Ik heb je de officiële lezing gegeven, wat je er verder mee doet moet je zelf wetenKillaZ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:30:
[...]
Ik ken wat stoplichten verkeerslichten waar ik liever niet als motorrijder achteraan sta in de spitstijden. Meestal zijn dat stoplichten verkeerslichten op een ring (bijvoorbeeld ring alkmaar na de brug bij afslag N9 of ring Amersfoort na de brug en bij de afslag naar Meander) waar je na bijvoorbeeld een brug of een bocht met bomenlijn ineens een stoplicht verkeerslicht krijgt.
Gezien de hoeveelheid aanrijdingen filter ik dan liever naar voren bij dat soort stoplichten verkeerslichten.
Nouja, als het ivm veiligheid nodig was, is de kans redelijk aanwezig, dat je dit hier nu niet meer kan navertellen. Ik kijk aardig wat dashcam/verkeers video's op youtube, en tuurlijk, dat is dan ook gelijk een compilatie van dergelijke situaties, maar ik ben zelf heel alert tegenwoordig met achteropkomend verkeer...dat appje moet wel verstuurd worden als je aan het rijden bentHTT-Thalan schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:03:
Als een agent je er een art 5 voor geeft heb je in principe geen verweer en kun je dus een aantekening verwachten die soms langdurende gevolgen kan hebben, een paar km te hard om zichtbaar te zijn is een stuk minder problematisch en makkelijker te verdedigen, ik heb nog nooit een verkeerslicht situatie meegemaakt waar de veiligheid mij dwong te filteren, het is altijd haast als mensen dit doen vind ik.

I see what u did there.HTT-Thalan schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:33:
[...]
Ik heb je de officiële lezing gegeven, wat je er verder mee doet moet je zelf weten.

K to the KillaZ
Begrijp ik het dan goed dat jij dus zelf het risico van aanrijding van achteren niet zo hoog in schat dat naar voren rijden bij een stoplicht nodig is?HTT-Thalan schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:03:
Ik doe het niet, kom nooit tegen dat het nodig is
Mijn punt is: een agent kan je een vrij heftige artikel 5 opleggen als je je niet aan deze gedragsregels houdt, maar voor ik weet niks anders.HTT-Thalan schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:31:
[...]
Wie ze verzonnen heeft doet er niet zo veel toe op dit punt, het belangrijkste om te beseffen is dat ze al zo lang gebruikt worden dat ze vaak leidend zijn in jurisprudentie en iedere motorrijder krijgt ze ook op een bepaald moment wel medegedeeld. Bij rijles en zelfs een CBR examenrit wordt er van je verwacht dat je filtert indien de situatie erom vraagt.
Dus wat je er ook van vind, het is ondertussen een 'well established' fenomeen in ons verkeer.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Nou ja, ik denk dat het er ook mee te maken heeft waar je woont. Of je nou in rustig Drenthe woont of ergens in de randstad, er is inherent meer verkeer in het westen.WilbertNeems schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:46:
[...]
Begrijp ik het dan goed dat jij dus zelf het risico van aanrijding van achteren niet zo hoog in schat dat naar voren rijden bij een stoplicht nodig is?
Ik filter ook wel eens naar voren maar dat doe ik om eerder te kunnen vetrekken bij het stoplicht. Natuurlijk zou ik het veiligheidsargument wel altijd inzetten bij oom agent.
Je kan toch ook gewoon kijken wat er gebeurt als je achteraan sluit? Zet je voorwiel links of rechts langs je voorganger en blijf in eerste versnelling met koppeling in. Zodra jij in je spiegels ziet dat het achteropkomend verkeer niet afremt kruip jij tussen de auto's in...
Niet iedereen is een malloot in het verkeer in NL...
[ Voor 4% gewijzigd door badkuip op 13-05-2025 14:56 ]
Ik kijk liever naar het verkeerslicht dan continu in mijn spiegels of er niet toevallig een idioot op me af komt stormen. Ik pak dagelijks een afrit vanaf de snelweg waar je op een vrij kort stuk van 100 naar 0 moet bij rood licht. Tot nu toe zijn alle verkeersdeelnemers achter me op tijd gestopt, maar ik betwijfel of ik het op tijd zie en op tijd kan reageren als ze dat niet doen. Ik gok het er liever niet op, want als het misgaat is het waarschijnlijk ook meteen einde verhaal. Als het even kan rijd ik daar voren.badkuip schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:55:
[...]
Nou ja, ik denk dat het er ook mee te maken heeft waar je woont. Of je nou in rustig Drenthe woont of ergens in de randstad, er is inherent meer verkeer in het westen.
Ik doe het ook wel eens maar eerder om eerder te vetrekken bij het stoplicht dan het veilig is. Ik zou het veiligheidsargument natuurlijk wel altijd inzetten bij oom agent.
Je kan toch ook gewoon kijken wat er gebeurt als je achteraan sluit? Zet je voorwiel links of rechts langs je voorganger en blijf in eerste versnelling met koppeling in. Zodra jij in je spiegels ziet dat het achteropkomend verkeer niet afremt kruip jij tussen de auto's in...
Binnen bebouwde kom vind ik het anders, vaak is het tussen de rijbanen al krap en rijden auto's veel minder hard. Dan sluit ik in sommige situaties gewoon netjes achteraan, of als het kan rijd ik rustig naar voren.
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Dát dus, Badkuip snapt het heel goed. Als jij risico van achteren verwacht moet je zorgen dat je een vluchtweg hebt. Maar die regel is in de auto niet anders, waar je (denk nog maar eens goed terug aan die rijlessen ooit) ook geleerd hebt zodanig veel afstand tot je voorganger te bewaren dat je nog achter hem/haar weg kunt draaien indien nodig. Op de motor is het ook nog eens simpeler te doen want je draaicirkel is kleiner en je hebt minder ruimte in de breedte nodig.badkuip schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:55:
[...]
Nou ja, ik denk dat het er ook mee te maken heeft waar je woont. Of je nou in rustig Drenthe woont of ergens in de randstad, er is inherent meer verkeer in het westen.
Ik filter ook wel eens naar voren maar dat doe ik om eerder te kunnen vetrekken bij het stoplicht. Natuurlijk zou ik het veiligheidsargument wel altijd inzetten bij oom agent.
Vandaar dus dat ik er bij blijf dat filteren bij de verkeerslichten eigenlijk altijd gedaan wordt omdat motorrijders al dan niet oprecht geloven dat ze daar 'recht' op hebben. En dan treffen ze een keer een agent die het er niet mee eens is en dan draagt met het 'veiligheids' argument aan. Dat rekt maar zó ver.
Je moet sowieso niet zitten slapen in het verkeer en ook bij stilstand je spiegels blijven checken, dat moet je met alle voertuigen doen. De reden dat ze filteren door de file wel specifiek met gedragregels wilden ondersteunen is omdat daar het snelheidsverschil te groot is en de files soms totaal niet opgemerkt worden en ook soms vrij plotseling ontstaan, maar je moet wel een schlemiel eerste klas zijn om totaal verrast te worden door een stel verkeerslichten en de eventuele rij voertuigen ervoor.
@geert_s ja, dus eigenlijk zeg je hier hetzelfde als ik. Naar voren kruipen als het nodig is, achter blijjven staan als het niet hoeft.
Die lichten gaan nergens heen en je hoeft van die richting ook geen verkeer jouw kant op te verwachten. Van achteren wél, dus ik vind je opmerking erg vreemd. Waarom zou je niet willen opletten in de gevaarsrichting? Is als eerste gas geven bij groen belangrijker?geert_s schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:01:
[...]
Ik kijk liever naar het verkeerslicht dan continu in mijn spiegels of er niet toevallig een idioot op me af komt stormen. (...)
Die hebben gewoon een direct lijntje met de meldkamer via P2000 en kunnen als ze willen je staande laten houden door de Politie. Dan moeten je het wel heel gek maken, maar dat wordt door die lui vaker gedaan dan je denktHTT-Thalan schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:45:
Ik werd daarnet tijdens vmax +20 gewoon vriendelijk toegezwaaid vanuit een witte bus met blauwe strepen met twee uniformen erin. Maar dat was DJI dus wat kunnen zij verder doen.

Zeker bij ongure types in foute auto's als ze geladen zijn.
Ze hebben ook gewoon vuurwapen, zijn allemaal BOA en hebben vrijstelling om met blauw-blauw te mogen rijden.
Als ik achterop (of als enige) stil sta, dan gebruik ik ook vaak mijn remlicht als "signaal", die gaat gewoon aan/uit/aan/uit/aan/uit... tot er iemand achter me staat.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ook rustig afremmen kan helpen, aangezien de automobilist vaak niet verder kijkt dan zijn neus lang is.
Als ik zie dat de auto weinig vertraagd, dan ga ik over op plan B.
Als ik zie dat de auto weinig vertraagd, dan ga ik over op plan B.
[ Voor 11% gewijzigd door Joris748 op 13-05-2025 16:02 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Mijn instructeur (en vele anderen) zei altijd: Als je op de motor zit, wil élke andere weggebruiker je omver rijden/lopen/fietsen/galloperen. Kan je dat voorkomen door een dot gas en/of een veilige plek op de weg, doe dat.
Mijn instructeur weet. Dus als ik bij een stoplicht naar voren kan filteren (en het zin heeft) dan doe ik dat. Want veilig.
Can't change my mind
Mijn instructeur weet. Dus als ik bij een stoplicht naar voren kan filteren (en het zin heeft) dan doe ik dat. Want veilig.
Can't change my mind
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Over filteren gesproken, net een heel stuk over de A9 gereden bij Amsterdam. Daar stond natuurlijk file en ik zat achter een dude die reed op een GSA met zijkoffers. Dat is enorm breed natuurlijk en bij dat stuk wegwerkzaamheden is de A9 tussen de twee linkerbanen best smal. Elke keer als hij er niet tussendoor paste begon hij zichzelf op te winden, veel te overdreven staren naar de automobilisten, na het voorbij rijden enorme arm gebaren of half afsnijden etc. Het ging meerdere keren ook maar net goed, er zat niet meer dan 1cm speling tussen de koffers en zijspiegels van de auto's. Ik vraag mij serieus af wat die motorrijders bezield, denk je dat automobilisten na die moeilijke gebaren opeens denken 'oh ja, ik moet wijken voor alle motoren, ik ben echt fout bezig', ik denk dat je juist het tegenovergestelde bewerkstelligd.
Alsof filteren een verworven recht is ofzo op de motor
. Ik reed er maar rustig met een afstandje achteraan lekker chill met de Spotify playlist aan. Op een gegeven moment gaf hij het op en voegde in waarna ik hem eindelijk kon inhalen en rustig zonder driftkikker voor mij verder kon filteren.
Alsof filteren een verworven recht is ofzo op de motor

[ Voor 19% gewijzigd door cyntax op 13-05-2025 17:27 ]
Ik denk dan: had hij maar geen rijdende viskanis moeten kopen
Meestal zijn die koffers even breed als de boxer/valbeugel, bij mij iig wel. Dus qua filteren maakt het niet uit. Net als je druk maken, als het echt niet past kan je wellicht die ene auto aan de andere kant voorbij als het écht vaststaat. Een stuk sneller en filteren moet je zeker niet gehaast doen, dan gaat het fout.
Als mensen echt even opzij gaan steek ik nog wel een handje op, ik denk wel dat dat helpt. Altijd leuk toch, die zullen voortaan zeker nog eens ruimte maken. Of een voetje natuurlijk, wat veiliger.
Als mensen echt even opzij gaan steek ik nog wel een handje op, ik denk wel dat dat helpt. Altijd leuk toch, die zullen voortaan zeker nog eens ruimte maken. Of een voetje natuurlijk, wat veiliger.
[ Voor 24% gewijzigd door Aikon op 13-05-2025 19:08 ]
Ik kan het niet helemaal verklaren, maar ik voel me vaak ook geroepen om te laten zien dat niet elke motorrijder een lawaai makende hardrijdende aso is inderdaadHTT-Thalan schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:03:
In de praktijk wordt het nog wel eens gedoogd maar dat is een gok die je zelf moet nemen. Alle andere zaken zoals rijrichting en strepen gelden natuurlijk sowieso. Ik doe het niet, kom nooit tegen dat het nodig is en zodra de boel weer rijdt krijg ik vaak weer de ruimte om in te halen. Ik vind een voorbeeldfunctie ook wat waard.
* Destruction is niet roomser dan de paus en vind hard rijden/scheuren ook prachtig. Ik heb daarentegen dan weer niet zo'n zin in discussies met en/of boetes van oom/tante agent
Iets met boetes... Of een rijbewijs. Met name dat laatste is een risico dat ik absoluut niet kan of wil lopen.
Ik sluit meestal netjes achteraan aan. Maar de motor blijft in de versnelling en ik houdt mijn spiegels goed in de gaten terwijl ik zorg dat ik nog tussen de auto's kan gaan staan/er tussendoor kan rijden als de situatie dat vereistWilbertNeems schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:46:
[...]
Begrijp ik het dan goed dat jij dus zelf het risico van aanrijding van achteren niet zo hoog in schat dat naar voren rijden bij een stoplicht nodig is?
[ Voor 17% gewijzigd door Destruction op 13-05-2025 21:03 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Sowieso doet de motorrijder die graag met de regels flirt, zoals de zelfverklaarde verkeerslichtfilteraars in dit topic, er goed aan die spiegels goed te checken op voertuigen met strepen voor 'ie wat uitvreetDestruction schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:40:
(...)
Ik sluit meestal netjes achteraan aan. Maar de motor blijft in de versnelling en ik houdt mijn spiegels goed in de gaten terwijl ik zorg dat ik nog tussen de auto's kan gaan staan/er tussendoor kan rijden als de situatie dat vereist
Je kunt ook altijd door rood rijden, dan word je zeker niet van achteren aangereden.
Misschien wel van de zijkant.Barista schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:31:
Je kunt ook altijd door rood rijden, dan wordt je zeker niet van achteren aangereden.
Je kan ook een Hayabusa kopen. Dan ga je gewoon zo snel dat niemand je ooit gezien heeft.
Ik stap sinds een tijdje af zonder jiffy omdat die nog steeds verbogen is en ik deze niet vertrouw - een vervangende, via het TA forum, is onderweg met de post btw.Aikon schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:05:
Meestal zijn die koffers even breed als de boxer/valbeugel, bij mij iig wel. Dus qua filteren maakt het niet uit. Net als je druk maken, als het echt niet past kan je wellicht die ene auto aan de andere kant voorbij als het écht vaststaat. Een stuk sneller en filteren moet je zeker niet gehaast doen, dan gaat het fout.
Maar vandaag had ik de zijkoffers eraan hangen en daar had ik even geen rekening mee gehouden

De Hayabusa van tegenwoordig is een H2R toch?badkuip schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:39:
[...]
Misschien wel van de zijkant.
Je kan ook een Hayabusa kopen. Dan ga je gewoon zo snel dat niemand je ooit gezien heeft.
Blijft toch een sport om niet te ver buiten de lijntjes te kleuren en er mee weg te komenHTT-Thalan schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:19:
[...]
Sowieso doet de motorrijder die graag met de regels flirt, zoals de zelfverklaarde verkeerslichtfilteraars in dit topic, er goed aan die spiegels goed te checken op voertuigen met strepen voor 'ie wat uitvreet.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ohja, daar zwaai ik ook altijd naar inderdaad. Positieve indruk achterlaten. En bedanken natuurlijkAikon schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:05:
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Weten jullie een goede site waar je motor routes makkelijk kunt downloaden?
Haha, dat heeft weinig zin inderdaad. Als er niet genoeg ruimte is is dat vaak onbewust en al helemaal op dat krappe stuk.cyntax schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:13:
Over filteren gesproken, net een heel stuk over de A9 gereden bij Amsterdam. Daar stond natuurlijk file en ik zat achter een dude die reed op een GSA met zijkoffers. Dat is enorm breed natuurlijk en bij dat stuk wegwerkzaamheden is de A9 tussen de twee linkerbanen best smal. Elke keer als hij er niet tussendoor paste begon hij zichzelf op te winden, veel te overdreven staren naar de automobilisten, na het voorbij rijden enorme arm gebaren of half afsnijden etc. Het ging meerdere keren ook maar net goed, er zat niet meer dan 1cm speling tussen de koffers en zijspiegels van de auto's. Ik vraag mij serieus af wat die motorrijders bezield, denk je dat automobilisten na die moeilijke gebaren opeens denken 'oh ja, ik moet wijken voor alle motoren, ik ben echt fout bezig', ik denk dat je juist het tegenovergestelde bewerkstelligd.
Alsof filteren een verworven recht is ofzo op de motor. Ik reed er maar rustig met een afstandje achteraan lekker chill met de Spotify playlist aan. Op een gegeven moment gaf hij het op en voegde in waarna ik hem eindelijk kon inhalen en rustig zonder driftkikker voor mij verder kon filteren.
Ik had het gister juist andersom, reed achter een smalle naked maar die dacht dat het een GSA met zijkoffers was volgens mij 🤓
Over het algemeen vind ik het trouwens wel lekker filteren als er een of meerdere motoren voor me zitten, dan zijn de automobilisten alvast gewaarschuwd.
Vraag voor de woon-werk rijders. Hoe doen jullie het met kleding en schoenen? Nu neem ik steeds een paar sneakers mee en jeans en kleed me even snel om op kantoor. Maar het blijft toch omslachtig voelen. Van de tijd die ik win onderweg ben ik een kwartier alweer kwijt aan al het geneuzel met vertrekken en aankomen.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Mijn 21brothers tassen zijn daar mee vergelijkbaar. Maar dan goedkoper en ook nog eens uit de EU
Zie nu dat ik zelfs op hun site staat met mijn vorige motor
:strip_exif()/f/image/vtsbFqci800LYv19wkMAPgLs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door Bommes op 13-05-2025 22:38 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Mijn pak doe ik gewoon over mijn kleding aan en in mijn kluisje staat een paar schoenen.VidaR-9 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:19:
[...]
Haha, dat heeft weinig zin inderdaad. Als er niet genoeg ruimte is is dat vaak onbewust en al helemaal op dat krappe stuk.
Ik had het gister juist andersom, reed achter een smalle naked maar die dacht dat het een GSA met zijkoffers was volgens mij 🤓
Over het algemeen vind ik het trouwens wel lekker filteren als er een of meerdere motoren voor me zitten, dan zijn de automobilisten alvast gewaarschuwd.
Vraag voor de woon-werk rijders. Hoe doen jullie het met kleding en schoenen? Nu neem ik steeds een paar sneakers mee en jeans en kleed me even snel om op kantoor. Maar het blijft toch omslachtig voelen. Van de tijd die ik win onderweg ben ik een kwartier alweer kwijt aan al het geneuzel met vertrekken en aankomen.
Jas aan de kapstok, col in de jas, motorlaarzen uit, broek uit, niergordel af en schoenen pakken en aandoen.
Of het nu mijn goretex pak is of mijn doorwaaipak, altijd hetzelfde verhaal.
Ik kom niet vaak andere motoren tegen tijdens het filteren, zie meer motoren in de andere richting.
Maand terug met de eerste mooie dagen werd ik filterend ingehaald terwijl ik 100km/u op de rechter rijstrook reed, en dat terwijl een auto mij al inhaalde. Ze kwamen met zijn tweeën er tussen door met 140 km/u, dan mag je van mij je kaartje gewoon inleveren.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Wil je dat echt?Grolsch schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:08:
Mijn ervaringen met gedownloade routes: ze zijn verouderd (wegen zijn veranderd), er staan te weinig routepunten, of ze zijn te kort of te lang, of het is een wegtype waar ik niks mee heb (vooral doorgaande wegen).
Een van de beste voorbeelden die ik zo weet: in de Garmin spannende routes staat een route van Waalre over de N2 naar de Mispelhoef en terug. I kid you not.
Mocht je écht iets willen downloaden: MyRouteApp heeft een aardig aanbod staan denk ik. Met de nadruk op dat laatste; wij maken onze routes gewoon zelf.
Tomtom bood ook "Road trips" aan, geen idee of dat er nog steeds in zit.
Als ik écht geen inspiratie heb laat ik onderweg de Tomtom zelf wat bepalen, of als ik nog thuis ben via Kurviger. Dan nog wat finetunen en klaar.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Motorjas uit, helm af en doorlopen. Ik draag zeker met dit weer gewoon motorjeans en -schoenen dus dat is letterlijk geen werk. Als ik bij de rijschool kom gooi ik de helm in een kluisje en de jas erop, stap ik direct in een auto over gaat de helm in de koffer en de jas achterin. Kost me niet meer tijd dan uit de auto stappen eerlijk gezegd, als neem ik bij het opstappen wel even een minuut om oordopjes in te doen als de snelheden langdurig boven de 80 zullen komen.VidaR-9 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:19:
Ik kwam deze bij toeval tegen hoor, en moest even grinniken dat nu het volgende merk gekopieerd is.Bommes schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:34:
[...]
Mijn 21brothers tassen zijn daar mee vergelijkbaar. Maar dan goedkoper en ook nog eens uit de EU
Zie nu dat ik zelfs op hun site staat met mijn vorige motor![]()
[Afbeelding]
Ben wel benieuwd of dit gaat verkopen of niet.
Ik haal ze meestal van:Grolsch schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:08:
https://www.myrouteapp.com/nl
https://www.routeyou.com/
https://motorroutes.nl/
https://www.bestbikingroads.com/
You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .
Same, en wikiloc.
Meestal gaat dat prima met inladen, weinig problemen tegengekomen nog.
Meestal gaat dat prima met inladen, weinig problemen tegengekomen nog.
@Grolsch Als je lid wordt van een motorclub krijg je vanzelf routes toe gestuurd. Tevens heb je dan ook andere rijders om samen te rijden. Is wel gezelliger.
Voor de rest is het zoals @DrivinUCrazy aangeeft. Bij mra kan je veel vinden en zijn ook recent. De rest heeft twijfelachtige kwaliteit (Fouten of provinciale wegen).
Zoek maar eens op 'hoogspanningsroute' of 'langs kastelen, molen en boer'.
Zeker de laatste is een feest van fouten. Verboden in te rijden of over fietspaden zijn enkele dingen die je gaat tegenkomen.
Voor de rest is het zoals @DrivinUCrazy aangeeft. Bij mra kan je veel vinden en zijn ook recent. De rest heeft twijfelachtige kwaliteit (Fouten of provinciale wegen).
Zoek maar eens op 'hoogspanningsroute' of 'langs kastelen, molen en boer'.
Zeker de laatste is een feest van fouten. Verboden in te rijden of over fietspaden zijn enkele dingen die je gaat tegenkomen.
Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.
Welk merk hebben ze gekopieerd? Lone Rider?kneusteun schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:19:
[...]
Ik kwam deze bij toeval tegen hoor, en moest even grinniken dat nu het volgende merk gekopieerd is.
Ben wel benieuwd of dit gaat verkopen of niet.
EU DNS: 86.54.11.100
De Chinezen zijn niet de enige dan
Lone Rider ADVBags

[ Voor 4% gewijzigd door c-nan op 14-05-2025 10:58 ]
Ik gebruik sinds vorig jaar de app scenic voor het maken van routes. Heb de "premium" versie en het is tijd dat deze weer verlengt wordt. Nu twijfel ik. want ik heb beste vaak (meerdere malen per rit) dat de app/navigatie compleet de wg kwijt is qua GPS.
Is dat nu een probleem met bijvoorbeeld de GPS van mijn telefoon of kan het ook aan de navigatie app zelf liggen. Verder een fijne app hoor, maar als de navigatie een paar minuten, en vooral op de belangrijke momenten (afslaan ja of nee) de weg kwijt is, frustreert dat enorm.
Uiteraard wat tips en tricks gelezen en wat aanpassingen op met iphone (16 pro) gedaan maar het is gewoon niet echt betrouwbaar. Ik lees hier wel wat andere apps en ervaringen maar mijn vraag is dus meer: Ligt dit nou aan de hardware of ligt dit nu aan de app? Als het eerste het probleem is heeft het natuurlijk geen zin om een andere app te kiezen voor de navigatie.
Heb ook een tijdje een Zumo gehad, maar dat vond ik zo enorm traag en niet intuïtief werken dat ik daar vanaf gestapt ben, met name het laden en maken van nieuwe routes etc is op de telefoon met scenic echt wel enorm gebruiksvriendelijk (wat mij betreft
)
Iemand tips/tricks?
Is dat nu een probleem met bijvoorbeeld de GPS van mijn telefoon of kan het ook aan de navigatie app zelf liggen. Verder een fijne app hoor, maar als de navigatie een paar minuten, en vooral op de belangrijke momenten (afslaan ja of nee) de weg kwijt is, frustreert dat enorm.
Uiteraard wat tips en tricks gelezen en wat aanpassingen op met iphone (16 pro) gedaan maar het is gewoon niet echt betrouwbaar. Ik lees hier wel wat andere apps en ervaringen maar mijn vraag is dus meer: Ligt dit nou aan de hardware of ligt dit nu aan de app? Als het eerste het probleem is heeft het natuurlijk geen zin om een andere app te kiezen voor de navigatie.
Heb ook een tijdje een Zumo gehad, maar dat vond ik zo enorm traag en niet intuïtief werken dat ik daar vanaf gestapt ben, met name het laden en maken van nieuwe routes etc is op de telefoon met scenic echt wel enorm gebruiksvriendelijk (wat mij betreft
Iemand tips/tricks?
Die is nog niet uit en ziet er al iets simpeler uit.
Benieuwd wat deze gaat kosten, als het meer dan 400 is dan ben ik benieuwd of dit gaat verkopen.
Benieuwd wat deze gaat kosten, als het meer dan 400 is dan ben ik benieuwd of dit gaat verkopen.
Toen scenic nog gratis was heb ik nooit problemen ondervonden.Tribunus schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:07:
Ik gebruik sinds vorig jaar de app scenic voor het maken van routes. Heb de "premium" versie en het is tijd dat deze weer verlengt wordt. Nu twijfel ik. want ik heb beste vaak (meerdere malen per rit) dat de app/navigatie compleet de wg kwijt is qua GPS.
Heb ook een tijdje een Zumo gehad, maar dat vond ik zo enorm traag en niet intuïtief werken dat ik daar vanaf gestapt ben, met name het laden en maken van nieuwe routes etc is op de telefoon met scenic echt wel enorm gebruiksvriendelijk (wat mij betreft)
Iemand tips/tricks?
Vind alleen abbo een no-go.
Maar check ook even de settings, volgens mij had scenic ook een "snap to road" optie.
Hm geen fan van... Als je hier je Nederlandse vlag-patch op plakt gaan mensen door de hoek straks nog denken dat je Frans bent. Brrrc-nan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:58:
[...]
De Chinezen zijn niet de enige dan
Lone Rider ADVBags
[Afbeelding]
Ik zit erover te twijfelen om mijn fiets te "chiptunen", in de hoop het lage- en middentoerengebied wat te versterken. Het gaat om een Tiger 1050 sport uit 2018, heeft iemand ervaring met dit soort ingrepen?
Slecht idee... Hoe laat?
Gewoon op je achterwiel blijven rijden zodat ze weer horizontaal komenMelkunie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:30:
[...]
Hm geen fan van... Als je hier je Nederlandse vlag-patch op plakt gaan mensen door de hoek straks nog denken dat je Frans bent. Brrr
Met welk doel, alles went 😬GSX-MAN schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:42:
Ik zit erover te twijfelen om mijn fiets te "chiptunen", in de hoop het lage- en middentoerengebied wat te versterken. Het gaat om een Tiger 1050 sport uit 2018, heeft iemand ervaring met dit soort ingrepen?
Ik had het gedaan met de 990.
Alles went, behalve digitale gas respons, aan of uit.
Maar had wel wat meer werk nodig dan alleen tunen, ook uitlaat, gasklep, gashuis etc.
Concreet: ik ben half april met mijn maat een weekend naar de Eifel geweest en ik merk dat ik onderin net wat tekort kom. BOcht uit zie ik hem in de verte verdwijnen, en ik moest echt noodgrepen als later remmen, harder door de bocht en vroeg op het gas toe gaan passen om hem bij te houden. Voorheen reed hij op een Tracer 9, die kon ik goed bijbenen, maar een Tiger 1200 is echt sterk onderin.
Slecht idee... Hoe laat?
Ja, ik heb ervaring meteen tune op de motor. Zowel de Super Tenere had dat (zo gekocht, geen ervaring met voor/na), als mijn huidige Tracer 9.
Dat deed ik om de motorrem aan te laten passen waardoor het gas beter doseerbaar werd. Maar als je de testbank tóch al een dag huurt, dan laat ze ook maar kijken wat er mogelijk is. En dat was gewoon briljant. De handelbaarheid is nog verder verbeterd. En meer koppel gekregen. Een tijdje geleden heb ik hier de vermogenscurve al geplaatst; super lineair.
Tegelijkertijd: verwacht er geen wonderen van. Als iemand anders harder door de bochten gaat, dan is dat nu eenmaal zo. Het is uiteindelijk ook geen wedstrijd.
De laatste paar ritten heb ik bewust in de regen-mapping gereden, puur voor de lol én in de hoop de banden wat te sparen. Daarbij trek ik automatisch minder hard weg. Maar de bochtensnelheid is niet veranderd.
Als je bedoelt: meer vermogen went uiteindelijk ook. Dat klopt deels. Zoals ik net schreef, de laatste paar ritten rijd ik in de trage regenmapping. Als je dan weer terugschakelt naar de normale gasrespons. Holy shit.
Wat een wereld van verschil!
Wat ik zelf wel daarbij merk is dat ik zelf al ga compenseren voor de tragere gasreactie. Ik geef onbewust simpelweg eerder gas.
Dat deed ik om de motorrem aan te laten passen waardoor het gas beter doseerbaar werd. Maar als je de testbank tóch al een dag huurt, dan laat ze ook maar kijken wat er mogelijk is. En dat was gewoon briljant. De handelbaarheid is nog verder verbeterd. En meer koppel gekregen. Een tijdje geleden heb ik hier de vermogenscurve al geplaatst; super lineair.
Tegelijkertijd: verwacht er geen wonderen van. Als iemand anders harder door de bochten gaat, dan is dat nu eenmaal zo. Het is uiteindelijk ook geen wedstrijd.
De laatste paar ritten heb ik bewust in de regen-mapping gereden, puur voor de lol én in de hoop de banden wat te sparen. Daarbij trek ik automatisch minder hard weg. Maar de bochtensnelheid is niet veranderd.
Niet helemaal. Als Carmo die wegvallende motorrem niet eruit had gekregen, had ik de motor ingeruild. Daar ging ik écht niet aan wennen en dat ging ik ook zeker niet accepteren.
Als je bedoelt: meer vermogen went uiteindelijk ook. Dat klopt deels. Zoals ik net schreef, de laatste paar ritten rijd ik in de trage regenmapping. Als je dan weer terugschakelt naar de normale gasrespons. Holy shit.
Wat ik zelf wel daarbij merk is dat ik zelf al ga compenseren voor de tragere gasreactie. Ik geef onbewust simpelweg eerder gas.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
990 is ook gewoon standaard niet lekker, maat van me heeft een smt... Nou die heeft al zoveel kunstgrepen gedaan om het normaal rijdbaar te maken. Geen ervaring met een 1050 tunen, maar verwacht niet dat het opeens 1 seconde sneller wordt naar de 100. Qua rijden blijft het ook nog steeds de ezel in het zadel en niet de ponies eronder.kneusteun schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:11:
[...]
Ik had het gedaan met de 990.
Alles went, behalve digitale gas respons, aan of uit.
Maar had wel wat meer werk nodig dan alleen tunen, ook uitlaat, gasklep, gashuis etc.
Mijn 1200gs toen laten doen, was met 2 personen + bagage wel wat te merken maar alleen erop nauwelijks. Dus daarom wat wil je bereiken
Als je maatje net wat soepeler rijdt en dan ook nog een dikkere motor heeft gaat het natuurlijk opeens harder. Eerst viel dat waarschijnlijk niet zo op, nu dus wel. Maar waarom moet je hem bijhouden?
Mijn vrienden rijden behoorlijk verschillende motoren, maar als we samen rijden in Luxembourg kom ik met de r1200r amper boven de 6000 toeren uit. Dan rij ik ook niet harder dan 100-110 maar ik rij vooral soepel en vloeiend en dan rij ik nog dik voorop. Ook op de 150+ pk brommers die mee rijden. Afgezien daarvan doe ik ook geen 200 op de rechte stukken zoals sommige anderen.
[ Voor 3% gewijzigd door charrel op 14-05-2025 12:27 ]
Nou ja, het is inderdaad geen moeten. Maar er valt nog wel iets te optimaliseren aan de 1050, zeker onderin.
Slecht idee... Hoe laat?
Bespaar je zelf de moeite als je daar voor doet, met chiptuning kun je gas soepeler maken en karakter iets veranderen maar dat gaat zoals genoemd niet super veel schelen, het is geen wedstrijd laat je niet gek maken. En ik heb ervaring met iemand met een tiger sport 1050 die reed alles en iedereen zoek met die motor ook motors met 200pk op een bochtig weg. dus ligt echt niet aan de motor en dat ga je met wat tuning niet oplossen. Probeer je rijstijl aan te passen aan de motor, hogere bochten snelheid of anders wacht hij wel op je.GSX-MAN schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:42:
Ja met de auto, mar dat telt niet. Want ander proces.GSX-MAN schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:42:
zeker, zeker
Het was nog steeds niet super, maar in ieder geval mogelijk om 30 te rijden zonder te schokken/horten/stoten.charrel schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:26:
[...]
990 is ook gewoon standaard niet lekker, maat van me heeft een smt... Nou die heeft al zoveel kunstgrepen gedaan om het normaal rijdbaar te maken. Geen ervaring met een 1050 tunen, maar verwacht niet dat het opeens 1 seconde sneller wordt naar de 100. Qua rijden blijft het ook nog steeds de ezel in het zadel en niet de ponies eronder.
Mijn 1200gs toen laten doen, was met 2 personen + bagage wel wat te merken maar alleen erop nauwelijks. Dus daarom wat wil je bereiken![]()
Als je maatje net wat soepeler rijdt en dan ook nog een dikkere motor heeft gaat het natuurlijk opeens harder. Eerst viel dat waarschijnlijk niet zo op, nu dus wel. Maar waarom moet je hem bijhouden?
Mijn vrienden rijden behoorlijk verschillende motoren, maar als we samen rijden in Luxembourg kom ik met de r1200r amper boven de 6000 toeren uit. Dan rij ik ook niet harder dan 100-110 maar ik rij vooral soepel en vloeiend en dan rij ik nog dik voorop. Ook op de 150+ pk brommers die mee rijden. Afgezien daarvan doe ik ook geen 200 op de rechte stukken zoals sommige anderen.
Pk's waren zelfs omhoog gegaan net als de Nm's. pk was van 120 ofzo naar 135. Heb ergens nog de uitdraai.
Tegenwoordig wordt ook bij motoren via OBD geschikt.ozzynator schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:33:
[...]
Ja met de auto, mar dat telt niet. Want ander proces.
Het verschil met turbo auto's is dat ze bij motoren alleen de ontsteking en de af ratio (en nog wat kleine dingen) aan kunnen passen. Nooit bergen meer vermogen als je een N/A blok laat tunen, dat is alleen bij turbo auto's zo omdat de turbodruk anders gestuurd worden.
Dyno grafieken zeggen eigenlijk ook nooit iets omdat die altijd wot gedaan worden (want dat klinkt zo cool in de kroeg)
[ Voor 10% gewijzigd door SniperGuy op 14-05-2025 12:45 ]
Niet gewoon een kwestie van nog een versnelling omlaag? Dat je lekker in de toeren zit als je de bocht uit komt, zeg maar.GSX-MAN schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:12:
[...]
Concreet: ik ben half april met mijn maat een weekend naar de Eifel geweest en ik merk dat ik onderin net wat tekort kom. BOcht uit zie ik hem in de verte verdwijnen, en ik moest echt noodgrepen als later remmen, harder door de bocht en vroeg op het gas toe gaan passen om hem bij te houden. Voorheen reed hij op een Tracer 9, die kon ik goed bijbenen, maar een Tiger 1200 is echt sterk onderin.
Als je onderin vermogen mist, moet je zorgen dat je niet onderin zit
[ Voor 5% gewijzigd door s020506 op 14-05-2025 12:51 ]
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Ik trap dat ding niet terug naar één, dat vindt de traction control echt niet grappig. Ja, misschien in sommige heel krappe haarspelden.s020506 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:46:
[...]
Niet gewoon een kwestie van nog een versnelling omlaag? Dat je lekker in de toeren zit als je de bocht uit komt, zeg maar.
Als je onderin vermogen mist, moet je zorgen dat je niet onderin zit
Slecht idee... Hoe laat?
Alleen haarspelden omlaag ga ik terug maar één, anders zou inderdaad niet nodig moeten zijn.GSX-MAN schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:53:
[...]
Ik trap dat ding niet terug naar één, dat vindt de traction control echt niet grappig. Ja, misschien in sommige heel krappe haarspelden.
Meeste tijd win je in de bocht, niet erna. De gashendel open schroeven als je de bocht uit komt lukt iedereen wel, ik geloof niet dat een 1200 zoveel meer koppel en/of vermogen heeft dan een 1050 dat hij eruit accelereert.
Misschien heeft je maat grotere kloten of een lagere risico analyse. Dat pieletje op je voetsteun mag tot aan de grond
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Hahaha, jas020506 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:05:
[...]
Alleen haarspelden omlaag ga ik terug maar één, anders zou inderdaad niet nodig moeten zijn.
Meeste tijd win je in de bocht, niet erna. De gashendel open schroeven als je de bocht uit komt lukt iedereen wel, ik geloof niet dat een 1200 zoveel meer koppel en/of vermogen heeft dan een 1050 dat hij eruit accelereert.
Misschien heeft je maat grotere kloten of een lagere risico analyse. Dat pieletje op je voetsteun mag tot aan de grond
Slecht idee... Hoe laat?
"Never twist the throttle with your ego" las ik onlangs ergens.GSX-MAN schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:12:
[...]
Als jij iemand op het openbare asfalt niet bij kunt houden met jouw motor gaat die persoon overduidelijk dusdanig hard dat je je af moet vragen of je hem wel moet wíllen bijhouden. Sorry voor de moodkill boodschap...
Meeste tijd win je de bocht uits020506 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:05:
[...]
@GSX-MAN Kan je niet beter kleiner voortandwieltje steken of iets groter achter? Maak je effectief de versnellingen wat korter. Werkte toen bij mij fazer 600 fantastisch, die liep gelijk harder. ( had anders niet genoeg vermogen om topsnelheid te halen. )
[ Voor 18% gewijzigd door charrel op 14-05-2025 14:27 ]
De jaarlijkse trip met mijn twee vrienden is dit jaar niet met pinksteren, maar met hemelvaart. En zij kunnen de rest van de week geen vrij krijgen, dus ik ga alvast op de zondag ervoor, rijd naar Frankrijk (La Mouche, Vogezen) en ga daar een paar dagen rijden voor ik in de Eifel aanhaak bij de rest.
Ik twijfelde over Zwarte Woud, had er zelfs al een kamer in een klooster (vrij noordelijk) geboekt, maar kwam uiteindelijk toch bij La Mouche uit. Daar had ik voor dezelfde prijs wel een eigen badkamer en een motorhotel biedt dan toch ook wat meer opties specifiek voor de motorrijder.
Dus zondag (25 mei) aankomst in Le Clerjus, maandag t/m woensdag rijden en donderdag door naar Bad Bertrich.
Ik ga ervan uit dat het hotel ook leuke routes heeft, maar toch ook even zelf wat op de kaart uitzoeken en tekenen. Lukraak rondrijden heeft niet mijn voorkeur. En een ander dilemma: is er een leuke route van daar naar de Eifel?
Ik twijfelde over Zwarte Woud, had er zelfs al een kamer in een klooster (vrij noordelijk) geboekt, maar kwam uiteindelijk toch bij La Mouche uit. Daar had ik voor dezelfde prijs wel een eigen badkamer en een motorhotel biedt dan toch ook wat meer opties specifiek voor de motorrijder.
Dus zondag (25 mei) aankomst in Le Clerjus, maandag t/m woensdag rijden en donderdag door naar Bad Bertrich.
Ik ga ervan uit dat het hotel ook leuke routes heeft, maar toch ook even zelf wat op de kaart uitzoeken en tekenen. Lukraak rondrijden heeft niet mijn voorkeur. En een ander dilemma: is er een leuke route van daar naar de Eifel?
[ Voor 14% gewijzigd door GSX-MAN op 14-05-2025 14:57 ]
Slecht idee... Hoe laat?
Niet echt. Je zult de Rijn over moeten, en dat stukje is saai. Maar, zó ver is het ook weer niet, dus in dit geval zou ik het wel gewoon doen. De Vogezen zijn mooi, maar voor een hele week ook weer niet zó mooi.
Voor het contrast zou ik dan wel meer de zuidelijke kant van het Schwarzwald aanhouden. Het noorden is wat steiler en rotsachtiger imho, en dat heb je in de Vogezen ook.
[edit]Verkeerd gelezen: bovenstaande is voor als je langer in de Vogezen bent en nog een dagje wil oversteken naar het Schwarzwald.
Voor het contrast zou ik dan wel meer de zuidelijke kant van het Schwarzwald aanhouden. Het noorden is wat steiler en rotsachtiger imho, en dat heb je in de Vogezen ook.
[edit]Verkeerd gelezen: bovenstaande is voor als je langer in de Vogezen bent en nog een dagje wil oversteken naar het Schwarzwald.
[ Voor 14% gewijzigd door DrivinUCrazy op 14-05-2025 15:08 ]
Drie dagen, ik ga het zien. De vorige twee keer ben ik er alleen op doorreis doorheen gereden. Twee jaar geleden vanuit Langenthal, Zwitserland de Ballon d'Alsace, Grand Ballon en via Route des Crêtes naar een hotel in Oberbronn. Vorig jaar dag 1 overnacht in Belfort, de volgende dag wederom de 2 Ballons, Route des Crêtes en toen naar het Zwarte Woud.
Nu eens een paar dagen daar, eens zien wat er verder nog te beleven is.
Nu eens een paar dagen daar, eens zien wat er verder nog te beleven is.
Slecht idee... Hoe laat?
@GSX-MAN
Je bedoel teen route van de Vogezen naar de Eifel? Want dan hoef je echt de rijn niet over @DrivinUCrazy
Je bedoel teen route van de Vogezen naar de Eifel? Want dan hoef je echt de rijn niet over @DrivinUCrazy
Ik zit ook op zoiets te broeden. In september gaan we met de motorclub drie dagen naar het gebied rond de Vogelsberg. Dacht eraan om er nog twee nachten in het Zwarte Woud aan vast te plakken, maar La Mouche is misschien nog wel een beter idee!GSX-MAN schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:32:
De jaarlijkse trip met mijn twee vrienden is dit jaar niet met pinksteren, maar met hemelvaart. En zij kunnen de rest van de week geen vrij krijgen, dus ik ga alvast op de zondag ervoor, rijd naar Frankrijk (La Mouche, Vogezen) en ga daar een paar dagen rijden voor ik in de Eifel aanhaak bij de rest.
Verrek, ik zit met mijn hoofd al bij mijn eigen hemelvaartweekend in het Schwarzwald. Ik bedoelde inderdaad als je in de Vogezen bent, om dan een dagje een rit naar het Schwarzwald te doen.WilbertNeems schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:01:
@GSX-MAN
Als je vanuit de Eifel naar het zuiden de Rijn over gaat heb je wat verkeerd gedaan of een hele mooie omweg te pakken.
Mea culpa.
Ik vind voor allebei wat te zeggen, het Zwarte Woud is ook heel mooi. Ik heb zelfs nog getwijfeld om een rondje te doen met elke nacht een ander hotel, en dan Zwarte Woud, Zwitserland, Oostenrijk met een héél klein stukje Italië en dan terug via Beieren naar de Eifel te gaan, maar dan zat ik naar routes van rond de 500 km per dag te kijken, als ik ook nog een beetje leuk wilde rijden over binnen- en bergwegen.
Slecht idee... Hoe laat?
Tja dat vind ik wel een dingetje.GSX-MAN schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:32:
en een motorhotel biedt dan toch ook wat meer opties specifiek voor de motorrijder.
Plus: er is horeca, wat meer leven, enz.
Min: het is wel een erg hoog tieten bier en ole olee gehalte op/in die motor campings en hotels.
Niet helemaal mijn ding, dat ver plassen en stoerdoenerij en vooral lomp hard bleren en zuipen.
Dat laatste kan ik ook goed in stilte
nee zonder dollen, ik merk dat ik er niet perse op af ga, ik zoek liever een gewone camping/hotel/hostel of wat dan ook.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Je motor krijg af-fabriek een algemene afstelling, mogelijk zelfs met aanpassingen om te voldoen aan milieu eisen (bij Harley is dat laatste iig wel zo, maar dat zijn oude motorontwerpen). M.i. is het altijd goed om jouw motor zijn eigen afstelling te laten geven, dan kan je ook je wensenlijstje mee laten wegen. E.e.a. kan alles maar wel binnen de mogelijke bandbreedte.GSX-MAN schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:42:
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
@Bommes Plus, meer kans om er Nederlanders tegen te komen (met als gevolg de stoerdoenerij en het bier-en-tieten gehalte). Ook dát probeer ik in de regel op vakantie te vermijden. Buiten de reisgenoten dan, uiteraard.
Ik zit liever in zo'n Duits familiehotel dan in een specifiek motorhotel of zo. En meestal begrijpen ze ons motorrijders toch wel. We zijn de moeilijksten niet: goed bed, douche, eten, en wat drinken.
Waar ik wél op probeer te letten: de mogelijkheid om de motor ergens achterom of binnen te kunnen parkeren. Het is geen dealbreaker, maar als ik de keuze heb, zal dat altijd de voorkeur hebben.
En mocht er dan tóch een Hollander in dat hotel zitten, is het de sport om zo snel mogelijk bij de locals aan te haken in een verbastering van hun lokale dialect.
Je hebt dan geheid een streepje voor.
Ik zit liever in zo'n Duits familiehotel dan in een specifiek motorhotel of zo. En meestal begrijpen ze ons motorrijders toch wel. We zijn de moeilijksten niet: goed bed, douche, eten, en wat drinken.
Waar ik wél op probeer te letten: de mogelijkheid om de motor ergens achterom of binnen te kunnen parkeren. Het is geen dealbreaker, maar als ik de keuze heb, zal dat altijd de voorkeur hebben.
En mocht er dan tóch een Hollander in dat hotel zitten, is het de sport om zo snel mogelijk bij de locals aan te haken in een verbastering van hun lokale dialect.
@GSX-MAN Ik ben pas nog in de Vogezen geweest en ik vond de D481 tussen Lièpvre en Fouchy memorabel, en ook de D425 verder naar het noorden over Breitenbach was fijn. Misschien iets uit de richting voor jouw plan van La Mouche naar de Eifel.
Vervolgens de kleine weggetjes in de Noordelijke Vogezen ook niet overslaan, lekker in het bos.
Vervolgens de kleine weggetjes in de Noordelijke Vogezen ook niet overslaan, lekker in het bos.
Ook wel omschreven als een rustoord voor bejaardenBommes schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:22:
. . . ik merk dat ik er niet perse op af ga, ik zoek liever een gewone camping/hotel/hostel of wat dan ook.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Oh en als je naar de Grand Ballon gaat neem dan de D27 i.p.v. de D430 als het druk is, daar was het lekker rustig en goed voor de sportstand.
Ik kampeer niet, dat scheelt vaak wel iets. Ik heb in 2023 een combinatie gedaan van twee motorhotels (Eifel en Zwarte Woud), een regulier hotel in Zwitserland en een klooster in de Noord Vogezen.Bommes schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:22:
[...]
Tja dat vind ik wel een dingetje.
Plus: er is horeca, wat meer leven, enz.
Min: het is wel een erg hoog tieten bier en ole olee gehalte op/in die motor campings en hotels.
Niet helemaal mijn ding, dat ver plassen en stoerdoenerij en vooral lomp hard bleren en zuipen.
Dat laatste kan ik ook goed in stilte![]()
nee zonder dollen, ik merk dat ik er niet perse op af ga, ik zoek liever een gewone camping/hotel/hostel of wat dan ook.
Die motorhotels, daar heb je dan in elk geval aanspraak van andere motorrrijders. Je hebt dezelfde interesse, min of meer dezelfde ongemakken en allemaal een hekel aan wielrenners.
Dat reguliere hotel, daar was ik dus de enige motorrijder. En sowieso de armste aanwezige. Ik heb daar twee nachten gezeten en het is de de eigenaar familie is, maar anders had ik er nul aanspraak gehad.
Dat klooster, daar kende ik helemaal niemand. Een uitstekende gelegenheid om eens een goed boek te lezen, of je aan een non te vergrijpen.
Gisteravond in het klooster in Oberbronn uitstekend gegeten. En gedronken. Veel. Bier. En een halve fles whisky.
Bijgevolg was ik vanmorgen bijzonder brak. Een prima ontbijt met veel vruchtensap hielp daar weinig tegen, ik strompelde als een zombie door het klooster. Gelukkig hebben ze ervaring met wederopstanding, dus niemand keek verbaasd.
Het was nog koud vanmorgen. Serieus fris. Dus rillend van de kou, slaapgebrek en algehele brakheid zocht ik mijn weg naar Duitsland. Bij de eerste tankstop maar even hydrateren en een extra laag kleding aan.
Binnendoor door de Eifel gereden, tot aan Trier. Toen had ik het wel gezien met provinciale wegen en ben ik richting snelweg gereden.
Slecht idee... Hoe laat?
Mooie ritjes. Ik ben nooit verder gekomen dan de Eiffel en Luxemburg
Verplichtingen laten het helaas niet toe langer dan 4 dagen erop uit te trekken
Zwitserland, Italie en Spanje staan hoog op het lijstje.
[ Voor 14% gewijzigd door SniperGuy op 14-05-2025 15:39 ]
Lone Rider zit in de hogere (prijs)segment, dus 400 euro gaat 'm niet worden denk ik. Wellicht 599,- introductieprijs, maar daarna 799,- Lone Rider kennende.kneusteun schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:07:
Die is nog niet uit en ziet er al iets simpeler uit.
Ze vragen 999,- voor hun Motolights set en verkoopt als warme broodjes.
Ha, tot over 2 weken!GSX-MAN schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:17:
En, voor over 2 weken:
https://app.routeyou.com/nl/route/view/16820855
Ons hotel zit in Gerardmer, 1 dag heen, 2 dagen rijden, 1 dag terug.
Dag 1:
https://www.routeyou.com/nl/route/view/16822016
Dag 2:
https://www.routeyou.com/nl/route/view/16822030
https://www.routeyou.com/nl/route/view/16822016
Dag 2:
https://www.routeyou.com/nl/route/view/16822030
4 dagen is ook prima voor Sauerland of het Schwarzwald.SniperGuy schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:38:
Mooie ritjes. Ik ben nooit verder gekomen dan de Eiffel en Luxemburg![]()
![]()
![]()
Thüringen kan ook nog, máár dan moet je flinke kilometers maken. Dat ligt net zo ver als de Harz.
Verder weg moet je inderdaad meer tijd voor uittrekken, anders haal je het niet.
Goeiedag,
Ik ben nieuw bij het forum dus hoop dat ik de vraag hier kan posten. Maar ik had gister een twijfelmoment waarbij ik toch benieuwd ben hoe jullie hier tegenaan kijken.
Er stond een file op de afrit van de snelweg, deze begon na de blokmarkering. De afrit is één rijbaan die niet heel breed is waardoor inhalen praktisch alleen buiten de lijnen kan. Is het toegestaan hieromheen te rijden?
Misschien is het wel een hele domme vraag maar ik twijfelde toch een beetje omdat het maar één rijbaan is officieel.
Ik ben nieuw bij het forum dus hoop dat ik de vraag hier kan posten. Maar ik had gister een twijfelmoment waarbij ik toch benieuwd ben hoe jullie hier tegenaan kijken.
Er stond een file op de afrit van de snelweg, deze begon na de blokmarkering. De afrit is één rijbaan die niet heel breed is waardoor inhalen praktisch alleen buiten de lijnen kan. Is het toegestaan hieromheen te rijden?
Misschien is het wel een hele domme vraag maar ik twijfelde toch een beetje omdat het maar één rijbaan is officieel.
Sauerland inderdaad ook al een paar keer geweest en komend weekend een 4 daagse trip die kant opDrivinUCrazy schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:50:
[...]
4 dagen is ook prima voor Sauerland of het Schwarzwald.
Thüringen kan ook nog, máár dan moet je flinke kilometers maken. Dat ligt net zo ver als de Harz.
Verder weg moet je inderdaad meer tijd voor uittrekken, anders haal je het niet.
Nadeel voor mij is ook dat rijden vanaf thuis in de randstad naar de grens al een paar uur rijden is (op dit moment naar Aken zelfs 3 en half uur

Vanaf Aken zit je in iets meer dan 2 uur in Vianden

[ Voor 5% gewijzigd door SniperGuy op 14-05-2025 16:15 ]
Een paar pagina's terug ging het toevallig over het filteren bij een wegversmalling (door grenscontrole) en vervolgens over verkeerslichten.mjdb98 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:57:
Goeiedag,
De algemene consensus is: doe het met beleid naar eigen inzicht. Als je een boete krijgt, kun je je nergens op beroepen.
Zelf zou ik daar met de motor nooit blijven staan als er serieuze snelheidsverschillen zijn. De kans dat iemand achterop knalt en jou vleugeltjes geeft is veel te groot.
Tja het overige verkeer rijd natuurlijk gewoon een kilometertje of 100 per uur. Ik ga zeker niet achteraan in die rij staan. Maar ben er gister dus rustig omheen gereden.DrivinUCrazy schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:18:
[...]
Een paar pagina's terug ging het toevallig over het filteren bij een wegversmalling (door grenscontrole) en vervolgens over verkeerslichten.
De algemene consensus is: doe het met beleid naar eigen inzicht. Als je een boete krijgt, kun je je nergens op beroepen.
Zelf zou ik daar met de motor nooit blijven staan als er serieuze snelheidsverschillen zijn. De kans dat iemand achterop knalt en jou vleugeltjes geeft is veel te groot.
Wettelijk zal het wel grijs gebied zijn, maar was ook benieuwd naar een stukje inzicht vanuit andere motorrijders.
Op hun website kun je hele leuke routes vinden!GSX-MAN schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:32:
You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300
Yep, de rij voorbij en netjes verderop je ertussen friemelen (zonder het achteropkomende verkeer te hinderen). Dan maar even die doorgetrokken streep negeren.DrivinUCrazy schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:18:
[...]
Een paar pagina's terug ging het toevallig over het filteren bij een wegversmalling (door grenscontrole) en vervolgens over verkeerslichten.
Nou, hier gaat hij nog een keer danmjdb98 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:57:
Goeiedag,
Er is niet vastgelegd hoeveel voertuigen er naast elkaar op een rijbaan mogen of moeten rijden. Dat het er in de praktijk altijd één is, heeft met het formaat te maken maar dit is wel de basis waarvanuit de gedragsregels omtrent file filteren door motorrijders zijn gevormd.
Als er geen ruimte op de uitritstrook is zal de officiële CBR lezing zijn dat je een volgende afrit moet pakken omwille van veiligheid. In de praktijk zie je mensen vaak ophopen richting de vluchtstrook - zeer gevaarlijk en helemaal voor motorrijders.
Als de situatie het toelaat en mensen je er tussen laten kun je proberen later in te voegen en je tussen de auto's te frommelen maar probeer absoluut te voorkomen dat je daartoe afremt op de hoofdrijbaan, dat is immers net zo gevaarlijk. In de praktijk is er na de splitsing vanaf de hoofdbaan vaak wel ruimte om langs de auto's te rijden maar vanaf dat moment zou ik dat 1) links en 2) stapvoets doen.
Zoals al werd aangehaald heb je bij een discussie met een handhaver geen poot om op te staan, zie mijn eerdere punt over wat het cbr vindt. Maar dit is wel zo'n situatie waarin veiligheid een aannemelijke reden is toch even een veiliger plekje op te zoeken als een volgende afrit echt geen optie is. Hou er wel rekening mee dat oom of tante agent je daarover zal bevragen...
Bron: ik ben motorrijder en rij-instructeur
Ik zoek ook niet perse de aanspraak, en indien wel dan is een motorhotel daar niet perse garantie voor.GSX-MAN schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:32:
[...]
Ik kampeer niet, dat scheelt vaak wel iets. Ik heb in 2023 een combinatie gedaan van twee motorhotels (Eifel en Zwarte Woud), een regulier hotel in Zwitserland en een klooster in de Noord Vogezen.
Die motorhotels, daar heb je dan in elk geval aanspraak van andere motorrrijders. Je hebt dezelfde interesse, min of meer dezelfde ongemakken en allemaal een hekel aan wielrenners.
Dat reguliere hotel, daar was ik dus de enige motorrijder. En sowieso de armste aanwezige. Ik heb daar twee nachten gezeten en het is de de eigenaar familie is, maar anders had ik er nul aanspraak gehad.
Dat klooster, daar kende ik helemaal niemand. Een uitstekende gelegenheid om eens een goed boek te lezen, of je aan een non te vergrijpen.Of, in mijn geval...
[...]
Paar jaar terug in in la Mouche overnacht.
Zat goed vol, met 2 of 3 clubs.
Dan heb je als solo reiziger om echt geen aansluiting.
Ben jaren terug ook wel met een clubje vanuit het motorforum op motorweekendjes geweest.
Zeker met een groep van 30+ man/vrouw @ibothead is daar ook wel bij geweest.
Hartstikke leuk, toen, nu zou ik het niet meer opzoeken.
Laat mij maar alleen rond rijden, aanspraak in de avond zoek ik wel bij wat lokale of gewoon niet.
Ook wel gestuurd door mijn wensen voor wat betreft het rijden/reizen.
Ik stop niet vaak, rook niet, hoef niet overdag uitgebreid op een terras te lunchen, enz enz.
Oftewel ik ga om te rijden, in vaak ook niet echt een heel flauw tempo. Zeker in de bergen voel ik me goed thuis, en gaat het vaak best wel vlot.
Ik kom niet veel Nederlanders tegen die dat kunnen of willen volgen.
Niet bedoeld als een ver plas wedstrijdje maar gewoon een constatering.
Oh en ook niks mis met bier en tieten laat ik daar ff duidelijk over zijn

Het is inderdaad op gratie van de dienstdoende agent of het wel of niet door de vingers wordt gezien.HTT-Thalan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:21:
[...]
Nou, hier gaat hij nog een keer dan.
Er is niet vastgelegd hoeveel voertuigen er naast elkaar op een rijbaan mogen of moeten rijden. Dat het er in de praktijk altijd één is, heeft met het formaat te maken maar dit is wel de basis waarvanuit de gedragsregels omtrent file filteren door motorrijders zijn gevormd.
Als er geen ruimte op de uitritstrook is zal de officiële CBR lezing zijn dat je een volgende afrit moet pakken omwille van veiligheid. In de praktijk zie je mensen vaak ophopen richting de vluchtstrook - zeer gevaarlijk en helemaal voor motorrijders.
Als de situatie het toelaat en mensen je er tussen laten kun je proberen later in te voegen en je tussen de auto's te frommelen maar probeer absoluut te voorkomen dat je daartoe afremt op de hoofdrijbaan, dat is immers net zo gevaarlijk. In de praktijk is er na de splitsing vanaf de hoofdbaan vaak wel ruimte om langs de auto's te rijden maar vanaf dat moment zou ik dat 1) links en 2) stapvoets doen.
Zoals al werd aangehaald heb je bij een discussie met een handhaver geen poot om op te staan, zie mijn eerdere punt over wat het cbr vindt. Maar dit is wel zo'n situatie waarin veiligheid een aannemelijke reden is toch even een veiliger plekje op te zoeken als een volgende afrit echt geen optie is. Hou er wel rekening mee dat oom of tante agent je daarover zal bevragen...
Bron: ik ben motorrijder en rij-instructeur.
In dit geval is links inhalen eigenlijk al niet mogelijk omdat de witte lijn bijna op het gras geschilderd is. Dus daarin is het ook al wat vraagtekens over de positie van het inhalen.
Ik kan gelukkig ook een afslag eerder eraf, nadeel is wel dat ik door het drukke centrum moet sturen waar de stoplichten ook nooit echt meezitten.. en het enkele rijbaan probleem nog steeds blijft
Tja ik word 49 over een maandje of 2, niks menselijks is mij vreemd.botoo schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:30:
[...]
Ook wel omschreven als een rustoord voor bejaarden
Je hebt ook nog de motorcampings natuurlijk: het slechtste van alles: stoerdoenerij, veel zuipen, slecht bed en geen privacy. Daar zou ik dus voor gaan 
Nee serieus, af en toe 1 nachtje vind ik ze wel erg gezellig, samen eten etc, maar dan heb ik het ook wel weer gehad even. Geef mij maar een leuke rustige camping met 50% kans op een andere motorrijder/vakantiefietser om de avond mee te spenderen. En anders een boekje, kan je de volgende dag weer wat vroeger gaan rijden
Wat betreft file op de snelweg: kan me niet schelen hoe maar ik sluit niet achter aan. Als het echt vast staat rij ik er voorbij en dan pak ik het puntstuk om dan er tussen te duiken. Is een hele dure boete, maar niet zo gek relevant want die kans is nihil.
Nee serieus, af en toe 1 nachtje vind ik ze wel erg gezellig, samen eten etc, maar dan heb ik het ook wel weer gehad even. Geef mij maar een leuke rustige camping met 50% kans op een andere motorrijder/vakantiefietser om de avond mee te spenderen. En anders een boekje, kan je de volgende dag weer wat vroeger gaan rijden
Wat betreft file op de snelweg: kan me niet schelen hoe maar ik sluit niet achter aan. Als het echt vast staat rij ik er voorbij en dan pak ik het puntstuk om dan er tussen te duiken. Is een hele dure boete, maar niet zo gek relevant want die kans is nihil.
Motorcamping vind ik hartstikke leuk als ik met een groepje ben. Maar alleen kies ik wel voor een kleine camping.Aikon schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:55:
Je hebt ook nog de motorcampings natuurlijk: het slechtste van alles: stoerdoenerij, veel zuipen, slecht bed en geen privacy. Daar zou ik dus voor gaan
Check keuze gemaakt en toch ook weer niet.
Nieuwe rubbers besteld voor de Tuareg.
Mitas enduro trail xt plus 150/70/18
Metzeler MC 360 Mid hard 90/90/21
Gekozen voor precies wat ik er nu ook al op gemonteerd heb, bevalt meer dan uitstekend.
Nieuwe rubbers besteld voor de Tuareg.
Mitas enduro trail xt plus 150/70/18
Metzeler MC 360 Mid hard 90/90/21
Gekozen voor precies wat ik er nu ook al op gemonteerd heb, bevalt meer dan uitstekend.
Ik heb een vast paar schoenen op kantoor staan. Voor de koude/natte periodes heb ik een gore-tex pak en voor de droge warme(re) periodes een mesh pak.VidaR-9 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:19:
[...]
Op kantoor handschoenen uit, helm af, jas uit, boots uit broek uit, en schoenen aan, en klaar! 5 minuten werk!
Ik had weer iets. Afgelopen zondag rondje Eifel met mevrouw en haar jongste zoon. Lekker warm, niet te druk, u kent het wel, lekker toeren.
Staan we voor het stoplicht, toerental naar stationair, in z'n vrij. Schiet het toerental ineens naar bijna 1100. Ik denk hmmm. Volgende stop weer hetzelfde. Ik begin het vreemd te vinden. Broodje gegeten bij de ranch, alles afgekoeld en richting huis. Niets meer aan de hand. Maar in m'n hoofd geen rust natuurlijk. Wilde de dealer al bellen om hem daarheen te brengen.
Kom ik er gisteren, na uitvoerig online zoeken achter, dat er EITMS op de Harley zit. Lang verhaal kort: de achterste cilinder krijgt tijdelijk geen brandstof en ontsteking om af te koelen. Hierdoor moet de voorste iets harder werken, dus gaat het toerental omhoog. Staat uiteraard gewoon in het boekje, maar die zit nog in de folie.
Staan we voor het stoplicht, toerental naar stationair, in z'n vrij. Schiet het toerental ineens naar bijna 1100. Ik denk hmmm. Volgende stop weer hetzelfde. Ik begin het vreemd te vinden. Broodje gegeten bij de ranch, alles afgekoeld en richting huis. Niets meer aan de hand. Maar in m'n hoofd geen rust natuurlijk. Wilde de dealer al bellen om hem daarheen te brengen.
Kom ik er gisteren, na uitvoerig online zoeken achter, dat er EITMS op de Harley zit. Lang verhaal kort: de achterste cilinder krijgt tijdelijk geen brandstof en ontsteking om af te koelen. Hierdoor moet de voorste iets harder werken, dus gaat het toerental omhoog. Staat uiteraard gewoon in het boekje, maar die zit nog in de folie.
zeker, zeker
Het is inderdaad niet altijd even snel om eerst weer om te kleden.Maar zelf heb ik een paar schoenen op kantoor staan.VidaR-9 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:19:
[...]
En voor de zomer twijfel ik of een kevlar spijkerbroek een optie is. Dat scheelt al een stuk als die niet uit hoeft. Maar weet niet of dit dezelfde bescherming kan bieden als het nodig is.
Ik heb gewoon mijn kleding aan onder mijn pak. Schoenen in de top koffer bij de rugzak. Op kantoor helm in de koffer (tenzij ik vergat de Sena te laden dan mee) naar boven. Pak uit en schoenen aan terwijl tegelijkertijd de laptop start en ik inlog.VidaR-9 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:19:
[...]
Haha, dat heeft weinig zin inderdaad. Als er niet genoeg ruimte is is dat vaak onbewust en al helemaal op dat krappe stuk.
Vandaag, wederom heerlijk weer, ga ik mee met enkele AVD lessen. Ik weet nog niet of we met de auto gaan volgen of met de motor, ik duim natuurlijk snoeihard voor het laatste. 3 studenten, eerst 2 tegelijk daarna eentje met een solo les.
Ik heb er weer enorm zin in
.
Zoals de planning er nu uit ziet zou ik mijn verplichte stage-uren eind mei hebben afgerond. Daarna moet ik mijn portfolio bij het IBKI bezorgen of versturen en zodra zij alle papieren hebben goedgekeurd wordt het planning van mijn laatste (3A) praktijkexamen vrijgegeven - dan mag ik voor 'het echie' laten zien of ik wel een beetje knap les kan geven. Als dat het geval is krijg ik die felbegeerde permanente pas en mag ik voor de komende 5 jaar sowieso al rij-instructeur door het leven in plaats van die tijdelijke jaar-pas die ik nu heb.
Motorinstructie staat voor september op te planning. Hopelijk is het dan óók nog een beetje leuk weer.
Ik heb er weer enorm zin in

Zoals de planning er nu uit ziet zou ik mijn verplichte stage-uren eind mei hebben afgerond. Daarna moet ik mijn portfolio bij het IBKI bezorgen of versturen en zodra zij alle papieren hebben goedgekeurd wordt het planning van mijn laatste (3A) praktijkexamen vrijgegeven - dan mag ik voor 'het echie' laten zien of ik wel een beetje knap les kan geven. Als dat het geval is krijg ik die felbegeerde permanente pas en mag ik voor de komende 5 jaar sowieso al rij-instructeur door het leven in plaats van die tijdelijke jaar-pas die ik nu heb.
Motorinstructie staat voor september op te planning. Hopelijk is het dan óók nog een beetje leuk weer.
Als de motor afgesloten staat: helm en handschoenen erop, in pak naar kantoor. Daar staat een paar schoenen, pak uit schoenen aan.VidaR-9 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:19:
[...]
Evt helm en handschoenen in topkoffer op minder luxe locatie. Heb een goretex pak van richa. Als ik maar uurtje ergens ben houd ik broek en schoenen vaak aan.