Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 57 ... 61 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:32
Unknown Alien schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:49:
*knip*

18 gr en droog vind ik perfect. 1 x op Assen geweest en in de ochtend was het 3gr, heb nog niet eerder meegemaakt dat er zoveel plat gingen. Met regen

*knip*
Regen is geen probleem, als de bandjes maar op temperatuur kunnen komen (en dat lukt niet bij 3 graden). Zelfs met warme supercorsa's heb je nog behoorlijk wat grip, zolang er geen water op de baan blijft staan.

Heb wel ooit een sessie met echte regenbanden op Spa-Francorchamps gereden. Bizar wat een grip die dingen hebben in de regen. Voorwiel omhoog bij uitacceleren, knietje aan de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-07 15:13
KillaZ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:55:
[...]

Ik ook, maar met 9 mm regen in de voorspelling heb ik er niet zoveel zin in :D
Heb je regenbanden?
geert_s schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:58:
[...]

Mijn Richa Gore-tex pak was nog niet helft, en daarmee rij ik al zeker een jaar door weer en wind, en kurkdroog. Of hij 10 jaar meegaat gaan we nog meemaken :)
Ik had ook begrepen dat gore tex gewoon waterdicht is en blijft. Pak van Dainese valt me daarom ook zo tegen. Ik vind Dainese wel erg mooi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:49

Destruction

(ex-)Automonteur

Denk inderdaad dat het ook van je tijden af hangt. En natuurlijk de banden. Ik zie op een circuitdag met regen de slicks rijders op de paddock blijven en de tragere groepen die nog op straat rubber rijden gewoon naar parc fermé gaan om zich op te stellen.

Nou moet ik zeggen dat ik ook liever niet op de motor zit als 't regent, en dan hebben we het nog maar over simpel straat rijden.

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 02-07-2025 13:05 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:56
Nee power GP2, dus zou op zich kunnen rijden, alleen voel er niet zoveel voor :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Ondanks dat ik liever op een droog asfalt rijd, ben ik blijkbaar één van de weinigen die een natte weg ook niet vervelend vind. Met een beetje vertrouwen en door vloeiend te rijden kun je best aardig doorrijden in de regen. En dat is echt een kwestie van oefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Joris748 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:36:
Ondanks dat ik liever op een droog asfalt rijd, ben ik blijkbaar één van de weinigen die een natte weg ook niet vervelend vind. Met een beetje vertrouwen en door vloeiend te rijden kun je best aardig doorrijden in de regen. En dat is echt een kwestie van oefenen.
Oh begrijp mij niet verkeerd, ik rijd dagelijks door weer en wind op de SAS, maar dat is qua mindset, vind ik, wel andere koek dan dat je op Assen je rondes doet. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
KillaZ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:38:
[...]

Oh begrijp mij niet verkeerd, ik rijd dagelijks door weer en wind op de SAS, maar dat is qua mindset, vind ik, wel andere koek dan dat je op Assen je rondes doet. :)
Regen heeft mij in ieder geval nooit tegengehouden bij circuitdagen. Goed om je vaardigheden te oefenen :)

Wel een keer een bijna highsider in Meeuwenmeer gehad :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Joris748 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:40:
[...]

Regen heeft mij in ieder geval nooit tegengehouden bij circuitdagen. Goed om je vaardigheden te oefenen :)

Wel een keer een bijna highsider in Meeuwenmeer gehad :-(
Had je een Aldeguertje? :7

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:31

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Nat wegdek vind ik ook niet heel vervelend.
Wat ik wél vervelend vond was afgelopen vrijdag. Terugkomend van vakantie, en een miezerregen die de weg wel nat maakt, maar de troep niet wegspoelt. Nadat het wekenlang droog is geweest. :X
Dat was wel héél behoudend rijden, niet inhalen, geen gekke dingen doen. Vooral achter bussen en vrachtwagens zag je gewoon het witte schuim op de weg staan.

Bij mij is het eigenlijk zo dat ik thuis mijn vizier wil dichtklappen terwijl het droog is. Als het eenmaal rolt en het begint dan te regenen, dan boeit het me niet meer. Maar ik vertrek zelden in de regen. Raar trekje.

Ik vind wel dat de Michelin Road 6 wel héél sterk is verbeterd voor vochtig asfalt, ten opzichte van de Road 5. Die laatste stapte dan nog wel eens een stukje uit. Michelin zegt dan weliswaar "in de regen halen de meesten die hellingshoek toch niet", maar vervolgens hebben ze bij de Road 6 die compound op de zijkanten voor in het droog wel een heel stuk smaller gemaakt. Er zat toch wel iets in die kritiek. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
KillaZ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:45:
[...]

Had je een Aldeguertje? :7
Waarschijnlijk een iets dikkere streep in mijn broek :P

Was tijdens de kwalificatie voor een ZAC race. Baan begon langzaam op te drogen en er begon al heel voorzichtig een droog spoor te komen. Ja, en als je dan bij het uitkomen van Meeuwenmeer naast dat drogere spoor terecht komt ... heb je ineens veel minder grip. Achterkant brak weg en ging tegensturend de kerbstones op. Uit reflex gas constant gehouden en het ding trok op tijd weer recht. De volgende ronde begon ik al te glijden in de Haarbocht, toen vond ik het wel welletjes.

Resulteerde uiteindelijk wel in mijn eerste en enige pole in de S1 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-07 18:25
Unknown Alien schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:11:
En ben nu aan het kijken om een goed gore tex pak te kopen, want die Dainese vind ik echt KUDT...en dat voor die prijs. Na ritje van 30 a 45min is min broek al nat en met wat meer regen, zelfs tot mijn boxer...Garver 3..Broek is al retour gegaan naar Dainese, maar nog steeds niet goed.
Ik heb een dane goretex pro pak, dat heeft gelamineerde goretex. iets van 1000 euro. Ben er wel tevreden mee. Bij Motoport te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Joris748 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:51:
[...]

Waarschijnlijk een iets dikkere streep in mijn broek :P

Was tijdens de kwalificatie voor een ZAC race. Baan begon langzaam op te drogen en er begon al heel voorzichtig een droog spoor te komen. Ja, en als je dan bij het uitkomen van Meeuwenmeer naast dat drogere spoor terecht komt ... heb je ineens veel minder grip. Achterkant brak weg en ging tegensturend de kerbstones op. Uit reflex gas constant gehouden en het ding trok op tijd weer recht. De volgende ronde begon ik al te glijden in de Haarbocht, toen vond ik het wel welletjes.

Resulteerde uiteindelijk wel in mijn eerste en enige pole in de S1 8)
Haha held :D

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:46
de Foarsitter schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:32:
Tweakers! Ik overweeg een DJI Action 5 Pro te nemen om motorritjes te filmen. Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik zou de camera het liefst op de kin van mijn helm bevestigen, maar ik vrees dat mijn helm daar niet geschikt voor is. Dan maar op de zijkant van mijn helm?
Update: toch gekocht en gisteren mee gereden :D Ik verwachtte dat het niet kon met een systeemhelm, maar op Amazon m(in dezelfde order als de camera) een bevestiging gekocht waardoor de camera gewoon op mijn kin is bevestigd. Erg leuk. Gisteren eerste ritje mee gereden (Friesland - Wijk aan Zee) en best leuk. Alleen moet ik de camera volgende keer even checken, nu is er iets te veel asfalt in beeld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-07 15:13
pauldaytona schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:52:
[...]

Ik heb een dane goretex pro pak, dat heeft gelamineerde goretex. iets van 1000 euro. Ben er wel tevreden mee. Bij Motoport te koop.
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/?

Die?

*knip*

[ Voor 56% gewijzigd door twain4me op 03-07-2025 10:22 . Reden: overwegend AI tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
de link werkt niet, de DANE Ribe Pro lijkt op die ik heb. Er staat alleen dane in, geen model. De broeken hebben ze in lengtemaat ook, ik heb met 1.90 een 102 broek. Bij Motoport kreeg ik nog korting op de officiele prijs. Ik zie dat Motoport 70 euro onder de fc moto prijs zit. Als je de maat hebt waarvan er nog voorraad is.

[ Voor 11% gewijzigd door pauldaytona op 02-07-2025 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:19
Pyr0_ schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:30:
Ook merkte ik bij het poetsen op dat op een van de voorvorken weer wat vocht en vuil zat, en op de remklauw eronder ook.. Tegen beter weten in hoop ik dat het gewoon water was en niet dat nu de andere voorvork lek is... Heb het schoongemaakt en wat papier omheen gedraaid. Morgen nog maar eens kijken of het papier olie heeft opgenomen of dat het vals alarm is.
Net even wezen checken, en ja hoor. Net als bij de linker, wat olie onderaan de voorvork. -O-

Ik wist wel dat Ducati's wellicht wat fragieler en onderhoudsgevoeliger (c.q. duurder) zouden zijn, maar binnen een maand van elkaar beide voorvorken lek is toch wel erg pech hebben denk ik zo, en ik zit net midden in m'n vakantie. Gelukkig niet de enige vakantie deze zomer, maar balen doe ik wel. Ik had eigenlijk net besloten morgen weer te gaan kamperen, dit keer solo. Hele route uitgestippeld, camping uitgezocht. Stond op het punt een reservering te maken, toen viel het me in.. ff voorvork checken.

Morgen maar gelijk weer de dealer bellen. Hopelijk kan ik snel ff tussendoor terecht ofzo, heb nog ruim een week vakantie, zou goed k*t zijn als ik dan gewoon totaal niet kan motorrijden meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ze hebben natuurlijk niet beide poten in een keer gedaan? De linker poot slijt even hard als de rechter, dus als één keerring het begeeft, laat ik de andere ook gelijk doen.

En bij het poetsen spuit ik altijd wat siliconenspray op de binnenpoot en poets ik met een doekje dat deel helemaal op tot tegen de stofkap aan. Meestal komt dat doekje er toch redelijk zwart weer vanaf. Dat is troep die alvast niet je keerring meer kan slopen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
DrivinUCrazy schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:36:
Ze hebben natuurlijk niet beide poten in een keer gedaan? De linker poot slijt even hard als de rechter, dus als één keerring het begeeft, laat ik de andere ook gelijk doen.

En bij het poetsen spuit ik altijd wat siliconenspray op de binnenpoot en poets ik met een doekje dat deel helemaal op tot tegen de keerring aan. Meestal komt dat doekje er toch redelijk zwart weer vanaf. Dat is troep die alvast niet je keerring meer kan slopen.
Nee, verschil is wel dat de rechterpoot (die dus nu lekt) in jan 2023 is gedaan als ik de onderhoudshistorie goed begrijp. Overhaul kit, bush & fork outer tube staat erbij. 2023 lijkt lang geleden, maar het ding heeft sindsdien maar 6k km's gemaakt. Dus ik ging er eigenlijk wel vanuit dat ie nog wel ff meekon toen ik de linker liet doen.

Goede tip van de siliconenspray, ga ik in 't vervolg ook doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:42

4x2

lộn xộn quá

Keerringen (bij een USD vork is het 2e punt iets minder kritisch) gaan kapot door 2 dingen:
- Rommel en beschadigingen op de poot, vliegjes, putjes, zand enz.
- Stilstand, dan zakt de olie weg en loopt de keerring droog.

Vorkkeerringen zijn eigenlijk altijd dubbelwerkend, 1 lip om de olie in de vork te houden en 1 lip om de rommel buiten de vork te houden. De rommel buiten de vork houden helpt de stofkap ook aan mee, maar die zit duidelijk minder strak dan de keerring zelf.
Bij een USD loopt de olie dus niet zomaar weg bij de binnenste lip, maar bij de buitenste kan dat natuurlijk wel.

Je zou nog even het trucje kunnen proberen door een plastic plaatje (dikte bankpas) om de vork te doen, in de keerring te duwen en op die manier proberen om evt vuil weg te vegen van de lipjes. Zoek even op seal mate, dan krijg je wel wat inspiratie.

Ow, in ander nieuws: de ABS loze RT is eergisteren opgehaald door iemand die m of op ging knappen, of als donor voor z'n eigen (in dezelfde kleur) ging gebruiken.
Dus nu nog 'maar' 3 motoren (Integra, SH300, MTX)
Voelt eigenlijk maar leeg :+
Zit eigenlijk ook te wachten tot er eindelijk een prijs bekend wordt van de Honda Cuv:e, als die echt goedkoop blijkt te zijn ter introductie (lees: <3000) is het nog wel een leuke optie ipv de SH300 om een beetje door de buurt te pruttelen, dan is het beperkte bereik en topsnelheid niet zo erg.

[ Voor 23% gewijzigd door 4x2 op 03-07-2025 08:18 ]

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-07 12:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxNgbaM9Uvrql6c13lUdHqAjX1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOw9clZeVAFlyhV3LZqOkjru.jpg?f=fotoalbum_large

Pff, gisteren op de motor naar werk in plaats van met de fiets, in de hoop dat ik minder zou zweten. 40 °C 8)7
(en nee dat is niet de temp van het koelwater :+ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:09
Pyr0_ schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:50:
[...]

Nee, verschil is wel dat de rechterpoot (die dus nu lekt) in jan 2023 is gedaan als ik de onderhoudshistorie goed begrijp. Overhaul kit, bush & fork outer tube staat erbij. 2023 lijkt lang geleden, maar het ding heeft sindsdien maar 6k km's gemaakt. Dus ik ging er eigenlijk wel vanuit dat ie nog wel ff meekon toen ik de linker liet doen.

Goede tip van de siliconenspray, ga ik in 't vervolg ook doen.
2,5 jaar na de laatste revisie weer lek doet mij vermoeden dat de vorige eigenaar er niet zuinig op was en/of dat de machine regelmatig op een aanhanger heeft gestaan en daarbij maximaal in de vering is getrokken, daarmee verniel je namelijk ook je voorvork.

Dit is helaas een "previous owner kind of problem".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 18:51

charrel

Cortisol4life..

UTwizard schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:11:
[...]

2,5 jaar na de laatste revisie weer lek doet mij vermoeden dat de vorige eigenaar er niet zuinig op was en/of dat de machine regelmatig op een aanhanger heeft gestaan en daarbij maximaal in de vering is getrokken, daarmee verniel je namelijk ook je voorvork.

Dit is helaas een "previous owner kind of problem".
Heb nog nooit een lekke keerring gehad van een aanhanger, en oa. de enduro's brachten daar veel tijd/km's op door. Misschien toch een keer originele seals installeren aangezien je niet weet welke aftermarket seals er toen geïnstalleerd zijn. Zit er niet gewoon wat vuil tussen, eventueel zijn er wel tutorials te vinden naast speciale tools om even de rand schoon te maken tussen seal en poot. Eventueel even de stofkap er eerst afhalen om eronder te kunnen kijken? Soms is niet gebruiken slechter dan wel gebruiken. ;)
Afbeeldingslocatie: https://mrpmotorsports.com/product_images/uploaded_images/sealguide.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door charrel op 03-07-2025 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Toch klopt het wel, van die aanhangers. Maar dan vooral door het verkeerde gebruik. Het is héél eenvoudig om met een spanband té veel kracht te zetten. Je hoeft de motor maar in de vering te trekken. Het is niet de bedoeling dat je die met de spanbanden door de vering heen trekt. En dat laatste doen veel mensen blijkbaar toch. Dan gaat er wel eens wat stuk ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:00

_Apache_

For life.

Ik heb in het verleden al een handjevol VRO trainingen gedaan, vorig jaar de VRO Bochten.
Heb best wat rij ervaring me dunkt (15j inmiddels, kwart miljoen km door alle seizoenen).

Maar na die VRO smaakt naar meer, de volgende zou iets van circuit georienteerd zijn, zijn er hier meer die die ook gedaan hebben (als beginner). Wat waren jullie ervaringen?

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
Ik zal eens proberen met iets duns wat schoon te maken. Kom er alleen heel lastig aan ivm de kap die er voor zit. En dan nog heb ik er een hard hoofd in, lag echt olie op t gietijzer waar de vork in steekt.

Net gelijk een afspraak gemaakt, voor de 17de. Had al geen hoop dat het snel kon, maar toch ff heel zuur voor de resterende acht dagen van mn vakantie. Heb de motor welgeteld 3x een dag gebruikt sinds ie terug is van de vorige afspraak, de 14de afgelopen maand.

Heb ook maar gelijk gevraagd voor een oliewissel, service melding brandt op het dash, hoewel de olie er pas 6k km inzit. Dan is iig officieel geserviced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:49

Vrijdag

De Zwarte

Net bij de Action deze accupomp gekocht: https://www.action.com/nl-nl/p/3200598/varo-luchtpomp/

"Maar Vrijdag, je had er toch al eentje?"

Ja, maar nu heb ik er eentje die nog iets makkelijker is mee te nemen en eventueel ook in de auto van mijn vriendin kan blijven (sporadisch checken of de accu niet leeg is). Handig voor op vakantie enzo :)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
_Apache_ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:04:
Ik heb in het verleden al een handjevol VRO trainingen gedaan, vorig jaar de VRO Bochten.
Heb best wat rij ervaring me dunkt (15j inmiddels, kwart miljoen km door alle seizoenen).

Maar na die VRO smaakt naar meer, de volgende zou iets van circuit georienteerd zijn, zijn er hier meer die die ook gedaan hebben (als beginner). Wat waren jullie ervaringen?
We zijn allemaal ergens begonnen. In mijn geval:
  • VRO1 (kreeg ik cadeau van mijn ouders na aankoop eerste motor)
  • VRO3 (of sport VRO op politiecircuit lelystad)
  • Circuitdag in beginnersgroep bij Motorsportschool Zolder
Je hebt genoeg ervaring op de openbare weg, maar dat is heel anders dan rijden op het circuit. Alleen al het vinden van de juiste lijnen op zo'n brede lap asfalt is een uitdaging. En op lagere (wegsnelheden) is dat ook niet nodig, maar is wel van levensbelang op circuitsnelheden. Maar die lijnen moet je leren rijden, voordat het harder gaat.

Daarom langzaam opbouwen, beginnen met alleen instructie, zonder vrij rijden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-07 15:19
@LankHoar deze mag in de TS

Mijn huidige garage opvulling. Woonachtig in Drenthe

Husqvarna 701 SM 2017

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0wD1t2SJHmAx6L4AVq9DzYXwKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qaj1bVR5GFdfiMPc1a50tlmo.jpg?f=fotoalbum_large

En een Honda Africa Twin 1000 (CRF1000) ook uit 2017

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAbcP5JFXTR4f2SbWs2d7qK9N5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGojZqcovDdBhbCYUaUbRQGF.jpg?f=fotoalbum_large

De 701 heeft gebruikelijke aftermarket onderdelen.
- Akra uitlaat
- Powerparts luchtfilter
- fueldongle

Verder een paar optische goodies. Ben nu bezig om de ECU te laten reflashen en heb hiervoor contact met PirateRacing. Kunnen ook quickshifter programmeren. Motor moet na de reflash echt helemaal loskomen.

De Africa Twin is motorisch helemaal origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Joris748 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:09:
[...]

We zijn allemaal ergens begonnen. In mijn geval:
  • VRO1 (kreeg ik cadeau van mijn ouders na aankoop eerste motor)
  • VRO3 (of sport VRO op politiecircuit lelystad)
  • Circuitdag in beginnersgroep bij Motorsportschool Zolder
Je hebt genoeg ervaring op de openbare weg, maar dat is heel anders dan rijden op het circuit. Alleen al het vinden van de juiste lijnen op zo'n brede lap asfalt is een uitdaging. En op lagere (wegsnelheden) is dat ook niet nodig, maar is wel van levensbelang op circuitsnelheden. Maar die lijnen moet je leren rijden, voordat het harder gaat.

Daarom langzaam opbouwen, beginnen met alleen instructie, zonder vrij rijden.
Ja, ik probeer de info van de KNMV te halen, maar bijzonder weinig te vinden. Wellicht geven ze het niet meer - in die vorm - want het circuit in Lelystad is gesloten. Ze zitten nu op een ander, maar die heeft ruimte voor wat hogere snelheid. Dan zal je al gauw richting een echt circuit moeten (Assen, Meppen, Zolder).

De motor zelf zal ook wel wat extra dynamiek geven, want elektrisch. Wel plenty vermogen (140pk/190Nm), maar stil. Gelukkig houd de motor het goed vast, ook op hoge snelheden en temperaturen blijft ie gaan.

Err.. ze hebben hernoemd, het lijkt geen VRO meer te heten maar 'Riding Days' https://knmv.nl/riding-da...bKaIvqnDNymAaAuQYEALw_wcB

[ Voor 14% gewijzigd door _Apache_ op 03-07-2025 11:34 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pyr0_
Ik vergeet het iedere keer als ik het iemand zie posten; maar onderstaande foto mag mijn strom vervangen in de startpost. Beetje overdue, maar hè beter laat dan nooit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOpz2xE9JjusFYbywYva228a0Fc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0rGloxaQtwK2IG1Nli2NSw6.jpg?f=user_large

Edit: @LankHoar tag vergeten.

[ Voor 4% gewijzigd door Pyr0_ op 03-07-2025 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:55

Idd wat @Joris748 zegt: "Daarom langzaam opbouwen, beginnen met alleen instructie, zonder vrij rijden."

Vrij rijden betekent inhalen betekent gevaar. Ergens beginnen waar je met een groepje één voor één achter een voorrijder aan rijdt want dan mag je niet inhalen, alleen rouleren op een vaste plek zodat je allemaal een keer direct achter de voorrijder rijdt.

Net als Joris748 heb ik jaren geleden een keer gereden op Zolder toen werkte dat ook zo en kreeg je ook tussen de sessies door uitgebreide theorie ondersteund door beeldmateriaal. Recent met motorcircuittraining.nl naar Meppen geweest, ook prima maar theorie daar werd gewoon tussen de sessies door toegelicht door de voorrijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
_Apache_ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:26:
[...]

Ja, ik probeer de info van de KNMV te halen, maar bijzonder weinig te vinden. Wellicht geven ze het niet meer - in die vorm - want het circuit in Lelystad is gesloten. Ze zitten nu op een ander, maar die heeft ruimte voor wat hogere snelheid.
Dan zal je al gauw richting een echt circuit moeten (Assen, Meppen, Zolder).

De motor zelf zal ook wel wat extra dynamiek geven, want elektrisch. Wel plenty vermogen, maar stil.
Die VRO3 was 25 jaar geleden, dat zal idd in tussentijd wel veranderd zijn ;)

De motor ansich zal geen probleem zijn, maar onderschat het verbruik op een circuit niet. Ga er maar vanuit dat het verbruik minstens 50% hoger is dan bij rijden op straat. Een sessie van 20 minuten op Assen is al snel 8 rondjes, ongeveer 36 km. Hoe ga je het doen met laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Joris748 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:34:
[...]

Die VRO3 was 25 jaar geleden, dat zal idd in tussentijd wel verandert zijn ;)

De motor ansich zal geen probleem zijn, maar onderschat het verbruik op een circuit niet. Ga er maar vanuit dat het verbruik minstens 50% hoger is dan bij rijden op straat. Een sessie van 20 minuten op Assen is al snel 8 rondjes, ongeveer 36 km. Hoe ga je het doen met laden?
Laden moet ik even uitzoeken, kan vaak tijdens de pauzes / lunch wel ergens een paal vinden.

36km is prima te doen, de motor moet 150+km halen als ik WOT ga. Vaak met remmen vind je behoorlijk wat energie terug. 5u lang sturen bij de VRO bochten kostte me iets van 40% charge en dichtbij het verzamelpunt waren dubbele laadpalen. De rit ernaartoe kostte meer charge, snelweg = geen regen-braking

[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 03-07-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Ik ben een paar keer meegedaan met MCT op het politiecircuit in Lelystad, Venray en Zandvoort. Omdat ik nul ervaring in circuitrijden heb en toentertijd ook een vrij bescheiden motor (de Hawk) ging ik gewoon elke keer lekker in de langzame groep. Beetje werken aan de kijktechnieken, de weg "lezen" en meer rijvaardigheid en zelfverzekerdheid kweken.
Dingen als tijden, kneedowns, transponders etc. was allemaal niks voor mij/ons groepje.

Mijn ervaring met MCT is in elk geval positief, er werd veel aandacht besteed aan de theorie, vragen en tips. Als je al behoorlijk wat openbare weg km's achter de kiezen hebt, kan je misschien ook kijken naar een iets sneller groepje of in elk geval de snelste van de "beginners". Maar daar valt altijd wel over te praten met ze.

Ohja, ik was na zo'n dagje altijd bekaf, dus heel rustig terug naar huis met elke keer een stop als ik vermoedde dat het wat moeilijker ging. Flesje water en wat Snickers mee was wel lekker.

[ Voor 7% gewijzigd door Vrijdag op 03-07-2025 11:46 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sas_andrea
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

Ik heb meerdere beginners sessies gehad via Motorsport Lifestyle in het verleden. Zowel op Zandvoort als op Zolder. Daarnaast ook een keer bochten training op Lelystad. Ik vind ze super nuttig en kreeg meer vertrouwen in het rijden, maar ook meer inzicht. Je rijdt zo anders op het circuit, maar ook qua remmen. Ik hoop volgend jaar weer te kunnen gaan (nu qua gezondheid helaas niet mogelijk). Mijn man reed juist weer echt voor de snelheid en dan in groep 3 of 4. Maar die heeft al een aantal jaar geen circuit motor meer en is helaas niet vies van valpartijen gezien hij graag zijn max op zoekt. We hebben een heel verschillende rijstijl. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

sas_andrea schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:12:
[...]

Ik heb meerdere beginners sessies gehad via Motorsport Lifestyle in het verleden. Zowel op Zandvoort als op Zolder. Daarnaast ook een keer bochten training op Lelystad. Ik vind ze super nuttig en kreeg meer vertrouwen in het rijden, maar ook meer inzicht. Je rijdt zo anders op het circuit, maar ook qua remmen. Ik hoop volgend jaar weer te kunnen gaan (nu qua gezondheid helaas niet mogelijk). Mijn man reed juist weer echt voor de snelheid en dan in groep 3 of 4. Maar die heeft al een aantal jaar geen circuit motor meer en is helaas niet vies van valpartijen gezien hij graag zijn max op zoekt. We hebben een heel verschillende rijstijl. 😅
Bedankt allen voor de tips, ik ga eens wat mogelijkheden op een rijtje zetten, er zijn verschillende partijen die het eea kunnen.
Je zult zoiezo wel in de beginnersgroep gezet worden, en pas verder mogen als je het bewezen hebt. Wat ik dan ook wel weer een goed iets vind.

Ik zal zoiezo even contact met ze opnemen, vanwege de motor vanwege het tussentijds laden, en wellicht moe t ik re-gen braking even uitzetten, want anders gaat achterlicht pas laat aan.

[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 03-07-2025 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
Ooit een sport vro op Lelystad gedaan, erg zinvol. Ging daarna veel schuiner door de bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:58
Pyr0_ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:05:
Ik zal eens proberen met iets duns wat schoon te maken. Kom er alleen heel lastig aan ivm de kap die er voor zit. En dan nog heb ik er een hard hoofd in, lag echt olie op t gietijzer waar de vork in steekt.

Net gelijk een afspraak gemaakt, voor de 17de. Had al geen hoop dat het snel kon, maar toch ff heel zuur voor de resterende acht dagen van mn vakantie. Heb de motor welgeteld 3x een dag gebruikt sinds ie terug is van de vorige afspraak, de 14de afgelopen maand.

Heb ook maar gelijk gevraagd voor een oliewissel, service melding brandt op het dash, hoewel de olie er pas 6k km inzit. Dan is iig officieel geserviced.
In Roetgen zit ook een Ducati dealer, misschien hebben die eerder (of tussendoor) tijd. Is ook de afstand niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sas_andrea
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
_Apache_ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:36:
[...]

Bedankt allen voor de tips, ik ga eens wat mogelijkheden op een rijtje zetten, er zijn verschillende partijen die het eea kunnen.
Je zult zoiezo wel in de beginnersgroep gezet worden, en pas verder mogen als je het bewezen hebt. Wat ik dan ook wel weer een goed iets vind.

Ik zal zoiezo even contact met ze opnemen, vanwege de motor vanwege het tussentijds laden, en wellicht moe t ik re-gen braking even uitzetten, want anders gaat achterlicht pas laat aan.
Remlicht is zover ik me kan herinneren juist niet belangrijk. Je koplamp plak je ook af, spiegels klap je in. Je rijdt je eigen lijn, maar in een rijtje dan wanneer je in groep 1 of 2 rijdt. Maar die voorwaarden krijg je wel te horen bij aanmelding. Van tevoren heb je op de dag zelf ook een motor keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
_Apache_ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:36:
[...]

Remlichten zijn niet belangrijk op het circuit. Leidt alleen maar af. Net als spiegels, moet je ook niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
Vrijdag schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:06:
Net bij de Action deze accupomp gekocht: https://www.action.com/nl-nl/p/3200598/varo-luchtpomp/

Ja, maar nu heb ik er eentje die nog iets makkelijker is mee te nemen en eventueel ook in de auto van mijn vriendin kan blijven (sporadisch checken of de accu niet leeg is). Handig voor op vakantie enzo :)
Nadeel van die vind ik de knoppen.
Die steken uit waardoor hij aan kan gaan als je hem in bagage propt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:16

jeroenathome

Een regel tekst

Voor circuit kan je beter naar crt Holland gaan. De KNMV is beperkter wat je mag tov crt. (Snelheid lager)
Bij de KNMV laten ze voornamelijk het verschil tussen eace- en weglijnen rijden. Bij crt is het alleen racelijnen en bochttechniek.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoolNoodle
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-07 23:49
De voordelen van elektrisch rijden beginnen toch te kriebelen voor in en om de stad. Zodoende een vraagje aan kenners: zouden jullie een Zero uit 2019 met bijna een ton op de klok kopen? Of is het risico van economisch total loss door een bijna gare accu dan binnen afzienbare tijd te verwachten?

Vergeet niet te genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

PoolNoodle schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:12:
De voordelen van elektrisch rijden beginnen toch te kriebelen voor in en om de stad. Zodoende een vraagje aan kenners: zouden jullie een Zero uit 2019 met bijna een ton op de klok kopen? Of is het risico van economisch total loss door een bijna gare accu dan binnen afzienbare tijd te verwachten?
Je zou een dealer kunnen bellen en vragen of ze een aankoopkeuring kunnen doen.
Ze kunnen - tot best ver - foutcodes uitlezen, dat geeft je een indruk van historie. En wellicht ook een accutest maar het kan dat dat alleen gedaan kan worden hij de vaste dealer.

Als je een proefrit mag doen, kan je 20-30km rijden en kijken wat de accu doet. Bij een gezonde accu zou je onder de 15% moeten blijven.
Stadsverkeer is bij mij 2-3km per % batterij.

[ Voor 12% gewijzigd door _Apache_ op 03-07-2025 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyr0_
ozzynator schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:52:
[...]

In Roetgen zit ook een Ducati dealer, misschien hebben die eerder (of tussendoor) tijd. Is ook de afstand niet.
Ja ag, afspraak staat nu al in Zolder. En mijn Duits is nicht so gut.. Zit ook met de Belgische cargarantie, gaat vast gedoe geven als ik dat in DL ga laten doen.

Ik probeer het maar positief te bekijken en me te bedenken dat al het geld wat ik nu uitspaar aan benzine en aanverwante kosten.. ik dalijk bij ducati mag achterlaten, aan een tripje richting 't zwarte woud/vogezen kan uitgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Laatst online: 08:21

Bommes

Capo del formaggio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fg6iA7jNXmSoQtQ9vQbITsZPdjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJGMp7Du0TGtKR0yBl7BEu6R.jpg?f=fotoalbum_large
@Pyr0_ het is niet alleen voorbehouden aan Ducati's hoor. Ook mijn mede Italiaanse Aprilia is wat incontinent aan 1-zijde.

Poetslapje er omheen met een t-wrap en de trip toch nog af gemaakt. Waaronder nog flink wat offroad TET, een paar keer de Trail op het ABR festival en de rit vanuit Birmingham naar huis. (670km ongeveer)

Moet nog een afspraak maken om het te laten fixen, helaas zit er nu ook een kras in de binnenpoot omdat iemand een beetje wilde helpen :P om de stof keering los te maken.
Een Fork doctor, of Seal fixer, of hoe zo een ding heet, had bij mijn geen zin meer.
Tijdens ABR heeft er daar nog een monteur naar gekeken maar ook zijn hulp met wat voelermaatjes had geen zin. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPJ1kveVTrkieA-kwdzKntVk55E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xo4RMaXPiJ5EGkSwZpV255nE.jpg?f=fotoalbum_large
We gaan over 1,5 op vakantie met de camper, als we daarvan terug komen ga ik naar weer eens kijken wat ik met de Aprilia ga doen, denk dat ik de poten naar af gooi bij een verwen specialist, in Mill zit een goede, of anders in Weert.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyr0_
Bommes schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:42:
[Afbeelding]
@Pyr0_ het is niet alleen voorbehouden aan Ducati's hoor. Ook mijn mede Italiaanse Aprilia is wat incontinent aan 1-zijde.

Poetslapje er omheen met een t-wrap en de trip toch nog af gemaakt. Waaronder nog flink wat offroad TET, een paar keer de Trail op het ABR festival en de rit vanuit Birmingham naar huis. (670km ongeveer)

Moet nog een afspraak maken om het te laten fixen, helaas zit er nu ook een kras in de binnenpoot omdat iemand een beetje wilde helpen :P om de stof keering los te maken.
Een Fork doctor, of Seal fixer, of hoe zo een ding heet, had bij mijn geen zin meer.
Tijdens ABR heeft er daar nog een monteur naar gekeken maar ook zijn hulp met wat voelermaatjes had geen zin. [Afbeelding]
We gaan over 1,5 op vakantie met de camper, als we daarvan terug komen ga ik naar weer eens kijken wat ik met de Aprilia ga doen, denk dat ik de poten naar af gooi bij een verwen specialist, in Mill zit een goede, of anders in Weert.
Ahh kijk gedeelde smart is halve smart toch :9 Maar wel ermee thuisgekomen zie ik. Ik heb verder niets te klagen qua veren, de elektronische afstelling vanaf het stuur is al alsof ik de 21ste eeuw ben ingestapt komend vanaf mijn strom. En het verschil in modus' is zéker merkbaar! Voor nu ben ik allang blij als ik weer ermee kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:49

Destruction

(ex-)Automonteur

DrivinUCrazy schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:13:
Toch klopt het wel, van die aanhangers. Maar dan vooral door het verkeerde gebruik. Het is héél eenvoudig om met een spanband té veel kracht te zetten. Je hoeft de motor maar in de vering te trekken. Het is niet de bedoeling dat je die met de spanbanden door de vering heen trekt. En dat laatste doen veel mensen blijkbaar toch. Dan gaat er wel eens wat stuk ja.
Als ik op circuitdagen om me heen kijk zie ik inderdaad heel veel mensen de spanbanden zo hard aantrekken dat de vering van de motor volledig onder spanning word gezet :/

* Destruction doet dat nooit. Iets onder spanning zetten is voldoende. Daarna pak je 2 spanbanden waarmee je de motor zijdelings zekert en je bent klaar :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

RBH

Vanavond voor het eerst een hele les op de weg gehad. Poh, wat heerlijk! En dat gevoel ook dat andere motorrijders even een hand uitsteken om te groeten: :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:43
Heb nu ook mijn extra categorieën op het roze pasje gehaald. Eerste intentie om geen motor te halen maar nu toch stiekem beetje aan het rond kijken. (Vooral omdat volgend jaar een kleine Hummel er bij komt, dus dan vast niet heel veel gebruikt wordt)

Wil eerste motor niet al teveel geld uitgeven dus zoek iets rond de 3k en beetje chil zit, vind de gs,jes wel heel mooi. Collega gaf aan neem een 1200, want boxer blok gaan bijna niet stuk. maar die zijn behoorlijk op leeftijd voor die prijs en vaak afgekoppelde abs pomp. Ik heb zelf een 800gs gezien met hoge kilometerstand (180k), zelfde collega vond dat een behoorlijk risico. Iemand hier ervaring met de parallel twin van bmw met hoge kilometerstand? En zijn die dingen voor de rest beetje probleemloos (kon vrij weinig vinden op google, maar lijken wel goed te zijn)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:12

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

flaskk schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:41:
Heb nu ook mijn extra categorieën op het roze pasje gehaald. Eerste intentie om geen motor te halen maar nu toch stiekem beetje aan het rond kijken. (Vooral omdat volgend jaar een kleine Hummel er bij komt, dus dan vast niet heel veel gebruikt wordt)

Wil eerste motor niet al teveel geld uitgeven dus zoek iets rond de 3k en beetje chil zit, vind de gs,jes wel heel mooi. Collega gaf aan neem een 1200, want boxer blok gaan bijna niet stuk. maar die zijn behoorlijk op leeftijd voor die prijs en vaak afgekoppelde abs pomp. Ik heb zelf een 800gs gezien met hoge kilometerstand (180k), zelfde collega vond dat een behoorlijk risico. Iemand hier ervaring met de parallel twin van bmw met hoge kilometerstand? En zijn die dingen voor de rest beetje probleemloos (kon vrij weinig vinden op google, maar lijken wel goed te zijn)
Het moet wel een BMW zijn? Er zijn veel merken om uit te kiezen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Voor 3k vind je denk ik geen fatsoenlijke 1200, misschien wel een 1100 of 1150. Dat zijn ook erg fijne motoren. Maar om te beginnen wel behoorlijk zwaar, qua gewicht.

Verder beetje open deur, BMW is vaak wel betrouwbaar, maar er gaat ook vaak zat iets kapot, bijv. cardan en dat loopt gelijk aardig in de papieren. Je moet altijd wat geluk hebben. Zelfde met hoge kmstand, dat zegt op zichzelf weinig, het gaat om het onderhoud en gebruik. Is 50k geleden koppeling en cardan vervangen bijv. dan heb je misschien een betrouwbaardere dan met een ton minder op de teller.

Maar goed, ik ben groot fan van de GS hoor, maar ik zou hem niet op looks kopen. Ga eerst eens een proefritje doen op een paar modellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
HTT-Thalan schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:49:
[...]

Het moet wel een BMW zijn? Er zijn veel merken om uit te kiezen natuurlijk.
Klopt, de xt660z is ook een leuke motor, die is ook groot genoeg. Ben zelf 191cm en 120kg dus bijvoorbeeld kleinere v storm is naar mijn mening al wat krapjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
flaskk schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:05:
[...]

Klopt, de xt660z is ook een leuke motor, die is ook groot genoeg. Ben zelf 191cm en 120kg dus bijvoorbeeld kleinere v storm is naar mijn mening al wat krapjes.
Heb je daar al op gezeten? Ik vind met mijn eigen 192 dat dus ook een krappe zit hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
ozzynator schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:20:
[...]

Heb je daar al op gezeten? Ik vind met mijn eigen 192 dat dus ook een krappe zit hebben.
Nee doe eigenlijk alles wat ik vind in https://cycle-ergo.com/ en dan kijken of beetje ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:51

Dat blok blijft misschien wel heel, maar er is genoeg wat kapot kan (cardan, bak) wat ook allemaal niet goedkoop is.

Daarbij is die boxer kneiter saai, maar da's persoonlijk natuurlijk :P

Voor 3k gaat het geen beamer worden. Misschien een TDM ofzo?

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Xt660 is een 1 cilinder, niks mis mee maar wel erg specifiek wat betreft rijden en comfort. @harley rijd (onderandere) ook een 660 maar dan de Tenere uitvoering. Hij is ook flink lang en kan er volgens mij goed op zitten.

De BMW's, vaak gebruikt door doorrijders vanwege de cardan. In de lage prijs klasse al helemaal, en niet geheel ongebruikelijk voor 1 winter en weer door verkocht.
Aan de andere kant vind je er eentje met aangetoond onderhoud, maar wat hogere kilometerstand dan lijkt me daar niet heel veel mis mee.

De V-strom, ook de 1000 geven een wat lager zit dat heb je goed opgemerkt. Ik kon er met mijn 1,9m best goed op zitten maar je zit er eigenlijk meer in.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

Varadero? Niet specifiek omdat Honda, maar wel omdat dit echt een lange-mensen-motor is. Sterker nog, je hebt een minimumlengte nodig om er uberhaupt op te passen :P. En je vind vaak leuke exemplaren voor dat bedrag.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-07-2025 08:47 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Afbeeldingslocatie: https://img.scgpix.com/listimg/img1_0317/27/img_CN5NJVFQhAI0Fav_r.jpg

Heb je meteen voor je mini een goed alternatief voor een fatbike voor als die tien wordt. Deze motor is wat behoudender, vriendelijk voor beginners en heeft minder vermogen dan de standaard opgevoerde fatbike namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
Ja heb ik wel overwogen maar die looks en naam van die motor vind ik moeilijk te behappen, beetje de Fiat Multipla van de motor, vast heel fijn en handig, maar vooral bij motor wil t oog ook wat. Tdm heb ik dit ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

flaskk schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:50:
beetje de Fiat Multipla van de motor
Je hoeft niet gelijk beledigend te worden hoor :'(.

Ga jij maar lekker naar kamp BMW dan :N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:46

Transalp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Ook naar gekeken, maar beetje nieuwer model ben je ook al snel 5k kwijt, wil wel vanwege beginnend eentje met ABS en liefst ook TC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:26
Als je toch niet veel rijdt is die betrouwbaarheid ook niet het allerbelangrijkste toch?

En als je af en toe voor de fun rijdt, wil je dan echt een gs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

flaskk schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:03:
[...]

Ook naar gekeken, maar beetje nieuwer model ben je ook al snel 5k kwijt, wil wel vanwege beginnend eentje met ABS en liefst ook TC.
Voor 3k wordt dit wel heel lastig... :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Ja, dat, de markt is sowieso naar de kut en dan ook nog eisen gaan stellen :D
Voor 3K zou ik een V-strom 650, Varadero of TDM 900 gaan zoeken, volgens mij moet je alle 3 prima kunnen vinden met ABS, hoef je iig niet helemaal onderin de markt te gaan zoeken.
V-strom is wat goedkoper gebouwd, de Varadero heeft z'n nokkenaskettingspanners, de TDM de rare manier van olie peilen (van die 3 zou ik de TDM pakken)

Een R1200GS met dat budget zal niet heel veel zijn aangezien je de GS tax betaald op die dingen en de ABS nogal een punt is, net als bij de 1150.
En dan nog allerlei andere BMW dingetjes die vaak prima te behappen zijn MITS je het zelf kan repareren, het blok ansich is behoorlijk betrouwbaar.

1-cilinder is grappig, maar het zou niet m'n 1e keuze zijn als enige motor.

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:21
Een goede 1100GS of 1150GS zou wel kunnen voor dat budget. Voordeel is ook nog eens dat die dingen, mits goed verzorgd in waarde stijgen op den duur. Onderhoud aan die motoren is kinderlijk eenvoudig, zelfs als je het uitbesteed zouden ze er niet extreem lang mee bezig moeten zijn en dus niet veel moeten kosten. Een grote beurt kan ik al binnen 1 uur uitvoeren inclusief kleppen stellen en synchroniseren. Alleen is het vervangen van de koppeling een grotere klus op deze motoren. De 1100GS-en hebben soms nog een kunststoftank die kan gaan lekken.

ABS kan gevoelig zijn maar als je het jaarlijks spoelt dan gaat het nooit kapot. Vervuiling in de remvloeistof is funest voor die eerste generatie ABS pompen. Heb 2 1150GS-en gehad met meer dan 260k op de teller en ze reden nog prima.

[ Voor 5% gewijzigd door cyntax op 04-07-2025 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
flaskk schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:03:
[...]

Dus het liefst wil je iets moderns met weinig km en mag het niets kosten? Succes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 18:51

charrel

Cortisol4life..

ozzynator schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:33:
[...]

Dus het liefst wil je iets moderns met weinig km en mag het niets kosten? Succes!!
Precies, ktm 390 heeft het volgens mij beide. Dat is 1 van de weinige opties vermoed ik :+
r1150r is ook nog een prima optie denk ik. Geen tc maar dat heb je ook niet echt nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door charrel op 04-07-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
cyntax schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:24:
ABS kan gevoelig zijn maar als je het jaarlijks spoelt dan gaat het nooit kapot. Vervuiling in de remvloeistof is funest voor die eerste generatie ABS pompen. Heb 2 1150GS-en gehad met meer dan 260k op de teller en ze reden nog prima.
ABS vd 1100 is volgens mij probleemloos, op de 1150 gaat het nog weleens kapot, en volgens mij was de eerste generatie vd 1200 ook wat problematisch, maar vanaf het 2008/2009 model weer probleemloos. Maar goed, elke motor heeft zo z'n specifieke nukken en als je dat vantevoren even uitzoekt dan kan je daar opletten bij aanschaf.

En de GS saai? Ieder z'n ding, en kan ik wel inkomen ook, maar ook weer niet. Maar als eerste motor is een beetje 'saai', voorspelbaar gedrag, denk ik wel fijn juist. Lijkt me een goede keus, een wat ouder model, laat je hem eens vallen is het ook niet eind vd wereld. Kan je altijd weer na een paar jaar verder kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Met een dergelijk budget, eisen en toekomstplannen zou ik eigenlijk overwegen om gewoon paar keer per jaar motor te huren. Dan rijdt je iets nieuws met TC en ABS. En dan kun je ook een aantal verschillende motoren rijden, waaronder een 1250GS bijv. en dan kijken of je dat budget gewoon x10 moet doen om het leuk te maken voor jezelf.

Ten slotte: als beginnend bestuurder gaat TC en ABS je niet redden van een ongeluk. Daar zou ik mij dus niet blind op staren. Je kunt beter je rechterpols in bedwang houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistahk1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09:44
@Aikon, wat zijn de beweegredenen om voor TC & ABS te kiezen?
Met beperkt budget is de selectie motoren met TC & ABS zeer, drumroll please, beperkt.

Zelf had ik ook beperkt budget en alleen als eis een redelijk rechte zit.
Daarmee kwam ik uiteindelijk uit bij de eerste generatie Tuono's.

Bijkomend, wat @Barista zegt is zeker waar, je rechterpols heeft de meeste invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
Het mooiste is ook, iedereen die een motorfiets met TC heeft, zet de TC uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

ozzynator schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:19:
Het mooiste is ook, iedereen die een motorfiets met TC heeft, zet de TC uit.
Nee hoor met de noppenbanden op mijn Tuareg laat het op asfalt zeer zeker aanstaan :P
N =1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
Bommes schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:22:
[...]

Nee hoor met de noppenbanden op mijn Tuareg laat het op asfalt zeer zeker aanstaan :P
N =1
Bijna iedereen dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Vrijdag schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:06:

Thnx voor de tip! Ook eentje gehaald. Voor dit geld kan ik allicht eens kijken/proberen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Staat bij mij op de S1000 XR ook gewoon standaard aan.

Geeft zo'n mooie knipperende lichtjes op het dashboard als ik enthousiast over verkeersdrempels rij :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:20

A13X

Dude

Bommes schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:22:
[...]

N =1
N=2

Zet hooguit de ABS op offroad.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mistahk1 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:56:
@Aikon, wat zijn de beweegredenen om voor TC & ABS te kiezen?
Met beperkt budget is de selectie motoren met TC & ABS zeer, drumroll please, beperkt.

Zelf had ik ook beperkt budget en alleen als eis een redelijk rechte zit.
Daarmee kwam ik uiteindelijk uit bij de eerste generatie Tuono's.

Bijkomend, wat @Barista zegt is zeker waar, je rechterpols heeft de meeste invloed.
Ik vind als beginner het idee dat ik ABS heb echt wel fijn. En ja dat kost geld.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb bij het verkeerslicht al wheelspin bij droog weer en dan doe ik niet gek. TC blijft lekker aan ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:19
HTT-Thalan schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:46:
[...]

Ik heb bij het verkeerslicht al wheelspin bij droog weer en dan doe ik niet gek. TC blijft lekker aan ja.
Misschien zijn je banden dan iets te glad? Als je normaal doet heb je toch geen wielspin bij het wegrijden?

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '11

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

geert_s schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:48:
[...]

Misschien zijn je banden dan iets te glad? Als je normaal doet heb je toch geen wielspin bij het wegrijden?
Nuja, een NC trekt al de stenen uit de straat als die op de jiffy staat en de accu is ontkoppeld, dus het kán wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:55
Ik denk dat eigenlijk bijna iedereen hem meestal aan laat. Ik zet hem i.i.g. nooit uit, maar zet hem wel "laag".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
[...]

Dus het werkt niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

ABS kan gevoelig zijn maar als je het jaarlijks spoelt dan gaat het nooit kapot.
Ik heb daar een mening over :+
Aikon schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:39:
[...]
ABS vd 1100 is volgens mij probleemloos, op de 1150 gaat het nog weleens kapot, en volgens mij was de eerste generatie vd 1200 ook wat problematisch, maar vanaf het 2008/2009 model weer probleemloos.
De 2008+ versies gaat het ook geregeld kapot alleen is het een stuk minder duur om te maken.

[ Voor 48% gewijzigd door 4x2 op 04-07-2025 13:16 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
Ik laat ook mn tc lekker aan, ding heeft 150pk op t achterwiel, dat ga ik echt niet riskeren. Al staat ie wel vrij laag, 2v10 in de sportstand dacht ik. Wheelie control laat ik ook gwn lekker aan, ook 2v10. Al een paar x meegemaakt dat t voorwiel alsnog wat omhoog komt met sportief rijden, op een rechtstuk niet zo'n probleem, maar toen ik in een bochtig stukje wat te enthusiasts was, schrok ik wel ff.

Wegrijden doe ik eigenlijk altijd (relatief) rustig, heb niks te bewijzen en m'n koppeling moet nog ff mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
kneusteun schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:26:
[...]

Nadeel van die vind ik de knoppen.
Die steken uit waardoor hij aan kan gaan als je hem in bagage propt.
Steken uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJ9xhbJrCtooyBqsgLgjGt-PgOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejh2mIVppyWfZJpHJxPe2FAB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:17
[...]

hoe krijg je dat voor elkaar? Rij je op ijsbanden?

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
A13X schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:36:
[...]

N=2

Zet hooguit de ABS op offroad.
Ik heb 90% van de tijd alles uit staan 😅
ABS ook op asfalt, vind die van de T7 echt schrikbarend slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Ja sorry, blijkbaar is er een nieuw model.
Vorige model Arjen de knoppen uit, is toen onder het zadel aangegaan en in Luxemburg ontdekte we het, ding was gloeiend heet en ik gok niet ver van in de fik vliegen.

Maar dit voelt al wel wat beter ja.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Voordeel is ook nog eens dat die dingen, mits goed verzorgd in waarde stijgen op den duur.
Hier wil ik toch even op reageren, zet dit maar uit je hoofd. Een motorfiets is een verbruiksartikel, elke dag die voorbij gaat, elke kilometer die je er mee rijdt doet het in waarde dalen. Er moeten wel extreme schommelingen met vraag en aanbod EN nieuwe aanwas (nieuwe modellen) zijn wil een oud model in waarde stijgen. Hoogst ongebruikelijk, zeker voor een vrij gangbaar model.

En dan nog, je zult hem toch echt moeten onderhouden om de waarde vast te houden.

Zo zou ik kunnen zeggen dat mijn FJR1300 'maar 2500 euro' heeft afgeschreven over 9 jaar. Wat nog steeds een keurige prestatie is. Maar ik heb er wel ruim 7.000euro aan onderhoud aan gehad. Wat al ruim meer was dan de aanschaf. En er is evenzoveel euro aan benzine doorheen gegaan. Oefff :X

Van die cijfers schrikken de meeste mensen wel, maar de motorfiets heeft ook ruim 100.000km gereden met mij. Ik kocht hem met 75k op de teller, en verkocht hem met bijna 190k op de teller. Dan zijn het vrij gangbare kosten.

[ Voor 9% gewijzigd door _Apache_ op 04-07-2025 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:21
@_Apache_ Ik heb het ook niet over doorsnee (Japanse) motoren en ik heb er ook 'mits goed verzorgd' bij gezet. De 1100 en 1150 GSen zijn enorm karaktervol en ik verwacht dat ze op den duur ook in waarde gaan stijgen als er minder op de markt zijn net als de 75 & 100 G/S. Als je nu een mooie 100G/S op de kop wil tikken dan kosten ze meer dan 10k euro, zoveel kostte ze nieuw niet eens in 199X. Klassieke Africa Twins zijn ook flink in waarde gestegen de afgelopen jaren, die kon je in 2015 ook kopen voor een appel en een ei. Voor de rest wel met je eens hoor, motorrijden is niet goedkoop :).

[ Voor 19% gewijzigd door cyntax op 04-07-2025 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

geert_s schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:48:
[...]

Ik vermoed door de grote ruimtes tussen de blokken. Als je net wegrijdt met de tussenruimte op een stuk bitumen, onkruid tussen de stenen of een witte streep dan is er heel eventjes geen grip en grijpt de tc direct in. Dus nee, geen ijsbanden @Mitssz maar gewoon heel grof profiel. Aldus Mitas is het een 60/40 band, dus grote noppen en 98nm koppel dus geen ideale combinatie voor asfalt. Dan vind ik dat de NC het met 62nm koppel nog zo slecht niet doet voor een A2 @Vrijdag ;).

Misschien dat ik de TC juist iets minder strak moet zetten dit in overweging nemende, nog niet mee getest.

Afbeeldingslocatie: https://www.azquotes.com/picture-quotes/quote-horsepower-sells-cars-torque-wins-races-carroll-shelby-105-84-43.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-07-2025 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Jah heb ik wel aan gedacht maar aantal vrienden pakken savonds spontaan weleens de motor, en dan is huren natuurlijk onhandig als je mee wilt.

Tc is ook geen must, abs is dat wel vind ik.

[ Voor 8% gewijzigd door flaskk op 04-07-2025 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik zat toch stiekem te kijken naar deze, de specsheet geeft echter niet de maten en gewicht, zou jij zo vriendelijk willen zijn om deze te geven? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
_Apache_ schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:52:
[...]

Hier wil ik toch even op reageren, zet dit maar uit je hoofd. Een motorfiets is een verbruiksartikel, elke dag die voorbij gaat, elke kilometer die je er mee rijdt doet het in waarde dalen. Er moeten wel extreme schommelingen met vraag en aanbod EN nieuwe aanwas (nieuwe modellen) zijn wil een oud model in waarde stijgen. Hoogst ongebruikelijk, zeker voor een vrij gangbaar model.
Precies, de dure 1100's zijn degene die amper bereden zijn en er uitstekend bij staan. Als je hem gewoon gebruikt en niet elke rit poetst gaat 'ie echt niet in waarde stijgen. Maar goed, heel hard zal 'ie ook niet dalen, altijd gunstig.
Zo zou ik kunnen zeggen dat mijn FJR1300 'maar 2500 euro' heeft afgeschreven over 9 jaar. Wat nog steeds een keurige prestatie is. Maar ik heb er wel ruim 7.000euro aan onderhoud aan gehad. Wat al ruim meer was dan de aanschaf. En er is evenzoveel euro aan benzine doorheen gegaan. Oefff :X

Van die cijfers schrikken de meeste mensen wel, maar de motorfiets heeft ook ruim 100.000km gereden met mij. Ik kocht hem met 75k op de teller, en verkocht hem met bijna 190k op de teller. Dan zijn het vrij gangbare kosten.
Ik hou het ook allemaal bij, mijn 1200GS heb ik nu 75K km en ben €11.500 aan onderhoud aan kwijt nu. 2x de aanschafwaarde :+ Ik schrik er ook enigszins van. Dat is met nieuwe koppeling + arbeid, en 2x schokbrekers reviseren. En nu net met nieuwe cardan en dynamo dus kan wel weer 50K verder met alleen regulier onderhoud nu. En daarnaast nog €5000 aan kleding, koffers, kolletje, usb dingetje etc. etc. Motorrijden is wel duur...

Heb hem zojuist weer in elkaar, en hij loopt weer. Het was even schrikken toen er rook verscheen, maar dat was de hydraulische vloeistof die we over de uitlaatbochten hadden gelekt. Dit weekend alleen nog even olie, remvloeistof en afstellen en nieuwe bandjes ophalen. En dan kan ik eindelijk weer rijden na een week of 3.

Heb trouwens uiteindelijk voor de Dunlop Trailmax Missions gekozen (toch net niet voor de Mitas E07+) vanwege de goede verhalen en blijkbaar erg lange levensduur. Ik ben benieuwd, zijn niet de goedkoopste banden maar het hopelijk wel waard.

En zoals eerder besproken hier: ik heb de HappySoap gekocht, bevalt uitstekend en ook de waterdichte sokken zijn onderweg. :)

Nog maar 14 of 19 dagen voor ik kan vertrekken _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:07

Herman

FP ProMod
HTT-Thalan schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:11:
[...]

(...)

Misschien dat ik de TC juist iets minder strak moet zetten dit in overweging nemende, nog niet mee getest.

Afbeeldingslocatie: https://www.azquotes.com/picture-quotes/quote-horsepower-sells-cars-torque-wins-races-carroll-shelby-105-84-43.jpg
PK / HP is een eenheid waarin koppel (torque) al in is verdiscontieerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sw1oe1Z6P8T-i31JxVcZ5lGBWKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbVZ6Mp4iWUKpeDO1Rt80Tcm.jpg?f=fotoalbum_large

Ofwel, koppel is onderdeel van PK. Je kunt ze dus niet tegen elkaar uitspelen. Of zie ook:

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:35

13art

Moderator Mobile
WilbertNeems schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:50:
@13art
Ben benieuwd of je probleem zich oplost met rijden op 98 E5. In principe brand ethanol namelijk schoner en kan soms zelfs vervuiling in de verbrandingskamer oplossen. Dus met het begrip dat ik er van heb zie ik niet hoe dit je gaat helpen.
Om hier nog even op terug te komen.
Heb eerst Forte Moto Power I + II in de tank gegooid. Dat leek weinig op te lossen en de motor bleef stil vallen. Toen naar de Shell gereden en er V-Power ingegooid. De twee ritten daarna is de motor niet meer stil gevallen. Waar het daarvoor met Euro 95 meerdere keren per rit gebeurde.

De motor heeft het de eerste jaren prima gedaan op Euro 95. Dus of het toch wat vervuiling is die optreed met de Euro 95, geen idee. Er komt nog een reinigingsmiddel aan wat ik in de tank gooi. Dan misschien nog eens een paar keer Euro 98/V-Power en dan wellicht maar weer eens voorzichtig Euro 95 proberen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Herman schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:28:
[...]

PK / HP is een eenheid waarin koppel (torque) al in is verdiscontieerd:

[Afbeelding]

Ofwel, koppel is onderdeel van PK. Je kunt ze dus niet tegen elkaar uitspelen. Of zie ook:
[YouTube: Who's faster? Explained and Simulated - Horsepower vs Torque]
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fcdn.vectorstock.com%2Fi%2Fpreview-1x%2F24%2F76%2Fswimming-with-piranhas-cartoon-vector-1842476.jpg&f=1&nofb=1&ipt=b3a78d84a3058cfeb3f263b75e42bc8a4fef976b6b84352f13a7e0d955433631

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Pk's bepalen hoe hard je tegen de muur rijd, Nm's hoe ver de muur verplaatst.. :P

Pagina: 1 ... 57 ... 61 Laatste