Vandaag was Epic

.
Van 8 tot 10 vanmorgen hadden we 8 leerlingen op de baan voor AVB les, 2 groepen van 4 die ieder een instructeur kregen. Maar één van de groepen had een leerling die volgende week op examen moet en aangaf nog veel moeite te hebben met o.a. de langzame slalom en de vertragingsoefening. Ik kreeg dus eerst een groep van 4 toegewezen om deze te helpen de langzame slalom onder de knie te krijgen. De één deed het vlotter dan de andere, uiteindelijk heb ik hem bij 3 van de 4 studenten vloeiend gekregen - 3 keer op een rij, zodat je zeker weet dat het niet per ongeluk goed ging.
En dat gevoel dat iemand op basis van jouw begeleiding iets nieuws beheerst, iets wat ze eerst heel moeilijk vonden, is gaaf

.
Daarna die ene leerling apart meegenomen voor de vertragingsoefening. Kon hem wel al, in theorie, maar de praktijk was slordig en kwam steeds te laat / niet goed voorbereid bij het slalomgedeelte aan waardoor die dus ook mislukte. Het kostte ons samen 20 minuten goed oefenen met waarbij ik steeds één ding aanpakte bij elke poging en waarbij we de snelheid langzaam hebben opgebouwd van 40 naar 45, toen 50 en daarna iets boven de 50.
En ook die staat nu strak

leerling is nu 100% klaar voor het AVB examen.
Van 10 tot 12 hadden we een 'try the bike' met 5 leerlingen die nog nooit motor hadden gereden. Eerst instructie op de middenbok: zithouding, starten, op- en terugschakelen. Daarna eerst even inrijden en daarna enkele oefeningen met ze aangepakt. Hoe moet je tegensturen (maw hoe werkt sturen op een motor nou eigenlijk), instructeur deed voor hoe je prima zonder handen, staand of zelfs achterover liggend met alle 4 de pootjes de lucht in kunt rijden, die motor gaat tóch wel rechtdoor. Hij gebruikte wel even een klemmetje op het gas hiervoor. Snelle slalom gedaan, precisiestops (dus met terugschakelen) en langzaam rijden met één hand.
En toen zei de instructeur: We gaan nog één oefening doen, de spannendste van de dag! Jullie gaan met 50 een uitwijkproef doen, en Htt-Thalan gaat deze even voordoen

. Ik: Oh, ok, ja, prima denk ik? Toch met enige zenuwen in de buik want die bandjes van mij zijn 1) iets minder grippy dan wat zij gebruiken (de achterrem trek je zonder enige moeite in de ABS op droog asfalt) 2) ze zijn ook nog eens hardstikke nieuw (300km oud ofzo) en 3) je doet het voor een hele groep studenten + een ervaren instructeur die allemaal op je vingers staan te kijken.
Maar ik kan met enige blijdschap melden dat dat allemaal wel prima wil ja - ook bij goed doordrukken in de bocht en een noodstop op de voorkant blijft het allemaal goed plakken - in ieder geval wel bij 21 graden zon op droog asfalt.
Om het af te maken na de lunch nog even anderhalf uur getailed bij een AVD les. Ditmaal 2 actieve leerlingen + instructeur dus we reden met 4 man. Mijn rijstijl was voorbeeldig en ik heb ook kunnen laten zien dat mijn overzicht en voertuigcontrole zodanig zijn dat ik al vér voor de vele rotondes kon inschatten waar de studenten in zouden voegen en welke naderingsnelheid ik moest hebben waardoor ik vrijwel nergens in die 90 minuten een voet aan de grond heb gehad, ik kon overal zo doorrollen, al was dat soms wel met 3km/u en slippende koppeling. Bewust niet overal de ideale lijn of plek op de weg aangehouden maar dat was dus om niet in elkaars wielen te rijden, ik koos steeds een plek waar ik de studenten goed kon zien maar ook om verkeer af te blokken als zij teveel ruimte lieten bij afslaan bijvoorbeeld.
Ja, ik kan wel zeggen dat ik mijn roeping gevonden heb. Dit was echt een vreselijk toffe dag en ik zie mezelf dit wel tot aan mijn pensioen doen. En die Twin gaat gewoon lekker met me mee.