BasvanS schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:04:
Nu mijn vriendin een motor gekocht heeft begint het wel heel erg te kriebelen. Toch maar eens een proefles ingepland hier in de regio (Zutphen).
De een zegt dat het makkelijk in een dag kan en de ander adviseert 1-2 keer per week een uurtje.
Wat is jullie ervaring met het halen van AVB, Snel of Langzaam
Langzaam. Om redenen die hier ook al aangehaald worden. We zien ook nog wel eens leerlingen die 'want lekker makkelijk' een ééndags theoriecursus doen en dan ook echt slagen. Maar tijdens de daadwerkelijke rijlessen is minimaal de helft van die kennis alweer verdampt en spenderen ze weer (kostbare) extra uren rij-instructie omdat we ze dat allemaal alsnog bij moeten brengen en gaan de lessen zelf dus ook trager zodra je tot de conclusie komt dat ze fouten maken simpelweg omdat ze de regels niet kennen.
Voor AVB gaat hetzelfde op plús dat je, zoals ik dat noem, spiergeheugen moet kweken. Bepaalde bewegingen en gedragingen moeten inslijten. Je wil op een kritisch moment in het verkeer waarop iemand uit een oprit komt stormen niet hoeven vertrouwen op een uitwijkoefening die je op één dag in je leven een paar keer meegemaakt hebt. Datzelfde geld voor goed koppelingsgevoel, dat heeft enige tijd nodig en je lijf/spieren/hersenen hebben ook tijd nodig om het geleerde te verwerken en op te slaan. En dat is nog los van het hele geldige argument dat je na 8 uur echt gesloopt bent en waarschijnlijk halverwege die tijd al een hoop kennis niet meer op kunt nemen.
Ik had vanmorgen 4 uur slipcursus, en dat is na 20 jaar en ettelijke honderden kilometers autorij-ervaring. Ik was kapot en moest echt even rust nemen voor ik zojuist nog even 2 uur zelf les kon geven.
Wat ik zie bij ons op de baan is dat veel aanstaande motorleerlingen een zogenaamde 'try the bike' komen doen. Die duurt 2 uur en dat zijn vaak groepen van 4/5/6 man tegelijk op één instructeur. Die gaan even aan dat apparaat snuffelen, schakelen, remmen etc etc. In die twee uur geven we ze verder de basis mee van het sturen, remmen en schakelen op de baan, o.a. via wat simpele (AVB) oefeningen waarbij we niet zo strak op de executie letten maar meer op het onstane gevoel.
We tellen het wel als les: Achteraf volgt er een advies wat vaak neerkomt op 8 tot 10 uur AVB les, met soms een 'blok' van 2 uur vooraf als de leerling wat minder vlot meekwam op de tryout om redenen die heel erg uiteen kunnen lopen.
De meeste reguliere leerlingen plannen 1 of 2 keer per week zo'n blok van 2 uur in op de baan en gaan daarna voor het AVB examen voordat we met de AVD (op de openbare weg) beginnen te lessen.
Overigens betekent dat ook niet dat je er na je definitieve AVD examen klaar mee moet (willen) zijn. Er zijn legio motorrijders die hartstikke veel ervaring hebben (denk aan 10/20+ jaar en meerdere motoren versleten) maar die nooit een halve draai maken en dat ook niet (meer) voor elkaar krijgen.
[
Voor 9% gewijzigd door
HTT-Thalan op 22-05-2025 19:27
]