Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 59 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:47

_Apache_

For life.

Rick-Jan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:55:
[...]

Kan aan mij liggen maar zijn richtingaanwijzers zitten er toch gewoon nog? Het was meer een foto om het verschil te laten zien.
Ah check, omdat op de middenfoto het oranje EN rood lijkt.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

JanPedaal schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:31:
[...]

Hier de Kawa met nieuwe oogschaduw:

[Afbeelding]
[...]
Nu nog even die stadslichtjes (W5W/T10 waarschijnlijk?) ook vervangen voor witte LED, bespaar je ook weer ~9 Watt en is de kleurtemperatuur weer gelijk op de voorkant :Y

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lohost
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 11:23

lohost

iemand had al localhost :-(

Kijk, dat ziet er net uit @JanPedaal. Waar heb je de lampen gekocht? De prijzen daarvan lopen behoorlijk uiteen.

---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Volgens mij is het hier laatst nog voorbij gekomen qua kosten voor banden, maar kan het totaal niet terugvinden..

Maargoed, ik ben ondertussen aan nieuwe banden toe vrees ik. Huidige hebben een DOT van 8 jaar geleden en beginnen ook redelijk vierkant te worden. Zitten er nu grofweg 7500km sinds de motor uit de fabriek is komen rollen in 2020, profiel is nog wel voldoende.

Normaal had ik een mannetje voor nieuwe banden en de laatste keer was nog in Corona tijd en kostte mij grofweg 300 euro incl montage, balanceren en afvoeren etc (Angel GT). Wel contant. Nu werkt dit mannetje samen met een eenmanszaak die motoren verkoopt dus werd ik doorverwezen om met die verkoper contact op te nemen. Nja goed die kwam met de volgende prijzen op de twee sets die ik gevraagd had:

Pirelli Angel GT € 496,- incl. BTW

Dunlop Mutant € 620,- incl. BTW

Ben ik nou gek en zijn dit grote bedragen of zijn dit tegenwoordig gangbare prijzen?

Als ik kijk bij de webshops om ze zelf los te kopen kom ik op €265 voor de Angel GT set. Dan zouden de kosten voor monteren 230 euro zijn?!

[ Voor 7% gewijzigd door Leviathius op 07-07-2025 20:40 ]

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL Koppelle
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:14
Dit lijkt me heel erg veel geld voor het installeren van de banden. Ik betaalde voor het installeren van mijn huidige banden €100. En dan zaten de oude er nog om; die hebben ze er ter plekke afgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:49
Ik heb het idee dat ze in "het seizoen" ook wel de hoofdprijs kunnen vragen, genoeg ander werk.
En iedereen wil rijden dus wordt toch wel betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bommes schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:02:
[...]

Thanks, 49 geworden vandaag -O- :)F
Dat zie je helemaal verkeerd.... Je werd gisteren voor de vijf-en-twintigste keer 25 *O* oOo :)F

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Will_M schreef op maandag 7 juli 2025 @ 23:14:
[...]

Dat zie je verkeerd.... Je werd gisteren voor de vijf-en-twintigste keer 25 *O* oOo :)F
24 dan toch :P

* Destruction heeft ook al een aantal jaren ervaring met 25 zijn. Dus dat kan ik vrij goed. Denk ik :+

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Destruction schreef op maandag 7 juli 2025 @ 23:16:
[...]

24 dan toch :P

* Destruction heeft ook al een aantal jaren ervaring met 25 zijn. Dus dat kan ik vrij goed. Denk ik :+
Terug naar de lagere school jij..... De éérste keer IS 25 .... Tel zelf maar verder op je vingers :)

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 07-07-2025 23:18 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Will_M schreef op maandag 7 juli 2025 @ 23:17:
[...]

Terug naar de lagere school jij..... De éérste keer is 25 .... Tel zelf maar verder :)
Ja, zo gerekend wel ja :P

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Nu online
@kneusteun @JL Koppelle Thanks beiden! Dan ga ik toch maar eens ergens anders kijken of dit seizoen gewoon uitrijden hiermee. Ben toch geen straatrossi en ze hebben nog genoeg profiel tenslotte.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:04

botoo

💀 too old to die young

- Donderdag, we rijden weg vanuit midden NL naar Luik met wat bewolking maar het bleef droog, vanaf Luik naar Langres. TomTom verteld dat we geen Tol en geen Snelweg wilden zien en voor de kortste route gekozen. die we dan ook kregen via ogenschijnlijk boerenerven en Belgische, bijna geitenpaadjes, maar het weer veranderde in zon en droog.

- Vrijdag zelfde route planning naar Annecy, en wederom over de meest idiote karresporen gereden.

- Zaterdag op weg naar het Punta Bagna evenemen zijn we op een gegeven moment maar van de kortste TomTom route afgeweken want een geitenpad met gravel in de Franse Alpen is wat onhandig met een motor die graag bokt onder de 2000 rpm, uiteindelijk toch op 1850 meter hoogte aangekomen in Courchevel alwaar we op het evenement wat rondgeslenterd hebben.

- Zondag met Tolwegen snelste route terug naar huis met regen en onweer in het verschiet. De eerste 600 km (met rekenpak aan) droog gehouden en toen begon het nat te worden tot we thuis waren, met een komplete knetterharde hagelbui op de snelweg waar alle auto's gezellig in de ankers gingen (interessant als je met twee wielen op ijsknikkers rijd).
Thuis aangekomen met een verbrande kop en natte handen en voeten, nog een dag of twee en de blauw/zwarte leerverf is weer van mijn handen gesleten.
Leermomentje was om te verwachte dat er op de route du soleil in Belgie een benzinestation is, ook als je via Luxemburg komt, aangezien ik geen zin had om in de rij voor goedkope Luxemburgse benzine te gaan staan zijn we doorgereden, luik niet gehaald maar dankzij een chagerijnige, alleen frans sprekende schadetransport chaffeur net op tijd een pompstation gevonden, was wel ff spannend om 20 km door te rijden terwijl de meter al aangaf dat de de tank toch wel echt leeg was :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UI9DW8D_05TuXeGWU9V0iKtwl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKqdkmy5XFP0IPgpjt8zhEBC.jpg?f=fotoalbum_large

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
Aikon schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 19:34:
[...]

Ik zat toch stiekem te kijken naar deze, de specsheet geeft echter niet de maten en gewicht, zou jij zo vriendelijk willen zijn om deze te geven? :)
Heb hem even gemeten voor je: ongeveer 17,5 x 8,5 x 5 cm. Gewicht schat ik op een gram of 400/500 (niet gewogen).
Het is een soort baksteen, qua formaat en gewicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

_Apache_ schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:03:
[...]
Ah check, omdat op de middenfoto het oranje EN rood lijkt.
Klopt, de kleur van de LEDs is iets meer oranje. Ik heb er witte LEDs in gezet dus is nu puur de kleur van de kap, terwijl de halogeen zelf ook rood waren.
Knipperlichten zijn niet aangepast, die zitten nog mooi apart op steeltjes aan de zijkant :P
noes schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:19:
[...]
Nu nog even die stadslichtjes (W5W/T10 waarschijnlijk?) ook vervangen voor witte LED, bespaar je ook weer ~9 Watt en is de kleurtemperatuur weer gelijk op de voorkant :Y
Wie weet, ziet er wel strakker uit dan. Maar ik vind dit eigenlijk ook wel aardig (en valt misschien meer op). Sowieso eerst even kijken of ik daar net zo makkelijk bij kan. Als ik van alles uit elkaar moet gaan schroeven wordt dat een lange-termijnplan.
lohost schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:00:
Kijk, dat ziet er net uit @JanPedaal. Waar heb je de lampen gekocht? De prijzen daarvan lopen behoorlijk uiteen.
Dank je! Bij Amazon, we hebben een maandje Prime dus geen verzendkosten :*)

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Heerlijke hoor @botoo , die lange doordraaien. Yummuyy! Toch best een aardig rit nog de laatse dat van Punta Bagna naar midden NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:21
Leviathius schreef op maandag 7 juli 2025 @ 23:41:
@kneusteun @JL Koppelle Thanks beiden! Dan ga ik toch maar eens ergens anders kijken of dit seizoen gewoon uitrijden hiermee. Ben toch geen straatrossi en ze hebben nog genoeg profiel tenslotte.
Bij sommige website kun je een montagepartner kiezen. Prijzen verschillen per partner, maar het is in ieder geval veel minder dan het bedrag dat je noemde. Bijkomend voordeel is dat de banden dan ook rechtstreeks bij de montagepartner worden bezorgd.

Dit werkt in ieder geval zo bij PneusOnline en Bandenleader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Ik heb hier lokaal nu iemand die het voor 12,50 per band doet, en je mag de banden kopen waar je wilt en laten bezorgen bij hem.

Zijn wel vaker van dat soort mannetjes te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dirtbiter schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:11:
[...]

Heb hem even gemeten voor je: ongeveer 17,5 x 8,5 x 5 cm. Gewicht schat ik op een gram of 400/500 (niet gewogen).
Het is een soort baksteen, qua formaat en gewicht.
Dank je wel. M'n Airman is dan maar ietsjes groter, ik had meer verschil verwacht, dan ga ik niet wisselen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Nu online
Hompu schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:45:
[...]

Bij sommige website kun je een montagepartner kiezen. Prijzen verschillen per partner, maar het is in ieder geval veel minder dan het bedrag dat je noemde. Bijkomend voordeel is dat de banden dan ook rechtstreeks bij de montagepartner worden bezorgd.

Dit werkt in ieder geval zo bij PneusOnline en Bandenleader.
Klinkt goed, zometeen eens bij bandenleader kijken of er hier in de buurt zitten.

Kent iemand toevallig 'zo'n mannetje' in west-Noord-Brabant? :9

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:58

RBH

Leviathius schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:32:
[...]

Klinkt goed, zometeen eens bij bandenleader kijken of er hier in de buurt zitten.

Kent iemand toevallig 'zo'n mannetje' in west-Noord-Brabant? :9
Ik bestel mijn banden eigenlijk altijd bij Autobandenmarkt, die heeft onderaan ook een check op postcode waar die montagepartners zitten. :)

https://www.autobandenmarkt.nl/Motorbanden.html

Acties:
  • +59 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:00

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Goedemiddag, hier spreekt rij-instructeur HTT 8). Ik ben erdoor en mag over drie weken reeds plaatsnemen in de A-klas *O*.

Zojuist geslaagd voor de instructie met een 7,8 en de rijschool had het contract reeds klaarliggen zodra ik de auto kwam terugbrengen. Ik ga een mix uitvoeren van rijles, motorrijles maar ook het ontwerpen en professionaliseren van rijlessen. Daarnaast ook het geven van bepaalde code 95 training zoals communicatie, omgaan met aggressie en later ook veiligheid enzo. Na de A komt ook de E (aanhanger) erbij en vanaf januari wordt ik ook docent slipbaan *O*.

Carrièreswitch compleet 8).

[ Voor 66% gewijzigd door HTT-Thalan op 08-07-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:55
HTT-Thalan schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:15:
Goedemiddag, hier spreekt rij-instructeur HTT 8). Ik ben erdoor en mag over drie weken reeds plaatsnemen in de A-klas *O*.

Zojuist geslaagd voor de instructie met een 7,8 en de rijschool had het contract reeds klaarliggen zodra ik de auto kwam terugbrengen. Ik ga een mix uitvoeren van rijles, motorrijles maar ook het ontwerpen en professionaliseren van rijlessen. Daarnaast ook het geven van bepaalde code 95 training zoals communicatie, omgaan met aggressie en later ook veiligheid enzo. Na de A komt ook de E (aanhanger) erbij en vanaf januari wordt ik ook docent slipbaan *O*.

Wat deed je hiervoor?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:25

Bommes

Capo del formaggio

@HTT-Thalan was professioneel Baardmans

* Bommes rent

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:39
Bommes schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:15:
[...]

* Bommes rent
Kan in de ICT wel handig zijn (iets wat @HTT-Thalan volgens mij hiervoor deed), want zo veeg je elke dag alle kruimels en andere rommel tussen je toetsenbord vandaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:32

iMars

Full time prutser

HTT-Thalan schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:15:

Congrats man!! :9B

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Bommes schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:15:
[...]

* Bommes rent
Hoezo was Afbeeldingslocatie: https://forumsmileys.nl/smileys/fok/whatever.gif. Ik zal altijd een Baardmans zijn, alleen dan nu in een ander vakgebied :P.

@Loei123 Ik was voorheen product manager slash teamleider in, inderdaad, de IT (Cybersecurity). Kort gezegd: "Iets met computers" dus. Eenmaal burnout gehad en de tweede dichtbij, dus ik besloot het roer radicaal om te gooien en iets te doen met één van mijn hobbies, te weten de reden dat we elkaar hier allemaal samen tolereren in dit topic. Eind jaar hoop ik daar aangeland te zijn en mijn centjes deels op twee wielen te verdienen.

Helaas kwam ik er zojuist bij het parkeren van de CB in de garage achter dat er een plasje olie naast de twin ligt. Zal wel jaloezie zijn dat hij niet mee mocht, want de rechter seal heeft doei gezegd. Geen zin/tijd dat nu zelf aan te pakken dus dat word weer een retourtje garage helaas. En dat nu de banden van de auto ook vervangen moeten }:|. Ik dacht vanmorgen nog 'welke motor zal ik nemen naar de rijschool' en concludeerde toen dat ik de CB meer vertrouw me niet te laten staan bij de Twin, zo vlak voor examen. Ik had gelijk....

We zullen het maar weer 'in stride' nemen zoals dat zo mooi heet hè @ToolkiT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:30
HTT-Thalan schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:10:
[...]

Hoezo was [Afbeelding]. Ik zal altijd een Baardmans zijn, alleen dan nu in een ander vakgebied :P.

@Loei123 Ik was voorheen product manager slash teamleider in, inderdaad, de IT (Cybersecurity). Kort gezegd: "Iets met computers" dus. Eenmaal burnout gehad en de tweede dichtbij, dus ik besloot het roer radicaal om te gooien en iets te doen met één van mijn hobbies, te weten de reden dat we elkaar hier allemaal samen tolereren in dit topic. Eind jaar hoop ik daar aangeland te zijn en mijn centjes deels op twee wielen te verdienen.
Klinkt zo bekend. IT klinkt leuk, lekker met techniek werken, maar eigenlijk heb je altijd gezeik.
Positieve noot, ik ben begin dit jaar verhuisd en woon nu letterlijk naast de TET en zie regelmatig blije mensen voorbij rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik moet even de keuze maken. Ik laat de vork seals dus vervangen, en de boel moet daarvoor open. Schijnt bij de twin niet zo makkelijk zijn als bij de Alp destijds. Kosten: 255 euro. Maar: Ik kan ook gelijk Hyperpro progressieve veren laten plaatsen als we dan toch bezig zijn. Die kosten 180 euro, maar dan wel minus 15 euro op de originele klus omdat de HP kit met olie komt.

De voorkant duikt behoorlijk bij remmen en de Alp destijds werd er ook beter van. Ik denk dus dat er nog geen progressief in zit (heb de vraag bij de originele eigenaar uitgezet of die meer weet) en het is een prijzige, maar goeie upgrade.

Wat zeggen jullie, doen/niet doen? Is de prijs ok?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:38
Dus voor 165 heb je hyperpro? Zou ik wel doen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:37
Waaj schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:20:
Iedereen hier rijdt stiekem met een zijspan en een aanhanger om alle zooi mee te slepen op vakantie :?

Als ik een uitgebreid ontbijtbuffet, 3 gangen-menu of een latte met skimmed soyamelk wil hebben dan ga ik wel naar een hotel, maar voor de meeste dagen op een motorvakantie past een snee brood met lokale kaas of worst, een zelfgemaakt prutje op een éénpits brandertje, en een mok oploskoffie op een mooi stekkie onderweg voor mij toch beter bij het vakantiegevoel.
Ja waarom niet ?
Lekker piramide tent voor onszelf, koepeltent voor onze zoon fatsoenlijke tafel stoelen slaapmatten en kookgerei en koelkastje bij.
We gaan kamperen, niet kramperen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-BjCMx9r2BAjVlhU_bU37qtIZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOTQFgnrVnEVk1Xe5FUcGeTF.jpg?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@HTT-Thalan Een reactie die je absoluut niet gaat helpen: ik heb nog nooit met progressieve veren gereden (denk ik, ik weet niet wat er in de Super Tenere zat). Wat me wél altijd heeft geholpen is eens een zaterdagje gaan afstellen. Stukje rijden, voelen wat er gebeurt, en weer opnieuw bijstellen.

De Super Tenere kocht ik met brakke vering; leuk onderhandelpuntje. De vorige eigenaar had alleen alle stelschroeven volledig open gedraaid dus die motor deinde aan alle kanten. Na er goede banden onder te hebben gelegd heb ik die vering opnieuw afgesteld, en daarna lag die een stuk strakker op de weg. Het blijft natuurlijk wel een all-road met langere veerwegen, maar ik durf te zeggen dat die net zo strak was afgesteld als een sportievere fiets.

Ik vraag me dan ook af of daar niet meer te halen is, dan gelijk onderdelen te gaan vervangen. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:55
[...]

Hoezo was [Afbeelding]. Ik zal altijd een Baardmans zijn, alleen dan nu in een ander vakgebied :P.

Ah zo, dat is inderdaad een behoorlijk andere richting!

En gefeliciteerd natuurlijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
HTT-Thalan schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:38:
Ik moet even de keuze maken. Ik laat de vork seals dus vervangen, en de boel moet daarvoor open. Schijnt bij de twin niet zo makkelijk zijn als bij de Alp destijds. Kosten: 255 euro. Maar: Ik kan ook gelijk Hyperpro progressieve veren laten plaatsen als we dan toch bezig zijn. Die kosten 180 euro, maar dan wel minus 15 euro op de originele klus omdat de HP kit met olie komt.

De voorkant duikt behoorlijk bij remmen en de Alp destijds werd er ook beter van. Ik denk dus dat er nog geen progressief in zit (heb de vraag bij de originele eigenaar uitgezet of die meer weet) en het is een prijzige, maar goeie upgrade.

1: Niemand kan in je portemonnee kijken, maar ik had het gedaan slechts een kleine meer pijs.
2: Zit je nu al zo vaak door de vering heen te remmen?! heb je ze na laten kijken? want dat vind ik best kwalijk voor zo'n nieuwe fiets.

Bij mijn oude AT was het een wereld van verschil, maar die was toen ook al 25+er en omdat ik er wel echt mee aan het raggen was en dan toch vaak door de vering heen zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:54
harley schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:48:
[...]

Ja waarom niet ?
Lekker piramide tent voor onszelf, koepeltent voor onze zoon fatsoenlijke tafel stoelen slaapmatten en kookgerei en koelkastje bij.
We gaan kamperen, niet kramperen ;)

[Afbeelding]
Dat is niet kamperen, maar een complete volksverhuizing ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

kneusteun schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:55:
[...]

1: Niemand kan in je portemonnee kijken, maar ik had het gedaan slechts een kleine meer pijs.
2: Zit je nu al zo vaak door de vering heen te remmen?! heb je ze na laten kijken? want dat vind ik best kwalijk voor zo'n nieuwe fiets.

Bij mijn oude AT was het een wereld van verschil, maar die was toen ook al 25+er en omdat ik er wel echt mee aan het raggen was en dan toch vaak door de vering heen zat.
Niet zozeer er dwars doorheen remmen, maar de fiets is dan wel van 2016 hij heeft wel 82k gelopen met geen historie van vorkolie ofzo. Bovendien durf ik wel doorknijpen iets wat misschien niet iedereen doet. Hij duikt gewoon flink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Je krijgt er hoe dan ook een betere fiets voor terug, dus dan zou ik het gewoon doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik ben zelf van of je doet het goed, of je doet het niet. Ik heb er geen verstand van verder (bij m'n GS is het alleen een schokbreker die het werk doet en zitten de poten er meer voor de sier nog bij), maar is die oude veer niet goed meer? Oftewel is dat de oorzaak van het duiken? Of moet er misschien iets anders (eventueel ook naast de veer) nog vervangen worden? Ik zou na 80K voor een volledige revisie gaan óf lekker zo laten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Aikon schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:20:
Ik ben zelf van of je doet het goed, of je doet het niet. Ik heb er geen verstand van verder (bij m'n GS is het alleen een schokbreker die het werk doet en zitten de poten er meer voor de sier nog bij), maar is die oude veer niet goed meer? Oftewel is dat de oorzaak van het duiken? Of moet er misschien iets anders (eventueel ook naast de veer) nog vervangen worden? Ik zou na 80K voor een volledige revisie gaan óf lekker zo laten. :)
De oorzaak is heel simpel: De motor is groot, zwaar en met een joekellange voorvork, het is immers een semi-offroad model. En ondanks de bouwkwaliteit en reputatie van Honda die de Africa Twin best goed heeft uitgerust, worden ze wel naar een prijspunt gebouwd dus de pret houd érgens op. In mijn geval o.a. bij normale (niet-progressieve) vering.

Dus nee, er is niet zozeer iets mis mee behalve dan dat de rechterpoot incontinent is geworden en olie lekt. Dat moet opgelost en dús moet de voorkant uit elkaar. En als je de poot dan toch in twee helften op de bank hebt liggen is dat het ideale moment (beter wordt het ook niet) om iets met die vering te doen.

Enfin, ik laat jullie weten wat het geworden is (de investering moet nog langs de directie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:14
Vind zelf lineaire ‘normale’ veren fijner en meer gevoel geven. Begrijp persoonlijk de hype rondom progressieve veren niet. Ik denk dat de vering goed afstellen op gewicht en eventueel de veer vervangen voor het juiste gewicht meer effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:04

botoo

💀 too old to die young

Toen ik destijds Hyperpros'heb laten monteren was het verschil met de standaard slappe hap enorm. dat ik daarna betere (lees: vijfmaal duurdere) cartridges door een specialist heb laten monteren was het verschil met de Hyperpro's veel minder.

De Hyperpros zijn hun geld absoluut dubbel en dwars waard en, imho, een no-brainer als de vork toch uitelkaar moet.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:20
[...]

Helaas kwam ik er zojuist bij het parkeren van de CB in de garage achter dat er een plasje olie naast de twin ligt. Zal wel jaloezie zijn dat hij niet mee mocht, want de rechter seal heeft doei gezegd. Geen zin/tijd dat nu zelf aan te pakken dus dat word weer een retourtje garage helaas. En dat nu de banden van de auto ook vervangen moeten }:|. Ik dacht vanmorgen nog 'welke motor zal ik nemen naar de rijschool' en concludeerde toen dat ik de CB meer vertrouw me niet te laten staan bij de Twin, zo vlak voor examen. Ik had gelijk....

We zullen het maar weer 'in stride' nemen zoals dat zo mooi heet hè @ToolkiT.
Allereerst, congrats met het behalen van alle examens! Heel tof!
Als iemand die afgelopen jaar de nodige klasjes code-95 heeft moeten meemaken, kan ik het je niet aanraden. _O-
Het percentage cynische-ouwe-lullen-die-het-altijd-beter-weten is hoog. En het niveau laag... Maar als je er een leuke cent mee kan verdienen, waarom niet.

Also, welkom bij de natte voorvork club, beetje een twist-of-fate dat je net vandaag besloot de CB te pakken zeg. Maar die hyperpro veren zou ik als het budget het toelaat zeker doen, ik lees daar alleen maar goede ervaringen over. En je gaat heel wat tijd doorbrengen op het ding toch, dan lijkt het me al helemaal de moeite waard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sas_andrea
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 07:45
@HTT-Thalan ik heb Hyperpro's onder mijn Diversion gehad vroeger. Dat was een enorm verschil. Je ging echt van deinen en zwabberen naar rijden en sturen. Was zijn geld toen dubbel en dwars waard.
Beetje lief voor de directie en vertellen dat het ook bijdraagt aan veiligheid gezien de betere wegligging en stuurgedrag. 🤭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Pyr0_ schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:33:
[...]

Allereerst, congrats met het behalen van alle examens! Heel tof!
Als iemand die afgelopen jaar de nodige klasjes code-95 heeft moeten meemaken, kan ik het je niet aanraden. _O-
Het percentage cynische-ouwe-lullen-die-het-altijd-beter-weten is hoog. En het niveau laag... Maar als je er een leuke cent mee kan verdienen, waarom niet.
Ik hoor je. Maar het zal niet mijn eerste optreden voor moeilijk publiek zijn, ik vind zo'n zaal altijd wel een leuke uitdaging en extra mooi als je er toch een feestje van kunt maken. Zeker omdat ik de invulling voor een groot deel zelf in de hand heb.
Also, welkom bij de natte voorvork club, beetje een twist-of-fate dat je net vandaag besloot de CB te pakken zeg. Maar die hyperpro veren zou ik als het budget het toelaat zeker doen, ik lees daar alleen maar goede ervaringen over. En je gaat heel wat tijd doorbrengen op het ding toch, dan lijkt het me al helemaal de moeite waard!
Ja ik doe het wel. Moet hem nog wel veilig daar krijgen, 10km verder. Droog maken en even een microvezeldoek erom met wat elastiek denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Laatst online: 19:20
HTT-Thalan schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:49:
[...]
Ik hoor je. Maar het zal niet mijn eerste optreden voor moeilijk publiek zijn, ik vind zo'n zaal altijd wel een leuke uitdaging en extra mooi als je er toch een feestje van kunt maken. Zeker omdat ik de invulling voor een groot deel zelf in de hand heb.
Zo lesgeven moet je liggen, ik zou er niet willen staan in ieder geval. Maar ligt ook erg aan de instructeur die er staat of zo'n dag een beetje leuk is en de tijd snel gaat.
HTT-Thalan schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:49:
Ja ik doe het wel. Moet hem nog wel veilig daar krijgen, 10km verder. Droog maken en even een microvezeldoek erom met wat elastiek denk ik?
Ik heb er toen zo'n 60km zo mee gereden, maar dat was niet al te slim bedacht ik me onderweg; lekte als een malle. In het vervolg bindt ik er met een tywrap iets omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Gratz! ik weet wel een mooi kado voor jezelf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

kneusteun schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:32:
Gratz! ik weet wel een mooi kado voor jezelf :+
Wil ik ernaar vragen? :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
De kosten 180 euro, maar dan wel minus 15 euro is een hint

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kneusteun
Afbeeldingslocatie: https://nieuwsmotor.nl/wp-content/themes/yootheme/cache/fd/Scrambler400XC_MY26_5458_GE-scaled-fde3240a.jpeg
Ook wel lijp ding!
Nieuwe XC400 van Triumph.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:33
@HTT-Thalan Gefeliciteerd! Gaaf man! Jouw verhalen en het feit dat je de stap hebt durven zetten om een carrière-switch te maken, hebben mij ook aan het denken gezet :Y

Over die vering: zelf heb ik (net als @cyntax ) meer gevoel bij lineaire veren, maar feit is wel; een goed set wat past bij je gewicht en is afgesteld op je rijstijl maakt echt een enorm verschil.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Groot respect gast. Toen je hieraan begon had ik zoiets van "moedige move, is het wel slim?" en ja je hebt het bewezen. d:)b

offtopic:
2 burnouts gehad, werkzaam in de cybersecurity hier. Allemaal wel beetje herkenbaar. Ik zou jouw stap niet durven zetten, heb wel eens gedacht om wat met mijn handen te gaan doen. Of met jacht/terreinbeheer.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 09-07-2025 09:00 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

HTT-Thalan schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:38:

Progressieve veren zijn de beste upgrade voor rijbeleving voor een motorfiets. Heb het nu op 2 motoren gedaan, absolute aanrader.

Niet alleen de veren zelf, maar ook het afstellen door een pro (in een kwartiertje gepiept, en direct spot on).

De motor 'plakte' daarna veel meer op de weg, geen gewiebel met de vlotte lange doordraaiers, maar snaarstrakke wegligging.

Ik overweeg serieus om een dergelijke upgrade te doen op mijn - nieuwe, jonge - Zero. Zelfs gloednieuwe veren op een jonge motor zijn niet zooo goed als een setje van HyperPro.

Vaak hoeven alleen de veren vervangen te worden, niet de dempers. En ga dan voor de zwarte variant (niet de paarse) voor de ultieme sleeper uitstraling. :+

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 09-07-2025 09:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

_Apache_ schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:33:
[...]

Progressieve veren zijn de beste upgrade voor rijbeleving voor een motorfiets. Heb het nu op 2 motoren gedaan, absolute aanrader.

Niet alleen de veren zelf, maar ook het afstellen door een pro (in een kwartiertje gepiept, en direct spot on).

De motor 'plakte' daarna veel meer op de weg, geen gewiebel met de vlotte lange doordraaiers, maar snaarstrakke wegligging.

Ik overweeg serieus om een dergelijke upgrade te doen op mijn - nieuwe, jonge - Zero. Zelfs gloednieuwe veren op een jonge motor zijn niet zooo goed als een setje van HyperPro.

Vaak hoeven alleen de veren vervangen te worden, niet de dempers. En ga dan voor de zwarte variant (niet de paarse) voor de ultieme sleeper uitstraling. :+
Ik haat dit soort topics :+ :+

Ik zit nu gelijk te kijken voor zo'n setje onder m'n 1290SAR :o :9~

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

_Apache_ schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:33:
[...]

Ok ok, jullie hebben me overtuigd :P. Het is niet dat ik twijfel aan Hyperpro hoor, het is meer dan de financiën er nu heel anders uit zien en ik dus bewuster keuzes moet maken. Maar ik heb de garage bericht dat ze erin mogen.
Boudewijn schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:00:
[...]

Groot respect gast. Toen je hieraan begon had ik zoiets van "moedige move, is het wel slim?" en ja je hebt het bewezen. d:)b

offtopic:
2 burnouts gehad, werkzaam in de cybersecurity hier. Allemaal wel beetje herkenbaar. Ik zou jouw stap niet durven zetten, heb wel eens gedacht om wat met mijn handen te gaan doen. Of met jacht/terreinbeheer.
Dank :). Het is zoals ik net al even hintte wel een flinke financiële aderlating. Ik heb de afspraak gemaakt dat ik naar een hoger loon kan groeien door extra verantwoordelijkheden op me te nemen buiten alleen lesgeven en zelfs dan is het nét aan, zogezegd. Ik moet hierna echt nog wel verder zien door te groeien om weer een beetje comfortabel te kunnen sparen en ook dan zal het uiteraard nooit meer worden wat ik eerder binnenhaalde. "Even" een setje veren en vorkseals eronder gooien is dus niet meer zo vanzelfsprekend als het vroeger was, toen hoefde ik niet na te denken over zo'n aanschaf.

Maar ik kan nu wel met een glimlach naar mijn werk gaan zonder het juk van al die pakken op mijn nek die denken dat ze het beter weten. Ik kan me nog een gesprek herinneren met een manager die totaal incapabel was voor de gegeven taak, en ik heb hem dat ook laten weten (in beleefde doch goed onderbouwde bewoordingen). Zijn reactie: "denk jij dat je een betere database kan bouwen dan ik".... en dus was dat zijn kwalificatie voor het leiden van een team van engineers :F. Hint: hij heeft er na mijn vertrek nog een veel grotere puinhoop van gemaakt dan het al was :+.

En het mooiste is nog dat in deze nieuwe rol de ervaring die ik in de vorige 20 jaar heb opgebouwd niet verloren zal gaan. Ik zal opnieuw zalen met sceptische mensen voor me krijgen - wat dat aangaat zit er niet persé heel veel verschil tussen een chauffeur of de CEO van een groot europees concern - ze denken allemaal dat ze wat weten en zullen jou wel even vertellen hoe de vork in de steel zit.

Dus ik zeg laat maar komen, ook al moet ik de komende 12 maanden nog behoorlijk ploeteren om alle extra papiertjes op mijn naam te krijgen. Baardmans schafft het wel :*).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:16

BM

Moderator Spielerij
Lekker bezig @HTT-Thalan, complimenten :)

Hier zijn nieuwe goodies binnen gekomen :+ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVHWbJTV9TSO24_z4NfLe7i9c9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0mKy1ZF8w1JWjv4RlKtXXgR.jpg?f=fotoalbum_large

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoolNoodle
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-08 22:56
Ik wil me nergens mee bemoeien, maar je vertelde een tijd terug volgens mij dat je je zero even bij je pa ging stallen. Nu lijkt het erop dat je een nieuwe gekocht hebt. Heeft dat enige relatie? En wat vond je pa van elektrisch rijden? (Ik hoop die van mij ook over te krijgen)

Vergeet niet te genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

PoolNoodle schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:02:
[...]

Ik wil me nergens mee bemoeien, maar je vertelde een tijd terug volgens mij dat je je zero even bij je pa ging stallen. Nu lijkt het erop dat je een nieuwe gekocht hebt. Heeft dat enige relatie? En wat vond je pa van elektrisch rijden? (Ik hoop die van mij ook over te krijgen)
Nee hoor, is precies dezelfde. Deze Zero heb ik nu 2j. Rij er niet elke dag op, en als men pa hem even wil proberen mag ie dat gewoon.
Ik bedoel niet stallen alsin dat de Zero de verkoop in gaat, of dat ik hem kwijt wil. Ik rij er simpelwe niet elke dag op, en als mijn pa hem even een paar dagen wil proberen kan dat gewoon.
Maar die Zero komt gewoon weer terug naar mij.. hell ik ga er volgende week mee op vakantie, dus zal wel moeten :+

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 09-07-2025 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-09 16:06
BM schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:21:
Lekker bezig @HTT-Thalan, complimenten :)

Hier zijn nieuwe goodies binnen gekomen :+ [Afbeelding]
Waarom de keus gemaakt voor Chigee en niet een ander merk display?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:16

BM

Moderator Spielerij
Jeanke117 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:13:
[...]

Waarom de keus gemaakt voor Chigee en niet een ander merk display?
Daar zit geen heel diepzinnig verhaal achter. Vond die AIO6 er goed/interessant uit zien. Dus besteld. Ik zou willen dat mijn hoofd altijd zo 'simpel' redeneerde :+

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb de AIO5 op de Intermot gezien, en de tip gekregen om te wachten op de 6 mocht ik willen aanschaffen. (nee, dat wil ik niet)

Maar het spul zag er wél goed uit! :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UTwizard
  • Laatst online: 18:46
@HTT-Thalan Ondertussen te laat want ik zie dat je al akkoord hebt gegeven op de andere veren. Maar misschien handig/relevant voor de toekomst, volgens alle specsheets en handleidingen die ik kan vinden heeft een Africa Twin uit 2016 volledig instelbare vering, zowel voor als achter. Met een snelle Google kwam ik zelfs al een (officiele?) handleiding tegen waar verschillende use-cases worden genoemd en waar ook een baseline setting wordt gegeven die je kunt gebruiken.

Ik vermoed zelf dat je met een paar clicks meer compression damping aan de voorkant, eventueel gecombineerd met 1 of 2 clicks minder meer rebound damping aan de achterkant, het probleem al zou hebben opgelost. Zeker volledig instelbare vering is echt wel heel goed te krijgen, alleen de meeste mensen nemen niet de tijd en de moeite om het goed in te stellen -of-, zeker bij sportievere motoren, draaien alles te ver dicht "want sportieve rijstijl".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

UTwizard schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:34:
@HTT-Thalan Ondertussen te laat want ik zie dat je al akkoord hebt gegeven op de andere veren. Maar misschien handig/relevant voor de toekomst, volgens alle specsheets en handleidingen die ik kan vinden heeft een Africa Twin uit 2016 volledig instelbare vering, zowel voor als achter. Met een snelle Google kwam ik zelfs al een (officiele?) handleiding tegen waar verschillende use-cases worden genoemd en waar ook een baseline setting wordt gegeven die je kunt gebruiken.

Ik vermoed zelf dat je met een paar clicks meer compression damping aan de voorkant, eventueel gecombineerd met 1 of 2 clicks minder rebound damping aan de achterkant, het probleem al zou hebben opgelost. Zeker volledig instelbare vering is echt wel heel goed te krijgen, alleen de meeste mensen nemen niet de tijd en de moeite om het goed in te stellen -of-, zeker bij sportievere motoren, draaien alles te ver dicht "want sportieve rijstijl".
Dat klopt maar de vering die je krijgt is wél lineair én heel erg zacht of zoals Honda zegt 'comfortabel'. Ik rij ook gewoon veel asfalt en ik zal er wel bij varen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 17:46

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Heeft iemand hier toevallig ervaring met het Franse BCD-Design? Ik was op zoek naar een telefoonhouder (QL) en kwam de onderstaande tegen, maar ik zie amper reviews over deze club.

https://www.bcd-design.co...tage-1-3701216305992.html

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 16:38
afgelopen tripje (hemelvaart, ik ben traag) heb ik even verzaakt in het juist vergrendelen van m'n buddyseat. resultaat: vliegend zadel, wandeling over de vluchtstrook, collectie scheldwoorden.

ik zal vanavond even een foto toevoegen, maar de beschadigingen zitten vnl. langs de achterste rand. ik weet niet zo goed of zoiets nog te repareren valt, maar gezien de kosten van een nieuwe à 250 euries wel het uitzoeken waard.

iemand die een toko weet die dit wellicht kan doen? voorkeur regio noord, gezien ik dan even langs kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

HTT-Thalan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:36:
[...]

Dat klopt maar de vering die je krijgt is wél lineair én heel erg zacht of zoals Honda zegt 'comfortabel'. Ik rij ook gewoon veel asfalt en ik zal er wel bij varen denk ik.
Maar tot nu toe heeft mij nog nooit iemand kunnen uitleggen wat het nadeel is van goed ingestelde lineaire (en dus voorspelbare?) vering ten opzichte van progressieve vering.
Misschien is het gewoon iets wat je niet kunt uitleggen, alleen ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
Progressieve vering vangt oneffenheden in de weg beter op dus je gaat er meer van zweven wat door veel rijders als comfortabel wordt ervaren. Beetje zoals de vering in de auto. Daarnaast vangt het beter lompe reminputs op doordat je progressief duikt aan de voorkant. Progressief je remhendel intrekken geeft hetzelfde effect met lineaire vering mits de vering en demping natuurlijk goed is afgesteld voor je gewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DrivinUCrazy schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:15:
[...]

Maar tot nu toe heeft mij nog nooit iemand kunnen uitleggen wat het nadeel is van goed ingestelde lineaire (en dus voorspelbare?) vering ten opzichte van progressieve vering.
Misschien is het gewoon iets wat je niet kunt uitleggen, alleen ervaren.
Een progressieve veer zal steeds 'steviger' worden naarmate de veerweg verder benut wordt. Hoe dieper je gaat, dus. Voordeel is relatief zachte veerweg in het eerste gedeelte, dus voor 'normale' omstandigheden, maar als je flink in de vering duikt (b.v. bij heel hard remmen, of diepe kuilen wanneer offroad) zul je minder snel dóór de vering heen klappen. Ik schoot regelmatig door de voorveren met de Transalp omdat ik er gewoon te ruig mee reed - je offert dan comfort op maar nog belangrijker: grip. Een niet verende voorvork kan het terrein niet goed meer volgen. Progressief helpt dan door effectief iets meer veerweg te bieden (in tijd, niet in diepte) ten koste van wat comfort wanneer je dat laatste deel ook echt benut.

Een lineaire veer zal over de hele veerweg dezelfde demping geven. Daar is niet inherent iets mis mee, maar als je de preload zo instelt dat hij stevig genoeg is om, zoals in mijn voorbeeld, duiken bij remmen te voorkomen gaat dat ook gelijk ten koste van je comfort (relatief gezien). (Edit: Bij meer preload wordt de veer gewoon korter, niet steviger)

In principe is progressieve vering te verkiezen (mijn mening), maar is duurder dan gewone vering en voor veel rijders niet nodig omdat ze aan de 'comfortstand' genoeg hebben. Pas zodra je veel meer van de motorfiets gaat vragen kom je tegen de beperkingen van de standaard vering aan en daarom zie je b.v. ook dat circuitrijders daar iets mee doen.

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 09-07-2025 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
HTT-Thalan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:31:
maar als je de preload zo instelt dat hij stevig genoeg is om, zoals in mijn voorbeeld, duiken bij remmen te voorkomen gaat dat ook gelijk ten koste van je comfort (relatief gezien).
Hier maak je denk ik een denkfout. Preload doet letterlijk -niks- met hoe stevig of niet je vering is bij bijvoorbeeld het remmen, dat doet met name je compression damping. Je preload is enkel en alleen om je rider sag in het goede bereik te krijgen en dat zal voor een Africa Twin rond de 40 mm zijn voor en achter? De rest doe je met je damping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

UTwizard schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:58:
[...]

Hier maak je denk ik een denkfout. Preload doet letterlijk -niks- met hoe stevig of niet je vering is bij bijvoorbeeld het remmen, dat doet met name je compression damping. Je preload is enkel en alleen om je rider sag in het goede bereik te krijgen en dat zal voor een Africa Twin rond de 40 mm zijn voor en achter? De rest doe je met je damping.
Misschien, maar het resultaat van meer preload is toch een stevigere vering? Als ik de preload laat zakken gaat hij dweilen in de bocht en met meer preload krijg ik een hardere rit.

- edit -

Ik denk dat je gelijk hebt, heb het even nagelezen. Je krijgt er een kortere veerweg van... maar niet persé steviger. Advies is inderdaad om voor een stevigere/hardere veer te gaan als de preload het probleem niet wegneemt of als je daar teveel van nodig hebt (b.v. ivm gewicht).

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 09-07-2025 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
HTT-Thalan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:31:
[...]

Ik schoot regelmatig door de voorveren met de Transalp omdat ik er gewoon te ruig mee reed - je offert dan comfort op maar nog belangrijker: grip. Een niet verende voorvork kan het terrein niet goed meer volgen.
Je veer was te zwak voor je gewicht dan, heeft niks met progressief of linear te maken volgens mij. Wat ik ook aangeef in mijn vorige reacties...

[ Voor 5% gewijzigd door cyntax op 09-07-2025 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
HTT-Thalan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:06:
[...]

Misschien, maar het resultaat van meer preload is toch een stevigere vering? Als ik de preload laat zakken gaat hij dweilen in de bocht en met meer preload krijg ik een hardere rit.
Nee, het resultaat van meer preload = minder veerweg. Op straat wil je relatief veel veerweg tot je beschikking hebben want dan heb je veel marge om situaties op te vangen (en het is comfortabeler want meer beweging in de veer).

Om jouw voorbeeld te gebruiken, als je motor "dweilt" in de bocht, staat je rebound te snel (te weinig damping) en gaat de vering te snel weer terug door het hele bereik heen wat hij beschikbaar heeft. Met meer preload beperk je de veerweg en zal hij minder dweilen (want minder veerweg om doorheen te "dweilen"), dat klopt, maar zal je vering ook machtig oncomfortabel zijn over bultjes en kuilen. Daarvoor is preload ook niet bedoeld, daarvoor heb je compression en rebound damping :)

Op het circuit heb je minder veerweg "nodig" omdat er geen bulten en kuilen zijn die de vering moet opvangen, dus kun je er meer preload in draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door UTwizard op 09-07-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

cyntax schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:15:
[...]

Je veer was te zwak voor je gewicht dan, heeft niks met progressief of linear te maken volgens mij. Wat ik ook aangeef in mijn vorige reacties...
Ik denk dat de snelheid en de diepte van de putten er ook wel iets mee te maken had :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floofy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:58
TweakOverflow schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:51:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met het Franse BCD-Design? Ik was op zoek naar een telefoonhouder (QL) en kwam de onderstaande tegen, maar ik zie amper reviews over deze club.

https://www.bcd-design.co...tage-1-3701216305992.html
Ja, prima spul en word snel geleverd, alleen beetje prijzig maar ziet er wel een stuk beter uit als je standaard quadlock houder (tenminste voor de MT-07 :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFO8YI3TegT9p2ME1ZIexPqNNDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KxM5YAawfila7mxKl5TLmLfD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
UTwizard schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:18:
[...]

Nee, het resultaat van meer preload = minder veerweg. Op straat wil je relatief veel veerweg tot je beschikking hebben want dan heb je veel marge om situaties op te vangen (en het is comfortabeler want meer beweging in de veer).

Om jouw voorbeeld te gebruiken, als je motor "dweilt" in de bocht, staat je rebound te snel (te weinig damping) en gaat de vering te snel weer terug door het hele bereik heen wat hij beschikbaar heeft. Met meer preload beperk je de veerweg en zal hij minder dweilen (want minder veerweg om doorheen te "dweilen"), dat klopt, maar zal je vering ook machtig oncomfortabel zijn over bultjes en kuilen. Daarvoor is preload ook niet bedoeld, daarvoor heb je compression en rebound damping :)

Op het circuit heb je minder veerweg "nodig" omdat er geen bulten en kuilen zijn die de vering moet opvangen, dus kun je er meer preload in draaien.
Ik heb het net anders geleerd. Met de preload stel je de negatieve veerweg af (hoeveel de vork/demper nog uit kan veren bij normale belading).

Te weinig veervoorspanning —> kan doorslaan tot eindstop.

Te veel veervoorspanning —> te weinig negatieve veerweg —> je kunt contact met wegdek verliezen. Zoals door jou ook beschreven.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:47
Ik heb Hyperpro’s onder mijn 1200 GSA laten zetten, heel eerlijk, ik merk er niks van :D

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

c-nan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:02:
Ik heb Hyperpro’s onder mijn 1200 GSA laten zetten, heel eerlijk, ik merk er niks van :D
Dat is alsof je een olifant zijn laarzen uittrekt en een set Nikes geeft :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik ben zo blij dat ik gewoon m'n gewicht aan de revisieboer heb doorgegeven, en verder alleen een knopje in hoef te drukken met op welk terrein ik rij en wel/niet bagage of duo mee heb. Als ik nog meer moest nadenken kom ik daar nooit uit... Net als op m'n mtb, 3 verschillende knopjes en 2 luchtdrukken op de achterdemper. Alsof ik dat telkens ga veranderen en testrijden :P

En ja, m'n schokbrekers werken dus weer trouwens. Voelen wel degelijk wat strakker aan, minder naveren zeg maar. Nog één week voor vertrek... inmiddels paar honderd km gereden, alleen nog even wat afstelwerk qua motor zelf. Nieuwe banden rijden heel fijn... net als de oude :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ibothead
  • Laatst online: 14:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAVNwATX3gNMA6PjUmWmpr5nQB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLMHM77He5DkuTKhIW1GsINA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ok9kTdV9pXOAyrrpPyYdOz-fNPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdRr9kMcxbGpkTFnrG8LS96k.jpg?f=fotoalbum_large

Ga op vakantie en neem mee....
Kamperen heb je wel als je de tent in je tas wilt hebben ook flink wat nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Lol, wheelie time!

Dat is wel echt een best pakket achterop, dat is wel leuk als je stukjes omhoog moet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

c-nan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:02:
Na wat meer gegoogle en meer inlezen, twijfel ik wel of ik het moet doen... Hyperpro's onder de 1290SAR. Lees veel dat je er weinig verschil in merkt omdat de R-variant al goede vering heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Laatst online: 16:12
iMars schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:39:
[...]

Na wat meer gegoogle en meer inlezen, twijfel ik wel of ik het moet doen... Hyperpro's onder de 1290SAR. Lees veel dat je er weinig verschil in merkt omdat de R-variant al goede vering heeft.
upgraden naar een setje tractive oid >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Maar, een hele discussie verder, en nu heb ik nog steeds niet door of progressieve veren nu beter zijn dan lineaire. Lees: de investering waard zijn.
Ja, ik begrijp dat over de lengte van de veer, de veerconstante wijzigt bij een progressieve veer. Tot zover was het me van tevoren ook al duidelijk. Die zal minder snel doorslaan omdat de veer stijver wordt als deze verder wordt ingedrukt. Dat is het technische verhaal. Maar ik ben nog steeds niet overtuigd van het nut ten opzichte van een goed afgestelde lineaire demper.

Hier wordt het overigens duidelijk uitgelegd: https://www.motorlife.be/...g/veren_progressieve.html

Is er een mogelijkheid om zoiets eens proef te rijden? 2 gelijke motoren, waarvan er één is geprepareerd met progressieve vering?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:50

Metro2002

Memento mori

Gisteren de (vreselijk lelijke) stockspiegels van mijn MT07 vervangen door wat kleinere en fraaiere exemplaren, ook wat minder op 'autospiegelhoogte' dus hopelijk ook nog wat voordeel met filteren en de nieuwe kunnen omhoog klappen wat soms ook handig kan zijn.

Rechts origineel, links de nieuwe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmmIeWH2-DWFw8gFaD0XjsR60V8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Od0NK0SAhlkQmSwsdkCNScYu.jpg?f=fotoalbum_large

Stuk beter zo imo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfTN_hdd78z-P7-XuzGwmI5ome8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwycLFegu1sNPzjlGJ4dlPoU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
DrivinUCrazy schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:19:
Maar, een hele discussie verder, en nu heb ik nog steeds niet door of progressieve veren nu beter zijn dan lineaire. Lees: de investering waard zijn.
Ja, ik begrijp dat over de lengte van de veer, de veerconstante wijzigt bij een progressieve veer. Tot zover was het me van tevoren ook al duidelijk. Die zal minder snel doorslaan omdat de veer stijver wordt als deze verder wordt ingedrukt. Dat is het technische verhaal. Maar ik ben nog steeds niet overtuigd van het nut ten opzichte van een goed afgestelde lineaire demper.

Hier wordt het overigens duidelijk uitgelegd: https://www.motorlife.be/...g/veren_progressieve.html

Is er een mogelijkheid om zoiets eens proef te rijden? 2 gelijke motoren, waarvan er één is geprepareerd met progressieve vering?
Ik ben er ook niet van overtuigd. Een veer afgestemd op het gewicht en goed ingestelde demping slaat niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:49

Het gaat ook niet om het nut, want dat beschrijf je zelf al, maar om persoonlijke preferentie. Het is net als met vermogensafgifte, de één vindt voorspelbaar lineair fijn, de ander vindt dat saai. In geval van vering wellicht niet saai, maar minder comfortabel, of minder passend bij een wat agressieve (offroad) rijstijl.

Proefrijden zou een goed idee zijn, maar geen idee waar dat mogelijk is.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTwizard
Joris748 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:30:
[...]

Ik ben er ook niet van overtuigd. Een veer afgestemd op het gewicht en goed ingestelde demping slaat niet door.
Eens, tegenwoordig stel ik mijn vering dan zelf in, maar in het verleden heb ik mijn motoren altijd naar de lokale vering-specialist gebracht. Een keer was het verschil zelfs zo groot dat ik oprecht heb getwijfeld of ik wel mijn eigen motor mee terug had gekregen, er stond er namelijk nog exact zo een in de werkplaats. Echt ronduit bizar hoe groot dat verschil was. Sindsdien ben ik overtuigd van wat goede vering(instelling) kan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

geert_s schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:43:
[...]

Het gaat ook niet om het nut, want dat beschrijf je zelf al, maar om persoonlijke preferentie. Het is net als met vermogensafgifte, de één vindt voorspelbaar lineair fijn, de ander vindt dat saai. In geval van vering wellicht niet saai, maar minder comfortabel, of minder passend bij een wat agressieve (offroad) rijstijl.

Proefrijden zou een goed idee zijn, maar geen idee waar dat mogelijk is.
Grappig, die vergelijking met de vermogensafgifte had ik eerst getypt maar vervolgens weer uit mijn post weggehaald voordat ik op verzenden drukte. (wat de een mooi voorspelbaar vindt, is bij de ander "gebrek aan karakter" ;) )

Maar ik vind het dan zonde om zo'n investering te doen, en er vervolgens achter te komen dat het óf niks brengt, of dat ik het niks vind. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
[...]

Demping heeft niks met de veer te maken...
Demping stel je in door de olie makkelijker te laten vloeien of juist minder makkelijk
Dus Rebound en compressie heeft het ook geen invloed op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Mijn VFR (alweer lang geleden maar toch) had Hyperpro vering voor en achter. Ik heb later nog eens op zo'nzelfde VFR met standaard vering gereden, en dat vond ik een boot. Mijn VFR had een veel betere wegligging imo.

De Diversion krijgt op korte termijn ook Hyperpro aan de voorkant. Die is me nu wat te slap geveerd, wat overigens een bekend dingetje is bij de Diversion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

Dan gooi ik hem zo in de groep:

Mag je stellen dat een progressieve upgrade je een langere veerweg geeft? En dan bedoel ik dit niet in absolute 'travel' (gemeten in millimeter) maar in tijd danwel kracht? Als je met snelheid X over een drempel of door een put rijdt zal een lineaire veer in Y tijd doorslaan, als je maar hard genoeg gaat.

Een progressieve veer zal steeds meer tegendruk geven en, mijn logica, dus minder snel doorslaan bij hevigere belasting, waar een normale veer het al opgegeven had?

Op die manier heb je dus de 'traditionele' veerweg/comfort voor de eerste paar centimeter, maar hoe dieper je gaat, hoe meer weerstand doch minder comfort omdat je dan dus op 'hardere' veren rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTwizard
kneusteun schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Demping stel je in door de olie makkelijker te laten vloeien of juist minder makkelijk
Maar dat schrijft @Joris748 ook niet, althans zo lees ik het niet.

Je springrate verandert niet en zal het ook nooit doen met preload/rebound/compression. Maar je springrate moet wel bij je gewicht passen. Passende springrate + goed ingestelde demping op de schokbreker, zouden er voor moeten zorgen dat je nooit tot aan het einde van je veerweg kunt remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
UTwizard schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:50:
[...]

Maar dat schrijft @Joris748 ook niet, althans zo lees ik het niet.

Je springrate verandert niet en zal het ook nooit doen met preload/rebound/compression. Maar je springrate moet wel bij je gewicht passen. Passende springrate + goed ingestelde demping op de schokbreker, zouden er voor moeten zorgen dat je nooit tot aan het einde van je vering kunt remmen.
Remmen geloof ik wel.
Maar naast remmen zit je met putten, drempels en gaten in de weg.

Zelf zit ik met heuvels, gaten, sprongen etc. dus voor mij ging het erom dat aan het einde de vering straffer wordt zodat ik minder snel op de bodem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
kneusteun schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:54:
[...]

Remmen geloof ik wel.
Maar naast remmen zit je met putten, drempels en gaten in de weg.

Zelf zit ik met heuvels, gaten, sprongen etc. dus voor mij ging het erom dat aan het einde de vering straffer wordt zodat ik minder snel op de bodem zit.
Snap ik, maar de hele discussie kwam bij @HTT-Thalan zijn remmen vandaan, vandaar dat ik dat voorbeeld opnieuw aanhaalde.

Ik heb zelf geen ervaring met offroad rijden en/of offroad motoren, maar ik geloof het meteen dat je een keer tegen de af-fabriek limieten aan gaat lopen als je serieus offroad gaat rijden. Ook high-speed compression damping gaat maar zo ver dus voor het heftigere offroad rijden kan ik me voorstellen dat progressieve veren een uitkomst zijn. Het zal met een reden zijn dat offroad motoren nog geen semi-active suspension hebben, er zullen betere oplossingen zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bommes
  • Laatst online: 19:25

Bommes

Capo del formaggio

Er worden vaak, en ook hier 2 zaken op 1 hoop geschoven.
Je hebt de vering en demping.
Beide zijn van invloed op elkaar, beide zijn aan te passen.
En soms zijn beide bij sommige motoren instelbaar.

Veer voorspanning beïnvloed de vering, niet de demping.
Het beïnvloed de maten van inveren door het gewicht op de motor (rijder, bagage)
Aanpassing aan de demping beïnvloed precies dat, niet de vering.
Simpel:
Een veer die niet sterk/zwaar genoeg is voor de motor + rijder zal in stilstand al een flink stuk inveren.
Er blijft dan minder ingaande slag over tijdens het rijden en bij hard remmen of een drempel/kuil kan je makkelijk in de eind aanslag klappen.
Demping die niet goed ingesteld is veranderd niets aan de hoogte van de motor maar zal de snelheid van het in- en uit-bewegen beïnvloeden.

Dan kom je bij de progressieve veren, deze komen het beste en het meeste tot hun recht in motoren die verder geen goede instelbare compressie en rebound hebben. Dus waarbij demping niet goed in te stellen is. De progressie van de veer zal er aan mee helpen dat de vering niet tot aan de eindaanslag zal komen.
Doordat naar mate de veer verder inveert de veerkracht groter wordt.
Daarbij worden die Hyperpro setjes vaak op gewicht van de rijder verkocht.
De vering zal daarbij dus al in de basis meer op het juiste gewicht zijn "ingesteld" en dus minder inzakken onder belasting endus minder snel bij de eind aanslag komen.

Maar een normale, lineaire veer, die op het juiste gewicht van de rijder is afgesteld, met een goede compressie en rebound afstelling van de demping zal zeer zeker een beter rijgedrag geven dan een progressieve veer. Omdat hij voorspelbaarder reageert, over het hele bereik gelijk dus.

Plat geslagen:
Vering op het gewicht van de motor plus rijder kloppend = niet te veel SAG (inzakken van de motor in stilstand met de rijder er op)
Goed instelbare demping, heeft je motor dat dan is dat de eerste stap, laat dat eens goed afstellen (of doe het zelf met hulp van youtube).
Een motor met goed instelbare demping heeft meer baad bij een lineaire veer op het juiste gewicht.

[ Voor 9% gewijzigd door Bommes op 10-07-2025 13:18 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Kijk dat klinkt logisch!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:26
Interessant, al die discussie over vering en demping.

Heb ik nog een vraagje over SAG.
Als ik altijd met een gevuld koffer achterop rijdt, altijd hetzelfde gewicht.
Moet de optimale SAG dan net zo goed afgesteld worden zonder koffer? Of dan juist met koffer?
Ik denk zelf met, en zie het gevulde koffer dan als deel van de motor zonder gewicht rijder en de SAG dan afstellen op het gewicht van de rijder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTwizard
Truus01 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:16:
Interessant, al die discussie over vering en demping.

Heb ik nog een vraagje over SAG.
Als ik altijd met een gevuld koffer achterop rijdt, altijd hetzelfde gewicht.
Moet de optimale SAG dan net zo goed afgesteld worden zonder koffer? Of dan juist met koffer?
Ik denk zelf met, en zie het gevulde koffer dan als deel van de motor zonder gewicht rijder en de SAG dan afstellen op het gewicht van de rijder.
Rider sag stel je af naar de situatie die het meest voor komt. Dus als je altijd met gevulde koffer rijdt, dan dus ook de gevulde koffer op de motor plaatsen op het moment dat je de sag afstelt. Als je het helemaal officieel wil doen moet je ook je motorkleding nog aan doen als je de rider sag afstelt want ook die kilo's tellen mee, maar dat zijn natuurlijk maar (tienden van) procenten op het geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
kneusteun schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Daarom zeg ik ook veer EN demping ;) Uiteindelijk wil je dat de demper in zijn werkgebied blijft, dus niet doorslaat of helemaal uit gaat.

In het verleden zelf ook wel bezig geweest met afstellen. Het maakt zo'n verschil. Op Assen deed ik met de juiste afstelling zomaar 1,5 keer zo lang met een achterband.

Sowieso zijn straat en weg niet tevergelijken. In straatafstelling ging mijn R6 niet lekker rond. Heb eerst veren laten aanpassen op mijn gewicht en de demping laten aanpassen voor circuitgebruik. Na aanpassing kwam de middelste stand ongeveer overeen met de langzaamste stand van origineel.

Had overigens ook nog de rijhoogtes aangepast. Aan de voorzijde de vork verder door de kroonplaat laten steken en de achterzijde een schijf tussen frame en demper, waardoor die aan de achterkant 25 mm hoger stond. En toen begon het ding goed te sturen.

Wel een keer een hachelijk momentje gehad tijdens een illegaal proefritje op een landweggetje. Ging bij uitkomen van een bocht over een boomwortel en de motor sprong een halve meter opzij :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Was overigens helemaal geen reactie op jou post ;)
Maar ik snap de verwarring.

Viel me op dat er mensen vering en demping als 1 ding zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
UTwizard schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:22:
[...]

Rider sag stel je af naar de situatie die het meest voor komt. Dus als je altijd met gevulde koffer rijdt, dan dus ook de gevulde koffer op de motor plaatsen op het moment dat je de sag afstelt. Als je het helemaal officieel wil doen moet je ook je motorkleding nog aan doen als je de rider sag afstelt want ook die kilo's tellen mee, maar dat zijn natuurlijk maar (tienden van) procenten op het geheel.
Precies,

Daarom zie je met name bij toermotoren steeds vaker actief instelbare veervoorspanning, via aparte rijmodi voor bagage en/of passagier. Idealiter is de negatieve veerweg voor straatgebruik ongeveer 15-20% van de totale veerweg.

Pagina: 1 ... 59 ... 76 Laatste