Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 47 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:33

Herman

FP ProMod
HTT-Thalan schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:09:
(...)

Ik zag één van mijn toekomstige collega's met zo'n apparaat rijden, die had hij namelijk nodig om aan de verse motormuizen te demonstreren hóe stabiel motoren eigenlijk zijn. Hiermee klemt hij zijn gas vast om vervolgens al rijdende op de motor te gaan liggen en met alle ledematen te gaan wapperen. Ziet er tof uit en maakt een belangrijk punt.

Je klemt hem vast en het 'pootje' blijft hangen tegen je remhendel waardoor je dus standgas hebt. Druk op het knopje om hem te lossen maar geforceerd dichtdraaien werkt ook nog wel.
Mijn toenmalige rijinstructeur kon op die manier een aantal bijzondere verrichtingen (waaronder de snelle slalom) met de handjes los :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:07

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Blabla13 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:20:
[...]

Mocht je hier ooit een oplossing voor vinden, dan hoor ik het graag.

Ik heb weliswaar een multi950s, maar zelfde standaardscherm.
Hij kwam met een ander scherm, maar ik kon voor probeerprijs een origineel op de kop tikken. Hielp helaas niet met waarop ik had gehoopt. Nog steeds veel windruis rond de helm.

Laatst een zaterdagochtend naar MDI geweest en met een andere ruit en wat opzetstukjes gereden. Hielp wel wat, maar ik vond nog niet genoeg om de prijs te rechtvaardigen.

Een andere helm is helemaal een dure grap, zodoende voor een paar euro nog maar eens een Ali opzetschermpje laten komen.
Die binnenkort maar eens wat langer proberen.
950 (non-s) hier, en de multistrada heeft gewoon veel last van 'buffeting' oftewel turbulentie. Wat erg goed werkt hiertegen, is een extreem kort ruitje zoals die van de 1260 Enduro of de Pikes Peak. MRA heeft er ook eentje. Probleem bij die is wel dat de navigatie-houder er bovenuit steekt én dat je vol met je kop in de wind zit. Voor mij is dat een no-no.

Ik heb hoge toerruitjes geprobeerd, opzetstukjes, spacers (eerst van iconic, daarna zelf geprint), maar niks helpt écht. Nu gebruik ik de Puig Sport (de laagste van Puig voor de Multi) en dat gaat oke. Hoog genoeg voor de navigatiesteun, maar laag genoeg dat je net niet meer in de turbulentie zit.

Goeie oordopjes in en gassen met die handel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:48
von smallhausen schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:37:
Ik heb ook een zumo 390 uit 2018 en een zumo xt uit 2024 , beide werken perfect , de xt heeft weer veel meer opties ,oa via Bluetooth een route laden en , heel belangrijk , waarschuwingen van flitsmeister op je scherm!
O dat is een mooie ontwikkeling. Hoe gaat dat in z'n werk? een of andere native FM plugin op de zumo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:27
Ik heb een XT2 en die laat simpelweg de notificaties van je telefoon zien dus ook die van Flitsmeister. Verder niet zichtbaar op de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
WilbertNeems schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:40:
Ik heb een XT2 en die laat simpelweg de notificaties van je telefoon zien dus ook die van Flitsmeister. Verder niet zichtbaar op de kaart.
@SniperGuy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:32

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Jolke schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:17:
@GSX-MAN Zekers, rijdt erg fijn! Met volle bepakking misschien zelfs nog wel lekkerder, omdat je dan zo lekker de bochtjes invalt. :)
Ik had niet verwacht dat ik die cruisecontrol zoveel zou gebruiken. En net als in de auto knopje om iets sneller/langzamer te gaan, zo comfortabel!

Kleine impressie van 3 dagen en 1600 km rijden. 8)
Mei is altijd een goede maand voor bloeiende brem. Eerste nacht zat er gewoon ijs op de koffers. :X

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Die brem is heel erg mooi inderdaad. Vorige week in Luxemburg hele hellingen die er mee bedekt zijn. In de verte ook nog die koolzaadvelden met nét een andere tint geel. Prachtig!
En ook een heerlijke geur als je er tussendoor rijdt. Dat zijn voor mij de momenten om te beseffen hoe goed ik het heb. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:42
Icephase schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:10:
[...]

950 (non-s) hier, en de multistrada heeft gewoon veel last van 'buffeting' oftewel turbulentie. Wat erg goed werkt hiertegen, is een extreem kort ruitje zoals die van de 1260 Enduro of de Pikes Peak. MRA heeft er ook eentje. Probleem bij die is wel dat de navigatie-houder er bovenuit steekt én dat je vol met je kop in de wind zit. Voor mij is dat een no-no.

Ik heb hoge toerruitjes geprobeerd, opzetstukjes, spacers (eerst van iconic, daarna zelf geprint), maar niks helpt écht. Nu gebruik ik de Puig Sport (de laagste van Puig voor de Multi) en dat gaat oke. Hoog genoeg voor de navigatiesteun, maar laag genoeg dat je net niet meer in de turbulentie zit.

Goeie oordopjes in en gassen met die handel!
Navigatie op de klemmen van het stuur, dan past het wel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMsF5GRsRrb0yvMLqTrV23qKSUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOQ1Vggg6QrZvxR04OWLSHYL.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skpzy
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 01:08
Nieuw in dit topic maar een tijdje geleden een goedkope CarPlay unit vanuit Ali besteld. Draait voornamelijk MyRoute-app of Apple Kaarten op. Tot nu toe geen problemen mee gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kP0KFYcy7xUIItL21ZHMoU_mAVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOVLkWsFrgMRp4L6g28pKZIW.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:28
s020506 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:54:
[...]

Navigatie op de klemmen van het stuur, dan past het wel :)

[Afbeelding]
Heb de quadlock houder ook ff op die hoogte gehad. Dat is me echt te laag. Boven de tellers is echt veel beter en makkelijker af te lezen als je aan het rijden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:42
Pyr0_ schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 18:13:
[...]

Heb de quadlock houder ook ff op die hoogte gehad. Dat is me echt te laag. Boven de tellers is echt veel beter en makkelijker af te lezen als je aan het rijden bent.
Die snap ik ook wel. Ik rijd toch niet zo vaak met navigatie, en nu kan ik met het lage ruitje rijden. Keuzes keuzes...

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibothead
  • Laatst online: 27-05 17:34
Aikon schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:34:
[...]

Voor die ene nacht gewoon een deken ofzo meenemen en zorgen dat het geen koude nacht is ;) Eten ergens halen, of broodje smeren, kookgerei valt dan ook gelijk af. Zo, nu kan je die ene nacht alvast weg ;)

En idd, wacht op een outlet/aanbieding, want beter koop je gelijk wat goeds. Een donzen slaapzak met degelijke binnenhoes is goud waard, net als een benzinebrander zodat je ook echt ff fatsoenlijk kan koken.
Was er mis met een gas brander van 12 euro Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEUNZN8eSfiwsF3OhyP2fBNTD00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dl1k0tmbRjmYDlvr1SL7W3Xj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Laatst online: 27-05 17:34
HTT-Thalan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:56:
[...]

Aan jou, maar ook @4x2

ik wil helemaal niet insinueren dat je shady bezig bent of zelfs maar lichtgrijs :). Uiteraard top dat je volledige openheid geeft zoals een verkoper dat mag verwachten en laten we eerlijk wezen: Meer kun je ook niet doen bij een voertuigverkoop. Dat is dan ook niet mijn punt.

Vanuit een breder perspectief:

We hebben (nog) geen motor-APK. Die is steeds door de lobby tegengehouden en één van de argumenten is altijd geweest dat de motorrijder in NL echt wel voor zijn motor zorgt + dat de statistieken laten zien dat defecten danwel slecht onderhoud slechts in een klein percentage debet was aan het ongeval.

Maar die situatie is, zo zie ik het, niet doelbewust ontstaan. We hebben relatief nieuwe voertuigen in Nederland en rijden niet rond met stukken roest die, zoals we nogal eens in minder ontwikkelde landen zien, tot in den treure in leven worden gehouden met ducttape en staaldraad. Er gaat dus ook gewoon vanzelf minder mis.

Dan moeten we dat niet doelbewust verder gaan afbreken door shortcuts te nemen. Dat je volledige openheid biedt, nogmaals, prima, maar niet meer dan je mag verwachten. Maar het is in mijn beleving niet zo dat je 'niet meer kunt doen'. Je kunt 1) de reparatie zoals het hoort uit (laten) voeren, 2) het voertuig zelf in gebruik houden of 3) afvoeren danwel slopen voor onderdelen (niet waarschijnlijk, maar ik noem het omdat het nu eenmaal wel mogelijk is).

Alledrie die manieren voorkomen dat er een voertuig terug 'het circuit' in gaat met een onzichtbaar defect. We kennen allemaal de 'volledige onderhoudshistorie' die als het puntje bij paaltje komt toch een hoop niet vermeldt. Zoiets verwatert naarmate de lijst eigenaren groeit en bij motoren gaat dit nu eenmaal wat sneller dan bij auto's.

Is het een klein risico? Waarschijnlijk wel. Maar wezenlijk niet anders dan waarom we mensen aanleren om altijd 2 keer over de schouder te kijken bij afslaan of altijd een gordel te dragen. Dat doe je voor die éne keer in de tien jaar of misschien wel in je hele leven dat je er een ongeval mee voorkomt of een leven redt.

En daarom vind ik - alle openheid ten spijt - dat het onwenselijk is om een voertuig met dit soort toegepaste truukjes nog terug het circuit in, danwel de weg op, te sturen.
Ach is toch standaard dat bmw zijn abs pomp naar de klote heeft naar 80k km |:( O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Voor de mensen die tijdens de brug-meet nog wat meer willen leren over de brug...
Helaas, dat gaat niet meer :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJe6FYgHhAd1mkm6kmwHr_f-RQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dohqOnhD6ci6qmKGe2WqPkYM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:30

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

ibothead schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:09:
[...]

Was er mis met een gas brander van 12 euro [Afbeelding]
https://duckduckgo.com/?q...ffab&ia=images&iax=images

Ik heb een keer een rocket stove gemaakt van een ijzeren Ikea bestekbak, zo'n pot met honderd gaten erin zeg maar. Was 5 euro + wat beugeltjes uit mijn oud ijzerbak als pootjes. Werkt als een tierelier en kookt een liter water in 2min op alleen maar houten stokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:09

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Balen, vandaag te horen gekregen dat mijn motor misschien nog niet klaar is voor mijn trip. Heb een trip gepland staan naar Litouwen en Tsjechië over 2 weken. Wie weet lukt het toch nog..

Wel een mooie deal op tweedehands Thrashin zadeltassen kunnen scoren! Mag ze morgen ophalen voor 100 euro :) Geeft toch wat meer ruimte dan mijn 5.11 tasjes.

Ben heel benieuwd wat iedereen hier van mijn "nieuwe" bike gaat vinden, er is best veel verbouwd. Heeft wel een half jaar geduurd, maar het resultaat mag er straks ook echt zijn.

Nog iets anders: iemand ervaring met beschermende kleding welke je onder je jas kan dragen? Zoals deze. Heeft hoge certificering, en lijkt me wel prettig zoiets. Kun je er gewoon een hoodie ofzo overheen dragen, of een jas. En in de winter een gevoerde winterjas.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Jolke schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:12:
[...]

Even het voorbeeld van @Melkunie volgen: @LankHoar, deze foto mag graag in de OP. :Y
Done!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
NL-RaVeR schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:33:
Na 7 jaar lang met veel plezier op mijn Harley te hebben gereden, is het toch gaan kriebelen om wat anders te gaan rijden. Dus afgelopen maanden zitten kijken naar een andere motor. Ik wou een keer iets (heel) anders als de Sportster, en dat is goed gelukt denk ik :D . Het is uiteindelijk een Triumph Rocket 3 R geworden uit 2023. Fantastische machine (al zeg ik het zelf), en de Shift Assist maakt het helemaal af.

En natuurlijk een plaatje bij de woorden:
[Afbeelding]

Nog getwijfeld of het N+1 moest worden, maar uiteindelijk toch niet gedaan. Dus de Harley is afgelopen weekend (helaas) vertrokken ;w

@LankHoar zou je de startpost kunnen bijwerken? :)
Nee, dat wil ik niet. Harleys ftw! :P

Grapje natuurlijk, aangepast. Ziet er uit als een machtige machine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:40
Melkunie schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:10:
Voor de mensen die tijdens de brug-meet nog wat meer willen leren over de brug...
[Afbeelding]
Hebben ze nou een informatie bord gestolen voor het oud ijzer?! :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

botoo

💀 too old to die young

LankHoar schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:24:
Wel een mooie deal op tweedehands Thrashin zadeltassen kunnen scoren! Mag ze morgen ophalen voor 100 euro :) Geeft toch wat meer ruimte dan mijn 5.11 tasjes.
Bah! I probeer al een jaar lang een set Thrashin te scoren maar ik heb tot nu toe geen geluk. (netjes gescored hoor :) )
Ben heel benieuwd wat iedereen hier van mijn "nieuwe" bike gaat vinden, er is best veel verbouwd. Heeft wel een half jaar geduurd, maar het resultaat mag er straks ook echt zijn.
pics or it didn't happen!
Nog iets anders: iemand ervaring met beschermende kleding welke je onder je jas kan dragen? Zoals deze. Heeft hoge certificering, en lijkt me wel prettig zoiets. Kun je er gewoon een hoodie ofzo overheen dragen, of een jas. En in de winter een gevoerde winterjas.
Mijn schoonzoon gebruikt dat soort spul ook, nooit mee onderuit gegaan dus geen idee of het wat doet maar ik vind het niks, beter dat helemaal niks, dat dan weer wel maar wmb schaar ik dat niet onder 'beschermende motorkleding'. Wel wat beter dan een korte broek en teenslippers :+

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ibothead schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:09:
[...]

Was er mis met een gas brander van 12 euro [Afbeelding]
Dat 'ie niet op overal verkrijgbare benzine werkt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:20:
[...]

https://duckduckgo.com/?q...ffab&ia=images&iax=images

Ik heb een keer een rocket stove gemaakt van een ijzeren Ikea bestekbak, zo'n pot met honderd gaten erin zeg maar. Was 5 euro + wat beugeltjes uit mijn oud ijzerbak als pootjes. Werkt als een tierelier en kookt een liter water in 2min op alleen maar houten stokjes.
En die heb je dan bij je op de motor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
LankHoar schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:24:
Op zich wel praktisch met vakantie denk ik. Kan je een normale jas meenemen zonder dat het extra ruimte inneemt en hoef je niet in je motorjas naar het restaurant 's avonds.

Ik neem nog wel eens zowel een normale motorjas als doorwaai-jas mee op vakantie, maar dat kost wel een hoop ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
botoo schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:46:
[...]

Bah! I probeer al een jaar lang een set Thrashin te scoren maar ik heb tot nu toe geen geluk. (netjes gescored hoor :) )

[...]
pics or it didn't happen!

[...]

Mijn schoonzoon gebruikt dat soort spul ook, nooit mee onderuit gegaan dus geen idee of het wat doet maar ik vind het niks, beter dat helemaal niks, dat dan weer wel maar wmb schaar ik dat niet onder 'beschermende motorkleding'. Wel wat beter dan een korte broek en teenslippers :+
Zal ik je extra jaloers maken? Voor 100 euro heb ik een deal. Heb ook een jaar lang gezocht, notificatie op Marktplaats. Eerste keer dat het lukt :+

OK sneak peek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5KvctBH9nZTCEB7p4scemd3DPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4yMjMCcKcbKEaHR5x3cioaic.jpg?f=fotoalbum_large

Ik snap dat je dit zegt over die jas. Anderzijds heeft het een klasse AA rating gekregen. Dan zou het niet onder moeten doen voor mijn huidige leren jas zou je zeggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:39
Ik heb een pando moto legging, die is beter gekeurd dan mijn kevlar jeans.
Geen idee of het ook echt werkt, maar ik vind ideaal dat ik gewoon mijn luchtige crossbroek dan kan dragen ipv zo'n warme zware zweetbroek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:34
Aikon schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 07:44:
[...]

Op zich wel praktisch met vakantie denk ik. Kan je een normale jas meenemen zonder dat het extra ruimte inneemt en hoef je niet in je motorjas naar het restaurant 's avonds.

Ik neem nog wel eens zowel een normale motorjas als doorwaai-jas mee op vakantie, maar dat kost wel een hoop ruimte.
Als ik zie hoe smerig een motorjas wordt, zou ik niet met een normale jas gaan rijden. Voor casual gebruik, neem ik een softshell jackje of fleecevestje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Joris748 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 07:51:
[...]

Als ik zie hoe smerig een motorjas wordt, zou ik niet met een normale jas gaan rijden. Voor casual gebruik, neem ik een softshell jackje of fleecevestje mee.
Gewone jas is goedkoper dan een motorjas, en vaak ook wat simpeler te wassen toch?
Ik gebruik ook veel een softshell, met afritsbare armen dat scheelt namelijk enorm aan hitte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 07:51:
[...]

Ja dat is waar. Ik heb nu ook vaak een fleece mee en een jas zonder voering. Die fleece kan daar dan voor dienen eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 11:27
Melkunie schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:10:
[Afbeelding]
Ik was het niet. :o O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
Vraagje over verzekeringen.

Huidige situatie: 1 auto en 1 motor in eigendom. Allebei hebben een flink aantal schadevrje jaren.

Nu gaat de auto er binnenkort uit, er komt een leaseauto voor terug. Maar die schadevrije jaren wil ik natuurlijk niet kwijt.

Dus is het idee ontstaan om voor onze 18-jarige dochter alvast een 125cc machine te gaan kopen. Die zal in ieder geval voorlopig op mijn naam komen te staan. Ik zou het mooi vinden als deze machine de schadevrije jaren van de uitgaande auto kan dragen.

Wat is daarvoor nodig:

1. een verzekeraar die "auto jaren" wil overnemen op een motorverzekering
2. inruil auto en aanschaf motor zijn niet synchroon. De BM jaren komen mogelijk enkele weken na de aanschaf van de motor in Roy-data.

Wie weet een verzekeraar die hier flexibel mee is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:03
Volgens mij kun je niet je jaren van je auto meenemen naar een motor. Wel kun je je jaren "gebruiken" om extra jaren te krijgen als je met motor rijden begint. Maar dat is niet zo in jouw geval.

Zo kreeg ik 2 jaar geleden gelijk 75% korting op de motorfiets ivm de schadevrije jaren met de autoverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Ik dacht dat het gewoon kon.
Mijn vriendin heeft dat geloof ik via unive, haar schadevrije jaren tellen op haar motor en haar auto.

Zij is ook begonnen met motorrijden en daarna pas een auto. En die nam haar opgebouwde jaren mee naar onze auto verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
kneusteun schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:06:
Ik dacht dat het gewoon kon.
Mijn vriendin heeft dat geloof ik via unive, haar schadevrije jaren tellen op haar motor en haar auto.

Zij is ook begonnen met motorrijden en daarna pas een auto. En die nam haar opgebouwde jaren mee naar onze auto verzekering.
Je neemt niet echt de schadevrije jaren mee, het is meer een hogere inschalingskorting. Als ze nu overstapt naar een andere autoverzekering, zal het werkelijke aantal schadevrije jaren gereden met de auto leidend zijn. Tenzij ze opnieuw het aantal schadevrije jaren gereden met de motor gebruikt voor inschalingskorting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:14

Destruction

(ex-)Automonteur

ozzynator schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:02:
Volgens mij kun je niet je jaren van je auto meenemen naar een motor. Wel kun je je jaren "gebruiken" om extra jaren te krijgen als je met motor rijden begint. Maar dat is niet zo in jouw geval.
Tussen een auto en een motor zijn schadevrije jaren gewoon uit te wisselen. Je kunt alleen je jaren niet meenemen als je er een motor bij koopt en de auto ook gewoon blijft. Maar de situatie die @t_captain hier schetst kan gewoon. Uiteraard blijven de jaren wel bij hem, hij kan ze tzt niet overdragen aan z'n dochter.

Nog niet zo heel lang geleden heeft een vriend van me hetzelfde gedaan. Auto verkocht, motor gekocht. En die staat gewoon op de no-claim die hij met de auto heeft opgebouwd :)

Even iets anders, ik heb vorig jaar een nieuwe helm gekocht. Pinlock, zonneklep erin, hartstikke mooi :) Maar soms lijkt het alsof de helm na een tijd rijden ineens wat begint te knellen (laten we zeggen op het voorhoofd, rechtsboven). Het is me nu een keer of 3 gebeurd denk ik, maar het is erg irritant. De helm kan een halfuur goed zitten bijvoorbeeld, en daarna kan het ineens voelen alsof hij knelt. Een andere dag kun je uren rondrijden en is er helemaal niks aan de hand :? Ik heb geen rare bult op m'n hoofd op die plaats ofzo dus dat is het ook niet.

Nou kan ik uiteraard gaan kijken naar een andere helm, maar hebben anderen dit wel eens gehad? Het gaat hier om een Scorpion EXO 520 evo air helm. Volgens mij heb ik m'n oude helm ook nog, maar da's een HJC van inmiddels wel 8 jaar oud... Wellicht iets minder verstandig om die eens te testen :+

[ Voor 5% gewijzigd door Destruction op 22-05-2025 10:43 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

@Destruction jaren last van gehad met Schuberth (ook voorhoofd rechtsboven). Ik heb nu een Shoei en nooit meer drukpunt problemen. Pasvorm.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:22

charrel

Cortisol4life..

Destruction schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:39:
[...]

Even iets anders, ik heb vorig jaar een nieuwe helm gekocht. Pinlock, zonneklep erin, hartstikke mooi :) Maar soms lijkt het alsof de helm na een tijd rijden ineens wat begint te knellen (laten we zeggen op het voorhoofd, rechtsboven). Het is me nu een keer of 3 gebeurd denk ik, maar het is erg irritant. De helm kan een halfuur goed zitten bijvoorbeeld, en daarna kan het ineens voelen alsof hij knelt. Een andere dag kun je uren rondrijden en is er helemaal niks aan de hand :? Ik heb geen rare bult op m'n hoofd op die plaats ofzo dus dat is het ook niet.
Kan je de liner eruit halen? Dan deze er even helemaal uit en er opnieuw inzetten. Ik had met mijn oude j-cruise nergens last van, nu laatst een j-cruise gekocht van de vorige generatie ( zelfde maat) maar 1 generatie nieuwer als mijn eerste ;) Knetterende koppijn met dat ding, ook rechtsboven bij mijn slaap een soort drukplek. Niks te zien verder, toen kwam de communicatie set binnen en moest de liner eruit.. Sinds ik die er opnieuw ingezet heb nergens meer last van. Heb echt niks vreemds kunnen ontdekken maar toen zat het opeens goed. Dus het kan echt een naadje zijn wat net teveel verschuift bij het opzetten bv.

Wat Elmo zegt klopt natuurlijk, ik heb een shoei/arai hoofd. Schubert heeft me nog nooit gepast. Geen idee in welke hoofdvorm hoek jij zit :+

[ Voor 5% gewijzigd door charrel op 22-05-2025 10:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Weer regen dit weekend na hele lange tijd. Schuim op de weg en even spekgladde wegen. Het is maar dat je het weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Ik heb een vraagje, ik rijd nu een NC750X DCT (jep, automaat) uit 2013. En dat bevalt best goed.

Ik maak vrij lange woon-werk ritten een paar keer per week en merk dat de zithoogte toch te laag is voor mij. Ik ben 198 en de zithoogte schijnt 830mm te zijn. Na een aantal ritten krijg ik last van m'n bil/benen omdat ik toch teveel opgevouwen zit.

Dus ik inventariseer of ik een andere motor zou moeten overwegen. En of dat echt verschil gaat maken. Het liefst in een vergelijkbare stijl (adventure achtig, rechtop zitten).

Honda heeft zelf de Transalp die een zithoogte van 850mm heeft, de Africa Twin tot 885mm, en ik heb ooit op een BMW F800GS gezeten die al hoger voelde (volgens mij 880mm). Ik houd m'n motor het liefst een beetje licht/wendbaar/smal, dus een 1200GS of vergelijkbaar is wat te 'groot' voor mij. Daar komen ook wel andere prijzen bij kijken. En een automaat zou een plusje zijn.

Welke motoren rijden de wat langeren onder ons? Wie heeft er goede suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@t_captain mijn ervaring is van 3 jaren terug. Toen kwam ik uit het buitenland, en kon ik mijn schadevrije jaren van zowel auto als motor meenemen naar NL. Dat was destijds bij Allianz. Vorig jaar ben ik een lease auto gaan rijden, en mijn schadevrije jaren van de auto zijn toen overgezet op de motor (scheelde 1 jaar ofzo, toch weer iets meer korting). Dat was inmiddels bij a.s.r. dus daar was het ook mogelijk. Ik heb eigenlijk geen idee wat er nu met die andere schadevrije jaren is gebeurd nu ik er over nadenk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
WilbertNeems schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:40:
O maar dat zit ook op mijn Zumo396, en alle on-screen notificaties staan uit (want irritant). Geluid heb ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

CarpeVentum schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:39:
Ik heb een vraagje, ik rijd nu een NC750X DCT (jep, automaat) uit 2013. En dat bevalt best goed.

Ik maak vrij lange woon-werk ritten een paar keer per week en merk dat de zithoogte toch te laag is voor mij. Ik ben 198 en de zithoogte schijnt 830mm te zijn. Na een aantal ritten krijg ik last van m'n bil/benen omdat ik toch teveel opgevouwen zit.

Dus ik inventariseer of ik een andere motor zou moeten overwegen. En of dat echt verschil gaat maken. Het liefst in een vergelijkbare stijl (adventure achtig, rechtop zitten).

Honda heeft zelf de Transalp die een zithoogte van 850mm heeft, de Africa Twin tot 885mm, en ik heb ooit op een BMW F800GS gezeten die al hoger voelde (volgens mij 880mm). Ik houd m'n motor het liefst een beetje licht/wendbaar/smal, dus een 1200GS of vergelijkbaar is wat te 'groot' voor mij. Daar komen ook wel andere prijzen bij kijken. En een automaat zou een plusje zijn.

Steps verlagen en hoger zadel/ zadel laten verhogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Tussen een auto en een motor zijn schadevrije jaren gewoon uit te wisselen. Je kunt alleen je jaren niet meenemen als je er een motor bij koopt en de auto ook gewoon blijft. Maar de situatie die @t_captain hier schetst kan gewoon. Uiteraard blijven de jaren wel bij hem, hij kan ze tzt niet overdragen aan z'n dochter.

Nog niet zo heel lang geleden heeft een vriend van me hetzelfde gedaan. Auto verkocht, motor gekocht. En die staat gewoon op de no-claim die hij met de auto heeft opgebouwd :)

Nou kan ik uiteraard gaan kijken naar een andere helm, maar hebben anderen dit wel eens gehad? Het gaat hier om een Scorpion EXO 520 evo air helm. Volgens mij heb ik m'n oude helm ook nog, maar da's een HJC van inmiddels wel 8 jaar oud... Wellicht iets minder verstandig om die eens te testen :+
Elke helm heeft een unieke pasvorm. Arai is bivoorbeeld heel rond, Shoei iets iets ovaler. Schuberth lijkt qua vorm een beetje tussen Shoei en Arai in te zitten. Niet alleen de maat maar ook het merk moet je passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
[...]

Helm te klein of niet geschikt voor de vorm van je hoofd :Y
voorhoofden zijn berucht en gaan vaak het eerste irriteren.
Daarom ben ik voor een op maat gemaakte Shoei gegaan. Ik wil echt nooit meer anders _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Staar je niet blind op de zadelhoogte.
Het is jou te doen om de maat tussen steps en zadel.
Het kan dus goed dat je een hoge motor hebt waarbij de stepjes ook vrij hoog zitten je dus nog geen verschil ondervind in zithouding.
Er is een site waar je jouw lengte enzo kan ingeven en dan motor merken en types kunt selecteren. Dan krijg je een return met kniehoek en dergelijke. Ben alleen ff de URL daarvan vergeten.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• $n@p$hot
  • Laatst online: 13:51
Bommes schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:35:
[...]

Er is een site waar je jouw lengte enzo kan ingeven en dan motor merken en types kunt selecteren. Dan krijg je een return met kniehoek en dergelijke. Ben alleen ff de URL daarvan vergeten.
https://cycle-ergo.com/
https://motonomics.com/simulator.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 27-05 11:27
t_captain schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:03:
[...]

Elke helm heeft een unieke pasvorm. Arai is bivoorbeeld heel rond, Shoei iets iets ovaler. Schuberth lijkt qua vorm een beetje tussen Shoei en Arai in te zitten. Niet alleen de maat maar ook het merk moet je passen.
Check. :Y
Ooit een Nolan helm opgehad. Die zijn ook ovaal, maar dan in de breedte. Dat paste dus echt niet met mijn voorhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

En schuberths zijn van pasvorm veranderd, die zijn tegenwoordig meer geschikt voor bolle of zelfs vierkante hoofden. Heel breed in ieder geval.

Mijn ovale eiervormige hoofd past er niet meer in. Of juist wél, met heel veel reserve ruimte. :+

[ Voor 10% gewijzigd door DrivinUCrazy op 22-05-2025 13:20 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Die verandering van Schubert, in welke generatie zie je die? C3? C4? C5? De nieuwe budget varant Concept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:16

Hegeman

Weet van alles wat

Hallo, ik heb een Honda NC750x uit 2017 die inmiddels 60K heeft gedraaid. Sinds dat ik de motor heb (gekocht bij 30K) is het soms lastig om de motor in zijn vrij te krijgen. Meestal schakel ik van de 1 op naar 2 om hem vervolgens een tikkie naar beneden te geven. Meestal lukt dit na een aantal keer wel, soms helpt het ook alles iets te bewegen (koppeling te laten slippen). Tijdens het rijden met terugschakelen voelt het terugschakelen van de 2 naar 1 ook wat ruig.

Ik heb het gevoel dat hoe warmer de olie (Castrol PowerRS 4 taks 10W-30) wordt dat het dan vaker voorkomt. Tevens voel ik soms als stilsta dat de motor heel licht trekt (in de versnelling koppeling ingetrokken). Maar dit is ook niet altijd het geval, komt soms voor. Het is dan ook niet continu maar meer op een vast punt, die elke rotatie langskomt. Als ik vol gas accelereer slipt de koppeling niet, dus hij koppelt nog wel goed.

Wat ook afwijkend is, is dat als ik eenmaal in de vrij sta en weer naar de 1 schakel er een hard klak geluid hoor. Dit is normaal voor de eerste keer (tandwielen staan nog niet goed), maar als je een stukje hebt gereden hebt zouden de synchro gears dit toch moeten afvangen?

Nu ben ik voor mijzelf het mechanische lijstje af aan het gaan wat dit kan zijn.
- Als de koppeling niet goed ontkoppelde zou ik het altijd moeten voelen (dat de motor trekt)
- Warme olie, wordt deze dunner, minder olie tussen de platen, meer frictie?
- .....

De koppeling kan ik altijd vervangen, maar dan wil ik graag wel enige zekerheid dat het daar aan ligt. Vandaar dat ik op voorhand al probeer na te denken wat nog meer mogelijke oorzaken kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:20:
Die verandering van Schubert, in welke generatie zie je die? C3? C4? C5? De nieuwe budget varant Concept?
Ik weet dat in ieder geval de pasvorm van de C4 ten opzichte van de C3/C2/Concept enorm is veranderd. De oude Schuberths pasten prima, de C4 kreeg ik enorme koppijn van na een half uurtje rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Laatst online: 14:23

4x2

lộn xộn quá

Heb je de koppelingshendel al een keer afgesteld/wat strakker gezet?

Klak bij het in de 1 zetten heb je altijd, een motor heeft geen synchronisatie.

Kettingspeling is ook belangrijk en het merk olie ook (10w40 mag er ook in trouwens)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

t_captain schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:20:
Sowieso van C3 naar C4. Of de C5 ten opzichte van C4 ook is veranderd weet ik niet zeker, maar dat verwacht ik wel omdat die laatste aan de meest recente normen voldoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 08:21
Nu mijn vriendin een motor gekocht heeft begint het wel heel erg te kriebelen. Toch maar eens een proefles ingepland hier in de regio (Zutphen).

De een zegt dat het makkelijk in een dag kan en de ander adviseert 1-2 keer per week een uurtje.

Wat is jullie ervaring met het halen van AVB, Snel of Langzaam

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Looner
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:03
BasvanS schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:04:
Nu mijn vriendin een motor gekocht heeft begint het wel heel erg te kriebelen. Toch maar eens een proefles ingepland hier in de regio (Zutphen).

De een zegt dat het makkelijk in een dag kan en de ander adviseert 1-2 keer per week een uurtje.

Hier kan alleen de instructeur die jou ziet rijden een inschatting van maken. Mijn ervaring is dat de meest mensen toch 6 tot 8 uurtjes AVB nodig hebben voor het examen. Zelden iemand die het met 2 aankan... ook de crossers vaak niet.

Tegenwoordig gooit het CBR echter ook roet in het eten met hun achterstand waardoor leerlingen soms echt te lang moeten wachten en dus iets meer opfris lesjes nodig heeft. En dat in 1 dag proppen zou ik niet aanraden. Meeste mensen zijn na een uurtje of 1½ a 2 toch wel op.

Source: tijdje instructeur geweest voor puur AVB. Blokken van 2 uur dus gros van de mensen zag ik 3 of 4x voor ze het examen in gingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Looner op 22-05-2025 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik.zou het niet in 1 dag doen, doet niemand hier en wordt ook niet aangeboden. Sommige dingen wil je echt wel ff inslijpen, en ik zou noodstops en de uitwijk liever inslijpen bij avb dan tijdens het echte rijden ;)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ozzynator
Kom er maar in @HTT-Thalan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ben niet thuis, ga zo lesgeven. Kom er vanavond wel even op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik leer in de regel vrij vlot. Maar, met alle nieuwe info die ik op me af kreeg tijdens de AVB, was ik na een les van 90 minuten écht wel klaar voor die dag. Dat moet je eerst verwerken, voordat je de volgende les krijgt.

Als ik nu een VRO doe, als gevorderde rijder, dan is dat een hele dag heel intensief rijden. Op de terugweg rijd ik dan rustig aan op de cruise control. Geen gekke dingen, daar ben ik dan véél te vermoeid voor.
Ik zou nooit zo'n cursus op één dag kunnen.

Aanhangerrijbewijs, waar wel zo'n ééndagstraining voor is, is iets anders: daar heb je al een rijbewijs én ervaring. Daar leer je niet zo gek veel nieuwe zaken, en dáárom kun je het daar wel in een halve dag halen.

[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 22-05-2025 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:13

Tof!
Ik heb 10 juni mijn eerste proefles!
Los van dat ik geen idee heb hoe motorrijden is, heb alleen ervaring met een scooter, voel ik me er zeer klaar voor. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Laatst online: 13:14

Destruction

(ex-)Automonteur

charrel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:51:
[...]

Kan je de liner eruit halen? Dan deze er even helemaal uit en er opnieuw inzetten. Ik had met mijn oude j-cruise nergens last van, nu laatst een j-cruise gekocht van de vorige generatie ( zelfde maat) maar 1 generatie nieuwer als mijn eerste ;) Knetterende koppijn met dat ding, ook rechtsboven bij mijn slaap een soort drukplek. Niks te zien verder, toen kwam de communicatie set binnen en moest de liner eruit.. Sinds ik die er opnieuw ingezet heb nergens meer last van. Heb echt niks vreemds kunnen ontdekken maar toen zat het opeens goed. Dus het kan echt een naadje zijn wat net teveel verschuift bij het opzetten bv.

Wat Elmo zegt klopt natuurlijk, ik heb een shoei/arai hoofd. Schubert heeft me nog nooit gepast. Geen idee in welke hoofdvorm hoek jij zit :+
Voor zover ik tot nu toe heb kunnen zien is de liner niet demontabel. Zal er nog eens goed naar kijken, en anders evt. ff langs de motorzaak waar ik 'm gekocht heb. Niet dat ik één of andere vorm van garantie verwacht natuurlijk, maar als ik 't hier zo lees is mijn "probleem" niet uniek en hebben ze misschien wel een advies of iets.

Of ik moet inderdaad weer een HJC zoeken, daar heb ik een fijne helm aan gehad. Al mistte dat ding het zonneklepje.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistahk1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:11
Mijn helm stuiterde net van de motor af tijdens het tanken ;( paar krasjes op het vizier, maar meer niet.

Een echte verkoper zegt natuurlijk een nieuwtje kopen, een echte Dagobert Duck geeft geen rooie rot cent uit aan een nieuwe, want verder geen visuele schade.

Met andere woorden, uiteenlopende meningen genoeg. Maar, ben even benieuwd naar jullie visie.
Vervangen of niet vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

mistahk1 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:48:
Mijn helm stuiterde net van de motor af tijdens het tanken ;( paar krasjes op het vizier, maar meer niet.

Een echte verkoper zegt natuurlijk een nieuwtje kopen, een echte Dagobert Duck geeft geen rooie rot cent uit aan een nieuwe, want verder geen visuele schade.

Met andere woorden, uiteenlopende meningen genoeg. Maar, ben even benieuwd naar jullie visie.
Ik ben geen verkoper en geen dagobert, maar waar is hij nou echt gevallen en hoe hard en van hoe hoog precies? Als hij _alleen_ op je vizier is gevallen (waar hij nu krassen heeft) is het valbestendige gedeelte misschien nog niet eens aangetast, maar als het om een 5 jaar oude helm van 100 euro gaat (bijvoorbeeld) is het misschien niet eens zo'n ramp hem gewoon te vervangen voor de zekerheid.

Ik kan je het definitieve antwoord ook niet geven, die inschatting kan alleen jij maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Ik zou t nog wel aandurven als er aan de buitenkant niks aan schade (barsten of deuken enz) zichtbaar is.

Aan de andere kant, toen ik paar jaar terug bij de MKC outlet een helm van mn hoofd aftrok (die zat te strak) schoot ie uit mn handen en viel ie van zo'n 2 meter hoog en zat er een deuk in...

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WilbertNeems

Het principe is dat je een helm niet hoeft te vervangen als hij valt zonder hoofd er in. Principe zal zijn dat er dan niet genoeg kracht achter kan zitten om het schuim/materiaal van de helm echt in te deuken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Langzaam. Om redenen die hier ook al aangehaald worden. We zien ook nog wel eens leerlingen die 'want lekker makkelijk' een ééndags theoriecursus doen en dan ook echt slagen. Maar tijdens de daadwerkelijke rijlessen is minimaal de helft van die kennis alweer verdampt en spenderen ze weer (kostbare) extra uren rij-instructie omdat we ze dat allemaal alsnog bij moeten brengen en gaan de lessen zelf dus ook trager zodra je tot de conclusie komt dat ze fouten maken simpelweg omdat ze de regels niet kennen.

Voor AVB gaat hetzelfde op plús dat je, zoals ik dat noem, spiergeheugen moet kweken. Bepaalde bewegingen en gedragingen moeten inslijten. Je wil op een kritisch moment in het verkeer waarop iemand uit een oprit komt stormen niet hoeven vertrouwen op een uitwijkoefening die je op één dag in je leven een paar keer meegemaakt hebt. Datzelfde geld voor goed koppelingsgevoel, dat heeft enige tijd nodig en je lijf/spieren/hersenen hebben ook tijd nodig om het geleerde te verwerken en op te slaan. En dat is nog los van het hele geldige argument dat je na 8 uur echt gesloopt bent en waarschijnlijk halverwege die tijd al een hoop kennis niet meer op kunt nemen.

Ik had vanmorgen 4 uur slipcursus, en dat is na 20 jaar en ettelijke honderden kilometers autorij-ervaring. Ik was kapot en moest echt even rust nemen voor ik zojuist nog even 2 uur zelf les kon geven.

Wat ik zie bij ons op de baan is dat veel aanstaande motorleerlingen een zogenaamde 'try the bike' komen doen. Die duurt 2 uur en dat zijn vaak groepen van 4/5/6 man tegelijk op één instructeur. Die gaan even aan dat apparaat snuffelen, schakelen, remmen etc etc. In die twee uur geven we ze verder de basis mee van het sturen, remmen en schakelen op de baan, o.a. via wat simpele (AVB) oefeningen waarbij we niet zo strak op de executie letten maar meer op het onstane gevoel.

We tellen het wel als les: Achteraf volgt er een advies wat vaak neerkomt op 8 tot 10 uur AVB les, met soms een 'blok' van 2 uur vooraf als de leerling wat minder vlot meekwam op de tryout om redenen die heel erg uiteen kunnen lopen.

De meeste reguliere leerlingen plannen 1 of 2 keer per week zo'n blok van 2 uur in op de baan en gaan daarna voor het AVB examen voordat we met de AVD (op de openbare weg) beginnen te lessen.

Overigens betekent dat ook niet dat je er na je definitieve AVD examen klaar mee moet (willen) zijn. Er zijn legio motorrijders die hartstikke veel ervaring hebben (denk aan 10/20+ jaar en meerdere motoren versleten) maar die nooit een halve draai maken en dat ook niet (meer) voor elkaar krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 22-05-2025 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
charrel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:49:
[...]

Steps verlagen en hoger zadel/ zadel laten verhogen?
Ik heb een beetje rondgeklikt, maar is dat een beetje makkelijk te realiseren? Kan wel een hoop schelen lijkt uit de situaties.

Anders lijkt voor mijn lengte een F850GS wel een hele mooie optie maar dan wil ik eerst een schuur want die zou ik graag binnen parkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• $n@p$hot
CarpeVentum schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:35:
[...]

Ik heb een beetje rondgeklikt, maar is dat een beetje makkelijk te realiseren? Kan wel een hoop schelen lijkt uit de situaties.
De voetsteunen zouden 1 3/8 inch = 35mm meer ruimte moeten geven:

https://knightdesignllc.c...eg-pair-quadtrax-lowered/

Op mijn eigen motor heb ik de voetsteunen 2,5 cm verlaagd en dat was echt een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looner
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:03
HTT-Thalan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:18:
[...]

Overigens betekent dat ook niet dat je er na je definitieve AVD examen klaar mee moet (willen) zijn. Er zijn legio motorrijders die hartstikke veel ervaring hebben (denk aan 10/20+ jaar en meerdere motoren versleten) maar die nooit een halve draai maken en dat ook niet (meer) voor elkaar krijgen.
Ik focus hier even op een pet-peeve van mij en gooi even een stok in het hoenderhok :+ .

Jaren het rbw hebben ervaring.

Motorbezitters rijden gemiddeld 1.200 tot 3.400 km per jaar, en dat is natuurlijk helemaal niks (SWOV). En dat komt anekdotisch ook overeen met wat ik hoor wanneer ik mensen spreek. Ik ken maar een handjevol mensen die daarbovenuit komen, en het gros van die mensen wonen in Australië.

Ik denk oprecht dat het gros van de mensen die het motor rbw hebben gehaald, de meeste kilometers in 1 jaar maken gedurende de tijd dat ze aan het lessen zijn :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:56
CarpeVentum schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:35:
[...]

Ik weet niet of dat bij jouw motor kan, maar ik kreeg een tip om het rubber uit de voetsteun te drukken.
Scheelde 10-15 mm. Toch een echt merkbaar verschil.

Ik vond het een toptip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
@Blabla13 @$n@p$hot
Dank voor de tips! Dure optie van Knight. Ik kijk morgen even wat ik met het rubber kan. Had net al foto gemaakt en sta nu binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgax2NeC724iNLhU5abWti-nEy4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFcyBb0MlZayWDdBsinf7wF0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76FGqOBb3J-zDScHh8v6YDqyoRM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCtaq7kIkCgyjjVHesrPcMwQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Wordt wel even puzzelen hoe ik deze sluiting losmaak als ik voor die optie van Knight ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Langzaam. Om redenen die hier ook al aangehaald worden. We zien ook nog wel eens leerlingen die 'want lekker makkelijk' een ééndags theoriecursus doen en dan ook echt slagen. Maar tijdens de daadwerkelijke rijlessen is minimaal de helft van die kennis alweer verdampt en spenderen ze weer (kostbare) extra uren rij-instructie omdat we ze dat allemaal alsnog bij moeten brengen en gaan de lessen zelf dus ook trager zodra je tot de conclusie komt dat ze fouten maken simpelweg omdat ze de regels niet kennen.

Voor AVB gaat hetzelfde op plús dat je, zoals ik dat noem, spiergeheugen moet kweken. Bepaalde bewegingen en gedragingen moeten inslijten. Je wil op een kritisch moment in het verkeer waarop iemand uit een oprit komt stormen niet hoeven vertrouwen op een uitwijkoefening die je op één dag in je leven een paar keer meegemaakt hebt. Datzelfde geld voor goed koppelingsgevoel, dat heeft enige tijd nodig en je lijf/spieren/hersenen hebben ook tijd nodig om het geleerde te verwerken en op te slaan. En dat is nog los van het hele geldige argument dat je na 8 uur echt gesloopt bent en waarschijnlijk halverwege die tijd al een hoop kennis niet meer op kunt nemen.

Ik had vanmorgen 4 uur slipcursus, en dat is na 20 jaar en ettelijke honderden kilometers autorij-ervaring. Ik was kapot en moest echt even rust nemen voor ik zojuist nog even 2 uur zelf les kon geven.

Wat ik zie bij ons op de baan is dat veel aanstaande motorleerlingen een zogenaamde 'try the bike' komen doen. Die duurt 2 uur en dat zijn vaak groepen van 4/5/6 man tegelijk op één instructeur. Die gaan even aan dat apparaat snuffelen, schakelen, remmen etc etc. In die twee uur geven we ze verder de basis mee van het sturen, remmen en schakelen op de baan, o.a. via wat simpele (AVB) oefeningen waarbij we niet zo strak op de executie letten maar meer op het onstane gevoel.

We tellen het wel als les: Achteraf volgt er een advies wat vaak neerkomt op 8 tot 10 uur AVB les, met soms een 'blok' van 2 uur vooraf als de leerling wat minder vlot meekwam op de tryout om redenen die heel erg uiteen kunnen lopen.

De meeste reguliere leerlingen plannen 1 of 2 keer per week zo'n blok van 2 uur in op de baan en gaan daarna voor het AVB examen voordat we met de AVD (op de openbare weg) beginnen te lessen.

Is 8-10u avb echt standaard? Wow ik meen er zo 20 gehad te hebben.
Slaagde wel voor alle avb-oefeningen (de eerste oefening moest ik 2x doen omdat ik er gewoon niet bij was, maar bij 2e poging superstrak) en heb de noodstop tot 75 oid gedaan. Merk wel dat de motor heel vertrouwd voelt terwijl ik nooit brommer oid heb gereden.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• $n@p$hot
CarpeVentum schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:30:
Wordt wel even puzzelen hoe ik deze sluiting losmaak als ik voor die optie van Knight ga.
Zo moeilijk is dat niet:

https://youtu.be/t3J-ogACdu8?si=N9Z4dNGRaOFn25Ig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
[...]
Pwoahhh :+
Looner schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:54:
[...]

Ik focus hier even op een pet-peeve van mij en gooi even een stok in het hoenderhok :+ .

Motorbezitters rijden gemiddeld 1.200 tot 3.400 km per jaar, en dat is natuurlijk helemaal niks (SWOV). En dat komt anekdotisch ook overeen met wat ik hoor wanneer ik mensen spreek. Ik ken maar een handjevol mensen die daarbovenuit komen, en het gros van die mensen wonen in Australië.

Ik denk oprecht dat het gros van de mensen die het motor rbw hebben gehaald, de meeste kilometers in 1 jaar maken gedurende de tijd dat ze aan het lessen zijn :9 .
Dan heb ik het gemiddelde toch een beetje omhooggehaald afgelopen jaar met zo'n 13500km. En daar was maar een heel klein deel woon-werk van. :7

Vanmiddag een klein stukje weer met de strom gereden, laat 'm liever niet weken achter elkaar stil staan. Dat was weer ff thuiskomen, wat rijd dat ding makkelijk zeg. Maar doet me gelijk ook beseffen hoe -idioot- snel en goed de multi is. Alsof je een '04 polo en een moderne Porsche vergelijkt ofzo. Daarnet nog ff snel een rondje z-limburg/voerstreek gedaan (met de multi dus). En bij Val'Dieu is een weg (of 2 eigenlijk) daar kun je wel ff de motor beetje los laten... Dat was wel ff genieten. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:46

Zelf 205cm hier en ik rijd op dit moment een 1200GS met verhoogd zadel en verlaagde stepjes.

Wel zelf ook op zoek naar iets lichters, naast de door jou genoemde opties zijn de Ducati multistrada v2 en Yamaha tracer 9 ook redelijk goed qua zitpositie.

Ik zeg redelijk goed omdat ik er recent op proef heb gereden en qua ergonomie niet snel zou overstappen naar deze modellen vanaf de 1200gs.

Zonder aanpassingen qua zadel en stepjes gaat waarschijnlijk geen enkele motor comfortabel worden voor de hele lange ritten of frequent rijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pyr0_
Eindelijk de strom verkocht, krijg net bericht van iemand die was komen kijken dat ie 'm wil hebben. Niet m'n vraagprijs (3.5) voor gekregen (2.9), maar alé, ben 'm iig kwijt. Weer een last minder.

Qua ergonomie ben ik er onbedoeld op de multistrada enorm op vooruit gegaan btw. Ik merkte op de strom vanmidag gelijk dat m'n houding niet lekker was, armen te gestrekt c.q. zitpositie teveel naar achter. Vaste lezers hebben wellicht onthouden dat ik enorm gesukkeld heb met m'n rug op de strom. Maar op de multi heb ik vorige week bijna 9 uur gereden en alleen een (behoorlijk) vermoeide rug aan over gehouden. Met de strom had je me op kunnen vegen. Nu doe ik ook alweer een maandje of 6 flink sporten en veel fysio dus daar zit ook wel veel winst in. Maar door dat ritje op de strom net merkte ik wel gelijk goed het verschil.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1ZyxgDAm1Gfb823tpfLeWNBix4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kz7aOQKmDomIy5w0MAlnT0SS.jpg?f=fotoalbum_large
"Oud" er af, nieuw er op.
Nog lang niet versleten maar ik ga het er niet op wagen naar Engeland en terug en daar TET en ABR festival.

Fijn motortje om aan te werken. Binnen 5 minuten het achterwiel er uit. Met 2 banden ijzers was de oude Mitas er nog weer 5 minuten later er vanaf.
Dan even rustig aan de velg goed schoonmaken, keeringen ook goed zuiver, wat vers vet er achter/op. De krassen op de velg van de banden ijzers er af schuren met wat waterproof schuurpapier en wat WD40.
Beetje liefde er in stoppen, scheelt je later een langzaam leeglopende band.

De rand/bead van de nieuwe Mitas goed in het banden vet, even duwen en trekken bandje er weer op.
Compressor aan, lucht er op, plop plop bead op de velg.

Meeste werk was nog in het wiel weer precies zo in de anderbrug te krijgen dat de as er doorheen geschoven kon worden.
Al met al 40 minuten de garage in tot aan die foto.

Als iemand interesse heeft in die (2023) nog lang niet versleten Mitas E-09 laat het me naar weten, daar komen we wel uit.
150/70/18. Van de voorkant komt ook straks nog een Metzeler MC 360 vanaf 90/90/21 ook nog lang niet op.

[ Voor 11% gewijzigd door Bommes op 22-05-2025 22:50 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Iemand hier toevallig ervaring met de zwarte / plastic Moto Beeline 2?
Die past hier qua kleur het beste, maar ik twijfel over een metalen variant wel of niet...

En kennen jullie soortgelijke kleine displays / systemen om verder te checken? Lijkt me mooi en minimalistisch namelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door CLB op 22-05-2025 23:15 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:16

jeroenathome

Een regel tekst

[...]

Dan ben ik nu bezig om gemiddelde omhoog te brengen. Reeds 4000 km gereden en de vakantie in juni komt eraan. Vorig jaar net geen 14000 gereden met de motor.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
CLB schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:11:
Die past hier qua kleur het beste, maar ik twijfel over een metalen variant wel of niet...

En kennen jullie soortgelijke kleine displays / systemen om verder te checken? Lijkt me mooi en minimalistisch namelijk.
Wel met de metalen versie. Enige echte nadeel vind ik dat bij herberekening van de route hij je constant terug wil sturen naar waar, bijvoorbeeld, de afsluiting is. Ding is zo minimalistisch dat ik hem meestal van de motor vergeet te halen.

Voor de rest geen afleiding van een groot scherm, duidelijke instructies (wel in het Engels) en een snelheidswaarschuwing als je te hard rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Bommes schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:45:
[Afbeelding]
"Oud" er af, nieuw er op.
Nog lang niet versleten maar ik ga het er niet op wagen naar Engeland en terug en daar TET en ABR festival.

Fijn motortje om aan te werken. Binnen 5 minuten het achterwiel er uit. Met 2 banden ijzers was de oude Mitas er nog weer 5 minuten later er vanaf.
Dan even rustig aan de velg goed schoonmaken, keeringen ook goed zuiver, wat vers vet er achter/op. De krassen op de velg van de banden ijzers er af schuren met wat waterproof schuurpapier en wat WD40.
Beetje liefde er in stoppen, scheelt je later een langzaam leeglopende band.

De rand/bead van de nieuwe Mitas goed in het banden vet, even duwen en trekken bandje er weer op.
Compressor aan, lucht er op, plop plop bead op de velg.

Meeste werk was nog in het wiel weer precies zo in de anderbrug te krijgen dat de as er doorheen geschoven kon worden.
Al met al 40 minuten de garage in tot aan die foto.

Als iemand interesse heeft in die (2023) nog lang niet versleten Mitas E-09 laat het me naar weten, daar komen we wel uit.
150/70/18. Van de voorkant komt ook straks nog een Metzeler MC 360 vanaf 90/90/21 ook nog lang niet op.
En balanceren? Doe je dat ook?
Ik heb ook nog wat half versleten banden liggen ivm vakanties, liefst wissel ik ook zelf de banden en rij ik ze gewoon helemaal op. Krengen zijn duur zat. Moet het misschien gewoon eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

@Blabla13 @$n@p$hot
Dank voor de tips! Dure optie van Knight. Ik kijk morgen even wat ik met het rubber kan. Had net al foto gemaakt en sta nu binnen.
[Afbeelding][Afbeelding]

https://www.amazon.com/gp...itle_o03_s00?ie=UTF8&th=1
Ik heb zelf een NC750X uit 2017 en was naar zoiets aan het kijken. Het enige waar ik nog twijfels over heb is als je ze niet helemaal naar beneden zet of ze dan niet gaan verlopen over tijd. Maar deze zijn in ieder geval wat goedkoper dan de andere optie.

Het verwijderen is zoals ik het kan zien juist heel simpel. Splitpen eruit en de pin die door de voetsteun zit eruit tikken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

4x2 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:39:
[...]

Heb je de koppelingshendel al een keer afgesteld/wat strakker gezet?

Klak bij het in de 1 zetten heb je altijd, een motor heeft geen synchronisatie.

Kettingspeling is ook belangrijk en het merk olie ook (10w40 mag er ook in trouwens)
Koppelingshendel heb ik afgesteld, met een paar mm vrije slag tot een cm. Maakte geen verschil.
Ketting is vorig weekend vervangen en staat volgens het boekje tussen 35 en 40mm speling afgesteld. Ik had het idee dat het beter ging deze week, maar gisteren herhaalde hetzelfde euvel zichzelf weer.
Ik noem euvel maar het is meer een ongemak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Bommes schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:45:
[Afbeelding]

Zou je die niet gewoon ergens neerleggen voor het geval dat je andere band ineens sneller op of lek is dan verwacht?
Heb mijn setje ook gewoon opzij gelegd, als ik toch nog een dagje wil crossen dan snel even laten wisselen voor twee tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Aikon schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 07:28:
[...]

En balanceren? Doe je dat ook?
Ik heb ook nog wat half versleten banden liggen ivm vakanties, liefst wissel ik ook zelf de banden en rij ik ze gewoon helemaal op. Krengen zijn duur zat. Moet het misschien gewoon eens proberen.
Nee, met dit soort noppen rammel je toch al uit je motorbroek :P
Maar ik had laatst wel bijna zo een statisch balanceer standaard ding gekocht.

Met wat handigheid heb je de banden er zo vanaf en weer er op met een setje bandenlepls.
Het van de bead afdrukken is wel een truukje. Ik doe dat met een schep (spade). Wiel plat op de grond op 2 balkjes zodat je schijf de grond niet raakt. Schep in de rand van de band net langs de velg. Er op de schep stappen/trappen alsof je de schep de grond in wil krijgen.
Beetje een Redneck methode maar werkt voor mij perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

@kneusteun dat is inderdaad denk ik wel wat ik ga doen. Heb ook de Pirelli STR Rally's nog liggen in de zelfde maten.
En van de Guzzi ook nog een half versleten set Bridgestone Adventure cross AX41's in 19 voor en 17 inch achterband.
Begint hier een half banden magazijn te worden :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Ja dan snap ik het wel...
En ik zie regelmatig die maatjes (t7,tuareg) voor een leuk prijsje nog weggaan op MP dus je kan het inderdaad ook omzetten naar benzine geld ;)

En inderdaad balanceren met zulke noppen is beetje nutteloos imho.
Zodra je keer door stenen aan het raggen bent mis je al vrij snel weer een stuk nop en kan je opnieuw beginnen, en smooth zal het toch nooit worden XD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja precies, ik heb echter ook nog een setje straatbanden liggen dus die moeten denk wel gebalanceerd worden. Kan ik mooi de winter tot aan de volgende vakantie mee rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:17

A13X

Dude

Hegeman schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 07:31:
[...]

https://www.amazon.com/gp...itle_o03_s00?ie=UTF8&th=1
Ik heb zelf een NC750X uit 2017 en was naar zoiets aan het kijken. Het enige waar ik nog twijfels over heb is als je ze niet helemaal naar beneden zet of ze dan niet gaan verlopen over tijd. Maar deze zijn in ieder geval wat goedkoper dan de andere optie.

Het verwijderen is zoals ik het kan zien juist heel simpel. Splitpen eruit en de pin die door de voetsteun zit eruit tikken!
Om vervolgens een veer om je oren laten vliegen en die een uur te kunnen gaan zoeken :+

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTwizard
CLB schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:11:

Yep, hier een tevreden gebruiker van de zwarte Moto 2 :Y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zErdm_DXLchNT12KvAcFb9fiGk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMtFnO8dAJKW506AetsxfScS.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

@Blabla13 @$n@p$hot
[Afbeelding][Afbeelding]

Zijn uiteraard meer opties dan knight:

https://moto-cnc.com/nc75...footpeg-lowering-kit-h003

https://www.probrake.de/f...brXQtcr70GCvztNQyqzc08HWe

Misschien heeft wunderlich of die andere ook wel iets?

https://www.rwn-moto.nl/v...otech-sw-frs-071?c=114981

Deze kunnen maar 1,5cm

https://www.mdi-online.nl...oetsteunen-voor-22mm-mizu

Genoeg opties met even zoeken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
Het is weer Sinterklaas!!!
Nieuwe insta 360 binnengekregen op het werk en nieuwe DJI air 3S!

Aangezien dat spul allemaal prive gebruikt mag worden ben ik daar best happy mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Mooi dat Probrake.de ook in je lijstje staat. Ik heb daar volledig instelbare rem/koppelingshendels vandaan. (nadat ik 2 andere modelspecifieke setjes van andere leveranciers terug heb kunnen sturen omdat ze simpelweg niet passen |:( )
Inmiddels is hun assortiment uitgebreid zie ik, inclusief crash-pads en voetsteunen. Zo te zien is de kwaliteit daar dik in orde, en dat voor een schappelijke prijs.

Bij die crash-pads zijn de slijtagedelen ook los na te bestellen, dus je hoeft niet alles te vervangen als er een wat lichtere schade op zit.

Mochten de remleidingen eens aan vervanging toe zijn, dan weet ik alvast waar de staalomvlochten remleidingen vandaan gaan komen. Vooralsnog is dat overigens niet meer nodig, want de Brembo blokjes hebben momenteel bite zat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelfp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-05 16:39
[...]

Ik val ook in die categorie denk ik, qua afstanden. Paar jaar geleden mijn rijbewijs gehaald (midlife crisis :-) ), vroeger nooit brommer gehad. Gemotoriseerd op 2 wielen was dus compleet nieuwe ervaring. Om de vaardigheden (buiten het rechtdoor rijden) op peil te houden, ga ik nog regelmatig even een uurtje naar een AVB terrein om daar wat draaien en remproeven te doen. Zorgt er wel voor dat ik met duopassagier gewoon kan draaien op de weg. Mijn broer met motorrijervaring vanaf zijn 18e (we zijn nu beide de 55 gepasseerd) moet dan nog met de voetjes aan de vloer voor- en achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1chardTM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:43
Ik zie in het begintopic een paar mensen met een Honda CBF 600S. Heb er zelf sinds een jaar ook 1, rijdt heerlijk. Ik wil graag het windscherm vervangen, want deze is waarschijnlijk door de zon lelijk geworden (niet doorzichtig meer). Gelijk een goed moment om een iets hogere te kopen zodat ik hopelijk ook iets meer windvrij ben. Ben benieuwd of de andere eigenaren van een CBF 600S ervaring hebben met een niet standaard windscherm, en zo ja welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

Ik schreef dan ook 'meerdere motoren versleten' - m.a.w. niet alleen maar dat pasje in de portomonnee meedragen. Ik kan me ook nog discussies hier in het motortopic heugen van mensen die beweerden die manoeuvres nooit meer uit te voeren omdat ze 'zinloos' zouden zijn op de openbare weg. En om helemaal van het anecdotische weg te blijven schreef ik ook niet 'ik ken' maar 'er zijn' - en die zijn er zeer zeker, ook op buitenlandse fora kom ik die discussies nog wel eens tegen.
Boudewijn schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:40:
[...]

Is 8-10u avb echt standaard? Wow ik meen er zo 20 gehad te hebben.
Slaagde wel voor alle avb-oefeningen (de eerste oefening moest ik 2x doen omdat ik er gewoon niet bij was, maar bij 2e poging superstrak) en heb de noodstop tot 75 oid gedaan. Merk wel dat de motor heel vertrouwd voelt terwijl ik nooit brommer oid heb gereden.
Dat is het gemiddelde hier op de rijschool, maar geen twijfel ook onder lichte druk van de markt - verwachtingen van leerlingen enzoverder. De instructeurs zelf geven ook aan liever meer tijd aan een student te kunnen besteden want we kunnen zo zoveel meer leren dan het standaard AVB werk, maar een hoop mensen willen daar niet voor betalen. Je ziet ook maar een heel klein percentage van de motorrijders (en een microscopisch gedeelte van de automobilisten) na het behalen van het RBW nog terugkomen voor extra rijtraining zoals slipcursus of VRO.
Juist, dikke typfout idd :+ ik zit sowieso wel aan een keer of 8 de wereld rond als ik ruw inschat hoeveel auto's ik gereden heb en hoe hoog de km-stand daarop is opgelopen. Mijn laatste lease-auto sowieso van 8km bij aanschaf nieuw tot 177k toen 'ie wegging, mijn huidige Dacia van 15k naar 138k... alleen die twee auto's samen zijn al goed voor dik 280k. De EV's zijn ondertussen ook goed voor ~30k in de laatste anderhalf jaar... en ik rij al een tijdje rond.

Sterker nog, ik denk dat ik op de motor ook al in diep in de 6 cijfers voor de komma zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
En hoeveel van die 1200-3400km zijn dan van een motorvakantie? Een beetje vakantie is toch wel 3000km denk ik? Ik denk dat er ook heel veel zijn die eerder in uren dan in km's denken per jaar. Een paar keer een ritje in het weekend, en dan is het seizoen weer over. Tja, als je geen tijd hebt heb je geen tijd.

Ik rij vaak wel 10-15K per jaar, maar daarvan is 5-10K een vakantie, en de andere 80% hetzelfde stuk snelweg. Tja, dan leer je wel omgaan met verkeer, maar niet perse echt rijden, geen behendigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat laatste is zeker waar. Op een VRO was er een in de groep die 25k per jaar deed. Hij woonde vlak bij de snelweg. Dus zijn dagelijkse rit: oprit van de snelweg op, oprit van de snelweg af, en tada, hij stond op het industrieterrein. Die had geen flauw idee wat een bocht was, want die kwam hij nooit tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
Pyr0_ schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:16:
Eindelijk de strom verkocht, krijg net bericht van iemand die was komen kijken dat ie 'm wil hebben. Niet m'n vraagprijs (3.5) voor gekregen (2.9), maar alé, ben 'm iig kwijt. Weer een last minder.

Qua ergonomie ben ik er onbedoeld op de multistrada enorm op vooruit gegaan btw. Ik merkte op de strom vanmidag gelijk dat m'n houding niet lekker was, armen te gestrekt c.q. zitpositie teveel naar achter. Vaste lezers hebben wellicht onthouden dat ik enorm gesukkeld heb met m'n rug op de strom. Maar op de multi heb ik vorige week bijna 9 uur gereden en alleen een (behoorlijk) vermoeide rug aan over gehouden. Met de strom had je me op kunnen vegen. Nu doe ik ook alweer een maandje of 6 flink sporten en veel fysio dus daar zit ook wel veel winst in. Maar door dat ritje op de strom net merkte ik wel gelijk goed het verschil.
Ja ergonomie. Mn Harley is een stuk lager dan de XSR900, maar voor mijn benen en rug is het stukken beter, omdat ik mijn benen vooruit kan zetten ipv gevouwen naar achteren.

Moet wel een ander zadel gaan zoeken, want afgelopen zaterdag was na die 5 uur rijden mn bips een beetje ongevoelig zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

UTwizard schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:48:
Yep, hier een tevreden gebruiker van de zwarte Moto 2 :Y
Goede bouwkwaliteit en dergelijke, voelt kwalitatief goed aan?
* CLB heeft wel interesse, maar moet eerst wat geld in een nieuw voorspatbord steken...

Er is namelijk een stuk uit het voorspatbord van de Kawasaki Z800 gebroken, daar zijn we niet blij mee.
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe, maar kom niet helemaal achter de juiste kleur van de Z800 / spatbord.

Het gaat om een Z800 ABS uit 2016 aldus Kentekencheck /RDW en volgens ChatGPT gaat het om 'Pearl Stardust White', maar die rept over een Performance Edition en e-Version van die Z800 in die kleur. Als ik afbeeldingen zoek van die modellen klopt het niet met wat ik hier voor me heb staan qua motor...

Z800 2016:
Afbeeldingslocatie: https://storage.kawasaki.eu/public/kawasaki.eu/en-EU/model/16ZR800B_44JWHTDRF2CG_C_002.png

Z800 2015:
Afbeeldingslocatie: https://storage.kawasaki.eu/public/kawasaki.eu/en-EU/model/15ZR800B_44JWHTDRF2CG_C.png
Lijkt erop dat het dus een 2015-model is wat ik hier heb staan toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/aHmE05KQa2uE1pPbsdwGRNbq.jpg

Heeft misschien te maken met de 'tenaamstelling in 2016', aldus RDW?

EDIT: Is dit de juiste?
Zie 'm ook bij KawasakiOriginalParts of onderdelen-kawasaki.nl en wat Duitse shops...
Ook even geïnformeerd bij Kawasaki zelf, gevonden shops voelen toch allemaal wat mwah mwah aan ofzo.

Ook gevonden bij Goedhart, ook maar een berichtje gestuurd...
EDIT: Duur geintje... 200 euro spatbord, uurtje werk, beugels, popnagels en wat stickers... +/- 320 euro.

[ Voor 32% gewijzigd door CLB op 23-05-2025 17:44 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

botoo

💀 too old to die young

ozzynator schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:30:
Moet wel een ander zadel gaan zoeken, want afgelopen zaterdag was na die 5 uur rijden mn bips een beetje ongevoelig zeg maar.
Herkenbaar, die zachte zadels waar Harleys af-fabriek mee uitgerust zijn, zijn nogal waardeloos bij langdurig gebruik. Alternatief is het huidige zadel opnieuw te laten vullen en bekleden (bv door https://www.silvermachine.nl/ die heel fraai werk aflevert, of https://www.tijgerleathers.nl/ waarvan ik ook heel fraai spul heb gezien) maar je kan ook kiezen voor bewezen goede zadels van https://www.saddlemen.com/ (die momenteel aardig aan de prijs zijn).

Zelf heb ik gekozen voor Saddlemen (met ouwe lullen rugsteuntje :+), geen moment spijt van gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDCDnTIQFv9-2bH0NemVMwvqRVY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B51L7erlmNQUcye9bROCSWHU.jpg?f=fotoalbum_medium

Een zadel moet vooral goed onder jouw ( * ) passen en mag dan best redelijk hard zijn, zacht zit lekker voor 10 minuten en knelt daarna je bloedsomloop af zodat je dat 'dove' gevoel krijgt.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
Ja ben ook aan het kijken naar een Saddlemen, momenteel valt het mee ivm de dollarkoers. Maar denk dat ik het gewoon in NL of Dld ga bestellen, geen zin in dat douane geneuzel.

https://shop.thunderbike....egade-Knuckle-oxid-7.html

Wat voor kuipje heb je er op zitten @botoo ?
Pagina: 1 ... 45 ... 47 Laatste