Joris748 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:00:
[...]
Mooi ook dat eeuwige "opgejaagd" argument. Je bent nog altijd zelf degene die aan het gashandel draait. Vraag me sowieso af of iemand wel geschikt is om deel te nemen aan het verkeer als iemand zich zo snel opgenaaid voelt.
Ik heb nog wel eens gehad dat je bij verkeerslicht naast mensen staat die zo'n kekke twin wel een leuk uitdaagobject vinden. Heel soms ging ik daarin mee als het een 70+ weg is, maar dan max tot ~95km/u en dan zakte ik weer af. Meestal is het dan toch wel duidelijk wie er gewonnen heeft

. Wat je dan vaak ziet is dat ze, zodra jij de gashendel dicht draait, doortrekken 100+ of nog veel hoger, omdat ze toch even een punt willen maken. Dus ja, je helpt dan toch mee met het opjagen, want als ik mezelf afzijdig had gehouden waren ze waarschijnlijk niet zó hard gaan rijden. Iets met gedeukte ego'tjes.
Of dat ik in mijn EV rijdt in bosrijk gebied (bij ons is dat allemaal 50 weg) met 53 op de teller en de hele tijd bumperklevers in relatief slome auto's achter me heb. En dan kom je bij de lichten en ben je alsnog als eerste weg (want EV enzo) en dan komen ze druk schakelend en gasgevend alsnog voorbij zetten met 70+ want ze zullen potverdorie laten zien dat ze harder kunnen en zullen rijden dan ik. Doet me denken aan die 2CV reclame:
"A 2CV travelling at 71mph is faster than a Ferrari travelling at 65mph"

.
De meeste mensen die een motorfiets hebben, zelfs zo'n 'slome' NC700X zoals ik jaren heb gehad, weten dat ze de meeste auto's er wel uit trekken bij de lichten. Nu er steeds meer EV's rondrijden begint dat een beetje te veranderen maar denk dan maar aan déze reclame:
die Bentley maakte als reactie op de pissing contest tussen BMW, Audi en Subaru. Je hóeft jezelf niet altijd te bewijzen, je rijdt al lekker met een smile op je smoel rond op een dikke motorfiets en dat is óók niet iedereen gegeven...