't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
het is meer dat ik nu altijd oude bmws heb gehad van 1-2.5k die buiten staan en altijd redelijk snel lelijk worden. Daarom ben ik ook bang om meer dan 5-6k uit te geven aan iets wat lelijk wordt. Ik kan zelf niet zoveel en die wel elk jaar onderhoud laten uitvoer en op mijn motoren. Vraag dan wel of ze niet alles doen, maar genoeg om hem veilig/goed te laten rijden.HTT-Thalan schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:33:
[...]
Qua hoes: DS covers kan ik ook aanraden, heb ik ook jaren gebruikt voor mijn Transalp. Uiteraard verbleken ze met weer en wind maar de mijne is altijd waterdicht gebleven.
Wat betreft de motor: Voor dat bedrag vind je alleen de oudere modellen, dus een Transalp 600, 650 of 700 of een Africa Twin 750. Die laatste is wel dé iconische versie waar iedereen gelijk aan denkt als je 'dakar' roept.
Transalp 650 heeft volgens mij standaard ABS (niet 100% zeker van) maar de 700 sowieso, al vind ik dat zelf de minst mooie uitvoering. Wel belangrijke overweging denk ik. Qua onderhoud is de 600 het meeste werk, je koopt ze voor weinig maar bijna altijd is er flink wat achterstallig werk aan (ook als ze zeggen dat 'ie er netjes bij staat, dat is omdat de meeste mensen geen benul hebben van wat dit ding nodig heeft).
Als je specifieke quirks en nadelen of aandachtspunten van een bepaald model wil weten zeg het maar. Je kunt ook terecht op het Transalpforum voor veel info, al is het forum nu stukken minder actief dan voorheen. @Grubeater weet er ook minstens zo veel van als ik.
Als je je budget wél gaat oprekken kun je vanaf 9k (als je goed zoekt) een eerste model CRF1000L vinden (vanaf ~2016) maar verwacht dan wel een hogere kilometerstand en wat achterstallig onderhoud. Hoeft allemaal niet erg te zijn maar het zijn motoren met wat hogere onderhoudskosten.
Qua deze motorkeuze is vooral hoe het eruit ziet wat mij aanspreekt en dat je lekker omhoog zit. Wil gewoon een cool model. Het is vooral voor woon/werk plus een keer naar mijn ouders e.d (die verder alles op de fiets/trein)en af en toe een rondje met vrienden maar dat laatste mag niet echt naam hebben.
Belangrijk voor mij is ook dat ie vrij betrouwbaar moet zijn en dat ik er zelf weinig aan hoef te sleutelen. Dat hij elk jaar voor een beurt is niet van belang, dat gebeurt gewoon. Verder had ik nog een f800gs wat me wel interessant leek. @kneusteun
Juist, maar wat ik nu niet snap is dat als je de bal van de voet op de steun hebt, zoals dat plaatje,kneusteun schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:34:
De bal van de voet inderdaad, maar dat doe ik alleen bij actief rijden, anders iets meer naar achteren en de tenen naar buiten. Niet op het rempedaal in elk geval.
Ken inderdaad voorbeelden van mensen die 1000km hebben gereden met de tenen op de rem en maar apart vinden dat de boel zo snel slijt...
[Afbeelding]
dan ga je toch remmen wanneer op termijn je voet wat naar voren gaat zakken? Je ziet hier al dat de schoen het pedaal aanraakt.
Kan ook zijn dat ik veel te moeilijk denk hoor
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Je denkt te moeilijk. Als je het midden van je voet op de stepjes hebt staan, moet je jezelf aanleren je tenen iets naar buiten te zetten.silverball schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:40:
[...]
Juist, maar wat ik nu niet snap is dat als je de bal van de voet op de steun hebt, zoals dat plaatje,
[Afbeelding]
dan ga je toch remmen wanneer op termijn je voet wat naar voren gaat zakken? Je ziet hier al dat de schoen het pedaal aanraakt.
Tijdens lessen komt er veel op je af en blijkt dat je best veel handelingen tegelijk aan het uitvoeren bent. Op een bepaald moment weet je al die elementen blindelings te bedienen.
Als dinosaurus kom ik nog uit de tijd dat er geen slipperclutches, quickshifters (down), etc bestonden. Dan was je best veel dingen tegelijk aan het doen als je van serieuze snelheid afremde om een bocht te nemen.
Linker voet
- Schakelpedaal bedienen
- Rempedaal bedienen (even kort bij aanremmen om de achterkant naar beneden te trekken en geleidelijker de druk op het voorwiel op te bouwen)
- Koppeling bedienen (tussen de versnellingen door op laten komen)
- Voorrem bedienen
- Tussengas geven (op het moment dat de koppeling ingeknepen is)
[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 18-07-2025 11:57 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Gelukkig valt dit laatste tijdens de rijlessen nog mee.Joris748 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:56:
[knip]
En dan ook nog de juiste zithouding kiezen. Bij 200+ moet je een beetje timen wanneer je achter het ruitje vandaan komt. Het goede moment is waarop de deaccaleratie compenseert voor de wind. Te vroeg, dan hang je aan je armen. Doe je dit te laat, dan zit je met je snufferd op de kroonplaat.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Voor mijn gevoel kwam 130 tijdens rijles aardig overeen met 230 nuDrivinUCrazy schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:04:
[...]
Gelukkig valt dit laatste tijdens de rijlessen nog mee.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
herkenbaar. niet dat ik >170 kan met die motor hoor, het is maar 650ccJoris748 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:09:
[...]
Voor mijn gevoel kwam 130 tijdens rijles aardig overeen met 230 nu

Dan zou ik geen oudere transalp of Africa Twin nemen. Ja, Honda is heel betrouwbaar, maar die modellen zijn enorm gewild en vaak verwaarloosd juist omdat ze de naam hebben betrouwbaar te zijn. Het blok blijft ook wel lopen maar de rest kan óók stuk. En kies je wel een mooie uit is de prijs er ook naar.Beavbusi schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:37:
[...]
het is meer dat ik nu altijd oude bmws heb gehad van 1-2.5k die buiten staan en altijd redelijk snel lelijk worden. Daarom ben ik ook bang om meer dan 5-6k uit te geven aan iets wat lelijk wordt. Ik kan zelf niet zoveel en die wel elk jaar onderhoud laten uitvoer en op mijn motoren. Vraag dan wel of ze niet alles doen, maar genoeg om hem veilig/goed te laten rijden.
Qua deze motorkeuze is vooral hoe het eruit ziet wat mij aanspreekt en dat je lekker omhoog zit. Wil gewoon een cool model. Het is vooral voor woon/werk plus een keer naar mijn ouders e.d (die verder alles op de fiets/trein)en af en toe een rondje met vrienden maar dat laatste mag niet echt naam hebben.
Belangrijk voor mij is ook dat ie vrij betrouwbaar moet zijn en dat ik er zelf weinig aan hoef te sleutelen. Dat hij elk jaar voor een beurt is niet van belang, dat gebeurt gewoon. Verder had ik nog een f800gs wat me wel interessant leek. @kneusteun
Ik heb 5 jaar een NC700 gehad. Oersaai voor de meesten, maar altijd starten lopen en weinig kosten. Stond ook lange tijd buiten.
En als je dan toch een Africa Twin neemt laat hem dan goed nakijken. O.a. brandstofpomp, roest, carburateurs goed in sync, en de electronica in het dashboard wil ook nog wel eens een dingetje zijn. Qua onderhoud de normale zaken maar van buitenstaan worden ze niet mooier idd.
Een Sym Fiddle 3 sport 125CC uit 2014 gekocht.
Rijdt op zich prima, alleen intussen wel een klein beetje spijt:
- Ik rij zo min mogelijk snelweg maar een klein stukje, 10-15km, is haast noodzakelijk om niet heel veel binnendoor te moeten rijden. Het vermogen is net iets te laag, achter een vrachtwagen in de slipstream gaat het tot nu toe goed, maar het is zomer natuurlijk.
- Enorme windvanger, zeker in de polder over een dijk vol in de wind wordt ik echt opzij geduwd en kom ik nauwelijks boven de 80km/h GPS uit met tegenwind.
- Redelijk traag, naar voren rijden bij stoplichten is hij te traag om lekker "weg te schieten" voor andere auto's.
Ik zit nog een beetje te twijfelen wat te doen.
Of een Malossi monteren, van 0-80 zou hij dan een stuk sneller moeten zijn. In de top niet heel veel verschil, misschien 5-10km/h. Het probleem met de wind heb ik dan nog steeds.
Of toch kijken naar een iets zwaardere motorscooter of gewone motor. Een Suzuki Burgman 400 of 600 oid.
Voordeel nu is wel dat ik zeer zuinig rij, 1:40 is mogelijk.
Ik heb er ook niet heel veel geld voor over, maar dat is mijn probleem
:strip_exif()/f/image/2mEH9RVAAst1x0o1GvgdBAPW.jpg?f=fotoalbum_large)
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Gekke vraag: wat weeg je?Ora et Labora schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:34:
Vanwege ander werk, heb ik m'n lease-auto ingeleverd, ik ga gemiddeld 2 dagen per week naar kantoor, 75km enkele reis. M'n oude motor was niet echt betrouwbaar meer en zaten hoge kosten aan.
- Ik rij zo min mogelijk snelweg maar een klein stukje, 10-15km, is haast noodzakelijk om niet heel veel binnendoor te moeten rijden. Het vermogen is net iets te laag, achter een vrachtwagen gaat het tot nu toe goed, maar het is zomer natuurlijk.
- Enorme windvanger, zeker in de polder over een dijk vol in de wind wordt ik echt opzij geduwd en kom ik nauwelijks boven de 80km/h GPS uit met tegenwind.
- Redelijk traag, naar voren rijden bij stoplichten is hij te traag om lekker "weg te schieten" voor andere auto's.
Of een Malossi monteren, van 0-80 zou hij dan een stuk sneller moeten zijn. In de top niet heel veel verschil, misschien 5-10km/h. Het probleem met de wind heb ik dan nog steeds.
Of toch kijken naar een iets zwaardere motorscooter of gewone motor. Een Suzuki Burgman 400 of 600 oid.
[Afbeelding]
cc's zeggen helemaal niksBoudewijn schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:18:
[...]
herkenbaar. niet dat ik >170 kan met die motor hoor, het is maar 650cc.
Het is een vstrom. De 1000cc is echt een stukkie sneller
Je interpreteert dat plaatje verkeerd. Zijn voet steunt op de voetsteun, die voetsteun is zo 'stroef' dat je voet, als het goed is, niet vanzelf naar voren schuift. Het 'pookje' van het rempedaal gaat dus links van z'n voet langs, en als je gaat remmen verzet je je voet zo dat je het uitstekende deel indrukt.silverball schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:40:
[...]
Juist, maar wat ik nu niet snap is dat als je de bal van de voet op de steun hebt, zoals dat plaatje,
[Afbeelding]
Mij hebben ze het btw anders aangeleerd; ik moest mijn voet naast het rempedaal houden, 'zodat ik altijd wist waar ie was'. Dat vond ik tijdens het lessen al vreselijk irritant en dat heb ik me dus ook nooit gewoon gemaakt.
In het begin is het ook lastig aan te voelen of je voeten nou het rem/schakel pedaal raken en hoever, maar dat is een kwestie van gewenning.
Edit; ietsje anders verwoordt.
Te lange tenen? ik kom dan bij lange na niet bij de rem namelijk...silverball schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:40:
[...]
[Afbeelding]
Wat je er ook aan doet, het blijft een 125cc en daarmee blijft het gewoon behelpen qua vermogen. Een iets hoger aantal CC betekent niet direct ook een veel slechter brandstofverbruik.Ora et Labora schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:34:
Vanwege ander werk, heb ik m'n lease-auto ingeleverd, ik ga gemiddeld 2 dagen per week naar kantoor, 75km enkele reis. M'n oude motor was niet echt betrouwbaar meer en zaten hoge kosten aan.
- Ik rij zo min mogelijk snelweg maar een klein stukje, 10-15km, is haast noodzakelijk om niet heel veel binnendoor te moeten rijden. Het vermogen is net iets te laag, achter een vrachtwagen in de slipstream gaat het tot nu toe goed, maar het is zomer natuurlijk.
[Afbeelding]
Heb zelf een yamaha xmax 300 gehad en het is dat ik er niet helemaal goed op zat want verder was het verder echt een top scooter. 300cc en 28pk zorgen ervoor dat je echt vlot van je plek bent en ook op de snelweg uitstekend mee kunt komen (topsnelheid iets van 145km/u). Het brandstofverbruik lag ergens tussen de 1 op 30 en bijna 1 op 40. Ook heel goed met een passagier te rijden en een flinke hoeveelheid bagageruimte onder het zadel.
Zijn voor 3-4k wel te vinden bij motorzaken.
Persoonlijk zou ik dus upgraden naar een 300-400cc motorscooter ipv geld investeren in je huidige scooter.
Meestal gaat de regel wel op dat japans wel redelijk safe is.Beavbusi schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:37:
[...]
het is meer dat ik nu altijd oude bmws heb gehad van 1-2.5k die buiten staan en altijd redelijk snel lelijk worden. Daarom ben ik ook bang om meer dan 5-6k uit te geven aan iets wat lelijk wordt. Ik kan zelf niet zoveel en die wel elk jaar onderhoud laten uitvoer en op mijn motoren. Vraag dan wel of ze niet alles doen, maar genoeg om hem veilig/goed te laten rijden.
BMW zal qua kosten wat hoger uitvallen in onderdelen en onderhoud.
Maar ik zal lekker veel gaan proefrijden, het gaat er immers om waar je het lekkerste mee rijdt.
400 cc, recht uit de krat, 240 km/hBoudewijn schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:18:
[...]
herkenbaar. niet dat ik >170 kan met die motor hoor, het is maar 650cc.
https://www.topspeed.com/...-faster-than-a-yamaha-r7/
precies. Mijn 1868 cc komt niet boven de 170 kmh uit. Op de teller, dus zal het 165 zijn.
zeker, zeker
[ Voor 23% gewijzigd door cyntax op 18-07-2025 13:20 ]
Op een ritje van 40km naar het keuringsstation achter 2 vrachtwagens met uitzonderlijk transport gehangen voor 15km. Helaas was ik niet de enige maar waren we een rij van pak em beet 15 wagens die gemiddeld 30km/h reden. Soms stilstaan. Soms even de 50kmh aantikken.
Even inhalen ging niet want veel tegenliggers en het uitzonderlijk transport was zo breed dat de tegemoetkomende vrachtwagens half in de berm moesten gaan stoppen. De olietemperatuur van de R1150RT ging naar 6 blokjes (net boven het gemiddelde) dus dat was wel even "spannend".
Bij de keuring mooi op tijd want tijdig gepland. Maar die bekrachtigde remmen zijn wel even speciaal. Even in een schrikmoment gekomen toen ik stil kwam te staan, voet op de achterrem en de motor had uitgezet. Je verliest dan de bekrachtiging en rolt dan plots achteruit. Voorrem inknijpen en ook weinig thuis.. Beiden voeten op de grond, contact aan, voorrem erbij, in de 1 geduwd en jiffy uit.
Weg rijden op de helling was ook even een momentje. Contact aan, voorrem erbij. In N, motor starten. Bak in de 1ste zetten en motor uit... JIFFY!!!! Al vloekende eindelijk naar binnen gereden en dan begonnen met de keuring.
1) CO meten.. De suzuki SV650S had vorige keer 0,9% en deze had 2,9%. Ik denk dat hier nog wat te winnen valt bij de BMW.
2) motor uit en papieren controleren, frame bekijken, wielen bekijken. Door naar de luminoscoop.
3) koplamp controle check, door naar de remmen testbank.
4) contact aan want bekrachtigde remmen, voorrem, achterrem.. alles goed.
5) even de lampen testen, hoorn laten toeteren.
6) Kassa, 60 euro aub.
7) aanvraag tot inschrijven ontvangen en lekker naar huis sturen
In de e-versnelling (of 6de) toch nog eens de koppeling testen en met gewoon meerijden met het verkeer gaat het allemaal goed. Abrupt het gas openen is funest. De koppeling kan dus nog wel even meegaan.
Ik ga eerst de stalen remleidingen monteren en dan lekker rijden.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ik zou opperen je kunt misschien met een 'volle' 15pk motor (KTM Superduke, Honda R etc) met een ander tandwieltje wel comfortabel 120/130 halen maar dat is dan ook wel de absolute limiet. Jij bent zo te zien net zo lang/zwaar als ik dus dat is wel knijpen op zo'n relatief kleine motor maar het kán. Zal in mijn beleving sowieso sneller zijn dat die scooter.
Maar wat anderen ook al zeggen, een 300/400cc zal comfortabeler zijn qua snelheid. Heb je wel (veel) meer verbruik, zo'n 125 drinkt echt niks.
Ik heb dit verhaal even gemist, waarom moest dat ding zo uitgebreid gekeurd worden? Toen ik mijn CB vanuit DLD kocht heeft hij letterlijk alleen de frame/serienummers gecontroleerd en daarna 15min achter de computer gezeten om alles in te kloppen.Chevy454 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:04:
Zo, deze middag de R1150RT naar de keuring gebracht. What could possibly go wrong?
Op een ritje van 40km naar het keuringsstation achter 2 vrachtwagens met uitzonderlijk transport gehangen voor 15km. Helaas was ik niet de enige maar waren we een rij van pak em beet 15 wagens die gemiddeld 30km/h reden. Soms stilstaan. Soms even de 50kmh aantikken.
Even inhalen ging niet want veel tegenliggers en het uitzonderlijk transport was zo breed dat de tegemoetkomende vrachtwagens half in de berm moesten gaan stoppen. De olietemperatuur van de R1150RT ging naar 6 blokjes (net boven het gemiddelde) dus dat was wel even "spannend".
Bij de keuring mooi op tijd want tijdig gepland. Maar die bekrachtigde remmen zijn wel even speciaal. Even in een schrikmoment gekomen toen ik stil kwam te staan, voet op de achterrem en de motor had uitgezet. Je verliest dan de bekrachtiging en rolt dan plots achteruit. Voorrem inknijpen en ook weinig thuis.. Beiden voeten op de grond, contact aan, voorrem erbij, in de 1 geduwd en jiffy uit.
Weg rijden op de helling was ook even een momentje. Contact aan, voorrem erbij. In N, motor starten. Bak in de 1ste zetten en motor uit... JIFFY!!!! Al vloekende eindelijk naar binnen gereden en dan begonnen met de keuring.
1) CO meten.. De suzuki SV650S had vorige keer 0,9% en deze had 2,9%. Ik denk dat hier nog wat te winnen valt bij de BMW.
2) motor uit en papieren controleren, frame bekijken, wielen bekijken. Door naar de luminoscoop.
3) koplamp controle check, door naar de remmen testbank.
4) contact aan want bekrachtigde remmen, voorrem, achterrem.. alles goed.
5) even de lampen testen, hoorn laten toeteren.
6) Kassa, 60 euro aub.
7) aanvraag tot inschrijven ontvangen en lekker naar huis sturen
In de e-versnelling (of 6de) toch nog eens de koppeling testen en met gewoon meerijden met het verkeer gaat het allemaal goed. Abrupt het gas openen is funest. De koppeling kan dus nog wel even meegaan.
Ik ga eerst de stalen remleidingen monteren en dan lekker rijden.
In België is er nu keuring voor verkoop. De motor moet voldoen aan de technische eisen en gelijkvormigheid van de fabrikant. Dat is een probleem voor veel custom bikes / SM waarbij er andere maat velgen worden toegepast.HTT-Thalan schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:47:
Ik heb dit verhaal even gemist, waarom moest dat ding zo uitgebreid gekeurd worden? Toen ik mijn CB vanuit DLD kocht heeft hij letterlijk alleen de frame/serienummers gecontroleerd en daarna 15min achter de computer gezeten om alles in te kloppen.
Een voorvork vervangen door een UPSD variant is geen ramp maar een enduro ombouwen naar een SM is vragen voor problemen want 17" voorwiel is niet standaard (dat is 21").
Dus moet je bij de keuring alles origineel zetten en dan weer ombouwen.
[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 18-07-2025 19:55 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Informatie is erg schaars online behalve dat het een nieuw Chinees merk is. De site noemt dealers in NL maar van de 4 locaties heeft slechts 1 een echt lijkend bedrijf. Eentje heeft een website die claimt al maanden terug geopend te zijn, 1 domein is helemaal dood en eentje heeft wel een site maar geen Kove motoren staan.
Is dit zo'n unicorn merk dat probeer het groot te maken maar alleen kleine eenmanszaken overtuigd krijgt? Weet iemand meer te vertellen over merk, historie of misschien wel ervaring met de motoren zelf? Ben een beetje nieuwsgierig wat voor iets het is.
Ja, dat is die ene dealer die wel operationeel lijkt én wat van ze heeft staan. Ik ben niet van plan zo'n ding te kopen, ik ben gewoon geinteresseerd meer te weten over deze nieuwkomer in de markt.Truus01 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:14:
@HTT-Thalan Deze had je gevonden? https://motorserviceijmuiden.nl/motoren/
Is het ooit een goede dag om door N-Limburg te rijden dan?Joris748 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:54:
Dacht dat het vandaag een prima dag was om een rondje door Noord-Limburg te doen. Was iets te warm in mijn leren niet-doorwaai combi
Klopt. Zonder cc's tik ook de 190kmh aan.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Het is altijd een goede dag om te te rijden, waar dan ookPyr0_ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:04:
[...]
Is het ooit een goede dag om door N-Limburg te rijden dan?
Maar valt me wel op hoe lastig het in N-Limburg is om een beetje steady de Maas te volgen, zonder iedere keer door dorpjes te moeten of om te moeten rijden. Al zijn er wel hele leuke routes te rijden door de Peel en het gebied rond de Maasheggen- en duinen.
- BMW S1000 XR
- Kawasaki H2 SX SE
of
- Ducati Multistrada V4S
Als (eerste) motor voor langere ritten?
De performance sec. vind ik niet zo interessant. Waarom dan toch deze moto’s? Omdat de S1000 XR een vrij hoogtoerige motor is, de H2 vanwege zijn supercharger en het geweldige geluid daarvan en de Ducati eigenlijk vooral omwille dat de kennis die me aan het motorrijden heeft gekregen er op een rijdt en er bij zweert.
Natuurlijk ga ik proefrijden maar dat is een korte impressie op toch wel een relatief grote investering.
Doel is er 2x per week een rit van c.a. 200km heen en terug er mee te maken in de spits, vandaar een hoger model met windscherm (merkte bij de lesmotor, een Honda CBR 650 F, dat ik relatief snel pijn krijg in m’n hand tussen mijn wijsvinger en mijn duim én dat op de snelweg je op een naked wel heel veel wind en regen in je gezicht krijgt bij minder goed weer) zodat je wat comfortabeler zit.
Kort en goed, ik hoef geen 0-100 sprintjes winnaar, vind rijden op 60 wegen in die zin voor de fun toch leuker en een circuit bezoek ik wel met vier wielen dus wat is de beste cruiser met enige bagagecapaciteit (helm er in achter kunnen laten en laptoptas mee) en toch de punch / sound mocht je dat ooit willen.
Eerste wat ik me bedenk als ik jouw insteek lees is dat je op die 60 wegen met zulke krachtige 4-cilinder machines niet vaak het gave geluid gaat beleven. Voor lekker geluid zal de gashendel helemaal open moeten (dan hoor je ook het inlaatgeluid goed) en veel toeren moeten maken en dan ga je al weer zo snel dat het te spannend wordt op 60 wegen. Ik zou dan eerder een dikke 2-cilinder aanraden voor een beetje lekker geluid bij redelijke snelheden.
Verder maakt het natuurlijk niet uit hoe hoog een motor is voor de windbescherming, normale motor met ruit kan natuurlijk ook. En denk er verder aan dat een hoge ruit ook turbulentie kan geven wat hogere snelheden zelfs ongemakkelijker kan maken, en wat dat betreft zul je het vooral zelf moeten testen met hoogpoters omdat die vaak geen volledige windbescherming bieden. Ik werd bijvoorbeeld gek van de ruit op een S1000XR maar een Multistrada V4 had ik weinig moeite mee.
Als je echt windbescherming wil zit je weer beter met een tourmotor. Misschien een R1300RT met dikke uitlaat?
Je zult dat geluid dan ook niet vaak horen. En om er dan een demper op te schroeven die ook bij lage toerentallen al gaaf klinkt

Of lekker doortrekken in z'n 1 en dan weer af laten zakken tot de 60, dan hoor je het ook wel pruttelen....Joris748 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:33:
@Roberto alle motoren die je noemt komen niet het eerste bij me op voor woon/werkverkeer. Van allemaal zul je nog geen kwart van het vermogen gebruiken op 60 km wegen.
Je zult dat geluid dan ook niet vaak horen. En om er dan een demper op te schroeven die ook bij lage toerentallen al gaaf klinkt
zeker, zeker
Daar had ik helemaal nog niet zo over nagedacht, goede punten.
1: Ja het is eigenlijk, net zoals bij mijn auto's, vooral het geluid wat ik leuk vind. Echt hard ga ik pas op een plek die daarvoor geschikt is én niet tussen het normale verkeer door. En inderdaad het inductiegeluid is het mooiste maar dan moet hij wel “open”, hoef niet persé een giga luide uitlaat
2: Is een 2 cylinder niet minder hoogtoerig? Dat is in iedergeval wat ik hoorde en de enige keer dat ik op een 2 cylinder reed was het meer "koppel" en smooth dan ver in de toeren doortrekken.
3: Nou ik bedoelde met de hoogte ook vooral qua een comfortabele zit, bij superbikes / sportbikes (bijv. een S1000 R of de normale H2) hang je meer omlaag en ik ben bang dat dat voor meer last in de handen zal zorgen. Tenminste dat was het advies dat ik bij de tot nu toe bezochte motorzaken kreeg
4: Maakt dat dan zoveel uit? Vooralsnog niet echt hoge snelheden aangetikt, je kunt moeilijk tijdens een proefrit in NL even, bijv, 170 rijden voor een tijdje.
5: De BMW 1300 GS is mij ook wel aangeraden maar dan mis je wel – naar ik begreep – de toeren.
Maar zal hem dan toch maar eens back2back met een S1000 XR proberen te vergelijken na je tip, dank!
@nldls True, je ziet bijv. voor de H2 veel aftermarkt schermen omdat men al klaagt (afhankelijk van je hoogte) op fora over turbulentie
@Joris748 Daar ben ik mij zeker bewust van, maar ik ben wel gewend om met een (ruim) overschot aan vermogen te rijden haha! Maar tussensprintjes kunnen ook plezier geven of vlot invoegen.
@ozzynator Daar heb je wel een punt!
Een jaar of 15 geleden (ongeveer) begon die markt met Hyosung wat destijds in licentie gebouwde Suzuki SV klonen waren en voor héél Nederland was er welgeteld één dealer (tevens de importeur) welke in Goes gehuisvest was. Helaas kon je met die Hyosung motoren niet terecht bij de Suzuki dealers doordat de 'draaiende delen' vaak nét iets anders waren dan dat de originele Suzuki onderdelen waren en er eigenlijk dus niets 'paste'.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Met iedere motor met meer dan 90 pk kun je tussensprintjes doen en vlot invoegen. Je zult hoogstens wat meer in de versnellingsbak moeten roeren. En met die hogere toeren, komt het geluid vanzelf.Roberto schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:59:
@WilbertNeems Dank voor de inhoudelijke reactie.
Daar had ik helemaal nog niet zo over nagedacht, goede punten.
1: Ja het is eigenlijk, net zoals bij mijn auto's, vooral het geluid wat ik leuk vind. Echt hard ga ik pas op een plek die daarvoor geschikt is én niet tussen het normale verkeer door. En inderdaad het inductiegeluid is het mooiste maar dan moet hij wel “open”, hoef niet persé een giga luide uitlaatlaten we ook een beetje sociaal voor de medemens blijven.
2: Is een 2 cylinder niet minder hoogtoerig? Dat is in iedergeval wat ik hoorde en de enige keer dat ik op een 2 cylinder reed was het meer "koppel" en smooth dan ver in de toeren doortrekken.
3: Nou ik bedoelde met de hoogte ook vooral qua een comfortabele zit, bij superbikes / sportbikes (bijv. een S1000 R of de normale H2) hang je meer omlaag en ik ben bang dat dat voor meer last in de handen zal zorgen. Tenminste dat was het advies dat ik bij de tot nu toe bezochte motorzaken kreegEn ja om nou 10 proefritjes van paar uur te maken…
4: Maakt dat dan zoveel uit? Vooralsnog niet echt hoge snelheden aangetikt, je kunt moeilijk tijdens een proefrit in NL even, bijv, 170 rijden voor een tijdje.
5: De BMW 1300 GS is mij ook wel aangeraden maar dan mis je wel – naar ik begreep – de toeren.
Maar zal hem dan toch maar eens back2back met een S1000 XR proberen te vergelijken na je tip, dank!
@nldls True, je ziet bijv. voor de H2 veel aftermarkt schermen omdat men al klaagt (afhankelijk van je hoogte) op fora over turbulentie
@Joris748 Daar ben ik mij zeker bewust van, maar ik ben wel gewend om met een (ruim) overschot aan vermogen te rijden haha! Maar tussensprintjes kunnen ook plezier geven of vlot invoegen.![]()
@ozzynator Daar heb je wel een punt!
Met die pk-pakhuizen heb je niet eens het gevoel dat de motor aan het werk is. Het gaat zo gladjes en lineair dat je amper het gevoel hebt dat het hard gaat. Die motor hoeft ook geen 1300 kg in beweging te brengen.
Hoogtoerig is die overigens niet, maar met de juiste demper juist vermakelijk klinkend bij legale snelheden is mijn ervaring.
Wat betreft 2-cilinders, er zijn veel 2-cilinders minder hoogtoerig maar dat ligt net aan het ontwerp of hij niet toch ook van hoge toeren houdt. Net als sommige 4-cilinders niet van hoge toeren houden.
En qua zit op de motor is het rechtop zitten toch echt wel een voordeel. Zeker bij forensen en filerijden houdt je dan makkelijk overzicht op het verkeer terwijl je niet vermoeid raakt vanwege een "vermoeiende" houding zoals op een sportfiets.
Wat gaaf!
Super van genoten en nu hopelijk regelmatig lessen en snel het rijbewijs halen.
Ik heb de S1000XR. 60km/u is geen hol aan en de motor laat dat ook goed merken. Die wil schreeuwend van blijdschap over de wegen jagen. Dat is echt leuk, maar in z'n 2 ben je op de meeste plekken je roze pasje al kwijt. Ik heb nog nooit op een motor gereden die zo vertrouwd aanvoelt. De kwaliteit van de gebruikte onderdelen en materialen is ongekend. Remmen, vering, elektra. Alles is zoals het hoort te zijn. Op circuit is hij ook goed te hanteren. Enige nadeel wat ik op lange (+6 uur) ritten heb ervaren, is de vrij krappe kniehoek. Ik ben dan wel vrij lang met 1,94m.Roberto schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:04:
Wellicht een gekke vraag als "newbie" in het motorensegment, maar heeft iemand ervaring met een:
- BMW S1000 XR
- Kawasaki H2 SX SE
of
- Ducati Multistrada V4S
De performance sec. vind ik niet zo interessant. Waarom dan toch deze moto’s? Omdat de S1000 XR een vrij hoogtoerige motor is, de H2 vanwege zijn supercharger en het geweldige geluid daarvan en de Ducati eigenlijk vooral omwille dat de kennis die me aan het motorrijden heeft gekregen er op een rijdt en er bij zweert.
Natuurlijk ga ik proefrijden maar dat is een korte impressie op toch wel een relatief grote investering.
Doel is er 2x per week een rit van c.a. 200km heen en terug er mee te maken in de spits, vandaar een hoger model met windscherm (merkte bij de lesmotor, een Honda CBR 650 F, dat ik relatief snel pijn krijg in m’n hand tussen mijn wijsvinger en mijn duim én dat op de snelweg je op een naked wel heel veel wind en regen in je gezicht krijgt bij minder goed weer) zodat je wat comfortabeler zit.
Kort en goed, ik hoef geen 0-100 sprintjes winnaar, vind rijden op 60 wegen in die zin voor de fun toch leuker en een circuit bezoek ik wel met vier wielen dus wat is de beste cruiser met enige bagagecapaciteit (helm er in achter kunnen laten en laptoptas mee) en toch de punch / sound mocht je dat ooit willen.
De quickshifter werkt echt fantastisch!
Dan lees je ook nog in veel reviews dat hij wel last heeft van trillingen in het stuur en de voetrust i.v.m. hardere vering / bussen dan de S1000 XR, maar ik wil hem best proberen hoor!
Ben overigens niet bang voor harde vering, mijn daily is track built en volgens sommige reviews bikkelhard en ultra stijf terwijl ik het wel vind meevallen maar die vibraties was wel de meest gehoorde klacht van de M1000 range.
Thx for the input!
@HTT-Thalan n heb hem even beluisterd, unieke sound wel! Lekker
@WilbertNeems ja absoluut, mijn excuses dan ook voor het topic kapen, het is mijn enthousiasme.
Jaren heb ik volgehouden dat ik nooit motor zou gaan rijden omdat ik met vier wielen al de absolute limieten op het circuit durfde aan te tikken en dat een motor “spreekwoordelijk” mijn einde zou kunnen betekenen, maar nu ik motorrij vind ik het sportief toeren juist veel leuker dan helemaal op z’n kantje.
De hoofdreden voor het meteen naar een end-all bike gaan is enerzijds omdat het budget er voor is maar veel belangrijker nog dat ik van first time right ben. Zou het zonden vinden om na paar maanden alweer afscheid te nemen van een fiets… maar ja je kunt natuurlijk ook meer dan 1 hebben haha! 😊Overigens heeft hij wel minder pk’s dan m’n oude lesmotor (86pk).
En ja rechtop lijkt mij echt een pré vandaar dat ik vooral naar de hogere motoren kijk.
@Loei123 leuk hé! Herinner mijn eerste les nog, was sceptisch toen ik er op stapte, toen ik afstapte een big smile!
@BvZwolle dank voor je nuttige input.
Zelf ben ik net iets langer dan 1.80 dus ik neem aan dat die kniehoek dan geen probleem is?
Quickshifter (pro) was ook iets wat mij een handige optie leek, hoorde ook dat hij het bij BMW beter doet dan bij Kawasaki.
Maar dus zeker genoeg comfort als forsensmobiel? En puur uit nieuwsgierigheid, wat je had je hiervoor?
---
Anyway, i will report back soon met paar proefritjes onder de knie, ben benieuwd...
Met 180 cm is alles, behalve de supersports, wel ok qua kniehoeken.Roberto schreef op zondag 20 juli 2025 @ 18:31:
@cyntax Heb de M1000 XR zeker gezien maar nog 30pk meer door die shiftCam motor is voor mij eigenlijk overkill gezien mijn beoogde doel. (denk ik dan)
Dan lees je ook nog in veel reviews dat hij wel last heeft van trillingen in het stuur en de voetrust i.v.m. hardere vering / bussen dan de S1000 XR, maar ik wil hem best proberen hoor!
Ben overigens niet bang voor harde vering, mijn daily is track built en volgens sommige reviews bikkelhard en ultra stijf terwijl ik het wel vind meevallen maar die vibraties was wel de meest gehoorde klacht van de M1000 range.
Thx for the input!
@HTT-Thalan n heb hem even beluisterd, unieke sound wel! Lekker
@WilbertNeems ja absoluut, mijn excuses dan ook voor het topic kapen, het is mijn enthousiasme.
Jaren heb ik volgehouden dat ik nooit motor zou gaan rijden omdat ik met vier wielen al de absolute limieten op het circuit durfde aan te tikken en dat een motor “spreekwoordelijk” mijn einde zou kunnen betekenen, maar nu ik motorrij vind ik het sportief toeren juist veel leuker dan helemaal op z’n kantje.
De hoofdreden voor het meteen naar een end-all bike gaan is enerzijds omdat het budget er voor is maar veel belangrijker nog dat ik van first time right ben. Zou het zonden vinden om na paar maanden alweer afscheid te nemen van een fiets… maar ja je kunt natuurlijk ook meer dan 1 hebben haha! 😊Overigens heeft hij wel minder pk’s dan m’n oude lesmotor (86pk).
En ja rechtop lijkt mij echt een pré vandaar dat ik vooral naar de hogere motoren kijk.
@Loei123 leuk hé! Herinner mijn eerste les nog, was sceptisch toen ik er op stapte, toen ik afstapte een big smile!
@BvZwolle dank voor je nuttige input.
Zelf ben ik net iets langer dan 1.80 dus ik neem aan dat die kniehoek dan geen probleem is?
Quickshifter (pro) was ook iets wat mij een handige optie leek, hoorde ook dat hij het bij BMW beter doet dan bij Kawasaki.
Maar dus zeker genoeg comfort als forsensmobiel? En puur uit nieuwsgierigheid, wat je had je hiervoor?
---
Anyway, i will report back soon met paar proefritjes onder de knie, ben benieuwd...
Tracer 9GT is misschien ook nog wel leuk als forensmobiel. Niet zo sexy, maar stuurt wel lekker. En als hem helemaal open trekt, klinkt de driecilinder ook nog wel prima.
Voor forenzen en leuk kunnen rijden is een Triumph Tiger 900 GT pro waarschijnlijk ook al ruim voldoende. Een driecilinder is twee werelden in 1 blok: koppel van een tweecilinder en toeren van de viercilinder met een totaal eigen sound.
Die kun je ook met quickshifter krijgen en de afwerking bij Triumph is zeer goed!

Gewoon weer zonder koppeling leren opschakelen dus want de volgende inhaal actie ging stukken soepeler. En dan merk je echt dat de SV650S lekker door de toeren wilt gaan.
En het schakelen met de RT is echt een auto. Koppeling intrekken, pookje omhoog trekken tot je een KLOINK hoort en dan de koppeling laten opkomen. Toch eens kijken hoe goed dat schakelen zonder koppeling met die RT gaat.
Vandaag even bij MKC moto een andere helm gepast. Mijn HJC i91 dempt gewoon niks qua windgeruis. Even een Schubert en een Shoei gepast die een maat kleiner zijn en dat zat gewoon lekker. Toen even de i91 in de maat L. Ja die HJC zit wel goed maar drukt niet voldoende op de wagen tov de andere helmen. De i91 in M zat teveel op het voorhoofd te duwen. Dit jaar nog even met de HJC rijden en kijken naar aanbieidingen voor die Shoei denk ik.
[ Voor 51% gewijzigd door Chevy454 op 20-07-2025 19:21 ]
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Ik heb vanmiddag nog een stukje gereden, maar zelfs MET doorwaai jas was het imho te warm en niet echt lekker rijden. De wind is gewoon warm. Niet lekker. 🥴Joris748 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:54:
Dacht dat het vandaag een prima dag was om een rondje door Noord-Limburg te doen. Was iets te warm in mijn leren niet-doorwaai combi
[ Voor 5% gewijzigd door Format-C op 20-07-2025 19:30 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Succes!Loei123 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:29:
Gisteren de eerste officiële les gehad op een Kawaski Z650.
Wat gaaf!
Super van genoten en nu hopelijk regelmatig lessen en snel het rijbewijs halen.
Weet niet of snél gaat lukken, met die enorme wachttijden bij het cbr. (Of zijn die inmiddels weggewerkt?)
Veel plezier iig
Ik vind motorrijden 1 van de leukste dingen om te doen. 😎😎😎
Edit; ik overweeg om er nog een motor bij te kopen (om de km stand van mn 899 niet te snel op te laten lopen) (heb een Honda CBR1000RR uit 2005 op het oog,) maar voor het geld dat die kost kan ik mijn Ducati 899 ook jarenlang onderhouden.... Dus ik weet t nog niet zo goed. Haha.
[ Voor 22% gewijzigd door Format-C op 20-07-2025 19:37 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Op maat gemaakte oordoppen met 23dB vermindering. En lekdicht. Dus daar ligt het niet aan. Tot 70kmh geen probleem maar alles erboven is vervelend. Geen idee hoe ik dat 15 jaar geleden 200+ kmh had gereden zonder windgeruis.Herman schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:29:
@Chevy454 Gebruik je gehoorbescherming? Met goede gehoorbescherming maakt de akoestiek van de helm toch weinig meer uit? Of zeg ik nu iets raars?
(OK, dat was een integraal en geen systeemhelm)
[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 20-07-2025 19:36 ]
:strip_exif()/f/image/ydKjmDkpHGVOTf3lQxrIpRdK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J88qqFp4YBRxIdqqU2QdDkQN.jpg?f=fotoalbum_large)
Lang geleden dat ik een motorfoto zonder brug post hier
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Gesprek gehad met een groep (boomer) Harley rijders. Even generaliseren hoor, maar holy shit wat zijn dat elitaire lui zeg. De hele tijd van " dit kost zoveel, dat kost zoveel, maar dat kan jij met je Aprilia je vast niet voorstellen". Fucking hell. Niet alleen neerbuigend naar alles wat geen Harley is, maar zelfs naar Harley Pan Americas. Geen wonder dat het merk op sterven na dood is. Waren wel relaxte lui, maar ze hadden gewoon geen idee dat ze overkomen als een cult.
Over de motoren: het comfort zadel van de Royal Enfield is kut, maar met een opblaasbaar zadel van SW Motech houdt mijn vrouw het nu prima uit. Voor mijn motor heb ik de dag voor vertrek nieuwe banden gekregen (Dunlop Trailmax Meridian). Wat een heerlijke banden zijn dit. Geen getril meer van de noppen op de Mitas Enduro Trail Plus en zó veel meer vertrouwen in bochten. Dat is 100% een skull-issue, maar dat is niet boeiend. Als iemand nog mijn set Mitas wil overnemen, stuur maar een PB. Op pad heb ik nog niet één Tuareg gezien en niet één Himalayan 450. Dat is wel tof.
Klopt ja.Roberto schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:59:
[..]
Nee, dat mis je niet5: De BMW 1300 GS is mij ook wel aangeraden maar dan mis je wel – naar ik begreep – de toeren.
Even een vrij extreem voorbeeld: ik had een S1000RR. Die trok door tot 14200 RPM, geweldig gaaf
Kortom, leuk dat ie tot 14k rpm gaat, maar daar kom je dus zelden tot nooit. Het lekker rijdende toeren bereik is van ~5k tot 14k, dus zo'n 9k bandbreedte, waarvan de laatste 3k je al snel fikse boetes gaat opleveren. Zeg dus 6k bruikbaar.
Nu rijd ik (o.a.) een R1250RS, een boxer (zoals de R1300GS). Deze trekt al goed vanaf 2000 RPM en heeft een redline op 9k. Schakelen van 1 naar 2 doe je al ruim voor de 100km/u. Piek vermogen is met 136pk op 7750RPM op papier een stuk minder maar op straat is ie niet langzamer, tot je boven de 100km/u komt. Bruikbare bandbreedte is zo'n 7k. En optrekken is nu juist meer een beleving geworden, want deze motor wil al grote stappen maken vanaf net boven stationair.
Kortom: max rpm zegt dus best weinig. Staar je daar zeker niet op blind. Als je echt graag toeren wil maken, ga dan voor een 4-in-lijn met minder vermogen (600cc bijv).
Maar.. met veel/lange stukken woon-werk wil je ook comfort en daar hoort, m.i. bruikbaar vermogen zeker bij. De hele tijd het ding op de perfecte RPM te moeten houden zal snel vermoeiend worden. Mede daarom zijn de meeste tour motoren ook uitgerust met grotere blokken: K1600GT, R1300RT, GTR1400, FJR1300, VFR1200, (die getallen in de namen zijn de cc motorinhoud).
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Tegelijkertijd zeg ik er bij dat ik blij ben dat ik op een lichtere motor ben begonnen om het gooi en smijt werk in de bochten te leren. Een motor die iets vergevingsgezinder is als je een inschattingsfoutje maakt, die je makkelijker nog nét even wat platter kunt gooien. En alsnog heb ik daar bochtjes mee gemist.

Ik kan ze binnenkort gaan testen, het is weer een interessante speler op de markt, en ben ben wel benieuwd naar het spul.HTT-Thalan schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:03:
Heeft iemand wat meer info te vertellen over Kove Motoren en hun dealernetwerk? Ik kwam ineens advertenties tegen op MP voor de 450 en 800 Pro/Rally motoren van een merk dat ik nog niet ken. Ze claimen o.a. extreem lage gewichten voor de rijklare modellen.
Informatie is erg schaars online behalve dat het een nieuw Chinees merk is. De site noemt dealers in NL maar van de 4 locaties heeft slechts 1 een echt lijkend bedrijf. Eentje heeft een website die claimt al maanden terug geopend te zijn, 1 domein is helemaal dood en eentje heeft wel een site maar geen Kove motoren staan.
Is dit zo'n unicorn merk dat probeer het groot te maken maar alleen kleine eenmanszaken overtuigd krijgt? Weet iemand meer te vertellen over merk, historie of misschien wel ervaring met de motoren zelf? Ben een beetje nieuwsgierig wat voor iets het is.
Ik stond een paar weken geleden bij de dealer om weer weg te gaan. Kwam er ook 1 aanlopen naar zijn motor. Een of ander CVO model, special paint en alles. Jeckill en Hyde uitlaat. Alleen meneertje was maar 170 hoog. Dus ik zeg, vriendelijk als ik ben, netjes gedag. Geen antwoord. Dan niet, hoef ook geen vrienden met hem te worden.
Afijn kort verhaal lang, hij moest vanaf rechts opstappen dus met zijn rechtervoet op de steun, want anders kreeg hij de motor niet rechtop. Toen was ik al aan het lachen natuurlijk. Gestart, gelijk op het knopje van de uitlaat. Kloenk in de 1e versnelling en bij wegrijden af laten slaan.
Maar goed, die personen heb je bij de meeste merken wel geloof ik. Die elk jaar een nieuwe willen, want dan hebben ze het nieuwste en duurste wat er is. 2 rondjes om de kerk en weer naar binnen. Inruilen met 800 km op de teller.
En inderdaad, ik voel me niet aangevallen, want ben gelukkig niet zo.
[ Voor 4% gewijzigd door ozzynator op 21-07-2025 08:52 ]
zeker, zeker
Ik heb een rpha91 van hjc, en op maat gemaakte alpines met zware filters. Alsnog veel herrie op de snelweg.Herman schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:29:
@Chevy454 Gebruik je gehoorbescherming? Met goede gehoorbescherming maakt de akoestiek van de helm toch weinig meer uit? Of zeg ik nu iets raars?
De helm is nu 1 jaar oud dus ik ga geen nieuwe kopen maar de volgende wordt stiller
Een Hayabusa is een goede cruiserRoberto schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:04:
Wellicht een gekke vraag als "newbie" in het motorensegment, maar heeft iemand ervaring met een:
- BMW S1000 XR
- Kawasaki H2 SX SE
of
- Ducati Multistrada V4S
ozzynator schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:50:
@JL Koppelle die heb je er helaas ook bij. Meestal arts, boekhouder, notaris of advocaat. Of in ider geval een baan die redelijk geld oplevert.
Ik stond een paar weken geleden bij de dealer om weer weg te gaan. Kwam er ook 1 aanlopen naar zijn motor. Een of ander CVO model, special paint en alles. Jeckill en Hyde uitlaat. Alleen meneertje was maar 170 hoog. Dus ik zeg, vriendelijk als ik ben, netjes gedag. Geen antwoord. Dan niet, hoef ook geen vrienden met hem te worden.
Afijn kort verhaal lang, hij moest vanaf rechts opstappen dus met zijn rechtervoet op de steun, want anders kreeg hij de motor niet rechtop. Toen was ik al aan het lachen natuurlijk. Gestart, gelijk op het knopje van de uitlaat. Kloenk in de 1e versnelling en bij wegrijden af laten slaan.
Maar goed, die personen heb je bij de meeste merken wel geloof ik. Die elk jaar een nieuwe willen, want dan hebben ze het nieuwste en duurste wat er is. 2 rondjes om de kerk en weer naar binnen. Inruilen met 800 km op de teller.
Nog best een geinige film trouwens
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Misschien heeft hij altijd zonder oordoppen gereden en hoorde hij je door zijn gehoorbeschadiging nietozzynator schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:50:
@JL Koppelle die heb je er helaas ook bij. Meestal arts, boekhouder, notaris of advocaat. Of in ider geval een baan die redelijk geld oplevert.
zeker, zeker
De risico's zijn bekend, maar ik krijg gewoon teveel pijn met doppen.
Mijn vriendin heeft voor op straat een RPHA 71 en wij zijn er achter gekomen dat de plastic kapjes aan de zijkant waar je oa de comm-systemen in kunt klikken, enorm veel turbulentie / geluid veroorzaken. We zijn gaan zoeken omdat ze aangaf dat haar Shoei NXR2 echt -veel- stiller is en dat ze vanaf 50 kmh met de HJC een hoge fluittoon hoort die steeds luider wordt. Uiteindelijk bij die kapjes uit gekomen en ook verhalen gevonden op andere forums van mensen met hetzelfde probleem met hun HJC's. Hier en daar wat tape er over en het is in ieder geval al een hele verbetering. Lullig is alleen dat aan een kant niet alles af te tapen is want daar zit ook meteen het schuifje voor het zonnevizier.Boudewijn schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:06:
[...]
Ik heb een rpha91 van hjc, en op maat gemaakte alpines met zware filters. Alsnog veel herrie op de snelweg.
De helm is nu 1 jaar oud dus ik ga geen nieuwe kopen maar de volgende wordt stiller. Hoop ik.
Blijkt een (bekend) probleem te zijn bij sommige HJC modellen

Ik heb ook een rpha91 en bij mij is het een combinatie met de motor. Als ik bij 100 km/u ga staan is de helm fluisterstil, echt niet normaal. Maar als ik ga zitten is er toch wat herrie. Ben een beetje aan het spelen met ruitjes om te kijken of het beter wordt. Maar het is ook niet zo erg dat ik een andere helm ga halen.Boudewijn schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:06:
[...]
Ik heb een rpha91 van hjc, en op maat gemaakte alpines met zware filters. Alsnog veel herrie op de snelweg.
De helm is nu 1 jaar oud dus ik ga geen nieuwe kopen maar de volgende wordt stiller. Hoop ik.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Klinkt ook alsof het probleem 100% de ruit is, niet de helm.
Wat is het budget? De Sym gaat nooit worden wat je wil.Ora et Labora schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:34:
[Afbeelding]
Uiteindelijk ga ik toch zeggen dat je een (lees: mijn) Honda Integra moet kopen omdat die perfect is.
Burgman 650 zou ik met een beperkt budget sowieso bij weg blijven, de vario van die dingen is niet best.
leeg
Ik heb er een hele korte ruit op gehad, zodat ik vanaf mijn borst in de wind zat. Praktisch geen ruit. Zelfde probleem. Ga nu de originele ruit proberen, heb ik nog mee gereden met deze helm. Daar een beetje mee experimenteren. Misschien zelfs een langere ruit erop als ik denk dat dat werkt. Vind het er niet zo mooi uit zien, maar ja, die stilte is wel heerlijk.WilbertNeems schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:00:
@s020506
Klinkt ook alsof het probleem 100% de ruit is, niet de helm.
Daar heb ik ook last van met de op maat gemaakte doppen.kneusteun schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:29:
Ik rij ook nog steeds zonder gehoorbescherming.
De risico's zijn bekend, maar ik krijg gewoon teveel pijn met doppen.
Gebruik nu de Alpine MotoSafe Pro, deze zijn zacht en werken bij erg goed.
Maak ook gebruik van de Alpine SleepDeep doppen.
Heb die ook, en nog een variatie daarvan van ik dacht pioneer ofzo.fonias schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:00:
[...]
Daar heb ik ook last van met de op maat gemaakte doppen.
Gebruik nu de Alpine MotoSafe Pro, deze zijn zacht en werken bij erg goed.
Maak ook gebruik van de Alpine SleepDeep doppen.
Maar ook daar na 15 minuten begint het zo te irriteren dat ik het gewoon niet trek.
Alsof je hele gehoorgangen blauw zijn
Ik denk dat je over-ear oorkappen in je helm moet inbouwen. Ben je nou een Tweaker of nietkneusteun schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:03:
[...]
Heb die ook, en nog een variatie daarvan van ik dacht pioneer ofzo.
Maar ook daar na 15 minuten begint het zo te irriteren dat ik het gewoon niet trek.
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
En gewoon watten erin? Dempt niet voldoende, maar wel iets.kneusteun schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:03:
[...]
Heb die ook, en nog een variatie daarvan van ik dacht pioneer ofzo.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
En heb inderdaad over-ear (JBL cardo) speakers in de helm
Als ge het niet meer wit, pur en kitgeert_s schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:14:
[...]
Ik denk dat je over-ear oorkappen in je helm moet inbouwen. Ben je nou een Tweaker of niet
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Dan klinkt het juist als de helm. Als die vol in de schone lucht zit en nog luid is gaat niks helpen behalve volledig uit de wind.s020506 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:35:
[...]
Ik heb er een hele korte ruit op gehad, zodat ik vanaf mijn borst in de wind zat. Praktisch geen ruit. Zelfde probleem. Ga nu de originele ruit proberen, heb ik nog mee gereden met deze helm. Daar een beetje mee experimenteren. Misschien zelfs een langere ruit erop als ik denk dat dat werkt. Vind het er niet zo mooi uit zien, maar ja, die stilte is wel heerlijk.
En in mijn ervaring is volledig uit de wind dan weer bijna onmogelijk behalve op de echte volbekuipte toermoteren (BMW RT's, Goldwings).
Tegelijkertijd als ik zie hoeveel mensen tevreden zijn met hun halve ruitjes ben ik misschien gewoon extreem gevoelig voor turbulentie en daarom zo digitaal in mijn windbeschermingopties. Of absoluut volledig, of absuluut schone luchtstroom.
Op mijn motor zat al een minimale ruit maar die gaf toch nog iets van lichte turbulentie aan de onderkant van mijn helm en daarom dus een nog lagere ruit (eigenlijk geen verhoging boven de vaste delen uit) aangeschaft en dat bevalt me goed. Ook een tijd geexperimenteerd met een mega grote ruit in alle hoogtestanden met daarop nog weer een spoiler met alle mogelijke standen maar turbulentieloos was het nooit.
Dat gezegd hebbende, zoekt iemand nog een grote ruit voor een V100 Mandello?
Tja, als ik ga staan bij 100 km/u dan hoor ik niks. Dus ik denk niet dat het aan de helm ligt. Als ik ga zitten, zit blijkbaar dus niet in de compleet schone wind. Ik heb nu 3 verschillende ruitjes, dus ik kan nog ff vooruit met experimenteren.WilbertNeems schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:15:
[...]
Dan klinkt het juist als de helm. Als die vol in de schone lucht zit en nog luid is gaat niks helpen behalve volledig uit de wind.
En in mijn ervaring is volledig uit de wind dan weer bijna onmogelijk behalve op de echte volbekuipte toermoteren (BMW RT's, Goldwings).
Tegelijkertijd als ik zie hoeveel mensen tevreden zijn met hun halve ruitjes ben ik misschien gewoon extreem gevoelig voor turbulentie en daarom zo digitaal in mijn windbeschermingopties. Of absoluut volledig, of absuluut schone luchtstroom.
Op mijn motor zat al een minimale ruit maar die gaf toch nog iets van lichte turbulentie aan de onderkant van mijn helm en daarom dus een nog lagere ruit (eigenlijk geen verhoging boven de vaste delen uit) aangeschaft en dat bevalt me goed. Ook een tijd geexperimenteerd met een mega grote ruit in alle hoogtestanden met daarop nog weer een spoiler met alle mogelijke standen maar turbulentieloos was het nooit.
Dat gezegd hebbende, zoekt iemand nog een grote ruit voor een V100 Mandello?
Dan gewoon naked gaan rijden toch. Ruitje eraf er lekker met je bek in de schone lucht.s020506 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:31:
[...]
Tja, als ik ga staan bij 100 km/u dan hoor ik niks. Dus ik denk niet dat het aan de helm ligt. Als ik ga zitten, zit blijkbaar dus niet in de compleet schone wind. Ik heb nu 3 verschillende ruitjes, dus ik kan nog ff vooruit met experimenteren.
Ik ben er eigenlijk nog niet over uit wat m'n budget is, huidige sym is denk ik rond de 1000 waard, wellicht totaal ergens rond de 2000-2500 zit ik aan te denken maar daar koop je wellicht ook niet veel voor, daar heb ik mij nog niet heel veel in verdiept.4x2 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:28:
[...]
Wat is het budget? De Sym gaat nooit worden wat je wil.
Uiteindelijk ga ik toch zeggen dat je een (lees: mijn) Honda Integra moet kopen omdat die perfect is.
Burgman 650 zou ik met een beperkt budget sowieso bij weg blijven, de vario van die dingen is niet best.
Heen naar de Eifel gereden, dag erna op en neer naar de Moezel, geluncht op de Moselpromenade en dan weer binnendoor terug.
Ook geluk gehad met het weer, pas in het laatste uur wat regen. Alsin, best wel heul veul regen. Staand water op de snelweg enzo

Ik heb al een ruitje op mijn vstrom 650, als in een extra smal ruitje bovenop de ruit.s020506 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:41:
[...]
Ik heb ook een rpha91 en bij mij is het een combinatie met de motor. Als ik bij 100 km/u ga staan is de helm fluisterstil, echt niet normaal. Maar als ik ga zitten is er toch wat herrie. Ben een beetje aan het spelen met ruitjes om te kijken of het beter wordt. Maar het is ook niet zo erg dat ik een andere helm ga halen.
Dat helpt kennelijk al wat (heb hem nooit zonder gereden) en ik merk dat als ik veel platter op de tank ga liggen het heel veel beter wordt, maar dat rijdt qua overzicht en comfort wat minder. Mogelijk toch nog een hoger ruitje zoeken, ondanks dat het er zo lullig uitziet.
Als het het ruitje is zit ik dus redelijk in de turbulentie.
Ik ben blij met mijn huidige naked. Lekker wendbaar, meer dan genoeg power en in ongeveer 3 seconden op de 100. Dat gaat dus regelmatig misschien ook net iets té hard. En in de winter wel heel naked, en ik rij het hele jaar door, dus misschien is iets meer beschermd zitten eigenlijk wel lekker. Ik weeg zelf maar iets meer dan 60 kg, dus fijn dat ie niet te zwaar is.
Ik twijfel dus over van alles. Inmiddels op een Rebel 500 gereden en dat was hilarisch, maar een beetje te weinig power. De Multistrada v2s beviel me eigenlijk niet zo, maar het idee van wat hoger en beschermder zitten vindt mijn ouder wordend lijf wel lekker.
Dus.. wordt het een SUV allroad, cruiser of toch weer een naked.. Ik weet het niet. Wat overwegingen:
Honda CMX 1100 Rebel

Honda CB1000 Hornet

Yamaha MT09 Tracer

Keuzes, keuzes. Dat wordt een hoop proefritjes maken. Iemand nog goede suggesties?
Ik zou me erbij neerleggen dat voor jou je motor echt een gebruiksvoorwerp is, en lekker voor een praktische comfortabele fiets kiezen boven eentje die misschien iets meer sexy is.
Dus een V-Strom
... not as I do.
Dan wordt het waarschijnlijk het half hoge ruitje. Ik heb mijn navi verplaatst van de kroonplaat naar boven het instrumentenpaneel. De halfhoge en de lage geven hetzelfde geluid, maar het lage truitje zit dat nu in de wind.geert_s schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:49:
[...]
Dan gewoon naked gaan rijden toch. Ruitje eraf er lekker met je bek in de schone lucht.
Met je bek in de wind is niks mis mee, bevalt prima. Maar ik ga eerst nog een beetje aanpielen tweaken
Dat is nog wel een optie inderdaad, ongeveer hetzelfde budget.Mikejux schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:47:
Altijd leuk om daar over na te denken. Kijk dan eventueel eens naar de nieuwste tracer 7. Is nu net uit. Die is wendbaar, zuinig, goede specs.. Meer dan genoeg power. 3.9 s naar 100. Maar er zijn natuurlijk vele goede keuzes.
Dat is op zich een goede optie, maar hij doet me zo weinig. Ik wil wel nog steeds achterom willen kijken voordat ik naar binnenloop en dat heb ik met een V-Strom niet zo. Dat heb ik ook met een NC750X ofzo, het doet me gewoon weinig.Clush schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:55:
[...]
Ik zou me erbij neerleggen dat voor jou je motor echt een gebruiksvoorwerp is, en lekker voor een praktische comfortabele fiets kiezen boven eentje die misschien iets meer sexy is.
Dus een V-Strom
In het rijtje SUMs (Sports Utility Motorcycle) waarbij de nadruk op sport ligt zou ik zeker ook de Tiger Sport 660 en 800 meenemen. Recencies zijn positief en toch weer net wat anders de de Tracer 9.
Verder ben ik verplicht om je te wijzen op de Moto Guzzi V100 Mandello. Een echte sporttour met niet te veel vermogen (115 pk) en die laat je zeker omkijken als je er bij weg loopt. Hierbij zit ik dus met een kort ruitje wel met mijn lichaam uit de wind maar met mijn hoofd er vol in. En het laatste modeljaar kun je daar ook heel compleet krijgen met ACC.
En eventueel dan nog kijken naar een BMW RS.
Voor dat geld heb je wel een Honda SH300 met ABS met 50K op de klok, dat is dan een prima optie, doet 1:27-1:30, maar is wel een heel stuk sneller en koersvaster dan die Sym. Voordeel is dat het een overmaatse bromscooter is, dus je pakt m ook makkelijk voor boodschappen enzo.Ora et Labora schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:50:
[...]
Ik ben er eigenlijk nog niet over uit wat m'n budget is, huidige sym is denk ik rond de 1000 waard, wellicht totaal ergens rond de 2000-2500 zit ik aan te denken maar daar koop je wellicht ook niet veel voor, daar heb ik mij nog niet heel veel in verdiept.
Burgman 650 zou ik niet proberen te zoeken voor dat budget, een Burgman 400 kan evt wel, of een Silverwing 400 (zorg wel dat je de wat nieuwere SW-T hebt ivm verbruik), beiden zullen overigens niet veel zuiniger rijden dan 1:25.
Die 125/150cc dingen zijn prima als je alleen binnendoor moet (of ff 5km snelweg om een veerpont te vermijden)
Enige wat misschien nog net voldoende zou kunnen zijn is een PCX150, die zijn nog steeds erg zuinig en lopen 110-115 zonder al teveel geklooi.
Als een erg laag verbruik bepalend is zou je nog naar 250cc motoren met versnellingsbak kunnen kijken, die zullen meestal zuiniger zijn dan de scooters.
leeg
Ohja, bij Heimbach kwamen we nog aanrijden, was net een ongeluk gebeurd. Ter hoogte van 2 rust stroken (die je vaak ziet in DLD, op de binnenwegen). Vond iemand het dus blijkbaar nodig om precies daar iemand in te halen, en klapt frontaal op een tegenligger._Apache_ schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:13:
Net terug van een weekendje Duitsland, prima te doen op de Zero. Wat is de machine toch een beest in de heuvels, zoveel koppel, zo strak, en binnendoor bijna 300km bereik.
Heen naar de Eifel gereden, dag erna op en neer naar de Moezel, geluncht op de Moselpromenade en dan weer binnendoor terug.
Ook geluk gehad met het weer, pas in het laatste uur wat regen. Alsin, best wel heul veul regen. Staand water op de snelweg enzoDat je bij de auto's eerst het water naar voren ziet spatten ipv alleen opzij.
Bij een van de auto (iets van een Caddy) was geen motorblok meer zichtbaar (zoveel compressie), en een van de wielen (met complete ophanging) lag 50 meter verder. Andere auto (iets van een Audi SUV) stapte mensen net wat beduust uit. Alles rookte nog, hulpdiensten zagen we evenlater binnenkomen.
Wij zijn langs een van de rust stroken voorbij gereden en de rest maar gelaten, en leek al meer dan genoeg hulp te zijn.
https://www.ksta.de/regio...bei-frontal-crash-1068988
Stelvio is ook mooi maar zit qua gewicht wel in andere klasse. De Transalp 750 is met mijn 55 kilo goed te doen.
Ben heel benieuwd of 9,999,- een beetje werkt, zeker met al het Chinese geweld ondertussen.
Misschien goed om te vermelden, budget zal iets tussen de 8-12K zijn, daar heb je geen V100 Mandello of Stelvio voor denk ik, tenzij met heel veel kilometers. De V85TT heeft wel wat eigenwijs, dus wie weet.
Honda CMX 1100 Rebel

Honda CB1000 Hornet

Yamaha MT09 Tracer

Moto Guzzi V85 TT

Triumph Tiger 800 XRx

Honda XL750 Transalp

BMW R1200RS

Suzuki V-Strom 1050
Honda CB1000R

I'm gonna need a bigger garage.
Wat een lijdensweg... ik leef met je meegeert_s schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:32:
Dat worden een hoop ritjes hahaha.

Dat is in ieder geval de meeste fun per cc!
Hahaha geniale timing. Great minds..Barista schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:01:
Mocht je nog budget overhouden kun je altijd nog een Monkey 125 erbij nemen. Levert je een hoop lol op.