Topic onderwerp switch: MyRoute App via 8 inch tablet op motor & auto
Ik maak al zelf routes sinds dat digitaal kon op de PC, eerst in TomTom MyDrive, nu heet dat Plan.TomTom en controleerde die altijd in Garmin's Basecamp en haalde zo wat verschillen weg tussen beiden en voor 98% werkte dat, waar soms ook niet. Mijn TT Rider 550 is al weer 7 jaar oud, heft af en toe de bekende voorkomende probleempjes gekend met rebooten tijdens de rit, maar alles is via de TT Support weer verholpen en werkt gewoon heel fijn nog steeds maar ... raakte verliefd op de MyRoute App en de perfectie daarin ook dat ze blijven doorontwikkelen.
Rechtstreekse werking
Nu vond ik het Rider 550 scherm altijd wat aan de kleine kant, had wel behoefte aan iets groters waar dan MyRoute ook op kon draaien, daar heb je best veel (dure) opties in, ook de motorversie van Carpuride is een hele goede, ik ben van nature wat tegendraads, de rebel in de groepen en dacht hier over na, je wilt directe connectie, dus niet via systemen als Android Auto of Apple Car Play.
Nog wat internet sim 5G issues met Vodafone
Dus daar viel mijn oog op de Samsung Galaxy Tab Active 5, kende dat hele tablet niet terwijl ik (zie mijn reviews daarin, hier op Tweakers) niet bepaald onbekend ben met Samsung tablets en smartphones, maar de Active serie was nieuw voor mij. Ik heb hem gebruikt gekocht via Marktplaats en voor 90% voldoet hij.
Mijn vodafone sim werkt niet goed daarop, daar ga ik nog met Vodafone over corresponderen, want een KPN sim werkt wel met internet, whatsapp en email. Wist wel iets daarover uit een Amerikaanse vlogger op YouTube, die had dat ook, niet elke provider heeft dat blijkbaar geregeld (wie daar meer over weet, please reageer!) Via mijn Samsung S21-FE connect gaat het perfect, en MyRoute in de navigation next (heb alles full & lifetime) werkt dat heel fijn.
Foto: Ik leerde MyRoute op de PC (bovenste gedeelte) met de tutorials op het 2e scherm rechts daarvan
Op de motor lijkt de 8 inch tablet een breedbeeld TV, in de auto valt hij in het niets Komt een beetje dat de tablet wat brede zwarte randen heeft en mijn RAM mount dat ook in de auto zit hij in een AliChinees houder die zich klempt in de CD slede gleuf (heb geen mediacherm) en valt in het niets. Daar kan ik hem wat naar mij toe draaien. Op mijn Ebike met dikke banden (Himiway D5 ST) waar ik in MyRoute ook routes voor maak (lekker kuieren door onverharde agrarische zandpaden en mountainbike paden) gebruik ik mijn smartphone voor in een RAM mount systeem.
Voeding
Tablet op de motor, gaat 9 uur lang mee in continu in gebruik met MyRoute. Offline kaarten zijn al gedownload en gebruik dus alleen de minimale data. Om de motoraccu niet te belasten en dat bij aan kan blijven staan bij contact uit maak ik gebruik van een Anker Powerbank 200 watt in een stootbare silicone cover, als de accu weer opgeladen moet worden, dat geld ook voor mijn smartphone. Met die powerbank kan ik alles bij elkaar 3x (snel) opladen, op reis de powerbank weer snel opladen via de 100 watt docking module. Uniek aan dit IP68 water, stof en trillingen beschermd is de verwijderbare accu. Ik zou nog een tweede accu erbij kunnen kopen en tablet kan via de usb gewoon aan blijven staan in wisselen van de batterij.
Eerste indrukken op de motor
De eerste indrukken zijn heel positief, het is anders. Kan er goed overheen kijken, belemmerd niet mijn uitzicht op de weg, had de Rider 550 ook al op die positie op de kuip. Kan tablet bedienen met de bijgeleverde S-pen, maar met motorhandschoenen met open vingertoppen gaat het nog beter.
Beter dan Plan.TomTom of Garmin Basecamp
Grote ergenis met clubritten in zelf rijden is dat veel van die ritten op een Garmin zijn gemaakt, dan krijg je altijd verschillen in de route punten (de vormpunten). In MyRoute heb je in de betaalde full versie (Gold) meer kaartlagen tot je beschikking, daar leg je de Garmin (HERE) kaart over de TomTom kaart en loop je de route na op verschillen van de vormpunten, die trek je bij, zodat voor TomTom en Garmin alles exact gelijk is.
MyRoute modulen
MyRoute is gratis, maar heeft beperkte funcies, op zich is abonnement niet duur, neem je lifetime abonnement dan betaal je maar 1 keer en ben je klaar zolang je leeft. Letop, MyRoute bestaat uit 2 modulen, de Route planner en de Navigatie, heb je beiden dan zijn ze samengevoegd.
Met de bibliotheek heb je toegang tot oneineindig veel routes over de hele wereld die je kan gebruiken of veranderen naar je eigen omgeving.
[
Voor 10% gewijzigd door
LucW2 op 10-06-2025 09:38
]
Ben geen specs-nerd, maar praktisch ingesteld.