Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Hoe ging dat en hoe was dat? Heb je wat nieuwe/handige tips geleerd over je plek op de weg, techniek met de motor of manier van kijken?Chevy454 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:54:
Bochtentraining in Zuid-Limburg. Was zeer leuk om te doen
Ik was daar zelf ook naar aan het kijken en het leek me wel interessant, ook omdat het kleinschalig is geloof ik zodat er echt met aandacht naar je gekeken wordt en niet met een half oog.
Die moet je me even uitleggen.A13X schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:37:
[...]
Door deze positie kun je echter veel verder door de bocht hem kijken. Moet je uitwijken zie je dat eerder, moet je (nood)remmen zie je dat ook eerder. Doordat je verder kunt zien zie je ook eerder dat iemand een binnenbocht neemt of dat er iets op de weg ligt of staat. Dat is in iedergeval de theorie erachter.
:strip_exif()/f/image/Iu5M892F5M2mTcbRNeZnaptw.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe oordeel jij dat je met het nemen van de binnenbocht eerder méér ziet?
- edit -
even een betere tekening ingevoegd
[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-07-2025 10:07 ]
Volgens mij kan je juist veel eerder en verder door de bocht kijken als je meer naar de buitenkant zit?A13X schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:37:
[...]
Door deze positie kun je echter veel verder door de bocht hem kijken. Moet je uitwijken zie je dat eerder, moet je (nood)remmen zie je dat ook eerder. Doordat je verder kunt zien zie je ook eerder dat iemand een binnenbocht neemt of dat er iets op de weg ligt of staat. Dat is in iedergeval de theorie erachter.
Even extreem getekend, rijder B ziet veel eerder wat er achter de bocht gebeurd dan rijder A:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JHSkqi39TnuCRgB3VN94ZpxX.jpg?f=user_large)
edit: @HTT-Thalan was mij dus ruim voor
Van harte!BM schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:41:
Dank voor alle reacties!
Ik ga binnenkort eens een trial van MRA en Kurviger naast elkaar proberen, even kijken wanneer ik paar dagen 'vrij' heb met beetje oke weer. Thanks!
Hij rijd natuurlijk in Engeland héHTT-Thalan schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:46:
[...]
Die moet je me even uitleggen.
[Afbeelding]
Hoe oordeel jij dat je met het nemen van de binnenbocht eerder méér ziet?
- edit -
even een betere tekening ingevoegd.
Awesome
We probeerden zoveel mogelijk aan de buitenkant van ons rijvak te rijden (Waar nog ruimte voor verbetering is, positionering moet ik nog wat aan werken). De reden is dat je verder door kunt kijken alvorens je inkantelt.Waaj schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:22:
Niet als kritiek op jou maar ik zie deze positie op de weg steeds vaker en naar mijn mening is dit een voorbeeld van de bocht verkeerd nemen. Zo te zien zit je tegen of over de as van de weg en laat je aan de rechterzijde heel veel ruimte liggen. Als er nu een auto van de andere kant aankomt zal je heel veel moeten corrigeren om een botsing te voorkomen.
Just my 2 cents, geen idee hoe jullie daar tegen aan kijken?
Is een defensive lijn wat ook de bedoeling was van deze training.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Mede omdat het een kleine groep was sprak het me aan. En inderdaad, veel persoonlijke feedback. Ook veel rouleren tijdens het rijden zodat de instructeur achter je zat om te kijken om te kijken. Info langs het oortje.rvrbtcpt schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:42:
Hoe ging dat en hoe was dat? Heb je wat nieuwe/handige tips geleerd over je plek op de weg, techniek met de motor of manier van kijken?
Ik was daar zelf ook naar aan het kijken en het leek me wel interessant, ook omdat het kleinschalig is geloof ik zodat er echt met aandacht naar je gekeken wordt en niet met een half oog.
Ik vond het echt leuk (rekening houdend dat ik 10 jaar niet meer heb gereden)
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Bochten naar links
Bij bochten naar links, houd ik zo lang mogelijk de buitenbocht aan. Pas als ik het einde van de bocht kan zien, én er komt niks, knik ik in en ga ik nog wel eens richting middenlijn.
Als ik het einde van de bocht kant zien, en er komt een tegenligger, dan blijf ik aan de buitenkant. Dat doe ik overigens niet bewust, maar heb ik van een aantal mederijders te horen gekregen die meestal achter me aan rijden. Dat is een van de redenen waarom die specifieke personen het fijn vinden op de bochtige weggetjes achter me te rijden, omdat ze aan mij al kunnen zien of er tegenliggers komen. Maar ik heb er wél vertrouwen in dat ze alsnog zelf kijken en niet blind volgen of bochten gaan afsnijden.
Wat dat betreft dus geen enkel verschil met de plaatjes die HTT-Thalan plaatst.
Bochten naar rechts
Bochten naar rechts verschillen: als het érg bochtig is en naar rechts is het blind, dan houd ik verder naar rechts aan dan de theorie voorschrijft. Simpelweg om de tegenligger (die dus een bocht naar links heeft) de ruimte te geven als die toch over de middellijn komt... Dat heeft me al diverse keren gered van een frontale botsing met een lokale laagvlieger...
Kijk eens wat filmpjes van mensen die in de bergen gaan rijden, en hoeveel tegenliggers (of zij zelf) dan over de middellijn komen in een bocht. Dan zie je precies wat ik bedoel.

Als het wél overzichtelijker is neem ik wat meer de theoretische lijnen, omdat het dan ook de meer ideale lijnen zijn.
Haarspeldbochten
Er zijn ook mensen bij haarspeldbochten naar rechts die uiterst links beginnen, en dan de hele wegbreedte gebruiken om de bocht te nemen. Ik maak er juist een sport van om die haarspeld zo krap mogelijk te kunnen nemen, per definitie op mijn eigen weghelft. Als er veel ruimte is, heb ik veel reserve. Maar als die ruimte er plotseling niet is, kom ik niet onverwacht buiten mijn comfortzone.
Vorig jaar kwam dit bij een VRO training ook aan bod. Er werden bij de uitgang van de haarspeld 3 poortjes neergezet, die simuleerden brokstukken op de weg die je moest ontwijken. Maar in de bocht gaf de instructeur pas aan welk poortje je ging nemen. Er waren er veel die daar moeite mee hadden. Ik mikte uit gewoonte standaard al op de binnenbocht; naar buiten laten lopen is dan zo gebeurd.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Je tekent nu 2x de situatie zodanig dat tegen de middenstreep aanrijden minder zicht geeft. Maar bij een bocht naar rechts (of, in het VK naar links
Maar je experiment met gekromde lichtstralen heeft zeker mijn interesse gewekt @HTT-Thalan ! Zouden we het bankstel van mphilip kunnen lenen of is een simpele GS al voldoende?
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Maar de foto laat een bocht naar links zien. Ik snap het ook echt niet. Linkerbocht zoveel mogelijk rechts houden geeft beste zicht en minste kans op tegenliggers. Rechterbocht precies andersom. Toch?JanPedaal schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:52:
[...]
Je tekent nu 2x de situatie zodanig dat tegen de middenstreep aanrijden minder zicht geeft. Maar bij een bocht naar rechts (of, in het VK naar links) kan je dus verder de bocht inkijken naarmate je dichter tegen de middenstreep aanrijdt. Uiteraard zoals @DrivinUCrazy hierboven al aangeeft is het dan nog steeds de vraag of je dit wil doen, maar ik reageer even puur op de plaatjes
Wat je kunt doen is een bepaalde tanktas monteren en dan trek jij vrijwel al het licht in de omgeving aan zodat je fel oplicht t.o.v. de rest, en dan kán je eigenlijk niet meer over het hoofd gezien wordenMaar je experiment met gekromde lichtstralen heeft zeker mijn interesse gewekt @HTT-Thalan ! Zouden we het bankstel van mphilip kunnen lenen of is een simpele GS al voldoende?
Ondertussen ben ik ook een flinke tanktas aan het inpakken zelf. Op m'n GS nota bene.
De nieuwe lambda sonde die gister binnenkwam was helaas niet de oplossing voor het slecht lopen. Maar m'n klusmaat dacht te horen dat de bougies wel vervangen mochten worden, die had ik gelukkig al liggen, en ondanks dat ze pas 10K km oud waren, waren ze te ver versleten. En dat was het! Motor heeft sinds lange tijd niet zo mooi meer gelopen, perfect synchroon, snel oppakken, alles
De eerste foto is wel een bocht naar links, maar daar moet hij een fotograaf ontwijkenAikon schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:17:
[...]
Maar de foto laat een bocht naar links zien. Ik snap het ook echt niet. Linkerbocht zoveel mogelijk rechts houden geeft beste zicht en minste kans op tegenliggers. Rechterbocht precies andersom. Toch?
[...]
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
De GSX-8TT
Vind 'm, er beter uitzioen dan de Kawa Z650 RS en betaalbaarder (of: eerder haalbaar) dan een Indian FTR1200
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Bochten rechts geef ik je gelijkJanPedaal schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:52:
[...]
Je tekent nu 2x de situatie zodanig dat tegen de middenstreep aanrijden minder zicht geeft. Maar bij een bocht naar rechts (of, in het VK naar links) kan je dus verder de bocht inkijken naarmate je dichter tegen de middenstreep aanrijdt. Uiteraard zoals @DrivinUCrazy hierboven al aangeeft is het dan nog steeds de vraag of je dit wil doen, maar ik reageer even puur op de plaatjes
![]()
Maar je experiment met gekromde lichtstralen heeft zeker mijn interesse gewekt @HTT-Thalan ! Zouden we het bankstel van mphilip kunnen lenen of is een simpele GS al voldoende?
Ik zit in hetzelfde kamp. Praktische lijnen als er geen overzicht is, theoretische lijnen als er wel overzicht is.DrivinUCrazy schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:48:
Mijn visie:
Bochten naar links
Bij bochten naar links, houd ik zo lang mogelijk de buitenbocht aan. Pas als ik het einde van de bocht kan zien, én er komt niks, knik ik in en ga ik nog wel eens richting middenlijn.
Als ik het einde van de bocht kant zien, en er komt een tegenligger, dan blijf ik aan de buitenkant. Dat doe ik overigens niet bewust, maar heb ik van een aantal mederijders te horen gekregen die meestal achter me aan rijden. Dat is een van de redenen waarom die specifieke personen het fijn vinden op de bochtige weggetjes achter me te rijden, omdat ze aan mij al kunnen zien of er tegenliggers komen. Maar ik heb er wél vertrouwen in dat ze alsnog zelf kijken en niet blind volgen of bochten gaan afsnijden.![]()
Bochten naar rechts
Bochten naar rechts verschillen: als het érg bochtig is en naar rechts is het blind, dan houd ik verder naar rechts aan dan de theorie voorschrijft. Simpelweg om de tegenligger (die dus een bocht naar links heeft) de ruimte te geven als die toch over de middellijn komt... Dat heeft me al diverse keren gered van een frontale botsing met een lokale laagvlieger...
Kijk eens wat filmpjes van mensen die in de bergen gaan rijden, en hoeveel tegenliggers (of zij zelf) dan over de middellijn komen in een bocht. Dan zie je precies wat ik bedoel.![]()
Als het wél overzichtelijker is neem ik wat meer de theoretische lijnen, omdat het dan ook de meer ideale lijnen zijn.![]()
Haarspeldbochten
Er zijn ook mensen bij haarspeldbochten naar rechts die uiterst links beginnen, en dan de hele wegbreedte gebruiken om de bocht te nemen. Ik maak er juist een sport van om die haarspeld zo krap mogelijk te kunnen nemen, per definitie op mijn eigen weghelft. Als er veel ruimte is, heb ik veel reserve. Maar als die ruimte er plotseling niet is, kom ik niet onverwacht buiten mijn comfortzone.
Vorig jaar kwam dit bij een VRO training ook aan bod. Er werden bij de uitgang van de haarspeld 3 poortjes neergezet, die simuleerden brokstukken op de weg die je moest ontwijken. Maar in de bocht gaf de instructeur pas aan welk poortje je ging nemen. Er waren er veel die daar moeite mee hadden. Ik mikte uit gewoonte standaard al op de binnenbocht; naar buiten laten lopen is dan zo gebeurd.
Ik blijf lang buiten, tot ik de bocht door kan kijken en stuur dan relatief hard in. Zeker in rechterbochten geeft me dat tot op de apex de mogelijkheid om de lijn te kiezen. Dat kan alles zijn, binnen, midden, maar ook buiten (uitwaaieren over de middenstreep). In linkerbochten blijf ik dan lang buiten om mijn lijn zo te kiezen dat ik niet te dichtbij een tegenligger kom.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dan rijd hij volgens de foto aan de buitenkant van de binnenbocht

Awesome
Haarspeldbochten naar rechts doe ik altijd eerst een check over mijn schouder omhoog/omlaag of ik iets aan zie komen (punt A). Zie ik niets aankomen dan inderdaad naar links en de bocht ruim inzetten zodat ik zo krap mogelijk aan de binnenkant uitkom. Bij punt B besluit ik dan of ik de motor naar buiten kan laten lopen als er nog steeds niets aankomt of dat ik rechts aanhoud.DrivinUCrazy schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:48:
Haarspeldbochten
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/f34xqrzBtLvObZmNmbZxPj1X.jpg?f=user_large)
Komt er wel iets aan of heb ik geen overzicht dan inderdaad netjes rechts houden, krappe bocht maken en alsnog bij punt B besluiten of ik breder kan uitkomen of rechts moet blijven.
Maar waarom zou je dat doen?Waaj schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:37:
[...]
Haarspeldbochten naar rechts doe ik altijd eerst een check over mijn schouder omhoog/omlaag of ik iets aan zie komen (punt A). Zie ik niets aankomen dan inderdaad naar links en de bocht ruim inzetten zodat ik zo krap mogelijk aan de binnenkant uitkom. Bij punt B besluit ik dan of ik de motor naar buiten kan laten lopen als er nog steeds niets aankomt of dat ik rechts aanhoud.
[Afbeelding]
Komt er wel iets aan of heb ik geen overzicht dan inderdaad netjes rechts houden, krappe bocht maken en alsnog bij punt B besluiten of ik breder kan uitkomen of rechts moet blijven.
Ik zie dit regelmatig in het buitenland, mensen rijden dan enorm wijd of snijden deze heel wijd aan terwijl er helemaal geen reden voor is. Sterker nog, ik ben van mening dat door op deze manier een bocht te rijden, je het jezelf compleet verkeerd aanleert. Je steekt de bocht door op de apex in plaats van deze netjes rond te rijden.
Mij is sowieso geleerd om een bocht altijd binnen de lijnen / eigen weghelft te rijden.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Kamp eensch met dit.DrivinUCrazy schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:48:
Mijn visie:
Bochten naar links
Als ik het einde van de bocht kant zien, en er komt een tegenligger, dan blijf ik aan de buitenkant. Dat doe ik overigens niet bewust, maar heb ik van een aantal mederijders te horen gekregen die meestal achter me aan rijden. Dat is een van de redenen waarom die specifieke personen het fijn vinden op de bochtige weggetjes achter me te rijden, omdat ze aan mij al kunnen zien of er tegenliggers komen. Maar ik heb er wél vertrouwen in dat ze alsnog zelf kijken en niet blind volgen of bochten gaan afsnijden.![]()
Bochten naar rechts
Kijk eens wat filmpjes van mensen die in de bergen gaan rijden, en hoeveel tegenliggers (of zij zelf) dan over de middellijn komen in een bocht. Dan zie je precies wat ik bedoel.![]()
Als het wél overzichtelijker is neem ik wat meer de theoretische lijnen, omdat het dan ook de meer ideale lijnen zijn.![]()
Haarspeldbochten
Met de nadruk op het gedeelte over de blinde bochten. Er zijn er zoveel die je gedeeltelijk op jouw weghelft tegemoet komen.
Zonder zicht blijft ik bij bochten naar rechts ook het liefste op of net iets rechts van de middellijn van mijn rijbaan.
Haarspeldbochten, ik ben mijn Vespa gewoon, die zijn gemaakt voor dat soort bochtjes.
Maar voor elke motor geldt dan, klein beetje achterrem er bij dat helpt super, zeker als je de binnenhaarspeldbocht (
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Omdat je ook dit soort haarspeldbochten tegenkomt:Kars schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:13:
[...]
Maar waarom zou je dat doen?
Ik zie dit regelmatig in het buitenland, mensen rijden dan enorm wijd of snijden deze heel wijd aan terwijl er helemaal geen reden voor is. Sterker nog, ik ben van mening dat door op deze manier een bocht te rijden, je het jezelf compleet verkeerd aanleert. Je steekt de bocht door op de apex in plaats van deze netjes rond te rijden.
Mij is sowieso geleerd om een bocht altijd binnen de lijnen / eigen weghelft te rijden.
https://www.google.com/ma...xMy4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Zeer krappe bocht met een grote stijging / verval. Als je dan op je eigen weghelft blijft dan maak je het jezelf onnodig moeilijk. (als je naar de meest recente foto's gaat dan zie je een motorrijder de bocht nemen zoals ik beschrijf).
Helemaal eens, maar ik besefte me net dat ik je eerste post verkeerd las en dat je als er wel verkeer aan komt, je wel op je eigen weghelft blijft.Waaj schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:36:
[...]
Omdat je ook dit soort haarspeldbochten tegenkomt:
Zeer krappe bocht met een grote stijging / verval. Als je dan op je eigen weghelft blijft dan maak je het jezelf onnodig moeilijk. (als je naar de meest recente foto's gaat dan zie je een motorrijder de bocht nemen zoals ik beschrijf).
Helaas zie ik heel veel rijders dat niet doen, dan moet je zelf uitwijken omdat een tegenligger de bocht veeeel te ruim aansnijdt…
Ten eerste, ook dát gaat met een slippende koppeling.Waaj schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:36:
[...]
Omdat je ook dit soort haarspeldbochten tegenkomt:
En ten tweede, het lijkt me niet verstandig om voor die éne beruchte bocht in de Stelvio, je standaard aanpak te gaan wijzigen. Bij de meeste haarspelden is het niet nodig om de bocht zo ruim te beginnen. Ook aan de Moezel niet, of in de Vogezen, waar écht wel een aantal krappe haarspeldjes te vinden zijn met flink hoogteverschil, vergelijkbaar met deze Stelvio bocht. Alleen veel minder ander verkeer zoals fietsers, dat is wel een voordeeltje.
Nu komt de vraag bij me op: Als je de ruimte hebt, zou dit een bocht kunnen zijn die als uitzondering geldt. Die snij je dan ruim aan. Ok. En hoe doe je het dan als er wél tegenliggers komen?
En dat brengt me terug op mijn voorbeeld van de VRO: omdat ik standaard al moeilijk doe (story of my life
[ Voor 0% gewijzigd door DrivinUCrazy op 16-07-2025 13:52 . Reden: cruciaal woordje ontbrak ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Mij is dat ook geleerd, maar al het asfalt gebruiken als het kan is veel leukerKars schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:13:
[...]
Maar waarom zou je dat doen?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
En daar zit de kunstDrivinUCrazy schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:51:
*knip*
En dat brengt me terug op mijn voorbeeld van de VRO: omdat ik standaard al moeilijk doe (story of my life), kan ik het me daarna alleen maar makkelijker maken. De meesten zijn niet in staat om in de bocht te besluiten nóg krapper in te sturen als er iets onverwachts gebeurt. En dan kom je op de verkeerde weghelft terecht.
Op de apex heb ik nog 3 opties:
- Gas erop, ingezette lijn volgen en tegen het midden van de weg uitkomen.
- Geen of minder gas erop en/of tegensturen en krapper uitkomen
- Extra gas erop en uitwaaieren naar de andere weghelft.
Optie 1, als de tegenligger al in de bocht is op het moment dat ik aan kom rijden: gas terugnemen en later bij de bocht komen.DrivinUCrazy schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:51:
[...]
Nu komt de vraag bij me op: Als je de ruimte hebt, zou dit een bocht kunnen zijn die als uitzondering geldt. Die snij je dan ruim aan. Ok. En hoe doe je het dan als er wél tegenliggers komen?
Optie 2, op mijn eigen weghelft blijven en desnoods stapvoets de bocht nemen.
Optie 3, kijken of het mogelijk is de bocht krap in te sturen en wijd uit te komen. Dit heeft absoluut niet mijn voorkeur, en dan moet ik de bocht en het achterliggende deel ruim kunnen overzien!
Uitgangspunt voor mij is altijd om zo dicht mogelijk aan de binnenkant van de bocht te eindigen, en niet wijd uit te komen bij het einde van de bocht. De ruimte die ik aan het begin van de bocht heb is in te schatten, maar als er van de andere kant een lokalmatador aan komt stuiven heb ik die waarschijnlijk niet kunnen zien voor ik de bocht instuur.
En natuurlijk altijd rekening houden met het andere verkeer op de weg en daar ruim omheen sturen! Vaak zie je mensen ook vol gas geven tussen de bochten en dan vlak achter een andere bestuurder bij de volgende bocht aankomen, je kan beter wat ruimte scheppen om je heen.
De meeste mensen zijn amper bewust bezig met sturen (hoe rij je op een bocht af, welk ander verkeer komt er aan, waar stuur je in, waar wil je uitkomen), Ik maak zelf meer dan genoeg stomme fouten, maar dan ben ik steeds op de automatische piloot aan het rijden en vergeet ik dat soort basale zaken. Ben je daar wel mee bezig dan kan je ook in een onverwachte situatie nog reageren want je weet waar je bent en wat er om je heen speelt.En dat brengt me terug op mijn voorbeeld van de VRO: omdat ik standaard al moeilijk doe (story of my life), kan ik het me daarna alleen maar makkelijker maken. De meesten zijn niet in staat om in de bocht te besluiten nóg krapper in te sturen als er iets onverwachts gebeurt. En dan kom je op de verkeerde weghelft terecht.
[edit] En natuurlijk is dit allemaal leuke theorie van achter een computerscherm, in de praktijk wordt het altijd improviseren
[ Voor 3% gewijzigd door Waaj op 16-07-2025 14:36 ]
Het heeft even geduurd, maar ik heb niet zoveel tijd en Goedhart zit ook goed vol qua reparaties blijkbaar...CLB schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:25:
Heel fijn contact gehad met Goedhart Motoren. Was inderdaad het juiste onderdeel, maar was nog meer benodigd zoals popnagels en wat stickers. Alles is nu besteld en als het binnen is kan ik een afspraak maken om alles te laten monteren. Zal een kwestie zijn van een uurtje, kan ik mooi even rondkijken daar. Op voorhand betalen hoefde zelfs niet. Binnenkort dus tourtje naar Bodedgraven en weer naar huis met een blits spatbord.
Vanochtend wel tijd, dus uurtje heen en uurtje terug. Fijn wel, want zo heel veel rijd ik eigenlijk niet. Hier en daar wat regenbuitjes gezien, daarna weer zon, weer druppels dus wel lekker rijden. Ook een stuk langer met de Beeline Moto kunnen rijden evenals op de snelweg nu en dat bevalt ook wel fijn voor die paar tientjes.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aKJlLPOPusj8moo7I4zWlVTs.jpg?f=user_large)
Goedhart liep ook allemaal fijn zeg, je levert de sleutels in, kan een bakkie koffie pakken en even lekker rondstruinen, totdat je een sms'je krijgt dat de motor weer voor je klaarstaat. Gelukkig wat minder tijd nodig gehad voor de reparatie, dus de rekening viel me alleszins mee, altijd fijn. Nog even wat leuke gesprekken gehad in de koffiecorner over motoren, types, bescherming, navigatie en van alles en nog wat, gezellig!
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3gJGwTVN2sGUUYQzD3eG8nnb.jpg?f=user_large)
Nog even gekeken bij de Kawasaki Z900, blijf ik interessant vinden. Wel echt jammer imo dat veel kappen zo'n parelmoer effect hebben in plaats van mat zijn, ik vind dat glimmende toch wel afdoen bij veel motoren.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yCDIBHtX5S1z8fDtDFaTqkHz.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YQMLo91mqa8FOmpfn9ylGUOh.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/94pQLTzFXgMLAPZs4lIlVK6u.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EUHVhNZCXuW2MxBdM2QMKwxM.jpg?f=user_large)
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Ik heb het 2025 model Z900 dan in het groen. Aan het glimmende stoor ik me niet, wel aan de hoeveelheid grijs en zilver. Maar als dat het grootste nadeel is wat ik kan noemen voor mezelf, dan valt het allemaal nog wel meeCLB schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:57:
Nog even gekeken bij de Kawasaki Z900, blijf ik interessant vinden. Wel echt jammer imo dat veel kappen zo'n parelmoer effect hebben in plaats van mat zijn, ik vind dat glimmende toch wel afdoen bij veel motoren.
Ik heb ook het 2020 model Z900 gehad en naar mijn mening heeft de update voor dit jaar het echt wel tot een veel betere motor gemaakt.

Haha dat valt dan zeker mee en is en blijft natuurlijk een prachtige machine, maar het oog wil ook watUTwizard schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:18:
Ik heb het 2025 model Z900 dan in het groen. Aan het glimmende stoor ik me niet, wel aan de hoeveelheid grijs en zilver. Maar als dat het grootste nadeel is wat ik kan noemen voor mezelf, dan valt het allemaal nog wel mee
Ja, wordt nu klaargemaakt, had toch nog een Bitcoin over:iMars schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:43:
@CLB heb je nog achter in de hoek/koffiecorner naar de Bimota's gekeken?
Die kosten wel een paar tientjes ... maar damn €75k voor een Bimota Tesi H2
![]()
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sBFYkjqmADhO1s4YSiAr4kp3.jpg?f=user_large)
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
CLB schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:50:
[...]
Haha dat valt dan zeker mee en is en blijft natuurlijk een prachtige machine, maar het oog wil ook wat
[...]
Ja, wordt nu klaargemaakt, had toch nog een Bitcoin over:
[Afbeelding: Bimota]
:strip_exif()/f/image/L2sFRCEo1dyRcQs6PMYBnoqi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ah, de "rode"
Ik vind hem ook best wel tof.Vrijdag schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:28:
[YouTube: GSX-8TT | Official Promotional Video| Suzuki]
De GSX-8TT![]()
Vind 'm, er beter uitzioen dan de Kawa Z650 RS en betaalbaarder (of: eerder haalbaar) dan een Indian FTR1200
Nog wel even afwachten wat er van deze overblijft

Zou ook snel aangekondigd moeten worden
Nee, die Tricolore heb ik achter laten zetten en toen pas de foto gemaaktiMars schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:55:
[Afbeelding]
Ah, de "rode"de groene stond er niet meer?
Iemand met een bitcoin te veel
![]()
Je bent een aardig eind met die baggagetassen maar yoch denk ik dat je het niet haaltHTT-Thalan schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:38:
Kijk wat natuurlijk wel kan is een supermassief object in de bocht plaatsen, tussen de bomen.
Natuurkunde vertelt ons dan dat het object licht kan buigen.
[Afbeelding]
Daf*ck is dat ding naar het voorwiel toe??CLB schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:50:
[...]
Haha dat valt dan zeker mee en is en blijft natuurlijk een prachtige machine, maar het oog wil ook wat
[...]
Ja, wordt nu klaargemaakt, had toch nog een Bitcoin over:
[Afbeelding: Bimota]
*Gaat op onderzoek uit.
Edit: dit artikel legt het enigszins uit. Niet dat ik het snap, maar dat ligt meer aan mij. Heel interessant tho.
[ Voor 16% gewijzigd door Pyr0_ op 16-07-2025 19:17 ]
NaafbesturingPyr0_ schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:07:
[...]
Daf*ck is dat ding naar het voorwiel toe??
*Gaat op onderzoek uit.
Edit: dit artikel legt het enigszins uit. Niet dat ik het snap, maar dat ligt meer aan mij. Heel interessant tho.
Ja die vind ik ook erg gaaf inderdaadkneusteun schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:55:
[...]
Ik vind hem ook best wel tof.
Nog wel even afwachten wat er van deze overblijft
[Afbeelding]
Zou ook snel aangekondigd moeten worden
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Andere tips voor Noorwegen zuid/midden zijn ook zeker welkom.
Kwam er zelf ook niet uit, dus heb Gemini eens laten kijken. Die kwam uiteindelijk hier mee:
Moet u uw Eigen Spanbanden Meenemen?
Dit is de kernvraag voor veel motorrijders, en het antwoord, hoewel niet expliciet gedetailleerd in de algemene veiligheidsinformatie van Color Line, wordt verhelderd door directe passagierservaringen. De officiële "Veiligheid aan boord" en "Algemene Vervoersvoorwaarden" van Color Line stellen dat "Alle voertuigen worden geparkeerd en vastgezet volgens het laadbevestigingsplan". Dit geeft aan dat de veerbootmaatschappij een systeem heeft voor het vastzetten van voertuigen en de verantwoordelijkheid voor dit proces op zich neemt.
Cruciaal is dat directe gebruikersfeedback van medemotorrijders die met Color Line hebben gereisd, expliciet bevestigt: "Aan boord bleek dat ze genoeg spanbanden hadden". Dit geeft een definitief antwoord: Color Line biedt wel degelijk spanbanden aan boord voor passagiersgebruik. De aanvankelijke vraag van de gebruiker komt voort uit de ambiguïteit van de officiële verklaringen van Color Line , die een "laadbevestigingsplan" vermelden, maar geen expliciete voorziening van spanbanden. De directe gebruikerservaring lost dit op door de beschikbaarheid van spanbanden te bevestigen. Een diepere blik in algemene veerbootforums onthult echter dat, hoewel spanbanden beschikbaar kunnen zijn, hun kwaliteit inconsistent kan zijn, met sommige gebruikers die melding maken van "versleten spanbanden zonder gespen". Dit betekent dat het niet alleen gaat om of spanbanden worden geleverd, maar welke soort en in welke staat. Dit leidt direct tot de sterke aanbeveling voor de gebruiker om eigen spanbanden mee te nemen, om optimale veiligheid en gemoedsrust te garanderen tijdens een lange overtocht.
Motor in de 1e versnelling zover mogelijk vooruit duwen zodat hij niet verder naar voren kan rollen. Dan op de zijstandaard. 2 spanbanden (ruim voorradig bij Colorline). 1 links aan de motor vastmaken, over het zadel gooien en dan rechts aan het dek. De andere rechts vastmaken en links aan het dek vastmaken. En stop iets semi-zachts tussen je zadel en de spanbanden (opgerold regenpak, handdoek in een plastic zak) om te voorkomen dat de spanbanden in je zadel vreten.R1chardTM schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:26:
Ik ga over een paar weken met twee vrienden naar Noorwegen. Super veel zin in, voor mij de eerste keer een motorvakantie. We gaan met de Colorline ferry van Oslo naar Kiel. Vraag me af of je zelf spanpanden moet meenemen om je motor vast te zetten op de ferry, of hebben zei deze?
En bij het losmaken goed controleren of het dekpersoneel niet nog een spanband aan je motor heeft gemaakt, ik heb een keer iemand moeten waarschuwen dat er nog een band door z'n achterwiel zat terwijl hij al op z'n motor zat te wachten (Hij had hem gemist door de krappe ruimte tussen de motoren en de bagage op z'n motor).
De weg naar Lysebotn, Aurlandsvegen, en voor de rest zo'n beetje iedere afslag rechts, links, en rechtdoorAndere tips voor Noorwegen zuid/midden zijn ook zeker welkom.
Zoek vooral de kleine weggetjes op en mijd de E-wegen zoveel mogelijk. Als je een tunnel ziet, kijk of de oude weg er omheen nog begaanbaar is, dat zijn meestal de mooiste weggetjes.
Een goed uitgangspunt zijn de nasjonale turistveger.
Atlantikvegen kan je overslaan. Het beroemde stuk is alleen die brug die je steeds op foto's ziet en daar omheen is het één grote camperkampeerplaats.
Hebben jullie nog specifieke dingen die jullie willen zien?
We gaan redelijk op de bonnevooi. Heb een kaart waar we inderdaad de turistveger en wat todo's op hebben afgetekend, dus we slaan bij het eindpunt van de dag de kaart open om te kijken waar we de volgende dag heen willen. We hebben een redelijk minimale campeeruitrusting dus een paar keer wildcamperen is leuk, maar hopen meestal een hut of anders huisje/hostel/hotel te kunnen vinden. Dat vind ik zelf nog wel spannend, maar goed om dat leren los te laten.
We gaan in ieder geval naar Bergen om daar wat vrienden te ontmoeten en verder inderdaad gewoon mooie routes en hier en daar een kleine hike. Verder zien we wel wat we tegenkomen, inderdaad E wegen vermijden en dan ziet het er bijna overal waar ik op Google Maps een pin plaats er mooi uit.
@Melkunie De eerste twee weken van augustus, dus heb nog wat voorbereidings plezier. Net zijkoffers geinstalleerd, dus motor is er in ieder geval klaar voor. Jij veel plezier!
Voorbandje in 10-11mnd versleten (13k km) , achterrem was op. En natuurlijk de standaard grote beurt, inc kleppenstellen.
De ketting was nog okay vonden ze, hoeft voorlopig niet vervangen te worden. Uiteraard wel maandelijks even checken, hij is niet meer gloednieuw.
Merk wel dat de motor soepeler loopt en meer vermogen lijkt te hebben

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 16-07-2025 22:30 ]
@_eLMo_ dat heb ik niet gedaan, misschien doe ik dat vandaag nog wel._eLMo_ schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:38:
@Slayer heb je ook de schijfdikte gemeten? Die ziet er ook niet “nieuw” meer uit. Bij mijn schijven is nieuw 4,5mm en grenswaarde 4.0mm.
[ Voor 4% gewijzigd door Slayer op 17-07-2025 08:40 ]
Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl
Zit heel goed, je sliert niet en het blijft op zijn plaats. Onder de 70/u merk je eigenlijk niets, over de 70/u voel je een luchtstroom onder de billen. Het helpt wel tegen vermoeidheid en het zit prettiger dan de plank die mijn zadel moet voorstellen. Eens ik een echt grote rit gemaakt heb, geef ik nog eens een update.
600km?
Kort voor mij is +-100 km
[ Voor 11% gewijzigd door Adder28 op 17-07-2025 11:20 ]
:strip_exif()/f/image/tVoElGAME4G5Z9hJSSU0XSAj.jpg?f=fotoalbum_large)
Een reflector erop gezet voor de keuring

De motorkeuring in Belgiëstan is wel speciaal.
Nummerplaathouder ga ik uitlijnen na de keuring.
[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 17-07-2025 13:01 ]
Vlak boven je slot zit al een forse reflector, geintegreerd in het achterlicht.Chevy454 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:00:
De eerste mod van de BMW is een feit.
[Afbeelding]
Een reflector erop gezet voor de keuring
De motorkeuring in Belgiëstan is wel speciaal.
Nummerplaathouder ga ik uitlijnen na de keuring.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Weet ik, daar kan men over vallen / klagen. Collega had het ook en die had dus een extra reflector moeten plaatsen. Die gaf me de tip mee om gewoon zeker te zijn, anders moet je nog een keer terug gaan.noes schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:07:
Vlak boven je slot zit al een forse reflector, geintegreerd in het achterlicht.
Helder (Chevy454 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:14:
[...]
Weet ik, daar kan men over vallen / klagen. Collega had het ook en die had dus een extra reflector moeten plaatsen. Die gaf me de tip mee om gewoon zeker te zijn, anders moet je nog een keer terug gaan.

De Belgische keuring is wel wat anders dan een eventuele Nederlandse APK, ook qua regels eromheen. Bij een APK belt de keurmeester je eerst op en stelt voor iets te repareren voordat hij/zij je voertuig afkeurt, in BE is het meer als een examen: je haalt het of niet.f2ride2001 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:42:
Alleen dit zegt al genoeg over de toekomstige APK voor motoren![]()
![]()
Probleem voor nu is wel dat hij helemaal buiten moet staan, maar wil tzt in mijn eigen achtertuin een klein afdakje maken waar ik hem wat kan beschermen tegen de elementen. Ik heb tot nu toe altijd goedkopere BMW's gehad en die hebben eigenlijk weinig problemen met altijd buiten staan. Ze worden wel een stuk lelijker met de tijd natuurlijk dus dat wil ik wat gaan voorkomen.
RDW kan ook een pijn aan de kont zijn.
vorig jaar of 2 jaar geleden een scooter laten omkeuren van 25 naar 45 km/h.
Zaten aan de zijkant rode reflectoren ipv oranje. Was "afkeur". Moest eigenlijk terugkomen van de keurmeester en was zonde van mijn tijd voor 2 van die reflectoren, ook omdat ik van ver kwam.
2 min later was het ineens van, als je hier om de hoek 2 plakreflectoren haalt en op de zijkant plakt en terug komt keur ik hem goed voor je.
2 min later was het. Hij is goedgekeurd, als je maar wel direct die plakreflectoren haalt en erop plakt
Uiteindelijk 2 originele oranje reflectoren besteld en verwisseld.
Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018
Over buiten staan: koop een goede hoes. De zon verbleekt kunststof en maakt het broos. Vocht hoef je je, over het algemeen, minder zorgen over te maken mits er ventilatie is tussen de hoes en de grond.Beavbusi schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:50:
Ik ben op zoek naar een nieuwe motor en ik ben eigenlijk gevallen voor modelletje honda TransAlp of eventueel een Africa Twin. (weet niet of die laatste haalbaar is voor 5-6k max) Heeft een van jullie toevallig een tip van kijk ook eens naar dit merk/model.
Probleem voor nu is wel dat hij helemaal buiten moet staan, maar wil tzt in mijn eigen achtertuin een klein afdakje maken waar ik hem wat kan beschermen tegen de elementen. Ik heb tot nu toe altijd goedkopere BMW's gehad en die hebben eigenlijk weinig problemen met altijd buiten staan. Ze worden wel een stuk lelijker met de tijd natuurlijk dus dat wil ik wat gaan voorkomen.
Met nadruk op goede
Het hangt er maar net vanaf hoe ze het willen interpreteren.f2ride2001 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:42:
Alleen dit zegt al genoeg over de toekomstige APK voor motoren![]()
![]()
Maar dat men de lichten, remmen en motor controleren is ansich wel goed. Maar het hangt er maar net vanaf wie je hebt.
Wat voor eigenschappen ben je naar op zoek? Wat spreekt je aan in de Africa Twin en TransAlp, gaat het je om de offroad-uitstraling en of bepaalde eigenschappen?Beavbusi schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:50:
Ik ben op zoek naar een nieuwe motor en ik ben eigenlijk gevallen voor modelletje honda TransAlp of eventueel een Africa Twin. (weet niet of die laatste haalbaar is voor 5-6k max) Heeft een van jullie toevallig een tip van kijk ook eens naar dit merk/model.
Qua hoes: DS covers kan ik ook aanraden, heb ik ook jaren gebruikt voor mijn Transalp. Uiteraard verbleken ze met weer en wind maar de mijne is altijd waterdicht gebleven.Beavbusi schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:50:
Wat betreft de motor: Voor dat bedrag vind je alleen de oudere modellen, dus een Transalp 600, 650 of 700 of een Africa Twin 750. Die laatste is wel dé iconische versie waar iedereen gelijk aan denkt als je 'dakar' roept.
Transalp 650 heeft volgens mij standaard ABS (niet 100% zeker van) maar de 700 sowieso, al vind ik dat zelf de minst mooie uitvoering. Wel belangrijke overweging denk ik. Qua onderhoud is de 600 het meeste werk, je koopt ze voor weinig maar bijna altijd is er flink wat achterstallig werk aan (ook als ze zeggen dat 'ie er netjes bij staat, dat is omdat de meeste mensen geen benul hebben van wat dit ding nodig heeft).
Als je specifieke quirks en nadelen of aandachtspunten van een bepaald model wil weten zeg het maar. Je kunt ook terecht op het Transalpforum voor veel info, al is het forum nu stukken minder actief dan voorheen. @Grubeater weet er ook minstens zo veel van als ik.
Als je je budget wél gaat oprekken kun je vanaf 9k (als je goed zoekt) een eerste model CRF1000L vinden (vanaf ~2016) maar verwacht dan wel een hogere kilometerstand en wat achterstallig onderhoud. Hoeft allemaal niet erg te zijn maar het zijn motoren met wat hogere onderhoudskosten.
[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 17-07-2025 16:35 ]
Als je die niet hebt (vaak nederlanders zeiden ze) dan hebben ze meteen een reden om je aan de kant te zetten.
Toen ik vroeg naar decat etc.. was het antwoord dat ze dat allemaal niet eens zien per motorfiets, maar die reflector is lekker makkelijk en simpel bij elke motor van achter te zien.
Klonk best wel logisch. Je hoeft geen kennis van motorfietsen te hebben om een reflector te zien of niet.
Ik heb het idee dat ondanks dat België en DLD strenger zijn dan wij in NL, er meer kan. Ik heb best rare voertuigen gezien bij onze Zuiderburen (extreem verlaagde/verbrede busjes, Hotrods) terwijl je daar volgens mij zelfs voor een afwijkende maat velg naar de keuring kan. DLD even zo, maar daar zie ik regelmatig custom uitlaatsystemen bijvoorbeeld. Terwijl je in NL een hoop zonder keuring kan maar uiteindelijk zou je die dingen ALS je het laat keuren er niet doorheen krijgt bij de RDW denk ik.kneusteun schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:07:
Die reflector is in Duitsland ook echt een ding, dat werd mij door twee garage houders in Duitsland verteld.
Als je die niet hebt (vaak nederlanders zeiden ze) dan hebben ze meteen een reden om je aan de kant te zetten.
Toen ik vroeg naar decat etc.. was het antwoord dat ze dat allemaal niet eens zien per motorfiets, maar die reflector is lekker makkelijk en simpel bij elke motor van achter te zien.
Klonk best wel logisch. Je hoeft geen kennis van motorfietsen te hebben om een reflector te zien of niet.
Wat wil je er mee gaan doen?Beavbusi schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:50:
Wil je een woonwerk fiets?
Af en toe toertjes?
Dat maakt ook een hoop verschil.
Wat betreft buiten stallen vond ik het wel kut, een goede hoes werkt maar is ook niet simpel eroverheen gooien en vergeten, af en toe even met een doek de motor netjes droog maken (komt altijd wel wat vocht in via de onderkant omhoog) en spinnen weghalen, of erger muizen.
Ik zou dan nooit een hele nette of nieuwe fiets zo langere tijd stallen, ze worden inderdaad relatief snel lelijk....
Er kan een hoop in Duitsland, maar dan laat je het gewoon keuren.HTT-Thalan schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:11:
[...]
Ik heb het idee dat ondanks dat België en DLD strenger zijn dan wij in NL, er meer kan. Ik heb best rare voertuigen gezien bij onze Zuiderburen (extreem verlaagde/verbrede busjes, Hotrods) terwijl je daar volgens mij zelfs voor een afwijkende maat velg naar de keuring kan. DLD even zo, maar daar zie ik regelmatig custom uitlaatsystemen bijvoorbeeld. Terwijl je in NL een hoop zonder keuring kan maar uiteindelijk zou je die dingen ALS je het laat keuren er niet doorheen krijgt bij de RDW denk ik.
Dat is ook met die hot rods uit de US, als je die in NL wil rijden doet men dat vaak via Duitsland omdat je het daar CE kan laten keuren schijnbaar en dat is dan in heel de EU geldig, fijne weet ik niet meer.
Sprak ooit een Duister die choppers maakte met dubbele twin engines die hij zelf tot een blok maakte en dat liet keuren, dat kan blijkbaar.
Volgens mij zit je in NL met typegoedkeuringen etc. en als consument kan er wel wat (herinner mij een tomos op motor kenteken vorig jaar) maar erg duur allemaal denk ik dan?
Toch...?
Net een avondritje gedaan (zie hierboven), en plots heeft de fuel sensor er geen zin meer in (bekend probleem bij de multi's).
Houd het dan nooit op....
Zal vast ook wel weer onder garantie verholpen kunnen worden, maar ffs ga dan vanmorgen kapot dan had ik het meteen kunnen laten doen. Nu kan ik wéér een afspraak maken en daarheen (40km enkele reis).
[ Voor 3% gewijzigd door Pyr0_ op 17-07-2025 21:46 ]
Die fuel sensor hield er bij mij ook mee op. Maar hij begon weer te werken nadat ik een keer flink had opgetrokken en 2 versnellingen bijna in de toerenbegrenzer zat. Sindsdien werkt hij weerPyr0_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:46:
Nou. Bike weer terug van dealer. Vorken zijn weer in orde, olie is weer vers en ik kan er weer tegen aan.
Toch...?
Net een avondritje gedaan (zie hierboven), en plots heeft de fuel sensor er geen zin meer in (bekend probleem bij de multi's).
Zal vast ook wel weer onder garantie verholpen kunnen worden, maar ffs ga dan vanmorgen kapot dan had ik het meteen kunnen laten doen. Nu kan ik wéér een afspraak maken en daarheen (40km enkele reis).

Voor de zekerheid gaat de dagteller elke tankstop op nul. 1 keer zonder benzine komen te staan (en 1 keer bijna) was genoeg, al was dat gewoon mijn eigen schuld
Jij hebt in de 2 maanden dat jij hem hebt er al meer shit mee gehad dan ik in de 5 jaar dat ik hem heb. Nu eerst ff een stukje hout zoeken om af te kloppen.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Dan is dat sinds vandaag 17.15 want daarvoor hoefde een auto/ motorfiets geen CE keurmerk te hebben.kneusteun schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:15:
[...]
Er kan een hoop in Duitsland, maar dan laat je het gewoon keuren.
Dat is ook met die hot rods uit de US, als je die in NL wil rijden doet men dat vaak via Duitsland omdat je het daar CE kan laten keuren schijnbaar en dat is dan in heel de EU geldig, fijne weet ik niet meer.
Sprak ooit een Duister die choppers maakte met dubbele twin engines die hij zelf tot een blok maakte en dat liet keuren, dat kan blijkbaar.
Volgens mij zit je in NL met typegoedkeuringen etc. en als consument kan er wel wat (herinner mij een tomos op motor kenteken vorig jaar) maar erg duur allemaal denk ik dan?
Dat hotrods en dergelijke via Dld komen is voornamelijk omdat daar heel veel militairen uit de VS gestationeerd zijn en dat importeert wat makkelijker en veel goedkoper. Is hier in de buurt ook met de basis in Brunssum en Geilenkirchen.
zeker, zeker
Had het ook al gelezen dat het een zwak punt is. En hij is al n x vervangen zag ik in de onderhoudshistorie.s020506 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:58:
[...]
Die fuel sensor hield er bij mij ook mee op. Maar hij begon weer te werken nadat ik een keer flink had opgetrokken en 2 versnellingen bijna in de toerenbegrenzer zat. Sindsdien werkt hij weer![]()
Voor de zekerheid gaat de dagteller elke tankstop op nul. 1 keer zonder benzine komen te staan (en 1 keer bijna) was genoeg, al was dat gewoon mijn eigen schuld
Jij hebt in de 2 maanden dat jij hem hebt er al meer shit mee gehad dan ik in de 5 jaar dat ik hem heb. Nu eerst ff een stukje hout zoeken om af te kloppen.
Gewoon mega frustrerend dat het weer iets is, en notabene op de dag nádat ie bij de dealer was. Straks maar eens bellen.
CE markeringozzynator schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:00:
[...]
Dan is dat sinds vandaag 17.15 want daarvoor hoefde een auto/ motorfiets geen CE keurmerk te hebben.
Dat hotrods en dergelijke via Dld komen is voornamelijk omdat daar heel veel militairen uit de VS gestationeerd zijn en dat importeert wat makkelijker en veel goedkoper. Is hier in de buurt ook met de basis in Brunssum en Geilenkirchen.
Maar inderdaad, ik bedoelde TUV
Het is net als bij kinderen: je krijgt er zoveel voor terugPyr0_ schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 07:02:
[...]
Had het ook al gelezen dat het een zwak punt is. En hij is al n x vervangen zag ik in de onderhoudshistorie.
Gewoon mega frustrerend dat het weer iets is, en notabene op de dag nádat ie bij de dealer was. Straks maar eens bellen.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Heb geen kinderen, maar ik geloof je op je woord.s020506 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:06:
[...]
Het is net als bij kinderen: je krijgt er zoveel voor terug
Gister nog eens ff aan de tand gevoeld, 'even' opentrekken in zn 2 en 3 en je gaat... ruim 2x toegestaande snelheid (in België). En dat echt in notime at all. Om bang van te worden. En hij laat zich net zo lekker in bochtjes gooien.
Maar kom je dan in bebouwde kom, even opschakelen, cruise control erop en je rijd heerlijk relaxed en beschaafd. Totdat je het dorpje weer uit bent...
Ik heb in 2014 een nieuwe 1200 multistrada gekocht. Binnen 1500 km 3 garantie claims gedaan. Waaronder een lekken voetpakking. Na 38000 km 3 seizoenen waren het 15 garantie claims. Heb de duc weg gedaan en ben ktm gaan rijden. Probleemloos. Wat heeft Ducati slechte kwaliteit geleverd. Nu bij de v4 types schijn het verbetert te zijn.Pyr0_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:46:
Nou. Bike weer terug van dealer. Vorken zijn weer in orde, olie is weer vers en ik kan er weer tegen aan.
Toch...?
Tsja, daarintegen ook weer genoeg mensen gehoord die tienduizenden kilometers zonder issues hebben gereden. En ik heb ook gwn beetje pech in korte tijd. Voorvorken lek is inpricipe gewoon een slijtage ding, pech voor mij dat het zo snel na aanschaf gebeurd en dom geweest ze niet beide in 1x te doen / pech dat de 2de ook meteen gaat lekken. De achterrem was een gevolg van een val (krom pedaal), slecht dat het de verkopende dealer niet is opgevallen bij een inspectie. Maar ook niet echt fabriek-af-betrouwbaarheid gerelateerd. En ja goed, fuel sensor is inderdaad wel slecht van ducati dat ze dat niet betrouwbaar hebben gemaakt.Dutchgixxer schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:49:
[...]
Ik heb in 2014 een nieuwe 1200 multistrada gekocht. Binnen 1500 km 3 garantie claims gedaan. Waaronder een lekken voetpakking. Na 38000 km 3 seizoenen waren het 15 garantie claims. Heb de duc weg gedaan en ben ktm gaan rijden. Probleemloos. Wat heeft Ducati slechte kwaliteit geleverd. Nu bij de v4 types schijn het verbetert te zijn.
En nu ook maar ff op hout kloppen dat het hier bij blijft.
Dan ook geluk, want KTM staat ook niet bekend om zijn quality control.Dutchgixxer schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:49:
[...]
Ik heb in 2014 een nieuwe 1200 multistrada gekocht. Binnen 1500 km 3 garantie claims gedaan. Waaronder een lekken voetpakking. Na 38000 km 3 seizoenen waren het 15 garantie claims. Heb de duc weg gedaan en ben ktm gaan rijden. Probleemloos. Wat heeft Ducati slechte kwaliteit geleverd. Nu bij de v4 types schijn het verbetert te zijn.
Quote van een oud Fabriekswerker "De maandag ochtend duurt hier tot vrijdag"
Afgelopen jaar zijn we naar de Picos geweest. Maatje van me had een Harley 1250 Pan America.
Daar zitten blijkbaar 3 kinderziektes in, die niet preventief worden opgelost, maar pas als het probleem optreedt.
- De bendix kan kapot gaan waardoor de startmotor niet meer aangrijpt. Succes met aanduwen.

- De elektronica heeft nog wel eens een bugje, vooral in combinatie met de draadloze sleutel. Sta je dan te wachten tot het ding misschien wel of misschien niet reageert.
- En er is iets met de nokkenaskettingspanner of de kettinggeleider, dat weet ik niet precies. Het blok begint te ratelen, en dan gaat ie heel snel stuk. Maar dan ook écht stuk.
We zijn 2 weken op vakantie. Probleem 1 kwam op dag 2. Probleem 2 had die al eerder regelmatig gehad, en manifesteerde zich ook op onregelmatige tijden. En probleem 3 kwam op de voorlaatste dag. Met als gevolg dat het blok in de soep is gedraaid.
Enfin, motor op de trailer gezet, eenmaal thuis weer bij de dealer afgeleverd. Nieuw blok eronder gekregen onder garantie. Dat heeft wel 4 maanden geduurd, maar soit.
Het vertrouwen in de motor was weg, dus die is verkocht. En nog vóór de nieuwe eigenaar voor de 1000km beurt naar de dealer kan, draait het nieuwe blok weer in de soep met hetzelfde probleem...

Heel gek, maar hij koopt waarschijnlijk nooit meer een Harley.
Die lijn kan je ook trekken naar alle technologie om ons heen.
[ Voor 20% gewijzigd door Adder28 op 18-07-2025 10:50 ]

Er zijn veel dingen op het internet, waaronder voeten scheefzetten en draaien wanneer er geremd moet worden, omdat je de balans zou verliezen bij het optillen van je voet, dus dan kan je volledig vanaf je enkel remmen. Andere optie was inderdaad de bal van je voet op de steun en dan je voet naar voren om te remmen, maar dit vind ik behoorlijk oncomfortabel.
Veel te vinden, maar hoe heurt het eigenlijk?
[ Voor 7% gewijzigd door silverball op 18-07-2025 11:11 ]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
[ Voor 31% gewijzigd door 418O2 op 18-07-2025 11:19 ]
Op de Harley heb ik forward controls, daar heb ik mijn voet iets schuin naast het rempedaal staan, dus om te remmen voet iets omhoog en naar links en klaar.
Uiteindelijk, na een paar lessen, denk je er niet meer bij na en gaat het automagisch wat voor jou het prettigst voelt.
[ Voor 15% gewijzigd door ozzynator op 18-07-2025 11:19 ]
zeker, zeker
Naar buiten gedraaid is link als je je motor goed afschuint, dan heb je het risico dat je voet de grond raakt en hapt.

Dus ik zet mijn voeten wat verder naar achteren. Zo heb ik het ook geleerd.
Maar langere stukken, bijvoorbeeld op de snelweg, ga ik wel wat relaxter zitten met de voeten wat verder naar voren hoor. Zodra het dan weer wat bochtig wordt, gaan ze weer terug.
Overigens: je kunt tijdens het rijden best gaan staan, op een been, achterstevoren op je motor, of zelfs afstappen. (Pro-tip uit ervaring: zeker dat laatste niet proberen!) Zo lang die motor rolt, verliest die zijn balans echt niet.
Wat @ozzynator zegt is ook zeker waar. Maar dat zijn in de regel niet de lesmotoren.
[ Voor 8% gewijzigd door DrivinUCrazy op 18-07-2025 11:22 ]
Een beetje achtegrond. Er zijn twee momenten bepalend geweest voor Ducati. Rond de eeuwwisseling kregen ze de elektrische problemen onder controle (de voornaamste reden waarom je met die dingen stil kwam te staan). En na de overname door Ducati Audi werden ze de mechanische problemen de baas. Maar waarschijnlijk kwam de overname te laat voor de 1200 cc Testastretta's.Dutchgixxer schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:49:
[...]
Heb een 2001 748 gehad en daarmee heb ik geen electrische problemen gehad. In 4 jaar tijd en 55000 kilometer wel een nieuw carter (lager versnellingsbak walste in het huis), nieuwe nokkenas, stuk of 3 nieuwe slepers. Voor de rest viel het wel mee

De bal van je voeten is de voorkant van je voet, die op de stepjes. Als het goed is zweef je dan juist niet boven de rem.silverball schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:10:
Hoe hebben jullie de voeten op de steunen? Ik ben net begonnen met lessen en heb de opdracht gekregen om mijn voeten boven het rempedaal te laten zweven, met de bal van de voet op de steun. Ik heb dan geen idee of ik de rem licht intrap of niet, en krijg op termijn kramp.
/f/image/IOKp1O0zvyKjlbjY4W51p0Pr.png?f=fotoalbum_large)
Dat is een kwestie van muscle memory opbouwen.Als ik mijn voet te ver naar achteren zet moet ik gaan zoeken naar de rem, dat is ook niet handig.
Dat wil je dus inderdaad voorkomen, nog los van het feit dat als je met de achterkant van je voet op de stepjes staan je voeten erbij bungelen en de grond kunnen raken als je een bocht iets te enthousiast neemt.Mijn voet heeft op termijn de neiging om voorover te buigen en dan ga ik onbedoeld remmen.
Een uitstekende video over lichaampositie op de motor is deze van moto control:Er zijn veel dingen op het internet, waaronder voeten scheefzetten en draaien wanneer er geremd moet worden, omdat je de balans zou verliezen bij het optillen van je voet, dus dan kan je volledig vanaf je enkel remmen. Andere optie was inderdaad de bal van je voet op de steun en dan je voet naar voren om te remmen, maar dit vind ik behoorlijk oncomfortabel.
Hoe het hoort geen idee, maar je moet wel gewoon een ontspannen zit hebben. Voor mij is dat inderdaad voetjes scheef, en de zijkant van mijn zool zit tegen de zijkant van het pedaal (of schakelpook aan de andere kant). Zo zijn mijn voeten ontspannen en vind ik altijd zonder moeite de bediening.silverball schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:10:
Hoe hebben jullie de voeten op de steunen? Ik ben net begonnen met lessen en heb de opdracht gekregen om mijn voeten boven het rempedaal te laten zweven, met de bal van de voet op de steun. Ik heb dan geen idee of ik de rem licht intrap of niet, en krijg op termijn kramp. Als ik mijn voet te ver naar achteren zet moet ik gaan zoeken naar de rem, dat is ook niet handig. Mijn voet heeft op termijn de neiging om voorover te buigen en dan ga ik onbedoeld remmen.
Er zijn veel dingen op het internet, waaronder voeten scheefzetten en draaien wanneer er geremd moet worden, omdat je de balans zou verliezen bij het optillen van je voet, dus dan kan je volledig vanaf je enkel remmen. Andere optie was inderdaad de bal van je voet op de steun en dan je voet naar voren om te remmen, maar dit vind ik behoorlijk oncomfortabel.
Ik heb overigens nog nooit gehoord of gezien dat iemand met lessen de voet erboven moet laten zweven. Misschien alleen tijdens langzame verrichtingen?
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
zeker, zeker
De bal van de voet zit net achter je tenen. Je kunt het rempedaal en schakelpedaal niet bedienen met de bal van de voet op de voetsteunen. Meestal als ik actief rij heb ik de bal van mijn voet op de steunen en verzet ik mijn voeten om te remmen en te schakelen.silverball schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:10:
Hoe hebben jullie de voeten op de steunen? Ik ben net begonnen met lessen en heb de opdracht gekregen om mijn voeten boven het rempedaal te laten zweven, met de bal van de voet op de steun. Ik heb dan geen idee of ik de rem licht intrap of niet, en krijg op termijn kramp. Als ik mijn voet te ver naar achteren zet moet ik gaan zoeken naar de rem, dat is ook niet handig. Mijn voet heeft op termijn de neiging om voorover te buigen en dan ga ik onbedoeld remmen.
Ja precies, maar uiteindelijk kantelde mijn voet geleidelijk voren waardoor ik (in ieder geval het idee had) dat ik het rempedaal aantikte.Metro2002 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:20:
[...]
De bal van je voeten is de voorkant van je voet, die op de stepjes. Als het goed is zweef je dan juist niet boven de rem.
[Afbeelding]
Wat een hoop snelle antwoorden trouwens
Dat zal het wel zijn. Ik zal straks die video eens kijken, tnx.Metro2002 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:20:
[...]
Dat is een kwestie van muscle memory opbouwen.
[ Voor 16% gewijzigd door silverball op 18-07-2025 11:31 ]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Ken inderdaad voorbeelden van mensen die 1000km hebben gereden met de tenen op de rem en maar apart vinden dat de boel zo snel slijt...