HTT-Thalan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:56:
[...]
Aan jou, maar ook @
4x2
ik wil helemaal niet insinueren dat je shady bezig bent of zelfs maar lichtgrijs

. Uiteraard top dat je volledige openheid geeft zoals een verkoper dat mag verwachten en laten we eerlijk wezen: Meer kun je ook niet doen bij een voertuigverkoop. Dat is dan ook niet mijn punt.
Ik had ook absoluut niet de indruk dat je iets insinueerde

Een beetje zorg om veiligheid in het verkeer is niet gek, zeker niet van iemand die op weg is instructeur te worden
Ik zag of zie er ook helemaal niets in dat shady is, zolang het netjes gemeld wordt. In dit geval ging het om een motor van 33 jaar oud met ruim een ton ervaring. Dan kan iedereen zich wel voorstellen dat er uiteraard wat aandachtspunten zijn/slijtage is opgetreden. Het punt is dat "shimmy" verschillende oorzaken kan hebben (band, velg, remmen, vering, lagers, etc) en de verkoper er geen geld meer in wilde steken (want die had een nieuwe motor). Ik wilde zelf de investering ook niet doen, omdat dit type motor maar weinig te koop staat en het dus lastig is te bepalen wat zo'n ding waard was. Naar nu blijkt: Een paar honderd euro.... Dan kan het ook absoluut niet uit om van alles te vervangen voor verkoop

Vanuit een breder perspectief:
We hebben (nog) geen motor-APK. Die is steeds door de lobby tegengehouden en één van de argumenten is altijd geweest dat de motorrijder in NL echt wel voor zijn motor zorgt + dat de statistieken laten zien dat defecten danwel slecht onderhoud slechts in een klein percentage debet was aan het ongeval.
Laat ik het zo zeggen, ik had die motor die ik (namens iemand anders) verkocht gerust voor een APK durven wegbrengen. Banden, remmen, vering, verlichting etc. waren gewoon goed

Dan moeten we dat niet doelbewust verder gaan afbreken door shortcuts te nemen. Dat je volledige openheid biedt, nogmaals, prima, maar niet meer dan je mag verwachten. Maar het is in mijn beleving niet zo dat je 'niet meer kunt doen'. Je kunt 1) de reparatie zoals het hoort uit (laten) voeren, 2) het voertuig zelf in gebruik houden of 3) afvoeren danwel slopen voor onderdelen (niet waarschijnlijk, maar ik noem het omdat het nu eenmaal wel mogelijk is).
Wat mij betreft is het overdreven om een gebruikt voertuig met een klein defect te laten slopen omdat het (voor verkoop) te duur is om te repareren. Je moet de punten uiteraard wél netjes vermelden. Pas als je doet alsof er niets mee aan de hand is ga je de fout in en voor zover dat nu nog niet 't geval is zou iets verkopen met verborgen gebreken van mij wel strafbaar mogen worden ook
Aan de (potentiële) koper om dat voertuig niet te kopen of na aankoop te laten nakijken/repareren danwel er zo mee te rijden. Je bedoelt het waarschijnlijk niet zo maar als een voertuig dat te koop aangeboden wordt geen slijtage of gebreken mag vertonen zal de 2e hands markt voor auto's en motoren (en brommers etc) waarschijnlijk snel instorten. Met uiteraard weer tot gevolg dat iemand met een wat kleinere portemonnee dus geen auto of motor meer kan kopen/rijden. Dat moeten we - denk ik - ook niet willen

Zoiets verwatert naarmate de lijst eigenaren groeit en bij motoren gaat dit nu eenmaal wat sneller dan bij auto's.
Het probleem is ook dat in die rij eigenaren er vaak iemand bij zit die niet eerlijk is. Dat ligt dan natuurlijk niet aan de motor, maar aan die oneerlijke persoon.
En daarom vind ik - alle openheid ten spijt - dat het onwenselijk is om een voertuig met dit soort toegepaste truukjes nog terug het circuit in, danwel de weg op, te sturen.
Wmb ligt daar een taak voor de overheid/RDW. Dus stel jij hebt zo'n RT en je schakelt 't ABS systeem uit om de (op zichzelf goede) redenen die 4x2 hier noemt. Dan geef je dat door aan de RDW, en dan komt er een aantekening op het kentekenbewijs (een beetje zoals je aantekeningen/codes op je rijbewijs kunt krijgen). Die aantekening blijft dan staan tot zo'n motor is herkeurd (alsin, de RDW heeft geconstateerd dat 't ABS systeem weer naar behoren werkt) of als hersteld is gemeld door een garage/dealer.
Je kunt 't idee trouwens ook vergelijken met euro 5 diesel auto's die euro 4 diesel auto's worden, als het roetfilter kapot is en verwijderd wordt zodat de auto alsnog door de APK komt. Dit wordt ook geregistreerd, met de lagere emissieklasse tot gevolg.
4x2 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:00:
[...]
Je weet dat dat 'normaal' is bij motoren? De snelheid waarbij je het effect krijgt is afhankelijk van de grootte van het voorwiel. Voorwaarde is wel dat je het met 1 vinger moet kunnen stoppen en het alleen op een vrij specifieke snelheid optreed, anders is er meer aan de hand.
Soms is het (tijdelijk) weg te krijgen door een andere band, vering anders in te stellen of, de grootste boosdoener, de topkoffer te verwijderen.
Neemt niet weg dat het netjes is om het te melden, maar in principe is het normaal gedrag.
Dat het normaal is, daar ben ik het niet mee eens. De meeste motoren waarop ik gereden heb doen het helemaal niet. De Diversion doet het sinds er een topkoffer op zit heel minimaal (echt maar heel minimaal, niet zoals de genoemde motor) rondom 60km/u. Het zou me niet veel verbazen als ik het weer weg is als ik de vering wat bijstel inderdaad. Dat moet en wil ik ook nog een keer doen. Maar ik wil ook de te slappe voorvering (bekend Diversion dingetje) nog eens vervangen met Hyperpro.
De betreffende motor is 15 jaar van de vorige eigenaar geweest, en die motor heeft al die 15 jaar (meerdere sets banden e.d dus) dit probleem gehad. Die motor slopen omdat er iets mis mee is gaat uiteraard te ver. Ik meldt altijd alle minpunten waar ik van weet (ik kan ondanks opleidingen en ervaring ook niet dwars door een auto of motor heen kijken uiteraard) en daarna is 't aan de koper om te snappen dat een 30+ jaar oude motor met ruim een ton ervaring (in dit geval) nou eenmaal niet meer nieuw is en absoluut beter zou worden van wat TLC

Ik heb in het verleden wel eens wat verhandeld (toen voornamelijk auto's). 100% doorlichten is ook voor een professional niet te doen. Maar ik wilde altijd wel weten wat ik verkocht, en ik wilde ook niks verkopen dat ik zelf niet zou willen hebben omdat ik 't rommel vindt. De motor die ik eerder in deze post noem is ook zo'n voorbeeld. Ik heb daar eerst een middagje op rond gereden om een indruk te krijgen wat ik te koop zou gaan aanbieden.
Naast m'n huidige werk wil ik ook weer een beetje de handel (hier en daar een auto, maar ongetwijfeld ook wel een motor hier en daar, wheeler dealer style, hobbymatig+ zullen we maar zeggen.) oppakken, maar mijn aanpak zal hetzelfde blijven. Voordat zo'n voertuig op internet gaat heb ik er een tijdje mee gereden en weet ik zeker dat het voertuig in goede staat is
Ik hoop bij dat soort bestuurders vooral dat ze stiekem zonder rijbewijs achter het stuur zitten. Want als die mensen een geldig rijbewijs op zak hebben, is het pas écht ernstig gesteld
[
Voor 10% gewijzigd door
Destruction op 15-05-2025 23:20
]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.