ook meer als 15 jaar geleden en was een Kawasaki Z750 en die voorremmen waren niet zo heel geweldig om eerlijk te zijn. en ik denk dat de banden daar wel degelijk verschil in maken als een band koud is en hij na inrijden nog steeds glimmend en echt hard is dan is het gewoon niet goed. hem al vaker met VRO-cursus gedaan en als je samenloop van omstandigheden hebt kan ABS dan net het verschil maken

Maar vindt de discussie altijd van je kunt harder remmen zonder ABS zo een onzin. ja dat kan in de perfecte situatie als je er op bedacht bent. maar het is just op de momenten dat je niet verwacht dat ABS net het verschil kan maken en als je het dan niet hebt lig je op je snuffert.

En ik merk aan de Himi nu met de Trailmax Raids ook wel dat ik als ik wil heel makkelijk de ABS kan laten inkomen banden maken veel verschil. ik had een Duke 390 met Semi race banden. die kon je met ABS zelf nog gewoon laten zweven achter voordat daar de ABS inkwam verscheelt veel per motor en banden.
Je leest denk ik over de essentie van mijn post heen of je kiest er voor er niet op te reageren.
ABS had je in die situatie ook niet geholpen en ik betwijfel of een band die 5 jaar oud was de oorzaak was.
Het gewoon rücksichtslos vol inknijpen van de voorrem, ook met abs en nieuwere band had je op vochtig asfalt echt niet gered.
Dat was mijn punt.
Het materiaal is niet altijd de veroorzaker wil ik maar zeggen.

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste