Je kan zóveel met houdbaar eten doen onderweg. Als je het gewicht niet erg vind heb je talloze keuzes in blik of pot. Moet het wel licht werk je met kruiden en gedroogde dingen zoals rijst pasta of desnoods een pak bloem zodat je zelf brood enzo kunt maken. Melk is prima houdbaar buiten de koelkast (pak wel snel leegmaken na openen) en als ik een koud blikje wilde gooide ik die in een emmer water of ergens tussen de stenen aan de oever.
Houdbare proteïne inderdaad tonijn of spam, ham, droge worst (bifi's kun je ook snijden en bakken op een makeshift pizza of door een pasta heen) en ga zo maar door.
Wij hebben 4 weken door Zweden getrokken zonder koelbox, want we hadden tijdens het wildkamperen toch geen stroom. Het enige wat vers koel genuttigd werd was melk of een ijsje hier en daar. Ik heb nasi gemaakt, stoofpotten, tosti's (je hebt ook 'houdbare' kaasvarianten), chili en brood (dat laatste maakte ik gewoon 's morgens vers op het kampvuur). Enige wat ik bij had was één grote gietijzeren pan met een verlengd handvat (vanwege het vuur en omdat ik steeds voor 5 man kookte) en een miniatuur keteltje voor thee en koffie die we gewoon in de kolen konden plaatsen. Voor nood had ik een coleman stove bij maar nooit nodig gehad. Ga je het luxer doen pak je een "Dutch Oven", een soort gietijzeren stoofpot met hengel en deksel daar maak je volledige ovenschotels, brood of pizza's in. Maar goed, het gaat hier over motorkamperen dus hou het dan maar op een alu pannetje tenzij je met een zijspan of aanhanger gaat

.
En ja, er is zat kant en klaar. Nee, die zijn niet ranzig, maar ze zijn dan vaak ook niet goedkoop (zeker dat spul van de Bever niet). Bij de supermarkt heb je de basis 2/3 soorten pasta (carbonare, pesto etc) en vaak wel iets van nasi gedroogd en wel, maar bij Bever hebben ze vaak wel 20 soorten avondeten, ontbijt en desserts waarbij alle varianten in principe alleen water en een lepel behoeven.
Andere route die veel mensen niet overwegen: MRE's. Die kun je vaak bij dumpshops vinden en dan heb je letterlijk een volle dag aan eten ex water in één zak zitten. Ontbijt, lunch, warme maaltijd, snacks, bestek, iets om het geheel mee warm te maken (hot pocket of een campstove met fuel tablet) en ook koffie, basis voor een zoete drank, kauwgum.... veel keuze qua smaken/gerechten maar ook calorie content voor zware of lichte activiteit.
- edit -
Deze bijvoorbeeld:
https://total-survival.com/nl/Rantsoenen-(MRE)
Menu 7:
https://total-survival.co...-uur-rantsoen,-Menu-set-7
Inhoud:
- Kaneelpap (ontbijt)
- Thaise rode curry met varkensvlees (lunch)
- Chili sin carne (diner)
- Cashewnoten (zure room & uien)
- Sesam-knoflookcrackers
- Chocoladekoekjes
- Chocoladereep
- Energiereep (appeltaart)
- Proteïnereep (muntchocolade)
- Isotone drank (zwarte bes)
- Isotone drank (mango)
- Harde snoepjes (2 stuks)
- Kauwgom (3 stuks)
- Vochtige doekjes (3 stuks)
- Fairtrade koffie (3 stuks)
- Zout & peper
- Lepel
- Servetten (10 stuks)
- Tandenstokers (3 stuks)
Dan ben je echt wel gevoed voor de dag en ik denk dat je via de supermarkt nog niet eens heel veel goedkoper uit was geweest voor het zelf maken van deze inhoud, terwijl je hier vrijwel nul moeite voor hoeft te doen.
[
Voor 37% gewijzigd door
HTT-Thalan op 07-07-2025 11:14
]