Hét grote motortopic - Deel 27 (2025) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 42 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:30
Bommes schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:13:
Check keuze gemaakt en toch ook weer niet.
Nieuwe rubbers besteld voor de Tuareg.
Mitas enduro trail xt plus 150/70/18
Metzeler MC 360 Mid hard 90/90/21

Gekozen voor precies wat ik er nu ook al op gemonteerd heb, bevalt meer dan uitstekend.
Die XT+ zijn echt super! Heb ze al klaar liggen om na de zomer er weer op te gooien.
Vooral die voorkant vind ik echt super veel vertrouwen geven op alle ondergronden, zelfs op asfalt gooi je hem makkelijk plat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
botoo schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:30:
[...]

Ook wel omschreven als een rustoord voor bejaarden :+
Ik moet zeggen dat ik het wel kan vinden met bommes, ik sta liever op een relaxte natuurcamping of wildkamperen dan een hotel.

En met de vriendin samen doen we vaak airbnb's maar dan wel zoeken naar eentje die mooi afgelegen ligt.

Laatste trip in de herfstvakantie naar frankrijk was helemaal super want de campings waren dicht dus de paar die open gingen voor ons waren 100% voor onszelf en dus lekker fikkie stoken en kletsen met de camping bazen.

Ik ben toch nog 10 jaar jonger dan bommes en dus ook al bejaard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Wildkamperen is helemaal het einde. Helaas nog nooit met de motor gedaan, maar wel met de auto: 4 weken rondtrekken met het hele gezin in Zweden en dan letterlijk gewoon ergens een mooie plek aan het water vinden, tent op, vuurtje bouwen en avondeten maken. Stukje vers hout vinden om een lepel te snijden, vissen, kinderen lekker in de modder of in het water spelen en veel lezen. Echt heerlijk.

Staat echt hoog op mijn bucketlist om dat eens een keertje solo of met 2 personen te doen, ieder op een eigen motor wel en dan wat lichte offroad paadjes meepakken. Niks te moeilijk, hoef me niet in het zwee(d)t (:')) te werken, gewoon lekker buiten zijn en veel natuur zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
Maat van mij doet regelmatig ook kampeer weekendjes in NL.
En ik ben vorig jaar met hem meegeweest naar een van die natuur campings en dat is echt wel tof.

https://natuurkampeerterreinen.nl/kamperen/

Zelfs in NL kan je dan best leuke plekken vinden waar je amper last hebt van mensen en lekker met de motor naast het water kan staan met je tentje.

Edit:
Dit was bij landgoed Vilsteren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHl7phAHdVWRAgshmdsVyjGUiWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DI8sqOXehhlhWzecEfOD1jdB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door kneusteun op 15-05-2025 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Laatst online: 14-09 21:55
kneusteun schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:08:
[...]

Toen scenic nog gratis was heb ik nooit problemen ondervonden.
Vind alleen abbo een no-go.

Maar check ook even de settings, volgens mij had scenic ook een "snap to road" optie.
Tja, een abonnement vind ik zelf ook niet echt ideaal, maar dat is nou eenmaal hoe het tegenwoordig gaat. Van alle opties die ik heb bekeken, vind ik Scenic toch wel het prettigst voor het plannen van routes (maar goed, da’s natuurlijk mijn persoonlijke voorkeur).

Osmand heb ik nog niet echt een eerlijke kans gegeven. Op het eerste gezicht voelde de app wat oubollig aan, en dat sprak me niet zo aan — maar dat is ook weer een kwestie van smaak :)

Ik kon trouwens geen instelling vinden voor “snap to road”. Misschien moet ik Osmand toch maar eens serieus gaan proberen 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Tribunus schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:30:
[...]

Tja, een abonnement vind ik zelf ook niet echt ideaal, maar dat is nou eenmaal hoe het tegenwoordig gaat. Van alle opties die ik heb bekeken, vind ik Scenic toch wel het prettigst voor het plannen van routes (maar goed, da’s natuurlijk mijn persoonlijke voorkeur).

Osmand heb ik nog niet echt een eerlijke kans gegeven. Op het eerste gezicht voelde de app wat oubollig aan, en dat sprak me niet zo aan — maar dat is ook weer een kwestie van smaak :)

Ik kon trouwens geen instelling vinden voor “snap to road”. Misschien moet ik Osmand toch maar eens serieus gaan proberen 😅
Zat eerder ergens in de settings verstopt, geen idee of het er nog in zit.
Ik was ook echt fan van scenic maar heb het nu al zeker een jaar niet gebruikt, zit nu op osmand maar dat is poging twee.

Eerste keer had ik een hoop issues met osmand, tegenwoordig werkt het opeens dikke prima.
Geen idee of er een giga update was geweest.

Er zijn zoveel opties en eigenlijk werken er een hele hoop goed, en afhankelijk van persoonlijke voorkeur kies je wat het fijnst te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 21:29

GSX-MAN

de/het/een

Kamperen, ik ben daar echt teveel een prinsesje voor. Ik kan het ook niet kwijt op de motor, de laatste keer dat we met het gezin zijn wezen kamperen heb ik de achterbank van de Laguna station platgelegd, de hele atuo tot de voorstoelen volgestampt met spullen en ben er toen met één van onze kinderen op de motor achteraan gereden. Voor één nacht kamperen.

Minimalisme is aan mij niet besteed.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
GSX-MAN schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:36:
Kamperen, ik ben daar echt teveel een prinsesje voor. Ik kan het ook niet kwijt op de motor, de laatste keer dat we met het gezin zijn wezen kamperen heb ik de achterbank van de Laguna station platgelegd, de hele atuo tot de voorstoelen volgestampt met spullen en ben er toen met één van onze kinderen op de motor achteraan gereden. Voor één nacht kamperen.

Als ik kinderen had had ik ook niet gekampeerd, dat zou ik mijzelf en alle andere mensen niet aan willen doen :+

Maar kamperen moet je liggen, hoewel ik wel merk dat mijn vriendin (schurft hekel had aan kamperen) langzaam bijdraait.
Haar idee van kamperen was zo'n overbevolkte camping met schreeuwende kinderen en iedereen tegen elkaar aan geparkeerd etc. nu we in Zweden wat gekampeerd hebben ziet ze steeds meer de charme en de rust ervan _/-\o_

Maar wild kamperen zou voor haar denk ik ook net een stapje te ver zijn nu nog. Schijten in het bos, even een paar dagen niet douchen... hell no :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Hier zie je de bepakking per motor (hadden zelfs veeeel teveel weer mee, was warmer in de herfst dan verwacht)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yw5bwdSKoqwJ4g1LUjTqM4wfx94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4LxIKrzNEneA8EOmpuCL8yF.jpg?f=fotoalbum_large

Wat er allemaal uit komt ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Cu-LXxxtRmT-3FvFFGcfAHs-j0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJWGwL470MGDKMITa9s55qCU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:16
De afgelopen twee jaar meegedaan met de Tenere Travel Trophy. Een week lang kamperen dus, maar wel de fancy optie gekozen waarbij bagage door de organisatie vervoert wordt. Nergens naar kijken en alles in een tas van 150 liter dus, dat scheelt.
Dit jaar doe ik niet mee en gaan we zelf op pad en moet dus wel alles mee. Nog nooit gedaan, ben benieuwd :)

Edit: En je denkt misschien, 'maar met zo'n zijspan ruimte zat toch'? Dat klopt in theorie, maar ik krijg die koe er niet uit :+

[ Voor 15% gewijzigd door Melkunie op 15-05-2025 08:52 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:28
Tweedaags werkbezoek in Eindhoven. Ik hoor nu ook bij de motor-bij-de-Laarbrug-Club. oOo

[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itobSrnHvOlF0eI5slRnaPv3lrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BAjgcwwUcs9A8hMLPMLzK3f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Wat ziet die Firestorm er raar uit man!

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:48
mjdb98 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:24:
[...]
Het is inderdaad niet altijd even snel om eerst weer om te kleden.Maar zelf heb ik een paar schoenen op kantoor staan.
En voor de zomer twijfel ik of een kevlar spijkerbroek een optie is. Dat scheelt al een stuk als die niet uit hoeft. Maar weet niet of dit dezelfde bescherming kan bieden als het nodig is.
Ik rij bijna altijd met motorjeans, maar op een iets warmere dag vind ik dat niet heel chill op kantoor.

Ik denk dat een setje sneakers op kantoor al een hoop helpt; dat zie ik veel terugkomen.

Auto blijft mijn voorkeur hebben voor woon-werk. Het is 110km enkele reis en vooral na lange dag werken vergt de terugweg in de auto een stuk minder aandacht dan op de motor. Dus het zal wel bij mooi weer ritjes blijven voor woon-werk.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb zelf ook schoenen op het kantoor staan. Ik rij met motorpak over kleding heen. Altijd grappig, de eerste keer bij een nieuwe klant de motorbroek naar beneden schuiven en angstige gezichten te zien :+

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:29

Bommes

Capo del formaggio

kneusteun schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:52:
[...]

Die XT+ zijn echt super! Heb ze al klaar liggen om na de zomer er weer op te gooien.
Vooral die voorkant vind ik echt super veel vertrouwen geven op alle ondergronden, zelfs op asfalt gooi je hem makkelijk plat.
Ik heb de voorganger (E-09) er nu op zitten, en hiervoor op de Guzzi ook. Erg fijn bandje.
Voor heb ik voor de Metzeler gekozen, die geen ik er nu ook op liggen.
Maar ik werd er door @harley op gewezen dat de MC360 geen tubeless band is :o
Dat was mijn niet opgevallen, en zit nu ook al een jaartje op mijn Tuareg, zonder binnenband.
De lucht blijft er gewoon in zitten :P
Maar misschien nu toch voor de zekerheid maar een binnenbandje er bij in doen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Oh dan heb je nu bewezen dat ie het wel is 😂
Nooit bij hoeven te pompen? Zeker als je lage spanning hebt zou je verwachten dat er wel eens wat langs glipt dan….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Nou ja er moet altijd wel ergens wat lucht bij, ook achter. Maar dat is niet elke week zeg maar. Dus mij nooit als dusdanig opgevallen @kneusteun

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
What is the difference between a tube (TT) and a tubeless(TL) tire? Short answer? An embedded rubber liner on the inside of the tire carcass. The objective of all the materials used on a tire are about improving every performance aspect; the best balance between grip, durability and flexibility. Surprisingly, the ideal rubber mix in a tire is porous, it is designed to unnoticeable leak air.
https://www.contimotousab...ce-tube-vs-tubeless-tire/

Today I learned.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

_eLMo_ schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:46:
Ik heb zelf ook schoenen op het kantoor staan. Ik rij met motorpak over kleding heen. Altijd grappig, de eerste keer bij een nieuwe klant de motorbroek naar beneden schuiven en angstige gezichten te zien :+
Herkenbaar. :P Bij mijn vorige werkgever ging ik ook soms, heel incidenteel, met de motor. Maar op de (relatief open) afdeling zaten ook een paar dames, waaronder een inkoopster van rond de 60. "Dames, oogjes even dicht want ik trek mijn broek uit!" :+ Waar gewoon een spijkerbroek onder tevoorschijn kwam.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Bommes schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:09:
Nou ja er moet altijd wel ergens wat lucht bij, ook achter. Maar dat is niet elke week zeg maar. Dus mij nooit als dusdanig opgevallen @kneusteun
Achja, ken er wel een paar die met tape en wat knutselwerk een T7 tubeless hebben gemaakt.
Volgens mij kom je met best een hoop weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Afbeeldingslocatie: https://poahshop.nl/wp-content/uploads/2020/08/Vaak-buj-te-bang_tshirt_zwart-1.jpg

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:08:
Wildkamperen is helemaal het einde. Helaas nog nooit met de motor gedaan, maar wel met de auto: 4 weken rondtrekken met het hele gezin in Zweden en dan letterlijk gewoon ergens een mooie plek aan het water vinden, tent op, vuurtje bouwen en avondeten maken. Stukje vers hout vinden om een lepel te snijden, vissen, kinderen lekker in de modder of in het water spelen en veel lezen. Echt heerlijk.

Staat echt hoog op mijn bucketlist om dat eens een keertje solo of met 2 personen te doen, ieder op een eigen motor wel en dan wat lichte offroad paadjes meepakken. Niks te moeilijk, hoef me niet in het zwee(d)t (:')) te werken, gewoon lekker buiten zijn en veel natuur zien.
Heel vet. In principe wil ik over 12 weekjes hetzelfde doen: een rondje Scandinavië, beetje TET en wildkamperen inderdaad.
kneusteun schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:18:
Maat van mij doet regelmatig ook kampeer weekendjes in NL.
En ik ben vorig jaar met hem meegeweest naar een van die natuur campings en dat is echt wel tof.

https://natuurkampeerterreinen.nl/kamperen/
Dank voor de link, misschien ga ik maandag wel ff een nachtje kamperen. Gewoon even 2 daagjes eruit, moet ik eigenlijk vaker doen :)
GSX-MAN schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:36:

Is ook een kwestie van wennen, inmiddels krijg ik alles in de 2 zijkoffers. Alleen m'n tentje/statief/winterjas bind ik dan nog achterop. En een tanktas voor boodschappen/flesje water etc. En dan heb ik echt alles mee wat ik maar nodig kan hebben, brandertjes, ehbo set, teveel kleren, laptop, boeken, camera etc. Gewoon nog eens proberen. Met een gezin is natuurlijk wel wat anders dan solo. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Dat is echt een familie uitspraak bij ons.

Pa kan je even mijn duikfles vullen bij de brandweer..
Eeehhm dit is een 300 bar fles geen 400... "vaak ben je te bang"

Toyota landcruiser op de ambulance achter een oude fiat panda.... "vaak ben je te bang"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Aikon schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:31:
[...]

[...]

Dank voor de link, misschien ga ik maandag wel ff een nachtje kamperen. Gewoon even 2 daagjes eruit, moet ik eigenlijk vaker doen :)

[...]

I
Ja die maat van mij heeft mij dat ook weer bijgebracht.
Deed het vroeger heel veel, maar door volwassen proberen te worden veel te druk en deed het eigenlijk nooit meer.

Maar gewoon op zaterdag weg en s'avonds gezellig biertje vuurtje en mooie verhalen, en op Zondag avond weer terug. Erg goed te doen en gezellig, en werkt goed als ontspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:01
Ik wil ook gaan kamperen binnenkort. Heb ondertussen tentje en slaapmatje maar moet nog wel wat dingetjes zoals slaapzak (keuze is reuze...), stoeltje en wat kleine grut zoals brandertje en kookgerei en dergelijke. En een tas om de grote spullen in te doen die ik dan wil vastbinden achter me. Alleen is de geldboom ff kaal, moet de strom nog altijd verkopen. 8)7

Alleen ik heb al sinds ik een jaartje of 15 was niet meer gekampeerd, dus dat vindt ik toch nog wel ff spannend. Eerst maar eens 1 nachtje weg ergens. Eind juni/begin juli 3 weken vrij dus dan wil ik echt wel wat langer erop uit. Maar zoals kneusteun zegt hanteer ik ook het motto, vaak ben je te bang, gewoon doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:55
kneusteun schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:52:
[...]

Had jij niet juist moeite met deze band voor @Looner ? En @Bommes waarom gebruik jij deze niet ook voorop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:54
Voor routes die we thuis maken:
Route maken via de kurviger website, exporteren als GPX.
GPX Route rijden via OSMand.

Voor adhoc-routes onderweg gebruik ik meestal de (oude) Kurviger Pro app (ooit gekocht).

OSMand ziet er wel wat technisch/oubollig uit, maar de mogelijkheden en instelbaarheid zijn geweldig. Als je eenmaal jouw fijnste settings hebt gevonden, werkt het meer dan prima. Batterij verbruik valt ook mee.

Tijdens mijn afgelopen buitenland vakantie heb ik gezien dat de OSM -kaarten soms meer up-to-date waren dan de Garmin-kaarten van mijn mede-reiziger.

Edit: ik zie nu pas dat je een Iphone hebt ... :o

[ Voor 3% gewijzigd door djiedjee op 15-05-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

WilbertNeems schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:47:
[...]

Had jij niet juist moeite met deze band voor @Looner ? En @Bommes waarom gebruik jij deze niet ook voorop?
Ik wilde iets nog meer op offroad gericht, kreeg van een maatje de Metzeler als advies.
Daar dus voor gekozen.
Achteraf zou de Mitas enduro trail xt plus voorband ook best wel gekund hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 23:26
Pyr0_ schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:45:
Ik wil ook gaan kamperen binnenkort. Heb ondertussen tentje en slaapmatje maar moet nog wel wat dingetjes zoals slaapzak (keuze is reuze...), stoeltje en wat kleine grut zoals brandertje en kookgerei en dergelijke. En een tas om de grote spullen in te doen die ik dan wil vastbinden achter me. Alleen is de geldboom ff kaal, moet de strom nog altijd verkopen. 8)7

Alleen ik heb al sinds ik een jaartje of 15 was niet meer gekampeerd, dus dat vindt ik toch nog wel ff spannend. Eerst maar eens 1 nachtje weg ergens. Eind juni/begin juli 3 weken vrij dus dan wil ik echt wel wat langer erop uit. Maar zoals kneusteun zegt hanteer ik ook het motto, vaak ben je te bang, gewoon doen!
Ik heb dit stoeltje: Anbte Lichtgewicht campingstoel,... https://www.amazon.nl/dp/B0D1TX5M6Q?ref=ppx_pop_mob_ap_share
Ik ben niet de lichtste met ruim 100kg en 1.94m en heb het op een verjaardag ruim een paar uur ermee uitgehouden. Best compact pakket. Voor slaapmatjes is Exped wel een goed (duur..) merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:47
jeroenathome schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:30:
@Grolsch Als je lid wordt van een motorclub krijg je vanzelf routes toe gestuurd. Tevens heb je dan ook andere rijders om samen te rijden. Is wel gezelliger.

Voor de rest is het zoals @DrivinUCrazy aangeeft. Bij mra kan je veel vinden en zijn ook recent. De rest heeft twijfelachtige kwaliteit (Fouten of provinciale wegen).
Zoek maar eens op 'hoogspanningsroute' of 'langs kastelen, molen en boer'.
Zeker de laatste is een feest van fouten. Verboden in te rijden of over fietspaden zijn enkele dingen die je gaat tegenkomen.
Ik ben al bijna 25 jaar lid van een motorclub, maar ik ben gewoon benieuwd of er sites zijn met routes die ik nog niet ken :P
Tnx, hier ga ik naar kijken.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Bommes schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:11:
[...]

Ik wilde iets nog meer op offroad gericht, kreeg van een maatje de Metzeler als advies.
Daar dus voor gekozen.
Achteraf zou de Mitas enduro trail xt plus voorband ook best wel gekund hebben.
https://www.mitas-moto.co...nden/enduro-trail-xt-plus

Ik vind het best wel een noppenband, en gaf veel vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:53

_Apache_

For life.

Grolsch schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:08:
Weten jullie een goede site waar je motor routes makkelijk kunt downloaden?
https://www.gpstracks.nl/

Enige nadeel vind ik dat je niet makkelijk kan zien van waar naar waar de route gaat. Dus het vergt beetje zoeken / proberen / rondklikken.

[ Voor 25% gewijzigd door _Apache_ op 15-05-2025 12:41 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun

Ik herken het probleem.
Heb veel via outlets en websites gescoord.

En daar letterlijk honderden euro's mee bespaard, nog steeds niet goedkoop maar toch wel kwaliteit.

Slaapzak van 300 voor 70,-
Stove van 100 voor 30,-
slaapmat van 320 voor 100,-

En zo ga je snel besparen.

Denk daarbij aan bever outlets en ook websites als zalando lounge en best secret.

Het kost iets meer tijd, dat is waar maar ik kon na de T7 en huis en nieuwe auto niet nog even snel budget maken voor alles snel full price halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melkunie
Ik heb zelf ook schoenen op het kantoor staan. Ik rij met motorpak over kleding heen. Altijd grappig, de eerste keer bij een nieuwe klant de motorbroek naar beneden schuiven en teleurgestelde gezichten te zien :+
Gefikst!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Nou ik heb vandaag een voorproefje gekregen hoe het is om instructeur te zijn. Ik reed eerst mee met een volgauto achter 2 vergevorderde studenten (beide volgende week examen) maar daarna een half gevorderde student welke nog coaching nodig heeft waarbij wij (instructeur en ik) op de motor hebben gevolgd. Daarbij reed de echte instructeur dus in het midden (direct achter de leerling) en ik moest gewoon achteraan bijblijven. Niet moeilijk, want het ging allemaal uitermate rustig en beleefd (iets té beleefd eigenlijk wel).

Maar ik was de enige met een geel pak en ik had geen L bordje op de motor dus het leek alsof ik de les gaf :+ en dat was best een grappige gedachte. Tot mijn verbazing vond ik het op de motor ook veel makkelijker het overzicht te houden over de 2 motoren voor mij dan dat ik dat in de auto vond ondanks de vele spiegels, de mogelijkheid in te grijpen en slechts één leerling 'bij' hebben. Ik kon prima op mijn eigen veiligheid letten en goed spiegelen en toch ook voor mij de gevaren inschatting waar de leerling rekening mee zou moeten houden. Natuurlijk ben ik nog geen opgeleid motorinstructeur dus ik wéét waarschijnlijk ook nog een hoop dingen niet waar ik op zál gaan letten als dat eenmaal zo ver is, maar het gevoel was goed in ieder geval.

Wat betreft mijn eigen rijstijl kan ik tevreden zijn. Ik ben prima in staat me op de 'voorgeschreven wijze' door het verkeer te bewegen (dat ik het niet altijd doe daargelaten :+) maar ik zal nog heel veel moeten gaan oefenen op die bijzondere verrichtingen: Voor het IBKI moet je álle 12 feitjes perfect uit kunnen voeren om te slagen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 12:27

4x2

lộn xộn quá

Zo, de ABS van de RT is doorgelust, alleen de elektronica laten zitten (incl 3d geprint plaatje om m af te sluiten), alles weer goed gezet met motoscan (hij ging eventjes 740km/u gemiddeld door een canbusfoutje :+)

Remt wel een stuk prettiger zo, veel beter gevoel, wat ze bij BMW ooit bezield heeft om die rembekrachtiging te introduceren zal ik nooit begrijpen :D
Iemand RT kopen? Eigenlijk is het nu gewoon een iets lichtere en zuinigere Pan European 1100 :P

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

4x2 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:49:
(...)

Eigenlijk is het nu gewoon een iets lichtere en zuinigere minder betrouwbare en minder aantrekkelijkere Pan European 1100 :P
ftfy

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-05-2025 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Nee, die RT rijdt echt een heel stuk beter en het meest onbetrouwbare is al onklaar gemaakt.
Blok vertrouw ik wel.

(heb ze tenslotte beiden gehad)

[ Voor 13% gewijzigd door 4x2 op 15-05-2025 16:17 ]

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:52

jeroenathome

Een regel tekst

4x2 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:49:
Zo, de ABS van de RT is doorgelust, alleen de elektronica laten zitten (incl 3d geprint plaatje om m af te sluiten), alles weer goed gezet met motoscan (hij ging eventjes 740km/u gemiddeld door een canbusfoutje :+)
Zoiets heb ik met de garmin XT. Nooit geweten dat de teneré 1200 km/h kon halen. _/-\o_ Nog steeds uitschieters als ik de tracklog bekijk, maar niet zo extreem als die eene keer.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

4x2 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:16:
Nee, die RT rijdt echt een heel stuk beter en het meest onbetrouwbare is al onklaar gemaakt.
Blok vertrouw ik wel.

(heb ze tenslotte beiden gehad)
Ik vind dat wel een unieke wijze om te stellen dat een motor betrouwbaar is, als je dit bereikt door de stukken die dat niet waren, eraf te slopen _O-. Kijk ik zit je maar een beetje te zieken natuurlijk, de motor in kwestie heeft meer kilometers gelopen dan de meeste motorrijders in hun leven maken en dus moet je ook verwachten dat e.e.a. op een gegven moment versleten is, maar niet werkende ABS doorlussen vind ik erg gevaarlijk. Jij zegt het erbij.... de volgende verkoper misschien niet. En dan rijdt er straks een niets vermoedende beginner rond die om budgettechnische redenen met een goedkoop modelletje begint, die ten onrechte vertrouwt op een ABS dat er niet meer is.

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-05-2025 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Of de originele ABS module nokt er mee, daardoor doet de rembekrachtiging het ook niet meer en moet je met een soort wazige indirecte link tussen remcilinder en remklauw remmen waardoor je flink (FLINK) harder moet knijpen.

Dat is dus precies wat ik een paar pagina's geleden heb gezegd: nu heb je gegarandeerde remwerking met gegarandeerd geen ABS.

Als een volgende verkoper dat verder niet zegt: als ik me dr al druk om moet maken of m'n achterkleinkind een soort Hitler deluxe gaat worden kan ik dr ook beter helemaal mee kappen :)

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Nou ja, technisch gezien was er ook nog de optie van revisie of vervanging van de module of gewoon reparatie van het remsysteem dus eigenlijk ;-). Jury-rigging vind ik tot daar aan toe maar dan niet met voertuigen die nog verkocht gaan worden of het moet overduidelijk en inconsequentieel zijn zoals wat tierips om een stoelhoes vast te zetten enzo. Het overgrote merendeel van de rijders beheerst de remtechniek niet zodanig en autonoom dat ze het zonder ABS kunnen redden.

Maar goed, ik wil het puur gezegd hebben omdat ik het belangrijk vind deze kant van de zaak te belichten, ik snap uiteraard heus de kosten-baten overweging bij zo'n afgeleefd beestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdb98
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-09 15:47
mjdb98 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:38:

In dit geval is links inhalen eigenlijk al niet mogelijk omdat de witte lijn bijna op het gras geschilderd is. Dus daarin is het ook al wat vraagtekens over de positie van het inhalen.
Er was links toch meer ruimte dan gedacht. En met wat behulpzame auto's kon ik er nu links langs. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online

Voor die ene nacht gewoon een deken ofzo meenemen en zorgen dat het geen koude nacht is ;) Eten ergens halen, of broodje smeren, kookgerei valt dan ook gelijk af. Zo, nu kan je die ene nacht alvast weg ;)

En idd, wacht op een outlet/aanbieding, want beter koop je gelijk wat goeds. Een donzen slaapzak met degelijke binnenhoes is goud waard, net als een benzinebrander zodat je ook echt ff fatsoenlijk kan koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:08

Destruction

(ex-)Automonteur

HTT-Thalan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:52:
Nou ja, technisch gezien was er ook nog de optie van revisie of vervanging van de module of gewoon reparatie van het remsysteem dus eigenlijk ;-). Jury-rigging vind ik tot daar aan toe maar dan niet met voertuigen die nog verkocht gaan worden of het moet overduidelijk en inconsequentieel zijn zoals wat tierips om een stoelhoes vast te zetten enzo. Het overgrote merendeel van de rijders beheerst de remtechniek niet zodanig en autonoom dat ze het zonder ABS kunnen redden.

Maar goed, ik wil het puur gezegd hebben omdat ik het belangrijk vind deze kant van de zaak te belichten, ik snap uiteraard heus de kosten-baten overweging bij zo'n afgeleefd beestje.
Ik heb recent een motor verkocht met "shimmy". Als je 't niet weet en je laat bij 80km/u het stuur los op die motor, is onderuit gaan alles behalve onwaarschijnlijk. Ik heb het er dus in de advertentie bij vermeldt en ook de mensen die erop reageerden nog eens extra gewezen op dat stuk tekst. Toen de uiteindelijke koper een proefrit ging maken, heb ik hem er ook nog eens aan herinnerd "Dus als u het stuur onderweg even los wil laten om te kijken of de motor goed rechtuit blijft rijden, doe dat dan bij 70 of bij 90, niet bij 80.".

Ik heb 't 2 keer voorgeschreven en nog een keer direct benoemd. Als de huidige eigenaar de motor evt. doorverkoopt en het niet meldt, kan ik daar uiteraard verder niks aan doen :) Imo is het gewoon hetzelfde verhaal bij de RT van 4x2. Zolang hij bij de verkoop duidelijk meldt dat de ABS is uitgeschakeld (en hoe/waarom) zie ik geen enkel probleem :)

Zolang een voertuig met uitgeschakelde features danwel issues niet wordt aangeboden alsof 't een probleemloos ding in perfecte staat is zit je gewoon goed. Ik noemde die verkochte motor al met z'n "shimmy". Het is aan de huidige eigenaar om het laten onderzoeken/repareren of er gewoon zo mee door te rijden, omdat-ie verder gewoon prima rijdt en je er niks van merkt zolang je je handen maar aan 't stuur houdt :)

* Destruction is voor transparantie. Dus die motor van laatst, dat shimmy verhaal? Vertel ik er gewoon bij. Die paar druppels olie aan 't blok omdat hij (minimaal) ietsje zweet? Dat laat ik gewoon zitten zodat iedereen gewoon kan zien dat die motor van 33 jaar oud en met 100k+ op de klok niet meer nieuw is. Ik kan de issues verstoppen en het blok schoonmaken, maar dan verkoop ik opgepoetste flauwekul ipv een nog prima oude motor die uiteraard nog wel wat onderhoud kan gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Destruction op 15-05-2025 17:45 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Voor 't kamperen is je bagage natuurlijk erg persoonlijk. Ik kook wel vaak, of althans, ik maak m'n eten klaar, dus dan heb ik sowizo pannensetje/bord/mok/bestek/brander/gasflesje enzo mee.

Als je je eten altijd haalt, of uit eten gaat, scheelt dat stiekem best wel wat ruimte.

Ook scheelt het waar je heen gaat, en hoe warm (of koud) de nachten zijn. M'n piepklein opgepropte zomer slaapzakje van de decathlon neemt echt amper ruimte in tov een 'normale' slaapzak.

Als ik alle kookzooi zou skippen (en dus ook m'n geliefde bialetti :X) Zou ik m'n topkoffer wel thuis kunnen laten. Niet dat er nou enkel maar kookzooi in zit, maar als die zooi er niet bij hoeft kan ik wel iets praktischer inpakken.

Enfin, voor iedereen anders dus.

Praatje bij het plaatje, want ik ben inmiddels onderweg met de (ietwat verbouwde
) route van @ToolkiT!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65Oj2s18pjhDLeP5wUi-YoMai04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eozDlDuj6p9jzWUHpkLh7nx0.jpg?f=fotoalbum_large

En ja, die handdoek hangt daar omdat ik een duik heb genomen, haha. :+ het is ook echt onwaarschijnlijk mooi weer hier *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:42
Koekstra schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:46:
Voor 't kamperen is je bagage natuurlijk erg persoonlijk. Ik kook wel vaak, of althans, ik maak m'n eten klaar, dus dan heb ik sowizo pannensetje/bord/mok/bestek/brander/gasflesje enzo mee.

Als je je eten altijd haalt, of uit eten gaat, scheelt dat stiekem best wel wat ruimte.

Ook scheelt het waar je heen gaat, en hoe warm (of koud) de nachten zijn. M'n piepklein opgepropte zomer slaapzakje van de decathlon neemt echt amper ruimte in tov een 'normale' slaapzak.

Als ik alle kookzooi zou skippen (en dus ook m'n geliefde bialetti :X) Zou ik m'n topkoffer wel thuis kunnen laten. Niet dat er nou enkel maar kookzooi in zit, maar als die zooi er niet bij hoeft kan ik wel iets praktischer inpakken.

Praatje bij het plaatje, want ik ben inmiddels onderweg met de (ietwat verbouwde
) route van @ToolkiT!

[Afbeelding]

En ja, die handdoek hangt daar omdat ik een duik heb genomen, haha. :+ het is ook echt onwaarschijnlijk mooi weer hier *O*
Op campingspullen kan je flink los gaan. Licht, sterk, goedkoop: kies er twee ;)

Mijn Exped slaapmatje is ingepakt niet groter dan een halve liter blik. Donsslaapzak, tot -5 graden, is ingepakt maximaal 2 liter.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Destruction schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:41:
[...]

Ik heb recent een motor verkocht met "shimmy". Als je 't niet weet en je laat bij 80km/u het stuur los op die motor, is onderuit gaan alles behalve onwaarschijnlijk. Ik heb het er dus in de advertentie bij vermeldt en ook de mensen die erop reageerden nog eens extra gewezen op dat stuk tekst. Toen de uiteindelijke koper een proefrit ging maken, heb ik hem er ook nog eens aan herinnerd "Dus als u het stuur onderweg even los wil laten om te kijken of de motor goed rechtuit blijft rijden, doe dat dan bij 70 of bij 90, niet bij 80.".

Ik heb 't 2 keer voorgeschreven en nog een keer direct benoemd. Als de huidige eigenaar de motor evt. doorverkoopt en het niet meldt, kan ik daar uiteraard verder niks aan doen :) Imo is het gewoon hetzelfde verhaal bij de RT van 4x2. Zolang hij bij de verkoop duidelijk meldt dat de ABS is uitgeschakeld (en hoe/waarom) zie ik geen enkel probleem :)

Zolang een voertuig met uitgeschakelde features danwel issues niet wordt aangeboden alsof 't een probleemloos ding in perfecte staat is zit je gewoon goed. Ik noemde die verkochte motor al met z'n "shimmy". Het is aan de huidige eigenaar om het laten onderzoeken/repareren of er gewoon zo mee door te rijden, omdat-ie verder gewoon prima rijdt en je er niks van merkt zolang je je handen maar aan 't stuur houdt :)

* Destruction is voor transparantie. Dus die motor van laatst, dat shimmy verhaal? Vertel ik er gewoon bij. Die paar druppels olie aan 't blok omdat hij (minimaal) ietsje zweet? Dat laat ik gewoon zitten zodat iedereen gewoon kan zien dat die motor van 33 jaar oud en met 100k+ op de klok niet meer nieuw is. Ik kan de issues verstoppen en het blok schoonmaken, maar dan verkoop ik opgepoetste flauwekul ipv een nog prima oude motor die uiteraard nog wel wat onderhoud kan gebruiken.
Aan jou, maar ook @4x2

ik wil helemaal niet insinueren dat je shady bezig bent of zelfs maar lichtgrijs :). Uiteraard top dat je volledige openheid geeft zoals een verkoper dat mag verwachten en laten we eerlijk wezen: Meer kun je ook niet doen bij een voertuigverkoop. Dat is dan ook niet mijn punt.

Vanuit een breder perspectief:

We hebben (nog) geen motor-APK. Die is steeds door de lobby tegengehouden en één van de argumenten is altijd geweest dat de motorrijder in NL echt wel voor zijn motor zorgt + dat de statistieken laten zien dat defecten danwel slecht onderhoud slechts in een klein percentage debet was aan het ongeval.

Maar die situatie is, zo zie ik het, niet doelbewust ontstaan. We hebben relatief nieuwe voertuigen in Nederland en rijden niet rond met stukken roest die, zoals we nogal eens in minder ontwikkelde landen zien, tot in den treure in leven worden gehouden met ducttape en staaldraad. Er gaat dus ook gewoon vanzelf minder mis.

Dan moeten we dat niet doelbewust verder gaan afbreken door shortcuts te nemen. Dat je volledige openheid biedt, nogmaals, prima, maar niet meer dan je mag verwachten. Maar het is in mijn beleving niet zo dat je 'niet meer kunt doen'. Je kunt 1) de reparatie zoals het hoort uit (laten) voeren, 2) het voertuig zelf in gebruik houden of 3) afvoeren danwel slopen voor onderdelen (niet waarschijnlijk, maar ik noem het omdat het nu eenmaal wel mogelijk is).

Alledrie die manieren voorkomen dat er een voertuig terug 'het circuit' in gaat met een onzichtbaar defect. We kennen allemaal de 'volledige onderhoudshistorie' die als het puntje bij paaltje komt toch een hoop niet vermeldt. Zoiets verwatert naarmate de lijst eigenaren groeit en bij motoren gaat dit nu eenmaal wat sneller dan bij auto's.

Is het een klein risico? Waarschijnlijk wel. Maar wezenlijk niet anders dan waarom we mensen aanleren om altijd 2 keer over de schouder te kijken bij afslaan of altijd een gordel te dragen. Dat doe je voor die éne keer in de tien jaar of misschien wel in je hele leven dat je er een ongeval mee voorkomt of een leven redt.

En daarom vind ik - alle openheid ten spijt - dat het onwenselijk is om een voertuig met dit soort toegepaste truukjes nog terug het circuit in, danwel de weg op, te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:52:
[...]

Op campingspullen kan je flink los gaan. Licht, sterk, goedkoop: kies er twee ;)

Mijn Exped slaapmatje is ingepakt niet groter dan een halve liter blik. Donsslaapzak, tot -5 graden, is ingepakt maximaal 2 liter.
Over 't algemeen wel ja. Maar ik heb stiekem mijn brander'tje van ome Ali (met windscherm) al heel wat uurtjes gebruikt, en die kostte echt een fractie van wat een merkding zou kosten. Zelfde geldt voor m'n stoeltje. Dat is een helinox kloon van de decathlon. Prima geprijst en ik denk niet dat er echt verschil zit in kwaliteit.. :?

Slaapzakken/kleding en dergelijke is over 't algemeen wel beter van 'een merk', en daardoor dus ook duurder. Maar goedkoop is niet altijd zwaar of slap, om even jouw lijstje te hanteren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online

) route van @ToolkiT!

[Afbeelding]

Zeker scheelt het nogal. Maar ik heb nog weleens dat ik in de bergen ben, en dan kan het stiekem 's nachts best koud worden, dus eigelijk neem ik altijd m'n donsslaapzak mee. Pannen neem geen ruimte in, tenzij je ze leeg laat ;) Al vul ik ze dan weer met blikjes bonen ofzo, ja, die heb je anders ook niet bij je natuurlijk. Brandertje en benzine maak ik altijd vast aan het frame, vanwege de stank en viezigheid wil ik die niet in m'n bagage.

Stoeltje heb ik dit, heel klein: https://www.bergfreunde.n...ad_campaignid=17419091452

Ik vind het toch altijd weer leuk, elk jaar weer optimaliseren. Voor dit jaar heb ik een veel kleiner en lichter statiefje bijv. En ga ik nog kleinere flesjes zeep/shampoo meenemen, uiteindelijk heb je altijd over en je kan ook bijvullen. En weer wat minder kleren, al is dat wel een uitdaging in Scandinavië. Als het dagen achtereen regent is het toch fijn als je een extra broek hebt.

Mooi plekje sta je! Aan het wildkamperen? En waar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

HTT-Thalan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:56:
[...]
En daarom vind ik - alle openheid ten spijt - dat het onwenselijk is om een voertuig met dit soort toegepaste truukjes nog terug het circuit in, danwel de weg op, te sturen.
Ik ben het behoorlijk met je oneens, voel me dr verder beperkt door aangesproken en ga het daar ook bij laten :)
Destruction schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:41:
[...]
Je weet dat dat 'normaal' is bij motoren? De snelheid waarbij je het effect krijgt is afhankelijk van de grootte van het voorwiel. Voorwaarde is wel dat je het met 1 vinger moet kunnen stoppen en het alleen op een vrij specifieke snelheid optreed, anders is er meer aan de hand.
Soms is het (tijdelijk) weg te krijgen door een andere band, vering anders in te stellen of, de grootste boosdoener, de topkoffer te verwijderen.
Neemt niet weg dat het netjes is om het te melden, maar in principe is het normaal gedrag.

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Aikon schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:49:
[...]

Zeker scheelt het nogal. Maar ik heb nog weleens dat ik in de bergen ben, en dan kan het stiekem 's nachts best koud worden, dus eigelijk neem ik altijd m'n donsslaapzak mee. Pannen neem geen ruimte in, tenzij je ze leeg laat ;) Al vul ik ze dan weer met blikjes bonen ofzo, ja, die heb je anders ook niet bij je natuurlijk. Brandertje en benzine maak ik altijd vast aan het frame, vanwege de stank en viezigheid wil ik die niet in m'n bagage.

Stoeltje heb ik dit, heel klein: https://www.bergfreunde.n...ad_campaignid=17419091452

Ik vind het toch altijd weer leuk, elk jaar weer optimaliseren. Voor dit jaar heb ik een veel kleiner en lichter statiefje bijv. En ga ik nog kleinere flesjes zeep/shampoo meenemen, uiteindelijk heb je altijd over en je kan ook bijvullen. En weer wat minder kleren, al is dat wel een uitdaging in Scandinavië. Als het dagen achtereen regent is het toch fijn als je een extra broek hebt.

Mooi plekje sta je! Aan het wildkamperen? En waar?
Ik sta momenteel aan Loch Naver, Schotland. En zeker wildkamperen!
Heb je nog een specifieke reden om een benzine brander te gebruiken, tov gas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@HTT-Thalan Ik vind dat je overdrijft. Als het er op zit, moet het werken. Tot zover met je eens. Dus of je repareert het, of je haalt het er af.

Ander (onschuldiger) voorbeeldje: bij de Opel Corsa C (2000-2008) gaat het servo-motortje voor de hoogteverstelling van de koplampen kapot. Die gaat dan vibreren, maar beweegt niet meer zoals het hoort. Reparatie is relatief duur, én het is een apk afkeur punt.
Snelste oplossing: knopje eruit slopen. Dan zit de optie er niet meer op en hoeft het niet meer te werken. Oh, wat crimineel als je die auto vervolgens weer verkoopt...

Terug naar motoren: die modellen staan bekend om de beroerde abs pomp, en daarom wordt die er bewust uit gesloopt. Dat gebeurt regelmatig. Degene die zo'n motor koopt, zou zich daar al van bewust moeten zijn. Er zijn ook hele volksstammen die nog steeds zonder ABS rijden. Zou ik dat zelf willen? Nee. Maar ik rij dan ook nieuwere motoren. ;)

Wat ik me wel afvraag, wat doet het ABS lampje op zo'n motor?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Koekstra schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:17:
[...]

Ik sta momenteel aan Loch Naver, Schotland. En zeker wildkamperen!
Heb je nog een specifieke reden om een benzine brander te gebruiken, tov gas?
Oh prachtig man, de westkust van Schotland is echt geweldig. Qua zicht én qua rijden. Veel plezier en geniet van de haggis.

Benzine simpelweg omdat het overal te verkrijgen is, elk land, elke plek, er is benzine. De ervaring die ik met gas heb is dat het maar weinig hitte geeft, met m'n benzinebrander is het net alsof ik thuis kook. Dat zal per merk verschillen wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:29

botoo

💀 too old to die young

Voor de volledigheid, je hebt als koper van een gebruikte auto of motor onderzoeksplicht, de verkoper is niet verplicht om evt. gebreken of tekortkomingen op voorhand te melden. Als verkoper er op los liegen is dan niet bijzonder fatsoenlijk maar ik weet niet of dat strafbaar is.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DrivinUCrazy schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:37:
@HTT-Thalan Ik vind dat je overdrijft. Als het er op zit, moet het werken. Tot zover met je eens. Dus of je repareert het, of je haalt het er af.

Ander (onschuldiger) voorbeeldje: bij de Opel Corsa C (2000-2008) gaat het servo-motortje voor de hoogteverstelling van de koplampen kapot. Die gaat dan vibreren, maar beweegt niet meer zoals het hoort. Reparatie is relatief duur, én het is een apk afkeur punt.
Snelste oplossing: knopje eruit slopen. Dan zit de optie er niet meer op en hoeft het niet meer te werken. Oh, wat crimineel als je die auto vervolgens weer verkoopt...
Die ben ik met je eens. Dit is een comfort dingetje en dat beïnvloed de veiligheid niet. Maar dat het in veel gevallen geen impact heeft (of hoeft te hebben) betekent niet dat per definitie het weghalen van de optie altijd een goed idee is.
Terug naar motoren: die modellen staan bekend om de beroerde abs pomp, en daarom wordt die er bewust uit gesloopt. Dat gebeurt regelmatig. Degene die zo'n motor koopt, zou zich daar al van bewust moeten zijn.
Eens, maar jij weet net zo goed als ik dat er veel types op de weg rijden (motor, auto, brommer etc) die daar echt niet naar kijken. Kopen en rijden, en als er wat is, jammer dan, verkopen of slopen.
Er zijn ook hele volksstammen die nog steeds zonder ABS rijden. Zou ik dat zelf willen? Nee. Maar ik rij dan ook nieuwere motoren. ;)
Als dat een bewuste keuze is, geen issue. Ik heb ook een motor zonder ABS. Ik heb ook een redelijk goed idee hoe hard ik kan remmen ondanks de afwezigheid van ABS en weet hóe ik dan moet remmen.
Wat ik me wel afvraag, wat doet het ABS lampje op zo'n motor?
Checken of het systeem actief is en alle daartoe vereiste componenten aanwezig en ingeschakeld zijn.

Luister, we zitten allemaal niet zo ver van elkaar af. Ik snáp dat je het uitschakelt als reparatie moeilijk tot onmogelijk is (onrendabel vind ik in dit specifieke geval dan weer een minder goed argument). En ik snáp dat er OOK mensen zijn die, bewúst, zonder ABS rijden. Maar je kunt die factoren niet uit gemak danwel omdat het jou toevallig goed uitkomt, bij elkaar vegen.

Het gaat mij specifiek om de combinatie van eerst die doorlus maken, en dan te koop aanbieden. De kans is redelijk groot dat dat ding uiteindelijk ergens bij zo'n handelaar in de showroom terecht komt en die gaat op de stickers af, de aanwezigheid van de detectiering in de wielen en het feit dat dit model op kenteken ABS zegt te hebben. Die verkoopt hem lekker door.

Zou jij lekker zitten als je de foto van jouw oude motor, met het kenteken dat jij ooit reed, ergens op een NOS foto in de berm ziet liggen met een krijtlijntje erlangs? Natuurlijk, de kans is klein dat het gebeurt, maar ik zou het niet aandurven. Ik zou ofwel de ABS fixen of het ding slopen en in onderdelen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

botoo schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:53:
Voor de volledigheid, je hebt als koper van een gebruikte auto of motor onderzoeksplicht, de verkoper is niet verplicht om evt. gebreken of tekortkomingen op voorhand te melden. Als verkoper er op los liegen is dan niet bijzonder fatsoenlijk maar ik weet niet of dat strafbaar is.
Ik heb nu even niet gekeken naar strafbaarheid of niet. Ik redeneer nu puur op basis van 'wil ik dit op mijn geweten hebben'. Het is niet hetzelfde, de koplampverstelling van een auto uit te schakelen is wat anders dan een optie die overal verkondigd word aanwezig te zijn, uit te schakelen zonder dat dit eenvoudig te testen is. ABS testen kun je alleen betrouwbaar doen door hem daadwerkelijk in de ABS te remmen, dus die hele discussie over onderzoeksplicht is hier zinloos. Als het lampje uitgaat (of uit blijft, veel mensen weten niet eens hoe ABS gecheckt word) gaat de gemiddelde jopie ervanuit dat het wel ok zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
https://112twente.nl/nieu...dens-rijles-in-deurningen

Kreeg gister een appje van mijn vriendin, de vrouw van een collega was aanwezig bij deze les 🥲 goed voor het zelfvertrouwen. (Was geloof ik een eerste les)

Diegene die door het hek is gegaan was een vinger kwijt 🫣

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Je hebt naast onderzoeksplicht ook informatieplicht. Als jij weet dat er zaken kapot zijn of ernstig aan vervanging toe zijn, dan dien je dat te melden. Lijkt me ook niet meer dan logisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:20
Aikon schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:07:
Je hebt naast onderzoeksplicht ook informatieplicht. Als jij weet dat er zaken kapot zijn of ernstig aan vervanging toe zijn, dan dien je dat te melden. Lijkt me ook niet meer dan logisch.
Bijvoorbeeld als het een schademotor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nou, gewoon altijd. ;)

Ik ken de ins en outs niet, schademotor is wel geval apart. Hoeveel schade? Als deze weer in oude staat is gebracht... tja, kweenie. Als m'n remmen kapot zijn en ik laat ze repareren hoef ik er ook niks meer over te melden.

[ Voor 83% gewijzigd door Aikon op 15-05-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Aikon schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:07:
En daar voldoet @4x2 toch ook netjes aan? Hij meldt het bij verkoop.

Het gaat me om het 'daarna'. Dat ding raakt bij hem uit zicht (is zijn probleem niet meer) en die kennis wordt niet constant voorgedragen. Ik neem dat hij niet zo ver gaat (of gegaan is) ook de detectiering en sensoren te verwijderen, de stickers eraf te halen en desnoods een boodschap op het frame achter te laten danwel een sticker die zegt 'let op, abs permanent uitgeschakeld'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb het niet over 4x2. Je punt is denk ik wel duidelijk nu. Op het bmw forum zie je heel vaak motoren voorbij komen waarbij de abs is verwijderd. Prima, je koopt hem wel of niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

HTT-Thalan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:11:
[...]
sticker die zegt 'let op, abs permanent uitgeschakeld'.
Laatste reactie omdat ik nogal moe word van je aannames: dat heb ik dus op wel op de teller geplakt omdat ik de lampjes afgeplakt heb, anders zitten er 2 irritante rode lampen met een epilepsietempo in je gezicht te knipperen.
Kan het evt nog met een kraspen in de tellerbehuizing krassen zodat het minder makkelijk te verwijderen is.

leeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Kijk, zie daar het antwoord op mijn vraag over de abs lampjes. Dan is het sowieso al geen verborgen gebrek meer, voor zover daar al sprake van mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:58
Alsof motorhandelaren de motoren controleren die ze ingeruild krijgen… die worden hooguit ff snel afgespoeld en zo weer de showroom ingerold.

Daarnaast zien vele mensen het als voordeel als de abs netjes verwijderd is van de oude BMW’s die een complex ABS-systeem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Toen ik de Super Tenere inruilde, heb ik ze na de deal ;) nog verteld dat de schroefdraad in de remklauw achter kapot was. "Oh, komt goed"

Ik had inmiddels een remklauw liggen maar was er zelf nog niet aan toe gekomen deze te monteren. Dus nadat ik met de nieuwe motor thuis was geweest, die remklauw opgehaald en naar de dealer gebracht. De motor stond al afgespoten en geprijsd in de showroom. Dan hebben we het over 1-1,5u later. Ik heb die remklauw op de koffer van de motor gelegd, en gezegd dat die er nog bij hoorde. Ik kan nog steeds niet inschatten of hun reactie nu positief of negatief was. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:09

Herman

FP ProMod
HTT-Thalan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:52:
(...) Het overgrote merendeel van de rijders beheerst de remtechniek niet zodanig en autonoom dat ze het zonder ABS kunnen redden.

(...)
Zit hier niet de crux van je betoog? ;)

Is dit dan niet het werkelijke probleem? :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

=
=
=
=
=

@HTT-Thalan zo, mooi trappetje om van dat hoge paard af te komen. ;)

Het afdoppen van de ABS is bij deze generatie BMWs zowel erg gebruikelijk als zeer makkelijk te herkennen (de rembekrachtiging is zeer aanwezig én hoorbaar). Andere motoren van dit bouwjaar (2005) hebben vaak niet eens injectie, laat staan ABS. En die worden ook gewoon verkocht en gereden.

Zelf zou ik ook geen motor zonder ABS willen hebben, ook omdat mijn gebruik (ieder weertype, regelmatig in de spits) en rijstijl (sportief) daar baat bij (kunnen) hebben. Maar zoals je zelf ook weet: voor een rondje om de kerk tuffen op een zomerse zondag is ABS niet noodzakelijk.

Als @4x2 deze aanpassing deugdelijk heeft gemaakt en daar eerlijk en duidelijk over is bij de verkoop is het daarna echt zijn probleem niet meer. Als hij m nu als schroot verkoopt heeft ie er ook geen macht meer over, de sloper kan ook denken "och, die doet het nog wel" en weer door. Moet ie m in de fik zetten? Wanneer zou je wél tevreden zijn? Makkelijk iemand afkraken, maar ik mis een concreet voorstel in je relaas.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Nee, dat vind ik te makkelijk @noes. Ik was heel beleefd in mijn betoog en heb aangegeven dat ik het begrijp, maar het er niet mee eens ben. En dat is toch ook niet zo erg?

Toegegeven, hij is heel ver gegaan in het voorkomen van precies de situatie die ik beschreef omdat hij ook fysiek/zichtbaar laat weten op het dashboard dat er wat aan de hand is. Dat scheelt al héél veel maar stukje info miste eerder in de discussie.

Ik ben het met jullie eens dat een deel van het probleem buiten zijn invloed ligt, niet zozeer mensen die niet weten hoe ze moeten remmen maar wel mensen die alles maar aannemen en/of niet checken. Maar iemand vroeg hier, met alle beste bedoelingen van doen, hoe dat lampje nou precies werkt - dan is het toch niet zo'n stretch voor te stellen dat er ook mensen rondrijden die niet eens weten wat abs is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Eh... Volgens mij heb je mijn opmerking over dat ABS lampje niet helemaal begrepen. ;)

Ik weet namelijk exáct wat dat lampje doet en betekent. Mijn vraag was meer in de context "met uitgeschakelde ABS pomp, wat doet dat lampje dán? Oftewel, kun je het daar aan merken of juist niet?" --> zeer opzichtig knipperen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DrivinUCrazy schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:52:
Eh... Volgens mij heb je mijn opmerking over dat ABS lampje niet helemaal begrepen. ;)

Ik weet namelijk exáct wat dat lampje doet en betekent. Mijn vraag was meer in de context "met uitgeschakelde ABS pomp, wat doet dat lampje dán? Oftewel, kun je het daar aan merken of juist niet?" --> zeer opzichtig knipperen dus.
Sorry daarvoor dan, maar mijn punt wordt er niet wezenlijk anders door. We zien allemaal vaak genoeg mensen aan het verkeer deelnemen die hun rijbewijs bij een hertest direct kwijt zouden raken.

Zodra dat lampje van armoe stuk gaat is alle waarschuwing natuurlijk weg, maar nogmaals, de sticker erop is gewoon een slimme zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik ga eigenlijk bijna altijd uit eten als ik op motortrip ga. Maar neem toch altijd mijn brandertje, koffie mokka, en een XL rvs beker als mini pannetje mee.
Eigenlijk gebruik ik dat spul alleen maar om in de ochtend een lekker bakkie koffie te zetten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:20
noes schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:30:
=
=
=
=
=

@HTT-Thalan zo, mooi trappetje om van dat hoge paard af te komen. ;)
Trappetje is wel handig zonder standaard. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HTT-Thalan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:57:
[...]

Sorry daarvoor dan, maar mijn punt wordt er niet wezenlijk anders door. We zien allemaal vaak genoeg mensen aan het verkeer deelnemen die hun rijbewijs bij een hertest direct kwijt zouden raken.

Zodra dat lampje van armoe stuk gaat is alle waarschuwing natuurlijk weg, maar nogmaals, de sticker erop is gewoon een slimme zet.
Daar hoef je echt geen 'Sorry' voor te gaan zeggen. Misschien dat je vanwege je huidige rijdopleidingen tot instructeur wat meer kennis denkt te hebben vergaard aangaande de situatie maar..... Het merendeel qua deelnemers aan het huidige verkeer is meestal niet 'pas net geslaagd' voor dat behaalde rijbewijs 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:42
botoo schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:53:
Er rust op de verkoper wel degelijk een mededelingsplicht. Die is alleen niet oneindig, net als dat de onderzoeksplicht niet oneindig is. De mededelingsplicht betekent dat de verkoper zaken moet mededelen die voor de koper relevant kunnen zijn. Overigens is wel belangrijk wat koper en verkoper over en weer kunnen verwachten. Van een oude motor die veel heeft gelopen kan de koper niet verwachten dat die tip top in orde is. Andersom dient de verkoper eventuele defecten ook gewoon te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:08

Destruction

(ex-)Automonteur

HTT-Thalan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:56:
[...]

Aan jou, maar ook @4x2

ik wil helemaal niet insinueren dat je shady bezig bent of zelfs maar lichtgrijs :). Uiteraard top dat je volledige openheid geeft zoals een verkoper dat mag verwachten en laten we eerlijk wezen: Meer kun je ook niet doen bij een voertuigverkoop. Dat is dan ook niet mijn punt.
Ik had ook absoluut niet de indruk dat je iets insinueerde :) Een beetje zorg om veiligheid in het verkeer is niet gek, zeker niet van iemand die op weg is instructeur te worden ;)

Ik zag of zie er ook helemaal niets in dat shady is, zolang het netjes gemeld wordt. In dit geval ging het om een motor van 33 jaar oud met ruim een ton ervaring. Dan kan iedereen zich wel voorstellen dat er uiteraard wat aandachtspunten zijn/slijtage is opgetreden. Het punt is dat "shimmy" verschillende oorzaken kan hebben (band, velg, remmen, vering, lagers, etc) en de verkoper er geen geld meer in wilde steken (want die had een nieuwe motor). Ik wilde zelf de investering ook niet doen, omdat dit type motor maar weinig te koop staat en het dus lastig is te bepalen wat zo'n ding waard was. Naar nu blijkt: Een paar honderd euro.... Dan kan het ook absoluut niet uit om van alles te vervangen voor verkoop :)
Vanuit een breder perspectief:

We hebben (nog) geen motor-APK. Die is steeds door de lobby tegengehouden en één van de argumenten is altijd geweest dat de motorrijder in NL echt wel voor zijn motor zorgt + dat de statistieken laten zien dat defecten danwel slecht onderhoud slechts in een klein percentage debet was aan het ongeval.
Laat ik het zo zeggen, ik had die motor die ik (namens iemand anders) verkocht gerust voor een APK durven wegbrengen. Banden, remmen, vering, verlichting etc. waren gewoon goed :)
Dan moeten we dat niet doelbewust verder gaan afbreken door shortcuts te nemen. Dat je volledige openheid biedt, nogmaals, prima, maar niet meer dan je mag verwachten. Maar het is in mijn beleving niet zo dat je 'niet meer kunt doen'. Je kunt 1) de reparatie zoals het hoort uit (laten) voeren, 2) het voertuig zelf in gebruik houden of 3) afvoeren danwel slopen voor onderdelen (niet waarschijnlijk, maar ik noem het omdat het nu eenmaal wel mogelijk is).
Wat mij betreft is het overdreven om een gebruikt voertuig met een klein defect te laten slopen omdat het (voor verkoop) te duur is om te repareren. Je moet de punten uiteraard wél netjes vermelden. Pas als je doet alsof er niets mee aan de hand is ga je de fout in en voor zover dat nu nog niet 't geval is zou iets verkopen met verborgen gebreken van mij wel strafbaar mogen worden ook :)

Aan de (potentiële) koper om dat voertuig niet te kopen of na aankoop te laten nakijken/repareren danwel er zo mee te rijden. Je bedoelt het waarschijnlijk niet zo maar als een voertuig dat te koop aangeboden wordt geen slijtage of gebreken mag vertonen zal de 2e hands markt voor auto's en motoren (en brommers etc) waarschijnlijk snel instorten. Met uiteraard weer tot gevolg dat iemand met een wat kleinere portemonnee dus geen auto of motor meer kan kopen/rijden. Dat moeten we - denk ik - ook niet willen ;)
Zoiets verwatert naarmate de lijst eigenaren groeit en bij motoren gaat dit nu eenmaal wat sneller dan bij auto's.
Het probleem is ook dat in die rij eigenaren er vaak iemand bij zit die niet eerlijk is. Dat ligt dan natuurlijk niet aan de motor, maar aan die oneerlijke persoon.
Wmb ligt daar een taak voor de overheid/RDW. Dus stel jij hebt zo'n RT en je schakelt 't ABS systeem uit om de (op zichzelf goede) redenen die 4x2 hier noemt. Dan geef je dat door aan de RDW, en dan komt er een aantekening op het kentekenbewijs (een beetje zoals je aantekeningen/codes op je rijbewijs kunt krijgen). Die aantekening blijft dan staan tot zo'n motor is herkeurd (alsin, de RDW heeft geconstateerd dat 't ABS systeem weer naar behoren werkt) of als hersteld is gemeld door een garage/dealer.

Je kunt 't idee trouwens ook vergelijken met euro 5 diesel auto's die euro 4 diesel auto's worden, als het roetfilter kapot is en verwijderd wordt zodat de auto alsnog door de APK komt. Dit wordt ook geregistreerd, met de lagere emissieklasse tot gevolg.
4x2 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:00:
[...]

Je weet dat dat 'normaal' is bij motoren? De snelheid waarbij je het effect krijgt is afhankelijk van de grootte van het voorwiel. Voorwaarde is wel dat je het met 1 vinger moet kunnen stoppen en het alleen op een vrij specifieke snelheid optreed, anders is er meer aan de hand.
Soms is het (tijdelijk) weg te krijgen door een andere band, vering anders in te stellen of, de grootste boosdoener, de topkoffer te verwijderen.
Neemt niet weg dat het netjes is om het te melden, maar in principe is het normaal gedrag.
Dat het normaal is, daar ben ik het niet mee eens. De meeste motoren waarop ik gereden heb doen het helemaal niet. De Diversion doet het sinds er een topkoffer op zit heel minimaal (echt maar heel minimaal, niet zoals de genoemde motor) rondom 60km/u. Het zou me niet veel verbazen als ik het weer weg is als ik de vering wat bijstel inderdaad. Dat moet en wil ik ook nog een keer doen. Maar ik wil ook de te slappe voorvering (bekend Diversion dingetje) nog eens vervangen met Hyperpro.

De betreffende motor is 15 jaar van de vorige eigenaar geweest, en die motor heeft al die 15 jaar (meerdere sets banden e.d dus) dit probleem gehad. Die motor slopen omdat er iets mis mee is gaat uiteraard te ver. Ik meldt altijd alle minpunten waar ik van weet (ik kan ondanks opleidingen en ervaring ook niet dwars door een auto of motor heen kijken uiteraard) en daarna is 't aan de koper om te snappen dat een 30+ jaar oude motor met ruim een ton ervaring (in dit geval) nou eenmaal niet meer nieuw is en absoluut beter zou worden van wat TLC ;)
cyntax schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:55:
Alsof motorhandelaren de motoren controleren die ze ingeruild krijgen… die worden hooguit ff snel afgespoeld en zo weer de showroom ingerold.
Ik heb in het verleden wel eens wat verhandeld (toen voornamelijk auto's). 100% doorlichten is ook voor een professional niet te doen. Maar ik wilde altijd wel weten wat ik verkocht, en ik wilde ook niks verkopen dat ik zelf niet zou willen hebben omdat ik 't rommel vindt. De motor die ik eerder in deze post noem is ook zo'n voorbeeld. Ik heb daar eerst een middagje op rond gereden om een indruk te krijgen wat ik te koop zou gaan aanbieden.

Naast m'n huidige werk wil ik ook weer een beetje de handel (hier en daar een auto, maar ongetwijfeld ook wel een motor hier en daar, wheeler dealer style, hobbymatig+ zullen we maar zeggen.) oppakken, maar mijn aanpak zal hetzelfde blijven. Voordat zo'n voertuig op internet gaat heb ik er een tijdje mee gereden en weet ik zeker dat het voertuig in goede staat is :)
HTT-Thalan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:57:
[...]

We zien allemaal vaak genoeg mensen aan het verkeer deelnemen die hun rijbewijs bij een hertest direct kwijt zouden raken.
Ik hoop bij dat soort bestuurders vooral dat ze stiekem zonder rijbewijs achter het stuur zitten. Want als die mensen een geldig rijbewijs op zak hebben, is het pas écht ernstig gesteld 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Destruction op 15-05-2025 23:20 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:09

Herman

FP ProMod
Nu we het toch over ABS en remtechniek hebben, daar kwam ik laatst nog een filmpje van tegen
- https://www.dumpert.nl/item/100120627_13ef3586

:P

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:47
Ik heb voor het eerst sinds ik motor rijdt (ruim 20 jaar) ABS volgens de handleiding ;)

Toch triest dat de jeugd het blijkbaar nodig heeft..

Ik rij er nu zo'n 1,5 maand mee, en de abs heeft nog niet in hoeven te grijpen, en heb de ktm toch stevig aan de tand gevoeld :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Grolsch schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 00:13:
Ik heb voor het eerst sinds ik motor rijdt (ruim 20 jaar) ABS volgens de handleiding ;)

Ik rij er nu zo'n 1,5 maand mee, en de abs heeft nog niet in hoeven te grijpen, en heb de ktm toch stevig aan de tand gevoeld :P
Vaak vergeten in deze discussie: trommelremmen hebben mechanische ABS.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb het niet acuut nodig, ik hoop het niet nodig te hebben. Net als een helm of riemgordels. ik rijd 1000ish km per maand, woon-werk, dus weer of geen weer (tenzij vorst). Ik heb 1x de ABS gebruikt (na de AVB) en dat was bij een aanrijding waarbij ik aangereden werd. Ben blij dat ik ABS had.

Persoonlijk vind ik je opmerking eigenlijk een beetje misplaatst stoer.

[ Voor 19% gewijzigd door Boudewijn op 16-05-2025 00:25 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Herman schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:17:
Nu we het toch over ABS en remtechniek hebben, daar kwam ik laatst nog een filmpje van tegen
- https://www.dumpert.nl/item/100120627_13ef3586

:P
Tsja als een halve tamme rijden en dan "kut trekker" zeggen omdat die niet anticipeert op iemand die debiel hard rijdt. Ik heb moeite hiervoor empathie te voelen. En vervolgens op 1:46 nog eens laten zien dat hij zelf niet zo heel goed vooruitkijkt :z

offtopic:
Ik vind het echt prima als je doortuft op je motor. Twee dingen: niet huilen als je een bon krijgt, en wel gewoon logisch nadenken en de juiste plek kiezen ervoor.

[ Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 16-05-2025 00:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 15:51

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Waarom verwachten niet-motorrijders dat we er niets onderaan hebben?
Ik heb dat ook een keer meegemaakt, gewoon bij mij op het werk.

Over ABS, ik heb een stukje titanium in mijn pols dat mij er aan herinnert dat het best handig kan zijn. :+

APK voor motoren is er op Europees niveau doorheen, meestal moeten Europese regelgeving in een jaar of 2 geïmplementeerd worden.
Hoe gaan ze in Duitsland om met verwijderde ABS? En hoe gaat Nederland de APK voor motoren invoeren?

De APK bij auto's is ook maar een moment opname, genoeg auto's op de weg die de volgende APK niet meer halen.

Die half tamme uit het filmpje kan goed de VRO Risicoherkenning gaan volgen, vaak geven provincies daarop korting.

[ Voor 6% gewijzigd door Grubeater op 16-05-2025 00:41 ]

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Grubeater schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 00:39:
[...]

Wel grappig, ik kom uit een omgeving zonder veel motorrijders. De eerste paar lessen ging ik ook gewoon in mijn pendek in de motorbroek. Toen ik ontdekte dat je gewoon een broek eronder kon doen...
Alleen corduroy is echt a-relaxed eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Ik heb de meeste tijd abs uit 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Boudewijn schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 00:24:
[...]

Ik heb het niet acuut nodig, ik hoop het niet nodig te hebben. Net als een helm of riemgordels. ik rijd 1000ish km per maand, woon-werk, dus weer of geen weer (tenzij vorst). Ik heb 1x de ABS gebruikt (na de AVB) en dat was bij een aanrijding waarbij ik aangereden werd. Ben blij dat ik ABS had.

Persoonlijk vind ik je opmerking eigenlijk een beetje misplaatst stoer.
Ik begrijp zijn opmerking wel. ABS is geen vervanger van goede remtechniek. ABS is een vangnet.

Door de remdruk op de juiste manier op te bouwen, kun je ook met ABS de remweg verkorten. Bij abrupt inknijpen van de rem zit je snel in de ABS, omdat je nog te weinig druk op je voorwiel hebt.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Voor een woon-werk motor is ABS bij mij een harde (99,9%) eis, ik ben een geweldige motorrijder, alweer 21 jaar, maar geen perfecte. En net voor dat niet perfecte moment ben je blij als je het hebt.
noes schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 00:22:
[...]
Vaak vergeten in deze discussie: trommelremmen hebben mechanische ABS.
Altijd Blokkeer Systeem klopt ;) Komt door de mechanische constructie van die dingen, ze zijn zelfbekrachtigend. Gelukkig is m'n MTX daar een uitzondering op, die remt gewoon niet :+
Joris748 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 06:51:
[...]
Ik begrijp zijn opmerking wel. ABS is geen vervanger van goede remtechniek. ABS is een vangnet.

Door de remdruk op de juiste manier op te bouwen, kun je ook met ABS de remweg verkorten. Bij abrupt inknijpen van de rem zit je snel in de ABS, omdat je nog te weinig druk op je voorwiel hebt.
Ja, iedereen kan beter remmen dan de ABS, ABS verlengt je remweg alleen maar (klopt, het is er voor dat het voertuig bestuurbaar blijft of niet omvalt)
Die perfecte remtechniek gaat je niet helpen als er ergens een plas, reparatiestreep of blinde paniek de hoek om komen, want dan is de ABS sneller en beter dan jij.

[ Voor 0% gewijzigd door 4x2 op 16-05-2025 07:41 . Reden: paar keer "ja" weggehaald ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
4x2 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:22:
[...]

Voor een woon-werk motor is ABS bij mij een harde (99,9%) eis, ik ben een geweldige motorrijder, alweer 21 jaar, maar geen perfecte. En net voor dat niet perfecte moment ben je blij als je het hebt.

[...]

Altijd Blokkeer Systeem klopt ;) Komt door de mechanische constructie van die dingen, ze zijn zelfbekrachtigend. Gelukkig is m'n MTX daar een uitzondering op, die remt gewoon niet :+

[...]

Jajajaja, iedereen kan beter remmen dan de ABS, ABS verlengt je remweg alleen maar (klopt, het is er voor dat het voertuig bestuurbaar blijft of niet omvalt)
Die perfecte remtechniek gaat je niet helpen als er ergens een plas, reparatiestreep of blinde paniek de hoek om komen, want dan is de ABS sneller en beter dan jij.
Ik stel voor dat je mijn reactie nog een keer leest en probeert te begrijpen, voordat je hem belachelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

4x2 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:22:
[...]

[...]

[...]

Jajajaja, iedereen kan beter remmen dan de ABS, ABS verlengt je remweg alleen maar (klopt, het is er voor dat het voertuig bestuurbaar blijft of niet omvalt)
Nou, daar kreeg ik dus wat extra onderricht in onlangs. Er werd ooit wel degelijk getraind op een 'biologische ABS' - en ik heb hem zelf mogen testen op de slipbaan.

Wij kennen allemaal wel het slepende achterwiel, en zeker die ook nog wel eens offroad rijden. De balans van de motor wordt er meestal niet heel erg door verstoord en het is ook de basis voor leuke driftbochtjes. Maar we weten ook allemaal het gevaar van jezelf onderuit remmen als je het voorwiel weet te blokkeren, en dus willen we ABS om dat te voorkomen.

Toen ik op de 'testmotor met zijwieltjes' met én zonder ABS het voorwiel mocht dichtremmen (waarbij uiteraard zonder ABS de motor gewoon onherroepelijk om gaat) kreeg ik de suggestie om eens te kijken wat er gebeurt als ik de voorrem weer ga lossen zodra ik de slip voel aankomen.

... en waarempel, de motor trok hem weer recht, ook op een spekgladde ondergrond. Vroeger werd dat dus ook aangeleerd aan (professionele) motorrijders: Zodra je de grip voelt gaan, ga je de voorrem weer iets 'lossen' toen hij zich weer kan rechten - let op: niet helemaal loslaten, je moet precies dat punt weten te vinden waarop hij weer gaat rollen (en dat is natuurlijk hevig subjectief).

We weten echter ook dat bij veel mensen alles overboord gaat in een panieksituatie, en daarom is het zo fijn ABS te hebben :P. Het kan dus wel degelijk zonder, maar dan moet je echt stalen zenuwen, een ijzeren constitutie en een bliksemreflex hebben :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Joris748 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:30:
[...]

Ik stel voor dat je mijn reactie nog een keer leest en probeert te begrijpen, voordat je hem belachelijk maakt.
Anders verwoord: ik werk even de vooroordelen van ABS af.
Jouw opmerking klopt perfect (en begreep ik ook als zodanig) maar weet niet of iedereen 'm als zodanig snapt of dat we dan weer de "zie je wel, ABS is minder goed dan zonder ABS" discussie krijgen.

Friendjes? :>

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

(...)

Hoe gaan ze in Duitsland om met verwijderde ABS? En hoe gaat Nederland de APK voor motoren invoeren?

De APK bij auto's is ook maar een moment opname, genoeg auto's op de weg die de volgende APK niet meer halen.
(...)
Als het remsysteem van een auto niet in orde is (brandend ABS lampje is zeker een reden) komt hij niet door de APK. Ik verwacht dus, maar dat is puur op eigen redenatie en niet onderbouwd door enige externe documentatie of kennis, dat een eventuele motor-APK ook zou 'zakken' op een ABS fout.

@Joris748 met ABS kun je je remweg ook stevig verlengen, als hij ingrijpt precies in een bocht met situaties zoals @4x2 aanhaalt. Je hebt in een bocht minder grip beschikbaar omdat je die moet verdelen tussen remmen en sturen. Als de ABS vóór ingrijpt voel je eventjes een stukjes 'glijden' waarin de rem lost om het wiel weer tijd te geven zich te rechten en grip te vinden. Dat voelt heel anders dan die 'schurende' sensatie die we kennen van auto-ABS. Als dat in een bocht gebeurt ga je dus wijd lopen.

Om dat te voorkomen is inderdaad de juiste remtechniek nog steeds potentieel levensreddend om te zorgen dat de ABS er niet in hóeft te komen wanneer je zo'n situatie hebt. Een motor met een telelever systeem zoals de BMW is dan wel enigzins in het voordeel omdat ze nauwelijks duiken, ook niet in bochten.

[ Voor 39% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-05-2025 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:12

A13X

Dude

HTT-Thalan schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:39:
[...]

Als het remsysteem van een auto niet in orde is (brandend ABS lampje is zeker een reden) komt hij niet door de APK. Ik verwacht dus, maar dat is puur op eigen redenatie en niet onderbouwd door enige externe documentatie of kennis, dat een eventuele motor-APK ook zou 'zakken' op een ABS fout.

@Joris748 met ABS kun je je remweg ook stevig verlengen, als hij ingrijpt precies in een bocht met situaties zoals @4x2 aanhaalt. Je hebt in een bocht minder grip beschikbaar omdat je die moet verdelen tussen remmen en sturen. Als de ABS vóór ingrijpt voel je eventjes een stukjes 'glijden' waarin de rem lost om het wiel weer tijd te geven zich te rechten en grip te vinden. Dat voelt heel anders dan die 'schurende' sensatie die we kennen van auto-ABS. Als dat in een bocht gebeurt ga je dus wijd lopen.

Om dat te voorkomen is inderdaad de juiste remtechniek nog steeds potentieel levensreddend om te zorgen dat de ABS er niet in hóeft te komen wanneer je zo'n situatie hebt. Een motor met een telelever systeem zoals de BMW is dan wel enigzins in het voordeel omdat ze nauwelijks duiken, ook niet in bochten.
Had een Ford Focus met 300k op de teller en remschijven die minstens 2-3mm te dun waren. Dacht daar zal hij wel op worden afgekeurd bij de apk en als ik weet wat nog meer dan weet ik of hij eruit gaat of dat ik hem fix.

Hij werd goedgekeurd, hij moet goed remmen, de daadwerkelijk staat van de remmen was niet perse afkeur. Al was dit 10 jaar geleden, dus misschien nu wel. Mijn punt? APK is echt geen uitsluitsel of een voertuig in goede staat is.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

A13X schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:51:
[...]

Had een Ford Focus met 300k op de teller en remschijven die minstens 2-3mm te dun waren. Dacht daar zal hij wel op worden afgekeurd bij de apk en als ik weet wat nog meer dan weet ik of hij eruit gaat of dat ik hem fix.

Hij werd goedgekeurd, hij moet goed remmen, de daadwerkelijk staat van de remmen was niet perse afkeur. Al was dit 10 jaar geleden, dus misschien nu wel. Mijn punt? APK is echt geen uitsluitsel of een voertuig in goede staat is.
https://experts.anwb.nl/a...edgekeurd-kdlPXv7vFTVYACA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:03

Wokschotel

Op 6 wielen

Boudewijn schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 00:27:
[...]

Tsja als een halve tamme rijden en dan "kut trekker" zeggen omdat die niet anticipeert op iemand die debiel hard rijdt. Ik heb moeite hiervoor empathie te voelen. En vervolgens op 1:46 nog eens laten zien dat hij zelf niet zo heel goed vooruitkijkt :z

offtopic:
Ik vind het echt prima als je doortuft op je motor. Twee dingen: niet huilen als je een bon krijgt, en wel gewoon logisch nadenken en de juiste plek kiezen ervoor.
Dat was gewoon een absolute idioot. Sowieso, met ruim 100 over dat dijkje waar o.a. fietsers (ok, wielrenners, maar dan toch....) rijden, paarden langs de weg staan en dan een trekker van 5 meter hoog, breed en lang over het hoofd zien ;w

En afvragen waarom motorrijders een slechte naam krijgen met dit soort gerace.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:12

A13X

Dude

Mijn punt? APK is echt geen uitsluitsel of een voertuig in goede staat is.
Zo'n lampje geeft niets meer aan dan dat de controle van het systeem is geslaagd. Als iemand dat lampje saboteerd of de controle omzeild komt uit de apk niet dat de abs defect is.
Boudewijn schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 00:27:
[...]

offtopic:
De trekker heeft hier niks fout gedaan hoor. Hij kijkt gewoon niet verder dan 10mtr voor zich. Zelf met 100 was op tijd gas los genoeg geweest om er rustig achterlangs te rijden.

[ Voor 61% gewijzigd door A13X op 16-05-2025 08:18 ]

Awesome

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Melkunie
Aikon schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:49:
[...]En ga ik nog kleinere flesjes zeep/shampoo meenemen, uiteindelijk heb je altijd over en je kan ook bijvullen [...]
Als mijn vakantiespul zo compact mogelijk moet zijn pak ik altijd een blokje zeep mee in plaats van de vloeibare versies. Kleiner mee te nemen en geen lekkende flessen (been there...).
Ook te krijgen die geschikt zouden zijn voor haar en lichaam tegelijk. (Een soort Altijd Bruikbaar Soap dus... :P )
Heb nu deze, blokje is 6 x 0.8 cm d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Melkunie schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:56:
[...]

Als mijn vakantiespul zo compact mogelijk moet zijn pak ik altijd een blokje zeep mee in plaats van de vloeibare versies. Kleiner mee te nemen en geen lekkende flessen (been there...).
Ook te krijgen die geschikt zouden zijn voor haar en lichaam tegelijk. (Een soort Altijd Bruikbaar Soap dus... :P )
Heb nu deze, blokje is 6 x 0.8 cm d:)b
Zou ik eigenlijk moeten proberen idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTwizard
  • Laatst online: 19:26
[...]

Omdat er ook wel motorrijders zijn die er niets onder hebben, zoals ik. Ik heb 1 keer gereden met mijn motorbroek over een spijkerbroek heen, nooit weer. Sindsdien maakt het niet uit of het leer, textiel of jeans zijn, het enige wat er onder zit is ondergoed en als ik op het circuit ben nog een baselayer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

A13X schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:03:

Zo'n lampje geeft niets meer aan dan dat de controle van het systeem is geslaagd. Als iemand dat lampje saboteerd of de controle omzeild komt uit de apk niet dat de abs defect is.
Een APK vervalsen is natuurlijk niks nieuws. Even die remleiding schoonvegen en zwart spuiten, reservewiel eronder voor de steekproef....

maar een ABS lampje moet juist wel (continue) gaan branden na het starten en uitgaan na de eerste meters rijden. Dat is niet onmogelijk, maar wel moeilijker te faken. Een lampje dat simpelweg uit blijft na een start zou voor een APK keurmeester een rode vlag moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

UTwizard schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:11:
[...]
Omdat er ook wel motorrijders zijn die er niets onder hebben, zoals ik. Ik heb 1 keer gereden met mijn motorbroek over een spijkerbroek heen, nooit weer. Sindsdien maakt het niet uit of het leer, textiel of jeans zijn, het enige wat er onder zit is ondergoed en als ik op het circuit ben nog een baselayer.
In voorjaar en herfst doe ik mijn motorbroek altijd over mijn gewone broek aan, maar in de zomer vaak niet omdat dat gewoon te warm wordt. Dan maar even op kantoor met blote benen in de garderobe. Zo spannend is dat niet toch? Okee, bij een klant misschien beetje vreemde binnenkomer, dat wel. Dan zou ik het even op het toilet doen denk ik.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Pagina: 1 ... 42 ... 76 Laatste