Daar istie dan, met naast hem z'n blauwe voorganger
[ Voor 24% gewijzigd door ShininNL op 19-08-2025 16:29 ]
Daar istie dan, met naast hem z'n blauwe voorganger
[ Voor 24% gewijzigd door ShininNL op 19-08-2025 16:29 ]
Kop er af? Ik zie gewoon een balhoofdShininNL schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:28:
[...]
Daar istie dan, met naast hem z'n blauwe voorganger![]()
[Afbeelding]
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Ik kijk wel met een schuin oog naar een Grom/MSX125, maar zo zuinig als de opgave zijn ze echt niet en nog duurder in aanschaf ook. Ik ben bang dat ik spijt krijg van dat compromis. Er is ook een reden dat die CB overal rot uitverkocht is en de Grom en Monkey niet, natuurlijk.geert_s schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:53:
[...]
O ja, het advies moet natuurlijk gewoon zijn om een Honda Monkey te kopen. Ding is puur fun en rijdt 1:67 volgens Honda.
[ Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-08-2025 17:39 ]
1 op 45/50 red ik wel met de Grom, en dat is nog met onzuinig rijden.HTT-Thalan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:38:
[...]
Ik kijk wel met een schuin oog naar een Grom/MSX125, maar zo zuinig als de opgave zijn ze echt niet en nog duurder in aanschaf ook. Ik ben bang dat ik spijt krijg van dat compromis. Er is ook een reden dat die CB overal rot uitverkocht is en de Grom en Monkey niet, natuurlijk.
Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024
Dat die CB overal uitverkocht is, komt met name door schaarse levering denk ik. Daar heeft Honda sowieso een handje van. De CB125F is veruit de minst populaire geschakelde 125 van Honda in afzet dit jaar zo ver.HTT-Thalan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:38:
[...]
Ik kijk wel met een schuin oog naar een Grom/MSX125, maar zo zuinig als de opgave zijn ze echt niet en nog duurder in aanschaf ook. Ik ben bang dat ik spijt krijg van dat compromis. Er is ook een reden dat die CB overal rot uitverkocht is en de Grom en Monkey niet, natuurlijk.
[ Voor 25% gewijzigd door youridv1 op 20-08-2025 08:45 ]
youridv1 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:37:
[...]
Dat die CB overal uitverkocht is, komt met name door schaarse levering denk ik. Daar heeft Honda sowieso een handje van. De CB125F is veruit de minst populaire geschakelde 125 van Honda in afzet dit jaar zo ver.
https://www.bovag.nl/nieu...-in-eerste-helft-van-2025
Eerste halfjaar 2025:
CB: 7
Monkey: 32
MSX: 21
DAX: 20
Er worden in nederland oprecht meer Hayabusa's verkocht dan die CB.
:strip_exif()/f/image/lkJkck3yTNEDVeFsqusZZLnd.jpg?f=fotoalbum_medium)
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Ik heb even naar trending data gekeken van de laatste 10+ jaar. Er lijkt inderdaad een betrouwbare indicatie te zijn dat modellen die door Honda aangekondigd worden op de EICMA pas in Q1 van het volgende jaar leverbaar worden, soms zelfs pas vanaf aprilyouridv1 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:37:
[...]
Dat die CB overal uitverkocht is, komt met name door schaarse levering denk ik. Daar heeft Honda sowieso een handje van. De CB125F is veruit de minst populaire geschakelde 125 van Honda in afzet dit jaar zo ver.
https://www.bovag.nl/nieu...-in-eerste-helft-van-2025
Eerste halfjaar 2025:
CB: 7
Monkey: 32
MSX: 21
DAX: 20
Er worden in nederland oprecht meer Hayabusa's verkocht dan die CB.
Grappig, in die regio heb ik dit weekend ook gereden (richting Leer/Duitsland). Mooie, die leegte daar en dorpjes zoals Sellingen en Tweede Jipsingboertangenijemusselgasselveensemondkanaal. De weg van Ter Apel naar Vlagtwedde is schitterend en de vesting Bourtange is natuurlijk helemaal mooi.Herman schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:47:
Gisteren heb ik (vanwege het mooie weer) een dagje vrij genomen om de rit 'Krachttoer' uit het ANWB motorboek te rijden. De route is ongeveer 260 km's lang en voert door allerlei mooie kleine plaatsjes in de grensstreek van Duitslang en Drenthe / Groningen en vooral ook door natuur en leegte. De route kent leuke slingerwegen maar ook veel kaarsrechte wegen langs immens uitgestrekte landerijen. Al met al wel een leuke rit om te rijden
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De islam kan uw vrijheid schaden
Zelfde reden. Fun bike, maar minder zuinig, niet de ideale zitpositie om veel kilometers op te maken. Begrijp me niet verkeerd ik vind de Grom e.a. super tof maar voor mijn inzet niet ideaal en het gaat wel om ruwweg 4k die ik op woon werk probeer terug te pakken.
Er is een persoon genaamd Ed March (C90adventures) die daar wel iets over te zeggen heeft ;-)HTT-Thalan schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:59:
[...]
niet de ideale zitpositie om veel kilometers op te maken.
Met al de verhalen die ik hoor van mensen rondom mij betreffende CFmoto, vertrouw ik die voor geen haar.
vertel?Adder28 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:15:
[...]
Met al de verhalen die ik hoor van mensen rondom mij betreffende CFmoto, vertrouw ik die voor geen haar.
die heeft optioneel "ritdata-analyse" dus helemaal ideaal om het verbruik enzovoorts te monitoren.
Het is sowieso. Niet zo wie zo, zws, of sowiezo. Of andere varianten. Dus gewoon sowieso.
En van hoeveel Honda's heb je gehoord die stelselmatig problemen vertonen?kneusteun schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:17:
[...]
vertel?
Ik ken er aardig wat die ook al flink km's hebben gedraaid zonder issues...
Meer problemen gehoord bij ktm's bijvoorbeeld.
[ Voor 66% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-08-2025 14:46 ]
Kuch spanningsregelaar kuch...HTT-Thalan schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:40:
[...]
En van hoeveel Honda's heb je gehoord die stelselmatig problemen vertonen?.
[ Voor 20% gewijzigd door kneusteun op 20-08-2025 14:43 ]
Oh dat stukje van t gesprek had ik even gemist. Wat ik me van de laatste paar launches kan herinneren klopt dat wel ja.HTT-Thalan schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:36:
[...]
Ik heb even naar trending data gekeken van de laatste 10+ jaar. Er lijkt inderdaad een betrouwbare indicatie te zijn dat modellen die door Honda aangekondigd worden op de EICMA pas in Q1 van het volgende jaar leverbaar worden, soms zelfs pas vanaf april.
Ik twijfel teveel aan de lange termijn bruikbaarheid van de Grom en gezien die ook duizend euro duurder is ga ik de gok niet wagen. Dan maar even wachten en voorlopig de CB inzetten.
Om even muggenziftigerig te doen: Heel erg veel. Zo'n beetje elke Honda uit de jaren 90 en 00 heeft spanningsregelaar problemen. De VF750 magna en sabre hebben snel brekende nokkenassen. De VT1100 een snel sneuvelende versnellingsbak. De VTR's hebben net als veel zware V-Twins snel last van koppelingskorf geneuzel. Zo'n beetje alle 1100 twins van Honda zitten nu in een recall voor een bepaald boutje ofzo. Recente goldwings hebben een bout ergens bij het cardan die kan afbreken en je achterwiel laten blokkeren.HTT-Thalan schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:40:
[...]
En van hoeveel Honda's heb je gehoord die stelselmatig problemen vertonen?.
[ Voor 42% gewijzigd door youridv1 op 20-08-2025 15:10 ]
Ja die zaken was ik voor het gemak even vergetenyouridv1 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:00:
[...]
Oh dat stukje van t gesprek had ik even gemist. Wat ik me van de laatste paar launches kan herinneren klopt dat wel ja.
[...]
Om even muggenziftigerig te doen: Heel erg veel. Zo'n beetje elke Honda uit de jaren 90 en 00 heeft spanningsregelaar problemen. De VF750 magna en sabre hebben snel brekende nokkenassen. De VT1100 een snel sneuvelende versnellingsbak. De VTR's hebben net als veel zware V-Twins snel last van koppelingskorf geneuzel. Zo'n beetje alle 1100 twins van Honda zitten nu in een recall voor een bepaald boutje ofzo.
Als je al zo lang motorfietsen maakt in de getalen van de jappen, dan heb je altijd rotte eieren.
Ik zou mijn ogen ook niet dicht doen voor scooters. Zo'n PCX125 of SH150 is ook wel lekker omdat je gewoon dom gas kunt geven. Dat geeft een hoop rust ten opzichte van 5 keer opschakelen voordat je bij 80 bent. Honda's CVT's op die brommers rijden echt heel soepel. Als je geen snelweg gaat rijden is de Vision 110 ook echt top.HTT-Thalan schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:10:
[...]
Ja die zaken was ik voor het gemak even vergetenjullie hebben gelijk dat ook Honda niet vrij van blaam is in deze, maar toch ben ik nog steeds meer overtuigd van hun betrouwbaarheid dan b.v. een Benelli of een een KTM. Ik heb chatgpt een overzichtje laten maken van alternatieve opties met vergelijkbaar budget + een lijst met vergelijkingspunten, maar die komt op basis van internetdata met het advies dat ik beter een 2ehands CB125F kan proberen scoren dan alle andere opties die op de markt zijn. Als ik toch nieuw wil en de Honda is er nog steeds niet, lijkt de CFMoto nog de beste keuze. Benelli verkoopt leuke modellen voor relatief weinig geld maar de betrouwbaarheid schijnt echt onder de maat te zijn en veel problemen zoals roest, elektrisch, tikken in blok of bak etc.
[ Voor 4% gewijzigd door youridv1 op 20-08-2025 15:16 ]
Ik heb echt helemaal niks komma nul met scooters. Dan ga ik net zo lief met de auto. De rit moet wel leuk zijn en voor mij is dat gewoon een traditionele fiets met een schakelbak.youridv1 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:15:
[...]
Ik zou mijn ogen ook niet dicht doen voor scooters. Zo'n PCX125 of SH150 is ook wel lekker omdat je gewoon dom gas kunt geven. Dat geeft een hoop rust ten opzichte van 5 keer opschakelen voordat je bij 80 bent. Honda's CVT's op die brommers rijden echt heel soepel. Als je geen snelweg gaat rijden is de Vision 110 ook echt top.
[ Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-08-2025 15:19 ]
1 iemand waarbij het blok zichzelf getorpedeerd heeft toen hij op 3000-4000 km zat, CFmoto die er alles aan deed om niet onder garantie te moeten vervangen, de dealer was gelukkig heel meegaand en heeft hem een andere verkocht met serieuze korting, als in een overname gegeven alsof het wrak nog nieuw was en gezegd dat de garantie de dealer zijn probleem is, niet de klant. Verder nog elektronische problemen en lak die heel rap afgaf. Genoeg om mij weg te houden van het merk.kneusteun schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:17:
[...]
vertel?
Ik ken er aardig wat die ook al flink km's hebben gedraaid zonder issues...
Meer problemen gehoord bij ktm's bijvoorbeeld.
HTT-Thalan schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:10:
[...]
(...) Ik heb chatgpt een overzichtje laten maken van alternatieve opties met vergelijkbaar budget + een lijst met vergelijkingspunten, maar die komt op basis van internetdata met het advies dat ik beter een 2ehands CB125F kan proberen scoren dan alle andere opties die op de markt zijn. (...)
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Ik heb de OSRAM H7 Night Breaker. Die waren goed getest bij MotoPlus. Geven in de S1000XR mooi lichtbeeld en aanzienlijk meer lichtopbrengst. Wel irritant dat ik een foutcode in mijn display ervan krijg. Ik ben er nog niet uit hoe ik die weg krijg. Voor de Speed Triple ga ik Philips Ultinon 6000 H4 lampen bestellen. Kan ik mooi vergelijken.Bommes schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:07:
[...]
Is dat een beetje iets die led H7's van Philips?
In mijn motor is alles al led maar voor de camper wil ik eigenijk alles om naar Led.
Alhoewel dat volgens mij H4's zijn![]()
@Pyr0_ inderdaad waar kijken we naar?
Ik zie wat weinig ruimte tussen de remklauw en schijf, naar de foto is niet geheel duidelijk in waardoor dat dan komt.
Daar heb je zeker een punt.youridv1 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:15:
[...]
Ik zou mijn ogen ook niet dicht doen voor scooters. Zo'n PCX125 of SH150 is ook wel lekker omdat je gewoon dom gas kunt geven. Dat geeft een hoop rust ten opzichte van 5 keer opschakelen voordat je bij 80 bent. Honda's CVT's op die brommers rijden echt heel soepel. Als je geen snelweg gaat rijden is de Vision 110 ook echt top.
Ik durf te wedden dat je die foutmelding weg kan krijgen dmv coderen. De motor controleert dan de staat van de koplampen niet meer. Dit kan iig al heel lang al bij BMW auto's.BvZwolle schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:00:
[...]
Ik heb de OSRAM H7 Night Breaker. Die waren goed getest bij MotoPlus. Geven in de S1000XR mooi lichtbeeld en aanzienlijk meer lichtopbrengst. Wel irritant dat ik een foutcode in mijn display ervan krijg. Ik ben er nog niet uit hoe ik die weg krijg. Voor de Speed Triple ga ik Philips Ultinon 6000 JE lampen bestellen. Kan ik mooi vergelijken.
[ Voor 26% gewijzigd door noes op 20-08-2025 17:03 ]
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Dan kun je alsnog als tussenstap een Honda NC750X nemen met DCT. Ruimte in de tank, automaat en leuker dan een scooter (in mijn optiek).Barista schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:20:
Rocketman (YouTuber) reed ook een Monkey en een Transalp en nu een Tiger 900. Maar z'n daily blijft een scooter. Mega zuinig en praktisch vanwege ruimte onder het zadel. Ik zou wel een mega denkbeeldige drempel over moeten, wil ik ooit een scooter overwegen maar als het je puur gaat om comfort, zuinigheid en gemak, is het een overweging waard.
Maar eigenlijk moet je gewoon een Honda CT125 kopen. Uniek, zuinig en biedt je ook nog eens de mogelijkheid de TET te rijden als je je verveelt.
Maar niet schokkend veel zuiniger dan mijn huidige CB, bovendien heb ik al jaren een NC700 gehád. De Twin kan 1 op 19 halen. Als ik de CB beschaafd rijdt kom ik tot 1 op 20 ongeveer. De NC kon tot 1 op 30 komen als je echt netjes en rustig reed. Dat verschil is niet groot genoeg om de aanschaf van een derde motor te rechtvaardigen. Het kan vooral uit als de nieuwe motor én goedkoop is (lees: onder de 4k), én zekerheden heeft (zoals die 6 jaar garantie op een nieuwe) én heel zuinig is (1 op 72 opgave Honda, ik reken met 1 op 60 in de praktijk) én goedkoop te onderhouden is (lucht/oliefilter, bougie, liter olie voor in het blok, alles kost zo'n beetje een tientje op de CB125F behalve banden en kettingset).BvZwolle schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:02:
[...]
Dan kun je alsnog als tussenstap een Honda NC750X nemen met DCT. Ruimte in de tank, automaat en leuker dan een scooter (in mijn optiek).
Ja maar dat is 1 persoon.Adder28 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:26:
[...]
1 iemand waarbij het blok zichzelf getorpedeerd heeft toen hij op 3000-4000 km zat, CFmoto die er alles aan deed om niet onder garantie te moeten vervangen, de dealer was gelukkig heel meegaand en heeft hem een andere verkocht met serieuze korting, als in een overname gegeven alsof het wrak nog nieuw was en gezegd dat de garantie de dealer zijn probleem is, niet de klant. Verder nog elektronische problemen en lak die heel rap afgaf. Genoeg om mij weg te houden van het merk.
Ook bij gebruik op normale rijsnelheden?HTT-Thalan schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:28:
én heel zuinig is (1 op 72 opgave Honda, ik reken met 1 op 60 in de praktijk).
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
En het ligt natuurlijk ook aan hoe je de vraag stelt, als je een vergelijking vraagt tov een cb125, dan zal chatgpt die adviseren en voor de rest de + of - punten benoemen.Herman schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:04:
[...]
offtopic:
Wellicht is die A.I. wel getraind met de reacties in dit topicDan heb je een feedback loop
Het is sowieso. Niet zo wie zo, zws, of sowiezo. Of andere varianten. Dus gewoon sowieso.
Geldt die 6j garantie niet alleen wanneer je de motor ook volledig casco bij Honda verzekerd?HTT-Thalan schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:28:
[...]
Maar niet schokkend veel zuiniger dan mijn huidige CB, bovendien heb ik al jaren een NC700 gehád. De Twin kan 1 op 19 halen. Als ik de CB beschaafd rijdt kom ik tot 1 op 20 ongeveer. De NC kon tot 1 op 30 komen als je echt netjes en rustig reed. Dat verschil is niet groot genoeg om de aanschaf van een derde motor te rechtvaardigen. Het kan vooral uit als de nieuwe motor én goedkoop is (lees: onder de 4k), én zekerheden heeft (zoals die 6 jaar garantie op een nieuwe) én heel zuinig is (1 op 72 opgave Honda, ik reken met 1 op 60 in de praktijk) én goedkoop te onderhouden is (lucht/oliefilter, bougie, liter olie voor in het blok, alles kost zo'n beetje een tientje op de CB125F behalve banden en kettingset).
Juist daarom kan het uit. Pak ik iets dan niet schokkend veel zuiniger is dan mijn CB valt het hele verhaal al snel stuk. En je kunt zeker een case voor pret maken, maar dat heb ik met de CB en de Twin ook wel dus die extra motor hoeft echt geen strepentrekker te zijn, hij moet me vooral weinig gedonder geven. KTM Duke 125 b.v. daarvan wéét ik dat het een enorm leuk ding is om op te rijden. Maar verbruik 1 op 30, onderdelen duur, aanschaf minimaal 5k en onzekere betrouwbaarheid (sowieso al omdat het dan een gebruiktemoet worden) - zou een onzinnige keuze zijn.
Mash heeft ook een 125cc die voor 3k nieuw mee mag. Maar dan weet ik ook dat ik elke zondag met ducttape en tierips aan de gang kan.
Blijkbaar niet:Barista schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:42:
[...]
Geldt die 6j garantie niet alleen wanneer je de motor ook volledig casco bij Honda verzekerd?
[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-08-2025 20:17 ]
Ik moest eerst ook eigenlijk niks van motorscooters hebben, maar ik overweeg het nu sterk. En ergens denk ik dat ik dan mijn pekelbak ook wel gevonden hebyouridv1 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:15:
[...]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Thanks!Jolke schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:12:
Goede reis, @Pyr0_! We zien de foto's en ervaringen natuurlijk graag.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rffLHAitwybRitao7Rb2znOm.jpg?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Pyr0_ op 20-08-2025 21:31 ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Die 1:60 halen ze wel denk ik. Die 110-125 scooters van honda lopen dat ook. Ook met veel snelwegBommes schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:04:
[...]
Ook bij gebruik op normale rijsnelheden?
Regelmatig wat snelwegen en optrekken met het moderne (veel electrische voertuigen) verkeer en ik denk dat dat verbruik flink onderuit zakt.
Een N=1 verhaal kun je over elke motor van elk merk ooit wel vinden. Dit is natuurlijk geen argument. V-Stroms bijvoorbeeld worden algemeen als oerdegelijk beschouwd en toch ken ik een kerel waarbij op zijn gloednieuwe vstrom voor de eerste normale service beurt zijn versnellingsbak compleet in elkaar draaideAdder28 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:26:
[...]
1 iemand waarbij het blok zichzelf getorpedeerd heeft toen hij op 3000-4000 km zat, CFmoto die er alles aan deed om niet onder garantie te moeten vervangen, de dealer was gelukkig heel meegaand en heeft hem een andere verkocht met serieuze korting, als in een overname gegeven alsof het wrak nog nieuw was en gezegd dat de garantie de dealer zijn probleem is, niet de klant. Verder nog elektronische problemen en lak die heel rap afgaf. Genoeg om mij weg te houden van het merk.
Mooi wel, droog nietJolke schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:18:
Ik dacht dat het altijd mooi was in Zwitserland.
[ Voor 3% gewijzigd door jeroenathome op 21-08-2025 12:36 ]
Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.
Zeker, dat is 1 persoon, de laatste zinnen sloegen wel op meerdere personen. Maar akkoord, gewoon anekdotisch.kneusteun schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:15:
[...]
Ja maar dat is 1 persoon.
Ik geloof het wel hoor, maar de drie man die ik ken met een 450mt hebben er serieuze km’s opgezet en allemaal nog helemaal happy.
Zelf even mogen rijden en echt wel onder de indruk. Zegt allemaal ook niks dus de tijd moet het leren.
Ja wacht even, dat extreem lage verbruik is met een 125cc blokje. Dat is appels met peren vergelijken. Neemt niet weg dat ik het nog steeds knap vind, al is het maar van de ontwerpers dat het zo zuinig is.Kalevandaal schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:13:
Ik lees als een paar dagen het gesprek over brandstofverbruik, mijn motor is gewoon onzuinig zou ik zeggen![]()
Ik reset altijd de tripcomputer en bij tanken kijk ik naar het verbruikte brandstof. Let wel dat ik het niet in Excel zet oid maar gewoon een gevoel erbij wil hebben.
Mijn verbruik zit gewoon op 1:15 - 1:17![]()
Maar ik weet ook dat mijn motor emotie is (en een hobby), m'n pols bepaald ook dit verbruik.
Ik begrijp dan ook niet hoe je 1:60 zou moeten halen, maar dat zal wel hetzelfde zijn als die vorige Ford Explorer (V6 met elektra deed 1:32)
Maar weer terug OT: ben deze zomer met het gezin naar Schotland geweest (met koekblik). Heerlijke wegen gereden en wil in de toekomst met de motor eigenlijk ook een keer terug. Iemand ervaring voor een korte motorvakantie in Schotland?
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ha, gewoon het belangrijkste woordje vergeten. Mooi weer dus.
Tja ik weet dat als ik met een paar vrienden ga touren (waarvan de leider een langzamer rijder is) dan rijden we rustig en geeft mn boardcomp aan dat ik 4.3~4.6 ltr/100km rij. Terwijl mijn woon werkverkeer is het gemiddeld 5.4~5.7 ltr/100km. En als ik in mn eentje rij en wat door rij, dat dat zomaar 6.x ltr/100km is.Kalevandaal schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:13:
Ik lees als een paar dagen het gesprek over brandstofverbruik, mijn motor is gewoon onzuinig zou ik zeggen![]()
Ik reset altijd de tripcomputer en bij tanken kijk ik naar het verbruikte brandstof. Let wel dat ik het niet in Excel zet oid maar gewoon een gevoel erbij wil hebben.
Mijn verbruik zit gewoon op 1:15 - 1:17![]()
Maar ik weet ook dat mijn motor emotie is (en een hobby), m'n pols bepaald ook dit verbruik.
Ik begrijp dan ook niet hoe je 1:60 zou moeten halen, maar dat zal wel hetzelfde zijn als die vorige Ford Explorer (V6 met elektra deed 1:32)
Ik ga volgende maand een ~week naar schotland. Met de boot naar New Castle, vandaar binnendoor naar Glasgow, via Loch ness naar meest noordelijke punt en dan het westerlijke deel van de NC500 terug. Minimale planning, alleen start- en einddatum (de bootMaar weer terug OT: ben deze zomer met het gezin naar Schotland geweest (met koekblik). Heerlijke wegen gereden en wil in de toekomst met de motor eigenlijk ook een keer terug. Iemand ervaring voor een korte motorvakantie in Schotland?
Dit dus, maar wel met ~500cc minderozzynator schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:33:
Mijn 1868cc doet de tank leeg maken en als het lampje gaat branden dan vul ik die weer. Ik rij niet om zuinig te doen. Boeit me ook totaal niet.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZEbvhP5KJTzme0FdS2A4fP0T.jpg?f=user_large)
Nou, het duurde allemaal wat langer dan verwacht maaaaaar vandaag een hele dag motorfietsen kunnen proberen, morgen staat BMW op het programma (kreeg een scherp aanbod op een nieuwe M1000XR met alle opties, maar wilde eigenlijk de S1000XRnoes schreef op zondag 20 juli 2025 @ 23:08:
[...]
Klopt ja.
[...]
Nee, dat mis je niet
Even een vrij extreem voorbeeld: ik had een S1000RR. Die trok door tot 14200 RPM, geweldig gaaf, met piek vermogen van 197pk bij 13000 rpm. Voor het volledige plaatje: alles onder de 5000 toeren vond het ding niet heel leuk, vanaf 8000 rpm begon hij snel te worden en vanaf 10+k zit je écht in de powerband. Maar.. met 14000 toeren rijd je al 140km/u, in de eerste versnelling. En als je doorschakelt, rond de ~180km/u in de tweede.
Kortom, leuk dat ie tot 14k rpm gaat, maar daar kom je dus zelden tot nooit. Het lekker rijdende toeren bereik is van ~5k tot 14k, dus zo'n 9k bandbreedte, waarvan de laatste 3k je al snel fikse boetes gaat opleveren. Zeg dus 6k bruikbaar.
Nu rijd ik (o.a.) een R1250RS, een boxer (zoals de R1300GS). Deze trekt al goed vanaf 2000 RPM en heeft een redline op 9k. Schakelen van 1 naar 2 doe je al ruim voor de 100km/u. Piek vermogen is met 136pk op 7750RPM op papier een stuk minder maar op straat is ie niet langzamer, tot je boven de 100km/u komt. Bruikbare bandbreedte is zo'n 7k. En optrekken is nu juist meer een beleving geworden, want deze motor wil al grote stappen maken vanaf net boven stationair.
Kortom: max rpm zegt dus best weinig. Staar je daar zeker niet op blind. Als je echt graag toeren wil maken, ga dan voor een 4-in-lijn met minder vermogen (600cc bijv).
Maar.. met veel/lange stukken woon-werk wil je ook comfort en daar hoort, m.i. bruikbaar vermogen zeker bij. De hele tijd het ding op de perfecte RPM te moeten houden zal snel vermoeiend worden. Mede daarom zijn de meeste tour motoren ook uitgerust met grotere blokken: K1600GT, R1300RT, GTR1400, FJR1300, VFR1200, (die getallen in de namen zijn de cc motorinhoud).
Of de 1290/1390 SAS natuurlijk, comfortabele zithouding, voldoende windbescherming, zowel fijn om een stuk snelweg te jakkeren als om in de Alpen (bijna) alles en iedereen los te rijdenR0y. schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 07:25:
1290 of 1390 GT👌
Die zijn vziw ook erg betrouwbaar. Zelf (buitenom loslopende bouten, mogelijk de vorige eigenaar) nooit iets met mijn 1290R gehad.
[ Voor 6% gewijzigd door theredone51 op 22-08-2025 07:43 ]
Ze doelen daarmee voornamelijk op wegligging. Rijdt als op rails, geeft vertrouwen, direct stuurgedrag en feedback, dat soort uitspraken wijzen allemaal terug op een "stevig" gevoel vanuit een voertuig, ligt goed op de weg en gaat niet zomaar gekke dingen doen. Je kweekt dus snel vertrouwen met zo'n voertuig.kneusteun schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 06:30:
Wat is planted?
Ik lees het ook veel in reviews en op Reddit, maar weet nooit exact wat ze bedoelen.
En een multistrada best snel vergeleken met een golf? Beste golf 🤣
Vooral veel testen, er is zoveel wat er te krijgen is, en als je wat snellers dan een golf wil en toch woon-werkverkeer ga eens bij ktm langs.
Zitten ook wel wat vlotte modellen tussen.
[ Voor 13% gewijzigd door HTT-Thalan op 22-08-2025 08:09 ]
Ah, weer wat geleerd.HTT-Thalan schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:07:
[...]
Ze doelen daarmee voornamelijk op wegligging. Rijdt als op rails, geeft vertrouwen, direct stuurgedrag en feedback, dat soort uitspraken wijzen allemaal terug op een "stevig" gevoel vanuit een voertuig, ligt goed op de weg en gaat niet zomaar gekke dingen doen.
De term komt letterlijk weg van planten; een potplant kun je makkelijk verschuiven maar iets met de wortels in de grond staat veel steviger.kneusteun schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:10:
[...]
Ah, weer wat geleerd.
Welke motoren doen dat niet? ik heb nog nooit een motor gehad die aanvoelde alsof hij alle kanten op bewoog.
Ja mijn tomos toen het wiellager op was....
[ Voor 15% gewijzigd door Eppo © op 22-08-2025 09:29 ]
Snel doen, denk niet dat je er particulier dit bedrag voor gaat krijgen als er ook nog nieuwe banden op moeten. Dat is gelijk iets waar men over gaat zeuren en afdingen. "Ja maar......".Eppo © schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:28:
Even een korte vraag, ik twijfel om mijn MT09 2014 in te ruilen voor een nieuwe MT09. Nu geeft de dealer er €3500 voor en ik vroeg mij of dat een beetje en reëel bedrag was. Als ik op marktplaats kijk dan zie ik het alle kanten uitgaan en op websites als wijkopenmotors moet ik aangeven wat ik er voor wil hebben.
[ Voor 16% gewijzigd door ozzynator op 22-08-2025 09:46 ]
Herman schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:04:
[...]
offtopic:
Wellicht is die A.I. wel getraind met de reacties in dit topicDan heb je een feedback loop
JanPedaal
Hoi, wat voor motor zou je aanraden aan iemand die net zijn A-rijbewijs gehaald heeft?
Copilot
Hoi JanPedaal! Gefeliciteerd met het behalen van je A-rijbewijs 🎉 Dat opent een wereld aan mogelijkheden qua motoren. De keuze hangt af van wat je zoekt qua stijl, comfort, vermogen en gebruik (woon-werk, toertochten, sportief rijden, etc.). Hier zijn een paar populaire opties voor beginnende motorrijders met een volledig A-rijbewijs:
🏍️ Aanraders voor beginners met A-rijbewijs
1. Yamaha MT-07
Type: Naked bike
Voordelen: Licht, wendbaar, betrouwbaar, en leuk vermogen zonder overweldigend te zijn.
Waarom geschikt: Veel gebruikt als eerste “echte” motor, ook fijn voor in de stad en bochtige wegen.
2. Kawasaki Z650
Type: Naked bike
Voordelen: Soepel rijgedrag, modern design, goede prijs-kwaliteit.
Waarom geschikt: Comfortabel voor dagelijks gebruik en weekendritten.
3. Honda CB500X
Type: Adventure/touring
Voordelen: Comfortabel, zuinig, geschikt voor langere ritten.
Waarom geschikt: Iets minder vermogen, maar heel vergevingsgezind en veelzijdig.
4. Suzuki SV650
Type: Naked/sport
Voordelen: V-twin motor, fijne balans tussen sportief en comfortabel.
Waarom geschikt: Goede instapmotor met karakter.
5. BMW G 310 R / F 900 R
Type: Naked/sport
Voordelen: Duitse degelijkheid, goede ergonomie.
Waarom geschikt: De G 310 R is lichter en ideaal voor stadsverkeer, de F 900 R is krachtiger maar nog steeds toegankelijk.
🔧 Tips bij het kiezen:
Proefrit maken: Voelt de motor goed aan qua zithouding, gewicht en controle?
Verzekering en onderhoudskosten: Sommige motoren zijn goedkoper in gebruik.
ABS en rijhulpsystemen: Zeker aan te raden voor extra veiligheid.
Tweedehands vs nieuw: Tweedehands kan voordelig zijn, maar let op onderhoudshistorie.
Wil je een bepaald type motor (naked, sport, adventure, cruiser) of heb je al een voorkeur qua merk of stijl? Dan kan ik je nog gerichter helpen!
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Zoiets gaat bij een dealer voor 6500,- weg, met vergelijkbare kilometers uit dat bouwjaar. De originele uitlaat is bij dealers vaak juist een pre, omdat de meesten hem toch naar eigen smaak willen tweaken of juist binnen de legale limieten willen blijven. Als hij verder netjes is, en alleen de banden aan vervanging toe zijn, zou je best nog wat kunnen oprekken naar 4000, dan zit er nog wel wat marge voor ze op. Als ze daar niet mee akkoord gaan lekker naar andere dealers gaan voor een beter aanbod. Zo schaars is die MT-09 niet.Eppo © schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:28:
Even een korte vraag, ik twijfel om mijn MT09 2014 in te ruilen voor een nieuwe MT09. Nu geeft de dealer er €3500 voor en ik vroeg mij of dat een beetje en reëel bedrag was. Als ik op marktplaats kijk dan zie ik het alle kanten uitgaan en op websites als wijkopenmotors moet ik aangeven wat ik er voor wil hebben.
Het is een MT-09 uit 2014. Bijna 45000 Km gelopen en er zit geen ABS op. Bandjes zijn aan vervanging toe. Voor de rest is hij redelijk standaard (wel een ander zadel en korte kentekenplaat houder, maar niet iets groots als een ander uitlaat)
[Afbeelding]
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Vraagprijzen zijn geen verkoopprijzen. Je weet nooit waar ze voor weg zijn gegaan. Dat maakt het lastig in te schattenEppo © schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:25:
(...) Punt is meer dat ik op Marktplaats de bedragen alle kanten uit zie gaan.
Een paar zoekacties doen mij vermoeden dat je er tweedehands niet heel snel meer dan EUR 5.000 voor zult krijgen. Dan komt daar wel bij dat je dan mensen over de vloer krijgt en een proefritje willen maken etc. etc. Daar moet je maar net zin in hebben.Dus spreken we hier over bij de dealer 3500 en op marktplaats 4500 of is het veel meer waard?
Ziet er goed uit! Veel plezier! Kun je dat weer nog ff vasthouden? Ik mag pas over een weekje die kant op.Pyr0_ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:15:
Ik heb slechtere plekken gehad om te lunchen...
[Afbeelding]
Oef, ook die worden duurder zie ik. Voorheen as het 120 voor een voorband, 180 achter, met wat montage zat je op 350. Nu 160 voor, 220 achter, zonder montage zal tegen de 400..nldls schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:19:
Banden zijn tegenwoordig ook snel 400 euro?
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Ik heb wel gemerkt dat garages - die ook onderhoud doen - best wel duur zijn. Die rekende 320eu voor alleen de achterband van een Michelen Road 6. Hij gaf zelf aan dat hij weinig banden bestelde, dus vrij veel overhead (bezorgkosten) had, en dat rekent hij natuurlijk door.botoo schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:25:
Ik was een paar weken terug €400 kwijt voor een achterband excl. montage en dat was maar minimaal duurder dan 3 jaar geleden bij een andere garage.
(Michelin Commander III Cruiser 160/70B17)
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.
Die band kost 190 euro online. 200 euro voor het monteren van een band vind ik vrij gortig....botoo schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:25:
Ik was een paar weken terug €400 kwijt voor een achterband excl. montage en dat was maar minimaal duurder dan 3 jaar geleden bij een andere garage.
(Michelin Commander III Cruiser 160/70B17)
Ik heb op een 1290 SAS gereden en zelf een R gehad (zithouding en blok vrijwel identiek aan de GT) is toch wel compleet anders. Een R/GT stuurt toch wel stukken strakker dan een SAS. Ook meer snelheidsbeleving.theredone51 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 07:42:
[...]
Of de 1290/1390 SAS natuurlijk, comfortabele zithouding, voldoende windbescherming, zowel fijn om een stuk snelweg te jakkeren als om in de Alpen (bijna) alles en iedereen los te rijden
Of hij ook 'planted' is, dat kan ik niet zeggen
Nee die krijg je niet voor 190, dat is een type waar een binnenband in moet of ergens precies net niet leverbaar, de gangbare prijs ligt rond de 300 als je gaat shoppen. Bijkomend probleem is dat ik graag bij een Harley gespecialiseerde garage kom, die hebben de juiste gereedschappen en kennen de nukken van Harleys dus ik betaal de alom bekende Harley taxs020506 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:03:
Die band kost 190 euro online. 200 euro voor het monteren van een band vind ik vrij gortig...
[ Voor 3% gewijzigd door botoo op 22-08-2025 20:51 ]
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Het zal per persoon en situatie verschillen, maar ik heb er kort geleden een op gezet en dat had I veel eerder moeten doen, wat een verschil. Die van mij kan niet op en neer, maar wel kantelen. Ik kan hem dus al rijdend plat leggen om het verschil te voelen en dat is enorm.
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/W04p57iiuUUAuVVo8sDHGE88.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/c7qhwPv7Uw1iFMqrS9APopyy.jpg?f=fotoalbum_medium)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OVd3e2JyJGYYQIGQ0qn75X7k.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wy61dcewbj0U6Mmpfp4QMpon.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/coR0yRkb6663tbjGnZKEeKQe.jpg?f=user_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Pyr0_ op 22-08-2025 21:55 ]
* HTT-Thalan tapt ongeduldig met voet op de grondPyr0_ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:44:
(...)
Plaatjes bij de praatjes! (Komen eraan in een edit voor de snelle lezers)
Afgelopen jaren regelmatig de Splugenpas (met de auto) gepakt i.v.m. vakanties aan het noorden van het Como meer (regelmatig zomer en herfst).. Maar ik blijf het toch een klote ding vinden als je Italië in rijdt.. Zeker die laatste bochten, waarbij het met onze auto (Passat station + fietsendrager) al bijna steken is. Met de motor zou ik zeker de pas overslaan. Dan is de Malojapas (stukje naar rechts op de kaart) een stuk leuker.Pyr0_ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:44:
Sow, vandaag was ff een minder dagje.. Typ dit even op mn telefoon dus ik houd het even beknopt.
Vanmorgen vroeg vertrokken uit Crodo, prachtig weer, gelijk een mega krappe technische weg richting de meren, echt heerlijk sturen. Eenmaal bij de meren liep de temperatuur fors op tot 30c.. en de gemiddelde snelheid omlaag tot 30km/h... had me er op voorbereid maar maakt het niet leuk. Uitzichten over de meren waren schitterend tho!
Eenmaal de meren voorbij de ongehoord mooie passo del spluga opgereden, super krappe hairpins maar schitterende vergezichten. En koud! Opeens nog maar 13c ofzo, wat een mega verschil!
[Afbeelding]
Echter, ergens tussen de meren in, in een snelweg tunnel, over iets heen gereden. Een steen of een baksteen ofzo. Was iig zo hard dat ik nu een deuk in mn velg heb... mn band heeft t overleefd gelukkig en de deuk is niet mega diep, dus kan er mee doorrijden.
[Afbeelding]
Eenmaal op de (veel te dure) camping in Lenzerheide wil ik mn motor bij mn tentje zetten, over het gras, met dikke stenen erin verstopt.. glijd mn voorwiel weg over een steen en ik houd em niet... Eindstand, carbon (!) handkap kapot en wat lichte krassen op m'n zijkoffer.. en een mega deuk in mn ego en humeur.
Goed, ik baal. Wordt een duur grapje. Maar ik besef me heel goed dat ik nog steeds midden in de Alpen een levenslange droom ben aan het verwezenlijken. Als je me 2jaar geleden had verteld dat ik nu in de Alpen zou rondrijden met mn eigen Italiaanse monster van een motor, had ik je voor gek verklaard.
Plaatjes bij de praatjes! (Komen eraan in een edit voor de snelle lezers)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gebruiksporen, meer niet, als je een showroom fiets had willen houden dan had je niet zo'n fraaie reis moeten maken. (en had je er alleen over kunnen dromen).Pyr0_ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:44:
Sow, vandaag was ff een minder dagje..
Eindstand, carbon (!) handkap kapot en wat lichte krassen op m'n zijkoffer.. en een mega deuk in mn ego en humeur.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Via marktplaats kun je voordeliger uit zijn dan via de dealer een motor kopen. zij n ook vaak die stoppen met motor rijden,kneusteun schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:52:
Dealer poetst hem even goed, gooit er nieuwe banden op en zet hem te koop voor 6k.
Dat is gewoon hoe het gaat, als jij dat nu ook doet krijg je er misschien vlot 5k voor, de afweging moet je zelf maken of dat het waard is. Je betaald een premie voor het feit dat je er nu meteen vanaf bent.
[ Voor 3% gewijzigd door J.E. Weinor op 23-08-2025 11:34 ]
Het ging hier over verkoop via MP of inruil bij dealer..J.E. Weinor schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:25:
[...]
Via marktplaats kun je voordeliger uit zijn dan via de dealer een motor kopen. zij n ook vaak die stoppen met motor rijden,
Zag laats nog een FJR 1300 te koop staan particulier bouwjaar 2012 met 35.000 km op de teller 1e eigenaar kompleet met zij en orginele topkoffer met 2 binnen zij tassen, orginele yamaha sliders budyzit verwarming orginele yamaha stuurverhoger wat zo uit de fabriek werdt geleverd schade en krasvrij als nieuw, plus er zaten 2 nieuwe banden er op komplete onderhoud bij een yamaha dealer de navigatie zat er ook bij een compleet uitgevoerde motor en dat voor een bedrag van 6000 euro wat die man voor wilt hebben. voor dit bedrag en in top staat, koop je niet bij een dealer zit je gauw richting de 8000 euro.of iets meer.
Dat kom je ook tegen zitten soms zitten er pareltjes tussen en voor minder., onderhoud en verleden zijn belangrijg als iemand zijn motor verkoopt, je leest ook vaak dat ze zelf onderhoud doen die laat ik links liggen je hebt geluk of dikke pech.
En ga je kijken proefrijden en ze komen met een A4 viertje wat met pen aan onderhoud is gedaan met enkele bonnetjes wat het materiaal heeft gekost etc.niet kopen is mijn advies.
Aan de buiten kant kan het een mooi plaatje zijn maar inwendig mankeerd er van alles aan wat je tijdens de proefrit niet merkte je hebt geen garantie om terug te vallen.
Heel wat jaren geleden zelf meegemaakt keek te veel naar de mooie buffel en ging overslag, maar kwam van een koede kermis thuis het blok vastgelopen dan kost je het heel veel duiten en niet te veel op mooie praatjes van de verkoper op ingaan omtrent onderhoud historie en duidelijke documenten bereft onderhoud en anders naar de dealer bellen waar de verkoper evt. de onderhoud deed. dan heb je meer zekerheid.
Thanks voor de tip! Is wel nog flink eind rijden hoor, achter Venlo doe ik ruim een uur over schat ik zo. Eens ff rondkijken of er iets wat dichter in de buurt te vinden is tzt.DrivinUCrazy schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:42:
@Pyr0_ ik weet iemand die een zwaar beschadigde gixxer-velg weer zo goed als nieuw terug kreeg na een bezoekje hier: https://velgenrichten.nl/index.php/nl/
Ze zitten in Horst, dus dat ligt nog binnen bereik om de velg zelf heen te brengen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/v7bQNJbyaotCnkNRvVNNrXvt.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5fJzsxtmLbnQeYyCNn5iWu12.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6fxL51m42vgLJxhQq0rm0h8L.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DMN87O2c3ufU764lpjtFaIuJ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/n6vQ5i4yH9BPwThm1DbrwWEl.jpg?f=user_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Pyr0_ op 23-08-2025 22:10 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Zweden (en Noorwegen) staan ook hoog op mijn shortlist, misschien volgend jaar. Maar ik heb nu al zin om volgend jaar terug de alpen op te zoeken. Maar Scandinavië lonkt, en ooit zal ik de Noordkaap aandoen!Joris748 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:16:
Zit totaal ongepland voor mijn werk in Zweden. Wat een prachtige landschappen!
Ik vermoed dat ik hier nog een keer terug moet voor een roadtrip. Nu is het geen straf om hier in een BMW 5-serie van de autoverhuur te rijden, maar eigenlijk gewoon twee wielen teveel.
Als de puzzelstukjes na de scheiding een beetje goed op hun plek vallen, is er budget voor een DesertX. Lijkt me de ideale reisgenoot voor Scandinavië, dan hoef je je op gravelwegen niet in te houden en kun je ook nog van de gebaande paden af.Pyr0_ schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:24:
[...]
Zweden (en Noorwegen) staan ook hoog op mijn shortlist, misschien volgend jaar. Maar ik heb nu al zin om volgend jaar terug de alpen op te zoeken. Maar Scandinavië lonkt, en ooit zal ik de Noordkaap aandoen!
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik zal de eerste zijn om te erkennen dat je soms andere hobbies moet laten vallen om de motor van je dromen te kopen maar jij toont wel héél veel toewijdingJoris748 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:29:
[...]
Als de puzzelstukjes na de scheiding een beetje goed op hun plek vallen, is er budget voor een DesertX. Lijkt me de ideale reisgenoot voor Scandinavië, dan hoef je je op gravelwegen niet in te houden en kun je ook nog van de gebaande paden af.
Al lijkt het me op een Multistrada ook geen straf
Let wel goed op je snelheid!Joris748 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:16:
Zit totaal ongepland voor mijn werk in Zweden. Wat een prachtige landschappen!
Ik vermoed dat ik hier nog een keer terug moet voor een roadtrip. Nu is het geen straf om hier in een BMW 5-serie van de autoverhuur te rijden, maar eigenlijk gewoon twee wielen teveel.
Nou het is zoverRoberto schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 22:23:
[...]
Nou, het duurde allemaal wat langer dan verwacht maaaaaar vandaag een hele dag motorfietsen kunnen proberen, morgen staat BMW op het programma (kreeg een scherp aanbod op een nieuwe M1000XR met alle opties, maar wilde eigenlijk de S1000XR)
Vandaag kreeg ik, in vol vertrouwen, direct de sleutels van 4 motoren in mijn handen gedrukt waarbij de verkoper adviseerde meteen met de Streetfigher V4S te beginnen.
Zo gezegd zo gedaan, mijn eerste solo rit ever en je zit meteen op een 216pk fiets op 189 kilo. Het kan verkeren![]()
Indrukken:
Streetfigher V4S: Meteen bij het wegrijden een lekker "planted" gevoel. Kon het beste qua weglegging vergelijken met een auto met carbonfiber chasis. Stijf, maar gecontroleerd afgeveerd. Motor die in sport modus maar door bleef gaan met acceleren en bij opschakelen een heerlijke droge plof in de uitlaat gaf.
Wow, dit voelt zoals een supercar, maar binnen 30 minuten wel pijn in mijn polsen (ik hang vermoedelijk te veel op het stuur) én vandaag was het best winderig, op de snelweg was het (ik ben beginner hé!) amper te doen. Koop immers de motor voor 1x per week 120km heen en 120km terug. Ook in slechter weer.
Maar wat een machine, zalig wendbaar, vertrouwenwekkend weggevoel en als enige de motor die mijn hartslag wat omhoog deed laten gaan. Jammer dat hier geen groot windscherm op kan. Maar verslavend hoe deze unit aan het gas hing.
Multistrada V4S: Wat een comfort, heerlijk uit de wind, stabiel op de snelweg, best nog wel een rotonde met wat gas er op te pakken, maar hij voelt niet snel. Als je echter naar de snelheidsteller keek realiseerde je je vrij snel hij dat wel is... Maar toch. Zat wel de standaard (niet akro slip-on) uitlaat op.
Mijn vergelijking was met een VW Golf, best snel, comfortabel maar ook wel heel veilig. Maar qua comfort de enige fiets waar ik blij van werd (fijne leunhoek op het stuur en bijna geen windgeruis)
De verkoper suggereerde nog aan de "race" uitlaat te pakken voor meer snelheidsbeleving (+9 pk) maar zou wel aardig wat luider zijn. In principe hoef ik niet te veel op te vallen, dus eens zien of daar een gulden middenweg in is?
DiavelV4: Lekker laag zitten, uniek geluid door de "granaatwerper" uitlaat, absoluut de looks (men nam foto's van mij bij het stoplicht) en wat lichtvoetiger dan de Multistrada maar … een iets minder fijne voetpositie én toch wel weer giga veel wind op je bovenlijf op de snelweg. Een leuke backroad cruiser, maar niet als daily geschikt. Er kan een schermpje op maar dat haalt niet genoeg wind weg om comfy meer dan 1 uur op die motor te zitten (in mijn geringe ervaring en bescheiden mening)
Fun fact: je merkt dus niks van de 240 brede achterband, anders dan dat je het idee hebt dat de achterkant wat meer planted is.
Kawasaki Versys 1100: De verkoper zei nog, volgens mij wil jij gewoon 2 fietsen, eentje voor de fun en eentje voor de lange ritten. Ik stemde in dat dat zeker voor mij een optie zou zijn. Dus dan was dit diegene voor de lange ritten.
Nou na 5 minuten wilde ik al omkeren, quickshifter deed het niet eens de helft van de tijd, als ik voor een stoplicht moest stilstaan zat de voetrust precies in mijn been waardoor ik mijzelf steeds moest verzetten (met de broek tegen de voetrust voor de voetrem aan) naar of er voor of er achter …
Sowieso leek hij iets hoger dan de Multistrada want ik redde het net niet om flatfeet te staan.
Motor was een pluspunt, zon 4 cylinder lijnmotor loopt wat rustiger en klinkt “feller” maar was het natuurlijk niet qua vermogen (135pk v.s. 170/216pk).
En dan het windscherm, man alsof iemand op mijn helm aan het slaan was, wat een geklapper.
p.s. Over lijnmotoren gesproken t.o.v. de V4, geen van de duc's hielden van lage toeren, vooral dat GranTurismo blok van Ducati bokt best wel onder de 2500 rpm. Dus wegrijden is altijd met een beetje slip wil je echt soepel gaan.
Ik ben benieuwd wat morgen / overmogen mij gaat brengen met een S1000 XR en M1000 XR maar als die niet goed rijden koop ik deze week denk ik nog een Multistrada V4S met wat leuke extra opties.
Of... toch die Multistrada V4 RS proberen met het blok van de Streetfigher er in. Keuzes

[ Voor 9% gewijzigd door Roberto op 24-08-2025 12:47 ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aywi3CvUdnUQ4krffw5VFKZF.jpg?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Pyr0_ op 24-08-2025 13:54 ]
Je kijkt nog niet op het canvas, dus je kan nog wel een paar kmPyr0_ schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:52:
[Afbeelding]
Dus... sta je dan in de Italiaanse dolomieten op een zondag.
Viel me gister al op dat er weinig profiel over was, maar zat best wat steengruis op. Wil net een toertje gaan maken, denk kijk toch nog maar eens even na een paar km is die band wel schoon, zie ik dit. Ben maar omgedraaid en terug gegaan na de camping, gelukkig toch al van plan hier nog 1dag te blijven.
Zit een duc dealer hier in de buurt, maar die gaat pas dinsdag open.
Was eigenlijk zwz van plan tot dinsdag hier te blijven, maar de weersvoorspelling voor woensdag/dond is niet best dus dacht morgen m'n weg weer te vervolgen.
Iemand nog tips? Zit in de buurt van Bozen (Bolsano). Ik weet ook niet zo goed waar op te zoeken, 'motor garage' geeft een miljoen hits hier in de buurt. En durf eigenlijk ook niet heel ver ermee te rijden.
Vakantie gaat echt niet zonder slag of stoot zeg, gelukkig is het uitzicht wel mooi!
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door s020506 op 24-08-2025 15:10 ]
Goede tips, dankje!!s020506 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:50:
[...]
Je kijkt nog niet op het canvas, dus je kan nog wel een paar km.
Maar serieus, even rondvragen. De campingeigenaar weet vast wel een mannetje. En er zit een Honda dealer in Bozen. Als hij niet de goede maat heeft, weet hij vast wel een garage die hem wel heeft. Er zit ook een Harley zaak, die kan misschien ook helpen. En als ik in google maps op motorcycle shop in Bozen zoek, komt TuttoMotori Bolzano ook naar voren. Op het plaatje afgaand kan die je vast wel helpen. En deze zijn (volgens Google) allemaal op maandag vanaf 8.30 of 9 uur.
Je gaat wel te veel betalen voor een band die wel past maar niet is die je eigenlijk wil. Maar ja, dat hoort erbij. Hoeveel profiel had je toen je vertrok?
[ Voor 9% gewijzigd door Pyr0_ op 24-08-2025 15:22 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq